Kwartaal 1 van 2009 vergeleken met kwartaal 1van 2006/2007/2008.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Het eerste kwartaal is meestal vrij slap. Vorig jaar was er ook concurrentie, dat is niks nieuws. En de plannen van veel ontslagen zijn ook niets nieuws. Dat is iets wat het hogere managment al lang wil. Jij laat je in slaap sussen of kijkt niet ver genoeg.
Wordt naderhand op de brief gezet. Pas nadat het door een machine is gehaald. Je kan dit ook vooraf doen wat in het buitenland gebeurd. Voor de vezender hoeft dat niet veel werk te zijn. Voor TNT kan het zomaar betekenen dat de sorteerploeg met de helft kan worden gereduceerd.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:49 schreef Stupendous76 het volgende:
Dan moet je wat vaker per post versturen, want in Nederland komen die barcodes ook enorm veel voor (zit vaak al standaard in het briefmodel...)
Ja, want het is mijn job. Het verdient zichzelf terug.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:49 schreef Stupendous76 het volgende:
Weet je hoe duur personeel is dat die automaat moet uitleggen? Dat probleem lost zich met de tijd waarschijnlijk zelf wel op, maar goed.
Het Alima-personeel is maar een klein deel van het personeel dat op een sorteercentrum werkt. Net zoals de handsorteerders maar een klein deel zijn. Het overgrote deel gaat al machinaal.quote:Op woensdag 8 juli 2009 06:32 schreef kdijkstra het volgende:
Voor TNT kan het zomaar betekenen dat de sorteerploeg met de helft kan worden gereduceerd.
[..]
Klein deel vind ik wel tegenvallen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 06:52 schreef ultra_ivo het volgende:
Het Alima-personeel is maar een klein deel van het personeel dat op een sorteercentrum werkt. Net zoals de handsorteerders maar een klein deel zijn. Het overgrote deel gaat al machinaal.
Nogmaals, jouw informatie is erg gedateerd.
Je vergeet 1 ding: machines zijn niet perfect. De meest voorkomende postsorteermachine (die voor de kleinpost) heeft moeite met handgeschreven stukken, stukken met een niet standaard vorm, met het herkennen van bijvoegsels (a/b/c etc). Dat komt voor een groot gedeelte in het reject, en is zo'n 1 tot 10% van de totale post.quote:Op woensdag 8 juli 2009 07:10 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Klein deel vind ik wel tegenvallen.
6 Sorteer centra en dan nog eens 186 decentrale verdeelcentra. Daar werken 10.000-14.000 werknemers. Het is maar wat je een klein deel noemt.
Sorteerders verdienen geloof ik iets meer dan een postbezorger. Er valt zeker nog winst te halen.
Hier op kantoor gebeurt dat al voordat de brief wordt verstuurd; je informatie loopt achter.quote:Op woensdag 8 juli 2009 06:32 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Wordt naderhand op de brief gezet. Pas nadat het door een machine is gehaald. Je kan dit ook vooraf doen wat in het buitenland gebeurd. Voor de vezender hoeft dat niet veel werk te zijn. Voor TNT kan het zomaar betekenen dat de sorteerploeg met de helft kan worden gereduceerd.
Kijk, gewoon eigenbelang dus dat je die postbodes weg wilt hebben.quote:[..]
Ja, want het is mijn job. Het verdient zichzelf terug.
Ik geloof dat je van alles door elkaar haalt. Jouw fout is vooral dat je iedereen die maar een klein deel van zijn werkdag besteedt aan sorteren gelijk als fulltime sorteerder ziet. Dat klopt totaal niet. Het meeste personeel van de sorteercentra bedient sorteermachines. Helaas voor jou, die hebben ook personeel nodig. Dan is een deel van het personeel op de vorbereidingscentra ook bezig met het bedienen van huisnummersorteermachines. Het grooste deel van het personeel van de sorteercentra is parttimer. Dat vanwege de ARBO-wetten die het niet toestaan om werknemers continu nachtdiensten te laten draaien. De meeste sorteermachines draaien namelijk in de nacht.quote:Op woensdag 8 juli 2009 07:10 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Klein deel vind ik wel tegenvallen.
6 Sorteer centra en dan nog eens 186 decentrale verdeelcentra. Daar werken 10.000-14.000 werknemers. Het is maar wat je een klein deel noemt.
Sorteerders verdienen geloof ik iets meer dan een postbezorger. Er valt zeker nog winst te halen.
Geld dat ook voor alle brieven die in de brievenbus kan gaan? Informatie loopt niet achter.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:58 schreef Stupendous76 het volgende:
Hier op kantoor gebeurt dat al voordat de brief wordt verstuurd; je informatie loopt achter.
Industruele automatisering is mijn interesse. Ik heb zelf (nu) nul komma nul met post sorteren te maken. In het verleden wel met sorteren van pakketjes en daardoor ook met post. Algoritme en machines die sorteren zijn identiek. Dan praten we over machines die in staat zijn om 40.000-80.000 objecten te sorteren. De R&D waar ik een tijdje bij gedetacheerd was had de jaar daarvoor pakket sorteer centra gemaakt in de VS die qua volume (op dat ogenblik) geen gelijke kende.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:58 schreef Stupendous76 het volgende:
Kijk, gewoon eigenbelang dus dat je die postbodes weg wilt hebben.
In de VS wordt dat reeds gedaan. Is een Nederlands bedrijf die de machines heeft geplaatst. Ik zie geen enkele reden waarom het niet kan. Betekent wel dat vooraf strenger gecontroleerd moet worden of brieven voorzien zijn van bijvoorbeeld een barcode. Zijn ook wel andere mogelijkheden te bedenken waardoor het inlezen van addressen beter gaat.quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:34 schreef ultra_ivo het volgende:
Grote en kleine poststukken samen in 1 machine sorteren is nog nooit iemand gelukt.
Goed, ik heb veel aan de andere kant gestaan, niet alleen als postbode maar ook als operator SMG (Sorteermachine Groot) en HSM (Huisnummersorteermachine). Een machine van het formaat SMG past maar zelden in een decentraal centrum. Een HSM dan weer wel. Vandaar mijn uiterste scepsis in het gezamenlijk sorteren op huisnummer van grote en kleine post. Zou je een dergelijke machine bouwen (wat je ongetwijfelt zult kunnen) is maar de vraag of die op een economisch verantwoorde manier te exploiteren valt. De grondprijzen nabij de plekken waar de post bezorgd moet worden zijn vrij hoog, m.n. in de Randstad.quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:38 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Geld dat ook voor alle brieven die in de brievenbus kan gaan? Informatie loopt niet achter.
Zolang niet alle post van barcode wordt voorzien bij de inname is er verbetering vatbaar. Corrigeer me wanneer dit wel het geval is.
[..]
Industruele automatisering is mijn interesse. Ik heb zelf (nu) nul komma nul met post sorteren te maken. In het verleden wel met sorteren van pakketjes en daardoor ook met post. Algoritme en machines die sorteren zijn identiek. Dan praten we over machines die in staat zijn om 40.000-80.000 objecten te sorteren. De R&D waar ik een tijdje bij gedetacheerd was had de jaar daarvoor pakket sorteer centra gemaakt in de VS die qua volume (op dat ogenblik) geen gelijke kende.
De sorteer machines in kwestie zijn heel wat geavanceerder dan wat TNT heeft. Er is momenteel bij mijn weten nog maar 1 Europees bedrijf die zo'n sorteer machine heeft en dat is niet TNT. Nogmaals ik heb er nul komma nul aandeel in. Tegenwoordig ben ik met heel andere processen bezig maar op het gebied van volautomatisch sorteren met daarbij gekoppeld productherkenning (adressen) heeft wel mijn interesse en ik kan er technisch inhoudelijk wel het een en ander vertellen. Naar alle waarschijnlijkheid ook wel maken.
Verbieden niet, beperken wel. Als ik me niet vergis maximaal 7 weken nachtdienst (dus 35 nachtdiensten) per 13 weken. Dat is dus niet fulltime, wel parttime.quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:44 schreef kdijkstra het volgende:
Arbo verbiedt niet werkzaamheden in de nacht.
Je kan als TNT ook bijvoorbeeld wat eerder de post gaan ophalen. Ipv 18:00 maar om 15:00. Is qua wegverkeer ook nog eens gunstiger.quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Verbieden niet, beperken wel. Als ik me niet vergis maximaal 7 weken nachtdienst (dus 35 nachtdiensten) per 13 weken. Dat is dus niet fulltime, wel parttime.
Daarom zei ik ook dat 15:00 wat gunstiger is met het ophalen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 18:10 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat gemiddelde staat wel erg laag. Ik werkte op de oudste SMG en wij zaten er fors boven. De SMK is nog eens veel sneller.
Bedrijven willen hun post pas om 18 uur opgehaald hebben, niet om 15 uur. Dat merk je ook aan het moment waarop privé bedrijfjes die ook aan haalservice doen de post aanbieden.
Je vergeet in jouw berekeningen trouwens dat het Nederlands wegennet flink wat meer gebruikt wordt dan het wegennet in Duitsland of de VS.
Gozer: er zijn 6 sorteercentra. Die verwerken elke nacht alle post, die capaciteit die jij roept is daar veuls te weinig voor. Die capaciteit van ongeveer 25.000 is per machine per uur, en in een sorteercentrum staan er minimaal een stuk of 10-15 , dus met die capaciteit zit het wel goed, er staan eerder teveel dan te weinig machinesquote:Op woensdag 8 juli 2009 18:05 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Je kan als TNT ook bijvoorbeeld wat eerder de post gaan ophalen. Ipv 18:00 maar om 15:00. Is qua wegverkeer ook nog eens gunstiger.
De gemiddelde capaciteit van een TNT sorteercentra zijn 25.000 brieven/uur.
In de VS, Duitsland en China zijn al sorteer centra's die 300.000 brieven/uur sorteren. Meer brieven in minder tijd. Dan duurt sorteren niet meer een hele nacht maar een paar uurtjes en kun je mogelijk ook wat sorteer centra's sluiten. Het is een Nederlands bedrijf die de sorteer centra's in Duisland en de VS heeft gebouwd. De techniek is er en wordt al succesvol in het buitenland toegepast. Die kunnen met minder mensen meer sorteren.
In Luik staat de grootste sorteer centra van TNT van poststukken. Die heeft een capaciteit van 76.500 per uur.quote:Op woensdag 8 juli 2009 19:53 schreef manny het volgende:
Gozer: er zijn 6 sorteercentra. Die verwerken elke nacht alle post, die capaciteit die jij roept is daar veuls te weinig voor. Die capaciteit van ongeveer 25.000 is per machine per uur, en in een sorteercentrum staan er minimaal een stuk of 10-15 , dus met die capaciteit zit het wel goed, er staan eerder teveel dan te weinig machines
In nederland is het postproces al uitermate efficient en slim ingericht; en dat kan ook in zo'n klein landje met relatief veel post per adres.
Bij deze dan het corrigeren van jouw nieuwe posting: je komt met een aanvullende voorwaarde, da's gemakkelijk scoren voor je onderbouwing.quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:38 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Geld dat ook voor alle brieven die in de brievenbus kan gaan? Informatie loopt niet achter.
Zolang niet alle post van barcode wordt voorzien bij de inname is er verbetering vatbaar. Corrigeer me wanneer dit wel het geval is.
In dit topic zitten een aantal mensen die met die machines werken, het lijkt mij redelijk betrouwbaar als die zeggen dat een en ander nog wel meevalt qua mogelijkheden.quote:[..]
Industruele automatisering is mijn interesse. Ik heb zelf (nu) nul komma nul met post sorteren te maken. In het verleden wel met sorteren van pakketjes en daardoor ook met post. Algoritme en machines die sorteren zijn identiek. Dan praten we over machines die in staat zijn om 40.000-80.000 objecten te sorteren. De R&D waar ik een tijdje bij gedetacheerd was had de jaar daarvoor pakket sorteer centra gemaakt in de VS die qua volume (op dat ogenblik) geen gelijke kende.
De sorteer machines in kwestie zijn heel wat geavanceerder dan wat TNT heeft. Er is momenteel bij mijn weten nog maar 1 Europees bedrijf die zo'n sorteer machine heeft en dat is niet TNT. Nogmaals ik heb er nul komma nul aandeel in. Tegenwoordig ben ik met heel andere processen bezig maar op het gebied van volautomatisch sorteren met daarbij gekoppeld productherkenning (adressen) heeft wel mijn interesse en ik kan er technisch inhoudelijk wel het een en ander vertellen. Naar alle waarschijnlijkheid ook wel maken.
Zullen bedrijven leuk vinden...quote:Op woensdag 8 juli 2009 18:05 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Je kan als TNT ook bijvoorbeeld wat eerder de post gaan ophalen. Ipv 18:00 maar om 15:00. Is qua wegverkeer ook nog eens gunstiger.
De gemiddelde capaciteit van een TNT sorteercentra zijn 25.000 brieven/uur.
In de VS, Duitsland en China zijn al sorteer centra's die 300.000 brieven/uur sorteren. Meer brieven in minder tijd. Dan duurt sorteren niet meer een hele nacht maar een paar uurtjes en kun je mogelijk ook wat sorteer centra's sluiten. Het is een Nederlands bedrijf die de sorteer centra's in Duisland en de VS heeft gebouwd. De techniek is er en wordt al succesvol in het buitenland toegepast. Die kunnen met minder mensen meer sorteren.
edit: zie onderquote:Op woensdag 8 juli 2009 20:26 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
In Luik staat de grootste sorteer centra van TNT van poststukken. Die heeft een capaciteit van 76.500 per uur.
Crap. in Luik worden pakketten / exprespost-stukken gesorteerd die door vanuit heel europa binnenkomen en dezelfde nacht weer naar alle europese TNT bedrijven gaan. /totaal ander verhaal.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:26 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
In Luik staat de grootste sorteer centra van TNT van poststukken. Die heeft een capaciteit van 76.500 per uur.
Sorry, maar qua oppervlakte voor briefpost haalt dit sorteercentrum het niet bij een gewoon brievensorteercentrum. De meeste oppervlakte zit daar voor pakketpost. (Of je moet de opstelruimte voor vliegtuigen erbij gaan rekenen.)quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:26 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
In Luik staat de grootste sorteer centra van TNT van poststukken. Die heeft een capaciteit van 76.500 per uur.
Informatie komt van TNT site zelf en wordt wel onderscheidt gemaakt tussen post en pakketten. Luik is volgens TNT gekozen vanwege centrale ligging, de luchthaven en de goedkope tarieven die het hanteerd.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:40 schreef manny het volgende:
Crap. in Luik worden pakketten / exprespost-stukken gesorteerd die door vanuit heel europa binnenkomen en dezelfde nacht weer naar alle europese TNT bedrijven gaan. /totaal ander verhaal.
In Belgie heeft TNT geen postbedrijf, en alle nederlandse post wordt in Nederland gesorteerd.
Er is verschil tussen TNT Post en TNT Express. Dat is een enorm verschil in bedrijfsvoering.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:12 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Informatie komt van TNT site zelf en wordt wel onderscheidt gemaakt tussen post en pakketten. Luik is volgens TNT gekozen vanwege centrale ligging, de luchthaven en de goedkope tarieven die het hanteerd.
Die centralisatie en automatiseringsslag is bij TNT/TPG/PTT Post al voor een fors deel gemaakt. TNT Post in Nederland loopt internationaal gezien behoorlijk voorop.quote:In het buitenland zie je dat het tendens is om sorteer centrale's steeds meer te concentreren meer post te sorteren in minder tijd. Ik denk dat op dat gebied nog best wat efficiency gehaald kan worden vooral door de adressen op een andere manier aan te bieden aan de machines. Dan denk ik even vanuit automatiseringsoogpunt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |