Ben je nou dom of doe je dom?quote:Op zondag 5 juli 2009 21:05 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Er is geen structurele loonsverlaging ingevoerd bij TNT. Sterker nog er is GEEN loonsverlaging doorgevoerd. Het is dus 0 euro loonsverlaging. De vraag is enkel of jij dit ook zo ziet.
[..]
Ja maar natuurlijk.quote:Bij vakkenvullen is er wel zeker sprake van verantwoordelijkheid en daarbij is het een zwaarder beroep.
Kan me niet heugen dat ik je hierin ooit heb tegengesproken.quote:Ik denk niet dat de concurenten van TNT heel veel meer zullen betalen dan de vakkenvullers bij een supermarkt (die overigens meer verdienen dan minimum loon). TNT zal daaraan mee moeten doen anders verliest het zijn concurentie positie.
We hebben hier over normale postbezorging. Dus geen aangetekende stukken en ook al geen pakketten. Vertel anders waarom TNT hoger geschoold personeel in moet zetten. Ik denk dat een schoolverlater met tomtom het ook prima kan uitvoeren. Of de bezorger zijn werk goed doet is kwestie van coachen/begeleiden en de minder goeden er tussen uit filteren.
Veel krantenbezorgers zijn al 16 jarigen. Ik zie niet in waarom een krantenbezorger niet in staat zou zijn om de post rond te brengen. Het is voor TNT heel makkelijk om de leeftijdsgrens naar 18 of 20 te zetten mocht 16 te jong zijn.
het is wel wettelijk verplicht voor zover ik weet. Want ik weet nog dat TNT de maandag post wou afschaffen, en geloof me, als ze ook maar 1 gaatje in de wet hadden gevonden, was er geen maandagpost meer geweestquote:Op zondag 5 juli 2009 22:57 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Waar staat het dat TNT wettelijk verplicht is om 6 dagen in de week post te bezorgen? Volgens mij wordt die verplichting nergens gesteld.
Wel zijn er verplichtingen om tot 2012 (meen ik) 95% van de Nederlandse bevolking te voorzien van de basis postbezorging binnen een straal van 5km. Dus 95% van de Nederlandse bevolking in de buurt (5km) van een postbus.
quote:In de nieuwe Postwet die nu bij de Tweede Kamer ligt, hoeft de postbode nog maar vijf keer per week op pad te gaan. In de huidige wet moet hij of zij nog zes keer per week op pad.
TNT wil dat straks de maandag sneuvelt en dat de post dan van dinsdag tot en met zaterdag wordt besteld. ,,Tenzij de politiek aangeeft dat we op maandag moeten blijven bestellen,’’ vult Bakker aan. ,,Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. We gaan dan uitrekenen wat ons die dure dag kost. Het kan als consequentie hebben dat het tarief voor brieven en kaarten van 39 cent omhoog gaat.’’
Je overdrijft een beetje. Postbode is en blijft een functie waar in principe geen scholing voor nodig is. Het is simpel werk.quote:
In de postwet naar ik aan neem, anders waren ze al lang gestopt met het bezorgen op maandag aangezien daar geld bij moet.quote:Op zondag 5 juli 2009 22:57 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Waar staat het dat TNT wettelijk verplicht is om 6 dagen in de week post te bezorgen? Volgens mij wordt die verplichting nergens gesteld.
Wel zijn er verplichtingen om tot 2012 (meen ik) 95% van de Nederlandse bevolking te voorzien van de basis postbezorging binnen een straal van 5km. Dus 95% van de Nederlandse bevolking in de buurt (5km) van een postbus.
Wat is het verschil tussen een postbode en een postbezorger? Of lees ik je post nou zo verkeerd?quote:Op zondag 5 juli 2009 23:08 schreef Dutch_Courage het volgende:
[..]
Je overdrijft een beetje. Postbode is en blijft een functie waar in principe geen scholing voor nodig is. Het is simpel werk.
Wat jij beschrijft klopt wel, maar het stelt allemaal niet zoveel voor. Bovendien mogen alleen postbodes aangetekende stukken afleveren. Zaterdagbezorgers met nieuwe contracten mogen dat niet eens, en de postbezorgers al helemaal niet.
Ik heb zes jaar bij TNT gewerkt tijdens mijn studie. Prima werkgever, redelijk goed salaris en lekker buiten rondlopen met een muziekje erbij, niks mis mee. Maar qua werk stelt het natuurlijk gewoon niet veel voor.
Je bent wel heel erg slecht geïnformeerd gast. Die hele "Postwet" waar jij aan refereert is per 1 april 2009 komen te vervallen..quote:Op zondag 5 juli 2009 23:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
In de postwet naar ik aan neem, anders waren ze al lang gestopt met het bezorgen op maandag aangezien daar geld bij moet.
Er is de laatste jaren al vaker discussie geweest over het feit of dit niet aangepast moet worden maar bij mijn weten is de verplichting nog steeds 6 dagen per week. In de toekomst zal dit waarschijnlijk onhoudbaar worden vanwege volumedaling, tenzij mensen het niet erg vinden om een paar cent extra te betalen.
Raptorix viel me in dit topic inderdaad op als een vrije-markt blater die totaal niet gehinderd wordt door enige vorm van kennis.quote:Op zondag 5 juli 2009 22:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je gaat nog meer wartaal praten als de realiteit je even niet uitkomt? Jij vraagt me een voorbeeld te geven, ik geef het en dan ga je opeens vertellen dat 1 keer in de week post bezorgen een 'beter' product is ipv 7 keer in de week bezorgen?![]()
En dan kom je ook nog eens aan met een postbus?!?!?![]()
![]()
Vertel mij eens slimmerd, hoeveel kost een postbus jou per jaar?
Van 6 (TNT is namelijk wettelijk verplicht 6 keer per week post te bezorgen) naar 1 zou jij willen bestempelen als een verbetering? En als het je niet bevalt dan moet je maar een peperdure postbus nemen. Kostelijk! Kiezen tussen achteruitgang in frequentie of een peperdure postbus pakken om je post te ontvangen waar je nu je post gewoon gratis ontvangt? Hoe is dat een voorbeeld van een beter product?!?!![]()
Ik heb niks tegen marktwerking maar jij bent duidelijk van het type dat marktwerking als doel heeft, niet als middel.![]()
Het enige wat je doet is het herhalen van je heilige marktmantra zonder naar de daadwerkelijke voordelen te kijken per geval.
Overigens ben je wel heel beperkt aan het denken als je denkt dat kwaliteit van de dienst postbezorging alleen maar bestaat uit de frequentie van de bezorging.
Dan gaan ze naar een concurrent, gelukkig hebben ze tegenwoordig een keuze.quote:Op maandag 6 juli 2009 00:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik werk nu 16 jaar bij TNT (en de voorlopers). Ik heb de kwaliteit hard achteruit zien hollen. En de klanten hoor ik steeds meer klagen. Niet alleen de particuliere klanten maar ook de zakelijke klanten. Service is een vies woord geworden.
Als je het niet eens bent met de voorwaarden waarvoor je werkt, dan zoek je een andere baan.quote:Vertrouwen trouwens ook. De hoofdreden dat veel postbodes tegen het principe-akkoord stemden is omdat ze het management voor geen cent vertrouwen. Je gaat niet met een salarisverlaging instemmen als de baangarantie die je geboden wordt flinterdun is. Als je kunt 'kiezen' tussen nu eruit of over 3 jaar eruit met 75% van je loon als basis voor de WW berekening is de 'keuze' wel heel makkelijk.
ik denk dat jij degene bent die slecht geinformeerd isquote:Op maandag 6 juli 2009 00:07 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Je bent wel heel erg slecht geïnformeerd gast. Die hele "Postwet" waar jij aan refereert is per 1 april 2009 komen te vervallen..![]()
http://www.st-ab.nl/wetten/0239_Postwet.htm
quote:5. Een verlener van de universele postdienst haalt ten minste zes dagen per week poststukken op uit de voor het publiek bestemde brievenbussen dan wel uit andere daartoe bestemde inrichtingen, en voert ten minste zes dagen per week overal in Nederland een bestelling uit.
en wat voor keuze: de concurrentie is nog slechter qua service. Over de gehele linie is de service drastisch gedaald. Want en concurreren, EN service verlenen zijn 2 dingen die met een slinkende (en opgedeelde) markt gewoon niet gaan.quote:Op maandag 6 juli 2009 00:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan gaan ze naar een concurrent, gelukkig hebben ze tegenwoordig een keuze.
[..]
Als je het niet eens bent met de voorwaarden waarvoor je werkt, dan zoek je een andere baan.
Het is gewoon een afstervende bedrijfstak.
In mijn boekje gaat men goedbeslagen ten ijs en zoekt van te voren even of het roeptoeteren rechtvaardig is.quote:Op zondag 5 juli 2009 13:03 schreef McKillem het volgende:
In mijn boekje zet je je argumenten zelf kracht achter met bronnen, laat je dat een ander niet doen.
Dus dan moet je alternatieven kiezen. Er wordt, voor een leuke meerprijs, extra service geboden voor hen die het standaardwerk te dramatisch vinden.quote:Op maandag 6 juli 2009 09:25 schreef Bensel het volgende:
en wat voor keuze: de concurrentie is nog slechter qua service. Over de gehele linie is de service drastisch gedaald. Want en concurreren, EN service verlenen zijn 2 dingen die met een slinkende (en opgedeelde) markt gewoon niet gaan.
allemaal heel leuk en aardig, maar in de praktijk werkt het gewoon niet. Extra betalen voor service die je wel had gehad als het niet geliberaliseerd was?quote:Op maandag 6 juli 2009 09:32 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
In mijn boekje gaat men goedbeslagen ten ijs en zoekt van te voren even of het roeptoeteren rechtvaardig is.
[..]
Dus dan moet je alternatieven kiezen. Er wordt, voor een leuke meerprijs, extra service geboden voor hen die het standaardwerk te dramatisch vinden.
Overigens is er een kwaliteitseis, een minimum, als de dienstverlener daar niet aan voldoet kun/ moet je hem/ haar aansprakelijk stellen.
Hier napluizen PDF
Lezen. Jij hebt dit topic niet gelezen. Jij als klant die ontvangt kunt niet kiezen, alleen de afzender kan kiezen. Tussen slechte kwaliteit en beroerde kwaliteit.quote:Op maandag 6 juli 2009 00:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan gaan ze naar een concurrent, gelukkig hebben ze tegenwoordig een keuze.
De service had ongeveer gelijk moeten blijven/ mag niet onder het minimale komen. Dus er kan inderdaad een minimaal kwaliteitsverlies optreden, simpelweg omdat de TNT voorheen 'te goed' presteerde en altijd boven de norm bezig was. Ik heb ook nog niets van kwaliteitsverlies gemerkt eerlijk gezegd.quote:Op maandag 6 juli 2009 09:41 schreef Bensel het volgende:
allemaal heel leuk en aardig, maar in de praktijk werkt het gewoon niet. Extra betalen voor service die je wel had gehad als het niet geliberaliseerd was?![]()
Excuus, ik had niet gezien dat het om zo'n oud document ging. Ik zal eens kijken of ik een betere kan vinden, maar volgens mij zijn deze richtlijnen nog steeds van kracht.quote:die kwaliteitseisen stamt van 2000, veel napluiswerk in een verouderd document. Er word zelfs nog gesproken van PTT. het is niet meer toepasbaar op de situatie van vandaag de dag
Echt wat is dit voor kulquote:Op maandag 6 juli 2009 09:59 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Lezen. Jij hebt dit topic niet gelezen. Jij als klant die ontvangt kunt niet kiezen, alleen de afzender kan kiezen. Tussen slechte kwaliteit en beroerde kwaliteit.
dat is maar afwachten, in NL is het fysiek rondsturen van iets amper duurder dan het electronisch (sms) te doen, dus je zou kunnen zeggen dat er al zeer efficient gewerkt wordtquote:Op zondag 5 juli 2009 11:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat niet om de privatisering, maar om de marktwerking, marktwerking leidt op de lange duur altijd tot een betere prijs dan wel kwaliteit, mot ik het je nu nog 6 keer gaan uitleggen?
Ik vind pakketpost nog steeds behoorlijk duur anders.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat is maar afwachten, in NL is het fysiek rondsturen van iets amper duurder dan het electronisch (sms) te doen, dus je zou kunnen zeggen dat er al zeer efficient gewerkt wordt
niet als je kijkt wat daar voor moet gebeuren.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind pakketpost nog steeds behoorlijk duur anders.
Jij lult er steeds omheen. Jij als ontvanger van de post kunt niet bepalen met wie die verstuurd wordt. Stel jij abonneert je op een tijdschrift. Dan weet jij vaak niet met wie dat tijdschrift verstuurd wordt, TNT, Sandd, Selektmail of een ander. Daar heb jij geen invloed op. Zeker omdat dat per regio en zelfs per straat kan verschillen.quote:Op maandag 6 juli 2009 11:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Echt wat is dit voor kul![]()
Als ik een cadeau voor iemand koop, dan heeft de gene die ik het cadeau geef toch ook geen invloed op de kwaliteit die hij krijgt, jezus kom anders even met nog meer flauwekul aan![]()
Daar heb je voor de brievenpost inderdaad niets over te zeggen, oftewel de overheid moet de post voor 100% vrijgeven. Niet dat halve beetje wat ze nu doen waar TNT andere regels heeft dan de rest en er half-slachtig van alles wel van de overheid moet.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:46 schreef ultra_ivo het volgende:
Jij lult er steeds omheen. Jij als ontvanger van de post kunt niet bepalen met wie die verstuurd wordt. Stel jij abonneert je op een tijdschrift. Dan weet jij vaak niet met wie dat tijdschrift verstuurd wordt, TNT, Sandd, Selektmail of een ander. Daar heb jij geen invloed op. Zeker omdat dat per regio en zelfs per straat kan verschillen.
Dat levert alleen maar meer onduidelijkheid op, tenzij je met postzegels of brievenbussen gaat werken die enkel voor 1 bedrijf bedoelt zijn. Los van de straatbeeldvervuiling: dat is onhaalbaar. Misschien moet er een keuze gemaakt worden tussen brievenpost weer bij de staat en de rest helemaal vrij. Op die manier bied je een basis/minimum voor dienst die vrijwel zeker niet meer rendabel wordt (en op de lange termijn helemaal verdwijnt?) en de rest: laat dat de bedrijven maar uitzoeken.quote:Op maandag 6 juli 2009 13:51 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Daar heb je voor de brievenpost inderdaad niets over te zeggen, oftewel de overheid moet de post voor 100% vrijgeven. Niet dat halve beetje wat ze nu doen waar TNT andere regels heeft dan de rest en er half-slachtig van alles wel van de overheid moet.
En dat in een vrije markt!quote:Op maandag 6 juli 2009 13:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind pakketpost nog steeds behoorlijk duur anders.
Nee, het levert juist meer duidelijkheid. Een bedrijf kan dan gewoon een contract voor levering (en eventueel bezorging) met je afsluiten en zo kan de klant overstappen naar een andere als hij niet blij is met de dienst.quote:Op maandag 6 juli 2009 14:36 schreef Stupendous76 het volgende:
Dat levert alleen maar meer onduidelijkheid op, tenzij je met postzegels of brievenbussen gaat werken die enkel voor 1 bedrijf bedoelt zijn. Los van de straatbeeldvervuiling: dat is onhaalbaar. Misschien moet er een keuze gemaakt worden tussen brievenpost weer bij de staat en de rest helemaal vrij. Op die manier bied je een basis/minimum voor dienst die vrijwel zeker niet meer rendabel wordt (en op de lange termijn helemaal verdwijnt?) en de rest: laat dat de bedrijven maar uitzoeken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |