Er goed over nadenken wil niet zeggen dat je je relatie als eindig ziet. het getuigd van gezond verstand.quote:Op maandag 18 mei 2009 11:52 schreef MarMar het volgende:
Verstandig om zo te denken, maar ik krijg er wel heel erg het gevoel bij dat je je relatie bij voorbaat al als eindig ziet
En dus stip je de rest wat feller aanquote:Op maandag 18 mei 2009 11:57 schreef Velocitas het volgende:
Wel, ik las ergens: motorrijden zonder helm is erg fijn met de wind in je haren en zo. Maar als je dan een keer valt, ben je zo ontzettend blij dat je er 1 hebt...
Dus ik ga idd even van het erge uit, hier.
En je stipt iets interessants aan: het lijkt idd of je de relatie als eindig beschouwt. Wordt leuk om dat aan mijn vriendin te melden, want die gaat natuurlijk hetzelfde zeggen
Geef haar een spaarrekening. In de huidige tijd is het niet zo dat je met een huis echt iets opbouwt. De kans dat je bij moet leggen als je verkoopt is groter dan ooit.... Iets opbouwen mag ze op de spaarrekening doen en bijdragen kan ze dan in het huishouden en interieur etc..quote:Op maandag 18 mei 2009 11:57 schreef Velocitas het volgende:
Wel, ik las ergens: motorrijden zonder helm is erg fijn met de wind in je haren en zo. Maar als je dan een keer valt, ben je zo ontzettend blij dat je er 1 hebt...
En je stipt iets interessants aan: het lijkt idd of je de relatie als eindig beschouwt. Wordt leuk om dat aan mijn vriendin te melden, want die gaat natuurlijk hetzelfde zeggen
Ze kan wel aanspraak maken op de helft, maar die aanspraak heeft ze niet. Tenzij TS gaat trouwen in gemeenschap van goederen.quote:Op maandag 18 mei 2009 11:58 schreef devl1nsect het volgende:
Never nooit niet dat huis kopen samen met vriendin. Zij brengt te weinig in en mocht je uit elkaar gaan, maakt zij aanspraak op de helft van het huis. En dit bedrag heeft ze bij lange na niet in gebracht.
Laat zij zorgen voor het betalen van andere lasten. Mocht zij later die vaste fulltime baan hebben, dan pas zou ik overwegen om het op naam van beide te zetten.
En dat heeft niets te maken met het vertrouwen of liefde voor elkaar. Face it, jij brengt 70.000 euro in plus een gedeelte van je maandsalaris. Zij kan maar 350 euro in brengen. Dan lijkt het mij niet reeel om samen dat huis te kopen.
Ik zie te veel stellen om mij heen uit elkaar gaan met grote problemen van dien, omdat alles samen is gekocht terwijl de een veel meer heeft ingebracht. Idem als jou verhaal.
De relatie is eindig. Op wat voor manier dan ook.quote:Op maandag 18 mei 2009 11:52 schreef MarMar het volgende:
Verstandig om zo te denken, maar ik krijg er wel heel erg het gevoel bij dat je je relatie bij voorbaat al als eindig ziet
De vriendin heeft idd niets in te brengen, dus laat haar lekker die 350 euro houden en zorgen dat ze haar studie goed afrond. Het huis is van jou, jij betaald ervoor. Tegen de tijd dat zij iets gaat verdienen kun je weer uitkijken naar iets anders leuks, of je hypotheek om laten zetten, of een samenlevingscontract aan gaanquote:Ik denk dat het voor je vriendin niet realistisch is om nu al financieel iets te willen opbouwen, dat komt als ze afgestudeerd is en een echt inkomen heeft wel aan bod, dan zou je alsnog naar de notaris kunnen toch?
Wat een ge-wel-dig gevoel zal de vriendin van TS hiervan krijgen. Ze gaan toch sámen een huis kopen? Het huis is toch ook van haar? Je legt alleen vast wat er gebeurt als één van de twee overlijdt, of wat als ze uit elkaar besluiten te gaan.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:09 schreef daNpy het volgende:
De vriendin heeft idd niets in te brengen, dus laat haar lekker die 350 euro houden en zorgen dat ze haar studie goed afrond. Het huis is van jou, jij betaald ervoor.
Daar heb je gelijk in.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze kan wel aanspraak maken op de helft, maar die aanspraak heeft ze niet. Tenzij TS gaat trouwen in gemeenschap van goederen.
Ga eens langs de notaris, want die kan je vertellen hoe je alles kunt vastleggen.
Nee, ze gaan niet samen een huis kopen.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:13 schreef lezzer het volgende:
[..]
Wat een ge-wel-dig gevoel zal de vriendin van TS hiervan krijgen. Ze gaan toch sámen een huis kopen? Het huis is toch ook van haar? Je legt alleen vast wat er gebeurt als één van de twee overlijdt, of wat als ze uit elkaar besluiten te gaan.
Samenlevingscontract is helemaal niet zo duur, hoor.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee, ze gaan niet samen een huis kopen.
HIJ gaat een huis kopen, ZIJ gaat erbij wonen.
Of je het nu zo afspreekt, of een duur samenlevingscontract laat opstellen waarin precies hetzelfde staat, het gevoel bij die vriendin zal niet veel veranderen denk je wel?
Zij brengt 350 euro in, of ze dat nou in de hypotheek stopt, boodschappen van doet of van op stap gaat, hetgeen ze te kort komt betaald de TS toch wel. Dus het maakt niet uit of ze feitelijk mee betaald of niet, het geld komt hoe dan ook van TS af.
Dat klopt inderdaadquote:Op maandag 18 mei 2009 12:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Samenlevingscontract is helemaal niet zo duur, hoor.
Nogmaals, TS moet zich ook bedenken wat hij wil dat met het huis gebeurt als hij overlijdt. Als hij wil dat zijn vriendin in het huis kan blijven, dan moet hij dat wel regelen bij de notaris. 'Afspreken' is dan echt niet genoeg.
quote:Op maandag 18 mei 2009 12:00 schreef MarMar het volgende:
[..]
En dus stip je de rest wat feller aandat je als jullie er aantoe zijn om je relatie "vast te leggen" het huis automatisch ook op haar naam komt.
Vriendin blij, want jij suggereert de relatie in de toekomst vast te willen leggen, jij blij want jij hebt in eerste instantie gewoon je zin
TADAAAAAAAAAA
you can thank me later
Volgens mij bedoelt lezzer wat anders met samen kopen, al kan ze dat natuurlijk het beste zelf uitleggen.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad
Maar het gaat mij een beetje om het "samen kopen" wat in mijn ogen dus alles behalve samen is zolang een van de twee niet mee kán betalen.
Exact. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt lezzer wat anders met samen kopen, al kan ze dat natuurlijk het beste zelf uitleggen.
Mijn idee is dat TS en vriendin samen het huis kiezen, samen het huis inrichten, etc. Ik zou als vriendin niet het gevoel willen hebben 'dat ik mijn handjes mag dichtknijpen dat ik erbij in mag komen wonen'.
Het is wat anders als de boel verdeeld moet worden als ze uit elkaar gaan. Ik vind het irreëel van de vriendin om te verwachten dat ze dan met de helft weggaat. Maar, over een jaar of wat is dat weer anders. De vriendin moet toch wel de gelegenheid krijgen iets op te bouwen, bijv. door deels mede-eigenaar van het huis te worden. TS wil dat gedoe niet, maar als het echt een langdurige relatie blijkt, hoort dat eventuele gedoe er wel bij.
Ik vind procentuele verdelingen eigenlijk nooit goed.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:37 schreef zeemonster het volgende:
Bij ons is het gewoon zo geregeld , 1/3 e is voor mij en 2/3e voor mijn partner aangezien ik drie en hij vijf dagen werkt (op fulltime basis uitgerekend ligt ons salaris niet ver uit elkaar) .
Echter zal het er in de praktijk op neer komen dat we onderling gewoon netjes regelen wie wat houdt en het spaargeld ook evenredig verdelen . of gewoon door drie delen, dan delen we beiden het verlies en dat gaat naar ons kind haar spaarrekening.
Maar goed eerst zien dan geloven , de meeste mooie regelingen verdwijnen door ruzie na een "scheiding".
Klopt ook wel wat je zegt, ik werk drie dagen omdat ik de meeste dingen in het huishouden doe en voor ons kind zorg. Dat kan hij natuurlijk ook maar zijn werk vereist eigenlijk wel dat hij vijf werkdagen aanwezig is.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:47 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ik vind procentuele verdelingen eigenlijk nooit goed.
Als je in scheiding ligt gaat het niet netjes geregeld worden, maar zoals het in die akte staat. Dat kan ik je nu vast op een briefje geven.
Waarom werk jij 3 dagen en je partner 5 dagen? Kan dat niet andersom? Zou de verdeling dan ook andersom zijn? Ik wil je absoluut niet aanvallen op je keuze hoor, maar ik heb zelf een scheiding meegemaakt, en er meerder van dichtbij gezien. Oh, wat gaan mensen moeilijk doen. Over elke euro en over elke pannelap.
Kijk, dan zeg ik, dat jullie allebei de helft van het huis moeten bezitten. Jullie hebben samen een huishouden en er voor gekozen om dat zo in te vullen.quote:Op maandag 18 mei 2009 12:58 schreef zeemonster het volgende:
[..]
Klopt ook wel wat je zegt, ik werk drie dagen omdat ik de meeste dingen in het huishouden doe en voor ons kind zorg. Dat kan hij natuurlijk ook maar zijn werk vereist eigenlijk wel dat hij vijf werkdagen aanwezig is.
Daarbij komt dat hij niet de tuttebel is met ons kind die ik wel ben![]()
Een dergelijke constructie heb ik ook. Mijn partner had kapitaal uit een vorig huis, en dat hebben wij bij de notaris vast laten leggen. Niet als percentage van de woning, maar als benoemd bedrag. Dit bedrag zit overigens niet in de hypotheek.quote:Op maandag 18 mei 2009 13:01 schreef stapas het volgende:
Er zitten twee aspecten aan:
1/ de inbreng van 80000 euro van jou. Dit moet worden vastgelegd, als % van de woning. zodat zij hier geen aanspraak op kan maken (want het zijn geen middelen verdiend binnen de relatie).
2/ de hypotheek en aflossing - Daar is mijn mening: 50/50, en het maakt niet uit wiens geld dit nu precies is. Overigens, de eerste paar jaar wordt toch bijna geen kapitaal opgebouwd, en moet je de kk nog terugverdienen. In jouw situatie zou ik volgende voorstellen: jij betaalt alleen af terwijl ze studeert. Wanneer ze begint te werken gooi je alle financieen samen (met uitzondering van de bezittingen die je daarvoor had)
Precies, juist erg goed dat je hier nu over nadenkt.quote:Op maandag 18 mei 2009 11:57 schreef Velocitas het volgende:
Ja, dit dus. Eigenlijk dus gewoon de hypotheek zelf betalen TS, en de rest delen. Dat is de manier waarop het ik denk het meest eerlijke is.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:33 schreef Nijns het volgende:
Ik zou (als ik jou was) zelf het huis kopen en daaraan betalen. Verder zou ik de overige kosten (g/w/l, boodschappen, belastingen, internet enz) samen delen. Wat ze overhoudt kan ze sparen. Als zij namelijk mee gaat betalen stopt ze geld in jouw potje, zonder dat zij ergens meer eigenaar van wordt. Als jij alleen het huis betaald en zij de rest bouwt zij niks op en gooit ze haar geld min of meer 'weg'.
Als ze zelf vol gaat verdienen kan je het altijd nog aanpassen, tot die tijd zou ik het op deze manier doen (wel met een samenlevingscontract)
Ik vind het trouwens heel verstandig dat je je relatie niet als oneindig ziet!
volgens mij heb ik daar idd iets verward met wat anders, kan zo snel ook niet terugvinden waar ik naar dacht te verwijzen.quote:Op maandag 18 mei 2009 20:43 schreef Lienekien het volgende:
Heb je ook een bron voor die eerste bewering (50/50 na twee jaar)?
Mmm zijn jullie nog wel bij elkaarquote:Op dinsdag 19 mei 2009 01:38 schreef eleusis het volgende:
Leuk topicNaar aanleiding hiervan heb ik er een discussie over gevoerd met mijn vriendin. Ik ben nu te gaar om de oplossing te posten dus ik laat het even bij een tvp tot morgen.
Dat dus.quote:Op maandag 18 mei 2009 23:10 schreef mgerben het volgende:
Leuk dat ze iets wil opbouwen, maar stel dat ze gewoon als student in de stad zou wonen.
Dan gaan haar studiefinanciering en 350 euro bijbaan gewoon elke maand compleet op.
Dat is ook niet erg, want ze studeert.
Wat ze niet moet doen is 50 euro bijdragen en daaarvoor een half huis terugwillen.
Als het heel goed tussen jullie gaat, gaan jullie lekker trouwen, heeft ze een half huis. Tegen die tijd kan ze ook zoveel bijdragen dat dat redelijk is.
Ze heeft nu gewoon niet voldoende geld om serieus iets op te bouwen. Als er dus iets 'opgebouwd' wordt betekent dat dat jij haar een hoop schenkt in ruil voor haar goedbedoelde doch symbolische bijdrage.
Advies: Laat haar vooral doen alsof ze studeert, en dat geld gewoon besteden aan uitgaan, boodschappen en een bijdrage in de kosten (GWL), zonder daar meteen van alles voor terug te eisen.
Dat had ze bij een huisbaas namelijk ook niet gedaan.
Even een andere situatie, waarbij de ene partij een deel eigen vermogen inbrengt en de hypotheek 60/40 zou kunnen. Is dat een beetje makkelijk vast te leggen?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 13:34 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Je zou ook e.e.a. via een meerwaardeclausule op kunnen lossen. Een bepaalde verhouding opnemen tot aan het moment van afstuderen. Daarna 50/50 bijdragen aan de woonlasten waardoor haar aandeel in de meerwaarde gelijk is aan dat van jou. Nadeel is dat je wel de meerwaarde op het moment van afstuderen moet bepalen.
Ik weet niet of zo'n zakelijke afspraak je relatie in stand zal houden.
Zo zie ik het ook wel, wordt alleen moeilijk te bepalen hoeveel ze dan zou moeten bijdragen, ik zou eigenlijk nu nog geen huis kopen, stel je raakt je baan kwijt en je volgende baan verdient een stuk minder?quote:Op maandag 18 mei 2009 23:10 schreef mgerben het volgende:
Leuk dat ze iets wil opbouwen, maar stel dat ze gewoon als student in de stad zou wonen.
Dan gaan haar studiefinanciering en 350 euro bijbaan gewoon elke maand compleet op.
Wat ze niet moet doen is 50 euro bijdragen en daaarvoor een half huis terugwillen.
Ze heeft nu gewoon niet voldoende geld om serieus iets op te bouwen. Als er dus iets 'opgebouwd' wordt betekent dat dat jij haar een hoop schenkt in ruil voor haar goedbedoelde doch symbolische bijdrage.
Advies: Laat haar vooral doen alsof ze studeert, en dat geld gewoon besteden aan uitgaan, boodschappen en een bijdrage in de kosten (GWL), zonder daar meteen van alles voor terug te eisen.
Dat had ze bij een huisbaas namelijk ook niet gedaan.
Vervelend als het voor haar een "lastig" gesprek is, maar wat verwacht ze dan? Zonder jou zou ze helemaal niks opbouwen, dan zou ze waarschijnlijk genoeg moeite hebben om rond te komen. Om het "iets opbouwen" als een soort recht te zien is dus een beetje vreemd, lijkt me.quote:Op maandag 18 mei 2009 16:52 schreef Velocitas het volgende:
Mooi allemaal! Dit is mijn eerste post op het fok!forum, en gelijk al zoveel antwoord en tips!![]()
Om even te reageren: natuurlijk vind ik het best dat als mij wat overkomt dat mijn vriendin mijn vermogen en huis etc. erft, dat is inderdaad wel een goede om dat even vast te leggen.
Ik denk dat ik het gesprek maar wel aanga met de insteek dat zij maar beter kan sparen met haar salaris, inzake het opbouwen.
Kijk, verder zal ik - tot aan het moment dat mijn vriendin een vaste baan heeft - gewoon als 'kostwinner' fungeren (klinkt heel klassiek). En goed dat we later evt. nog het huis kunnen verdelen, indien nodig.
Zo hebben we het dan redelijk afgedicht:
- als ik kom te overlijden, heeft zij een huis
- als we uit elkaar gaan, heeft zij een spaarrekening, en misschien moet er wat boedel verdeeld worden?
En als we dus gewoon bij elkaar blijven, is er niets aan de hand - als we uit elkaar gaan, scheelt dit dus een hoop gezeur.
Maar het wordt misschien een lastig gesprek deze week....
Daarbij is het volgens mij alleen maar gezonder voor je relatie. Je kunt nu eenmaal veranderen en dan wil je niet vast zitten met allemaal onduidelijke regelingen, etc... Da's ook niet gezond, da's alleen maar een drempel om dingen te veranderen wanneer dat nodig is...quote:Op woensdag 20 mei 2009 10:11 schreef JavaFury het volgende:
Over diegene die vinden dat het niet romantisch is om bij voorbaat rekening te houden met het mogelijk falen van de relatie zeg ik dit: 40% van alle huwelijken stranden. Ik heb geen cijfers van gewone relaties, maar ik denk dat dit percentage aanzienlijk hoger is. Afspraken maken over wat er gaat gebeuren als de relatie ten einde is, is gewoon realistisch en niet pessimistisch of zo.
Als je een autoverzekering neemt krijg je ook niet ineens meer ongelukken of iets dergelijks. Het zorgt er gewoon voor dat je niet nadelig getroffen wordt mocht er toch iets fout gaan.
Ik vind het ook gezond wanneer het besproken kan worden in een relatie. Oke, het is niet leuk. We gingen ook wel met een gemengd gevoel weg bij de notaris toen we dat gesprek hadden gehad. Maar het is zeker niet voor niks denk ik. En verder merk je er ook niet veel van hoor. Je hebt nog steeds geen ring om of zoquote:Op woensdag 20 mei 2009 10:52 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Daarbij is het volgens mij alleen maar gezonder voor je relatie. Je kunt nu eenmaal veranderen en dan wil je niet vast zitten met allemaal onduidelijke regelingen, etc... Da's ook niet gezond, da's alleen maar een drempel om dingen te veranderen wanneer dat nodig is...
Ze mag blij zijn dat ze min of meer kosteloos bij jou kan wonen. Met haar inkomsten had ze niet eens op zichzelf kunnen gaan wonen..quote:Op maandag 18 mei 2009 16:52 schreef Velocitas het volgende:
Maar het wordt misschien een lastig gesprek deze week....
Ik moet er niet aan denken dat mijn partner er zo over zou denken...quote:Op woensdag 20 mei 2009 12:00 schreef Nijns het volgende:
[..]
Ze mag blij zijn dat ze min of meer kosteloos bij jou kan wonen. Met haar inkomsten had ze niet eens op zichzelf kunnen gaan wonen..
Emancipatie gaat natuurlijk niet alleen over gelijke rechten, maar ook over gelijke plichten. Als je slechts een fractie van van hetzelfde geld verdient als je partner (en ook veel minder eigen vermogen inbrengt), moet je niet verwachten dat je dan ook even veel "recht" hebt op het huis. Gezien zij nagenoeg niets verdient, heeft ze ook geen recht op het huis.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:15 schreef lezzer het volgende:
Kijk, dan zeg ik, dat jullie allebei de helft van het huis moeten bezitten. Jullie hebben samen een huishouden en er voor gekozen om dat zo in te vullen.
Dat heet nou emancipatie...
Dit klopt wel, maar dit gebeurt veelal naar wens van die vrouwen zelf. Veel vrouwen werken niet, of slechts parttime, zelfs wanneer er uberhaubt geen kinderen in het spel zijn. Ook kiezen vrouwen vaak voor werk in sectoren met een slecht salaris of slechte carriere perspectieven, zoals de zorg of het onderwijs. Dit zorgt ervoor dat je afhankelijk wordt van het inkomen van je partner, en later niet meer in staat bent om een ander pad in te slaan op het moment dat de relatie niet goed gaat.quote:Dit soort procentuele verdelingen en andere nare constructies terwijl dat eigenlijk niet zou moeten, zorgt er voor dat ik weet niet hoeveel vrouwen in een ongelukkig huwelijk blijven zitten omdat ze simpelweg geen kant op kunnen...
Nee, maar ik denk ook niet dat ze dat bedoelt. Wat ze denk ik bedoeld is dat dit soort gesprekken heel lastig zijn om te voeren. Vriendin van TS kan niet verwachten dat ze een heel klein bedrag kan betalen maar wel voor de helft eigenaar wordt van dat huis. Dat kan ze wel verwachten, maar dat slaat natuurlijk nergens op.quote:Op woensdag 20 mei 2009 12:39 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ik moet er niet aan denken dat mijn partner er zo over zou denken...
Jij krijgt van je partner zomaar een half huis kado?quote:Op woensdag 20 mei 2009 12:39 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nee, dat bedoelt ze niet. Zie voorgaand.quote:Op woensdag 20 mei 2009 13:06 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Jij krijgt van je partner zomaar een half huis kado?
Excuus, lezen is ook een vakquote:Op woensdag 20 mei 2009 13:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, dat bedoelt ze niet. Zie voorgaand.
En hoe met je partner dan wel denken?quote:Op woensdag 20 mei 2009 12:39 schreef lezzer het volgende:
[..]
Samen een huis kopen, en zorgen dat er een eerlijke verdeling is als er iets gebeurt.quote:Op donderdag 21 mei 2009 00:13 schreef THEFXR het volgende:
[..]
En hoe met je partner dan wel denken?
WTF maakt haar naam op de koopakte uit als je niet deelt in de opbrengst bij verkoop? Is dat zodat je kunt zeggen dat je samen een huis gekocht hebt?quote:Op donderdag 21 mei 2009 08:15 schreef lezzer het volgende:
[..]
Samen een huis kopen, en zorgen dat er een eerlijke verdeling is als er iets gebeurt.
Het gaat er mij niet om dat degene die financieel niks in brengt de helft van de opbrengst moet krijgen, dat zeg ik ook nergens. Het gaat er mij om dat je sámen een huis koopt, en dus ook allebei op de koopakte staat.
Ik zou gewoon geen huis kopen samen nu...
Als ik haar was.
Een restschuld? Vrouwen en exit-plannenquote:Op maandag 18 mei 2009 11:47 schreef Velocitas het volgende:
Mijn vriendin wil wel graag bijdragen, want ze wil iets opbouwen. Als we evt. uit elkaar gaan, dan wil ze iets overhouden en zo.
Dat het huis ook van jou is bijvoorbeeld...?quote:Op donderdag 21 mei 2009 08:40 schreef Drive-r het volgende:
[..]
WTF maakt haar naam op de koopakte uit als je niet deelt in de opbrengst bij verkoop? Is dat zodat je kunt zeggen dat je samen een huis gekocht hebt?
Ik begrijp dat punt niet. Waarom moet het huis ook van jou zijn? Een leven opbouwen kun je volgens mij ook zonder je naam op een stukje papier. En dan eindig je met het punt van scheiden, wat boeit dat als je het blijkbaar niet om de opbrengst gaat?quote:Op donderdag 21 mei 2009 11:18 schreef lezzer het volgende:
[..]
Dat het huis ook van jou is bijvoorbeeld...?
Een huis kopen doe je niet om opbrengst te hebben. Dat doe je om samen een leven op te bouwen.
Maar dat is gewoon mijn mening hoor, daar hoef je niet toch zo verontwaardigd over te doen?
Zelf wel eens een huis gekocht? Wel eens gescheiden toevallig?
Waarschijnlijk begrijp je dat punt dan beter, of anders, als je wel ooit gescheiden bent. Dan gaan mensen ineens heel erg op hun strepen staan namelijk. Dan worden de bonnen tevoorschijn gehaald. Scheiden kost altijd geld, en verhuizen ook. Veel meer dan je denkt. Niemand houdt daar wat aan over hoor.quote:Op donderdag 21 mei 2009 11:33 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik begrijp dat punt niet. Waarom moet het huis ook van jou zijn? Een leven opbouwen kun je volgens mij ook zonder je naam op een stukje papier. En dan eindig je met het punt van scheiden, wat boeit dat als je het blijkbaar niet om de opbrengst gaat?
Nee, nooit een huis gekocht, wel mee bezig. En nooit gescheiden.
Een daarvoor maak je dus van tevoren afspraken over, en, heel onromantisch, inschattingen wat het scenario in de toekomst zou kunnen worden (voor zover je dat kunt voorspellen natuurlijk).quote:Op donderdag 21 mei 2009 12:32 schreef lezzer het volgende:
[..]
Bovendien, nu koopt hij dat huis, het gaat allemaal leuk en aardig, en dan zijn we 15 jaar verder waarvan zij er óf 12 gewerkt heeft, óf 3 gewerkt heeft en 9 jaar voor de kinderen gezorgd, en dan gaan ze uit elkaar. Alleen zijn ze dan vergeten om de hele handel te wijzigen toen ze afgestudeerd was. Want alles ging toch goed?
Je hebt natuurlijk deels gelijk, maar zolang ze niet getrouwd zijn en geen kinderen hebben, is het bovenstaande natuurlijk niet van toepassing. Ook is het idee dat ze meer aan het huishouden zou doen niet te onderbouwen. Ze studeert immers nog (ik neem aan fulltime). Mocht dit veranderen, dan moet die situatie natuurlijk herzien worden.quote:Op donderdag 21 mei 2009 12:32 schreef lezzer het volgende:
En straks, dan staat zij op straat, zwanger, dakloos (geen zak over dat huis te zeggen want het staat niet op haar naam) en berooid (wel geïnvesteerd, niks op papier), met 3 kinderen aan de hand. En dan opent ze hier een topic, en dan wordt ze naïef genoemd. Zo gaat dat dan.
Dat is mijn punt.
Maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal. TS heeft nu al een heel hoger salaris dan zijn vriendin (die praktisch niks heeft). Nu hebben ze nog niks samen gedaan.quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:21 schreef draaijer het volgende:
Ik verdien 6 tot 7 keer zoveel als mijn schatje. Maar wij hadden beide NIETS en alles wat we nu hebben, hebben we samen gedaan. Ik ben dus om die reden onder gemeenschap van goederen getrouwd
Ze kan ook alleen gaan wonen, dan bouwt ze lekker een schuld op bij de studiefinanciering.quote:Op donderdag 21 mei 2009 12:32 schreef lezzer het volgende:
[..]
Waarschijnlijk begrijp je dat punt dan beter, of anders, als je wel ooit gescheiden bent. Dan gaan mensen ineens heel erg op hun strepen staan namelijk. Dan worden de bonnen tevoorschijn gehaald. Scheiden kost altijd geld, en verhuizen ook. Veel meer dan je denkt. Niemand houdt daar wat aan over hoor.
Bovendien, nu koopt hij dat huis, het gaat allemaal leuk en aardig, en dan zijn we 15 jaar verder waarvan zij er óf 12 gewerkt heeft, óf 3 gewerkt heeft en 9 jaar voor de kinderen gezorgd, en dan gaan ze uit elkaar. Alleen zijn ze dan vergeten om de hele handel te wijzigen toen ze afgestudeerd was. Want alles ging toch goed?
Ik zie in dit topic heel veel opmerkingen voorbij komen over dat zij niet moet zeuren omdat ze niks inbrengt, en dat ze blij mag zijn dat ze er bij mag, en dat ze niet mag meedelen en dat ze niet moet mauwen.
Nee, maar ze mag waarschijnlijk zo meteen wel die keet elke week poetsen, en boodschappen doen, en de tuin opruimen, en mee schilderen, en zijn eten op tafel zetten.
Nou, dat zou hij dan van mij ook lekker zelf mogen doen
Heel storend vind ik dat, en bovendien echt heel erg anno 1950. Het lijkt wel of mensen steeds conservatiever worden.
Daarom zeg ik, dat als ik haar was ik er niet eens bij ging zitten, óf op een gelijkwaardige manier.
En straks, dan staat zij op straat, zwanger, dakloos (geen zak over dat huis te zeggen want het staat niet op haar naam) en berooid (wel geïnvesteerd, niks op papier), met 3 kinderen aan de hand. En dan opent ze hier een topic, en dan wordt ze naïef genoemd. Zo gaat dat dan.
Dat is mijn punt.
Het zou nooit mijn keuze zijn, maar zo te horen is het een weloverwogen beslissing geweest om elkaar ten alle tijden de helft van het vermogen te gunnen, ongeacht wie het tijdens de relatie inbrengt.quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:21 schreef draaijer het volgende:
Ik verdien 6 tot 7 keer zoveel als mijn schatje. Maar wij hadden beide NIETS en alles wat we nu hebben, hebben we samen gedaan. Ik ben dus om die reden onder gemeenschap van goederen getrouwd
Als ze zelf verhuist naar een eigen woning, dan moet zij ook elke week poetsen, boodschappen doen.tuin opruimen,schilderen, eten maken.quote:Op donderdag 21 mei 2009 12:32 schreef lezzer het volgende:
Ik zie in dit topic heel veel opmerkingen voorbij komen over dat zij niet moet zeuren omdat ze niks inbrengt, en dat ze blij mag zijn dat ze er bij mag, en dat ze niet mag meedelen en dat ze niet moet mauwen.
Nee, maar ze mag waarschijnlijk zo meteen wel die keet elke week poetsen, en boodschappen doen, en de tuin opruimen, en mee schilderen, en zijn eten op tafel zetten.
En straks, dan staat zij op straat, zwanger, dakloos (geen zak over dat huis te zeggen want het staat niet op haar naam) en berooid (wel geïnvesteerd, niks op papier), met 3 kinderen aan de hand.
persoonlijk zou ik niet gaan samenwonen met iemand die nog studeert, koop het huis op jouw naam, das het minste gezeik achteraf.quote:Op zondag 24 mei 2009 17:30 schreef Velocitas het volgende:
Het duurt nog 2-3 jaar voordat mijn vriendin afstudeert.
Lekkere onderhandeling. Ik zeg 'reality check' en doei.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:05 schreef Velocitas het volgende:
Beste allemaal,
om jullie even op de hoogte te houden:
Mijn gedachtengang om alleen een huis te kopen, valt nogal slecht eigenlijk.
Als mijn vriendin 3 jaar geleden had geweten dat ik er zo over dacht, dan had ze wel wat dieper nagedacht over haar toekomst. Voor haar is huiseigendom een zekerheid - ik zou alle mogelijkheid hebben om haar met niets op straat te zetten.
Zij is 2 jaar geleden begonnen met studeren van bedrijfskunde, na een paar jaar gewerkt te hebben. We woonden toen al in een huurhuis samen. Ik heb dat studeren aangemoedigd met het oog op beter toekomstperspectief en werk dat ze wel interessant vond (in tegenstelling tot wat ze toen deed).
Nu zegt ze; dan had ik beter kunnen blijven werken en voor mezelf geld opbouwen, want ik heb straks gewoon niks en ben ik volledig afhankelijk (in ieder geval de eerste jaren als het huis zeker nog volledig eigendom van mij is). De optie van testamentair vastleggen dat zij het huis krijgt als mij wat overkomt, is niet echt een doekje voor het bloeden.
Dus, gaat lekker in huize Velocitas
En als jij dan zegt: lieve schat, ook al zou je de helft van het huis krijgen, dan heb je ook de helft van de schuld. En áls we dan uit elkaar zouden gaan heb je dikke kans op een restschuld omdat jijzelf het huis niet kan betalen en je dus eventueel uit moet kopen. (Even die 80K buiten beschouwing gelaten, dat moet je sowieso niet voor de helft op het spel zetten!!!quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:05 schreef Velocitas het volgende:
Beste allemaal,
Als mijn vriendin 3 jaar geleden had geweten dat ik er zo over dacht, dan had ze wel wat dieper nagedacht over haar toekomst. Voor haar is huiseigendom een zekerheid - ik zou alle mogelijkheid hebben om haar met niets op straat te zetten.
Zij is 2 jaar geleden begonnen met studeren van bedrijfskunde, na een paar jaar gewerkt te hebben. We woonden toen al in een huurhuis samen. Ik heb dat studeren aangemoedigd met het oog op beter toekomstperspectief en werk dat ze wel interessant vond (in tegenstelling tot wat ze toen deed).
Nu zegt ze; dan had ik beter kunnen blijven werken en voor mezelf geld opbouwen, want ik heb straks gewoon niks en ben ik volledig afhankelijk (in ieder geval de eerste jaren als het huis zeker nog volledig eigendom van mij is). De optie van testamentair vastleggen dat zij het huis krijgt als mij wat overkomt, is niet echt een doekje voor het bloeden.
Wat vervelend dat ze het zo opvat!quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:05 schreef Velocitas het volgende:
Beste allemaal,
Ik durfde het niet te zeggenquote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:45 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, ze had of toen kunnen blijven werken en geld voor zichzelf opbouwen, of die tijd die ze anders gewerkt had in zichzelf geinvesteerd hebben door een opleiding te doen, wat ze ook gedaan heeft, maar wat als gevolg heeft gehad dat ze toen geen geld heeft op kunnen bouwen.
Maar wat had ze dan verwacht, dat zij lekker studeert, jij een huis koopt waar jij al het geld voor neerlegt, maar jij haar wel 50% eigenaar maakt? Het woord 'Golddigger' komt bij me op nu...
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:35 schreef lezzer het volgende:
Dan blijf je toch gewoon nog lekker een paar jaar huren?
Prima houding van je vriendin, en ik geef haar groot gelijk. Zéker nu we weten dat ze, met jouw goedkeuring, is gaan studeren om hogerop te komen.
Lees de openingspost waarin TS zegt dat HIJ graag een huis wil kopen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:37 schreef Nijns het volgende:
[..]
![]()
Hij heeft haar toch niet verplicht om te gaan studeren? Dat doet ze zelf.. Het is niet zijn schuld dat zij nu even minder geld heeft, dat is nou eenmaal de consequentie van studeren. Ik vind het alleen maar goed van hem dat hij haar daarin heeft gesteund. Maar dat betekend niet dat hij haar nu moet gaan onderhouden, kom nou
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:35 schreef lezzer het volgende:
Dan blijf je toch gewoon nog lekker een paar jaar huren?
Prima houding van je vriendin, en ik geef haar groot gelijk. Zéker nu we weten dat ze, met jouw goedkeuring, is gaan studeren om hogerop te komen.
Ze zegt toch niet dat jullie een huis moeten kopen samen? Volgens mij gaat het er om dat áls er een huis gekocht wordt waar jullie samen in wonen, ze niet wil dat dat alleen jouw huis is.
Maar alles goed notarieel laten vastleggen wil ze ook nietquote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:40 schreef lezzer het volgende:
[..]
Lees de openingspost waarin TS zegt dat HIJ graag een huis wil kopen.
Nou, zij wil dat dus niet onder deze voorwaarden. Punt.
Zij wil blijkbaar tot ze afgestudeerd is, de situatie houden zoals die nu is.
Wat is daar nou zo vreemd aan? Ze is gaan studeren onder die (samen afgesproken blijkbaar) voorwaarden.
Dat gaat zo in een huishouden, dat je sámen dingen bepaalt.
TS wil verandering in de situatie, de vriendin van TS niet.
Ja, en gevoelsmatig is er dus wél wat veranderd dan, en juridisch ook.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:41 schreef eleusis het volgende:
[..]Dan bouwt ze ook niets op, dus het nettoresultaat is voor haar nul (of licht negatief gesteld dat ze later zou intreden in een object dat later aangekocht is) en het nettoresultaat voor hem is negatief, omdat er in plaats van 500 ineens 1000 woonlasten zijn (als je hetzelfde pand op de vrije markt zou huren).
Nu zijn ze allebei geen eigenaar van het huis....quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:54 schreef Guppyfriend het volgende:
En zeg nou zelf, als je niks inbrengt of betaald, kun je toch ook niet voor de helft eigenaar zijn van iets?
Het klinkt voor haar kant gewoon vrij kil en zakelijk, ik zie mijn vriendin dat in ieder geval nooit doen. Ik denk dat ik dan ook opeens behoorlijk anders tegen haar aan zou kijken.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:56 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ja, en gevoelsmatig is er dus wél wat veranderd dan, en juridisch ook.
Dus ze heeft echt wel een punt.
Bovendien heeft ze na haar studie best uitzicht op een aardige baan, dus waarom niet dán samen gelijkwaardig beginnen?
Ze wonen blijkbaar al jaren samen, dus haar gevoelens lijkt me zeker wel iets om rekening mee te houden.
Echt, die reacties van sommigen hier
Werkelijk? Volgens mij ben jij echt niet goed snik, of je bent net zo'n Golddigger.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:56 schreef lezzer het volgende:
[..]
Bovendien heeft ze na haar studie best uitzicht op een aardige baan, dus waarom niet dán samen gelijkwaardig beginnen?
Ze wonen blijkbaar al jaren samen, dus haar gevoelens lijkt me zeker wel iets om rekening mee te houden.
Sterkte. Dit zou voor mij een deal-breaker zijn. Financiële voorwaarden aan een relatie stellen is een no-go. Je houdt van iemand of je houdt niet van iemand. Dat zou niks met geld te maken moeten hebben (theoretisch).quote:Op vrijdag 5 juni 2009 12:49 schreef Velocitas het volgende:
Nou wat mij het meest verbaast - en daar worstel ik toch echt een beetje mee - is dat het blijkbaar een voorwaarde is voor de relatie.
Jij dekt je in, logisch, want jij loopt ook risico aangezien jij het huis betaald. Zij dekt zich in voor een mogelijk relatie-einde, maar wat zij in principe wil is, ondanks dat jij het huis koopt en de hypotheek op jouw naam komt te staan en weet ik veel wat allemaal en zij helemaal niets in brengt, op het moment dat de relatie voorbij gaat, 50% van de waarde van dat huis mee mag nemen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 12:49 schreef Velocitas het volgende:
Nou wat mij het meest verbaast - en daar worstel ik toch echt een beetje mee - is dat het blijkbaar een voorwaarde is voor de relatie.
Zakelijk bekeken is het m.i. gewoon zo:
Ik dek me in - in ieder geval voor de korte termijn - voor een mogelijk relatie-einde want ik breng het meeste vermogen in. Maar, als we gewoon bij elkaar blijven is er ook totaal niets aan de hand.
Door eigendom in het huis te willen, dekt mijn vriendin zich in voor een mogelijk relatie-einde. Maar, als we gewoon bij elkaar blijven is er ook totaal niets aan de hand.
Maar goed, ik breng het meeste in voorlopig dus voorlopig ligt dat risico wel volledig bij mij.
Dat het voor haar een voorwaarde is voor de relatie, daar verbaas ik me ook een beetje over.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 12:49 schreef Velocitas het volgende:
Ik dek me in - in ieder geval voor de korte termijn - voor een mogelijk relatie-einde want ik breng het meeste vermogen in. Maar, als we gewoon bij elkaar blijven is er ook totaal niets aan de hand.
Door eigendom in het huis te willen, dekt mijn vriendin zich in voor een mogelijk relatie-einde. Maar, als we gewoon bij elkaar blijven is er ook totaal niets aan de hand.
Maar goed, ik breng het meeste in voorlopig dus voorlopig ligt dat risico wel volledig bij mij.
Gewoon maar even doorhuren dan: daar heb ik op zich niet zo heel veel moeite mee (reden voor kopen huis is dat we er 1 gespot hebben in een mooie omgeving etc. etc. maar goed, we vinden later vast ook wel iets leuks). Bouwt ze ook niets mee op overigens, dus ik weet nog niet helemaal of dat dan wel een valide optie is, daar gaan we het nog over hebben dan.......
Ik had hier ook niet mee aan hoeven komen bij mijn vriend. Vice versa ook niet trouwens. Maar dat is voor iedereen persoonlijk. Maar als je het echt graag wilt, zou ik het doen. Je kunt het, dus waarom niet.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 12:59 schreef CoolGuy het volgende:
Ik was er al klaar mee geweest. Het is toch godverdomme niet zo dat jij toestemming nodjg hebt van haar om een huis te kopen? Wil zij geen huis kopen? Prima, als jij het wel wil kopen en je kunt 't betalen, dan zou ik dat gewoon doen. Als haar dat niet zint, heel erg jammer, maar het is jouw geld, jouw ding.
Nou, als je nu al wel samenwoont, vind ik dat dit wel wat genuanceerder kan. Als ik zou samenwonen met mijn vriend in een huurhuis en hij wil opeens over op een koophuis wat ik (nog) niet kan betalen, is het natuurlijk wel wat anders dan wanneer je op dat moment voor het eerst gaat samenwonen. Ik zou in dat eerste geval (waarin je al samen woont) wel over de mogelijkheden overleggenquote:Op vrijdag 5 juni 2009 12:59 schreef CoolGuy het volgende:
Ik was er al klaar mee geweest. Het is toch godverdomme niet zo dat jij toestemming nodjg hebt van haar om een huis te kopen? Wil zij geen huis kopen? Prima, als jij het wel wil kopen en je kunt 't betalen, dan zou ik dat gewoon doen. Als haar dat niet zint, heel erg jammer, maar het is jouw geld, jouw ding.
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 12:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Stel: jij bent mijn vriendin.
Ik koop een huis van 2 ton. Dat betaal ik helemaal zelf.
JIj studeert, en je verdient nauwelijks iets.
Wij willen gaan samenwonen. Aangezien ik al een huis heb, is het logisch dat jij bij mij komt wonen.
Wat wil je dan, dat jij 50% eigenaar wordt? Dus jij komt bij mij wonen, en ik geef je daar in principe 100.000 euro voor? Als je dat echt denkt ben je echt niet goed wijs. Je komt net van school af, je hebt niets te makken, en ik zou jou even een ton doneren? Yeah right
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 14:43 schreef Nijns het volgende:
[..]
Nou, als je nu al wel samenwoont, vind ik dat dit wel wat genuanceerder kan. Als ik zou samenwonen met mijn vriend in een huurhuis en hij wil opeens over op een koophuis wat ik (nog) niet kan betalen, is het natuurlijk wel wat anders dan wanneer je op dat moment voor het eerst gaat samenwonen. Ik zou in dat eerste geval (waarin je al samen woont) wel over de mogelijkheden overleggen
Nee precies, maar dat is wel wat vriendin van TS wil. Ze brengt niets in, vind het prachtig om naar een koophuis te gaan waar ze niets voor betaald maar wil daar wel mede-eigenaar van worden. Ik snap wel dat TS dat niet prettig vind.quote:Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat dit gebeurd:
[..]
Stel, wij hebben een relatie, we wonen al jaren samen (TS en vriendin huren al jaren samen een huis).quote:Op vrijdag 5 juni 2009 12:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Werkelijk? Volgens mij ben jij echt niet goed snik, of je bent net zo'n Golddigger.
Stel: jij bent mijn vriendin.
Ik koop een huis van 2 ton. Dat betaal ik helemaal zelf.
JIj studeert, en je verdient nauwelijks iets.
Wij willen gaan samenwonen. Aangezien ik al een huis heb, is het logisch dat jij bij mij komt wonen.
Wat wil je dan, dat jij 50% eigenaar wordt? Dus jij komt bij mij wonen, en ik geef je daar in principe 100.000 euro voor? Als je dat echt denkt ben je echt niet goed wijs. Je komt net van school af, je hebt niets te makken, en ik zou jou even een ton doneren? Yeah right
Fine. Als je samenwoont deel je alles. Als TS een huis koopt, deelt hij dat toch ook met zijn vriendin, of niet? Daarvoor hoeft haar naam niet op het papiertje te staan. Zij maakt zich enkel zorgen om geld, da's heel iets anders.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:20 schreef lezzer het volgende:
[..]
Stel, wij hebben een relatie, we wonen al jaren samen (TS en vriendin huren al jaren samen een huis).
Dan besluiten wij SAMEN of we een huis kopen. Dan kopen wij SAMEN een huis. Punt.
Dat is niet zo ingewikkeld hoor.
Iedereen vergeet hier een stap, namelijk het besluitvormingsproces.
Ik, ik, ik hoor ik hier. Als je samen woont, dan heb je samen geld.
Als zij bij hem zou gaan wonen en een huishouden zou voeren met hem zónder dat het huis gedeeltelijk eigendom is van haar, dát zou pas onfeministisch zijn.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:25 schreef eleusis het volgende:
Ik vind het bizar dat er nog vrouwen zijn die zich zo als afhankelijke schepsels willen neerzetten vandaag de dag. Mijn feministenhart huilt ervan.
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:20 schreef lezzer het volgende:
[..]
Stel, wij hebben een relatie, we wonen al jaren samen (TS en vriendin huren al jaren samen een huis).
Dan besluiten wij SAMEN of we een huis kopen. Dan kopen wij SAMEN een huis. Punt.
Dat is niet zo ingewikkeld hoor.
quote:Iedereen vergeet hier een stap, namelijk het besluitvormingsproces.
Ik, ik, ik hoor ik hier. Als je samen woont, dan heb je samen geld.
Als je kapitaal hebt voor je een relatie in stapt, dan stel je dat veilig. Daar zijn ontelbare constructies voor, zonder dat je dat rechtstreeks in een huis duwt.
TS en vriendin hebben geen gezamenlijk kapitaal, dus kunnen ze niet samen een huis kopen. Dan kan TS twee dingen doen: Of hij koopt zelf een huis en z'n vriendin loopt weg, óf ze wachten tot ze wel samen een huis kunnen kopen.
Wat is er nog zo vreselijk aan een paar jaar wachten?
Jij denkt exact hetzelfde als vriendin van TS. En waarom kan TS dat huis niet gewoon zelf kopen, terwijl zijn vriendin besluit om NIET weg te lopen? Het is TS zn geld waar ie w.s. lang over gedaan heeft om dat bij elkaar te krijgen, wie ben jij om daar over te beslissen. Als je samenwoont heb je niet automatisch samen geld. Dat is een afspraak die je maakt over hoe je dat wil doen ALS ze dat willen doen.quote:Voor de goede orde, ik verdien meer dan genoeg om het zelf te rooien. Dus, kappen met die golddigger opmerkingen. Het gaat er mij puur om dat mensen hier die vrouw uitmaken voor zoiets, terwijl zij gewoon voor zichzelf op komt en haar gevoel uitspreekt.
Waarom zou zij - als opgeleide vrouw - de bijstand in gaan? Tegenwoordig wordt er gewoon gewerkt en dat kan ze na een eventueel beëindigen van de relatie ook doen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:31 schreef lezzer het volgende:
[..]
Als zij bij hem zou gaan wonen en een huishouden zou voeren met hem zónder dat het huis gedeeltelijk eigendom is van haar, dát zou pas onfeministisch zijn.
Dat is exact de reden waarom miljoenen vrouwen ongelukkig zitten te zijn in hun huwelijk. Omdat ze niet of nauwelijks weg kunnen wegens geen enkele kapitaalopbouw.
Die vallen zo terug de bijstand in.
Daar gaat het die vriendin ook niet om. Het gaat om de helft van de 80k die hij erin pompt.quote:Overigens, weet je wel hoe lang het duurt voor je kapitaal opbouwt met een woning? Om daar echt wat mee op te schieten moet je wel iets van 15 jaar blijven zitten hoor![]()
Nou nou, jij weet nogal goed wat andere mensen denkenquote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:32 schreef CoolGuy het volgende:
Jij denkt exact hetzelfde als vriendin van TS. En waarom kan TS dat huis niet gewoon zelf kopen, terwijl zijn vriendin besluit om NIET weg te lopen? Het is TS zn geld waar ie w.s. lang over gedaan heeft om dat bij elkaar te krijgen, wie ben jij om daar over te beslissen. Als je samenwoont heb je niet automatisch samen geld. Dat is een afspraak die je maakt over hoe je dat wil doen ALS ze dat willen doen.
Je beschrijft nu trouwens een verschil met vriendin van TS. Jij stelt nu dat je genoeg geld hebt om het zelf te rooien, maar vriendin van TS heeft geen rooie cent, en TOCH denkt ze, dat als TS alle lasten van dat huis op zich neemt, dat zij het RECHT heeft mede-eigenaar te worden. Met andere woorden, als jij en ik een relatie hebben, ik koop een huis van 2 ton, ik betaal daar alles voor, de hypotheek staat op mijn naam, en wij gaan daarin samen wonen, en we zouden uit elkaar gaan, dat jij dan 1 ton krijgt? Ik denk niet dat er iemand zo gestoord is om dat risico te lopen.
ik heb het over vrouwen in het algemeen, en de vrouwen die nú al jaren thuis zitten terwijl manlief uit werken gaat. Niet over de vriendin van TS.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:39 schreef eleusis het volgende:
[..]
Waarom zou zij - als opgeleide vrouw - de bijstand in gaan? Tegenwoordig wordt er gewoon gewerkt en dat kan ze na een eventueel beëindigen van de relatie ook doen.
Iedereen die zijn eigen persoonlijke kapitaal niet veilig stelt is een enorme oen.quote:Daar gaat het die vriendin ook niet om. Het gaat om de helft van de 80k die hij erin pompt.
Kijk, en om dat stukje gaat het nou. Dat maakt het dus al wezenlijk anders dan wat vriendin van TS voor ogen heeft. Zij wil WEL een huis kopen, terwijl zij geen geld heeft, en wil ook nog dat dat huis half van haar wordt. Dat is wezenlijk anders dan wat jij nu zegt hoorquote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:39 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nou nou, jij weet nogal goed wat andere mensen denken
Ik denk helemaal niet hetzelfde als de vriendin van TS. Als ik geen salaris had, kocht ik geen huis met mijn partner.
En TS lang gesprokkeld om geld bij elkaar te krijgen? Schei uit, hij beurt 80K van z'n ouwelui...:')
Ik beslis trouwens helemaal nergens over. In ieder geval niet over de financien van TS of zijn vriendin. Wat mij betreft zoekt TS het maar lekker uit.
Ik moest er al niet aan denken dat mijn partner over dit soort zaken advies ging inwinnen op Fok, én de reacties nog ging bespreken ook.
Overigens, als je een huis koop van 2 ton, dan kost je dat 2.2 ton ongeveer. Dan ga je nog klussen, kost je ook nog iets van 5K.
Na 5 jaar verkoop je het huis voor 2.3 ton (met heeeeeel veel geluk).
Wat denk je dat je overhoudt? Na de provisie en de notariskosten er af?
Nou, en dat dan door twee.
Veel plezier met je enorme kapitaal van iets van 500 euro.
Sjezus man, je mag al blij zijn als je quitte speelt met de verkoop van een huis tegenwoordig.
Die 80K moet TS gewoon mooi ergens in een fonds duwen of in beleggingen of wat ook, en niet in dat huis.
Of kan TS zonder die 80K ook geen huis kopen?
Help me here? Is feminisme het profiteren van iemand anders??quote:Als zij bij hem zou gaan wonen en een huishouden zou voeren met hem zónder dat het huis gedeeltelijk eigendom is van haar, dát zou pas onfeministisch zijn.
Dat is exact de reden waarom miljoenen vrouwen ongelukkig zitten te zijn in hun huwelijk. Omdat ze niet of nauwelijks weg kunnen wegens geen enkele kapitaalopbouw.
ja vooral die reacties van jou, onderbuikgevoelens noem ik het maar, waar is de rationaliteit en de realiteit bij jou te vinden?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:56 schreef lezzer het volgende:
[..]
eigenlijk een chantagemiddel, dat je nooit van haar af gaat?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 12:49 schreef Velocitas het volgende:
Gewoon maar even doorhuren dan: daar heb ik op zich niet zo heel veel moeite mee (reden voor kopen huis is dat we er 1 gespot hebben in een mooie omgeving etc. etc. maar goed, we vinden later vast ook wel iets leuks). Bouwt ze ook niets mee op overigens, dus ik weet nog niet helemaal of dat dan wel een valide optie is, daar gaan we het nog over hebben dan.......
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:31 schreef lezzer het volgende:
[..]
Als zij bij hem zou gaan wonen en een huishouden zou voeren met hem zónder dat het huis gedeeltelijk eigendom is van haar, dát zou pas onfeministisch zijn.
Feminisme heeft hier helemaal niks mee te maken, je bent ana het generalisern!
Ik heb al eerder gezegd, maak een constructie of wacht een paar jaar. Dat is blijkbaar van beiden uit geen optie, dus dan is er geen mogelijkheid tot kopen.
Wat bouwt de TS dan op als hij een paar jaar wacht met een huis kopen? helemaal niks, maar hij werkt wel, dus heeft hij toch ook dat recht.
Overigens, weet je wel hoe lang het duurt voor je kapitaal opbouwt met een woning? Om daar echt wat mee op te schieten moet je wel iets van 15 jaar blijven zitten hoor
onzin, hoe kom je daar nu bij? huizen zijn de laatste jaar 3-6% per jaar gestegen
Discussie over feminisme, graag in een ander topic, R&P ofzoquote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:25 schreef eleusis het volgende:
Ik vind het bizar dat er nog (hoogopgeleide) vrouwen zijn die zich zo als afhankelijke schepsels willen neerzetten vandaag de dag. Mijn feministenhart huilt ervan.
Bij de notaris in een contract en testament, alwaar ons persoonlijk kapitaal en het gezamenlijk kapitaal uitstekend beschreven is.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 16:17 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ja vooral die reacties van jou, onderbuikgevoelens noem ik het maar, waar is de rationaliteit en de realiteit bij jou te vinden?
Ja, 6% van 2 ton, hoeveel is dat?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 16:25 schreef THEFXR het volgende:
onzin, hoe kom je daar nu bij? huizen zijn de laatste jaar 3-6% per jaar gestegen
Het gaat er ook niet om of TS tonnen winst maakt die hij moet delen. Het gaat erom dat vriendin van TS met niks wil komen, maar wel vanaf het begin mede-eigenaar wil zijn van iets waar ze geen cent voor betaald terwijl ze, als 't verkeerd gaat, aanspraak kan maken op de helft. Dáár gaat 't om.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 17:26 schreef lezzer het volgende:
[..]
Bij de notaris in een contract en testament, alwaar ons persoonlijk kapitaal en het gezamenlijk kapitaal uitstekend beschreven is.Dat heeft niks met onderbuikgevoelens te maken trouwens, maar gewoon met het samen goed regelen.
Als ik TS was ging ik naar een financieel adviseur...
Ik hoop dat TS ook de tegenwoordigheid van geest heeft om dit fatsoenlijk met z'n vriendin te bespreken.
Mij zou het echt bijzonder voor het hoofd stoten dat mijn vriendin hier als een golddigger te kijk gezet wordt. Waarom reageert TS daar niet op?
[..]
Ja, 6% van 2 ton, hoeveel is dat?
Niet zoveel dat je je KK en kluskosten er uit hebt.
Dus klets niet, met huizen kopen maak je als stel echt geen winst.
Alleen als je VON koopt en binnen een jaar kan doorverkopen of een enorm renovatietalent bent.
Bovendien kost scheiden heel veel geld, dus daar gaat die "winst" al aan op.
Bekijk de hele zaak nou toch gewoon eens reëel, en doe niet net of TS tonnen winst maakt op een huis die hij moet gaan delen.
klussen hoeft niet altijd, het kan zo goedkoop of duur als je het zelf wilt, maar met huren maak iig alleen maar verlies, dan bouw je helemaal niks op.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 17:26 schreef lezzer het volgende:
Ja, 6% van 2 ton, hoeveel is dat?
Niet zoveel dat je je KK en kluskosten er uit hebt.
Dus klets niet, met huizen kopen maak je als stel echt geen winst.
Alleen als je VON koopt en binnen een jaar kan doorverkopen of een enorm renovatietalent bent.
Bovendien kost scheiden heel veel geld, dus daar gaat die "winst" al aan op.
Bekijk de hele zaak nou toch gewoon eens reëel, en doe niet net of TS tonnen winst maakt op een huis die hij moet gaan delen.
Nee, jij (meen ik) vroeg of suggereerde dat ik "ook wel" een golddigger zou zijn, omdat ik het voor haar opneem, of in ieder geval die domme opmerkingen over haar probeer te relativeren.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 18:09 schreef CoolGuy het volgende:
Je blijft de vergelijking maken tussen jezelf en vriendin van TS. Jij schrijft dat je het prima zelf kunt rooien. Vriendin van TS kan dat niet. Ze neemt _NIETS_ mee, maar WIL wel heel veel daarvoor terug.
hoezo?quote:Op maandag 18 mei 2009 20:34 schreef sexymofo het volgende:
Aangezien je volgens mij fiscaal binnen een 60:40 verhouding moet blijven
quote:
Bronquote:Let op: gezamenlijke aankoop hoeft niet altijd in de verhouding van ieder vijftig procent. Een grotere afwijking in de verhoudingen van zestig/veertig procent houdt een risico in. U bent dan, bij verdeling en toedeling van het huis aan één van U beiden, overdrachtsbelasting (6%) verschuldigd over het toegedeelde aandeel.
Bij een eigendomsverhouding van 50/50 of 60/40 bent U bij verdeling geen overdrachtsbelasting verschuldigd.
Misschien neemt TS dit alles ook met de benodigde korrel zoutquote:Op zaterdag 6 juni 2009 10:04 schreef lezzer het volgende:
Wat een slappe zak ben je zeg, als je mensen op een forum gewoon 4 pagina's lang je vriendin voor golddigger uit laat maken.Dat zegt toch ook wel wat over die relatie.
![]()
Exact, waarom zou TS zich woest moeten gaan verdedigen?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 11:02 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Misschien neemt TS dit alles ook met de benodigde korrel zoutHet is immers maar Fok!
zegt me toch genoeg lijkt me. kies eieren voor je geld.quote:Als mijn vriendin 3 jaar geleden had geweten dat ik er zo over dacht, dan had ze wel wat dieper nagedacht over haar toekomst.
ze is er namelijk al? is ze the Queen ofzo? moet de TS nu haar voetjes kussen?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 10:04 schreef lezzer het volgende:
"Ze neemt niets mee is" een flauwekul argument, ze IS ER NAMELIJK AL.
Jullie doen alsof ze 3 weken verkering hebben.![]()
Als je vindt dat je vriendin moeilijk doet in je relatie, en/of dat ze iets voor het geld doet, dan is je relatie eigenlijk al ten einde. TS weet dat denk ik ook wel, anders had hij hier niet eens gepost.
Precies wat ik probeerde duidelijk te maken. Nou speelt trouwen bij mij totaal geen rol, dus daarom kwam die metafoor niet in me op.quote:Op maandag 8 juni 2009 09:20 schreef Velocitas het volgende:
Maar goed, er is nog een derde reden dus. Een huis kopen is verkapt trouwen. Ja dat wist ik nog niet zo heel erg (ik heb ook nog nooit een huis gekocht, laat staan eerder met een relatie daarover gesproken) maar een huis kopen doe je samen blijkbaar, opdat je via het huis met elkaar verbonden bent. Haar vriendinnen doen het zo, haar ouders, ooms en tantes etc.
Het feit dat ik het huis op mijn naam wil zetten, is dus geen teken van verbondenheid. Er ligt dus nogal een hoop emotie hier, waar ik niet eerder tegenaangelopen ben.
Dan had ze dat geweten hè...quote:(Ik denk dan, wat ik als een huis in eigendom had voordat ik mijn vriendin leerde kennen?)
Jaja ik doe mijn bestquote:Fijn dat je nog reageert trouwens
waaaaaaaaaaaaaacht even. Dus, die vakanties zijn door jou gefinancierd??? Met andere woorden, al die vakanties zijn door JOU betaald? Zij heeft daar (qua reissom bedoel je dan neem ik aan, of bedoel je gewoon ook eten,drinken, the works?) nooit iets aan betaald?quote:Op maandag 8 juni 2009 09:51 schreef Velocitas het volgende:
[..]
Jaja ik doe mijn bestdit is de eerste keer dat ik op Fok iets vraag - wist niet dat de antwoorden zo snel en de reacties zo veel waren
Maar back on topic: ik ga wel op huwelijkse voorwaarden trouwen, overigens. Ik heb mijn eigen zaak, en ik ben elders mede-eigenaar etc. Dat wil ik sowieso beschermen. Nou is dat nog niet aangekaart, maar in het kader van 'verbondenheid' zouden huwelijkse voorwaarden dan ook fout zijn. Maar, het is niet voor niets dat HV zijn uitgevonden natuurlijk.
Ik vind die verbondenheid zelf niet zo'n goede reden eigenlijk. Dat hoeft toch niet in een huis te zitten?
Tot op heden, met onze huidige financiele situatie, hebben we een huis gehuurd, zijn we op vakantie geweest naar Italie, Egypte etc. Hebben we een vakantie gepland staan in Thailand deze zomer, en voor 2010 hebben we het plan om samen een maandje door Australie te trekken. Ik heb daar nooit moeilijk over gedaan, integendeel, en heb dat dus altijd gefinancierd, omdat ik het ook leuk vond.
Nou krijg ik opeens de claim aan mijn broek dat ik niet samen iets aan wil gaan.
Ik vind wel dat je elke keer weer met andere informatie aankomt.quote:Op maandag 8 juni 2009 09:51 schreef Velocitas het volgende:
Maar back on topic: ik ga wel op huwelijkse voorwaarden trouwen, overigens. Ik heb mijn eigen zaak, en ik ben elders mede-eigenaar etc. Dat wil ik sowieso beschermen. Nou is dat nog niet aangekaart, maar in het kader van 'verbondenheid' zouden huwelijkse voorwaarden dan ook fout zijn. Maar, het is niet voor niets dat HV zijn uitgevonden natuurlijk.
TS is geen 17 ofzoquote:Op maandag 8 juni 2009 10:04 schreef CoolGuy het volgende:
waaaaaaaaaaaaaacht even. Dus, die vakanties zijn door jou gefinancierd??? Met andere woorden, al die vakanties zijn door JOU betaald? Zij heeft daar (qua reissom bedoel je dan neem ik aan, of bedoel je gewoon ook eten,drinken, the works?) nooit iets aan betaald?
Ik neem aan dat ze dan ook samen die zaak hebben gehad. Of een hele domme juridische constructie vanuit de echtgenoot. Waarschijnlijk een VOF (man-vrouw constructie), en dan ben je hoofdelijk aansprakelijk.quote:Op maandag 8 juni 2009 10:08 schreef aroha-nui het volgende:
Wat betreft de huwelijkse voorwaarden: vertel haar het verhaal van mijn buren. Ze waren ruim 25 jaar getrouwd in gemeenschap van goederen, en toen ging de winkel van de echtgenoot falliet. Dat betekende dat de vrouw ook geruineerd was, en zij het geliefde oude vakantiehuisje (op unieke locatie) dat ze van haar ouders had geerfd, ook in moest leveren. Beide bedelstaf, zeg maar.
Nee gut, kijk naar wat we verdienen. Ik stort geld in een potje, zij ook - maar zij dus stukken minder. En als we op vakantie willen, dan neem ik mijn vriendin mee. Dat vind ik namelijk ook leuk, als mijn vriendin mee gaat, en om dan alleen te gaan en een leuke tijd te hebben, zonder vriendin... als dat dan al mogelijk is.quote:waaaaaaaaaaaaaacht even. Dus, die vakanties zijn door jou gefinancierd??? Met andere woorden, al die vakanties zijn door JOU betaald? Zij heeft daar (qua reissom bedoel je dan neem ik aan, of bedoel je gewoon ook eten,drinken, the works?) nooit iets aan betaald
Is ze nu niet, maar word ze wel als we onder gvg zouden trouwen. Ik stipte maar aan dat, wanneer het op trouwen aankomt, we huwelijkse voorwaarden hebben. Dus dat we sowieso niet alles delen.quote:Ik vind wel dat je elke keer weer met andere informatie aankomt.
Nou heb je weer ineens een bedrijf. Als je dat goed geregeld hebt, is zij daar sowieso geen eigenaar van.
Dat doen alleen mensen die samen die zaak hebben.quote:Op maandag 8 juni 2009 10:13 schreef Velocitas het volgende:
Is ze nu niet, maar word ze wel als we onder gvg zouden trouwen.
Je moet helemaal niks, behalve het samen eens zijn.quote:Waarom is HV de normaalste zaak ter wereld dan, maar moet je - in het kader van verbondenheid - wel 50-50 huiseigendom hebben?
Nogmaals, ik stipte het trouwen alleen maar aan, om te laten weten dat dat onder HV gaat, vanwege mijn eigen zaak. Dat we dus sowieso niet alles delen en door 2en splitsen. Maar dat is dan - ook bij jou - een stuk geaccepteerder dan dat een partner alleen een huis koopt. Want als je dat doet, ben je anti-verbinding.quote:En waarom denk je wél over trouwen, maar wil je dat huis alleen kopen? Dat kan er bij mij echt niet in.
Van wie komt het trouwen-idee? Of wil je nou trouwen zodat je het huis alleen kan kopen ofzo
Ehh...ja...maar als zij 350 euro binnen krijgt per maand, of wat het ook is, dan ga je mij niet vertellen dat zij heel veel betaald aan zo'n maand rondtrekken door Australie bv. Dat kost wel enkele duizenden euro's. Mooi van jou dat je dat wil betalen, maar dat betekent dat jij echt 80/90% daarvan betaald? Dan wil ik ook wel allerlei dure reizen maken. Als je nou tegen d'r zei van 'ik wil daar best heen maar dan doen we wel 50/50, dan wil ze ineens naar de camping in Belgie zeker? (no offense voor de mensen die daarheen gaanquote:Op maandag 8 juni 2009 10:13 schreef Velocitas het volgende:
[..]
Nee gut, kijk naar wat we verdienen. Ik stort geld in een potje, zij ook - maar zij dus stukken minder. En als we op vakantie willen, dan neem ik mijn vriendin mee. Dat vind ik namelijk ook leuk, als mijn vriendin mee gaat, en om dan alleen te gaan en een leuke tijd te hebben, zonder vriendin... als dat dan al mogelijk is.
[..]
Is ze nu niet, maar word ze wel als we onder gvg zouden trouwen. Ik stipte maar aan dat, wanneer het op trouwen aankomt, we huwelijkse voorwaarden hebben. Dus dat we sowieso niet alles delen.
Waarom is HV de normaalste zaak ter wereld dan, maar moet je - in het kader van verbondenheid - wel 50-50 huiseigendom hebben?
Tja, lijkt mij een nogal traditionele gewoonte. De pure emotie ("leuk met z'n tweetjes een huis uitzoeken en kopen") snap ik wel. Maar waarom je dan "meer met elkaar verbonden" bent, tja, in praktische zin is er wel meer een drempel om uit een slechte relatie te stappen. Maar of dat een goed argument is....quote:Maar goed, er is nog een derde reden dus. Een huis kopen is verkapt trouwen. Ja dat wist ik nog niet zo heel erg (ik heb ook nog nooit een huis gekocht, laat staan eerder met een relatie daarover gesproken) maar een huis kopen doe je samen blijkbaar, opdat je via het huis met elkaar verbonden bent. Haar vriendinnen doen het zo, haar ouders, ooms en tantes etc.
niks geen constructie, gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd.quote:Op maandag 8 juni 2009 10:13 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze dan ook samen die zaak hebben gehad. Of een hele domme juridische constructie vanuit de echtgenoot. Waarschijnlijk een VOF (man-vrouw constructie), en dan ben je hoofdelijk aansprakelijk.
Een bedrijf en een privéwoning zijn twee totaal verschillende dingen.
Gemiereneuk. Het gaat er om dat hij wat heeft en zij niet. Je kunt dingen ook moeilijk MAKEN.quote:Of je 80K op je rekening hebt of in bakstenen maakt wel degelijk wat uit.
Rente, overwaarde, belasting etc.
De constructie van de zaak (BV, eenmanszaak, VOF etc.)... niet van het huwelijkquote:Op maandag 8 juni 2009 16:57 schreef aroha-nui het volgende:
[..]
niks geen constructie, gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd.
[..]
Zie bovenquote:Gemiereneuk. Het gaat er om dat hij wat heeft en zij niet. Je kunt dingen ook moeilijk MAKEN.
Nou, als ik jou vriendin was, zou ik me schamen om zo van je te profiteren. Als ik 750 euro kan inbrengen voor een vakantie en mijn vriend maar 400 dan gaan we toch lekker een weekje naar betaalbaar Turkije? Als ik maar 400 zou kunnen inbrengen en mijn vriend 750 en hij zou voorstellen om een vakantie te nemen binnen mijn budget, dan zou ik opgelucht zijn dat ik geen vuile profiteur ben. Als hij zou aanbieden geld bij te leggen, zou ik dat aanbod afslaan, zeker als ik wist dat ik in de toekomst meer geld zou gaan verdienen waardoor ik wel duurdere reizen zou kunnen maken: mijn tijd kwam dan nog wel, ik durf mijn handen in het vuur te steken dat mijn vriend wel die 1-2 jaar kon wachten.quote:Op maandag 8 juni 2009 10:13 schreef Velocitas het volgende:
[..]
Nee gut, kijk naar wat we verdienen. Ik stort geld in een potje, zij ook - maar zij dus stukken minder. En als we op vakantie willen, dan neem ik mijn vriendin mee. Dat vind ik namelijk ook leuk, als mijn vriendin mee gaat, en om dan alleen te gaan en een leuke tijd te hebben, zonder vriendin... als dat dan al mogelijk is.
[..]
Ja wat die vakanties betreft, dat moet ook niet uit het verband getrokken worden...quote:Nou, als ik jou vriendin was, zou ik me schamen om zo van je te profiteren. Als ik 750 euro kan inbrengen voor een vakantie en mijn vriend maar 400 dan gaan we toch lekker een weekje naar betaalbaar Turkije? Als ik maar 400 zou kunnen inbrengen en mijn vriend 750 en hij zou voorstellen om een vakantie te nemen binnen mijn budget, dan zou ik opgelucht zijn dat ik geen vuile profiteur ben. Als hij zou aanbieden geld bij te leggen, zou ik dat aanbod afslaan, zeker als ik wist dat ik in de toekomst meer geld zou gaan verdienen waardoor ik wel duurdere reizen zou kunnen maken: mijn tijd kwam dan nog wel, ik durf mijn handen in het vuur te steken dat mijn vriend wel die 1-2 jaar kon wachten.
stel het was andersom, jij had de financiele positie waar je vriendin in zit en zij waar jij nu in zit?quote:Op maandag 8 juni 2009 17:55 schreef Velocitas het volgende:
[..]
Ja wat die vakanties betreft, dat moet ook niet uit het verband getrokken worden...
Ik ga graag naar Egypte bijv., en dan kies ik er niet voor om in een tentje in de Ardennen te gaan zitten omdat we dat toevallig allebei voor 50-50 kunnen betalen. Nee ik wil pyramides zien en als ik dan naar Egypte ga, neem ik mijn vriendin dan ook graag mee om er saampjes van te genieten.
Maar goed, dan hebben we het dus over vakanties en niet over een huis...
Dit dus en haar houding daar in: zij vindt het blijkbaar allemaal maar vanzelfsprekend sterker nog: ze stelt het zo ongeveer als randvoorwaarde. Ik zou het echt nooit zo zou regelen in een relatie en de ogen uit mijn kop schamen als ik me zo afhankelijk opstelde en maar toeliet dat hij me steeds geld toestopte. Sterker nog, hij zou me dan (vind ik) met recht aan de kant mogen zetten omdat ik dan alleen maar van hem profiteer. Zou ze ook nog bij je blijven als je dat geld niet had en morgen moest rondkomen van een minimuminkomen of nog minder?quote:Op maandag 8 juni 2009 18:31 schreef dddour het volgende:
Ik denk dat Nijns de oorzaak van je probleem aanhaalt, dat zijn geen huwelijkse voorwaarden maar scheve verhoudingen
wat dat betreft houdt haar 'argument' (dat ze zich wil indekken dat ze zomaar ineens op straat staat en niets heeft opgebouwd, mocht het uitgaan) ook geen stand: want dat is nu ook al zo. Mocht het nu uitgaan, moet ze ook het huis uit, en heeft ze ook niets opgebouwd. Dat komt ook gewoon omdat ze minder/niets inbrengt. En dat feit verandert niet totdat ze zelf meer/fulltime gaat werken, ook niet als je een huis koopt.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:31 schreef Fastmatti het volgende:
Ze mag sowieso al blij zijn dat ze gratis bij hem in mag wonen, ook nu al.
maw, doe maar nietquote:Op maandag 8 juni 2009 19:42 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
wat dat betreft houdt haar 'argument' (dat ze zich wil indekken dat ze zomaar ineens op straat staat en niets heeft opgebouwd, mocht het uitgaan) ook geen stand: want dat is nu ook al zo. Mocht het nu uitgaan, moet ze ook het huis uit, en heeft ze ook niets opgebouwd. Dat komt ook gewoon omdat ze minder/niets inbrengt. En dat feit verandert niet totdat ze zelf meer/fulltime gaat werken, ook niet als je een huis koopt.
Ik zal het woord golddigger niet in de mond nemen in deze, maar als ik lees waarom ze dit allemaal problematisch vindt, is "emotionele chantage" het eerste wat in me opkomt.
Of ze is gewoon echt naïef en gelooft er echt in, maar als ze een beetje nadenkt is het totaal niet logisch dat je haar meteen mede eigenaar maakt. Je draagt zelf al het risico.
Ik zou haar eigenlijk deze thread eens laten lezen. Zou een goede reality check relation killer zijn voor d'r imo.
ach, d'r vriend is niets te verwijten. Die heeft niets anders gedaan dan de situatie op een nette manier uit te leggen, met respect en alles. En verdedigt haar ook met hand en tand. De rest van de replies zijn wel wrang voor d'r, maar als je daar dan niet tegen kan...quote:
Stel jij hebt een reisdoel waar je graag heen wilt over 2 maanden (bijv. China), maar zij wil veel liever iets anders doen (bijv. Frankrijk). Ga je dan naar China of ga je met haar naar Frankrijk?quote:Op maandag 8 juni 2009 17:55 schreef Velocitas het volgende:
[..]
Ja wat die vakanties betreft, dat moet ook niet uit het verband getrokken worden...
Ik ga graag naar Egypte bijv., en dan kies ik er niet voor om in een tentje in de Ardennen te gaan zitten omdat we dat toevallig allebei voor 50-50 kunnen betalen. Nee ik wil pyramides zien en als ik dan naar Egypte ga, neem ik mijn vriendin dan ook graag mee om er saampjes van te genieten.
Maar goed, dan hebben we het dus over vakanties en niet over een huis...
quote:Op dinsdag 9 juni 2009 08:55 schreef Nijns het volgende:
Het gaat niet om waar die vakantie naar toe gaat en of zij daar wel of geen zeggenschap in heeft. Het gaat er om dat ze daar een ander, scheef aandeel in hebben qua inleg in geld.
Juist. Dat is een relatie beginnen, en dan denken dat je met niets kunt komen, en dan de helft van een huis kunt krijgen. Het maakt niet uit of dat geld in een huis zit, of een kapitaal op de bank is, of wat dan ook, maar de opmerking van vriendin van TS van "had ik dat jaren eerder geweten had ik anders gedacht over mijn toekomst" vind ik totaal ongepaste opmerking, en ze geeft daar impliciet min of meer mee toe dat als ze had gedacht dat ze niet 'met geld' kon gaan samen wonen ze andere keuzes had gemaakt. Het spijt me, maar this has written Golddigger all over it.quote:Het maakt in deze duscussie niet uit of de vriendin van TS wel of geen inspraak heeft in de ligging of de inrichting van het huis (al vraag ik me af hoe sterk de relatie van aroha-nui is als die voorbij kan gaan vanwege een inrichting) wat het punt is, is dat de vriendin van TS aanspraak wil maken op de helft van het huis zonder zelf ook maar een cent in te brengen, in mijn opinie is dat een absolute no go.
Zo, dan zit jouw vriend er warmpjes bijquote:Zoals ik al eerder zei: mijn vriend heeft nu ook een eigen koophuis, ik hoef er niet over te twijfelen hoe dat zou gaan als we eventueel gaan samenwonen. Hij blijft zijn huis zelf betalen en overige kosten (internet, gas, water, electra, belastingen, boodschappen etc.) die delen we dan gewoon. Wat ik doe met het geld wat ik dan over houd moet ik zelf weten, al veeg ik er mijn reet mee af of smijt ik alles over de balk: het is mijn geld. Maar (verstandig als ik ben) zal ik gewoon eenzelfde bedrag als mijn vriend aan hypotheek betaald iedere maand voor mezelf opzij zetten en dan heb ik daaraan mijn eigen zekerheid/reserves.
Dat kan. Maar goed, dan is de vraag, waarom vind zij hem leuk. Om de verwennerij, of om hem? Indien dat laatste, dan zou dat niet zoveel problemen op moeten leveren als dat 't nu doet. En zo wel: golddigger.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 15:51 schreef THEFXR het volgende:
Ik denk dat de TS zijn vriendin teveel heeft verwend, waardoor er nu een verwachtingspatroon is ontstaan en dan downgraden, zal veel protest en ruzie opleveren.
quote:Op dinsdag 9 juni 2009 16:41 schreef silliegirl het volgende:
Ik snap niet dat iedereen de vriendin van de TS maar uitmaakt voor "verwend" of "golddigger". Ik kan de vriendin van de TS heel goed begrijpen zelfs.
De vriendin van TS werkte kennelijk voorheen wel, maar het werk beviel niet/had weinig toekomstperspectief en in OVERLEG!!! met de TS besloot zij toen weer te gaan studeren. Ze kozen er dus _SAMEN_ voor dat TS voorlopig de lasten zou dragen, zodat zij eraan kon werken om in de toekomst ook meer bij te dragen. Vervolgens gaan ze overwegen om een huis te kopen en komt TS met "ja, maar jij brengt niks in, dus eigenlijk wil ik het huis alleen kopen........" Dat is dubbel: er was immers in overleg besloten dat TS voorlopig de lasten draagt, zodat vriendin van TS kon gaan studeren.
quote:Ik snap de TS wel dat 'ie niet zomaar een half huis cadeau wil doen, maar jullie hebben er wel samen voor gekozen om voorlopig een onevenredige verdeling van de lasten te hebben. Je kan er nu ook voor kiezen om nog te blijven huren totdat je vriendin klaar is met 'r studie en dan pas, zodra zij ook kan inleggen voor een huis gaat kijken.
Dus, TS koopt een huis. Check.quote:Wat trouwens een wat vagere constructie is, is om een samenlevingscontract op te stellen waarin staat dat de koopsom van het huis aan jou behoort.
Stel; jij koopt nu een huis met een waarde van 2,5 ton. Dat huis komt op jouw naam te staan. In het samenlevingscontract laat je dan opnemen dat het huis, ter waarde van 2,5 ton van jou is, maar dat de meerwaarde bij beeindiging verdeeld dient te worden. Stel dat je dan uit elkaar gaat en het huis is dan 3 ton waard, heb je 0,5 ton overwaarde, waarvan je vriendin dus de helft krijgt en jij ook. Zo bouw je toch "samen" iets op en jij brandt je billen niet op het moment dat de relatie uit gaat.
Helemaal een omgedraaide redenatie. De vriendin van TS mag op kosten van haar vriend studeren en moet daarom ook maar het huis krijgen. Zoals ik al eerder zei, de vriendin van TS heeft geen enkele reden tot klagen. Haar leeftijdsgenoten hebben het beduidend minder goed.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 16:41 schreef silliegirl het volgende:
De vriendin van TS werkte kennelijk voorheen wel, maar het werk beviel niet/had weinig toekomstperspectief en in OVERLEG!!! met de TS besloot zij toen weer te gaan studeren. Ze kozen er dus _SAMEN_ voor dat TS voorlopig de lasten zou dragen, zodat zij eraan kon werken om in de toekomst ook meer bij te dragen. Vervolgens gaan ze overwegen om een huis te kopen en komt TS met "ja, maar jij brengt niks in, dus eigenlijk wil ik het huis alleen kopen........" Dat is dubbel: er was immers in overleg besloten dat TS voorlopig de lasten draagt, zodat vriendin van TS kon gaan studeren.
Emotioneel gezien denk ik niet dat de lasten los van het bezit liggen nee. En ik weet heel goed dat de huizenprijzen momenteel niet stijgen (knap dat jij het tegendeel denkt te kunnen opmaken uit één bericht trouwens), maar dat maakt voor mijn voorbeeld niets uit; als de waarde van het huis zakt draait de vriendin immers op voor de helft van het tekort, dus is de TS dan alleen maar beter af.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 16:56 schreef _Flash_ het volgende:
Lasten dragen staat toch los van eigenaar zijn?
dat mensen nog steeds denken dat de huizenprijzen alleen maar kunnen stijgen. Je doet je nick eer aan silliegirl.
Nee, je kunt stellingen niet zomaar vertalen naar heel andere situaties.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 17:54 schreef silliegirl het volgende:
Mijn ouders [...] Maar jullie stellen dus dat [...]
Ik snap niet wat dit met selectief feminisme te maken heeft. Andersom gebeurt het ook vaak genoeg. Toen mijn vriend nog studeerde betaalde ik het meest van de huur. Ook nu hij een baan heeft verdien ik nog meer dan hem, dus ik betaal meer aan vaste lasten. Straks verdient hij misschien meer, en dan mag hij meer betalen. Je verdeelt het toch naar draagkracht?quote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:08 schreef hydra77 het volgende:
Bah, vrouwen die als het uitkomt piepen dat ze worden achtergesteld en als moderne, gelijkwaardige, economisch zelfstandige vrouwen willen worden behandeld.
Maar als het uitkomt piepen dat ze als jaren '50-huisvrouw moeten worden beschouwd waarbij de man maar alles moet gaan betalen.
Dat noemen we selectief feminisme![]()
Ik ben blij dat mijn vriendin haar stinkende best doet om de helft van de lasten te betalen. Niet omdat ze dat van mij moet, maar omdat ze dit zelf wil, en met trots haar eigen boontjes kan doppen.
QFTquote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:17 schreef -Elanor- het volgende:
Silliegirl heeft gelijk.
Jullie hebben al een aantal jaren een relatie, wonen samen, denken over de toekomst. Vriendin besluit (na aanmoediging van TS!) toch een studie te gaan volgen waarmee ze later meer geld gaat verdienen dan dat ze nu doet. Vervolgens willen jullie een huis kopen en besluit TS dat hij dat op zijn eentje wil doen omdat ie "geen gezeik wil over gedwongen uitkoop". Wat is dat nou weer voor treurigs? Over 2 jaar heeft je vriendin ook een goede baan; moet ze zich dan weer inkopen? En wat nou als jij werkloos raakt? Koopt je vriendin dan het hele huis, omdat zij tenslotte ook alle lasten betaalt?
Dit gaat helemaal niet over geld, want dat eigen bedrag wat je erin stopt kan je prima vast laten leggen, en de overwaarde die er de volgende jaren wordt gehaald zal uiterst laag zijn (als ie er al is). Al dat gelul van dat die vriendin een golddigger is.... Ze krijgt helemaal geen geld, ook niet als het uit zou gaan. Het enige wat ze krijgt is de helft van de hypotheekschuld.
Het gaat er gewoon om dat TS zich indekt omdat ie onzeker is over zijn relatie. Hij wil op het moment dat er relatieproblemen ontstaan, zijn vriendin uit zijn huis kunnen zetten zonder dat het problemen oplevert. Als ik je vriendin was, was ik echt laaiend geweest. Bah.
wat onzin maar weer, bewijst gewoon dat vrouwen alleen maar praten,maar er komt niks zinnigs uit.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 16:41 schreef silliegirl het volgende:
Ik snap niet dat iedereen de vriendin van de TS maar uitmaakt voor "verwend" of "golddigger". Ik kan de vriendin van de TS heel goed begrijpen zelfs.
Ik snap de TS wel dat 'ie niet zomaar een half huis cadeau wil doen, maar jullie hebben er wel samen voor gekozen om voorlopig een onevenredige verdeling van de lasten te hebben. Je kan er nu ook voor kiezen om nog te blijven huren totdat je vriendin klaar is met 'r studie en dan pas, zodra zij ook kan inleggen voor een huis gaat kijken.
Wat trouwens een wat vagere constructie is, is om een samenlevingscontract op te stellen waarin staat dat de koopsom van het huis aan jou behoort.
Stel; jij koopt nu een huis met een waarde van 2,5 ton. Dat huis komt op jouw naam te staan. In het samenlevingscontract laat je dan opnemen dat het huis, ter waarde van 2,5 ton van jou is, maar dat de meerwaarde bij beeindiging verdeeld dient te worden. Stel dat je dan uit elkaar gaat en het huis is dan 3 ton waard, heb je 0,5 ton overwaarde, waarvan je vriendin dus de helft krijgt en jij ook. Zo bouw je toch "samen" iets op en jij brandt je billen niet op het moment dat de relatie uit gaat.
x2, amenquote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:08 schreef hydra77 het volgende:
Bah, vrouwen die als het uitkomt piepen dat ze worden achtergesteld en als moderne, gelijkwaardige, economisch zelfstandige vrouwen willen worden behandeld.
Maar als het uitkomt piepen dat ze als jaren '50-huisvrouw moeten worden beschouwd waarbij de man maar alles moet gaan betalen.
Dat noemen we selectief feminisme![]()
Ik ben blij dat mijn vriendin haar stinkende best doet om de helft van de lasten te betalen. Niet omdat ze dat van mij moet, maar omdat ze dit zelf wil, en met trots haar eigen boontjes kan doppen.
dan hebben je ouders hem niet goed opgevoed!quote:Op woensdag 10 juni 2009 02:11 schreef Leonidas82 het volgende:
Vrouwen, als het om geld draait moet je ze echt in de gaten houden.
Mijn broertje zou een huis kopen en zijn vriendin (is student, heeft geen vermogen en krijgt alleen een beetje beurs) wilde heel snel met hem in gemeenschap van goederen trouwen. Daar heb ik en mijn ouders gelukkig nog een stokje voor kunnen steken. Anders had ie nu 'de hoer moeten betalen om weg te gaan' Die ordinaire loeder krijgt nu al bijna alles gratis van hem (kleren, onderdak etc)
Walgelijk
Amen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 09:40 schreef Shitney het volgende:
Wat zijn er toch veel vrouwen ordinaire graaiers. Het is onzin om eigenaar van een huis te willen worden als je dat huis niet kunt betalen. Als je partner dat huis wel kan betalen, dan heb je gewoon stinkende mazzel dat je in een huis kunt wonen wat anders niet voor je weggelegd was. Prijs jezelf daarmee gelukkig, zou ik zeggen.
@TS:
Ik ben het als vrouw hier overwegend met de mannen eens. Ik vind dat je vriendin aan emotionele chantage doet en helemaal nu je erbij verteld hebt dat je vriendin het kopen van een huis als een verkapte vorm van trouwen ziet. Gelukig is het zo dat mannen er over het algemeen niet zulke archaïsche denkbeelden op na houden en het voor mannen geen keuze is om in hun eigen levensonderhoud te voorzien, maar een vanzelfsprekendheid, want ik zou het zwaar onaantrekkelijk vinden als mijn partner het normaal zou vinden om niet of nauwelijks bij te dragen maar wel de vruchten te plukken.
In mijn optiek is trouwen iets wat je doet als je eraan toe bent, en dwing je geen verbintenis af door middel van financiën. En los van dat emotionele stuk in haar argumentatie vind ik het niet meer dan normaal dat je ook in een relatie als twee individuen voor je eigen toekomst zorgt. Je vriendin mag in haar handjes knijpen dat ze uberhaupt een veel luxere levensstandaard heeft dan ze op basis van haar inkomen verdient en me dunkt dat je door haar studie te sponsoren (want laten we eerlijk zijn, zonder relatie zou ze die studie naast een baan moeten doen, want van 350 euro in de maand kan je echt geen huishouden runnen) al meer dan genoeg bijdraagt aan dat heilige "iets opbouwen". Zij bouwt op dit moment iets op, namelijk betere arbeidsperspectieven. En als ze die straks gebruikt kan ze vanzelf ook een huis betalen. Nu kan ze dat niet, dus heel simpel: jouw geld, jouw huis.
Denk nou eens na! Dit heeft niks met graaien te maken. De vriendin van TS verdient er namelijk nauwelijks iets aan als zij mede-eigenaar van het huis wordt. Ze is over 2 jaar klaar met studeren, en krijgt, naar alle waarschijnlijkheid, ook een goede baan en kan dan netjes meebetalen aan de hypotheek. In die 2 jaar is het, zeker in deze tijd, onmogelijk om overwaarde te krijgen op het huis. Vertel mij nou eens op welke manier ze er de komende twee jaar rijker van wordt door mede-eigenaar te worden?quote:Op woensdag 10 juni 2009 09:40 schreef Shitney het volgende:
Wat zijn er toch veel vrouwen ordinaire graaiers. Het is onzin om eigenaar van een huis te willen worden als je dat huis niet kunt betalen. Als je partner dat huis wel kan betalen, dan heb je gewoon stinkende mazzel dat je in een huis kunt wonen wat anders niet voor je weggelegd was. Prijs jezelf daarmee gelukkig, zou ik zeggen.
Ik zou dat ook onaantrekkelijk vinden, maar dat is hier niet het geval. Ze hebben samen besloten dat het een goed idee was als zijn vriendin een extra studie ging doen, zodat ze later meer geld ging verdienen. Hier gaat de TS later ook van profiteren.quote:@TS:
Ik ben het als vrouw hier overwegend met de mannen eens. Ik vind dat je vriendin aan emotionele chantage doet en helemaal nu je erbij verteld hebt dat je vriendin het kopen van een huis als een verkapte vorm van trouwen ziet. Gelukkig is het zo dat mannen er over het algemeen niet zulke archaïsche denkbeelden op na houden en het voor mannen geen keuze is om in hun eigen levensonderhoud te voorzien, maar een vanzelfsprekendheid, want ik zou het zwaar onaantrekkelijk vinden als mijn partner het normaal zou vinden om niet of nauwelijks bij te dragen maar wel de vruchten te plukken.
Denk je die vriendin de enige is die profiteert van de betere arbeidsmarktperspectieven? Ze had ook kunnen blijven werken, dan kon ze wel bijdragen aan de hypotheek, maar zouden ze hier allebei later minder profijt van hebben, want uiteindelijk wordt er minder verdiend.quote:In mijn optiek is trouwen iets wat je doet als je eraan toe bent, en dwing je geen verbintenis af door middel van financiën.
En los van dat emotionele stuk in haar argumentatie vind ik het niet meer dan normaal dat je ook in een relatie als twee individuen voor je eigen toekomst zorgt. Je vriendin mag in haar handjes knijpen dat ze uberhaupt een veel luxere levensstandaard heeft dan ze op basis van haar inkomen verdient en me dunkt dat je door haar studie te sponsoren (want laten we eerlijk zijn, zonder relatie zou ze die studie naast een baan moeten doen, want van 350 euro in de maand kan je echt geen huishouden runnen) al meer dan genoeg bijdraagt aan dat heilige "iets opbouwen". Zij bouwt op dit moment iets op, namelijk betere arbeidsperspectieven. En als ze die straks gebruikt kan ze vanzelf ook een huis betalen. Nu kan ze dat niet, dus heel simpel: jouw geld, jouw huis.
Ja, wel als hij al aanspraak wou maken op de helft van de opbrengst van het huis bij verkoop terwijl hij zelf geen cent had in te brengen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 10:55 schreef -Elanor- het volgende:
En dat gelul maar over dat graaien! Ik weet niet on wat voor omgeving jullie zitten, maar bij mijn vriendinnen gebeurt het net zo vaak omgekeerd. Beste vriendin ging samenwonen toen zij een baan had en vriend nog studeerde. Ze hebben het huis op allebei de namen gezet omdat ze een team zijn. Nu verdienen ze evenveel en dragen evenveel bij. Is die vriend nu een graaier?
Relaties waarin je respecteert dat de een meer geld heeft dan de ander en je niet als een arrogante trut verwacht dat hij nu je met hem in een relatie zit opeens al zijn geld met je gaat delen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 10:58 schreef lezzer het volgende:
Ik snap af en toe ook niet wat voor relaties mensen hebben hoor...
Ter info: dat ligt er dus maar net aan hoe jij, als persoon, tegen je relatie aankijkt. Dat jij vindt dat ieder z'n eigen geld heeft en niet verplicht is dat te delen, neemt niet weg dat een ander het daar mee oneens mag zijn; dat kan namelijk ook nog, anno 2009.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:06 schreef Nijns het volgende:
[..]
Dat je een relatie hebt, betekend in 2009 (want voor het geval je dat nog niet wist, daar leven we nu) niet dat jouw geld, automatisch 'ons' geld wordt omdat je toevallig een 'team' bent
Nee, dat is het probleem ook niet. Het probleem is dat TS A vind, en vriendin vind B, maar als TS ook niet overstag gaat naar B, dan begint de emotionele chantage en manipulatie. Als dat zo is, dan vraag ik me af waar vriendin op uit is.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:14 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ter info: dat ligt er dus maar net aan hoe jij, als persoon, tegen je relatie aankijkt. Dat jij vindt dat ieder z'n eigen geld heeft en niet verplicht is dat te delen, neemt niet weg dat een ander het daar mee oneens mag zijn; dat kan namelijk ook nog, anno 2009.
Los daarvan staat wat de juiste opvatting zou moeten zijn, want daar is geen antwoord op; jij vindt A, ik vind B en daarmee is de kous af. Wat voor jou werkt en wat voor mij werkt zijn dan andere dingen, maar het maakt geen van beiden fout.
aan de andere kant is dit wel een goede test van de relatie. als ze nu al zo moeilijk doet...quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:41 schreef Leonidas82 het volgende:
TS,
Je kunt ook nu besluiten om de aankoop van het huis ff uit te stellen en over 2 jaar verder te kijken als je vriendin afgestudeerd is en een goed betaalde baan gevonden heeft.
Dan ben je nu in één klap af van al het gezeik
OMG, hij heeft het ZELF voorgesteld, en ze studeert al lang.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:19 schreef CoolGuy het volgende:
TS wil niet dat vriendin gaat studeren zodat zij straks kan bijdragen, en hij minder lasten heeft maar hij wil dat zij gaat studeren zodat ze zicht heeft op een betere toekomst (met een opleiding kom je meestal verder). Hij heeft het goed met haar voor want vriendin geeft aan dat ze dr huidige werk niet leuk vind en dus heeft hij haar daar met haar over gepraat en w.s. aangegeven dat zij met een gedegen opleiding straks wel een baan kan vinden waar ze gelukkig mee is.
Z'n vriendin denkt gewoon ff snel mee te kunnen delen in de knikkers omdat ze toevallig een relatie hebben en samenzijn en gooit het op emotionele chantage. Soms is het goed om ff met een beschouwelijke bril naar je relatie te kijken en in dit soort situaties juist zakelijk te blijven. Als TS een goede relatie heeft ziet zijn vriendelijk ook wel in dat haar idee niet reeel is. Geen geld? = geen mede-eigenaar wel geld? = mede-eigenaar as simple as thatquote:Op woensdag 10 juni 2009 11:43 schreef Johnns het volgende:
[..]
aan de andere kant is dit wel een goede test van de relatie. als ze nu al zo moeilijk doet...
OMG: ze kan in andere situaties ook behoorlijk goed haar mannetje staan. Ze wou toch ook ZELF studeren, TS heeft haar arm toch niet omgedraaid of haar gedwongen?quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:57 schreef lezzer het volgende:
[..]
OMG, hij heeft het ZELF voorgesteld, en ze studeert al lang.
Leest er nou echt niemand meer hier?
Ik begin zo onderhand te hopen dat vriendin van TS af gaat en binnen 3 jaar 3 ton per jaar verdient.
Ik ben blij dat het om een studie gaat en niet om een kind ofzo.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:01 schreef Nijns het volgende:
[..]
OMG: ze kan in andere situaties ook behoorlijk goed haar mannetje staan. Ze wou toch ook ZELF studeren, TS heeft haar arm toch niet omgedraaid of haar gedwongen?
Kom op zeg..
quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:02 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ik ben blij dat het om een studie gaat en niet om een kind ofzo.
"We wilden toch samen kinderen? " "ja, nee, maar nu wil ik een huis kopen en dan komt dat kind me niet zo goed uit".
Nou gaat iemand vast zeggen dat dat een heel andere beslissing is. Nee dus. Net zo goed een beslissing die je samen neemt in een relatie.
hij heeft haar aangemoedigd om weer te gaan studeren, omdat ze met een nieuwe studie leuker werk kan vinden in de toekomst.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:57 schreef lezzer het volgende:
[..]
OMG, hij heeft het ZELF voorgesteld, en ze studeert al lang.
Leest er nou echt niemand meer hier?
Ik begin zo onderhand te hopen dat vriendin van TS af gaat en binnen 3 jaar 3 ton per jaar verdient.
quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:05 schreef Nijns het volgende:
[..]
jij snapt er echt helemaal niks van.
door aan te geven dat je blij bent dat het een studie is en niet een kind, geef je trouwens zelf al aan dat het geen vergelijkbare dingen zijn.
domme doos
En juist die emotie maakt dat TS "geen gezeik wil" als zijn relatie uit gaat en dus dat huis alleen wil kopen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:07 schreef Leonidas82 het volgende:
Liefde is een emotie en in het kader van de 'lieve vrede' nemen veel koppels vanuit gevoels of irriationele ideeen (vaak gebaseerd op een emotie als liefde) de verkeerde beslissingen binnen relaties met alle gevolgen van dien. Als het om grote financiële beslissingen gaat draait het om gezond boerenverstand.
TS is realistisch en denkt na over bepaalde zaken.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:09 schreef lezzer het volgende:
[..]
En juist die emotie maakt dat TS "geen gezeik wil" als zijn relatie uit gaat en dus dat huis alleen wil kopen.![]()
Het is al heel vaak gezegd, dat TS eigenlijk gewoon bang is wat er gebeurt als z'n relatie uit gaat. Nou, dan moet hij het regelen. Bij een notaris.
En TS denkt niet voornamelijk over zijn eigen belangen na?quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:11 schreef Johnns het volgende:
[..]
TS is realistisch en denkt na over bepaalde zaken.
zijn vriendin heeft er ook over nagedacht, vooral over haar eigen belangen.
het lijkt mij niet meer dan logisch dat hij nadenkt over zijn eigen belangen. het is wel 80K die hij investeert!quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:12 schreef lezzer het volgende:
[..]
En TS denkt niet voornamelijk over zijn eigen belangen na?![]()
Lees de OP nog eens
Of ik wel of geen eigen huis heb heeft hier helemaal niets mee te maken. En je hoeft jezelf niet dom te noemen, dat doe ik wel voor je.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:07 schreef lezzer het volgende:
[..]
![]()
Intussen woon ik al wel jaren naar volle tevredenheid samen. In een koophuis.
Niet ons eerste overigens.
Ik weet niet hoe dat bij jou zit? Heb je een eigen huis?
Dom hoef ik mezelf ook niet echt te noemen volgens de geleerden.
En alles wat Johnns zegt.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:07 schreef Leonidas82 het volgende:
Liefde is een emotie en in het kader van de 'lieve vrede' nemen veel koppels vanuit gevoels of irriationele ideeen (vaak gebaseerd op een emotie als liefde) de verkeerde beslissingen binnen relaties met alle gevolgen van dien. Als het om grote financiële beslissingen gaat draait het om gezond boerenverstand.
quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:06 schreef Nijns het volgende:
[..]
Ja, wel als hij al aanspraak wou maken op de helft van de opbrengst van het huis bij verkoop terwijl hij zelf geen cent had in te brengen.
Wat ben ik ontzettend blij dat mijn vriend en ik zo niet denken. Ik heb een relatie met mijn vriend omdat ik van hem hou, omdat ik weet dat hij geen profiteur is en omdat ik weet dat we hetzelfde doel hebben in het leven. Dan heb ik er best wat voor over om dat doel ook samen te bereiken, en daar hoort investeren in zijn (en indirect natuurlijk ook onze) toekomst ook bij. Als je van te voren al bang bent dat je vriend of vriendin op je geld uit is, dan heb je de verkeerde keuze gemaakt en kan je het beter uitmaken. Want in zo'n rot-relatie moet je niet blijven zitten.quote:Ik dacht niet dat ik het ooit zou zeggen maar: hulde aan Shitney
@ Elanor: ik vraag me in dit soort gevallen altijd af hoeveel dit soort mensen nog spreken over een 'team' en 'samen' als zij degenen waren die het meest hadden in te brengen. Het is, in deze tijd helemaal, heel naief om te denken dat het oneindig is. En nu is alles leuk en aardig en zijn ze gelukkig samen en lijken die beloftes prachtig, maar als het fout gaat (en daar moet je gewoon rekening mee houden) dan baal je van iedere euro die je nog aan die gold-diggende trut die vreemdging met je beste vriend moet betalen. Dat je een relatie hebt, betekend in 2009 (want voor het geval je dat nog niet wist, daar leven we nu) niet dat jouw geld, automatisch 'ons' geld wordt omdat je toevallig een 'team' bent
En wat nou als ik het vanzelfsprekend vind dat ik mijn geld deel met mijn vriend, zodat we samen een goede toekomst kunnen opbouwen? Word je dan ook een beetje boos?quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:10 schreef Nijns het volgende:
Sorry, ik word gewoon een beetje boos. Dat je je geld deelt is nog tot daar aan toe maar dat je dat als vanzelfsprekend beschouwd, dat gaat er bij mij echt niet in.
Anders spreek je jezelf even tegenquote:Op woensdag 10 juni 2009 11:36 schreef Leonidas82 het volgende:
TS
Je vriendin alleen mede-eigenaar laten worden als ze bij kan dragen in de hypotheeklasten voor een X% (bijvoorbeeld jij 95% eigenaar en zij 5% gezien haar inkomen) Als ze niet kan bijdragen dan heeft ze onder geen beding recht op dat huis. Jouw geld, jouw hypotheekschuld en dus jouw huis. De enige reden dat ze hier moeilijk over gaat doen, is omdat je vriendin denkt straks slapend rijk te worden.
Wat je kunt doen,
vermogens gescheiden houden (jouw geld en haar geld) en daarnaast een gezamenlijke rekening openen waar je gezamenlijk vermogen opbouwt. Bij een breuk kan dat door de midden. Daarnaast kan ze sparen op haar individuele spaarrekening (is ze zelf verantwoordelijk voor) Als ze na 2 jaar afgestudeerd is en voldoende meeverdiend om bij te dragen in de hypotheeklasten, dan kan ze alsnog mede-eigenaar worden. Lijkt mij een eerlijke deal! En idd, een huis heeft echt nog niet binnen 2 jaar overwaarde. Bij verkoop zullen geen van beide partijen winst maken. Vrouwen die hier oneens mee zijn, zijn gewoon manipulatieve gore graaiers die snel rijk willen worden zonder er iets voor te doen
Ik zag net je geboortedatum. Ik ben normaal niet zo van het schermen met "je komt net kijken", maar ga eerst maar eens 10 jaar met iemand samenwonen en dan samen dingen aanschaffen enzo.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:16 schreef Nijns het volgende:
Of ik wel of geen eigen huis heb heeft hier helemaal niets mee te maken. En je hoeft jezelf niet dom te noemen, dat doe ik wel voor je.
hij zegt toch alleen dat "De enige reden dat ze hier moeilijk over gaat doen, is omdat je vriendin denkt straks slapend rijk te worden."quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:21 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Anders spreek je jezelf even tegen.
Waarvan al door minimaal 5 verschillende mensen genoemd is dat je dat bij de notaris er uit kunt laten houden.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:24 schreef Johnns het volgende:
Daarnaast wordt er wel 80K door TS in het huis gestopt, die daardoor voor 50% aan haar toebehoort.
Ik ook. Bovendien heeft mijn vriend nu een universitaire titel waarmee ie een goede baan heeft. Doordat ik aan het begin meer heb betaald, hebben we sneller samen kunnen wonen (in plaats van op een kleine studentenkamer), hebben we (voordat er allerlei verplichtingen komen wat betreft kinderen) aardig wat van de wereld gezien, en verdienen we, door onze opleidingen, nu allebei veel geldquote:Op woensdag 10 juni 2009 12:07 schreef lezzer het volgende:
[..]
![]()
Intussen woon ik al wel jaren naar volle tevredenheid samen. In een koophuis.
Niet ons eerste overigens.
Ik weet niet hoe dat bij jou zit? Heb je een eigen huis?
Dom hoef ik mezelf ook niet echt te noemen volgens de geleerden.
Wat nu, behalve dat we gold-diggers zijn, zijn vrouwen ook nog eens dom? Ze studeert bedrijfskunde, denk je nou echt dat ze gelooft dat ze rijk wordt door een huis na een paar jaar weer te verkopen?quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:24 schreef Johnns het volgende:
[..]
hij zegt toch alleen dat "De enige reden dat ze hier moeilijk over gaat doen, is omdat je vriendin denkt straks slapend rijk te worden."
Daarnaast wordt er wel 80K door TS in het huis gestopt, die daardoor voor 50% aan haar toebehoort.
Dit is gelijk de grootste denkfout die de meeste vrouwen maken bij het hebben van een relatie of misschien het grootste verschil tussen man en vrouw. De nadruk leggen op 'wij, samen en delen' profiteren van een andermans geld.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:19 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
En wat nou als ik het vanzelfsprekend vind dat ik mijn geld deel met mijn vriend, zodat we samen een goede toekomst kunnen opbouwen? Word je dan ook een beetje boos?
Ja, en wie beweert dat dat niet zo moet zijn?quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:32 schreef Leonidas82 het volgende:
Een gezonde relatie, naar mijn mening, bestaat dus naast een gezamenlijk vermogen (waarin je raak kunt delen) ook uit een persoonlijk vermogen (geld wat van jou is, en niet hoeft te delen met je partner).
Ik snap niet wat je wil zeggen in de laatste zin. Hoe profiteer ik van andermans geld als ik besluit om te investeren in onze gezamenlijke toekomst?quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:32 schreef Leonidas82 het volgende:
[..]
Dit is gelijk de grootste denkfout die de meeste vrouwen maken bij het hebben van een relatie of misschien het grootste verschil tussen man en vrouw. De nadruk leggen op 'wij, samen en delen' profiteren van een andermans geld.
Wat Lezzer zegt.quote:Uiteraard een relatie heb je met z'n 2en en is er dus sprake van een zekere 'wij' maar een relatie bestaat uit 2 verschillende personen en is er dus degelijk sprake van een jij en ik. Een gezonde relatie, naar mijn mening, bestaat dus naast een gezamenlijk vermogen (waarin je raak kunt delen) ook uit een persoonlijk vermogen (geld wat van jou is, en niet hoeft te delen met je partner).
Oh, je zag net mijn geboortedatumquote:Op woensdag 10 juni 2009 12:22 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ik zag net je geboortedatum. Ik ben normaal niet zo van het schermen met "je komt net kijken", maar ga eerst maar eens 10 jaar met iemand samenwonen en dan samen dingen aanschaffen enzo.
Ik durf wel met je af te spreken over, pak 'm beet, 15 jaar, en dan eens kijken hoe je er over denkt.
Misschien denk je dan nog eens aan dit gesprek. En aan dat je me domme doos genoemd hebt.
Primaquote:Op woensdag 10 juni 2009 12:45 schreef Nijns het volgende:
[..]
Oh, je zag net mijn geboortedatum
Het zegt meer over jou dan over mij als je daar mijn levenservaring (of in jouw ogen, het gebrek daaraan) van af laat hangen. Jij weet helemaal niks van mij dus houd even lekker je grote mond, wil je.
Dit lijkt mij trouwens ook de beste oplossingquote:Op woensdag 10 juni 2009 11:41 schreef Leonidas82 het volgende:
TS,
Je kunt ook nu besluiten om de aankoop van het huis ff uit te stellen en over 2 jaar verder te kijken als je vriendin afgestudeerd is en een goed betaalde baan gevonden heeft.
Dan ben je nu in één klap af van al het gezeik
Ik heb niet gezegd dat ik niet weet waar het over gaatquote:Op woensdag 10 juni 2009 12:47 schreef lezzer het volgende:
[..]
PrimaIk neem zelf altijd liever het advies van iemand aan die wel weet waar het over gaat
Het is al 80 keer gezegd ofzo, dus ik denk van nietquote:Op woensdag 10 juni 2009 12:50 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Dit lijkt mij trouwens ook de beste oplossing. Maar iets zegt me dat TS dit niet wil...
En dan ditquote:Mijn vriendin krijgt studiefinanciering en werkt daarnaast wat bij in een cafe (350 euro in de maand).
Hoe wil ze iets bij gaan dragen als ze niks heeftquote:Mijn vriendin wil wel graag bijdragen, want ze wil iets opbouwen. Als we evt. uit elkaar gaan, dan wil ze iets overhouden en zo.
Dit geloof je toch zeker zelf niet?quote:Op woensdag 10 juni 2009 10:55 schreef -Elanor- het volgende:
Denk nou eens na! Dit heeft niks met graaien te maken. De vriendin van TS verdient er namelijk nauwelijks iets aan als zij mede-eigenaar van het huis wordt.
daarom vind ik dat TS gewoon even moet wachten totdat vriendin is afgestudeerd.quote:Ze is over 2 jaar klaar met studeren, en krijgt, naar alle waarschijnlijkheid, ook een goede baan en kan dan netjes meebetalen aan de hypotheek.
nee. gek he. hij wil een huis kopen. het is zijn geld, dus hij kan doen en laten wat hij wil. wie is zij om hem daar in tegen te houden? zij houdt hem ook niet tegen, zolang hij haar maar mede-eigenaar maakt van dat huis, dan wil ze wel. als hij het alleen koopt dan is ze daar fel op tegen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:50 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Dit lijkt mij trouwens ook de beste oplossing. Maar iets zegt me dat TS dit niet wil...
Bij zin 1 ging het natuurlijk al mis. Maar dat schijnt heel raar te zijnquote:Op woensdag 10 juni 2009 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
hey, ik wil een huis kopen!
joh, tof, wanneer gaan we dat doen?
euh..we...wat betaal jij dan?
nee, niets, maar ik wil wel graag mede-eigenaar worden
ja maar, je betaald niets want dat kun je niet?
ja en??? dan wil ik het toch, en als jij dat niet wil, dan wil ik niet dat jij nu een huis koopt!
Dankquote:Op woensdag 10 juni 2009 11:06 schreef Nijns het volgende:
[..]
Ja, wel als hij al aanspraak wou maken op de helft van de opbrengst van het huis bij verkoop terwijl hij zelf geen cent had in te brengen.
Ik dacht niet dat ik het ooit zou zeggen maar: hulde aan Shitney
@ Elanor: ik vraag me in dit soort gevallen altijd af hoeveel dit soort mensen nog spreken over een 'team' en 'samen' als zij degenen waren die het meest hadden in te brengen. Het is, in deze tijd helemaal, heel naief om te denken dat het oneindig is. En nu is alles leuk en aardig en zijn ze gelukkig samen en lijken die beloftes prachtig, maar als het fout gaat (en daar moet je gewoon rekening mee houden) dan baal je van iedere euro die je nog aan die gold-diggende trut die vreemdging met je beste vriend moet betalen. Dat je een relatie hebt, betekend in 2009 (want voor het geval je dat nog niet wist, daar leven we nu) niet dat jouw geld, automatisch 'ons' geld wordt omdat je toevallig een 'team' bent
dat is inderdaad ontzettend raar als de vriendin verder 0 euro in brengt. wat moet er dan gezegd worden 'zullen we een huis kopen?' en dan roep jij heel hard ja! ja! maar als we dan over financien gaan praten dan zeg jij 'dat heb ik niet, maar dan wil ik 't nog wel'.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:20 schreef lezzer het volgende:
[..]
Bij zin 1 ging het natuurlijk al mis. Maar dat schijnt heel raar te zijn
Je hoeft wat mij betreft niet ieder je eigen geld te hebben. Maar als je een team bent, dan werk je ook als team samen aan alles wat je huishouden draaiend houdt. Dus zorg je allebei dat er af en toe schoongemaakt wordt, voed je allebei je eventuele kinderen op, en verdien je dus ook allebei geld om de rekeningen te kunnen betalen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:14 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ter info: dat ligt er dus maar net aan hoe jij, als persoon, tegen je relatie aankijkt. Dat jij vindt dat ieder z'n eigen geld heeft en niet verplicht is dat te delen, neemt niet weg dat een ander het daar mee oneens mag zijn; dat kan namelijk ook nog, anno 2009.
Los daarvan staat wat de juiste opvatting zou moeten zijn, want daar is geen antwoord op; jij vindt A, ik vind B en daarmee is de kous af. Wat voor jou werkt en wat voor mij werkt zijn dan andere dingen, maar het maakt geen van beiden fout.
Ja, dat denk ik ook altijd als ik weer zo'n sukkel tegenkom die een vrouw met een hobbybaantje heeft. Dan denk ik altijd "goh, ze zal vast heel goed zijn in bed, anders wil je toch niet zo'n luiaard?"quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:01 schreef lezzer het volgende:
Ik hoop voor TS dat zijn vriendin verrekte goed is in bed.
Omdat ze geen geld heeft en zo...
Oh is dat zo Einstein? Leg jij mij dan even uit hoe je huis binnen twee jaar meer dan 20.000 euro meer waard kan worden? Want is het bedrag dat je bij een huis rond de 250.000 minimaal kwijt bent aan kosten koper, verbouwingen, notaris, etc. Om de kosten eruit te halen moet de waarde van je huis minstens met 4 % stijgen per jaar, en de kans dat dat gebeurt is nihil. In heel Nederland dalen de huizenprijzen juist, zelfs in Amsterdam en Utrecht.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:03 schreef cmck het volgende:
Dit geloof je toch zeker zelf niet?Wat denk je dat er gaan gebeuren als zij mede-eigenaar wordt en ze gaan uit elkaar nog voor ze afstudeerd? Ze krijgt de helft van de opbrangst van het huis. En als TS in de Randstad gaat wonen kan je er vanuit gaan dat er overwaarde zal zijn. Ook in deze crisis.
Als de relatie strandt en TS wil in zijn eigen huis blijven wonen, dan zal hij toch echt zijn vriendin moeten uitkopen. Dus dan verdient ze wel degelijk aan dat huis.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:38 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Oh is dat zo Einstein? Leg jij mij dan even uit hoe je huis binnen twee jaar meer dan 20.000 euro meer waard kan worden? Want is het bedrag dat je bij een huis rond de 250.000 minimaal kwijt bent aan kosten koper, verbouwingen, notaris, etc. Om de kosten eruit te halen moet de waarde van je huis minstens met 4 % stijgen per jaar, en de kans dat dat gebeurt is nihil. In heel Nederland dalen de huizenprijzen juist, zelfs in Amsterdam en Utrecht.
quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:31 schreef Shitney het volgende:
[..]
Je hoeft wat mij betreft niet ieder je eigen geld te hebben. Maar als je een team bent, dan werk je ook als team samen aan alles wat je huishouden draaiend houdt. Dus zorg je allebei dat er af en toe schoongemaakt wordt, voed je allebei je eventuele kinderen op, en verdien je dus ook allebei geld om de rekeningen te kunnen betalen.
Dat is delen. Verantwoordelijkheid delen voor alles wat er nodig is om je leven in stand te houden.
En niet de een zijn paycheck moeten delen en dan ook nog zeiken dat hij wel moet "helpen" in het huishouden.
Je kan het lollig brengen hoor, maar volgens mij weet jij best dat de vriendin van TS geen luiaard is. Het gaat hier niet om iemand die geen zin heeft om te werken en daarom op de zak van haar vriend leeft. Het gaat hier om iemand die in haar toekomst investeert, zodat ze later een betere baan krijgt, waar ook TS de vruchten van gaat plukken.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:36 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik ook altijd als ik weer zo'n sukkel tegenkom die een vrouw met een hobbybaantje heeft. Dan denk ik altijd "goh, ze zal vast heel goed zijn in bed, anders wil je toch niet zo'n luiaard?"
Ik moest wel lachen om die link. Je noemt ook echt wel een voorbeeldquote:Op woensdag 10 juni 2009 13:38 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Oh is dat zo Einstein? Leg jij mij dan even uit hoe je huis binnen twee jaar meer dan 20.000 euro meer waard kan worden? Want is het bedrag dat je bij een huis rond de 250.000 minimaal kwijt bent aan kosten koper, verbouwingen, notaris, etc. Om de kosten eruit te halen moet de waarde van je huis minstens met 4 % stijgen per jaar, en de kans dat dat gebeurt is nihil. In heel Nederland dalen de huizenprijzen juist, zelfs in Amsterdam en Utrecht.
Nee hoor, je hoeft niet hetzelfde te verdienen, je moet wel dezelfde verantwoordelijkheid dragen. Als de een putjesschepper is en de ander notaris, is het logisch dat ze nooit evenveel kunnen betalen omdat die salarissen nooit op hetzelfde niveau kunnen komen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:44 schreef lichtekooi het volgende:
[..]![]()
Als ik het goed begrijp, vindt jij dus dat je alleen iets met iemand zou moeten beginnen die hetzelfde verdient en anders niet?
quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:44 schreef Shitney het volgende:
[..]
Als de relatie strandt en TS wil in zijn eigen huis blijven wonen, dan zal hij toch echt zijn vriendin moeten uitkopen. Dus dan verdient ze wel degelijk aan dat huis.
prima toch dat ze aan haar toekomst werkt? TS geeft haar een dak boven haar hoofd, zorgt voor eten op tafel en leuke uitstapjes.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:44 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Je kan het lollig brengen hoor, maar volgens mij weet jij best dat de vriendin van TS geen luiaard is. Het gaat hier niet om iemand die geen zin heeft om te werken en daarom op de zak van haar vriend leeft. Het gaat hier om iemand die in haar toekomst investeert, zodat ze later een betere baan krijgt, waar ook TS de vruchten van gaat plukken.
Ja? Hypotheek is een schuld hoor, geen kapitaalquote:Op woensdag 10 juni 2009 13:44 schreef Shitney het volgende:
[..]
Als de relatie strandt en TS wil in zijn eigen huis blijven wonen, dan zal hij toch echt zijn vriendin moeten uitkopen. Dus dan verdient ze wel degelijk aan dat huis.
Wie zegt dat er later vruchten van geplukt gaan worden? Een vrouw die het nu al normaal vindt om op de zak van haar partner te teren, lijkt mij eerder het soort vrouw die straks ook part time gaat werken of helemaal gaat stoppen met werken. Bovendien geldt dat sowieso nog altijd voor het overgrote merendeel van de vrouwen in Nederland. De kans is veel groter dat die studie gewoon weggegooid geld is, dan dat ie ooit wat gaat opleveren.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:44 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Je kan het lollig brengen hoor, maar volgens mij weet jij best dat de vriendin van TS geen luiaard is. Het gaat hier niet om iemand die geen zin heeft om te werken en daarom op de zak van haar vriend leeft. Het gaat hier om iemand die in haar toekomst investeert, zodat ze later een betere baan krijgt, waar ook TS de vruchten van gaat plukken.
Ja, inderdaad, met een studie bedrijfskunde kun je geen kant opquote:Op woensdag 10 juni 2009 13:53 schreef Shitney het volgende:
De kans is veel groter dat die studie gewoon weggegooid geld is, dan dat ie ooit wat gaat opleveren.
Over het geheel genomen dalen de huizenprijzen. Dan zeg jij "nou in de randstad niet hoor". Dan geef ik twee voorbeelden van typische steden in de randstad, is het weer niet goed. Natuurlijk, als je heel hard en lang zoekt zal je nog wel wat huizen zoeken die in waarde gestegen zijn, maar de overgrote meerderheid van de huizen daalt gewoon in waarde. Ander zou je dat gemiddelde toch niet krijgen?quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:49 schreef cmck het volgende:
[..]
Ik moest wel lachen om die link. Je noemt ook echt wel een voorbeeldHuizen boven die 3 ton dalen inderdaad ja. Huizen daaronder dalen niet of amper. Persoonlijk geloof ik niet in die cijfers. Die cijfers geven namelijk het gemiddelde weer. Als jij een knap huis heb was goed onderhouden is en waarvan de ligging goed is zal de prijs echt wel stijgen. Heeft mijn huis volgens het kadaster wel gedaan in elk geval. En hoe je een huis anders meer waard kan laten worden? Simpel: TS heeft spaargeld. En hoeft dus geen geld extra bij te lenen voor verbouwingen.
Met een studie bedrijfskunde verdien je alleen geld als je ook echt gaat werken. Dat de vriendin dat ook daadwerkelijk zal gaan doen is geen zekerheid, en als je de statistieken moet geloven is het zelfs een onwaarschijnlijkheid.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:54 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ja, inderdaad, met een studie bedrijfskunde kun je geen kant op
Ze doet geen punnikcursus ofzo...
Welke statistieken?quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:56 schreef Shitney het volgende:
[..]
Met een studie bedrijfskunde verdien je alleen geld als je ook echt gaat werken. Dat de vriendin dat ook daadwerkelijk zal gaan doen is geen zekerheid, en als je de statistieken moet geloven is het zelfs een onwaarschijnlijkheid.
Als dit zo is, kan ie inderdaad beter gelijk stoppen met de relatie. Maar dit kun je onmogelijk baseren op de informatie die je in dit topic hebt gelezen. Bijna al mijn vrienden hebben in deze situatie gezeten, en hebben het opgelost doordat de een dan een periode wat meer heeft betaald dan de ander. Allemaal zijn het, nog steeds, goede relaties waar nu beide partners fulltime werken. Dat jij hier gelijk een gold-digger in ziet, zegt meer over de mensen waar jij mee omgaat dan over de vriendin van TS.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:53 schreef Shitney het volgende:
[..]
Wie zegt dat er later vruchten van geplukt gaan worden? Een vrouw die het nu al normaal vindt om op de zak van haar partner te teren, lijkt mij eerder het soort vrouw die straks ook part time gaat werken of helemaal gaat stoppen met werken. Bovendien geldt dat sowieso nog altijd voor het overgrote merendeel van de vrouwen in Nederland. De kans is veel groter dat die studie gewoon weggegooid geld is, dan dat ie ooit wat gaat opleveren.
JUIST dat is het echt slim aanpakken, want dan heeft hij nog het gevoel dat je ooit wel nog van plan bent bij te dragen aan de vaste lasten.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:58 schreef lezzer het volgende:
[..]
Welke statistieken?
Vertel, lepel eens op die cijfers.
Als je de hele dag wilt tennissen en van plan bent de rest van je leven op de zak van je vriend te teren, pak je het echt wel anders aan hoor. Dan ga je geen bedrijfskunde studeren in ieder geval
evenredig kan dus niet zijn: de een werkt 40 uur en de ander 25 en die zorgt ook voor het huis en de kinderen? Dat vind ik dan weer een rare insteek.quote:
Nee, ik vind van niet. Dat huis en de kinderen zijn toch ook van allebei? Niet alleen van de moeder, dus waarom zou die daar een grotere verantwoordelijkheid voor hebben? De rekeningen zijn ook al van allebei, dus waarom zou de vader daarin de grootste verantwoordelijkheid hebben?quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:04 schreef lichtekooi het volgende:
[..]
evenredig kan dus niet zijn: de een werkt 40 uur en de ander 25 en die zorgt ook voor het huis en de kinderen? Dat vind ik dan weer een rare insteek.
Je kan toch samen die afspraak maken en besluiten dat dat inhoud dat je beide evenveel bij draagt?
En hoe zit dat als ik 1600 euro verdien en hij 4000, met even veel uren?
Hoe ga jij daar mee om?
Gelijk uitkopen die wijven! Wat denken ze wel niet! Een beetje meeprofiteren van de winst van het huis, terwijl ze niet werken en alleen maar een beetje op de kids aan het passen zijn!quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:02 schreef Shitney het volgende:
In 2007 hadden bijna twee van de vijf hoogopgeleide moeders een baan van 28 uur per week of meer. Dat is ruim tweemaal zo hoog als bij laagopgeleide moeders. Van deze laatste categorie behoorde meer dan de helft niet tot de werkzame beroepsbevolking. Middelbaar opgeleide moeders hadden vaker dan gemiddeld een iets kleinere deeltijdbaan (12–19 uur per week).
Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)008/2008-2453-wm.htm
Mmm, ik denk ook ik het verkeerd geformuleerd heb. Mijn excuus.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:56 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Over het geheel genomen dalen de huizenprijzen. Dan zeg jij "nou in de randstad niet hoor". Dan geef ik twee voorbeelden van typische steden in de randstad, is het weer niet goed. Natuurlijk, als je heel hard en lang zoekt zal je nog wel wat huizen zoeken die in waarde gestegen zijn, maar de overgrote meerderheid van de huizen daalt gewoon in waarde. Ander zou je dat gemiddelde toch niet krijgen?
En dat jij niet in die cijfers gelooft is jouw probleem. Zo kan iedereen wel wat roepen zonder het te onderbouwen.
en dan? vriendin is dan op papier mede-eigenaar van dat huis, maar heeft nooit een cent betaald, dus zal die hypotheekschuld nooit kunnen betalen. TS kan dat huis blijkbaar ook in zijn eentje betalen, daar heeft hij haar niet voor nodig. Als zij mede-eigenaar wordt en die relatie loopt stuk dan wordt het huis inzet van discussie, of hij moet haar uitkopen, wat betekent dat hij haar een zak geld moet meegeven want zij heeft haar handtekening op papier gezet dus zij heeft op DAT moment wel wat te eisen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:52 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ja? Hypotheek is een schuld hoor, geen kapitaal
De helft van de overwaarde moet hij aan haar betalen. Dus, het huis wordt getaxeerd, en daaruit komt misschien een overwaarde.
Als die er niet is, is het een kwestie van oversluiten van de hypotheek op zijn naam.
Omdat dit niet altijd haalbaar is. Als je twee kinderen hebt, en je gaat allebei drie dagen per week werken (zodat de kids maar 1 dag naar de opvang moeten), dan is het niet meer mogelijk om een carrière op te bouwen. Als er kinderen in het spel zijn, en je vind het belangrijk dat ze niet de halve week in de opvang zitten, moet je een keus maken voor 1 van de 2 carrières.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:11 schreef Shitney het volgende:
[..]
Nee, ik vind van niet. Dat huis en de kinderen zijn toch ook van allebei? Niet alleen van de moeder, dus waarom zou die daar een grotere verantwoordelijkheid voor hebben? De rekeningen zijn ook al van allebei, dus waarom zou de vader daarin de grootste verantwoordelijkheid hebben?
Het een is niet belangrijker dan het ander, het is allemaal even belangrijk en dus is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid om een gezonde balans daarin te vinden. Zodat de energie en tijd die we in alle facetten van alles wat ons leven omvat ongeveer gelijk is. Ik zou nooit een relatie met iemand willen hebben die het huishouden een taak van de ander vindt, net zoals ik nooit een relatie zou willen hebben met iemand die het geld als een taak die op 1 set schouders rust ziet.
Mijn insteek is dat als 1 van de twee weg zou vallen het leven eigenlijk op dezelfde wijze door zou moeten kunnen gaan. Het is al erg genoeg namelijk als dat zou gebeuren, waarom de ellende nog groter maken door niet allebei evenveel betrokken te zijn bij alles wat je leven vormt?
Als je beiden van mening bent dat een KDV geen wenselijke optie is, dan betekent dat dus dat je beiden minder zult moeten gaan werken. Dan kun je bijvoorbeeld beiden 24 uur gaan werken, dan heb je ook geen kdv nodig. Waarom zou alleen de moeder dat moeten doen?quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:12 schreef lichtekooi het volgende:
En de tijd die je als moeder doorbrengt met je kinderen hoef je geen KDV te betalen, ik denk ook dat het voor het kind zelf beter is, maar dat is een andere discussie.
Als ik kinderen krijg wil ik ze ook zelf verzorgen liefst. En mijn vriend en ik kunnen dan overleggen, als hij ook een dag in de week ofzo voor het kind wil zorgen is dat best. Wil hij dat niet, dan komen we er ook wel uit.
Omdat ze een team zijn snap dat danquote:Op woensdag 10 juni 2009 13:51 schreef Johnns het volgende:
[..]
prima toch dat ze aan haar toekomst werkt? TS geeft haar een dak boven haar hoofd, zorgt voor eten op tafel en leuke uitstapjes.
Waarom moet ze dan zo nodig mede-eigenaar worden van een huis waar ze als alleenstaande alleen van kan dromen?
Als het aan mij ligt is er 1 ouder die overdag voor het kind zorgt, en 1 ouder die werkt. Kinderopvang heb ik het helemaal niet op.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:11 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Gelijk uitkopen die wijven! Wat denken ze wel niet! Een beetje meeprofiteren van de winst van het huis, terwijl ze niet werken en alleen maar een beetje op de kids aan het passen zijn!
Ik ben reteflexibel, zo gemakkelijk is het niet om kinderen en een fulltime baan te combineren hoor. Moet je toch echt wel flexibel voor zijn.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:15 schreef lichtekooi het volgende:
@ shitney: Flexibiliteit is niet echt jou ding he?
Nee. Overwaarde = het bedrag dat het huis meer waard is geworden. Die 80.000 zorgt daar niet voor. Die zorgt er alleen voor dat de hypotheek lager is. En, dit is al 10 keer gezegd, in je samenlevingscontract laat je vastleggen dat het spaargeld van jou is. Bij verkoop van het huis kan vriendin daar dus geen aanspraak op maken.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:14 schreef cmck het volgende:
[..]
Mmm, ik denk ook ik het verkeerd geformuleerd heb. Mijn excuus.![]()
Wat jij je afvroeg is hoe je over een periode van 2 jaar overwaarde kan krijgen op je huis. Om dit voor elkaar te krijgen hoeft de waarde van je huis niet te stijgen. TS heeft aangegeven 80k aan spaargeld te hebben. Hierdoor kan hij een lagere hypotheek nemen en zijn spaargeld gebruiken voor verbouwingen. En als jij op effectieve wijze gaat vebouwen zal de waarde van je huis echt wel gaan stijgen. Maar zelfs als je niet gaat verbouwen heb je overwaarde. Als TS een huis wil kopen van 3 ton heeft hij alleen maar een hypotheek nodig van 220 omdat hij de rest zelf kan financieren. (belastingen, notariskosten en makelaarsksoten e.d even buiten beschouwing gelaten voor het gemak) Hierdoor profiteerd vriendin wel degelijk van het huis van TS mochten ze uit elkaar gaan. De overwaarde is namelijk het spaargeld. Zijn spaargeld trouwens.
Je kunt ook allebei een carrière hebben en kinderen, zonder dat de kinderen de hele week naar de opvang moeten. Kwestie van goed regelen, allebei op je strepen staan, er niet klakkeloos vanuit gaan dat het alleen het pakkie-an van de ander is, flexibel zijn en prioriteiten stellen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:16 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Omdat dit niet altijd haalbaar is. Als je twee kinderen hebt, en je gaat allebei drie dagen per week werken (zodat de kids maar 1 dag naar de opvang moeten), dan is het niet meer mogelijk om een carrière op te bouwen. Als er kinderen in het spel zijn, en je vind het belangrijk dat ze niet de halve week in de opvang zitten, moet je een keus maken voor 1 van de 2 carrières.
Als ik trouwens een baan zou vinden waarin ik drie keer zoveel zou verdienen als nu, dan mocht mij vriend lekker minder werken en zich wat meer bezig houden met het huishouden. Andersom precies net zo. Voor de werkende zorgt dat namelijk voor een stuk meer rust thuis.
Waarom denk je dat ik zo reageer? Shitney is degene die hiermee aankwam.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:17 schreef Johnns het volgende:
[..]
Als het aan mij ligt is er 1 ouder die overdag voor het kind zorgt, en 1 ouder die werkt. Kinderopvang heb ik het helemaal niet op.
Als er kinderen in het spel zijn, lijkt het mij ook niet meer dan logisch dat het huis van beiden is, ondanks dat 1 iemand is die voor het geld zorgt. De partner wijdt zich immers aan de opvoeding, meer dan een fulltime taak.
Bij TS is er echter sprake van iemand die nog studeert, en helemaal niks heeft.
Ja, die cijfers slaan in dit geval dus nergens op, want er zijn geen kinderen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:02 schreef Shitney het volgende:
In 2007 hadden bijna twee van de vijf hoogopgeleide moeders een baan van 28 uur per week of meer. Dat is ruim tweemaal zo hoog als bij laagopgeleide moeders. Van deze laatste categorie behoorde meer dan de helft niet tot de werkzame beroepsbevolking. Middelbaar opgeleide moeders hadden vaker dan gemiddeld een iets kleinere deeltijdbaan (12–19 uur per week).
Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)008/2008-2453-wm.htm
Eigenlijk iedereen om mij heen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:59 schreef Shitney het volgende:
@lezzer:
Hoeveel vrouwen in een vaste relatie (evt. met kinderen) ken jij die net zo veel en net zo serieus werken als hun man?
Mannen die zo'n vrouw willen, staan er over het algemeen iets anders inquote:Op woensdag 10 juni 2009 14:01 schreef Nijns het volgende:
[..]
JUIST dat is het echt slim aanpakken, want dan heeft hij nog het gevoel dat je ooit wel nog van plan bent bij te dragen aan de vaste lasten.
was ook geen aanval op je hoorquote:Op woensdag 10 juni 2009 14:22 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik zo reageer? Shitney is degene die hiermee aankwam.
Tja, tegen zoveel ouderwetsigheid kan ik niet op. Als dat je uitgangspunt is, dan moet je je er inderdaad als degene die het meest verdiend bij neerleggen dat je partner nooit financieel zal bijdragen maar wel als je uit elkaar gaat de vruchten van jouw werk plukt.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:22 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik zo reageer? Shitney is degene die hiermee aankwam.
Voor de meeste banen moet je toch echt minstens 4 dagen werken om een carrière te hebben. Kennelijk kun jij dat met minder; dan heb je geluk.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:21 schreef Shitney het volgende:
[..]
Je kunt ook allebei een carrière hebben en kinderen, zonder dat de kinderen de hele week naar de opvang moeten. Kwestie van goed regelen, allebei op je strepen staan, er niet klakkeloos vanuit gaan dat het alleen het pakkie-an van de ander is, flexibel zijn en prioriteiten stellen.
Het ging er toch om hoe een golddigger dat zou aanpakken? Ik geloof niet dat er veel manneb zijn die vrijwillig voor een golddigger kiezen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:22 schreef lezzer het volgende:
Mannen die zo'n vrouw willen, staan er over het algemeen iets anders in
Inderdaad. Van mij zal niet geprofiteerd worden. Als je niet mee wil betalen, dan moet je je muil houden en blij zijn met wat je krijgt maar ZEKER geen eisen gaan stellen want ik schop je zo de straat op. Succes met je 350 euro per maand dan.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:25 schreef Shitney het volgende:
[..]
Tja, tegen zoveel ouderwetsigheid kan ik niet op. Als dat je uitgangspunt is, dan moet je je er inderdaad als degene die het meest verdiend bij neerleggen dat je partner nooit financieel zal bijdragen maar wel als je uit elkaar gaat de vruchten van jouw werk plukt.
Ik ben in ieder geval blij dat ik niet zo'n relatie heb en dat zowel opvoeden als geld verdienen een gezamenlijke taak is.
Jij vroeg op welke statistieken ik doelde toen ik zei dat de kans groter is dat die studie niets gaat opleveren dan dat die wel wat gaat opleveren. Die cijfers slaan dus wel ergens op, want zoals je daaraan kunt zien werkt maar 22% van de vrouwen meer dan 28 uur per week als er eenmaal kinderen zijn.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:22 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ja, die cijfers slaan in dit geval dus nergens op, want er zijn geen kinderen.
Excuus, ik ken ook vrouwen met een vrouw en ik had dus beter niet het woord man kunnen gebruiken. Ook nogal ouderwets van mij, sorry.quote:Eigenlijk iedereen om mij heen.
Overigens ken ik ook veel vrouwen met een vrouw.
Haha, wat nou ouderwetsigheid. En wat nou als mijn vriend minder gaat werken als wij kinderen krijgen? Dat is niet ondenkbaar, omdat ik op dit moment (en waarschijnlijk ook de komende jaren) meer verdien dan hem.quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:25 schreef Shitney het volgende:
[..]
Tja, tegen zoveel ouderwetsigheid kan ik niet op. Als dat je uitgangspunt is, dan moet je je er inderdaad als degene die het meest verdiend bij neerleggen dat je partner nooit financieel zal bijdragen maar wel als je uit elkaar gaat de vruchten van jouw werk plukt.
Ik ben in ieder geval blij dat ik niet zo'n relatie heb en dat zowel opvoeden als geld verdienen een gezamenlijke taak is.
Maar waar zie je staan dat er een samenlevingscontract gaat komenquote:Op woensdag 10 juni 2009 14:21 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Nee. Overwaarde = het bedrag dat het huis meer waard is geworden. Die 80.000 zorgt daar niet voor. Die zorgt er alleen voor dat de hypotheek lager is. En, dit is al 10 keer gezegd, in je samenlevingscontract laat je vastleggen dat het spaargeld van jou is. Bij verkoop van het huis kan vriendin daar dus geen aanspraak op maken.
quote:Zo hebben we het dan redelijk afgedicht:
- als ik kom te overlijden, heeft zij een huis
- als we uit elkaar gaan, heeft zij een spaarrekening, en misschien moet er wat boedel verdeeld worden?
Ik zou niet vrijwillig voor een golddigger kiezen. Nu kom je daar meestal achteraf pas achter denk ik, want niemand zal van zichzelf zeggen dat ze een golddigger zijnquote:Op woensdag 10 juni 2009 14:28 schreef Nijns het volgende:
[..]
Het ging er toch om hoe een golddigger dat zou aanpakken? Ik geloof niet dat er veel manneb zijn die vrijwillig voor een golddigger kiezen.
Waarom reageert geen van de wijsneusjes hier over dat er voor haar geen financieel voordeel in zit, niet op de post van CoolGuy; de waarheid als een koe lijkt mij.
Omdat hij precies hetzelfde argument herkauwt dat ik bij anderen al meerdere keren weerlegd heb. Of jij moet er nog iets nieuws in zien?quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:28 schreef Nijns het volgende:
[..]
Het ging er toch om hoe een golddigger dat zou aanpakken? Ik geloof niet dat er veel manneb zijn die vrijwillig voor een golddigger kiezen.
Waarom reageert geen van de wijsneusjes hier over dat er voor haar geen financieel voordeel in zit, niet op de post van CoolGuy; de waarheid als een koe lijkt mij.
Topic hoort zolangzamerhand meer thuis in R&P dan in WGR...quote:Op dinsdag 9 juni 2009 22:14 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Omdat je zelf je vriendin aanhaalt: Verdient ze veel minder dan jij? En kan je vriendin nu ook minder kleding kopen, minder vaak uit, of kan ze niet mee met je op vakantie omdat ze geen geld mee heeft omdat ze zo nodig de helft van de vaste lasten moet betalen? Lijkt me enorm gezellig.
Wijs me eens even aan waar jij het hebt over het uitkopen van vriendin van TS?quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:33 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Omdat hij precies hetzelfde argument herkauwt dat ik bij anderen al meerdere keren weerlegd heb. Of jij moet er nog iets nieuws in zien?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |