abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 mei 2009 @ 14:06:20 #51
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_69188417
Als jij zonder haar inbreng de woonlasten niet zou kunnen opbrengen was het een ander verhaal, maar dat is niet het geval. Je kunt beter haar gewoon laten bijdragen aan de leefkosten (gewoon boodschappen, auto etc). Zodra ze afgestudeerd is en een baan heeft kun je samen verder kijken naar een ander huis. Het is voor haar nog te vroeg om iets op te bouwen.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  dinsdag 19 mei 2009 @ 22:19:15 #52
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_69206541
quote:
Op maandag 18 mei 2009 23:10 schreef mgerben het volgende:
Leuk dat ze iets wil opbouwen, maar stel dat ze gewoon als student in de stad zou wonen.
Dan gaan haar studiefinanciering en 350 euro bijbaan gewoon elke maand compleet op.
Wat ze niet moet doen is 50 euro bijdragen en daaarvoor een half huis terugwillen.

Ze heeft nu gewoon niet voldoende geld om serieus iets op te bouwen. Als er dus iets 'opgebouwd' wordt betekent dat dat jij haar een hoop schenkt in ruil voor haar goedbedoelde doch symbolische bijdrage.

Advies: Laat haar vooral doen alsof ze studeert, en dat geld gewoon besteden aan uitgaan, boodschappen en een bijdrage in de kosten (GWL), zonder daar meteen van alles voor terug te eisen.
Dat had ze bij een huisbaas namelijk ook niet gedaan.
Zo zie ik het ook wel, wordt alleen moeilijk te bepalen hoeveel ze dan zou moeten bijdragen, ik zou eigenlijk nu nog geen huis kopen, stel je raakt je baan kwijt en je volgende baan verdient een stuk minder?
pi_69209431
quote:
Op maandag 18 mei 2009 16:52 schreef Velocitas het volgende:
Mooi allemaal! Dit is mijn eerste post op het fok!forum, en gelijk al zoveel antwoord en tips!

Om even te reageren: natuurlijk vind ik het best dat als mij wat overkomt dat mijn vriendin mijn vermogen en huis etc. erft, dat is inderdaad wel een goede om dat even vast te leggen.

Ik denk dat ik het gesprek maar wel aanga met de insteek dat zij maar beter kan sparen met haar salaris, inzake het opbouwen.
Kijk, verder zal ik - tot aan het moment dat mijn vriendin een vaste baan heeft - gewoon als 'kostwinner' fungeren (klinkt heel klassiek). En goed dat we later evt. nog het huis kunnen verdelen, indien nodig.

Zo hebben we het dan redelijk afgedicht:
- als ik kom te overlijden, heeft zij een huis
- als we uit elkaar gaan, heeft zij een spaarrekening, en misschien moet er wat boedel verdeeld worden?

En als we dus gewoon bij elkaar blijven, is er niets aan de hand - als we uit elkaar gaan, scheelt dit dus een hoop gezeur.

Maar het wordt misschien een lastig gesprek deze week....
Vervelend als het voor haar een "lastig" gesprek is, maar wat verwacht ze dan? Zonder jou zou ze helemaal niks opbouwen, dan zou ze waarschijnlijk genoeg moeite hebben om rond te komen. Om het "iets opbouwen" als een soort recht te zien is dus een beetje vreemd, lijkt me.

Anyway, ik probeer thuis dit soort discussies altijd te voorkomen. We zijn gelukkig allebei makkelijk met geld, maar dan nog komt er geheid heibel als het over dit soort dingen gaat. De ideale oplossing zou twee huizen zijn, en daar kijken we nu dan ook naar
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_69217165
Dit is echt onzin. Na de boodschappen, kleding, telefoon en verzekeringen houdt ze per maand geen cent over, en dan toch nog een aandeel in het huis willen hebben? Ze zou niet eens iets kunnen huren, laat staan kopen. Dit is echt totaal niet realistisch en dit zal gewoon resulteren in een voor jouw nadelige financiele situatie. (Alles hoger dan een 60% aandeel in het huis en je gaat ineens overdrachtsbelasting betalen!)

Daarnaast is het hele "vermogen opbouwen" natuurlijk ook een beetje een wassen neus. De kredietcrisis zal vast niet eeuwig duren, maar het lijkt me vrij voor de hand liggend dat je de komende jaren een hoger rendement haalt met een gewone spaarrekening dat met onroerend goed.

Mijn advies: koop het huis gewoon zelf en hou haar daar buiten. Als zij bij jou in wil wonen, prima. Dan kan ze zelf gaan sparen op een bankrekening of zo. Een samenlevingscontract is natuurlijk wel een goed idee. Daar zet je dan in dat het huis van jou is en blijft, en dat als de relatie uit elkaar gaat, dat je haar dan een x-aantal maanden de tijd geeft om een andere regelingen te treffen. Ze heeft dan immers ook zelf wat geld gespaard en zou dan ook beter in staat moeten zijn om zelf wat te kunnen vinden.
pi_69217311
Over diegene die vinden dat het niet romantisch is om bij voorbaat rekening te houden met het mogelijk falen van de relatie zeg ik dit: 40% van alle huwelijken stranden. Ik heb geen cijfers van gewone relaties, maar ik denk dat dit percentage aanzienlijk hoger is. Afspraken maken over wat er gaat gebeuren als de relatie ten einde is, is gewoon realistisch en niet pessimistisch of zo.

Als je een autoverzekering neemt krijg je ook niet ineens meer ongelukken of iets dergelijks. Het zorgt er gewoon voor dat je niet nadelig getroffen wordt mocht er toch iets fout gaan.
pi_69218641
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 10:11 schreef JavaFury het volgende:
Over diegene die vinden dat het niet romantisch is om bij voorbaat rekening te houden met het mogelijk falen van de relatie zeg ik dit: 40% van alle huwelijken stranden. Ik heb geen cijfers van gewone relaties, maar ik denk dat dit percentage aanzienlijk hoger is. Afspraken maken over wat er gaat gebeuren als de relatie ten einde is, is gewoon realistisch en niet pessimistisch of zo.

Als je een autoverzekering neemt krijg je ook niet ineens meer ongelukken of iets dergelijks. Het zorgt er gewoon voor dat je niet nadelig getroffen wordt mocht er toch iets fout gaan.
Daarbij is het volgens mij alleen maar gezonder voor je relatie. Je kunt nu eenmaal veranderen en dan wil je niet vast zitten met allemaal onduidelijke regelingen, etc... Da's ook niet gezond, da's alleen maar een drempel om dingen te veranderen wanneer dat nodig is...
  Moderator woensdag 20 mei 2009 @ 11:08:43 #57
155227 crew  Guppy
dus
pi_69219282
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 10:52 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Daarbij is het volgens mij alleen maar gezonder voor je relatie. Je kunt nu eenmaal veranderen en dan wil je niet vast zitten met allemaal onduidelijke regelingen, etc... Da's ook niet gezond, da's alleen maar een drempel om dingen te veranderen wanneer dat nodig is...
Ik vind het ook gezond wanneer het besproken kan worden in een relatie. Oke, het is niet leuk. We gingen ook wel met een gemengd gevoel weg bij de notaris toen we dat gesprek hadden gehad. Maar het is zeker niet voor niks denk ik. En verder merk je er ook niet veel van hoor. Je hebt nog steeds geen ring om of zo
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 20 mei 2009 @ 12:00:01 #58
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_69221373
quote:
Op maandag 18 mei 2009 16:52 schreef Velocitas het volgende:

Maar het wordt misschien een lastig gesprek deze week....
Ze mag blij zijn dat ze min of meer kosteloos bij jou kan wonen. Met haar inkomsten had ze niet eens op zichzelf kunnen gaan wonen..
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
pi_69222650
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 12:00 schreef Nijns het volgende:

[..]

Ze mag blij zijn dat ze min of meer kosteloos bij jou kan wonen. Met haar inkomsten had ze niet eens op zichzelf kunnen gaan wonen..
Ik moet er niet aan denken dat mijn partner er zo over zou denken...
pi_69222744
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:15 schreef lezzer het volgende:
Kijk, dan zeg ik, dat jullie allebei de helft van het huis moeten bezitten. Jullie hebben samen een huishouden en er voor gekozen om dat zo in te vullen.
Dat heet nou emancipatie...
Emancipatie gaat natuurlijk niet alleen over gelijke rechten, maar ook over gelijke plichten. Als je slechts een fractie van van hetzelfde geld verdient als je partner (en ook veel minder eigen vermogen inbrengt), moet je niet verwachten dat je dan ook even veel "recht" hebt op het huis. Gezien zij nagenoeg niets verdient, heeft ze ook geen recht op het huis.
quote:
Dit soort procentuele verdelingen en andere nare constructies terwijl dat eigenlijk niet zou moeten, zorgt er voor dat ik weet niet hoeveel vrouwen in een ongelukkig huwelijk blijven zitten omdat ze simpelweg geen kant op kunnen...
Dit klopt wel, maar dit gebeurt veelal naar wens van die vrouwen zelf. Veel vrouwen werken niet, of slechts parttime, zelfs wanneer er uberhaubt geen kinderen in het spel zijn. Ook kiezen vrouwen vaak voor werk in sectoren met een slecht salaris of slechte carriere perspectieven, zoals de zorg of het onderwijs. Dit zorgt ervoor dat je afhankelijk wordt van het inkomen van je partner, en later niet meer in staat bent om een ander pad in te slaan op het moment dat de relatie niet goed gaat.

Vrouwen kiezen hier toch echt zelf voor, omdat velen (maar niet allen!) liever thuis blijven met de kids dan om een carriere op te bouwen. Mannen laten dit toe, maar het zijn vrouwen die hiervoor kiezen. Toon mij een man die liever blijft werken dan 1 á 2 dagen per week voor de kinderen te zorgen! Zo leuk is werk nou ook weer niet. Zeker niet als je het 40 uur per week moet doen.
  Moderator woensdag 20 mei 2009 @ 12:56:54 #61
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_69223185
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 12:39 schreef lezzer het volgende:

[..]

Nee, maar ik denk ook niet dat ze dat bedoelt. Wat ze denk ik bedoeld is dat dit soort gesprekken heel lastig zijn om te voeren. Vriendin van TS kan niet verwachten dat ze een heel klein bedrag kan betalen maar wel voor de helft eigenaar wordt van dat huis. Dat kan ze wel verwachten, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Beter kan ze gewoon mee betalen met de vaste lasten even los van de hypotheek dan. Wat ik denk dat Nijns bedoeld is dat vriendin van TS daar niet over mag klagen, want ze woont wel samen met haar vriend in een mooi huis. Dat ze daar dan niet voor 50% eigenaar van is, omdat ze daar simpelweg het inkomen niet voor heeft om ook voor 50% de lasten te dragen is dan niet anders.

Andere optie is dat vriendin van TS lekker op zichzelf gaat wonen, maar dat kan ze met haar inkomen niet verwachten dat dat gaat lukken.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 20 mei 2009 @ 13:06:55 #62
155227 crew  Guppy
dus
pi_69223447
quote:

[..]

Jij krijgt van je partner zomaar een half huis kado?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 20 mei 2009 @ 13:17:26 #63
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_69223809
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 13:06 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Jij krijgt van je partner zomaar een half huis kado?
Nee, dat bedoelt ze niet. Zie voorgaand.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 20 mei 2009 @ 13:44:49 #64
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_69224760
Wat een onzin zeg, ik snap dat je vriendin hier en daar op verjaardagen wat opgevangen heeft van: 'kopen is beter, want dan bouw je wat op!!'. Maar zoals het er nu uitziet slaat nergens op, ik hoop dat je frindin enige basiskennis heeft, dan zou een gesprek hierover niet moeilijk moeten zijn want er is namelijk niet echt een discussie.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_69224813
bij ons is het zo geregeld:
- huis 100% op mijn naam <= ik betaal dus ook de aflossing + rente en ontvang dus ook de HRA
- ik betaal vaste lasten (g/w/l), internet/TV/telefoon en woonhuisverzekeringen en alle andere persoonlijke dingen/verzekeringen
- duurzame verbeteringen aan het huis (zoals bijvoorbeeld verbouwing badkamer) zijn voor mijn rekening

- zij betaalt haar eigen verzekeringen (zorg, motor, etc)
- zij betaalt de (dagelijkse) boodschappen
- inboedel/inrichting betaalt zij ook (kan ze immers meenemen indien we uit elkaar gaan)
- leuke dingen (zoals vakanties, dagjes uit, etc.) betaalt zij ook

Mochten we dan uit elkaar gaan dan behoud ik het huis, zij behoudt dan zo'n beetje de gehele inboedel. Zij houdt iedere maand meer geld over op haar bankrekening wat ze naar haar spaarrekening overhevelt.
We hebben wel een samenleveingscontract en 2 testamenten dus bij overlijden wordt alles van de dan nog levende partner.

natuurlijk leven we dit alles niet 100% na, ik betaal natuurlijk ook weleens voor leuke dingen/inboedel en zij koopt ook weleens dingen voor mij, maar over de grote lijn houden we ons wel aan bovenstaande
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Moderator woensdag 20 mei 2009 @ 14:33:56 #66
155227 crew  Guppy
dus
pi_69226373
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 13:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, dat bedoelt ze niet. Zie voorgaand.
Excuus, lezen is ook een vak
pi_69239075
TS: hoe lang moet ze nog studeren en heeft ze dan direct zicht op een baan?

Waarom zou je risico willen lopen door haar mede-eigenaar van een huis te maken terwijl ze niet kan bijdragen?
Ik zou in je eentje kopen, en haar laten bijdragen in de overige huishoudpot.

Tegen de tijd dat ze een baan heeft en 50% van de huishoudpot kan betalen en nog geld overhoudt kan ze prima geld opbouwen op haar eigen spaarrekening.

Als haar spaarrekening gespekt is, en ze persé wil investeren in een huis: dan koop je een volgend huis, of maak je haar alsnog 50% eigenaar van het huis.

Of wellicht makkelijker om discussies te voorkomen: doe het rustig aan, en kijk nog even de kat uit de boom hoe het financiële plaatje eruit ziet als ze een baan heeft: blijf rustig huren.

Kost je wellicht iets meer, maar je behoudt flexibiliteit en 0 risico.
  donderdag 21 mei 2009 @ 00:13:57 #68
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_69247573
quote:

[..]

En hoe met je partner dan wel denken?
pi_69247607
Goede zaak!
Goed bedacht ook..ja waarom niet
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_69251701
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 00:13 schreef THEFXR het volgende:

[..]

En hoe met je partner dan wel denken?
Samen een huis kopen, en zorgen dat er een eerlijke verdeling is als er iets gebeurt.
Het gaat er mij niet om dat degene die financieel niks in brengt de helft van de opbrengst moet krijgen, dat zeg ik ook nergens. Het gaat er mij om dat je sámen een huis koopt, en dus ook allebei op de koopakte staat.
Ik zou gewoon geen huis kopen samen nu...
Als ik haar was.

[ Bericht 1% gewijzigd door lezzer op 21-05-2009 08:32:00 ]
pi_69251818
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 08:15 schreef lezzer het volgende:

[..]

Samen een huis kopen, en zorgen dat er een eerlijke verdeling is als er iets gebeurt.
Het gaat er mij niet om dat degene die financieel niks in brengt de helft van de opbrengst moet krijgen, dat zeg ik ook nergens. Het gaat er mij om dat je sámen een huis koopt, en dus ook allebei op de koopakte staat.
Ik zou gewoon geen huis kopen samen nu...
Als ik haar was.
WTF maakt haar naam op de koopakte uit als je niet deelt in de opbrengst bij verkoop? Is dat zodat je kunt zeggen dat je samen een huis gekocht hebt?
pi_69252605
quote:
Op maandag 18 mei 2009 11:47 schreef Velocitas het volgende:

Mijn vriendin wil wel graag bijdragen, want ze wil iets opbouwen. Als we evt. uit elkaar gaan, dan wil ze iets overhouden en zo.
Een restschuld? Vrouwen en exit-plannen
pi_69253132
de eerste jaren is er weinig probleem, zeker als je een tophypotheek zou hebben - het vergt een paar jaar afbetalen om de kk eruit te halen, en de opbouw van kapitaal duurt echt wel een tijdje.

Ga gewoon eens langs bij een notaris voor wat algemeen advies, en om de opties op een rijtje te zetten
pi_69253641
TS, maak je vriendin eens duidelijk dat "iets opbouwen" dmv van een huis kopen het meest domme is wat je kunt doen. Opbouwen doe je het beste om het op de bank te zetten, en niet een hypotheek te nemen waar je rente over moet betalen, in plaats van te krijgen. Als ze iets wilt opbouwen, dan stopt ze het maar op de bank.
  Moderator donderdag 21 mei 2009 @ 11:11:31 #75
155227 crew  Guppy
dus
pi_69254423
Hoe is het gesprek gegaan TS?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')