Die regel wordt al jaren niet meer gebruikt om te bepalen of er een tussen-n hoort of niet.quote:Op zaterdag 18 april 2009 15:11 schreef 2cv het volgende:
Het is koninginnedag, we hebben niet meerdere koninginnen.
Ik krijg hem toch echt nog op school hoorquote:Op maandag 20 april 2009 17:15 schreef Bart het volgende:
[..]
Die regel wordt al jaren niet meer gebruikt om te bepalen of er een tussen-n hoort of niet.
quote:Op maandag 20 april 2009 21:15 schreef lj_lightning het volgende:
Kijk net op de website van een garage hier int dorp:
[ afbeelding ]
Is dit nieuwe spelling? ziet er niet uit
In het algemeen niet, maar wel in een aantal gevallen, als het linker lid uniek is:quote:Op maandag 20 april 2009 17:15 schreef Bart het volgende:
[..]
Die regel wordt al jaren niet meer gebruikt om te bepalen of er een tussen-n hoort of niet.
Leidraad 8.3quote:uitzonderingsregel 8.E
Als het linkerdeel van een samenstelling verwijst naar een persoon of zaak die in de gegeven context uniek is, schrijven we -e.
Het gaat uitsluitend om de samenstellingen met Onze-Lieve-Vrouw of (onze)lievevrouw, met zon, maan en hel.
* Onze-Lieve-Vrouwekerk, onzelievevrouwebedstro, lievevrouwebeestje
* zonnestraal, zonnebank, zonnegod
* maneschijn
* hellevuur, helleveeg
Ook de woorden Koninginnedag, Koninginnefeest en koninginnenacht schrijven we zonder tussen-n.
Maar met tussen-n: koninginnensoep, koninginnenhapje, koninginnenrit.
Okéquote:Op dinsdag 21 april 2009 08:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
In het algemeen niet, maar wel in een aantal gevallen, als het linker lid uniek is:
[..]
Leidraad 8.3
Allicht dat dit soms (wat verwarrend) wordt verwoord als ‘als er maar één van is’.
Linkje.quote:Eindelijk de schoffelaars van NAC kunnen thuis blijven.Ze hadden de scheits behoorlijk mee maar konden geen potten breken ondanks het zwaar fiesice voetbal wat er door hun werdt beoeffent.Veruit de beste heeft gewonnen.
Daar moest ik wel naar zoekenquote:Op dinsdag 21 april 2009 18:05 schreef CaptainCookie het volgende:
Het staat er trouwens één keer wel goed![]()
quote:Onder respondenten die alle vragen hebben beantwoordt, verloten wij de volgende prijzen.
quote:Op donderdag 23 april 2009 07:36 schreef PeZu het volgende:
http://www.vanallesennogmeer.com/?menu=article&categoryID=391957&articleID=6911823
_!
jij faalt ook in deze, er staat namelijk zelfs i fhonequote:
Wat is de fout?quote:Op donderdag 23 april 2009 10:42 schreef Samcali het volgende:
Dit bordje hangt in een supermarkt in Rottedam. In deze vestiging werkt een aantal mensen "met een beperking", zoals dat tegenwoodig zo mooi heet.
[ afbeelding ]
Zie ik ook niet. Wat ze erboven heeft getypt klopt wel niet.quote:
Ondanks dat ik dit al talloze malen heb aangekaart, blijft hij maar domme fouten maken...quote:Het systeem is volledig snoer-en kabelloos en wordt gevoed door een accu.
't Zal wel Rijnmond moeten zijn?quote:
Die lui zelf zo te zien ookquote:
Aan taalfoutenquote:Hoe kan ik mijn negatieve en herhalende gedachten
en gevoelens veranderen in mijn dagelijkse leven.
Waar irriteer ik mij aan? en steeds weer?
Da's geen geld voor een TomTom, op wat voor pagina staat die advertentie?quote:Op donderdag 23 april 2009 20:13 schreef joepie91 het volgende:
Net de nieuwe ANWB Kampioen in de bus... Staat er een reclame in met de volgende tekst:
"Daarnaast ontvangt u een gratis TomTom Go 630 inclusief alle Europese kaarten met ingebouwde carkitfunctie t.w.v. ¤ 299,- voor ¤ 29.95."
Teringquote:Op vrijdag 24 april 2009 09:48 schreef RiotNiece het volgende:
Ooit een bord langs de weg gezien:
"Pas op: Asfaltterings werkzaamheden"
quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:14 schreef Isdatzo het volgende:
Op de site van de Universiteit Tilburg:
[..]
Aangezien de zin niet af is kan deze ook best wel eens correct zijn. In het geval dat 'je' hier bezittelijk gebruikt wordt.quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat werd het niet, anders had ik hem hier ook niet geplaatst.quote:Op vrijdag 24 april 2009 14:41 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Aangezien de zin niet af is kan deze ook best wel eens correct zijn. In het geval dat 'je' hier bezittelijk gebruikt wordt.
kortom, maak de zin even af.
quote:Op de universiteit wordt je als
Dat was hem inderdaadquote:
Don't want to rain on your parade, maar het was i.c.m. een of andere véél te dure mobiele abo.quote:Op vrijdag 24 april 2009 09:32 schreef Djeez het volgende:
[..]
Da's geen geld voor een TomTom, op wat voor pagina staat die advertentie?
Ik dacht dat ze de bestemming uit een lijst kozen?quote:Op maandag 27 april 2009 20:19 schreef cinnamongirl het volgende:
Vandaag op weg in de trein![]()
[ afbeelding ]
Oei!quote:Op maandag 27 april 2009 20:19 schreef cinnamongirl het volgende:
[ afbeelding ]
Met de nieuwe spelling is het toch 'pannenkoeken'?quote:
En 'wildzwijn'. Staat er nog dubbel op ook.quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:53 schreef Corkscrew het volgende:
Da's er eentje voor http://www.spatiegebruik.nl/Prachtige voorbeelden staan daar trouwens, stoute tamme konijntjes in Zoetermeer:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:53 schreef Corkscrew het volgende:
Da's er eentje voor http://www.spatiegebruik.nl/Prachtige voorbeelden staan daar trouwens, stoute tamme konijntjes in Zoetermeer:
[ afbeelding ]
quote:Boete voor drie verkeersdoden
op de universiteit wordt je als voorafje in de kantine een salade voorgezet? :pquote:Op vrijdag 24 april 2009 14:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat werd het niet, anders had ik hem hier ook niet geplaatst.
[..]
Ach, op de site van de Radboud Universiteit hebben ze ook nog wat moeite met de D-tjes en DT-tjes...quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
quote:Je vind hier praktische informatie over de procedures
Overigens kan "Op de universiteit wordt je als" nog steeds goed zijn hoor.quote:Op vrijdag 24 april 2009 14:52 schreef Isdatzo het volgende:
Dat werd het niet, anders had ik hem hier ook niet geplaatst.
[..]
quote:Op maandag 27 april 2009 20:19 schreef cinnamongirl het volgende:
[ afbeelding ]
quote:.... blabla ....
... zijn wij misschien wel op zoek naar jouw! .....
.... blabla ....
Die had ik ook gezien jaquote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:34 schreef -td6d- het volgende:
Heeft iemand die super slechte spelfout al gezien van die ING posters?
Is wel al oud dus het kan zijn dat ie in een ander topic al staat.
Stond iets van; Take a ING blablabla
'a ING'
Idd ook al gespot hier op Goverwelle.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 03:06 schreef nijnja het volgende:
Bij de Albert Heijn hier (op zoek naar nieuwe werknemers)
[..]
Dan is het nog steeds fout, hoor. Bij 'je' achter de persoonsvorm krijgt de werkwoordsvorm nooit een t.quote:Op donderdag 30 april 2009 02:46 schreef Omniej het volgende:
[..]
Overigens kan "Op de universiteit wordt je als" nog steeds goed zijn hoor.
Bijvoorbeeld in een zin als: "Op de universiteit wordt je als student de mogelijkheid geboden om..."
Maar goed.
Nee hoor, want in dat geval is 'je' het meewerkend voorwerp. Je mag namelijk ook 'jou' zeggen. In feite hoort er te staan: 'wordt aan jou de mogelijkheid geboden'quote:Op zondag 3 mei 2009 00:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan is het nog steeds fout, hoor. Bij 'je' achter de persoonsvorm krijgt de werkwoordsvorm nooit een t.
Je is onderwerp, draai de zin maar om: Je wordt op de universiteit als student...quote:Op zondag 3 mei 2009 00:36 schreef Djeez het volgende:
[..]
Nee hoor, want in dat geval is 'je' het meewerkend voorwerp. Je mag namelijk ook 'jou' zeggen. In feite hoort er te staan: 'wordt aan jou de mogelijkheid geboden'
Nee spellingsnazi, het onderwerp in de voorbeeldzin is 'de mogelijkheid'...quote:Op zondag 3 mei 2009 00:39 schreef Bart het volgende:
[..]
Je is onderwerp, draai de zin maar om: Je wordt op de universiteit als student...
Dus "word je" is correct in deze context.
Daar noem je ook een k*twoord ookquote:Op zondag 3 mei 2009 10:15 schreef MaLo het volgende:
Gisteren bij een vleeskraam op de markt een bord met daarop:
Voor de barbecue:
- Worst
- Saté
- Shjaslick
- ...
Had helaas geen fototoestel bij me.
quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:53 schreef Corkscrew het volgende:
[ afbeelding ]
En nog twee andere van spatiegebruik.nl:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 21 april 2009 17:26 schreef CaptainCookie het volgende:
Stond ik net in een snackbar, zag ik dit:
[ afbeelding ]
Daar móest ik gewoon een foto van maken
Is Citroën niet expres op die manier geschreven dan?quote:Op zondag 3 mei 2009 19:29 schreef maok het volgende:
Gisteren ben ik naar een Citroën evenement geweest en daarna hebben we bij een pizzeria gegeten, wat stond daar op de kaart:
[ afbeelding ]
Pizzeria zat in De Bilt, niet bij het evenement inderdaad. De rest van de fouten had ik nog niet eens gezien met mijn dyslexiehoofd.quote:Op zondag 3 mei 2009 19:34 schreef Omniej het volgende:
[..]
Is Citroën niet expres op die manier geschreven dan?
De 'sinasappel' is wel weer erg slordig natuurlijk, nog los van het overbodige spatiegebruik in de laatste vier.
Edit: Oh, bij een pizzeria los van het evenement natuurlijk.Ik dacht even dat deze menukaart bij het evenement hoorde. Laat mij maar.
Haha, ben benieuwd waar dat Citroënijs dan precies naar zou smaken.quote:Op zondag 3 mei 2009 19:29 schreef maok het volgende:
Gisteren ben ik naar een Citroën evenement geweest en daarna hebben we bij een pizzeria gegeten, wat stond daar op de kaart:
[ afbeelding ]
We vragen het Dennis van de Ven.quote:Op zondag 3 mei 2009 19:53 schreef Nepthys het volgende:
[..]
Haha, ben benieuwd waar dat Citroënijs dan precies naar zou smaken.
Bij de IKEA ook:quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:53 schreef Corkscrew het volgende:
[ afbeelding ]
En nog twee andere van spatiegebruik.nl:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, net zoiets als die ik vandaag zag (in de krant? Kweetnietmeer):quote:Op zondag 3 mei 2009 22:01 schreef PAA-053 het volgende:
De bouwmarkt Kwantum heeft deze tekst op zijn ruiten staan: "Waarom zullen we duur doen", exclusief vraagteken inderdaad. Vind het zo'n kromme zin!
Helaas is "Handen te kort?" wel degelijk correct.quote:Op zondag 3 mei 2009 21:17 schreef Nero22 het volgende:
[..]
Bij de IKEA ook:
Handen te kort? (En dan staan er karren onder)
Nee, mijn handen zijn niet te kort. Ik kom ze wel tekort.
En dan zo'n groot geel bord hè.
Oeh shit.quote:Op zondag 3 mei 2009 22:51 schreef Omniej het volgende:
[..]
Helaas is "Handen te kort?" wel degelijk correct.
Tekort is alleen aan elkaar als het een zelfstandig naamwoord is. (uitzondering daarop is als er bijvoorbeeld "kom tekort" in de zin staat, maar dan is het hele werkwoord ook "tekortkomen")
Als je het hebt over handen te kort, is het gewoon mét spatie.
De site zelf is ook niet echt een voorbeeld van hoe het moet...quote:goed koopen internet
winkel hier schop u met plezier kozijn of perfum nodig kijk hier
www.claudiasinenverkoop.nl/
Is dat de AH op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 03:06 schreef nijnja het volgende:
Bij de Albert Heijn hier (op zoek naar nieuwe werknemers)
[..]
te kort is hier echt niet goed hoor. het gaat hier over 'een tekort'.....quote:Op zondag 3 mei 2009 22:51 schreef Omniej het volgende:
[..]
Helaas is "Handen te kort?" wel degelijk correct.
Tekort is alleen aan elkaar als het een zelfstandig naamwoord is. (uitzondering daarop is als er bijvoorbeeld "kom tekort" in de zin staat, maar dan is het hele werkwoord ook "tekortkomen")
Als je het hebt over handen te kort, is het gewoon mét spatie.
Nee, het gaat niet om een tekort... 'Te kort' staat in die zin voor 'te weinig', en als dát de betekenis is, schrijf je het los van elkaar.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:15 schreef erikkll het volgende:
[..]
te kort is hier echt niet goed hoor. het gaat hier over 'een tekort'.....
Ik zie hem niet?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:20 schreef Mark_640 het volgende:
Misschien al voorbijgekomen, maar kon 'm zo niet vinden.
Op de pakken Sinaasappelsap bij de AH:
[ afbeelding ]
Niet echt een taalfout, maar wel erg vaag.quote:Dit is het einde van de kwalificatievragen.
Hartelijk dank voor uw eerste input.
Helaas hebben we uw segment voor dit onderzoek opgeslagen.
Ze hebben gewoon rekening gehouden met lagedrukgebiedenquote:Op zaterdag 9 mei 2009 20:04 schreef joepie91 het volgende:
Tijdje terug op een verpakking van iets bij de Aldi (weet niet meer precies wat):
"Stoom gedurende 10 minuten boven een pan met kokend water van minimaal 80°C"
Echt nietquote:Op zondag 10 mei 2009 14:02 schreef Omniej het volgende:
Op de FP: "De zanger zegt onmiddelijk naar huis terug te keren"
quote:Het stoffelijk overschot werd aangetroffen bij Copan, een van de machtigste steden tijdens de Maya-dynasty.
Nou, vooruit dan maar.quote:Op zondag 10 mei 2009 21:05 schreef Bart het volgende:
[..]
Volgende keer gaarne hier melden: [FP] Centraal topic voor fouten
quote:
rest van de sitequote:Soms is het vrij pret om uw stem te vermommen terwijl u met uw vrienden skyping. U imiteert de stem van een meisje of de vrouw om uw vrienden te maken denken u is iemand anders. U kunt als Spears Britney of Parijs Hilton spreken om uw vrienden in het maken van dwazen van zich te bedriegen. Zo zijn er om het even welk apparaat of programma dat u kunnen helpen sexy of hoornen te klinken?
Tja, als we alle fouten van vertaalmachines op zouden gaan sommen, werd het een erg lange topicreeks.quote:
Yep, is zo. Maar af en toe is het toch leukquote:Op maandag 11 mei 2009 16:14 schreef Omniej het volgende:
[..]
Tja, als we alle fouten van vertaalmachines op zouden gaan sommen, werd het een erg lange topicreeks.
Wat zou het dan moeten zijn?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:08 schreef hondashadow het volgende:
In een restaurantje bij mij op de hoek heb je bij de desserts de mogelijkheid om een heerlijk iets te bestellen:
"Pech Melba" . Da's inderdaad pech ja, dacht ik zo...
quote:Grote brand in Coevorden
COEVORDEN - Rond de middag is bij het bedrijf Spijkerman IJzer- en Metaalhandel aan de Scholekster op het industrieterein Leeuwerikenveld in Coevorden.
quote:Op vrijdag 22 mei 2009 00:12 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
En dat heet dan een kwaliteitskrant:
[ afbeelding ]
Kijk, ze hebben het 'verbeterd':quote:Op vrijdag 22 mei 2009 00:12 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
En dat heet dan een kwaliteitskrant:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:18 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Kijk, ze hebben het 'verbeterd':
[ afbeelding ]
OMG. Nog afgezien van de grammaticale fout: wordt iemand hier nu postuum keihard gedist?quote:
Dat valt natuurlijk te betwisten he. Vooral bij "geen schot gelost" als je dat bijvoorbeeld vervangt met een/één of een andere getal, dan is dat inderdaad het woord wat je moet benadrukken; hoeveel schoten? geen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 10:41 schreef Gwywen het volgende:
Nou, de Trouw kunnen we dus ook afschrijven.
Laila Abid was vanmorgen ook weer lekker op dreef bij het nieuws, met haar klemtonen op de verkeerde plek.
Over de ontsnapte gevangen in Mexico: "Het duurde nog geen drie minuten en er werd geen schot gelost."
(Het duurde nog geen drie minuten en er werd geen schot gelost)
Misschien een ideetje voor de operator van de autocue om de beklemtoonde lettergrepen cursief neer te zetten voor Laila? Soms begrijp ik niet eens wat ze vertelt doordat ze klemtonen verkeerd legt.
Inderdaad.quote:Op maandag 25 mei 2009 11:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
OMG. Nog afgezien van de grammaticale fout: wordt iemand hier nu postuum keihard gedist?
Misschien heeft diegene een keihard, vervelend leven achter de rug?! Maar ja, dat weet de rest van de mensheid niet, en dan komt het nogal lomp over...quote:Op maandag 25 mei 2009 11:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
OMG. Nog afgezien van de grammaticale fout: wordt iemand hier nu postuum keihard gedist?
Zou goed kunnen ja. Hoewel een tekst als "Je had een beter leven verdiend" in dat geval nog beter zijn dan "Dit leven had je niet verdiend"... Dat laatste klinkt echt alsof hij nooit geboren had moeten worden.quote:Op maandag 25 mei 2009 13:52 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Misschien heeft diegene een keihard, vervelend leven achter de rug?! Maar ja, dat weet de rest van de mensheid niet, en dan komt het nogal lomp over...
Inderdaadquote:Op maandag 25 mei 2009 14:02 schreef Omniej het volgende:
[..]
Zou goed kunnen ja. Hoewel een tekst als "Je had een beter leven verdiend" in dat geval nog beter zijn dan "Dit leven had je niet verdiend"... Dat laatste klinkt echt alsof hij nooit geboren had moeten worden.
Dat krijg je ook bij een of ander kinderijsje. Ik vind het maar zieligquote:Op dinsdag 21 april 2009 11:25 schreef Spiegelei het volgende:
Als het kermis is in Goes dan staat er altijd (in ieder geval de laatste 5 jaar) een grote rode poffertjeskraam met het bordje dat kinderen een verassing krijgen!Echt elk jaar denk ik weer "ze zullen er nu wel achter zijn gekomen en het bord hebben veranderd"... maar nee hoor, ben dit jaar ook weer benieuwd!
Fricando?quote:Op dinsdag 21 april 2009 17:26 schreef CaptainCookie het volgende:
[ afbeelding ]
Het zijn wél allemaal zelfstandige naamwoorden, met af en toe een bijvoeglijk naamwoord ervoor.quote:Op zondag 31 mei 2009 22:57 schreef Gwywen het volgende:
En die hele lijst daarboven klopt natuurlijk in wezen ook geen hout van.
Zijn 't allemaal werkwoorden? Nee.
Zijn 't allemaal zelfstandige naamwoorden? Ook niet.
Ik zou zo'n opsomming nooit goedkeuren.
Dat klopt. Maar bij bepaalde woorden zoals zonnestraal en Koninginnedag geld het nog steeds.quote:Op maandag 20 april 2009 17:15 schreef Bart het volgende:
[..]
Vilten en striptekenen zijn toch echt werkwoordenquote:Op maandag 1 juni 2009 09:59 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Het zijn wél allemaal zelfstandige naamwoorden, met af en toe een bijvoeglijk naamwoord ervoor.
Je doelt op "eerste graadsopleiding"? Of zie ik iets anders over het hoofd?quote:Op maandag 1 juni 2009 14:17 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Vilten en striptekenen zijn toch echt werkwoorden![]()
En door de ongelukkige opsomming lijkt 't net of 'ambachten' ook een werkwoord is.
Gisteren nog een leuke in de krant.
[ afbeelding ]
Ik snap wel dat ze een expert zoeken, want een foutloze advertentie in elkaar zetten lukt ze niet eens
Nee, het zijn zelfstandige naamwoorden. Of, zo je wilt, werkwoorden die de functie van zelfstandig naamwoord vervullen.quote:Op maandag 1 juni 2009 14:17 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Vilten en striptekenen zijn toch echt werkwoorden![]()
Nee, da's Engels, snap dat dan.quote:Op woensdag 3 juni 2009 12:43 schreef Klonk het volgende:
Bij L1 (de regionale zender van Limburg) had vandaag iemand z´n kindje bij zich, en die mocht het nieuws schrijven op de website, resultaat
[ afbeelding ]
En "17 burgershoe de" dan? Je maakt me niet wijs dat dat ook Engels is, mijn Engels is iets te goed om dat te gelovenquote:Op woensdag 3 juni 2009 12:54 schreef patatmetfriet het volgende:
[..]
Nee, da's Engels, snap dat dan.
quote:Op woensdag 3 juni 2009 18:12 schreef J0ttem het volgende:
Op een lantaarnpaal @ de Enschede Drienelo treinstation had iemand "Life or Dye" (oid) gekladderd
oepsquote:
Haha, net of het sarcastisch is ofzo.quote:Op woensdag 3 juni 2009 22:35 schreef Nepthys het volgende:
[ afbeelding ]
Citeren zonder de auteur te vermelden.
Overigens is het we/wij gebruik ook niet echt consequentquote:Op maandag 1 juni 2009 15:24 schreef Omniej het volgende:
[..]
Je doelt op "eerste graadsopleiding"? Of zie ik iets anders over het hoofd?
quote:Tijdelijk gesloten voor
spoedgevallen
bel 020-nogwat.
quote:Op woensdag 3 juni 2009 22:35 schreef Nepthys het volgende:
[ afbeelding ]
Citeren zonder de auteur te vermelden.
Jezus, wat een niveau zeg...quote:
Mwoah, dat zou nog kunnen zijn omdat het er niet helemaal op paste.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:38 schreef eleusis het volgende:
Ontopic, niet heel veel tegen gekomen, alleen laatst een lekker vegataris broodje bij de Coop...
[ afbeelding ]
Dan is het nog altijd vegEtaris(ch)quote:Op vrijdag 5 juni 2009 14:00 schreef Omniej het volgende:
[..]
Jezus, wat een niveau zeg...
[..]
Mwoah, dat zou nog kunnen zijn omdat het er niet helemaal op paste.
Waarom zie ik deze niet?quote:
Ja, maar pizzastokbrood moet wél 1 woord zijn, dus het was hoe dan ook niet in ordequote:Op vrijdag 5 juni 2009 14:00 schreef Omniej het volgende:
[..]
Jezus, wat een niveau zeg...
[..]
Mwoah, dat zou nog kunnen zijn omdat het er niet helemaal op paste.
Omdat dit soort fouten de laatst tijd érg vaak gemaakt wordt.quote:
Volgens mij is dat nog niet genoemd, maar je bent in ieder geval niet de enige die zich daar aan ergert. Dat die fout in het dagelijks gebruik in e-mail berichten en op fora veel gemaakt wordt, vind ik nog tot daar aan toe. Maar zelfs in tijdschriften en andere publicaties zie je die fout heel veel. En ik vind het ontzettend storend, lees in gedachten de letter zoals die geschreven staat en dan loop het gewoon niet lekker.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 19:29 schreef KrentebolHooft het volgende:
is é al genoemd? Mensen die een è moeten typen en het schrijven als é? Ik snap de hele logica er niet achter, de klank eh en ee zijn heel anders en toch typen ze het fout? Maar ja dit is dan ook hoogstwaarschijnlijk geen grammaticale fout maar meer een ik-zuig-in-computereren fout.
Alsof ' + e moeilijker is dan ` + e.
"Hé hoe doe jij die omgedraaide ' ?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 19:29 schreef KrentebolHooft het volgende:
Hier is de 'Hé' toch correct?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 19:51 schreef Omniej het volgende:
[..]
"Hé hoe doe jij die omgedraaide ' ?" <-- zulk volk dus.
Onhandig voorbeeld ja, want hier kan het allebei inderdaad. Ik denk dat het meer om dit soort dingen gaat:quote:
quote:
Oh ik heb mquote:Op vrijdag 5 juni 2009 18:18 schreef Zapper het volgende:
[..]
Omdat dit soort fouten de laatst tijd érg vaak gemaakt wordt.
Ik weet eigenlijk niet eens wat het verschil is tussen é en è..quote:Op vrijdag 5 juni 2009 19:29 schreef KrentebolHooft het volgende:
is é al genoemd? Mensen die een è moeten typen en het schrijven als é? Ik snap de hele logica er niet achter, de klank eh en ee zijn heel anders en toch typen ze het fout? Maar ja dit is dan ook hoogstwaarschijnlijk geen grammaticale fout maar meer een ik-zuig-in-computereren fout.
De é klinkt als de hoofdletter E zoals in het woord helemaalquote:Op zaterdag 6 juni 2009 17:14 schreef Caroline_88 het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk niet eens wat het verschil is tussen é en è..![]()
Iemand?
Brabantquote:Op zaterdag 6 juni 2009 18:14 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Maar in Brabant zeggen ze 'Die film was goed hé?'
Brabantquote:Op zaterdag 6 juni 2009 18:14 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Maar in Brabant zeggen ze 'Die film was keigoed hé?'
Lees het nog eens?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 20:19 schreef Gwywen het volgende:
Neen, jij snapt 'm niet, dat is gebiedende wijs.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
quote:
Dat laatste is sowieso een ramp.quote:Op zondag 7 juni 2009 16:40 schreef Koffiemokmetstippels het volgende:
Wat ik ook verschrikkelijk vind is jou/jouw of mensen die na groep 5 nog STEEDS ik wordT schrijven. Jeetje, zo moeilijk is het toch niet?
Het accent aigu kan daarnaast gebruikt worden om een beklemtoning of nadruk aan te geven zonder dat de klank verandert. Bijv.:quote:Op zaterdag 6 juni 2009 17:18 schreef Werewolf het volgende:
[..]
De é klinkt als de hoofdletter E zoals in het woord helemaal
De è klinkt als een kleine letter e zoals bijvoorbeeld in het woord helm
Die film was goed hè?
Hé Caroline, hoe gaat het met je?
Goed, ik begrijp dat mijn reputatie nu ook voor het leven verziekt is.quote:Op zondag 7 juni 2009 16:43 schreef Psychonikeo het volgende:
[..]
oh, dus dan mag je museum met ue schrijven?
* Psychonikeo notitie maakt
hehe.. misschien kunnen we het deze keer door de vingers zienquote:Op zondag 7 juni 2009 20:24 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Goed, ik begrijp dat mijn reputatie nu ook voor het leven verziekt is.
* Gwywen gaat zich diep schamen.
Erg triest inderdaad, maar het kan nog erger: mensen die niet alleen "ik wordt" met DT, maar zelfs zelfstandig naamwoorden met DT gaan schrijven.quote:Op zondag 7 juni 2009 16:40 schreef Koffiemokmetstippels het volgende:
Wat ik ook verschrikkelijk vind is jou/jouw of mensen die na groep 5 nog STEEDS ik wordT schrijven. Jeetje, zo moeilijk is het toch niet?
Of verleden tijd met dt (het ergste: ik werdt)quote:Op maandag 8 juni 2009 02:41 schreef Omniej het volgende:
[..]
Erg triest inderdaad, maar het kan nog erger: mensen die niet alleen "ik wordt" met DT, maar zelfs zelfstandig naamwoorden met DT gaan schrijven.
Die krijgen het dus serieus voor elkaar om bijvoorbeeld "Dat vindt ik vreemdt" o.i.d. te typen.
Of (zie V&A): 'verkeerd in goede staat'...quote:Op maandag 8 juni 2009 07:57 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Of verleden tijd met dt (het ergste: ik werdt)
Of 'jij hebd'
Sommige mensen hebben blijkbaar echt niet opgelet bij taalles op de basisschool...
Die heeft dan nog wel wat grappigsquote:Op maandag 8 juni 2009 09:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Of (zie V&A): 'verkeerd in goede staat'...
quote:
quote:
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 19:51 schreef Omniej het volgende:
[..]
"Hé hoe doe jij die omgedraaide ' ?" <-- zulk volk dus.
quote:Op maandag 8 juni 2009 18:08 schreef littledrummergirl het volgende:
[ afbeelding ]
vanmiddag bij de plaatselijke c1000 hier, woon in een achterstandswijkdan krijg je dat
quote:Op maandag 8 juni 2009 18:08 schreef littledrummergirl het volgende:
[ afbeelding ]
vanmiddag bij de plaatselijke c1000 hier, woon in een achterstandswijkdan krijg je dat
ik zou echt niet meer bijkomen van het lachen als ik dat zou zien op mijn boodschappenrondjequote:Op maandag 8 juni 2009 18:08 schreef littledrummergirl het volgende:
[ afbeelding ]
Idemquote:Op woensdag 10 juni 2009 00:34 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[..]
ik zou echt niet meer bijkomen van het lachen als ik dat zou zien op mijn boodschappenrondje
kwispelt je huis nou ook als je thuiskomt?quote:
quote:Op woensdag 10 juni 2009 07:56 schreef freecell het volgende:
[..]
Idem
Ik lachte al heeeel hard toen ze bij onze plaatselijke super de wijn ineens per kilo verkochten
te erg, te ergquote:Op maandag 8 juni 2009 18:08 schreef littledrummergirl het volgende:
[ afbeelding ]
Donutsenquote:Op maandag 8 juni 2009 18:08 schreef littledrummergirl het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:04 schreef freecell het volgende:
en telt dit ook?Tijd geleden gespot in de bus!
[ afbeelding ]
hier moest ik vanmorgen zo om lachen, nu blijkbaar nog steedsquote:Op maandag 8 juni 2009 18:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Oh yesss, my preciousss. We wantsss the donutsessss.
Ik werd een keer 'verbeterd' toen ik pedaalemmer zei...quote:Op woensdag 10 juni 2009 14:45 schreef MrTinux het volgende:
[ afbeelding ]
Enige tijd geleden in de Hornbach
Ik ken er nog één! RONTONDE ipv rotondequote:Op woensdag 10 juni 2009 15:12 schreef Omniej het volgende:
Tsja, "pedaal" blijft toch ook zo'n woord ja.
Hoe vaak ik bijvoorbeeld al niet mensen "met verstand van auto's" heb horen praten over het gaspendaal, rempendaal, etc...
En het klinkt ook écht gewoon voor geen meter met een N ertussen.
Zeiken in dit topic en dan hadden verbetert neerzettenquote:Op donderdag 11 juni 2009 10:44 schreef E.T. het volgende:
Helaas geen foto gemaakt, maar een restaurant had vorige week zo'n scharnierbord buiten gezet met op de achterkant de
"Menu kaard"
Toen ik 's avonds er weer langs kwam (toen wel gelegenheid om foto te maken) hadden ze het toch maar verbetert
Ik had een collega die zei dat ook altijd fout maar die had van taal überhaupt weinig kaas gegeten aangezien hij zich op een dag hardop afvroeg waarom die struik in zijn tuintje rode dendron heette, "er zitten toch paarse bloemen aan?"quote:Op donderdag 11 juni 2009 10:40 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ik ken er nog één! RONTONDE ipv rotonde
quote:Op donderdag 11 juni 2009 10:46 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Zeiken in dit topic en dan hadden verbetert neerzetten
quote:318 Teletekst do 11 jun
***KRO *****************************2/3
***Erg ***Michiel Korving uit Rhoon:
"Minister Plasterk vindt de PvdA te
elitair! Maar is deze minister niet het
boegbeeld van de elite binnen de PvdA?
Zie hoe hij zich gedraagdt;hoor hoe hij
spreekt;zie hoe hij zich kleedt.Geen
enkele arbeider kan zich met hem
identificeren.
Neen heer Plasterk:verbeter de PvdA en
begin bij uzelf."
Maar ik vind dit wel serieus ernstig. Nieuws wat een hele week voor heel Nederland zichtbaar is (miljoenen mensen dus) en dan zoiets schrijven......quote:Op donderdag 11 juni 2009 10:37 schreef Gwywen het volgende:
drijgen![]()
Je zou ze toch te vreten moeten geven.
Haha matigquote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:31 schreef Kadooosh het volgende:
http://www.wokfouryou.nl/
En nee het is echt een typfout er stond destijds in de krant dat het eigenlijk wok for you moest heten maar dat ze een foutje hadden gemaakt in een formulier naar de KvK.
Comic Sansquote:Op maandag 15 juni 2009 00:52 schreef Chiponiz het volgende:
[ afbeelding ]
Font is wel ''Comic Sans'' dus dat maakt 't wel iets minder erg
quote:Op maandag 15 juni 2009 00:52 schreef Chiponiz het volgende:
[ afbeelding ]
Font is wel ''Comic Sans'' dus dat maakt 't wel iets minder erg
Ik zit er zo eens over na te denken, en volgens mij is zelfs de originéle tekst fout! belovde zal neem ik aan je beloved friends & family zijn, maar als je beloved verkeerd typt als belovde dan herkent zelfs babelfish het natuurlijk nietquote:Op maandag 15 juni 2009 00:44 schreef kip_zonder-kop het volgende:
"Wij in Vectone Mobiel, weten dat een conversatie met je belovde (?), vriend of familie is onbetaalbaar maar niet het gesprek."
Dat scheelt in ieder geval in de stemmingsopkomstquote:Op maandag 15 juni 2009 16:22 schreef SMD het volgende:
Bij ons is een straat afgesloten wegens werkzaamheden staat een bord met: Doorgaand rijverkeer gestemd
Kan aan mij liggen, maar fouten staan er toch niet echt in?quote:Op donderdag 11 juni 2009 23:43 schreef -J-D- het volgende:
[ afbeelding ]
Plaatje van Djeez
Het is wel een ingezonden brief, dus dat maakt het iets anders, vind ik.
Hij linkte direct naar teletekst, dus inmiddels staat er wat anders aangezien de pagina is vernieuwd met een nieuwe ergernis.quote:Op maandag 15 juni 2009 16:31 schreef erikkll het volgende:
[..]
Kan aan mij liggen, maar fouten staan er toch niet echt in?
Iddquote:Op maandag 15 juni 2009 16:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hij linkte direct naar teletekst, dus inmiddels staat er wat anders aangezien de pagina is vernieuwd met een nieuwe ergernis.
Onze filter is niet fout. Filter kan zowel als onzijdig als als mannelijk woord worden gebruikt. Zie Van Dale.quote:Op maandag 15 juni 2009 20:49 schreef joepie91 het volgende:
EDIT: En net op Fok!:
[ afbeelding ]
"internet verbinding" en "onze filter"![]()
Volgens mij moet het toch echt "ons filter" zijn hoor... is in ieder geval wel wat ik altijd van mijn leraar Nederlands heb geleerd, als het om deze context gaat.quote:Op maandag 15 juni 2009 21:09 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Onze filter is niet fout. Filter kan zowel als onzijdig als als mannelijk woord worden gebruikt. Zie Van Dale.
WNT:quote:Op maandag 15 juni 2009 21:11 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Volgens mij moet het toch echt "ons filter" zijn hoor... is in ieder geval wel wat ik altijd van mijn leraar Nederlands heb geleerd, als het om deze context gaat.
Er staat verder nergens dat het geslacht afhankelijk is van de betekenis.quote:znw. m. soms ook onz. Ontleend aan fr. filtre uit ital. filtro (eig. vilt). Het onz. gebruik is waarschijnlijk uit het Hoogduitsch overgenomen.
Volgens mij is 'aantal' toch echt een enkelvoudig woord en dan moet het dus 'een aantal bussen rijdt blablabla' zijn.quote:Op maandag 15 juni 2009 20:49 schreef joepie91 het volgende:
Nog zo eentje... een aantal bussen in Dordrecht rijden rond met een gigantische reclame van een of ander bouwbedrijf, v. Roosendaal.
Dit staat er letterlijk:
"Kom bij ons werken wij betalen beter !!"
Komma vergeten, dubbele uitroeptekens (), spatie voor de uitroeptekens, en nog eens een zwaar verrotte slagzin ook
Correct. Veel voorkomende fout.quote:Op maandag 15 juni 2009 21:55 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Volgens mij is 'aantal' toch echt een enkelvoudig woord en dan moet het dus 'een aantal bussen rijdt blablabla' zijn.
FUUUUUU-quote:Op maandag 15 juni 2009 21:55 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Volgens mij is 'aantal' toch echt een enkelvoudig woord en dan moet het dus 'een aantal bussen rijdt blablabla' zijn.
Zo simpel ligt het naar mijn mening niet. Door te zeggen ‘een aantal bussen rijdt rond’ wordt de suggestie gewekt dat deze als één colonne rondrijden, terwijl waarschijnlijk elke bus een eigen route volgt. Ik vind het gebruik van een meervoud wel te verdedigen. Vergelijk het ook met een zin als ‘Ook gedurende de avond kwam nog een aantal mensen binnendruppelen’ – zoiets werkt niet. Althans, niet voor mij, ik zou zeggen ‘kwamen nog een aantal mensen binnendruppelen’.quote:Op maandag 15 juni 2009 21:55 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Ik zal het even nazoeken in de Algemene Nederlandse Spraakkunst, als ik het me goed herinner staat het voorbeeld dat ik gaf er namelijk ook in.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 09:41 schreef Xcalibur het volgende:
Het is toch echt fout, het is maar 1 aantal, dus enkelvoud
Dat het aantal een groep betreft doet niet terzake...
Zal ik het dan even kort en bondig samenvatten? Mensen die met zekerheid stellen dat ‘een aantal’ enkelvoud moet zijn, zijn frikken.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 10:10 schreef Xcalibur het volgende:
Ik ben overigens nog steeds van mening dat "een aantal bussen rijdt" goed is, en "rijden" niet.
'Een paar' is ook enkelvoud, maar je zegt toch ook niet 'Een paar mensen heeft nog niet toegegeven ernaast te zitten'? Nou dan, dit is precies hetzelfde.quote:
Snitsel. SNITSEL! Totale topicownage, onovertroffen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 17:26 schreef CaptainCookie het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 6 juni 2009 17:18 schreef Werewolf het volgende:
[..]
De é klinkt als de hoofdletter E zoals in het woord helemaal
De è klinkt als een kleine letter e zoals bijvoorbeeld in het woord helm
terug?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 18:45 schreef Djeez het volgende:
Bij RTL Boulevard mogen ze ook weer terug naar school:
[ afbeelding ]
Ik vind het bijna snoezig, aan de komma te zien stellen ze dat 'internet' een bijvoegelijk naamwoord is?quote:Op maandag 15 juni 2009 20:49 schreef joepie91 het volgende:
En net op Fok!:
[ afbeelding ]
"internet verbinding" en "onze filter"![]()
nu nog even leren dat als zijnde (en alszijnde) ook heel erg fout is en dan is iedereen hier weer blijquote:Op woensdag 17 juni 2009 10:48 schreef MichielPH het volgende:
[..]
Ik vind het bijna snoezig, aan de komma te zien stellen ze 'internet' alszijnde een bijvoegelijk naamwoord?
What should it be?quote:Op woensdag 17 juni 2009 11:26 schreef lienelien het volgende:
[..]
nu nog even leren dat als zijnde (en alszijnde) ook heel erg fout is en dan is iedereen hier weer blij
Spiderkipquote:Op woensdag 17 juni 2009 11:07 schreef Muck het volgende:
[ afbeelding ]
Helaas een onduidelijke foto maar er staat:
'Halve kip (4 boutjes)'
Ik zou dat beest weleens willen zien
Volgens mij werkt het hotlinken vanaf dumpert niet, ik heb het even ergens anders neergezet:quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:38 schreef RicXDesign het volgende:
Kwam net deze tegen op dumpert...past hier ook wel mooi ...
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |