Die regel wordt al jaren niet meer gebruikt om te bepalen of er een tussen-n hoort of niet.quote:Op zaterdag 18 april 2009 15:11 schreef 2cv het volgende:
Het is koninginnedag, we hebben niet meerdere koninginnen.
Ik krijg hem toch echt nog op school hoorquote:Op maandag 20 april 2009 17:15 schreef Bart het volgende:
[..]
Die regel wordt al jaren niet meer gebruikt om te bepalen of er een tussen-n hoort of niet.
quote:Op maandag 20 april 2009 21:15 schreef lj_lightning het volgende:
Kijk net op de website van een garage hier int dorp:
[ afbeelding ]
Is dit nieuwe spelling? ziet er niet uit
In het algemeen niet, maar wel in een aantal gevallen, als het linker lid uniek is:quote:Op maandag 20 april 2009 17:15 schreef Bart het volgende:
[..]
Die regel wordt al jaren niet meer gebruikt om te bepalen of er een tussen-n hoort of niet.
Leidraad 8.3quote:uitzonderingsregel 8.E
Als het linkerdeel van een samenstelling verwijst naar een persoon of zaak die in de gegeven context uniek is, schrijven we -e.
Het gaat uitsluitend om de samenstellingen met Onze-Lieve-Vrouw of (onze)lievevrouw, met zon, maan en hel.
* Onze-Lieve-Vrouwekerk, onzelievevrouwebedstro, lievevrouwebeestje
* zonnestraal, zonnebank, zonnegod
* maneschijn
* hellevuur, helleveeg
Ook de woorden Koninginnedag, Koninginnefeest en koninginnenacht schrijven we zonder tussen-n.
Maar met tussen-n: koninginnensoep, koninginnenhapje, koninginnenrit.
Okéquote:Op dinsdag 21 april 2009 08:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
In het algemeen niet, maar wel in een aantal gevallen, als het linker lid uniek is:
[..]
Leidraad 8.3
Allicht dat dit soms (wat verwarrend) wordt verwoord als ‘als er maar één van is’.
Linkje.quote:Eindelijk de schoffelaars van NAC kunnen thuis blijven.Ze hadden de scheits behoorlijk mee maar konden geen potten breken ondanks het zwaar fiesice voetbal wat er door hun werdt beoeffent.Veruit de beste heeft gewonnen.
Daar moest ik wel naar zoekenquote:Op dinsdag 21 april 2009 18:05 schreef CaptainCookie het volgende:
Het staat er trouwens één keer wel goed![]()
quote:Onder respondenten die alle vragen hebben beantwoordt, verloten wij de volgende prijzen.
quote:Op donderdag 23 april 2009 07:36 schreef PeZu het volgende:
http://www.vanallesennogmeer.com/?menu=article&categoryID=391957&articleID=6911823
_!
jij faalt ook in deze, er staat namelijk zelfs i fhonequote:
Wat is de fout?quote:Op donderdag 23 april 2009 10:42 schreef Samcali het volgende:
Dit bordje hangt in een supermarkt in Rottedam. In deze vestiging werkt een aantal mensen "met een beperking", zoals dat tegenwoodig zo mooi heet.
[ afbeelding ]
Zie ik ook niet. Wat ze erboven heeft getypt klopt wel niet.quote:
Ondanks dat ik dit al talloze malen heb aangekaart, blijft hij maar domme fouten maken...quote:Het systeem is volledig snoer-en kabelloos en wordt gevoed door een accu.
't Zal wel Rijnmond moeten zijn?quote:
Die lui zelf zo te zien ookquote:
Aan taalfoutenquote:Hoe kan ik mijn negatieve en herhalende gedachten
en gevoelens veranderen in mijn dagelijkse leven.
Waar irriteer ik mij aan? en steeds weer?
Da's geen geld voor een TomTom, op wat voor pagina staat die advertentie?quote:Op donderdag 23 april 2009 20:13 schreef joepie91 het volgende:
Net de nieuwe ANWB Kampioen in de bus... Staat er een reclame in met de volgende tekst:
"Daarnaast ontvangt u een gratis TomTom Go 630 inclusief alle Europese kaarten met ingebouwde carkitfunctie t.w.v. ¤ 299,- voor ¤ 29.95."
Teringquote:Op vrijdag 24 april 2009 09:48 schreef RiotNiece het volgende:
Ooit een bord langs de weg gezien:
"Pas op: Asfaltterings werkzaamheden"
quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:14 schreef Isdatzo het volgende:
Op de site van de Universiteit Tilburg:
[..]
Aangezien de zin niet af is kan deze ook best wel eens correct zijn. In het geval dat 'je' hier bezittelijk gebruikt wordt.quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:14 schreef Isdatzo het volgende:
Op de site van de Universiteit Tilburg:
[..]
Dat werd het niet, anders had ik hem hier ook niet geplaatst.quote:Op vrijdag 24 april 2009 14:41 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Aangezien de zin niet af is kan deze ook best wel eens correct zijn. In het geval dat 'je' hier bezittelijk gebruikt wordt.
kortom, maak de zin even af.
quote:Op de universiteit wordt je als
Dat was hem inderdaadquote:
Don't want to rain on your parade, maar het was i.c.m. een of andere véél te dure mobiele abo.quote:Op vrijdag 24 april 2009 09:32 schreef Djeez het volgende:
[..]
Da's geen geld voor een TomTom, op wat voor pagina staat die advertentie?
Ik dacht dat ze de bestemming uit een lijst kozen?quote:Op maandag 27 april 2009 20:19 schreef cinnamongirl het volgende:
Vandaag op weg in de trein![]()
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |