wat betreft dat gunstig instappen, wees daar niet bang voorquote:Op woensdag 11 maart 2009 17:31 schreef foetre het volgende:
Vandaag bij aanmeldformulier van ales opgestuurd.Ben benieuwd of mijn geld op tijd op m'n beleggingsaccount staat zodat ik nog gunstig kan instappen.
Dat hangt er volledig af in welke sectoren je zou instappen, sommige zijn dusdanig in de grond getrapt dat je rond een aex niveau van 240 / 250 nog wel goed zou instappen. Sommige zijn nu al duur.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:34 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik kan maar één ding zeggen over de eventueel bereikte bodem:
Hebben we hem bereikt? Weet ik niet.
Stap je nu gunstig in? Jazeker.
Kut-Binck, het was een minnetje van 0,05%.quote:
En voor de aex i shares is het nog wel gunstig toch?quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat hangt er volledig af in welke sectoren je zou instappen, sommige zijn dusdanig in de grond getrapt dat je rond een aex niveau van 240 / 250 nog wel goed zou instappen. Sommige zijn nu al duur.
Doe nog eens wat meer over de doeken over dat optie gebeuren waar je iets over vertelde in het vorige deel alstublieftquote:Op woensdag 11 maart 2009 17:34 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik kan maar één ding zeggen over de eventueel bereikte bodem:
Hebben we hem bereikt? Weet ik niet.
Stap je nu gunstig in? Jazeker.
afwerken van geplaatste orders, dan wil het nog wel wat verschuiven.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:40 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp het niet helemaal. Ik gebruik enkel de koersticken van Binck. En die zijn sneller dan jullie Binck gebruikers. Mijn eindstand van 210.53 was precies om 17.30:03 bekend.
Dat is toch vreemd?
De terminal hier geeft aan 210.33 op 17:37quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:40 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp het niet helemaal. Ik gebruik enkel de koersticken van Binck. En die zijn sneller dan jullie Binck gebruikers. Mijn eindstand van 210.53 was precies om 17.30:03 bekend.
Dat is toch vreemd?
dat zou wel heel mooi wezen, een beurs die naar beneden wordt getrokken door enkel jaarcijfers.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:46 schreef abovenalles het volgende:
klopt, morgen gaat de beurs weer waarschijnlijk naar beneden, er komen jaarcijfers
Hier ook 210.33 maar dan op 17:35:17.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:52 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De terminal hier geeft aan 210.33 op 17:37
Ah...thanx!quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:45 schreef edwinh het volgende:
[..]
afwerken van geplaatste orders, dan wil het nog wel wat verschuiven.
zitten wel met aegon te klooien he. de rest boeit idd niet ,quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
dat zou wel heel mooi wezen, een beurs die naar beneden wordt getrokken door enkel jaarcijfers.
Aegon heeft slechts een weging van 2.32% in de aex, en de volledige financiale sector in de AEX heeft een weging van 11%.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:57 schreef edwinh het volgende:
[..]
zitten wel met aegon te klooien he. de rest boeit idd niet ,
alleen om 15.30 komen er ook weer enkele leuke cijfers. Als de dow houdt vanavond kunnen we morgen wel weer omhoog kijken, mits aegon het heel erg verkloot.
klopt maar het ene kan het andere wel aanzetten, maar het kan ook zo gaan aegon onderuit en neemt ING mee, en shel en MT e.d. dan omhoog om dat er toch gehandeld wordt, we zullen het zien.quote:Op woensdag 11 maart 2009 18:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Aegon heeft slechts een weging van 2.32% in de aex, en de volledige financiale sector in de AEX heeft een weging van 11%.
Vergeet niet dat als je Shell, Unilever, Arcelor, KPN, Philips bij elkaar zou optellen je op een weging van 55% van de AEX zit. Dat zijn maar 5! aandelen van de 25
Het aanzettings proces waar je het over hebt weeg per sector zwaarder dan per beurs in totaliteit. Aegon zou dan ook eerder ING onder uit halen dan Shell of arcelor. Sowieso zal het verband daartussen erg klein zijn.quote:Op woensdag 11 maart 2009 18:04 schreef edwinh het volgende:
[..]
klopt maar het ene kan het andere wel aanzetten, maar het kan ook zo gaan aegon onderuit en neemt ING mee, en shel en MT e.d. dan omhoog om dat er toch gehandeld wordt, we zullen het zien.
Als een aandeel heel erg volatiel is, dus heel vaak stijgt en daalt, stijgen de prijzen van resp. call en putopties ver boven de intrinsieke waarde, omdat verwacht wordt dat het aandeel heel erg zal stijgen of dalen.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Doe nog eens wat meer over de doeken over dat optie gebeuren waar je iets over vertelde in het vorige deel alstublieft
I wouldn`t be surprised if we had a rally that lasted for many months, I wouldn`t be surprised if the Dow rallied above 8,000 to 8,500.quote:Op woensdag 11 maart 2009 18:06 schreef edwinh het volgende:
Haha Peter is weer goed bezig " why don't we get rid of the fed "
http://peterschiffblog.blogspot.com/
1e filmpje
ja we nemen een aanloopje naar de volgende herfstquote:Op woensdag 11 maart 2009 18:35 schreef pberends het volgende:
[..]
I wouldn`t be surprised if we had a rally that lasted for many months, I wouldn`t be surprised if the Dow rallied above 8,000 to 8,500.
Als zelfs hij het zegt...
Ja ik ook. Ben aan het twijfelen of ik nog in zal stappen.quote:Op woensdag 11 maart 2009 18:35 schreef UncleSam het volgende:
Benieuwd naar de cijfers van Aegon morgen.
Niveau van 2 maanden geleden dus.quote:Op woensdag 11 maart 2009 18:35 schreef pberends het volgende:
[..]
I wouldn`t be surprised if we had a rally that lasted for many months, I wouldn`t be surprised if the Dow rallied above 8,000 to 8,500.
Als zelfs hij het zegt...
Wel grappig dat zowel Jim Rogers, Peter Schiff als Marc Faber op korte termijn bullish zijn over de US stockmarket.quote:
NP... Heb tenslotte de vorige ook dichtgegooidquote:Op woensdag 11 maart 2009 18:29 schreef PietjePuk007 het volgende:
Damn gaat hard hier, thanx voor 't openen van de nieuwe & 't bijwerken van de wiki.
Ach.. we hebben ook dagen meegemaakt dat er 3 geopend werden...quote:Op woensdag 11 maart 2009 19:01 schreef Mortaxx het volgende:
Bijna dagelijks een nieuw topic
tvptje dan maar
geef je garanties?quote:Op woensdag 11 maart 2009 19:34 schreef M.Melandri het volgende:
heb et gevoel dat we maandag volledig down gaan. Vraag me niet waarom.....
meteen ff een submitje van gemaaktquote:In januari werden 469 bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Dit zijn er bijna 50 meer dan in december. Vergeleken met januari 2008 was het aantal faillissementen bijna 180 hoger.
Het aantal in een bepaalde maand uitgesproken faillissementen hangt nauw samen met het aantal zittingsdagen van de rechtbank in die maand. Dit kan van maand tot maand sterk fluctueren. Voor een beter beeld van de ontwikkeling wordt daarom doorgaans gekeken naar de ontwikkeling van het voortschrijdend driemaandsgemiddelde van het aantal faillissementen.
Het voortschrijdend driemaandsgemiddelde kwam in januari uit op 439, tegen 396 in december. Nadat in mei 2008 de laagste stand in zeven jaar bereikt werd, is deze indicator vooral in de laatste drie maanden snel opgelopen.
Faillissementen van bedrijven en instellingen (excl. eenmanszaken)
Denken jullie echt dat de jaarcijfers nog impact gaan hebben? De 4e kw cijfers zijn al eerder geplubiceerd. Alleen de outlook voor 2009 kan nog iets teweeg brengenquote:
0,0quote:
zien we mid-april wel... Of wanneer hun de kwartaal cijfers presenteren...quote:Op woensdag 11 maart 2009 19:53 schreef Drugshond het volgende:
gisteren was een suckersrally...... alleen op basis van een mailtje van C.
Terwijl die zogenaamde winst niks zegt... als je de investment tak van C erbij gaat nemen (die draait dik verlies).
Mwah, aanvragen van zo'n account zal vast geen 1-2 jaar durenquote:Op woensdag 11 maart 2009 17:31 schreef foetre het volgende:
Vandaag mijn aanmeldformulier van alex opgestuurd.Ben benieuwd of mijn geld op tijd op m'n beleggingsaccount staat zodat ik nog gunstig kan instappen.
minimaal $5 miljard kwartaalverliesquote:Op woensdag 11 maart 2009 19:56 schreef RvLaak het volgende:
[..]
zien we mid-april wel... Of wanneer hun de kwartaal cijfers presenteren...
Gunstig voor mij is rond de 200 punten liefst lager.Anders ga ik ni beleggenquote:Op woensdag 11 maart 2009 19:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mwah, aanvragen van zo'n account zal vast geen 1-2 jaar duren
Precies.quote:Op woensdag 11 maart 2009 19:53 schreef Drugshond het volgende:
gisteren was een suckersrally...... alleen op basis van een mailtje van C.
Terwijl die zogenaamde winst niks zegt... als je de investment tak van C erbij gaat nemen (die draait dik verlies).
Ga er maar vanuit dat dat account ruim op tijd open isquote:Op woensdag 11 maart 2009 19:59 schreef foetre het volgende:
[..]
Gunstig voor mij is rond de 200 punten liefst lager.Anders ga ik ni beleggen
ook bij 150 punten of lagerquote:Op woensdag 11 maart 2009 20:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat dat account ruim op tijd open is
Nog niet zo lang geleden hadden Shell, ArcelorMittal en ING met z'n drieen bijna de helft van de AEXquote:Op woensdag 11 maart 2009 18:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Aegon heeft slechts een weging van 2.32% in de aex, en de volledige financiale sector in de AEX heeft een weging van 11%.
Vergeet niet dat als je Shell, Unilever, Arcelor, KPN, Philips bij elkaar zou optellen je op een weging van 55% van de AEX zit. Dat zijn maar 5! aandelen van de 25
Zij hebben het vaak goed maar niet altijd. Peter schiff verwachte de afgelopen dollar rally niet en ook niet dat de aandelen buiten de VS zo zouden kelderen. Jim Rogers zat nog in de olie en grondstoffen toen die kelderden maar verwachte wel een dollar rally. Bovendien short hij al behoorlijk lang treasuries en die zijn pas recentelijk idd gaan dalen.quote:Op woensdag 11 maart 2009 19:11 schreef pberends het volgende:
[..]
Wel grappig dat zowel Jim Rogers, Peter Schiff als Marc Faber op korte termijn bullish zijn over de US stockmarket.
Peter Schiff is altijd negatief over de VS, en Rogers is een uiterst slechte timer.quote:Op woensdag 11 maart 2009 20:15 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Zij hebben het vaak goed maar niet altijd. Peter schiff verwachte de afgelopen dollar rally niet en ook niet dat de aandelen buiten de VS zo zouden kelderen. Jim Rogers zat nog in de olie en grondstoffen toen die kelderden maar verwachte wel een dollar rally. Bovendien short hij al behoorlijk lang treasuries en die zijn pas recentelijk idd gaan dalen.
ik kan je nu alvast vertellen dat ze zich onthouden van een outlook.quote:Op woensdag 11 maart 2009 19:50 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Denken jullie echt dat de jaarcijfers nog impact gaan hebben? De 4e kw cijfers zijn al eerder geplubiceerd. Alleen de outlook voor 2009 kan nog iets teweeg brengen
De cijfers zijn allang in de koers verwerkt.quote:Op woensdag 11 maart 2009 19:50 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Denken jullie echt dat de jaarcijfers nog impact gaan hebben? De 4e kw cijfers zijn al eerder geplubiceerd. Alleen de outlook voor 2009 kan nog iets teweeg brengen
ook met die stijging van >30% van gisteren?quote:Op woensdag 11 maart 2009 20:31 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De cijfers zijn allang in de koers verwerkt.
Morgen stijgen of dalen?quote:De fondsen op een rij, met achter hun naam de koers op Wall Street (omgerekend in euro's) en het verschil tussen de koers in New York en de slotkoers in Amsterdam (in percentage):
Aegon 2,234 (-1,33); ArcelorMittal 15,78 (-1,31); ASML 12,72 (-2,53); ING 2,771 (-3,15); Kon. Olie 16,86 (-1,17); Philips 12,59 (-1,18); Unilever 13,97 (-0,78)
De markt heeft veel teveel behoefte aan geld, en ziet te weinig toekomst om veel risico te lopenquote:
quote:AMSTERDAM VANDAAG: AEX opent licht lager
12-03-2009 08:27:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX opent donderdag 12 maart 2009 naar verwachting lager nu Japan donderdag tegenviel.
Handelaar Cees Smit van Today's Beheer verwacht voor de opening van de handel een verlies voor de AEX van 1 tot 1,5 punt.
"Het is van belang dat het stoom in de rally blijft. Zo niet, dan vrees ik dat beleggers weer snel de handdoek in de ring gooien. De kracht kan er op blijven als donderdag het debat in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden over het mark-to-market-waarderingsprincipe een positief gezichtspunt voor beleggers oplevert", aldus Smit.
Hij gaat vooralsnog uit van een wisselvallige dag, net zoals woensdag zich kenmerkte door fluctuaties in de koersen.
"Aegon stelde donderdag overigens gerust met zijn cijfers over 2008. Daarmee bevestigde het bedrijf eerdere mededelingen "en dat is in deze tijd al heel wat", aldus Smit, die daarmee verwijst naar UBS, die zijn eerdere cijfers neerwaarts moest bijstellen.
In de VS komen donderdag op macro-economisch vlak de wekelijkse steunaanvragen voor de week die eindigt op 7 maart naar buiten, met een verwachte stijging met 6.000 tegen een daling met 31.000 een week eerder. Dit cijfer wordt om 13.30 uur gepubliceerd.
Om 13.30 uur is het eveneens tijd voor de Amerikaanse detailhandelsverkopen over februari van dit jaar. De prognoses duiden op een daling van de verkopen met 0,4% tegen een stijging met 1% een maand eerder. Als de verkopen van auto's buiten beschouwing worden gelaten komen de verkopen naar verwachting 0,1% hoger uit tegen een stijging met 0,9% een maand eerder.
Om 15.00 uur komen de fabrieksvoorraden naar buiten. Die betreffen januari en naar schatting komen deze 1% lager uit dan een maand eerder tegen een daling van 1,3% een maand eerder.
Om 21.30 uur wordt de Amerikaanse geldhoeveelheid gepubliceerd, zoals die bekend was tot en met 4 maart.
De olieprijs is woensdag ruim 7% gedaald. De groter dan verwachte toenames van de Amerikaanse voorraden ruwe olie en distillaten bepaalden de richting van de markt. De aprilfuture voor een vat ruwe olie sloot woensdag op de New York Mercantile Exchange $3,38 lager op $42,33.
De AEX-index sloot woensdag 0,1% lager op 210,33 punten, de Midkap zakt 0,2% op een slotstand van 275,67 punten en de Smallcap eindigde 0,8% hoger op 284,78 punten.
De Dow Jones-index eindigde 0,1% hoger op 6.930,40 punten. De S&P 500 steeg 0,2% tot 721,36 punten, terwijl de Nasdaq 1,0% won tot 1.371,64 punten.
Europese staatsobligaties zijn woensdag lager gesloten.
De Nikkei-225 sloot 2,4% lager op 7.198,25 punten.
De euro kost donderdagmorgen om circa 8.20 uur $1,277 tegen $1,276 woensdag om 18.00 uur.
trekt toch weer wat bij!quote:Op donderdag 12 maart 2009 08:55 schreef RvLaak het volgende:
Nikkei eindig met -2.4% & de futs staan mooi rood... Potentieel leuk dagje.
Tis echt een teken van de huidige tijden dat een daling van 1% al meevalt. "Vroegâh" was dat nog veel...quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:05 schreef Ericr het volgende:
Opening valt mee, maar zal waarschijnlijk niet lang duren voordat de AEX weer de kar trekt qua daling.
Verlies loopt terug & Aegon trekt de kar qua stijgers... Al vind ik het ernstig vreemd dat beleggers een verlies van >1miljard & de verwachting van nog meer verlies positief beoordelen.quote:
Vooral de steunaanvragen zijn in eerste instantie belangrijk, vervolgens het Congres over market-to-market. Ik denk niet dat er veel naar de rest gekeken gaat worden. Ik denk dat de steunaanvragen wel mee zullen vallen.quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:24 schreef RvLaak het volgende:
De macro cijfers voor vandaag:
- NL, omzet detailhandel, januari, 09.30 uur
- EU, producentenprijsindex, januari, 11.00 uur
- Dui, industriele productie, januari, 12.00 uur
- VS, detailhandelverkopen, februari, 13.30 uur
- VS, eerste steunaanvragen, week tot 7 maart, 13.30 uur
- VS, bedrijfsvoorraden, januari, 15.00 uur
Men verwacht 642K... Ben benieuwd of ze dat gaan halen. Daarbij blijf ik het veel vinden. Vorige keer 639K mensen die voor het eerst steun aanvraagden... In een week. Kan nooit een goede indicatie van je economie zijn.quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:36 schreef pberends het volgende:
[..]
Vooral de steunaanvragen zijn in eerste instantie belangrijk, vervolgens het Congres over market-to-market. Ik denk niet dat er veel naar de rest gekeken gaat worden. Ik denk dat de steunaanvragen wel mee zullen vallen.
waarom dat? Je wil graag dat we weer naar beneden gaan? Niet dat ik het persoonlijk erg vind maar blijf me er vaak over verbazen dat mensen liever een rode dan groene beurs zien nowadays.quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:35 schreef RvLaak het volgende:207
En dit keer eronder blijven aub...
Om te investeren natuurlijk!Daarna mogen ze weer gigantisch stijgenquote:Op donderdag 12 maart 2009 10:07 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
waarom dat? Je wil graag dat we weer naar beneden gaan? Niet dat ik het persoonlijk erg vind maar blijf me er vaak over verbazen dat mensen liever een rode dan groene beurs zien nowadays.
2 redenen:quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:07 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
waarom dat? Je wil graag dat we weer naar beneden gaan? Niet dat ik het persoonlijk erg vind maar blijf me er vaak over verbazen dat mensen liever een rode dan groene beurs zien nowadays.
Maar denk je dat ook op korte termijn gaat gebeuren dan?quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:10 schreef RvLaak het volgende:
[..]
2 redenen:
1: het is irritant om jezelf te moeten verbeteren
2: Pas bij een totale systeem-shutdown zal het mogelijk zijn om een nieuw, en inherent gezond, financieel systeem op te bouwen. Denk aan zaken als fiat-geld ed die moeten verdwijnen, imo.
Maar dat is persoonlijk, natuurlijk
Ik denk het wel ja. We kunnen domweg niet verder met het huidige financiële systeem. De depressie van de jaren 30 had precies dezelfde oorzaak. De recessie in Japan in de jaren 90 ook. De recessie hier in de jaren 80 waarschijnlijk ook, maar daar weet ik te weinig van.quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:14 schreef foetre het volgende:
[..]
Maar denk je dat ook op korte termijn gaat gebeuren dan?
Ja hoor, dat kan prima! Al was het alleen maar omdat (bijna) niemand belang heeft bij nog meer onzekerheid.quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:19 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik denk het wel ja. We kunnen domweg niet verder met het huidige financiële systeem.
Dat is veeeel te kort door de bocht!quote:De depressie van de jaren 30 had precies dezelfde oorzaak.
Nee dat kan niet , de schulden bubble loopt leeg en kan niet weer opgeblazen wordenquote:Op donderdag 12 maart 2009 10:37 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Ja hoor, dat kan prima! Al was het alleen maar omdat (bijna) niemand belang heeft bij nog meer onzekerheid.
[..]
Dat is wat anders... Het leen gedrag zal, zeker in de VS, moeten veranderen... Maar dat staat los van het financiele systeem.quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:39 schreef henkway het volgende:
[..]
Nee dat kan niet , de schulden bubble loopt leeg en kan niet weer opgeblazen worden
Onzin, die 2 hebben een 1 op 1 relatie. Ik snap echt niet hoe mensen het kunnen verdedigen dat banken (ongeveer) 10 keer meer geld uitlenen dan dat ze hebben. Zou een particulier eens moeten proberen.quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:41 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Dat is wat anders... Het leen gedrag zal, zeker in de VS, moeten veranderen... Maar dat staat los van het financiele systeem.
Ieder bedrjif heeft een deel eigen vermogen en een vreemd vermogen...quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:53 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Onzin, die 2 hebben een 1 op 1 relatie. Ik snap echt niet hoe mensen het kunnen verdedigen dat banken (ongeveer) 10 keer meer geld uitlenen dan dat ze hebben. Zou een particulier eens moeten proberen.
!?quote:Ook is het zo dat al ons staat wordt geleend door de centrale banken. Die lening kan nooit terug betaald worden, aangezien er rente wordt berekend over het uitgeleende geld. Je leent dus bedrag x en moet x+rente terugbetalen.
Het gaat niet om vreemd vermogen, maar om het feit dat ze meer uitlenen dan dat ze hebben. Stel ik heb 1 euro en jij wil 10 euro lenen. Dan kan ik je een briefje geven, waarop ik schrijf 10 euro. We maken de afspraak dat jij mij dat terugbetaald, met rente. Mijn ene euro hou ik op zak. Dat ios het systeem dat momenteel geldt. Geld wat niet bestaat wordt gecreëerd dmv leningen. Meestal via hypotheek leningen.quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:56 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Ieder bedrjif heeft een deel eigen vermogen en een vreemd vermogen...
quote:[..]
!?
Mittal stijgt naar minimaal 20 euro de komende maanden. Daarna wel verkopen overigens.quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:47 schreef lammegiraf het volgende:
1700 banen bij Mittal....
brr...dacht deze vorige week goedkoop te hebben ingekocht maar zie ze nu nog wel een stuk wegzakken naar ¤13 ofzo. Nou ja...aanhouden maar he.
Dus jij koopt? Staat nu op 14,85 dus dat is een mooi winstje...quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:06 schreef pberends het volgende:
[..]
Mittal stijgt naar minimaal 20 euro de komende maanden. Daarna wel verkopen overigens.
Nog niet, ik wacht tot ie op 12,xx staat of 13,xx.quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:09 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dus jij koopt? Staat nu op 14,85 dus dat is een mooi winstje...
Ik geloof niet dat dit komt door Japan. Die cijfers waren al bekend, en vielen zelfs mee tegenover de verwachtingen.quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:13 schreef RvLaak het volgende:
Iemand heeft de stop eruit getrokken... Alles in het rood nu. Cijfers vielen blijkbaar niet zo goed
[edit]
Hans de Geus geeft Japan de schuld... Lopen ze bij RTLZ nou achter met de cijfers? Of denk ik nu verkeerd?
Tja, de cijfers van 11:00 waren ook niet echt om blij van te worden natuurlijk.quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:19 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat dit komt door Japan. Die cijfers waren al bekend, en vielen zelfs mee tegenover de verwachtingen.
Iedereen is nu vooral onzeker over de steunaanvragen in de VS, en ik denk dat die mee gaan vallen. AEX doet het overigens uiterst belabberd, de futures in de VS staan 1,2% lager, maar de AEX al dik 2,5%.
Geen idee waarom daar op gereageerd zou worden. Shocking zijn ze niet, en de beurs loopt vooruit, dus waarom er naar gekeken wordt is mij een raadsel.quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:24 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Tja, de cijfers van 11:00 waren ook niet echt om blij van te worden natuurlijk.
Heb je dan een andere verklaring voor die dip?quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:27 schreef pberends het volgende:
[..]
Geen idee waarom daar op gereageerd zou worden. Shocking zijn ze niet, en de beurs loopt vooruit, dus waarom er naar gekeken wordt is mij een raadsel.
Olieprijs staat nog relatief laag; KW-verhouding is 1:7, goed dividendrendement, relatief niet-cyclisch voor een cyclisch bedrijf. Kan nog best een keer naar de 8/9 euro de komende weken overigens.quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:29 schreef capricia het volgende:
Waarom was die SBM offshore nou zo interessant om te kopen?
Dividendquote:Op donderdag 12 maart 2009 11:29 schreef capricia het volgende:
Waarom was die SBM offshore nou zo interessant om te kopen?
quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:34 schreef pberends het volgende:
[..]
Olieprijs staat nog relatief laag; KW-verhouding is 1:7, goed dividendrendement, relatief niet-cyclisch voor een cyclisch bedrijf. Kan nog best een keer naar de 8/9 euro de komende weken overigens.
quote:IRIS-advies: Houden
Het aandeel SBM Offshore is naar onze huidige inschatting 10% tot 25% ondergewaardeerd. In de koers is een langetermijnwinstgroei van 10% ingeprijsd, terwijl wij uitgaan van een winstgroei van 12%. Ten opzichte van andere Nederlandse ondernemingen is de waardering van het aandeel ondanks het koerspotentieel een neutrale factor. Het technisch beeld is neutraal. De vooruitzichten voor de industriegroep energie als geheel zijn marktconform. Het koersbeeld van energie is aantrekkelijk, maar de winstontwikkeling in de industriegroep en de waardering van de bedrijfstak zijn relatief onaantrekkelijk. De optelsom van de kwantitatieve variabelen is neutraal. Relatief gezien zijn trend in de winstverwachtingen en efficiënt kapitaalgebruik sterke punten. SBM Offshore scoort gemiddeld op dividendrendement, betrouwbaarheid van winstschattingen en rentabiliteit van het eigen vermogen. Tot slot is kasgenererend vermogen een minpunt.
Auteur: Marc van der Holst, analist van IRIS Research, heeft geen belangen in dit fonds.
Publicatiedatum: 11-03-2009 13:46
quote:SBM Offshore (Houden), koers daalt door lichte teleurstelling over ontbreken nieuwe orders en winstverwachting
Samenvatting
SBM Offshore (Houden), boekte definitieve cijfers over 2008. Er is bij beleggers een lichte teleurstelling over het ontbreken van nieuwe orders en een winstprognose. Wij zijn niet teleurgesteld, maar zien voor de korte termijn geen triggers voor herstel.
Periode 2008
Omzet: USD 3.06 miljard (was USD 2.87 miljard, +6.6%)
Oper.res: USD 275.1 miljoen (was USD 302.0 miljoen, -8.9%)
Oper.marge: 9.0% (was 10.5%)
Netto res: USD 227.9 mln (was USD 266.8 mln, -14.6%)
Netto marge: 7.4% (was 9.3%)
WPA: USD 1.54 (was USD 1.85, -17%)
SBM Offshore boekt nettowinst van USD 228 miljoen, in lijn met voorlopige cijfers
De dienstverlener SBM Offshore boekt een nettowinst van USD 228 miljoen, een daling van 15%. Dit is in lijn met de voorlopige resultaten. Op 27 januari ging SBM Offshore uit van een nettowinst van USD 227 miljoen.
SBM Offshore maakte geen nieuwe orders bekend in 2009. Alleen meldt het bedrijf een engineering opdracht voor SBM Offshore in een consortium met Aker Solutions en Technip voor een studie naar de ontwikkeling van een gasveld in de Barentszee. Dit leidt tot een tender voor een drijvend productiesysteem.
SBM Offshore geeft geen concrete winstverwachting, geen nieuwe orders
SBM Offshore geeft geen concrete winstverwachting over 2009. Bij de divisie Turnkey Supply and Services (verkoop van complete systemen en onderdelen) gaat SBM Offshore uit van een operationele marge van 5-10% en bij de divisie Lease & Operate (lease en exploitatie van drijvende systemen) van een gelijk bedrijfsresultaat als in 2008. Deze verwachting sprak het bedrijf al uit bij de jaarcijfers. De investeringen bedragen in 2009 naar verwachting USD 0.5 miljard tegenover USD 1.0 miljard in 2008.
IRIS-commentaar: lichte teleurstelling over ontbreken nieuwe orders en winstverwachting
Ten opzichte van de voorlopige jaarcijfers zijn er weinig nieuwe dingen. Het is licht teleurstellend dat SBM Offshore geen nieuwe leaseorders bekendmaakte en ook geen aangescherpte winstverwachting afgaf. Dit is dan ook de reden dat het aandeel vandaag wat terugzakt.
Maar wij maken ons hierover geen zorgen. Wij zien deze terughoudendheid in het geven van een winstprognose als teken van een grotere voorzichtigheid bij het bedrijf na de winstwaarschuwing van vorig jaar. Ook over het ontbreken van nieuwe orders maken wij ons geen zorgen. De periode sinds de cijfers is simpelweg te kort om daar conclusies aan te verbinden.
Dit jaar zal bij SBM Offshore in het teken staan van verbetering van de financiele positie. Doordat het bedrijf de investeringsgolf van nieuwe leaseprojecten (=drijvende systemen)heeft afgerond hoeft het dit jaar weinig te investeren. In 2008 waren drie nieuwe systemen toegevoegd aan de leasevloot. Hier staan de lease-inkomsten van de vloot van drijvende systemen tegenover. De grotere financiele flexibiliteit is noodzakelijk. Wij verwachten namelijk dat banken terughoudender zijn in het verstrekken van projectfinanciering en dat sommige afnemers krapper bij kas zijn, waardoor zij eerder kiezen voor de lease dan de koop van offshoresystemen.
Wij handhaven ons Houdenadvies. Hoewel SBM Offshore een innovatief bedrijf is met sterke marktposities zien wij voor de korte termijn weinig triggers voor koersherstel.
Auteur: Marc van der Holst, analist van IRIS Research, heeft geen belangen in dit fonds.
Publicatiedatum: 11-03-2009 13:46
Dat laatste vind ik dus het moeilijkst...wanneer in te stappen?quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:34 schreef pberends het volgende:
[..]
Olieprijs staat nog relatief laag; KW-verhouding is 1:7, goed dividendrendement, relatief niet-cyclisch voor een cyclisch bedrijf. Kan nog best een keer naar de 8/9 euro de komende weken overigens.
ach, ik ben op 10,10 ingestapt. wel een stoploss op 9e omdat ik angstig was, maar die ga ik denk ik lager zetten.quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik dus het moeilijkst...wanneer in te stappen?
Het rendement in mei is $0,93 (circa 0,73 euro), dus als je nu (op 9,89) koopt, mag de koers tot ongeveer 9,16 dalen. Dan heb je geen winst en geen verlies.quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:39 schreef capricia het volgende:
[..]
-7%quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:48 schreef RvLaak het volgende:
Duitse industriële productie cijfers zometeen... Ben benieuwd
14,65 bedoel jequote:Op donderdag 12 maart 2009 11:09 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dus jij koopt? Staat nu op 14,85 dus dat is een mooi winstje...
En 14,70
Je zou maar gekocht hebben
De enige manier om geld in deze markt te verdienen is duidelijke koersdoelen met jezelf af te spreken. Gebruik vooral de 6-maandsgrafiek van het aandeel.quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:39 schreef capricia het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 12 maart 2009 12:35 schreef Lemans24 het volgende:
Ah, we gaan weer kopen met z'n allen. Die 200 blijft eng...
Is ie op de vlucht geslagen?quote:Op donderdag 12 maart 2009 12:16 schreef venomsnake het volgende:
Hehe, dat volgen van de auto van Madoff op CNBC is best leuk..
is er van cnbc ook een live stream?quote:
instappen is altijd gokken, als ergens wilt instappen dan zou ik nu Calls 16.00 Mittal MRT kopen, tenminste daar gok ik nou op -8% is heel veel heb er nog 10 contracten bij gekocht. Mjah het blijft gokken.quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar het uiteindelijk wel goed zeggenquote:Op donderdag 12 maart 2009 13:20 schreef pberends het volgende:
http://www.rtl.nl/compone(...)s_hans.avi_plain.xml
Secececertuarsieerd.
Ik zat volledig fout met de steunaanvragen, maar de detailhandelsverkopen vielen mee.quote:12-03-2009 13:30:00 VS omzet voeding & detailhandel jan was +1,0%
12-03-2009 13:30:00 VS omzet voeding & detailhandel feb verwachting was -0,4%
12-03-2009 13:30:00 VS omzet voeding & detailhandel jan bijgesteld naar +1,8%
12-03-2009 13:30:00 VS omzet voeding & detailhandel ex-auto's feb +0,7%
12-03-2009 13:30:00 VS omzet voeding & detailhandel feb -0,1%
12-03-2009 13:30:00 VS 1ste steunaanvragen week 7 mrt verwachting was +6.000
12-03-2009 13:30:00 VS 1ste steunaanvragen week 28 feb waren 639.000
12-03-2009 13:30:00 VS 1ste steunaanvragen week 28 feb gewijzigd naar 645.000
12-03-2009 13:30:00 VS verlengde aanvragen week 28 feb +193.000 naar 5.317.000
12-03-2009 13:30:00 VS 1ste steunaanvragen week 7 mrt +9.000 naar 654.000
Hoeveel?quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:33 schreef TheRoach het volgende:
Zo de knetter, volgens mij vielen de cijfers mee, beurs daalt meteen 0,5 basispunten
Ik bedoel natuurlijk 0,5 procentquote:Op donderdag 12 maart 2009 13:38 schreef ItaloDancer het volgende:
Jee heb in het vorige topic niet eens geposthet gaat hard.
[..]
Hoeveel?
Men klampt zich vast aan de meevallende consumenten verkopen... Niet nadenkend dat de nieuwe werklozen geen geld meer hebben om uit te geven en deze cijfers dus zullen gaan dalen.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:51 schreef TheRoach het volgende:
Nou we gaan nog in de plus vandaag...
Nieuwe steunaanvragen waren wederom dramatisch btwquote:Op donderdag 12 maart 2009 13:57 schreef Lemans24 het volgende:
Maar waarom ineens deze stijging, pas 15 minuten na het bekendmaken van die 'meevallende' cijfers?
dat ben ik op dit moment ook aan het uitzoeken, je kunt via de terminal per koers minuut al het nieuws opzoeken wat er op dat moment uitkwam om zo te kijken wat de mogelijke oorzaak was voor een stijging of een daling.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:57 schreef Lemans24 het volgende:
Maar waarom ineens deze stijging, pas 15 minuten na het bekendmaken van die 'meevallende' cijfers?
quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
dat ben ik op dit moment ook aan het uitzoeken, je kunt via de terminal per koers minuut al het nieuws opzoeken wat er op dat moment uitkwam om zo te kijken wat de mogelijke oorzaak was voor een stijging of een daling.
Japanse export is 46% gedaald... dat lijkt me schokkender.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:14 schreef RvLaak het volgende:
Daling Duitse industriële orders tov jan. 2008 is ongeveer 20%
Waarom support je nu deze rally? Eerst omlaag toch?quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:12 schreef pberends het volgende:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aOIE3cU3ALn0&refer=home
Buffett Resumes U.S. Takeover Hunt as Prices, Competition Ease
Buffett gaat ook kopen (wat een clown trouwens), hopelijk krijgt de rally meer momentum.
Het heeft een kleine volume piek extra rond het tijdstip als de stijging komt en het nieuws wat daar volgens bloomberg aan gerelateerd is, is nieuws betreffende de olie prijs en voorraad en een artikel over mogelijke nieuwe wetgeving wat betreft financiele instellingen.quote:
Daling van japan lag meer in de lijn van verwachting dan de Duitse, komt er nog een keer bij dat de economie van japan vrij opzich zelf staat. Die -46% treft ons dus niet zo zeer als de -20% van de jerries.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:17 schreef pberends het volgende:
[..]
Japanse export is 46% gedaald... dat lijkt me schokkender.
Shell begon er inderdaad wel mee.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:21 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het heeft een kleine volume piek extra rond het tijdstip als de stijging komt en het nieuws wat daar volgens bloomberg aan gerelateerd is, is nieuws betreffende de olie prijs en voorraad en een artikel over mogelijke nieuwe wetgeving wat betreft financiele instellingen.
Van je kapitaal aandelen kopen van 2 bedrijven? Hmm.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:25 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Shell begon er inderdaad wel mee.
Geld is ook ongeveer rond die tijd binnengekomen op de Binck rekening, misschien is er meer gekocht
Overigens staat alles u net weer te hoog naar m'n zin. Het geld gaat dus nog even niks doen, voordat ik er twee setjes aandelen van ga kopen. Misschien nog wel weken...
Ik heb zelf al kleine posities ingenomen op de mogelijke rally. Van mij het eerst naar de 175, maar ik ben benieuwd of dat uberhaupt nog komt, of dat we vanaf het huidige niveau nog 25% gaan stijgen tot eind april.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:19 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Waarom support je nu deze rally? Eerst omlaag toch?
Ik weet dat de meeste hier niet veel waarde hechten aan TA. Maar puur op basis van een 'simpele' TA analyse geeft de zwaarste een bodem aan rond de 100, de daarop volgende 150, en de daarop volgende 174,90quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:35 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik heb zelf al kleine posities ingenomen op de mogelijke rally. Van mij het eerst naar de 175, maar ik ben benieuwd of dat uberhaupt nog komt, of dat we vanaf het huidige niveau nog 25% gaan stijgen tot eind april.
Het is ook mogelijk dat men in A'dam domweg realistischer is over de staat van zakenquote:Op donderdag 12 maart 2009 15:03 schreef pberends het volgende:
Downie in de plus, AEX nog steeds -1,4%. We lopen keihard achter, kut AEX.
Retailcijfers waren prima.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:03 schreef RvLaak het volgende:
[..]
echt vreemde reactie op slechte cijfers...
Je ziet inderdaad dat men hier de kat gewoon (verstandig) uit de boom kijkt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:05 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Het is ook mogelijk dat men in A'dam domweg realistischer is over de staat van zaken
Die worden nog wel slechter hoor, zodra de effecten van de ontslagen doorwerken naar de retail.quote:
Dan hadden ze nu al flink moeten dalen. Don't underestimate the power of money printing.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:07 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Die worden nog wel slechter hoor, zodra de effecten van de ontslagen doorwerken naar de retail.
De Dow Jones wordt getrokken door de olie bedrijven.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:03 schreef pberends het volgende:
Downie in de plus, AEX nog steeds -1,4%. We lopen keihard achter, kut AEX.
AEX niet dan?quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De Dow Jones wordt getrokken door de olie bedrijven.
De voorraden nemen af, dat betekent dat ze denken dat er minder vraag naar producten is. Anderzijds kun je ze uitleggen als: ze moeten de voorraden op een gegeven moment weer opbouwen.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:13 schreef RvLaak het volgende:
Laatste cijfer:
USD Business Inventories m/m Cijfer: -1.1% Verwacht: -1.2% Vorig cijfer: -1.6%
Op de 1 of andere manier ziet http://www.forexfactory.com/ dit als een negatief cijfer... Kan iemand mij dat uitleggen? Zoals ik het lees, is de daling minder dan verwacht.
Nee, maar wel met grondstoffen.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:17 schreef RvLaak het volgende:
[..]
AM heeft toch helemaal niets met olie te maken?
De weging qua olie op de Dow is een stuk zwaarder dan die van de Aex. Komt nog een keer bij de oil-bedrijven op dit moment in amerika stuwen samen met healthcare terwijl de materials ( arcelor in zn eentjequote:
Maar het zijn wel degelijk 2 verschillende sectoren.quote:
Jij denkt er geen relatie zit tussen metalen en olie?quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maar het zijn wel degelijk 2 verschillende sectoren.
Uri Geller voelt het allebeide in de grond zittenquote:Op donderdag 12 maart 2009 15:22 schreef pberends het volgende:
[..]
Jij denkt er geen relatie zit tussen metalen en olie?
statistisch gezien op jaarbasis de sectoren Materials en die van Oil met elkaar vergelijken zul je zien dat de correlatie niet heel groot is. Tuurlijk zit er wel een relatie tussen maar dat zal net grensen boven de ' waarloosbaarheid ' .quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:22 schreef pberends het volgende:
[..]
Jij denkt er geen relatie zit tussen metalen en olie?
Heb je grafiekjes?quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:27 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
statistisch gezien op jaarbasis de sectoren Materials en die van Oil met elkaar vergelijken zul je zien dat de correlatie niet heel groot is. Tuurlijk zit er wel een relatie tussen maar dat zal net grensen boven de ' waarloosbaarheid ' .
Keeley Hazell?quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:35 schreef One_conundrum het volgende:
van wie zijn die tieten ook alweer? dat engelse meisjezoek nog opvulling voor mijn 1440*900
dat gezeik op binck elke dagquote:Op donderdag 12 maart 2009 15:59 schreef lammegiraf het volgende:
tuurlijk...Binck begint weer de trage beer uit te hangen
Goede vraag. Ik ben ook opzoek naar een snellere ticker.quote:Op donderdag 12 maart 2009 16:04 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
dat gezeik op binck elke dag
Zijn er geen snellere betere dingetjes op de markt?
al in sbm gestaptquote:Op donderdag 12 maart 2009 16:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Goede vraag. Ik ben ook opzoek naar een snellere ticker.
De cijfers die morgen komen:quote:Op donderdag 12 maart 2009 16:16 schreef Lemans24 het volgende:
Blijft de AEX weer gewoon een dagje op 0 staan? Hopelijk dan wel wat actie op WS vanavond, dan kan er morgen weer een richting gekozen worden.
Ik weet niet van welke regio de tijden zijn. De huidige tijd is 11:22.quote:tijd / regio / onderwerp / cijfer / verwachting / vorig cijfer
12:30am JPY Revised Industrial Production m/m -9.9% -10.0%
1:00am JPY Household Confidence 26.4 26.4
3:00am EUR German WPI m/m 0.2% -0.4%
Day 1 ALL G20 Meetings
4:15am CHF PPI m/m -0.2% -0.8%
6:00am EUR Retail Sales m/m 0.2% 0.0%
7:00am CAD Employment Change -50.5K -129.0K
7:00am CAD Unemployment Rate 7.4% 7.2%
8:30am CAD Trade Balance -1.0B -0.5B
8:30am USD Trade Balance -38.3B -39.9B
8:30am USD Import Prices m/m -0.7% -1.1%
9:55am USD Prelim UoM Consumer Sentiment 55.0 56.3
9:55am USD Prelim UoM Inflation Expectations 1.9%
Profeet Koenders!quote:MARKET COMMENT: AEX trekt zich op aan Wall Street
12-03-2009 16:03:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX trekt zich donderdagmiddag op aan de positieve stemming op Wall Street, zegt handelaar Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer. Hij wijst op de berichten dat er binnen de Amerikaanse politiek steun groeit om wijzigingen aan te brengen aan de mark-to-market boekhoudmethode. Vooral financiele waarden reageren daar positief op. Verder worden de detailhandelsverkopen goed ontvangen en reageert de markt positief op indicaties dat de Amerikaanse minister van Financien Geithner dichtbij de onthulling van het reddingsplan voor banken is, aldus Koenders. Omstreeks 16.00 uur noteert de AEX rond het slot van woensdag op 210,31 punten, tegen een laagste koers van 204,21 in de ochtend. (BTZ)
Dit is dan wel weer grappig:quote:Op donderdag 12 maart 2009 16:31 schreef pberends het volgende:
Leuk detail:
http://www.dag.nl/enterta(...)ook-niet-leuk-239223
Ze posten op 12 maart nieuws, terwijl de brief van 3 maart is. Wie was er ook alweer een week eerder: Kijkers zijn azijnpisserij RTL Z zat
quote:De RTL Z-presentator sluit die uitleg af met de woorden: ‘Het nieuws zal nog wel een tijdje slecht blijven, daaraan kunnen wij niets veranderen. Wij hopen van harte dat u blijft kijken.’ Koopman: ‘Daar waren kijkers dan weer minder blij mee. Waarom ik nou weer zo af moest sluiten.’
Had een (koop)order voor 9,80 ingelegd. Heeft ie niet gehaald vandaag. Dus nee, nog geen SBM voor mij...quote:
En weer rood groenquote:Op donderdag 12 maart 2009 16:42 schreef Rijk_zonder_werken het volgende:
Groen is gras groen is gras....
Dat artikel stond al een week of zo op de site van RTL-Z.quote:Op donderdag 12 maart 2009 16:31 schreef pberends het volgende:
Leuk detail:
http://www.dag.nl/enterta(...)ook-niet-leuk-239223
Ze posten op 12 maart nieuws, terwijl de brief van 3 maart is. Wie was er ook alweer een week eerder: Kijkers zijn azijnpisserij RTL Z zat
Mooi, hebben we nog goedkopere aandelen.quote:Portefeuilles pensioenfondsen bijna een vijfde kleiner
12-03-2009 16:32:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Het beleggingsportefeuilles van Nederlandse pensioenfondsen zijn eind 2008 bijna een vijfde gekrompen ten opzichte van een jaar eerder, omdat de fondsen naast de omvangrijke verliezen op hun beleggingen in het laatste kwartaal een aanzienlijk deel van hun effecten de deur uit hebben gedaan. Dit blijkt donderdag uit een bericht van de Nederlandsche Bank (DNB).
Uit de verkoop van effecten spreekt een koerswijziging in de beleggingsstrategie van de pensioenfondsen, want tot voor kort kochten de fondsen juist meer aandelen en schuldpapier aan. In het vierde kwartaal spreekt DNB van een "omslag" en verkochten de pensioenfondsen in totaal EUR26 miljard effecten, waarvan EUR9 miljard aan aandelen en EUR17 miljard aan schuldpapier, zoals obligaties.
Door deze verkopen, samen met forse koersverliezen op het aandelenbezit, liep de omvang van de aandelen- en schuldpapierportefeuilles van de pensioenfondsen in het vierde kwartaal met EUR86 miljard terug tot EUR529 miljard per eind 2008. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2007 betekent dat een daling van 19%.
Ja en zo gaan ze dus om met je pensioengeld. ik weet dat het vroeger verboden was voor pensioenfondsen om te beleggen in aandelen alleen vastgoed en obligaties deed menquote:Op donderdag 12 maart 2009 16:52 schreef pberends het volgende:
[..]
Mooi, hebben we nog goedkopere aandelen.
Jij denkt dat papierengeld nog wat waard is over 10 jaar?quote:Op donderdag 12 maart 2009 17:11 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja en zo gaan ze dus om met je pensioengeld. ik weet dat het vroeger verboden was voor pensioenfondsen om te beleggen in aandelen alleen vastgoed en obligaties deed men
maximaal 5% aandelen en de rest in vastrentende waarden
Zoals het winkelcentrum Hoog Catharijene dat vroeger door het ABP was aangekocht net na de bouw.
En ook Staatsobligaties zijn ook veel veiliger
Ieder jaar betaal je meer premie om de speculatieverliezen te dekken
pensioenen niet, pensioenfondsen.quote:Op donderdag 12 maart 2009 17:13 schreef pberends het volgende:
[..]
Jij denkt dat papierengeld nog wat waard is over 10 jaar?
Die pensioenen zijn een fantoom.
Heb geduld. Het zal nog wel gaan zakken hoor.quote:Op donderdag 12 maart 2009 17:25 schreef foetre het volgende:
[..]
Nee ik heb nog helemaal niks en als het groen blijft zal dat niet veranderen ook.
Heb je de daggrafiek gezien? Het is idd niet spectaculair, maar rustig wil ik het ook niet noemenquote:Op donderdag 12 maart 2009 17:27 schreef TheRoach het volgende:
Wordt kleine stijging vandaag. Ondanks dat het rustige dagen zijn, zijn het bizarre dagen.
Ik hoop het bij 200 ga ik er wat geld inpompen eerder niet.quote:Op donderdag 12 maart 2009 17:26 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Heb geduld. Het zal nog wel gaan zakken hoor.
Denk dat je dan 25 tot 50 punten te vroeg instapt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 17:30 schreef foetre het volgende:
[..]
Ik hoop het bij 200 ga ik er wat geld inpompen eerder niet.
Ik zeg toch niet dat ik al me investeringen er dan in stop.quote:Op donderdag 12 maart 2009 17:30 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Denk dat je dan 25 tot 50 punten te vroeg instapt.
garanties tot de deur, natuurlijkquote:Op donderdag 12 maart 2009 17:31 schreef foetre het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat ik al me investeringen er dan in stop.
Er zijn geen garanties dat ze zo laag gaan staan.
quote:Op donderdag 12 maart 2009 17:51 schreef pberends het volgende:
Jim Cramer is echt de oppermongool van alle beleggers.
Wel okay tot nu toe. Geen problemen.quote:
quote:AMSTERDAM VANDAAG: AEX sluit hoger
12-03-2009 17:54:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Amsterdamse beurs is donderdag met winst gesloten. De AEX vond in de loop van de dag de weg omhoog toen Wall Street positief van start ging.
De AEX-index sloot donderdag 0,5% hoger op 211,31 punten, de Midkap won 0,8% op 277,93 punten en de Smallcap eindigde 0,3% hoger op 285,57 punten.
Handelaar Peter Jurgens van Keijser Capital spreekt van een hoopvolle stemming. "De markt lijkt omhoog te willen", zegt de handelaar.
Verliezen uit de ochtend verdwenen van de borden toen Wall Street positief aan de handelsdag begon. Jurgens wijst daarbij onder meer op meevallende economische cijfers over de detailhandelsverkopen in de VS. De verkopen van de voeding- en detailhandel daalden in de tweede maand van het jaar 0,1%, terwijl economen rekenden op een afname van 0,4%.
Verder wordt in New York gespeculeerd op wijzigingen van de mark-to-market boekhoudmethode, zegt de handelaar. Jurgens zou het positief vinden wanneer de regelgeving wordt geschrapt, maar denkt niet dat het haalbaar is.
Vooral financiele waarden profiteerden van de hoop op wijziging van de boekhoudmethode, zegt Jurgens. ING, die verder een nieuwe obligatie van $2 miljard met staatsgarantie lanceerde, was binnen de hoofdindex de grootste stijger met een plus van 9,4%.
Kwartaalresultaten kwamen donderdag van Aegon. De verzekeraar bevestigde het nettoverlies van EUR1,2 miljard over de laatste drie maanden van 2008. Het belangrijkste nieuwe gegeven in de cijferrapportage betrof de omzet van nieuwe verzekeringen, die boven verwachting van analisten uitviel. Het aandeel steeg 6,9%.
De start van vrijdag hangt af van de ontwikkelingen in New York en Washington, stelt Jurgens verder. Als er meer duidelijk wordt over de toekomst van het mark-to-market, kan dat een groot effect hebben op de beurzen. "Men denkt in ieder geval in de goede richting, en dat geeft vertrouwen."
Voor morgen staan cijfers op de agenda over onder meer de detailhandelsverkopen en de loonkosten in de eurozone. In de VS worden gegevens gepubliceerd over de importprijzen en de handelsbalans, alsmede het consumentenvertrouwen van de University of Michigan.
Staatsobligaties sloten overwegend hoger. De euro noteerde 0,3% lager op $1,2789.
quote:
tja om de lucht uit de bubbel te laten lopen zijn er rally's nodig, nou wil deze rally nog niet van de grond komen maar de kans is rieeel dat de aex 10% + kan gaan stijgen, ik heb gisteren veel calls gekocht, en vanmorgen toen MT en ING in dik het rood stonden heb ik mijn gevoel gevolgd en nog een lading gekocht. Maar jah vanmorgen stond ook ik dik in de min en kan nog steeds beide kanten op.quote:Op donderdag 12 maart 2009 18:33 schreef lammegiraf het volgende:
teringjantje....daar zit ik dan met mijn shortjes overnight....
gisteren pakte dit geweldig uit maar heb het vermoeden morgenvroeg de winst van vandaag weer te moeten inleveren.
Heb eigenlijk geen verklaring voor deze rally...wat mij betreft zijn er nog weinig lichtpunten.
quote:Op donderdag 12 maart 2009 18:33 schreef lammegiraf het volgende:
teringjantje....daar zit ik dan met mijn shortjes overnight....
gisteren pakte dit geweldig uit maar heb het vermoeden morgenvroeg de winst van vandaag weer te moeten inleveren.
Heb eigenlijk geen verklaring voor deze rally...wat mij betreft zijn er nog weinig lichtpunten.
220 morgen hopelijk op de bordenquote:Op woensdag 11 maart 2009 19:51 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
0,0heb ook geen enkele verklaring. Puur gevoel....
echter moeten we dan vrijdag wel iets hoger staan, 220 ofzo zou wel mooi zijn
Over welke idioten hebben we het?quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:22 schreef Koen465 het volgende:
Whaha die idioten denken dat de aex z'n dieptepunt wel gehad heeft! Whaha. Wat een stommelingen... Het gaat de komende tijd alleen maar SLECHTER met de beurzen. Banken hebben miljarden gepompt in bedrijven die zand in de Sahara verkopen en ijs in Groenland.... Die bedrijven draaien forse verliezen en daar worden over een tijdje de kwartaalcijfers van gepubliceerd... En we moeten die banken weer gaan redden. Pas in het najaar gaat het weer omhoog. Toen de aex op 200 stond, zei Peter Paul de Vries (expert) bij P&W dat er nog zo'n 10-20% af kom. Oftewel rond de 175 zo. Dat dus in het najaar. Dan is iedereen de crisis zo ZAT dat het geld weer gaat rollen. Goed voor mij. Dan krijg ik m'n spaargeld+rente terug. Niet alleen beleggers trekken de beurs omlaag. Ook bedrijven die verlies lijden zorgen voor harde klappen.
Wat bedoel je precies met "dan krijg ik mijn spaargeld + rente terug"?quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:22 schreef Koen465 het volgende:
[..]Goed voor mij. Dan krijg ik m'n spaargeld+rente terug. Niet alleen beleggers trekken de beurs omlaag. Ook bedrijven die verlies lijden zorgen voor harde klappen.
Precies mijn punt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:33 schreef Mortaxx het volgende:
Mensen die Peter Paul de Vries een expert noemen zijn juist de idioten
Hey, Roelof Jan van den Akker!quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:22 schreef Koen465 het volgende:
Whaha die idioten denken dat de aex z'n dieptepunt wel gehad heeft! Whaha. Wat een stommelingen... Het gaat de komende tijd alleen maar SLECHTER met de beurzen. Banken hebben miljarden gepompt in bedrijven die zand in de Sahara verkopen en ijs in Groenland.... Die bedrijven draaien forse verliezen en daar worden over een tijdje de kwartaalcijfers van gepubliceerd... En we moeten die banken weer gaan redden. Pas in het najaar gaat het weer omhoog. Toen de aex op 200 stond, zei Peter Paul de Vries (expert) bij P&W dat er nog zo'n 10-20% af kom. Oftewel rond de 175 zo. Dat dus in het najaar. Dan is iedereen de crisis zo ZAT dat het geld weer gaat rollen. Goed voor mij. Dan krijg ik m'n spaargeld+rente terug. Niet alleen beleggers trekken de beurs omlaag. Ook bedrijven die verlies lijden zorgen voor harde klappen.
Gaat idd lekker op WS. Hopelijk geen spike naar beneden op et eind zoals gister..quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:46 schreef edwinh het volgende:
Loopt lekker zo, toppen worden steeds hoger 3.5% erbij bij slot?
nee vooral het laatse op de grafiek van trader is te zien dat er geen grote steken meer zijn ik heb het idee dat er veel mensen weer instappen. ING 15% hoger op WS.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:48 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Gaat idd lekker op WS. Hopelijk geen spike naar beneden op et eind zoals gister..
aegon omgerekend grootste stijger op WSquote:Op donderdag 12 maart 2009 19:51 schreef edwinh het volgende:
[..]
nee vooral het laatse op de grafiek van trader is te zien dat er geen grote steken meer zijn ik heb het idee dat er veel mensen weer instappen. ING 15% hoger op WS.
whehequote:Op donderdag 12 maart 2009 21:27 schreef pberends het volgende:
Wall Street feest door
Check het plaatje.
Nope. Ik ga Fokkers leren dat de S&P het belangrijkst is. I'm on a mission baby!quote:Op donderdag 12 maart 2009 21:30 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
whehe, is 't niet handig om sowieso de DJ erbij te noemen. Dat klinkt bekender voor de meeste mensen dan de S&P
.
Het is toch te belachelijk voor woorden dat de media het altijd over de Dow heeft. Je kan je lezers toch ook leren dat het eigenlijk om de S&P gaat. Ze hebben toch wel een leervermogen ofzo?quote:
Mhaow.quote:De S&P 500 steeg sinds het dieptepunt maandag zelfs 12,6 procent. In vier dagen tijd ging de beursindex van 666 naar ruim 750 punten.
WS zal morgenavond rood op de borden laten zien denk ikquote:Op vrijdag 13 maart 2009 00:52 schreef lammegiraf het volgende:
Hoop dat de opening meevalt...
Misschien nog een beetje sprinters bijkopen morgen hoewel het eigenlijk te laat is
Dat zie je inderdaad vaak, de rebound is vaak te sterk dat het maar een dagje of 2 duurt.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 01:01 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
WS zal morgenavond rood op de borden laten zien denk ikS&P: procentje terug richting 740
Oh jawel, maar ik verwacht niet dat de rebound niet lang zal duren.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 02:28 schreef capricia het volgende:
Denk je niet dat als Wall Street doorfeest wij morgen ook een feestje van 2 procent hebben?
De kater komt later...quote:Op vrijdag 13 maart 2009 02:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oh jawel, maar ik verwacht niet dat de rebound niet lang zal duren.
En daarom moeten we maar even een dutje gaan doen, de beursdag voor mij duurt morgen tot 8.30 in de avond dus moet even wat slaap hebben want die schermen geven je wel vierkante ogen.quote:
AEX volgt de Dow toch altijd? ipv de S&Pquote:Op donderdag 12 maart 2009 21:33 schreef pberends het volgende:
[..]
Het is toch te belachelijk voor woorden dat de media het altijd over de Dow heeft. Je kan je lezers toch ook leren dat het eigenlijk om de S&P gaat. Ze hebben toch wel een leervermogen ofzo?
DOW of S&P, het maakt eigenlijk niet zoveel uit. T.o.v. beide indices underperformed de AEX al sinds juli 2008. Qua samenstelling komt de DOW meer in de buurt van de AEX dan de S&P 500. De DOW is samengesteld uit 30 bedrijven, de AEX uit 25. S&P is veel breder.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 06:33 schreef RvLaak het volgende:
[..]
AEX volgt de Dow toch altijd? ipv de S&P
omdat?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:58 schreef foetre het volgende:
Laten we het niet hopen.
Hij goedkoop in wil stappen. Zie een paar pagina's teurgquote:
Dit word weer een dikke baaldag.Gister dacht ik dit gaat de goede kant op met -3% maar uiteindelijk was het weerquote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:01 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Hij goedkoop in wil stappen. Zie een paar pagina's teurg
[edit]
Opening van +1,6% & alles groen bij opening. Da's lang geleden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |