Al snel bleek dat er een hoop Fok!ers zich wel herkenden in dit verhaal en we gingen opzoek naar een goed schoonmaak rooster. Greys bleek een rooster te hebben gemaakt, het Peggy schema naar Peggy Bundy.quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:11 schreef maok het volgende:
Ik woon alleen en werk fulltime. Ik merk dat ik de laatste tijd niet zo goed ben in het bijhouden van mijn huishouden. Regelmatig komt het voor dat ik vlak voor dat visite langs komt nog snel even oppervlakkig schoonmaak en opruim en iig dingen als de wc nog even schoonmaak en dan net optijd helemaal gestessed klaar ben als de bel gaat. Of dat ik al weken niet meer heb stof gezogen omdat ik de was en de afwas even belangrijker vind op dat moment. Als ik uit mijn werk kom heb ik ook geen zin om nog uren aan het huishouden te besteden, meestal ga ik dan boodschappen doen en koken en daar blijft het dan bij. Later probeer ik dat dan allemaal in te halen op zaterdag, maar dat werkt ook niet. Ik merk ook dat ik dingen vergeet om te doen. Oudpapier blijft vaak veel te lang staan omdat ik vergeet rekening te houden met het moment dat het opgehaald wordt en als ik er dan aan denk is het natuurlijk net de dag ervoor opgehaald. En mijn ramen heb ik al meer dan een jaar niet meer gelapt.
Het lijkt er op dat ik vooral slecht plan en bijhou. Ik heb wel eens gehoord dat er schema's bestaan voor het huishouden waarin precies staat waneer je wat moet doen. Zijn er hier mensen die hier die ook van dat soort schema's gebruiken, welke en hoe bevallen ze en werkt het ij jou om je er aan te houden? Of weet er iemand een goede manier om het te plannen?
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:34 schreef Greys het volgende:
Downloaden, op je computer opslaan en aanpassen naar wens.
Aanpassen van een gekleurde cel doe je zó:
- muisklik rechts in vakje
- kies uit het rijtje dat je dan ziet 'Randen en Arcering'
- kies tabblad Arcering
- kies een kleurtje
- bij Toepassing (op dat zelfde veldje als de kleurtjes) even 'CEL' kiezen, anders wordt je hele tabel die kleur
Klinkt ingewikkeld, maar als je er eentje hebt gedaan lukt de rest ook vanzelf!
quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:18 schreef Kekaa het volgende:
Maak een schema dat voor jezelf logisch is, probeer niet teveel op 1 dag te doen... behalve als je graag een schoonmaakdag wilt (in totaal duurt het dan ook maar maximaal 2 uur ofzo).
quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:
Was dit niet zoiets? Of was dat iets anders?
quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:02 schreef Deetch het volgende:
Het begint in ieder geval met discipline
Hoe ik het een beetje doe:Koop een vaatwasser, scheelt afwassen Na het koken direct alle zooi opruimen, kost je dan 10 minuten Dingen direct na gebruik opruimen (oud papier, afwas, afval, boeken, cd's) Boekhoudingsdingen 1x per week inplannen en alle daarbij behorende documenten in een
postbakje leggen, dit kan prima op een verloren avondje (half uurtje)Zaterdag- of zondagmiddag de rest schoonmaken, kost je een uurtje of 2 en 's middags doe
je meestal toch niet zo heel veel.Boodschappen 1x per week op zaterdag (met een lijstje en volle maag ivm goedkoper) Dubbele porties kopen en eentje dan invriezen (scheelt 50% koken) Was 's ochtends aanzetten (als het kan met vertraging) en direct na thuiskomst verwerken
(ophangen, wadroger)Planten water geven doe je 's avonds na het eten even snel tijdens de reclame ofzo
quote:Op donderdag 15 januari 2009 19:46 schreef krakkemieke het volgende:
En wat ik wel geleerd heb van flylady: je huis wordt niet opeens een zooi. Het kost dus ook tijd om het op orde te krijgen. En het kost dus ook tijd om een manier te vinden om jouw ritme te vinden.
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 16:00 schreef Psych-case het volgende:
Hmm nou ik ben nooit echt uren aan het schoonmaken. Dingetjes tussendoor doen scheelt. En mijn vaat laat ik ook vaak staan tot het een berg is maar is als ik er eenmaal aan begin is zo weggewerkt. In je hoofd maak je dingen vaak groter en ellendiger dan dat ze zijn. Was heb je ook zo opgehangen en opgevouwen, dit doe ik vaak tijdens het koken. Ook scheelt het ook als je thuis pantoffels draagt ipv met je schoenen door het hele huis en tussendoor ff swiffert. Afstoffen is ook ff snel met een lapje in de weer. Het enige wat ik echt vermoeiend vind is dweilen en het aquarium schoonmaken. Strijkwerk spaar ik op. Waswerk ook want met een lege trommel wassen is not done! Voor dat papierwerk dat bij mij ook altijd te lang staat heb ik een mooie rieten kist bij de Blokker gekocht, zo ziet niemand het. Kom op je kan het, ik ben ook een enorme luilak en ik kan het ook en wees niet te streng voor jezelf en beloon jezelf nadat je wat heb gedaan en denk niet van ohww en nu moet ik dat en dat nog.
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:46 schreef Rijstebuiltje het volgende:
[..]
De tip : koop een scanner + een extern hard schijfje..
De facturen die betaald moeten worden plannen we in via Telebankieren, schrijven op de rekening wanneer deze is betaald, vervolgens inscannen+opslaan en de originele factuur vernietigen.
Dat scheelt een hoop onoverzichtelijkheid ..
quote:Op zondag 18 januari 2009 22:48 schreef Maeghan het volgende:
Wat voor mij het beste werkt is me realiseren dat schoonmaken er gewoon bijhoort, dat niet alles in een keer hoeft en ook dat het niet zo lang duurt. Op m'n vorige werk was schoonmaken een routine, iedere dag standaard een aantal dingen schoonmaken en dan wekelijks nog wat dingen. En toen dacht ik 'als ik op m'n werk alles bij kan houden in een half uur per dag, moet het thuis ook kunnen'. Dus dan doe ik gewoon af en toe wat. Als ik even niks te doen heb en niet echt zin heb in iets specifieks, dan ga ik even een half uurtje schoonmaken.
Daarnaast moet je het jezelf ook makkelijk maken: waarom schrobben als je met de goede hulpmiddelen zo klaar bent? Mijn standaardhuishouduitrusting is: Muscle keukenreiniger, Blue Wonder allesreiniger en sanitairreiniger (werkt goed! in tien minuten je douche streeploos schoon en kalkvrije glanzende tegeltjes), multivezeldoekjes en wondersponsjes en voor het toilet WC eend active poeder met bleek (gooi voor je gaat slapen een zakje in de pot - ca. 10 seconden werk -, zet je wc-borstel erin en wc + borstel zijn schoon en spierwit).
quote:Op maandag 19 januari 2009 12:46 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb wel een paar van de FlyLady routines ingebouwd, dagelijks een lapje over wastafel, toilet en aanrecht e.d. want dat vond ik best wel prettig en deed ik dus ook al praktisch iedere dag. En ik krijg de mailtjes ook nog steeds want daar zitten best wel eens dingen tussen die niet in het schema staan of die niet eens in me opkomen.
quote:Op maandag 19 januari 2009 12:53 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik ook. De maandelijkse klus staat op dinsdag ingepland en ik heb ze genummerd zodat ik iedere week een andere doe.
Ik heb het schema ook in een doorzichtig mapje gestopt zodat ik met een marker af kan kruizen wat ik gedaan heb en aan het einde van de week haal ik gewoon een lapje over het mapje en dan kan ik weer opnieuw.
quote:Op maandag 19 januari 2009 20:28 schreef krakkemieke het volgende:
En soms heb je gewoon een rommelig hoofd en is opruimen moeilijk. Dat heb ik ook en dan denk ik gewoon: Ik heb toch maar fijn dat laatje opgeruimd! Babysteps idd.
quote:Op woensdag 21 januari 2009 18:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Welkom!
Het handigst voor je badkamer, als die al weken schreeuwt om aandacht (agossie! ) is denk ik:
- alles van de grond halen, in de gang zetten
- alle losse frummels van de bad/douche rand halen (flesjes, potjes, e.d)
- alle losse meuk boven en rond je wastafel halen
Zo kan je lekker kwistig tekeer gaan met schoonmaakspul zonder dat je bang hoeft te zijn dat je iets om kwakt! En dan zet je meteen je toilet indien aanwezig in de badkamer ff in de bleek, wc borstel in de pot laten staan. Lekker de rest soppen.
En daarna zet je alles één voor één terug en kijk je meteen of er geen lege shampooflessen wegkunnen. En geef potjes creme even een veegje met een hygiënisch doekje (soms plakken de deksels van dat soort potjes en zijn ze stoffig enzo) voordat je ze terug zet.
*bling bling!*
Als je dit een keertje gedaan hebt kan je het daarna echt makkelijk bijhouden
En sorry voor eventueel ongevraagd advies
Maar ik vind badkamers dankbare objecten, die knappen altijd zo enorm op van een poetsbeurtje!
quote:Op donderdag 22 januari 2009 07:50 schreef kleinetrom het volgende:
wat ik ook prettig vind, is op zondag boodschappen doen.
dan haal ik voor 4 dagen alles in huis, weet je wat je moet gaan eten en hoef je daar niet meer aan te denken.
voor de verse en vergeten dingetjes ga ik dan naar de "dichtbijsupermarkt". wel zo handig!
quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:25 schreef Greys het volgende:
Gewoon de dag er na proberen een of twee dingetjes van de dag er voor bij in te halen als je je een dag niet aan het schema kunt houden. Voel je dan niet rot, het Peggy schema is er juist zodat je zoveel mogelijk tijd overhoudt om aan LEUKE dingen te besteden! Je huis wordt niet in één dag een smerige vuilnisbelt. Het gaat alleen wel sneller dan je denkt, dus ga geen drie dagen overslaan ofzo als het niet hoeft.
quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:43 schreef Marijkezwolle het volgende:
Ik heb gisteren een TODO boekje gekocht bij de HEMA, ik ben dol op geschreven lijstjes, weet niet wat dat is Maar daar zet ik nu per dag in wat ik aan schoonmaakactiviteiten en andere dingen wil doen. Super handig
quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
-knip-Maar flylady heeft me wel op het Goede Pad geholpen en ik heb geleerd dat een kast niet in 1 dag opgeruimd hoeft te zijn en dat je heel veel kan doen in slechts een kwartiertje en dat elke dag een beetje veel beter bij me past dan bijv 1x in de week alles doen.
quote:Op zondag 25 januari 2009 00:05 schreef Isabeau het volgende:
[..]
heel efficiënt van je
Waar ik bijvoorbeeld ook veel aan had was de tip om 5 minuten per dag te besteden in de kamer met de meeste troep. Ik had een soort rommelkamer en zag heel erg tegen het opruimen er van op. Dat zou een dagtaak worden! Maar nadat ik de flylady tip een hele tijd had toegepast (wat zijn nou 5 minuutjes ) was de kamer binnen korte tijd echt netjes En het is zo'n simpel concept, 5 minuten per dag. Waarom ik daar zelf nooit op was gekomen is me een raadsel
We gaan hier weer verder met tips en andere handigheidjes om meer disipline te krijgen in het huishouden.quote:Op zondag 25 januari 2009 19:07 schreef maok het volgende:
[..]
Ik heb juist expres de leuke klusjes (dus niet alleen de rotklusjes) ook op het schema gezet. Die werken een stuk makkelijker weg zodat je meer resultaat (=streepjes) op de lijst ziet, daar worden de andere klusjes ook leuker van, haalt het gemiddelde omhoog zeg maar.
Oeh, een ontstoken kies. Ik ken het gevoel, beterschap!quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:42 schreef kleinetrom het volgende:
heb al sinds maandag zo goed als niks gedaan, ben helemaal van slag door een ontstoken kies die me ervan weerhoudt om te eten en te slapen...vriendlief heeft zich nu op het huishouden gestort, gelukkig, maar voel me zowaar een beetje schuldig, als ik hem in de weer hoor zijn terwijl ik weer eens uitgeteld op mn nest lig.
vanmorgen wel vaatwasser gedaan en was aangezet, maar verder...
ps ik sta in de OP!!!
hier net zo, ik liet em zien en hij keek zo van "waar hebben we dat voor nodig, het gaat toch prima zo?"quote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:47 schreef ferrari_rood het volgende:
mijn vriend weigert het schema uit te printen en mee te nemen. misschien ben ik van het weekend even bij mijn ouders en print ik het daaruit. hij keek echt zo van wat moet ik daar meehij vindt het onzin.
ja hoogst irritant!quote:Op zaterdag 28 februari 2009 11:04 schreef NouMooiNiet het volgende:
Moeilijk om vol te houden dat schema hoor.
Heb de laatste week (weken) echt nergens zin in, en stel de taken steeds uit.
Hebben jullie dat ook als je poetst met een vochtige microvezeldoek dat het stof JUIST op t oppervlak hecht in plaats van op het doekje?? Ik word er gek van
Dus je moet al te vroeg gaan werken plus nog huishouden? En wie verdient het geld voor een hulp dan?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 16:05 schreef ferrari_rood het volgende:
hij gaat eraan geloven hoor. typ ik hoop vol.
Toch hebben wij het er wel over gehad om 1x in de week een hulp te zoeken.
Wij hebben 3 katten en een oud moeilijk huis (kubuswoning). Verder ben ik net geopereerd en moet in totaal 9maanden revalideren. Ben net afgestudeerd dus moet het hebben van invalwerk. langer "ziek" thuis blijven is geen inkomen. Dus ga ik volgende week weer werken. Mijn vriend is van thuis uit zeer verwend hun hebben altijd hulp gehad en zijn moeder doet behalve wassen, strijken en koken niets in het huishouden. Probeer een man dan nog maar iets te leren.
Sorry, ik word altijd een beetje boos als mensen zeggen dat hun partner niet wil meedoen.....quote:Op dinsdag 3 maart 2009 21:39 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb het een beetje ongelukkig getypt lees ik terug. het komt er op neer dat ik na jaren studeren nu wel wil gaan werken. En wanneer ik te vaak nee verkoop voor vervangen word ik niet meer gevraagd. ben net gebeld en heb tot de mei vakantie vaste vervanging op woensdag en vrijdag![]()
* ferrari_rood ziet zichzelf en 3 katten nog niet in een doos wonen
K ga ze inderdaad ook alleen nog droog gebruiken..quote:Op dinsdag 3 maart 2009 21:13 schreef kleinetrom het volgende:
[..]
ja hoogst irritant!
toch maar eerst droog eraf halen dan of extra doekjes gebruiken.
Dat spul heb ik wel eens een keertje gekocht, maar dat is nogal duur om elke week te gebruiken.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:58 schreef Kaar68 het volgende:
Je hebt speciaal spul om laminaat te reinigen, dan heb je niet zo'n doffe gloed erover.
En nadrogen helpt ook heel erg, gewoon na het dweilen een oude handdoek om je swiffer gebruiken.
Ik heb ook de laminaatreiniger van Pledge. Die is heel fijn.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:05 schreef ferrari_rood het volgende:
wij hebben laminaat reiniger van pledge is niet zo heel duur en je hebt maar een beetje nodig. vaak hebben ah en kruidvat oid het ook wel van hun eigen merk.
idem hier.... de afwas meer dan een maand laten staan is goorquote:Op dinsdag 5 januari 2010 19:06 schreef Marijkezwolle het volgende:
Wauw, dit topic bestond ook nogHet wordt tijd dat ik weer eens een schemaatje opstel
Wat voor vlekken heb je op je laminaat dan? En wat heb je allemaal al geprobeerd?quote:Op woensdag 6 januari 2010 08:13 schreef NouMooiNiet het volgende:
Oh maar voor die vlekken op mijn laminaat heb ik nog steeds geen oplossing gevonden...
Daar is al een discussie over gaande geweest in dit topic of in t vorige. Het probleem is het volgendequote:Op woensdag 6 januari 2010 10:58 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Wat voor vlekken heb je op je laminaat dan? En wat heb je allemaal al geprobeerd?
Dan heb jij waarschijnlijk heel glad laminaat of niet? Heb je ook al eens gedweild zonder schoonmaakmiddel? Of was dit al gevraagdquote:Op woensdag 6 januari 2010 11:12 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
Daar is al een discussie over gaande geweest in dit topic of in t vorige. Het probleem is het volgende:
Ik heb 'druppels' na t dweilen, die blijven liggen op t laminaat en drogen zo dus op.
Ik heb geprobeerd:
HG laminaatreiniger (speciaal ervoor gemaakt jaja)
heel heet water zonder laminaatreiniger / heel weinig laminaatreiniger / meer laminaatreiniger
nadrogen met een handdoek
t werkt allemaal NIET, er blijven vlekken op liggen...
Oh ja en op advies uit dit topic heb ik ook de Leifheit dweil al aangeschaft en gebruikt, zelfde resultaat...
En een microvezeldweil? Ik gebruik zelf de bluewonder voor vloeren, misschien een ander schoonmaakmiddel nog eens proberen? Is wel lastig hoor zoiets... kan me voorstellen dat nadrogen niet echt tof isquote:Op woensdag 6 januari 2010 11:18 schreef NouMooiNiet het volgende:
Ik heb beuken laminaat, is heel glad inderdaad.
Zonder reiniger ook geprobeerd, maar t lijkt wel of de oppervlakte van de vloer zelf heel vet (??) is waardoor t water druppels vormt en zo dus opdroogt..
En telkens met een doek nadrogen heb ik echt geen zin in, mijn woonkamer is nl 60 m2..
Tips zijn welkom
Gewoon zo'n pak goedkope Lidl schoonmaakdoekjes neerleggen en dan elke dag even zo'n doekje over de bril enzo. En dan eens per week gooi je er een kwak bleek in en doe je het echte poetswerk.quote:Op woensdag 6 januari 2010 16:00 schreef P.F het volgende:
Hoe vaak per week/maand moet je echt je wc etc. echt schoonmaken?
Mijn moeder doet dat bijv. 2x per week maar dat lijkt mij echt overbodig?
(Ik woon alleen)
Het werkt bij mij zo goed dat ik soms veel doe op rustdagen......quote:Op woensdag 6 januari 2010 08:13 schreef NouMooiNiet het volgende:
Hee Peggy Alert!!!
Vooral t idee dat je op je vrije dagen niks MOET is heerlijk en werkte toen heel goed!!
en tijdens verjaardagen doe ik het altijd nog een keer als ik zelf naar de wc ga...quote:Op woensdag 6 januari 2010 16:03 schreef Greys het volgende:
[..]
Gewoon zo'n pak goedkope Lidl schoonmaakdoekjes neerleggen en dan elke dag even zo'n doekje over de bril enzo. En dan eens per week gooi je er een kwak bleek in en doe je het echte poetswerk.
Zo doe ik het, tenminste. Meestal
Wie doet er 2x per dag stofzuigen dan?quote:Op woensdag 6 januari 2010 21:54 schreef Marloes het volgende:
Ik vind 2x per dag stofzuigen eigenlijk ook best overdreven![]()
Ik heb sinds deze week zo'n pakje allesreinigervochtigeschoonmaakdoekjes van de Lidl aangeschaft, ideaal! Doe er een paar keer per week de wc mee en elke dag de keuken (aanrechtblad).
Nanalunequote:Op woensdag 6 januari 2010 22:37 schreef Greys het volgende:
[..]
Wie doet er 2x per dag stofzuigen dan?
Ik doe dat 2x per week geloof ik
Ik heb geen bleek want dat is slecht voor het milieu of zoquote:Op woensdag 6 januari 2010 16:03 schreef Greys het volgende:
[..]
Gewoon zo'n pak goedkope Lidl schoonmaakdoekjes neerleggen en dan elke dag even zo'n doekje over de bril enzo. En dan eens per week gooi je er een kwak bleek in en doe je het echte poetswerk.
Zo doe ik het, tenminste. Meestal
Ja nee, niet hetzelfde doekje in de wc en in de keuken iddquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:30 schreef P.F het volgende:
Lijkt mij een beetje vies als ik ze meeneem naar de wcMaar dan pak ik er wel gewoon 1
Dat is wel slim ja! Ik zou hem niet in een kledingkast durven opbergen oid ivm spinnen..quote:Op vrijdag 8 januari 2010 11:55 schreef maok het volgende:
Ik heb mijn stofzuiger in de meterkast staan. het ding zelf ligt onderin en de stang staat recht op, de vorige bewoner had heel slim allemaal planken gemaakt en daar een hapje uit gehaald waar de stofzuiger slang precies in past
Die heb ik ook meteen ff ingeslagen. Goeie actie van AH.quote:Op maandag 18 januari 2010 18:07 schreef Marloes het volgende:
De glorix schoonmaakdoekjes zijn nu in de aanbieding bij de AH, in totaal 120 stuks voor 2.50![]()
PM me je mailadres maar, dan mail ik hem.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 21:54 schreef SarahD. het volgende:
Tvp. Zou iemand het schema van Oblivion nog eens kunnen uploaden? Het linkje is dood.
Je hebt pm.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 22:23 schreef Greys het volgende:
[..]
PM me je mailadres maar, dan mail ik hem.
Op de een of andere manier doet dat het niet meer, die geuploade
Oh, kan je die alsjeblieft nog een keer opnieuw sturen?quote:
Je hebt weer pm.quote:Op zondag 31 januari 2010 14:56 schreef Greys het volgende:
[..]
Oh, kan je die alsjeblieft nog een keer opnieuw sturen?
Dan mail ik je daarna meteen. Sorry, moest van de week mijn Inbox legen omdat ie vol was en toen heb ik alles weggegooid![]()
Visite is altijd een geweldige motivator om het huishouden te doen, kloptquote:Op zaterdag 23 januari 2010 22:10 schreef k_man het volgende:
Ik probeer het nu ook volgens een schema te doen; vaste dingen op vaste dagen. Dan nog vereist het behoorlijk wat zelfdiscipline. Het is maar goed dat er af en toe mensen over de vloer komen, want anders...
Vaste prik op de zondagochtend: strijken. Kheb er nu al weer zin in. Jeuj!
Zijn het lamellen die geweven lijken? Stop ze in een emmer met biotex en laat een nacht weken. Uitspoelen, over de stang van het douchegordijn hangen en klaar.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 14:39 schreef Judeljuud het volgende:Ik moet binnenkort mijn kunststof lamellen schoonmaken...zie ik écht vreselijk tegenop!
Heb het vanaf een ander (yahoo) mailadres nogmaals geprobeerd net!quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:42 schreef SarahD. het volgende:
Greys, volgens mij is er iets misgegaan met je mail. Het bestand zat namelijk niet in de bijlage. Zou je hem nogmaals kunnen toesturen? Of zou iemand anders het schema opnieuw willen uploaden?
Is dat van dat hoogglans ofzo? Volgens mij werkt, als ik dat zo lees, alleen nog maar een stoomreiniger. Die is zo heet dat het water direct verdampt en geen vlekken/strepen oid achter kan laten.quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:18 schreef NouMooiNiet het volgende:
Ik heb beuken laminaat, is heel glad inderdaad.
Zonder reiniger ook geprobeerd, maar t lijkt wel of de oppervlakte van de vloer zelf heel vet (??) is waardoor t water druppels vormt en zo dus opdroogt..
En telkens met een doek nadrogen heb ik echt geen zin in, mijn woonkamer is nl 60 m2..
Tips zijn welkom
Jay!!!quote:Op vrijdag 5 februari 2010 23:27 schreef Doedezemaar het volgende:
Ja, dat is ook wel zo.
Moet nu toch wel gaan zorgen dat de logeerkamer toegankelijk wordt omdat ik binnenkort een paar keer een logee krijg. Logeerbed leeg maken gaat wel lukken, daar ligt nu die berg schone was op. En dan de badkamer beetje toonbaar krijgen, en de bank leegruimen (ik heb zelf ook steeds minder zit/ligruimte)
Als mijn zusje (3 keer per jaar) op bezoek komt en een opmerking over de vieze vloer maakt ofzo, dan zeg ik altijd: daar staat de stofzuiger, als het je stoort dan ga je je gang maar hoor...Elke ruimte wordt in principe minimaal een keer per maand gestofzuigd, maar ook daar is de klad in gekomen.
Ik ga NU de overloop stofzuigen, mijn bed opmaken en dan lekker slapen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, het zijn echt van die simpele van plastic ofzo? Ze hangen hier nog van de vorige bewoonster, want ik heb nog steeds geen beter alternatief gevonden. Wat bedoel je precies met biotex? Ik heb wel zo'n soort stick daarvan voor vlekken. Sorry, maar ik ben geen groot licht wat schoonmaken betreft.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:55 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Zijn het lamellen die geweven lijken? Stop ze in een emmer met biotex en laat een nacht weken. Uitspoelen, over de stang van het douchegordijn hangen en klaar.
Ik weet alleen dat je er strepen mee weg kan halen, na het lappen, van horen zeggen.quote:Op maandag 8 februari 2010 01:39 schreef Judeljuud het volgende:
Ja, ik vrees dat het dan toch 1 voor 1 in een emmer met soda wordt. Thanks meid!
En nu ik hier toch ben...ik zag gister in een film iemand de ramen lappen met kranten. Echt ipv een spons zeg maar! Heeft iemand hier dat wel eens geprobeerd?
Dat kanquote:Op maandag 8 februari 2010 01:39 schreef Judeljuud het volgende:
Ja, ik vrees dat het dan toch 1 voor 1 in een emmer met soda wordt. Thanks meid!
En nu ik hier toch ben...ik zag gister in een film iemand de ramen lappen met kranten. Echt ipv een spons zeg maar! Heeft iemand hier dat wel eens geprobeerd?
Jaquote:Op dinsdag 15 november 2011 16:41 schreef 16meter het volgende:
Heeft iemand nog zo'n schema uit de OP? Kan hier wel wat structuur gebruiken in het huishouden.
Dat dus.quote:Op zondag 22 februari 2009 21:20 schreef ryan_atwood het volgende:
tvp. binnenkort ga ik op mezelf wonen. ik kan dus wel wat tips uit dit topic gebruiken
Misschien kun je zelf het schema waar we in dit topic over praten meenemen in dat plan. Scheelt de begeleiding ook weer het wiel uit te vinden.quote:Op zondag 20 november 2011 09:50 schreef sararaats het volgende:
Ik krijg begeleiding voor m'n huishouden en morgen wordt het begeleidingsplan gemaakt.
Ik heb een niet verbale leerstoornis en daardoor kan ik niet goed plannen
Ik woon op mezelf en ben gelukkig
Een van de LINKJES doet het nogquote:Op maandag 1 april 2013 12:29 schreef Luxuria het volgende:
Kick. Ik wil ook een schema gaan maken met een verdeling voor mijn vader, zusje en mij dus dit topic is erg handig.
Heeft toevallig nog iemand dat schema wat in de OP stond? Die kun je niet meer downloaden.
Eens in de week een schoonmaker die drie uur werkt; mijn vrouw doet de was en ik doe boodschappen (ongeveer eens per week) en kook. We hebben ook twee kids en zijn allebei een dag in de week thuis met de kinderen, dan is er vaak ook wel wat tijd voor huishoudelijk werk. Ik ga op 'mijn' dag meestal vooruit koken (wel zo makkelijk als je doordeweeks om 18.30 thuiskomt en vooral de kids snel moeten eten), mijn vrouw doet op haar dag wat losse taken, stofzuigen, wc enzo. Gaat wel aardig zo.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:50 schreef mascarpone het volgende:
Maakt er iemand nog schoon??
Ik vind het lastig om alles goed bij te houden. Wij werken allebei en hebben al drie keer een schoonmaakster gehad die meer kapot maakte dan schoonmaakte. En, daarnaast hebben we een vrij groot huis (280 m2 oppervlak).
Hoe vaak maken jullie nu b.v. de keuken of de badkamer schoon? Ik doe het nu om en om, de ene week de bovenverdieping, de andere week de benedenverdieping. En elke week probeer ik er iets extra's bij te doen (b.v. een keukenkast). Ramen zemen buiten doe ik eens per maand, binnen twee keer per maand. Boodschappen eens per week (door de week op een avond, lekker rustig).
Punt is, dat ik 's avonds de puf niet meer heb om het huishouden te doen, dus komt alles op het weekeind aan. Zaterdagochtend huishouden, zondag de was. 'k Wil ook wel eens een dag niets moeten.
Er zijn vast meer mensen die beiden werken. Hoe plannen jullie dit dan??
Welk mailadres? Dm me even, geloof dat ik hem nog hebquote:Op zaterdag 17 augustus 2013 21:37 schreef tombolafan het volgende:
Kreeg via een vriendin wel dit:
http://www.mamaenzo.nl/mama/lifestyle/schoon-op-schema
maar bijvoorbeeld de was doen enzo staat daar niet op(geen idee of dat bij Peggy er wel op staat
)
Dus als iemand nog een linkje/mailtje heeft?
Ruilen voor een creme brulee ijsje?quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 22:25 schreef Greys het volgende:
[..]
Welk mailadres? Dm me even, geloof dat ik hem nog heb
Hahaha shit dit had ik moeten zien voor ik het verzondquote:Op zaterdag 17 augustus 2013 22:32 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Ruilen voor een creme brulee ijsje?
Ja helaas, nu heb ik ze allemaal al opquote:Op zaterdag 17 augustus 2013 22:38 schreef Greys het volgende:
[..]
Hahaha shit dit had ik moeten zien voor ik het verzond![]()
Kijk even of het nog werkt enzo, tis honderd jaar oud...
Ik heb geen smartphonequote:Op zondag 18 augustus 2013 10:10 schreef Maraca het volgende:
Inmiddels zitten we in 2013. Zijn er geen goede huishouden apps?
Dan heb je inderdaad niet zoveel aan een appquote:
ik ben bewust niet onwijs alles op gaan ruimenquote:Op maandag 19 augustus 2013 22:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik doe dat steeds vol goede moed. meteen de zooi opruimen enzo.. Na 2 dagen vergeet ik het weer en uiteindelijk is het weer een pleuriszooi..![]()
Op de een of andere manier heb ik altijd andere prioriteiten en is er weer een dag om..
Nee maar als het eens goed opgeruimd is het opgeruimd houden...quote:Op maandag 19 augustus 2013 22:49 schreef tombolafan het volgende:
[..]
ik ben bewust niet onwijs alles op gaan ruimenkom vanzelf tijdens het schema volgen van alles tegen dat ik er bij doe of dat later erbij gedaan kan
Maar goed dat zeg ik nu, eerst maar afwachten hoe t na een paar weken gaat
Lotgenootjequote:Op maandag 19 augustus 2013 22:50 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Nee maar als het eens goed opgeruimd is het opgeruimd houden...
Boodschappen doe ik dan wel weer op maandag avond Lekker rustig zo rond 9 uur haha. En dan heb je een moment niks te doen en dan is dat boek weer net interessant. En blijft de rotzooi weer liggen. Of om half 5 shit de vaatwasser moet nog gedaan worden. Ben echt een drama in het huishoudenquote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:44 schreef Maraca het volgende:
[..]
LotgenootjeEn dan is het zaterdag en denk je 'doos
leer het nu eens' .Zo'n zonde van de dag
ga het nu ook anders doen. Heb bijvoorbeeld net boodschappen gedaan. Dit is toch zo'n 'verloren' avond na het werk dus dan kan dat makkelijk. Supermarkt is tot 22:00 open dus perfect
Hoef ik dat zaterdag niet meer te doen.
nou ja ik kom thuis en kijk wat ik moet doen, maak erna zoveel mogelijk t lijstje 'dagelijkse-dingen' af en dan mag ik gewoon niksenquote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Boodschappen doe ik dan wel weer op maandag avond Lekker rustig zo rond 9 uur haha. En dan heb je een moment niks te doen en dan is dat boek weer net interessant. En blijft de rotzooi weer liggen. Of om half 5 shit de vaatwasser moet nog gedaan worden. Ben echt een drama in het huishouden
Hoe doe je dat zo op de tablet? Heb een iPadquote:Op woensdag 21 augustus 2013 22:11 schreef Maraca het volgende:
Nou, het schema is af voor de maand augustus/september. Het schema wordt dagelijks automatisch bijgewerkt op mijn tablet (zie de lijst gelijk als ik de tablet aanzet), dus hopelijk helpt dat
Zijn allemaal kleine dagelijkse taakjes, dus dat is wel optimistisch
Nu nog volhouden
Ja vergeet nogal eens te stofzuigen enzoquote:Op woensdag 21 augustus 2013 22:14 schreef tombolafan het volgende:
[..]
nou ja ik kom thuis en kijk wat ik moet doen, maak erna zoveel mogelijk t lijstje 'dagelijkse-dingen' af en dan mag ik gewoon niksen
Maak gebruik van Toodledo als online to-do list. Heb zelf een Samsung tablet met vervolgens daarop de app DGT GTD & To-do list met de plugin voor Toodledo. Die app staat vervolgens als 'Widget' op mijn homepage van de tablet. Omdat ik in Toodledo aangeef of het maandelijks/wekelijks/dagelijks is krijg ik netjes per dag een overzicht wat ik allemaal moet doen. Ik heb bijvoorbeeld 'diepvries schoonmaken' als maandelijkse taak aangemaakt. Hierdoor komt hij niet elke zaterdag op mijn takenlijst te staan (gelukkig!) maar 1x in de maand op een zaterdag. Ideaalquote:Op woensdag 21 augustus 2013 22:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Hoe doe je dat zo op de tablet? Heb een iPad
oehhhhh cool!quote:Op woensdag 21 augustus 2013 22:32 schreef Maraca het volgende:
[..]
Maak gebruik van Toodledo als online to-do list. Heb zelf een Samsung tablet met vervolgens daarop de app DGT GTD & To-do list met de plugin voor Toodledo. Die app staat vervolgens als 'Widget' op mijn homepage van de tablet. Omdat ik in Toodledo aangeef of het maandelijks/wekelijks/dagelijks is krijg ik netjes per dag een overzicht wat ik allemaal moet doen. Ik heb bijvoorbeeld 'diepvries schoonmaken' als maandelijkse taak aangemaakt. Hierdoor komt hij niet elke zaterdag op mijn takenlijst te staan (gelukkig!) maar 1x in de maand op een zaterdag. Ideaal
ik ookquote:Op woensdag 21 augustus 2013 22:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ja vergeet nogal eens te stofzuigen enzo
Oh dat klinkt wel handig idd. Ga ik eens proberen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 22:32 schreef Maraca het volgende:
[..]
Maak gebruik van Toodledo als online to-do list. Heb zelf een Samsung tablet met vervolgens daarop de app DGT GTD & To-do list met de plugin voor Toodledo. Die app staat vervolgens als 'Widget' op mijn homepage van de tablet. Omdat ik in Toodledo aangeef of het maandelijks/wekelijks/dagelijks is krijg ik netjes per dag een overzicht wat ik allemaal moet doen. Ik heb bijvoorbeeld 'diepvries schoonmaken' als maandelijkse taak aangemaakt. Hierdoor komt hij niet elke zaterdag op mijn takenlijst te staan (gelukkig!) maar 1x in de maand op een zaterdag. Ideaal
Ja ik moet het misschien weer eens gaan proberen. Heb een hond voor het goeie moet ik eigenlijk 6x per dag stofzuigen haha. Maar een keer per dag vind ik al een hele opgave.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 22:35 schreef tombolafan het volgende:
[..]
ik ook
'vergeten'
Maar nu gewoon zodra ik thuis ben hop! Stofzuigenwant dan lijstje bijna af
Het is allemaal gratis dus zeker de moeite waard om eens te proberenquote:Op woensdag 21 augustus 2013 22:38 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Oh dat klinkt wel handig idd. Ga ik eens proberen.
Ja morgen eens kijken of ze dat bij de Apple ook hebben.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 22:47 schreef Maraca het volgende:
[..]
Het is allemaal gratis dus zeker de moeite waard om eens te proberen
Welke? Die in de Apple store?quote:Op donderdag 22 augustus 2013 12:07 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
De download links doen het bij mij niet![]()
Ja, klopt. Maar zo lastig is het toch niet om een eigen schema op te stellen?quote:
Nee maar het is wel makkelijk om dingen langs elkaar te leggenquote:Op donderdag 22 augustus 2013 21:43 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ja, klopt. Maar zo lastig is het toch niet om een eigen schema op te stellen?
Ik heb zelf die Viva link ergens in dit topic gebruikt als basis voor mijn schema. wellicht een optie?quote:Op donderdag 22 augustus 2013 21:44 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Nee maar het is wel makkelijk om dingen langs elkaar te leggen
Zal eens terugzoekenquote:Op donderdag 22 augustus 2013 21:45 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ik heb zelf die Viva link ergens in dit topic gebruikt als basis voor mijn schema. wellicht een optie?
Apple hequote:Op donderdag 22 augustus 2013 21:47 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Zal eens terugzoekendie app is betaald in de Apple app store.. Hoe verrassend weer
Het is dat ik hem gekregen heb ... Baas is nogal Apple gek maar anders....quote:Op donderdag 22 augustus 2013 21:51 schreef Maraca het volgende:
[..]
Apple heMaar probeer dan eens EzTodo. Die kan ook prima samen met Toodledo. Weet dan alleen niet of je een widget kunt krijgen (weet sowieso niet precies hoe dat werkt op een iPad)
Vreemd, die kwam ik wel tegen in de iTunes storequote:Op donderdag 22 augustus 2013 21:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Het is dat ik hem gekregen heb ... Baas is nogal Apple gek maar anders....
EzTodo kent hij niet eens kijken voor iets anders
Mocht deze kapot gaan maar hij is nog niet zo oud wil ik een asus transformer haha.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 09:22 schreef Maraca het volgende:
[..]
Vreemd, die kwam ik wel tegen in de iTunes storeMaar misschien dat die dan weer alleen voor de iPhone is *zucht* Toch maar over naar de Samsung?
Kijkt om zich heen... Uhh tjaquote:Op maandag 2 september 2013 13:53 schreef tombolafan het volgende:
Als ik weer eens op de laptop zit zal ik t doen
Hier ging t op zich goed, vr-za-zo alleen heel heel druk... Dus die taken zijn er bij ingeschoten en moet ik nog ff inhalen
Ah, schopje. Als iemand wiltquote:Op zondag 25 augustus 2013 21:31 schreef Maraca het volgende:
Maar om niet geheel offtopic te gaan: als iemand het Peggy Bundy Schema weer online kan zetten wordt dat zeker gewaardeerd
Heb je hem ook voor mij?quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 22:25 schreef Greys het volgende:
[..]
Welk mailadres? Dm me even, geloof dat ik hem nog heb
Jij en niet te veel van voorstellen?quote:Op dinsdag 12 november 2013 20:11 schreef Greys het volgende:
Ja maar stel je er niet teveel van voor hoor
Het is een simpel word documentje met een paar gekleurde tabellen die je dan zelf voor jezelf even moet aanpassen. Dat is jaren oud. Tegenwoordig zijn er vast hippere dingen voor, apps enzo
Maar dm gerust je mailadres als je er even naar wilt kijken wat we toen gebruikten, want dat heb ik geloof ik nog wel!
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 22:46 schreef Greys het volgende:
Als er iemand inspiratie nodig heeft voor een schema:
http://writer.zoho.com/public/greysfok/Schoonmaakschema1
En dan als je het schema wilt hebben en zelf wilt aanpassen, dan bovenin even 'Download' klikken en 'Doc' kiezen. Je hebt kans dat je daarna in Word nog even moet instellen dat het een liggende pagina is.
Dan kan je hem daarna zelf invullen met welke taken je er wel of niet in wilt hebben.
En op welke dagen je wat wilt doen
Je leest uiteindelijk dus per dag, dus bv op maandag kijk je welke hokjes er gekleurd zijn in die kolom en dat moet je op die dag doen.
Hoe je de vakjes ontkleurt of inkleurt staat nog in de OP
Ik zag alleen dat het download linkje het daar niet meer deed.
Dus kijk maar of jullie er iets aan hebben.
Vrij genoemd naar de ultieme huishoudster... Peggy Bundy
Dit klinkt als mijn leven! Zelfs het aquarium klopt!quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:30 schreef saaw het volgende:
Afwasmachine uitruimen doe ik vaak tijdens het koken en de keuken opruimen meteen na het eten.
Bed opmaken terwijl het vieze beddengoed in de wasmachine zit.
Boodschappen doen op weg naar huis vanuit school of werk [want als ik een keer thuis op de bank zit heb ik daar echt geen zin meer in]
Was 's ochtends aanzetten met vertraging zodat het klaar is als je thuiskomt.
De was ophangen en plantjes water geven terwijl mn lief [of hij terwijl ik] kook[t]
Mn administratie gooi ik in een grote bak en doe ik 1x per maand. Alles betalen en in mapjes douwen.
Hoef alleen nog af en toe te stofzuigen, dweilen, afstoffen, badkamer en aquarium.
Ik ben verkocht!quote:Op zaterdag 14 februari 2009 12:01 schreef NouMooiNiet het volgende:
Greys bleek een rooster te hebben gemaakt, het Peggy schema naar Peggy Bundy.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |