Al snel bleek dat er een hoop Fok!ers zich wel herkenden in dit verhaal en we gingen opzoek naar een goed schoonmaak rooster. Greys bleek een rooster te hebben gemaakt, het Peggy schema naar Peggy Bundy.quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:11 schreef maok het volgende:
Ik woon alleen en werk fulltime. Ik merk dat ik de laatste tijd niet zo goed ben in het bijhouden van mijn huishouden. Regelmatig komt het voor dat ik vlak voor dat visite langs komt nog snel even oppervlakkig schoonmaak en opruim en iig dingen als de wc nog even schoonmaak en dan net optijd helemaal gestessed klaar ben als de bel gaat. Of dat ik al weken niet meer heb stof gezogen omdat ik de was en de afwas even belangrijker vind op dat moment. Als ik uit mijn werk kom heb ik ook geen zin om nog uren aan het huishouden te besteden, meestal ga ik dan boodschappen doen en koken en daar blijft het dan bij. Later probeer ik dat dan allemaal in te halen op zaterdag, maar dat werkt ook niet. Ik merk ook dat ik dingen vergeet om te doen. Oudpapier blijft vaak veel te lang staan omdat ik vergeet rekening te houden met het moment dat het opgehaald wordt en als ik er dan aan denk is het natuurlijk net de dag ervoor opgehaald. En mijn ramen heb ik al meer dan een jaar niet meer gelapt.
Het lijkt er op dat ik vooral slecht plan en bijhou. Ik heb wel eens gehoord dat er schema's bestaan voor het huishouden waarin precies staat waneer je wat moet doen. Zijn er hier mensen die hier die ook van dat soort schema's gebruiken, welke en hoe bevallen ze en werkt het ij jou om je er aan te houden? Of weet er iemand een goede manier om het te plannen?
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:34 schreef Greys het volgende:
Downloaden, op je computer opslaan en aanpassen naar wens.
Aanpassen van een gekleurde cel doe je zó:
- muisklik rechts in vakje
- kies uit het rijtje dat je dan ziet 'Randen en Arcering'
- kies tabblad Arcering
- kies een kleurtje
- bij Toepassing (op dat zelfde veldje als de kleurtjes) even 'CEL' kiezen, anders wordt je hele tabel die kleur
Klinkt ingewikkeld, maar als je er eentje hebt gedaan lukt de rest ook vanzelf!
quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:18 schreef Kekaa het volgende:
Maak een schema dat voor jezelf logisch is, probeer niet teveel op 1 dag te doen... behalve als je graag een schoonmaakdag wilt (in totaal duurt het dan ook maar maximaal 2 uur ofzo).
quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:
Was dit niet zoiets? Of was dat iets anders?
quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:02 schreef Deetch het volgende:
Het begint in ieder geval met discipline
Hoe ik het een beetje doe:Koop een vaatwasser, scheelt afwassen Na het koken direct alle zooi opruimen, kost je dan 10 minuten Dingen direct na gebruik opruimen (oud papier, afwas, afval, boeken, cd's) Boekhoudingsdingen 1x per week inplannen en alle daarbij behorende documenten in een
postbakje leggen, dit kan prima op een verloren avondje (half uurtje)Zaterdag- of zondagmiddag de rest schoonmaken, kost je een uurtje of 2 en 's middags doe
je meestal toch niet zo heel veel.Boodschappen 1x per week op zaterdag (met een lijstje en volle maag ivm goedkoper) Dubbele porties kopen en eentje dan invriezen (scheelt 50% koken) Was 's ochtends aanzetten (als het kan met vertraging) en direct na thuiskomst verwerken
(ophangen, wadroger)Planten water geven doe je 's avonds na het eten even snel tijdens de reclame ofzo
quote:Op donderdag 15 januari 2009 19:46 schreef krakkemieke het volgende:
En wat ik wel geleerd heb van flylady: je huis wordt niet opeens een zooi. Het kost dus ook tijd om het op orde te krijgen. En het kost dus ook tijd om een manier te vinden om jouw ritme te vinden.
Laatste post in het vorige deel:quote:Op vrijdag 16 januari 2009 16:00 schreef Psych-case het volgende:
Hmm nou ik ben nooit echt uren aan het schoonmaken. Dingetjes tussendoor doen scheelt. En mijn vaat laat ik ook vaak staan tot het een berg is maar is als ik er eenmaal aan begin is zo weggewerkt. In je hoofd maak je dingen vaak groter en ellendiger dan dat ze zijn. Was heb je ook zo opgehangen en opgevouwen, dit doe ik vaak tijdens het koken. Ook scheelt het ook als je thuis pantoffels draagt ipv met je schoenen door het hele huis en tussendoor ff swiffert. Afstoffen is ook ff snel met een lapje in de weer. Het enige wat ik echt vermoeiend vind is dweilen en het aquarium schoonmaken. Strijkwerk spaar ik op. Waswerk ook want met een lege trommel wassen is not done! Voor dat papierwerk dat bij mij ook altijd te lang staat heb ik een mooie rieten kist bij de Blokker gekocht, zo ziet niemand het.Kom op je kan het, ik ben ook een enorme luilak en ik kan het ook en wees niet te streng voor jezelf en beloon jezelf nadat je wat heb gedaan en denk niet van ohww en nu moet ik dat en dat nog.
Mocht je de laatste zijn en het topic sluiten, open dan even een nieuwe! De OP is hier te vindenquote:Op woensdag 21 januari 2009 13:26 schreef Ewelina het volgende:
De IKEA heeft van zo'n plastic tasjes opberger die je aan je muur/deur kunt plakken. Erg handig, tasjes zijn meteen opgeruimd en ik vergeet nooit meer een tasje mee te nemen als ik boodschappen ga doen (hij zit tegen mijn voordeur aan, bij de keuken)
Geniaal, dat zou ook zoiets voor mij zijn. Ik vergeet altijd die arme plantjes.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:10 schreef MinderMutsig het volgende:
Planten water geven staat hier niet op het schema want ik heb vorig jaar van Sinterklaas een fantastisch dingetje gekregen. Een vogeltje met een sensor aan zijn pootjes die de vochtigheid meten. En als de plant te droog is begint hij te fluiten. Ik heb dat ding in de plant geprikt die het gevoeligst is voor droogte en als die water moet hebben krijgen ze allemaal wat. Het ding is lelijk kitscherig en irritant maar mijn planten hebben er nog nooit zo goed bij gestaan.
Als je het schema per dag gewoon van boven naar beneden lijst (bv 'de rode kolom = maandag') dan zie je in feite ook wat je die dag gedaan wilt/moet hebbenquote:Op woensdag 21 januari 2009 14:29 schreef Jelief het volgende:
Ik bedenk mij net dat ik ook een dagelijks lijstje kan maken. Dus met wat er elke dag moet gebeuren, met dingen als - voor het slapen gaan alle vaat in de machine en eventueel aanzetten- - na het kokenen afruimen aanrecht afnemen- Klinkt heel kinderachtig maar hier in huis 'vergeten' we dat soort dingen nog wel eens. Net als de was meteen in de kast leggen als we die gevouwen hebben, of erger, wel de droger uitzetten maar de was er rustig in laten zitten
En manlief moet nou eindelijk maar eens snappen dat als de vuile wasmand vol zit hij ook best wel een was klaar mag zetten in de machine
Ik zou gewoon een schema maken en dan tegen de kraamhulp zeggen dat jullie dat altijd al zo deden.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:16 schreef Jelief het volgende:
Het schema moet heirnog héél eventjes wachten, eerst even bevallen morgen
Ik ga nu wel even kijken of ik hem vast aan kan passen... misschien heeft de kraamhulp er wat aan
Oh, de herkenningquote:Op woensdag 21 januari 2009 15:06 schreef Anosmie het volgende:
Of ik zou zweren dat ik het 'laatst' nog gedaan heb, maar dat blijkt dan 3,5 week geleden te zijn..
Whehehe dat had ik ook altijd inderdaad.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:06 schreef Anosmie het volgende:
Keihandig dat schema van Greys!
Ik ga hem vanavond ook even voor mezelf invullen. Ik vergeet altijd wel wat. Of ik zou zweren dat ik het 'laatst' nog gedaan heb, maar dat blijkt dan 3,5 week geleden te zijn..
Pauze heeft....quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |