abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65281054
Hier verder!

Het vorige deel: huishouden volgens schema

OP van maok:

Het begon met deze post:
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:11 schreef maok het volgende:
Ik woon alleen en werk fulltime. Ik merk dat ik de laatste tijd niet zo goed ben in het bijhouden van mijn huishouden. Regelmatig komt het voor dat ik vlak voor dat visite langs komt nog snel even oppervlakkig schoonmaak en opruim en iig dingen als de wc nog even schoonmaak en dan net optijd helemaal gestessed klaar ben als de bel gaat. Of dat ik al weken niet meer heb stof gezogen omdat ik de was en de afwas even belangrijker vind op dat moment. Als ik uit mijn werk kom heb ik ook geen zin om nog uren aan het huishouden te besteden, meestal ga ik dan boodschappen doen en koken en daar blijft het dan bij. Later probeer ik dat dan allemaal in te halen op zaterdag, maar dat werkt ook niet. Ik merk ook dat ik dingen vergeet om te doen. Oudpapier blijft vaak veel te lang staan omdat ik vergeet rekening te houden met het moment dat het opgehaald wordt en als ik er dan aan denk is het natuurlijk net de dag ervoor opgehaald. En mijn ramen heb ik al meer dan een jaar niet meer gelapt.

Het lijkt er op dat ik vooral slecht plan en bijhou. Ik heb wel eens gehoord dat er schema's bestaan voor het huishouden waarin precies staat waneer je wat moet doen. Zijn er hier mensen die hier die ook van dat soort schema's gebruiken, welke en hoe bevallen ze en werkt het ij jou om je er aan te houden? Of weet er iemand een goede manier om het te plannen?
Al snel bleek dat er een hoop Fok!ers zich wel herkenden in dit verhaal en we gingen opzoek naar een goed schoonmaak rooster. Greys bleek een rooster te hebben gemaakt, het Peggy schema naar Peggy Bundy.

(Oblivion's schema)

Je kunt het hier Downloaden. (Het schema door maok aangepast staat hier)
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 18:34 schreef Greys het volgende:
Downloaden, op je computer opslaan en aanpassen naar wens.

Aanpassen van een gekleurde cel doe je zó:
- muisklik rechts in vakje
- kies uit het rijtje dat je dan ziet 'Randen en Arcering'
- kies tabblad Arcering
- kies een kleurtje
- bij Toepassing (op dat zelfde veldje als de kleurtjes) even 'CEL' kiezen, anders wordt je hele tabel die kleur

Klinkt ingewikkeld, maar als je er eentje hebt gedaan lukt de rest ook vanzelf!

Er zijn er een hoop tips voorbij gekomen, zoals:
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:18 schreef Kekaa het volgende:
Maak een schema dat voor jezelf logisch is, probeer niet teveel op 1 dag te doen... behalve als je graag een schoonmaakdag wilt (in totaal duurt het dan ook maar maximaal 2 uur ofzo).
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:
Was dit niet zoiets? Of was dat iets anders?
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 16:02 schreef Deetch het volgende:
Het begint in ieder geval met discipline

Hoe ik het een beetje doe:
  • Koop een vaatwasser, scheelt afwassen
  • Na het koken direct alle zooi opruimen, kost je dan 10 minuten
  • Dingen direct na gebruik opruimen (oud papier, afwas, afval, boeken, cd's)
  • Boekhoudingsdingen 1x per week inplannen en alle daarbij behorende documenten in een
    postbakje leggen, dit kan prima op een verloren avondje (half uurtje)
  • Zaterdag- of zondagmiddag de rest schoonmaken, kost je een uurtje of 2 en 's middags doe
    je meestal toch niet zo heel veel.
  • Boodschappen 1x per week op zaterdag (met een lijstje en volle maag ivm goedkoper)
  • Dubbele porties kopen en eentje dan invriezen (scheelt 50% koken)
  • Was 's ochtends aanzetten (als het kan met vertraging) en direct na thuiskomst verwerken
    (ophangen, wadroger)
  • Planten water geven doe je 's avonds na het eten even snel tijdens de reclame ofzo
  • quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 19:46 schreef krakkemieke het volgende:
    En wat ik wel geleerd heb van flylady: je huis wordt niet opeens een zooi. Het kost dus ook tijd om het op orde te krijgen. En het kost dus ook tijd om een manier te vinden om jouw ritme te vinden.
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 16:00 schreef Psych-case het volgende:
    Hmm nou ik ben nooit echt uren aan het schoonmaken. Dingetjes tussendoor doen scheelt. En mijn vaat laat ik ook vaak staan tot het een berg is maar is als ik er eenmaal aan begin is zo weggewerkt. In je hoofd maak je dingen vaak groter en ellendiger dan dat ze zijn. Was heb je ook zo opgehangen en opgevouwen, dit doe ik vaak tijdens het koken. Ook scheelt het ook als je thuis pantoffels draagt ipv met je schoenen door het hele huis en tussendoor ff swiffert. Afstoffen is ook ff snel met een lapje in de weer. Het enige wat ik echt vermoeiend vind is dweilen en het aquarium schoonmaken. Strijkwerk spaar ik op. Waswerk ook want met een lege trommel wassen is not done! Voor dat papierwerk dat bij mij ook altijd te lang staat heb ik een mooie rieten kist bij de Blokker gekocht, zo ziet niemand het. Kom op je kan het, ik ben ook een enorme luilak en ik kan het ook en wees niet te streng voor jezelf en beloon jezelf nadat je wat heb gedaan en denk niet van ohww en nu moet ik dat en dat nog.
    Laatste post in het vorige deel:
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 13:26 schreef Ewelina het volgende:
    De IKEA heeft van zo'n plastic tasjes opberger die je aan je muur/deur kunt plakken. Erg handig, tasjes zijn meteen opgeruimd en ik vergeet nooit meer een tasje mee te nemen als ik boodschappen ga doen (hij zit tegen mijn voordeur aan, bij de keuken)
    Mocht je de laatste zijn en het topic sluiten, open dan even een nieuwe! De OP is hier te vinden

[ Bericht 61% gewijzigd door Ewelina op 21-01-2009 13:33:17 ]
    [b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
      Eurovisie Songfestival Queen woensdag 21 januari 2009 @ 13:28:42 #2
    163650 Greys
    pi_65281129
    Ewelina, er had iemand een hele mooie OP klaargemaakt. Wil je die er in zetten?
    Ik zal hem even voor je zoeken.
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
    pi_65281155
    Ja hoor, is goed
    [b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
      Eurovisie Songfestival Queen woensdag 21 januari 2009 @ 13:29:40 #4
    163650 Greys
    pi_65281171
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      Eurovisie Songfestival Queen woensdag 21 januari 2009 @ 13:31:53 #5
    163650 Greys
    pi_65281267
    Dank Ewelina! En wat een toffe OP!
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
    pi_65281324
    Ik post in deze reeks ook gewoon weer mee.
      woensdag 21 januari 2009 @ 13:44:42 #7
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_65281779
    Ik doe uiteraard weer mee. Ik zit er ook nog aan te denken om zo'n IKEA ding te kopen (goed voor de structuur), ik heb nu alle plastictasjes op een plank in de meterkast liggen, maar als ik eentje uit trek komt de rest vaak ook mee wat of resulteerd in chaos in de hal als ik snel weg moet of ik kom toch met een nieuw tasje thuis omdat ik het te lastig vind om er eentje mee te nemen.
    Ik moet alleen nog even kijken of ik hem op kan hangen in de meterkast want de plek is wel handig zo bij de voordeur. Ow, ik bedenk nu dat ik hem ook wel aan de radiator op kan hangen.
    Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
      woensdag 21 januari 2009 @ 13:51:24 #8
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_65282038
    *mee leest...
    Op zich gaat het aardig hier qua was en afwas en zuigen en dweilen enzo, maar dingen als de badkamer en de keuken meer dan oppervlakkig schiet er wel bij in zeg maar.
    pi_65282651
    Wat een mooie OP.

Mijn schema voor vandaag:
    - badkamer grote beurt
    - toilet kleine beurt (dagelijks)
    - afstoffen
    - stofzuigen en dweilen
    - tafel opruimen en schoonmaken (dagelijks want het is een tafel met glazen blad)
    - vaatwasser (dagelijks)
    - Aanrecht en gasfornuis schoonmaken (dagelijks)
    - Het grote raam in de woonkamer lappen en dan zijn alle ramen gedaan voor deze maand
    Nu de buitenkant nog.
    - Kwartiertje honden kammen (dagelijks)

Planten water geven staat hier niet op het schema want ik heb vorig jaar van Sinterklaas een fantastisch dingetje gekregen. Een vogeltje met een sensor aan zijn pootjes die de vochtigheid meten. En als de plant te droog is begint hij te fluiten. Ik heb dat ding in de plant geprikt die het gevoeligst is voor droogte en als die water moet hebben krijgen ze allemaal wat. Het ding is lelijk kitscherig en irritant maar mijn planten hebben er nog nooit zo goed bij gestaan.
    There is no love sincerer than the love of food.
    pi_65282739
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 14:10 schreef MinderMutsig het volgende:

Planten water geven staat hier niet op het schema want ik heb vorig jaar van Sinterklaas een fantastisch dingetje gekregen. Een vogeltje met een sensor aan zijn pootjes die de vochtigheid meten. En als de plant te droog is begint hij te fluiten. Ik heb dat ding in de plant geprikt die het gevoeligst is voor droogte en als die water moet hebben krijgen ze allemaal wat. Het ding is lelijk kitscherig en irritant maar mijn planten hebben er nog nooit zo goed bij gestaan.
    Geniaal, dat zou ook zoiets voor mij zijn. Ik vergeet altijd die arme plantjes.

Mijn taken voor vandaag:
    - Afwassen (heb geen vaatwasser)
    - Badkamer nog een keertje doen (gisteren maar half kunnen doen)
    - Koelkast opruimen
    - Koken
    - Planten water geven

Dat is wel te doen vandaag.
    pi_65282895
    Het schema moet heirnog héél eventjes wachten, eerst even bevallen morgen
    Ik ga nu wel even kijken of ik hem vast aan kan passen... misschien heeft de kraamhulp er wat aan
    Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
    Begin maar gewoon,hier en nu.
    Je kunt niet alles voorzien.
    Begin er maar gewoon aan te werken.
    pi_65282966
    Ik ga eens een schema voor mezelf in elkaar prutsen.
    Kijken of het werkt icm een paar uur sporten per dag (ook wel woon-werk verkeer genoemd) en een fulltime baan.
      woensdag 21 januari 2009 @ 14:28:53 #13
    240052 NouMooiNiet
    what's in a name...
    pi_65283357
    wat een leuk topic! tvp dus
    "Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
    pi_65283401
    Ik bedenk mij net dat ik ook een dagelijks lijstje kan maken. Dus met wat er elke dag moet gebeuren, met dingen als - voor het slapen gaan alle vaat in de machine en eventueel aanzetten- - na het kokenen afruimen aanrecht afnemen- Klinkt heel kinderachtig maar hier in huis 'vergeten' we dat soort dingen nog wel eens. Net als de was meteen in de kast leggen als we die gevouwen hebben, of erger, wel de droger uitzetten maar de was er rustig in laten zitten
    En manlief moet nou eindelijk maar eens snappen dat als de vuile wasmand vol zit hij ook best wel een was klaar mag zetten in de machine
    Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
    Begin maar gewoon,hier en nu.
    Je kunt niet alles voorzien.
    Begin er maar gewoon aan te werken.
      Eurovisie Songfestival Queen woensdag 21 januari 2009 @ 14:35:42 #15
    163650 Greys
    pi_65283646
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 14:29 schreef Jelief het volgende:
    Ik bedenk mij net dat ik ook een dagelijks lijstje kan maken. Dus met wat er elke dag moet gebeuren, met dingen als - voor het slapen gaan alle vaat in de machine en eventueel aanzetten- - na het kokenen afruimen aanrecht afnemen- Klinkt heel kinderachtig maar hier in huis 'vergeten' we dat soort dingen nog wel eens. Net als de was meteen in de kast leggen als we die gevouwen hebben, of erger, wel de droger uitzetten maar de was er rustig in laten zitten
    En manlief moet nou eindelijk maar eens snappen dat als de vuile wasmand vol zit hij ook best wel een was klaar mag zetten in de machine
    Als je het schema per dag gewoon van boven naar beneden lijst (bv 'de rode kolom = maandag') dan zie je in feite ook wat je die dag gedaan wilt/moet hebben
    Gewoon doen wat voor jou het handigste is! Allemaal losse lijstjes per dag werkt bij mij niet, ik wilde één A4tje met daarop alle dagen en dan zo klein en makkelijk mogelijk. Maar ga jij inderdaad eerst maar eens bevallen!
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
    pi_65283750
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 14:16 schreef Jelief het volgende:
    Het schema moet heirnog héél eventjes wachten, eerst even bevallen morgen
    Ik ga nu wel even kijken of ik hem vast aan kan passen... misschien heeft de kraamhulp er wat aan
    Ik zou gewoon een schema maken en dan tegen de kraamhulp zeggen dat jullie dat altijd al zo deden.
    There is no love sincerer than the love of food.
      woensdag 21 januari 2009 @ 14:40:56 #17
    6644 ElizabethR
    Bangers & Mash
    pi_65283865
    Whehehe, ik ga dit topic aan mijn zoon laten lezen. Ik mag zijn kamer niet meer schoonmaken, maar gisteren toen ik er binnenliep om schone was op zijn bed te leggen vond ik dat het stonk, en heb ik het rolgordijn (dat altijd dicht is) opengetrokken met het doel te luchten, en schrok me wild. Heel het raamkozijn onder de schimmel. Nou, ik heb dus meteen chloor gepakt en ben aan de slag gegaan. Heb zijn kamer gewoon helemaal ontsmet!! De viezerik!. En voortaan gaat ie onder dwang een keer in de week in zijn kamer aan de gang!! Heb overigens geen zaken aangetroffen in die kamer waardoor ik hem niet meer schoon zou mogen maken

En dan ga ik nu even 4 badkamers poetsen.
    Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
    Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
    pi_65283915
    All done!

Ik sta in de OP!

Steeds als ik tegen de lamp loop,
    neem ik een stukje licht mee.
    Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
    pi_65284645
    4 badkamers????
    pi_65284809
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 15:01 schreef ferrari_rood het volgende:
    4 badkamers????
    Dat was mijn reactie ook al.

pi_65284821
    Keihandig dat schema van Greys!
    Ik ga hem vanavond ook even voor mezelf invullen. Ik vergeet altijd wel wat. Of ik zou zweren dat ik het 'laatst' nog gedaan heb, maar dat blijkt dan 3,5 week geleden te zijn. .
    Fok!bejaarde
    pi_65285038
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 15:06 schreef Anosmie het volgende:
    Of ik zou zweren dat ik het 'laatst' nog gedaan heb, maar dat blijkt dan 3,5 week geleden te zijn. .
    Oh, de herkenning
      Eurovisie Songfestival Queen woensdag 21 januari 2009 @ 15:13:02 #23
    163650 Greys
    pi_65285087
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 15:06 schreef Anosmie het volgende:
    Keihandig dat schema van Greys!
    Ik ga hem vanavond ook even voor mezelf invullen. Ik vergeet altijd wel wat. Of ik zou zweren dat ik het 'laatst' nog gedaan heb, maar dat blijkt dan 3,5 week geleden te zijn. .
    Whehehe dat had ik ook altijd inderdaad.
    Vooral met de post/rekeningen behandelen
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      woensdag 21 januari 2009 @ 15:17:49 #24
    6644 ElizabethR
    Bangers & Mash
    pi_65285267
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 15:01 schreef ferrari_rood het volgende:
    4 badkamers????
    Pauze heeft....

Ja, ik kan er ook niets aan doen. Ik woon in een huis met 5 slaapkamers en 4 badkamers. We hebben 2 grote badkamers, een boven en een beneden, en dan hebben we bij twee slaapkamers een zogenaamde ensuite, dus een badkamer die bij die slaapkamer hoort.

Het is erg luxe, maar ook wel veel werk
    4 Plees poetsen is niet bepaald mijn hobby!!
    Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
    Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
    pi_65285348
    Kom ik aan met mijn hok als douche. 1bij1 ofzo
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')