Al snel bleek dat er een hoop Fok!ers zich wel herkenden in dit verhaal en we gingen opzoek naar een goed schoonmaak rooster. Greys bleek een rooster te hebben gemaakt, het Peggy schema naar Peggy Bundy.quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:11 schreef maok het volgende:
Ik woon alleen en werk fulltime. Ik merk dat ik de laatste tijd niet zo goed ben in het bijhouden van mijn huishouden. Regelmatig komt het voor dat ik vlak voor dat visite langs komt nog snel even oppervlakkig schoonmaak en opruim en iig dingen als de wc nog even schoonmaak en dan net optijd helemaal gestessed klaar ben als de bel gaat. Of dat ik al weken niet meer heb stof gezogen omdat ik de was en de afwas even belangrijker vind op dat moment. Als ik uit mijn werk kom heb ik ook geen zin om nog uren aan het huishouden te besteden, meestal ga ik dan boodschappen doen en koken en daar blijft het dan bij. Later probeer ik dat dan allemaal in te halen op zaterdag, maar dat werkt ook niet. Ik merk ook dat ik dingen vergeet om te doen. Oudpapier blijft vaak veel te lang staan omdat ik vergeet rekening te houden met het moment dat het opgehaald wordt en als ik er dan aan denk is het natuurlijk net de dag ervoor opgehaald. En mijn ramen heb ik al meer dan een jaar niet meer gelapt.
Het lijkt er op dat ik vooral slecht plan en bijhou. Ik heb wel eens gehoord dat er schema's bestaan voor het huishouden waarin precies staat waneer je wat moet doen. Zijn er hier mensen die hier die ook van dat soort schema's gebruiken, welke en hoe bevallen ze en werkt het ij jou om je er aan te houden? Of weet er iemand een goede manier om het te plannen?
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:34 schreef Greys het volgende:
Downloaden, op je computer opslaan en aanpassen naar wens.
Aanpassen van een gekleurde cel doe je zó:
- muisklik rechts in vakje
- kies uit het rijtje dat je dan ziet 'Randen en Arcering'
- kies tabblad Arcering
- kies een kleurtje
- bij Toepassing (op dat zelfde veldje als de kleurtjes) even 'CEL' kiezen, anders wordt je hele tabel die kleur
Klinkt ingewikkeld, maar als je er eentje hebt gedaan lukt de rest ook vanzelf!
quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:18 schreef Kekaa het volgende:
Maak een schema dat voor jezelf logisch is, probeer niet teveel op 1 dag te doen... behalve als je graag een schoonmaakdag wilt (in totaal duurt het dan ook maar maximaal 2 uur ofzo).
quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:
Was dit niet zoiets? Of was dat iets anders?
quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:02 schreef Deetch het volgende:
Het begint in ieder geval met discipline
Hoe ik het een beetje doe:Koop een vaatwasser, scheelt afwassen Na het koken direct alle zooi opruimen, kost je dan 10 minuten Dingen direct na gebruik opruimen (oud papier, afwas, afval, boeken, cd's) Boekhoudingsdingen 1x per week inplannen en alle daarbij behorende documenten in een
postbakje leggen, dit kan prima op een verloren avondje (half uurtje)Zaterdag- of zondagmiddag de rest schoonmaken, kost je een uurtje of 2 en 's middags doe
je meestal toch niet zo heel veel.Boodschappen 1x per week op zaterdag (met een lijstje en volle maag ivm goedkoper) Dubbele porties kopen en eentje dan invriezen (scheelt 50% koken) Was 's ochtends aanzetten (als het kan met vertraging) en direct na thuiskomst verwerken
(ophangen, wadroger)Planten water geven doe je 's avonds na het eten even snel tijdens de reclame ofzo
quote:Op donderdag 15 januari 2009 19:46 schreef krakkemieke het volgende:
En wat ik wel geleerd heb van flylady: je huis wordt niet opeens een zooi. Het kost dus ook tijd om het op orde te krijgen. En het kost dus ook tijd om een manier te vinden om jouw ritme te vinden.
Laatste post in het vorige deel:quote:Op vrijdag 16 januari 2009 16:00 schreef Psych-case het volgende:
Hmm nou ik ben nooit echt uren aan het schoonmaken. Dingetjes tussendoor doen scheelt. En mijn vaat laat ik ook vaak staan tot het een berg is maar is als ik er eenmaal aan begin is zo weggewerkt. In je hoofd maak je dingen vaak groter en ellendiger dan dat ze zijn. Was heb je ook zo opgehangen en opgevouwen, dit doe ik vaak tijdens het koken. Ook scheelt het ook als je thuis pantoffels draagt ipv met je schoenen door het hele huis en tussendoor ff swiffert. Afstoffen is ook ff snel met een lapje in de weer. Het enige wat ik echt vermoeiend vind is dweilen en het aquarium schoonmaken. Strijkwerk spaar ik op. Waswerk ook want met een lege trommel wassen is not done! Voor dat papierwerk dat bij mij ook altijd te lang staat heb ik een mooie rieten kist bij de Blokker gekocht, zo ziet niemand het.Kom op je kan het, ik ben ook een enorme luilak en ik kan het ook en wees niet te streng voor jezelf en beloon jezelf nadat je wat heb gedaan en denk niet van ohww en nu moet ik dat en dat nog.
Mocht je de laatste zijn en het topic sluiten, open dan even een nieuwe! De OP is hier te vindenquote:Op woensdag 21 januari 2009 13:26 schreef Ewelina het volgende:
De IKEA heeft van zo'n plastic tasjes opberger die je aan je muur/deur kunt plakken. Erg handig, tasjes zijn meteen opgeruimd en ik vergeet nooit meer een tasje mee te nemen als ik boodschappen ga doen (hij zit tegen mijn voordeur aan, bij de keuken)
Geniaal, dat zou ook zoiets voor mij zijn. Ik vergeet altijd die arme plantjes.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:10 schreef MinderMutsig het volgende:
Planten water geven staat hier niet op het schema want ik heb vorig jaar van Sinterklaas een fantastisch dingetje gekregen. Een vogeltje met een sensor aan zijn pootjes die de vochtigheid meten. En als de plant te droog is begint hij te fluiten. Ik heb dat ding in de plant geprikt die het gevoeligst is voor droogte en als die water moet hebben krijgen ze allemaal wat. Het ding is lelijk kitscherig en irritant maar mijn planten hebben er nog nooit zo goed bij gestaan.
Als je het schema per dag gewoon van boven naar beneden lijst (bv 'de rode kolom = maandag') dan zie je in feite ook wat je die dag gedaan wilt/moet hebbenquote:Op woensdag 21 januari 2009 14:29 schreef Jelief het volgende:
Ik bedenk mij net dat ik ook een dagelijks lijstje kan maken. Dus met wat er elke dag moet gebeuren, met dingen als - voor het slapen gaan alle vaat in de machine en eventueel aanzetten- - na het kokenen afruimen aanrecht afnemen- Klinkt heel kinderachtig maar hier in huis 'vergeten' we dat soort dingen nog wel eens. Net als de was meteen in de kast leggen als we die gevouwen hebben, of erger, wel de droger uitzetten maar de was er rustig in laten zitten
En manlief moet nou eindelijk maar eens snappen dat als de vuile wasmand vol zit hij ook best wel een was klaar mag zetten in de machine
Ik zou gewoon een schema maken en dan tegen de kraamhulp zeggen dat jullie dat altijd al zo deden.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:16 schreef Jelief het volgende:
Het schema moet heirnog héél eventjes wachten, eerst even bevallen morgen
Ik ga nu wel even kijken of ik hem vast aan kan passen... misschien heeft de kraamhulp er wat aan
Oh, de herkenningquote:Op woensdag 21 januari 2009 15:06 schreef Anosmie het volgende:
Of ik zou zweren dat ik het 'laatst' nog gedaan heb, maar dat blijkt dan 3,5 week geleden te zijn..
Whehehe dat had ik ook altijd inderdaad.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:06 schreef Anosmie het volgende:
Keihandig dat schema van Greys!
Ik ga hem vanavond ook even voor mezelf invullen. Ik vergeet altijd wel wat. Of ik zou zweren dat ik het 'laatst' nog gedaan heb, maar dat blijkt dan 3,5 week geleden te zijn..
Pauze heeft....quote:
Verschil moet er zijn!quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:20 schreef ferrari_rood het volgende:
Kom ik aan met mijn hok als douche. 1bij1 ofzo
daar heb ik nou een man voorquote:Op woensdag 21 januari 2009 15:13 schreef Greys het volgende:
[..]
Whehehe dat had ik ook altijd inderdaad.
Vooral met de post/rekeningen behandelen
Als ik dat aan Heer Greys zou overlaten hadden we al een tijdje geen gas-water-licht meer denk ikquote:
Wow, inmens groot hoor. Stoer.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:17 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Pauze heeft....
Ja, ik kan er ook niets aan doen. Ik woon in een huis met 5 slaapkamers en 4 badkamers. We hebben 2 grote badkamers, een boven en een beneden, en dan hebben we bij twee slaapkamers een zogenaamde ensuite, dus een badkamer die bij die slaapkamer hoort.
Het is erg luxe, maar ook wel veel werk
4 Plees poetsen is niet bepaald mijn hobby!!
In mijn hoofd wordt 'dat moet ik nog betalen' na een tijdje automatisch 'dat heb ik toch al betaald?'.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:13 schreef Greys het volgende:
[..]
Whehehe dat had ik ook altijd inderdaad.
Vooral met de post/rekeningen behandelen
Dat vind ik altijd zo dolkomisch in van die slechte home make over programma's. Komen ze kijken bij een gezin met 3 kinderen wat woont in een soort vermolmde lekkende schuur, vragen ze 'wat is nou het grootste probleem voor jullie?'quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:21 schreef Greys het volgende:
Waar Elizabeth woont is het ook wat gebruikelijker om meerdere badkamers te hebben
Schotland of Ierland toch?
naja het gaat een beetje om de details zeg maar. Dat als we de vuilnisbak legen dat we ook even boven en in dewc de bakken leeg halen zodat alles in één keer weg kan.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:35 schreef Greys het volgende:
[..]
Als je het schema per dag gewoon van boven naar beneden lijst (bv 'de rode kolom = maandag') dan zie je in feite ook wat je die dag gedaan wilt/moet hebben
Gewoon doen wat voor jou het handigste is! Allemaal losse lijstjes per dag werkt bij mij niet, ik wilde één A4tje met daarop alle dagen en dan zo klein en makkelijk mogelijk. Maar ga jij inderdaad eerst maar eens bevallen!![]()
Den Bosch??quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:45 schreef ferrari_rood het volgende:
Huis met 4 badkamers. We zijn maar met z'n -en. Ruilen tegen het wonen in een kubus? Is ook zeer apart.
Ja, is wel een mooi plan. Ik heb het nu toch makkelijk, prakkie van gisteren opwarmen dus ik heb eigenlijk best de tijd om die afwas weg te werken als alles op staat. En vaak is er toch niets boeiend te doen/zien rond een uurtje of 18.00u...quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:45 schreef Greys het volgende:
Anders had je vanavond na het koken dubbel zo veel afwas Laniboekje,als je die helft nog niet gedaan had!
Kan je niet tijdens het koken, als je pannen staan te pruttelen, vast die paar dingetjes afwassen die al afgewassen kunnen worden? En dan na het eten de rest?
Ik heb laatst maar in de agenda gezet dat ik hetbed vna mijn dochter had verschoondquote:
Het raam en de badkamer moeten wachten. Ik duik nu eerst met de honden het bos in.quote:Mijn schema voor vandaag:
- badkamer grote beurt
- toilet kleine beurt (dagelijks)
- afstoffen
- stofzuigen en dweilen
- tafel opruimen en schoonmaken (dagelijks want het is een tafel met glazen blad)
- vaatwasser (dagelijks)
- Aanrecht en gasfornuis schoonmaken (dagelijks)
- Het grote raam in de woonkamer lappen en dan zijn alle ramen gedaan voor deze maand![]()
Nu de buitenkant nog.![]()
- Kwartiertje honden kammen (dagelijks)
Ik heb mezelf een karcher stoommachine kado gegeven...quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:59 schreef ElizabethR het volgende:
Ikzelf doe het allemaal voornamelijk met azijn, chloor en allesreiniger.
En als ik de tijd had om dit berichtje te posten dan kon ik ook meteen maar even daad bij het woord voegen. De afwas is nu helemaal klaar.quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:01 schreef Laniboekje het volgende:
[..]
Ja, is wel een mooi plan. Ik heb het nu toch makkelijk, prakkie van gisteren opwarmen dus ik heb eigenlijk best de tijd om die afwas weg te werken als alles op staat. En vaak is er toch niets boeiend te doen/zien rond een uurtje of 18.00u...
Aan de binnenkant van je kastdeur is zo'n ding reuze handig, mooi uit het zicht ook nog.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:44 schreef maok het volgende:
Ik doe uiteraard weer mee. Ik zit er ook nog aan te denken om zo'n IKEA ding te kopen Ik moet alleen nog even kijken of ik hem op kan hangen in de meterkast want de plek is wel handig zo bij de voordeur. Ow, ik bedenk nu dat ik hem ook wel aan de radiator op kan hangen.
Ohhhh wat zal jij lekker zitten vanavond!quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:17 schreef Laniboekje het volgende:
[..]
En als ik de tijd had om dit berichtje te posten dan kon ik ook meteen maar even daad bij het woord voegen. De afwas is nu helemaal klaar.
Kon je geen geel t-shirt aanschieten?quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:37 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik was bij de Ikea gisteren maar ik kon ze niet vinden. Rotwinkel.
Nou en of, het beetje afwas na het avondeten van net is ook weg. Nu lekker met een drankje wat internetten. Vanavond nog even een rondje badkamer doen maar dat vind ik lang niet zo erg als de afwas. Alle andere taakjes voor vandaag zijn gedaan. Zelfs de planten, die waren erg blij met me.quote:Op woensdag 21 januari 2009 18:37 schreef Greys het volgende:
[..]
Ohhhh wat zal jij lekker zitten vanavond!![]()
[..]
Welkom!quote:Op woensdag 21 januari 2009 18:41 schreef Marijkezwolle het volgende:
Handig zo'n schema! Ga dat ook maar eens proberen aangezien mijn badkamer al weken schreeuwt om aandacht![]()
Die stonden overal door de hele winkel allemaal hetzelfde bureautje in elkaar te zetten en er piramides van te bouwen. Die dan omvielen omdat het bureautje wieltjes heeft. En dan toch nog een keer proberen. En nog een keer.quote:Op woensdag 21 januari 2009 18:37 schreef Greys het volgende:
[..]
Kon je geen geel t-shirt aanschieten?
Dan doe je lekker anarchistisch op maandag de klusjes van woensdag en andersom.quote:Op woensdag 21 januari 2009 18:49 schreef Psych-case het volgende:
Ik ben er trouwens achter gekomen dat ik geen schema-mens ben, sorry!![]()
Ik heb mijn eigen ritme en die bevalt eigenlijk wel. Als ik me aan een schema ga houden dan worden bepaalde klusjes voor mijn geval 'moetjes' en ik houd niet van moeten en dwang.
quote:Op woensdag 21 januari 2009 18:50 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Die stonden overal door de hele winkel allemaal hetzelfde bureautje in elkaar te zetten en er piramides van te bouwen. Die dan omvielen omdat het bureautje wieltjes heeft. En dan toch nog een keer proberen. En nog een keer.![]()
Dat soort mensen durf ik in het wild niet aan te spreken.
Waarom sorry? Als het voor jou lekker in je eigen ritme werkt, geweldig!quote:Op woensdag 21 januari 2009 18:49 schreef Psych-case het volgende:
Ik ben er trouwens achter gekomen dat ik geen schema-mens ben, sorry!![]()
Ik heb mijn eigen ritme en die bevalt eigenlijk wel. Als ik me aan een schema ga houden dan worden bepaalde klusjes voor mijn geval 'moetjes' en ik houd niet van moeten en dwang.
Voor jouw verf-op-zeil?quote:Op woensdag 21 januari 2009 18:54 schreef P.F het volgende:
Jullie gaan veel te snelIk kan de vloer schoonmaaktips niet meer terug vinden!!
Ja maar ik weet niet wanneer.. Maar op zich wel een hele goeie, dan hoeft 't ook niet schoon..quote:Op woensdag 21 januari 2009 19:09 schreef Greys het volgende:
[..]
Voor jouw verf-op-zeil?
Wondersponsjes werd er geroepen!Maar er komt toch iets overheen, over dat zeil?
Dankje voor de tips!quote:Op woensdag 21 januari 2009 18:47 schreef Greys het volgende:
-knip-
Haha kan ook. Nee ik ben van nature al een opgruimd mens. Als er rommel om me heen is dan zit er ook rommel in mijn hoofd dus zorg ik dat het nooit te erg wordt. Ik ben van nature ook opstandig. Als ik volgens schema mijn bed op zondag MOET verschonen dan heb je kans dat ik niet doe, zonder schema doe ik het wel want dan doe ik het UIT MEZELF! Ik werk en ben een beetje anders!quote:Op woensdag 21 januari 2009 18:51 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dan doe je lekker anarchistisch op maandag de klusjes van woensdag en andersom.
Gelukkig maar. Zou zonde zijn als we allemaal van die standaardmensen zijn, zo saai.quote:Op woensdag 21 januari 2009 19:35 schreef Psych-case het volgende:
[..]
Ik werk en ben een beetje anders!
Omdat jullie op een coole manier ijverig bezig zijn! Dan denk ik dat wil ik ook, en dan kijk ik naar het Peggy-schema en dan is het dit gaat niet lukken. Maarreh het schema blijft cool en het werkt voor een hoop mensjes hier. Nu nog volhouden he!quote:Op woensdag 21 januari 2009 18:53 schreef Greys het volgende:
[..]!
Dan maar geen plastictassieshouderttt, ik snap um! Zou hem ook niet meer hoeven dan!![]()
[..]
Waarom sorry? Als het voor jou lekker in je eigen ritme werkt, geweldig!![]()
Als ik me aan mijn 'eigen ritme' houd qua schoonmaken en opruimen ligt het stof binnenkort 3 vingers dik en moet ik hink-stap-sprong over de zooi door de kamerAlleen maar super als je het zonder schema kunt!
Ik zat stiekem ook al te twijfelen. Ik kan het programma op mijn pc thuis niet echt goed openen, krijg steeds een foutmelding maar dat ligt aan mijn eigen Word. Misschien morgen op een dood uurtje op het werk even het schema aanpassen. Ik ben vaak op een woensdag of een maandag vrij en dan heb ik daar wellicht meer tijd voor. Ik draai toevallig dit weekend ook een weekenddienst en kan het weekend dus ook al weinig doen. Fijn dat je meedenkt hoor.quote:Op woensdag 21 januari 2009 19:56 schreef Greys het volgende:
Lani, kan je die grote beurt van de badkamer niet beter op een weekenddag zetten?
Of denk je dat je dat wel trekt na een hele dag werken? Ik vind het vrij veel voor een doordeweekse avond. In mijn schema staat misschien ook veel op een donderdag, maar ik heb op donderdagmiddag altijd vrij.
Moeten we je even helpen denken naar een fijnere indeling of ga je dat wel redden morgenavond? Ik vind het zo veel voor je! Maar ik bemoei me er misschien teveel mee
Ik ook. Vriendlief gebruikt scheerschuim van Neutral, lijkt me nog beter voor de spiegel aangezien het een beetje milder is. Minder strepen ofzo? Hehe, die gaat er in ieder geval tegenaan.quote:
Hmmm Dreft doet dat toch ook....?quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:01 schreef Popples het volgende:
ik moet nog de pokke vaat doen.heb het al n2 keer gedaan en nu weer.
dadelijk in een ruk maar gelijk doen.![]()
ow trouwens nog een tip om je spiegel niet aan te laten slaan en word hij ook minder vies.
scheerschuim erop spuiten en er afhalen dan slaat hij niet meer aan. raar maar waar het helpt hier wel.
Ik doe water in een sprayflacon, sproei die ramen onder en dan met een trekkertje in banen naar beneden trekken.quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:11 schreef P.F het volgende:
Hoe lap je ook alweer je ramenMet een sponsje werden ze zo vlekkerig!
Ik had alles reiniger in een spuit, beetje wrijven met een nat sponsje en een en al vlekquote:Op woensdag 21 januari 2009 20:26 schreef Psych-case het volgende:
[..]
Ik doe water in een sprayflacon, sproei die ramen onder en dan met een trekkertje in banen naar beneden trekken.
Tip opslaatquote:Op woensdag 21 januari 2009 18:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Welkom!
Het handigst voor je badkamer, als die al weken schreeuwt om aandacht (agossie!) is denk ik:
- alles van de grond halen, in de gang zetten
- alle losse frummels van de bad/douche rand halen (flesjes, potjes, e.d)
- alle losse meuk boven en rond je wastafel halen
Zo kan je lekker kwistig tekeer gaan met schoonmaakspul zonder dat je bang hoeft te zijn dat je iets om kwakt! En dan zet je meteen je toilet indien aanwezig in de badkamer ff in de bleek, wc borstel in de pot laten staan. Lekker de rest soppen.
En daarna zet je alles één voor één terug en kijk je meteen of er geen lege shampooflessen wegkunnen. En geef potjes creme even een veegje met een hygiënisch doekje (soms plakken de deksels van dat soort potjes en zijn ze stoffig enzo) voordat je ze terug zet.
*bling bling!*
Als je dit een keertje gedaan hebt kan je het daarna echt makkelijk bijhouden
En sorry voor eventueel ongevraagd advies
Maar ik vind badkamers dankbare objecten, die knappen altijd zo enorm op van een poetsbeurtje!
ik heb al mijn plastic tasjes in een groter tasje gepropt en aan de binnenkant van de meterkast gehangen met zo'n haak die je over de deur heen hangt zeg maar.quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:37 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik was bij de Ikea gisteren maar ik kon ze niet vinden. Rotwinkel.
Ik gebruik een microvezeldoekje met een sopje (water met spiritus ofzo) en droog de ramen daarna met een droog microvezeldoekje. Werkt PERFECT!! Heb de tip trouwens hier op FOK! gevonden..quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:11 schreef P.F het volgende:
Hoe lap je ook alweer je ramenMet een sponsje werden ze zo vlekkerig!
Allesreiniger laat juist weer een vetfilmpje na op de ramen, dus vanzelf strepen en vlekken. Azijn is echt een wondergoedje! Daar doe ik de ramen mee. Vuil vliegt eraf en alles volkomen streeploos.quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:28 schreef P.F het volgende:
[..]
Ik had alles reiniger in een spuit, beetje wrijven met een nat sponsje en een en al vlek
Maar gelukkig komt m'n mama vrijdag
zelfs daarvoor hebben wij een schema gemaaktquote:Op donderdag 22 januari 2009 07:50 schreef kleinetrom het volgende:
wat ik ook prettig vind, is op zondag boodschappen doen.
dan haal ik voor 4 dagen alles in huis, weet je wat je moet gaan eten en hoef je daar niet meer aan te denken.
voor de verse en vergeten dingetjes ga ik dan naar de "dichtbijsupermarkt". wel zo handig!
ja maar die moet je wel hebbenquote:Op donderdag 22 januari 2009 18:18 schreef Gsta het volgende:
Of je neemt een schoonmaker. Ben je er voor drie tientjes in de week vanaf.
quote:Op vrijdag 23 januari 2009 11:32 schreef Greys het volgende:
Het gaat goed he ladies! Ik ben trots op ons!
[ afbeelding ]
In mijn trapkast heb ik te weinig ruimte om em rechtop te zetten, dus ik legde hem altijd neer. Tot vriendlief er iets zwaars tegenaan schoof waardoor het plastick stuk waar de spons aangaat nu in 2-en ligt, toevallig had die vriendin van me hetzelfde. Vandaar dat ik dacht ik waarschuw evenquote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:48 schreef Greys het volgende:
Oh da's ook een soort manier van een schema maken natuurlijk, een boekje waar je het in schrijft!
Er zit drie jaar garantie op mijn Leifheit stengel-ding zag ik! Dus voorlopig kan ie nog wel even mee!
Maar goed dat je het zegt, ik zal hem netjes in een hoekje van de trapkast opbergen steeds. Dat bedoel je toch? Dat ie niet omvalt enzo? Of bedoel je wat anders dat ie kapot gaat? Hoe en wat dan?
die had ik bij mijn schoonmoeder binnen 2 sec. gesloopt.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 17:58 schreef droomkoningin het volgende:
ik ben toch maar niet voor de leifheit gegaan...
maar voor de.......
vileda magic mop:
[ afbeelding ]
ik zal binnenkort verslag uitbrengen over de werking
mijn dochter is net 2 maar die heeft bijna net zoveel poetszooi als mijquote:Op vrijdag 23 januari 2009 18:26 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij Intertoys is een officiële versie voor kleine kids, van Vileda zelf, te koop. Je kunt het ze niet vroeg genoeg aanleren....... maar waarom het nou weer bij het meisjes-speelgoed staat, tja.
quote:Op vrijdag 23 januari 2009 18:36 schreef Samson het volgende:
Hoe herkenbaar allemaal, wat een gouden vondst die schema's, ik ga meteen downloaden
Sorry maar dat vind ik nou sneu speelgoed om voor een kind te kopen!quote:Op vrijdag 23 januari 2009 18:26 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij Intertoys is een officiële versie voor kleine kids, van Vileda zelf, te koop. Je kunt het ze niet vroeg genoeg aanleren....... maar waarom het nou weer bij het meisjes-speelgoed staat, tja.
Och, ze zien mama schoonmaken en willen dan zelf ook zo'n ding...quote:Op vrijdag 23 januari 2009 19:50 schreef Psych-case het volgende:
[..]
Sorry maar dat vind ik nou sneu speelgoed om voor een kind te kopen!
ff een vraagje, houdt een laminaatvloer heet / gekookt water??? Gaat ie dan niet krom?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 18:29 schreef Popples het volgende:
[..]
mijn leifheit dweil gaat al heel wat jaartjes mee hier al 4 jaar en daarvoor nog heel wat jaartjes voor dat ik thuis woonde.nooit geen problemen gehad. de emmer stond nieuw op de rommelmarkt voor 2 euro.![]()
dus ik doe gekookt water in de emmer en dweil fijn heel heet.
Thanks!quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:07 schreef Greys het volgende:
Gewoon vochtig, niet zeiknat met plassen water dweilen
Je knijpt hem eerst ook uit, dat dweilding, voordat je hem op het laminaat plaatst! Gaat goed!
Nee, oke. Dan is het wel duidelijk. Het leek me ook niet helemaal geschikt voor mijn IKEA-meuk. Scheelt mij weer een taakje.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 21:26 schreef Greys het volgende:
Lani, wij hebben een aantal kasten/dressoirs/tafel van dat echte oude hout. De tafel is zo'n gebutste kasteeltafel zeg maar en die zet ik elke week met een Pledge doekje (zelfs daar zijn kant en klare doekjes voor dus!) in. Dan drogen ze niet uit en het ruikt dan lekker was/honing achtig!
Maar met gewone meubels hoef je dat echt niet te doen hoor! Sorry, dat komt omdat het gewoon echt 'mijn' schema was, dan staan er nog dingen in die voor een ander helemaal niet nodig zijn!
Leuk!quote:Op vrijdag 23 januari 2009 21:28 schreef Greys het volgende:
Dit plaatje heb ik toevallig gister gemaakt omdat ik Lush spullies per post had gekregen van een lieve Fok! dame, maar daaronder zie je dus een stukje tafel. Oud en gebutst. Maar wel leuk en sfeervol (vind ik dan) en die moet dus af en toe echt gepamperd worden met wat houtolie
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 23 januari 2009 17:03 schreef Greys het volgende:
Kijk, dezeEven ter inspiratie
![]()
[ afbeelding ]
Maar dat mannetje behandelt hout alleen met olie, hardwax en lak. Ik heb softwax, dat schijnt juist de reden te zijn dat t niet magquote:Op vrijdag 23 januari 2009 22:29 schreef Greys het volgende:
Dip, HIER zegt een 'houtmannetje' weer wel dat er gedweild mag (moet!) worden?
Ik zie alleen niet staan of dat nou wel of niet met een mild schoonmaakmiddel mag. Hmzzz.
en nog een link naar een handige pagina met veel tips en elke week een nieuw schema zo te zien:quote:Wat bij sommige mensen ook werkt: zet een kookwekker op bv 10 minuten en hou een wedstrijdje tegen jezelf dat je in die tijd je wc helemaal gedaan hebt. De tijdsdruk zorgt da je niet verzand in allerlei andere zaken
Mja vuilafstotend, geen idee eigenlijk. Misschien is dat het wel ja. Tis ook niet dat ik de vloer echt vies vind, maar we hebben wel huisdieren en ook als er mensen langskomen met kindjes in de kruip en alles aflebberleeftijd wil ik toch liever soppen met een sopje en niet alleen stof verwijderen zeg maar....quote:Op vrijdag 23 januari 2009 23:01 schreef Greys het volgende:
Is die softwax dan niet haske vuilafstotend en dat als je dan gestofzuigerdtdtdt hebt, dat het dan eigenlijk gewoon al schoon is? Ik kan me je gevoel wel voorstellen, dat je er af en toe gewoon een chemisch goedje tegenaan wilt gooien, voor het schone idéé!
quote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:17 schreef Dipkip het volgende:
Cat, misschien moet je met Lush gaan schoonmakendan wíl je wel
Was maakt dat stof en vuil zich niet hechten. Met stofzuigen en dweilen met water is het vuil dus weg.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:09 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Mja vuilafstotend, geen idee eigenlijk. Misschien is dat het wel ja. Tis ook niet dat ik de vloer echt vies vind, maar we hebben wel huisdieren en ook als er mensen langskomen met kindjes in de kruip en alles aflebberleeftijd wil ik toch liever soppen met een sopje en niet alleen stof verwijderen zeg maar....
Maar ik loop dan ook niet met mn schoenzolen over de tafelpotenquote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:22 schreef krakkemieke het volgende:
Was maakt dat stof en vuil zich niet hechten. Met stofzuigen en dweilen met water is het vuil dus weg.
En volgens mij lebberen kinderen niet alleen de vloer af, maar ook tafelpoten. Hoe vaak maak je die schoon?
MAW, je kan het nooit helemaal voorkomen.
Ik zou het eens navragen bij een/je houtmannetje. Ik kan me haast niet voorstellen dat een sopje met wat groene zeep o.i.d. niet zou mogen. En anders zou ik bij een volgende keer waxen kiezen voor een andere laag want dit lijkt me niks.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:40 schreef Dipkip het volgende:
Nee, kan volgens hem niet....
Ik ben niet zo anti-bacterieen hoor... Ik word juist vies gevonden omdat ik handzeep in een blokvorm gebruik![]()
Tis meer dat ik altijd laminaat heb gehad en als je dan de vloeren had gedaan met een sopje was alles zo blinkend schoon en het hele huis rook frisen met stofzuigen en water heb ik geen fris gevoel of geur. Het dweilen met alleen water vind ik voelen als verspilde moeite dus ik doe het bijna nooit
Misschien moet ik een paar druppels etherische olie in het water smijten. Kan me niet voorstellen dat dat niet zou mogen, en dan ruikt het tenminste lekker en nuttig enzo.
Sunlight!quote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:40 schreef Dipkip het volgende:
Nee, kan volgens hem niet....
Ik ben niet zo anti-bacterieen hoor... Ik word juist vies gevonden omdat ik handzeep in een blokvorm gebruik![]()
Tis meer dat ik altijd laminaat heb gehad en als je dan de vloeren had gedaan met een sopje was alles zo blinkend schoon en het hele huis rook frisen met stofzuigen en water heb ik geen fris gevoel of geur. Het dweilen met alleen water vind ik voelen als verspilde moeite dus ik doe het bijna nooit
Misschien moet ik een paar druppels etherische olie in het water smijten. Kan me niet voorstellen dat dat niet zou mogen, en dan ruikt het tenminste lekker en nuttig enzo.
Of anders verdamp je gewoon olie, dan ruikt het ook fris.......quote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:51 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Sunlight!![]()
Ik wilde het niet meteen zeggen uit angst zweverig over te komen. Maar als jij het fijn vindt, gooi dan idd wat olie in je water!
Je mag geen hardwax over softwax smeren, dan zou alles er eerst afgeschuurd moeten worden. En groene zeep heb ik nagevraagd, ik heb van alles opgenoemd, alles met zeep er in mag niet.... Wast het vettige van de was weg oid.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:46 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik zou het eens navragen bij een/je houtmannetje. Ik kan me haast niet voorstellen dat een sopje met wat groene zeep o.i.d. niet zou mogen. En anders zou ik bij een volgende keer waxen kiezen voor een andere laag want dit lijkt me niks.
Sunlight? Wasda?quote:Op zaterdag 24 januari 2009 22:51 schreef krakkemieke het volgende:
Sunlight!![]()
Ik wilde het niet meteen zeggen uit angst zweverig over te komen. Maar als jij het fijn vindt, gooi dan idd wat olie in je water!
Op zich is zeep natuurlijk de verbinder/ oplosser (heet anders in scheikundige benaming, maar die ben ik even kwijt) tussen vet en water, het lijkt me dat groene zeep die zelfde eigenschappen heeft. Ik denk dat het hooguit een nieuw laagje vormt wat ook wat vettig is maar dat vloerenmannetje zal wel gelijk hebben dat het de waslaag oplost.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:11 schreef krakkemieke het volgende:
Vroegah, toen er niet veel was, had je Sunlight. Dat is zeg maar groene zeep, maar dan een blok. Daar deden mensen alles mee. Zichzelf wassen, de kleren en de afwas. Als je een sopje wilde maken, had je daarvoor de zeepklopper. Een soort dubbel theezeefje, waar je een stuk zeep indeed. Dat haalde je door heet water tot je sop had.
Sunlight ruikt gewoon naar zeep.
Volgens mij wast groene zeep die waslaag niet weg. Het is van zichzelf vettig. Ik kan me wel indenken dat synthetische zeep het wegwast, maar ik ben natuurlijk geen deskundige.
quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:14 schreef Greys het volgende:
Jeetje Maok, jij bent ook echt supergoed bezig he?Wauw! Complimenten!
Je bent helemaal op dreef!
Zie je, zelfs WIJ kunnen huishouden! Op onze eigen manier! Whoehoeeeeeee!!!!
[ afbeelding ]
Komt vast goedquote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:12 schreef Greys het volgende:
Die drie dingetjes haal je zo weer in hoor Lani! Kleine beurt toilet houdt in er met een hygiënisch doekje overal even langs vliegen en er een kwak schoonmaakmeuk in gooien. Da's 1 minuut werk, dus dat doe je gewoon zo nog ff voordat je naar bed gaat. Dan sla je dat stofzuigen en stofraggen gewoon over tot de volgende keer dat het weer moet en dan ben je weer bij!
Dat is inderdaad waar, Dipkip, heb je niet ergens een onopvallend hoekje waar je het kan uittesten?quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:17 schreef krakkemieke het volgende:
Vet is anders dan was. Was lost niet op met zeep, dat zie je als je een kandelaar afwast.
Daarom ben ik waarschijnlijk nog vrijgezelquote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:47 schreef krakkemieke het volgende:
Je zoekt een huisman? Hmm....
Sterkte!
IMHO is het al moeilijk een man te vinden die gewoon een partner is in het huishouden.....
quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:51 schreef maok het volgende:
[..]
Daarom ben ik waarschijnlijk nog vrijgezel. Maar met het peggy schema gaat het tot nu toe ook prima, dus misschien kan ik mijn eisen voor mijn partner toch weer bijstellen
Jaaaaa!quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:49 schreef Greys het volgende:
Ik werd al hysterisch als ik die website van Flylady bekeek, ik wist niet waar te beginnen! En toen ik eindelijk door alle bomen het bos weer zag en met de babysteps begon, ging het me weer niet snel genoeg![]()
Snap je wat ik bedoel Isa? Je hebt Kelly's Mission, Dana's Weekly Pamper Mission, Flylady d'r schema, Hotspots, FLY Zones, declutteren, FLY Spot Alerts. En dan moet je nog een Control Journal maken en elke dag je schoenen als eerste aantrekken (of zoiets) en toen draaide ik door en moest het simpel.
Kan heel veel over mij zeggen hoor, maar ik vond het eerlijk gezegd gewoon niet overzichtelijk en het vrat teveel energie voordat ik ook maar door had wat ze nou precies bedoelde. In die tijd had ik mijn badkamer al schoon kunnen hebben
Dat is nou mooi, jullie halen de goede dingen van flylady en ik haal de tips weer hier vandaan. Lekker makkelijk. ik heb ook geen zin om die site uit te pluizen, ik wil het zo simpel en overzichtelijk mogelijk hebben.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Jaaaaa!Ik snap je helemaal
Echt! Ze zijn een site tégen chaos in je huishouden, maar de site zelf is één en al chaos. Zo mooi
Ik heb er dan ook even over gedaan voor ik voor mezelf duidelijk had wat ik wel en niet ging doen, de nuttige dingen geëxtraheerd en de rest negeer ik
Daarom ook geen mails meer en dergelijke. Maar flylady heeft me wel op het Goede Pad geholpen en ik heb geleerd dat een kast niet in 1 dag opgeruimd hoeft te zijn en dat je heel veel kan doen in slechts een kwartiertje en dat elke dag een beetje veel beter bij me past dan bijv 1x in de week alles doen.
quote:Op zondag 25 januari 2009 00:02 schreef maok het volgende:
Dat is nou mooi, jullie halen de goede dingen van flylady en ik haal de tips weer hier vandaan. Lekker makkelijk. ik heb ook geen zin om die site uit te pluizen, ik wil het zo simpel en overzichtelijk mogelijk hebben.
Jaaaaa! Je snapt het! Het is 'maar 5 minuutjes' en dús doe je iets! En dan maakt het geen moer uit dat het een half uur wordt, daar ging het me niet om. Het ging er bij mij om dat ik niet begon aan die kamer omdat het een dagtaak zou worden en ik daar geen zin in had. Dus er gebeurde helemaal niets, want ik kon geen dag vinden dat ik èn tijd had èn gemotiveerd was. Maar 5 minuten zijn zo weinig dat ik wel begon en ik heb heus niet elke keer keurig 5 minuten gewerkt in die kamerquote:Op zondag 25 januari 2009 00:07 schreef Greys het volgende:
Dat werkt bij mij dus niet, want dan kan ik na 5 minuten niet stoppen, dan moet het af!
Zie daar het tegenstrijdige in mij, ik ben gewoon een vervelend nest
Misschien dat ik dat voor de zolder toch nog maar eens moet proberen. Maar je kunt zo weinig doen in 5 minuten, misschien ga ik er dan een kwartiertje per keer van maken.
Preciesquote:Op zondag 25 januari 2009 00:14 schreef maok het volgende:
Je maakt het daarmee inderdaad minder groot. Ik merk ook dat het nu ook als werkt dat ik ook taken heb als even een doekje door de badkamer heen halen. Eerder ging ik dan de hele badkamer doen en daar zag ik dan tegen op en schoof ik het voor me uit.
quote:Op zondag 25 januari 2009 00:18 schreef krakkemieke het volgende:
Dat vond ik het beste aan fly-lady: het hoeft niet morgen af, want het heeft je jaren gekost om troep te maken.
Ik weet niet precies wat softwax is, maar wij hebben een eiken vloer die in de olie is gezet met een laag was eroverheen. Het is een transparante waslaag die we 1 a 2x per jaar opnieuw moeten aanbrengen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 22:49 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Maar dat mannetje behandelt hout alleen met olie, hardwax en lak. Ik heb softwax, dat schijnt juist de reden te zijn dat t niet magomdat ik dan de waslaag wegpoets ofzo.
Ja dat geldt voor mij ook. Vreemd dat het met zo'n simpel schema ineens verandert. Als t 1 grote zooi is, heb je idd echt geen zin om eraan te beginnen. Maar nu wordt het geen zooi meer (is de bedoeling dan he)quote:Op zondag 25 januari 2009 14:54 schreef Greys het volgende:
NouMooiNiet, snap jij het? Hoe het kan dat het dan ineens een soort-van-leuk wordt?![]()
Hoe opgeruimder en schoner het om je heen is, des te meer energie lijk je er wel van te krijgen. Dat is het voor mij denk ik. Niets is zo futloos makend als zooi om je heen, dan ga je er mega tegenop zien dat je ALLES moet doen. En nu is het steeds een klein beetje en word je er zelfs een beetje blij van!
Misschien moet ik dan maar gewoon groene zeep gebruiken en dan maar een beetje en niet te vaak. Ik heb nog wel van die was, dan moet ik alleen zorgen dat ik het ook echt eens per jaar er opnieuw op doequote:Op zondag 25 januari 2009 14:04 schreef -marz- het volgende:
Ik weet niet precies wat softwax is, maar wij hebben een eiken vloer die in de olie is gezet met een laag was eroverheen. Het is een transparante waslaag die we 1 a 2x per jaar opnieuw moeten aanbrengen.
Allesreiniger is verboten aldus onze 'vloerman', dat is te agressief, maar een dopje groene zeep mocht wel.
De waslaag gaat er dan idd wel stukje bij beetje weer af, een mooie reden om niet te vaak te dweilen.
me too en ik gebruik het schema nog geneens een week! i love lijstjesquote:Op zondag 25 januari 2009 15:05 schreef Greys het volgende:
Weet je waar ik ook zo blij van word? Echt heel stom hoor, niet lachen
Van het feit dat als er op een dag bv vijf gekleurde hokjes staan, dat twee van die hokjes bv supersnelle en simpele klusjes zijn!Honden- en kattenvoerbakjes schoonmaken. Nou, 1 minuutje! En dan zijn er nog maar vier vakjes over. Vaatwasser uitruimen, hoppa, weer eentje minder. Het gaat best snel op die manier!
Ik ben dus echt letterlijk die hokjes aan het wegwerken
Heb ik ook, en een tas voor plastic (dat kan gratis naar de gemeentewerf), een bak glas en een bak statiegeldflessen, een doos oud papier.. Meteen sorteren en opruimenquote:Op zondag 25 januari 2009 15:08 schreef Psych-case het volgende:
[...]
Tip: heb altijd een plastic tas bij de hand waar je oude kleding in kunt doen dan doe je de kleding die je niet meer wilt dragen maar nog wel goed is in die tas en als ie vol is dan breng je 'm naar de kledingcontainer. Zo raakt je kast ook niet overvol met dingen die je niet meer draagt en blijft het netjes.
Ik spray mijn kookplaat na elke beurt in met Muscle en neem de boel daarna af met een doekje. Hecht het vet niet zo aan. En die draadstangen die gaan regelmatig naar pa en ma mee en daar de vaatwasser in!quote:Op zondag 25 januari 2009 17:17 schreef Greys het volgende:
Oh en ik zie ook wel dat er nog wat vet om de gaspitten zit maar ik ben niet voor niets een Peggy
die heb ik ook voor mijn gasfornuis.. de vetvlekken gaan eraf maar.......quote:Op zondag 25 januari 2009 18:22 schreef Popples het volgende:
deze gebruik ik voor bijna alles, fornuis, keukenkastjes, magnetron,oven, voor de badkamer enz enz.
[ afbeelding ]
zelfs voor etensvlekken van de kids in de kleren.
nou ja niet 58 totaal hoor... maar als ik alles binnen en buiten moet zemen kom ik op 58....quote:
Mwah ik kook om de ene dag dus ik maak mijn fornuisje 3 tot 4 x per week schoon. Doordat het een spray is doe je er langer mee. Heb 'm ook wel eens aangelengd met water maar volgensmij doe ik wel een jaar met 1 spray. Ach ik gebruik geen vochtige doekjes dus dat is weer mijn besparing he! Ieder zo zijn verspilling.quote:Op zondag 25 januari 2009 18:18 schreef Greys het volgende:
Dank voor de tip! Ga ik ook eens proberen, dat insprayen!
Is dat niet een dure hobby trouwens, elke dag inspuiten met Muscle? Is dat niet haske duur?
Ik heb juist expres de leuke klusjes ook op het schema gezet. Die werken een stuk makkelijker weg zodat je meer resultaat (=streepjes) op de lijst ziet, daar worden de andere klusjes ook leuker van, haalt het gemiddelde omhoog zeg maar.quote:Op zondag 25 januari 2009 15:08 schreef Psych-case het volgende:
Nou hier komt ie:
Vrijdag:
- kleren gewassen en opgehangen
- afgewassen
- bed verschoont
- boodschappen opgeruimd
Zaterdag:
- aquarium onder handen genomen
- vloer geveegd (woonkamer, keuken, slaapkamer, halletje)
- wc schoongemaakt
- meubels afgestoft
Zondag:
- was opgevouwen
- was gestreken
- kleding uitgezocht (oude dingen in de kledingzak)
- kleren gestreken
- afgewassen
Koken heb ik ook gedaan maar dat vind ik geen rotklus of iets waar ik een hekel aan heb dus dat zet ik niet in het rijtje.![]()
Tip: heb altijd een plastic tas bij de hand waar je oude kleding in kunt doen dan doe je de kleding die je niet meer wilt dragen maar nog wel goed is in die tas en als ie vol is dan breng je 'm naar de kledingcontainer. Zo raakt je kast ook niet overvol met dingen die je niet meer draagt en blijft het netjes.
Nog een tip: schoonmaken met muziek maakt het leuker!
Ik heb ook een 1-persoons huishouden, en haal voor ongeveer 30-35 euro boodschappen in de week. Meestal ga ik naar de Jan Linders of Jumbo of Plus en soms haal ik bij de Aldi / Lidl een aantal dingen.quote:Op zondag 25 januari 2009 19:27 schreef Laniboekje het volgende:
Zit nu even op mijn werk bij te lezen. Ben gisteravond thuis vertrokken en kom dinsdagavond ook pas weer terug. De klusjes die voor zondag en maandag stonden blijven dan wel even staan maar hey, er wordt verder ook niets vies als je er niet bent.
Ik heb nog wel een vraag... hoort een beetje bij het huishouden. De boodschappen... Ik ben er fan van om altijd de aanbiedingen af te lopen bij de AH en de Super de Boer (C1000 is helaas net een maandje geleden overgenomen door de AH). Maar ik merk dan wel dat ik en bij de AH én bij de Super de aanbiedingen ga halen en dan zit je toch al gauw op 50-60 euro in de week aan boodschappen. Ik vind dat veel voor mij alleen... en af en toe heb ik ook het idee dat ik dingen koop die helemaal niet nodig zijn, maar wel lekker...
Hebben jullie daar een systeempje in?
Met een lege maag boodschappen doe ik sowieso al nooit. Maar zelfs als ik met een lege maag ga shoppen kunnen lekkere dingen me niet bekoren. Ben toch al niet zo een grote eter.quote:Op zondag 25 januari 2009 19:48 schreef Popples het volgende:
lani niet met een lege maag boodschappen doen.
ik heb zelf ook niet veel te besteden.
wat ik doe is een weeklijstje maken en kijken wat er in de aanbieding is. daar mijn eten op afstemmen. de duurdere merken hoeven ook niet altijd de lekkerste te zijn.
ik ga veel naar de lidl scheelt een hoop. zoals de melk en beschuit enz. scheelt echt veel.
brood koop ik bij de jan linders scheelt 15 cent met de c1000 en de brood is verser en langer lekkerder.
ik haal eigenlijk overal mijn spullen vandaan.
keukenpapier en wasmiddel, voer voor decavai's en zeep, tandpasta koop ik allemaal in duitsland veel goedkoper. tja enmet jengelende kinderen en een vent die 2 rijen verder staat helpt ook
Ah, er kan dus voor mij ook nog 10 euro af als ik wat meer naar de Aldi/LIDL zou gaan, die zitten nog wel in de buurt van waar ik woon. Voor 2 dagen koken doe ik ook altijd al, daar ben ik gelukkig heel creatief in. Ik ga binnenkort ook standaard twee avonden werken en dus kan ik ook op mijn werk eten, gratis! En af en toe eet ik nog bij mijn vriend en dat scheelt dan ook weer.quote:Op zondag 25 januari 2009 20:14 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
Ik heb ook een 1-persoons huishouden, en haal voor ongeveer 30-35 euro boodschappen in de week. Meestal ga ik naar de Jan Linders of Jumbo of Plus en soms haal ik bij de Aldi / Lidl een aantal dingen.
Als ik kook dan is dat vaak voor 2 dagen, gister bv heb ik 1/2 kipfilet gewokt met paprika/champignons/ui/knoflook en kruiden en dat gegeten met wat aardappels. De helft van het wokgerecht hou ik over en dat heb ik net gehad met rijst.
Zo kun je ook een avond een salade maken of een broodmaaltijd. En ik eet veel pasta met groenten.
Ik haal wel altijd alles vers en eet elke dag thuis! Dus geen vette rommel in mijn lijfje. Verder eet ik heel weinig vlees en dat merk ik ook echt in mijn portemonee. Ik heb een zak met vissen in de vriezer liggen, en nog wat dingen die ik 'voor de helft heb opgegeten', zoals pastasaus ofzo.
Misschien heb je hier iets aan!
Bij mij is het soms ook wat meer hoor, als toevallig t wasmiddel, de aardappels, wcpapier en shampoo tegelijk op zijn, dan ben ik ook meer kwijt.. Maar inderdaad creatief zijn met je spullen, je bedenkt in de loop van de tijd dat je zelf kookt steeds andere gerechten..quote:Op zondag 25 januari 2009 20:16 schreef Laniboekje het volgende:
[..]
Met een lege maag boodschappen doe ik sowieso al nooit. Maar zelfs als ik met een lege maag ga shoppen kunnen lekkere dingen me niet bekoren. Ben toch al niet zo een grote eter.
Ik maak ook altijd wel een weeklijstje, en dan de dingen die ook echt op zijn. Daarna de aanbiedingen erop zetten en dan thuis kijken wat ik al heb liggen (bijv. dat ik al genoeg vlees in de vriezer heb) en dan gaan er weer dingen af. Aan het einde heb ik dan nooit echt een vol karretje maar het is toch al gauw 40-50 euro in de week. Of mekker ik nou gewoon en is 40 - 50 euro normaal voor een 1-persoons (soms 2-persoons) huishouden? Ik woon nog maar twee maanden echt helemaal op mijzelf dus moet nog een beetje wennen aan de uitgaves.
Eerst aanpassen aan wat er in je eigen huis moet gebeuren joh.quote:
Ik heb gewoon aluminiumfolie op de bodemplaat gelegd. Regelmatig vervangen en even met wat ovenreiniger over de zijkanten en de ovendeur en dan blijft hij prima schoon.quote:Op maandag 26 januari 2009 10:35 schreef Popples het volgende:
pf wat lief van je mama.
nog een tip om je oven schoon te houden als je iets op het rooster maakt.
leg onder je rooster de bakplaat die bij je oven zit en doe daar bakpapier op. trek je hem zo weg en is hij schoon.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |