abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65072308
Ik woon alleen en werk fulltime. Ik merk dat ik de laatste tijd niet zo goed ben in het bijhouden van mijn huishouden. Regelmatig komt het voor dat ik vlak voor dat visite langs komt nog snel even oppervlakkig schoonmaak en opruim en iig dingen als de wc nog even schoonmaak en dan net optijd helemaal gestessed klaar ben als de bel gaat. Of dat ik al weken niet meer heb stof gezogen omdat ik de was en de afwas even belangrijker vind op dat moment. Als ik uit mijn werk kom heb ik ook geen zin om nog uren aan het huishouden te besteden, meestal ga ik dan boodschappen doen en koken en daar blijft het dan bij. Later probeer ik dat dan allemaal in te halen op zaterdag, maar dat werkt ook niet. Ik merk ook dat ik dingen vergeet om te doen. Oudpapier blijft vaak veel te lang staan omdat ik vergeet rekening te houden met het moment dat het opgehaald wordt en als ik er dan aan denk is het natuurlijk net de dag ervoor opgehaald. En mijn ramen heb ik al meer dan een jaar niet meer gelapt.

Het lijkt er op dat ik vooral slecht plan en bijhou. Ik heb wel eens gehoord dat er schema's bestaan voor het huishouden waarin precies staat waneer je wat moet doen. Zijn er hier mensen die hier die ook van dat soort schema's gebruiken, welke en hoe bevallen ze en werkt het ij jou om je er aan te houden? Of weet er iemand een goede manier om het te plannen?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_65072351
tvp, verhaal is voor 100% herkenbaar.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 15 januari 2009 @ 15:14:11 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65072422
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:12 schreef ruud.nl het volgende:
Idd.
Therefore tvp
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 15 januari 2009 @ 15:15:17 #4
85962 ioko
I Appear Missing
pi_65072467
Ook erg herkenbaar hier. De grap is dat het helemaal geen uren kost. Ik ga echt niet met een tandenborstel alle voegen schoonmaken in de badkamer, en ben dus in 20 minuten wel klaar. Keuken houd ik bij terwijl ik afwas/kook. Stoffen en zuigen doe ik meestal in het weekend.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_65072590
Ga een dag (of een halve dag, of een paar uur) zitten en schrijf op wat je allemaal wilt/kunt doen qua schoonmaken. Neem daar ook de roosters in mee van het ophalen van oud papier e.d.

Bijvoorbeeld:
Verdeel dan de taken voor jezelf, uitgesmeerd over een week.
Was bijv. de afwas altijd na het eten koken (+ opeten)
Stofzuig minimaal 1 keer per week je huis (of vaker, ligt eraan of je huisdieren hebt die veel verharen, of niet)
Doe de badkamer en wc ook 1 keer per week
Dweil af en toe
etc etc...

Maak een schema dat voor jezelf logisch is, probeer niet teveel op 1 dag te doen... behalve als je graag een schoonmaakdag wilt (in totaal duurt het dan ook maar maximaal 2 uur ofzo).
  donderdag 15 januari 2009 @ 15:18:42 #6
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_65072600
Schema's zijn kut... De reden dat je niet aan huisklusjes toekomt is nou net dat je de hele week wordt geleefd. En nou wil je dat nog verergeren door je eigen schema... Dat werkt exact één week, dan heb je een keer 'geen zin' en dan is het over.

Ik zou adviseren om gewoon de weg van de minste weerstand te blijven volgen, met één aanpassing, als je bezoek inplant doe je die 30 minuten schoonmaak rush de avond ervoor.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  Vis een optie? donderdag 15 januari 2009 @ 15:19:39 #7
70532 loveli
N
pi_65072646
quote:
idem
crap in = crap out
pi_65072650
Toen we het huis net betrokken was ik iedere dat enthousiast aan het boenen (beginners-enthousiasme ) maar na een paar weken had ik het wel gezien. Het schema van: ieder dinsdag de badkamer; iedere donderdag het toilet etc. etc. was totaal overboord.

Eigenlijk zou ik het weer eens goed moeten bijhouden. Heb alleen totaal geen puf of zin als ik thuiskom van het werk. Daarbij is mijn vriend nu ook geen huishoudelijk wonder en dat motiveert dus ook niet echt.

Weet niet of er een schema is dat voor iedereen werkt
Al denk ik dat routine en vooral volhouden je wel een eind brengt.
(Un)masking for the greater good.
pi_65072734
tvp
  donderdag 15 januari 2009 @ 15:21:57 #10
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_65072752
Ik ben momenteel aan het afstuderen en ben dus wel veel thuis, maar ik merk dat het huishouden echt een tijdrovend karwei is. Mijn vriend werkt nu full-time en ook ik vraag me wel eens af hoe we dat moeten doen als ik er ook full-time bij ga werken. Als je hebt gestofzuigd ligt er de volgende dag weer stof, de wasmand is elke 2 dagen vol, er staat elke dag afwas. Je weekend is ook een beetje om bij te komen, dus om dan je hele huis te moeten schoonmaken is ook niet echt een leuk vooruitzicht. En na je werk ben je al blij als je een fatsoenlijke maaltijd kookt.. Het huishouden is een neverending story en als je het goed wil doen kost het idd veel tijd. Ook als je het bijhoudt...
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie donderdag 15 januari 2009 @ 15:30:43 #11
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_65073040
Was dit niet zoiets? Of was dat iets anders?
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_65073125
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:
Was dit niet zoiets? Of was dat iets anders?
Ja! Alleen die sturen belachelijk veel mailtjes.
Het idee is om met babysteps te beginnen. En je gootsteen te laten glimmen, want daar word je blij van.
  Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 15:33:13 #13
9859 crew  Karina
Woman
pi_65073139
Wat ik vroeger deed is gewoon elke dag 1 klusje ('s avonds). Dus bijvoorbeeld maandag de badkamer, dinsdag de wc, woensdag de woonkamer (ik zeg maar wat). Dan ben je elke dag maar 20 minuten of soms minder kwijt en houd je toch alles schoon.

Tegenwoordig ben ik op vrijdagmiddag vrij, dus dan doe ik alles op vrijdagmiddag (in het weekend is er meestal geen tijd voor).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_65073312
Zo herkenbaar, geniet ervan... uiteindelijk komt het allemaal goed...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_65073641
huishouden BLEGH

ik wil ook wel een schema...lijkt me heerlijk dat je weet dat je toch alles doet...en als je het een dag niet doet dan kun je de volgende dag toch 2 dingen doen ?!?!
pi_65073707
quote:
No Guts, No Glory
  Vis een optie? donderdag 15 januari 2009 @ 15:46:42 #17
70532 loveli
N
pi_65073725
Eigenlijk wil ik helemaal geen schema, maar een schoonmaakster.
crap in = crap out
  donderdag 15 januari 2009 @ 15:47:17 #18
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_65073745
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_65073863
tvp
  Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 15:53:27 #20
9859 crew  Karina
Woman
pi_65074004
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:46 schreef loveli het volgende:
Eigenlijk wil ik helemaal geen schema, maar een schoonmaakster.
Ik ook, ik HAAT schoonmaken en boodschappen doen ook trouwens.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 januari 2009 @ 15:54:27 #21
163650 Greys
pi_65074057
Ik heb zo'n schema voor mezelf gemaakt, in Excell
En voor mij werkt het. Zo zie ik elke dag in één oogopslag welke klusjes er nog gedaan moeten worden. Het lijkt wel of het dan veel minder werk is. Ook heb ik er in het schema rekening mee gehouden dat ik op dinsdag- en donderdagmiddag vrij ben, zodat er op die dagen meer klusjes staan dan op de andere dagen dat ik werk.
Zal even kijken waar ik het schema in de oude computer heb staan en dan kan ik het jullie wel mailen? Het is in Excell en door iedereen zelf naar wens aan te passen. Die van mij heet het Peggy schema naar Peggy Bundy
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_65074392
misschien samen een schema maken...kunnen we samen klagen wat we die dag gedaan hebben...
pi_65074420
Het begint in ieder geval met discipline

Hoe ik het een beetje doe:
  • Koop een vaatwasser, scheelt afwassen
  • Na het koken direct alle zooi opruimen, kost je dan 10 minuten
  • Dingen direct na gebruik opruimen (oud papier, afwas, afval, boeken, cd's)
  • Boekhoudingsdingen 1x per week inplannen en alle daarbij behorende documenten in een
    postbakje leggen, dit kan prima op een verloren avondje (half uurtje)
  • Zaterdag- of zondagmiddag de rest schoonmaken, kost je een uurtje of 2 en 's middags doe
    je meestal toch niet zo heel veel.
  • Boodschappen 1x per week op zaterdag (met een lijstje en volle maag ivm goedkoper)
  • Dubbele porties kopen en eentje dan invriezen (scheelt 50% koken)
  • Was 's ochtends aanzetten (als het kan met vertraging) en direct na thuiskomst verwerken
    (ophangen, wadroger)
  • Planten water geven doe je 's avonds na het eten even snel tijdens de reclame ofzo
  • Supra Groningam Nihil
    Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
    Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
    Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
      donderdag 15 januari 2009 @ 16:04:29 #24
    97186 Rosbief
    Gezond en mals
    pi_65074492
    Schaf een moeder aan.
    Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
    pi_65074560
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 15:44 schreef BuupWerk het volgende:
    huishouden BLEGH

ik wil ook wel een schema...lijkt me heerlijk dat je weet dat je toch alles doet...en als je het een dag niet doet dan kun je de volgende dag toch 2 dingen doen ?!?!
    haha, and so it begins en voor je het weet
    Supra Groningam Nihil
    Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
    Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
    Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')