abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64883445
Israel - Hamas de oorlog deel

• Israël is van start gegaan met nieuw offensief in Gaza
  • Israël start nieuw offensief in Gaza (deel 2)
  • Israël start nieuw offensief in Gaza #3
  • Israël start nieuw offensief in Gaza #4
  • Israël start nieuw offensief in Gaza #5
  • Israel start nieuw offensief in Gaza deel 6
  • Israel start nieuw offensief in Gaza deel 7
  • Israel - Hamas de oorlog deel 8
  • Israel - Hamas de oorlog deel 9
  • Israel - Hamas: de oorlog deel 10
  • Israel - Hamas: de oorlog deel 11
  • Israel - Hamas: de oorlog deel 12
  • Israel - Hamas de oorlog deel 13
  • Israel - Hamas de oorlog deel 14
  • Israël - Hamas de oorlog deel 15 -grondoffensief begonnen..
  • Israël - Hamas de oorlog deel 16 - Grondoorlog van start
  • Israël - Hamas de oorlog deel 17 - Gaza onder vuur
  • Israël - Hamas de oorlog deel 18 - Chaos in Gaza
  • Israël - Hamas de oorlog deel 19- en we gaan vrolijk verder
  • Israel - Hamas. De oorlog. Deel 21 alweer
  • Israel - Hamas. De oorlog. Deel 22: Dood en verderf
  • Israel en Hamas. De Oorlog. Deel 23: Gevechten in Gaza-Stad
  • Israel en Hamas. De Oorlog.Deel 24: Een hele vieze oorlog...
  • Israel - Gaza [deel 25]
  • Israel - Hamas de oorlog deel 26 - The last stand!
  • Israel - Hamas de oorlog deel 27 - Lief zijn tussen 12 en 3!
  • Israël - Hamas de oorlog deel 28 - Escalatie?
  • Israël - Hamas de oorlog deel 29 - Met witte fosfor.
  • Oorlog Israel en Gaza [30] - If you tolerate this..
  • Oorlog Israel vs Hamas #31- verstand vs emoties
  • Israel - Hamas de oorlog deel 31 - Einde in zicht?

Bron: http://www.haaretz.com/hasen/spages/ShTickers.html

• http://english.aljazeera.net/HomePage
  • http://www.haaretz.com/
  • http://www.irna.ir/en/
  • http://news.google.nl/
  • http://edition.cnn.com/
  • http://www.jpost.com/
  • http://news.bbc.co.uk/
  • http://www.sky.com/skynews/home
  • http://www.foxnews.com/
  • http://abcnews.go.com/
  • http://today.reuters.com/news/home.aspx
  • http://www.israelnationalnews.com/
  • http://www.detelegraaf.nl
  • http://www.nos.nl

- Geen expliciete foto's direct plaatsen, maar door middel van een link naar de foto verwijzen (liefst met waarschuwing).
    - Bij het citeren van nieuwsberichten graag bronvermelding, liefst door een directe link naar de bron.

De OP is hier te vinden!

Voor de statistieken van de oorlog: Statistieken : Oorlog Hamas - Israël !
  • If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
    pi_64883475
    Tijd voor een wapenstistaand weer.
    ***** Kraak.....
    pi_64883476
    terugvindpalestijn
    Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
    A murky, forgotten land.
    pi_64883492
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 12:48 schreef damian5700 het volgende:
    Daarstraks nog een artikel/opiniestuk gelezen:
    [..]

Bron
    If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
    pi_64883508
    5 euro op die met die grote neus.
    pi_64883537
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 13:30 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Mijn reactie op zijn artikel (is nog niet geplaatst)

Let's go back to history and see when Hamas was created: in 1989. That's right, after 41 years of Israeli oppression. Sure, there are always a lot of people who just don't like to resist against the occupiers, because they don't want to get killed, love life or are scared. Just think about the Nazi invasion of some European nations, where a lot of people did not resist against the occupiers and even welcomed them. If the writer of this article is such a person, he should not be surprised that there are still courageous men left who are willing to fight against the occupiers, even if that means that they are going to get killed. "It's better to die on your feet than to live on your knees".
    pi_64883546
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 13:30 schreef Monidique het volgende:
    De opbrengst gaat naar zielige palestijnen zonder sandalen.
    ***** Kraak.....
      zaterdag 10 januari 2009 @ 13:32:32 #8
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64883548
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 13:30 schreef Monidique het volgende:
    Die hebben ze allebei volgens mij.
    pi_64883562
    Op al jazeera zijn nu weer beelden te zien waarop israel weer van die panfletten uitgooit boven Gaza ??
    zal fase 3 vandaag beginnen dan?
    The war is going on.
    pi_64883584
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 13:32 schreef NewsVan het volgende:
    Op al jazeera zijn nu weer beelden te zien waarop israel weer van die panfletten uitgooit boven Gaza ??
    GAZA : Phase Destruction v2.0.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 13:37:30 #11
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64883699
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 13:32 schreef NewsVan het volgende:
    Wat is fase 3 dan?
    pi_64883741
    om er maar eens een gouwe ouwe in te gooien:

Nike Air Jeruzalem .
      Donald Duck held zaterdag 10 januari 2009 @ 13:41:21 #13
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_64883809
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 13:37 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Wat is fase 3 dan?
    Profit
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
      zaterdag 10 januari 2009 @ 13:41:41 #14
    92960 Knip
    Ik ben die ik ben
    pi_64883824
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 12:39 schreef IHVK het volgende:

[..]

Jep duidelijk een fijt.
    Is "fijt" hier een metafoor?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijt
    Non possumus non loqui
    pi_64883834
    quote:

[..]

Wat is fase 3 dan?
    Ik geloof dat is het volgende is :

IDF soldaten zullen nu ook de steden van Gaza binnen trekken. Nu zitten die nog vooral op openvelden of in buiten wijken van een stad/dorp. Maar als dat dus echt gebeurd dan krijgen we denk ik wel een echt bloedbad.

hoorde ik teminste op CNN paar dagen terug dat dat dan fase 3 zou zijn,,,
    The war is going on.
    pi_64883840
    quote:

[..]

Wat is fase 3 dan?
    quote:
    Jim: Guys, uh, what exactly does third base feel like?
    Kevin: You want to take this one?
    Chris "Oz" Ostreicher: Like warm apple pie.
    Jim: Yeah?
    Chris "Oz" Ostreicher: Yeah.
    Jim: Apple pie, huh?
    Chris "Oz" Ostreicher: Uh huh.
    Jim: McDonald's or homemade?
    pi_64883864
    Ze doen er best wel lang over dat kleine stukkie land? Ik neem aan dat gemiddelde bewoner daar niet kan zwemmen?
    ***** Kraak.....
      zaterdag 10 januari 2009 @ 13:54:00 #18
    135430 Sargon
    Canes latrantes non mordent
    pi_64884208
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 13:43 schreef kraaksandaal het volgende:
    Ze doen er best wel lang over dat kleine stukkie land? Ik neem aan dat gemiddelde bewoner daar niet kan zwemmen?
    Ze willen voorzichtig handelen, zo min mogelijk slachtoffers.
    pi_64884214
    AP: Israel drops leaflets on Gaza warning residents it plans to 'escalate' its offensive.
    6 minuten ago from web

www.twitter.com/breakingnewson

dat bedoelde ik dusszz,,
    dit gaat echt veel doden kosten
    The war is going on.
      Donald Duck held zaterdag 10 januari 2009 @ 13:55:34 #20
    46149 __Saviour__
    pi_64884249
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 13:43 schreef kraaksandaal het volgende:
    Eerst de vijand lam bombarderen met luchtaanvallen en dan pas een echt grondoffensief, da's de standaardtactiek in elke moderne oorlog.
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    pi_64884533
    Hoor net dat de Marokkanen weer aan het herrie schoppen zijn in het centrum van Utrecht. Die zullen wel weer uit zijn op het vernielen en rel schoppen, net zo als donderdag avond.
    pi_64884763
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 13:55 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Eerst de vijand lam bombarderen met luchtaanvallen en dan pas een echt grondoffensief, da's de standaardtactiek in elke moderne oorlog.
    De ambassadeur vertelde inderdaad ook zoiets, het is slechts een operatie naar westers voorbeeld en daarna zijn ze weer even het braafste jongetje van de klas.
    ***** Kraak.....
    pi_64885008
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 13:32 schreef SalmanPack het volgende:

[..]

Mijn reactie op zijn artikel (is nog niet geplaatst)

Let's go back to history and see when Hamas was created: in 1989. That's right, after 41 years of Israeli oppression. Sure, there are always a lot of people who just don't like to resist against the occupiers, because they don't want to get killed, love life or are scared. Just think about the Nazi invasion of some European nations, where a lot of people did not resist against the occupiers and even welcomed them. If the writer of this article is such a person, he should not be surprised that there are still courageous men left who are willing to fight against the occupiers, even if that means that they are going to get killed. "It's better to die on your feet than to live on your knees".
    Het Nederlands verzet was toch ook niet pas in 1981 ontstaan ? De lange duur tussen het begin van de 'bezetting' en de oprichting van Hamas spreekt juist tegen dat het een direkt gevolg is van het ander.

De voormalig Finse provincie Karelia is bijvoorbeeld ook al veel langer dan 41 jaar bezet door Rusland. Als er nu opeens spontaan een terreurbeweging zou ontstaan die een metro in Sint Petersburg opblaast zou niemand serieus aan komen zetten met de duur van de bezetting als argument waarom dat zo begrijpelijk is.
    pi_64885064
    Ja, Hamas wilde ergens beginnen en kwam toevallig in Palestina terecht.

De 'bezetting', is dat zoiets als de "holocaust"?
    pi_64885151
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:24 schreef Monidique het volgende:
    Ja, Hamas wilde ergens beginnen en kwam toevallig in Palestina terecht.

De 'bezetting', is dat zoiets als de "holocaust"?
    Bezetting heb ik tussen aanhalingstekens staan omdat 41 jaar voor de stichting van Hamas Israel de Gaza helemaal niet bezette. Dat was Egypte.
    pi_64885215
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:27 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Bezetting heb ik tussen aanhalingstekens staan omdat 41 jaar voor de stichting van Hamas Israel de Gaza helemaal niet bezette. Dat was Egypte.
    Ja, en? Wat is dit nou weer voor net-niet revisionistische onzin? Hoe minder genocidaal was de Holocaust, gezien de Russische pogroms?

Zeg gewoon wat je bedoelt, draai er niet schuchter omheen.
    pi_64885347
    Ach, laat ook maar... wat maakt het ook uit, het punt is... "bezetting" is raar, extremistisch revisionisme, klaar.
    pi_64885526
    Wie hield tussen 1948 en 1967 de Gaza en West Bank bezet als het zo raar extreem revisionistisch om te zeggen dat het niet Israel was ?

En als het niet Israel was, wat voor bevrijdingsbeweging was er toen actief in die gebieden ?
    pi_64885601
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:40 schreef CeeJee het volgende:
    Wie hield tussen 1948 en 1967 de Gaza en West Bank bezet als het zo raar extreem revisionistisch om te zeggen dat het niet Israel was ?

En als het niet Israel was, wat voor bevrijdingsbeweging was er toen actief in die gebieden ?
    Niemand betwijfelt volgens mij dat Gaza van '48 tot '67 Egyptisch was. Maar dat was toen, dat is nu niet meer. Je moet toch wel een zekere aparte kijk op de werkelijkheid te hebben om te stellen dat Gaza en de Westelijke Jordaanoever nu niet bezet worden door Israël.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 14:50:31 #30
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64885865
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:42 schreef Monidique het volgende:

[..]

Niemand betwijfelt volgens mij dat Gaza van '48 tot '67 Egyptisch was. Maar dat was toen, dat is nu niet meer. Je moet toch wel een zekere aparte kijk op de werkelijkheid te hebben om te stellen dat Gaza en de Westelijke Jordaanoever nu niet bezet worden door Israël.
    Gaza had zelfbestuur en geen Joodse nederzettingen de laatste paar jaar. Nu zijn ze weer bezet ja. En niet zeuren dat Israel de grenzen strak dichthield, natuurlijk doen ze dat, daar hebben ze alle reden voor. Als je zit met de isolatie van Gaza moet je bij Egypte zijn.
    pi_64885901
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:50 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Gaza had zelfbestuur en geen Joodse nederzettingen de laatste paar jaar. Nu zijn ze weer bezet ja. En niet zeuren dat Israel de grenzen strak dichthield, natuurlijk doen ze dat, daar hebben ze alle reden voor. Als je zit met de isolatie van Gaza moet je bij Egypte zijn.
    Uhm, fout?

Hoe dan ook, de Palestijnse gebieden zijn nog steeds bez... sorry, "bezet"... door Israël. Iets anders stellen is meer iets voor BNW.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 14:54:17 #32
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64885982
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Uhm, fout?

Hoe dan ook, de Palestijnse gebieden zijn nog steeds bez... sorry, "bezet"... door Israël. Iets anders stellen is meer iets voor BNW.
    Hoe kunnen ze nou bezet zijn geweest als er niet eens meer een Israelische aanwezigheid was en ze volledige zelfbeschikking hadden?

Nu zijn ze bezet ja, nu de Israelische tanks door de straten rollen, maar twee weken geleden niet.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 14:55:04 #33
    165802 Reki
    no comment.
    pi_64885999
    tvp
    zie ondertitel :)
    pi_64886022
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:54 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Hoe kunnen ze nou bezet zijn geweest als er niet eens meer een Israelische aanwezigheid was en ze volledige zelfbeschikking hadden?

Nu zijn ze bezet ja, nu de Israelische tanks door de straten rollen, maar twee weken geleden niet.
    Er waren geen roadblocks op de Westelijke Jordaanoever, er zijn geen kwart miljoen joodse kolonisten in Palestina? Israël isoleert Gaza niet?

Wat ik zeg: enkeltje BNW.
    pi_64886028
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Uhm, fout?

Als gaza bezet is waarom mag hamas er dan de laatste jaren de baas spelen.(Compleet met het letterlijk elimineren van de politieke tegenstand)
    "Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
      zaterdag 10 januari 2009 @ 14:58:27 #36
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64886104
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:55 schreef Monidique het volgende:

[..]

Er waren geen roadblocks op de Westelijke Jordaanoever, er zijn geen kwart miljoen joodse kolonisten in Palestina? Israël isoleert Gaza niet?

Wat ik zeg: enkeltje BNW.
    Ik heb het over Gaza, niet over de Westelijke Jordaanoever. En nogmaals, het is logisch dat Israel haar grenzen stijf dichthoudt, het zal niet de eerste keer zijn dat er een klojo met bomgordel graag een enkeltje Israel had gehad.

Dus voor die isolatie moet je bij Egypte zijn, zij hebben namelijk geen goede reden.
    pi_64886106
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:55 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Als gaza bezet is waarom mag hamas er dan de laatste jaren de baas spelen.(Compleet met het letterlijk elimineren van de politieke tegenstand)
    Het lijkt mij dat de bezetting van Gaza stukken minder is dan die van de rest van Palestina (je weet wel, dat stukje land dat bezet wordt door Israël?), maar dat de isolatie van Gaza, de controle over de grenzen, over het luchtruim, de gijzeling van Palestijnen, toch een soortement bezetting is. O ja, en dan heb je ook nog de rest van Palestina, dat land dat bezet wordt door Israël.
    pi_64886141
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:58 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Ik heb het over Gaza, niet over de Westelijke Jordaanoever.
    Ja. Wat natuurlijk... niet bepaald overtuigend is. Als je dat grote stuk land wegdenkt, en je denkt ook bepaalde beperkingen weg, dan.. voila, wordt Palestina niet bezet!

Enkeltje BNW.
    quote:
    Dus voor die isolatie moet je bij Egypte zijn, zij hebben namelijk geen goede reden.
    Fout?
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:00:16 #39
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64886174
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:58 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat de bezetting van Gaza stukken minder is dan die van de rest van Palestina (je weet wel, dat stukje land dat bezet wordt door Israël?), maar dat de isolatie van Gaza, de controle over de grenzen, over het luchtruim, de gijzeling van Palestijnen, toch een soortement bezetting is. O ja, en dan heb je ook nog de rest van Palestina, dat land dat bezet wordt door Israël.
    Dát is een enkeltje BNW...

Er is geen Palestina, nooit geweest. Althans niet als staat, dus hoe kan het dan bezet zijn?
    pi_64886197
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:00 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Dát is een enkeltje BNW...

Er is geen Palestina, nooit geweest. Althans niet als staat, dus hoe kan het dan bezet zijn?
    JFC.

Whatever... hier helpt weinig tegen, vrees ik.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:01:25 #41
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64886217
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:59 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja. Wat natuurlijk... niet bepaald overtuigend is. Als je dat grote stuk land wegdenkt, en je denkt ook bepaalde beperkingen weg, dan.. voila, wordt Palestina niet bezet!

Enkeltje BNW.
    Poep, dit gaat over Gaza, Palestina bestaat niet.
    quote:
    [..]

Fout?
    Nee?
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:02:21 #42
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64886243
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:00 schreef Monidique het volgende:

[..]

JFC.

Whatever... hier helpt weinig tegen, vrees ik.
    Wie is er nou revisionistisch? Wanneer is dat Palestina van jou dan ooit een land geweest?
    pi_64886262
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:58 schreef Monidique het volgende:

[..]

Wat is Palestina? Volgens het volkerenbond mandaat was dat geheel Jordanië, Israel, Gaza en de westbank. Is Jordanïe ook bezet? Of wil je gewoon zeggen dat de staat Israel geen bestaansrecht heeft.
    "Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
    pi_64886330
    Nee, ik vind het goed, hoor. Palestina is niet bezet, het bestaat niets eens. Er is geen sprake een bezetting, hoe kan je immers 'niets' bezetten, er is hoogstens sprake van een "bezetting", tussen "haakjes", .
    pi_64886345
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:02 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Wat is Palestina? Volgens het volkerenbond mandaat was dat geheel Jordanië, Israel, Gaza en de westbank. Is Jordanïe ook bezet? Of wil je gewoon zeggen dat de staat Israel geen bestaansrecht heeft.
    Nee, ik haat joden, jeweetz...
    pi_64886372
    Het verbaast mij, nee echt, het verbaast mij hoe zo'n stom conflictje de rede zo kan laten verdwijnen. Aan beide "kanten".
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:08:20 #47
    137562 rakotto
    Anime, patat en video games
    pi_64886451
    15:49 IDF denies shooting at UN truck in Gaza on Thursday (Reuters)
    15:43 63 people injured during anti-Israel protest in Algiers (AP)
    15:17 Gaza rocket hits open area in western Negev, no injuries or damage (Haaretz)
    15:15 Germany to send a team to Egypt to discuss training border guards (Reuters)
    14:52 Israel drops leaflets on Gaza warning residents it plans to escalate offensive (AP)
    14:48 Hamas leadership in Damascus says it rejects foreign troops in Gaza (AP)
    13:51 Qassam rocket lands in Eshkol regional council; no injuries reported (Haaretz)
    13:40 Jordan police fire tear gas to disperse demonstrators protesting Gaza op (Al Jazeera)
    12:34 Palestinian medical officials: 8 people killed by IDF tank strike in northern Gaza (AP)
    12:31 Abbas: Israel would be responsible for `waterfall of blood` if it nixes truce (AP)
    12:25 Sirens sound in Ashkelon (Israel Radio)
    12:14 Palestinian rocket directly strikes home in Ashkelon (Israel Radio)
    12:02 Two Grad rockets strike Ashkelon; one injured, many treated for shock (Israel Radio)
    11:41 Abbas: Israel must accept Egypt-brokered truce to end Gaza fighting (AP)

Terroristen dat het zijn.
    All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:08:30 #48
    21153 RAVW
    Alleen maar feiten
    pi_64886460
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:05 schreef Monidique het volgende:

[..]

pas maar op dadelijk staat er nog een heel team voor je deur die je op pakt wegens het aan zetten tot haat
    voor mindere uit spraken zijn hier al mensen voor opgepakt en zelf op dit forum verbannen
    "Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
    Dat is geen bescherming meer.
    Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:08:37 #49
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64886464
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:04 schreef Monidique het volgende:
    Nee, ik vind het goed, hoor. Palestina is niet bezet, het bestaat niets eens. Er is geen sprake een bezetting, hoe kan je immers 'niets' bezetten, er is hoogstens sprake van een "bezetting", tussen "haakjes", .
    Dan is het goed, want als het je om het Britse mandaat van Palestina is Jordanie momenteel natuurlijk net zo goed bezetter als Israel. Volgens jouw logica dan.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:09:27 #50
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64886493
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:06 schreef Monidique het volgende:
    Het verbaast mij, nee echt, het verbaast mij hoe zo'n stom conflictje de rede zo kan laten verdwijnen. Aan beide "kanten".
    Sta ik aan een kant dan?
    pi_64886498
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:08 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Dan is het goed, want als het je om het Britse mandaat van Palestina is Jordanie momenteel natuurlijk net zo goed bezetter als Israel. Volgens jouw logica dan.
    Worden de Palestijnse gebieden bezet door Israël? Ja of nee?
    pi_64886507
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:09 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Sta ik aan een kant dan?
    Ja.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:11:38 #53
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64886570
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:09 schreef Monidique het volgende:

[..]

Worden de Palestijnse gebieden bezet door Israël? Ja of nee?
    Onder Palestijnse gebieden vandaag de dag versta ik Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Wat mij betreft werd Gaza tot deze oorlog dus niet meer bezet.

In de Westelijke Jordaanoever zijn er nog Joodse Nederzettingen, dus daar valt nog over te discussieren.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:11:52 #54
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64886585
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:09 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja.
    o
      Donald Duck held zaterdag 10 januari 2009 @ 15:12:20 #55
    46149 __Saviour__
    pi_64886598
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:08 schreef rakotto het volgende:
    Terroristen dat het zijn.
    Ze waarschuwen netjes dat er hevigere aanvallen komen op bepaalde doelen. Als de bewoners dan koppig blijven zitten en zelfs gaan kijken naar explosies, ja dan nemen ze natuurlijk zelf zo'n risico
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    pi_64886603
    O, je kunt zelfs nog discussiëren over de vraag of de Palestijnse gebieden (a.k.a. Palestina) bezet worden? BNW. Want dit geloof ik wel.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:14:35 #57
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64886661
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:12 schreef Monidique het volgende:
    O, je kunt zelfs nog discussiëren over de vraag of de Palestijnse gebieden (a.k.a. Palestina) bezet worden? BNW. Want dit geloof ik wel.
    De Joodse nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever krijgen ook geen steun van de huidige Israelische regering, en ook daar hebben ze zelfbestuur.

Misschien is het gemakkelijker als jij even uitlegt waarom het wél bezetting is volgens jou (vooral in Gaza ben ik benieuwd naar), ipv BNW roepen.
    pi_64886778
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:14 schreef Wheelgunner het volgende:
    Misschien is het gemakkelijker als jij even uitlegt waarom het wél bezetting is volgens jou (vooral in Gaza ben ik benieuwd naar), ipv BNW roepen.
    Met name omdat Israël het grondgebied controleert, het grondgebied verdeelt, de grenzen controleert, invallen doet in Palestijnse huizen, Palestijnen ontvoert, en ik denk dat je nog wel wat dingetjes kunt vinden die je, met een objectieve blik, tot slechts één conclusie kunnen laten komen: Israël bezet Palestina. De rest is, inderdaad, rijp voor BNW. Je discussiëert ook niet mensen die de evolutietheorie afwijzen, ook rijp voor BNW. BNW, BNW, BNW...

En meer erover zeggen heeft weinig zin. Ik bedoel, deel drieëndertig is weinig anders dan deel één... uit 2001, ofzo. Ik wil niet zeggen dat ik betere dingen te doen heb, die heb ik niet, maar veel zin heb ik er niet in om in deze virtuele draaikolk te blijven hangen. Dat is begrijpelijk.
    pi_64886833
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:11 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Onder Palestijnse gebieden vandaag de dag versta ik Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Wat mij betreft werd Gaza tot deze oorlog dus niet meer bezet.

In de Westelijke Jordaanoever zijn er nog Joodse Nederzettingen, dus daar valt nog over te discussieren.
    Onder Nederland vandaag de dag versta ik Amsterdam en Rotterdam. Wat mij betreft werd Amsterdam tot deze oorlog dus niet meer bezet.

In Rotterdam zijn er nog Joodse Nederzettingen, dus daar valt nog over te discussieren.

Oh ok. De Nederlanders in Amsterdam hoeven niet meer in verzet te komen, alleen die in Rotterdam hebben het recht om in verzet te komen, want Amsterdam werd niet meer bezet en Nederland is dan zo goed als bevrijd voor de Amsterdammers.

Neem jij jezelf nog wel serieus?
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:21:22 #60
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64886904
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:17 schreef Monidique het volgende:

[..]

Met name omdat Israël het grondgebied controleert,
    Niet dus: zelfbestuur
    quote:
    het grondgebied verdeelt, de grenzen controleert,
    Bij mijn weten heeft de VN dat gedaan.
    quote:
    invallen doet in Palestijnse huizen, Palestijnen ontvoert,
    Oorlogshandelingen, maar geen bezetting
    quote:
    en ik denk dat je nog wel wat dingetjes kunt vinden die je, met een objectieve blik, tot slechts één conclusie kunnen laten komen: Israël bezet Palestina. De rest is, inderdaad, rijp voor BNW. Je discussiëert ook niet mensen die de evolutietheorie afwijzen, ook rijp voor BNW. BNW, BNW, BNW...
    Psst, je dogma hangt uit je broek.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:21:34 #61
    111909 B4CO
    PanneNkoek
    pi_64886908
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:05 schreef Monidique het volgende:

[..]

En ik moslims..
    doe ff normaal
    Trotse papa van Eden
    pi_64886919
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:12 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Ze waarschuwen netjes dat er hevigere aanvallen komen op bepaalde doelen. Als de bewoners dan koppig blijven zitten en zelfs gaan kijken naar explosies, ja dan nemen ze natuurlijk zelf zo'n risico
    Waar moeten de inwoners naar toe vluchten? Een VN school
    pi_64886924
    Zelfbestuur! Het wóórd duidt toch al op bezetting? !

Maar dat was het.
    pi_64886939
    quote:

[..]

De Joodse nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever krijgen ook geen steun van de huidige Israelische regering, en ook daar hebben ze zelfbestuur.

Zolang je geen zeggenschap hebt over je eigen grenzen is er sprake van een bezetting. Zolang je gebied bezet houdt wat internationaal niet erkend is als stukje Israel is er een sprake van bezetting.

Wat Israel ook doet zolang het de Palestijnen geen veilige toekomst biedt zal het zelf geen toekomst hebben. En zolang een joodse bewoner daar boven een palestijn wordt gesteld zal het geen toekomst hebben.
    pi_64886976
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:21 schreef Wheelgunner het volgende:

Psst, je dogma hangt uit je broek.
    Jaja. Een dogma wordt gewoon werkelijkheid als-ie klopt. Als het waar is. Evolutietheorie is geen dogma, bijvoorbeeld. Ik kan er ook weinig aan doen dat ik nu eenmaal vrijwel altijd gelijk heb en het Alles overzie, met nuance en objectiviteit.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:24:30 #66
    137562 rakotto
    pi_64887007
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:12 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Dat betekend ook deels dat zij gewoon op burgerljike doelen schieten. Hiermee maken ze duidelijk dat ze niet weten waar Hamas zit en dat ze random aanvallen.

En waar moeten de Palestijnen naartoe als zij geisoleerd zijn?
    pi_64887008
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:22 schreef Chadi het volgende:

[..]

Zolang je geen zeggenschap hebt over je eigen grenzen is er sprake van een bezetting. Zolang je gebied bezet houdt wat internationaal niet erkend is als stukje Israel is er een sprake van bezetting.
    Ach, dat 'internationaal erkennen' zegt mij ook weinig. Kosovo wel, Zuid-Ossetië niet? Whatever.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:24:39 #68
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64887014
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:19 schreef SalmanPack het volgende:

[..]

Onder Nederland vandaag de dag versta ik Amsterdam en Rotterdam. Wat mij betreft werd Amsterdam tot deze oorlog dus niet meer bezet.

In Rotterdam zijn er nog Joodse Nederzettingen, dus daar valt nog over te discussieren.

Oh ok. De Nederlanders in Amsterdam hoeven niet meer in verzet te komen, alleen die in Rotterdam hebben het recht om in verzet te komen, want Amsterdam werd niet meer bezet en Nederland is dan zo goed als bevrijd voor de Amsterdammers.

Neem jij jezelf nog wel serieus?
    Ontzettend. Gaza heeft Hamas, de Westelijke Jordaanoever heeft Fatah, wil je dat werkelijk beschrijven als een-en-hetzelfde 'land'? Er is geen centraal bestuur over beide gebieden, je kunt ze gemakkelijk los van elkaar zien.

Ik ga ook niet zeggen welk recht de mensen in Gaza al dan niet hebben. Punt is dat ik vind dat je na 2005 niet meer kon spreken van een bezetting van Gaza. Zeg ik daarmee dat Israel lief tegen ze was? Nee, maar bezetting is iets anders.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:25:05 #69
    137562 rakotto
    pi_64887024
    http://www.rafahkid.net/

Live-blog van iemand in rafah/gaza
    pi_64887033
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:24 schreef rakotto het volgende:

[..]

Dat betekend ook deels dat zij gewoon op burgerljike doelen schieten. Hiermee maken ze duidelijk dat ze niet weten waar Hamas zit en dat ze random aanvallen.

En waar moeten de Palestijnen naartoe als zij geisoleerd zijn?
    Inderdaad ze kunnen nergens heen.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:25:36 #71
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64887036
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:22 schreef Monidique het volgende:
    Zelfbestuur! Het wóórd duidt toch al op bezetting? !

Maar dat was het.
    Nee, Nederland heeft toch ook zelfbestuur? Dat we dat ooit niet hadden betekent niet dat we nog steeds bezet zijn.
    pi_64887066
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:24 schreef Wheelgunner het volgende:
    Punt is dat ik vind dat je na 2005 niet meer kon spreken van een bezetting van Gaza.
    De context was trouwens de oprichting van Hamas, dus voor 2005. Toen zou er sprake zijn van een "bezetting". Want het is niet echt, ofzo. Die berg-Arabieren moesten niet zo zeuren, ofzo. Hoe dan ook, dat was de context, dat was heel simpel: bezetting. Nog simpeler dan nu. De context is helder, de betekenis is helder, de realiteit is helder.
    pi_64887082
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:24 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Ontzettend. Gaza heeft Hamas, de Westelijke Jordaanoever heeft Fatah, wil je dat werkelijk beschrijven als een-en-hetzelfde 'land'? Er is geen centraal bestuur over beide gebieden, je kunt ze gemakkelijk los van elkaar zien.

Ik ga ook niet zeggen welk recht de mensen in Gaza al dan niet hebben. Punt is dat ik vind dat je na 2005 niet meer kon spreken van een bezetting van Gaza. Zeg ik daarmee dat Israel lief tegen ze was? Nee, maar bezetting is iets anders.
    Dat Hamas en Fatah elkaar bestrijden neemt niet weg dat Isräel een bezetter is.
    Gaza en de Westelijke Jordaanoever horen bij een toekomstige Palestijnse staat. Gaza maakt deel uit van Palestina, en Palestina wordt bezet, punt.
    pi_64887086
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:24 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ach, dat 'internationaal erkennen' zegt mij ook weinig. Kosovo wel, Zuid-Ossetië niet? Whatever.
    De VN wordt door de machtige landen gewoon misbruikt als instrument om oorlog te mogen voeren. En als de verdragen ze niet aan staan worden deze gewoon geschonden.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:27:13 #75
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64887091
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:22 schreef Chadi het volgende:

[..]

Er is internationaal geen erkenning voor Palestina... Dus als het je om internationale erkenning gaat is er sowieso geen sprake van bezetting.
    quote:
    Wat Israel ook doet zolang het de Palestijnen geen veilige toekomst biedt zal het zelf geen toekomst hebben. En zolang een joodse bewoner daar boven een palestijn wordt gesteld zal het geen toekomst hebben.
    Eens, maar dat is een andere discussie.
    pi_64887126
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:25 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Nee, Nederland heeft toch ook zelfbestuur? Dat we dat ooit niet hadden betekent niet dat we nog steeds bezet zijn.
    Tijdens de oorlog ( WOII) hadden ze hier ook zelfbestuur.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:28:26 #77
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64887136
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:26 schreef Monidique het volgende:

[..]

De context was trouwens de oprichting van Hamas, dus voor 2005. Toen zou er sprake zijn van een "bezetting". Want het is niet echt, ofzo. Die berg-Arabieren moesten niet zo zeuren, ofzo. Hoe dan ook, dat was de context, dat was heel simpel: bezetting. Nog simpeler dan nu. De context is helder, de betekenis is helder, de realiteit is helder.
    Inderdaad; er was géén bezetting van Gaza na 2005. Dat is de heldere realiteit.
    pi_64887162
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:27 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Er is internationaal geen erkenning voor Palestina... Dus als het je om internationale erkenning gaat is er sowieso geen sprake van bezetting.
    [..]

Er is internationale erkenning van de gebieden die israel bezet houdt en die ook markeren als bezet gebied. ZIe de 67 grenzen als richtlijn. Daar zijn verschillende VN resoluties over.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:30:58 #79
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64887218
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:28 schreef Chadi het volgende:

[..]

Tijdens de oorlog ( WOII) hadden ze hier ook zelfbestuur.
    Onder direct toezicht van Nazi Duitsland, met Duitse aanwezigheid en inmenging in Nederlands bestuur.

Hamas is echt geen verlenging van Israel, er was geen Israelische aanwezigheid, en Israel bemoeide zich niet openlijk met de interne politiek van Gaza.
    pi_64887226
    Hier snapt niemand hoe 't precies zit en na al die jaren ter plekke gaan ze gewoon op oude voet verder.
    ***** Kraak.....
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:31:38 #81
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64887236
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:29 schreef Chadi het volgende:

[..]

Er is internationale erkenning van de gebieden die israel bezet houdt en die ook markeren als bezet gebied. ZIe de 67 grenzen als richtlijn. Daar zijn verschillende VN resoluties over.
    Maar niet van Palestina als land.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:32:35 #82
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_64887260
    quote:

[..]

Gaza is bezet gebied volgens de VN en de VS om eens wat belangrijke voorbeelden te noemen. Om het juridische argument simpel uit te leggen: je hoeft niet in een gevangenis te wonen om er de direkteur van te zijn.
    Here we are now, entertain us.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:35:10 #83
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64887342
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:32 schreef voyeur het volgende:

[..]

Gaza is bezet gebied volgens de VN en de VS om eens wat belangrijke voorbeelden te noemen. Om het juridische argument simpel uit te leggen: je hoeft niet in een gevangenis te wonen om er de direkteur van te zijn.
    Het zou me verbazen als de VN en de VS na 2005 nog het woord 'bezetting' hebben gebruikt bij het beschrijven van Gaza, dus daarom wil ik toch even om een bron vragen.
    pi_64887349
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:30 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Onder direct toezicht van Nazi Duitsland, met Duitse aanwezigheid en inmenging in Nederlands bestuur.

Hamas is echt geen verlenging van Israel, er was geen Israelische aanwezigheid, en Israel bemoeide zich niet openlijk met de interne politiek van Gaza.
    Wel als Hamas geen beleid kan maken door de bezetting. Dan wordt het beleid wel degelijk bepaald door Israel.
    pi_64887365
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:31 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Het is internationaal erkend door verdragen als bezet gebied door Israel. Welke naam je het ook geeft het blijft bezet gebied!
    pi_64887417
    In de VN weten ze 't ook niet meer.
    ***** Kraak.....
    pi_64887448
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:35 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Het zou me verbazen als de VN en de VS na 2005 nog het woord 'bezetting' hebben gebruikt bij het beschrijven van Gaza, dus daarom wil ik toch even om een bron vragen.
    Laat je verbazen: Is Gaza 'occupied' territory?
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:38:43 #88
    135430 Sargon
    Canes latrantes non mordent
    pi_64887455
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:36 schreef Chadi het volgende:

[..]

Het is internationaal erkend door verdragen als bezet gebied door Israel. Welke naam je het ook geeft het blijft bezet gebied!
    Uit strategisch oogpunt was dat vooralsnog het beste, hoewel de feitelijke bezetting nu wordt teruggedrongen met het opheffen van Joodse kolonies op de wes toever
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:40:01 #89
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64887496
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:31 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Overigens, hoe waren de grenzen van Gaza anders na 1967?
    pi_64887522
    Tsja de hardline Palestijnen zien het anders.
    ***** Kraak.....
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:43:00 #91
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64887588
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:38 schreef Monidique het volgende:

[..]

Laat je verbazen: Is Gaza 'occupied' territory?
    * Wheelgunner is verbaasd.

Ook over het feit dat jij een bron plaatst waarin er discussie is over de term bezetting, gezien je heilige overtuiging dat daarover geen discussie mogelijk is.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:44:43 #92
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64887625
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:37 schreef kraaksandaal het volgende:
    In de VN weten ze 't ook niet meer.
    Ban Ki Moon wil het in ieder geval niet meer bezet noemen blijkt uit de bron van M.
    pi_64887669
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 14:22 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Het Nederlands verzet was toch ook niet pas in 1981 ontstaan ? De lange duur tussen het begin van de 'bezetting' en de oprichting van Hamas spreekt juist tegen dat het een direkt gevolg is van het ander.

De voormalig Finse provincie Karelia is bijvoorbeeld ook al veel langer dan 41 jaar bezet door Rusland. Als er nu opeens spontaan een terreurbeweging zou ontstaan die een metro in Sint Petersburg opblaast zou niemand serieus aan komen zetten met de duur van de bezetting als argument waarom dat zo begrijpelijk is.
    Nederland was dan ook niet bezet gebied in 1981. Verder, het Palestijns verzet bestaat al veel langer dan Hamas, wie zegt dat de leden van Hamas niet meevochten als leden van andere organisaties voor 1989? Ze vonden dat het tijd werd voor een nieuwe verzetsgroepering omdat de anderen slecht bezig zouden zijn en corrupt waren.

Jij verwart het begrip "verzet" met groeperingen die het verzet vormen (zoals Hamas, Fatah, Islamitische Jihad etc.) Als er morgen een nieuwe groepering opstaat (door deze oorlog) en verzet bieden tegen de Israëlische bezetters dan worden ze ook verzetshelden genoemd ondanks dat ze in 2009 zijn ontstaan.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 15:55:55 #94
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_64887982
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:35 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

De VN resoluties zijn gewoon blijven staan Pas als er een nieuwe wordt aangenomen vervalt de oude status van bezet gebied. Het rode kruis heeft geoordeeld dat het bezet gebied was en dus de conventie van Geneve van toepassing is. Het Internationaal Gerechtshof heeft besloten dat het bezet gebied is en tot slot vermeldt het CIA world factbook
    "West Bank and Gaza Strip are Israeli-occupied with current status subject to the Israeli-Palestinian Interim Agreement - permanent status to be determined through further negotiation; Israel removed settlers and military personnel from the Gaza Strip in August 2005"

Die informatie is het laatst bijgewerkt op 18 december 2008 dus geeft het US standpunt weer.
    pi_64888102
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:55 schreef voyeur het volgende:

[..]

De VN resoluties zijn gewoon blijven staan Pas als er een nieuwe wordt aangenomen vervalt de oude
    Weten ze zelf nog wel welke resoluties inmiddels al geschonden zijn?
    ***** Kraak.....
      zaterdag 10 januari 2009 @ 16:00:05 #96
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_64888148
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:43 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

* Wheelgunner is verbaasd.

Ook over het feit dat jij een bron plaatst waarin er discussie is over de term bezetting, gezien je heilige overtuiging dat daarover geen discussie mogelijk is.
    Lees dan dit stuk en de bronnen maar; dan kunnen we deze discussie stoppen. Gaza is bezet gebied hoe hard Israel daar ook onderuit probeert te draaien.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 16:00:25 #97
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64888159
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:55 schreef voyeur het volgende:

[..]

De VN resoluties zijn gewoon blijven staan Pas als er een nieuwe wordt aangenomen vervalt de oude status van bezet gebied. Het rode kruis heeft geoordeeld dat het bezet gebied was en dus de conventie van Geneve van toepassing is. Het Internationaal Gerechtshof heeft besloten dat het bezet gebied is en tot slot vermeldt het CIA world factbook
    "West Bank and Gaza Strip are Israeli-occupied with current status subject to the Israeli-Palestinian Interim Agreement - permanent status to be determined through further negotiation; Israel removed settlers and military personnel from the Gaza Strip in August 2005"

Die informatie is het laatst bijgewerkt op 18 december 2008 dus geeft het US standpunt weer.
    Ok, dan heb ik een afwijkende interpretatie van de situatie, maar het lijkt me niet zo vreemd om te twijfelen over de term bezetting nadat troepen en nederzettingen zijn teruggetrokken en Palestijnen hun eigen regering hebben gekozen.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 16:00:47 #98
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_64888175
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 15:58 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Weten ze zelf nog wel welke resoluties inmiddels al geschonden zijn?
    Vast wel. Verandert echter niets aan de status van het gebied.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 16:01:33 #99
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64888197
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 16:00 schreef voyeur het volgende:

[..]

Lees dan dit stuk en de bronnen maar; dan kunnen we deze discussie stoppen. Gaza is bezet gebied hoe hard Israel daar ook onderuit probeert te draaien.
    Israel én Wheelgunner.

Ook daarin wordt weer beweerd dat Israel bepaalt wie en wat Gaza in en uit mag, waarom wordt wederom dat stuk grens van Gaza met Egypte vergeten?
      zaterdag 10 januari 2009 @ 16:04:41 #100
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_64888278
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 16:00 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Ok, dan heb ik een afwijkende interpretatie van de situatie, maar het lijkt me niet zo vreemd om te twijfelen over de term bezetting nadat troepen en nederzettingen zijn teruggetrokken en Palestijnen hun eigen regering hebben gekozen.
    Ja, maar wat doet het ertoe wat jij vindt? Een Amerika hater zou alle Nato landen als bezet gebied kunnen beschouwen omdat ze voor hun verdediging in hoge mate afhankelijk zijn van de VS, maar daarmee is het nog niet waar. Als jij het leuk vindt beschouw je wmb Gaza als provincie van Zimbabwe, maar de discussie ging over de officiele status van Gaza.
      zaterdag 10 januari 2009 @ 16:06:53 #101
    207353 Wheelgunner
    Met de Noorderzon...
    pi_64888347
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 16:04 schreef voyeur het volgende:

[..]

Ja, maar wat doet het ertoe wat jij vindt? Een Amerika hater zou alle Nato landen als bezet gebied kunnen beschouwen omdat ze voor hun verdediging in hoge mate afhankelijk zijn van de VS, maar daarmee is het nog niet waar. Als jij het leuk vindt beschouw je wmb Gaza als provincie van Zimbabwe, maar de discussie ging over de officiele status van Gaza.
    En daar is dus discussie over, Ban KiMoon wil niet meer spreken van bezetting. Het is niet meer zo duidelijk als voor 2005.

En sowieso, wat doet het er toe wat de Canadezen voor rechtvaardigheid en vrede in het MO ervan vinden? Lijkt me niet dat die objectiever zijn dan ik als ik zo even je bron lees.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')