abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62987748

Welkom op De Beursvloer! Dit is het [AEX]-topic waarin je live met mede-FOK!kers alle wereldwijde beurzen kunt volgen en over de laatste economische nieuwtjes kunt discussiëren. Op De Beursvloer is een beetje slowchat best toegestaan. Heb je trouwens een link die kan worden toegevoegd aan de OP? Super! Post 'm alsjeblieft in het Feedback-topic van AEX of stuur 'm naar italodancer -at- fok.nl. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg alsjeblieft helemaal onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op FOK!
Veel plezier op De Beursvloer

Het Financieele Dagblad
De Financiële Telegraaf
BNR Nieuwsradio
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Bloomberg TV [2] (streaming TV)

AEX-fondsen
Beurs.nl - Delayed
De Financiële Telegraaf - Delayed

Intraday AEX-index

Europese Indices
Yahoo - Streaming / Delayed (zie tijd)
US Markets - Real-time
ProFinance - Streaming indices
IG Index - Streaming FTSE 100 (spread betting)
RTS (Moskou)

Intraday DAX (Duitsland)

Intraday CAC-40 (Frankrijk)

Intraday BEL-20 (België)

Intraday FTSE-100 (Verenigd Koninkrijk)

Intraday RTS-index (Rusland)

Amerikaanse Indices
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
MarketWatch - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)

Amerikaanse Futures
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Amerikaanse fondsen
Google Finance - Streaming
Google Finance (belangrijkste bankaandelen) - Streaming / Real-time
MarketWatch - Delayed

Intraday Dow Jones-index

Intraday S&P 500-index

Intraday Nasdaq Composite

Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)

Wereldwijde Indices
Yahoo! Azië - Streaming / Delayed
Yahoo! Brazilië, Mexico, Argentinië - Streaming / Delayed
AME Info (Midden-Oosten) - Delayed

Intraday Nikkei (Japan)

Intraday Hang Seng (Hong Kong, China)

Intraday SSE Composite (Shanghai, China)

Intraday Bovespa (Brazilië)

Koersen
FXStreet - Streaming valuta
ProFinance - Streaming valuta en commodities
ProFinance - Streaming grafieken valuta, commodities, indices
Rohstoff Tool - Streaming commodities
US Markets - Semi-real-time goud, zilver en olie

Intraday Euro-Dollar

Intraday Olieprijs

Intraday Goud en Zilver

Ask - Vraagprijs of laatprijs. De prijs die door de ‘markt’ wordt gevraagd -‘gelaten’- voor de verkoop van een bepaald effect.

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Bid - Biedprijs. De prijs die door de ‘markt’ wordt geboden voor de aankoop van een bepaald effect.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dagorder - Een gelimiteerde order die uitsluitend gedurende de dag van opgave kan worden uitgehandeld. Niet uitgevoerde orders vervallen automatisch bij het sluiten van de handel.

Delayed - Koersen worden vertraagd doorgegeven. Meestal is de vertraging 15 of 20 minuten.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,‘expireren’, van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico’s door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers - De waarde van een effect op een bepaald moment. Koersen van effecten zijn variabel.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ¤ 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ¤ 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Limit order - Het bij een beursorder opgeven tegen welke maximale koers men wenst te kopen of tegen welke minimale koers men wenst te verkopen.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie. Men krijgt een longpositie door het kopen van een effect.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Mandje - Pakket van verschillende aandelen die gezamenlijk worden verhandeld. Een mandje kan bijvoorbeeld het pakket aandelen zijn waaruit een index is samengesteld.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Real-time - Koersen zijn (zo goed als) actueel. Je zult alleen moeten F5-en voor een nieuwe stand.

Scheefzitten - Een belegger zit ‘scheef’ als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs. Als de markt ¤ 22,50 biedt en ¤ 23 laat, dan is de spread dus ¤ 0,50.

Streaming - Koersen zijn actueel. Ze worden live op je scherm geüpdate.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

De Beursvloer #1: Beurzen duiken weer in het rood
De Beursvloer #2: Wall Street weer in achtbaan
De Beursvloer #3: Beurzen kelderen tot 10%
De Beursvloer #4: Could've been worse
De Beursvloer #5: Bloedbad Azië; trekt Europa mee
De Beursvloer #6: Wall Street maakt duikvlucht in laatste kwartier
De Beursvloer #7: Wall Street sluit 11% hoger
De Beursvloer #8: 5e grootste dagwinst ooit voor AEX
De Beursvloer #9: Waar de AEX weer omhoog gaat
De Beursvloer #10: Wall Street onderuit op recessienieuws

[ Bericht 57% gewijzigd door ItaloDancer op 06-11-2008 10:06:41 ]
pi_62987938
een aantal aandeeltjes van Morgan Stanley, en
Merrill Lynch & Co. Inc. Turbo Short 38,70
NASDAQ 100 Turbo Short 1620,00

overigens gooi ik de ts er morgen uit. Vandaag volgende week maandag is het weer elke dag daytraden omdat dan de tentamens weer over zijn centjens verdienen

@ts .. ik moet zeggen dat ik je aandelenpakket vrij risky vind

[ Bericht 29% gewijzigd door sitting_elfling op 06-11-2008 00:35:52 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_62988389
quote:
Op donderdag 6 november 2008 00:17 schreef sitting_elfling het volgende:
een aantal aandeeltjes van Morgan Stanley, en
Merrill Lynch & Co. Inc. Turbo Short 38,70
NASDAQ 100 Turbo Short 1620,00

overigens gooi ik de ts er morgen uit. Vandaag volgende week maandag is het weer elke dag daytraden omdat dan de tentamens weer over zijn centjens verdienen

@ts .. ik moet zeggen dat ik je aandelenpakket vrij risky vind
Waarom Morgan Stanley/Merill Lynch? DIe zitten toch in het verdomhoekje. En dat mn pakket riskant is, ik ben nog maar en beginnende belegger, dus ik sta open voor suggesties.

MAr turbos zijn toch veel riskanter dan aandelen? En philips en nutrico zijn toch vrij solide te noemen, weinig risicovol?
pi_62988449
In 1 seconde miljoenen aegon ineens van hand gegaan, daling van 6% in de laatste half uur voor het sluiten van beurs, vlak voor de bekendmaking kwartaalcijfers voorbeurs.

Dat riekt naar voorkennis, zeg ik je.
pi_62988604
quote:
Op donderdag 6 november 2008 00:46 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
In 1 seconde miljoenen aegon ineens van hand gegaan, daling van 6% in de laatste half uur voor het sluiten van beurs, vlak voor de bekendmaking kwartaalcijfers voorbeurs.

Dat riekt naar voorkennis, zeg ik je.
Financiele aandelen moet ik eigenlijk niks van hebben.. [ja ik weet het, ik heb het nog in mn aandelen portefeuille zitten, maar dat doe ik alleen maar omdat ik verwachtte dat het komende + afgelopen dagen weer wat omhoog zou gaan om daar wat winst op te pakken]

Turbo's zijn riskier dan aandelen, je verliest immers niet snel 50% op een dag met een aandeel. Maar met een turbo kan dat wel! Andersom dus ook..

Puur uit eigen principe blijf ik van ING/Fortis/Aegon af. Heb ze alle 3 vroeger wel in de portefeuille gehad, en er wat winst'jes mee kunnen afhandelen maar op dit moment kan ik niet goed de waarde inschatten van financiele banken, domweg omdat door deze hele crisis veel cijfers 'vertroebeld' zijn. En ik niet erg uitzie naar de kwartaalcijfers van die banken

Overigens denk ik dat nutreco wel een goede aankoop voor lange termijn kan zijn
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_62988619
tvp
pi_62989161
quote:
Op woensdag 5 november 2008 23:52 schreef Public_NME het volgende:
Vrij basaal zou je kunnen beginnen met (historische) beta analysis dmv het CAPM-model, en daarmee je risk wat spreaden.
Alleraardigst model is dat, vorig jaar heb ik daar in Excel een hele macro voor geschreven. Het lastige is echter om van de AEX-aandelen aan veel historische koersdata te komen. Ik kan ze hooguit voor 5 jaar terug vinden.
quote:
Op donderdag 6 november 2008 00:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Puur uit eigen principe blijf ik van ING/Fortis/Aegon af. Heb ze alle 3 vroeger wel in de portefeuille gehad, en er wat winst'jes mee kunnen afhandelen maar op dit moment kan ik niet goed de waarde inschatten van financiele banken, domweg omdat door deze hele crisis veel cijfers 'vertroebeld' zijn. En ik niet erg uitzie naar de kwartaalcijfers van die banken
Dat is ook mijn reden om nu niet te beleggen in financiale bedrijven , je weet gewoon niet hoe de boeken er voor staan. Ik ben er zelfs niet van overtuigd dat als er wel cijfers zijn uitgegeven of deze cijfers wel helemaal eerlijk zijn.
  donderdag 6 november 2008 @ 02:42:40 #8
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_62989339
Tijd voor de FA om in te grijpen in geval van voorkennis
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_62989395
2 continenten al diep rood... Europa zal wel bloedrood worden vandaag.

En ik was juist zo blij met mijn Aegon deze week. op 3.16 gekocht.
pi_62989582
quote:
Op donderdag 6 november 2008 03:09 schreef jpjedi het volgende:
2 continenten al diep rood... Europa zal wel bloedrood worden vandaag.

En ik was juist zo blij met mijn Aegon deze week. op 3.16 gekocht.
Futures voor de DJ & AEX staan flink in het rood. AEX zelfs 4%, volgens deze site.

een andere site voor AEX futures kon ik zo snel niet vinden.

[edit]
De OP kun je trouwens hier vinden

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2008 06:24:36 ]
  donderdag 6 november 2008 @ 07:37:39 #11
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_62989843
Goed... daar gaan we weer naar beneden..
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
pi_62989973
fasten seatbelts:

donderdag 6 november 2008 @ 08:23:54 #13
174150 slap
slappy happer
pi_62990218
quote:
AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--Aegon nv heeft over het derde kwartaal van 2008 een nettoverlies geleden van euro 329 mln. Eind oktober kondigde de bankverzekeraar nog aan een verlies van euro 350 mln te voorzien.

De verzekeraar meldt verder dat het marktklimaat "extreem onzeker blijft", maar dat de onderneming goed gepositioneerd is om de financiele crisis te weerstaan. Het bedrijf verwacht dat de afwaarderingen op een beheersbaar niveau blijven. Het nettoverlies kan volgens Aegon worden toegeschreven aan lager dan verwachte resultaten op fair value items ter waarde van euro 384 mln voor belastingen en afboekingen van in totaal euro 407 mln voor belastingen.

Het onderliggend resultaat voor belastingen kwam uit op euro 500 mln, een daling met 28% ten opzichte van dezelfde periode een jaar terug. Dit cijfer is volgens de financiele instelling met name beinvloed door lagere aandelenmarkten en sterfteresultaten. Het komt overeen met het eind oktober aangekondigde bedrag.

Het eigen vermogen bedroeg eind september euro 9,4 mrd.

Aegon meldde op 28 oktober dat het zijn kernkapitaal heeft versterkt met euro 3 mrd, gebruikmakend van het steunfonds van de overheid voor de financiele sector dat 9 oktober in het leven werd geroepen.

De kapitaalinjectie, gecombineerd met het schrappen van het slotdividend, moet ervoor zorgen dat de verzekeraar het nieuwe jaar kan ingaan "met een aanzienlijk versterkte kapitaalbuffer".

Na zeer sterke koersdalingen in de voorgaande weken, heeft het aandeel zich de afgelopen dagen, in aanloop naar de definitieve kwartaalcijfers, sterk hersteld, gesteund door een breed herstel van financiele fondsen in Europa. De slotkoers van euro 4,00 woensdag betekende desondanks nog altijd een daling van 67% sinds het begin van dit jaar.
Van Aegon site:
quote:
AEGON’s activiteiten veerkrachtig ondanks invloed onrust financiële markten

Resultaat derde kwartaal in lijn met vooraankondiging op 28 oktober 2008.

- Onderliggend resultaat vóór belastingen van EUR 500 miljoen, vooral beïnvloed door lagere aandelenmarkten en sterfteresultaten
- Nettoverlies in derde kwartaal van EUR 329 miljoen
- Eigen vermogen inclusief herwaarderingsreserve bedraagt per 30 september EUR 9,4 miljard; daling herwaarderingsreserve van EUR 2,5 miljard door verruiming credit spreads
- Kapitaaloverschot in business units van EUR 300 miljoen boven vereisten voor AA rating; overschot van EUR 5 miljard, inclusief herwaarderingsreserve, volgens Europese richtlijn voor verzekeringsondernemingen (IGD), overeenkomend met een solvabiliteitsratio van 160%

Zoals aangekondigd op 28 oktober 2008 zal AEGON EUR 3 miljard aan aanvullend kernkapitaal ontvangen van Vereniging AEGON, gefinancierd door de Nederlandse overheid – versterkt kapitaalbuffer om internationale financiële markten en macro-economische onzekerheden te doorstaan.

Toelichting van de voorzitter, Alex Wynaendts
“AEGON’s onderliggende activiteiten bleven veerkrachtig in het derde kwartaal ondanks de aanhoudende onrust op de internationale financiële markten. Door de recente overeenkomst met de Nederlandse overheid via AEGON’s grootste aandeelhouder, Vereniging AEGON, beschikken we over een additionele buffer in deze nog altijd extreem onzekere marktomstandigheden. Het aanvullende kernkapitaal sluit aan bij de eerder aangekondigde versnelling van onze strategie om risico’s te verminderen en kapitaal vrij te maken. Door deze strategie kwam in het derde kwartaal EUR 729 miljoen aan kapitaal beschikbaar. In al onze kernmarkten hebben we een sterke positie gehandhaafd en de juiste stappen gezet om verdere groei te realiseren en het rendement te verbeteren. In de Verenigde Staten lag de verkoop van fixed annuities in het derde kwartaal op het hoogste niveau sinds 2003, met per saldo een positieve instroom. AEGON is goed gepositioneerd om de huidige financiële crisis te weerstaan en te profiteren van een eventueel herstel in marktomstandigheden.”

Resultaten
Het onderliggend resultaat vóór belastingen is gedaald met 28% tot EUR 500 miljoen. Het onderliggend resultaat in Amerika daalde door de invloed die de lagere aandelenmarkten hadden op de variable annuities (EUR 48 miljoen) en door sterfteresultaten (EUR 28 miljoen) in het levensherverzekeringsbedrijf. In Nederland werd het onderliggend resultaat beïnvloed door een voorziening voor gegarandeerde opbrengsten van bepaalde collectieve pensioencontracten
(EUR 35 miljoen) en door kosten om de voorwaarden van bepaalde unit-linked producten aan te passen (EUR 28 miljoen). De daling van de financiële markten heeft ook een negatieve invloed gehad op het onderliggend resultaat in het Verenigd Koninkrijk. AEGON’s nettoverlies in het derde kwartaal is het gevolg van afboekingen (EUR 407 miljoen vóór belastingen) en significant lager dan verwachte resultaten op fair value items (EUR 384 miljoen vóór belastingen), zoals alternatieve beleggingen en producten met een financiële garantie. Doordat de Amerikaanse dollar in waarde steeg, zijn de inkomsten genererende beleggingen met 2% gestegen tot EUR 351 miljard ten opzichte van het tweede kwartaal.

[ Bericht 47% gewijzigd door slap op 06-11-2008 08:34:08 ]
pi_62990450
Minder slecht dan outlook. Verlies is redelijk ingeprijst al. Kapitaal lijkt in order dus zal geen plunge worden maar deel. Kapitaal lijkt in orde dus niets dat een groene koers zal tegenhouden lijkt me. Al zal het vandaag moeten inleveren misschien na de afgelopen dagen.

Futures lijken ook de weg omhoog te vinden.
  donderdag 6 november 2008 @ 08:47:23 #15
174150 slap
slappy happer
pi_62990512
Eerlijk gezegd zie ik niet veel reden om ze massaal te dumpen. De dump gisteren aan het einde van de dag leek me ook niet echt een duidelijk signaal, want er zijn er ook weer miljoenen aangekocht. Ik zie het wel even aan vandaag, heb geen haast ze van de hand te doen.
Ik vraag me alleen wel af wat dit voor gevolgen gaat geven:
quote:
daling herwaarderingsreserve van EUR 2,5 miljard door verruiming credit spreads
pi_62990561
quote:
Op donderdag 6 november 2008 08:47 schreef slap het volgende:
Eerlijk gezegd zie ik niet veel reden om ze massaal te dumpen. De dump gisteren aan het einde van de dag leek me ook niet echt een duidelijk signaal, want er zijn er ook weer miljoenen aangekocht. Ik zie het wel even aan vandaag, heb geen haast ze van de hand te doen.
Ik vraag me alleen wel af wat dit voor gevolgen gaat geven:
[..]
Inderdaad. Ik hou ze ook lekker. Laat er eens 10% af gaan vandaag...ze pakken wel weer op in de komende maanden. mijn evaluatie staat gepland op einde 2008 dus we zullen zien of ik ze meeneem naar 2009 tegen die tijd.
pi_62990889
quote:
Op donderdag 6 november 2008 08:53 schreef henkway het volgende:
Nee Aegon zit te diep in de US
Maar dat is niet nieuw..dus ook geen verassing..zal echter wel remmend werken maar geen schokeffecten teweeg brengen tenzij er iets klapt in de US.
  donderdag 6 november 2008 @ 09:16:27 #19
174150 slap
slappy happer
pi_62991012
ING 8,50 Aegon 3,80 momenteel

Geruchten gaan dat Allianz in gesprek is met Aegon.
Iemand die weet wat hier van waar zou zijn?
pi_62991061
Allianz zou Aegon dan overnemen ofzo?

Dat betekent dat het aandeel dan naar 6 euro gaat ofzo?
pi_62991075
Beetje vreemd trouwens dat BAM helemaal niet reageert op die enorme order uit Belgie. -3% . Wel een mooi koopmoment voor BAM.
pi_62991095
Aegon tikte weer bijna de 4 euro aan denet. Aandeel reageert overall positief omdat de beurs 3% lager staat .
pi_62991119
Mittal weer -8%... .

Op naar de 15 euro met dat aandeel.
pi_62991127
quote:
Op donderdag 6 november 2008 01:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
Alleraardigst model is dat, vorig jaar heb ik daar in Excel een hele macro voor geschreven. Het lastige is echter om van de AEX-aandelen aan veel historische koersdata te komen. Ik kan ze hooguit voor 5 jaar terug vinden.
In de bieb van de EUR kan je die denk ik wel opvragen, voor m'n thesis heb ik ze van de FTSE350 gebruikt (helaas wel end of day data).
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  donderdag 6 november 2008 @ 09:23:54 #25
174150 slap
slappy happer
pi_62991162
quote:
Op donderdag 6 november 2008 09:22 schreef pberends het volgende:
Mittal weer -8%... .

Op naar de 15 euro met dat aandeel.
Over koopjes gesproken. Lijkt me een mooie voor lt.
pi_62991257
Tomtom -10% na adviesverlaging (sell) van Rabo.
pi_62991369
Allianz en Aegon?? wie neemt wie dan over? Lijkt me dat ze beide de zakken vol hebben op het moment.
pi_62991371
quote:
Op donderdag 6 november 2008 09:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
Dat vind ik persoonlijk ook altijd de grootste kul, 'reageren' op een adviesverlaging
De meeste adviezen zijn rubbish, en de koersdoelen die je dan ziet .. soms om te janken
Degene die ik over het algemeen wel vetrouw zijn de adviezen van G.Sachs.

Overigens heb ik het idee hier dat een aantal mensen al weer 'rustig' aandelen hebben bijgekocht ? Succes!
Kan goed uitkomen, maar had zelf het idee dat we de bodem nog niet gezien hadden.
pi_62991455
quote:
Op donderdag 6 november 2008 09:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
Zit ook nog veel lucht in het risicoaandeel TomTom. Mooi koopmoment is als het pas op de 3 a 4 euro staat.
pi_62991534
quote:
Op donderdag 6 november 2008 09:35 schreef pberends het volgende:
Aegon 5% in de plus ! Konings!
Ik ben binnen
pi_62991619
man man man Aegon de gekste!

Kip met gouden eieren.
pi_62991658
quote:
Op donderdag 6 november 2008 09:41 schreef CantBuyMeLuv het volgende:

[..]

Ik ben binnen
..
  donderdag 6 november 2008 @ 09:48:26 #34
174150 slap
slappy happer
pi_62991715
quote:
Op donderdag 6 november 2008 09:46 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

..
hehe, nuja, het gaat momenteel wel hard.
Wijziging topictitel: de beursvloer #10: aegon stijgt ineens in, voorkennis?
pi_62991798
quote:
Op donderdag 6 november 2008 09:23 schreef slap het volgende:

[..]

Over koopjes gesproken. Lijkt me een mooie voor lt.
Idd. Dat soort producten blijft uiteraard nodig .
  donderdag 6 november 2008 @ 09:57:48 #36
174150 slap
slappy happer
pi_62991912
quote:
Op donderdag 6 november 2008 09:33 schreef jpjedi het volgende:
Allianz en Aegon?? wie neemt wie dan over? Lijkt me dat ze beide de zakken vol hebben op het moment.
Commerzbank neemt Dresdner Bank over voor EUR9,8mrd
1 september 2008, 8:16 uur | FD.nl/DJ
AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--Allianz SE, de grootste verzekeraar van Europa gemeten naar brutopremies, verkoopt Dresdner Bank aan Commerzbank, de op een na grootste bank van Duitsland, voor euro 9,8 mrd in contanten en aandelen. Dat hebben de partijen zondag bekendgemaakt.

Ze hebben dus wel wat cash in huis.

Aegon-CFO: "onmogelijk" dat Aegon op vijandige wijze wordt overgenomen
(MORE TO FOLLOW) Dow Jones Newswires
November 06, 2008 03:02 ET (08:02 GMT)

Wie weet.

Verwacht slot vandaag: 4,40
Maar ik heb wel een order gegeven dat als ie vandaag over de 6 gaat ik m'n winst pak.
pi_62992447
Bij 't vorige rentebesluit (toen van de FED) had Italo van die coole kansstatistieken hoeveel % er al in de koersen was verwerkt op welk besluit, zijn die er ook voor de Europese beurzen ?
pi_62992484
Er is een nieuwe turbo, TL260 .
pi_62993432
Is 't eindelijk weer dieprood is er niemand .

267 al, -4,1%.

Op 265 long gaan, er komt morgen vast weer herstel voor 't weekend uit .
pi_62993474
quote:
Op donderdag 6 november 2008 11:04 schreef PietjePuk007 het volgende:
Is 't eindelijk weer dieprood is er niemand .

267 al, -4,1%.

Ow, maar 4 procent in de min?
pi_62993754
quote:
Op donderdag 6 november 2008 11:06 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Ow, maar 4 procent in de min?
Heb geduld, mijn zoon The Schwartz is with you.
pi_62993979
quote:
Op donderdag 6 november 2008 10:24 schreef PietjePuk007 het volgende:
1,50-1,59
pi_62994272
quote:
Op donderdag 6 november 2008 10:24 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe lang blijft die heel?
pi_62994292
MT heeft al op 16 gestaan dus die kan met het slechte nieuws van gisteren nog wel terug naar de 12
pi_62995077
Nou maar eens kijken hoe het gaat lopen. heb 100 turbo1s gekocht T260 @ 1,60. Is het niets dan is het niets maar in principe zou het toch best moeten kunnen om boven die 260 te blijven dunkt me.
pi_62995327
Waar blijft die Obama-rally van je Italo?
pi_62995413
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:04 schreef Hertog_Martin het volgende:
Waar blijft die Obama-rally van je Italo?
Die hebben we al gehad H_M, niet op tijd uitgestapt?
pi_62995418
Beter nog, waar blijft die renteverlaging?
pi_62995429
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:07 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Die hebben we al gehad H_M, niet op tijd uitgestapt?
pi_62995437
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:07 schreef jpjedi het volgende:
13:45
pi_62995522
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:07 schreef jpjedi het volgende:
Eigenlijk is het absurd dat ze de rente gaan verlagen. De doelstelling van de ECB is voor een belangrijk deel de inflatie onder de 2 % te houden. Die inflatie zit nu op 3,5 % dus zou men nu de rente niet moeten verlagen. Maar goed de ECB zal wel niet de ballen hebben om aan die belangrijke doelstelling vast te houden.
  donderdag 6 november 2008 @ 12:16:56 #52
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_62995702
quote:
Op donderdag 6 november 2008 01:54 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Via Myeur kan je een heel eind komen met Thomson One Banker volgens mij, en anders via Thomson Datastream in de UB.
Ik had ook een excelsheetje van corporate finance, gewoon knippen plakken en de beta's kwamen eruit rollen...
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_62995792
tvp
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_62995814
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:11 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Eigenlijk is het absurd dat ze de rente gaan verlagen. De doelstelling van de ECB is voor een belangrijk deel de inflatie onder de 2 % te houden. Die inflatie zit nu op 3,5 % dus zou men nu de rente niet moeten verlagen. Maar goed de ECB zal wel niet de ballen hebben om aan die belangrijke doelstelling vast te houden.
Kredietcrisis is wel even wat belangrijker dan de inflatie (die toch afneemt ivm recessie en dalende grondstofprijzen).
pi_62995855
Mijn BAM enige stijger van de AEX at the moment +3% .
pi_62995887
TomTom -13,33% .

Wat een heerlijke speelbal van de beurs is dat toch.
pi_62995910
Mittal weer -13%, het houdt maar niet op.
pi_62995995
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:23 schreef pberends het volgende:
Mittal weer -13%, het houdt maar niet op.
Daar gaat je virtuele winst.
  donderdag 6 november 2008 @ 12:31:28 #59
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_62996145
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:25 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

virtuele winst.
Dat is en blijft altijd een mooi begrip
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  donderdag 6 november 2008 @ 12:38:46 #60
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_62996383
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:31 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Dat is en blijft altijd een mooi begrip
Beter nog: het verlies van vandaag is ook virtueel zolang je niet verkoopt!
pi_62996425
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:38 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Beter nog: het verlies van vandaag is ook virtueel zolang je niet verkoopt!
uiteraard, maar als het te lang aanhoudt zul je afschrijvingen moeten doen
  donderdag 6 november 2008 @ 12:41:43 #62
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_62996469
Lunchpauze opleving, gevolgd door renteverlaging, gevolgd door koopjesjagers die de boot denken te missen =
stijging vanaf nu?
pi_62996503
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:25 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Daar gaat je virtuele winst.
Ik heb geen Mittal meer, dus dat scheelt .
pi_62996547
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:42 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik heb geen Mittal meer, dus dat scheelt .
vóór gisteren al verkocht?
pi_62996578
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:20 schreef pberends het volgende:
Kredietcrisis is wel even wat belangrijker dan de inflatie (die toch afneemt ivm recessie en dalende grondstofprijzen).
Nee, inflatiebestrijding is veruit de belangrijkste doelstelling van de ECB. En dat bedenk ik niet, dat bedenkt de ECB zelf.
pi_62996594
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:44 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

vóór gisteren al verkocht?
Nee, vorige week voor 17 euro, gekocht voor 17 euro .
pi_62996620
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:45 schreef pberends het volgende:

[..]

Nee, vorige week voor 17 euro, gekocht voor 17 euro .
oh
pi_62996668
Beetje vroeg achteraf, maar Mittal zie ik op dit moment nog wel naar de 14/15 euro gaan.
pi_62996695
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:16 schreef Public_NME het volgende:
Via Myeur kan je een heel eind komen met Thomson One Banker volgens mij, en anders via Thomson Datastream in de UB.
Aha, dan ga ik daar eens kijken. Kan gewoon via de VPN zo te zien.
quote:
Ik had ook een excelsheetje van corporate finance, gewoon knippen plakken en de beta's kwamen eruit rollen...
Bij ons hadden ze een lijstje met virtuele bedrijven en virtuele koersen.
pi_62996831
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:45 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, inflatiebestrijding is veruit de belangrijkste doelstelling van de ECB. En dat bedenk ik niet, dat bedenkt de ECB zelf.
Duh, bij normale omstandigheden.

Nu is het rijden met de kar die je hebt.
pi_62997010
quote:
Op donderdag 6 november 2008 12:52 schreef pberends het volgende:
Duh, bij normale omstandigheden.

Nu is het rijden met de kar die je hebt.
De eis voor inflatiebestrijding is destijds zeer belangrijke geweest om de noordelijke landen in de EU achter de Euro te krijgen (Zuid Europese landen hebben er namelijk nogal eens een handje van zaken te financieren door geld uit te geven). Het is een bedreiging voor de stabiliteit van de Euro als de ECB steeds vaker af gaat stappen van de doelstelling tot inflatiebestrijding van de Euro en daarom moet de ECB dat niet doen. Ook niet in tijden van een kredietcrisis. Men laat al genoeg blijk geven van niet rucksichtlos de inflatiedoelstelling te handhaven door de rente gewoon op hetzelfde niveau te houden. Strikt gezien zou het nu namelijk tijd zijn voor een renteverhoging, maar dat zou ik de beurzen nu niet aan willen doen.
pi_62997127
Er is geen risico meer dat de inflatie nog oploopt, dus het kan wel imo...
Door de recessie zakt de inflatie vanzelf weer naar 2% of je de rente nu verhoogt of verlaagt maakt niet zoveel uit...
pi_62997144
UK verlaagd de rente naar 3% van 4.5%.
pi_62997290
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:03 schreef Lassekjus het volgende:
WOW
pi_62997353
De DJ lijkt ook op het goede nieuws te reageren... al is het nog zwaar rood natuurlijk.
pi_62997419
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:02 schreef ItaloDancer het volgende:
Er is geen risico meer dat de inflatie nog oploopt, dus het kan wel imo...
Wel als over een paar jaar de economie weer aantrekt, dan zul je een grote piek gaan zien in de inflatie. ECB kan dan stevig de rente gaan verhogen maar dat zullen ze veel te traag doen omdat ze 'het brose economisch herstel' niet in de weg willen zitten. Leer nou eens dat voor niks enkel de zon op gaat in de economie. Inflatie is gevaarlijk en ik vind het dan ook triest dat de ECB er bij de eerste de beste crisis al gelijk van de inflatiedoelstellin af stapt.
pi_62997484
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:09 schreef jpjedi het volgende:
De DJ lijkt ook op het goede nieuws te reageren... al is het nog zwaar rood natuurlijk.
goede nieuws?
pi_62997608
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:11 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wel als over een paar jaar de economie weer aantrekt, dan zul je een grote piek gaan zien in de inflatie. ECB kan dan stevig de rente gaan verhogen maar dat zullen ze veel te traag doen omdat ze 'het brose economisch herstel' niet in de weg willen zitten. Leer nou eens dat voor niks enkel de zon op gaat in de economie.
Mjah weet ik niet, zou kunnen... als jij het zegt
  donderdag 6 november 2008 @ 13:19:38 #79
77130 star_gazer
pi_62997682
Aegon stijgt
-
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_62997709
ineens een rally zeg... Als dit een beetje doorzet zo..
pi_62997720
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:17 schreef ItaloDancer het volgende:
Mjah weet ik niet, zou kunnen... [ afbeelding ] als jij het zegt
Bel Kees de Kort maar op.
pi_62997765
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:20 schreef jpjedi het volgende:
ineens een rally zeg... Als dit een beetje doorzet zo..
valt wel mee/tegen toch? procentje erbij...
rente: nice, economische situatie: brrrr
pi_62997806
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:03 schreef Lassekjus het volgende:
Poink. Wat een daling .
pi_62997882
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Bel Kees de Kort maar op.
Vanmiddag zei hij dat de macrocijfers van de VS meer op een bananenrepubliek lijken dan op een ontwikkeld land.
  donderdag 6 november 2008 @ 13:28:56 #88
77130 star_gazer
pi_62998042
Het BAM aandeel is wel vrij goedkoop zo volgens mij
-
pi_62998096
Mooie koers van het pond nu:

1 / 0,81 = 1,2345679
pi_62998160
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:30 schreef Roel_Jewel het volgende:
Mooie koers van het pond nu:

1 / 0,81 = 1,2345679
Ja, erg mooi. Hoe verder dattie zakt, hoe beter. Helemaal aangezien ik vanavond naar London vlieg
  donderdag 6 november 2008 @ 13:32:39 #91
77130 star_gazer
pi_62998166
Hmmm... de AEX rally't op de bank of England. Die renteverlaging van de ECB straks zal weinig meer doen dan.
-
  donderdag 6 november 2008 @ 13:33:02 #92
77130 star_gazer
pi_62998181
AEGON op 4,10
-
pi_62998241
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:32 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ja, erg mooi. Hoe verder dattie zakt, hoe beter. Helemaal aangezien ik vanavond naar London vlieg
.
pi_62998290
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:28 schreef star_gazer het volgende:
Het BAM aandeel is wel vrij goedkoop zo volgens mij
Tja, stond 6 maanden geleden nog op 16 euro. Is veel verder gezakt dan de AEX zelf. Terwijl het opzich een prima bedrijf is.
pi_62998295
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:32 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Aangezien ik mijn salaris in ponden krijg ben ik er niet helemaal over tevreden..... en daarbij vlieg ik morgenavond naar Nederland.
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_62998399
UK new car sales in sharp decline

-23% t.o.v. oktober vorig jaar....
  donderdag 6 november 2008 @ 13:39:29 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62998417
Gratis en onbeperkt geld voor iedereen en voor altijd

Y-E-S W-E C-A-N!!!
The End Times are wild
pi_62998578
trichet kom maar op
pi_62998597
Duitse orders industriesector sept -8,0% (maand); -2,7% (jaar) 6-11-2008 13:16:00
Duitse orders industriesector sept verwachting was -2,6% (maand) 6-11-2008 13:16:00
Duitse orders industrie sept: buitenlandse orders -11,4% (maand) 6-11-2008 13:16:00
Duitse orders industrie sept: binnenlandse orders -4,3% (maand) 6-11-2008 13:16:00

Deze "over het hoofd gezien"
pi_62998635
ECB verlaagt rente naar 3,25% van 3,75%
pi_62998645
valt ze vies tegen
  donderdag 6 november 2008 @ 13:47:55 #102
77130 star_gazer
pi_62998703
Half puntje maar?
-
pi_62998713
yep
  donderdag 6 november 2008 @ 13:49:20 #104
77130 star_gazer
pi_62998748
Nou, dat wordt crashen vandaag
-
pi_62998773
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:39 schreef LXIV het volgende:
Gratis en onbeperkt geld voor iedereen en voor altijd

Y-E-S W-E C-A-N!!!
Daar lijkt het inderdaad wel op.
  donderdag 6 november 2008 @ 13:50:18 #106
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_62998785
En dat zorgt voor drie punten daling? Lijd ik ineens weer virtueel verlies..
pi_62998819
Hoe kan ik bij Binck zien hoeveel aandelen een fonds totaal heeft?

Bij Volume, dat is volgens mij de verhandelde aandelen op 1 dag, toch?
  donderdag 6 november 2008 @ 13:58:00 #108
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62999086
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:51 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
Hoe kan ik bij Binck zien hoeveel aandelen een fonds totaal heeft?

Bij Volume, dat is volgens mij de verhandelde aandelen op 1 dag, toch?
Overzicht van je fonds -> tabblad kerncijfers
halverwege staat dan "uitstaande aandelen"

Dan heb ik trouwens meteen een beginnersvraag (ben nieuw in beleggen):
Wanneer betaal je nu precies transactiekosten? (Ik zit dus bij Binck)
Zodra je opdracht op de beurs wordt uitgevoerd of zodra deze naar de beurs gestuurd wordt?
Stel ik geef de opdracht ArcelorMittal te kopen met limiet 12, maar daar komt hij niet in de buurt en ik wil die opdracht terugtrekken. Ben ik dan alsnog m'n 10 euro aan transactiekosten kwijt of niet?
  donderdag 6 november 2008 @ 14:09:03 #109
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_62999498
Nee, alleen als een opdracht geheel of gedeeltelijk is uitgevoerd betaal je die 10 euro.
pi_62999666
quote:
Op donderdag 6 november 2008 14:11 schreef pberends het volgende:
http://www.rtl.nl/financien/rtlz/home/

Check die uitroepteken dan over dat rentebesluit... .
Idd, beetje kinderlijk...
pi_62999746
quote:
Op donderdag 6 november 2008 14:11 schreef pberends het volgende:
http://www.rtl.nl/financien/rtlz/home/

Check die uitroepteken dan over dat rentebesluit... .
Uitroeptekens zijn journalistiek een doodzonde. Je ziet 't normaal gesproken dan ook alleen bij crapkrant De Telegraaf.
  donderdag 6 november 2008 @ 14:45:50 #113
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63000829
Maar de handelaren zijn ook net kinderen: we hadden meer verwacht. Jaja, was gewoon 0,5% verwacht, het besluit van de UK was allen wat onverwachts.
pi_63001129
Ik denk dat het kwam omdat Bank of England met een onverwachte grotere renteverlaging kwam, en dat daardoor de spanningen hoger werden dat de ECB meeging in een grotere renteverlaging dan verwacht .
pi_63001190
tvp
'La operación fue, perfecta' Betancourt
  donderdag 6 november 2008 @ 14:57:56 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63001276
quote:
Op donderdag 6 november 2008 14:53 schreef pberends het volgende:
Ik denk dat het kwam omdat Bank of England met een onverwachte grotere renteverlaging kwam, en dat daardoor de spanningen hoger werden dat de ECB meeging in een grotere renteverlaging dan verwacht .
Ja, bizar, maar dat denk ik dus ook. Omdat de BoE 1,5 gaf, verwachtte men bij de ECB minstens 0,75 ofzo. En daarom nu down.

Het was beter geweest wanneer éérst de ECB 0,5 had gegeven. Prima, neutraal, kunnen we mee leven, zoals verwacht, en daarna de BoA 1,5%, spuiten!

Maar goed. Wel een wijs besluit van de ECB verderssss
The End Times are wild
  Redactie Frontpage donderdag 6 november 2008 @ 15:07:22 #117
145738 superworm
is erbij
pi_63001548
quote:
Op donderdag 6 november 2008 14:16 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Uitroeptekens zijn journalistiek een doodzonde. Je ziet 't normaal gesproken dan ook alleen bij crapkrant De Telegraaf.
Hmhm. Beetje jammer idd.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_63001551
De komende week ga ik ergens 10.000 euro instoppen. Binnen paar maanden moet ik toch wel resultaten mee boeken, ook al is het wat magertjes.

LXIV of iemand anders, tips/suggesties?
pi_63001650
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:07 schreef superworm het volgende:

[..]

Hmhm. Beetje jammer idd.
Het enthousiasme tijdens de kredietcrisis van RTL Z is geniaal.

donderdag 6 november 2008 @ 15:11:36 #120
174150 slap
slappy happer
pi_63001663
@ Luv
Misschien ff wachten tot begin 2009, kans is wat groter dat ze dan weer iets lager staan.
Iig is mijn tip: gespreid beleggen. Mogelijk is een indextracker een redelijk veilig idee?
pi_63001702
Voor 2009 heb ik al m'n aandelen weer verkocht.
  donderdag 6 november 2008 @ 15:13:49 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63001721
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:07 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
De komende week ga ik ergens 10.000 euro instoppen. Binnen paar maanden moet ik toch wel resultaten mee boeken, ook al is het wat magertjes.

Spreiden over 3 tot 5 fondsen en geen rommel (zoals Fortis, Spijker) kopen. Kan er maar weinig misgaan.
The End Times are wild
pi_63001769
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:07 schreef CantBuyMeLuv het volgende:

Je bent echt achterlijk, de AEX is zwaar overgewaardeerd op dit moment. Deze laatste 2 maanden kan de AEX nog wel tegen de 320 punten aankruipen, maar daarna gaan we zeker onder de 220 punten in 2009.
pi_63001820
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:11 schreef slap het volgende:
@ Luv
Misschien ff wachten tot begin 2009, kans is wat groter dat ze dan weer iets lager staan.
Iig is mijn tip: gespreid beleggen. Mogelijk is een indextracker een redelijk veilig idee?
Zal me ff inlezen wat een indextracker precies is. Nog bedankt voor je advies. .
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Spreiden over 3 tot 5 fondsen en geen rommel (zoals Fortis, Spijker) kopen. Kan er maar weinig misgaan.
Oke, zal erop letten. .
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:15 schreef pberends het volgende:

[..]

Je bent echt achterlijk, de AEX is zwaar overgewaardeerd op dit moment. Deze laatste 2 maanden kan de AEX nog wel tegen de 320 punten aankruipen, maar daarna gaan we zeker onder de 220 punten in 2009.
Hmmz... ik stap volgende week in, eind december stap ik eruit en dan zie ik wel hoe de boot verder vaart.
  donderdag 6 november 2008 @ 15:25:38 #125
174150 slap
slappy happer
pi_63002022
@ Luv

Indextracker die neemt min of meer de gemiddelde van een index aan. Bijv, AEXtracker.
Helaas is het nu zo dat ING en AM best grote spelers in die index zijn, die het feestje kunnen verpesten.
Met een AEX tracker heb je geen dividend. Als de AEX stijgt, stijgt ook je inleg. Dalen dito. Gespreider kun je dus in feite niet beleggen. Helaas pak je niet de extremen, maar bij daling is dat niet erg.

Crucell, geen idee of dat wat wordt (ooit). Meningen verschillen. Op dit moment kan het vriezen of dooien, cijfers volgen de 11e november. Je zou zeggen dat ze ooit toch winst moeten gaan maken.

Beleg nooit met geld wat je niet kunt missen. Voor hetzelfde geldt dat je je inleg nagenoeg kwijt bent. Momenteel moet je jezelf eens de vraag stellen of je bij een bank kwa rente langdurig wegzetten niet beter uit bent wat rendement betreft. Iig is het wel veiliger (behalve Ijsland lol).
pi_63002188
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:58 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Dan heb ik trouwens meteen een beginnersvraag (ben nieuw in beleggen):
Wanneer betaal je nu precies transactiekosten? (Ik zit dus bij Binck)
Zodra je opdracht op de beurs wordt uitgevoerd of zodra deze naar de beurs gestuurd wordt?
Stel ik geef de opdracht ArcelorMittal te kopen met limiet 12, maar daar komt hij niet in de buurt en ik wil die opdracht terugtrekken. Ben ik dan alsnog m'n 10 euro aan transactiekosten kwijt of niet?
Beleggerskosten worden gewoon van de krediet die je op je Binck-rekening hebt afgeschreven.

Orders geven kost geen geld. Je kunt ze dus kosteloos annuleren en opnieuw indienen. Echter, wanneer een order uitgevoerd is, kost het je uiteraard wel geld.

Een uitgevoerde aandelenorder kost standaard 10 euro wanneer de order lager is dan 2000 euro aan waarde. Zit je boven de 2000 euro wordt de volgende berekening gemaakt: 8 euro + 0,1% aan orderwaarde.

Stel dat je voor 1000 euro aandelen koopt, dan betaal je dus 10 euro transactiekosten. Wil je quite spelen moeten deze aandelen 1020 euro (2% rendement) waard worden, want als je ze verkoopt betaal je ook weer 10 euro.

Stel dat je voor 2000 euro aandelen koopt, dan betaal je dus 10 euro transactiekosten. Wil je quite spelen moeten deze aandelen 2020 euro (1% rendement) waard worden, want als je ze verkoopt betaal je ook weer 10 euro.

Tot 2000 euro heb je dus relatief goedkopere transactiekosten.
  donderdag 6 november 2008 @ 15:32:03 #127
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_63002206
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:25 schreef slap het volgende:
Met een AEX tracker heb je geen dividend.
Weet je dat heel zeker? Ik dacht dat je sowieso bij de iShares AEX tracker dividend kreeg.
  donderdag 6 november 2008 @ 15:37:10 #128
77130 star_gazer
pi_63002358
Dow in de plus min
-
pi_63002388
quote:
Help! Dreigt nu deflatie?

Door Mathijs Bouman

05-11-2008 | Gepubliceerd 07:15
06-11-2008 | Laatst bijgewerkt 09:30

De geldmarkt lijkt te normaliseren en er is al een tijdje geen bank meer omgevallen. Tijd voor een nieuwe nachtmerrie: dalende prijzen. Hoe groot is het deflatiegevaar?

Je kon er op wachten. Nog geen drie maanden geleden was de wereld in rep en roer over de snel stijgende grondstof- en voedselprijzen.

De hoge inflatie die dat teweeg bracht zou leiden tot onmogelijke looneisen en de centrale banken dwingen de rente te verhogen. Die rente zou vervolgens de economische gevolgen van de kredietcrisis verergeren.

Intussen is de wereld veranderd. De olieprijs is gehalveerd, en voedsel is weer enigszins betaalbaar. Goed nieuws, zou je denken.

Mis. Ook prijsdalingen zijn helemaal fout. Tenminste, dat is wat veel experts ons graag laten geloven. Deflatie, daling van het algemene prijspeil is het nieuwe gevaar.

“Deflatie. Het is een term die economen de rillingen geeft”, schreef de New York Times vorige week in een angstaanjagend verhaal over de gevolgen van de prijsdalingen.

Doem-econoom Nouriel Roubini, die met de eer kan strijken dat hij de kredietcrisis al jaren geleden zag aankomen, waarschuwt al maanden voor dalende prijzen. De dalende olieprijs en oplopende voorraden bij bedrijven zal de huidige inflatie snel doen omslaan in deflatie.

Dichter bij huis wijdde de Volkskrant afgelopen weekeinde ook maar vast een flink artikel aan de horror van dalende prijzen. Daarin komt uiteraard de Japanse deflatie van de jaren negentig aan bod: “Japanners gaven niets meer uit, omdat ze wisten dat in de toekomst alles goedkoper werd.”

Die zin vat het veronderstelde gevaar van deflatie mooi samen. Als prijzen dalen zal iedereen zijn bestedingen uitstellen, waardoor de voorraden oplopen en winkeliers hun prijzen nog verder moeten verlagen. Een deflatiespiraal is geboren.

Zo luidt althans het populaire verhaal. Maar dat is te simplistisch. Want is het niet veel logischer te veronderstellen dat consumenten juist meer kopen als de prijzen dalen?

Computers dalen al decennia in prijs, maar op de vraag ernaar heeft dat geen negatieve invloed gehad. Integendeel.

Het werkelijke gevaar van deflatie zit dan ook ingewikkelder in elkaar. Als het algemene prijspeil daalt, zal sparen aantrekkelijker worden. Niet alleen ontvangt de spaarder rente, maar ook de koopkracht van iedere gespaarde euro gaat naarmate de tijd verstrijkt omhoog.

Consumenten zullen dus geneigd zijn meer te sparen. Omgekeerd wordt lenen duurder. Er dreigt daardoor een overschot aan spaargeld.

Onder normale omstandigheden zullen de banken hierop reageren met een renteverlaging. Dan wordt sparen weer minder aantrekkelijk, komen weer meer mensen lenen en is de zaak weer in evenwicht.

Deflatie is dus alleen een probleem als de banken de rente niet kunnen verlagen. En dat is het geval als die rente al heel dicht bij nul procent ligt. Lagere rente dan nul procent is volgens de economische natuurwetten niet mogelijk.

Deflatie zal in dat geval leiden tot een voortdurende mismatch tussen spaarders en leners. Langdurige vraaguitval, zoals in Japan, ligt dan op de loer.

Voordat we bang worden voor het deflatiespook, moet eerst de rente richting nul zijn gegaan. Dat is zeker in Europa nog lang niet het geval.

Bovendien is zelfs de voorspelling van dalende prijzen behoorlijk voorbarig. Het Centraal Planbureau verwacht voor 2009 een inflatie van 3,25 procent. Dat is het hoogste percentage sinds 2002, en ligt een vol procentpunt boven het gemiddelde van de afgelopen kwart eeuw.

Met de daling van de olieprijs van de afgelopen twee maanden heeft het CPB nog geen rekening gehouden. Maar die leidt waarschijnlijk tot één, hooguit twee procentpunt lagere inflatie. Tegelijkertijd is de euro gedaald en de dollar gestegen, wat de inflatie juist weer opdrijft.

Ondertussen staan de kluizen van de Europese Centrale Bank wijd open voor iedere bank die geld nodig heeft. Overheden lenen tientallen miljarden om bankvermogen op te krikken. En de roep om de economie op gang te helpen met expansief begrotingsbeleid klinkt steeds luider.

Allemaal factoren die op termijn tot hogere inflatie kunnen leiden. Er moet nog heel wat gebeuren voordat deflatie een echt gevaar wordt.
http://www.z24.nl/analyse(...)gt_nu_deflatie_.html
pi_63002394
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:37 schreef star_gazer het volgende:
Dow in de plus
Hij stond toch op -5%?
  donderdag 6 november 2008 @ 15:38:23 #131
174150 slap
slappy happer
pi_63002395
Idd, bij sommige trackers wel. Mea Culpa. Toenertijd eens een tracker gehad waar geen dividend op zat.
  donderdag 6 november 2008 @ 15:38:27 #132
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63002397
Hoe werken die Amerikaanse futures eigenlijk precies? Ze staan namelijk nu op -2% maar de Dow Jones opende neutraal.
pi_63002453
Zijn futures niet aandelenorders die ingediend zijn voordat de beurs opende?
pi_63002802
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:40 schreef pberends het volgende:
Nee, futures zijn termijncontracten, dat betekent dus dat je een transactie in de toekomst overeenkomt. Je spreekt dus bijvoorbeeld af om bij opening van de beurs 100 stukken ING te leveren tegen een prijs van 8400 euro te leveren (verschil met een optie is dat de transactie plaats moet vinden, bij een optie mag deze plaats vinden). Aan de koers van dat termijncontract kun je zien hoe beleggers een dergelijke transactie waarderen.
pi_63002936
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:51 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, futures zijn termijncontracten, dat betekent dus dat je een transactie in de toekomst overeenkomt. Je spreekt dus bijvoorbeeld af om bij opening van de beurs 100 stukken ING te leveren tegen een prijs van 8400 euro te leveren (verschil met een optie is dat de transactie plaats moet vinden, bij een optie mag deze plaats vinden). Aan de koers van dat termijncontract kun je zien hoe beleggers een dergelijke transactie waarderen.
Right...
pi_63003184
Het gaat hard nu, dow & aex.
  donderdag 6 november 2008 @ 16:15:11 #138
77130 star_gazer
pi_63003526
TomTom ook Aegon houdt zich goed staande
-
pi_63003955
quote:
Op donderdag 6 november 2008 16:15 schreef star_gazer het volgende:
TomTom ook Aegon houdt zich goed staande
Aegon valt idd mee.
Niettemin ben ik blij dat ik ze verkocht heb. Vorige week op 3,10 gekocht, gisteren op 4,05 verkocht

De beurs zal nog wel een paar daagjes dalen, denk ik zo.
  donderdag 6 november 2008 @ 16:28:11 #140
77130 star_gazer
pi_63003980
Woah... Sharp drop! -4.6%
-
pi_63004034
quote:
Op donderdag 6 november 2008 16:28 schreef star_gazer het volgende:
Woah... Sharp drop! -4.6%
Moeten er al longs ingeslagen worden voor 't herstel morgen?
  donderdag 6 november 2008 @ 16:42:58 #142
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63004398
quote:
Op donderdag 6 november 2008 16:30 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Moeten er al longs ingeslagen worden voor 't herstel morgen?
Probeer het, zou ik zeggen. Heb ik gisteren ook gedaan, vlak voordat de beurs sloot. Nu ben ik daar niet zo blij meer mee...
Maar ik hoop van harte dat ie morgen wel flink stijgt natuurlijk (en niet eerst onder de 250 duikt!). Een procentje of 10 á 12 in de plus graag.
  donderdag 6 november 2008 @ 16:43:54 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63004429
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:40 schreef pberends het volgende:
PBerends, PBerends. Wacht toch met handelen in futures, turbo's en andere derivaten voordat je weet waarover het gaat!
The End Times are wild
pi_63004492
quote:
Op donderdag 6 november 2008 16:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

PBerends, PBerends. Wacht toch met handelen in futures, turbo's en andere derivaten voordat je weet waarover het gaat!
Ik mag er niet eens in handelen.
pi_63004523
quote:
Op donderdag 6 november 2008 16:45 schreef pberends het volgende:
In Binck kan 't gewoon al mag je 't niet .
pi_63004536
Mittal weer -18%... al éénderde van de beurswaarde verdampt in 2 dagen !
pi_63004609
quote:

[..]

Dan moet je je risico profiel anders invullen.
pi_63004631
quote:
Op donderdag 6 november 2008 16:49 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dan moet je je risico profiel anders invullen.
De handel erin interesseert me niet echt.
pi_63004698
quote:
Docters van Leeuwen en Peijs voorgedragen voor RvC Aegon
6-11-2008 14:48:00

Den Haag (Dow Jones)--Minister Wouter Bos van Financien heeft Arthur Docters van Leeuwen en Karla Peijs voorgedragen voor de Raad van Commissarissen bij Aegon nv. Dat zegt hij donderdag tijdens een zitting in de Tweede Kamer.

Aegon maakte onlangs voor EUR3 miljard gebruik van de staatssteun voor de financiele sector. Een van de afspraken met de staat was de benoeming van twee commissarissen bij de financiele dienstverlener.

Bos stelt vandaag in de Tweede Kamer dat hij woensdagavond zijn nominaties aan het bestuur van Aegon bekend heeft gemaakt. "De leiding van Aegon heeft vertrouwen in deze benoemingen", aldus Bos.

Eerder benoemde de Nederlandse Staat Lodewijk de Waal en Peter Elverding als commissaris bij ING Groep nv, dat voor EUR10 miljard gebruik maakte van de financiele steun.
Van Leeuwen .
  donderdag 6 november 2008 @ 16:56:38 #150
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63004830
quote:

[..]

jawel hoor, ze raden je alleen aan je er eerst meer in te verdiepen. Opties hebben daarnaast natuurlijk die margins waardoor je geld extra moet hebben. Daar blijf ik voorlopig verre van.
pi_63004843
En we gaan steeds verder omlaag...
  donderdag 6 november 2008 @ 17:07:24 #152
77130 star_gazer
pi_63005085
Wow, dit is wel erg triest Morgen herstel?
-
pi_63005237
quote:
Op donderdag 6 november 2008 16:56 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

jawel hoor, ze raden je alleen aan je er eerst meer in te verdiepen. Opties hebben daarnaast natuurlijk die margins waardoor je geld extra moet hebben. Daar blijf ik voorlopig verre van.
Alleen als je ze schrijft, niet als je koopt.
pi_63005299
quote:
Op donderdag 6 november 2008 17:07 schreef star_gazer het volgende:
Wow, dit is wel erg triest Morgen herstel?
Wie zal het zeggen, voor hetzelfde geld gaan we morgen nog harder naar beneden.
pi_63005718
Als de spaarrente maar lekker hoog blijft.
Immers we betalen nog wel belasting over dat fictief rendement van 4%.
  donderdag 6 november 2008 @ 17:32:22 #156
77130 star_gazer
pi_63005741
Wat een zwarte dag Aegon is mijn rots in d ebranding
-
pi_63005839
Mhaow, geen slechte beursdag voor mij. Aegon miniem in de min, en BAM als enige fonds in de plus.

Fugro ging wel dramatisch .
pi_63005920
Wederom een enorme verkooporder bij Aegon het laatste moment. Welke klootvioolen doen dat steeds?
pi_63005969
Mittal -19%...

Ik dacht stiekem gister, na de daling van 18%: Hey, das misschien een koopje!
pi_63005999
Hihi, d'r gaan veel mensen op de bek nu doordat ze door de stijging van de afgelopen dagen dachten, hey! Dr is geld te verdienen dus maar lekker aandeeltjes kopen!
pi_63006082
quote:
Op donderdag 6 november 2008 17:44 schreef sitting_elfling het volgende:
Hihi, d'r gaan veel mensen op de bek nu doordat ze door de stijging van de afgelopen dagen dachten, hey! Dr is geld te verdienen dus maar lekker aandeeltjes kopen!
Das de klassieke fout van de eeuw natuurlijk. Ik heb expres geen aandelen gekocht die afgelopen dagen enorm gestegen waren 6 dagen op een rij (zoals Mittal).
pi_63006125
quote:
Op donderdag 6 november 2008 17:46 schreef pberends het volgende:

[..]

Das de klassieke fout van de eeuw natuurlijk.
Jep, het is misschien lullig, maar het is me zelf ook een keer overkomen
Ik kijk nu wel uit om flink in de aandelen te zitten.
pi_63006421
[ramptoerist]Ik wil een keer -12% zien![/ramptoerist]
pi_63007492
quote:
Op donderdag 6 november 2008 17:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]
Ik kijk nu wel uit om flink in de aandelen te zitten.
Want?
  donderdag 6 november 2008 @ 18:47:30 #165
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_63007509
netjes.... ruim -6% en de down gaat ook aardig naar beneden....
dat belooft wat de aankomende tijd.
pi_63007956
Ik snap het verval van Arcelor niet zo goed eigenlijk... Heb er altijd al wat op gelet, maar de enorme val zorgt ervoor dat het wel eens een koopje kan zijn
pi_63008064
quote:
Op donderdag 6 november 2008 19:03 schreef ASSpirine het volgende:
Ik snap het verval van Arcelor niet zo goed eigenlijk... Heb er altijd al wat op gelet, maar de enorme val zorgt ervoor dat het wel eens een koopje kan zijn
De economie draait minder, minder vraag naar staal, dus slechte vooruitzichten.
pi_63008408
Vandaag is rood.........

Dow blijft maar dalen....
pi_63009346
Geen Obama-effect hier....
pi_63010563
quote:
Op donderdag 6 november 2008 19:49 schreef Baldrick1972 het volgende:
Geen Obama-effect hier....
Bush is nog aan de macht.
pi_63010583
quote:
Een productiedaling van 30% misschien? LOL

Arcelor kan makkelijk naar de 14/15 euro. Dan is het pas koopwaardig.
pi_63010634
quote:
Op donderdag 6 november 2008 17:40 schreef pberends het volgende:
Wederom een enorme verkooporder bij Aegon het laatste moment. Welke klootvioolen doen dat steeds?
Ik vermoed fondsen die last hebben van uitstappende deelnemers en daarom cash nodig hebben.
pi_63011093
quote:
Op donderdag 6 november 2008 16:56 schreef Lemans24 het volgende:
Alleen als je schrijft, en schrijven is echt alleen voor pro's .
pi_63013055
quote:
'Banencijfers historisch slecht'
Donderdag 06 November 2008 at 8:46 pm
Vrijdag om half drie belangrijke arbeidsmarktcijfers uit de VS. Zakenbank Goldman Sachs denkt al te weten hoe deze zijn: zeer slecht. Blikopdebeurs.com citeert exclusief uit een research note die woensdag is verstuurd aan klanten.
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=157

Benieuwd of de voorspelling van GS morgen uitkomt...
pi_63014933
Dow -5.32 -4.85 dat kan nog gezellig worden hier morgen!

[ Bericht 11% gewijzigd door Dave7 op 06-11-2008 22:45:40 ]
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 november 2008 @ 22:24:02 #176
862 Arcee
Look closer
pi_63015296
-4.85, toch?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_63016255
quote:
Op donderdag 6 november 2008 22:24 schreef Arcee het volgende:
-4.85, toch?
Op iex.nl stond 5.32, maar goed da's nog steeds flink dus
pi_63016346
quote:
Op donderdag 6 november 2008 22:24 schreef Arcee het volgende:
-4.85, toch?
@ 8695,79
pi_63016732
quote:
ArcelorMittal verliest 70 miljard aan beurswaarde

Staalfonds ArcelorMittal heeft haar beurskoers de afgelopen maanden zien dalen van 66,20 naar 16,70 euro, een verlies van 75%. De beurswaarde zakte van 94 naar 24 miljard euro: een verlies van 70 miljard euro!

Beurskoers
ArcelorMittal is lange tijd de beurslieveling van Amsterdam geweest, met als top een beurswaarde van 94 miljard euro op 23 juni. Sindsdien is het fonds in een glijvlucht beland, met als eindsprint vandaag en gisteren: een verlies van in totaal 30%. De koers is gezakt van 66,20 naar 16,70 euro, de slotkoers vandaag. Vandaag ging bijna 19% van de koers af.

70 miljard
Arcelor is nu nog maar 23,6 miljard euro waard. Het fonds heeft dus in korte tijd 70 miljard euro aan beurswaarde zien verdampen. De webredactie heeft gerekend met het huidige aantal uitstaande aandelen van 1.421.571.000. (Bron: Thomson Financial).

AEX
Het grote verlies van ArcelorMittal op de Amsterdamse beurs heeft gezorgd voor een enorm negatief effect op de stand van de AEX van maar liefst 38 punten! Meer dan 10% extra verlies vanaf de stand van de AEX van deze zomer.

Recessie
Topman Mittal heeft de economische achteruitgang in de wereld in eerste instantie onderschat, stelde hij zelf eerder deze week. De vraag naar staalproducten etc. is heel fors gedaald. Mittal is daarom nu flink aan het snoeien in de productie. "Eerst moeten de voorraden worden verkocht."
pi_63018063
'avond.

Ik heb weer een lekkere afstort gemist zie ik
pi_63018793
quote:
Op donderdag 6 november 2008 17:44 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik hoopte wat winst te kunnen pakken met aandelen ING na de verkiezingen in de VS. Maar helaas, de koersen gaan nog even de verkeerde kant op.
pi_63019129
quote:
onder de tien euro voorzichtig wat gaan kopen, bijzonder cyclische tent

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 07-11-2008 00:42:03 ]
pi_63020107
quote:
Op donderdag 6 november 2008 18:46 schreef Dave7 het volgende:

[..]

Want?
Omdat aandelen over het algemeen op dit moment nog niet echt goedkoop zijn. Ze waren 'extreem' duur en overgewaardeerd en dat gaat nu weer de goede kant op. Overigens kon je vernemen aan de laatste stijgingen van de afgelopen dagen dat er behoorlijk wat lucht tussen zat en dat de weerstand zo dun was als een klein draadje. Meeste mensen hadden niet eens door waarom het steeg en zagen alleen groene bordjes in de ogen gebrand staan.
pi_63020195
Nikkei opent bijna 5% lager
  vrijdag 7 november 2008 @ 03:25:12 #185
77130 star_gazer
pi_63021147
Morgen kan de olie zomaar onder de 60 dollar duiken.
-
pi_63021440
Azie is bezig aan een indrukwekkend herstel!

Zou het dan toch een weekendrallye worden vandaag?
JP hoopt van wel met zijn turbo`s op 260.
  vrijdag 7 november 2008 @ 08:35:00 #187
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63022376
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 06:21 schreef jpjedi het volgende:
Azie is bezig aan een indrukwekkend herstel!

Zou het dan toch een weekendrallye worden vandaag?
JP hoopt van wel met zijn turbo`s op 260.
Die heb je gehouden? Dapper
Ik had mijn TL250's al opgegeven, maar we gaan waarschijnlijk niet direct 4% in de min, dus het ziet er nog even goed uit.
pi_63022651
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 08:35 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Die heb je gehouden? Dapper
Ik had mijn TL250's al opgegeven, maar we gaan waarschijnlijk niet direct 4% in de min, dus het ziet er nog even goed uit.
Tja overnight verkopen zeker.

futures in het groen nu.. maar ik heb weinig hoop.
pi_63022744
Opening licht in de plus.
  vrijdag 7 november 2008 @ 09:06:03 #190
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63022809
En zo zijn de turbo's nog in leven!
pi_63023011
Nu baal ik , ik durfde niet gister om half 6 .
pi_63023047
Ah, toch weer in de plus. Ik dacht al: waar blijven al die verhalen over dat we de komende maanden iets minder volatiele markten zouden krijgen?

Mittal wordt het lekkertje van de dag zo te zien na die daling van 35% in 2 dagen .
  vrijdag 7 november 2008 @ 09:51:27 #193
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_63023610
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 09:21 schreef pberends het volgende:

Mittal wordt het lekkertje van de dag zo te zien na die daling van 35% in 2 dagen .
Mhhh die blijft nog wel ff volatiel - zou er lekker vanaf blijven, tenzij dat je denk dat je een 'edge' hebt ten opzichte van de professionele daytraders. Voor long term aankoop kan hij nog wel lager....
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  vrijdag 7 november 2008 @ 09:59:05 #194
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63023765
Met edge bedoel je dan kennis van de branche?
pi_63024379
En hij gaat weer richting rood. ING begon te vallen plots en trok de rest mee. Heeft het te maken met die overname van curacao banking door van Lanschot?
pi_63024773
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 09:06 schreef Lemans24 het volgende:
En zo zijn de turbo's nog in leven!
Ik zou me toch een beetje zorgen gaan maken nu .
pi_63024945
260,04 aangetikt en weer omhoog, .
pi_63025119
Laagste koers 259,96 10:50

vrijdag 7 november 2008 @ 10:59:18 #199
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63025130
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 10:31 schreef jpjedi het volgende:
En hij gaat weer richting rood. ING begon te vallen plots en trok de rest mee. Heeft het te maken met die overname van curacao banking door van Lanschot?
Wat heb je met je turbo's gedaan?
pi_63025180
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 10:58 schreef redguy2222 het volgende:
Laagste koers 259,96 10:50

Ah je hebt gelijk, het was ook te cool om waar te zijn .
  vrijdag 7 november 2008 @ 11:02:04 #201
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63025208
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 10:47 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Ik zou me toch een beetje zorgen gaan maken nu .
Mijn TL250 heb ik uiteindelijk maar zelf verkocht. Met een "beetje" verlies, dat wel.
pi_63025255
Denk zelf trouwens wel dat we nog serieus naar beneden gaan vandaag. De cijfers van GM, Ford en de macrocijfers zullen wel in lijn zijn, het is meer de vooruitzichten die de boel gaan drukken lijkt me. Al is niks mee zeker of "normaal" met het huidige beursklimaat.
pi_63025998
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 11:04 schreef redguy2222 het volgende:
Denk zelf trouwens wel dat we nog serieus naar beneden gaan vandaag. De cijfers van GM, Ford en de macrocijfers zullen wel in lijn zijn, het is meer de vooruitzichten die de boel gaan drukken lijkt me. Al is niks mee zeker of "normaal" met het huidige beursklimaat.
Of we vandaag serieus naar beneden gaan is niet echt belangrijk, meer de trend voor de komende dagen, en die schat ik zelf nog steeds negatief in.

Overigens vandaag laatste tentamen ( over bonds en financiele markten ) en dan zijn we daar eindelijk weer klaar mee zodat ik hopelijk vandaag nog weer bezig kan met mn portefeuille, en vanaf volgende week maandag t/m vrijdag weer kan traden. Laat ook wel even weten wat die professor qua ideeen heeft voor mn portefeuille

Grote kans dat ik direct weer de olie / goud in ga duiken met turbo's op de nikkei/nasdaq/aex
En eventueel de eur/usd:JPY afhankelijk van de volumes.
pi_63026552
T260`s zijn eraan inderdaad.. op 4 cent na zeg.
  vrijdag 7 november 2008 @ 12:04:02 #205
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63026766
Ongelooflijk, stijgt de hele handel ineens weer...
pi_63026897
Als je de hele dag achter die schermen zit, ga je je wat vervelen natuurlijk en wat is er leuker dan even de turbootjes te laten klappen?
  vrijdag 7 november 2008 @ 12:35:40 #207
77130 star_gazer
pi_63027528
Aegon is lekker anticyclisch de laatste dagen zeg
-
pi_63028602
Wanneer worden die dramatische banencijfers van de VS bekend gemaakt?
pi_63028689
oja goed dat je me er aan herinnert 14:30
pi_63028701
jezus
  vrijdag 7 november 2008 @ 13:42:04 #212
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_63029291
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 13:16 schreef pberends het volgende:
Wanneer worden die dramatische banencijfers van de VS bekend gemaakt?
Die waren toch al bekend? ik hoorde dat de ontslagen hoger waren dan verwacht.

-- edit dus niet
pi_63029997
Waar checken jullie je up to date financiele nieuws? Bloomberg is goed maar erg US gericht. In europa is er niet een die echt alles covered. Ook de nederlandse sites zijn vaak traag met updates.
  vrijdag 7 november 2008 @ 14:32:19 #214
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_63030568
tvptje
pi_63030624
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 14:07 schreef Lassekjus het volgende:
Waar checken jullie je up to date financiele nieuws? Bloomberg is goed maar erg US gericht. In europa is er niet een die echt alles covered. Ook de nederlandse sites zijn vaak traag met updates.
http://www.reuters.com/finance is wel aardig
pi_63030712
Banen oktober -240.000 (verwacht -200.000)
Banen september bijgesteld naar -284.000 (was -159.000)
Werkloosheid oktober 6,5% (verwacht 6,3%, was vorige maand 6,1%)
pi_63030740
Ai ai!
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_63030742
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 14:38 schreef ItaloDancer het volgende:
Ah, heel positief dus .
pi_63030890
ze lijken er niet echt van onder de indruk te zijn
  vrijdag 7 november 2008 @ 15:05:21 #222
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63031351
maar nu dan toch...
Jammer dat er geen TS met een leuke hefboom meer is. Toen de AEX nog op 1% in de plus stond, wilde ik die erg graag aanschaffen.
pi_63031374
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 14:38 schreef ItaloDancer het volgende:
omg, wat een bijstelling .
pi_63031457

Bijstelling naar 400.000 ?
pi_63031568
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 11:33 schreef sitting_elfling het volgende:

Grote kans dat ik direct weer de olie / goud in ga duiken met turbo's op de nikkei/nasdaq/aex
Hoe bedoel je dat? Het klinkt nu alsof je op olie en goud wil speculeren door de indexen te kopen

Als het om olieturbo's gaat, welke hebben dan de voorkeur? Ik zie Amex Oil, Brent Crude, Light Sweet Crude, en de European Oil & Gas index..
pi_63032593
http://finance.google.com/finance?q=NASDAQ:YHOO

Ballmer van MSFT heeft gezegd dat ze geen interesse meer hebben om Yahoo te kopen. En daar gaat de koers .
pi_63032925
Dow en AEX +1,3%

Hoe onverwacht slechter dan verwacht het nieuws, hoe hoger de koersen .
  vrijdag 7 november 2008 @ 16:10:30 #228
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_63033043
Ik snap er ook geen hout meer van. Als er maandag dan maar wel een nieuwe TS270 of 280 is, die val moet toch een keer komen.
pi_63033213
Ik zei toch dat er een Obama-rally zou komen.
pi_63033253
whehe

Waar wordt eigenlijk aangekondigd dat er nieuwe turbo's in de markt worden gezet?
  vrijdag 7 november 2008 @ 16:21:11 #232
77130 star_gazer
pi_63033333
Wat een rally
-
  vrijdag 7 november 2008 @ 16:21:32 #233
77130 star_gazer
pi_63033345
De aandeelhouders van Yahoo zijn echt genaaid door dat bestuur
-
pi_63033385
Iemand een goede site waar je het koersverloop van de olieprijs kan volgen?
  vrijdag 7 november 2008 @ 16:26:23 #235
77130 star_gazer
pi_63033453
Aegon gaat weer lekker zo
-
pi_63033561
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 16:18 schreef PietjePuk007 het volgende:
Waar wordt eigenlijk aangekondigd dat er nieuwe turbo's in de markt worden gezet?
Hier: http://www.abnamromarkets.nl/NL/Showpage.aspx?pageID=256

Er is ook een soort nieuwsbrief over turbo's en certificaten, een link tref je hier: http://www.abnamromarkets.nl/NL/Showpage.aspx?pageID=3
pi_63033612
Thanx , meteen ingeschreven op de nieuwsbrief "uitgifte turbo's" .
pi_63033898
speeders AEX short heb je op 270 en 285
pi_63034007
Turbo's, speeders, sprinters, iemand een overzicht van de verschillen ? Een beetje googlen levert alleen nieuwsberichten op over de introductie .
pi_63034394
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 16:45 schreef PietjePuk007 het volgende:
Turbo's, speeders, sprinters, iemand een overzicht van de verschillen ? Een beetje googlen levert alleen nieuwsberichten op over de introductie .
Nee, sorry, ben er ook wel benieuwd naar... maar ik denk dat het per saldo niet veel uitmaakt welke je neemt, ze hanteren iig allemaal hetzelfde principe...
  vrijdag 7 november 2008 @ 17:09:39 #241
77130 star_gazer
pi_63034592
In turbo's is het handelsvolume volgens mij een stuk groter dan die andere dingen
-
  vrijdag 7 november 2008 @ 17:17:52 #242
77130 star_gazer
pi_63034758
Heb lekker mijn Aegon TL's verkocht. 30% rendement gepakt
-
  vrijdag 7 november 2008 @ 17:18:21 #243
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63034770
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 16:06 schreef pberends het volgende:
Dow en AEX +1,3%

Hoe onverwacht slechter dan verwacht het nieuws, hoe hoger de koersen .
Niet helemaal waar.
Er wordt op dit moment een [FED] renteverlaging ingeprijst. Bron BNR.
pi_63034816
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 17:18 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Niet helemaal waar.
Er wordt op dit moment een [FED] renteverlaging ingeprijst. Bron BNR.
Naar hoeveel?
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_63034855
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 17:09 schreef star_gazer het volgende:
In turbo's is het handelsvolume volgens mij een stuk groter dan die andere dingen
In Nederland wel...
De sprinter moet nog opkomen, die is er pas net
pi_63034878
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 17:20 schreef Llotyhy het volgende:

[..]

Naar hoeveel?
Naar 0,4225%
pi_63036068
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 17:23 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Naar 0,4225%
Nog even en je krijgt geld toe als je wilt lenen
  vrijdag 7 november 2008 @ 18:21:57 #249
77130 star_gazer
pi_63036137
Van de rente blijft in Amerika maar weinig over Nog even en geld is gratis
-
pi_63036568
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 16:45 schreef PietjePuk007 het volgende:
Turbo's worden uitgegeven in nederland door ABN. Commerzbank wou dit ook doen ( ze doen dat namelijk ook in duitsland sinds 2001 ) maar dat mocht niet om juridische redenen. Dus commerzbank kwam met de naam speeders ( en later daarna citi ). Speeders en Turbo's zijn gewoon gelijk, je hebt alleen wat meer varianten op speeders zoals limited en quanto speeders. En ja .. toen had je ING die dacht van .. beter slecht gejat dan goed bedacht dus kwam met de naam sprinters.

Sprinters = Speeders = Turbo's .. alleen uitgegeven door andere banken. En met speeders heb je wat meer varianten!
pi_63037183
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 18:21 schreef star_gazer het volgende:
Dat is het nu al. Reële rente is negatief.
pi_63038068
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 18:21 schreef star_gazer het volgende:
De reeele rente is al -3% . Omdat de inflatie al 4% is.

In de eurozone is het bijna 0%.

Maar das juist de reden dat de beurzen in 2009 dik omlaag gaan: de economie zal verder verslechteren, terwijl de centrale banken geen wapens (renteverlagingen) overhebben. Voor 2009 ben ik helemaal uit aandelen.
pi_63038680
De inflatie is echt geen 4% meer hoor
pi_63038838
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 20:05 schreef ItaloDancer het volgende:
De inflatie is echt geen 4% meer hoor

Right...............
pi_63038937
"to July 2008"
pi_63039082
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 20:15 schreef ItaloDancer het volgende:
"to July 2008"
Alleen in 2001 is het 1 maal onder de 4% geweest.

En die lage olieprijs is maar heeeeeeeeeeeeeeeel tijdelijk. Mark my fucking words.
pi_63039153
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 20:20 schreef pberends het volgende:

Alleen in 2001 is het 1 maal onder de 4% geweest.
Volgens dat alternatieve cijfer wel ja. Volgens het officiële cijfer is er maand-op-maand nauwelijks meer inflatie de laatste paar maanden. Wat wel logisch is ook.
quote:
En die lage olieprijs is maar heeeeeeeeeeeeeeeel tijdelijk. Mark my fucking words.
Zodra de economie aantrekt (kan wel nog even duren) gaan we naar 200+ $
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 november 2008 @ 21:50:43 #258
862 Arcee
Look closer
pi_63041524
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 15:16 schreef dvr het volgende:
Hoe bedoel je dat? Het klinkt nu alsof je op olie en goud wil speculeren door de indexen te kopen
Volg je dan precies de prijs van een vat ruwe olie?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_63042197
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 21:50 schreef Arcee het volgende:

[..]

Volg je dan precies de prijs van een vat ruwe olie?
Was een misinterpretatie hoor Met de Nasdaq/Nikkei/AEX volg je uiteraard geen olieprijs.
sitting_elfling bedoelde de turbo's op olie. Met een turbo kun je (o.a.) de olieprijs volgen (long en short) maar wel met een hefboom dus je winst/verlies is groter dan de olieprijs stijgt/daalt.
Met "de olieprijs" worden altijd de futures op olie bedoeld. Voor een particulier is dit niet erg verstandig om in te handelen.
Als je de olieprijs direct wilt volgen zou dat bv met een tracker kunnen.
  vrijdag 7 november 2008 @ 22:25:05 #260
77130 star_gazer
pi_63042560
Olie flirt wel heel erg met de 60-dollar grens trouwens
-
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 november 2008 @ 22:25:40 #261
862 Arcee
Look closer
pi_63042584
Ik doelde ook op een tracker.

Hoe ziet die eruit dan? Die volgt de prijs van ruwe olie?

Wordt de koers van een tracker eigenlijk ook bepaald door de handel in de tracker zelf?
pi_63042636
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 22:25 schreef Arcee het volgende:
Wordt de koers van een tracker eigenlijk ook bepaald door de handel in de tracker zelf?
Nee, dan "tracked" ie toch niks meer .
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 november 2008 @ 22:29:16 #263
862 Arcee
Look closer
pi_63042684
quote:
Goed verhaal. Hij heeft groot gelijk dat 't systeem zou moeten klappen. Niet pappen en nat houden, nee, laten klappen, de pijn nu nemen en weer opnieuw opbouwen.

En niet de bubbel verder opblazen tot een veel hardere klap.
pi_63044658
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 22:25 schreef star_gazer het volgende:
Olie flirt wel heel erg met de 60-dollar grens trouwens
Olie kan makkelijk naar de 40-50 dollar komende 3 maanden. Maar eind 2009 staat ie minstens weer op 100.
  zaterdag 8 november 2008 @ 01:06:49 #265
77130 star_gazer
pi_63046070
Ik heb mijn tank vandaag volgegooid. Normaal ben ik zo'n 20-euro student / losert. Valt deze move onder speculeren of investeren?
-
  zaterdag 8 november 2008 @ 09:27:14 #266
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63048491
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 01:06 schreef star_gazer het volgende:
Ik heb mijn tank vandaag volgegooid. Normaal ben ik zo'n 20-euro student / losert. Valt deze move onder speculeren of investeren?
Als je het doet om zeker te zijn van een relatief lage benzineprijs de komende ritten is het volgens mij hedgen.
The End Times are wild
pi_63049412
Waarom zakte SNS Reaal eigenlijk met 6% terwijl de andere financials 4% omhoog gingen?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 november 2008 @ 10:58:02 #268
862 Arcee
Look closer
pi_63049561
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 22:25 schreef Arcee het volgende:
Ik doelde ook op een tracker.

Hoe ziet die eruit dan? Die volgt de prijs van ruwe olie?
Iemand?
pi_63053357
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 15:16 schreef dvr het volgende:

[..]

Als het om olieturbo's gaat, welke hebben dan de voorkeur? Ik zie Amex Oil, Brent Crude, Light Sweet Crude, en de European Oil & Gas index..
Ik heb gelukkig mijn tentamens weer achter de rug en kan dus vanaf komende maandag weer handelen in turbo's in goud en turbo, mits internet thuis werkt

Anywayz .. ik zie dat je er 4 opnoemt. In totaliteit worden er dacht ik rond de 150 verschillende soorten olie verhandeld in de wereld. Allemaal verschillend in kwaliteit en prijs afhankelijk waar het vandaan komt.
Ik zelf ga meestal voor de brent crude wat uit de noordzee komt. En dan een turbo of speeder, beetje afhankelijk van het verhandelde volume. Als je puur op leverage afgaat zul je weinig verschillen zien tussen die olie turbo's. Wat betreft goud turbo's neem ik ze vaak van ABN.

Wat betreft trackers en indexfondsen op de olie, het volgt inderdaad de olie prijs maar ja, dat is afhankelijk welke tracker of EFTS je gebruikt. Ik doe overigens niks met trackers, maar mocht ik er ooit aan beginnen hebben trackers wel m'n voorkeur ipv EFTS

voorbeeldje is de U.S. OIL FUND ETF die puur en alleen een aantal soorten olie in amerika de prijs van volgt.
Maarja, als je puur en alleen op de prijs van olie wil speculeren zonder hefboom kun je inderdaad een tracker of indexfonds op de olie aanschaffen. Maar als je verwacht dat hij omhoog gaat waarom dan geen turbo/speeder?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 november 2008 @ 16:06:14 #271
862 Arcee
Look closer
pi_63054923
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 14:42 schreef sitting_elfling het volgende:
Maarja, als je puur en alleen op de prijs van olie wil speculeren zonder hefboom kun je inderdaad een tracker of indexfonds op de olie aanschaffen.
Welke dan?
quote:
Maar als je verwacht dat hij omhoog gaat waarom dan geen turbo/speeder?
Omdat je denkt dat-ie ook eerst nog kan dalen, maar op de lange termijn gaat stijgen?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 november 2008 @ 16:08:50 #272
862 Arcee
Look closer
pi_63054981
In dit topic wordt soms net gedaan of je overal maar direct een turbo voor moet nemen.:')

Lijken me geen speeltjes voor iedereen.
pi_63055003

Geen idee wat 't allemaal is, maar 't zijn iig trackers die met olie te maken hebben .
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 november 2008 @ 16:12:01 #274
862 Arcee
Look closer
pi_63055045
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 16:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
Geen idee wat 't allemaal is
Gelijk maar een turbo op nemen dus?
pi_63056659
Hallo mensen,

Ik lees hier al een tijdje mee. Ik heb me geregistreerd omdat ik heb gemerkt dat in deze topics meestal heel eenzijdig turbo's worden geprezen. Daartegenover wordt er bij het onderwerp futures meteen gezegd dat men zich daar niet mee bezig moet houden omdat je dan zeker geld zou verliezen.

Mijn mening is dat turbo's zeer slechte derivaten zijn. Het kan ook eigenlijk niet anders. Een product dat voornamelijk gebruikt wordt door een zeer klein gedeelte van een sowieso al zeer kleine markt.

De liquiditeit is absoluut waardeloos: De spreads zijn gigantisch. De meeste bied en laat koersen die er liggen komen van ABN zelf. Zij zijn de enige die een ongeloofelijk percentage pakken bij vrijwel elke koop en verkoop. Zonder ABN was er vrijwel geen handel mogelijk.
Juist voor kleine beleggers en korte speculerende trades hakt dit er ontzettend in. De kansen om op de lange termijn succesvol te handelen zijn sowieso al klein maar de kansen hiervoor worden door het gebruik van turbo's nog eens drastisch verlaagd.

De meeste futures daarintegen hebben een super liquiditeit en zeer strakke spreads. Zoek een geschikte broker en je hebt ook nog eens lage commissies. Dit zijn de omstandigheden die je als belegger wilt, of zelfs moet, creëren om de kleine 'edge', die je als belegger hoopt te hebben, ook in winst om te kunnen zetten.

Het risico bepaal je altijd zelf. Bereken de hefboom die je wilt hebben en pas je ordergrootte daar op aan. Bepaal vooraf waar je je stop-order plaatst.

Een grotere liquiditeit zal je kansen altijd verbeteren. Een goede moneymanagement is altijd belangrijk en stelt je instaat de risico's zelf te bepalen.
pi_63056781
quote:
Zonder ABN was er vrijwel geen handel mogelijk.
Geen enkele toch, aangezien de turbo een theoretische waarde heeft en niet door door handel bepaald wordt .
  zaterdag 8 november 2008 @ 17:48:41 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63056893
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:37 schreef Da_Wei het volgende:
Hallo mensen,

Ik lees hier al een tijdje mee. Ik heb me geregistreerd omdat ik heb gemerkt dat in deze topics meestal heel eenzijdig turbo's worden geprezen. Daartegenover wordt er bij het onderwerp futures meteen gezegd dat men zich daar niet mee bezig moet houden omdat je dan zeker geld zou verliezen.

Mijn mening is dat turbo's zeer slechte derivaten zijn. Het kan ook eigenlijk niet anders. Een product dat voornamelijk gebruikt wordt door een zeer klein gedeelte van een sowieso al zeer kleine markt.

De liquiditeit is absoluut waardeloos: De spreads zijn gigantisch. De meeste bied en laat koersen die er liggen komen van ABN zelf. Zij zijn de enige die een ongeloofelijk percentage pakken bij vrijwel elke koop en verkoop. Zonder ABN was er vrijwel geen handel mogelijk.
Juist voor kleine beleggers en korte speculerende trades hakt dit er ontzettend in. De kansen om op de lange termijn succesvol te handelen zijn sowieso al klein maar de kansen hiervoor worden door het gebruik van turbo's nog eens drastisch verlaagd.

De meeste futures daarintegen hebben een super liquiditeit en zeer strakke spreads. Zoek een geschikte broker en je hebt ook nog eens lage commissies. Dit zijn de omstandigheden die je als belegger wilt, of zelfs moet, creëren om de kleine 'edge', die je als belegger hoopt te hebben, ook in winst om te kunnen zetten.

Het risico bepaal je altijd zelf. Bereken de hefboom die je wilt hebben en pas je ordergrootte daar op aan. Bepaal vooraf waar je je stop-order plaatst.

Een grotere liquiditeit zal je kansen altijd verbeteren. Een goede moneymanagement is altijd belangrijk en stelt je instaat de risico's zelf te bepalen.
QFT

Maar het grootste probleem is natuurlijk dat de meeste (particuliere) speculanten sowieso geen 'edge' hebben en daarom een losers game spelen.

Maar mocht je wel een 'edge' hebben,dan zijn met futures je kansen het beste omdat de kosten (spread, provisie en rente) het laagst zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63056978
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:42 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Geen enkele toch, aangezien de turbo een theoretische waarde heeft en niet door door handel bepaald wordt .
Klopt natuurlijk, het product is van ABN.

Maar ik bedoelde dat de bied en laat prijzen die je ziet staan bijna altijd van ABN zelf zijn, zij hebben natuurlijk altijd buy en sell orders in de markt liggen. Met een lekkere spread ertussen natuurlijk.

Zonder deze orders zou de spread nog veel slechter zijn.

Bereken maar eens wat het verschil is in percentage tussen de bied en laat prijs bij een turbo die dicht bij de stoploss ligt. Dit is het rendement dat ABN verdient bij elke market buy of sell order.

Het maakt verder ook nieteens zoveel uit voor de handelaar hoe deze spread tot stand komt. Hij is gewoon slecht en er zijn veel betere liquide alternatieven. (Futures en forex oa.)
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

QFT

Maar het grootste probleem is natuurlijk dat de meeste (particuliere) speculanten sowieso geen 'edge' hebben en daarom een losers game spelen.

Maar mocht je wel een 'edge' hebben,dan zijn met futures je kansen het beste omdat de kosten (spread, provisie en rente) het laagst zijn.
Thanks.

Ach ja, ook al heb je als trader geen 'edge' je kunt dan nog altijd je verlies, een heel klein beetje, verminderen. Een andere optie is dat je nog iets langer met je 'losers game' doorgaat.

[ Bericht 26% gewijzigd door Da_Wei op 08-11-2008 18:04:51 ]
  zaterdag 8 november 2008 @ 18:04:24 #279
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63057220
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:52 schreef Da_Wei het volgende:

Bereken maar eens wat het verschil is in percentage tussen de bied en laat prijs bij een turbo die dicht bij de stoploss ligt. Dit is het rendement dat ABN verdient bij elke market buy of sell order.
Dat niet alleen.
Een Turbo is een 'structured product' waarbij je in feite geld leent bij ABN tegen een hoog commercieel rentetarief. ABN verdient aan die rente. In futures zit ook een rentecomponent maar dat is gewone interbank rente die feitelijk de ene kant van het contract aan de andere kant betaalt. Er is geen intermediair die daarvan profiteert zoals bij een Turbo het geval is.
Mijn reisverslagen
pi_63057264
Dank Da_Wei, en welkom! Dat lijken me heel zinnige opmerkingen en die spreads zijn inderdaad naadje heb ik al gemerkt. Maar daar staat tegenover dat turbo's erg gemakkelijk zijn. In futures heb ik me nog niet verdiept, maar voor zover ik weet moet je je daarbij in allerlei techieken bekwamen om risico's te beperken en posities tijdig door te rollen.
pi_63057282
Ik heb even de proef op de som genomen, de gemiddelde "laat" prijs ligt 0,8% hoger dan de "bied" prijs op de AEXturbo's op dit moment. Uitschieters zijn idd degene die 't goedkoopste zijn oftewel TL250 met 2,94% en de TS301 met 1,8%.
pi_63057389
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 18:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat niet alleen.
Een Turbo is een 'structured product' waarbij je in feite geld leent bij ABN tegen een hoog commercieel rentetarief. ABN verdient aan die rente. In futures zit ook een rentecomponent maar dat is gewone interbank rente die feitelijk de ene kant van het contract aan de andere kant betaalt. Er is geen intermediair die daarvan profiteert zoals bij een Turbo het geval is.
Ja, dat ook natuurlijk. Al deze zaken bij elkaar opgeteld zal ik niemand adviseren om met turbo's door te gaan. (Behalve ABN natuurlijk.)
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 18:06 schreef dvr het volgende:
Dank Da_Wei, en welkom! Dat lijken me heel zinnige opmerkingen en die spreads zijn inderdaad naadje heb ik al gemerkt. Maar daar staat tegenover dat turbo's erg gemakkelijk zijn. In futures heb ik me nog niet verdiept, maar voor zover ik weet moet je je daarbij in allerlei techieken bekwamen om risico's te beperken en posities tijdig door te rollen.
Ach, het is allebei handel. Kopen en verkopen. Ik zie ook niet waarom je bij turbo's je risico's niet zou moeten beperken. Risicobeperking is waarschijnlijk de belangrijkste vaardigheid om op de lange termijn winstgevend te blijven. Trouwens vind ik turbo's ingewikkelder dan futures.
pi_63057465
Over die financieringskosten, daggeldrente +2%. Ik vind 't niet zo extreem als jullie doen voorkomen .
quote:
Voor een Turbo Long op het aandeel Philips, betaalt u over het financieringsniveau op jaarbasis de Europese daggeldrente plus 2%. In dit voorbeeld is de daggeldrente 3,5% zodat de financieringskosten 5,5% op jaarbasis bedragen.

Over een financieringsniveau van EUR 20 bedragen de financieringskosten per dag EUR 0,00306. Dit financieringsniveau is na 30 dagen opgelopen tot EUR 20,09. Wanneer de koers van het aandeel Philips na een periode van 30 dagen tegen uw visie in gelijk is gebleven, kunt u de waarde van uw Turbo Long berekenen als de koers van het aandeel Philps minus het nieuwe financieringsniveau.

Koers Philips (EUR 25) – financieringsniveau (EUR 20,09) = waarde Turbo Long ( EUR 4,91)

De waarde van uw Turbo is nu gedurende 30 dagen met EUR 0,09 gedaald, als gevolg van de financieringskosten die u heeft betaald. Met andere woorden; om de financieringskosten te compenseren, zou de koers van het aandeel Philips gedurende 30 dagen met EUR 0,09 moeten stijgen.

Naast de financieringskosten betaalt u wanneer u handelt in Turbo’s een spread (het verschil tussen de bied- en de laatkoers) en transactiekosten. De transactiekosten verschillen per beleggingsprofiel en broker.
  zaterdag 8 november 2008 @ 18:28:04 #284
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63057648
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 18:17 schreef PietjePuk007 het volgende:
Over die financieringskosten, daggeldrente +2%. Ik vind 't niet zo extreem als jullie doen voorkomen .
[..]
Om te bepalen of dat veel of weinig is zul je eerst moeten bepalen hoe groot jouw 'edge' is ten opzichte van andere traders.

Btw: als je je 'edge' niet kunt kwantificeren dan ben je aan het gokken.
Mijn reisverslagen
pi_63057675
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 18:17 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]

Elke procent is er sowieso één.

Verder mag je met 6% rendement per jaar op je investringen best wel tevreden zijn. Dat had je het afgelopen jaar op aandelen iig niet gehaald.

Dus stel dat je het redelijk doet en over een periode van 10 jaar een gemiddeld rendement van 6% had behaald op je onderliggende beleggingen met turbo's. Daar was dus slechts 0,5% van overgebleven. Dan had je het beter op een (risicoloze ) spaarrekening kunnen zetten.

Even uitgaand van een 5% die je op een spaarrekening zou kunnen krijgen. Dan zou je dus 10,5% moeten behalen op onderliggende beleggingen via turbo's om dat te evenaren. Ik zou toch zeker wel min. 4% extra willen door het verhoogde risico, dus zou je minimaal 14,5% moeten scoren op de onderliggende beleggingen via turbo's voordat het interessant wordt. Veel succes ermee om dat op lange termijn te behalen. (Alle percentages op jaarbasis.)
pi_63059521
Klopt helemaal, maar turbo's zijn niet echt 't product bij uitstek om jaren aan te houden. Juist het inspelen op korte maar heftige koersbewegingen, daar moet je 't van hebben lijkt mij .

Maar goed ik ben maar een beleggingsn00b , probeer alle kanten kritisch te bekijken .
pi_63064922
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 18:29 schreef Da_Wei het volgende:

[..]
Verder mag je met 6% rendement per jaar op je investringen best wel tevreden zijn. Dat had je het afgelopen jaar op aandelen iig niet gehaald.

Even uitgaand van een 5% die je op een spaarrekening zou kunnen krijgen. Dan zou je dus 10,5% moeten behalen op onderliggende beleggingen via turbo's om dat te evenaren. Ik zou toch zeker wel min. 4% extra willen door het verhoogde risico, dus zou je minimaal 14,5% moeten scoren op de onderliggende beleggingen via turbo's voordat het interessant wordt. Veel succes ermee om dat op lange termijn te behalen. (Alle percentages op jaarbasis.)
Ik als turbo liefhebber moet hier toch even op reageren. De meeste vinden dat ik roekeloos te werk ga, en meer gok dan 'normaal' nadenk. Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, ik houd wel van een risicootje. Maarja, ik houd niet van 6% rendement per jaar op mijn portfolio. Op de dagen dat ik handel ga ik toch echt voor minstens 6% per dag. En zelfs 15% rendement per jaar lijkt me relatief weinig.
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:37 schreef Da_Wei het volgende:
Of je nu turbo's / speeders / sprinters wil gebruiken, alles hangt af van de liquiditeit/volumes. Is dat in orde, is het een prima middel om centen mee te verdienen. Turbo's/Speeders of hoe je het ook wil noemen zijn voor mij gewoon zeer winstgevend.

Overigens moet je advies nooit van anderen direct overnemen en dus maar iets doen waar je zelf niet zeker van bent. Ik geef toe dat het relatief makkelijk is om binnen 2 / 3 dagen -50% op je turbo te krijgen Maarja .. no pain no gain

Overigens mag ik Selang wel bedanken voor de staatsobligatie hint in het andere topic centraal beleggings topic, daar zit ik nu ook in
pi_63065112
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 23:33 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik als turbo liefhebber moet hier toch even op reageren. De meeste vinden dat ik roekeloos te werk ga, en meer gok dan 'normaal' nadenk. Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, ik houd wel van een risicootje. Maarja, ik houd niet van 6% rendement per jaar op mijn portfolio. Op de dagen dat ik handel ga ik toch echt voor minstens 6% per dag. En zelfs 15% rendement per jaar lijkt me relatief weinig.
[..]

Of je nu turbo's / speeders / sprinters wil gebruiken, alles hangt af van de liquiditeit/volumes. Is dat in orde, is het een prima middel om centen mee te verdienen. Turbo's/Speeders of hoe je het ook wil noemen zijn voor mij gewoon zeer winstgevend.

Overigens moet je advies nooit van anderen direct overnemen en dus maar iets doen waar je zelf niet zeker van bent. Ik geef toe dat het relatief makkelijk is om binnen 2 / 3 dagen -50% op je turbo te krijgen Maarja .. no pain no gain

Overigens mag ik Selang wel bedanken voor de staatsobligatie hint in het andere topic centraal beleggings topic, daar zit ik nu ook in
Hehe leuk om te horen dat sommige mensen rendementen van 6% weinig vinden en andere met turbo's wel zo'n 15% willen halen. Ik ben daarin tegen dan nog gekker op opties waar bijvoorbeeld 100% ook gewoon niet gek is per dag ... tja risico is lekker en ontzettend verslavend.
pi_63065215
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 23:43 schreef Drasss het volgende:

[..]

Hehe leuk om te horen dat sommige mensen rendementen van 6% weinig vinden en andere met turbo's wel zo'n 15% willen halen. Ik ben daarin tegen dan nog gekker op opties waar bijvoorbeeld 100% ook gewoon niet gek is per dag ... tja risico is lekker en ontzettend verslavend.
Opties waag ik me 'op dit moment' nog niet aan, domweg omdat ik daar eigenlijk nog niet veel over weet.
Overigens bedoelde ik met die 6% dat het weinig is .. en 15% eigenlijk ook nog steeds, voor een actief turbo weekje heb ik voor mezelf als doelstelling een poging om de 100% per week te behalen.
pi_63065303
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 23:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Opties waag ik me 'op dit moment' nog niet aan, domweg omdat ik daar eigenlijk nog niet veel over weet.
Overigens bedoelde ik met die 6% dat het weinig is .. en 15% eigenlijk ook nog steeds, voor een actief turbo weekje heb ik voor mezelf als doelstelling een poging om de 100% per week te behalen.
Ik begrijp je helemaal. Ik zit in het wereldje en werk vooral met turbo's en alle opties die er zijn. Helaas kan ik me weinig boeien in turbo's, omdat het toch te traag gaat... Meer spanning in dagopties bevalt me meer hehe.

Maar waar wil je nu inzitten.. Toch een mix van short en long?
pi_63065667
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 23:52 schreef Drasss het volgende:

[..]

Ik begrijp je helemaal. Ik zit in het wereldje en werk vooral met turbo's en alle opties die er zijn. Helaas kan ik me weinig boeien in turbo's, omdat het toch te traag gaat... Meer spanning in dagopties bevalt me meer hehe.

Maar waar wil je nu inzitten.. Toch een mix van short en long?
Of het short of long gaat worden beslis ik vaak zondag aaf, eerst het nieuws van die dag afwachten + kijken wat de verwachtingen zijn voor de nikkei de volgende dag.

Voor de rest zijn het vooral turbo's/speeders op olie/goud en de nasdaq/nikkei/aex en de valute eur/usd.
En soms op specifieke aandelen, zoals apple en general motors.

Werk jij overigens in het wereldje? Waar ?
pi_63065710
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Of het short of long gaat worden beslis ik vaak zondag aaf, eerst het nieuws van die dag afwachten + kijken wat de verwachtingen zijn voor de nikkei de volgende dag.

Voor de rest zijn het vooral turbo's/speeders op olie/goud en de nasdaq/nikkei/aex en de valute eur/usd.
En soms op specifieke aandelen, zoals apple en general motors.

Werk jij overigens in het wereldje? Waar ?
Oke prima. Nee dan begeven we in hetzelfde circuitje. Nou ik ben een student die stage heeft gelopen op een beleggersafdeling en nu nog is blijven hangen als soort vakantie job.. dus vandaar. Ik ben een ambtenaar dan weet je wel genoeg welke bank
pi_63065781
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:16 schreef Drasss het volgende:

[..]

Oke prima. Nee dan begeven we in hetzelfde circuitje. Nou ik ben een student die stage heeft gelopen op een beleggersafdeling en nu nog is blijven hangen als soort vakantie job.. dus vandaar. Ik ben een ambtenaar dan weet je wel genoeg welke bank
Nice, ik ben zelf student op uni in londen, puur vanwege het financiele wereldje. En de mogelijkheden om je eigen netwerk wat te vergroten. Ik ga komende dinsdag een 1 van mn professors vragen voor wat verdere uitleg wat betreft ik moet doen qua beleggen, hij is er .. nogal goed in, en heeft jarenlang in die wereld gewerkt, op de beurs zelf en als hoge pief bij een investment bank.

Overigens ambieer ik zelf ook wel een beetje het idee om in de beleggingswereld aan het werk te gaan, maar met je eigen laptop + bloomberg op school heb je in wezen voldoende aan. Je zit iig niet vastgebonden aan het 'werk'.
pi_63065877
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nice, ik ben zelf student op uni in londen, puur vanwege het financiele wereldje. En de mogelijkheden om je eigen netwerk wat te vergroten. Ik ga komende dinsdag een 1 van mn professors vragen voor wat verdere uitleg wat betreft ik moet doen qua beleggen, hij is er .. nogal goed in, en heeft jarenlang in die wereld gewerkt, op de beurs zelf en als hoge pief bij een investment bank.

Overigens ambieer ik zelf ook wel een beetje het idee om in de beleggingswereld aan het werk te gaan, maar met je eigen laptop + bloomberg op school heb je in wezen voldoende aan. Je zit iig niet vastgebonden aan het 'werk'.
Ja lijkt me ook super zoiets. Het mag in de VS/ Londen/ of bijv Azië... trekt me enorm en in deze tijd is het smullen geblazen.

Hehe ja zelf hier je geld meer verdienen is natuurlijk ieder zen droom zou je bijna willen zeggen. Bloomberg heb ik niet perce nodig. Geef mij 3 schermen met streaming en ik vermaak me van 6 uur sochtends tot 10u savonds wel :p
Maar ik ben nogal een TA gek dus dan begeef je in een ander wereldje. Vandaar ook men optie gekheid.. etc etc.
pi_63066037
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 23:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik snap dat die 6% als weinig beschouwd kan worden. Het ligt er echter aan over wat voor een bedragen je praat en hoeveel risico je bereid bent te nemen.

Wat ik een beetje van jou heb gezien is dat je de markt goed kan inschatten. Maar ik krijg het idee dat je wel impulsief handelt. Dus niet vooraf je risico's bepaalt en je exit-strategie die op de lange termijn zo belangrijk zijn.

Ik zelf pak ook veel hogere percentages. Maar die 100% zou alleen maar lukken met een kamikaze strategie. Dat zul je nu waarschijnlijk onzin vinden, maar op de lange termijn zijn je kansen een stuk kleiner. Ik riskeer vrijwel nooit meer dan 2% van mijn beleggingsrekening per trade. Dit is nog een veel kleiner percentage van mijn totale vermogen.

Dit zou ik ook aan jou adviseren. Stel je verlaagd je leverage met de helft. Je kansen om op de lange termijn winstgevend te blijven worden echt flink verbeterd. Je pakt nog steeds 50% per week. Dat is nog steeds een lekkere 143464837500% op jaarbasis. OK, het is wel iets minder indrukwekkend dan de 4503599627000000% die je op jaarbasis zou scoren met 100% rendement per week. Maar je zou met die 143464837500% op jaarbasis, gebaseerd op 50% per week, nog steeds 14.346.483.750.000 maken van een startkapitaal van 10.000 euro in één jaar. Dit is naar mijn mening nog steeds een respectabele hoeveelheid en zeker een aardige winst voor een enkel jaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Da_Wei op 09-11-2008 01:15:05 ]
pi_63066051
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:26 schreef Drasss het volgende:

[..]

Ja lijkt me ook super zoiets. Het mag in de VS/ Londen/ of bijv Azië... trekt me enorm en in deze tijd is het smullen geblazen.

Hehe ja zelf hier je geld meer verdienen is natuurlijk ieder zen droom zou je bijna willen zeggen. Bloomberg heb ik niet perce nodig. Geef mij 3 schermen met streaming en ik vermaak me van 6 uur sochtends tot 10u savonds wel :p
Maar ik ben nogal een TA gek dus dan begeef je in een ander wereldje. Vandaar ook men optie gekheid.. etc etc.
Ik ben niet echt een TA gek .... trendlijnen/volumes/candlesticks/macd .. en dan houd het ook al wel snel op. Op die dingen na doe ik toch veel op gevoel. Ik doe ook veel aan statistiek, kansberekening en dergelijke. Puur afgaand of een bedrijf 'goed' of 'niet goed' is houd ik niet zo van, al die macro cijfers van de economie hebben ook niet echt mn interesse.

Overigens zit ik waarschijnlijk binnen 7 maand in NY voor het vervolg van mn studie in londen, heb ook nog andere keuzes zoals azie, maar wou toch gaan voor NY
pi_63086222
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:36 schreef Da_Wei het volgende:

[..]

Ik snap dat die 6% als weinig beschouwd kan worden. Het ligt er echter aan over wat voor een bedragen je praat en hoeveel risico je bereid bent te nemen.

Wat ik een beetje van jou heb gezien is dat je de markt goed kan inschatten. Maar ik krijg het idee dat je wel impulsief handelt. Dus niet vooraf je risico's bepaalt en je exit-strategie die op de lange termijn zo belangrijk zijn.

Ik zelf pak ook veel hogere percentages. Maar die 100% zou alleen maar lukken met een kamikaze strategie. Dat zul je nu waarschijnlijk onzin vinden, maar op de lange termijn zijn je kansen een stuk kleiner. Ik riskeer vrijwel nooit meer dan 2% van mijn beleggingsrekening per trade. Dit is nog een veel kleiner percentage van mijn totale vermogen.

Dit zou ik ook aan jou adviseren. Stel je verlaagd je leverage met de helft. Je kansen om op de lange termijn winstgevend te blijven worden echt flink verbeterd. Je pakt nog steeds 50% per week. Dat is nog steeds een lekkere 143464837500% op jaarbasis. OK, het is wel iets minder indrukwekkend dan de 4503599627000000% die je op jaarbasis zou scoren met 100% rendement per week. Maar je zou met die 143464837500% op jaarbasis, gebaseerd op 50% per week, nog steeds 14.346.483.750.000 maken van een startkapitaal van 10.000 euro in één jaar. Dit is naar mijn mening nog steeds een respectabele hoeveelheid en zeker een aardige winst voor een enkel jaar.
Ik heb niet gezien dat we op dezelfde tijdstippen gepost hadden, anders had ik wel even eerder gekeken en gereageerd. Wat betreft het percentage van mijn beleggers rekening per trade kan bij mij wel eens oplopen tot 20%, per 1 handeling dus! Dat lijkt belachelijk veel( is het ook ), maar dat doe ik alleen als ik 'relatief' gezien, me zeker voel. Voor de rest is het wat spreiden tussen turbo's + korte ritjes met aandelen. Overigens accepteer ik nooit verlies, afhankelijk of het een aandeel / turbo etc. is en welke sector vliegen ze er binnen de 2.5 - 5% van de aankoopwaarde de deur uit. Bij turbo's is het goed letten op hoe de koers van onderliggende value zich ontwikkelt op die dag(en). Grote verliezen op turbo's heb ik dan ook nooit geleden.
(1 maal, maar dat kwam omdat mn internet connectie er uitlag net voor half 6.. en s'ochtens plots niet werkte .. )

Wat betreft de percentages per week, ik moet mezelf doelen stellen per week, anders voelt het zo 'doelloos' aan. 50% is leuk, maar 100% is niet onrealistisch. Het vergt onderzoek + discipline
  zondag 9 november 2008 @ 21:48:01 #298
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63086532
Wanneer je 50% per jaar aan rendement haalt, ben je een goede, een hele goede, belegger.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 november 2008 @ 21:52:55 #299
862 Arcee
Look closer
pi_63086732
Warren Buffett haalde decennia lang een gemiddeld rendement van 21% en is de beste belegger ter wereld.
  zondag 9 november 2008 @ 22:10:54 #300
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63087502
Het rendement dat je haalt per trade is zegt helemaal niets. Dat rendement kun je zo hoog maken als je maar wilt door veel leverage toe te passen.

Waar het om gaat is welk rendement je consistent kunt halen per gelopen risico. Dat hangt samen met de 'edge' die je hebt ten opzichte van je tegenpartij. Vervolgens kun je dan met behulp van leverage je winstgevendheid optimaliseren (bij te weinig leverage verdien je weinig, bij teveel leverage blaas je je account op).

De grootste fout van beginnende traders is dat ze teveel leverage toepassen. Zelfs als ze een handelsstrategie hebben die op zich een positieve verwachting heeft dan blazen ze hun account op met teveel leverage. Als je kijkt naar de actieve handelaren die op lange termijn overleven, dan zie je dat die typisch maximaal 1-2% van hun kapitaal riskeren per trade.

Overigens kun je exact je optimale inzet uitrekenen als je je kansen op winst en verlies kent. Er bestaat theoretisch een optimum ( 'Optimum f'). Maar de belangrijkste bepalende factor in de praktijk is het minimaliseren van de 'Risk of Ruin', oftewel het opblazen van je account.

[ Bericht 14% gewijzigd door SeLang op 09-11-2008 22:17:23 ]
Mijn reisverslagen
  zondag 9 november 2008 @ 22:15:02 #301
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63087708
Je zou zelfs kunnen zeggen dat je bij een rendement (op je hele vermogen) van 50% per jaar een hele slechte belegger bent. Want je hebt veel te veel risico genomen om een dergelijke winst te halen. Of toevallig eens een hele gelukkige belegger.

Wanneer echter 16 mensen hun risico dusdanig spreiden dat het -50% of +100% is, dan zal er na vier jaar nog altijd 1 persoon zijn die ieder jaar 100% rendement gehaald heeft en wiens kapitaal met 1600% gegroeid is. Die andere 15 zwijgen waarschijnlijk (alhoewel 800% ook prima is na 4 jaar natuurlijk)
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')