abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63056781
quote:
Zonder ABN was er vrijwel geen handel mogelijk.
Geen enkele toch, aangezien de turbo een theoretische waarde heeft en niet door door handel bepaald wordt .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zaterdag 8 november 2008 @ 17:48:41 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63056893
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:37 schreef Da_Wei het volgende:
Hallo mensen,

Ik lees hier al een tijdje mee. Ik heb me geregistreerd omdat ik heb gemerkt dat in deze topics meestal heel eenzijdig turbo's worden geprezen. Daartegenover wordt er bij het onderwerp futures meteen gezegd dat men zich daar niet mee bezig moet houden omdat je dan zeker geld zou verliezen.

Mijn mening is dat turbo's zeer slechte derivaten zijn. Het kan ook eigenlijk niet anders. Een product dat voornamelijk gebruikt wordt door een zeer klein gedeelte van een sowieso al zeer kleine markt.

De liquiditeit is absoluut waardeloos: De spreads zijn gigantisch. De meeste bied en laat koersen die er liggen komen van ABN zelf. Zij zijn de enige die een ongeloofelijk percentage pakken bij vrijwel elke koop en verkoop. Zonder ABN was er vrijwel geen handel mogelijk.
Juist voor kleine beleggers en korte speculerende trades hakt dit er ontzettend in. De kansen om op de lange termijn succesvol te handelen zijn sowieso al klein maar de kansen hiervoor worden door het gebruik van turbo's nog eens drastisch verlaagd.

De meeste futures daarintegen hebben een super liquiditeit en zeer strakke spreads. Zoek een geschikte broker en je hebt ook nog eens lage commissies. Dit zijn de omstandigheden die je als belegger wilt, of zelfs moet, creëren om de kleine 'edge', die je als belegger hoopt te hebben, ook in winst om te kunnen zetten.

Het risico bepaal je altijd zelf. Bereken de hefboom die je wilt hebben en pas je ordergrootte daar op aan. Bepaal vooraf waar je je stop-order plaatst.

Een grotere liquiditeit zal je kansen altijd verbeteren. Een goede moneymanagement is altijd belangrijk en stelt je instaat de risico's zelf te bepalen.
QFT

Maar het grootste probleem is natuurlijk dat de meeste (particuliere) speculanten sowieso geen 'edge' hebben en daarom een losers game spelen.

Maar mocht je wel een 'edge' hebben,dan zijn met futures je kansen het beste omdat de kosten (spread, provisie en rente) het laagst zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63056978
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:42 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Geen enkele toch, aangezien de turbo een theoretische waarde heeft en niet door door handel bepaald wordt .
Klopt natuurlijk, het product is van ABN.

Maar ik bedoelde dat de bied en laat prijzen die je ziet staan bijna altijd van ABN zelf zijn, zij hebben natuurlijk altijd buy en sell orders in de markt liggen. Met een lekkere spread ertussen natuurlijk.

Zonder deze orders zou de spread nog veel slechter zijn.

Bereken maar eens wat het verschil is in percentage tussen de bied en laat prijs bij een turbo die dicht bij de stoploss ligt. Dit is het rendement dat ABN verdient bij elke market buy of sell order.

Het maakt verder ook nieteens zoveel uit voor de handelaar hoe deze spread tot stand komt. Hij is gewoon slecht en er zijn veel betere liquide alternatieven. (Futures en forex oa.)
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

QFT

Maar het grootste probleem is natuurlijk dat de meeste (particuliere) speculanten sowieso geen 'edge' hebben en daarom een losers game spelen.

Maar mocht je wel een 'edge' hebben,dan zijn met futures je kansen het beste omdat de kosten (spread, provisie en rente) het laagst zijn.
Thanks.

Ach ja, ook al heb je als trader geen 'edge' je kunt dan nog altijd je verlies, een heel klein beetje, verminderen. Een andere optie is dat je nog iets langer met je 'losers game' doorgaat.

[ Bericht 26% gewijzigd door Da_Wei op 08-11-2008 18:04:51 ]
  zaterdag 8 november 2008 @ 18:04:24 #279
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63057220
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:52 schreef Da_Wei het volgende:

Bereken maar eens wat het verschil is in percentage tussen de bied en laat prijs bij een turbo die dicht bij de stoploss ligt. Dit is het rendement dat ABN verdient bij elke market buy of sell order.
Dat niet alleen.
Een Turbo is een 'structured product' waarbij je in feite geld leent bij ABN tegen een hoog commercieel rentetarief. ABN verdient aan die rente. In futures zit ook een rentecomponent maar dat is gewone interbank rente die feitelijk de ene kant van het contract aan de andere kant betaalt. Er is geen intermediair die daarvan profiteert zoals bij een Turbo het geval is.
Mijn reisverslagen
pi_63057264
Dank Da_Wei, en welkom! Dat lijken me heel zinnige opmerkingen en die spreads zijn inderdaad naadje heb ik al gemerkt. Maar daar staat tegenover dat turbo's erg gemakkelijk zijn. In futures heb ik me nog niet verdiept, maar voor zover ik weet moet je je daarbij in allerlei techieken bekwamen om risico's te beperken en posities tijdig door te rollen.
pi_63057282
Ik heb even de proef op de som genomen, de gemiddelde "laat" prijs ligt 0,8% hoger dan de "bied" prijs op de AEXturbo's op dit moment. Uitschieters zijn idd degene die 't goedkoopste zijn oftewel TL250 met 2,94% en de TS301 met 1,8%.
pi_63057389
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 18:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat niet alleen.
Een Turbo is een 'structured product' waarbij je in feite geld leent bij ABN tegen een hoog commercieel rentetarief. ABN verdient aan die rente. In futures zit ook een rentecomponent maar dat is gewone interbank rente die feitelijk de ene kant van het contract aan de andere kant betaalt. Er is geen intermediair die daarvan profiteert zoals bij een Turbo het geval is.
Ja, dat ook natuurlijk. Al deze zaken bij elkaar opgeteld zal ik niemand adviseren om met turbo's door te gaan. (Behalve ABN natuurlijk.)
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 18:06 schreef dvr het volgende:
Dank Da_Wei, en welkom! Dat lijken me heel zinnige opmerkingen en die spreads zijn inderdaad naadje heb ik al gemerkt. Maar daar staat tegenover dat turbo's erg gemakkelijk zijn. In futures heb ik me nog niet verdiept, maar voor zover ik weet moet je je daarbij in allerlei techieken bekwamen om risico's te beperken en posities tijdig door te rollen.
Ach, het is allebei handel. Kopen en verkopen. Ik zie ook niet waarom je bij turbo's je risico's niet zou moeten beperken. Risicobeperking is waarschijnlijk de belangrijkste vaardigheid om op de lange termijn winstgevend te blijven. Trouwens vind ik turbo's ingewikkelder dan futures.
pi_63057465
Over die financieringskosten, daggeldrente +2%. Ik vind 't niet zo extreem als jullie doen voorkomen .
quote:
Voor een Turbo Long op het aandeel Philips, betaalt u over het financieringsniveau op jaarbasis de Europese daggeldrente plus 2%. In dit voorbeeld is de daggeldrente 3,5% zodat de financieringskosten 5,5% op jaarbasis bedragen.

Over een financieringsniveau van EUR 20 bedragen de financieringskosten per dag EUR 0,00306. Dit financieringsniveau is na 30 dagen opgelopen tot EUR 20,09. Wanneer de koers van het aandeel Philips na een periode van 30 dagen tegen uw visie in gelijk is gebleven, kunt u de waarde van uw Turbo Long berekenen als de koers van het aandeel Philps minus het nieuwe financieringsniveau.

Koers Philips (EUR 25) – financieringsniveau (EUR 20,09) = waarde Turbo Long ( EUR 4,91)

De waarde van uw Turbo is nu gedurende 30 dagen met EUR 0,09 gedaald, als gevolg van de financieringskosten die u heeft betaald. Met andere woorden; om de financieringskosten te compenseren, zou de koers van het aandeel Philips gedurende 30 dagen met EUR 0,09 moeten stijgen.

Naast de financieringskosten betaalt u wanneer u handelt in Turbo’s een spread (het verschil tussen de bied- en de laatkoers) en transactiekosten. De transactiekosten verschillen per beleggingsprofiel en broker.
  zaterdag 8 november 2008 @ 18:28:04 #284
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63057648
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 18:17 schreef PietjePuk007 het volgende:
Over die financieringskosten, daggeldrente +2%. Ik vind 't niet zo extreem als jullie doen voorkomen .
[..]
Om te bepalen of dat veel of weinig is zul je eerst moeten bepalen hoe groot jouw 'edge' is ten opzichte van andere traders.

Btw: als je je 'edge' niet kunt kwantificeren dan ben je aan het gokken.
Mijn reisverslagen
pi_63057675
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 18:17 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]

Elke procent is er sowieso één.

Verder mag je met 6% rendement per jaar op je investringen best wel tevreden zijn. Dat had je het afgelopen jaar op aandelen iig niet gehaald.

Dus stel dat je het redelijk doet en over een periode van 10 jaar een gemiddeld rendement van 6% had behaald op je onderliggende beleggingen met turbo's. Daar was dus slechts 0,5% van overgebleven. Dan had je het beter op een (risicoloze ) spaarrekening kunnen zetten.

Even uitgaand van een 5% die je op een spaarrekening zou kunnen krijgen. Dan zou je dus 10,5% moeten behalen op onderliggende beleggingen via turbo's om dat te evenaren. Ik zou toch zeker wel min. 4% extra willen door het verhoogde risico, dus zou je minimaal 14,5% moeten scoren op de onderliggende beleggingen via turbo's voordat het interessant wordt. Veel succes ermee om dat op lange termijn te behalen. (Alle percentages op jaarbasis.)
pi_63059521
Klopt helemaal, maar turbo's zijn niet echt 't product bij uitstek om jaren aan te houden. Juist het inspelen op korte maar heftige koersbewegingen, daar moet je 't van hebben lijkt mij .

Maar goed ik ben maar een beleggingsn00b , probeer alle kanten kritisch te bekijken .
pi_63064922
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 18:29 schreef Da_Wei het volgende:

[..]
Verder mag je met 6% rendement per jaar op je investringen best wel tevreden zijn. Dat had je het afgelopen jaar op aandelen iig niet gehaald.

Even uitgaand van een 5% die je op een spaarrekening zou kunnen krijgen. Dan zou je dus 10,5% moeten behalen op onderliggende beleggingen via turbo's om dat te evenaren. Ik zou toch zeker wel min. 4% extra willen door het verhoogde risico, dus zou je minimaal 14,5% moeten scoren op de onderliggende beleggingen via turbo's voordat het interessant wordt. Veel succes ermee om dat op lange termijn te behalen. (Alle percentages op jaarbasis.)
Ik als turbo liefhebber moet hier toch even op reageren. De meeste vinden dat ik roekeloos te werk ga, en meer gok dan 'normaal' nadenk. Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, ik houd wel van een risicootje. Maarja, ik houd niet van 6% rendement per jaar op mijn portfolio. Op de dagen dat ik handel ga ik toch echt voor minstens 6% per dag. En zelfs 15% rendement per jaar lijkt me relatief weinig.
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:37 schreef Da_Wei het volgende:
Mijn mening is dat turbo's zeer slechte derivaten zijn. Het kan ook eigenlijk niet anders. Een product dat voornamelijk gebruikt wordt door een zeer klein gedeelte van een sowieso al zeer kleine markt.
Of je nu turbo's / speeders / sprinters wil gebruiken, alles hangt af van de liquiditeit/volumes. Is dat in orde, is het een prima middel om centen mee te verdienen. Turbo's/Speeders of hoe je het ook wil noemen zijn voor mij gewoon zeer winstgevend.

Overigens moet je advies nooit van anderen direct overnemen en dus maar iets doen waar je zelf niet zeker van bent. Ik geef toe dat het relatief makkelijk is om binnen 2 / 3 dagen -50% op je turbo te krijgen Maarja .. no pain no gain

Overigens mag ik Selang wel bedanken voor de staatsobligatie hint in het andere topic centraal beleggings topic, daar zit ik nu ook in
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_63065112
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 23:33 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik als turbo liefhebber moet hier toch even op reageren. De meeste vinden dat ik roekeloos te werk ga, en meer gok dan 'normaal' nadenk. Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, ik houd wel van een risicootje. Maarja, ik houd niet van 6% rendement per jaar op mijn portfolio. Op de dagen dat ik handel ga ik toch echt voor minstens 6% per dag. En zelfs 15% rendement per jaar lijkt me relatief weinig.
[..]

Of je nu turbo's / speeders / sprinters wil gebruiken, alles hangt af van de liquiditeit/volumes. Is dat in orde, is het een prima middel om centen mee te verdienen. Turbo's/Speeders of hoe je het ook wil noemen zijn voor mij gewoon zeer winstgevend.

Overigens moet je advies nooit van anderen direct overnemen en dus maar iets doen waar je zelf niet zeker van bent. Ik geef toe dat het relatief makkelijk is om binnen 2 / 3 dagen -50% op je turbo te krijgen Maarja .. no pain no gain

Overigens mag ik Selang wel bedanken voor de staatsobligatie hint in het andere topic centraal beleggings topic, daar zit ik nu ook in
Hehe leuk om te horen dat sommige mensen rendementen van 6% weinig vinden en andere met turbo's wel zo'n 15% willen halen. Ik ben daarin tegen dan nog gekker op opties waar bijvoorbeeld 100% ook gewoon niet gek is per dag ... tja risico is lekker en ontzettend verslavend.
pi_63065215
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 23:43 schreef Drasss het volgende:

[..]

Hehe leuk om te horen dat sommige mensen rendementen van 6% weinig vinden en andere met turbo's wel zo'n 15% willen halen. Ik ben daarin tegen dan nog gekker op opties waar bijvoorbeeld 100% ook gewoon niet gek is per dag ... tja risico is lekker en ontzettend verslavend.
Opties waag ik me 'op dit moment' nog niet aan, domweg omdat ik daar eigenlijk nog niet veel over weet.
Overigens bedoelde ik met die 6% dat het weinig is .. en 15% eigenlijk ook nog steeds, voor een actief turbo weekje heb ik voor mezelf als doelstelling een poging om de 100% per week te behalen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_63065303
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 23:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Opties waag ik me 'op dit moment' nog niet aan, domweg omdat ik daar eigenlijk nog niet veel over weet.
Overigens bedoelde ik met die 6% dat het weinig is .. en 15% eigenlijk ook nog steeds, voor een actief turbo weekje heb ik voor mezelf als doelstelling een poging om de 100% per week te behalen.
Ik begrijp je helemaal. Ik zit in het wereldje en werk vooral met turbo's en alle opties die er zijn. Helaas kan ik me weinig boeien in turbo's, omdat het toch te traag gaat... Meer spanning in dagopties bevalt me meer hehe.

Maar waar wil je nu inzitten.. Toch een mix van short en long?
pi_63065667
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 23:52 schreef Drasss het volgende:

[..]

Ik begrijp je helemaal. Ik zit in het wereldje en werk vooral met turbo's en alle opties die er zijn. Helaas kan ik me weinig boeien in turbo's, omdat het toch te traag gaat... Meer spanning in dagopties bevalt me meer hehe.

Maar waar wil je nu inzitten.. Toch een mix van short en long?
Of het short of long gaat worden beslis ik vaak zondag aaf, eerst het nieuws van die dag afwachten + kijken wat de verwachtingen zijn voor de nikkei de volgende dag.

Voor de rest zijn het vooral turbo's/speeders op olie/goud en de nasdaq/nikkei/aex en de valute eur/usd.
En soms op specifieke aandelen, zoals apple en general motors.

Werk jij overigens in het wereldje? Waar ?
pi_63065710
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Of het short of long gaat worden beslis ik vaak zondag aaf, eerst het nieuws van die dag afwachten + kijken wat de verwachtingen zijn voor de nikkei de volgende dag.

Voor de rest zijn het vooral turbo's/speeders op olie/goud en de nasdaq/nikkei/aex en de valute eur/usd.
En soms op specifieke aandelen, zoals apple en general motors.

Werk jij overigens in het wereldje? Waar ?
Oke prima. Nee dan begeven we in hetzelfde circuitje. Nou ik ben een student die stage heeft gelopen op een beleggersafdeling en nu nog is blijven hangen als soort vakantie job.. dus vandaar. Ik ben een ambtenaar dan weet je wel genoeg welke bank
pi_63065781
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:16 schreef Drasss het volgende:

[..]

Oke prima. Nee dan begeven we in hetzelfde circuitje. Nou ik ben een student die stage heeft gelopen op een beleggersafdeling en nu nog is blijven hangen als soort vakantie job.. dus vandaar. Ik ben een ambtenaar dan weet je wel genoeg welke bank
Nice, ik ben zelf student op uni in londen, puur vanwege het financiele wereldje. En de mogelijkheden om je eigen netwerk wat te vergroten. Ik ga komende dinsdag een 1 van mn professors vragen voor wat verdere uitleg wat betreft ik moet doen qua beleggen, hij is er .. nogal goed in, en heeft jarenlang in die wereld gewerkt, op de beurs zelf en als hoge pief bij een investment bank.

Overigens ambieer ik zelf ook wel een beetje het idee om in de beleggingswereld aan het werk te gaan, maar met je eigen laptop + bloomberg op school heb je in wezen voldoende aan. Je zit iig niet vastgebonden aan het 'werk'.
pi_63065877
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nice, ik ben zelf student op uni in londen, puur vanwege het financiele wereldje. En de mogelijkheden om je eigen netwerk wat te vergroten. Ik ga komende dinsdag een 1 van mn professors vragen voor wat verdere uitleg wat betreft ik moet doen qua beleggen, hij is er .. nogal goed in, en heeft jarenlang in die wereld gewerkt, op de beurs zelf en als hoge pief bij een investment bank.

Overigens ambieer ik zelf ook wel een beetje het idee om in de beleggingswereld aan het werk te gaan, maar met je eigen laptop + bloomberg op school heb je in wezen voldoende aan. Je zit iig niet vastgebonden aan het 'werk'.
Ja lijkt me ook super zoiets. Het mag in de VS/ Londen/ of bijv Azië... trekt me enorm en in deze tijd is het smullen geblazen.

Hehe ja zelf hier je geld meer verdienen is natuurlijk ieder zen droom zou je bijna willen zeggen. Bloomberg heb ik niet perce nodig. Geef mij 3 schermen met streaming en ik vermaak me van 6 uur sochtends tot 10u savonds wel :p
Maar ik ben nogal een TA gek dus dan begeef je in een ander wereldje. Vandaar ook men optie gekheid.. etc etc.
pi_63066037
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 23:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik snap dat die 6% als weinig beschouwd kan worden. Het ligt er echter aan over wat voor een bedragen je praat en hoeveel risico je bereid bent te nemen.

Wat ik een beetje van jou heb gezien is dat je de markt goed kan inschatten. Maar ik krijg het idee dat je wel impulsief handelt. Dus niet vooraf je risico's bepaalt en je exit-strategie die op de lange termijn zo belangrijk zijn.

Ik zelf pak ook veel hogere percentages. Maar die 100% zou alleen maar lukken met een kamikaze strategie. Dat zul je nu waarschijnlijk onzin vinden, maar op de lange termijn zijn je kansen een stuk kleiner. Ik riskeer vrijwel nooit meer dan 2% van mijn beleggingsrekening per trade. Dit is nog een veel kleiner percentage van mijn totale vermogen.

Dit zou ik ook aan jou adviseren. Stel je verlaagd je leverage met de helft. Je kansen om op de lange termijn winstgevend te blijven worden echt flink verbeterd. Je pakt nog steeds 50% per week. Dat is nog steeds een lekkere 143464837500% op jaarbasis. OK, het is wel iets minder indrukwekkend dan de 4503599627000000% die je op jaarbasis zou scoren met 100% rendement per week. Maar je zou met die 143464837500% op jaarbasis, gebaseerd op 50% per week, nog steeds 14.346.483.750.000 maken van een startkapitaal van 10.000 euro in één jaar. Dit is naar mijn mening nog steeds een respectabele hoeveelheid en zeker een aardige winst voor een enkel jaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Da_Wei op 09-11-2008 01:15:05 ]
pi_63066051
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:26 schreef Drasss het volgende:

[..]

Ja lijkt me ook super zoiets. Het mag in de VS/ Londen/ of bijv Azië... trekt me enorm en in deze tijd is het smullen geblazen.

Hehe ja zelf hier je geld meer verdienen is natuurlijk ieder zen droom zou je bijna willen zeggen. Bloomberg heb ik niet perce nodig. Geef mij 3 schermen met streaming en ik vermaak me van 6 uur sochtends tot 10u savonds wel :p
Maar ik ben nogal een TA gek dus dan begeef je in een ander wereldje. Vandaar ook men optie gekheid.. etc etc.
Ik ben niet echt een TA gek .... trendlijnen/volumes/candlesticks/macd .. en dan houd het ook al wel snel op. Op die dingen na doe ik toch veel op gevoel. Ik doe ook veel aan statistiek, kansberekening en dergelijke. Puur afgaand of een bedrijf 'goed' of 'niet goed' is houd ik niet zo van, al die macro cijfers van de economie hebben ook niet echt mn interesse.

Overigens zit ik waarschijnlijk binnen 7 maand in NY voor het vervolg van mn studie in londen, heb ook nog andere keuzes zoals azie, maar wou toch gaan voor NY
pi_63086222
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:36 schreef Da_Wei het volgende:

[..]

Ik snap dat die 6% als weinig beschouwd kan worden. Het ligt er echter aan over wat voor een bedragen je praat en hoeveel risico je bereid bent te nemen.

Wat ik een beetje van jou heb gezien is dat je de markt goed kan inschatten. Maar ik krijg het idee dat je wel impulsief handelt. Dus niet vooraf je risico's bepaalt en je exit-strategie die op de lange termijn zo belangrijk zijn.

Ik zelf pak ook veel hogere percentages. Maar die 100% zou alleen maar lukken met een kamikaze strategie. Dat zul je nu waarschijnlijk onzin vinden, maar op de lange termijn zijn je kansen een stuk kleiner. Ik riskeer vrijwel nooit meer dan 2% van mijn beleggingsrekening per trade. Dit is nog een veel kleiner percentage van mijn totale vermogen.

Dit zou ik ook aan jou adviseren. Stel je verlaagd je leverage met de helft. Je kansen om op de lange termijn winstgevend te blijven worden echt flink verbeterd. Je pakt nog steeds 50% per week. Dat is nog steeds een lekkere 143464837500% op jaarbasis. OK, het is wel iets minder indrukwekkend dan de 4503599627000000% die je op jaarbasis zou scoren met 100% rendement per week. Maar je zou met die 143464837500% op jaarbasis, gebaseerd op 50% per week, nog steeds 14.346.483.750.000 maken van een startkapitaal van 10.000 euro in één jaar. Dit is naar mijn mening nog steeds een respectabele hoeveelheid en zeker een aardige winst voor een enkel jaar.
Ik heb niet gezien dat we op dezelfde tijdstippen gepost hadden, anders had ik wel even eerder gekeken en gereageerd. Wat betreft het percentage van mijn beleggers rekening per trade kan bij mij wel eens oplopen tot 20%, per 1 handeling dus! Dat lijkt belachelijk veel( is het ook ), maar dat doe ik alleen als ik 'relatief' gezien, me zeker voel. Voor de rest is het wat spreiden tussen turbo's + korte ritjes met aandelen. Overigens accepteer ik nooit verlies, afhankelijk of het een aandeel / turbo etc. is en welke sector vliegen ze er binnen de 2.5 - 5% van de aankoopwaarde de deur uit. Bij turbo's is het goed letten op hoe de koers van onderliggende value zich ontwikkelt op die dag(en). Grote verliezen op turbo's heb ik dan ook nooit geleden.
(1 maal, maar dat kwam omdat mn internet connectie er uitlag net voor half 6.. en s'ochtens plots niet werkte .. )

Wat betreft de percentages per week, ik moet mezelf doelen stellen per week, anders voelt het zo 'doelloos' aan. 50% is leuk, maar 100% is niet onrealistisch. Het vergt onderzoek + discipline
  zondag 9 november 2008 @ 21:48:01 #298
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63086532
Wanneer je 50% per jaar aan rendement haalt, ben je een goede, een hele goede, belegger.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 november 2008 @ 21:52:55 #299
862 Arcee
Look closer
pi_63086732
Warren Buffett haalde decennia lang een gemiddeld rendement van 21% en is de beste belegger ter wereld.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 9 november 2008 @ 22:10:54 #300
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63087502
Het rendement dat je haalt per trade is zegt helemaal niets. Dat rendement kun je zo hoog maken als je maar wilt door veel leverage toe te passen.

Waar het om gaat is welk rendement je consistent kunt halen per gelopen risico. Dat hangt samen met de 'edge' die je hebt ten opzichte van je tegenpartij. Vervolgens kun je dan met behulp van leverage je winstgevendheid optimaliseren (bij te weinig leverage verdien je weinig, bij teveel leverage blaas je je account op).

De grootste fout van beginnende traders is dat ze teveel leverage toepassen. Zelfs als ze een handelsstrategie hebben die op zich een positieve verwachting heeft dan blazen ze hun account op met teveel leverage. Als je kijkt naar de actieve handelaren die op lange termijn overleven, dan zie je dat die typisch maximaal 1-2% van hun kapitaal riskeren per trade.

Overigens kun je exact je optimale inzet uitrekenen als je je kansen op winst en verlies kent. Er bestaat theoretisch een optimum ( 'Optimum f'). Maar de belangrijkste bepalende factor in de praktijk is het minimaliseren van de 'Risk of Ruin', oftewel het opblazen van je account.

[ Bericht 14% gewijzigd door SeLang op 09-11-2008 22:17:23 ]
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')