Ergo:quote:Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiėle problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.
Wij betreuren zeer wat er is gebeurd.
Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave indien nodig te helpen met hun beroep op de dekking in IJsland. Onderstaand persbericht bevestigt dit.
Zodra dat mogelijk is zullen wij op deze site nadere informatie verstrekken.
Het Icesave Nederland team
Waarom kost een KLM ticket 250 euro en een ryanair ticket 10 euro? Het is wel duidelijk, als je met ryanair vliegt moet je ook niet zeuren als je neerstort, daar heb je zelf voor gekozen. Toch?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:33 schreef joriszss het volgende:
1. Waarom biedt IceSave een rente van 5.25%??? Antwoord: op de interbancaire markt kunnen ze geen geld meer aantrekken, was dit wel gelukt, dan had de rente niet zo hoog geweest.
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:48 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Waarom kost een KLM ticket 250 euro en een ryanair ticket 10 euro? Het is wel duidelijk, als je met ryanair vliegt moet je ook niet zeuren als je neerstort, daar heb je zelf voor gekozen. Toch?
Ja, en als je cyanidevergiftiging krijgt van een Euroshopper gevulde koek is dat ook helemaal je eigen schuld! Had je maar Gulden Krakeling moeten kopen!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:48 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Waarom kost een KLM ticket 250 euro en een ryanair ticket 10 euro? Het is wel duidelijk, als je met ryanair vliegt moet je ook niet zeuren als je neerstort, daar heb je zelf voor gekozen. Toch?
Blijkbaar wel, zonder dat je het wist. Bovendien is het niet zo slim om te luisteren naar andere mensen en daar vervolgens naar handelen. Ik hoop dat je je er zelf ook wat in hebt verdiept.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen risico genomen. Ik heb gewoon mijn spaargeld bij een bank ondergebracht omdat ik van alle kanten te horen kreeg dat ik bij de Postbank enorm genaaid werd - ik heb er verder helemaal niks mee en ik vind het onzin om mij onder te brengen in de categorie mensen die bewust veel risico heeft genomen.
Als bekend is dat Ryanair al een tijd met onveilige vliegtuigen vliegt neem je dat risico toch? Dan is het klote en heb je de pech dat het juist bij jou mis gaat, maar je hebt wel een risico genomen (bewust of onbewust).quote:Waarom kost een KLM ticket 250 euro en een ryanair ticket 10 euro? Het is wel duidelijk, als je met ryanair vliegt moet je ook niet zeuren als je neerstort, daar heb je zelf voor gekozen. Toch?
Mijn brief is in ieder geval al de deur uit..quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:24 schreef hplaserjet het volgende:
We zullen zien of het IJslandse garantiestelsel werkt, officieel moet je een brief naar de IJslandse Centrale Bank sturen, dat zou genoeg zijn om je geld terug te krijgen, maar dat klinkt helaas te makkelijk om waar te zijn
Maar dan stort je tenminste wel neer met geld op de bank!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:48 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Als de Ierse luchtvaartbond nou garandeert dat die vliegtuigen veilig zijn, zou je het dan niet vertrouwen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:51 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als bekend is dat Ryanair al een tijd met onveilige vliegtuigen vliegt neem je dat risico toch? Dan is het klote en heb je de pech dat het juist bij jou mis gaat, maar je hebt wel een risico genomen (bewust of onbewust).
quote:IJsland dat je in de kou laat staan, is nooit grappig!
Even voor de duidelijkheid, de 5,25% konden ze geven, daar de hypotheekrente op 8 a 9% staat in IJsland.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:33 schreef joriszss het volgende:
Toch apart dat hier een paar mensen lopen te zeiken dat de DNB beter toezicht had moeten houden, en dat voor de spaarders opgekomen moet worden.....
Maar als ik heel eerlijk ben, dan zou ik het niet fair vinden van de DNB om volledig garant te staan voor de tegoeden bij IceSave (iets wat wel hier gesuggereerd wordt).
Spaarders kiezen er ZELF voor om hun geld onder te brengen bij een buitenlandse bank, omwille van 1,65% meer (t.o.v. de rente geboden door de rabobank). Heel simpel --> meer rendement = hoger risico.
Als de staat deze klap gaat opvangen (met MIJN belastinggeld), dan ben IK degene die de dupe is. Ik heb er nooit voor gekozen om dit risico met mijn spaargeld te nemen, ik heb dus ook niet het voordeel van het hoge rendement, maar in het geval van een fail van IceSave mag ik toch opdraaien voor de kosten...... beetje apart.
Dit is hopelijk wel een goede (maar ook dure) les geweest voor een hele hoop spaarders. Ik heb zelf ook getwijfeld om mijn geld te storten bij IceSave, maar na wat onderzoek vallen dan de volgende dingen op:
1. Waarom biedt IceSave een rente van 5.25%??? Antwoord: op de interbancaire markt kunnen ze geen geld meer aantrekken, was dit wel gelukt, dan had de rente niet zo hoog geweest.
2. Het garantiefonds van Iceland is maar zeer beperkt gevuld, ik meen dat er iets van 80 miljoen Euro in zat, terwijl alleen al IceSave voor meerdere MILJARDEN aan Engelse Ponden hadden geleend in Engeland (oftewel, ze kunnen niet eens die spaarders tegemoet komen, laat staan ALLE spaarders).
En dan besluit een weldenkend mens, ik blijf lekker in Nederland.
ps. Een staat die ook nog eens voor 100% zijn spaarders indekt zorgt er alleen maar voor dat de banken die overblijven in de toekomst nog steeds risicovol gedrag blijven vertonen, ze hebben wel de upside gains maar niet de downward losses. (gratis optie dus).
Alle topics lezende raad ik iedereen af de claimbrief nu al op te sturen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:52 schreef petre86 het volgende:
[..]
Mijn brief is in ieder geval al de deur uit..
Niet als die bond veiligheid garandeert, terwijl de waarde van die garantie bijna honderd keer (ik noem maar wat) groter is dan de totale economie van Ierland (aangezien de bond voor een goede vergelijking genationaliseerd moet zijn). Bovendien heeft die bond al aardig wat miljarden moeten lenen e.d. om overeind te blijven...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:56 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Als de Ierse luchtvaartbond nou garandeert dat die vliegtuigen veilig zijn, zou je het dan niet vertrouwen?
Als Wouter Bos met 'zijn' Fortis/ABN nu die dingen opkoopt... is ie mijn held.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:29 schreef James52 het volgende:
[..]
Wachten of iemand de spaarrekeningen opkoopt (ING?) zo niet, tot er een formulier op de website van DNB komt om een beroep te doen op het garantie stelsel.
Wat er letterlijk staat:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:57 schreef Michel74 het volgende:
[..]
Alle topics lezende raad ik iedereen af de claimbrief nu al op te sturen.
Je doet daarmee namelijk ook afstand van rechten.
Het belang voor de NL staat is m.i. zo groot dat er een fatsoenlijke oplossing moet komen voor NL spaarders. Anders heeft het grote gevolgen voor de NL (en Europese) economie. Bijvoorbeeld dat er geen auto's meer gekocht worden. Dat is al flink afgenomen!
Alleen wanneer er tot betaling overgegaan wordt, en ik dus mijn geld terug heb, neemt het fonds mijn claim op de bank over. Terecht overigens. Als de bank het fonds terug kan betalen, prima. Ik wil dat het fonds mij z.s.m. betaalt.quote:In the event that payment is remitted from the The Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund, I am aware that according to Article 10, paragraph 3, of Act No. 98/1999 on Deposit Guarantees and Investor-Compensation Scheme, my claim against the bank or bankruptcy estate concerned will be taken over by the Fund. By accepting compensation from the Fund, I therefore assign my claim against the bank or bankruptcy estate concerned to the Fund in respect of the amount compensated.
En toen ging iedereen zeuren dat ze zich niet aan moesten stellen.quote:'Garantie- stelsel misbruikt'
dinsdag 08 juli 2008
DEN HAAG - Buitenlandse spaarbanken bieden onrealistisch hoge rentes op hun spaarrekeningen aan.
Daarmee misbruiken zij het garantiestelsel dat consumenten moet beschermen tegen faillissement van hun bank.
Die felle kritiek komt van Rabobank, marktleider in Nederland op het gebied van sparen. De bank wil de kwestie voorleggen aan toezichthouder AFM om te bekijken of er sprake is van misleidende reclame.
Rabobank heeft net als andere grote banken te lijden onder de felle concurrentie van spaarstunters. Die banken - veelal van Turkse of Russische origine - bieden aanzienlijk hogere rentes dan bijvoorbeeld ING en Fortis. "Dat doen ze alleen omdat ze elders geen geld kunnen aantrekken", aldus Rabo-topman Bert Heemskerk in het Financieele Dagblad. "Het zijn banken waarvan ik de naam soms niet eens ken."
Voor spaargeld geldt het zogenoemde 'deposito-garantiestelsel'. Spaarders krijgen bij faillissement van hun bank hun inleg tot 20.000 euro volledig terug, daarboven geldt een eigen risico van tien procent tot maximaal 38.000 euro. De regeling wordt bekostigd door alle in Nederland gevestigde banken. Rabobank draagt het meeste bij.
"Het stelsel stelt zwakke, buitenlandse banken in staat om spaargeld binnen te halen. Feitelijk zeggen ze in hun advertenties: 'U hoeft zich geen zorgen te maken. Als we omvallen, betaalt de Rabo de schade", aldus Heemskerk.
Bron: BN/De Stem
http://www.bndestem.nl/al(...)telsel-misbruikt.ece
quote:Rabo wil niet meer volledig meewerken aan garantieregeling
De Rabobank is vanmiddag hard in botsing gekomen met minister Bos over het Depositogarantieregeling van 100.000 euro per rekeninghouder voor de IJslandse bank Icesave.
De banken moeten opdraaien voor verliezen die elders worden gemaakt, dat stelt Bos en DNB. De Rabo gaat niet zondermeer akkoord met de nieuwe regeling die Bos eerder deze week verkondigde.
Bericht van de Rabobank aan RTLZ:
Zoals bekend heeft Rabobank reeds voor de zomer aandacht gevraagd voor het gevaar dat kleine zwakkere banken in Nederland grote spaarbedragen aantrekken met niet marktconforme, hoge rentes. Hiermede tegelijkertijd op een oneigenlijke wijze gebruikmakend van het Nederlandse deposito garantie systeem. We hebben erop gewezen dat spaarders risico’s liepen.
Rekening niet volledig bij het Nederlandse bankwezen
We hebben er vervolgens toen ook op gewezen dat sommige buitenlandse garantiesystemen niet waterdicht zijn. Een en ander hebben wij destijds eveneens aangekaart bij de toezichthouders.
Allereerst moet natuurlijk nu gezocht worden naar een bevredigende oplossing voor de gedupeerde spaarders, maar gegeven de zorgplicht van alle partijen: spaarders, toezichthouders, overheden en banken.
Het kan niet zo zijn dat de rekening zondermeer volledig bij het gezonde Nederlandse bankwezen wordt gelegd.
Bron: RTL Z.
Ik heb net toevallig wat koersinfo aan de OP toegevoegd. Ik denk dat dit grafiekje ook wel mooi is.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:03 schreef James52 het volgende:
Ijslandse kroon:
Datum Koers
8-10-2008 0,3774
7-10-2008 0,5076
6-10-2008 0,5128
3-10-2008 0,6405
[ afbeelding ]
waaaaaajooooooo
Dus moeten we die claimbrief nou invullen en opsturen of niet???quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:06 schreef petre86 het volgende:
[..]
Wat er letterlijk staat:
[..]
Alleen wanneer er tot betaling overgegaan wordt, en ik dus mijn geld terug heb, neemt het fonds mijn claim op de bank over. Terecht overigens. Als de bank het fonds terug kan betalen, prima. Ik wil dat het fonds mij z.s.m. betaalt.
waarom zou je dat als ING willen doen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:57 schreef grijfland het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, de 5,25% konden ze geven, daar de hypotheekrente op 8 a 9% staat in IJsland.
Daarnaast ga je er toch van uit, dat als de eerste 20.000 door IJsland wordt gedekt en de rest door Nederland, dat er achteraf niet gezegd kan worden, Ja sorry, wij zijn niet huis zoek het maar lekker uit in je eigen land. Wat heeft de DNB dan nog voor respect, als ze met zo'n houding zaken doen. Je verwacht toch, dat IJsland geen bananenrepubliek is ? Je zoekt alles uit, zelfs Landsbanki staat vermeldt in de registers van DNB. Al met al, moet Nederland gewoon opkomen voor zijn Nederlandse spaarders, ook als ze nu door een net land als IJsland in de steek gelaten worden. En trouwens, ik geloof dat een ING best wel 120000 spaarders in zijn bestand wil hebben ! Als dank zullen deze spaarders ING best wel een gunst willen geven.
En terecht. Alle goudzoekers met dollartekens in hun ogen gaan met instabiele banken in zee. En wie betaalt het als de shit down the drain gaat? Precies, degenen die hun zaken wel goed voor elkaar hebben...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:07 schreef Q. het volgende:
Eventjes een oud standpunt van de Rabo aanhalen:
[..]
En toen ging iedereen zeuren dat ze zich niet aan moesten stellen.!
En nu:
Dit vind ik leuk!!quote:
Wacht eerst af wat DNB te vertellen heeft. Die brief een dag eerder of later opsturen zal weinig uitmaken.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:08 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Dus moeten we die claimbrief nou invullen en opsturen of niet???
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:12 schreef Q. het volgende:
De reacties bij dit dit nieuwsbericht destijds ook:
http://www.ad.nl/economie(...)ders_spaarmarkt.html!
quote:De kans dat Landsbanki omvalt is klein. De kans dat Fortis omvalt is een groter. Landsbanki maakt winst en heeft een A2 rating. Verder is het opmerkelijk dat klanten van RaboDirect in Ierland gewoon 5,25% op hun spaargeld kunnen krijgen. Het lijkt er op dat Rabobank in Nederland hypotheken tegen te lage rentepercentages heeft verkocht en dit niet meer met hogere spaarrentes kan compenseren.
[ citeer ] WT - Groningen - 07/07/08 - 17:13:58 2
Tot er op de site van DNB zelf staat dat het formulier beschikbaar is en hoe te werk te gaan... hoef je nu nog niets te doen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:08 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Dus moeten we die claimbrief nou invullen en opsturen of niet???
Stijgen de prijzen daar ook zo hard of kan je daar nu leuk aankopen doen met euro's?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:08 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Ik heb net toevallig wat koersinfo aan de OP toegevoegd. Ik denk dat dit grafiekje ook wel mooi is.
De laatste 2 weken heeft de kroon 50% van zijn waarde verloren (t.o.v. de euro)
Geweldig stukje TROS journalistiek weerquote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:19 schreef secondant het volgende:
nu in EenVandaag IceSave
Alles duikt er weer bovenop om de grootste jankverhalen los te krijgen. 'Dat scoort lekker'. Wat heeft een ander eraan om te weten dat Truus uit Lutjebroek 15k kwijt is (wat nog helemaal niet zeker is dat je dat écht kwijt bent)? Voelt 't dan minder erg als je zelf ook geld bij Icesave had geparkeerd?quote:
Wie parkeert zijn geld bij een bank die opgericht is door boeren, daar zit ook een luchtje aan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:33 schreef Bankfurt het volgende:
Tja, wie spaart er nou bij een bank die Ice-save heet:
Je zakt ermee zo door het ijs, met die global warming vraag je om problemen ! Zo save is dat ijs !
Ik geloof er niks van (wel dat ze het zeggen maar niet dat ze gaan dokken)quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:28 schreef Redux het volgende:
Ik heb nog even telefonisch contact gehad met de nederlandse bank, tot de website van de nederlandse bank anders zegt is de bank icesave en de moederbank nog niet failliet. Ook zal de staat IJsland gewoon het spaargeld tot het 20.000+ euro bedrag uitkeren.
Nou, nee, niet helemaal. de klanten slaken een zucht van verlichting dat ze bij een solide Nederlandse bank zitten, en besluiten het tegoed daar te laten staan. (ookal zakt de rente naar 2,5%, tis de postbank tenslotte)quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom zou je dat als ING willen doen?
morgen neemt dan iedereen zijn spaargeld weer op om het te droppen bij de eerste beste obscure bank.
toch allemaal gegarandeerd, iemand anders pikt de rekening wel weer op.
ING is gek, die betalen via de garantieregeling daar zelfs aan mee.....
ik hoop het. pff... voortaan spaar ik bij Nederlandse banken.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:28 schreef Redux het volgende:
Ik heb nog even telefonisch contact gehad met de nederlandse bank, tot de website van de nederlandse bank anders zegt is de bank icesave en de moederbank nog niet failliet. Ook zal de staat IJsland gewoon het spaargeld tot het 20.000+ euro bedrag uitkeren.
En daar richt het onderzoek van BOS zich ook op !quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:28 schreef Redux het volgende:
Mag ook niet, dat is precies waar de consumentenbond (morgen?) een kort geding start tegen icesave.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:47 schreef MoneyTalks het volgende:
Eigenlijk is het best raar, die bank is officieel niet failliet, maar we mogen ons geld er niet meer opnemen? Sterker nog, ze zijn genationaliseerd, dus zal het nog wel even duren voor ze echt failliet zijn, hoe kunnen ze ons ervan weerhouden ons geld te innen?
En nog erger, als we moeten wachten tot heel IJsland failliet is, dan is er toch ook niks meer over van het IJslandse garantiestelsel....
Ja, plus dat de IJslanders nog wel 1890 euro per dag mogen opnemen. Waarom wij dan niet?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:47 schreef MoneyTalks het volgende:
Eigenlijk is het best raar, die bank is officieel niet failliet, maar we mogen ons geld er niet meer opnemen? Sterker nog, ze zijn genationaliseerd, dus zal het nog wel even duren voor ze echt failliet zijn, hoe kunnen ze ons ervan weerhouden ons geld te innen?
En nog erger, als we moeten wachten tot heel IJsland failliet is, dan is er toch ook niks meer over van het IJslandse garantiestelsel....
Dat is inmiddels afgeblazen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:49 schreef James52 het volgende:
[..]
Mag ook niet, dat is precies waar de consumentenbond (morgen?) een kort geding start tegen icesave.
Deze bank heeft natuurlijk wel wat meer dan 1,6 miljard aan spaartegoeden. Sowieso al minimaal 4,8 miljard van Nederland en Engeland. Dan is er nog al het geld van de Ijslanders zelf.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:
[..]
En daar richt het onderzoek van BOS zich ook op !
a) De staat kan er zo maar niet makkelijk bij weglopen
b) Ze willen toch geen bananenrepubliek genoemd worden
c) Landsbanki stond keurig genoteerd bij DNB.
d) de DNB vergoede het 2e gedeelte, dan geef je toch het vermoeden dat het goed zit.
e) Ze kunnen wel zeggen we vergoeden niks, maar Landsbanki bestaat toch nog gewoon ?
f) Wat is deze bank waard ? 1,6 miljard ? Kopen die hap, ze zitten in diverse landen.
Inderdaad, laat ons dan in ieder geval 260 euro per dag opnemenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:50 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Ja, plus dat de IJslanders nog wel 1890 euro per dag mogen opnemen. Waarom wij dan niet?
Makkelijk is dat "Ik kan het toch niet betalen!" en hup alle acties tegen je worden afgeblazen.quote:
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wie parkeert zijn geld bij een bank die opgericht is door boeren, daar zit ook een luchtje aan.
Jep iedereen die ik ken die bij de turkse/ruschische/nibc achtige banken zaten zijn inmiddels gevlogen, en geef ze eens ongelijk, wat ik hier meemaak met icesave wens je niemand.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:54 schreef cinnamongirl het volgende:
DNB móet wel voor gaan schieten. Heel Nederland trekt anders in blinde paniek hun bankrekeningen leeg. Als Ijsland zegt: 'garantiestelsel gasmantiestelsel' dan kan Nederland dat immers ook....
Ik zie het toch zeker al in mijn omgeving, mensen die echt in paniek raken over hun spaargeld bij de Postbank/ABN/whatever. Maar goed dit is al gezegd...
De officiele berichtgeving over een faillisement zal via de site van de nederlandse bank lopen. Pas als je het daar leest, weet je dat het officieel is.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:00 schreef Juh-Puh het volgende:
Inmiddels staat er ook een mededeling op de site van Landsbanki.
Niets nieuws; ze verwijzen je door naar DNB...
Maar ze zeggen niet dat ze failliet zijn; alleen dat ze geen betalingsopdrachten voor IceSave meer verwerken.
Zucht, het garantie stelsel snap je blijkbaar, dus waar wat er met de overige 100.000 euro gebeurd snap je dus ook... En als je nu had opgelet is ook al verteld dat de gezamenlijke banken voor deze kosten opdraaien.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef Bankfurt het volgende:
Hoe zit het bijvoorbeeld als je 200.000 euro bij IceSave had staan ?
Je krijgt dan ca. 20.000 euro terug van Ijsland, en (100.000 - 20.000) = 80.000 euro van Nederland ?
d.w.z.
1) je houdt slechts 100.000 euro over, als het effe meezit ?
2) Op wie gaat de Staat der Nederlanden die 80.000 euro schade verhalen ?
3) Verder: kun je voor de resterende 100.000 euro die je daarna nog resteert om te gaan innen, ergens beslag gaan leggen in Ijsland of zo ? beslag leggen op een paar walvissen in Reykjavik ?
Ook jij moet even in de big picture denken. Mocht het echt zo zijn dat IJsland niet uitkeert zal er vast wel een regeling komen voor de spaarders. Niet echt goed voor je economie als er ineens 100.000 mensen hun spaargeld kwijt zijn. Plus dat het niet goed is voor de vertrouwen in de banken algemeen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:01 schreef hydra77 het volgende:
Offtopic: God o god wat ben af en toe blij dat ik af en toe een lambal ben.
Had een rekening aangevraagd, en vorige week de code ontvangen.
Gelukkig nog geen cent op de rekening gezet omdat ik het een tijdje aan wilde zien.
Ontopic: Ik kan me niet voorstellen dat DNB spaartegoeden van Icesave gaat vergoeden. Het blijft een persoonlijke keuze om risico te nemen door geld naar het buitenland door te sluizen.
Het zou krom zijn wanneer de nederlandse staat die risico's gaat afdekken
Ik hoop wel van harte dat de Nederlandse staat Ijsland zo onder druk zet dat ze alsnog tot uitkering overgaan...
In beginsel wel, die ¤ 80.000 krijg je zeker van DNB, die ¤ 20.000...tja, die 'hoor' je iig ook te krijgen...en als ze iedereen hebben uitgekeerd en er is nog wat over, dan wordt dat verdeeld, dus misschien krijg je dan meer dan ¤ 100.000 terug. Maar daar zou ik niet op rekenen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef Bankfurt het volgende:
Hoe zit het bijvoorbeeld als je 200.000 euro bij IceSave had staan ?
Je krijgt dan ca. 20.000 euro terug van Ijsland, en (100.000 - 20.000) = 80.000 euro van Nederland ?
Technische storing... faillissement... What's the difference? "It has begun..."quote:Als gevolg van een technische storing worden op dit moment de saldi van de volgende spaarrekeningen niet getoond: Toprekening - KwartaalExtrarekening - Bonusrenterekening - Internetsparen Ook het doen van overschrijvingen naar/van genoemde rekeningen is daardoor momenteel niet mogelijk.
en dįt klopt dus niet!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:00 schreef Juh-Puh het volgende:
Inmiddels staat er ook een mededeling op de site van Landsbanki.
Niets nieuws; ze verwijzen je door naar DNB...
Maar ze zeggen niet dat ze failliet zijn; alleen dat ze geen betalingsopdrachten voor IceSave meer verwerken.
Dit is idd een hele vreemde gang van zaken. Ze hebben de regel dat ze het tegoed mogen bevriezen juist geschrapt, maar nu passen ze hem toch gewoon toequote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:19 schreef avonne het volgende:
[..]
en dįt klopt dus niet!
In de voorwaarden staat specifiek dat de rekeningen van Nederlandse klanten niet opgeschort zouden worden (zoals in Engeland). Pas nadat die bepaling werd geschrapt zijn Nederlandse klanten ingestapt.
Dus het is het één of het ander: óf falliet en garantie aanvragen óf doorgaan met transacties uitvoeren in Nederland.
Opschorten, en klanten maanden (?) laten wachten of het wel of niet falliet gaat, hoort daar echt niet bij.
NIB en consumentenbond zouden eigenlijk door moeten zetten om hier duidelijkheid over te krijgen.
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:16 schreef Juh-Puh het volgende:
Ook met de Postbank gaat het lekker...
[..]
Technische storing... faillissement... What's the difference? "It has begun..."
Het risico was bekend (namelijk 20k die niet onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel vielen). En waar zou dat geld vandaan moeten komen? De Nederlandse banken zullen het niet vrijwillig ophoesten, en de schatkist mogen ze wat mij betreft ook afblijven. Er is uit den treure gewaarschuwd dat dit zou kunnen gebeuren. En hoe goed is het voor de economie om voor 100.000 man even het verloren spaargeld terug te schenken? Het probleem ligt in IJsland, ga daar dan ook de oplossing zoeken.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:09 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ook jij moet even in de big picture denken. Mocht het echt zo zijn dat IJsland niet uitkeert zal er vast wel een regeling komen voor de spaarders. Niet echt goed voor je economie als er ineens 100.000 mensen hun spaargeld kwijt zijn. Plus dat het niet goed is voor de vertrouwen in de banken algemeen.
Meneer Bos ik druk bezig met een oplossing te zoeken in IJsland. Als dit echter niet lukt komt er dus een flinke deuk in het vertrouwen van het deposito systeem. En dat is echt niet goed voor de banken en dus de economie.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het risico was bekend (namelijk 20k die niet onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel vielen). En waar zou dat geld vandaan moeten komen? De Nederlandse banken zullen het niet vrijwillig ophoesten, en de schatkist mogen ze wat mij betreft ook afblijven. Er is uit den treure gewaarschuwd dat dit zou kunnen gebeuren. En hoe goed is het voor de economie om voor 100.000 man even het verloren spaargeld terug te schenken? Het probleem ligt in IJsland, ga daar dan ook de oplossing zoeken.
Verder hoop ik echt dat jullie je centjes krijgen hoor!
Nogmaals, Icesave viel daar juist niet onder (voor de eerste 20k dan).quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:28 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Meneer Bos ik druk bezig met een oplossing te zoeken in IJsland. Als dit echter niet lukt komt er dus een flinke deuk in het vertrouwen van het deposito systeem. En dat is echt voor de banken.
Dat luisteren ging over de spaarrekening bij de Postbank. Dat is evident en geen geheim, dat het daar gewoon heel slecht geregeld was en je echt een dief van je eigen portemonnee was om daar te sparen. Ik was alleen altijd te lui om het te veranderen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:51 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Blijkbaar wel, zonder dat je het wist. Bovendien is het niet zo slim om te luisteren naar andere mensen en daar vervolgens naar handelen. Ik hoop dat je je er zelf ook wat in hebt verdiept.
Lekker belangrijk, als ik me inleg maar terug heb.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:29 schreef elkravo het volgende:
Bij eventuele uitbetaling van het IJslandse centrale bank garantie... is dat dan alleen je nominale bedrag, of is dat inclusief de rente opgebouwd tot maandag... of inclusief de rente opgebouwd tot moment van uitbetaling?
Haha ja, kan je je indenken hoe je je zou moeten voelen in dat gevalquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:31 schreef SCH het volgende:
[..]
Het lijkt me vooral sneu voor de mensen die er meer dan een ton in hebben zitten.
Mijn theorie is dat ze zullen zeggen dat het spaartegoed uitbetaald wordt. En aangezien de rente nog niet is bijgeschreven maakt dat daar geen deel van uit. Maar hé, dat is slechts mijn interpretatie, misschien valt het mee.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:29 schreef elkravo het volgende:
Bij eventuele uitbetaling van het IJslandse centrale bank garantie... is dat dan alleen je nominale bedrag, of is dat inclusief de rente opgebouwd tot maandag... of inclusief de rente opgebouwd tot moment van uitbetaling?
De garantieregeling geldt per persoon. Klopt het dat als de rekening een en/of rekening is, je gewoon 200.000 euro krijgt?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:07 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zucht, het garantie stelsel snap je blijkbaar, dus waar wat er met de overige 100.000 euro gebeurd snap je dus ook... En als je nu had opgelet is ook al verteld dat de gezamenlijke banken voor deze kosten opdraaien.
Ja, dat klopt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:37 schreef Windsurfbart het volgende:
[..]
De garantieregeling geldt per persoon. Klopt het dat als de rekening een en/of rekening is, je gewoon 200.000 euro krijgt?
Dat is duidelijk. Echter men hoort over dit prachtige grarantiestelsel (voor welke bank dan ook, Nederlands of niet). Nu blijkt echter dat IJsland niet kan uit betalen. Logische gedachte dan, zeker na de gebeurtenis omtrent Fortis, wat als mijn grote bank omvalt? Kan Nederland dan wel even miljarden op hoesten om mijn spaarcenten veilig te stellen? Het antwoord daarop is nee.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:30 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nogmaals, Icesave viel daar juist niet onder (voor de eerste 20k dan).
Niet als het daarvoor niet op de rekening stond, natuurlijkquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:37 schreef Windsurfbart het volgende:
[..]
De garantieregeling geldt per persoon. Klopt het dat als de rekening een en/of rekening is, je gewoon 200.000 euro krijgt?
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:22 schreef MoneyTalks het volgende:
"Als gevolg van een technische storing *kuch* worden op dit moment de saldi van de volgende spaarrekeningen niet getoond: Toprekening - KwartaalExtrarekening - Bonusrenterekening - Internetsparen Ook het doen van overschrijvingen naar/van genoemde rekeningen is daardoor momenteel niet mogelijk.
Onze excuses voor het ongemak."
https://mijn.postbank.nl/internetbankieren/SesamLoginServlet
Persoonlijk zie ik dat niet zo, maar ik begrijp wel dat sommige minder geļnformeerde mensen dit zo kunnen zien (ook al slaat het nergens op). Wellicht moet de overheid hier duidelijk over zijn dat men met banken die onder het Nederlandse DGS vallen geen risico loopt. Ideetje voor Postbus 51.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:39 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is duidelijk. Echter men hoort over dit prachtige grarantiestelsel (voor welke bank dan ook, Nederlands of niet). Nu blijkt echter dat IJsland niet kan uit betalen. Logische gedachte dan, zeker na de gebeurtenis omtrent Fortis, wat als mijn grote bank omvalt? Kan Nederland dan wel even miljarden op hoesten om mijn spaarcenten veilig te stellen? Het antwoord daarop is nee.
Op deze manier heb je dus een deuk.
idd dan kunnen ze het helemaal vergetenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:
[..]
En daar richt het onderzoek van BOS zich ook op !
a) De staat kan er zo maar niet makkelijk bij weglopen
b) Ze willen toch geen bananenrepubliek genoemd worden
c) Landsbanki stond keurig genoteerd bij DNB.
d) de DNB vergoede het 2e gedeelte, dan geef je toch het vermoeden dat het goed zit.
e) Ze kunnen wel zeggen we vergoeden niks, maar Landsbanki bestaat toch nog gewoon ?
f) Wat is deze bank waard ? 1,6 miljard ? Kopen die hap, ze zitten in diverse landen.
dat denk ik dus niet.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:07 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zucht, het garantie stelsel snap je blijkbaar, dus waar wat er met de overige 100.000 euro gebeurd snap je dus ook... En als je nu had opgelet is ook al verteld dat de gezamenlijke banken voor deze kosten opdraaien.
Tot nu toe bestond de vertrouwenscrisis alleen bij banken en bedrijven. Particulieren hadden nog nergens last van. En wat hebben we nu?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:28 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Meneer Bos ik druk bezig met een oplossing te zoeken in IJsland. Als dit echter niet lukt komt er dus een flinke deuk in het vertrouwen van het deposito systeem. En dat is echt niet goed voor de banken en dus de economie.
Het gaat er dan ook niet om wat de beter geļnformeerde mens vind, maar wat de gemiddelde mens vind. En daarnaast kan je zelf ook wel bedenken dat als Fortis bijvoorbeeld echt failliet was gegaan de DNB ook niet zomaar even al dat spaargeld kan terugbetalen, dat wordt flink geld bij elkaar sprokkelen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
Persoonlijk zie ik dat niet zo, maar ik begrijp wel dat sommige minder geļnformeerde mensen dit zo kunnen zien (ook al slaat het nergens op). Wellicht moet de overheid hier duidelijk over zijn dat men met banken die onder het Nederlandse DGS vallen geen risico loopt. Ideetje voor Postbus 51.
ja dat vind ik nog het smerigstequote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:26 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat trouwens ook belachelijk is, is dat ze gisteren en eergisteren wel de mailtjes hebben verstuurd met de mededeling 'Icesave bevestiging overboeking', maar vervolgens niet laten weten dat het in werkelijkheid dus niet zo is.
Men kan niet in één dag de wet wijzigen natuurlijkquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat denk ik dus niet.
de huidige wettelijke regeling is nog steeds dat er een bankgarantie regeling geldt voor 0 - 20k (100% en van 20k - 40k (90%). Als er uitgekeerd moet worden voert de DNB dit uit, en verhaalt dit op de overige banken.
Iets anders dan dit staat er thans niet in de wet. dit is de huidige tekst van het besluit:
http://wetten.overheid.nl(...)esult/javascript=yes
zie aritkel 26(4): geen melding van de hogere grens. Mijn conclusie is dan ook vooralsnog dat de staat (en dus de belastinigbetaler) voor de hogere garantie opdraait, en niet de banken.
het gaat niet eens om Icesave. Het is voldoende hoe beangstigend snel iets kan gaan. Dinsdag valt een bank om, en maandag telt al niet eens meer mee bij overboekingen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:30 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nogmaals, Icesave viel daar juist niet onder (voor de eerste 20k dan).
Thnx voor de link.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja dat vind ik nog het smerigste![]()
Ik kon dinsdag ochtend nog gewoon overboeken, zou je equens aan kunnen klagen dat ze het stop hebben gezet
overigens voor wat het waard is![]()
http://www.landsbanki.is/(...)outlook2008-2012.pdf
Ik kan me de frustratie van de rabobank wel voorstellen. Die worden gestraft voor solide zaken doen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:07 schreef Q. het volgende:
Eventjes een oud standpunt van de Rabo aanhalen:
[..]
En toen ging iedereen zeuren dat ze zich niet aan moesten stellen.!
En nu:
[..]
Helaas maar al te waarquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:47 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het gaat er dan ook niet om wat de beter geļnformeerde mens vind, maar wat de gemiddelde mens vind.
...
Maar dit ging wél om Icesave! Hier was het één specifiek geval, ga dat nou alsjeblieft, alsjeblieft niet doortrekken naar andere banken die hier geen last van hebben. Het huidige paniek-sentiment is niet nodig, maar het vermoordt de economie. Solide banken kunnen héél snel omvallen, maar dat gebeurt alleen nadat men denkt dat zo'n bank héél snel aan het omvallen is. Het is een selffulfilling profecy, gebaseerd op sentiment en niet op feiten.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:50 schreef avonne het volgende:
[..]
het gaat niet eens om Icesave. Het is voldoende hoe beangstigend snel iets kan gaan. Dinsdag valt een bank om, en maandag telt al niet eens meer mee bij overboekingen.
Het is voldoende dat men angst heeft 3 maanden (of langer) geen baas over je eigen geld te hebben en te moeten wachten op uitbetaling.
Niet voor niks wil men over het algemeen een rekening "zonder voorwaarden" via internet. Men wil eigen baas in eigen portemonnee zijn. Zelf de broek ophouden. En ja, misschien denken mensen dan wel "dan maar geen rente" en in mijn matras
Dat kan ik me ergens ook wel voorstellen, maar dat moeten ze bij DNB regelen, en niet zo uitvallen tegen de concurrerende spaarbankjes. They're barking up the wrong tree.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:51 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik kan me de frustratie van de rabobank wel voorstellen. Die worden gestraft voor solide zaken doen.
Idd. Daar stoor ik me mateloos aanquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:59 schreef James52 het volgende:
Ik vind trouwens dat ze bij RTL wel erg veel onrust zaaien, als ik niet beter zou weten zou ik er al vanuit gaan dat het geld niet meer uitgekeerd gaat worden.
Uh, ze hebben het toch aangekaart bij de AFM in Juni?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat kan ik me ergens ook wel voorstellen, maar dat moeten ze bij DNB regelen, en niet zo uitvallen tegen de concurrerende spaarbankjes. They're barking up the wrong tree.
Ja, heel dom. En dan nog die vreselijke stupide hysterische Willem Middelkoop die overal komt blaten.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Idd. Daar stoor ik me mateloos aan. Het dramatische toontje, de suggestieve vragen
![]()
. Door dit soort media wordt de crisis alleen maar overdreven.
We zitten ondertussen onder de 300 pt, banken failliet, vertrouwen 0 dus er heeft amper iemand overdreven de laatste tijdquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
Idd. Daar stoor ik me mateloos aan. Het dramatische toontje, de suggestieve vragen
![]()
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het risico was bekend (namelijk 20k die niet onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel vielen). En waar zou dat geld vandaan moeten komen? De Nederlandse banken zullen het niet vrijwillig ophoesten, en de schatkist mogen ze wat mij betreft ook afblijven. Er is uit den treure gewaarschuwd dat dit zou kunnen gebeuren. En hoe goed is het voor de economie om voor 100.000 man even het verloren spaargeld terug te schenken? Het probleem ligt in IJsland, ga daar dan ook de oplossing zoeken.
Verder hoop ik echt dat jullie je centjes krijgen hoor!
Juist, en juist met dit soort problemen (eerst Fortis en nu icsave en het hele gedoe met het garantiestelsel) denken mensen dat ze beter hun geld ergens in een sok kunnen stoppen. En dan gaat het fout inderdaad, ook is leuk dat de media zo leuk paniek zaait (zoals 1 vandaag waarin werd gezegd dat mensen hun geld kwijt zijn).quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Helaas maar al te waar![]()
[..]
Maar dit ging wél om Icesave! Hier was het één specifiek geval, ga dat nou alsjeblieft, alsjeblieft niet doortrekken naar andere banken die hier geen last van hebben. Het huidige paniek-sentiment is niet nodig, maar het vermoordt de economie. Solide banken kunnen héél snel omvallen, maar dat gebeurt alleen nadat men denkt dat zo'n bank héél snel aan het omvallen is. Het is een selffulfilling profecy, gebaseerd op sentiment en niet op feiten.
Misschien komt dat juist omdat er werd overdreven. Sneeuwbaleffect...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
We zitten ondertussen onder de 300 pt, banken failliet, vertrouwen 0 dus er heeft amper iemand overdreven de laatste tijd.
De kans IS groot dat mensen hun geld kwijt zijn. IJsland had 67 miljoen in het potje. Alleen de nederlandse spaarders hebben al 1700 miljoen uitstaan. You do the math. Dat is geen paniek zaaien dat is man en paard noemen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Juist, en juist met dit soort problemen (eerst Fortis en nu icsave en het hele gedoe met het garantiestelsel) denken mensen dat ze beter hun geld ergens in een sok kunnen stoppen. En dan gaat het fout inderdaad, ook is leuk dat de media zo leuk paniek zaait (zoals 1 vandaag waarin werd gezegd dat mensen hun geld kwijt zijn).
Ja IJsland valt om door negatieve bericht geving op RTLZ.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:05 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Misschien komt dat juist omdat er werd overdreven. Sneeuwbaleffect...
Als iedereen maar dramatisch blijft doen en bij negatieve zaken nóg negatiever reageert, wordt 't vanzelf nóg slechter....quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
We zitten ondertussen onder de 300 pt, banken failliet, vertrouwen 0 dus er heeft amper iemand overdreven de laatste tijd.
bij Van Der Hoop is toch ook 38k uitgekeerd? of niet?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:39 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is duidelijk. Echter men hoort over dit prachtige grarantiestelsel (voor welke bank dan ook, Nederlands of niet). Nu blijkt echter dat IJsland niet kan uit betalen. Logische gedachte dan, zeker na de gebeurtenis omtrent Fortis, wat als mijn grote bank omvalt? Kan Nederland dan wel even miljarden op hoesten om mijn spaarcenten veilig te stellen? Het antwoord daarop is nee.
Op deze manier heb je dus een deuk.
Bij de NOS nu (en eerder bij het zes uur journaal) wordt nadrukkelijk gezegd dat Argenta "niet" (belgisch) gegarandeerd wordt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
![]()
Dat zeg ik niet en dat weet je zelf ook wel. Er zijn problemen die worden versterkt door negatieve berichtgeving (terecht of onterecht) in de media. Daardoor raken mensen in paniek, daalt het vertrouwen etc. etc. etc.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:08 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja IJsland valt om door negatieve bericht geving op RTLZ.
Klopt, maar daar is niks uitgekomen (voor zover ik weet). Dan kunnen ze het daar niet mee eens zijn, maar de AFM zal als een soort Rijdende Rechter ongetwijfeld hebben gezegd "Dit is mijn uitspraak en hier moet u het mee doen"'.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Uh, ze hebben het toch aangekaart bij de AFM in Juni?
Je kįn je geld nieteens meer weghalen bij de Postbank, ze hebben alle tegoeden vanavond bevroren. Probeer maar eens via je Mijn Postbank je geld over te schrijven.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik, als spaarder bij de postbank, voel nu echt geen druk om nu daar mijn geld weg te halen.
Volgensmij loopt Willem Middelkoop de laatste tijd aardig binnen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, heel dom. En dan nog die vreselijke stupide hysterische Willem Middelkoop die overal komt blaten.
Dat zal wel meevallen. Maar de mensen die nu roepen dat de Postbank ook gaat omvallen omdat er een technische storing bij de spaarrekeningen is, overdrijven. Op 't moment dat dadelijk overboeken wel weer mogelijk is en iedereen ineens geld gaat weghalen daar valt die bank vanzelf wel om jaquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:08 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja IJsland valt om door negatieve bericht geving op RTLZ.
Zie de OPquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:08 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe kom je aan dat bedrag van 67 miljoen? Als dat zo is valt er toch ook weinig "druk" uit te oefenen of wat?
quote:Het IJslandse depositofonds zit ook krap bij kas. Eind 2007 had het 67 miljoen euro in kas, terwijl er 200(!) keer zoveel geld is ondergebracht bij de banken (bron).
Bullshit. Professionele handelaren raken echt niet onder de indruk van RTLZ, maar van de feiten. Particulieren brengen hun geld hooguit onder bij een andere bank maar onttrekken het niet aan het financiele stelsel door berichten op RTLZ.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:10 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet en dat weet je zelf ook wel. Er zijn problemen die worden versterkt door negatieve berichtgeving (terecht of onterecht) in de media. Daardoor raken mensen in paniek, daalt het vertrouwen etc. etc. etc.
Nog wel meer dan 38k, ik meen iets van een ton ofzo (per persoon).quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:09 schreef GForceT1 het volgende:
[..]
bij Van Der Hoop is toch ook 38k uitgekeerd? of niet?
(hoewel de meeste klanten daar wel iets meer hadden staan)
IJslandse banken hadden 67 miljoen in het potje. De staat IJsland zelf niet !! En als dat zo zou zijn, waarom heeft onze kontrolerende instantie DNB dan zitten slapen, die had ons moeten waarschuwen. Daar zijn ze voor. Ze hebben toch Landsbanki in hun overzicht staan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
De kans IS groot dat mensen hun geld kwijt zijn. IJsland had 67 miljoen in het potje. Alleen de nederlandse spaarders hebben al 1700 miljoen uitstaan. You do the math. Dat is geen paniek zaaien dat is man en paard noemen.
Ik, als spaarder bij de postbank, voel nu echt geen druk om nu daar mijn geld weg te halen.
En ik denk dat dat wel meevalt. Er is tot op heden nog geen enkele bank in de problemen gekomen door een bankrun als hij al niet in de problemen WAS. Niet oorzaak en gevolg omdraaien.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:12 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen. Maar de mensen die nu roepen dat de Postbank ook gaat omvallen omdat er een technische storing bij de spaarrekeningen is, overdrijven. Op 't moment dat dadelijk overboeken wel weer mogelijk is en iedereen ineens geld gaat weghalen daar valt die bank vanzelf wel om ja.
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:11 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Je kįn je geld nieteens meer weghalen bij de Postbank, ze hebben alle tegoeden vanavond bevroren. Probeer maar eens via je Mijn Postbank je geld over te schrijven.
Tuurlijk niet, maar Tiny en Lau wel. Dat zou er voor kunnen zorgen dat ook Nederlandse banken vallen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Zie de OP
[..]
[..]
Bullshit. Professionele handelaren raken echt niet onder de indruk van RTLZ, maar van de feiten. Particulieren brengen hun geld hooguit onder bij een andere bank maar onttrekken het niet aan het financiele stelsel door berichten op RTLZ.
Ja en heeeeel toevallig zijn het ALLEEN de spaarrekeningen die door deze "storing" getroffen zijnquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
De postbank internet bankieren website doet het vaker niet dan wel. Het is gewoon een storing. De zoveelste.
Geloof je het echt of loop je te trollen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:19 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Ja en heeeeel toevallig zijn het ALLEEN de spaarrekeningen die door deze "storing" getroffen zijn
Eh, spaarrekeningen zijn gekoppeld aan gewone rekeningen. Nogmaals, het zou pas spannend worden als de website van de postbank het langer dan 24 uur doet zonder storing.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:19 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Ja en heeeeel toevallig zijn het ALLEEN de spaarrekeningen die door deze "storing" getroffen zijn
Ik stel voor mensen met een IQ <100 onder permanente curatele te stellen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:11 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Je kįn je geld nieteens meer weghalen bij de Postbank, ze hebben alle tegoeden vanavond bevroren. Probeer maar eens via je Mijn Postbank je geld over te schrijven.
Waarom de spaarrekeningen wel en de betaalrekeningen niet? Is niet écht logisch, of wel?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:19 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Bronquote:Icesave: klanten kunnen gewoon bij hun geld
dinsdag 07 oktober 2008 | 10:31 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 08 oktober 2008 | 19:59
AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse klanten van de internetspaarbank Icesave kunnen gewoon bij hun geld. Dat heeft een woordvoerder van Icesave dinsdag gezegd. Maandag nam de IJslandse overheid volledige controle over de nationale bankensector. Icesave is een dochter van de IJslandse bank Landsbanki.
Icesave is op de Nederlandse markt een prijsstunter met een rente van 5,25 procent. Sinds eind mei trok de bank ruim 50.000 Nederlandse klanten aan. ,,De zaken gaan gewoon door. Je kunt gewoon bij je rekening'', aldus de woordvoerder.
In het geval van een faillissement garandeert de IJslandse centrale bank Nederlandse spaarders een bedrag van 20.887 euro. De rest wordt tot een bedrag van 40.000 voor 90 procent door de Nederlandse staat gegarandeerd.
Blijkbaar dus welquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:22 schreef avonne het volgende:
http://afp.google.com/article/ALeqM5g-Sx02NAktt9lq-nspZmfkK8RzWg
Iceland, Britain seek solution to frozen bank funds: Reykjavik
54 minutes ago
REYKJAVIK (AFP) — The Icelandic and British governments will try to find a solution to a dispute over money held by British savers in two frozen Icelandic banks, Iceland's prime minister said on Wednesday.
"The governments of the two countries will immediately review the matter in detail through official channels with a view to finding a mutually satisfactory solution," Prime Minister Geir Haarde said in a statement.
"The government of Iceland is determined not to let the current financial crisis overshadow the long-standing friendship between Iceland and the United Kingdom," he added.
Haarde's comments came after his British counterpart Gordon Brown said London would take legal action against Iceland after the island's second largest bank, Landsbanki, was nationalised and subsequently froze two British subsidiaries, Icesave and Heritable.
Angry British customers have voiced frustration at the bank's silence over the future of their savings after it announced Tuesday that customers could no longer withdraw or deposit money.
"It should be highlighted that on Monday evening changes were made to the Act on the Depositors' and Investors' Guarantee Fund strengthening the position of depositors by giving them priority when allocating assets," Haarde said.
"There is a good possibility that the total assets of Landsbanki will be sufficient to cover the deposits in Icesave," he said, stressing that his government would "support the Depositors' and Investors' Guarantee Fund in raising necessary funds."
Iceland's foreign ministry meanwhile said the country's ambassador to Britain, Sverrir Haukur Gunnlaugsson, had held a meeting Wednesday at the British prime minister's office "with a number of high officials."
"The meeting was held at the request of the Icelandic authorities" and "discussed consultations between the two countries on the financial crisis, its impact on the Icelandic financial system and the situation of Icelandic banks," the ministry said in a statement.
"It has been decided that formal talks between the two governments will begin on further consultations and necessary measures," it added.
(hoezo kan de nederlandse overheid nog geen contact met ze krijgen?)
Edit: Excuses, zie net dat het hiervoor al was genoemd...quote:There is a good probability that the total assets of Landsbankinn will be sufficient to cover the deposits in IceSave.
The Icelandic government reiterates that if needed it will support The Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund in raising necessary funds.
Inderdaad, maar het komt wel heel ongelukkig uit dat Bos en JP net hebben gezegd dat spaarders zich geen zorgen hoeven maken.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:01 schreef hydra77 het volgende:
Ontopic: Ik kan me niet voorstellen dat DNB spaartegoeden van Icesave gaat vergoeden. Het blijft een persoonlijke keuze om risico te nemen door geld naar het buitenland door te sluizen.
Het zou krom zijn wanneer de nederlandse staat die risico's gaat afdekken
Amenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Blijkbaar dus weldit is in ieder geval gunstig nieuws stukken beter dan wat ze vanmorgen aan het verkondigen waren
De site doet het weer, kan ook weer bij mijn spaargeld op de toprekening.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Eh, spaarrekeningen zijn gekoppeld aan gewone rekeningen. Nogmaals, het zou pas spannend worden als de website van de postbank het langer dan 24 uur doet zonder storing.
En nu niet snel alles daar weg halenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:46 schreef klipper het volgende:
[..]
De site doet het weer, kan ook weer bij mijn spaargeld op de toprekening.
ik weet niet....quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Blijkbaar dus weldit is in ieder geval gunstig nieuws stukken beter dan wat ze vanmorgen aan het verkondigen waren
naja er was ook niets bekend over fortis t/m vrijdag tot opeens alles genationaliseerd was.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:53 schreef avonne het volgende:
[..]
ik weet niet....
Het is duidelijk gericht op het paaien van de Britten.
Ik vind het in schril contrast dat Wouter Bos (nog steeds meen ik) zegt dat men geen contact met de IJslanders kan krijgen.
edit:
Ik neem aan dat "receivership" slaat op Landsbanki, maar ik weet het niet zeker
Valt niet zo te zeggen. Sowieso zijn lang niet alle assets liquide, en als van alle assets 90% nog-niet-afgewaardeerde subprime-hypotheken zijn gaan ze het zeker niet redden. Je hebt dus meer informatie nodig.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
Op 30 juni 2008 had Landsbanki bijna 32 miljard euro aan bezittingen. Zie http://www.landsbanki.is/(...)ations/?NewsID=12659
Lijkt me dat dat toch voldoende moet zijn om spaarders schadeloos te stellen.
Ik hoop niet dat dat in eigen aandelen wasquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
Op 30 juni 2008 had Landsbanki bijna 32 miljard euro aan bezittingen. Zie http://www.landsbanki.is/(...)ations/?NewsID=12659
Lijkt me dat dat toch voldoende moet zijn om spaarders schadeloos te stellen.
Gisteren wisten we zo goed als niks en vandaag blijkt dat DNB gisteren al de hele administratie van Icesave heeft overgenomen en achter de schermen al druk bezig was. Ik denk dat ze (Bos en DNB) vandaag ook al verder zijn dan ze naar buiten brengen, om teleurstellingen en/of angstaanvallen te voorkomenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
naja er was ook niets bekend over fortis t/m vrijdag tot opeens alles genationaliseerd was.
Je ziet dat soort grappen ook met het pc-priveproject etc.
af en toe is de overheid behoorlijk snel
CEB blijkt veel klanten aan te trekken op dit momentquote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:16 schreef SCH het volgende:
Als het terug is, ga ik het denk ik ook maar bij de Rabo zetten.
Of weten jullie nog een leuke Turkmenistaanse bank ofzo?
quote:Will I get all of it back or just the first £50,000?
- No retail depositor will lose any money as a result of the closure of Icesave.
When will I get it back?
- As quickly as possible. HM Treasury, the FSA and FSCS are working closely together on the practical arrangements for paying back customers and the FSCS website will be updated with further information on Friday
Nee natuurlijk niet, laat het daar lekker staan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En nu niet snel alles daar weg halen
als fiscalist kan ik je zeggen dat ze dat makkelijk kunnen, vooral als het gaat om buiten werking stellen van allerlei belastingvoordelen zoals investeringspremie etc.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:49 schreef DonJames het volgende:
[..]
Men kan niet in één dag de wet wijzigen natuurlijk![]()
formeel is dat niet helemaal zo, maar daar ging het mij ook niet om. Het ging er mij om dat hij alle garantieuitkeringen boven 40k nevernooit kan doorbelasten aan de deelnemende banken. Die gaan wij belastingbetalers gewoon betalen.quote:Ook staat er in deze wet wat het minimum moet zijn. Men mag daar wel van afwijken, maar niet te nadele van de belanghebbende. Verder, Bos heeft deze uitspraak gedaan als staatssecretaris (dus niet als privépersoon W. Bos), en daar mag je ook juridisch vertrouwen aan ontlenen.
Dat lijkt mij ook niet fair, maar misschien dat de DNB daar wel toe kan dwingen, geen idee eigenlijk... Is er eigenlijk al duidelijk hoe de verdeling van die saldi is? Als het gros van de rekeningen niet meer dan die 40keur bevat, is het een beetje een moot point.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
formeel is dat niet helemaal zo, maar daar ging het mij ook niet om. Het ging er mij om dat hij alle garantieuitkeringen boven 40k nevernooit kan doorbelasten aan de deelnemende banken. Die gaan wij belastingbetalers gewoon betalen.
dat klopt sinds enkele dagen inderaadquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:10 schreef avonne het volgende:
[..]
Bij de NOS nu (en eerder bij het zes uur journaal) wordt nadrukkelijk gezegd dat Argenta "niet" (belgisch) gegarandeerd wordt.
Van de site van Het Financieele Dagbladquote:NIB incasso: Beslaglegging Icesave nutteloos, bijna failliet
8 oktober 2008, 21:40 uur | FD.nl/DJ
AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--De voorgenomen beslaglegging door het Nationaal Incasso Bureau (NIB incasso) op de tegoeden van Icesave Nederland zijn afgeketst. Dit als gevolg van een mededeling van Icesave Nederland dat de spaarbank niet langer aan haar verplichtingen kan voldoen. Hierdoor is het leggen van beslag niet zinvol, zo maakt NIB Incasso woensdag bekend.
NIB incasso stelt in een persverklaring de ontstane situatie te betreuren. Er hebben zich bij NIB Incasso in 1,5 dag circa 3.000 Icesave-klanten gemeld met het verzoek om namens hen tot beslaglegging over te gaan, zo meldt de organisatie verder. NIB Incasso verwijst gedupeerden door naar De Nederlandse Bank (DNB).
Is al een tijdje bekend.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Volgens mij hier nog niet gemeld (of ik lees er overheen):
[..]
Van de site van Het Financieele Dagblad
in theorie kan de wet al dan niet met terugwerkende kracht gewijzigd worden en kan DNB dus dwingen, maar DNB heeft de banken teveel nodig, en als ze het op de spits drijven denk ik dat met name Rabo en ING wel kunnen uitleggen waarom de DNB de schade zelf veroorzaakt heeft.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:50 schreef soylent het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook niet fair, maar misschien dat de DNB daar wel toe kan dwingen, geen idee eigenlijk... Is er eigenlijk al duidelijk hoe de verdeling van die saldi is? Als het gros van de rekeningen niet meer dan die 40keur bevat, is het een beetje een moot point.
Oh, dan heb ik niet goed gekeken. Het staat nog maar net op FD.nl, maar die zijn ook wel vaker wat langzaam met publiceren van nieuws op de site.quote:
Het was in het topic nog niet zo vaak genoemd, ik had het al wel in de OP van dit topic (en het vorige) staan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Oh, dan heb ik niet goed gekeken. Het staat nog maar net op FD.nl, maar die zijn ook wel vaker wat langzaam met publiceren van nieuws op de site.
Icesave.... was te verwachten dat ze je tegoeden bevriezen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:00 schreef MoneyTalks het volgende:
Zullen we met een fok!deathsquad de top van Icesave even koud maken.
Bij zo'n kredietcrisis heb je nou eenmaal snel een sneeuwbaleffect.
IJsland dat je in de kou laat staan, is nooit grappig!
Iemand meer?
Denk dat we pech hebben...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
in theorie kan de wet al dan niet met terugwerkende kracht gewijzigd worden en kan DNB dus dwingen, maar DNB heeft de banken teveel nodig, en als ze het op de spits drijven denk ik dat met name Rabo en ING wel kunnen uitleggen waarom de DNB de schade zelf veroorzaakt heeft.
Hoe was het onder die steen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 @ 22:20 schreef avonne het volgende:
Britse overheid pompt 50 miljard in de banksector?
(Nova)
geloof maar dat Rabo er iets voor terug krijgt. Als een eigen risico over de hele linie als de rook is opgetrokken, goedkope funding en een paar leuke belastingdeals.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:15 schreef soylent het volgende:
[..]
Denk dat we pech hebben...
http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_33875.z24
Dat zal wel altijd leeg hebben gestaan. Niet onlogisch.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:32 schreef James52 het volgende:
hmm hele etages op 20 hoog haal je nie ff weg op een dagje, wel?
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
"Moderne roof"
Ja, als er geen kredietcrisis was ontstaan, was er bij Icesave niets aan de hand geweest en had niemand gepiept. Logisch dat een bank omvalt als ineens tig mensen hun geld ophalen.... Of denken ze dat elke bank élke euro spaargeld in een kluis heeft liggen
![]()
Sommigen denken dat ze een eigen kluis hebben waar hśn euro's in liggen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
Of denken ze dat elke bank élke euro spaargeld in een kluis heeft liggen![]()
En die 5,2 % rente haalt men uit die mooie blauwe geisers zeker. Zouden mensen echt zo stom zijn?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:38 schreef Aether het volgende:
Sommigen denken dat ze een eigen kluis hebben waar hśn euro's in liggen.
Sinds wanneer geeft de consumentenbond deskundige adviezen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:39 schreef SCH het volgende:
Het was toch de consumentenbond die zo positief was over Icesave?
De banken betalen de rating-bedrijven zelf voor de rating die ze afgeven, ik snap niet dat mensen daar op af gaan. Kijk eventueel in de boekhouding als je daar meer duidelijkheid over wil, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:43 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wie geeft die ratings eigenlijk uit? Misschien moeten ze dat systeem ook eens heroverwegen.
Je hoeft toch geen financieel expert te zijn om je geld weg te zettenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
ik snap niet dat mensen daar op af gaan.
"(...) oppassen met Bos, voor je het weet heeft ie weer ee bank gekocht"quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:28 schreef Ill-Skillz het volgende:
Vergeet niet allemaal naar NOVA te kijken om 22.15 op ned. 2. Daar gaat het over Icesave en hopelijk hebben ze een reactie van DNB of Bos,
Nee, zeker niet, maar ik vind het raar om ratings af te gaan die bedrijven zelf aanvragen bij een rating-bureau. Als ik niet wist waar ik mijn geld weg zou kunnen zetten dan zou ik zeker niet op die ratings af gaan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
Je hoeft toch geen financieel expert te zijn om je geld weg te zetten.
Daar geloof ik ook allemaal niet in. Als je gewoon groente, vlees, zuivel en fruit eet heb je echt geen keurmerk nodig.quote:Op voedsel zitten toch ook keurmerken e.d., je kan niet alles weten.
Financieel ziet ING er ook goed uit. Maar als alle rekeninghouders hun geld gaan opnemen dan valt ook het doekquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Financieel zag Landsbanki er gewoon goed uit...
Mwa, de IJslandse economie kwakkelt al tijden. Al sinds de komst van IceSave op de Nederlandse markt bestaan er twijfels. Zie onderstaand stuk in het AD van 29 mei 2008:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Financieel zag Landsbanki er gewoon goed uit...
http://www.geldenrecht.nl(...)5_procent_rente.htmlquote:De situatie rond de IJslandse banksector was de afgelopen maanden zorgelijk. De kredietcrisis heeft het eiland harder getroffen dan andere landen. De IJslandse banken hadden veel moeite om geld te lenen om hun buitenlandse schulden te blijven dragen. Er waren ook twijfels of IJslandse Centrale Bank in staat zou zijn om het faillissement van een bank op te vangen.
In moeilijke tijden werkt de IJslandse centrale bank gelukkig samen met de centrale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken. In mei werd hun hulp ingeroepen: Zweden, Noorwegen en Denemarken lieten weten dat ze ieder voor 500 miljoen euro extra garant stonden voor IJsland. Het vertrouwen van investeerders in de IJslandse economie is lijkt sindsdien herstellende.
een land met een rente van 15%, hyperinflatie. Een land waaraan geen enkele marktpartij geld wilde lenen, met een financiele sector die bijkans groter dan het land zelf was. Waarvan banken andere landen afstruinen met rekeningen die aanzienlijk hoger dan de markt liggen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:57 schreef YoshiBignose het volgende:
1. die bank zag er financieel goed uit, beter dan sommige banken hier
2. ijsland is financieel geen armzalig land, hogere BNP dan NL (tenminste in 2007)
3. garantiestelsel dus gewoon garantie dat je geld terug krijgt ALS ze failliet gaan
4. andere landen zouden inspringen als ijsland naar klote gaat (scandinavie e.d.)
maar ja met zo'n crisis kan er van alles gebeuren kijk maar naar grote banken in amerika, of in NL zelfs met fortis en ABN... en dan krijg je doordat het IJsland is zo'n bankrun dat iedereen zijn geld weghaalt uit paniek, daar maak je elke bank kapot mee.
dus geef niet de mensen de schuld met "gegokt en verloren", "als je risico's neemt kan het fout gaan" e.d. want dat was het gewoon niet.
"Voor 22.500 Britse rekeninghouders van Icesave is er wel goed nieuws: ING heeft hun tegoeden overgenomen voor bijna 700 miljoen euro."quote:
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Serieus, dat wil je volgens mij echt niet weten
400 miljard dusquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:20 schreef avonne het volgende:
Britse overheid pompt 50 miljard in de banksector?
(Nova)
Hoe denk je dan dat bedrijven aan certificering/ratings komen? Omdat er spontaan door keuringsbureaus op af wordt gegaan?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, zeker niet, maar ik vind het raar om ratings af te gaan die bedrijven zelf aanvragen bij een rating-bureau. Als ik niet wist waar ik mijn geld weg zou kunnen zetten dan zou ik zeker niet op die ratings af gaan.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 16:17 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het geld wordt toch gegarandeerd door de ijslandse centrale bank ? Wat is het garantiekapitaal van die bank dan eigenlijk ? Ik denk niet veel, in ieder geval niet in vergelijking met bijv. de Rabo of de ING. En welke percentage van je inleg is verzekerd ? Hou er rekening mee dat de omvang van de huidige financiele crisis nog maar het topje van de ijsberg is, ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat banken neit op de fles kunnen gaan of dat er geen run op de kas gedaan kan worden. En dan sta je toch raar te kijken. Alle indicatoren staan op dit moment op rood, dus ik zou maar gewoon goud kopen ofzo, of euro's in je kluisje leggen.
quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Tenzij je het in staatsobligaties stopt, uiteraard. Bovendien zou ik geld wegzetten in IJsland wel als wat risicovoller beschouwen als het ergens binnen de eurozone stallen, omdat IJsland een kleine - en daardoor kwetsbare - economie vormt; als een bank daar dreigt om te vallen, is het veel lastiger voor de IJslandse centrale bank om deze uit de brand te helpen dan als dat in de eurozone het geval zou zijn, bovendien kan zoiets een nogal grote invloed hebben op de koers van de lokale munteenheid, met alle gevolgen van dien.
De WFL-LFC, voor al uw financiele adviezen.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:38 schreef SingleCoil het volgende:
En daarbij mag je zeker niet vergeten dat het IJslandse monitaire systeem dermate zwak is dat het vorig jaar nog door kapitaalinjecties uit de overige scandinavische landen op de been moest worden gehouden....
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:32 schreef Reya het volgende:
[..]
[..]
[..]
De WFL-LFC, voor al uw financiele adviezen.
Toch een mooie samenvatting van een aantal postsquote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef rompompom het volgende:
[..]
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.
Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was. Enigszins je in het onderwerp inlezen en/of het volgen van internationale financiele media had eenieder met een rekening tijdig de mogelijkheid gegeven hun geld wel op een solide plek neer te zetten.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef rompompom het volgende:
[..]
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.
Dat had verder nog helemaal niemand verteld, bedankt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was. Enigszins je in het onderwerp inlezen en/of het volgen van internationale financiele media had eenieder met een rekening tijdig de mogelijkheid gegeven hun geld wel op een solide plek neer te zetten.
Maar goed, ik denk dat het met een sisser afloopt; de verliezen zullen hooguit relatief klein zijn. Hopelijk wel hoog genoeg om mensen meer bewust te maken van bepaalde risico's.
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:52 schreef Wexy het volgende:
Uiteraard was het voorzien... Door mensen die alles kunnen zien.. geweldig.
Vooraf zeggen... I told you so..... klinkt zo raarquote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".
Inderdaad. "Had je nou echt niet kunnen voorzien dat de economie van een heel land om zou vallen?"quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".
Het vervelende is vooral dat zulk soort figuren mensen verder de put inpraten, terwijl dat nergens voor nodig is. Goed, het is nu even vervelend - en in het bijzonder voor mensen met vorderingen op Icesave - maar op lange termijn is het vooral een verkoudheidje, die wellicht tot een recessie leidt, maar dat is allerminst uniek te noemen, en er zijn ook veel vette jaren hieraan vooraf gegaan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, heel dom. En dan nog die vreselijke stupide hysterische Willem Middelkoop die overal komt blaten.
Klopt, vandaar dat ik de "I told you so" achteraf niet kan rijmen met het ontbreken van een waarschuwing vooraf.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:59 schreef Wexy het volgende:
[..]
Vooraf zeggen... I told you so..... klinkt zo raar
Lijkt me idd een uitstekend moment om inkopen elders te doen maar nee ze verkiezen het hier te komen en met het vingertje te wijzen. Ben ik dan dom of zijn zij dat als de zelf geclaimde vermogens tot helderziendheid kloppen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:59 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Inderdaad. "Had je nou echt niet kunnen voorzien dat de economie van een heel land om zou vallen?"
Ik was destijds aan het handelen, maar in het bijzonder niet in IJsland, juist om de redenen die in bovenstaand citaat uit juli zijn genoemd. Nu ben ik inderdaad even niet aan het handelen, maar dat komt vooral omdat ik me voorlopig liever druk maak om of mijn geld op een solide plaats staat dan of het rendeert, en gezien de huidige turbulentie blijf ik liever even aan de zijlijn. Ik overweeg wel een geringe deposito af te sluiten bij ABN Amro, ik vermoed dat daar de grootste onrust wel weer voorbij is, ik kan het eenvoudig op een tegenrekening krijgen en het tarief is nu wel aantrekkelijk, maar ik houd het voorlopig even bij wat strooigoed.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Ik weet een leuke (matige) grap voor als je in IJsland bent.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:00 schreef MoneyTalks het volgende:
Zullen we met een fok!deathsquad de top van Icesave even koud maken.
Bij zo'n kredietcrisis heb je nou eenmaal snel een sneeuwbaleffect.
IJsland dat je in de kou laat staan, is nooit grappig!
Iemand meer?
Om nog even terug te komen op je topic in WGR; ja, de IJslandse centrale bank is aansprakelijk te stellen voor eventuele vorderingen op Icesave die niet te incasseren zijn (iets dat direct voortkomt uit dat de IJslandse centrale bank garant staat tot een zeker bedrag), maar gezien de bijzondere situatie gaat dit waarschijnlijk niet over een nacht ijs, en zijn er ook nog een aantal details die mij niet direct duidelijk zijn (bijvoorbeeld in welke valuta garant wordt gestaan). Ik heb er persoonlijk echter wel fiducie in dat dit op diplomatieke wijze wordt opgelost, alhoewel het de vraag blijft of je het geld grotendeels of helemaal terugziet, dat is een beetje afhankelijk van hoe alles de komende dagen gaat verlopen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:25 schreef petre86 het volgende:
Had jij niet ook laatst een dergelijke grap over fortis, dat je op het bureau van zo'n 'ambtenaar' moet gaan stampen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:31 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Ik weet een leuke (matige) grap voor als je in IJsland bent.
Het gaat zo.
Je loopt een bank binnen waar zo'n kansloos figuur achter de balie staat
Je gooit 50 eurocent (fooi) naar dat mannetje en neemt je spaargeld op
Dan leg je je spaargeld op de grond en begint er keihard op te stampen!!!!
hehehe. Gozer helemaal flippen natuurlijk (mijn geld wat doe je?)
jij zo van ja is toch mijn geld he! hehehehe
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:34 schreef TweakersOnly het volgende:
Wedstrijd Nederland-IJsland gaat niet door. Ijsland heeft tevweinig reserves op de bank.
Wedstrijd Nederland-IJsland gaat niet door. Ijsland heeft tevweinig reserves op de bank.
Ben ik het niet mee eens als het zou gebeuren... hoe cru dat ook klinkt en overkomt misschien.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 01:20 schreef SeLang het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe Wouter Bos aan de kiezers uit gaat leggen dat 'de rijken' (>20k) wel een deel van hun geld terugkrijgen en 'de armen' (<20k) niet
Oftewel, ik denk dat iedereen toch gewoon zijn geld terugkrijgt.
Dude...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:31 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Het gaat zo.
Dat Landsbanki om zou vallen was nog wel een beetje te voorzien. Maar dat de IJslandse overheid zou zeggen "Betalen? Dacht het niet!" was een stuk lastiger te voorzien. Zonder garantie of een garantie vanuit Cambodja zou ik er waarschijnlijk geen geld in gestopt hebben. Besides, dat gezeur over dat de hoge rente ergens vandaan moet komen: Icesave zat niet zo heel veel hoger dan een paar van de concurrenten. Zo onwaarschijnlijk was die hoge rente dus niet.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was.
Die hoge credit ratings zijn echter niet altijd actueel. Een credit rating van een aantal maanden terug zegt in de huidige situatie niet zo heel erg veel meer natuurlijk..quote:Op donderdag 9 oktober 2008 01:48 schreef SeLang het volgende:
Het is trouwens wel interessant dat het tot nu toe alleen maar banken zijn met hoge creditrating die in de problemen komen.
quote:Premier IJsland tot Nederlanders: sorry
Den haag/Reykjavik - De Nederlandse overheid is in tegenstelling tot de Britse regering niet bereid om de tegoeden van Icesave-spaarders op voorhand volledig te garanderen.
De Britse minister van Financiėn Alistair Darling zegde woensdag toe dat de overheid spaartegoeden van de noodlijdende internetspaarbank Icesave zal vergoeden, als IJsland zijn verplichtingen volgens het deposito-garantiestelsel niet nakomt. Minister van Financiėn Bos wil een dergelijke toezegging niet doen. ‘Als ik het geld zou voorschieten, is er geen druk meer bij de IJslandse regering’, zei minister van Financiėn Bos woensdag tijdens een Kamerdebat over de nationalisatie van Fortis en ABN Amro.
Internetspaarbank Icesave kan niet meer aan haar financiėle verplichtingen voldoen. De IJslandse bank Landsbanki, waarvan Icesave onderdeel is, is bijna failliet. De 120 duizend Nederlandse Icesave-spaarders moeten de eerste 20.887 euro van hun spaartegoed van IJsland krijgen. De rest wordt tot 100 duizend euro door de Nederlandse overheid vergoed.
De IJslandse regering liet de Britten woensdag aanvankelijk weten dat zij ‘geen enkele intentie had’ om haar verplichtingen in Groot-Brittanniė na te komen. Nadat de Britse regering met een rechtszaak had gedreigd, zei de IJslandse premier Geir H. Haarde later op de dag dat de Britse claims prioriteit hebben. De premier zei geen gesprekken te voeren met de Nederlandse autoriteiten. Op de vraag wat Nederlandse Icesave-spaarders te doen staat, antwoordde Haarde: ‘I’m very sorry for them.’
Volgens Bos moet de IJslandse regering haar verantwoordelijkheid nemen. ‘Zij hebben een contract met ons ondertekend.’
Haha, jij loopt hier duidelijk al langer rond. Het "matige grap" lemming-topic kunnen de nieuwe fokkers hier vinden: leuke (matige) grap op een rommelmarktquote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:31 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Het gaat zo.
Tja, de gemiddelde SBS-6-kijker zal het depositogarantiesysteem niet snappen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 @ 01:20 schreef SeLang het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe Wouter Bos aan de kiezers uit gaat leggen dat 'de rijken' (>20k) wel een deel van hun geld terugkrijgen en 'de armen' (<20k) niet
Oftewel, ik denk dat iedereen toch gewoon zijn geld terugkrijgt.
Je weet hoe veel weinig mensen er in IJsland wonen hč?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
Als IJsland in dit geval zijn verplichtingen niet na zou komen zou me dat echt 200% tegenvallen. Kan me haast niet voorstellen dat ze dit in een moderne maatschappij kunnen flikken.
nvm, ik zie nu ook dat de Britten voorrang krijgen. Lekker vriendjespolitiek.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:15 schreef hplaserjet het volgende:
Ongelooflijk, de IJslandse premier wil de Britse spaarders wel tegemoet komen vanwege de betrekkingen met de Britten, maar de Nederlanders kunnen barsten
3 maanden max dus mits er geen rare dingen gaan gebeuren.quote:Het Nederlandse depositogarantiestelsel moet in principe binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag uitkeren. Deze maximale uitkeringstermijn van drie maanden is een Europese regel die dus ook geldt voor depositogarantiestelsels in andere EU-landen, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. In bijzondere gevallen kan die termijn worden verlengd.
Ik denk dat als Fortis-ABN failliet was gegaan, Nederland nu in dezelfde situatie had gezeten als IJsland. Failliet land dus...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:38 schreef _Flash_ het volgende:
Ik zie niet in waarom de overheid (en uiteindelijk alle belastingbetalers in Nederland) zou moeten opdraaien voor de risico's die een bepaald type Nederlandse spaarder genomen heeft. Wouter had Fortis/ABN gewoon failliet moeten laten gaan IMHO. Die reden dat Fortis cruciaal voor het betalingsverkeer zou zijn is mij nooit duidelijk geworden. Ik dacht dat Equens het betalingsverkeer verzorgde...
Risico nemen ok, maar draai dan ook zelf voor de gevolgen op als je je geld kwijt raakt of zelf moeite moet doen om je geld terug te krijgen. Dit geldt voor (groot)banken maar ook voor particulieren.
Voor de rest zit ik iedere avond met popcorn op de bank het nieuws te kijken.Heerlijk. Met m'n spaarcentjes mooi bij de Rabobank.
Het had aardig mis kunnen gaan in de benelux ja.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:48 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Ik denk dat als Fortis-ABN failliet was gegaan, Nederland nu in dezelfde situatie had gezeten als IJsland. Failliet land dus...
Nee, dat is niet vreemd. Een aantal landen zoals Ierland garandeert al het spaargeld. Op dat moment begonnen (vooral bedrijven) geld tussen verschillende landen te verplaatsen. Om dat te voorkomen hebben meer landen hun garantieregelingen aangepast.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:49 schreef _Flash_ het volgende:
Waarom? bank != overheid
Het garantiestelsel houdt in dat de overige banken opdraaien voor die 38K (nu tijdelijk 100K). Kost de overheid dus geen directe cent.
(Trouwens, vinden jullie het niet vreselijk toevallig dat die vergadering over en de uiteindelijke tijdelijke verhoging van de garantie naar 100K een dag plaatsvind voor Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen? Heel typisch... Heemskerk heeft groot gelijk dat hij zegt dat je zo'n rekening niet zomaar bij de overige banken kan neerleggen.)
nee hoor, dit had ik verwacht, ze hebben nog geen 250.000 inwoners.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
Als IJsland in dit geval zijn verplichtingen niet na zou komen zou me dat echt 200% tegenvallen. Kan me haast niet voorstellen dat ze dit in een moderne maatschappij kunnen flikken.
Kijk, dit is nou eens humor.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:34 schreef TweakersOnly het volgende:
kom op het is geen zuid amerika, zoiets verwacht je van bolivia of rusland of zo niet van eenw est europees landquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:05 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
nee hoor, dit had ik verwacht, ze hebben nog geen 250.000 inwoners.
idd moeten we nu ijsland aanklagenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:17 schreef paladin het volgende:
Hmmm, maar is dit nu geen internationaal dispuut aan het worden?
Indien de ijslandse centrale bank weigert aan haar depositoverplichtingen te voldoen en het hele bankwezen blijkbaar genationaliseerd is, wat kunnen we als nederlandse staat dan nog doen? Wie is nu eindverantwoordelijke voor de depositogarantie tot 20.000 E?
van wikie: 304.367 inwoners. denk nou eens na, hoe kunnen die al dat buitenlandse spaargeld compenseren. Daar zijn het er veel te weinig voor.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
kom op het is geen zuid amerika, zoiets verwacht je van bolivia of rusland of zo niet van eenw est europees land
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:49 schreef TubewayDigital het volgende:
[waarom haalt iedereen zijn spaargeld weg bij die ijslandse banken, dat heb ik even gemist, die ijslandse banken zaten toch niet in hypotheken]
nou einstein, beantwoord mijn vraag dan eventjesquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef Q. het volgende:
[..]!
Alsof de crisis nu nog om subprime-hypotheken gaat..
Ik heb de indruk dat de regering bestaat uit schapenboeren die geen flauw benul hebben van bankieren of economie. Ze hebben het management van de bank direct ontslagen bij overname. Maakt allemaal een niet zo'n intelligente indruk.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:52 schreef Fugie het volgende:
[..]
Ook al wonen er maar 300000 mensen in dat land, waarom geven ze dan zulke garanties af als ze ze toch niet gaan nakomen. Lijkt me ook niet verstandig vanuit ijsland, want ze moeten het hebben van de financiele sector en door zulke geintjes zal elke garantie van de ijslandse overheid in de toekomst helemaal niets betekenen.
dit lijkt mij een serieuze oplossing, de komende heel-veel jaar moeten alle ijslanders wel die schuld aan het IMF gaan afbetalen. Collectivisme, ik heb er altijd een hekel aan gehadquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef jerrem het volgende:
Laat ze het maar lenen bij het IMF.
Overigens, de 1.6 miljard die er stond is het totaal bedrag van de spaarders - toch?
De eerste 20K moet opgehoest worden door de IJslandse overheid; dus dan kom je maximaal op 240 miljoen uit (125000 klanten * 20K).
Wat doet dat ertoe? Het maakt niet uit dat het garantiefonds leeg is. Het ontslaat ze niet van de verplichting om terug te betalen. Ze kijken maar waar ze het geld vandaan halen!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:47 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
van wikie: 304.367 inwoners. denk nou eens na, hoe kunnen die al dat buitenlandse spaargeld compenseren. Daar zijn het er veel te weinig voor.
Gaat lekker daar...quote:Wederom IJslandse bank onder overheidscontrole
De financiėle autoriteiten van IJsland hebben de volledige controle overgenomen bij de grootste bank van het land: Kaupting.
Icesave
Eerder werd de moederbank van IceSave, Landsbanki, onder overheidstoezicht gesteld. Volgens de regering van IJsland blijft de bank gewoon in bedrijf. Kantoren en pinautomaten blijven ook geopend.
Noodkrediet
Kaupting kreeg eerder deze week al een noodkrediet van 500 miljoen euro van de overheid. Kaupting is al de derde bank in IJsland die onder controle van de overheid komt.
bron: rtlz.nl
dat moet te betalen zijn voor ijsland, ik heb weer hoopquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef jerrem het volgende:
Laat ze het maar lenen bij het IMF.
Overigens, de 1.6 miljard die er stond is het totaal bedrag van de spaarders - toch?
De eerste 20K moet opgehoest worden door de IJslandse overheid; dus dan kom je maximaal op 240 miljoen uit (125000 klanten * 20K).
Ik wist het ook niet, maar ik lees nu toch dat het bekend was dat alleen al de Landsbanki veel groter is dan de IJslandse overheid zou kunnen betalen mocht hij omvallen. Bovendien blijkt de IJslandse overheid al een tijd in de financiėle problemen. Helemaal onverwacht is het dus niet.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 02:26 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Dat Landsbanki om zou vallen was nog wel een beetje te voorzien. Maar dat de IJslandse overheid zou zeggen "Betalen? Dacht het niet!" was een stuk lastiger te voorzien. Zonder garantie of een garantie vanuit Cambodja zou ik er waarschijnlijk geen geld in gestopt hebben. Besides, dat gezeur over dat de hoge rente ergens vandaan moet komen: Icesave zat niet zo heel veel hoger dan een paar van de concurrenten. Zo onwaarschijnlijk was die hoge rente dus niet.
maar waarom verleent dnb dan een vergunningquote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:06 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik wist het ook niet, maar ik lees nu toch dat het bekend was dat alleen al de Landsbanki veel groter is dan de IJslandse overheid zou kunnen betalen mocht hij omvallen. Bovendien blijkt de IJslandse overheid al een tijd in de financiėle problemen. Helemaal onverwacht is het dus niet.
Ware het niet dat 20000*125000=2.500.000.000 en niet 240.000.000quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat moet te betalen zijn voor ijsland, ik heb weer hoop
Precies, en dan praten we nog over het maximum. Ik denk dat de helft van de mensen er absoluut geen 20.000 euro op heeft staan. Dus met een beetje geluk (voor IJsland) kunnen ze met een kleine 150 miljoen klaar zijn (wat betreft de nederlandse spaarders dan).quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat moet te betalen zijn voor ijsland, ik heb weer hoop
De DNB verleent alleen een vergunning om hier te mogen bankieren. Hoe IJsland zijn depositogarantiestelsel regelt is het probleem van DNB niet.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar waarom verleent dnb dan een vergunning
maar mee eens het is schofterig om de rekeningen te blokkerenquote:"Ik ben er doodziek van dat die walvisvaarders mijn rekening hebben geblokkeerd."Veel rekeninghouders, die voor het dichtgaan van de Icesaves website nog snel hun geld terugstortten, hebben wel een bericht gekregen dat dit met succes is gebeurd, maar hebben desondanks geen cent ontvangen. "Waar is ons geld gebleven, het is toch afgeschreven... maar waar is het dan? Waar zwerft ons geld?" vraagt William Sijtsma wanhopig.
Ook Fred de Wilde kreeg per mail overboekingbevestigingen van Icesave, maar er verscheen geen dubbeltje op zijn Postbank-tegenrekening. "Dit is diefstal en misleiding!"
Ai, foutje, mijn excuus.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:10 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Ware het niet dat 20000*125000=2.500.000.000 en niet 240.000.000
Het is gewoon niet te zeggen hoeveel mensen er boven die 20887 zitten, dus ook niet te zeggen hoeveel IJsland maximaal uit moet betalen. Het theoretische maximum ligt dus in ieder geval boven het werkelijke totaal.
Niet best. Het geld lijkt steeds verder weg.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:39 schreef Tourniquet het volgende:
Voor de eerste 20.000 euro moeten zij vooralsnog aankloppen bij de IJslandse overheid.
Bos benadrukte opnieuw dat hij alles in het werk stelt om IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse spaarders. Hij zei niets te voelen voor het SP-voorstel om als Nederlandse Staat ook garant te staan voor de eerste 20.000 euro.
Volgens de bewindsman mag de belastingbetaler niet opdraaien voor het falen in IJsland.
te meer omdat die contractuele passage specifiek voor NLD geschrapt was.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar mee eens het is schofterig om de rekeningen te blokkeren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |