abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:47:48 #1
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62237462

Vorige topics:
Icesave (Landsbanki), betrouwbaar?
Icesave (Landsbanki) #2, end of story?
Icesave (Landsbanki) #3, waar we angstig op ons geld wachten

Een aantal feiten op een rijtje:

-De IJslande kroon heeft dit jaar een enorme duikeling gemaakt t.o.v. de Euro (44%)
Daarom heeft IJsland de kroon aan de euro gekoppeld voor 131 kroon per euro (bron)
Omdat er onvoldoende steun in de markt is, heeft IJsland de kroon weer losgekoppeld (bron)
De afgelopen 2 weken (8 oktober t.o.v. 25 september) is de kroon 50% in waarde gedaald t.o.v. de euro (grafiek van de ECB)

(bron van deze afbeelding: wisselkoersen.nl
-De drie grootste IJslandse banken (Kaupthing, Glitnir en Landsbanki) zijn 8x zo groot als het bruto binnenlands product van IJsland.
Het IJslandse depositofonds zit ook krap bij kas. Eind 2007 had het 67 miljoen euro in kas, terwijl er 200(!) keer zoveel geld is ondergebracht bij de banken (bron).

-De IJslandse overheid heeft alle banken genationaliseerd. Het heeft Landsbanki zelfs onder curatele gezet (bron, bron 2)

-Rusland gaat IJsland 4 miljard euro lenen (bron)

-DNB gaat de Nederlandse klanten van Icesave helpen.
In geval van een faillissement moet IJsland de eerste 20.887 euro vergoeden. Voor al het spaargeld tussen de 20.887 en 100.000 euro staat het Nederlandse deposito-garantiestelsel garant. (bron,bron 2)

-Momenteel (7 oktober) is Icesave.nl vrijwel onbereikbaar. Nederlandse spaarders zouden echter nog wel gewoon bij hun spaargeld kunnen. Dit in tegenstelling to de Britse spaarders, die geen geld op kunnen nemen. Icesave heeft daar het recht om betalingen 60 dagen op te schorten. In Nederland had het eerst ook deze mogelijkheid, maar na protesten is deze passage geschrapt
Zie nieuwe berichten, niemand heeft dinsdag geld terug kunnen halen

[7 oktober 23.45]
RTL nieuws meldt: "Spaarders die hun geld op de IJslandse internetbank Icesave hebben gezet, kunnen dat er niet meer afhalen. Dat heeft DNB laten weten na overleg met de Icesave-top."
(bron - RTL nieuws video )

[8 oktober 00.30]
De normale site van Icesave is nu niet meer te bereiken. De volgende pagina verschijnt nu:

[8 oktober 09.30]
Een aantal spaarders heeft via het Nationaal Incasso Bureau (NIB) beslag laten leggen op tegoeden van Icesave Nederland en het IJslandse moederbedrijf Landsbanki (bron)
aanmelden bij deze claim (8 oktober 12.00 niet bereikbaar)

NIB: Aangezien Icesave zijn verplichtingen niet na kan komen is een claim niet meer zinvol

[8 oktober vanaf 12.00]
Hans de Bruin (RTL): spaarders moeten maar hopen dat het goed komt
FEM usiness: Icesave zet 100.000 spaarders in de kou
Chaos rond Icesave compleet, personeel weg
Regering IJsland weigert garantie Britse spaarders
ING koopt spaartegoeden IJslandse banken

Het lijkt er op dat mensen die hun geld ondanks de drukte weg hebben kunnen halen bij Icesave, nog niet veilig zijn. Vermoedelijk zijn alle opdrachten na maandag 14.00 (die dinsdag in de loop van de dag verwerkt worden) niet in behandeling genomen.
Grote zorgen bij spaarders, weggehaalde Icesave-gelden nog niet op rekening

Zie 2 berichten hieronder, Icesave bevestigt nu zelf ook dat veel transacties niet zijn uitgevoerd

In totaal staat er nog 1,7 miljard euro uit van 120.000 Nederlanders.
Icesave: Zwevende tegoeden staan nog in IJsland

[8 oktober 14.30]
Icesave heeft nu ook op hun site geplaatst dat veel transacties niet doorgevoerd zijn:
quote:
Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiėle problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.

Wij betreuren zeer wat er is gebeurd.

Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave indien nodig te helpen met hun beroep op de dekking in IJsland. Onderstaand persbericht bevestigt dit.

Zodra dat mogelijk is zullen wij op deze site nadere informatie verstrekken.

Het Icesave Nederland team
Ergo:

bedacht door MrFl0ppY

met dank aan MarBu voor een groot deel van de OP, avonne voor een aantal links

[ Bericht 1% gewijzigd door goeiemoggel op 08-10-2008 20:19:57 ]
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:48:18 #2
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_62237473
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:33 schreef joriszss het volgende:
1. Waarom biedt IceSave een rente van 5.25%??? Antwoord: op de interbancaire markt kunnen ze geen geld meer aantrekken, was dit wel gelukt, dan had de rente niet zo hoog geweest.
Waarom kost een KLM ticket 250 euro en een ryanair ticket 10 euro? Het is wel duidelijk, als je met ryanair vliegt moet je ook niet zeuren als je neerstort, daar heb je zelf voor gekozen. Toch?
Vampire Romance O+
pi_62237531
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:48 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Waarom kost een KLM ticket 250 euro en een ryanair ticket 10 euro? Het is wel duidelijk, als je met ryanair vliegt moet je ook niet zeuren als je neerstort, daar heb je zelf voor gekozen. Toch?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_62237541
Ik lees weer mee.
pi_62237559
Ik had sinds de invoering een leuk spaarbedrag weggezet bij IceSave. Denk dat we nu gewoon moeten afwachten tot we het formuliertje kunnen invullen bij de DNB. Gelukkig heb ik nog meer spaarcentjes achter de hand want ik ben net bezig om een nieuwe auto te kopen;
-mRc-
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 8 oktober 2008 @ 17:51:41 #6
39237 crew  H_T
2733
pi_62237563
quote:

[..]

Ja, en als je cyanidevergiftiging krijgt van een Euroshopper gevulde koek is dat ook helemaal je eigen schuld! Had je maar Gulden Krakeling moeten kopen!
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_62237569
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:45 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen risico genomen. Ik heb gewoon mijn spaargeld bij een bank ondergebracht omdat ik van alle kanten te horen kreeg dat ik bij de Postbank enorm genaaid werd - ik heb er verder helemaal niks mee en ik vind het onzin om mij onder te brengen in de categorie mensen die bewust veel risico heeft genomen.
Blijkbaar wel, zonder dat je het wist. Bovendien is het niet zo slim om te luisteren naar andere mensen en daar vervolgens naar handelen. Ik hoop dat je je er zelf ook wat in hebt verdiept.

Het is trouwens ook geen geval eigen schuld, dit is gewoon vooral dikke pech en erg zuur.
quote:
Als bekend is dat Ryanair al een tijd met onveilige vliegtuigen vliegt neem je dat risico toch? Dan is het klote en heb je de pech dat het juist bij jou mis gaat, maar je hebt wel een risico genomen (bewust of onbewust).
pi_62237573
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 15:24 schreef hplaserjet het volgende:
We zullen zien of het IJslandse garantiestelsel werkt, officieel moet je een brief naar de IJslandse Centrale Bank sturen, dat zou genoeg zijn om je geld terug te krijgen, maar dat klinkt helaas te makkelijk om waar te zijn
Mijn brief is in ieder geval al de deur uit..
dag
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:52:24 #9
122648 Bravebart
Kųbenhavn er på plads ja
pi_62237575
quote:

[..]

Maar dan stort je tenminste wel neer met geld op de bank!
Mits je geen Icesave hebt
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 8 oktober 2008 @ 17:56:07 #10
39237 crew  H_T
2733
pi_62237660
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:51 schreef Sloggi het volgende:
[..]

Als bekend is dat Ryanair al een tijd met onveilige vliegtuigen vliegt neem je dat risico toch? Dan is het klote en heb je de pech dat het juist bij jou mis gaat, maar je hebt wel een risico genomen (bewust of onbewust).
Als de Ierse luchtvaartbond nou garandeert dat die vliegtuigen veilig zijn, zou je het dan niet vertrouwen?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:57:26 #11
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_62237698
Net gelezen op een ander forum:
quote:
IJsland dat je in de kou laat staan, is nooit grappig!
Vampire Romance O+
pi_62237703
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:33 schreef joriszss het volgende:
Toch apart dat hier een paar mensen lopen te zeiken dat de DNB beter toezicht had moeten houden, en dat voor de spaarders opgekomen moet worden.....
Maar als ik heel eerlijk ben, dan zou ik het niet fair vinden van de DNB om volledig garant te staan voor de tegoeden bij IceSave (iets wat wel hier gesuggereerd wordt).
Spaarders kiezen er ZELF voor om hun geld onder te brengen bij een buitenlandse bank, omwille van 1,65% meer (t.o.v. de rente geboden door de rabobank). Heel simpel --> meer rendement = hoger risico.
Als de staat deze klap gaat opvangen (met MIJN belastinggeld), dan ben IK degene die de dupe is. Ik heb er nooit voor gekozen om dit risico met mijn spaargeld te nemen, ik heb dus ook niet het voordeel van het hoge rendement, maar in het geval van een fail van IceSave mag ik toch opdraaien voor de kosten...... beetje apart.
Dit is hopelijk wel een goede (maar ook dure) les geweest voor een hele hoop spaarders. Ik heb zelf ook getwijfeld om mijn geld te storten bij IceSave, maar na wat onderzoek vallen dan de volgende dingen op:

1. Waarom biedt IceSave een rente van 5.25%??? Antwoord: op de interbancaire markt kunnen ze geen geld meer aantrekken, was dit wel gelukt, dan had de rente niet zo hoog geweest.
2. Het garantiefonds van Iceland is maar zeer beperkt gevuld, ik meen dat er iets van 80 miljoen Euro in zat, terwijl alleen al IceSave voor meerdere MILJARDEN aan Engelse Ponden hadden geleend in Engeland (oftewel, ze kunnen niet eens die spaarders tegemoet komen, laat staan ALLE spaarders).

En dan besluit een weldenkend mens, ik blijf lekker in Nederland.

ps. Een staat die ook nog eens voor 100% zijn spaarders indekt zorgt er alleen maar voor dat de banken die overblijven in de toekomst nog steeds risicovol gedrag blijven vertonen, ze hebben wel de upside gains maar niet de downward losses. (gratis optie dus).
Even voor de duidelijkheid, de 5,25% konden ze geven, daar de hypotheekrente op 8 a 9% staat in IJsland.
Daarnaast ga je er toch van uit, dat als de eerste 20.000 door IJsland wordt gedekt en de rest door Nederland, dat er achteraf niet gezegd kan worden, Ja sorry, wij zijn niet huis zoek het maar lekker uit in je eigen land. Wat heeft de DNB dan nog voor respect, als ze met zo'n houding zaken doen. Je verwacht toch, dat IJsland geen bananenrepubliek is ? Je zoekt alles uit, zelfs Landsbanki staat vermeldt in de registers van DNB. Al met al, moet Nederland gewoon opkomen voor zijn Nederlandse spaarders, ook als ze nu door een net land als IJsland in de steek gelaten worden. En trouwens, ik geloof dat een ING best wel 120000 spaarders in zijn bestand wil hebben ! Als dank zullen deze spaarders ING best wel een gunst willen geven.
pi_62237705
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:52 schreef petre86 het volgende:

[..]

Mijn brief is in ieder geval al de deur uit..
Alle topics lezende raad ik iedereen af de claimbrief nu al op te sturen.
Je doet daarmee namelijk ook afstand van rechten.
Het belang voor de NL staat is m.i. zo groot dat er een fatsoenlijke oplossing moet komen voor NL spaarders. Anders heeft het grote gevolgen voor de NL (en Europese) economie. Bijvoorbeeld dat er geen auto's meer gekocht worden. Dat is al flink afgenomen!
pi_62237723
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:56 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Als de Ierse luchtvaartbond nou garandeert dat die vliegtuigen veilig zijn, zou je het dan niet vertrouwen?
Niet als die bond veiligheid garandeert, terwijl de waarde van die garantie bijna honderd keer (ik noem maar wat) groter is dan de totale economie van Ierland (aangezien de bond voor een goede vergelijking genationaliseerd moet zijn). Bovendien heeft die bond al aardig wat miljarden moeten lenen e.d. om overeind te blijven...
pi_62237736
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:57 schreef MouseOver het volgende:
[..]

pi_62237843
Ijslandse kroon:
Datum Koers
8-10-2008 0,3774
7-10-2008 0,5076
6-10-2008 0,5128
3-10-2008 0,6405

waaaaaajooooooo
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:03:27 #17
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62237846
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:29 schreef James52 het volgende:

[..]

Wachten of iemand de spaarrekeningen opkoopt (ING?) zo niet, tot er een formulier op de website van DNB komt om een beroep te doen op het garantie stelsel.
Als Wouter Bos met 'zijn' Fortis/ABN nu die dingen opkoopt... is ie mijn held.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:03:41 #18
141482 Q.
JurassiQ
pi_62237852
Blij dat ik geen spaargeld heb. .
For great justice!
pi_62237906
quote:
[..]

.
pi_62237908
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:03 schreef Q. het volgende:
Blij dat ik geen spaargeld heb. .
De mensen hier nu ook niet meer .
pi_62237934
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:57 schreef Michel74 het volgende:

[..]

Alle topics lezende raad ik iedereen af de claimbrief nu al op te sturen.
Je doet daarmee namelijk ook afstand van rechten.
Het belang voor de NL staat is m.i. zo groot dat er een fatsoenlijke oplossing moet komen voor NL spaarders. Anders heeft het grote gevolgen voor de NL (en Europese) economie. Bijvoorbeeld dat er geen auto's meer gekocht worden. Dat is al flink afgenomen!
Wat er letterlijk staat:
quote:
In the event that payment is remitted from the The Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund, I am aware that according to Article 10, paragraph 3, of Act No. 98/1999 on Deposit Guarantees and Investor-Compensation Scheme, my claim against the bank or bankruptcy estate concerned will be taken over by the Fund. By accepting compensation from the Fund, I therefore assign my claim against the bank or bankruptcy estate concerned to the Fund in respect of the amount compensated.
Alleen wanneer er tot betaling overgegaan wordt, en ik dus mijn geld terug heb, neemt het fonds mijn claim op de bank over. Terecht overigens. Als de bank het fonds terug kan betalen, prima. Ik wil dat het fonds mij z.s.m. betaalt.
dag
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:07:30 #22
141482 Q.
JurassiQ
pi_62237959
Eventjes een oud standpunt van de Rabo aanhalen:
quote:
'Garantie- stelsel misbruikt'

dinsdag 08 juli 2008

DEN HAAG - Buitenlandse spaarbanken bieden onrealistisch hoge rentes op hun spaarrekeningen aan.
Daarmee misbruiken zij het garantiestelsel dat consumenten moet beschermen tegen faillissement van hun bank.

Die felle kritiek komt van Rabobank, marktleider in Nederland op het gebied van sparen. De bank wil de kwestie voorleggen aan toezichthouder AFM om te bekijken of er sprake is van misleidende reclame.

Rabobank heeft net als andere grote banken te lijden onder de felle concurrentie van spaarstunters. Die banken - veelal van Turkse of Russische origine - bieden aanzienlijk hogere rentes dan bijvoorbeeld ING en Fortis. "Dat doen ze alleen omdat ze elders geen geld kunnen aantrekken", aldus Rabo-topman Bert Heemskerk in het Financieele Dagblad. "Het zijn banken waarvan ik de naam soms niet eens ken."

Voor spaargeld geldt het zogenoemde 'deposito-garantiestelsel'. Spaarders krijgen bij faillissement van hun bank hun inleg tot 20.000 euro volledig terug, daarboven geldt een eigen risico van tien procent tot maximaal 38.000 euro. De regeling wordt bekostigd door alle in Nederland gevestigde banken. Rabobank draagt het meeste bij.

"Het stelsel stelt zwakke, buitenlandse banken in staat om spaargeld binnen te halen. Feitelijk zeggen ze in hun advertenties: 'U hoeft zich geen zorgen te maken. Als we omvallen, betaalt de Rabo de schade", aldus Heemskerk.

Bron: BN/De Stem
http://www.bndestem.nl/al(...)telsel-misbruikt.ece
En toen ging iedereen zeuren dat ze zich niet aan moesten stellen. !

En nu:
quote:
Rabo wil niet meer volledig meewerken aan garantieregeling

De Rabobank is vanmiddag hard in botsing gekomen met minister Bos over het Depositogarantieregeling van 100.000 euro per rekeninghouder voor de IJslandse bank Icesave.

De banken moeten opdraaien voor verliezen die elders worden gemaakt, dat stelt Bos en DNB. De Rabo gaat niet zondermeer akkoord met de nieuwe regeling die Bos eerder deze week verkondigde.

Bericht van de Rabobank aan RTLZ:
Zoals bekend heeft Rabobank reeds voor de zomer aandacht gevraagd voor het gevaar dat kleine zwakkere banken in Nederland grote spaarbedragen aantrekken met niet marktconforme, hoge rentes. Hiermede tegelijkertijd op een oneigenlijke wijze gebruikmakend van het Nederlandse deposito garantie systeem. We hebben erop gewezen dat spaarders risico’s liepen.

Rekening niet volledig bij het Nederlandse bankwezen
We hebben er vervolgens toen ook op gewezen dat sommige buitenlandse garantiesystemen niet waterdicht zijn. Een en ander hebben wij destijds eveneens aangekaart bij de toezichthouders.

Allereerst moet natuurlijk nu gezocht worden naar een bevredigende oplossing voor de gedupeerde spaarders, maar gegeven de zorgplicht van alle partijen: spaarders, toezichthouders, overheden en banken.

Het kan niet zo zijn dat de rekening zondermeer volledig bij het gezonde Nederlandse bankwezen wordt gelegd.

Bron: RTL Z.
For great justice!
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:08:05 #23
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62237974
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:03 schreef James52 het volgende:
Ijslandse kroon:
Datum Koers
8-10-2008 0,3774
7-10-2008 0,5076
6-10-2008 0,5128
3-10-2008 0,6405

[ afbeelding ]

waaaaaajooooooo
Ik heb net toevallig wat koersinfo aan de OP toegevoegd. Ik denk dat dit grafiekje ook wel mooi is.
De laatste 2 weken heeft de kroon 50% van zijn waarde verloren (t.o.v. de euro)
pi_62237989
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:06 schreef petre86 het volgende:

[..]

Wat er letterlijk staat:
[..]

Alleen wanneer er tot betaling overgegaan wordt, en ik dus mijn geld terug heb, neemt het fonds mijn claim op de bank over. Terecht overigens. Als de bank het fonds terug kan betalen, prima. Ik wil dat het fonds mij z.s.m. betaalt.
Dus moeten we die claimbrief nou invullen en opsturen of niet???
pi_62238025
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:57 schreef grijfland het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid, de 5,25% konden ze geven, daar de hypotheekrente op 8 a 9% staat in IJsland.
Daarnaast ga je er toch van uit, dat als de eerste 20.000 door IJsland wordt gedekt en de rest door Nederland, dat er achteraf niet gezegd kan worden, Ja sorry, wij zijn niet huis zoek het maar lekker uit in je eigen land. Wat heeft de DNB dan nog voor respect, als ze met zo'n houding zaken doen. Je verwacht toch, dat IJsland geen bananenrepubliek is ? Je zoekt alles uit, zelfs Landsbanki staat vermeldt in de registers van DNB. Al met al, moet Nederland gewoon opkomen voor zijn Nederlandse spaarders, ook als ze nu door een net land als IJsland in de steek gelaten worden. En trouwens, ik geloof dat een ING best wel 120000 spaarders in zijn bestand wil hebben ! Als dank zullen deze spaarders ING best wel een gunst willen geven.
waarom zou je dat als ING willen doen?

morgen neemt dan iedereen zijn spaargeld weer op om het te droppen bij de eerste beste obscure bank.

toch allemaal gegarandeerd, iemand anders pikt de rekening wel weer op.

ING is gek, die betalen via de garantieregeling daar zelfs aan mee.....
pi_62238027
Afwachten maar. Ik heb wel vertrouwen in een goede oplossing, is het niet van IJsland, dan wel van Nederland/DNB, maar we zullen moeten zien wat het wordt.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:10:46 #27
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62238042
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:07 schreef Q. het volgende:
[..]

En nu:
En terecht. Alle goudzoekers met dollartekens in hun ogen gaan met instabiele banken in zee. En wie betaalt het als de shit down the drain gaat? Precies, degenen die hun zaken wel goed voor elkaar hebben...
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuļtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 18:10:47 #28
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62238045
quote:
[..]

Dit vind ik leuk!!

Tijdje geleden deze tegen gekomen.
Daarna in de Spits ook een zelfde soort cartoon gezien..:

Aan Fortis vragen of ze geld van je willen lenen, is nooit grappig.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_62238069
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:08 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Wacht eerst af wat DNB te vertellen heeft. Die brief een dag eerder of later opsturen zal weinig uitmaken.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:12:04 #30
141482 Q.
JurassiQ
pi_62238080
De reacties bij dit dit nieuwsbericht destijds ook:

http://www.ad.nl/economie(...)ders_spaarmarkt.html

!
For great justice!
pi_62238098
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:12 schreef Q. het volgende:
De reacties bij dit dit nieuwsbericht destijds ook:

http://www.ad.nl/economie(...)ders_spaarmarkt.html

!
.
quote:
De kans dat Landsbanki omvalt is klein. De kans dat Fortis omvalt is een groter. Landsbanki maakt winst en heeft een A2 rating. Verder is het opmerkelijk dat klanten van RaboDirect in Ierland gewoon 5,25% op hun spaargeld kunnen krijgen. Het lijkt er op dat Rabobank in Nederland hypotheken tegen te lage rentepercentages heeft verkocht en dit niet meer met hogere spaarrentes kan compenseren.
[ citeer ] WT - Groningen - 07/07/08 - 17:13:58 2

.
pi_62238107
Sodeju, dat ging rap.
Benieuwd hoe het verder verloopt.
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 18:16:26 #33
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62238174
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:08 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Tot er op de site van DNB zelf staat dat het formulier beschikbaar is en hoe te werk te gaan... hoef je nu nog niets te doen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_62238193
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:08 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Ik heb net toevallig wat koersinfo aan de OP toegevoegd. Ik denk dat dit grafiekje ook wel mooi is.
De laatste 2 weken heeft de kroon 50% van zijn waarde verloren (t.o.v. de euro)
Stijgen de prijzen daar ook zo hard of kan je daar nu leuk aankopen doen met euro's?

Als ik over die euro's kon beschikken natuurlijk
pi_62238217
Ik stuur nog geen claimbrief op. Straks krijgen we daar weer gedonder mee. Ja maar...jij hebt het heft al in eigen handen genomen, zoek en regel het dan ook maar verder. Eerst wil ik weten wat DNB gaat doen.
Die staat veel sterker dan een zo'n briefje, want dat lijkt op verdeel en heers ! Gewoon al die briefschrijvers afdoen met een dooddoener. DNB kan moeilijker aan de kant gezet worden, want dan staan ze aardig in hun hemd, dus ik wacht even af, waar BOS mee komt en DNB.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:19:02 #36
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62238242
Claimbrief heeft volgens mij sowieso ook geen zin tot de moedermaatschappij insolvent is verklaard. Al zal dat waarschijnlijk niet lang meer duren.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuļtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_62238247
nu in EenVandaag IceSave
Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
pi_62238335
TerugVindPoen
pi_62238389
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:19 schreef secondant het volgende:
nu in EenVandaag IceSave
Geweldig stukje TROS journalistiek weer
pi_62238445
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:19 schreef secondant het volgende:
nu in EenVandaag IceSave
Alles duikt er weer bovenop om de grootste jankverhalen los te krijgen. 'Dat scoort lekker'. Wat heeft een ander eraan om te weten dat Truus uit Lutjebroek 15k kwijt is (wat nog helemaal niet zeker is dat je dat écht kwijt bent)? Voelt 't dan minder erg als je zelf ook geld bij Icesave had geparkeerd?

.
pi_62238470
Ik heb nog even telefonisch contact gehad met de nederlandse bank, tot de website van de nederlandse bank anders zegt is de bank icesave en de moederbank nog niet failliet. Ook zal de staat IJsland gewoon het spaargeld tot het 20.000+ euro bedrag uitkeren.
pi_62238571
TVP

Facts don't care about your feelings
pi_62238594
Tja, wie spaart er nou bij een bank die Ice-save heet:

Je zakt ermee zo door het ijs, met die global warming vraag je om problemen ! Zo save is dat ijs !
pi_62238622
Gaat hard, dit topic en met IceSave...
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_62238637
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:33 schreef Bankfurt het volgende:
Tja, wie spaart er nou bij een bank die Ice-save heet:

Je zakt ermee zo door het ijs, met die global warming vraag je om problemen ! Zo save is dat ijs !
Wie parkeert zijn geld bij een bank die opgericht is door boeren, daar zit ook een luchtje aan.
pi_62238638
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:28 schreef Redux het volgende:
Ik heb nog even telefonisch contact gehad met de nederlandse bank, tot de website van de nederlandse bank anders zegt is de bank icesave en de moederbank nog niet failliet. Ook zal de staat IJsland gewoon het spaargeld tot het 20.000+ euro bedrag uitkeren.
Ik geloof er niks van (wel dat ze het zeggen maar niet dat ze gaan dokken)
Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
pi_62238641
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

waarom zou je dat als ING willen doen?

morgen neemt dan iedereen zijn spaargeld weer op om het te droppen bij de eerste beste obscure bank.

toch allemaal gegarandeerd, iemand anders pikt de rekening wel weer op.

ING is gek, die betalen via de garantieregeling daar zelfs aan mee.....
Nou, nee, niet helemaal. de klanten slaken een zucht van verlichting dat ze bij een solide Nederlandse bank zitten, en besluiten het tegoed daar te laten staan. (ookal zakt de rente naar 2,5%, tis de postbank tenslotte)
pi_62238662
quote:
ik hoop het. pff... voortaan spaar ik bij Nederlandse banken.
pi_62238691
quote:
En daar richt het onderzoek van BOS zich ook op !
a) De staat kan er zo maar niet makkelijk bij weglopen
b) Ze willen toch geen bananenrepubliek genoemd worden
c) Landsbanki stond keurig genoteerd bij DNB.
d) de DNB vergoede het 2e gedeelte, dan geef je toch het vermoeden dat het goed zit.
e) Ze kunnen wel zeggen we vergoeden niks, maar Landsbanki bestaat toch nog gewoon ?
f) Wat is deze bank waard ? 1,6 miljard ? Kopen die hap, ze zitten in diverse landen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:44:07 #50
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_62238837
Terugvindgarantiestelsel...
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_62238927
Eigenlijk is het best raar, die bank is officieel niet failliet, maar we mogen ons geld er niet meer opnemen? Sterker nog, ze zijn genationaliseerd, dus zal het nog wel even duren voor ze echt failliet zijn, hoe kunnen ze ons ervan weerhouden ons geld te innen?

En nog erger, als we moeten wachten tot heel IJsland failliet is, dan is er toch ook niks meer over van het IJslandse garantiestelsel....
pi_62238968
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:47 schreef MoneyTalks het volgende:
Eigenlijk is het best raar, die bank is officieel niet failliet, maar we mogen ons geld er niet meer opnemen? Sterker nog, ze zijn genationaliseerd, dus zal het nog wel even duren voor ze echt failliet zijn, hoe kunnen ze ons ervan weerhouden ons geld te innen?

En nog erger, als we moeten wachten tot heel IJsland failliet is, dan is er toch ook niks meer over van het IJslandse garantiestelsel....
Mag ook niet, dat is precies waar de consumentenbond (morgen?) een kort geding start tegen icesave.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:50:35 #53
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62238995
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:47 schreef MoneyTalks het volgende:

Ja, plus dat de IJslanders nog wel 1890 euro per dag mogen opnemen. Waarom wij dan niet?
pi_62238999
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:49 schreef James52 het volgende:

[..]

Mag ook niet, dat is precies waar de consumentenbond (morgen?) een kort geding start tegen icesave.
Dat is inmiddels afgeblazen.
pi_62239013
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:

[..]

d) de DNB vergoede het 2e gedeelte, dan geef je toch het vermoeden dat het goed zit.
e) Ze kunnen wel zeggen we vergoeden niks, maar Landsbanki bestaat toch nog gewoon ?
f) Wat is deze bank waard ? 1,6 miljard ? Kopen die hap, ze zitten in diverse landen.
Deze bank heeft natuurlijk wel wat meer dan 1,6 miljard aan spaartegoeden. Sowieso al minimaal 4,8 miljard van Nederland en Engeland. Dan is er nog al het geld van de Ijslanders zelf.

Dat de DNB het 2e deel vergoed is leuk, maar neemt niet weg dat de meeste mensen juist onder die 20.000 euro zitten. En als Ijsland zegt van jongens bekijk het maar, wat gaan we daar dan aan doen? Sancties geven? Ze zijn toch al zo goed als failliet.

Desalniettemin heb ik er hoop op dat Ijsland als de sodemieter met me geld over de brug komt.
pi_62239018
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:50 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Ja, plus dat de IJslanders nog wel 1890 euro per dag mogen opnemen. Waarom wij dan niet?
Inderdaad, laat ons dan in ieder geval 260 euro per dag opnemen
pi_62239090
DNB móet wel voor gaan schieten. Heel Nederland trekt anders in blinde paniek hun bankrekeningen leeg. Als Ijsland zegt: 'garantiestelsel gasmantiestelsel' dan kan Nederland dat immers ook....
Ik zie het toch zeker al in mijn omgeving, mensen die echt in paniek raken over hun spaargeld bij de Postbank/ABN/whatever. Maar goed dit is al gezegd...
pi_62239097
ING (of een andere bank) neemt het niet over vanwege de spaarrekeningen, maar vanwege het veelvoud aan investeringen (hypotheken en bedrijfskredieten) die ertegenover staan. En die investeringen vervallen niet als een bank failliet gaat!
Het Icesave NL spaargeld is voor een grote bank relatief makkelijk te dragen, als ze er een aantrekkelijke leningenportefeuiile voor krijgen.

De reden waarom ik aanraad om te wachten met de claimbrief is dat de dan een claim hebt bij een fonds van de IJslandse overheid, waar veel te weinig geld in zit.
De IJslandse overheid heeft zich vandaag uiterst onbetrouwbaar getoond (overigens wel begrijpelijk) door het uitsluiiten van buitenlandse claims op het garantiefonds.
Kortom: jij draagt je claim over aan het fonds, dat niet aan buitenlanders uit kan/mag keren. En dat misschien alleen nog bij een lege huls van Landsbanki terecht kan. Want de waardevolle delen zijn gekocht door ING o.i.d.
pi_62239127
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:50 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Dat is inmiddels afgeblazen.
Makkelijk is dat "Ik kan het toch niet betalen!" en hup alle acties tegen je worden afgeblazen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:57:23 #60
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_62239173
tvp
pi_62239197
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:35 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Wie parkeert zijn geld bij een bank die opgericht is door boeren, daar zit ook een luchtje aan.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:58:37 #62
91210 Gunnink
Daar heb ik jaren aan gewerkt
pi_62239200
Ofwel een Tvgs-je?
... in het diepste geheim. Kijk en schrijf in mijn fotoboek, kidzzz! :)
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:00:00 #63
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62239231
Ik ga er vanuit dat het geld verloren is. Dan kan het alleen maar meevallen als het toch nog terug komt...
pi_62239241
Inmiddels staat er ook een mededeling op de site van Landsbanki.

Niets nieuws; ze verwijzen je door naar DNB...
Maar ze zeggen niet dat ze failliet zijn; alleen dat ze geen betalingsopdrachten voor IceSave meer verwerken.
pi_62239248
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:54 schreef cinnamongirl het volgende:
DNB móet wel voor gaan schieten. Heel Nederland trekt anders in blinde paniek hun bankrekeningen leeg. Als Ijsland zegt: 'garantiestelsel gasmantiestelsel' dan kan Nederland dat immers ook....
Ik zie het toch zeker al in mijn omgeving, mensen die echt in paniek raken over hun spaargeld bij de Postbank/ABN/whatever. Maar goed dit is al gezegd...
Jep iedereen die ik ken die bij de turkse/ruschische/nibc achtige banken zaten zijn inmiddels gevlogen, en geef ze eens ongelijk, wat ik hier meemaak met icesave wens je niemand.
En voor die 0,5% is het het echt niet waard om zo'n risico te lopen.
pi_62239281
Offtopic: God o god wat ben af en toe blij dat ik af en toe een lambal ben.

Had een rekening aangevraagd, en vorige week de code ontvangen.
Gelukkig nog geen cent op de rekening gezet omdat ik het een tijdje aan wilde zien.

Ontopic: Ik kan me niet voorstellen dat DNB spaartegoeden van Icesave gaat vergoeden. Het blijft een persoonlijke keuze om risico te nemen door geld naar het buitenland door te sluizen.
Het zou krom zijn wanneer de nederlandse staat die risico's gaat afdekken

Ik hoop wel van harte dat de Nederlandse staat Ijsland zo onder druk zet dat ze alsnog tot uitkering overgaan...
pi_62239302
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:00 schreef Juh-Puh het volgende:

Maar ze zeggen niet dat ze failliet zijn; alleen dat ze geen betalingsopdrachten voor IceSave meer verwerken.
De officiele berichtgeving over een faillisement zal via de site van de nederlandse bank lopen. Pas als je het daar leest, weet je dat het officieel is.
Op de site van dnb.nl staat een telefoonnummer, dat kun je bellen voor meer info.
pi_62239359
Hoe zit het bijvoorbeeld als je 200.000 euro bij IceSave had staan ?

Je krijgt dan ca. 20.000 euro terug van Ijsland, en (100.000 - 20.000) = 80.000 euro van Nederland ?

d.w.z.

1) je houdt slechts 100.000 euro over, als het effe meezit ?

2) Op wie gaat de Staat der Nederlanden die 80.000 euro schade verhalen ?

3) Verder: kun je voor de resterende 100.000 euro die je daarna nog resteert om te gaan innen, ergens beslag gaan leggen in Ijsland of zo ? beslag leggen op een paar walvissen in Reykjavik ?
pi_62239418
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef Bankfurt het volgende:

Je krijgt dan ca. 20.000 euro terug van Ijsland, en (100.000 - 20.000) = 80.000 euro van Nederland ?

d.w.z.

1) je houdt slechts 100.000 euro over, als het effe meezit ?

2) Op wie gaat de Staat der Nederlanden die 80.000 euro schade verhalen ?

3) Verder: kun je voor de resterende 100.000 euro die je daarna nog resteert om te gaan innen, ergens beslag gaan leggen in Ijsland of zo ? beslag leggen op een paar walvissen in Reykjavik ?
Zucht, het garantie stelsel snap je blijkbaar, dus waar wat er met de overige 100.000 euro gebeurd snap je dus ook... En als je nu had opgelet is ook al verteld dat de gezamenlijke banken voor deze kosten opdraaien.
pi_62239469
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:01 schreef hydra77 het volgende:
Offtopic: God o god wat ben af en toe blij dat ik af en toe een lambal ben.

Had een rekening aangevraagd, en vorige week de code ontvangen.
Gelukkig nog geen cent op de rekening gezet omdat ik het een tijdje aan wilde zien.

Ontopic: Ik kan me niet voorstellen dat DNB spaartegoeden van Icesave gaat vergoeden. Het blijft een persoonlijke keuze om risico te nemen door geld naar het buitenland door te sluizen.

Ik hoop wel van harte dat de Nederlandse staat Ijsland zo onder druk zet dat ze alsnog tot uitkering overgaan...
Ook jij moet even in de big picture denken. Mocht het echt zo zijn dat IJsland niet uitkeert zal er vast wel een regeling komen voor de spaarders. Niet echt goed voor je economie als er ineens 100.000 mensen hun spaargeld kwijt zijn. Plus dat het niet goed is voor de vertrouwen in de banken algemeen.
pi_62239521
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef Bankfurt het volgende:

In beginsel wel, die ¤ 80.000 krijg je zeker van DNB, die ¤ 20.000...tja, die 'hoor' je iig ook te krijgen...en als ze iedereen hebben uitgekeerd en er is nog wat over, dan wordt dat verdeeld, dus misschien krijg je dan meer dan ¤ 100.000 terug. Maar daar zou ik niet op rekenen.

Die ¤ 80.000 wordt in eerste instantie verhaalt op alle Nederlandse banken.
pi_62239656
Ook met de Postbank gaat het lekker...
quote:
Als gevolg van een technische storing worden op dit moment de saldi van de volgende spaarrekeningen niet getoond: Toprekening - KwartaalExtrarekening - Bonusrenterekening - Internetsparen Ook het doen van overschrijvingen naar/van genoemde rekeningen is daardoor momenteel niet mogelijk.
Technische storing... faillissement... What's the difference? "It has begun..."
pi_62239725
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:00 schreef Juh-Puh het volgende:

en dįt klopt dus niet!
In de voorwaarden staat specifiek dat de rekeningen van Nederlandse klanten niet opgeschort zouden worden (zoals in Engeland). Pas nadat die bepaling werd geschrapt zijn Nederlandse klanten ingestapt.

Dus het is het één of het ander: óf falliet en garantie aanvragen óf doorgaan met transacties uitvoeren in Nederland.

Opschorten, en klanten maanden (?) laten wachten of het wel of niet falliet gaat, hoort daar echt niet bij.
NIB en consumentenbond zouden eigenlijk door moeten zetten om hier duidelijkheid over te krijgen.
pi_62239787
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:19 schreef avonne het volgende:

[..]

en dįt klopt dus niet!
In de voorwaarden staat specifiek dat de rekeningen van Nederlandse klanten niet opgeschort zouden worden (zoals in Engeland). Pas nadat die bepaling werd geschrapt zijn Nederlandse klanten ingestapt.

Dus het is het één of het ander: óf falliet en garantie aanvragen óf doorgaan met transacties uitvoeren in Nederland.

Opschorten, en klanten maanden (?) laten wachten of het wel of niet falliet gaat, hoort daar echt niet bij.
NIB en consumentenbond zouden eigenlijk door moeten zetten om hier duidelijkheid over te krijgen.
Dit is idd een hele vreemde gang van zaken. Ze hebben de regel dat ze het tegoed mogen bevriezen juist geschrapt, maar nu passen ze hem toch gewoon toe
pi_62239798
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:16 schreef Juh-Puh het volgende:
Ook met de Postbank gaat het lekker...
[..]

Technische storing... faillissement... What's the difference? "It has begun..."
postbank ligt dagelijks wel een keer plat
pi_62239872
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:09 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ook jij moet even in de big picture denken. Mocht het echt zo zijn dat IJsland niet uitkeert zal er vast wel een regeling komen voor de spaarders. Niet echt goed voor je economie als er ineens 100.000 mensen hun spaargeld kwijt zijn. Plus dat het niet goed is voor de vertrouwen in de banken algemeen.
Het risico was bekend (namelijk 20k die niet onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel vielen). En waar zou dat geld vandaan moeten komen? De Nederlandse banken zullen het niet vrijwillig ophoesten, en de schatkist mogen ze wat mij betreft ook afblijven. Er is uit den treure gewaarschuwd dat dit zou kunnen gebeuren. En hoe goed is het voor de economie om voor 100.000 man even het verloren spaargeld terug te schenken? Het probleem ligt in IJsland, ga daar dan ook de oplossing zoeken.

Verder hoop ik echt dat jullie je centjes krijgen hoor!
pi_62239884
Wel typisch dat je de 'ha ha, I told you so!' doemdenkers niet zag in de banken met hoge rente topicreeks vóór de kredietcrisis. Maar nu zijn ze er rap genoeg bij om de Icesave gedupeerden uit te lachen.

Matig.

Edit: deze post staat een beetje raar onder die van DonJames, maar het lijkt me duidelijk dat ik het niet over hem en andere meedenkende en meelevende Fok!kers heb.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_62239941
Wat trouwens ook belachelijk is, is dat ze gisteren en eergisteren wel de mailtjes hebben verstuurd met de mededeling 'Icesave bevestiging overboeking', maar vervolgens niet laten weten dat het in werkelijkheid dus niet zo is.
pi_62239969
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het risico was bekend (namelijk 20k die niet onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel vielen). En waar zou dat geld vandaan moeten komen? De Nederlandse banken zullen het niet vrijwillig ophoesten, en de schatkist mogen ze wat mij betreft ook afblijven. Er is uit den treure gewaarschuwd dat dit zou kunnen gebeuren. En hoe goed is het voor de economie om voor 100.000 man even het verloren spaargeld terug te schenken? Het probleem ligt in IJsland, ga daar dan ook de oplossing zoeken.

Meneer Bos ik druk bezig met een oplossing te zoeken in IJsland. Als dit echter niet lukt komt er dus een flinke deuk in het vertrouwen van het deposito systeem. En dat is echt niet goed voor de banken en dus de economie.
pi_62240021
Bij eventuele uitbetaling van het IJslandse centrale bank garantie... is dat dan alleen je nominale bedrag, of is dat inclusief de rente opgebouwd tot maandag... of inclusief de rente opgebouwd tot moment van uitbetaling?
pi_62240025
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:28 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Meneer Bos ik druk bezig met een oplossing te zoeken in IJsland. Als dit echter niet lukt komt er dus een flinke deuk in het vertrouwen van het deposito systeem. En dat is echt voor de banken.
Nogmaals, Icesave viel daar juist niet onder (voor de eerste 20k dan).
pi_62240033
tvp
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:31:04 #83
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_62240057
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:51 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Blijkbaar wel, zonder dat je het wist. Bovendien is het niet zo slim om te luisteren naar andere mensen en daar vervolgens naar handelen. Ik hoop dat je je er zelf ook wat in hebt verdiept.
Dat luisteren ging over de spaarrekening bij de Postbank. Dat is evident en geen geheim, dat het daar gewoon heel slecht geregeld was en je echt een dief van je eigen portemonnee was om daar te sparen. Ik was alleen altijd te lui om het te veranderen.

Net toe ik die koe bij haar horentjes vatte las ik wat dingen over Icesave, heb me er over ingelezen en had niet de indruk in iets enorm risicovols te stappen.

Dit is gewoon pech, kan gebueren. Het lijkt me vooral sneu voor de mensen die er meer dan een ton in hebben zitten.
pi_62240071
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:29 schreef elkravo het volgende:
Bij eventuele uitbetaling van het IJslandse centrale bank garantie... is dat dan alleen je nominale bedrag, of is dat inclusief de rente opgebouwd tot maandag... of inclusief de rente opgebouwd tot moment van uitbetaling?
Lekker belangrijk, als ik me inleg maar terug heb.
pi_62240123
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:31 schreef SCH het volgende:

[..]

Het lijkt me vooral sneu voor de mensen die er meer dan een ton in hebben zitten.
Haha ja, kan je je indenken hoe je je zou moeten voelen in dat geval
pi_62240124
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:29 schreef elkravo het volgende:
Mijn theorie is dat ze zullen zeggen dat het spaartegoed uitbetaald wordt. En aangezien de rente nog niet is bijgeschreven maakt dat daar geen deel van uit. Maar hé, dat is slechts mijn interpretatie, misschien valt het mee.
Dezelfde vraag gaat trouwens ook op voor het Nederlandse DGS, dit is mij ook nooit echt duidelijk geworden.
pi_62240225
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:07 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Zucht, het garantie stelsel snap je blijkbaar, dus waar wat er met de overige 100.000 euro gebeurd snap je dus ook... En als je nu had opgelet is ook al verteld dat de gezamenlijke banken voor deze kosten opdraaien.
De garantieregeling geldt per persoon. Klopt het dat als de rekening een en/of rekening is, je gewoon 200.000 euro krijgt?
pi_62240252
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:37 schreef Windsurfbart het volgende:

[..]

De garantieregeling geldt per persoon. Klopt het dat als de rekening een en/of rekening is, je gewoon 200.000 euro krijgt?
Ja, dat klopt.
pi_62240303
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:30 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat is duidelijk. Echter men hoort over dit prachtige grarantiestelsel (voor welke bank dan ook, Nederlands of niet). Nu blijkt echter dat IJsland niet kan uit betalen. Logische gedachte dan, zeker na de gebeurtenis omtrent Fortis, wat als mijn grote bank omvalt? Kan Nederland dan wel even miljarden op hoesten om mijn spaarcenten veilig te stellen? Het antwoord daarop is nee.

Op deze manier heb je dus een deuk.
pi_62240315
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:37 schreef Windsurfbart het volgende:

[..]

Niet als het daarvoor niet op de rekening stond, natuurlijk
  Moderator woensdag 8 oktober 2008 @ 19:39:54 #92
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_62240323
Wie is zijn geld nu bijna kwijt? ! Any FOK!ers?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_62240339
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:22 schreef MoneyTalks het volgende:
"Als gevolg van een technische storing *kuch* worden op dit moment de saldi van de volgende spaarrekeningen niet getoond: Toprekening - KwartaalExtrarekening - Bonusrenterekening - Internetsparen Ook het doen van overschrijvingen naar/van genoemde rekeningen is daardoor momenteel niet mogelijk.

Onze excuses voor het ongemak."

https://mijn.postbank.nl/internetbankieren/SesamLoginServlet

pi_62240442
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:39 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat is duidelijk. Echter men hoort over dit prachtige grarantiestelsel (voor welke bank dan ook, Nederlands of niet). Nu blijkt echter dat IJsland niet kan uit betalen. Logische gedachte dan, zeker na de gebeurtenis omtrent Fortis, wat als mijn grote bank omvalt? Kan Nederland dan wel even miljarden op hoesten om mijn spaarcenten veilig te stellen? Het antwoord daarop is nee.

Persoonlijk zie ik dat niet zo, maar ik begrijp wel dat sommige minder geļnformeerde mensen dit zo kunnen zien (ook al slaat het nergens op). Wellicht moet de overheid hier duidelijk over zijn dat men met banken die onder het Nederlandse DGS vallen geen risico loopt. Ideetje voor Postbus 51.
  Moderator woensdag 8 oktober 2008 @ 19:43:34 #95
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_62240454
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:40 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]
Postbank heeft wel vaker kuren.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_62240455
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:

[..]

idd dan kunnen ze het helemaal vergeten
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_62240516
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:07 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

dat denk ik dus niet.

de huidige wettelijke regeling is nog steeds dat er een bankgarantie regeling geldt voor 0 - 20k (100% en van 20k - 40k (90%). Als er uitgekeerd moet worden voert de DNB dit uit, en verhaalt dit op de overige banken.

Iets anders dan dit staat er thans niet in de wet. dit is de huidige tekst van het besluit:
http://wetten.overheid.nl(...)esult/javascript=yes

zie aritkel 26(4): geen melding van de hogere grens. Mijn conclusie is dan ook vooralsnog dat de staat (en dus de belastinigbetaler) voor de hogere garantie opdraait, en niet de banken.
pi_62240539
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:28 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Meneer Bos ik druk bezig met een oplossing te zoeken in IJsland. Als dit echter niet lukt komt er dus een flinke deuk in het vertrouwen van het deposito systeem. En dat is echt niet goed voor de banken en dus de economie.
Tot nu toe bestond de vertrouwenscrisis alleen bij banken en bedrijven. Particulieren hadden nog nergens last van. En wat hebben we nu?

Belgen pensioen kwijt
Nederlanders en Britten spaargeld kwijt
IJslanders arm door geldontwaarding.

Het sentiment kan zó omslaan naar een algemeen gevoel onder de bevolking dat niemand veilig is. Ja, dan kan elke bank een bankrun krijgen.
pi_62240567
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

Persoonlijk zie ik dat niet zo, maar ik begrijp wel dat sommige minder geļnformeerde mensen dit zo kunnen zien (ook al slaat het nergens op). Wellicht moet de overheid hier duidelijk over zijn dat men met banken die onder het Nederlandse DGS vallen geen risico loopt. Ideetje voor Postbus 51.
Het gaat er dan ook niet om wat de beter geļnformeerde mens vind, maar wat de gemiddelde mens vind. En daarnaast kan je zelf ook wel bedenken dat als Fortis bijvoorbeeld echt failliet was gegaan de DNB ook niet zomaar even al dat spaargeld kan terugbetalen, dat wordt flink geld bij elkaar sprokkelen.
pi_62240606
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:26 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat trouwens ook belachelijk is, is dat ze gisteren en eergisteren wel de mailtjes hebben verstuurd met de mededeling 'Icesave bevestiging overboeking', maar vervolgens niet laten weten dat het in werkelijkheid dus niet zo is.
ja dat vind ik nog het smerigste
Ik kon dinsdag ochtend nog gewoon overboeken, zou je equens aan kunnen klagen dat ze het stop hebben gezet

overigens voor wat het waard is
http://www.landsbanki.is/(...)outlook2008-2012.pdf
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_62240621
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat denk ik dus niet.

de huidige wettelijke regeling is nog steeds dat er een bankgarantie regeling geldt voor 0 - 20k (100% en van 20k - 40k (90%). Als er uitgekeerd moet worden voert de DNB dit uit, en verhaalt dit op de overige banken.

Iets anders dan dit staat er thans niet in de wet. dit is de huidige tekst van het besluit:
http://wetten.overheid.nl(...)esult/javascript=yes

zie aritkel 26(4): geen melding van de hogere grens. Mijn conclusie is dan ook vooralsnog dat de staat (en dus de belastinigbetaler) voor de hogere garantie opdraait, en niet de banken.
Men kan niet in één dag de wet wijzigen natuurlijk

Ook staat er in deze wet wat het minimum moet zijn. Men mag daar wel van afwijken, maar niet te nadele van de belanghebbende. Verder, Bos heeft deze uitspraak gedaan als staatssecretaris (dus niet als privépersoon W. Bos), en daar mag je ook juridisch vertrouwen aan ontlenen.
pi_62240650
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:30 schreef DonJames het volgende:

[..]

het gaat niet eens om Icesave. Het is voldoende hoe beangstigend snel iets kan gaan. Dinsdag valt een bank om, en maandag telt al niet eens meer mee bij overboekingen.
Het is voldoende dat men angst heeft 3 maanden (of langer) geen baas over je eigen geld te hebben en te moeten wachten op uitbetaling.

Niet voor niks wil men over het algemeen een rekening "zonder voorwaarden" via internet. Men wil eigen baas in eigen portemonnee zijn. Zelf de broek ophouden. En ja, misschien denken mensen dan wel "dan maar geen rente" en in mijn matras
pi_62240666
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ja dat vind ik nog het smerigste
Ik kon dinsdag ochtend nog gewoon overboeken, zou je equens aan kunnen klagen dat ze het stop hebben gezet

overigens voor wat het waard is
http://www.landsbanki.is/(...)outlook2008-2012.pdf
Thnx voor de link.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 oktober 2008 @ 19:51:35 #104
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62240674
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:07 schreef Q. het volgende:
[..]

En nu:
[..]
Ik kan me de frustratie van de rabobank wel voorstellen. Die worden gestraft voor solide zaken doen.
pi_62240746
Terugvindgeld. Hopelijk. .
pi_62240864
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:47 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Het gaat er dan ook niet om wat de beter geļnformeerde mens vind, maar wat de gemiddelde mens vind.
...
Helaas maar al te waar
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:50 schreef avonne het volgende:

[..]

het gaat niet eens om Icesave. Het is voldoende hoe beangstigend snel iets kan gaan. Dinsdag valt een bank om, en maandag telt al niet eens meer mee bij overboekingen.
Het is voldoende dat men angst heeft 3 maanden (of langer) geen baas over je eigen geld te hebben en te moeten wachten op uitbetaling.

Niet voor niks wil men over het algemeen een rekening "zonder voorwaarden" via internet. Men wil eigen baas in eigen portemonnee zijn. Zelf de broek ophouden. En ja, misschien denken mensen dan wel "dan maar geen rente" en in mijn matras
Maar dit ging wél om Icesave! Hier was het één specifiek geval, ga dat nou alsjeblieft, alsjeblieft niet doortrekken naar andere banken die hier geen last van hebben. Het huidige paniek-sentiment is niet nodig, maar het vermoordt de economie. Solide banken kunnen héél snel omvallen, maar dat gebeurt alleen nadat men denkt dat zo'n bank héél snel aan het omvallen is. Het is een selffulfilling profecy, gebaseerd op sentiment en niet op feiten.
pi_62240878
Ik vind trouwens dat ze bij RTL wel erg veel onrust zaaien, als ik niet beter zou weten zou ik er al vanuit gaan dat het geld niet meer uitgekeerd gaat worden.
pi_62240914
De Postbank is op dit moment ook aan het omvallen, zie ook het feit dat ze op dit moment de spaarrekeningen hebben bevroren!
pi_62240956
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:51 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik kan me de frustratie van de rabobank wel voorstellen. Die worden gestraft voor solide zaken doen.
Dat kan ik me ergens ook wel voorstellen, maar dat moeten ze bij DNB regelen, en niet zo uitvallen tegen de concurrerende spaarbankjes. They're barking up the wrong tree.
pi_62240962
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:59 schreef James52 het volgende:
Ik vind trouwens dat ze bij RTL wel erg veel onrust zaaien, als ik niet beter zou weten zou ik er al vanuit gaan dat het geld niet meer uitgekeerd gaat worden.
Idd. Daar stoor ik me mateloos aan . Het dramatische toontje, de suggestieve vragen . Door dit soort media wordt de crisis alleen maar overdreven.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 oktober 2008 @ 20:02:24 #111
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62241013
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:00 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat kan ik me ergens ook wel voorstellen, maar dat moeten ze bij DNB regelen, en niet zo uitvallen tegen de concurrerende spaarbankjes. They're barking up the wrong tree.
Uh, ze hebben het toch aangekaart bij de AFM in Juni?
pi_62241020
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:01 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Idd. Daar stoor ik me mateloos aan . Het dramatische toontje, de suggestieve vragen . Door dit soort media wordt de crisis alleen maar overdreven.
Ja, heel dom. En dan nog die vreselijke stupide hysterische Willem Middelkoop die overal komt blaten.
pi_62241023
quote:
We zitten ondertussen onder de 300 pt, banken failliet, vertrouwen 0 dus er heeft amper iemand overdreven de laatste tijd .
pi_62241060
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.

Het is allemaal zeer lullig voor de mensen die hun centen in Icesave hebben/hadden zitten, maar als je een beetje gaat uitzoeken hoe het zit, zag je dat DNB geen Icesave ondersteunde.

En zelfs die info deed de mensen niet afschrikken. Toen kreeg je verhalen van: "IJsland is een degelijk land die zullen toch niet zomaar omvallen?"

Eigenlijk pure naiviteit.
pi_62241076
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Helaas maar al te waar
[..]

Maar dit ging wél om Icesave! Hier was het één specifiek geval, ga dat nou alsjeblieft, alsjeblieft niet doortrekken naar andere banken die hier geen last van hebben. Het huidige paniek-sentiment is niet nodig, maar het vermoordt de economie. Solide banken kunnen héél snel omvallen, maar dat gebeurt alleen nadat men denkt dat zo'n bank héél snel aan het omvallen is. Het is een selffulfilling profecy, gebaseerd op sentiment en niet op feiten.
Juist, en juist met dit soort problemen (eerst Fortis en nu icsave en het hele gedoe met het garantiestelsel) denken mensen dat ze beter hun geld ergens in een sok kunnen stoppen. En dan gaat het fout inderdaad, ook is leuk dat de media zo leuk paniek zaait (zoals 1 vandaag waarin werd gezegd dat mensen hun geld kwijt zijn).
pi_62241100
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

We zitten ondertussen onder de 300 pt, banken failliet, vertrouwen 0 dus er heeft amper iemand overdreven de laatste tijd .
Misschien komt dat juist omdat er werd overdreven. Sneeuwbaleffect...
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 oktober 2008 @ 20:07:32 #117
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62241187
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:04 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Juist, en juist met dit soort problemen (eerst Fortis en nu icsave en het hele gedoe met het garantiestelsel) denken mensen dat ze beter hun geld ergens in een sok kunnen stoppen. En dan gaat het fout inderdaad, ook is leuk dat de media zo leuk paniek zaait (zoals 1 vandaag waarin werd gezegd dat mensen hun geld kwijt zijn).
De kans IS groot dat mensen hun geld kwijt zijn. IJsland had 67 miljoen in het potje. Alleen de nederlandse spaarders hebben al 1700 miljoen uitstaan. You do the math. Dat is geen paniek zaaien dat is man en paard noemen.

Ik, als spaarder bij de postbank, voel nu echt geen druk om nu daar mijn geld weg te halen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 oktober 2008 @ 20:08:14 #118
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62241205
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:05 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Misschien komt dat juist omdat er werd overdreven. Sneeuwbaleffect...
Ja IJsland valt om door negatieve bericht geving op RTLZ.
pi_62241223
Hoe kom je aan dat bedrag van 67 miljoen? Als dat zo is valt er toch ook weinig "druk" uit te oefenen of wat ?
pi_62241234
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Als iedereen maar dramatisch blijft doen en bij negatieve zaken nóg negatiever reageert, wordt 't vanzelf nóg slechter....
pi_62241237
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:39 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

bij Van Der Hoop is toch ook 38k uitgekeerd? of niet?

(hoewel de meeste klanten daar wel iets meer hadden staan )
pi_62241269
quote:

[..]

Bij de NOS nu (en eerder bij het zes uur journaal) wordt nadrukkelijk gezegd dat Argenta "niet" (belgisch) gegarandeerd wordt.
pi_62241292
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:08 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet en dat weet je zelf ook wel. Er zijn problemen die worden versterkt door negatieve berichtgeving (terecht of onterecht) in de media. Daardoor raken mensen in paniek, daalt het vertrouwen etc. etc. etc.
pi_62241294
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Uh, ze hebben het toch aangekaart bij de AFM in Juni?
Klopt, maar daar is niks uitgekomen (voor zover ik weet). Dan kunnen ze het daar niet mee eens zijn, maar de AFM zal als een soort Rijdende Rechter ongetwijfeld hebben gezegd "Dit is mijn uitspraak en hier moet u het mee doen"'.
pi_62241312
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:07 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik, als spaarder bij de postbank, voel nu echt geen druk om nu daar mijn geld weg te halen.
Je kįn je geld nieteens meer weghalen bij de Postbank, ze hebben alle tegoeden vanavond bevroren. Probeer maar eens via je Mijn Postbank je geld over te schrijven.
pi_62241338
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja, heel dom. En dan nog die vreselijke stupide hysterische Willem Middelkoop die overal komt blaten.
Volgensmij loopt Willem Middelkoop de laatste tijd aardig binnen.
pi_62241350
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:08 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat zal wel meevallen. Maar de mensen die nu roepen dat de Postbank ook gaat omvallen omdat er een technische storing bij de spaarrekeningen is, overdrijven. Op 't moment dat dadelijk overboeken wel weer mogelijk is en iedereen ineens geld gaat weghalen daar valt die bank vanzelf wel om ja .
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 oktober 2008 @ 20:12:45 #128
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62241368
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:08 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe kom je aan dat bedrag van 67 miljoen? Als dat zo is valt er toch ook weinig "druk" uit te oefenen of wat ?
Zie de OP
quote:
Het IJslandse depositofonds zit ook krap bij kas. Eind 2007 had het 67 miljoen euro in kas, terwijl er 200(!) keer zoveel geld is ondergebracht bij de banken (bron).
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:10 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet en dat weet je zelf ook wel. Er zijn problemen die worden versterkt door negatieve berichtgeving (terecht of onterecht) in de media. Daardoor raken mensen in paniek, daalt het vertrouwen etc. etc. etc.
Bullshit. Professionele handelaren raken echt niet onder de indruk van RTLZ, maar van de feiten. Particulieren brengen hun geld hooguit onder bij een andere bank maar onttrekken het niet aan het financiele stelsel door berichten op RTLZ.
pi_62241386
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:09 schreef GForceT1 het volgende:

[..]

bij Van Der Hoop is toch ook 38k uitgekeerd? of niet?

(hoewel de meeste klanten daar wel iets meer hadden staan )
Nog wel meer dan 38k, ik meen iets van een ton ofzo (per persoon).
pi_62241395
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:07 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

De kans IS groot dat mensen hun geld kwijt zijn. IJsland had 67 miljoen in het potje. Alleen de nederlandse spaarders hebben al 1700 miljoen uitstaan. You do the math. Dat is geen paniek zaaien dat is man en paard noemen.

IJslandse banken hadden 67 miljoen in het potje. De staat IJsland zelf niet !! En als dat zo zou zijn, waarom heeft onze kontrolerende instantie DNB dan zitten slapen, die had ons moeten waarschuwen. Daar zijn ze voor. Ze hebben toch Landsbanki in hun overzicht staan.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 oktober 2008 @ 20:13:44 #131
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62241407
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:12 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Dat zal wel meevallen. Maar de mensen die nu roepen dat de Postbank ook gaat omvallen omdat er een technische storing bij de spaarrekeningen is, overdrijven. Op 't moment dat dadelijk overboeken wel weer mogelijk is en iedereen ineens geld gaat weghalen daar valt die bank vanzelf wel om ja .
En ik denk dat dat wel meevalt. Er is tot op heden nog geen enkele bank in de problemen gekomen door een bankrun als hij al niet in de problemen WAS. Niet oorzaak en gevolg omdraaien.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 oktober 2008 @ 20:15:11 #132
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62241468
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:11 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Je kįn je geld nieteens meer weghalen bij de Postbank, ze hebben alle tegoeden vanavond bevroren. Probeer maar eens via je Mijn Postbank je geld over te schrijven.

De postbank internet bankieren website doet het vaker niet dan wel. Het is gewoon een storing. De zoveelste.
pi_62241552
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Zie de OP
[..]

[..]

Bullshit. Professionele handelaren raken echt niet onder de indruk van RTLZ, maar van de feiten. Particulieren brengen hun geld hooguit onder bij een andere bank maar onttrekken het niet aan het financiele stelsel door berichten op RTLZ.
Tuurlijk niet, maar Tiny en Lau wel. Dat zou er voor kunnen zorgen dat ook Nederlandse banken vallen.
pi_62241622
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:15 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

De postbank internet bankieren website doet het vaker niet dan wel. Het is gewoon een storing. De zoveelste.
Ja en heeeeel toevallig zijn het ALLEEN de spaarrekeningen die door deze "storing" getroffen zijn
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:19:58 #135
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62241629
Mooi topic
Wow volgens http://www.ecb.int/stats/(...)ef-graph-isk.en.html is de Kroon daar 25% minder waard geworden in 1 dag!
censuur :O
pi_62241665
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:19 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Ja en heeeeel toevallig zijn het ALLEEN de spaarrekeningen die door deze "storing" getroffen zijn
Geloof je het echt of loop je te trollen?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 oktober 2008 @ 20:22:13 #137
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62241688
quote:

[..]

Eh, spaarrekeningen zijn gekoppeld aan gewone rekeningen. Nogmaals, het zou pas spannend worden als de website van de postbank het langer dan 24 uur doet zonder storing.
pi_62241703
http://afp.google.com/article/ALeqM5g-Sx02NAktt9lq-nspZmfkK8RzWg

Iceland, Britain seek solution to frozen bank funds: Reykjavik

54 minutes ago

REYKJAVIK (AFP) — The Icelandic and British governments will try to find a solution to a dispute over money held by British savers in two frozen Icelandic banks, Iceland's prime minister said on Wednesday.

"The governments of the two countries will immediately review the matter in detail through official channels with a view to finding a mutually satisfactory solution," Prime Minister Geir Haarde said in a statement.

"The government of Iceland is determined not to let the current financial crisis overshadow the long-standing friendship between Iceland and the United Kingdom," he added.

Haarde's comments came after his British counterpart Gordon Brown said London would take legal action against Iceland after the island's second largest bank, Landsbanki, was nationalised and subsequently froze two British subsidiaries, Icesave and Heritable.

Angry British customers have voiced frustration at the bank's silence over the future of their savings after it announced Tuesday that customers could no longer withdraw or deposit money.

"It should be highlighted that on Monday evening changes were made to the Act on the Depositors' and Investors' Guarantee Fund strengthening the position of depositors by giving them priority when allocating assets," Haarde said.

"There is a good possibility that the total assets of Landsbanki will be sufficient to cover the deposits in Icesave," he said, stressing that his government would "support the Depositors' and Investors' Guarantee Fund in raising necessary funds."

Iceland's foreign ministry meanwhile said the country's ambassador to Britain, Sverrir Haukur Gunnlaugsson, had held a meeting Wednesday at the British prime minister's office "with a number of high officials."

"The meeting was held at the request of the Icelandic authorities" and "discussed consultations between the two countries on the financial crisis, its impact on the Icelandic financial system and the situation of Icelandic banks," the ministry said in a statement.

"It has been decided that formal talks between the two governments will begin on further consultations and necessary measures," it added.

(hoezo kan de nederlandse overheid nog geen contact met ze krijgen?)
pi_62241723
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:11 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Ik stel voor mensen met een IQ <100 onder permanente curatele te stellen.
quote:

[..]

Waarom de spaarrekeningen wel en de betaalrekeningen niet? Is niet écht logisch, of wel?
pi_62241812
quote:
Icesave: klanten kunnen gewoon bij hun geld

dinsdag 07 oktober 2008 | 10:31 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 08 oktober 2008 | 19:59

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse klanten van de internetspaarbank Icesave kunnen gewoon bij hun geld. Dat heeft een woordvoerder van Icesave dinsdag gezegd. Maandag nam de IJslandse overheid volledige controle over de nationale bankensector. Icesave is een dochter van de IJslandse bank Landsbanki.

Icesave is op de Nederlandse markt een prijsstunter met een rente van 5,25 procent. Sinds eind mei trok de bank ruim 50.000 Nederlandse klanten aan. ,,De zaken gaan gewoon door. Je kunt gewoon bij je rekening'', aldus de woordvoerder.

In het geval van een faillissement garandeert de IJslandse centrale bank Nederlandse spaarders een bedrag van 20.887 euro. De rest wordt tot een bedrag van 40.000 voor 90 procent door de Nederlandse staat gegarandeerd.
Bron

Uh-huh.

*neemt zich voor nooit een abbonnement op de Gelderlander te nemen*

Al zou het natuurlijk mooi zijn als het zo is.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_62241933
http://ap.google.com/arti(...)cVvn_OE9vKwD93MFBSG6

Iceland struggles, abandons fixed exchange rate
By JANE WARDELL – 25 minutes ago

REYKJAVIK, Iceland (AP) — Iceland plunged further into financial crisis Wednesday as it scrapped plans to nationalize a major bank, instead placing it into receivership, and abandoned attempts to put a floor under its falling currency by pegging it to the euro.

(...)

Meanwhile, the Icelandic central bank, Sedlabanki, said it was giving up attempts to peg its currency to stop the kronur free-falling

(...)

The intervention of the British and Swedish authorities underscores the effect that a full-blown collapse of Iceland's financial system would have on the rest of Europe, given the heavy investment by Icelandic banks and companies across the continent.

(lang stuk, in totaal)
pi_62242130
Waarom schiet de kroon hier omhoog? http://finance.google.com/finance?q=CURRENCY%3AISK

Komt het omdat ze het weer losgekoppeld hebben en dat mensen er nu meer vertrouwen in hebben? Of omdat andere landen er veel geld inpompen?
pi_62242197
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:22 schreef avonne het volgende:
http://afp.google.com/article/ALeqM5g-Sx02NAktt9lq-nspZmfkK8RzWg

Iceland, Britain seek solution to frozen bank funds: Reykjavik

54 minutes ago

REYKJAVIK (AFP) — The Icelandic and British governments will try to find a solution to a dispute over money held by British savers in two frozen Icelandic banks, Iceland's prime minister said on Wednesday.

"The governments of the two countries will immediately review the matter in detail through official channels with a view to finding a mutually satisfactory solution," Prime Minister Geir Haarde said in a statement.

"The government of Iceland is determined not to let the current financial crisis overshadow the long-standing friendship between Iceland and the United Kingdom," he added.

Haarde's comments came after his British counterpart Gordon Brown said London would take legal action against Iceland after the island's second largest bank, Landsbanki, was nationalised and subsequently froze two British subsidiaries, Icesave and Heritable.

Angry British customers have voiced frustration at the bank's silence over the future of their savings after it announced Tuesday that customers could no longer withdraw or deposit money.

"It should be highlighted that on Monday evening changes were made to the Act on the Depositors' and Investors' Guarantee Fund strengthening the position of depositors by giving them priority when allocating assets," Haarde said.

"There is a good possibility that the total assets of Landsbanki will be sufficient to cover the deposits in Icesave," he said, stressing that his government would "support the Depositors' and Investors' Guarantee Fund in raising necessary funds."

Iceland's foreign ministry meanwhile said the country's ambassador to Britain, Sverrir Haukur Gunnlaugsson, had held a meeting Wednesday at the British prime minister's office "with a number of high officials."

"The meeting was held at the request of the Icelandic authorities" and "discussed consultations between the two countries on the financial crisis, its impact on the Icelandic financial system and the situation of Icelandic banks," the ministry said in a statement.

"It has been decided that formal talks between the two governments will begin on further consultations and necessary measures," it added.

(hoezo kan de nederlandse overheid nog geen contact met ze krijgen?)
Blijkbaar dus wel dit is in ieder geval gunstig nieuws stukken beter dan wat ze vanmorgen aan het verkondigen waren
pi_62242248
Op zich een bemoedigend bericht van de IJslandse premier:
quote:
There is a good probability that the total assets of Landsbankinn will be sufficient to cover the deposits in IceSave.

The Icelandic government reiterates that if needed it will support The Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund in raising necessary funds.
Edit: Excuses, zie net dat het hiervoor al was genoemd...
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:40:12 #145
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62242252
Wat dat betreft zou het wel een goede oplossing zijn, denk ik, als hetzelfde gebeurt als in Groot Brittanniė? De aankoop van tegoeden door een andere bank. Dan heeft IJsland ook weer wat meer cash bijvoorbeeld, in een redelijk stabiele munt. Als er in Euro's betaald wordt dan. En dan hebben ze/we ook geen last van het bankgarantiegedoe.

[ Bericht 9% gewijzigd door DolleMina op 08-10-2008 20:45:23 ]
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 oktober 2008 @ 20:41:52 #146
862 Arcee
Look closer
pi_62242310
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:01 schreef hydra77 het volgende:
Inderdaad, maar het komt wel heel ongelukkig uit dat Bos en JP net hebben gezegd dat spaarders zich geen zorgen hoeven maken.

Rationeel zou 't wel kloppen, het is IJsland en geen Nederland, maar om een paar dagen na de geruststellende woorden deze spaarders te laten stikken zou geen vertrouwen wekken (los van of het al dan niet terecht is).
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_62242376
tvp
pi_62242410
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Blijkbaar dus wel dit is in ieder geval gunstig nieuws stukken beter dan wat ze vanmorgen aan het verkondigen waren
Amen
pi_62242473
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Eh, spaarrekeningen zijn gekoppeld aan gewone rekeningen. Nogmaals, het zou pas spannend worden als de website van de postbank het langer dan 24 uur doet zonder storing.
De site doet het weer, kan ook weer bij mijn spaargeld op de toprekening.
pi_62242765
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:46 schreef klipper het volgende:

[..]

De site doet het weer, kan ook weer bij mijn spaargeld op de toprekening.
En nu niet snel alles daar weg halen
pi_62242766
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik weet niet....
Het is duidelijk gericht op het paaien van de Britten.
Ik vind het in schril contrast dat Wouter Bos (nog steeds meen ik) zegt dat men geen contact met de IJslanders kan krijgen.

edit:

Ik neem aan dat "receivership" slaat op Landsbanki, maar ik weet het niet zeker
pi_62242951
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:53 schreef avonne het volgende:

[..]

ik weet niet....
Het is duidelijk gericht op het paaien van de Britten.
Ik vind het in schril contrast dat Wouter Bos (nog steeds meen ik) zegt dat men geen contact met de IJslanders kan krijgen.

edit:

Ik neem aan dat "receivership" slaat op Landsbanki, maar ik weet het niet zeker
naja er was ook niets bekend over fortis t/m vrijdag tot opeens alles genationaliseerd was.
Je ziet dat soort grappen ook met het pc-priveproject etc.

af en toe is de overheid behoorlijk snel
pi_62242981
Op 30 juni 2008 had Landsbanki bijna 32 miljard euro aan bezittingen. Zie http://www.landsbanki.is/(...)ations/?NewsID=12659

Lijkt me dat dat toch voldoende moet zijn om spaarders schadeloos te stellen.
pi_62243063
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
Op 30 juni 2008 had Landsbanki bijna 32 miljard euro aan bezittingen. Zie http://www.landsbanki.is/(...)ations/?NewsID=12659

Valt niet zo te zeggen. Sowieso zijn lang niet alle assets liquide, en als van alle assets 90% nog-niet-afgewaardeerde subprime-hypotheken zijn gaan ze het zeker niet redden. Je hebt dus meer informatie nodig.
pi_62243074
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:58 schreef Roel_Jewel het volgende:

Ik hoop niet dat dat in eigen aandelen was
pi_62243135
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

naja er was ook niets bekend over fortis t/m vrijdag tot opeens alles genationaliseerd was.
Je ziet dat soort grappen ook met het pc-priveproject etc.

af en toe is de overheid behoorlijk snel
Gisteren wisten we zo goed als niks en vandaag blijkt dat DNB gisteren al de hele administratie van Icesave heeft overgenomen en achter de schermen al druk bezig was. Ik denk dat ze (Bos en DNB) vandaag ook al verder zijn dan ze naar buiten brengen, om teleurstellingen en/of angstaanvallen te voorkomen
pi_62243154
Ik heb drie weken lang geprobeerd om 20.000 euries op icesave te storten: lukte steeds niet en werd teruggestort... baalde er al van tot deze week.
Led Zeppelin forever
pi_62243395
UK's Financial Services Authority Statement To Customers
08/10/08

The UK branch of Icelandic bank, Landsbanki, which includes Icesave, has been declared in default in the UK.

(...)

The FSCS will provide further information for customers shortly, to set out what will happen next and how they can make a claim.

http://www.mondovisione.com/index.cfm?section=news&action=detail&id=77892
pi_62243477
@cat22

Ik had mij voorgenomen om niet te ziejewellen hier maar dit had ik gepost op 7 jul. Ik had zelfs speciaal een FOK UID aangemaakt, omdat ik vond dat jullie allemaal wel heel luchtig dachten over de risico's.

Ik wil jullie toch nog één keer waarschuwen (zie mijn posting) op 1ste pagina. ICESAVE ziet er prima uit en is ook vast een goede deal. Het risico is echter veel groter dan de meesten van jullie inschatten:

- De IJslandse munt is 30% gedaald t.o.v. de euro in 2008;
- Het IJslandse garantiefonds heeft slechts 88 Mil. euro in kas en de regering zit in grote financiėle problemen;
- De beurskoers van Landsbanki(het moeder bedrijf) in kronen is gehalveerd de afgelopen 52 weken;
- De markt toont zijn twijfels over de kredietwaardigheid van Landsbanki. Dit uit zich in het flink duurder worden van de z.g.n. Credit Default Swaps (CDS) voor Landsbanki.
- De financiėle wereld staat op dit moment in brand. Niemand weet wie wel of niet goed is voor zijn geld en het vertrouwen is weg.

Hoe groot is de kans dat je je eerste 20K kwijt raakt bij ICESAVE het komende jaar? Ik heb geen idee maar op grond van het bovenstaande denk ik dat die kans zeker groter is dan 1/200ste. De deal die je bij ICESAVE krijgt is op z'n best 0,5% beter dan een gelijkwaardige deal die je bij een andere bank onder het Nederlandse depositogarantiestelsel kunt krijgen. Om dat te rechtvaardigen mag het risico niet groter zijn dan 1 op de 200 om de hoofdsom kwijt te raken, maar ik denk dus dat die kans aanzienlijk groter is......
pi_62243496
Ik had een paar maanden leuk geld op een op icesave staan, maar vertrouwde het twee weken geleden niet meer zo. Na een dag twijfelen, op een beetje geld na, alles teruggeboekt naar de good old Rabo. Ben daar nu natuurlijk erg blij mee. Ik heb dus nog dat bedrag + opgebouwde rente daar staan. Ik heb er echt wel vertrouwen in dat ik het terug krijg, maar man als je die verhalen hoort van mensen die een woning moeten laten passeren omdat ze het geld ff op icesave hadden geparkeerd.

Ik denk zelf dat iedereen over een week wel weer over z'n geld kan beschikken.
I got soul, but I'm not a soldier
pi_62243612
Als het terug is, ga ik het denk ik ook maar bij de Rabo zetten.

Of weten jullie nog een leuke Turkmenistaanse bank ofzo?
pi_62243652
--> [AEX]
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_62243798
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:16 schreef SCH het volgende:
Als het terug is, ga ik het denk ik ook maar bij de Rabo zetten.

Of weten jullie nog een leuke Turkmenistaanse bank ofzo?
CEB blijkt veel klanten aan te trekken op dit moment
pi_62243884
Weet iemand hoe het zit met andere exotische banken, zoals de Turkse Credit Europe Bank of AK Bank? Want deze vallen, itt tot Icesave, naar mijn weten wél volledig (tot 100.000) onder het garantiestelsel van DNB. Maar de huidige financiėle situatie van het Turkse bancaire stelsel is voor mij in nevelen gehuld...
pi_62244010
Icesave klanten in UK kunnen vanaf vrijdag a.s. een claim indienen

http://www.moneymadeclear.fsa.gov.uk/news/firm/icesave.html
quote:
Will I get all of it back or just the first £50,000?
- No retail depositor will lose any money as a result of the closure of Icesave.

When will I get it back?
- As quickly as possible. HM Treasury, the FSA and FSCS are working closely together on the practical arrangements for paying back customers and the FSCS website will be updated with further information on Friday
pi_62244104
Vergeet niet allemaal naar NOVA te kijken om 22.15 op ned. 2. Daar gaat het over Icesave en hopelijk hebben ze een reactie van DNB of Bos,
  woensdag 8 oktober 2008 @ 21:34:36 #167
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_62244325
We zijn vandaag gewoon met zijn 126000-en voor 1,6 mljrd eigenaar geworden van Ijsland! Ik ga mijn geiser claimen en uitbuiten!

Ach, we moeten wel blijven lachen toch. Het is balen maar eerst maar eens afwachten wat er gebeurt de komende dagen.
A nice warm vibraty feeling all through your guttiwuts!
pi_62244507
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:53 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

En nu niet snel alles daar weg halen
Nee natuurlijk niet, laat het daar lekker staan.
Mocht het mis gaan, dan heb ik er toch meer vertrouwen in dat ik het terug krijg dan bij ice save op dit moment.
En ik heb mijn geld gelukkig over twee verschillende banken verdeeld, mocht er 1 klappen, dan is het vroeg genoeg om het van de andere bank af te halen.
pi_62244819
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:49 schreef DonJames het volgende:

[..]

Men kan niet in één dag de wet wijzigen natuurlijk
als fiscalist kan ik je zeggen dat ze dat makkelijk kunnen, vooral als het gaat om buiten werking stellen van allerlei belastingvoordelen zoals investeringspremie etc.
quote:
Ook staat er in deze wet wat het minimum moet zijn. Men mag daar wel van afwijken, maar niet te nadele van de belanghebbende. Verder, Bos heeft deze uitspraak gedaan als staatssecretaris (dus niet als privépersoon W. Bos), en daar mag je ook juridisch vertrouwen aan ontlenen.
formeel is dat niet helemaal zo, maar daar ging het mij ook niet om. Het ging er mij om dat hij alle garantieuitkeringen boven 40k nevernooit kan doorbelasten aan de deelnemende banken. Die gaan wij belastingbetalers gewoon betalen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 21:50:44 #170
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62244924
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

formeel is dat niet helemaal zo, maar daar ging het mij ook niet om. Het ging er mij om dat hij alle garantieuitkeringen boven 40k nevernooit kan doorbelasten aan de deelnemende banken. Die gaan wij belastingbetalers gewoon betalen.
Dat lijkt mij ook niet fair, maar misschien dat de DNB daar wel toe kan dwingen, geen idee eigenlijk... Is er eigenlijk al duidelijk hoe de verdeling van die saldi is? Als het gros van de rekeningen niet meer dan die 40keur bevat, is het een beetje een moot point.
pi_62244948
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:10 schreef avonne het volgende:

[..]

Bij de NOS nu (en eerder bij het zes uur journaal) wordt nadrukkelijk gezegd dat Argenta "niet" (belgisch) gegarandeerd wordt.
dat klopt sinds enkele dagen inderaad

Belgie geeft sinds een paar dagen een 100k garantie.

Aangezien NL alleen het exedent tot 100k zou garanderen, komt het erop neer dat het gehele tegoed uitsluitend onder de Belgische garantie valt. Wel gegarandeerd dus, maar niet onder het NL stelsel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 08-10-2008 21:56:40 ]
  woensdag 8 oktober 2008 @ 21:55:14 #172
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62245082
Volgens mij hier nog niet gemeld (of ik lees er overheen):
quote:
NIB incasso: Beslaglegging Icesave nutteloos, bijna failliet
8 oktober 2008, 21:40 uur | FD.nl/DJ

AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--De voorgenomen beslaglegging door het Nationaal Incasso Bureau (NIB incasso) op de tegoeden van Icesave Nederland zijn afgeketst. Dit als gevolg van een mededeling van Icesave Nederland dat de spaarbank niet langer aan haar verplichtingen kan voldoen. Hierdoor is het leggen van beslag niet zinvol, zo maakt NIB Incasso woensdag bekend.

NIB incasso stelt in een persverklaring de ontstane situatie te betreuren. Er hebben zich bij NIB Incasso in 1,5 dag circa 3.000 Icesave-klanten gemeld met het verzoek om namens hen tot beslaglegging over te gaan, zo meldt de organisatie verder. NIB Incasso verwijst gedupeerden door naar De Nederlandse Bank (DNB).
Van de site van Het Financieele Dagblad
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 8 oktober 2008 @ 21:56:01 #173
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62245111
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Volgens mij hier nog niet gemeld (of ik lees er overheen):
[..]

Van de site van Het Financieele Dagblad
Is al een tijdje bekend.
pi_62245120
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:50 schreef soylent het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook niet fair, maar misschien dat de DNB daar wel toe kan dwingen, geen idee eigenlijk... Is er eigenlijk al duidelijk hoe de verdeling van die saldi is? Als het gros van de rekeningen niet meer dan die 40keur bevat, is het een beetje een moot point.
in theorie kan de wet al dan niet met terugwerkende kracht gewijzigd worden en kan DNB dus dwingen, maar DNB heeft de banken teveel nodig, en als ze het op de spits drijven denk ik dat met name Rabo en ING wel kunnen uitleggen waarom de DNB de schade zelf veroorzaakt heeft.

En als je de regeling goed leest, is de garantieregeling, en dus ook de doorbelasting ervan naar de banken niet van kracht als de bankvergunning van de failerende bank wordt ingetrokken.
Ik ken niet zoveel failliete ontmantelde banken die aan de eisen voor een bankvergunning voldoen, zoals eisen van interne controle, organisatie etc. .
  woensdag 8 oktober 2008 @ 21:56:57 #175
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62245150
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:56 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Is al een tijdje bekend.
Oh, dan heb ik niet goed gekeken. Het staat nog maar net op FD.nl, maar die zijn ook wel vaker wat langzaam met publiceren van nieuws op de site.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_62245282
Zullen we met een fok!deathsquad de top van Icesave even koud maken.

Bij zo'n kredietcrisis heb je nou eenmaal snel een sneeuwbaleffect.

Iemand meer?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:01:32 #177
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62245305
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Oh, dan heb ik niet goed gekeken. Het staat nog maar net op FD.nl, maar die zijn ook wel vaker wat langzaam met publiceren van nieuws op de site.
Het was in het topic nog niet zo vaak genoemd, ik had het al wel in de OP van dit topic (en het vorige) staan.
pi_62245352
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:00 schreef MoneyTalks het volgende:
Iemand meer?
Euh.... tvp
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:02:45 #179
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62245359
quote:

Iemand meer?
Icesave.... was te verwachten dat ze je tegoeden bevriezen.
pi_62245386
Een bevroren spaartegoed in IJsland is nooit grappig.
pi_62245588
Icesave, krijg de tering en geef m'n geld terug
pi_62245626
IceSave, het topje van de ijsberg
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:12:00 #183
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62245669
Met die kou daar hebben banken ook grote problemen om liquide middelen te verwerven
pi_62245700
Reminder: NOVA NED2
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:15:45 #185
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62245782
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

in theorie kan de wet al dan niet met terugwerkende kracht gewijzigd worden en kan DNB dus dwingen, maar DNB heeft de banken teveel nodig, en als ze het op de spits drijven denk ik dat met name Rabo en ING wel kunnen uitleggen waarom de DNB de schade zelf veroorzaakt heeft.
Denk dat we pech hebben...

http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_33875.z24
pi_62245928
Britse overheid pompt 50 miljard in de banksector?
(Nova)
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:20:59 #187
141482 Q.
JurassiQ
pi_62245947
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 @ 22:20 schreef avonne het volgende:
(Nova)
Hoe was het onder die steen?
For great justice!
pi_62245955
Is dat een Van Gogh?

Ga die eens rap verkopen
pi_62246073
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:15 schreef soylent het volgende:

[..]

Denk dat we pech hebben...

http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_33875.z24
geloof maar dat Rabo er iets voor terug krijgt. Als een eigen risico over de hele linie als de rook is opgetrokken, goedkope funding en een paar leuke belastingdeals.
pi_62246302
die knakker in NOVA ging op zoek naar z'n bank.
heel de etage leeg in dat kantoor. oeps. met de noorderzon vertrokken.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_62246327
hmm hele etages op 20 hoog haal je nie ff weg op een dagje, wel?
pi_62246342
"Moderne roof"

Ja, als er geen kredietcrisis was ontstaan, was er bij Icesave niets aan de hand geweest en had niemand gepiept . Logisch dat een bank omvalt als ineens tig mensen hun geld ophalen.... Of denken ze dat elke bank élke euro spaargeld in een kluis heeft liggen
pi_62246367
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:32 schreef James52 het volgende:
hmm hele etages op 20 hoog haal je nie ff weg op een dagje, wel?
Dat zal wel altijd leeg hebben gestaan. Niet onlogisch.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:36:37 #194
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_62246481
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
"Moderne roof"

Ja, als er geen kredietcrisis was ontstaan, was er bij Icesave niets aan de hand geweest en had niemand gepiept . Logisch dat een bank omvalt als ineens tig mensen hun geld ophalen.... Of denken ze dat elke bank élke euro spaargeld in een kluis heeft liggen

Serieus, dat wil je volgens mij echt niet weten
pi_62246575
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
Of denken ze dat elke bank élke euro spaargeld in een kluis heeft liggen
Sommigen denken dat ze een eigen kluis hebben waar hśn euro's in liggen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_62246595
Het was toch de consumentenbond die zo positief was over Icesave?
pi_62246663
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:38 schreef Aether het volgende:
Sommigen denken dat ze een eigen kluis hebben waar hśn euro's in liggen.
En die 5,2 % rente haalt men uit die mooie blauwe geisers zeker. Zouden mensen echt zo stom zijn?
pi_62246684
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:39 schreef SCH het volgende:
Het was toch de consumentenbond die zo positief was over Icesave?
Sinds wanneer geeft de consumentenbond deskundige adviezen?
pi_62246741
Wie geeft die ratings eigenlijk uit? Misschien moeten ze dat systeem ook eens heroverwegen .
pi_62246796
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:43 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wie geeft die ratings eigenlijk uit? Misschien moeten ze dat systeem ook eens heroverwegen .
De banken betalen de rating-bedrijven zelf voor de rating die ze afgeven, ik snap niet dat mensen daar op af gaan. Kijk eventueel in de boekhouding als je daar meer duidelijkheid over wil, zou ik zeggen.
pi_62246839
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
ik snap niet dat mensen daar op af gaan.
Je hoeft toch geen financieel expert te zijn om je geld weg te zetten . Op voedsel zitten toch ook keurmerken e.d., je kan niet alles weten .
pi_62246926
Financieel zag Landsbanki er gewoon goed uit...
pi_62246968
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:28 schreef Ill-Skillz het volgende:
Vergeet niet allemaal naar NOVA te kijken om 22.15 op ned. 2. Daar gaat het over Icesave en hopelijk hebben ze een reactie van DNB of Bos,
"(...) oppassen met Bos, voor je het weet heeft ie weer ee bank gekocht"
pi_62247009
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
Je hoeft toch geen financieel expert te zijn om je geld weg te zetten .
Nee, zeker niet, maar ik vind het raar om ratings af te gaan die bedrijven zelf aanvragen bij een rating-bureau. Als ik niet wist waar ik mijn geld weg zou kunnen zetten dan zou ik zeker niet op die ratings af gaan.
quote:
Op voedsel zitten toch ook keurmerken e.d., je kan niet alles weten .
Daar geloof ik ook allemaal niet in. Als je gewoon groente, vlees, zuivel en fruit eet heb je echt geen keurmerk nodig.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:51:45 #205
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_62247020
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Financieel ziet ING er ook goed uit. Maar als alle rekeninghouders hun geld gaan opnemen dan valt ook het doek .

Volgens mij is er niet één bank die een bankrun overleeft.
pi_62247213
1. die bank zag er financieel goed uit, beter dan sommige banken hier
2. ijsland is financieel geen armzalig land, hogere BNP dan NL (tenminste in 2007)
3. garantiestelsel dus gewoon garantie dat je geld terug krijgt ALS ze failliet gaan
4. andere landen zouden inspringen als ijsland naar klote gaat (scandinavie e.d.)

maar ja met zo'n crisis kan er van alles gebeuren kijk maar naar grote banken in amerika, of in NL zelfs met fortis en ABN... en dan krijg je doordat het IJsland is zo'n bankrun dat iedereen zijn geld weghaalt uit paniek, daar maak je elke bank kapot mee.

dus geef niet de mensen de schuld met "gegokt en verloren", "als je risico's neemt kan het fout gaan" e.d. want dat was het gewoon niet.
pi_62247281
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Mwa, de IJslandse economie kwakkelt al tijden. Al sinds de komst van IceSave op de Nederlandse markt bestaan er twijfels. Zie onderstaand stuk in het AD van 29 mei 2008:
quote:
De situatie rond de IJslandse banksector was de afgelopen maanden zorgelijk. De kredietcrisis heeft het eiland harder getroffen dan andere landen. De IJslandse banken hadden veel moeite om geld te lenen om hun buitenlandse schulden te blijven dragen. Er waren ook twijfels of IJslandse Centrale Bank in staat zou zijn om het faillissement van een bank op te vangen.
In moeilijke tijden werkt de IJslandse centrale bank gelukkig samen met de centrale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken. In mei werd hun hulp ingeroepen: Zweden, Noorwegen en Denemarken lieten weten dat ze ieder voor 500 miljoen euro extra garant stonden voor IJsland. Het vertrouwen van investeerders in de IJslandse economie is lijkt sindsdien herstellende.
http://www.geldenrecht.nl(...)5_procent_rente.html
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
pi_62247326
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:57 schreef YoshiBignose het volgende:
1. die bank zag er financieel goed uit, beter dan sommige banken hier
2. ijsland is financieel geen armzalig land, hogere BNP dan NL (tenminste in 2007)
3. garantiestelsel dus gewoon garantie dat je geld terug krijgt ALS ze failliet gaan
4. andere landen zouden inspringen als ijsland naar klote gaat (scandinavie e.d.)

maar ja met zo'n crisis kan er van alles gebeuren kijk maar naar grote banken in amerika, of in NL zelfs met fortis en ABN... en dan krijg je doordat het IJsland is zo'n bankrun dat iedereen zijn geld weghaalt uit paniek, daar maak je elke bank kapot mee.

dus geef niet de mensen de schuld met "gegokt en verloren", "als je risico's neemt kan het fout gaan" e.d. want dat was het gewoon niet.
een land met een rente van 15%, hyperinflatie. Een land waaraan geen enkele marktpartij geld wilde lenen, met een financiele sector die bijkans groter dan het land zelf was. Waarvan banken andere landen afstruinen met rekeningen die aanzienlijk hoger dan de markt liggen.

Doe nou niet of het een ongelukje is, en de verrassing inmens is. Zonder garantieregeling hadden ze hier geen twee knaken opgehaald.
pi_62247346
pi_62247381
Ik denk niet dat een bankrun de oorzaak is van de problemen, daarvoor is het te snel gegaan. Ik denk dat 95% van de spaarders pas rond maandagavond of dinsdag hoorden van de problemen en toen was het al niet meer mogelijk geld terug te halen.
quote:
"Voor 22.500 Britse rekeninghouders van Icesave is er wel goed nieuws: ING heeft hun tegoeden overgenomen voor bijna 700 miljoen euro."

Onjuist! ING heeft de tegoeden van Icesave helemaal niet overgenomen en daarbij had Icesave rond de 300.000 Britse rekeninghouders.
pi_62247402
even over naar BBC1
pi_62247409
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:36 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Serieus, dat wil je volgens mij echt niet weten
.
Nou, ik weet zeker dat dat nķet het geval is .
pi_62247456
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:20 schreef avonne het volgende:
(Nova)
400 miljard dus
pi_62247879
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:51 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, zeker niet, maar ik vind het raar om ratings af te gaan die bedrijven zelf aanvragen bij een rating-bureau. Als ik niet wist waar ik mijn geld weg zou kunnen zetten dan zou ik zeker niet op die ratings af gaan.
Hoe denk je dan dat bedrijven aan certificering/ratings komen? Omdat er spontaan door keuringsbureaus op af wordt gegaan? .

Dat gebeurt alleen in de horeca/hospitality, voor de rest moet elk bedrijf certificering zélf aanvragen. Voor een ISO certificaat doen ze dat bij bureaus die bevoegd zijn in het geven van die certificering, bureau Veritas of Lloyd's bijvoorbeeld. Die controleren het bedrijf, geven wel of geen goedkeuring en, als die er zijn, worden (major) non-conformities beschreven die binnen een bepaalde tijd moeten worden opgelost. Als dat gebeurt, krijg je je certificaat en wordt je vervolgens jaarlijks gecontroleerd of alles nog in orde is.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:32:58 #215
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62248398
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 16:17 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Het geld wordt toch gegarandeerd door de ijslandse centrale bank ? Wat is het garantiekapitaal van die bank dan eigenlijk ? Ik denk niet veel, in ieder geval niet in vergelijking met bijv. de Rabo of de ING. En welke percentage van je inleg is verzekerd ? Hou er rekening mee dat de omvang van de huidige financiele crisis nog maar het topje van de ijsberg is, ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat banken neit op de fles kunnen gaan of dat er geen run op de kas gedaan kan worden. En dan sta je toch raar te kijken. Alle indicatoren staan op dit moment op rood, dus ik zou maar gewoon goud kopen ofzo, of euro's in je kluisje leggen.
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 09:29 schreef Reya het volgende:

[..]

Tenzij je het in staatsobligaties stopt, uiteraard. Bovendien zou ik geld wegzetten in IJsland wel als wat risicovoller beschouwen als het ergens binnen de eurozone stallen, omdat IJsland een kleine - en daardoor kwetsbare - economie vormt; als een bank daar dreigt om te vallen, is het veel lastiger voor de IJslandse centrale bank om deze uit de brand te helpen dan als dat in de eurozone het geval zou zijn, bovendien kan zoiets een nogal grote invloed hebben op de koers van de lokale munteenheid, met alle gevolgen van dien.
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 09:38 schreef SingleCoil het volgende:
En daarbij mag je zeker niet vergeten dat het IJslandse monitaire systeem dermate zwak is dat het vorig jaar nog door kapitaalinjecties uit de overige scandinavische landen op de been moest worden gehouden....
De WFL-LFC, voor al uw financiele adviezen.
pi_62248791
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:32 schreef Reya het volgende:

[..]

[..]

[..]

De WFL-LFC, voor al uw financiele adviezen.
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 23:50:25 #217
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62248905
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef rompompom het volgende:

[..]

Toch een mooie samenvatting van een aantal posts
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:50:47 #218
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62248916
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef rompompom het volgende:

[..]

Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was. Enigszins je in het onderwerp inlezen en/of het volgen van internationale financiele media had eenieder met een rekening tijdig de mogelijkheid gegeven hun geld wel op een solide plek neer te zetten.

Maar goed, ik denk dat het met een sisser afloopt; de verliezen zullen hooguit relatief klein zijn. Hopelijk wel hoog genoeg om mensen meer bewust te maken van bepaalde risico's.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 23:52:27 #219
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62248961
Uiteraard was het voorzien... Door mensen die alles kunnen zien.. geweldig.

Ik heb toen ook wel gepost dat je wel zeker moest zijn en dat je uiteraard in je achterhoofd moest houden dat je naar Ijsland af mocht reizen
pi_62248982
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was. Enigszins je in het onderwerp inlezen en/of het volgen van internationale financiele media had eenieder met een rekening tijdig de mogelijkheid gegeven hun geld wel op een solide plek neer te zetten.

Maar goed, ik denk dat het met een sisser afloopt; de verliezen zullen hooguit relatief klein zijn. Hopelijk wel hoog genoeg om mensen meer bewust te maken van bepaalde risico's.
Dat had verder nog helemaal niemand verteld, bedankt.
pi_62248988
TVP'tje

Goh, dit worden spannende tijden. Ik had niet zo'n heel groot bedrag bij Icesave staan (maandsalaris ongeveer), maar het zou toch wel fijn zijn als die centjes weer bij hun baasje belanden.
pi_62249067
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:52 schreef Wexy het volgende:
Uiteraard was het voorzien... Door mensen die alles kunnen zien.. geweldig.
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 23:59:09 #223
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62249103
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:

[..]

Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".
Vooraf zeggen... I told you so..... klinkt zo raar
pi_62249118
quote:
Inderdaad. "Had je nou echt niet kunnen voorzien dat de economie van een heel land om zou vallen?"
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:01:15 #225
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62249159
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef SCH het volgende:

[..]

Het vervelende is vooral dat zulk soort figuren mensen verder de put inpraten, terwijl dat nergens voor nodig is. Goed, het is nu even vervelend - en in het bijzonder voor mensen met vorderingen op Icesave - maar op lange termijn is het vooral een verkoudheidje, die wellicht tot een recessie leidt, maar dat is allerminst uniek te noemen, en er zijn ook veel vette jaren hieraan vooraf gegaan.
pi_62249171
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:59 schreef Wexy het volgende:

[..]

Vooraf zeggen... I told you so..... klinkt zo raar
Klopt, vandaar dat ik de "I told you so" achteraf niet kan rijmen met het ontbreken van een waarschuwing vooraf.
pi_62249246
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:59 schreef Kontiki het volgende:

[..]

Inderdaad. "Had je nou echt niet kunnen voorzien dat de economie van een heel land om zou vallen?"
Lijkt me idd een uitstekend moment om inkopen elders te doen maar nee ze verkiezen het hier te komen en met het vingertje te wijzen. Ben ik dan dom of zijn zij dat als de zelf geclaimde vermogens tot helderziendheid kloppen?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:07:50 #228
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62249291
quote:

[..]

Ik was destijds aan het handelen, maar in het bijzonder niet in IJsland, juist om de redenen die in bovenstaand citaat uit juli zijn genoemd. Nu ben ik inderdaad even niet aan het handelen, maar dat komt vooral omdat ik me voorlopig liever druk maak om of mijn geld op een solide plaats staat dan of het rendeert, en gezien de huidige turbulentie blijf ik liever even aan de zijlijn. Ik overweeg wel een geringe deposito af te sluiten bij ABN Amro, ik vermoed dat daar de grootste onrust wel weer voorbij is, ik kan het eenvoudig op een tegenrekening krijgen en het tarief is nu wel aantrekkelijk, maar ik houd het voorlopig even bij wat strooigoed.
pi_62249602
Ik wist van de ricico's, maar hoop nu toch op een goede afloop. Ik vind niet dat Bos voor ons op de bres moet springen, maar zou het uiteraard wel waarderen (mocht IJsland niet over de brug kunnen/willen komen).
pi_62249697
Ik wist niet helemaal van die risico's. Ging er vanuit dat een bank, welke door DNB wordt geautoriseerd om zaken te doen op de NL-markt, veilig zou zijn. Anders zou DNB m.i. ook geen toestemming mogen geven...
dag
pi_62249818
quote:

Iemand meer?
Ik weet een leuke (matige) grap voor als je in IJsland bent.
Het gaat zo.

Je loopt een bank binnen waar zo'n kansloos figuur achter de balie staat

Je gooit 50 eurocent (fooi) naar dat mannetje en neemt je spaargeld op

Dan leg je je spaargeld op de grond en begint er keihard op te stampen!!!!

hehehe. Gozer helemaal flippen natuurlijk (mijn geld wat doe je?)

jij zo van ja is toch mijn geld he! hehehehe
pi_62249873
Wedstrijd Nederland-IJsland gaat niet door. Ijsland heeft tevweinig reserves op de bank.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:38:21 #233
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62249918
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:25 schreef petre86 het volgende:
Om nog even terug te komen op je topic in WGR; ja, de IJslandse centrale bank is aansprakelijk te stellen voor eventuele vorderingen op Icesave die niet te incasseren zijn (iets dat direct voortkomt uit dat de IJslandse centrale bank garant staat tot een zeker bedrag), maar gezien de bijzondere situatie gaat dit waarschijnlijk niet over een nacht ijs, en zijn er ook nog een aantal details die mij niet direct duidelijk zijn (bijvoorbeeld in welke valuta garant wordt gestaan). Ik heb er persoonlijk echter wel fiducie in dat dit op diplomatieke wijze wordt opgelost, alhoewel het de vraag blijft of je het geld grotendeels of helemaal terugziet, dat is een beetje afhankelijk van hoe alles de komende dagen gaat verlopen.
pi_62249978
hmm.. IJsland had toch iets van 225,000 inwoners? Als er alleen al 120,000 NEDERLANDSE Spaarders zijn, en 300,000 Engelse.. Kom je met nog wat landen al gauw op een miljoen.

ik vroeg me altijd al af hoe die gekke guthar gunnarsons zo idioot rijk konden worden, met anderhalve schaap en een vulkaan. ik bedoel, het land is kleiner dan Utrecht. Nu snap ik het. lekker voor 10 keer je eigen bevolking aan buitenlanders bankje spelen.

Gewoon terug vorderen al die Toyota landcruisers en ander spul dat ze daar hebben. Ons geld.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:42:24 #235
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62249982
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:31 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Het gaat zo.

Had jij niet ook laatst een dergelijke grap over fortis, dat je op het bureau van zo'n 'ambtenaar' moet gaan stampen.

Serieus... een carriere in het cabaret zit er niet in voor jou gast.
Ga liever zulke grappen verzinnen ofzo :
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:34 schreef TweakersOnly het volgende:
Wedstrijd Nederland-IJsland gaat niet door. Ijsland heeft tevweinig reserves op de bank.
pi_62249986
quote:
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
  donderdag 9 oktober 2008 @ 01:04:00 #237
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62250293
quote:
  donderdag 9 oktober 2008 @ 01:20:01 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62250501
Ik ben wel benieuwd hoe Wouter Bos aan de kiezers uit gaat leggen dat 'de rijken' (>20k) wel een deel van hun geld terugkrijgen en 'de armen' (<20k) niet

Oftewel, ik denk dat iedereen toch gewoon zijn geld terugkrijgt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 01:23:40 #239
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62250549
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 01:20 schreef SeLang het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe Wouter Bos aan de kiezers uit gaat leggen dat 'de rijken' (>20k) wel een deel van hun geld terugkrijgen en 'de armen' (<20k) niet

Ben ik het niet mee eens als het zou gebeuren... hoe cru dat ook klinkt en overkomt misschien.

Dan zou de staat dus voor elk dubieus bankje moeten opdraaien... op welke manier dan ook... wat dat signaal geven ze in feite af.. Het maakt niet uit waar u geld staat.. NL is toch wel zo gek om je te helpen...

Maar goed mocht t toch gaan gebeuren wil ik mn 10tje ook terug.....
pi_62250788
quote:

[..]

Het gaat zo.

Dude...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 01:48:52 #241
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62250865
Het is trouwens wel interessant dat het tot nu toe alleen maar banken zijn met hoge creditrating die in de problemen komen. Landsbanki was investment grade. Fortis ook. Maar de meeste van die kleine Turkse en Russische banken (met 100% dekking van DNB) zijn dat niet.

Als de Icesavers hun geld niet terugkrijgen dan ligt het voor de hand dat je ook een run krijgt op de Turkenbanken. De meeste mensen snappen sowieso niets van dat depositogarantiestelsel, en uit ervaring weet ik dat de meeste 'leken' Ijslandse banken als meer solide zien dan Turkse of Russische banken. Dat wordt een duur geintje als het depositogarantiestelsel dat allemaal moet vergoeden.

Ook om die reden denk ik dat de Icesavers een bailout gaan krijgen van Wouter Bos.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_62250878
quote:
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 9 oktober 2008 @ 02:26:31 #243
39237 crew  H_T
2733
pi_62251101
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was.
Dat Landsbanki om zou vallen was nog wel een beetje te voorzien. Maar dat de IJslandse overheid zou zeggen "Betalen? Dacht het niet!" was een stuk lastiger te voorzien. Zonder garantie of een garantie vanuit Cambodja zou ik er waarschijnlijk geen geld in gestopt hebben. Besides, dat gezeur over dat de hoge rente ergens vandaan moet komen: Icesave zat niet zo heel veel hoger dan een paar van de concurrenten. Zo onwaarschijnlijk was die hoge rente dus niet.
Ik ben de kleur MAGENTA
pi_62251312
quote:
  donderdag 9 oktober 2008 @ 06:57:44 #245
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_62251558
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 01:48 schreef SeLang het volgende:
Het is trouwens wel interessant dat het tot nu toe alleen maar banken zijn met hoge creditrating die in de problemen komen.
Die hoge credit ratings zijn echter niet altijd actueel. Een credit rating van een aantal maanden terug zegt in de huidige situatie niet zo heel erg veel meer natuurlijk..
  donderdag 9 oktober 2008 @ 06:58:17 #246
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_62251559
Misschien dat Ijsland overigens de situatie eerst een beetje af wil laten koelen.
pi_62251610
quote:
Premier IJsland tot Nederlanders: sorry
Den haag/Reykjavik - De Nederlandse overheid is in tegenstelling tot de Britse regering niet bereid om de tegoeden van Icesave-spaarders op voorhand volledig te garanderen.

De Britse minister van Financiėn Alistair Darling zegde woensdag toe dat de overheid spaartegoeden van de noodlijdende internetspaarbank Icesave zal vergoeden, als IJsland zijn verplichtingen volgens het deposito-garantiestelsel niet nakomt. Minister van Financiėn Bos wil een dergelijke toezegging niet doen. ‘Als ik het geld zou voorschieten, is er geen druk meer bij de IJslandse regering’, zei minister van Financiėn Bos woensdag tijdens een Kamerdebat over de nationalisatie van Fortis en ABN Amro.

Internetspaarbank Icesave kan niet meer aan haar financiėle verplichtingen voldoen. De IJslandse bank Landsbanki, waarvan Icesave onderdeel is, is bijna failliet. De 120 duizend Nederlandse Icesave-spaarders moeten de eerste 20.887 euro van hun spaartegoed van IJsland krijgen. De rest wordt tot 100 duizend euro door de Nederlandse overheid vergoed.

De IJslandse regering liet de Britten woensdag aanvankelijk weten dat zij ‘geen enkele intentie had’ om haar verplichtingen in Groot-Brittanniė na te komen. Nadat de Britse regering met een rechtszaak had gedreigd, zei de IJslandse premier Geir H. Haarde later op de dag dat de Britse claims prioriteit hebben. De premier zei geen gesprekken te voeren met de Nederlandse autoriteiten. Op de vraag wat Nederlandse Icesave-spaarders te doen staat, antwoordde Haarde: ‘I’m very sorry for them.’

Volgens Bos moet de IJslandse regering haar verantwoordelijkheid nemen. ‘Zij hebben een contract met ons ondertekend.’
  donderdag 9 oktober 2008 @ 07:17:07 #248
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_62251627
quote:

[..]

Het gaat zo.

Haha, jij loopt hier duidelijk al langer rond. Het "matige grap" lemming-topic kunnen de nieuwe fokkers hier vinden: leuke (matige) grap op een rommelmarkt
aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
pi_62251652
pi_62251703
quote:
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 07:34:50 #251
141482 Q.
JurassiQ
pi_62251719
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 @ 01:20 schreef SeLang het volgende:

Tja, de gemiddelde SBS-6-kijker zal het depositogarantiesysteem niet snappen.
For great justice!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 07:43:47 #252
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_62251765
ook vandaag maar weer blijven volgen of ikmn geld terug krijg
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_62251797
De transparante spaarbank, . Tsja, d'r zit niks meer in he?
Ignorance sparks religion. Religion sparks ignorance.
pi_62251811
tvp
  donderdag 9 oktober 2008 @ 08:06:30 #255
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62251902
afwachten maar
pi_62251982
tijdelijke website
http://www.dnb.nl/html/
pi_62252594
tvp
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:14:48 #258
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62252762
Als IJsland in dit geval zijn verplichtingen niet na zou komen zou me dat echt 200% tegenvallen. Kan me haast niet voorstellen dat ze dit in een moderne maatschappij kunnen flikken.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_62252786
Ongelooflijk, de IJslandse premier wil de Britse spaarders wel tegemoet komen vanwege de betrekkingen met de Britten, maar de Nederlanders kunnen barsten
pi_62252805
quote:
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:18:05 #261
141482 Q.
JurassiQ
pi_62252844
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
Als IJsland in dit geval zijn verplichtingen niet na zou komen zou me dat echt 200% tegenvallen. Kan me haast niet voorstellen dat ze dit in een moderne maatschappij kunnen flikken.
Je weet hoe veel weinig mensen er in IJsland wonen hč?
1.700.000.000 / 300.000 = 5600 dat de gemiddelde IJslander even moet ophoesten van alleen de Nederlandse spaarder. .
For great justice!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:24:28 #262
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62252976
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:15 schreef hplaserjet het volgende:
Ongelooflijk, de IJslandse premier wil de Britse spaarders wel tegemoet komen vanwege de betrekkingen met de Britten, maar de Nederlanders kunnen barsten
nvm, ik zie nu ook dat de Britten voorrang krijgen. Lekker vriendjespolitiek.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:38:31 #263
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_62253281
Ik zie niet in waarom de overheid (en uiteindelijk alle belastingbetalers in Nederland) zou moeten opdraaien voor de risico's die een bepaald type Nederlandse spaarder genomen heeft. Wouter had Fortis/ABN gewoon failliet moeten laten gaan IMHO. Die reden dat Fortis cruciaal voor het betalingsverkeer zou zijn is mij nooit duidelijk geworden. Ik dacht dat Equens het betalingsverkeer verzorgde...

Risico nemen ok, maar draai dan ook zelf voor de gevolgen op als je je geld kwijt raakt of zelf moeite moet doen om je geld terug te krijgen. Dit geldt voor (groot)banken maar ook voor particulieren.

Voor de rest zit ik iedere avond met popcorn op de bank het nieuws te kijken. Heerlijk. Met m'n spaarcentjes mooi bij de Rabobank.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:40:50 #264
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62253329
quote:
Het Nederlandse depositogarantiestelsel moet in principe binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag uitkeren. Deze maximale uitkeringstermijn van drie maanden is een Europese regel die dus ook geldt voor depositogarantiestelsels in andere EU-landen, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. In bijzondere gevallen kan die termijn worden verlengd.
3 maanden max dus mits er geen rare dingen gaan gebeuren.
pi_62253489
dan moet je wel de aanvraag doen. het is afwachten wat de DNB in petto heeft.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:48:31 #266
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62253492
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:38 schreef _Flash_ het volgende:
Ik zie niet in waarom de overheid (en uiteindelijk alle belastingbetalers in Nederland) zou moeten opdraaien voor de risico's die een bepaald type Nederlandse spaarder genomen heeft. Wouter had Fortis/ABN gewoon failliet moeten laten gaan IMHO. Die reden dat Fortis cruciaal voor het betalingsverkeer zou zijn is mij nooit duidelijk geworden. Ik dacht dat Equens het betalingsverkeer verzorgde...

Risico nemen ok, maar draai dan ook zelf voor de gevolgen op als je je geld kwijt raakt of zelf moeite moet doen om je geld terug te krijgen. Dit geldt voor (groot)banken maar ook voor particulieren.

Voor de rest zit ik iedere avond met popcorn op de bank het nieuws te kijken. Heerlijk. Met m'n spaarcentjes mooi bij de Rabobank.
Ik denk dat als Fortis-ABN failliet was gegaan, Nederland nu in dezelfde situatie had gezeten als IJsland. Failliet land dus...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:49:07 #267
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_62253502
Waarom? bank != overheid

Het garantiestelsel houdt in dat de overige banken opdraaien voor die 38K (nu tijdelijk 100K). Kost de overheid dus geen directe cent.

(Trouwens, vinden jullie het niet vreselijk toevallig dat die vergadering over en de uiteindelijke tijdelijke verhoging van de garantie naar 100K een dag plaatsvind voor Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen? Heel typisch... Heemskerk heeft groot gelijk dat hij zegt dat je zo'n rekening niet zomaar bij de overige banken kan neerleggen.)
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:52:14 #268
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62253563
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:48 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Ik denk dat als Fortis-ABN failliet was gegaan, Nederland nu in dezelfde situatie had gezeten als IJsland. Failliet land dus...
Het had aardig mis kunnen gaan in de benelux ja.

Dat een overheid garant zegt te staan en vervolgens niet doet, dat is volgens mij niet een scenario waar je vanuit mag gaan. Ook al wonen er maar 300000 mensen in dat land, waarom geven ze dan zulke garanties af als ze ze toch niet gaan nakomen. Lijkt me ook niet verstandig vanuit ijsland, want ze moeten het hebben van de financiele sector en door zulke geintjes zal elke garantie van de ijslandse overheid in de toekomst helemaal niets betekenen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:52:22 #269
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62253565
Als de banken niet kunnen betalen, betaald de overheid de rest...
pi_62253773
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:49 schreef _Flash_ het volgende:
Waarom? bank != overheid

Het garantiestelsel houdt in dat de overige banken opdraaien voor die 38K (nu tijdelijk 100K). Kost de overheid dus geen directe cent.

(Trouwens, vinden jullie het niet vreselijk toevallig dat die vergadering over en de uiteindelijke tijdelijke verhoging van de garantie naar 100K een dag plaatsvind voor Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen? Heel typisch... Heemskerk heeft groot gelijk dat hij zegt dat je zo'n rekening niet zomaar bij de overige banken kan neerleggen.)
Nee, dat is niet vreemd. Een aantal landen zoals Ierland garandeert al het spaargeld. Op dat moment begonnen (vooral bedrijven) geld tussen verschillende landen te verplaatsen. Om dat te voorkomen hebben meer landen hun garantieregelingen aangepast.
pi_62253800
tvp weer.
pi_62253830
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
nee hoor, dit had ik verwacht, ze hebben nog geen 250.000 inwoners.
pi_62254038
Hmmm, maar is dit nu geen internationaal dispuut aan het worden?

Indien de ijslandse centrale bank weigert aan haar depositoverplichtingen te voldoen en het hele bankwezen blijkbaar genationaliseerd is, wat kunnen we als nederlandse staat dan nog doen? Wie is nu eindverantwoordelijke voor de depositogarantie tot 20.000 E?
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
  † In Memoriam † donderdag 9 oktober 2008 @ 10:21:08 #274
230491 Zith
pls tip
pi_62254103
quote:
Kijk, dit is nou eens humor.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_62254704
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:05 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

nee hoor, dit had ik verwacht, ze hebben nog geen 250.000 inwoners.
kom op het is geen zuid amerika, zoiets verwacht je van bolivia of rusland of zo niet van eenw est europees land
pi_62254733
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:17 schreef paladin het volgende:
Hmmm, maar is dit nu geen internationaal dispuut aan het worden?

Indien de ijslandse centrale bank weigert aan haar depositoverplichtingen te voldoen en het hele bankwezen blijkbaar genationaliseerd is, wat kunnen we als nederlandse staat dan nog doen? Wie is nu eindverantwoordelijke voor de depositogarantie tot 20.000 E?
idd moeten we nu ijsland aanklagen
pi_62254761
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

kom op het is geen zuid amerika, zoiets verwacht je van bolivia of rusland of zo niet van eenw est europees land
van wikie: 304.367 inwoners. denk nou eens na, hoe kunnen die al dat buitenlandse spaargeld compenseren. Daar zijn het er veel te weinig voor.
pi_62254818
[waarom haalt iedereen zijn spaargeld weg bij die ijslandse banken, dat heb ik even gemist, die ijslandse banken zaten toch niet in hypotheken]
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:51:14 #279
141482 Q.
JurassiQ
pi_62254851
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:49 schreef TubewayDigital het volgende:
[waarom haalt iedereen zijn spaargeld weg bij die ijslandse banken, dat heb ik even gemist, die ijslandse banken zaten toch niet in hypotheken]
!

Alsof de crisis nu nog om subprime-hypotheken gaat. .
For great justice!
pi_62254865
Laat ze het maar lenen bij het IMF.

Overigens, de 1.6 miljard die er stond is het totaal bedrag van de spaarders - toch?

De eerste 20K moet opgehoest worden door de IJslandse overheid; dus dan kom je maximaal op 240 miljoen uit (125000 klanten * 20K).
poep aan je schoen &lt;zucht&gt;
pi_62254904
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef Q. het volgende:

[..]

!

Alsof de crisis nu nog om subprime-hypotheken gaat. .
nou einstein, beantwoord mijn vraag dan eventjes
pi_62254963
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:52 schreef Fugie het volgende:

[..]

Ook al wonen er maar 300000 mensen in dat land, waarom geven ze dan zulke garanties af als ze ze toch niet gaan nakomen. Lijkt me ook niet verstandig vanuit ijsland, want ze moeten het hebben van de financiele sector en door zulke geintjes zal elke garantie van de ijslandse overheid in de toekomst helemaal niets betekenen.
Ik heb de indruk dat de regering bestaat uit schapenboeren die geen flauw benul hebben van bankieren of economie. Ze hebben het management van de bank direct ontslagen bij overname. Maakt allemaal een niet zo'n intelligente indruk.
pi_62254977
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef jerrem het volgende:

Overigens, de 1.6 miljard die er stond is het totaal bedrag van de spaarders - toch?

De eerste 20K moet opgehoest worden door de IJslandse overheid; dus dan kom je maximaal op 240 miljoen uit (125000 klanten * 20K).
dit lijkt mij een serieuze oplossing, de komende heel-veel jaar moeten alle ijslanders wel die schuld aan het IMF gaan afbetalen. Collectivisme, ik heb er altijd een hekel aan gehad
pi_62255093
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:47 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

van wikie: 304.367 inwoners. denk nou eens na, hoe kunnen die al dat buitenlandse spaargeld compenseren. Daar zijn het er veel te weinig voor.
Wat doet dat ertoe? Het maakt niet uit dat het garantiefonds leeg is. Het ontslaat ze niet van de verplichting om terug te betalen. Ze kijken maar waar ze het geld vandaan halen!
pi_62255130
quote:
Wederom IJslandse bank onder overheidscontrole
De financiėle autoriteiten van IJsland hebben de volledige controle overgenomen bij de grootste bank van het land: Kaupting.

Icesave
Eerder werd de moederbank van IceSave, Landsbanki, onder overheidstoezicht gesteld. Volgens de regering van IJsland blijft de bank gewoon in bedrijf. Kantoren en pinautomaten blijven ook geopend.

Noodkrediet
Kaupting kreeg eerder deze week al een noodkrediet van 500 miljoen euro van de overheid. Kaupting is al de derde bank in IJsland die onder controle van de overheid komt.

bron: rtlz.nl
Gaat lekker daar...
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_62255140
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef jerrem het volgende:

dat moet te betalen zijn voor ijsland, ik heb weer hoop
pi_62255190
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 02:26 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Dat Landsbanki om zou vallen was nog wel een beetje te voorzien. Maar dat de IJslandse overheid zou zeggen "Betalen? Dacht het niet!" was een stuk lastiger te voorzien. Zonder garantie of een garantie vanuit Cambodja zou ik er waarschijnlijk geen geld in gestopt hebben. Besides, dat gezeur over dat de hoge rente ergens vandaan moet komen: Icesave zat niet zo heel veel hoger dan een paar van de concurrenten. Zo onwaarschijnlijk was die hoge rente dus niet.
Ik wist het ook niet, maar ik lees nu toch dat het bekend was dat alleen al de Landsbanki veel groter is dan de IJslandse overheid zou kunnen betalen mocht hij omvallen. Bovendien blijkt de IJslandse overheid al een tijd in de financiėle problemen. Helemaal onverwacht is het dus niet.
pi_62255258
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:06 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik wist het ook niet, maar ik lees nu toch dat het bekend was dat alleen al de Landsbanki veel groter is dan de IJslandse overheid zou kunnen betalen mocht hij omvallen. Bovendien blijkt de IJslandse overheid al een tijd in de financiėle problemen. Helemaal onverwacht is het dus niet.
maar waarom verleent dnb dan een vergunning
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:10:08 #289
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62255273
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ware het niet dat 20000*125000=2.500.000.000 en niet 240.000.000
Het is gewoon niet te zeggen hoeveel mensen er boven die 20887 zitten, dus ook niet te zeggen hoeveel IJsland maximaal uit moet betalen. Het theoretische maximum ligt dus in ieder geval boven het werkelijke totaal.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:10:09 #290
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62255274
het komt wel goed
pi_62255339
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Precies, en dan praten we nog over het maximum. Ik denk dat de helft van de mensen er absoluut geen 20.000 euro op heeft staan. Dus met een beetje geluk (voor IJsland) kunnen ze met een kleine 150 miljoen klaar zijn (wat betreft de nederlandse spaarders dan).

Rekenfoutje
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_62255344
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar waarom verleent dnb dan een vergunning
De DNB verleent alleen een vergunning om hier te mogen bankieren. Hoe IJsland zijn depositogarantiestelsel regelt is het probleem van DNB niet.
pi_62255389
Veelgestelde vragen over Icesave op de dnb.nl website, voor zover nog niet gepost:
http://www.dnb.nl/html/FAQ.html
pi_62255394
quote:
"Ik ben er doodziek van dat die walvisvaarders mijn rekening hebben geblokkeerd." Veel rekeninghouders, die voor het dichtgaan van de Icesaves website nog snel hun geld terugstortten, hebben wel een bericht gekregen dat dit met succes is gebeurd, maar hebben desondanks geen cent ontvangen. "Waar is ons geld gebleven, het is toch afgeschreven... maar waar is het dan? Waar zwerft ons geld?" vraagt William Sijtsma wanhopig.

Ook Fred de Wilde kreeg per mail overboekingbevestigingen van Icesave, maar er verscheen geen dubbeltje op zijn Postbank-tegenrekening. "Dit is diefstal en misleiding!"
maar mee eens het is schofterig om de rekeningen te blokkeren
pi_62255638
Ik snap de hele nationalisatie niet geheel - De banken zijn nu in overheidsbezit in Ijsland?
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
pi_62255690
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:10 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Ware het niet dat 20000*125000=2.500.000.000 en niet 240.000.000
Het is gewoon niet te zeggen hoeveel mensen er boven die 20887 zitten, dus ook niet te zeggen hoeveel IJsland maximaal uit moet betalen. Het theoretische maximum ligt dus in ieder geval boven het werkelijke totaal.
Ai, foutje, mijn excuus.
poep aan je schoen &lt;zucht&gt;
pi_62255887
DEN HAAG (ANP) - Nederlandse spaarders van de IJslandse bank
Icesave mogen niet maandenlang in onzekerheid zitten over hun geld.
Minister Wouter Bos (Financiėn) maakte dat donderdag duidelijk in
een debat met de Tweede Kamer, waar zorgen leven over het lot van
ruim 120.000 spaarders.
De internetspaarbank Icesave kan zijn verplichtingen niet meer
nakomen door problemen bij de IJslandse moeder Landsbanki. De
Nederlandsche Bank garandeert Nederlanders spaartegoeden tot
100.000 euro. Voor de eerste 20.000 euro moeten zij vooralsnog
aankloppen bij de IJslandse overheid.
Bos benadrukte opnieuw dat hij alles in het werk stelt om
IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse
spaarders. Hij zei niets te voelen voor het SP-voorstel om als
Nederlandse Staat ook garant te staan voor de eerste 20.000 euro.
Volgens de bewindsman mag de belastingbetaler niet opdraaien voor
het falen in IJsland.

091125 okt
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:43:48 #298
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_62255992
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:39 schreef Tourniquet het volgende:
Voor de eerste 20.000 euro moeten zij vooralsnog aankloppen bij de IJslandse overheid.

Bos benadrukte opnieuw dat hij alles in het werk stelt om IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse spaarders. Hij zei niets te voelen voor het SP-voorstel om als Nederlandse Staat ook garant te staan voor de eerste 20.000 euro.

Volgens de bewindsman mag de belastingbetaler niet opdraaien voor het falen in IJsland.
Niet best. Het geld lijkt steeds verder weg.
pi_62256031
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar mee eens het is schofterig om de rekeningen te blokkeren
te meer omdat die contractuele passage specifiek voor NLD geschrapt was.
Nee we gaan lekker eerst met de britten praten, want hoewel die passage daar wel geldt, zijn dat vele betere vrienden van ons.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:46:32 #300
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62256050
Hé Wouter, dat zijn geen grappen jongen! Nu maar hopen dat hij het alleen maar doet om IJsland onder druk te zetten.
pi_62256157
Toch vind ik het zeer vreemd dat de nederlandse belastingbetaler hiervoor moet gana opdraaien.
De mensen kiezen er zelf voor om hun spaargeld uit de nederlandse economie te laten vloeien en te sparen in Ijsland voor een paar procent meer rente en de risico's hiervan. Dan vind ik dat dit de risico's waren en de mensen nu gewoon pech hebben. Ga maar claimen in Ijsland, van de 1,7 miljard euro kunnen we in NL ook leuke dingen doen, dus waarom moeten wij hiervoor bloeden ?

Blijf het vreemd vinden, wel de lusten niet de lasten.
ik maak feiten van eventuele twijfels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')