Ergo:quote:Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.
Wij betreuren zeer wat er is gebeurd.
Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave indien nodig te helpen met hun beroep op de dekking in IJsland. Onderstaand persbericht bevestigt dit.
Zodra dat mogelijk is zullen wij op deze site nadere informatie verstrekken.
Het Icesave Nederland team
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:58 schreef cinnamongirl het volgende:
Inderdaad, wat denk je dat er met de Nederlandse banken gebeurt als DNB het geld niet gaat terugstorten aan de gedupeerden? Dan lopen hier de spaarrekeningen ook leeg.
Als het vertrouwen in de banken weg is gaan mensen hun geld wel op een andere manier sparen. De ouwe sok is al genoemd.
Je snapt het punt niet. Jij beweert dat de eerste 20k wel onder het Nederalndse DGS valt, maar dat het geld uit IJsland moet komen. Dit impliceert dat DNB hier (deels) voor verantwoordelijk is. Mijn stelling is dan ook dat dit beide niet zo is, en maakt de juiste terminologie dus wel degelijk uit.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:57 schreef MentalBrT het volgende:
DonJames:
[..]
Tegen jouw tekst:
[..]
Het enige wat je verder toevoegt is een registervemelding van DNB met de juiste terminologie: neemt aanvullende deel aan ....
We hebben dus nu samen al 3 keer hetzelfde gezegd, zullen we maar stoppen dan?
Zo'n brief kun je al gewoon downloaden bij de IJslandse toezichthouder:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:52 schreef Syrena het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaan ze een brief in het IJslands opstellen die we dan kunnen downloaden en opsturen ofzo.
Het aantal spaarders bij IceSave wordt met elk bericht meerHet begon met 50.000 mensen, toen waren het er 75.000 en het laatste NOS-TT bericht spreekt van 120.000.
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:58 schreef hplaserjet het volgende:
NOG MEER SLECHT NIEUWS, ALLE OVERBOEKINGEN KOMEN NOOIT OP JE TEGENREKENING AAN
Icesave Nederland is niet meer. De website is grotendeels uit de lucht gehaald, waardoor ruim 100.000 Nederlandse spaarders gedupeerd zijn.
De Nederlandsche Bank
FEM 500 grootste bedrijven Positie 98
Bekijk profiel
Een bewindvoerder die benoemd is door De Nederlandsche Bank (DNB) heeft het heft in handen genomen. Het personeel op het Amsterdamse Icesave-kantoor, dat een onderdeel is van de gestruikelde IJslandse bank Landsbanki, is naar huis gestuurd.
Dat bevestigt een woordvoerder van het pr-bureau Hill&Knowlton. Het bureau heeft de woordvoering gestaakt, want er is ‘geen opdrachtgever meer’. “Ik tik nu in mijn vrije tijd het laatste persbericht van Icesave Nederland. Dat ben ik aan ze verplicht”, zegt de woordvoerder.
"Situatie onduidelijk"
Volgens de zegsman is de situatie onduidelijk sinds de IJslandse moederbank Landsbanki eerst onder curatele werd gesteld van de IJslandse overheid en vervolgens uitstel van betaling heeft aangevraagd. “De Nederlandse werknemers kunnen niets meer doen. De Nederlandsche Bank is nu de situatie aan het uitzoeken”, zegt hij.
Sinds maandagmiddag zijn er geen transacties meer doorgekomen via de Nederlandse Icesave-website. “Maandagochtend zijn er wel nog transacties doorgekomen. Maar vanaf maandagmiddag lag alles stil”, meldt de woordvoerder.
“Dit is verschrikkelijk voor de spaarders. Op zich waren de cijfers van de bank altijd goed, maar in een week tijd is het hele beeld gaan schuiven. Wantrouwen heeft de bank laten struikelen. Ze konden geen geld meer lenen. Daar had Fortis ook last van.”
Garantie?
Of de spaarders hun geld terugkrijgen is onduidelijk. Nederland kent een depositogarantiestelsel dat eengrens kent van 100.000 euro, maar de spaarder zal naar de IJslandse overheid moeten stappen om zijn eerste inleg van ruim 20.000 euro terug te krijgen.
De Nederlandsche Bank (DNB) liet dinsdagavond weten in gesprek te zijn met de IJslandse autoriteiten over hoe rekeninghouders worden gecompenseerd als Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen. Formeel garandeert de IJslandse centrale bank bij een faillissement Nederlandse spaarders een bedrag van 20.887 euro. De rest wordt tot een bedrag van 100.000 door de Nederlandse staat gegarandeerd.
Je wíst toch dat je niet bij DNB aan kon kloppen toen je die ¤¤-tekens voor je ogen zag.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:02 schreef cinnamongirl het volgende:
Inderdaad, wat denk je dat er met de Nederlandse banken gebeurt als DNB het geld niet gaat terugstorten aan de gedupeerden? Dan lopen hier de spaarrekeningen ook leeg.
Als het vertrouwen in de banken weg is gaan mensen hun geld wel op een andere manier sparen. De ouwe sok is al genoemd.
quote:08 Oktober 2008 (11.43 uur)
DNB weet nog niets over Icesave
De Nederlandsche Bank is er nog niet in geslaagd opheldering te krijgen bij Landsbanki, de moederbank van Icesave. (...)
Onduidelijk is of Icesave genoeg geld heeft om de spaarders hun geld uit te keren. Lukt dat niet, dan komt DNB in actie. Nederland garandeert sinds maandag 100.000 euro per rekening.
Ik snap het punt prima, ik beweer nergens dat de eerste 20k onder het depositogarantiestelsel valt, het is maar net hoe je dat leest.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:03 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je snapt het punt niet. Jij beweert dat de eerste 20k wel onder het Nederalndse DGS valt, maar dat het geld uit IJsland moet komen. Dit impliceert dat DNB hier (deels) voor verantwoordelijk is. Mijn stelling is dan ook dat dit beide niet zo is, en maakt de juiste terminologie dus wel degelijk uit.
Conclusie: DNB is niet verantwoordelijk voor de eerste 20k van Icesave, DNB hoeft niet te helpen met het terughalen daarvan, en mensen moeten dus niet zielig lopen doen en DNB hiervoor verantwoordelijk houden omdat dit allemaal van tevoren bekend was.
ZUCHT.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:11 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik heb me inmiddels bij het NIB aangemeld, als zij nog iets kunnen regelen zou dat erg mooi zijn. Al kost me dat 10% van me bedrag, dan heb ik tenminste iets terug.
Tijd om een paar fregatten die kant op te sturen.. maffe IJslandersquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:00 schreef hplaserjet het volgende:
Normaal gesproken zou de IJslandse centrale bank de eerste 20.000 euro moeten vergoeden aan internationale spaarders als Icesave failliet gaat. IJsland weigert volgens Darling evenwel daar garanties over te geven. ,,De IJslandse regering, geloof het of niet, heeft mij verteld dat zij niet van plan is haar verplichtingen hier na te komen'', aldus Darling.
goed kutquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:08 schreef hplaserjet het volgende:
AMSTERDAM - Ook Icesave-spaarders die wél op tijd hun geld wisten weg te halen bij de internetbank, verkeren in grote onzekerheid. Het overgeboekte geld staat namelijk nog steeds niet op hun rekening.
Veel Nederlanders lieten dagen geleden hun spaargeld overboeken naar hun gewone rekening. Ze kregen daarvan zelfs een bevestiging van Icesave. Maar tot op heden is bij velen het geld nog niet gestort en zweeft het ergens rond.
Dit terwijl de ervaring van veel Icesave-spaarders is dat het geld normaal gesproken wél een dag na de overboeking op hun rekening stond.
De Nederlandse banken zeggen niet verantwoordelijke te zijn voor de nog niet binnengekomen gelden.
De spaarders maken zich dan ook grote zorgen en roepen de bank op hun niet langer in onzekerheid te laten. "Ik heb er goed buikpijn van. Ik dacht dat je bij een bank een vertrouwensrelatie had", aldus een bezorgde spaarder.
![]()
duh, anders komen er van die mafkezen langs dat kantoor om hun geld te halen. Lijkt me een logische stapquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:11 schreef avonne het volgende:
http://www.geldenrecht.nl(...)t_personeel_weg.html
Chaos rond Icesave compleet, personeel weg
De chaos rond internetspaarbank Icesave lijkt compleet. Inmiddels is het naambordje verdwenen bij de Amsterdamse vestiging en is het personeel niet komen opdagen, meldt BNR-radio.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |