Je hoeft toch geen financieel expert te zijn om je geld weg te zettenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
ik snap niet dat mensen daar op af gaan.
"(...) oppassen met Bos, voor je het weet heeft ie weer ee bank gekocht"quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:28 schreef Ill-Skillz het volgende:
Vergeet niet allemaal naar NOVA te kijken om 22.15 op ned. 2. Daar gaat het over Icesave en hopelijk hebben ze een reactie van DNB of Bos,
Nee, zeker niet, maar ik vind het raar om ratings af te gaan die bedrijven zelf aanvragen bij een rating-bureau. Als ik niet wist waar ik mijn geld weg zou kunnen zetten dan zou ik zeker niet op die ratings af gaan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
Je hoeft toch geen financieel expert te zijn om je geld weg te zetten.
Daar geloof ik ook allemaal niet in. Als je gewoon groente, vlees, zuivel en fruit eet heb je echt geen keurmerk nodig.quote:Op voedsel zitten toch ook keurmerken e.d., je kan niet alles weten.
Financieel ziet ING er ook goed uit. Maar als alle rekeninghouders hun geld gaan opnemen dan valt ook het doekquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Financieel zag Landsbanki er gewoon goed uit...
Mwa, de IJslandse economie kwakkelt al tijden. Al sinds de komst van IceSave op de Nederlandse markt bestaan er twijfels. Zie onderstaand stuk in het AD van 29 mei 2008:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Financieel zag Landsbanki er gewoon goed uit...
http://www.geldenrecht.nl(...)5_procent_rente.htmlquote:De situatie rond de IJslandse banksector was de afgelopen maanden zorgelijk. De kredietcrisis heeft het eiland harder getroffen dan andere landen. De IJslandse banken hadden veel moeite om geld te lenen om hun buitenlandse schulden te blijven dragen. Er waren ook twijfels of IJslandse Centrale Bank in staat zou zijn om het faillissement van een bank op te vangen.
In moeilijke tijden werkt de IJslandse centrale bank gelukkig samen met de centrale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken. In mei werd hun hulp ingeroepen: Zweden, Noorwegen en Denemarken lieten weten dat ze ieder voor 500 miljoen euro extra garant stonden voor IJsland. Het vertrouwen van investeerders in de IJslandse economie is lijkt sindsdien herstellende.
een land met een rente van 15%, hyperinflatie. Een land waaraan geen enkele marktpartij geld wilde lenen, met een financiele sector die bijkans groter dan het land zelf was. Waarvan banken andere landen afstruinen met rekeningen die aanzienlijk hoger dan de markt liggen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:57 schreef YoshiBignose het volgende:
1. die bank zag er financieel goed uit, beter dan sommige banken hier
2. ijsland is financieel geen armzalig land, hogere BNP dan NL (tenminste in 2007)
3. garantiestelsel dus gewoon garantie dat je geld terug krijgt ALS ze failliet gaan
4. andere landen zouden inspringen als ijsland naar klote gaat (scandinavie e.d.)
maar ja met zo'n crisis kan er van alles gebeuren kijk maar naar grote banken in amerika, of in NL zelfs met fortis en ABN... en dan krijg je doordat het IJsland is zo'n bankrun dat iedereen zijn geld weghaalt uit paniek, daar maak je elke bank kapot mee.
dus geef niet de mensen de schuld met "gegokt en verloren", "als je risico's neemt kan het fout gaan" e.d. want dat was het gewoon niet.
"Voor 22.500 Britse rekeninghouders van Icesave is er wel goed nieuws: ING heeft hun tegoeden overgenomen voor bijna 700 miljoen euro."quote:
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Serieus, dat wil je volgens mij echt niet weten
400 miljard dusquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:20 schreef avonne het volgende:
Britse overheid pompt 50 miljard in de banksector?
(Nova)
Hoe denk je dan dat bedrijven aan certificering/ratings komen? Omdat er spontaan door keuringsbureaus op af wordt gegaan?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, zeker niet, maar ik vind het raar om ratings af te gaan die bedrijven zelf aanvragen bij een rating-bureau. Als ik niet wist waar ik mijn geld weg zou kunnen zetten dan zou ik zeker niet op die ratings af gaan.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 16:17 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het geld wordt toch gegarandeerd door de ijslandse centrale bank ? Wat is het garantiekapitaal van die bank dan eigenlijk ? Ik denk niet veel, in ieder geval niet in vergelijking met bijv. de Rabo of de ING. En welke percentage van je inleg is verzekerd ? Hou er rekening mee dat de omvang van de huidige financiele crisis nog maar het topje van de ijsberg is, ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat banken neit op de fles kunnen gaan of dat er geen run op de kas gedaan kan worden. En dan sta je toch raar te kijken. Alle indicatoren staan op dit moment op rood, dus ik zou maar gewoon goud kopen ofzo, of euro's in je kluisje leggen.
quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Tenzij je het in staatsobligaties stopt, uiteraard. Bovendien zou ik geld wegzetten in IJsland wel als wat risicovoller beschouwen als het ergens binnen de eurozone stallen, omdat IJsland een kleine - en daardoor kwetsbare - economie vormt; als een bank daar dreigt om te vallen, is het veel lastiger voor de IJslandse centrale bank om deze uit de brand te helpen dan als dat in de eurozone het geval zou zijn, bovendien kan zoiets een nogal grote invloed hebben op de koers van de lokale munteenheid, met alle gevolgen van dien.
De WFL-LFC, voor al uw financiele adviezen.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:38 schreef SingleCoil het volgende:
En daarbij mag je zeker niet vergeten dat het IJslandse monitaire systeem dermate zwak is dat het vorig jaar nog door kapitaalinjecties uit de overige scandinavische landen op de been moest worden gehouden....
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:32 schreef Reya het volgende:
[..]
[..]
[..]
De WFL-LFC, voor al uw financiele adviezen.
Toch een mooie samenvatting van een aantal postsquote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef rompompom het volgende:
[..]
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.
Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was. Enigszins je in het onderwerp inlezen en/of het volgen van internationale financiele media had eenieder met een rekening tijdig de mogelijkheid gegeven hun geld wel op een solide plek neer te zetten.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef rompompom het volgende:
[..]
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.
Dat had verder nog helemaal niemand verteld, bedankt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was. Enigszins je in het onderwerp inlezen en/of het volgen van internationale financiele media had eenieder met een rekening tijdig de mogelijkheid gegeven hun geld wel op een solide plek neer te zetten.
Maar goed, ik denk dat het met een sisser afloopt; de verliezen zullen hooguit relatief klein zijn. Hopelijk wel hoog genoeg om mensen meer bewust te maken van bepaalde risico's.
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:52 schreef Wexy het volgende:
Uiteraard was het voorzien... Door mensen die alles kunnen zien.. geweldig.
Vooraf zeggen... I told you so..... klinkt zo raarquote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".
Inderdaad. "Had je nou echt niet kunnen voorzien dat de economie van een heel land om zou vallen?"quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".
Het vervelende is vooral dat zulk soort figuren mensen verder de put inpraten, terwijl dat nergens voor nodig is. Goed, het is nu even vervelend - en in het bijzonder voor mensen met vorderingen op Icesave - maar op lange termijn is het vooral een verkoudheidje, die wellicht tot een recessie leidt, maar dat is allerminst uniek te noemen, en er zijn ook veel vette jaren hieraan vooraf gegaan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, heel dom. En dan nog die vreselijke stupide hysterische Willem Middelkoop die overal komt blaten.
Klopt, vandaar dat ik de "I told you so" achteraf niet kan rijmen met het ontbreken van een waarschuwing vooraf.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:59 schreef Wexy het volgende:
[..]
Vooraf zeggen... I told you so..... klinkt zo raar
Lijkt me idd een uitstekend moment om inkopen elders te doen maar nee ze verkiezen het hier te komen en met het vingertje te wijzen. Ben ik dan dom of zijn zij dat als de zelf geclaimde vermogens tot helderziendheid kloppen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:59 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Inderdaad. "Had je nou echt niet kunnen voorzien dat de economie van een heel land om zou vallen?"
Ik was destijds aan het handelen, maar in het bijzonder niet in IJsland, juist om de redenen die in bovenstaand citaat uit juli zijn genoemd. Nu ben ik inderdaad even niet aan het handelen, maar dat komt vooral omdat ik me voorlopig liever druk maak om of mijn geld op een solide plaats staat dan of het rendeert, en gezien de huidige turbulentie blijf ik liever even aan de zijlijn. Ik overweeg wel een geringe deposito af te sluiten bij ABN Amro, ik vermoed dat daar de grootste onrust wel weer voorbij is, ik kan het eenvoudig op een tegenrekening krijgen en het tarief is nu wel aantrekkelijk, maar ik houd het voorlopig even bij wat strooigoed.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Ik weet een leuke (matige) grap voor als je in IJsland bent.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:00 schreef MoneyTalks het volgende:
Zullen we met een fok!deathsquad de top van Icesave even koud maken.
Bij zo'n kredietcrisis heb je nou eenmaal snel een sneeuwbaleffect.
IJsland dat je in de kou laat staan, is nooit grappig!
Iemand meer?
Om nog even terug te komen op je topic in WGR; ja, de IJslandse centrale bank is aansprakelijk te stellen voor eventuele vorderingen op Icesave die niet te incasseren zijn (iets dat direct voortkomt uit dat de IJslandse centrale bank garant staat tot een zeker bedrag), maar gezien de bijzondere situatie gaat dit waarschijnlijk niet over een nacht ijs, en zijn er ook nog een aantal details die mij niet direct duidelijk zijn (bijvoorbeeld in welke valuta garant wordt gestaan). Ik heb er persoonlijk echter wel fiducie in dat dit op diplomatieke wijze wordt opgelost, alhoewel het de vraag blijft of je het geld grotendeels of helemaal terugziet, dat is een beetje afhankelijk van hoe alles de komende dagen gaat verlopen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:25 schreef petre86 het volgende:
Had jij niet ook laatst een dergelijke grap over fortis, dat je op het bureau van zo'n 'ambtenaar' moet gaan stampen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:31 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Ik weet een leuke (matige) grap voor als je in IJsland bent.
Het gaat zo.
Je loopt een bank binnen waar zo'n kansloos figuur achter de balie staat
Je gooit 50 eurocent (fooi) naar dat mannetje en neemt je spaargeld op
Dan leg je je spaargeld op de grond en begint er keihard op te stampen!!!!
hehehe. Gozer helemaal flippen natuurlijk (mijn geld wat doe je?)
jij zo van ja is toch mijn geld he! hehehehe
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:34 schreef TweakersOnly het volgende:
Wedstrijd Nederland-IJsland gaat niet door. Ijsland heeft tevweinig reserves op de bank.
Wedstrijd Nederland-IJsland gaat niet door. Ijsland heeft tevweinig reserves op de bank.
Ben ik het niet mee eens als het zou gebeuren... hoe cru dat ook klinkt en overkomt misschien.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 01:20 schreef SeLang het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe Wouter Bos aan de kiezers uit gaat leggen dat 'de rijken' (>20k) wel een deel van hun geld terugkrijgen en 'de armen' (<20k) niet
Oftewel, ik denk dat iedereen toch gewoon zijn geld terugkrijgt.
Dude...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:31 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Het gaat zo.
Dat Landsbanki om zou vallen was nog wel een beetje te voorzien. Maar dat de IJslandse overheid zou zeggen "Betalen? Dacht het niet!" was een stuk lastiger te voorzien. Zonder garantie of een garantie vanuit Cambodja zou ik er waarschijnlijk geen geld in gestopt hebben. Besides, dat gezeur over dat de hoge rente ergens vandaan moet komen: Icesave zat niet zo heel veel hoger dan een paar van de concurrenten. Zo onwaarschijnlijk was die hoge rente dus niet.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was.
Die hoge credit ratings zijn echter niet altijd actueel. Een credit rating van een aantal maanden terug zegt in de huidige situatie niet zo heel erg veel meer natuurlijk..quote:Op donderdag 9 oktober 2008 01:48 schreef SeLang het volgende:
Het is trouwens wel interessant dat het tot nu toe alleen maar banken zijn met hoge creditrating die in de problemen komen.
quote:Premier IJsland tot Nederlanders: sorry
Den haag/Reykjavik - De Nederlandse overheid is in tegenstelling tot de Britse regering niet bereid om de tegoeden van Icesave-spaarders op voorhand volledig te garanderen.
De Britse minister van Financiën Alistair Darling zegde woensdag toe dat de overheid spaartegoeden van de noodlijdende internetspaarbank Icesave zal vergoeden, als IJsland zijn verplichtingen volgens het deposito-garantiestelsel niet nakomt. Minister van Financiën Bos wil een dergelijke toezegging niet doen. ‘Als ik het geld zou voorschieten, is er geen druk meer bij de IJslandse regering’, zei minister van Financiën Bos woensdag tijdens een Kamerdebat over de nationalisatie van Fortis en ABN Amro.
Internetspaarbank Icesave kan niet meer aan haar financiële verplichtingen voldoen. De IJslandse bank Landsbanki, waarvan Icesave onderdeel is, is bijna failliet. De 120 duizend Nederlandse Icesave-spaarders moeten de eerste 20.887 euro van hun spaartegoed van IJsland krijgen. De rest wordt tot 100 duizend euro door de Nederlandse overheid vergoed.
De IJslandse regering liet de Britten woensdag aanvankelijk weten dat zij ‘geen enkele intentie had’ om haar verplichtingen in Groot-Brittannië na te komen. Nadat de Britse regering met een rechtszaak had gedreigd, zei de IJslandse premier Geir H. Haarde later op de dag dat de Britse claims prioriteit hebben. De premier zei geen gesprekken te voeren met de Nederlandse autoriteiten. Op de vraag wat Nederlandse Icesave-spaarders te doen staat, antwoordde Haarde: ‘I’m very sorry for them.’
Volgens Bos moet de IJslandse regering haar verantwoordelijkheid nemen. ‘Zij hebben een contract met ons ondertekend.’
Haha, jij loopt hier duidelijk al langer rond. Het "matige grap" lemming-topic kunnen de nieuwe fokkers hier vinden: leuke (matige) grap op een rommelmarktquote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:31 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Het gaat zo.
Tja, de gemiddelde SBS-6-kijker zal het depositogarantiesysteem niet snappen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 @ 01:20 schreef SeLang het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe Wouter Bos aan de kiezers uit gaat leggen dat 'de rijken' (>20k) wel een deel van hun geld terugkrijgen en 'de armen' (<20k) niet
Oftewel, ik denk dat iedereen toch gewoon zijn geld terugkrijgt.
Je weet hoe veel weinig mensen er in IJsland wonen hè?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
Als IJsland in dit geval zijn verplichtingen niet na zou komen zou me dat echt 200% tegenvallen. Kan me haast niet voorstellen dat ze dit in een moderne maatschappij kunnen flikken.
nvm, ik zie nu ook dat de Britten voorrang krijgen. Lekker vriendjespolitiek.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:15 schreef hplaserjet het volgende:
Ongelooflijk, de IJslandse premier wil de Britse spaarders wel tegemoet komen vanwege de betrekkingen met de Britten, maar de Nederlanders kunnen barsten
3 maanden max dus mits er geen rare dingen gaan gebeuren.quote:Het Nederlandse depositogarantiestelsel moet in principe binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag uitkeren. Deze maximale uitkeringstermijn van drie maanden is een Europese regel die dus ook geldt voor depositogarantiestelsels in andere EU-landen, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. In bijzondere gevallen kan die termijn worden verlengd.
Ik denk dat als Fortis-ABN failliet was gegaan, Nederland nu in dezelfde situatie had gezeten als IJsland. Failliet land dus...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:38 schreef _Flash_ het volgende:
Ik zie niet in waarom de overheid (en uiteindelijk alle belastingbetalers in Nederland) zou moeten opdraaien voor de risico's die een bepaald type Nederlandse spaarder genomen heeft. Wouter had Fortis/ABN gewoon failliet moeten laten gaan IMHO. Die reden dat Fortis cruciaal voor het betalingsverkeer zou zijn is mij nooit duidelijk geworden. Ik dacht dat Equens het betalingsverkeer verzorgde...
Risico nemen ok, maar draai dan ook zelf voor de gevolgen op als je je geld kwijt raakt of zelf moeite moet doen om je geld terug te krijgen. Dit geldt voor (groot)banken maar ook voor particulieren.
Voor de rest zit ik iedere avond met popcorn op de bank het nieuws te kijken.Heerlijk. Met m'n spaarcentjes mooi bij de Rabobank.
Het had aardig mis kunnen gaan in de benelux ja.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:48 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Ik denk dat als Fortis-ABN failliet was gegaan, Nederland nu in dezelfde situatie had gezeten als IJsland. Failliet land dus...
Nee, dat is niet vreemd. Een aantal landen zoals Ierland garandeert al het spaargeld. Op dat moment begonnen (vooral bedrijven) geld tussen verschillende landen te verplaatsen. Om dat te voorkomen hebben meer landen hun garantieregelingen aangepast.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:49 schreef _Flash_ het volgende:
Waarom? bank != overheid
Het garantiestelsel houdt in dat de overige banken opdraaien voor die 38K (nu tijdelijk 100K). Kost de overheid dus geen directe cent.
(Trouwens, vinden jullie het niet vreselijk toevallig dat die vergadering over en de uiteindelijke tijdelijke verhoging van de garantie naar 100K een dag plaatsvind voor Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen? Heel typisch... Heemskerk heeft groot gelijk dat hij zegt dat je zo'n rekening niet zomaar bij de overige banken kan neerleggen.)
nee hoor, dit had ik verwacht, ze hebben nog geen 250.000 inwoners.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
Als IJsland in dit geval zijn verplichtingen niet na zou komen zou me dat echt 200% tegenvallen. Kan me haast niet voorstellen dat ze dit in een moderne maatschappij kunnen flikken.
Kijk, dit is nou eens humor.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:34 schreef TweakersOnly het volgende:
kom op het is geen zuid amerika, zoiets verwacht je van bolivia of rusland of zo niet van eenw est europees landquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:05 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
nee hoor, dit had ik verwacht, ze hebben nog geen 250.000 inwoners.
idd moeten we nu ijsland aanklagenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:17 schreef paladin het volgende:
Hmmm, maar is dit nu geen internationaal dispuut aan het worden?
Indien de ijslandse centrale bank weigert aan haar depositoverplichtingen te voldoen en het hele bankwezen blijkbaar genationaliseerd is, wat kunnen we als nederlandse staat dan nog doen? Wie is nu eindverantwoordelijke voor de depositogarantie tot 20.000 E?
van wikie: 304.367 inwoners. denk nou eens na, hoe kunnen die al dat buitenlandse spaargeld compenseren. Daar zijn het er veel te weinig voor.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
kom op het is geen zuid amerika, zoiets verwacht je van bolivia of rusland of zo niet van eenw est europees land
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:49 schreef TubewayDigital het volgende:
[waarom haalt iedereen zijn spaargeld weg bij die ijslandse banken, dat heb ik even gemist, die ijslandse banken zaten toch niet in hypotheken]
nou einstein, beantwoord mijn vraag dan eventjesquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef Q. het volgende:
[..]!
Alsof de crisis nu nog om subprime-hypotheken gaat..
Ik heb de indruk dat de regering bestaat uit schapenboeren die geen flauw benul hebben van bankieren of economie. Ze hebben het management van de bank direct ontslagen bij overname. Maakt allemaal een niet zo'n intelligente indruk.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:52 schreef Fugie het volgende:
[..]
Ook al wonen er maar 300000 mensen in dat land, waarom geven ze dan zulke garanties af als ze ze toch niet gaan nakomen. Lijkt me ook niet verstandig vanuit ijsland, want ze moeten het hebben van de financiele sector en door zulke geintjes zal elke garantie van de ijslandse overheid in de toekomst helemaal niets betekenen.
dit lijkt mij een serieuze oplossing, de komende heel-veel jaar moeten alle ijslanders wel die schuld aan het IMF gaan afbetalen. Collectivisme, ik heb er altijd een hekel aan gehadquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef jerrem het volgende:
Laat ze het maar lenen bij het IMF.
Overigens, de 1.6 miljard die er stond is het totaal bedrag van de spaarders - toch?
De eerste 20K moet opgehoest worden door de IJslandse overheid; dus dan kom je maximaal op 240 miljoen uit (125000 klanten * 20K).
Wat doet dat ertoe? Het maakt niet uit dat het garantiefonds leeg is. Het ontslaat ze niet van de verplichting om terug te betalen. Ze kijken maar waar ze het geld vandaan halen!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:47 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
van wikie: 304.367 inwoners. denk nou eens na, hoe kunnen die al dat buitenlandse spaargeld compenseren. Daar zijn het er veel te weinig voor.
Gaat lekker daar...quote:Wederom IJslandse bank onder overheidscontrole
De financiële autoriteiten van IJsland hebben de volledige controle overgenomen bij de grootste bank van het land: Kaupting.
Icesave
Eerder werd de moederbank van IceSave, Landsbanki, onder overheidstoezicht gesteld. Volgens de regering van IJsland blijft de bank gewoon in bedrijf. Kantoren en pinautomaten blijven ook geopend.
Noodkrediet
Kaupting kreeg eerder deze week al een noodkrediet van 500 miljoen euro van de overheid. Kaupting is al de derde bank in IJsland die onder controle van de overheid komt.
bron: rtlz.nl
dat moet te betalen zijn voor ijsland, ik heb weer hoopquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef jerrem het volgende:
Laat ze het maar lenen bij het IMF.
Overigens, de 1.6 miljard die er stond is het totaal bedrag van de spaarders - toch?
De eerste 20K moet opgehoest worden door de IJslandse overheid; dus dan kom je maximaal op 240 miljoen uit (125000 klanten * 20K).
Ik wist het ook niet, maar ik lees nu toch dat het bekend was dat alleen al de Landsbanki veel groter is dan de IJslandse overheid zou kunnen betalen mocht hij omvallen. Bovendien blijkt de IJslandse overheid al een tijd in de financiële problemen. Helemaal onverwacht is het dus niet.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 02:26 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Dat Landsbanki om zou vallen was nog wel een beetje te voorzien. Maar dat de IJslandse overheid zou zeggen "Betalen? Dacht het niet!" was een stuk lastiger te voorzien. Zonder garantie of een garantie vanuit Cambodja zou ik er waarschijnlijk geen geld in gestopt hebben. Besides, dat gezeur over dat de hoge rente ergens vandaan moet komen: Icesave zat niet zo heel veel hoger dan een paar van de concurrenten. Zo onwaarschijnlijk was die hoge rente dus niet.
maar waarom verleent dnb dan een vergunningquote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:06 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik wist het ook niet, maar ik lees nu toch dat het bekend was dat alleen al de Landsbanki veel groter is dan de IJslandse overheid zou kunnen betalen mocht hij omvallen. Bovendien blijkt de IJslandse overheid al een tijd in de financiële problemen. Helemaal onverwacht is het dus niet.
Ware het niet dat 20000*125000=2.500.000.000 en niet 240.000.000quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat moet te betalen zijn voor ijsland, ik heb weer hoop
Precies, en dan praten we nog over het maximum. Ik denk dat de helft van de mensen er absoluut geen 20.000 euro op heeft staan. Dus met een beetje geluk (voor IJsland) kunnen ze met een kleine 150 miljoen klaar zijn (wat betreft de nederlandse spaarders dan).quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat moet te betalen zijn voor ijsland, ik heb weer hoop
De DNB verleent alleen een vergunning om hier te mogen bankieren. Hoe IJsland zijn depositogarantiestelsel regelt is het probleem van DNB niet.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar waarom verleent dnb dan een vergunning
maar mee eens het is schofterig om de rekeningen te blokkerenquote:"Ik ben er doodziek van dat die walvisvaarders mijn rekening hebben geblokkeerd."Veel rekeninghouders, die voor het dichtgaan van de Icesaves website nog snel hun geld terugstortten, hebben wel een bericht gekregen dat dit met succes is gebeurd, maar hebben desondanks geen cent ontvangen. "Waar is ons geld gebleven, het is toch afgeschreven... maar waar is het dan? Waar zwerft ons geld?" vraagt William Sijtsma wanhopig.
Ook Fred de Wilde kreeg per mail overboekingbevestigingen van Icesave, maar er verscheen geen dubbeltje op zijn Postbank-tegenrekening. "Dit is diefstal en misleiding!"
Ai, foutje, mijn excuus.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:10 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Ware het niet dat 20000*125000=2.500.000.000 en niet 240.000.000
Het is gewoon niet te zeggen hoeveel mensen er boven die 20887 zitten, dus ook niet te zeggen hoeveel IJsland maximaal uit moet betalen. Het theoretische maximum ligt dus in ieder geval boven het werkelijke totaal.
Niet best. Het geld lijkt steeds verder weg.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:39 schreef Tourniquet het volgende:
Voor de eerste 20.000 euro moeten zij vooralsnog aankloppen bij de IJslandse overheid.
Bos benadrukte opnieuw dat hij alles in het werk stelt om IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse spaarders. Hij zei niets te voelen voor het SP-voorstel om als Nederlandse Staat ook garant te staan voor de eerste 20.000 euro.
Volgens de bewindsman mag de belastingbetaler niet opdraaien voor het falen in IJsland.
te meer omdat die contractuele passage specifiek voor NLD geschrapt was.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar mee eens het is schofterig om de rekeningen te blokkeren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |