abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62246839
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
ik snap niet dat mensen daar op af gaan.
Je hoeft toch geen financieel expert te zijn om je geld weg te zetten . Op voedsel zitten toch ook keurmerken e.d., je kan niet alles weten .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_62246926
Financieel zag Landsbanki er gewoon goed uit...
Facts don't care about your feelings
pi_62246968
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:28 schreef Ill-Skillz het volgende:
Vergeet niet allemaal naar NOVA te kijken om 22.15 op ned. 2. Daar gaat het over Icesave en hopelijk hebben ze een reactie van DNB of Bos,
"(...) oppassen met Bos, voor je het weet heeft ie weer ee bank gekocht"
pi_62247009
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
Je hoeft toch geen financieel expert te zijn om je geld weg te zetten .
Nee, zeker niet, maar ik vind het raar om ratings af te gaan die bedrijven zelf aanvragen bij een rating-bureau. Als ik niet wist waar ik mijn geld weg zou kunnen zetten dan zou ik zeker niet op die ratings af gaan.
quote:
Op voedsel zitten toch ook keurmerken e.d., je kan niet alles weten .
Daar geloof ik ook allemaal niet in. Als je gewoon groente, vlees, zuivel en fruit eet heb je echt geen keurmerk nodig.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:51:45 #205
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_62247020
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Financieel ziet ING er ook goed uit. Maar als alle rekeninghouders hun geld gaan opnemen dan valt ook het doek .

Volgens mij is er niet één bank die een bankrun overleeft.
pi_62247213
1. die bank zag er financieel goed uit, beter dan sommige banken hier
2. ijsland is financieel geen armzalig land, hogere BNP dan NL (tenminste in 2007)
3. garantiestelsel dus gewoon garantie dat je geld terug krijgt ALS ze failliet gaan
4. andere landen zouden inspringen als ijsland naar klote gaat (scandinavie e.d.)

maar ja met zo'n crisis kan er van alles gebeuren kijk maar naar grote banken in amerika, of in NL zelfs met fortis en ABN... en dan krijg je doordat het IJsland is zo'n bankrun dat iedereen zijn geld weghaalt uit paniek, daar maak je elke bank kapot mee.

dus geef niet de mensen de schuld met "gegokt en verloren", "als je risico's neemt kan het fout gaan" e.d. want dat was het gewoon niet.
Facts don't care about your feelings
pi_62247281
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Mwa, de IJslandse economie kwakkelt al tijden. Al sinds de komst van IceSave op de Nederlandse markt bestaan er twijfels. Zie onderstaand stuk in het AD van 29 mei 2008:
quote:
De situatie rond de IJslandse banksector was de afgelopen maanden zorgelijk. De kredietcrisis heeft het eiland harder getroffen dan andere landen. De IJslandse banken hadden veel moeite om geld te lenen om hun buitenlandse schulden te blijven dragen. Er waren ook twijfels of IJslandse Centrale Bank in staat zou zijn om het faillissement van een bank op te vangen.
In moeilijke tijden werkt de IJslandse centrale bank gelukkig samen met de centrale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken. In mei werd hun hulp ingeroepen: Zweden, Noorwegen en Denemarken lieten weten dat ze ieder voor 500 miljoen euro extra garant stonden voor IJsland. Het vertrouwen van investeerders in de IJslandse economie is lijkt sindsdien herstellende.
http://www.geldenrecht.nl(...)5_procent_rente.html
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
pi_62247326
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:57 schreef YoshiBignose het volgende:
1. die bank zag er financieel goed uit, beter dan sommige banken hier
2. ijsland is financieel geen armzalig land, hogere BNP dan NL (tenminste in 2007)
3. garantiestelsel dus gewoon garantie dat je geld terug krijgt ALS ze failliet gaan
4. andere landen zouden inspringen als ijsland naar klote gaat (scandinavie e.d.)

maar ja met zo'n crisis kan er van alles gebeuren kijk maar naar grote banken in amerika, of in NL zelfs met fortis en ABN... en dan krijg je doordat het IJsland is zo'n bankrun dat iedereen zijn geld weghaalt uit paniek, daar maak je elke bank kapot mee.

dus geef niet de mensen de schuld met "gegokt en verloren", "als je risico's neemt kan het fout gaan" e.d. want dat was het gewoon niet.
een land met een rente van 15%, hyperinflatie. Een land waaraan geen enkele marktpartij geld wilde lenen, met een financiele sector die bijkans groter dan het land zelf was. Waarvan banken andere landen afstruinen met rekeningen die aanzienlijk hoger dan de markt liggen.

Doe nou niet of het een ongelukje is, en de verrassing inmens is. Zonder garantieregeling hadden ze hier geen twee knaken opgehaald.
pi_62247346
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_62247381
Ik denk niet dat een bankrun de oorzaak is van de problemen, daarvoor is het te snel gegaan. Ik denk dat 95% van de spaarders pas rond maandagavond of dinsdag hoorden van de problemen en toen was het al niet meer mogelijk geld terug te halen.
quote:
"Voor 22.500 Britse rekeninghouders van Icesave is er wel goed nieuws: ING heeft hun tegoeden overgenomen voor bijna 700 miljoen euro."

Onjuist! ING heeft de tegoeden van Icesave helemaal niet overgenomen en daarbij had Icesave rond de 300.000 Britse rekeninghouders.
pi_62247402
even over naar BBC1
pi_62247409
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:36 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Serieus, dat wil je volgens mij echt niet weten
.
Nou, ik weet zeker dat dat níet het geval is .
pi_62247456
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:20 schreef avonne het volgende:
Britse overheid pompt 50 miljard in de banksector?
(Nova)
400 miljard dus
pi_62247879
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:51 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, zeker niet, maar ik vind het raar om ratings af te gaan die bedrijven zelf aanvragen bij een rating-bureau. Als ik niet wist waar ik mijn geld weg zou kunnen zetten dan zou ik zeker niet op die ratings af gaan.
Hoe denk je dan dat bedrijven aan certificering/ratings komen? Omdat er spontaan door keuringsbureaus op af wordt gegaan? .

Dat gebeurt alleen in de horeca/hospitality, voor de rest moet elk bedrijf certificering zélf aanvragen. Voor een ISO certificaat doen ze dat bij bureaus die bevoegd zijn in het geven van die certificering, bureau Veritas of Lloyd's bijvoorbeeld. Die controleren het bedrijf, geven wel of geen goedkeuring en, als die er zijn, worden (major) non-conformities beschreven die binnen een bepaalde tijd moeten worden opgelost. Als dat gebeurt, krijg je je certificaat en wordt je vervolgens jaarlijks gecontroleerd of alles nog in orde is.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:32:58 #215
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62248398
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 16:17 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Het geld wordt toch gegarandeerd door de ijslandse centrale bank ? Wat is het garantiekapitaal van die bank dan eigenlijk ? Ik denk niet veel, in ieder geval niet in vergelijking met bijv. de Rabo of de ING. En welke percentage van je inleg is verzekerd ? Hou er rekening mee dat de omvang van de huidige financiele crisis nog maar het topje van de ijsberg is, ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat banken neit op de fles kunnen gaan of dat er geen run op de kas gedaan kan worden. En dan sta je toch raar te kijken. Alle indicatoren staan op dit moment op rood, dus ik zou maar gewoon goud kopen ofzo, of euro's in je kluisje leggen.
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 09:29 schreef Reya het volgende:

[..]

Tenzij je het in staatsobligaties stopt, uiteraard. Bovendien zou ik geld wegzetten in IJsland wel als wat risicovoller beschouwen als het ergens binnen de eurozone stallen, omdat IJsland een kleine - en daardoor kwetsbare - economie vormt; als een bank daar dreigt om te vallen, is het veel lastiger voor de IJslandse centrale bank om deze uit de brand te helpen dan als dat in de eurozone het geval zou zijn, bovendien kan zoiets een nogal grote invloed hebben op de koers van de lokale munteenheid, met alle gevolgen van dien.
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 09:38 schreef SingleCoil het volgende:
En daarbij mag je zeker niet vergeten dat het IJslandse monitaire systeem dermate zwak is dat het vorig jaar nog door kapitaalinjecties uit de overige scandinavische landen op de been moest worden gehouden....
De WFL-LFC, voor al uw financiele adviezen.
pi_62248791
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:32 schreef Reya het volgende:

[..]

[..]

[..]

De WFL-LFC, voor al uw financiele adviezen.
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 23:50:25 #217
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62248905
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef rompompom het volgende:

[..]

Toch een mooie samenvatting van een aantal posts
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:50:47 #218
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62248916
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef rompompom het volgende:

[..]

Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was. Enigszins je in het onderwerp inlezen en/of het volgen van internationale financiele media had eenieder met een rekening tijdig de mogelijkheid gegeven hun geld wel op een solide plek neer te zetten.

Maar goed, ik denk dat het met een sisser afloopt; de verliezen zullen hooguit relatief klein zijn. Hopelijk wel hoog genoeg om mensen meer bewust te maken van bepaalde risico's.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 23:52:27 #219
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62248961
Uiteraard was het voorzien... Door mensen die alles kunnen zien.. geweldig.

Ik heb toen ook wel gepost dat je wel zeker moest zijn en dat je uiteraard in je achterhoofd moest houden dat je naar Ijsland af mocht reizen
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_62248982
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was. Enigszins je in het onderwerp inlezen en/of het volgen van internationale financiele media had eenieder met een rekening tijdig de mogelijkheid gegeven hun geld wel op een solide plek neer te zetten.

Maar goed, ik denk dat het met een sisser afloopt; de verliezen zullen hooguit relatief klein zijn. Hopelijk wel hoog genoeg om mensen meer bewust te maken van bepaalde risico's.
Dat had verder nog helemaal niemand verteld, bedankt.
pi_62248988
TVP'tje

Goh, dit worden spannende tijden. Ik had niet zo'n heel groot bedrag bij Icesave staan (maandsalaris ongeveer), maar het zou toch wel fijn zijn als die centjes weer bij hun baasje belanden.
pi_62249067
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:52 schreef Wexy het volgende:
Uiteraard was het voorzien... Door mensen die alles kunnen zien.. geweldig.
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 23:59:09 #223
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62249103
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:

[..]

Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".
Vooraf zeggen... I told you so..... klinkt zo raar
pi_62249118
quote:
Inderdaad. "Had je nou echt niet kunnen voorzien dat de economie van een heel land om zou vallen?"
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:01:15 #225
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62249159
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja, heel dom. En dan nog die vreselijke stupide hysterische Willem Middelkoop die overal komt blaten.
Het vervelende is vooral dat zulk soort figuren mensen verder de put inpraten, terwijl dat nergens voor nodig is. Goed, het is nu even vervelend - en in het bijzonder voor mensen met vorderingen op Icesave - maar op lange termijn is het vooral een verkoudheidje, die wellicht tot een recessie leidt, maar dat is allerminst uniek te noemen, en er zijn ook veel vette jaren hieraan vooraf gegaan.
pi_62249171
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:59 schreef Wexy het volgende:

[..]

Vooraf zeggen... I told you so..... klinkt zo raar
Klopt, vandaar dat ik de "I told you so" achteraf niet kan rijmen met het ontbreken van een waarschuwing vooraf.
pi_62249246
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:59 schreef Kontiki het volgende:

[..]

Inderdaad. "Had je nou echt niet kunnen voorzien dat de economie van een heel land om zou vallen?"
Lijkt me idd een uitstekend moment om inkopen elders te doen maar nee ze verkiezen het hier te komen en met het vingertje te wijzen. Ben ik dan dom of zijn zij dat als de zelf geclaimde vermogens tot helderziendheid kloppen?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:07:50 #228
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62249291
quote:

[..]

Ik was destijds aan het handelen, maar in het bijzonder niet in IJsland, juist om de redenen die in bovenstaand citaat uit juli zijn genoemd. Nu ben ik inderdaad even niet aan het handelen, maar dat komt vooral omdat ik me voorlopig liever druk maak om of mijn geld op een solide plaats staat dan of het rendeert, en gezien de huidige turbulentie blijf ik liever even aan de zijlijn. Ik overweeg wel een geringe deposito af te sluiten bij ABN Amro, ik vermoed dat daar de grootste onrust wel weer voorbij is, ik kan het eenvoudig op een tegenrekening krijgen en het tarief is nu wel aantrekkelijk, maar ik houd het voorlopig even bij wat strooigoed.
pi_62249602
Ik wist van de ricico's, maar hoop nu toch op een goede afloop. Ik vind niet dat Bos voor ons op de bres moet springen, maar zou het uiteraard wel waarderen (mocht IJsland niet over de brug kunnen/willen komen).
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_62249697
Ik wist niet helemaal van die risico's. Ging er vanuit dat een bank, welke door DNB wordt geautoriseerd om zaken te doen op de NL-markt, veilig zou zijn. Anders zou DNB m.i. ook geen toestemming mogen geven...
dag
pi_62249818
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:00 schreef MoneyTalks het volgende:
Zullen we met een fok!deathsquad de top van Icesave even koud maken.

Bij zo'n kredietcrisis heb je nou eenmaal snel een sneeuwbaleffect.

IJsland dat je in de kou laat staan, is nooit grappig!

Iemand meer?
Ik weet een leuke (matige) grap voor als je in IJsland bent.
Het gaat zo.

Je loopt een bank binnen waar zo'n kansloos figuur achter de balie staat

Je gooit 50 eurocent (fooi) naar dat mannetje en neemt je spaargeld op

Dan leg je je spaargeld op de grond en begint er keihard op te stampen!!!!

hehehe. Gozer helemaal flippen natuurlijk (mijn geld wat doe je?)

jij zo van ja is toch mijn geld he! hehehehe
pi_62249873
Wedstrijd Nederland-IJsland gaat niet door. Ijsland heeft tevweinig reserves op de bank.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:38:21 #233
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62249918
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:25 schreef petre86 het volgende:
Om nog even terug te komen op je topic in WGR; ja, de IJslandse centrale bank is aansprakelijk te stellen voor eventuele vorderingen op Icesave die niet te incasseren zijn (iets dat direct voortkomt uit dat de IJslandse centrale bank garant staat tot een zeker bedrag), maar gezien de bijzondere situatie gaat dit waarschijnlijk niet over een nacht ijs, en zijn er ook nog een aantal details die mij niet direct duidelijk zijn (bijvoorbeeld in welke valuta garant wordt gestaan). Ik heb er persoonlijk echter wel fiducie in dat dit op diplomatieke wijze wordt opgelost, alhoewel het de vraag blijft of je het geld grotendeels of helemaal terugziet, dat is een beetje afhankelijk van hoe alles de komende dagen gaat verlopen.
pi_62249978
hmm.. IJsland had toch iets van 225,000 inwoners? Als er alleen al 120,000 NEDERLANDSE Spaarders zijn, en 300,000 Engelse.. Kom je met nog wat landen al gauw op een miljoen.

ik vroeg me altijd al af hoe die gekke guthar gunnarsons zo idioot rijk konden worden, met anderhalve schaap en een vulkaan. ik bedoel, het land is kleiner dan Utrecht. Nu snap ik het. lekker voor 10 keer je eigen bevolking aan buitenlanders bankje spelen.

Gewoon terug vorderen al die Toyota landcruisers en ander spul dat ze daar hebben. Ons geld.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:42:24 #235
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62249982
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:31 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Het gaat zo.

Had jij niet ook laatst een dergelijke grap over fortis, dat je op het bureau van zo'n 'ambtenaar' moet gaan stampen.

Serieus... een carriere in het cabaret zit er niet in voor jou gast.
Ga liever zulke grappen verzinnen ofzo :
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:34 schreef TweakersOnly het volgende:
Wedstrijd Nederland-IJsland gaat niet door. Ijsland heeft tevweinig reserves op de bank.
pi_62249986
quote:
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
  donderdag 9 oktober 2008 @ 01:04:00 #237
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62250293
quote:
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 9 oktober 2008 @ 01:20:01 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62250501
Ik ben wel benieuwd hoe Wouter Bos aan de kiezers uit gaat leggen dat 'de rijken' (>20k) wel een deel van hun geld terugkrijgen en 'de armen' (<20k) niet

Oftewel, ik denk dat iedereen toch gewoon zijn geld terugkrijgt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 01:23:40 #239
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62250549
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 01:20 schreef SeLang het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe Wouter Bos aan de kiezers uit gaat leggen dat 'de rijken' (>20k) wel een deel van hun geld terugkrijgen en 'de armen' (<20k) niet

Ben ik het niet mee eens als het zou gebeuren... hoe cru dat ook klinkt en overkomt misschien.

Dan zou de staat dus voor elk dubieus bankje moeten opdraaien... op welke manier dan ook... wat dat signaal geven ze in feite af.. Het maakt niet uit waar u geld staat.. NL is toch wel zo gek om je te helpen...

Maar goed mocht t toch gaan gebeuren wil ik mn 10tje ook terug.....
pi_62250788
quote:

[..]

Het gaat zo.

Dude...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 01:48:52 #241
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62250865
Het is trouwens wel interessant dat het tot nu toe alleen maar banken zijn met hoge creditrating die in de problemen komen. Landsbanki was investment grade. Fortis ook. Maar de meeste van die kleine Turkse en Russische banken (met 100% dekking van DNB) zijn dat niet.

Als de Icesavers hun geld niet terugkrijgen dan ligt het voor de hand dat je ook een run krijgt op de Turkenbanken. De meeste mensen snappen sowieso niets van dat depositogarantiestelsel, en uit ervaring weet ik dat de meeste 'leken' Ijslandse banken als meer solide zien dan Turkse of Russische banken. Dat wordt een duur geintje als het depositogarantiestelsel dat allemaal moet vergoeden.

Ook om die reden denk ik dat de Icesavers een bailout gaan krijgen van Wouter Bos.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_62250878
quote:
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 9 oktober 2008 @ 02:26:31 #243
39237 crew  H_T
2733
pi_62251101
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was.
Dat Landsbanki om zou vallen was nog wel een beetje te voorzien. Maar dat de IJslandse overheid zou zeggen "Betalen? Dacht het niet!" was een stuk lastiger te voorzien. Zonder garantie of een garantie vanuit Cambodja zou ik er waarschijnlijk geen geld in gestopt hebben. Besides, dat gezeur over dat de hoge rente ergens vandaan moet komen: Icesave zat niet zo heel veel hoger dan een paar van de concurrenten. Zo onwaarschijnlijk was die hoge rente dus niet.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_62251312
quote:
  donderdag 9 oktober 2008 @ 06:57:44 #245
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_62251558
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 01:48 schreef SeLang het volgende:
Het is trouwens wel interessant dat het tot nu toe alleen maar banken zijn met hoge creditrating die in de problemen komen.
Die hoge credit ratings zijn echter niet altijd actueel. Een credit rating van een aantal maanden terug zegt in de huidige situatie niet zo heel erg veel meer natuurlijk..
  donderdag 9 oktober 2008 @ 06:58:17 #246
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_62251559
Misschien dat Ijsland overigens de situatie eerst een beetje af wil laten koelen.
pi_62251610
quote:
Premier IJsland tot Nederlanders: sorry
Den haag/Reykjavik - De Nederlandse overheid is in tegenstelling tot de Britse regering niet bereid om de tegoeden van Icesave-spaarders op voorhand volledig te garanderen.

De Britse minister van Financiën Alistair Darling zegde woensdag toe dat de overheid spaartegoeden van de noodlijdende internetspaarbank Icesave zal vergoeden, als IJsland zijn verplichtingen volgens het deposito-garantiestelsel niet nakomt. Minister van Financiën Bos wil een dergelijke toezegging niet doen. ‘Als ik het geld zou voorschieten, is er geen druk meer bij de IJslandse regering’, zei minister van Financiën Bos woensdag tijdens een Kamerdebat over de nationalisatie van Fortis en ABN Amro.

Internetspaarbank Icesave kan niet meer aan haar financiële verplichtingen voldoen. De IJslandse bank Landsbanki, waarvan Icesave onderdeel is, is bijna failliet. De 120 duizend Nederlandse Icesave-spaarders moeten de eerste 20.887 euro van hun spaartegoed van IJsland krijgen. De rest wordt tot 100 duizend euro door de Nederlandse overheid vergoed.

De IJslandse regering liet de Britten woensdag aanvankelijk weten dat zij ‘geen enkele intentie had’ om haar verplichtingen in Groot-Brittannië na te komen. Nadat de Britse regering met een rechtszaak had gedreigd, zei de IJslandse premier Geir H. Haarde later op de dag dat de Britse claims prioriteit hebben. De premier zei geen gesprekken te voeren met de Nederlandse autoriteiten. Op de vraag wat Nederlandse Icesave-spaarders te doen staat, antwoordde Haarde: ‘I’m very sorry for them.’

Volgens Bos moet de IJslandse regering haar verantwoordelijkheid nemen. ‘Zij hebben een contract met ons ondertekend.’
  donderdag 9 oktober 2008 @ 07:17:07 #248
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_62251627
quote:

[..]

Het gaat zo.

Haha, jij loopt hier duidelijk al langer rond. Het "matige grap" lemming-topic kunnen de nieuwe fokkers hier vinden: leuke (matige) grap op een rommelmarkt
aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
pi_62251652
  donderdag 9 oktober 2008 @ 07:33:24 #250
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_62251703
quote:
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 07:34:50 #251
141482 Q.
JurassiQ
pi_62251719
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 @ 01:20 schreef SeLang het volgende:

Tja, de gemiddelde SBS-6-kijker zal het depositogarantiesysteem niet snappen.
For great justice!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 07:43:47 #252
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_62251765
ook vandaag maar weer blijven volgen of ikmn geld terug krijg
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_62251797
De transparante spaarbank, . Tsja, d'r zit niks meer in he?
Ignorance sparks religion. Religion sparks ignorance.
pi_62251811
tvp
  donderdag 9 oktober 2008 @ 08:06:30 #255
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62251902
afwachten maar
pi_62251982
tijdelijke website
http://www.dnb.nl/html/
pi_62252594
tvp
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:14:48 #258
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62252762
Als IJsland in dit geval zijn verplichtingen niet na zou komen zou me dat echt 200% tegenvallen. Kan me haast niet voorstellen dat ze dit in een moderne maatschappij kunnen flikken.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_62252786
Ongelooflijk, de IJslandse premier wil de Britse spaarders wel tegemoet komen vanwege de betrekkingen met de Britten, maar de Nederlanders kunnen barsten
pi_62252805
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:18:05 #261
141482 Q.
JurassiQ
pi_62252844
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
Als IJsland in dit geval zijn verplichtingen niet na zou komen zou me dat echt 200% tegenvallen. Kan me haast niet voorstellen dat ze dit in een moderne maatschappij kunnen flikken.
Je weet hoe veel weinig mensen er in IJsland wonen hè?
1.700.000.000 / 300.000 = 5600 dat de gemiddelde IJslander even moet ophoesten van alleen de Nederlandse spaarder. .
For great justice!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:24:28 #262
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62252976
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:15 schreef hplaserjet het volgende:
Ongelooflijk, de IJslandse premier wil de Britse spaarders wel tegemoet komen vanwege de betrekkingen met de Britten, maar de Nederlanders kunnen barsten
nvm, ik zie nu ook dat de Britten voorrang krijgen. Lekker vriendjespolitiek.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:38:31 #263
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_62253281
Ik zie niet in waarom de overheid (en uiteindelijk alle belastingbetalers in Nederland) zou moeten opdraaien voor de risico's die een bepaald type Nederlandse spaarder genomen heeft. Wouter had Fortis/ABN gewoon failliet moeten laten gaan IMHO. Die reden dat Fortis cruciaal voor het betalingsverkeer zou zijn is mij nooit duidelijk geworden. Ik dacht dat Equens het betalingsverkeer verzorgde...

Risico nemen ok, maar draai dan ook zelf voor de gevolgen op als je je geld kwijt raakt of zelf moeite moet doen om je geld terug te krijgen. Dit geldt voor (groot)banken maar ook voor particulieren.

Voor de rest zit ik iedere avond met popcorn op de bank het nieuws te kijken. Heerlijk. Met m'n spaarcentjes mooi bij de Rabobank.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:40:50 #264
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62253329
quote:
Het Nederlandse depositogarantiestelsel moet in principe binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag uitkeren. Deze maximale uitkeringstermijn van drie maanden is een Europese regel die dus ook geldt voor depositogarantiestelsels in andere EU-landen, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. In bijzondere gevallen kan die termijn worden verlengd.
3 maanden max dus mits er geen rare dingen gaan gebeuren.
pi_62253489
dan moet je wel de aanvraag doen. het is afwachten wat de DNB in petto heeft.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:48:31 #266
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62253492
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:38 schreef _Flash_ het volgende:
Ik zie niet in waarom de overheid (en uiteindelijk alle belastingbetalers in Nederland) zou moeten opdraaien voor de risico's die een bepaald type Nederlandse spaarder genomen heeft. Wouter had Fortis/ABN gewoon failliet moeten laten gaan IMHO. Die reden dat Fortis cruciaal voor het betalingsverkeer zou zijn is mij nooit duidelijk geworden. Ik dacht dat Equens het betalingsverkeer verzorgde...

Risico nemen ok, maar draai dan ook zelf voor de gevolgen op als je je geld kwijt raakt of zelf moeite moet doen om je geld terug te krijgen. Dit geldt voor (groot)banken maar ook voor particulieren.

Voor de rest zit ik iedere avond met popcorn op de bank het nieuws te kijken. Heerlijk. Met m'n spaarcentjes mooi bij de Rabobank.
Ik denk dat als Fortis-ABN failliet was gegaan, Nederland nu in dezelfde situatie had gezeten als IJsland. Failliet land dus...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:49:07 #267
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_62253502
Waarom? bank != overheid

Het garantiestelsel houdt in dat de overige banken opdraaien voor die 38K (nu tijdelijk 100K). Kost de overheid dus geen directe cent.

(Trouwens, vinden jullie het niet vreselijk toevallig dat die vergadering over en de uiteindelijke tijdelijke verhoging van de garantie naar 100K een dag plaatsvind voor Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen? Heel typisch... Heemskerk heeft groot gelijk dat hij zegt dat je zo'n rekening niet zomaar bij de overige banken kan neerleggen.)
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:52:14 #268
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62253563
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:48 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Ik denk dat als Fortis-ABN failliet was gegaan, Nederland nu in dezelfde situatie had gezeten als IJsland. Failliet land dus...
Het had aardig mis kunnen gaan in de benelux ja.

Dat een overheid garant zegt te staan en vervolgens niet doet, dat is volgens mij niet een scenario waar je vanuit mag gaan. Ook al wonen er maar 300000 mensen in dat land, waarom geven ze dan zulke garanties af als ze ze toch niet gaan nakomen. Lijkt me ook niet verstandig vanuit ijsland, want ze moeten het hebben van de financiele sector en door zulke geintjes zal elke garantie van de ijslandse overheid in de toekomst helemaal niets betekenen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:52:22 #269
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62253565
Als de banken niet kunnen betalen, betaald de overheid de rest...
pi_62253773
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:49 schreef _Flash_ het volgende:
Waarom? bank != overheid

Het garantiestelsel houdt in dat de overige banken opdraaien voor die 38K (nu tijdelijk 100K). Kost de overheid dus geen directe cent.

(Trouwens, vinden jullie het niet vreselijk toevallig dat die vergadering over en de uiteindelijke tijdelijke verhoging van de garantie naar 100K een dag plaatsvind voor Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen? Heel typisch... Heemskerk heeft groot gelijk dat hij zegt dat je zo'n rekening niet zomaar bij de overige banken kan neerleggen.)
Nee, dat is niet vreemd. Een aantal landen zoals Ierland garandeert al het spaargeld. Op dat moment begonnen (vooral bedrijven) geld tussen verschillende landen te verplaatsen. Om dat te voorkomen hebben meer landen hun garantieregelingen aangepast.
pi_62253800
tvp weer.
pi_62253830
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
nee hoor, dit had ik verwacht, ze hebben nog geen 250.000 inwoners.
pi_62254038
Hmmm, maar is dit nu geen internationaal dispuut aan het worden?

Indien de ijslandse centrale bank weigert aan haar depositoverplichtingen te voldoen en het hele bankwezen blijkbaar genationaliseerd is, wat kunnen we als nederlandse staat dan nog doen? Wie is nu eindverantwoordelijke voor de depositogarantie tot 20.000 E?
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
  † In Memoriam † donderdag 9 oktober 2008 @ 10:21:08 #274
230491 Zith
pls tip
pi_62254103
quote:
Kijk, dit is nou eens humor.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_62254704
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:05 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

nee hoor, dit had ik verwacht, ze hebben nog geen 250.000 inwoners.
kom op het is geen zuid amerika, zoiets verwacht je van bolivia of rusland of zo niet van eenw est europees land
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_62254733
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:17 schreef paladin het volgende:
Hmmm, maar is dit nu geen internationaal dispuut aan het worden?

Indien de ijslandse centrale bank weigert aan haar depositoverplichtingen te voldoen en het hele bankwezen blijkbaar genationaliseerd is, wat kunnen we als nederlandse staat dan nog doen? Wie is nu eindverantwoordelijke voor de depositogarantie tot 20.000 E?
idd moeten we nu ijsland aanklagen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_62254761
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

kom op het is geen zuid amerika, zoiets verwacht je van bolivia of rusland of zo niet van eenw est europees land
van wikie: 304.367 inwoners. denk nou eens na, hoe kunnen die al dat buitenlandse spaargeld compenseren. Daar zijn het er veel te weinig voor.
pi_62254818
[waarom haalt iedereen zijn spaargeld weg bij die ijslandse banken, dat heb ik even gemist, die ijslandse banken zaten toch niet in hypotheken]
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:51:14 #279
141482 Q.
JurassiQ
pi_62254851
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:49 schreef TubewayDigital het volgende:
[waarom haalt iedereen zijn spaargeld weg bij die ijslandse banken, dat heb ik even gemist, die ijslandse banken zaten toch niet in hypotheken]
!

Alsof de crisis nu nog om subprime-hypotheken gaat. .
For great justice!
pi_62254865
Laat ze het maar lenen bij het IMF.

Overigens, de 1.6 miljard die er stond is het totaal bedrag van de spaarders - toch?

De eerste 20K moet opgehoest worden door de IJslandse overheid; dus dan kom je maximaal op 240 miljoen uit (125000 klanten * 20K).
poep aan je schoen &lt;zucht&gt;
pi_62254904
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef Q. het volgende:

[..]

!

Alsof de crisis nu nog om subprime-hypotheken gaat. .
nou einstein, beantwoord mijn vraag dan eventjes
pi_62254963
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:52 schreef Fugie het volgende:

[..]

Ook al wonen er maar 300000 mensen in dat land, waarom geven ze dan zulke garanties af als ze ze toch niet gaan nakomen. Lijkt me ook niet verstandig vanuit ijsland, want ze moeten het hebben van de financiele sector en door zulke geintjes zal elke garantie van de ijslandse overheid in de toekomst helemaal niets betekenen.
Ik heb de indruk dat de regering bestaat uit schapenboeren die geen flauw benul hebben van bankieren of economie. Ze hebben het management van de bank direct ontslagen bij overname. Maakt allemaal een niet zo'n intelligente indruk.
pi_62254977
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef jerrem het volgende:

Overigens, de 1.6 miljard die er stond is het totaal bedrag van de spaarders - toch?

De eerste 20K moet opgehoest worden door de IJslandse overheid; dus dan kom je maximaal op 240 miljoen uit (125000 klanten * 20K).
dit lijkt mij een serieuze oplossing, de komende heel-veel jaar moeten alle ijslanders wel die schuld aan het IMF gaan afbetalen. Collectivisme, ik heb er altijd een hekel aan gehad
pi_62255093
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:47 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

van wikie: 304.367 inwoners. denk nou eens na, hoe kunnen die al dat buitenlandse spaargeld compenseren. Daar zijn het er veel te weinig voor.
Wat doet dat ertoe? Het maakt niet uit dat het garantiefonds leeg is. Het ontslaat ze niet van de verplichting om terug te betalen. Ze kijken maar waar ze het geld vandaan halen!
pi_62255130
quote:
Wederom IJslandse bank onder overheidscontrole
De financiële autoriteiten van IJsland hebben de volledige controle overgenomen bij de grootste bank van het land: Kaupting.

Icesave
Eerder werd de moederbank van IceSave, Landsbanki, onder overheidstoezicht gesteld. Volgens de regering van IJsland blijft de bank gewoon in bedrijf. Kantoren en pinautomaten blijven ook geopend.

Noodkrediet
Kaupting kreeg eerder deze week al een noodkrediet van 500 miljoen euro van de overheid. Kaupting is al de derde bank in IJsland die onder controle van de overheid komt.

bron: rtlz.nl
Gaat lekker daar...
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_62255140
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef jerrem het volgende:

dat moet te betalen zijn voor ijsland, ik heb weer hoop
pi_62255190
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 02:26 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Dat Landsbanki om zou vallen was nog wel een beetje te voorzien. Maar dat de IJslandse overheid zou zeggen "Betalen? Dacht het niet!" was een stuk lastiger te voorzien. Zonder garantie of een garantie vanuit Cambodja zou ik er waarschijnlijk geen geld in gestopt hebben. Besides, dat gezeur over dat de hoge rente ergens vandaan moet komen: Icesave zat niet zo heel veel hoger dan een paar van de concurrenten. Zo onwaarschijnlijk was die hoge rente dus niet.
Ik wist het ook niet, maar ik lees nu toch dat het bekend was dat alleen al de Landsbanki veel groter is dan de IJslandse overheid zou kunnen betalen mocht hij omvallen. Bovendien blijkt de IJslandse overheid al een tijd in de financiële problemen. Helemaal onverwacht is het dus niet.
pi_62255258
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:06 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik wist het ook niet, maar ik lees nu toch dat het bekend was dat alleen al de Landsbanki veel groter is dan de IJslandse overheid zou kunnen betalen mocht hij omvallen. Bovendien blijkt de IJslandse overheid al een tijd in de financiële problemen. Helemaal onverwacht is het dus niet.
maar waarom verleent dnb dan een vergunning
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:10:08 #289
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62255273
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ware het niet dat 20000*125000=2.500.000.000 en niet 240.000.000
Het is gewoon niet te zeggen hoeveel mensen er boven die 20887 zitten, dus ook niet te zeggen hoeveel IJsland maximaal uit moet betalen. Het theoretische maximum ligt dus in ieder geval boven het werkelijke totaal.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:10:09 #290
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62255274
het komt wel goed
pi_62255339
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Precies, en dan praten we nog over het maximum. Ik denk dat de helft van de mensen er absoluut geen 20.000 euro op heeft staan. Dus met een beetje geluk (voor IJsland) kunnen ze met een kleine 150 miljoen klaar zijn (wat betreft de nederlandse spaarders dan).

Rekenfoutje
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_62255344
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar waarom verleent dnb dan een vergunning
De DNB verleent alleen een vergunning om hier te mogen bankieren. Hoe IJsland zijn depositogarantiestelsel regelt is het probleem van DNB niet.
pi_62255389
Veelgestelde vragen over Icesave op de dnb.nl website, voor zover nog niet gepost:
http://www.dnb.nl/html/FAQ.html
pi_62255394
quote:
"Ik ben er doodziek van dat die walvisvaarders mijn rekening hebben geblokkeerd." Veel rekeninghouders, die voor het dichtgaan van de Icesaves website nog snel hun geld terugstortten, hebben wel een bericht gekregen dat dit met succes is gebeurd, maar hebben desondanks geen cent ontvangen. "Waar is ons geld gebleven, het is toch afgeschreven... maar waar is het dan? Waar zwerft ons geld?" vraagt William Sijtsma wanhopig.

Ook Fred de Wilde kreeg per mail overboekingbevestigingen van Icesave, maar er verscheen geen dubbeltje op zijn Postbank-tegenrekening. "Dit is diefstal en misleiding!"
maar mee eens het is schofterig om de rekeningen te blokkeren
pi_62255638
Ik snap de hele nationalisatie niet geheel - De banken zijn nu in overheidsbezit in Ijsland?
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
pi_62255690
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:10 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Ware het niet dat 20000*125000=2.500.000.000 en niet 240.000.000
Het is gewoon niet te zeggen hoeveel mensen er boven die 20887 zitten, dus ook niet te zeggen hoeveel IJsland maximaal uit moet betalen. Het theoretische maximum ligt dus in ieder geval boven het werkelijke totaal.
Ai, foutje, mijn excuus.
poep aan je schoen &lt;zucht&gt;
pi_62255887
DEN HAAG (ANP) - Nederlandse spaarders van de IJslandse bank
Icesave mogen niet maandenlang in onzekerheid zitten over hun geld.
Minister Wouter Bos (Financiën) maakte dat donderdag duidelijk in
een debat met de Tweede Kamer, waar zorgen leven over het lot van
ruim 120.000 spaarders.
De internetspaarbank Icesave kan zijn verplichtingen niet meer
nakomen door problemen bij de IJslandse moeder Landsbanki. De
Nederlandsche Bank garandeert Nederlanders spaartegoeden tot
100.000 euro. Voor de eerste 20.000 euro moeten zij vooralsnog
aankloppen bij de IJslandse overheid.
Bos benadrukte opnieuw dat hij alles in het werk stelt om
IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse
spaarders. Hij zei niets te voelen voor het SP-voorstel om als
Nederlandse Staat ook garant te staan voor de eerste 20.000 euro.
Volgens de bewindsman mag de belastingbetaler niet opdraaien voor
het falen in IJsland.

091125 okt
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:43:48 #298
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_62255992
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:39 schreef Tourniquet het volgende:
Voor de eerste 20.000 euro moeten zij vooralsnog aankloppen bij de IJslandse overheid.

Bos benadrukte opnieuw dat hij alles in het werk stelt om IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse spaarders. Hij zei niets te voelen voor het SP-voorstel om als Nederlandse Staat ook garant te staan voor de eerste 20.000 euro.

Volgens de bewindsman mag de belastingbetaler niet opdraaien voor het falen in IJsland.
Niet best. Het geld lijkt steeds verder weg.
pi_62256031
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar mee eens het is schofterig om de rekeningen te blokkeren
te meer omdat die contractuele passage specifiek voor NLD geschrapt was.
Nee we gaan lekker eerst met de britten praten, want hoewel die passage daar wel geldt, zijn dat vele betere vrienden van ons.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:46:32 #300
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62256050
Hé Wouter, dat zijn geen grappen jongen! Nu maar hopen dat hij het alleen maar doet om IJsland onder druk te zetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')