Valt niet zo te zeggen. Sowieso zijn lang niet alle assets liquide, en als van alle assets 90% nog-niet-afgewaardeerde subprime-hypotheken zijn gaan ze het zeker niet redden. Je hebt dus meer informatie nodig.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
Op 30 juni 2008 had Landsbanki bijna 32 miljard euro aan bezittingen. Zie http://www.landsbanki.is/(...)ations/?NewsID=12659
Lijkt me dat dat toch voldoende moet zijn om spaarders schadeloos te stellen.
Ik hoop niet dat dat in eigen aandelen wasquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
Op 30 juni 2008 had Landsbanki bijna 32 miljard euro aan bezittingen. Zie http://www.landsbanki.is/(...)ations/?NewsID=12659
Lijkt me dat dat toch voldoende moet zijn om spaarders schadeloos te stellen.
Gisteren wisten we zo goed als niks en vandaag blijkt dat DNB gisteren al de hele administratie van Icesave heeft overgenomen en achter de schermen al druk bezig was. Ik denk dat ze (Bos en DNB) vandaag ook al verder zijn dan ze naar buiten brengen, om teleurstellingen en/of angstaanvallen te voorkomenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
naja er was ook niets bekend over fortis t/m vrijdag tot opeens alles genationaliseerd was.
Je ziet dat soort grappen ook met het pc-priveproject etc.
af en toe is de overheid behoorlijk snel
CEB blijkt veel klanten aan te trekken op dit momentquote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:16 schreef SCH het volgende:
Als het terug is, ga ik het denk ik ook maar bij de Rabo zetten.
Of weten jullie nog een leuke Turkmenistaanse bank ofzo?
quote:Will I get all of it back or just the first £50,000?
- No retail depositor will lose any money as a result of the closure of Icesave.
When will I get it back?
- As quickly as possible. HM Treasury, the FSA and FSCS are working closely together on the practical arrangements for paying back customers and the FSCS website will be updated with further information on Friday
Nee natuurlijk niet, laat het daar lekker staan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En nu niet snel alles daar weg halen
als fiscalist kan ik je zeggen dat ze dat makkelijk kunnen, vooral als het gaat om buiten werking stellen van allerlei belastingvoordelen zoals investeringspremie etc.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:49 schreef DonJames het volgende:
[..]
Men kan niet in één dag de wet wijzigen natuurlijk![]()
formeel is dat niet helemaal zo, maar daar ging het mij ook niet om. Het ging er mij om dat hij alle garantieuitkeringen boven 40k nevernooit kan doorbelasten aan de deelnemende banken. Die gaan wij belastingbetalers gewoon betalen.quote:Ook staat er in deze wet wat het minimum moet zijn. Men mag daar wel van afwijken, maar niet te nadele van de belanghebbende. Verder, Bos heeft deze uitspraak gedaan als staatssecretaris (dus niet als privépersoon W. Bos), en daar mag je ook juridisch vertrouwen aan ontlenen.
Dat lijkt mij ook niet fair, maar misschien dat de DNB daar wel toe kan dwingen, geen idee eigenlijk... Is er eigenlijk al duidelijk hoe de verdeling van die saldi is? Als het gros van de rekeningen niet meer dan die 40keur bevat, is het een beetje een moot point.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
formeel is dat niet helemaal zo, maar daar ging het mij ook niet om. Het ging er mij om dat hij alle garantieuitkeringen boven 40k nevernooit kan doorbelasten aan de deelnemende banken. Die gaan wij belastingbetalers gewoon betalen.
dat klopt sinds enkele dagen inderaadquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:10 schreef avonne het volgende:
[..]
Bij de NOS nu (en eerder bij het zes uur journaal) wordt nadrukkelijk gezegd dat Argenta "niet" (belgisch) gegarandeerd wordt.
Van de site van Het Financieele Dagbladquote:NIB incasso: Beslaglegging Icesave nutteloos, bijna failliet
8 oktober 2008, 21:40 uur | FD.nl/DJ
AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--De voorgenomen beslaglegging door het Nationaal Incasso Bureau (NIB incasso) op de tegoeden van Icesave Nederland zijn afgeketst. Dit als gevolg van een mededeling van Icesave Nederland dat de spaarbank niet langer aan haar verplichtingen kan voldoen. Hierdoor is het leggen van beslag niet zinvol, zo maakt NIB Incasso woensdag bekend.
NIB incasso stelt in een persverklaring de ontstane situatie te betreuren. Er hebben zich bij NIB Incasso in 1,5 dag circa 3.000 Icesave-klanten gemeld met het verzoek om namens hen tot beslaglegging over te gaan, zo meldt de organisatie verder. NIB Incasso verwijst gedupeerden door naar De Nederlandse Bank (DNB).
Is al een tijdje bekend.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Volgens mij hier nog niet gemeld (of ik lees er overheen):
[..]
Van de site van Het Financieele Dagblad
in theorie kan de wet al dan niet met terugwerkende kracht gewijzigd worden en kan DNB dus dwingen, maar DNB heeft de banken teveel nodig, en als ze het op de spits drijven denk ik dat met name Rabo en ING wel kunnen uitleggen waarom de DNB de schade zelf veroorzaakt heeft.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:50 schreef soylent het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook niet fair, maar misschien dat de DNB daar wel toe kan dwingen, geen idee eigenlijk... Is er eigenlijk al duidelijk hoe de verdeling van die saldi is? Als het gros van de rekeningen niet meer dan die 40keur bevat, is het een beetje een moot point.
Oh, dan heb ik niet goed gekeken. Het staat nog maar net op FD.nl, maar die zijn ook wel vaker wat langzaam met publiceren van nieuws op de site.quote:
Het was in het topic nog niet zo vaak genoemd, ik had het al wel in de OP van dit topic (en het vorige) staan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Oh, dan heb ik niet goed gekeken. Het staat nog maar net op FD.nl, maar die zijn ook wel vaker wat langzaam met publiceren van nieuws op de site.
Icesave.... was te verwachten dat ze je tegoeden bevriezen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:00 schreef MoneyTalks het volgende:
Zullen we met een fok!deathsquad de top van Icesave even koud maken.
Bij zo'n kredietcrisis heb je nou eenmaal snel een sneeuwbaleffect.
IJsland dat je in de kou laat staan, is nooit grappig!
Iemand meer?
Denk dat we pech hebben...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
in theorie kan de wet al dan niet met terugwerkende kracht gewijzigd worden en kan DNB dus dwingen, maar DNB heeft de banken teveel nodig, en als ze het op de spits drijven denk ik dat met name Rabo en ING wel kunnen uitleggen waarom de DNB de schade zelf veroorzaakt heeft.
Hoe was het onder die steen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 @ 22:20 schreef avonne het volgende:
Britse overheid pompt 50 miljard in de banksector?
(Nova)
geloof maar dat Rabo er iets voor terug krijgt. Als een eigen risico over de hele linie als de rook is opgetrokken, goedkope funding en een paar leuke belastingdeals.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:15 schreef soylent het volgende:
[..]
Denk dat we pech hebben...
http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_33875.z24
Dat zal wel altijd leeg hebben gestaan. Niet onlogisch.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:32 schreef James52 het volgende:
hmm hele etages op 20 hoog haal je nie ff weg op een dagje, wel?
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
"Moderne roof"
Ja, als er geen kredietcrisis was ontstaan, was er bij Icesave niets aan de hand geweest en had niemand gepiept. Logisch dat een bank omvalt als ineens tig mensen hun geld ophalen.... Of denken ze dat elke bank élke euro spaargeld in een kluis heeft liggen
![]()
Sommigen denken dat ze een eigen kluis hebben waar hún euro's in liggen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
Of denken ze dat elke bank élke euro spaargeld in een kluis heeft liggen![]()
En die 5,2 % rente haalt men uit die mooie blauwe geisers zeker. Zouden mensen echt zo stom zijn?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:38 schreef Aether het volgende:
Sommigen denken dat ze een eigen kluis hebben waar hún euro's in liggen.
Sinds wanneer geeft de consumentenbond deskundige adviezen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:39 schreef SCH het volgende:
Het was toch de consumentenbond die zo positief was over Icesave?
De banken betalen de rating-bedrijven zelf voor de rating die ze afgeven, ik snap niet dat mensen daar op af gaan. Kijk eventueel in de boekhouding als je daar meer duidelijkheid over wil, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:43 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wie geeft die ratings eigenlijk uit? Misschien moeten ze dat systeem ook eens heroverwegen.
Je hoeft toch geen financieel expert te zijn om je geld weg te zettenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
ik snap niet dat mensen daar op af gaan.
"(...) oppassen met Bos, voor je het weet heeft ie weer ee bank gekocht"quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:28 schreef Ill-Skillz het volgende:
Vergeet niet allemaal naar NOVA te kijken om 22.15 op ned. 2. Daar gaat het over Icesave en hopelijk hebben ze een reactie van DNB of Bos,
Nee, zeker niet, maar ik vind het raar om ratings af te gaan die bedrijven zelf aanvragen bij een rating-bureau. Als ik niet wist waar ik mijn geld weg zou kunnen zetten dan zou ik zeker niet op die ratings af gaan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
Je hoeft toch geen financieel expert te zijn om je geld weg te zetten.
Daar geloof ik ook allemaal niet in. Als je gewoon groente, vlees, zuivel en fruit eet heb je echt geen keurmerk nodig.quote:Op voedsel zitten toch ook keurmerken e.d., je kan niet alles weten.
Financieel ziet ING er ook goed uit. Maar als alle rekeninghouders hun geld gaan opnemen dan valt ook het doekquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Financieel zag Landsbanki er gewoon goed uit...
Mwa, de IJslandse economie kwakkelt al tijden. Al sinds de komst van IceSave op de Nederlandse markt bestaan er twijfels. Zie onderstaand stuk in het AD van 29 mei 2008:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Financieel zag Landsbanki er gewoon goed uit...
http://www.geldenrecht.nl(...)5_procent_rente.htmlquote:De situatie rond de IJslandse banksector was de afgelopen maanden zorgelijk. De kredietcrisis heeft het eiland harder getroffen dan andere landen. De IJslandse banken hadden veel moeite om geld te lenen om hun buitenlandse schulden te blijven dragen. Er waren ook twijfels of IJslandse Centrale Bank in staat zou zijn om het faillissement van een bank op te vangen.
In moeilijke tijden werkt de IJslandse centrale bank gelukkig samen met de centrale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken. In mei werd hun hulp ingeroepen: Zweden, Noorwegen en Denemarken lieten weten dat ze ieder voor 500 miljoen euro extra garant stonden voor IJsland. Het vertrouwen van investeerders in de IJslandse economie is lijkt sindsdien herstellende.
een land met een rente van 15%, hyperinflatie. Een land waaraan geen enkele marktpartij geld wilde lenen, met een financiele sector die bijkans groter dan het land zelf was. Waarvan banken andere landen afstruinen met rekeningen die aanzienlijk hoger dan de markt liggen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:57 schreef YoshiBignose het volgende:
1. die bank zag er financieel goed uit, beter dan sommige banken hier
2. ijsland is financieel geen armzalig land, hogere BNP dan NL (tenminste in 2007)
3. garantiestelsel dus gewoon garantie dat je geld terug krijgt ALS ze failliet gaan
4. andere landen zouden inspringen als ijsland naar klote gaat (scandinavie e.d.)
maar ja met zo'n crisis kan er van alles gebeuren kijk maar naar grote banken in amerika, of in NL zelfs met fortis en ABN... en dan krijg je doordat het IJsland is zo'n bankrun dat iedereen zijn geld weghaalt uit paniek, daar maak je elke bank kapot mee.
dus geef niet de mensen de schuld met "gegokt en verloren", "als je risico's neemt kan het fout gaan" e.d. want dat was het gewoon niet.
"Voor 22.500 Britse rekeninghouders van Icesave is er wel goed nieuws: ING heeft hun tegoeden overgenomen voor bijna 700 miljoen euro."quote:
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Serieus, dat wil je volgens mij echt niet weten
400 miljard dusquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:20 schreef avonne het volgende:
Britse overheid pompt 50 miljard in de banksector?
(Nova)
Hoe denk je dan dat bedrijven aan certificering/ratings komen? Omdat er spontaan door keuringsbureaus op af wordt gegaan?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, zeker niet, maar ik vind het raar om ratings af te gaan die bedrijven zelf aanvragen bij een rating-bureau. Als ik niet wist waar ik mijn geld weg zou kunnen zetten dan zou ik zeker niet op die ratings af gaan.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 16:17 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het geld wordt toch gegarandeerd door de ijslandse centrale bank ? Wat is het garantiekapitaal van die bank dan eigenlijk ? Ik denk niet veel, in ieder geval niet in vergelijking met bijv. de Rabo of de ING. En welke percentage van je inleg is verzekerd ? Hou er rekening mee dat de omvang van de huidige financiele crisis nog maar het topje van de ijsberg is, ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat banken neit op de fles kunnen gaan of dat er geen run op de kas gedaan kan worden. En dan sta je toch raar te kijken. Alle indicatoren staan op dit moment op rood, dus ik zou maar gewoon goud kopen ofzo, of euro's in je kluisje leggen.
quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Tenzij je het in staatsobligaties stopt, uiteraard. Bovendien zou ik geld wegzetten in IJsland wel als wat risicovoller beschouwen als het ergens binnen de eurozone stallen, omdat IJsland een kleine - en daardoor kwetsbare - economie vormt; als een bank daar dreigt om te vallen, is het veel lastiger voor de IJslandse centrale bank om deze uit de brand te helpen dan als dat in de eurozone het geval zou zijn, bovendien kan zoiets een nogal grote invloed hebben op de koers van de lokale munteenheid, met alle gevolgen van dien.
De WFL-LFC, voor al uw financiele adviezen.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:38 schreef SingleCoil het volgende:
En daarbij mag je zeker niet vergeten dat het IJslandse monitaire systeem dermate zwak is dat het vorig jaar nog door kapitaalinjecties uit de overige scandinavische landen op de been moest worden gehouden....
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:32 schreef Reya het volgende:
[..]
[..]
[..]
De WFL-LFC, voor al uw financiele adviezen.
Toch een mooie samenvatting van een aantal postsquote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef rompompom het volgende:
[..]
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.
Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was. Enigszins je in het onderwerp inlezen en/of het volgen van internationale financiele media had eenieder met een rekening tijdig de mogelijkheid gegeven hun geld wel op een solide plek neer te zetten.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef rompompom het volgende:
[..]
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.
Dat had verder nog helemaal niemand verteld, bedankt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was. Enigszins je in het onderwerp inlezen en/of het volgen van internationale financiele media had eenieder met een rekening tijdig de mogelijkheid gegeven hun geld wel op een solide plek neer te zetten.
Maar goed, ik denk dat het met een sisser afloopt; de verliezen zullen hooguit relatief klein zijn. Hopelijk wel hoog genoeg om mensen meer bewust te maken van bepaalde risico's.
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:52 schreef Wexy het volgende:
Uiteraard was het voorzien... Door mensen die alles kunnen zien.. geweldig.
Vooraf zeggen... I told you so..... klinkt zo raarquote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".
Inderdaad. "Had je nou echt niet kunnen voorzien dat de economie van een heel land om zou vallen?"quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".
Het vervelende is vooral dat zulk soort figuren mensen verder de put inpraten, terwijl dat nergens voor nodig is. Goed, het is nu even vervelend - en in het bijzonder voor mensen met vorderingen op Icesave - maar op lange termijn is het vooral een verkoudheidje, die wellicht tot een recessie leidt, maar dat is allerminst uniek te noemen, en er zijn ook veel vette jaren hieraan vooraf gegaan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, heel dom. En dan nog die vreselijke stupide hysterische Willem Middelkoop die overal komt blaten.
Klopt, vandaar dat ik de "I told you so" achteraf niet kan rijmen met het ontbreken van een waarschuwing vooraf.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:59 schreef Wexy het volgende:
[..]
Vooraf zeggen... I told you so..... klinkt zo raar
Lijkt me idd een uitstekend moment om inkopen elders te doen maar nee ze verkiezen het hier te komen en met het vingertje te wijzen. Ben ik dan dom of zijn zij dat als de zelf geclaimde vermogens tot helderziendheid kloppen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:59 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Inderdaad. "Had je nou echt niet kunnen voorzien dat de economie van een heel land om zou vallen?"
Ik was destijds aan het handelen, maar in het bijzonder niet in IJsland, juist om de redenen die in bovenstaand citaat uit juli zijn genoemd. Nu ben ik inderdaad even niet aan het handelen, maar dat komt vooral omdat ik me voorlopig liever druk maak om of mijn geld op een solide plaats staat dan of het rendeert, en gezien de huidige turbulentie blijf ik liever even aan de zijlijn. Ik overweeg wel een geringe deposito af te sluiten bij ABN Amro, ik vermoed dat daar de grootste onrust wel weer voorbij is, ik kan het eenvoudig op een tegenrekening krijgen en het tarief is nu wel aantrekkelijk, maar ik houd het voorlopig even bij wat strooigoed.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |