Je hoeft toch geen financieel expert te zijn om je geld weg te zettenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
ik snap niet dat mensen daar op af gaan.
"(...) oppassen met Bos, voor je het weet heeft ie weer ee bank gekocht"quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:28 schreef Ill-Skillz het volgende:
Vergeet niet allemaal naar NOVA te kijken om 22.15 op ned. 2. Daar gaat het over Icesave en hopelijk hebben ze een reactie van DNB of Bos,
Nee, zeker niet, maar ik vind het raar om ratings af te gaan die bedrijven zelf aanvragen bij een rating-bureau. Als ik niet wist waar ik mijn geld weg zou kunnen zetten dan zou ik zeker niet op die ratings af gaan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
Je hoeft toch geen financieel expert te zijn om je geld weg te zetten.
Daar geloof ik ook allemaal niet in. Als je gewoon groente, vlees, zuivel en fruit eet heb je echt geen keurmerk nodig.quote:Op voedsel zitten toch ook keurmerken e.d., je kan niet alles weten.
Financieel ziet ING er ook goed uit. Maar als alle rekeninghouders hun geld gaan opnemen dan valt ook het doekquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Financieel zag Landsbanki er gewoon goed uit...
Mwa, de IJslandse economie kwakkelt al tijden. Al sinds de komst van IceSave op de Nederlandse markt bestaan er twijfels. Zie onderstaand stuk in het AD van 29 mei 2008:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Financieel zag Landsbanki er gewoon goed uit...
http://www.geldenrecht.nl(...)5_procent_rente.htmlquote:De situatie rond de IJslandse banksector was de afgelopen maanden zorgelijk. De kredietcrisis heeft het eiland harder getroffen dan andere landen. De IJslandse banken hadden veel moeite om geld te lenen om hun buitenlandse schulden te blijven dragen. Er waren ook twijfels of IJslandse Centrale Bank in staat zou zijn om het faillissement van een bank op te vangen.
In moeilijke tijden werkt de IJslandse centrale bank gelukkig samen met de centrale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken. In mei werd hun hulp ingeroepen: Zweden, Noorwegen en Denemarken lieten weten dat ze ieder voor 500 miljoen euro extra garant stonden voor IJsland. Het vertrouwen van investeerders in de IJslandse economie is lijkt sindsdien herstellende.
een land met een rente van 15%, hyperinflatie. Een land waaraan geen enkele marktpartij geld wilde lenen, met een financiele sector die bijkans groter dan het land zelf was. Waarvan banken andere landen afstruinen met rekeningen die aanzienlijk hoger dan de markt liggen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:57 schreef YoshiBignose het volgende:
1. die bank zag er financieel goed uit, beter dan sommige banken hier
2. ijsland is financieel geen armzalig land, hogere BNP dan NL (tenminste in 2007)
3. garantiestelsel dus gewoon garantie dat je geld terug krijgt ALS ze failliet gaan
4. andere landen zouden inspringen als ijsland naar klote gaat (scandinavie e.d.)
maar ja met zo'n crisis kan er van alles gebeuren kijk maar naar grote banken in amerika, of in NL zelfs met fortis en ABN... en dan krijg je doordat het IJsland is zo'n bankrun dat iedereen zijn geld weghaalt uit paniek, daar maak je elke bank kapot mee.
dus geef niet de mensen de schuld met "gegokt en verloren", "als je risico's neemt kan het fout gaan" e.d. want dat was het gewoon niet.
"Voor 22.500 Britse rekeninghouders van Icesave is er wel goed nieuws: ING heeft hun tegoeden overgenomen voor bijna 700 miljoen euro."quote:
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Serieus, dat wil je volgens mij echt niet weten
400 miljard dusquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:20 schreef avonne het volgende:
Britse overheid pompt 50 miljard in de banksector?
(Nova)
Hoe denk je dan dat bedrijven aan certificering/ratings komen? Omdat er spontaan door keuringsbureaus op af wordt gegaan?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, zeker niet, maar ik vind het raar om ratings af te gaan die bedrijven zelf aanvragen bij een rating-bureau. Als ik niet wist waar ik mijn geld weg zou kunnen zetten dan zou ik zeker niet op die ratings af gaan.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 16:17 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het geld wordt toch gegarandeerd door de ijslandse centrale bank ? Wat is het garantiekapitaal van die bank dan eigenlijk ? Ik denk niet veel, in ieder geval niet in vergelijking met bijv. de Rabo of de ING. En welke percentage van je inleg is verzekerd ? Hou er rekening mee dat de omvang van de huidige financiele crisis nog maar het topje van de ijsberg is, ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat banken neit op de fles kunnen gaan of dat er geen run op de kas gedaan kan worden. En dan sta je toch raar te kijken. Alle indicatoren staan op dit moment op rood, dus ik zou maar gewoon goud kopen ofzo, of euro's in je kluisje leggen.
quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Tenzij je het in staatsobligaties stopt, uiteraard. Bovendien zou ik geld wegzetten in IJsland wel als wat risicovoller beschouwen als het ergens binnen de eurozone stallen, omdat IJsland een kleine - en daardoor kwetsbare - economie vormt; als een bank daar dreigt om te vallen, is het veel lastiger voor de IJslandse centrale bank om deze uit de brand te helpen dan als dat in de eurozone het geval zou zijn, bovendien kan zoiets een nogal grote invloed hebben op de koers van de lokale munteenheid, met alle gevolgen van dien.
De WFL-LFC, voor al uw financiele adviezen.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:38 schreef SingleCoil het volgende:
En daarbij mag je zeker niet vergeten dat het IJslandse monitaire systeem dermate zwak is dat het vorig jaar nog door kapitaalinjecties uit de overige scandinavische landen op de been moest worden gehouden....
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:32 schreef Reya het volgende:
[..]
[..]
[..]
De WFL-LFC, voor al uw financiele adviezen.
Toch een mooie samenvatting van een aantal postsquote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef rompompom het volgende:
[..]
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.
Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was. Enigszins je in het onderwerp inlezen en/of het volgen van internationale financiele media had eenieder met een rekening tijdig de mogelijkheid gegeven hun geld wel op een solide plek neer te zetten.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef rompompom het volgende:
[..]
Voegt veel toe aan het topic inderdaad.
Dat had verder nog helemaal niemand verteld, bedankt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, ik lees van allerlei mensen die beweren dat dit totaal niet te voorzien was. Enigszins je in het onderwerp inlezen en/of het volgen van internationale financiele media had eenieder met een rekening tijdig de mogelijkheid gegeven hun geld wel op een solide plek neer te zetten.
Maar goed, ik denk dat het met een sisser afloopt; de verliezen zullen hooguit relatief klein zijn. Hopelijk wel hoog genoeg om mensen meer bewust te maken van bepaalde risico's.
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:52 schreef Wexy het volgende:
Uiteraard was het voorzien... Door mensen die alles kunnen zien.. geweldig.
Vooraf zeggen... I told you so..... klinkt zo raarquote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".
Inderdaad. "Had je nou echt niet kunnen voorzien dat de economie van een heel land om zou vallen?"quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:56 schreef g0dz0r het volgende:
Wat me altijd verbaasd dat deze mensen niet ergens aan het handelen zijn met alle kennis die ze zogezegd hebben ipv op een forum achteraf af te geven op mensen middels een "I told you so".
Het vervelende is vooral dat zulk soort figuren mensen verder de put inpraten, terwijl dat nergens voor nodig is. Goed, het is nu even vervelend - en in het bijzonder voor mensen met vorderingen op Icesave - maar op lange termijn is het vooral een verkoudheidje, die wellicht tot een recessie leidt, maar dat is allerminst uniek te noemen, en er zijn ook veel vette jaren hieraan vooraf gegaan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, heel dom. En dan nog die vreselijke stupide hysterische Willem Middelkoop die overal komt blaten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |