abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62254733
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:17 schreef paladin het volgende:
Hmmm, maar is dit nu geen internationaal dispuut aan het worden?

Indien de ijslandse centrale bank weigert aan haar depositoverplichtingen te voldoen en het hele bankwezen blijkbaar genationaliseerd is, wat kunnen we als nederlandse staat dan nog doen? Wie is nu eindverantwoordelijke voor de depositogarantie tot 20.000 E?
idd moeten we nu ijsland aanklagen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_62254761
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

kom op het is geen zuid amerika, zoiets verwacht je van bolivia of rusland of zo niet van eenw est europees land
van wikie: 304.367 inwoners. denk nou eens na, hoe kunnen die al dat buitenlandse spaargeld compenseren. Daar zijn het er veel te weinig voor.
pi_62254818
[waarom haalt iedereen zijn spaargeld weg bij die ijslandse banken, dat heb ik even gemist, die ijslandse banken zaten toch niet in hypotheken]
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:51:14 #279
141482 Q.
JurassiQ
pi_62254851
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:49 schreef TubewayDigital het volgende:
[waarom haalt iedereen zijn spaargeld weg bij die ijslandse banken, dat heb ik even gemist, die ijslandse banken zaten toch niet in hypotheken]
!

Alsof de crisis nu nog om subprime-hypotheken gaat. .
For great justice!
pi_62254865
Laat ze het maar lenen bij het IMF.

Overigens, de 1.6 miljard die er stond is het totaal bedrag van de spaarders - toch?

De eerste 20K moet opgehoest worden door de IJslandse overheid; dus dan kom je maximaal op 240 miljoen uit (125000 klanten * 20K).
poep aan je schoen <zucht>
pi_62254904
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef Q. het volgende:

[..]

!

Alsof de crisis nu nog om subprime-hypotheken gaat. .
nou einstein, beantwoord mijn vraag dan eventjes
pi_62254963
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:52 schreef Fugie het volgende:

[..]

Ook al wonen er maar 300000 mensen in dat land, waarom geven ze dan zulke garanties af als ze ze toch niet gaan nakomen. Lijkt me ook niet verstandig vanuit ijsland, want ze moeten het hebben van de financiele sector en door zulke geintjes zal elke garantie van de ijslandse overheid in de toekomst helemaal niets betekenen.
Ik heb de indruk dat de regering bestaat uit schapenboeren die geen flauw benul hebben van bankieren of economie. Ze hebben het management van de bank direct ontslagen bij overname. Maakt allemaal een niet zo'n intelligente indruk.
pi_62254977
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef jerrem het volgende:

Overigens, de 1.6 miljard die er stond is het totaal bedrag van de spaarders - toch?

De eerste 20K moet opgehoest worden door de IJslandse overheid; dus dan kom je maximaal op 240 miljoen uit (125000 klanten * 20K).
dit lijkt mij een serieuze oplossing, de komende heel-veel jaar moeten alle ijslanders wel die schuld aan het IMF gaan afbetalen. Collectivisme, ik heb er altijd een hekel aan gehad
pi_62255093
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:47 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

van wikie: 304.367 inwoners. denk nou eens na, hoe kunnen die al dat buitenlandse spaargeld compenseren. Daar zijn het er veel te weinig voor.
Wat doet dat ertoe? Het maakt niet uit dat het garantiefonds leeg is. Het ontslaat ze niet van de verplichting om terug te betalen. Ze kijken maar waar ze het geld vandaan halen!
pi_62255130
quote:
Wederom IJslandse bank onder overheidscontrole
De financiële autoriteiten van IJsland hebben de volledige controle overgenomen bij de grootste bank van het land: Kaupting.

Icesave
Eerder werd de moederbank van IceSave, Landsbanki, onder overheidstoezicht gesteld. Volgens de regering van IJsland blijft de bank gewoon in bedrijf. Kantoren en pinautomaten blijven ook geopend.

Noodkrediet
Kaupting kreeg eerder deze week al een noodkrediet van 500 miljoen euro van de overheid. Kaupting is al de derde bank in IJsland die onder controle van de overheid komt.

bron: rtlz.nl
Gaat lekker daar...
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_62255140
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:51 schreef jerrem het volgende:

dat moet te betalen zijn voor ijsland, ik heb weer hoop
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_62255190
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 02:26 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Dat Landsbanki om zou vallen was nog wel een beetje te voorzien. Maar dat de IJslandse overheid zou zeggen "Betalen? Dacht het niet!" was een stuk lastiger te voorzien. Zonder garantie of een garantie vanuit Cambodja zou ik er waarschijnlijk geen geld in gestopt hebben. Besides, dat gezeur over dat de hoge rente ergens vandaan moet komen: Icesave zat niet zo heel veel hoger dan een paar van de concurrenten. Zo onwaarschijnlijk was die hoge rente dus niet.
Ik wist het ook niet, maar ik lees nu toch dat het bekend was dat alleen al de Landsbanki veel groter is dan de IJslandse overheid zou kunnen betalen mocht hij omvallen. Bovendien blijkt de IJslandse overheid al een tijd in de financiële problemen. Helemaal onverwacht is het dus niet.
pi_62255258
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:06 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik wist het ook niet, maar ik lees nu toch dat het bekend was dat alleen al de Landsbanki veel groter is dan de IJslandse overheid zou kunnen betalen mocht hij omvallen. Bovendien blijkt de IJslandse overheid al een tijd in de financiële problemen. Helemaal onverwacht is het dus niet.
maar waarom verleent dnb dan een vergunning
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:10:08 #289
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62255273
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ware het niet dat 20000*125000=2.500.000.000 en niet 240.000.000
Het is gewoon niet te zeggen hoeveel mensen er boven die 20887 zitten, dus ook niet te zeggen hoeveel IJsland maximaal uit moet betalen. Het theoretische maximum ligt dus in ieder geval boven het werkelijke totaal.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:10:09 #290
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62255274
het komt wel goed
pi_62255339
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Precies, en dan praten we nog over het maximum. Ik denk dat de helft van de mensen er absoluut geen 20.000 euro op heeft staan. Dus met een beetje geluk (voor IJsland) kunnen ze met een kleine 150 miljoen klaar zijn (wat betreft de nederlandse spaarders dan).

Rekenfoutje
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_62255344
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar waarom verleent dnb dan een vergunning
De DNB verleent alleen een vergunning om hier te mogen bankieren. Hoe IJsland zijn depositogarantiestelsel regelt is het probleem van DNB niet.
pi_62255389
Veelgestelde vragen over Icesave op de dnb.nl website, voor zover nog niet gepost:
http://www.dnb.nl/html/FAQ.html
pi_62255394
quote:
"Ik ben er doodziek van dat die walvisvaarders mijn rekening hebben geblokkeerd." Veel rekeninghouders, die voor het dichtgaan van de Icesaves website nog snel hun geld terugstortten, hebben wel een bericht gekregen dat dit met succes is gebeurd, maar hebben desondanks geen cent ontvangen. "Waar is ons geld gebleven, het is toch afgeschreven... maar waar is het dan? Waar zwerft ons geld?" vraagt William Sijtsma wanhopig.

Ook Fred de Wilde kreeg per mail overboekingbevestigingen van Icesave, maar er verscheen geen dubbeltje op zijn Postbank-tegenrekening. "Dit is diefstal en misleiding!"
maar mee eens het is schofterig om de rekeningen te blokkeren
pi_62255638
Ik snap de hele nationalisatie niet geheel - De banken zijn nu in overheidsbezit in Ijsland?
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
pi_62255690
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:10 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Ware het niet dat 20000*125000=2.500.000.000 en niet 240.000.000
Het is gewoon niet te zeggen hoeveel mensen er boven die 20887 zitten, dus ook niet te zeggen hoeveel IJsland maximaal uit moet betalen. Het theoretische maximum ligt dus in ieder geval boven het werkelijke totaal.
Ai, foutje, mijn excuus.
poep aan je schoen <zucht>
pi_62255887
DEN HAAG (ANP) - Nederlandse spaarders van de IJslandse bank
Icesave mogen niet maandenlang in onzekerheid zitten over hun geld.
Minister Wouter Bos (Financiën) maakte dat donderdag duidelijk in
een debat met de Tweede Kamer, waar zorgen leven over het lot van
ruim 120.000 spaarders.
De internetspaarbank Icesave kan zijn verplichtingen niet meer
nakomen door problemen bij de IJslandse moeder Landsbanki. De
Nederlandsche Bank garandeert Nederlanders spaartegoeden tot
100.000 euro. Voor de eerste 20.000 euro moeten zij vooralsnog
aankloppen bij de IJslandse overheid.
Bos benadrukte opnieuw dat hij alles in het werk stelt om
IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse
spaarders. Hij zei niets te voelen voor het SP-voorstel om als
Nederlandse Staat ook garant te staan voor de eerste 20.000 euro.
Volgens de bewindsman mag de belastingbetaler niet opdraaien voor
het falen in IJsland.

091125 okt
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:43:48 #298
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_62255992
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:39 schreef Tourniquet het volgende:
Voor de eerste 20.000 euro moeten zij vooralsnog aankloppen bij de IJslandse overheid.

Bos benadrukte opnieuw dat hij alles in het werk stelt om IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse spaarders. Hij zei niets te voelen voor het SP-voorstel om als Nederlandse Staat ook garant te staan voor de eerste 20.000 euro.

Volgens de bewindsman mag de belastingbetaler niet opdraaien voor het falen in IJsland.
Niet best. Het geld lijkt steeds verder weg.
pi_62256031
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar mee eens het is schofterig om de rekeningen te blokkeren
te meer omdat die contractuele passage specifiek voor NLD geschrapt was.
Nee we gaan lekker eerst met de britten praten, want hoewel die passage daar wel geldt, zijn dat vele betere vrienden van ons.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:46:32 #300
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62256050
Hé Wouter, dat zijn geen grappen jongen! Nu maar hopen dat hij het alleen maar doet om IJsland onder druk te zetten.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')