Mag ook niet, dat is precies waar de consumentenbond (morgen?) een kort geding start tegen icesave.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:47 schreef MoneyTalks het volgende:
Eigenlijk is het best raar, die bank is officieel niet failliet, maar we mogen ons geld er niet meer opnemen? Sterker nog, ze zijn genationaliseerd, dus zal het nog wel even duren voor ze echt failliet zijn, hoe kunnen ze ons ervan weerhouden ons geld te innen?
En nog erger, als we moeten wachten tot heel IJsland failliet is, dan is er toch ook niks meer over van het IJslandse garantiestelsel....
Ja, plus dat de IJslanders nog wel 1890 euro per dag mogen opnemen. Waarom wij dan niet?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:47 schreef MoneyTalks het volgende:
Eigenlijk is het best raar, die bank is officieel niet failliet, maar we mogen ons geld er niet meer opnemen? Sterker nog, ze zijn genationaliseerd, dus zal het nog wel even duren voor ze echt failliet zijn, hoe kunnen ze ons ervan weerhouden ons geld te innen?
En nog erger, als we moeten wachten tot heel IJsland failliet is, dan is er toch ook niks meer over van het IJslandse garantiestelsel....
Dat is inmiddels afgeblazen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:49 schreef James52 het volgende:
[..]
Mag ook niet, dat is precies waar de consumentenbond (morgen?) een kort geding start tegen icesave.
Deze bank heeft natuurlijk wel wat meer dan 1,6 miljard aan spaartegoeden. Sowieso al minimaal 4,8 miljard van Nederland en Engeland. Dan is er nog al het geld van de Ijslanders zelf.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:
[..]
En daar richt het onderzoek van BOS zich ook op !
a) De staat kan er zo maar niet makkelijk bij weglopen
b) Ze willen toch geen bananenrepubliek genoemd worden
c) Landsbanki stond keurig genoteerd bij DNB.
d) de DNB vergoede het 2e gedeelte, dan geef je toch het vermoeden dat het goed zit.
e) Ze kunnen wel zeggen we vergoeden niks, maar Landsbanki bestaat toch nog gewoon ?
f) Wat is deze bank waard ? 1,6 miljard ? Kopen die hap, ze zitten in diverse landen.
Inderdaad, laat ons dan in ieder geval 260 euro per dag opnemenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:50 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Ja, plus dat de IJslanders nog wel 1890 euro per dag mogen opnemen. Waarom wij dan niet?
Makkelijk is dat "Ik kan het toch niet betalen!" en hup alle acties tegen je worden afgeblazen.quote:
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wie parkeert zijn geld bij een bank die opgericht is door boeren, daar zit ook een luchtje aan.
Jep iedereen die ik ken die bij de turkse/ruschische/nibc achtige banken zaten zijn inmiddels gevlogen, en geef ze eens ongelijk, wat ik hier meemaak met icesave wens je niemand.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:54 schreef cinnamongirl het volgende:
DNB móet wel voor gaan schieten. Heel Nederland trekt anders in blinde paniek hun bankrekeningen leeg. Als Ijsland zegt: 'garantiestelsel gasmantiestelsel' dan kan Nederland dat immers ook....
Ik zie het toch zeker al in mijn omgeving, mensen die echt in paniek raken over hun spaargeld bij de Postbank/ABN/whatever. Maar goed dit is al gezegd...
De officiele berichtgeving over een faillisement zal via de site van de nederlandse bank lopen. Pas als je het daar leest, weet je dat het officieel is.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:00 schreef Juh-Puh het volgende:
Inmiddels staat er ook een mededeling op de site van Landsbanki.
Niets nieuws; ze verwijzen je door naar DNB...
Maar ze zeggen niet dat ze failliet zijn; alleen dat ze geen betalingsopdrachten voor IceSave meer verwerken.
Zucht, het garantie stelsel snap je blijkbaar, dus waar wat er met de overige 100.000 euro gebeurd snap je dus ook... En als je nu had opgelet is ook al verteld dat de gezamenlijke banken voor deze kosten opdraaien.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef Bankfurt het volgende:
Hoe zit het bijvoorbeeld als je 200.000 euro bij IceSave had staan ?
Je krijgt dan ca. 20.000 euro terug van Ijsland, en (100.000 - 20.000) = 80.000 euro van Nederland ?
d.w.z.
1) je houdt slechts 100.000 euro over, als het effe meezit ?
2) Op wie gaat de Staat der Nederlanden die 80.000 euro schade verhalen ?
3) Verder: kun je voor de resterende 100.000 euro die je daarna nog resteert om te gaan innen, ergens beslag gaan leggen in Ijsland of zo ? beslag leggen op een paar walvissen in Reykjavik ?
Ook jij moet even in de big picture denken. Mocht het echt zo zijn dat IJsland niet uitkeert zal er vast wel een regeling komen voor de spaarders. Niet echt goed voor je economie als er ineens 100.000 mensen hun spaargeld kwijt zijn. Plus dat het niet goed is voor de vertrouwen in de banken algemeen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:01 schreef hydra77 het volgende:
Offtopic: God o god wat ben af en toe blij dat ik af en toe een lambal ben.
Had een rekening aangevraagd, en vorige week de code ontvangen.
Gelukkig nog geen cent op de rekening gezet omdat ik het een tijdje aan wilde zien.
Ontopic: Ik kan me niet voorstellen dat DNB spaartegoeden van Icesave gaat vergoeden. Het blijft een persoonlijke keuze om risico te nemen door geld naar het buitenland door te sluizen.
Het zou krom zijn wanneer de nederlandse staat die risico's gaat afdekken
Ik hoop wel van harte dat de Nederlandse staat Ijsland zo onder druk zet dat ze alsnog tot uitkering overgaan...
In beginsel wel, die ¤ 80.000 krijg je zeker van DNB, die ¤ 20.000...tja, die 'hoor' je iig ook te krijgen...en als ze iedereen hebben uitgekeerd en er is nog wat over, dan wordt dat verdeeld, dus misschien krijg je dan meer dan ¤ 100.000 terug. Maar daar zou ik niet op rekenen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef Bankfurt het volgende:
Hoe zit het bijvoorbeeld als je 200.000 euro bij IceSave had staan ?
Je krijgt dan ca. 20.000 euro terug van Ijsland, en (100.000 - 20.000) = 80.000 euro van Nederland ?
Technische storing... faillissement... What's the difference? "It has begun..."quote:Als gevolg van een technische storing worden op dit moment de saldi van de volgende spaarrekeningen niet getoond: Toprekening - KwartaalExtrarekening - Bonusrenterekening - Internetsparen Ook het doen van overschrijvingen naar/van genoemde rekeningen is daardoor momenteel niet mogelijk.
en dát klopt dus niet!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:00 schreef Juh-Puh het volgende:
Inmiddels staat er ook een mededeling op de site van Landsbanki.
Niets nieuws; ze verwijzen je door naar DNB...
Maar ze zeggen niet dat ze failliet zijn; alleen dat ze geen betalingsopdrachten voor IceSave meer verwerken.
Dit is idd een hele vreemde gang van zaken. Ze hebben de regel dat ze het tegoed mogen bevriezen juist geschrapt, maar nu passen ze hem toch gewoon toequote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:19 schreef avonne het volgende:
[..]
en dát klopt dus niet!
In de voorwaarden staat specifiek dat de rekeningen van Nederlandse klanten niet opgeschort zouden worden (zoals in Engeland). Pas nadat die bepaling werd geschrapt zijn Nederlandse klanten ingestapt.
Dus het is het één of het ander: óf falliet en garantie aanvragen óf doorgaan met transacties uitvoeren in Nederland.
Opschorten, en klanten maanden (?) laten wachten of het wel of niet falliet gaat, hoort daar echt niet bij.
NIB en consumentenbond zouden eigenlijk door moeten zetten om hier duidelijkheid over te krijgen.
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:16 schreef Juh-Puh het volgende:
Ook met de Postbank gaat het lekker...
[..]
Technische storing... faillissement... What's the difference? "It has begun..."
Het risico was bekend (namelijk 20k die niet onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel vielen). En waar zou dat geld vandaan moeten komen? De Nederlandse banken zullen het niet vrijwillig ophoesten, en de schatkist mogen ze wat mij betreft ook afblijven. Er is uit den treure gewaarschuwd dat dit zou kunnen gebeuren. En hoe goed is het voor de economie om voor 100.000 man even het verloren spaargeld terug te schenken? Het probleem ligt in IJsland, ga daar dan ook de oplossing zoeken.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:09 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ook jij moet even in de big picture denken. Mocht het echt zo zijn dat IJsland niet uitkeert zal er vast wel een regeling komen voor de spaarders. Niet echt goed voor je economie als er ineens 100.000 mensen hun spaargeld kwijt zijn. Plus dat het niet goed is voor de vertrouwen in de banken algemeen.
Meneer Bos ik druk bezig met een oplossing te zoeken in IJsland. Als dit echter niet lukt komt er dus een flinke deuk in het vertrouwen van het deposito systeem. En dat is echt niet goed voor de banken en dus de economie.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het risico was bekend (namelijk 20k die niet onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel vielen). En waar zou dat geld vandaan moeten komen? De Nederlandse banken zullen het niet vrijwillig ophoesten, en de schatkist mogen ze wat mij betreft ook afblijven. Er is uit den treure gewaarschuwd dat dit zou kunnen gebeuren. En hoe goed is het voor de economie om voor 100.000 man even het verloren spaargeld terug te schenken? Het probleem ligt in IJsland, ga daar dan ook de oplossing zoeken.
Verder hoop ik echt dat jullie je centjes krijgen hoor!
Nogmaals, Icesave viel daar juist niet onder (voor de eerste 20k dan).quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:28 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Meneer Bos ik druk bezig met een oplossing te zoeken in IJsland. Als dit echter niet lukt komt er dus een flinke deuk in het vertrouwen van het deposito systeem. En dat is echt voor de banken.
Dat luisteren ging over de spaarrekening bij de Postbank. Dat is evident en geen geheim, dat het daar gewoon heel slecht geregeld was en je echt een dief van je eigen portemonnee was om daar te sparen. Ik was alleen altijd te lui om het te veranderen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:51 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Blijkbaar wel, zonder dat je het wist. Bovendien is het niet zo slim om te luisteren naar andere mensen en daar vervolgens naar handelen. Ik hoop dat je je er zelf ook wat in hebt verdiept.
Lekker belangrijk, als ik me inleg maar terug heb.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:29 schreef elkravo het volgende:
Bij eventuele uitbetaling van het IJslandse centrale bank garantie... is dat dan alleen je nominale bedrag, of is dat inclusief de rente opgebouwd tot maandag... of inclusief de rente opgebouwd tot moment van uitbetaling?
Haha ja, kan je je indenken hoe je je zou moeten voelen in dat gevalquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:31 schreef SCH het volgende:
[..]
Het lijkt me vooral sneu voor de mensen die er meer dan een ton in hebben zitten.
Mijn theorie is dat ze zullen zeggen dat het spaartegoed uitbetaald wordt. En aangezien de rente nog niet is bijgeschreven maakt dat daar geen deel van uit. Maar hé, dat is slechts mijn interpretatie, misschien valt het mee.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:29 schreef elkravo het volgende:
Bij eventuele uitbetaling van het IJslandse centrale bank garantie... is dat dan alleen je nominale bedrag, of is dat inclusief de rente opgebouwd tot maandag... of inclusief de rente opgebouwd tot moment van uitbetaling?
De garantieregeling geldt per persoon. Klopt het dat als de rekening een en/of rekening is, je gewoon 200.000 euro krijgt?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:07 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zucht, het garantie stelsel snap je blijkbaar, dus waar wat er met de overige 100.000 euro gebeurd snap je dus ook... En als je nu had opgelet is ook al verteld dat de gezamenlijke banken voor deze kosten opdraaien.
Ja, dat klopt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:37 schreef Windsurfbart het volgende:
[..]
De garantieregeling geldt per persoon. Klopt het dat als de rekening een en/of rekening is, je gewoon 200.000 euro krijgt?
Dat is duidelijk. Echter men hoort over dit prachtige grarantiestelsel (voor welke bank dan ook, Nederlands of niet). Nu blijkt echter dat IJsland niet kan uit betalen. Logische gedachte dan, zeker na de gebeurtenis omtrent Fortis, wat als mijn grote bank omvalt? Kan Nederland dan wel even miljarden op hoesten om mijn spaarcenten veilig te stellen? Het antwoord daarop is nee.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:30 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nogmaals, Icesave viel daar juist niet onder (voor de eerste 20k dan).
Niet als het daarvoor niet op de rekening stond, natuurlijkquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:37 schreef Windsurfbart het volgende:
[..]
De garantieregeling geldt per persoon. Klopt het dat als de rekening een en/of rekening is, je gewoon 200.000 euro krijgt?
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:22 schreef MoneyTalks het volgende:
"Als gevolg van een technische storing *kuch* worden op dit moment de saldi van de volgende spaarrekeningen niet getoond: Toprekening - KwartaalExtrarekening - Bonusrenterekening - Internetsparen Ook het doen van overschrijvingen naar/van genoemde rekeningen is daardoor momenteel niet mogelijk.
Onze excuses voor het ongemak."
https://mijn.postbank.nl/internetbankieren/SesamLoginServlet
Persoonlijk zie ik dat niet zo, maar ik begrijp wel dat sommige minder geïnformeerde mensen dit zo kunnen zien (ook al slaat het nergens op). Wellicht moet de overheid hier duidelijk over zijn dat men met banken die onder het Nederlandse DGS vallen geen risico loopt. Ideetje voor Postbus 51.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:39 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is duidelijk. Echter men hoort over dit prachtige grarantiestelsel (voor welke bank dan ook, Nederlands of niet). Nu blijkt echter dat IJsland niet kan uit betalen. Logische gedachte dan, zeker na de gebeurtenis omtrent Fortis, wat als mijn grote bank omvalt? Kan Nederland dan wel even miljarden op hoesten om mijn spaarcenten veilig te stellen? Het antwoord daarop is nee.
Op deze manier heb je dus een deuk.
idd dan kunnen ze het helemaal vergetenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:
[..]
En daar richt het onderzoek van BOS zich ook op !
a) De staat kan er zo maar niet makkelijk bij weglopen
b) Ze willen toch geen bananenrepubliek genoemd worden
c) Landsbanki stond keurig genoteerd bij DNB.
d) de DNB vergoede het 2e gedeelte, dan geef je toch het vermoeden dat het goed zit.
e) Ze kunnen wel zeggen we vergoeden niks, maar Landsbanki bestaat toch nog gewoon ?
f) Wat is deze bank waard ? 1,6 miljard ? Kopen die hap, ze zitten in diverse landen.
dat denk ik dus niet.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:07 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zucht, het garantie stelsel snap je blijkbaar, dus waar wat er met de overige 100.000 euro gebeurd snap je dus ook... En als je nu had opgelet is ook al verteld dat de gezamenlijke banken voor deze kosten opdraaien.
Tot nu toe bestond de vertrouwenscrisis alleen bij banken en bedrijven. Particulieren hadden nog nergens last van. En wat hebben we nu?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:28 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Meneer Bos ik druk bezig met een oplossing te zoeken in IJsland. Als dit echter niet lukt komt er dus een flinke deuk in het vertrouwen van het deposito systeem. En dat is echt niet goed voor de banken en dus de economie.
Het gaat er dan ook niet om wat de beter geïnformeerde mens vind, maar wat de gemiddelde mens vind. En daarnaast kan je zelf ook wel bedenken dat als Fortis bijvoorbeeld echt failliet was gegaan de DNB ook niet zomaar even al dat spaargeld kan terugbetalen, dat wordt flink geld bij elkaar sprokkelen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
Persoonlijk zie ik dat niet zo, maar ik begrijp wel dat sommige minder geïnformeerde mensen dit zo kunnen zien (ook al slaat het nergens op). Wellicht moet de overheid hier duidelijk over zijn dat men met banken die onder het Nederlandse DGS vallen geen risico loopt. Ideetje voor Postbus 51.
ja dat vind ik nog het smerigstequote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:26 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat trouwens ook belachelijk is, is dat ze gisteren en eergisteren wel de mailtjes hebben verstuurd met de mededeling 'Icesave bevestiging overboeking', maar vervolgens niet laten weten dat het in werkelijkheid dus niet zo is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |