Ergo:quote:Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.
Wij betreuren zeer wat er is gebeurd.
Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave indien nodig te helpen met hun beroep op de dekking in IJsland. Onderstaand persbericht bevestigt dit.
Zodra dat mogelijk is zullen wij op deze site nadere informatie verstrekken.
Het Icesave Nederland team
Waarom kost een KLM ticket 250 euro en een ryanair ticket 10 euro? Het is wel duidelijk, als je met ryanair vliegt moet je ook niet zeuren als je neerstort, daar heb je zelf voor gekozen. Toch?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:33 schreef joriszss het volgende:
1. Waarom biedt IceSave een rente van 5.25%??? Antwoord: op de interbancaire markt kunnen ze geen geld meer aantrekken, was dit wel gelukt, dan had de rente niet zo hoog geweest.
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:48 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Waarom kost een KLM ticket 250 euro en een ryanair ticket 10 euro? Het is wel duidelijk, als je met ryanair vliegt moet je ook niet zeuren als je neerstort, daar heb je zelf voor gekozen. Toch?
Ja, en als je cyanidevergiftiging krijgt van een Euroshopper gevulde koek is dat ook helemaal je eigen schuld! Had je maar Gulden Krakeling moeten kopen!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:48 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Waarom kost een KLM ticket 250 euro en een ryanair ticket 10 euro? Het is wel duidelijk, als je met ryanair vliegt moet je ook niet zeuren als je neerstort, daar heb je zelf voor gekozen. Toch?
Blijkbaar wel, zonder dat je het wist. Bovendien is het niet zo slim om te luisteren naar andere mensen en daar vervolgens naar handelen. Ik hoop dat je je er zelf ook wat in hebt verdiept.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen risico genomen. Ik heb gewoon mijn spaargeld bij een bank ondergebracht omdat ik van alle kanten te horen kreeg dat ik bij de Postbank enorm genaaid werd - ik heb er verder helemaal niks mee en ik vind het onzin om mij onder te brengen in de categorie mensen die bewust veel risico heeft genomen.
Als bekend is dat Ryanair al een tijd met onveilige vliegtuigen vliegt neem je dat risico toch? Dan is het klote en heb je de pech dat het juist bij jou mis gaat, maar je hebt wel een risico genomen (bewust of onbewust).quote:Waarom kost een KLM ticket 250 euro en een ryanair ticket 10 euro? Het is wel duidelijk, als je met ryanair vliegt moet je ook niet zeuren als je neerstort, daar heb je zelf voor gekozen. Toch?
Mijn brief is in ieder geval al de deur uit..quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:24 schreef hplaserjet het volgende:
We zullen zien of het IJslandse garantiestelsel werkt, officieel moet je een brief naar de IJslandse Centrale Bank sturen, dat zou genoeg zijn om je geld terug te krijgen, maar dat klinkt helaas te makkelijk om waar te zijn
Maar dan stort je tenminste wel neer met geld op de bank!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:48 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Als de Ierse luchtvaartbond nou garandeert dat die vliegtuigen veilig zijn, zou je het dan niet vertrouwen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:51 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als bekend is dat Ryanair al een tijd met onveilige vliegtuigen vliegt neem je dat risico toch? Dan is het klote en heb je de pech dat het juist bij jou mis gaat, maar je hebt wel een risico genomen (bewust of onbewust).
quote:IJsland dat je in de kou laat staan, is nooit grappig!
Even voor de duidelijkheid, de 5,25% konden ze geven, daar de hypotheekrente op 8 a 9% staat in IJsland.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:33 schreef joriszss het volgende:
Toch apart dat hier een paar mensen lopen te zeiken dat de DNB beter toezicht had moeten houden, en dat voor de spaarders opgekomen moet worden.....
Maar als ik heel eerlijk ben, dan zou ik het niet fair vinden van de DNB om volledig garant te staan voor de tegoeden bij IceSave (iets wat wel hier gesuggereerd wordt).
Spaarders kiezen er ZELF voor om hun geld onder te brengen bij een buitenlandse bank, omwille van 1,65% meer (t.o.v. de rente geboden door de rabobank). Heel simpel --> meer rendement = hoger risico.
Als de staat deze klap gaat opvangen (met MIJN belastinggeld), dan ben IK degene die de dupe is. Ik heb er nooit voor gekozen om dit risico met mijn spaargeld te nemen, ik heb dus ook niet het voordeel van het hoge rendement, maar in het geval van een fail van IceSave mag ik toch opdraaien voor de kosten...... beetje apart.
Dit is hopelijk wel een goede (maar ook dure) les geweest voor een hele hoop spaarders. Ik heb zelf ook getwijfeld om mijn geld te storten bij IceSave, maar na wat onderzoek vallen dan de volgende dingen op:
1. Waarom biedt IceSave een rente van 5.25%??? Antwoord: op de interbancaire markt kunnen ze geen geld meer aantrekken, was dit wel gelukt, dan had de rente niet zo hoog geweest.
2. Het garantiefonds van Iceland is maar zeer beperkt gevuld, ik meen dat er iets van 80 miljoen Euro in zat, terwijl alleen al IceSave voor meerdere MILJARDEN aan Engelse Ponden hadden geleend in Engeland (oftewel, ze kunnen niet eens die spaarders tegemoet komen, laat staan ALLE spaarders).
En dan besluit een weldenkend mens, ik blijf lekker in Nederland.
ps. Een staat die ook nog eens voor 100% zijn spaarders indekt zorgt er alleen maar voor dat de banken die overblijven in de toekomst nog steeds risicovol gedrag blijven vertonen, ze hebben wel de upside gains maar niet de downward losses. (gratis optie dus).
Alle topics lezende raad ik iedereen af de claimbrief nu al op te sturen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:52 schreef petre86 het volgende:
[..]
Mijn brief is in ieder geval al de deur uit..
Niet als die bond veiligheid garandeert, terwijl de waarde van die garantie bijna honderd keer (ik noem maar wat) groter is dan de totale economie van Ierland (aangezien de bond voor een goede vergelijking genationaliseerd moet zijn). Bovendien heeft die bond al aardig wat miljarden moeten lenen e.d. om overeind te blijven...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:56 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Als de Ierse luchtvaartbond nou garandeert dat die vliegtuigen veilig zijn, zou je het dan niet vertrouwen?
Als Wouter Bos met 'zijn' Fortis/ABN nu die dingen opkoopt... is ie mijn held.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:29 schreef James52 het volgende:
[..]
Wachten of iemand de spaarrekeningen opkoopt (ING?) zo niet, tot er een formulier op de website van DNB komt om een beroep te doen op het garantie stelsel.
Wat er letterlijk staat:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:57 schreef Michel74 het volgende:
[..]
Alle topics lezende raad ik iedereen af de claimbrief nu al op te sturen.
Je doet daarmee namelijk ook afstand van rechten.
Het belang voor de NL staat is m.i. zo groot dat er een fatsoenlijke oplossing moet komen voor NL spaarders. Anders heeft het grote gevolgen voor de NL (en Europese) economie. Bijvoorbeeld dat er geen auto's meer gekocht worden. Dat is al flink afgenomen!
Alleen wanneer er tot betaling overgegaan wordt, en ik dus mijn geld terug heb, neemt het fonds mijn claim op de bank over. Terecht overigens. Als de bank het fonds terug kan betalen, prima. Ik wil dat het fonds mij z.s.m. betaalt.quote:In the event that payment is remitted from the The Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund, I am aware that according to Article 10, paragraph 3, of Act No. 98/1999 on Deposit Guarantees and Investor-Compensation Scheme, my claim against the bank or bankruptcy estate concerned will be taken over by the Fund. By accepting compensation from the Fund, I therefore assign my claim against the bank or bankruptcy estate concerned to the Fund in respect of the amount compensated.
En toen ging iedereen zeuren dat ze zich niet aan moesten stellen.quote:'Garantie- stelsel misbruikt'
dinsdag 08 juli 2008
DEN HAAG - Buitenlandse spaarbanken bieden onrealistisch hoge rentes op hun spaarrekeningen aan.
Daarmee misbruiken zij het garantiestelsel dat consumenten moet beschermen tegen faillissement van hun bank.
Die felle kritiek komt van Rabobank, marktleider in Nederland op het gebied van sparen. De bank wil de kwestie voorleggen aan toezichthouder AFM om te bekijken of er sprake is van misleidende reclame.
Rabobank heeft net als andere grote banken te lijden onder de felle concurrentie van spaarstunters. Die banken - veelal van Turkse of Russische origine - bieden aanzienlijk hogere rentes dan bijvoorbeeld ING en Fortis. "Dat doen ze alleen omdat ze elders geen geld kunnen aantrekken", aldus Rabo-topman Bert Heemskerk in het Financieele Dagblad. "Het zijn banken waarvan ik de naam soms niet eens ken."
Voor spaargeld geldt het zogenoemde 'deposito-garantiestelsel'. Spaarders krijgen bij faillissement van hun bank hun inleg tot 20.000 euro volledig terug, daarboven geldt een eigen risico van tien procent tot maximaal 38.000 euro. De regeling wordt bekostigd door alle in Nederland gevestigde banken. Rabobank draagt het meeste bij.
"Het stelsel stelt zwakke, buitenlandse banken in staat om spaargeld binnen te halen. Feitelijk zeggen ze in hun advertenties: 'U hoeft zich geen zorgen te maken. Als we omvallen, betaalt de Rabo de schade", aldus Heemskerk.
Bron: BN/De Stem
http://www.bndestem.nl/al(...)telsel-misbruikt.ece
quote:Rabo wil niet meer volledig meewerken aan garantieregeling
De Rabobank is vanmiddag hard in botsing gekomen met minister Bos over het Depositogarantieregeling van 100.000 euro per rekeninghouder voor de IJslandse bank Icesave.
De banken moeten opdraaien voor verliezen die elders worden gemaakt, dat stelt Bos en DNB. De Rabo gaat niet zondermeer akkoord met de nieuwe regeling die Bos eerder deze week verkondigde.
Bericht van de Rabobank aan RTLZ:
Zoals bekend heeft Rabobank reeds voor de zomer aandacht gevraagd voor het gevaar dat kleine zwakkere banken in Nederland grote spaarbedragen aantrekken met niet marktconforme, hoge rentes. Hiermede tegelijkertijd op een oneigenlijke wijze gebruikmakend van het Nederlandse deposito garantie systeem. We hebben erop gewezen dat spaarders risico’s liepen.
Rekening niet volledig bij het Nederlandse bankwezen
We hebben er vervolgens toen ook op gewezen dat sommige buitenlandse garantiesystemen niet waterdicht zijn. Een en ander hebben wij destijds eveneens aangekaart bij de toezichthouders.
Allereerst moet natuurlijk nu gezocht worden naar een bevredigende oplossing voor de gedupeerde spaarders, maar gegeven de zorgplicht van alle partijen: spaarders, toezichthouders, overheden en banken.
Het kan niet zo zijn dat de rekening zondermeer volledig bij het gezonde Nederlandse bankwezen wordt gelegd.
Bron: RTL Z.
Ik heb net toevallig wat koersinfo aan de OP toegevoegd. Ik denk dat dit grafiekje ook wel mooi is.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:03 schreef James52 het volgende:
Ijslandse kroon:
Datum Koers
8-10-2008 0,3774
7-10-2008 0,5076
6-10-2008 0,5128
3-10-2008 0,6405
[ afbeelding ]
waaaaaajooooooo
Dus moeten we die claimbrief nou invullen en opsturen of niet???quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:06 schreef petre86 het volgende:
[..]
Wat er letterlijk staat:
[..]
Alleen wanneer er tot betaling overgegaan wordt, en ik dus mijn geld terug heb, neemt het fonds mijn claim op de bank over. Terecht overigens. Als de bank het fonds terug kan betalen, prima. Ik wil dat het fonds mij z.s.m. betaalt.
waarom zou je dat als ING willen doen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:57 schreef grijfland het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, de 5,25% konden ze geven, daar de hypotheekrente op 8 a 9% staat in IJsland.
Daarnaast ga je er toch van uit, dat als de eerste 20.000 door IJsland wordt gedekt en de rest door Nederland, dat er achteraf niet gezegd kan worden, Ja sorry, wij zijn niet huis zoek het maar lekker uit in je eigen land. Wat heeft de DNB dan nog voor respect, als ze met zo'n houding zaken doen. Je verwacht toch, dat IJsland geen bananenrepubliek is ? Je zoekt alles uit, zelfs Landsbanki staat vermeldt in de registers van DNB. Al met al, moet Nederland gewoon opkomen voor zijn Nederlandse spaarders, ook als ze nu door een net land als IJsland in de steek gelaten worden. En trouwens, ik geloof dat een ING best wel 120000 spaarders in zijn bestand wil hebben ! Als dank zullen deze spaarders ING best wel een gunst willen geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |