Plaatjes verkleind en ik heb het topic geupdate, hij is nu vrij compleetquote:Op maandag 29 september 2008 08:58 schreef Zoomdetector het volgende:
Top-top-top-topic (zonder stotter)! Kun je de plaatjes iets smaller maken zodat ze in beeld blijven? Scroll balk zit pas onderaan je lange OP, en de (mooie) plaatjes passen maar half in beeld.
Toegevoegd: hulde, plaatjes nu mooi in beeld en klikbaar voor wie toch alle details van de schroefjes wil bestuderen
Opzich is de manier van aanleggen niet verkeerd. Zolang er geen lasdozen tussen de leidingen zitten en ze gewoon rechtstreeks van de meterkast naar het stopcontact lopenquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 04:32 schreef klusfoobje het volgende:
Helder verhaal voor de minder slimmen op dit gebied...
Toch een vraagje. Nu heb ik niet de behoefte om op electra te gaan koken, dat is op gas. De oveen echter is wel electrisch. Aangezien ik nu mijn hal heb gedaan en in een later stadium de keuken aan ga pakken wilde ik toch wat vorobereiden.
Ik heb ipv 1 19mm buis kookgroep, 2 16 mm buizen ( oa) getrokken ter voorbereiding. Mocht ik nu dus een kookgroep moeten maken dan bundel ik ze in de meterkast en in de keuken. Onderweg zijn ze dan fijn gescheiden. Reden voro deze wijze is dat ik kan kiezne straks. of 2 extra groepen of 1 kookgroep.
goed of fout ?
Ik vind dat de verantwoording van de Fok! user zelf, ik vermeld dat de draden minimaal 2,5 mm² moeten zijnquote:Op maandag 15 december 2008 20:44 schreef skiff het volgende:
je zegt dat bij 400v aansluiting je ipv 3x bruin, ook 3x zwart mag gebruiken, als dat maar 2.5mm2 draden zijn. zet er ook effe bij dat bouwmarkt-zwart GEEN 2,5mm2 is... (maar 1,5mm2, en dus niet bruikbaar voor dit doel.)
maar hij heeft wel gelijk hoor. Ik heb inmiddels de indruk gekregen dat als Vonk & Boer aangeeft dat je zo en zo moet hebben, je dan wel verrekte eigenwijs moet zijn wil je vervolgens je laten leiden door de lokale gamma.. Waar ze idd geen zwart 2,5 hebben.quote:Op dinsdag 16 december 2008 08:35 schreef skiff het volgende:
Jij gaat in je werk met andere mensen om dan ik........
Je zit in de zwakzinnigenzorg?quote:Op dinsdag 16 december 2008 08:35 schreef skiff het volgende:
Jij gaat in je werk met andere mensen om dan ik........
daar werken ze toch ook gewoon met stroom ? Welliswaar niet altijd op de maneir die je graag wilt maar toch.quote:
ik ben in ieder geval niet van plan om mensen bij het handje te nemen en ze stap voor stap uit te gaan leggen dat als er ergens staat dat de draden zwart mogen zijn, maar dan wel minimaal 2,5 mm² moeten zijn.quote:Op dinsdag 16 december 2008 08:35 schreef skiff het volgende:
Jij gaat in je werk met andere mensen om dan ik........
En waar verteld hij dan de helft?quote:Op dinsdag 16 december 2008 20:42 schreef skiff het volgende:
Het is een zienswijze...
Je hebt ook wel gelijk, maar de mensen die mans genoeg zijn om zelf te bedenken dat 1,5 geen 2,5 is, zijn ook mans genoeg om een Perilex doos te kunnen ontleden, danwel zelf op te zoeken op Inet hoe e.e.a. moet zitten. De mensen die aan het handje genomen moeten worden, moet je ALLES vertellen, en niet alsnog de helft zelf laten ontdekken...
En ja, ik werk in de zwakzinnigen-zorg. Met mijn patienten doen we alsof we handelsfirma zijn. Zo nemen we de telefoon ook op, en om het helemaal echt te maken kopen we ook wel eens wat spullen, en die verkopen we dan ook weer. En als we het niet vergeten sturen we er zelfs een factuur achteraan. (ik heb nu het gevoel dat er toch mensen zijn die denken: He, daar werk ik ook...)
Jij bent dus zo iemand die vindt dat in de handleiding van een pleeborstel moet staan dat ie niet geschikt is voor anaal gebruik omdat de kans bestaat dat iemand hem daarvoor zou willen gebruiken...quote:Op dinsdag 16 december 2008 20:42 schreef skiff het volgende:
Het is een zienswijze...
Je hebt ook wel gelijk, maar de mensen die mans genoeg zijn om zelf te bedenken dat 1,5 geen 2,5 is, zijn ook mans genoeg om een Perilex doos te kunnen ontleden, danwel zelf op te zoeken op Inet hoe e.e.a. moet zitten. De mensen die aan het handje genomen moeten worden, moet je ALLES vertellen, en niet alsnog de helft zelf laten ontdekken...
Als je niet handig bent met elektriciteit (iedereen moet in mijn ogen wel een schakelaar of wandcontactdoos kunnen vervangen) maar als je zelf nog nooit een stukje nieuw electra aangelegd heb bij je eigen woning (een wandcontactdoos erbij, of een schakelaar verplaatsen. En je daar niet het technisch inzicht voor heb, dan heb je ook niet genoeg technische kennis in huis om een kookplaat aan te sluiten, perilex aan te leggen en te bedraden.quote:Op woensdag 17 december 2008 15:09 schreef skiff het volgende:
Ik geloof niet dat ik op je ga reageren, hemelzwever.
Aan vonkenboer: Let op voor wie je het verhaaltje schrijft. Een leek snapt weinig van de termen, ook niet van 1,5mm2 en 2,5mm2 (ja, echt...). Je schrijft dat 3x zwart ook mag, dus hup, 3x 1,5mm2 erin. Is tenslotte goedkoper... Je kan niet van iedereen een helder technisch inzicht verwachten. Ook niet van mensen die het beter zouden moeten weten.
ik vraag me af of er uberhaupt zwart in 2,5mm2 bestaat op rol zoals de bruine draad? En van grijs al helemaaal! (niet in de bouwmarkt, dat weet ik zeker)quote:Op vrijdag 19 december 2008 16:41 schreef ACT-F het volgende:
In geval van 3 fasen zou ik de officiële kleuren bruin/zwart/grijs gebruiken:
L1 (R) = Bruin
L2 (S) = Zwart
L3 (T) = Grijs (of zwart met witte streep in oudere kabels)
En als je de fasen meteen echt goed wilt aansluiten dan is er op Wikipedia een aansluitschema te vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex
Of je L1 en L2 of welke andere fase ook omdraait, dat heeft geen invloed op de werking van het kooktoestel.quote:Op vrijdag 19 december 2008 16:41 schreef ACT-F het volgende:
In geval van 3 fasen zou ik de officiële kleuren bruin/zwart/grijs gebruiken:
L1 (R) = Bruin
L2 (S) = Zwart
L3 (T) = Grijs (of zwart met witte streep in oudere kabels)
En als je de fasen meteen echt goed wilt aansluiten dan is er op Wikipedia een aansluitschema te vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex
Ze zijn inderdaad moeilijker te verkrijgen dan de standaarddraden, maar daar heb ik mijn contacten wel voorquote:Op zaterdag 20 december 2008 17:22 schreef gateway het volgende:
ik vraag me af of er uberhaupt zwart in 2,5mm2 bestaat op rol zoals de bruine draad? En van grijs al helemaaal! (niet in de bouwmarkt, dat weet ik zeker)
Hoi Vonkenboer, ik heb de perilexaansluiting gemeten en ik krijg de waarden die hierboven vermeld staan bij 2x230V. Als ik rechtsonder en linksonder meet krijg ik 0V. Klopt dat met 2x230V aansluiting? In mijn meterkast zit een Hager MB 699 B16, die juist weer lijkt op de Hager 3x400V van bovenstaande afbeelding. Klopt dit wel? Is het wel goed aangesloten dan?quote:Op zondag 28 september 2008 12:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Hallo, Omdat er om de 3 maand hier wel een topic verschijnt over het aansluiten van een elektrisch kooktoestel of fornuisgroep, leek het mij een goed idee om hier een min of meer centraal topic over te beginnen.
In woningen in Nederland behoort een voorziening aanwezig te zijn die de mogelijkheid bied om elektrisch te koken. Als er in de keuken van de woning een gasaansluiting aanwezig is dan is de aansluiting om elektrisch te koken meestal onbedraad uitgevoerd.
Als de groep wel bedraad is dan moet er ergens in de buurt van het kooktoestel een vijfpolige perilex wandcontactdoos in de muur zitten.
[ afbeelding ]
Afbeelding 1 : Voorbeeld van een inbouw Perilex wandcontactdoos
[ afbeelding ]
Afbeelding 2 : Perilex wandcontactdoos na het verwijderen van het deksel.
De contacten van een perilex wandcontactdoos zijn geschikt voor maximaal 16 Ampere, 400-230 Volt wisselspanning.
Als de aansluiting in de keuken nog niet bedraad is, dan loopt er als het goed is een 19 mm leiding vanaf de perilex inbouwdoos naar de meterkast.
Bedraden
[ afbeelding ]
Afbeelding 3 : Bedraden en aansluiten van een Perilex aansluiting -> 2 x 230 V
Hoge resolutie ---> http://i202.photobucket.c(...)boer_85/P1020265.jpg
In dit geval moeten er 5 draden door de leiding getrokken worden :
2 x Bruin = De fasen
2 x Blauw = De nul
1 x Geel-Groen = Aarde
Alle draden moeten een doorsnede van 2,5 mm² hebben !
[ afbeelding ]
Afbeelding 4 : Bedraden en aansluiten van een Perilex aansluiting -> 3 x 400 V
Hoge resolutie --> http://i202.photobucket.c(...)boer_85/P1020263.jpg
In dit geval moeten er ook 5 draden door de leiding getrokken worden, met als verschil dat
3 x Bruin = De fasen
1 x Blauw = De nul
1 x Geel-Groen = Aarde
Ook hier moeten de draden een doorsnede van 2,5 mm² hebben.
De kleuren Zwart, Zwart-Wit en Grijs zijn ook toegestaan om te gebruiken als fase draad, wel moeten deze draden een doorsnede hebben van 2,5 mm² !
Wanneer heb ik nou een 2 x 230 Volt aansluiting of een 3 x 400 Volt aansluiting nodig
Op één normale groep kun je maximaal (230 Volt netspanning x 16 Ampere van de zekering =) 3680 watt aansluiten
Op een 2 x 230 Volt aansluiting kun je maximaal een kooktoestel aansluiten van 2 x 3680 watt = 7360 watt.
Heeft jou kooktoestel een vermogen wat groter is dan 7360 watt dan moet je hem aansluiten op een driefase aansluiting.
Ik heb al een perilexaansluiting in keuken zitten, hoe kom ik er achter of hij 2 x 230 Volt of 3 x 400 Volt is
Meten is weten zeggen wij altijd in de elektrotechniek, je zult er dus een multi-meter of iets dergelijks bij moeten pakkende om te weten te komen hoe het één en ander aangesloten is. De nul is in 99,9 % van de gevallen linksboven aangesloten. Als je dan van links naar rechts en van boven naar beneden meet dan meet je de volgende spanningen.
Bij 2 x 230 Volt
Tussen linksboven en rechtsboven : 0 V
Tussen linksboven en links onder : 230 V
Tussen linksboven en rechts onder : 230 V
Tussen rechtsboven en links onder : 230 V
Tussen rechtsboven en rechts onder : 230 V
Bij 3 x 400 Volt
Tussen linksboven en rechtsboven : 230 V
Tussen linksboven en linksonder : 230 V
Tussen linksboven en rechtsonder : 230 V
Tussen rechtsboven en linksonder : 400 V
Tussen rechtsboven en rechtsonder : 400 V
Tussen linksonder en rechtsboven : 400 V
Kortom bij een 3 x 400 V aansluiting :
Tussen de (bruine draden) fasen onderling staat altijd ---------------> 400 V
Tussen de (één enkele bruine draad en een blauwe draad) fase en de nul staat altijd ----------------> 230 V
Hoe kan ik een kookgroep herkennen in de meterkast
Een kookgroep die gebruikt kan worden voor een 2 x 230 V aansluiting ziet er als volgt uit :
Als voorbeeld neem ik automaten van het merk Hager. Natuurlijk maakt iedere fabrikant zijn eigen kookgroepautomaten. Die van jou hoeft dus niet perse een Hager automaat te zijn !
Een hager 2x230V kookgroep ziet er als volgt uit :
[ afbeelding ]
Feitelijk is een koopgroep, hetzelfde als twee losse B 16 Ampere automaten.
Met wel één heel belangrijk verschil !
Op het moment dat de automaat zich bij een fout uitschakeld, schakeld de automaat alle twee de fasen tegelijk uit ! Dit zul je ook merken bij het inschakelen omdat beide zijden van de automaat alleen tegelijk in en uit zijn te schakelen.
Een hager 3x400V ziet er als volgt uit :
[ afbeelding ]
Als je een 3 fase groep aan wilt sluiten om het fornuis op aan te sluiten moet je altijd een 4 polige (3 fase en nul) B16 Ampere automaat nemen. Ook hier zul je ontdekken dat de automaat alle 3 van de fase en nul tegelijk in en uit schakeld.
Ik denk dat ik met dit topic toch wel aardig heb laten zien hoe je een fornuis aan moet sluiten
Tips, suggesties voor dit topic ? Laat het gerust horen !
Ook als je er zelfs met behulp van dit topic niet uitkomt, laat het gerust even weten en we zullen kijken wat we voor jou kunnen betekenen
ja dat klopt.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 00:59 schreef Piefke het volgende:
[..]
Hoi Vonkenboer, ik heb de perilexaansluiting gemeten en ik krijg de waarden die hierboven vermeld staan bij 2x230V. Als ik rechtsonder en linksonder meet krijg ik 0V. Klopt dat met 2x230V aansluiting? In mijn meterkast zit een Hager MB 699 B16, die juist weer lijkt op de Hager 3x400V van bovenstaande afbeelding. Klopt dit wel? Is het wel goed aangesloten dan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als 'ie het doet is het goed aangesloten, als 'ie het niet doet niet.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 00:59 schreef Piefke het volgende:
[..]
Hoi Vonkenboer, ik heb de perilexaansluiting gemeten en ik krijg de waarden die hierboven vermeld staan bij 2x230V. Als ik rechtsonder en linksonder meet krijg ik 0V. Klopt dat met 2x230V aansluiting? In mijn meterkast zit een Hager MB 699 B16, die juist weer lijkt op de Hager 3x400V van bovenstaande afbeelding. Klopt dit wel? Is het wel goed aangesloten dan?
Ik heet dan geen Vonkenboer, maar het spanningsverschil tussen 230V en 230V is natuurlijk 0V. Dat wil niet zeggen dat je het veilig kan aanraken, want t.o.v. aarde is het verschil 230V en dat doet auwquote:Op zaterdag 21 februari 2009 00:59 schreef Piefke het volgende:Hoi Vonkenboer, ik heb de perilexaansluiting gemeten en ik krijg de waarden die hierboven vermeld staan bij 2x230V. Als ik rechtsonder en linksonder meet krijg ik 0V. Klopt dat met 2x230V aansluiting?
Kun je een foto plaatsen?quote:In mijn meterkast zit een Hager MB 699 B16, die juist weer lijkt op de Hager 3x400V van bovenstaande afbeelding. Klopt dit wel? Is het wel goed aangesloten dan?
Als het 2 verschillende fasen zijn meet je toch echt 400V.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:24 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heet dan geen Vonkenboer, maar het spanningsverschil tussen 230V en 230V is natuurlijk 0V.
En aangezien hij 0V meet zijn ze toch echt in gelijke fase. Oftewel, hij heeft een 2x 230V variant.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:52 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Als het 2 verschillende fasen zijn meet je toch echt 400V.
dat hij ook al zei, hij vroeg alleen of het klopte dat ie tussen link- en rechtsonder 0 Volt meette.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 20:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En aangezien hij 0V meet zijn ze toch echt in gelijke fase. Oftewel, hij heeft een 2x 230V variant.
Nou dat kloptquote:Op zaterdag 21 februari 2009 20:27 schreef gateway het volgende:
dat hij ook al zei, hij vroeg alleen of het klopte dat ie tussen link- en rechtsonder 0 Volt meette.
die snap ik ook niet, kook je op gas moet er een loze 19mm leiding voor elektrisch koken liggen, maar kook je elektrisch hoeft er geen gas te liggen???quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:21 schreef lesley het volgende:
waar komt die regel eigenlijk vandaan dat je electrisch moet kunnen koken? hier loopt idd een loze leiding
Heeft te maken met de NEN1010 en het bouwbesluit, ze worden gezien als voorzieningen die zo ie zo in een woning aanwezig moeten zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:21 schreef lesley het volgende:
waar komt die regel eigenlijk vandaan dat je electrisch moet kunnen koken? hier loopt idd een loze leiding
omdat je oven warschijnlijk wel 3 fasen nodig heeft, en je dus ook in de oven dingen moet aansluiten. Zeker geen werk voor iemand die geen kaas van elektriciteit heeft gegeten. dus toch maar ff een mannetje laten komenquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:42 schreef Astimontas het volgende:
Bedankt voor de reactie.
Ik heb jouw beschrijving opgevolgd, maar geeen warmte en geen lichtje branden....
L1 L2 en L3 zijn alledrie voeding. In een normale perilexdoos zit ook ook op alle 3 spanning.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:53 schreef Astimontas het volgende:
Hallo,
De schakelaar is gewoon aan. Moet ik de bruine niet op de L3 aansluiten? En, wat moet er precies in de oven zelf gebeuren dan?
ALS het allemaal correct is aangesloten dan klopt het plaatje in de OP van Vonkenboer........quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:27 schreef Astimontas het volgende:
Ik heb helaas niet zo'n spanningmeter thuis (nooit nodig gehad). Kleef er een risico aan deze wijze?
met 6200watt denk ik niet dat alles tegelijk aankan, daarvoor moet er een 5x2,5mm2 kabel aan je kookplaatquote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:33 schreef Astimontas het volgende:
Dus blauw linksboven en bruin links of rechtsonder en groen/geel in het midden moet succesvol zijn? Ook met 6200w kookvlak?
Ik snap het niet helemaal. Hoeveel aardlekschakelaars heb je? Je mag vanaf één aardlekschakelaar gewoon 2 x 16A voeden.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:39 schreef ThomasKnip het volgende:
Zou graag willen weten hoe alles voor de perilex wordt aangesloten in een huisinstallatie met 1 fase.
Kook groep is 2 x 16A gelijktijdig in en uit schakelen, daar voor een aardlek van 500mA en mag deze gevoed worden door met 6mm2 af te takken van de andere aardlekschakelaar
BVD
Thomas
Momenteel 4 groepen en een groep met aardlek voor de wasmachine.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik snap het niet helemaal. Hoeveel aardlekschakelaars heb je? Je mag vanaf één aardlekschakelaar gewoon 2 x 16A voeden.
Helaas geen detail over te vinden.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Een tijdje terug heb ik een topic gemaakt waar je vast en zeker het antwoord op die vraag krijgt.
Elektrische koken; perilex aansluiten
Ok, je installatie is me duidelijk. Het gaat getuige de 500mA aardlekschakelaar dus om een oudere installatie (tegenwoordig is 30mA de max). Bij uitbreiding van een nieuwe groep moet je voldoen aan de NEN1010 regels van vandaag. Nu ben ik zelf een beetje van de oude stempel qua NEN1010 regels (dus van voor 1998), toen had je geen aardlek nodig voor een geaarde groep. Formeel moet je nieuwe groep achter een 30mA aardlekschakelaar maar ik meen me te herinneren dat er bepaalde uitzonderingen waren, maar ik heb de huidige NEN1010 regels niet bij de hand, dus durf er nog geen uitspraken over te doen. Vanavond misschien.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 09:13 schreef ThomasKnip het volgende:
Moet ik nu een aftakking maken van de hoofdvoeding naar een 500mA aardlek en dan naar een dubbele 16A groep om 2x 230V naar de perlex te brengen?????
b.verplaatsbaar elektrisch materieel met een toegekende stroom van ten hoogste 32 A voor gebruik buiten.quote:Een uitzondering mag worden gemaakt voor:
a.contactdozen voor gebruik onder toezicht van vakbekwame of voldoende onderrichte personen, bijvoorbeeld in bepaalde commerciële of industriële ruimten of
b.een contactdoos die alleen gebruikt kan worden voor de aansluiting van een specifiek elektrisch toestel. Dit betekent dat de contactdoos niet bereikbaar of van een afwijkend type is.
1) klopt niet, je kan voor een huisaansluiting een 1 fase aansluiting hebben met een zekering van 25 of 35 A of een 3 fase aansluiting van 3 x 25 Aquote:In de gebruiksaanwijzing van het fornuis stond dat we de 2 electrische ovens en de gril de eerste keer een uurtje cq half uurtje aan moesten zetten om de verf- en fabriekslucht er uit te kijgen. We hebben toen alle 3 de zaken tegelijk aangezet (de 2 ovens en de gril). Tot onze schrik sloeg er na een aantal seconden 1 zekering van de 2 "fornuis-perilex-groepen" door. Wanneer we 2 van de 3 zaken aanzetten gaat het goed, als we echter alle 3 de zaken tegelijk aanzetten slaat telkens die ene zekering door van de "fornuis-perilex-groepen".
Nota bene: in elk van de 2 "fornuis-perilex-groepen" zit een 16 ampere zekering. Hoop dat ik e.e.a. correct vertel, ben geen specialist. Van de energie-netbeheerder heb ik begrepen dat er 1 fase bij ons in de meterkast binnenkomt met een totale aansluitwaarde van 25 ampere.
We hebben gebeld met de witgoedzaak en de technieker die we gesproken hebben vertelde ons na veel heen en weer dat:
1) je eigenlijk 2 "verschillende" fases (niet zoals bij ons 1 zelfde fase) nodig zou hebben om het fornuis volgens methode-1 "2x 230VAC 50Hz (TOT CA. 7.6 kW)" volledig te kunnen gebruiken
2) dat er in de meeste huizen vandaag standaard 2 fases binnen komen in de meterkast
3) dat een aansluitwaarde van 25 ampere zoals die binennkomt in de meterkast wel het minimale is en dat dit niet standaard is wat opgeleverd wordt, hij heeft thuis bijvoorbeeld 40 ampere zegt hij
4) dat we om e.e.a. voor elkaar te krijgen dus extra fases moeten laten aansluiten door het nutsbedrijf
Van de energie-netwerkbeheerder heb ik zelf begrepen dat er eigenlijk maar 2 "smaken" zijn wat aansluitingen betreft die binnenkomen in huizen: standaard is 1 fase met een aansluitwaarde van 25 ampere en op verzoek sluiten ze 3 fases aan wat je voor krachtstroom zou kunnen gebruiken.
Wanneer ik het perilex-artikel lees op Elektrische koken; perilex aansluiten lees ik:
"Op een 2 x 230 Volt aansluiting kun je maximaal een kooktoestel aansluiten van 2 x 3680 watt = 7360 watt. Heeft jou kooktoestel een vermogen wat groter is dan 7360 watt dan moet je hem aansluiten op een driefase aansluiting."
"Maximaal 7360 watt" staat er, in het aansluitschema voor ons fornuis bij de methode-1 "2x 230VAC 50Hz " staat echter "TOT CA. 7.6 kW)", hoe zit dit, kan dit dan eigenlijk niet vraag ik me af...
Beste Vonkenboer en anderen, stel me de vraag waar ik nou eigenlijk mee te maken heb hier en hoe e.e.a. nou in elkaar steekt. Voel me eerlijk gezegd een beetje belazerd moet ik zeggen...
Mag ik a.u.b. jullie hulp vragen om wat licht in de duisternis te willen schijnen. Bij voorbaat heel erg bedankt, vriendelijke groet.
De meterkastquote:Op donderdag 24 september 2009 22:54 schreef nozemb het volgende:
ongelofelijk snel al reacties, nu al harstikke bedankt !
hierbij wat foto's van de meterkast en inhoud:
de totale meterkast:
http://www.xtremevault.com/515400136-meterkast.JPG
de 2 zekeringen zonder nummer naast nummer 4 zijn voor de perilex-fornuis:
http://www.xtremevault.co(...)_perilex-fornuis.JPG
de meter:
http://www.xtremevault.com/1286984203-de_meter.JPG
... en nog een onbekend kastje...:
http://www.xtremevault.com/1037227196-een_onbekend_kastje.JPG
moet nu gaan sluiten,ik kom morgenavond weer online en zal alles lezen en reageren, vriendelijke groet
5 groepen achter een aardlekschakelaar mag zowieso al nietquote:Op maandag 28 september 2009 23:06 schreef ACT-F het volgende:
Het aansluitschema klopt wel. In jouw geval zou je optie 1 moeten gebruiken. Als je niet weet hoe het precies moet laat het dan aan een elektricien over en niet die beunhaas die jouw groepenkast uitgebreid heeft, want je kookgroep schakelt niet gelijktijdig beide fases uit en heeft 5 groepen van 16A achter een aardlek wat maximaal voor 40A is. Ik vind je hoofzekering van 25A wat magertjes voor een modern huishouden. De kosten voor uitbreiding naar 3 fases is afhankelijk of er bij jou thuis 3 fases binnenkomen. Dit kan best mogelijk zijn en dat er maar 1 in gebruik is. In dat geval zullen de kosten 'slechts' op enkele honderen euro's uitkomen. Als ze moeten graven om de 3 fasen kabel aan te leggen dan kan het een dure aangelegenheid worden. Neem even contact op met je netbeheerder voor kosten.
Ik heb 10m van deze kabel liggen, mag deze volgens de norm ook gebruikt worden bij 2x230V?quote:Op zaterdag 20 december 2008 17:52 schreef Vonkenboer het volgende:
Als je een perilex aansluiting maakt met behulp van een 5 aderige kabel, dan zitten daar standaard al een zwart en grijs gekleurde draad in. Dan kun je idd voor L1 bruin, L2 zwart en L3 grijs gebruiken.
Dus: Ja in dit geval zou het mogen. Ik zou de zwarte draad inwikkelen met blauwe tape of een blauw krimpkous, en de grijze als L2 gebruiken.quote:Indien het toepassen van de voorgeschreven kleuren overeenkomstig het bepaalde in 8.514.2.101 om technische redenen niet mogelijk is, zoals bij mineraal geïsoleerde kabels, moeten aders die als PE-, PU-, PEN- en aardleiding dan wel als nulleiding dienst doen aan de einden als zodanig zijn gekenmerkt.
waar tover jij die nen1010 teksten vandaan?quote:Op maandag 23 november 2009 00:41 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Om je de preciese tekst uit de NEN1010 te geven:
[..]
Dus: Ja in dit geval zou het mogen. Ik zou de zwarte draad inwikkelen met blauwe tape of een blauw krimpkous, en de grijze als L2 gebruiken.
Dat kan, weet niet of er wel ruimte voor uitbreiding in bestaande kast isquote:Op maandag 3 mei 2010 08:42 schreef kaarinf het volgende:
Ik heb even een vraagje over zo'n kookgroep.
Kan er een kookgroep geplaatst worden bij 3 'gewone' groepen, of moet er dan een aardlek bij?
Mag er op een kookgroep maar 1 apparaat? Of mag dit ook de oven met de koelkast zijn?
Dat is discutabel. Voor zover ik weet valt de automaat/hoofdzekering van de netbeheerder niet binnen het toepassingsgebied van de NEN1010, en mag het dus niet als hoofdschakelaar worden gezien. Als je een bron hebt waar anders staat hoor ik het graagquote:Op maandag 3 mei 2010 09:56 schreef exlurker het volgende:
Hoofdschakelaar mag vervallen als de hoofdzekering voor een fase is en als automaat is uitgevoerd
Het is een intern schrijven van bedrijfsbureau, richting monteurs, installatiebureauquote:Op maandag 3 mei 2010 18:56 schreef _Jeffrey_ het volgende:
En van wie is die samenvatting? Is dat een los boekje? Is er een referentie naar een norm-bepaling?
Als ik daar in de buurt kom ga ik het zeker vragen hoe hun er aan komenquote:Op maandag 3 mei 2010 19:18 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Dit zijn van die grijze gebieden in de normen...
Als je de norm leest mag het niet, maar je mag zelf alternatieven oplossingen bedenken als deze dezelfde veilighied waarborgt als de NEN1010... dus dan zou het weer wel mogen...
quote:Hoofdschakelaar
Onderstaand programma geeft aan of in een schakel- of verdeelinrichting wel of geen hoofdschakelaar moet worden toegepast volgens NEN 1010, bepaling 8.462.104.
Schakel- en verdeelinrichting voor voeding van verdeelnetten, bijv. van E-bedrijf? Nee
Schakel- en verdeelinrichting aangesloten op één fase met max. twee eindgroepen? Nee
Schakel- en verdeelinrichting meerfasig? Ja
Hoofdschakelaar verplicht
Let op: Eventuele preferente groepen (groepen voor de noodvoorzieningen) mogen voor de hoofdschakelaar worden afgetakt, onder bepaalde condities.
Als hoofdschakelaar moeten lastscheiders gebruikt worden. Er mogen niet meer dan twee lastscheiders gebruikt worden. (NEN 1010, 5e druk, bepaling 8.462.105)
Eaton Holec hoofdschakelaars
Lastscheiders; Duco, type DMV 40-63A, draaischakelaars met zichtbare contactscheiding
Aardlekschakelaars; NPFI, 25-40-63-80-100A
Klopt helemaal ,bij kabel word voor de 1e groep bruin en zwart gebruikt en voor de 2e zwart en grijs. Blauw en grijs zijn de nul draden en uiteraard geel/groen aardequote:Op donderdag 17 juni 2010 12:36 schreef dapluiz het volgende:
Dus de 0 draden op N en L1 en de draden met prik op L2 en L3?
ja dat is goedquote:Op donderdag 17 juni 2010 19:13 schreef dapluiz het volgende:
De onderste 2 gaatjes in de perikex contactdoos hebben nu prik:) dan zit het goed toch?
controleer nog wel de aansluiting in je perilex stekker en de aansluiting in de kookplaat zelfquote:Op donderdag 17 juni 2010 20:10 schreef dapluiz het volgende:
Top bedankt, dan kan morgen de keuken er in:)
Nee de aansluiting op de kookplaat is niet juist bij 2 x 230 V, waar door nu een plaat dubbel aan gesloten is op de nul waar door hij niet warm kan wordenquote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:16 schreef Vonkenboer het volgende:
Zoals exlurker al aangeeft zul je echt de spanning moeten meten in jou perilex aansluiting; waar zit wat en dan op die manier kijken wat er veranderd moet worden.
De aansluiting in de kookplaat lijkt mij juist
quote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:56 schreef exlurker het volgende:
[..]
Nee de aansluiting op de kookplaat is niet juist bij 2 x 230 V, waar door nu een plaat dubbel aan gesloten is op de nul waar door hij niet warm kan worden
Vonkie, kijk eens goed naar de automaat in de meterkast die is echt wel 2 x 16 Aquote:Op vrijdag 25 juni 2010 22:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar in de nieuwe situatie wil ts het toestel toch aansluiten op 400 V of ben ik zo dyslecties dat ik er overheen lees ?
Voor 400 V is de kookplaat correct aangesloten.
In de meterkast zit een kookgroep van 400 V 3 fase.
Fijn dat het gelukt is na onze tips en bedankt dat je nog even de moeite hebt genomen om het te meldenquote:Op zondag 27 juni 2010 16:11 schreef isaxmw het volgende:
Hoi allemaal.
Heel erg bedankt voor de tips. Het is nu gefixt en kan ik lekker koken
De twee nul punten zitten a/d linker zijde en de 2x 1 fase aan de rechter zijde.
Kan wel... maar mag niet. Of je moet een degelijke oplossing bieden dat de oven en de kookplaten nooit tegelijk aan kunnen staan. Want *jij* weet dat het verkeerd aangesloten is, maar jouw bezoek of de volgende bewoner niet.quote:Als ik nu nooit de oven en de kookplaten tegelijk gebruik, kan en vooral mag ik ze dan ook volgens het schema van afbeelding 3 van Vonkenboer op 2 x 230 V aansluiten?
Dat mag, maar dan moet je wel extra dikke buis gebruiken of 2 buizen gebruiken. Dat wordt enorm veel vreeswerk. Bovendien moet je dan ook een 3-fase kookautomaat installeren.quote:Wat mij ook een optie lijkt maar ik weet ook niet of dat mag is drie aparte groepen van 230 V naar de oven leggen.
Qua vastrecht is er geen verschil of je nu 1x25A of 3x25A in je meterkast hebt hangen. Wel zal je meterkast aangepast moeten worden en zal de netbeheerder ook eenmalig een vergoeding vragen voor het veranderen van de aansluiting. Buiten de meterkast moet je misschien 1 ader vervangen (van blauw naar zwart of grijs) Persoonljik vind ik dit de meest elegante oplossing.quote:Ik voel niet zoveel voor de extra kosten van een krachtstroom aansluiting.
Verkeerd en vooral GEVAARLIJK advies... en wel om de volgende redenen:quote:Op dinsdag 6 juli 2010 16:16 schreef RiDo78 het volgende:
[..]
Dat mag, maar dan moet je wel extra dikke buis gebruiken of 2 buizen gebruiken. Dat wordt enorm veel vreeswerk. Bovendien moet je dan ook een 3-fase kookautomaat installeren.
Dat mag pertinent NIETquote:Op dinsdag 6 juli 2010 16:16 schreef RiDo78 het volgende:
Dat mag, maar dan moet je wel extra dikke buis gebruiken of 2 buizen gebruiken. Dat wordt enorm veel vreeswerk. Bovendien moet je dan ook een 3-fase kookautomaat installeren.
[..]
Helemaal mee eens... Ik weet niet waarom ik dat antwoord heb gegeven, even een vlaag van verstandsverbijstering ofzo. Maargoed dat Appeltje en Exlurker corrigerenquote:Op woensdag 7 juli 2010 09:29 schreef Appeltje2010 het volgende:
Verkeerd en vooral GEVAARLIJK advies... en wel om de volgende redenen:
* meerdere groepen in één buis is niet toegestaan
* je spreekt over een 3-fase automaat, dan is het dus 1 groep... die mag je weer niet splitsen over meerdere buizen (moet één buis van 19mm zijn)
* op een 1-fase aansluiting kun je geen 3-fase automaat aansluiten, dit omdat je in dat geval de nul zwaar zou overbelasten (er is maar 1 nul bij een 3-fase automaat), brand is hierbij dus niet ondenkbaar!
Bij een keramische kookplaat kan dat inderdaad wel, maar een inductie kookplaat heeft die optie vrijwel nooit. (Linkse 2 pitten zitten op 1 print en de rechtse 2 pitten zitten op 1 print. Per print wordt er 1 fase (of groep) aangesloten. Zet je bv de pit linksboven helemaal voluit, dan zal als je boven de 3600Watt uit dreigt te komen de besturing van de inductieplaat de pit linksonder temperen.)quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 08:41 schreef exlurker het volgende:
Deze kookplaat is heel eenvoudig geschikt te maken voor 3 fase
Even een paar doorverbindingen bij de aansluitklemmen van de kookplaat veranderen
Schema staat er meestal bij,anders in het instructieboekje
Dat zou zeer nuttig zijn als het zou kunnen. Maar dat gaat niet met een inductie plaat. Met 3 x 25A blijft er namelijk niet veel over van die 2 fase's als de inductie 16A (3600Watt) per fase op die 2 fasen staat te trekken. (Wasmachine of droger of vaatwasser toevallig aan, kan in combinatie met de rest van het huis al voor een probleempje zorgen)quote:Op woensdag 4 augustus 2010 00:25 schreef Appeltje2010 het volgende:
Geschikt maken voor 3-fasen is niet echt heel nuttig als ie niet boven 7,4kW komt. Je kunt nl. wel 2 verschillende fases op een kookgroep zetten en zo de verdeling netjes maken in combinatie met andere groepen.
Ik ben er bekend mee, dat lukt allemaal wel.quote:Let wel op het volgende:
* Verkeerd aansluiten van 2 verschillende fases geeft 400 volt, hetgeen veel kookplaten niet leuk vinden en maar 1x toestaan (daarna zijn ze nl. stuk).
Hmmmmm.... De oude groepenkast had een kookgroep die niet via de aardlek liep. (alle andere groepen liepen wel via de aardlek, behalve de wasgroep) De nieuwe kookgroep dus nu ook niet. Is dat verplicht?quote:* Als je een kookgroep op 2 verschillende fases aansluit, moet deze beveiligd worden met een 3-fase aardlekschakelaar en dus niet van 2 verschillende aardlekschakelaars.
Gaat goed komen, mits ik nog even feedback krijg over die aardlek op de kookgroep.quote:* Twijfel je, schakel een expert in, de stromen die lopen bij kookplaten zijn hoog en dat maakt e.e.a. gevoeliger voor niet goed aangesloten kabels e.d., kookplaten zijn ook duur dus als je hem met 400 volt opblaast, is dit best zonde van het geld!
Als het een bestaande eindgroep is hoeft het niet.. als het een neiuwe is moet het wel.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 01:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Hmmmmm.... De oude groepenkast had een kookgroep die niet via de aardlek liep. (alle andere groepen liepen wel via de aardlek, behalve de wasgroep) De nieuwe kookgroep dus nu ook niet. Is dat verplicht?
OH.... In dat geval was hij al aanwezig toen ik het huis kocht...quote:Op woensdag 4 augustus 2010 02:06 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Als het een bestaande eindgroep is hoeft het niet.. als het een neiuwe is moet het wel.
jep!quote:Op woensdag 11 augustus 2010 13:52 schreef XGNPreTender het volgende:
Dus onder 1 de L1 en 2-3 de L2
Onder 4 de N1 en 5 de N2
Inderdaad; je moet hem zo aansluiten bij een 2 fase n 230 Vquote:Op woensdag 11 augustus 2010 13:52 schreef XGNPreTender het volgende:
Dus onder 1 de L1 en 2-3 de L2
Onder 4 de N1 en 5 de N2
Er is niets mis, tussen twee stroomdraden die op dezelfde fase zijn aangesloten zal je niets meten, terwijl er wel 230V op staatquote:Op dinsdag 7 september 2010 23:26 schreef eymey het volgende:
Toch nog wel een vraagje:
Het klopte inderdaad dat ik bovenaan 2x nul had en onderaan 2x fase. Alleen: Ik kreeg met de meter tussen de twee fases in ook geen sjoege, terwijl de TS zegt dat je hiertussen ook gewoon 230v moet hebben. Is hier mogelijk iets mis?
* Ou-Tannu meet vaak voor t gemak.. fase - aardequote:Op woensdag 8 september 2010 18:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Tussen twee dezelfde fasen meet je inderdaad helemaal niks.
Spanning kun je inderdaad alleen meten tussen fase nul.
En dan heb je kans dat je in het donker zit, door dat de aardlek is uitgevallenquote:Op woensdag 8 september 2010 19:12 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
* Ou-Tannu meet vaak voor t gemak.. fase - aarde
weet je meteen dat die ook zn werk nog goed doetquote:Op woensdag 8 september 2010 19:44 schreef exlurker het volgende:
[..]
En dan heb je kans dat je in het donker zit, door dat de aardlek is uitgevallen
Dat ligt aan de kwaliteit van je meter. Een ideale volt-meter heeft een oneindig hoge weerstand. Daardoor loopt er geen stroom en merkt de aardlek er ook niets van.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:44 schreef exlurker het volgende:
[..]
En dan heb je kans dat je in het donker zit, door dat de aardlek is uitgevallen
bruin L1 op klem 4 en blauw N op klem 5 met doorverbinding, sommige fabrikanten hebben dat zelfs in hun aansluitvoorschriften staan en zal ook gen problemen gevenquote:Op woensdag 24 november 2010 23:03 schreef hansza het volgende:
en doe ik dan bruin L1 en blauw N op één klem, zeg de 4?
die brug moet blijven zitten volgens de manual.
er mag toch geen brug zitten tussen 2 N aders?
tussen 1 en 2 een brug zetten begrijp ik.
Ja hoor , als je dat doet, zullen alle platen moeten werkenquote:Op woensdag 24 november 2010 23:22 schreef hansza het volgende:
heel hartelijk bedankt voor de support.
dit doe ik morgen als eerste en laat dan weten wat het eind resultaat is.
nog even voor de zekerheid.
klem 1 + 2 verbind ik door?
nogmaals bedankt.
Gezien het bouwjaar van de woning moet er een loze leiding van meterkast naar de keuken gaan voor elektrisch koken,of die op de goede plaats zit ligt aan de opstelling van de nieuwe keuken. Verder is er nog weinig te zeggen over de meterkast, weet niet wat er op dit moment voor verbruikers er aangesloten zijnquote:Op donderdag 25 november 2010 14:20 schreef MichelBtje het volgende:
Ah, interessant topic! Kan ik zeker gebruiken bij mijn komende verhuizing.
Ik krijg 16 december de sleutel van een woning, gebouwd eind 2005. In de huidige keuken zit een gaskookstel, maar ik krijg begin januari een nieuwe keuken met een inductie kookplaat. Ik krijg nog bericht van de leverancier of ik een twee- of driefase aansluiting nodig heb. Ik heb mij laten informeren dat met nieuwe bebouwing er standaard een leiding in de keuken moet liggen om de bedrading naar de meterkast te trekken, klopt dat? Is er verder iets te zeggen over de reeds aanwezige aansluitingen in de meterkast bij relatief jonge bebouwing? Heb niet heel veel tijd tussen het in ontvangst nemen van de sleutel en het laten plaatsen van de keuken, en moet wel weten of een monteur de meterkast moet voorbereiden of niet...
Ik snap dat het zonder verdere info erg lastig is om meer te vertellen, maar zonder sleutel kan ik nog geen zekerheid geven over de aansluitingen. Wil gewoon op voorhand een globale inschatting krijgen van de werkzaamheden en de eventuele kosten...
Zolang de brug tussen 4 en 5 er in zit maakt het niet uit welke draad waar zit, zolang je de fase en nul niet verwisseld.quote:Op donderdag 25 november 2010 22:39 schreef hansza het volgende:
heel hartelijk dank voor jullie hulp.
de kookplaat doet het. alle vier de pitten tegelijk.
toch heb ik nog een paar vragen.
maakt het echt uit of ik op 4 L1 doe en op 5 N?
wat gebeurt er als ik dat omdraai?
voor mijn idee is het namelijk hetzelfde.
en als ik de L2 en de L3 omdraai?
wat gebeurt er dan?
op sommige forums lees ik dat er geen brug tussen de Nullen mag zitten.
waarom zeggen ze dat en waarom doen wij het wel en zegt in feite ook de fabrikant het?
ben de koning te rijk.
geweldig.
Er zijn een paar manieren om de kookplaat aan tesluiten, dus die van jou ook. Het ligt er aan hoe de perilexwandcontactdoos bedraad is, 2 x 230 V of op 3 fasequote:Op vrijdag 3 december 2010 22:24 schreef DeHovenier het volgende:
tvp
In mijn nieuwe woning zit ook zo'n perilex aansluiting. Nu wil ik een Etna Electrische kookplaat 1327 WT van 2 jaar oud kopen op marktplaats, maar dan zou 'ie dus wel op die aansluiting moeten passen. Ik had van m'n vader begrepen dat niet elke kookplaat op elke aansluiting past?
Zeer goed werkende electrische kookplaat van Etna, met pirilex stekker (zie foto)
Aanschafdatum 08-2008
60 cm breed
4 platen:
-1 normalekookplaat ( 145 mm- 1,0 kW)
-2 snelkookplaten ( 180 mm- 2,0 kW)
-1 snelkookplaat ( 145 mm- 1,5kW)
quote:Op woensdag 24 november 2010 20:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Heb je de perilex aansluiting al los geschroefd ? Alleen het dekseltje bedoel ik dan
Welke kleuren zitten waar op de aansluiting die uit de muur komt ?
Wat voor automaat / zekering heb je in de groepenkast zitten ? Is dat een kracht automaat of twee normale groepen die aan elkaar zitten met een lipje?
[ afbeelding ]
Twee fase kookgroep
[ afbeelding ]
3 fase kookgroep
Als het lezen van de OP al te moeilijk is, dan zou ik niet eens beginnen aan de draden te dingesenquote:Op zaterdag 4 december 2010 17:15 schreef DeHovenier het volgende:
Ik heb al een aansluiting in de keuken, dus ik zou dan toch alleen maar de stekker van de kookplaat erin moeten doen?
Zo'n ding zit al in de muur:
[ afbeelding ]
Dan zou ik toch niet met draden moeten dingesen etc?
Of mis ik iets en denk ik te makkelijk
ja of iemand is creatief geweest en heeft een kookgroep over 2P aangeslotenquote:Op woensdag 15 december 2010 11:21 schreef exlurker het volgende:
Heeft de onderhoudsmonteur ook in de meterkast gekeken? Daar moet toch goed te zien zijn of het om een kook-, dan wel een fornuisgroep gaat.
Maar als hij bij de perilexwandcontactdoos 380V meet (tegenwoordig400V) moet het wel een 3 fase aansluiting zijn.
Plaats anders maar even een duidelijke foto van de verdeelkast hier, kunnen we er meer over zeggen
Als het huis nog in aanbouw is dan zou ik meteen om een 3-fasen aansluiting in de meterkast vragen. Een normaal fornuis (4 pitten) met een aansluitwaarde 7.2 kW zul je niet zo snel aantreffen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 19:10 schreef EdVe het volgende:
Ik kom in een wijk met stadsverwarming te wonen en moet dus op electrisch koken. Ik zie dat ik een kookgroep krijg van 2x230V. Nu was ik aan het kijken voor een inductie fornuis, Ik kan alleen nergens 1 vinden die onder de 10KW werkt. Is het mogelijk om bijvoorbeeld de kookgedeelte op 2x230V aan te sluiten en de bijbehorende oven op een ander wcd? Of weet iemand toevallig een inductie-fornuis die wel gewoon op 2x230V kan?
? Volgens mij hebben vrijwel alle 4-pits inductieplaten een aansluitwaarde van zo'n 7,2Kw.quote:Op vrijdag 24 december 2010 19:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als het huis nog in aanbouw is dan zou ik meteen om een 3-fasen aansluiting in de meterkast vragen. Een normaal fornuis (4 pitten) met een aansluitwaarde 7.2 kW zul je niet zo snel aantreffen.
Helaas?quote:Op vrijdag 24 december 2010 20:24 schreef EdVe het volgende:
Helaas (huur)huis staat er al. Er zijn idd wel gewoon kookplaten van 7,2KW te vinden, alleen dus niet in fornuis uitvoering, dus incl oven. Wordt helaas dus een inductieplaat.
Als het goed is kan de automaat ook in gedeelte worden afgeschakeld, als zo de helft geen spanning meer voert kan je meten met de universeelmeter op welke draden er nog spanning is, heb je geen meter dan kan je er even een lamp op aansluiten om het te controlerenquote:Op vrijdag 11 maart 2011 10:35 schreef Goover het volgende:
Iemand nog een goede tip om de vier draden (L1, N1, L2, N2) te identificeren? Ze komen gezellig met z'n 4e uit de muur (en nog een aarde) maar hoe kan je een beetje praktisch uitvogelen welke blauwe bij welke bruine hoort?
in principe maakt het niet uit.... ze worden altijd in geval van sluiting tegelijk afgeschakeld, dus maakt het ook niet uit welke bij welke zit.....quote:Op vrijdag 11 maart 2011 10:35 schreef Goover het volgende:
Iemand nog een goede tip om de vier draden (L1, N1, L2, N2) te identificeren? Ze komen gezellig met z'n 4e uit de muur (en nog een aarde) maar hoe kan je een beetje praktisch uitvogelen welke blauwe bij welke bruine hoort?
dat werkt niet, de kookgroep schakelt alles af..... (zit gekoppeld he?)quote:Op vrijdag 11 maart 2011 11:10 schreef Ou-Tannu het volgende:
eerste ingeving: kortsluiten...
maar das ook weer zo iets :/
Ik heb mijn mijn universeelmeter gemeten en de groepen los van elkaar geschakeld, prima oplossing!quote:Op vrijdag 11 maart 2011 11:38 schreef exlurker het volgende:
[..]
Als het goed is kan de automaat ook in gedeelte worden afgeschakeld, als zo de helft geen spanning meer voert kan je meten met de universeelmeter op welke draden er nog spanning is, heb je geen meter dan kan je er even een lamp op aansluiten om het te controleren
Klopt. Vergeet niet het palletje tussen de 2 automaten te verwijderen zodat niet beide groepen afgeschakeld worden als er ééntje uitvliegt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 00:15 schreef RoaRRR het volgende:
Klopt dit verhaal hierboven of maak ik ergens een fout?
Ben het helemaal eens met ACT-Fquote:Op donderdag 12 mei 2011 01:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Klopt. Vergeet niet het palletje tussen de 2 automaten te verwijderen zodat niet beide groepen afgeschakeld worden als er ééntje uitvliegt.
Hij moet L1 en L2 hebben voor de fase aansluiting en 2 x de N voor de nul aansluiting, L3 hoeft hier niet aangesloten te worden.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:32 schreef Coolmint het volgende:
Heb je (lastig te zien op de foto hoor) niet per ongeluk helemaal rechts de L1 aangesloten? Hier hoeft niks aangesloten te worden. Het lijkt er op dat je op L2 nu de N2 hebt aangesloten.
Even voor het duidelijk dan: op onderste foto helemaal links (L1) de zwart/witte (lijkt nu in N2 te zitten). Daarnaast de zwarte (L2): lijkt nu goed. Daarnaast L3: de bruine die nu in L1 zit (al maakt dat eigenlijk toch niet uit). Dan de aarde = goed, dan de N1 is blauw (ook goed).
Dikke kans dat je dan geen kortsluiting meer krijgt.
zelfs met photoshop krijg ik ze niet duidelijkquote:Op maandag 4 juli 2011 20:02 schreef Vonkenboer het volgende:
Van de foto die je gemaakt hebt van de schema's die op het toestel staan kan ik niks uit op maken; die zijn veelste klein om überhaupt wat te kunnen zien !
Pas je wel op met het proefondervindelijk aansluiten van je kookplaat, als je maar vaak genoeg sluiting maakt doet hij het helemaal niet meer
Alstu:quote:Op dinsdag 5 juli 2011 00:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
zelfs met photoshop krijg ik ze niet duidelijk
Dan moet je gezien je eerdere posting het stukje rechtsonder hebben: '400V 2N ONLY FOR NL'quote:
quote:Op maandag 4 juli 2011 19:15 schreef jasperlevink het volgende:
Ik heb een 2x230V aansluiting (linksonder + rechtsonder is 400V, linksboven + rechtsboven is 0, de andere combinaties 230V).
dus ff een krronsteentje aan de kabel met de perilex eraan, en dan ff meten welk draadje wat is, en dan aansluitenquote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan moet je gezien je eerdere posting het stukje rechtsonder hebben: '400V 2N ONLY FOR NL'
Waarbij R en S dan de 2 punten zijn waartussen je 400V hebt gemeten en N1 en N2 de punten zijn waartussen je 0V hebt gemeten.
[..]
Een fornuis kan op verschillende manieren worden aangeslotenquote:Op zondag 17 juli 2011 20:39 schreef ebeaydojraes het volgende:
was ik al bang voor. helemaal niet of kan ik gewoon niet alles tegelijk gebruiken (wat nooit zal voorkomen)?
Dan kan je het fornuis daar gewoon op aansluiten, is het een nieuw fornuis of een fornuis dat ergens anders al heeft gebrand, dan even controleren of het fornuis is aangepast voor 2 x 230 Vquote:Op zondag 17 juli 2011 21:01 schreef ebeaydojraes het volgende:
perilex. is wooncomplex met stadsverwarming, dus geen gas. de knop naast 40 0.3 is de beveiliging voor de kookgroep.
Als jij geen gas hebt, lijkt het me niet meer dan normaal dan dat je wel degelijk een 3 fase aansluiting hebt.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:01 schreef ebeaydojraes het volgende:
perilex. is wooncomplex met stadsverwarming, dus geen gas. de knop naast 40 0.3 is de beveiliging voor de kookgroep.
nope. al moet ik zeggen dat er niet heul veel meer onder zit dan de warmteleidingen ... maar kan zijn dat ik iets over het hoofd zie ..quote:Op zondag 17 juli 2011 21:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als jij geen gas hebt, lijkt het me niet meer dan normaal dan dat je wel degelijk een 3 fase aansluiting hebt.
Heb je geen foto waarop je hoofdzekeringen staan? (Die zitten onder je meter)
Vreemd. Ik heb ook stadsverwarming, maar elke woning in de wijk heeft standaard een 3 fase aansluiting van 3 x 25A. En dat heb je feitelijk ook wel nodig als je bij gebrek aan gas elektrisch moet koken.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:33 schreef ebeaydojraes het volgende:
nope. al moet ik zeggen dat er niet heul veel meer onder zit dan de warmteleidingen ... maar kan zijn dat ik iets over het hoofd zie ..
Als je de verdeelkast bekijkt, zie je ;quote:Op zondag 17 juli 2011 21:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als jij geen gas hebt, lijkt het me niet meer dan normaal dan dat je wel degelijk een 3 fase aansluiting hebt.
Heb je geen foto waarop je hoofdzekeringen staan? (Die zitten onder je meter)
Tot zover komt die vrijwel overeen met mijn oude groepenkast.quote:Op zondag 17 juli 2011 22:02 schreef exlurker het volgende:
Als je de verdeelkast bekijkt, zie je ;
1 aardlekschakelaar 40A - 30mA
2 groepen achter de aardlekschakelaar
1 groep, waarschijnlijk wasautomaat
1 groepsschakelaar met 2 zekeringen voor de kookgroep
Die had ik inderdaad wel.quote:Geen hoofdschakelaar, dus geen 3fase aansluiting
Dat is lekker dan. Dan heb je bij een 35A hoofdzekering nog 3A over voor de rest van het huisquote:Op zondag 17 juli 2011 22:04 schreef blomke het volgende:
Je plaat kan max. 2 x 16 x 230 = 7360 Watt ziijn
Eigenlijk is het schandalig natuurlijk. Verhogen naar meer dan 35A kost je een vermogen aan vastrecht extra (of netwerktarief, weet ik veel, maar het is iets van 40,- per maand extra)quote:Op zondag 17 juli 2011 22:12 schreef blomke het volgende:
De vraag is of ie die 7360 Watt ook echt continu gebruikt. Grote verbruikers zullen even niet aangezet kunnen worden, maar je kan nog gewoon verlichting en je TV&PC aanhouden.
Je staat er versteld van wat er allemaal kan met 1 fase 35A, er zijn zelfs wijken waar je zelfs geen 3 fase kan krijgen voor een huisinstallatiequote:Op zondag 17 juli 2011 22:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Eigenlijk is het schandalig natuurlijk. Verhogen naar meer dan 35A kost je een vermogen aan vastrecht extra (of netwerktarief, weet ik veel, maar het is iets van 40,- per maand extra)
Hier net zo, de hoofdzekering is 25 jaar geleden verzwaard van 20 naar 25 A, de huisinstallatie is uitgevoerd met 6 automaten 16 A als eindgroep en alles blijft werkenquote:Op zondag 17 juli 2011 23:26 schreef blomke het volgende:
Mijn ouders zitten al > 1/2 eeuw op 'n 1 x 25 A hoofdzekering, 2 x 10 A en 1 x 16 A eindgroepen. Ze hebbe zelfs geen reservezekeringen in huis.
Ik zeg ook niet dat 1 x35A altijd te weinig is, ik zeg wel dat als er geen gas aanwezig is, 1 x 35A wel te weinig is.quote:Op maandag 18 juli 2011 09:15 schreef exlurker het volgende:
Tja, het is een huurwoning en dan ga je zelf niet zomaar de verdeelkast uitvoeren in 3 fase. Wat ik er wel mee aan wil geven dat het best lukt met een wasautomaat, vaatwasser, wasdroger, koel en vrieskast, combi magnetron, close-in boiler en de verdere apparatuur die tegenwoordig in elk huis aanwezig is.Er komt natuurlijk wel wat beleid bij kijken, je moet natuurlijk niet de wasautomaat, vaatwasser, wasdroger te gelijk gebruiken en dan er nog even bij gaan strijken
En die koken elektrisch?quote:Op zondag 17 juli 2011 23:26 schreef blomke het volgende:
Mijn ouders zitten al > 1/2 eeuw op 'n 1 x 25 A hoofdzekering, 2 x 10 A en 1 x 16 A eindgroepen. Ze hebbe zelfs geen reservezekeringen in huis.
Met mijn berekening heb ik laten zien dat jje op een kookgroep van 2 x 16 A achter een 35 A hoofdzekering, prima kunt koken. Over dat verzwaren naar 3 x 25A: dat kan je wel roepen, maar bij legio huizen, tot in de jaren 60, is maar één fase naar binenn geleid. Even een nieuwe 3-f kabel laten leggen vanuit de straat tot in de meterkast, 3-f aansluiting + hoofdgroepen laten aanleggen.....gaat een lieve duit kosten.quote:Op maandag 18 juli 2011 09:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat 1 x35A altijd te weinig is, ik zeg wel dat als er geen gas aanwezig is, 1 x 35A wel te weinig is.
Volgens mij bleek daar juist uit dat het heel erg krap aan is.quote:Op maandag 18 juli 2011 09:39 schreef blomke het volgende:
Met mijn berekening heb ik laten zien dat jje op een kookgroep van 2 x 16 A, prima kunt koken.
Die woningen hebben allemaal een gasleiding en zijn dus niet verplicht elektrisch te koken.quote:Over dat verzwaren naar 3 x 25A: dat kan je wel roepen, maar bij legio huizen, tot in de jaren 60, is maar één fase naar binenn geleid. Even een nieuwe 3-f kabel laten leggen vanuit de straat tot in de meterkast, 3-f aansluiting + hoofdgroepen laten aanleggen.....gaat een lieve duit kosten.
Iets zegt mij dat jij geen 1 fase 40A hebt, maar maximaal 1 fase 35A.quote:Op woensdag 20 juli 2011 23:30 schreef ebeaydojraes het volgende:
Heb nog even de handleiding van t fornuis errbij gehaald en daar staat dat ik hem of 3 fase 3x16A moet aansluiten OF 1 fase 40a
en op achterkant van t fornuis 35,7 ampere; 8200W vermogen totaal.quote:uw toestel is op basis van een electrische stroom gemaakt met 1 of 3 fase. Gebruik voor 1 fase minstens 40 Ampère, en zekering met 3 fase minstens 3x 16 Ampère.
Jouw hoofdzekering is zeer waarschijnlijk 35A, dus dan kom je al 0,7A tekort. Nou kijkt dat niet zo heel nauw, maar de rest van je huis verbruikt op dat moment ook nog stroom.quote:Op woensdag 20 juli 2011 23:45 schreef ebeaydojraes het volgende:
Ik quote: bron van 1 fase , 40 amphere zekering. Voor 3 fase benodigd 3 x 16 ampere zekering.
en op achterkant van t fornuis 35,7 ampere; 8200W vermogen totaal.
Dan denk ik dat het zo verdeelt zit in je fornuis:quote:Op vrijdag 22 juli 2011 08:30 schreef ebeaydojraes het volgende:
Een fornuis ja. Maar goed. Je kan zeggen dat hij op 3 fase aangesloten moet worden, maar als in de handleiding staat dat beide kan ... Daarnaast hebben we het toch over een aparte kookgroep. De rest van het huis draait toch op de andere zekering?
Onzin. 1 groep (2 pitten) zit vast aangesloten, de andere groep schakel je tussen 2 mogelijkheden -> of naar de 2 pitten, of naar de oven.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 09:25 schreef blomke het volgende:
Vergeet dat idee van een trekschakelaar: je hebt twee groepen te schakelen.
Andersom mag zo ie zo wel, je hebt twee toestellen (wasmachine en een wasdroger) en die sluit je via een trekschakelaar aan op één aparte groep.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 09:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. 1 groep (2 pitten) zit vast aangesloten, de andere groep schakel je tussen 2 mogelijkheden -> of naar de 2 pitten, of naar de oven.
Dat kun je prima realiseren met een trekschakelaar. (Of het mag weet ik niet, maar ik kan geen bezwaar bedenken).
idd. je mag ze niet zo maar even opsplitsen; en aan het toestel bijvoorbeeld twee verschillende aansluitsnoeren zetten oid.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 09:52 schreef blomke het volgende:
Dan ga je een kookgroep opsplitsen voor verschillende apparaten (kookplaat en grill) en dat is niet toegestaan. Het apparaat moet via een perilex aangesloten zijn op BEIDE groepen.
Je kunt met die trekschakelaar toch gewoon de pinbezetting van de perilex varieren?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 09:53 schreef Vonkenboer het volgende:
idd. je mag ze niet zo maar even opsplitsen; en aan het toestel bijvoorbeeld twee verschillende aansluitsnoeren zetten oid.
Een perilex met 3 fasen/6 pinnen? Die ken ik niet.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 09:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je kunt met die trekschakelaar toch gewoon de pinbezetting van de perilex varieren?
Hoe zie je dat voor je dan ?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 09:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je kunt met die trekschakelaar toch gewoon de pinbezetting van de perilex varieren?
Dat is een nettere oplossing dan 2 perilex WCD naast elkaar, en bovendien ook gebruikersvriendelijker.
Ik zal vanmiddag even mijn paintskills erop loslaten. Maar er is een 100% veilige oplossing.quote:
Ook al zou je een hoofdzekering hebben van 40A, dan nog mag het niet, je fornuis moet namelijk op een groep zekering worden aangesloten en niet op de hoofdzekering, een groepszekering mag nooit dezelfde waarde hebben als de hoofdzekering maar moet minimaal 1 klasse lager zijn.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 09:21 schreef ebeaydojraes het volgende:
Kan is the magic word hier. Wanneer gebruik je nou 4 elementen en de grill/oven tegelijk?
maar dan nog steeds. Heb ik een 40A zekering?
idd. dat zijn eigenlijk de enige mogelijkheden !quote:Op vrijdag 22 juli 2011 11:51 schreef klipper het volgende:
[..]
Ook al zou je een hoofdzekering hebben van 40A, dan nog mag het niet, je fornuis moet namelijk op een groep zekering worden aangesloten en niet op de hoofdzekering, een groepszekering mag nooit dezelfde waarde hebben als de hoofdzekering maar moet minimaal 1 klasse lager zijn.
Aansluiten op 1 fase gaat het niet worden, wees hier ook niet eigenwijs in want dat kan je nog veel duurder komen te staan.
2 mogelijkheden, omruilen of 3 fasen aanvragen.
Wacht nou ff Er is een goede oplossing, ik heb nu alleen even geen tijd om het uit te tekenen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:12 schreef Vonkenboer het volgende:
idd. dat zijn eigenlijk de enige mogelijkheden !
Een goede oplossing?, ben benieuwd hoe jij het feit tussen hoofdzekering en groepszekering dan wilt omzeilen zonder het aansluitvoorwaarde van het toestel om zeep te helpen of je groepenkast om te bouwen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wacht nou ff Er is een goede oplossing, ik heb nu alleen even geen tijd om het uit te tekenen.
(Omruilen heeft geen enkele zin, je vindt nergens een fatsoenlijk 4 pits kooktoestel inclusief oven die onder de 7360Watt zit. En een losse kookplaat + losse oven komt op hetzelfde neer: dan kun je alsnog niet alles tegelijk gebruiken)
3 fase aanvragen in een huurstudio in een wooncomplex en een vermogen meer betalen aan energie voor iets wat je niet gebruikt. Tuurlijkquote:Op vrijdag 22 juli 2011 11:51 schreef klipper het volgende:
[..]
2 mogelijkheden, omruilen of 3 fasen aanvragen.
Nee 3 fasen of 1 fase aansluiting kost niets meer, behalve het aanpassen van de meterkast.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
3 fase aanvragen in een huurstudio in een wooncomplex en een vermogen meer betalen aan energie voor iets wat je niet gebruikt. Tuurlijk
Ts heeft voldoende aan 3 x 25A = totaal 75Aquote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:50 schreef blomke het volgende:
Even genuanceerd: 1 x 35A en 3 x 25 A is even duur. Daarboven weer een stuk duurder.
Het is de vraag of TS zo makkelijk van 1 x 35 naar 3 x 35 kan switchen, de ALS zal ook aangepast moeten worden, waarschijnlijk de hele meterkast.
Nog afgezien van de bekabeling.
Omruilen is het beste.
Deze manier is weliswaar mogelijk ( uitgaande van inderdaad de juiste aansluiting op het juiste onderdeel) maar niet toegestaan in deze situatie.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zo moet het gewoon kunnen met een schakelaar:
http://picturepush.com/public/6150987
(De aarde heb ik niet ingetekend, anders werd het wel erg druk in de tekening.)
In principe kan er op de manier met de schakelaar totaal niets fout gaan, en anders heeft TS slechts de optie over om een losse 4 pits kookplaat op de kookgroep aan te sluiten, en een losse oven op een derde groep. Maar dat leidt er ongetwijfeld een keer toe dat de hoofdzekering eruit vliegt en het hele huis donker is.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:27 schreef klipper het volgende:
Wat kan er gebeuren indien ts het wel zo doet....
In het gunstigste geval niets, er is in ieder geval niemand die hem tegen houdt.
In het nadeligste geval kan ts indien het fout gaat ook goed in de problemen komen.
Hoewel dit niet is toegestaan,quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zo moet het gewoon kunnen met een schakelaar:
http://picturepush.com/public/6150987
(De aarde heb ik niet ingetekend, anders werd het wel erg druk in de tekening.)
Nou een gewone schakelaar kan niet zoveel hebben, dus vandaar een trekschakelaar. Als die een wasdroger mag schakelen, zal die vast 16A zijn.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:46 schreef exlurker het volgende:
Hoewel dit niet is toegestaan,
wel een vraag, waarom een trekschakelaar en geen wisselschakelaar?
Weet je trouwens wel dat een schakelaar maar 10 A kan schakelen?
Maar dat is geen wisselschakelaarquote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou een gewone schakelaar kan niet zoveel hebben, dus vandaar een trekschakelaar. Als die een wasdroger mag schakelen, zal die vast 16A zijn.
(Mijn wasdroger is namelijk 3KW)
Wat is geen wisselschakelaar? Hoe schakel jij dan tussen wasmachine en droger om?quote:
Duur? Was goedkoper dan losse kookplaat.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:21 schreef klipper het volgende:
Ps of je nu 1 of 3 fasen hebt, stroom betaal je naar wat je afneemt.
Dat verschil wordt niet door de aansluiting bepaalt.
Vastrecht veranderd ook niet.
Ook is er geen ander tarief voor het stroom, een kWh kost evenveel via 1 of 3 fasen.
Officieel volgens de regels:quote:Op zondag 24 juli 2011 11:10 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
Duur? Was goedkoper dan losse kookplaat.
Maar goed. De vraag is dus nog steeds hoe ik hem in de huidige situatie ga aansluiten. Welk draadje komt waar.
Kan ik 1 fase gewoon weglaten voor deel kookplaat wat ik niet wil gebruiken?
Andere vraag. Al zou ik een 3fase kast willen hebben? Wie is daar dan verantwoordelijk voor? Ik, woningstichting, netbeheerder en wie zou hem moeten aansluiten?
maar hoe sluit je hem dan 2x230v aan? Hou t effe simpel. Ik heb een perplex aansluiting (moet nog meter halen voor het hoe en wat) een 3 fase apparaat en een 2/3fase stekker die nog in elkaar gezet moet worden.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:02 schreef exlurker het volgende:
Voor de 3 fase aansluiting:
Tot en met meter is voor de netbeheerder en word ook door hun verzorgt
Na de meter is voor de klant, ik denk in dit geval voor de bewoner, daar de verhuurder al een voorziening heeft laten aanleggen om te kunnen koken
In de huidige situatie kan het fornuis volgens schema in de aansluitkast van het fornuis aangesloten worden op 2 x 230 V. Hetzij dan met de beperkingen die hier al uitgebreid aan de orde zijn geweest
Je hoeft op de manier die ik suggereer helemaal niets te modificeren aan het fornuis, en de fabrikant kan dit onmogelijk zien. (Zou namelijk hetzelfde zijn als een 3 fase kookgroep waarvan 1 zekering defect is, dan werkt 'gewoon' een deel van het fornuis niet. Het deel wat niet werkt, bepaal je nu alleen zelf d.m.v. de schakelaar)quote:Op zondag 24 juli 2011 12:00 schreef klipper het volgende:
Niet officieel:
Je kunt het doen zoals bijvlagenzinvol aanraadt, hoewel ik je dat persoonlijk ten zeerste afraad.
Bij problemen met je kooktoestel zal de fabrikant zodra hij ziet hoe het aangesloten is als het goed is weigeren om hieraan te werken en zal de garantie vervallen doordat je een modificatie uitgevoerd hebt die niet toegestaan is volgens het typeplaatje van de kookplaat.
Zoals ook al uitgebreid aan bod is gekomen, officieel mag je deze kookplaat niet aansluiten op 2x230v.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:05 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
maar hoe sluit je hem dan 2x230v aan? Hou t effe simpel. Ik heb een perplex aansluiting (moet nog meter halen voor het hoe en wat) een 3 fase apparaat en een 2/3fase stekker die nog in elkaar gezet moet worden.
Bij problemen met het fornuis zal de fabrikant tot de ontdekking komen dat er een fase o t breekt en zodra hij in de meterkast kijkt stoppen met zijn werkzaamheden.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je hoeft op de manier die ik suggereer helemaal niets te modificeren aan het fornuis, en de fabrikant kan dit onmogelijk zien. (Zou namelijk hetzelfde zijn als een 3 fase kookgroep waarvan 1 zekering defect is, dan werkt 'gewoon' een deel van het fornuis niet. Het deel wat niet werkt, bepaal je nu alleen zelf d.m.v. de schakelaar)
Ik ga er vanuit dat je met een niet werkend apparaat terug gaat naar de winkelquote:Op zondag 24 juli 2011 12:19 schreef klipper het volgende:
Bij problemen met het fornuis zal de fabrikant tot de ontdekking komen dat er een fase o t breekt en zodra hij in de meterkast kijkt stoppen met zijn werkzaamheden.
Met een fornuis zoals ts heeft is het normaal dat de service aan huis plaatsvindt, de winkel zal je dan ook gewoon terugsturen en de monteur aan huis laten komen.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat je met een niet werkend apparaat terug gaat naar de winkel
Het antwoord is niet moeilijk, het is alleen niet wat je wilt horen.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:26 schreef ebeaydojraes het volgende:
soms is het moeilijk om een duidelijk antwoord te krijgen ... (delete alles van pagina 7 and try again..)
Dat weet hij vooraf ook niet natuurlijk. Als hij een topic had geopend zou er tegen hem gezegd worden: Dat kan beter hier dan blijft alles bij elkaar.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:49 schreef klipper het volgende:
Aan de andere kant had je beter een eigen topic kunnen openen zodat dit topic enigzins schoon gebleven was.
Tja, een 3 fase aansluiting blijft de meest ideale oplossing natuurlijk, maar dat is wellicht bij hem niet mogelijk (of onbetaalbaar) aangezien hij niet eens zijn eigen hoofdzekering in zijn meterkast heeft zitten, en die dus ergens in het gebouw in een gezamelijke kast zit ondergebracht. Lijkt me sterk dat ze van daaruit naar elke 'studio' een 3 fase kabel hebben getrokken.quote:Beunhazen zullen je heus wel willen helpen, vakmensen zullen dit echter niet doen.
Welke aansluitschema's zitten bij je toestel? ZIt er achterop, waar de elektrische aansluitingen zitten, een schema? Kan je foto maken en plaatsen?quote:Op zondag 24 juli 2011 12:05 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
maar hoe sluit je hem dan 2x230v aan? Hou t effe simpel. Ik heb een perplex aansluiting (moet nog meter halen voor het hoe en wat) een 3 fase apparaat en een 2/3fase stekker die nog in elkaar gezet moet worden.
Dit is niet bekend, aangezien ts een foto plaatst vanaf de meter, de hoofdzekering kan daar prima onderzitten.quote:Op zondag 24 juli 2011 13:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Tja, een 3 fase aansluiting blijft de meest ideale oplossing natuurlijk, maar dat is wellicht bij hem niet mogelijk (of onbetaalbaar) aangezien hij niet eens zijn eigen hoofdzekering in zijn meterkast heeft zitten, en die dus ergens in het gebouw in een gezamelijke kast zit ondergebracht.
Als het goed is zit de hoofdzekering gewoon bij ts in het appartement.quote:Lijkt me sterk dat ze van daaruit naar elke 'studio' een 3 fase kabel hebben getrokken.
Dat is natuurlijk het allerbeste wat al eerder gezegd is, grote kans dat het afgewezen word, maar dan weet ts wel waar hij aan toe is.quote:Ik stel voor dat ebeaydojraes gewoon even het plaatje wat ik getekend heb naar de fabrikant van dat fornuis mailt en vraagt of het op die manier kwaad kan.
Klopt maar dat is dan wel volgens de regels, raar maar waar.quote:De andere optie, een andere kookplaat onder de 7360 Watt en een losse oven zorgt er namelijk ook voor dat als je even niet oplet je in het donker zit.
Dat zondermeer.quote:Oftewel, ik kom weer terug op mijn eerste stelling: Als je door stadsverwarming (feitelijk het ontbreken van een gasleiding) verplicht elektrisch moet koken is een aansluiting van 1 x 35A schandalig weinig.
Blijkbaar niet:quote:Op zondag 24 juli 2011 13:42 schreef klipper het volgende:
Dit is niet bekend, aangezien ts een foto plaatst vanaf de meter, de hoofdzekering kan daar prima onderzitten.
Waarop geantwoord wordt met:quote:Op zondag 17 juli 2011 21:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als jij geen gas hebt, lijkt het me niet meer dan normaal dan dat je wel degelijk een 3 fase aansluiting hebt.
Heb je geen foto waarop je hoofdzekeringen staan? (Die zitten onder je meter)
En aangezien TS ook nog aangaf dat het een 'studio' betreft ga ik er eigenlijk vanuit dat hij geen 3 fase heeft en/of zal kunnen krijgen.quote:Op zondag 17 juli 2011 21:33 schreef ebeaydojraes het volgende:
nope. al moet ik zeggen dat er niet heul veel meer onder zit dan de warmteleidingen ... maar kan zijn dat ik iets over het hoofd zie ..
Dat is natuurlijk een prima oplossing in jouw (handige klusser en deskundige) geval, maar als ebeaydojraes dat niet zelf kan en de gehel kast moet laten vernieuwen en plaatsen, is ie zo ¤500 - 700 extra kwijt.quote:Op zondag 24 juli 2011 13:42 schreef klipper het volgende:
[..]
Dit is niet bekend, aangezien ts een foto plaatst vanaf de meter, de hoofdzekering kan daar prima onderzitten.
Zelf had ik ook een 1 fase meter, maar wel een driefase aansluiting waarvan er op dat moment dus maar 1 van werd gebruikt als hoofdaansluiting eronder.
Aanpassen was dus mijn groepenkast en een nieuwe meter door het energiebedrijf.
De groepenkast had ik zelf gedaan en daarna de meter laten vervangen door het energiebedrijf, welke niet alleen de meter vervangt, maar gelijkertijd de overige 2 fasen aansluit.
quote:Op zondag 24 juli 2011 13:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een prima oplossing in jouw (handige klusser en deskundige) geval, maar als ebeaydojraes dat niet zelf kan en de gehel kast moet laten vernieuwen en plaatsen, is ie zo ¤500 - 700 extra kwijt.
Klopt, maar daar houd de wetgeving geen rekening mee.quote:Op zondag 24 juli 2011 13:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een prima oplossing in jouw (handige klusser en deskundige) geval, maar als ebeaydojraes dat niet zelf kan en de gehel kast moet laten vernieuwen en plaatsen, is ie zo ¤500 - 700 extra kwijt.
Daar moet vonkenboer of klipper zijn licht maar even over laten schijnen.quote:
Nogmaals typeplaat geeft aan 1 fase of 3 fase, fornuis is niet geschikt voor 2 fase.quote:Op zondag 24 juli 2011 16:17 schreef blomke het volgende:
Hij kan toch gewoon aansluiten op 2 x 230 Volt? Trekt ie te veel stroom, dan schakelt de kookgroep (althans één van beide) vanzelf uit. Ik zie niet wat daar onwettig aan is of waarom ie "goed kan hangen bij de verzekering". Die verzekering komt toch niet om de hoek kijken als een zekering eruit vliegt (mooie woordspeling)?
quote:Op zondag 24 juli 2011 13:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Welke aansluitschema's zitten bij je toestel? ZIt er achterop, waar de elektrische aansluitingen zitten, een schema? Kan je foto maken en plaatsen?
Dat is wel waar, maar dat komt er dan op neer dat je bv 2 elektrische kachels van 2000W op 1 groep aansluit van 3680W en dan de instructie geeft: 'Let op, je mag maar 1 kachel tegelijk gebruiken'. En uiteraard grijpt de zekering vanzelf in als ze toch langere tijd samen aanstaan.quote:Op zondag 24 juli 2011 16:29 schreef blomke het volgende:
Ik bedoel(de) 2 x 230 V is één fase !!!. Met beleid kan hij dan de kookplaat voluit gebruiken en in deellast de oven erbij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |