abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 24 november 2010 @ 18:35:10 #151
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_89104270
Daarom ook altijd even meten voordat je klakkeloos wat aansluit ! Of als je niet kundig genoeg bent de plaat aan laten sluiten door iemand die er verstand van heeft :).

Als je pech hebt is je kookplaat volledig overleden :X
pi_89110185
een hele goede avond,

ik heb een kookplaat cadeau gekregen en wilde deze natuurlijk meteen aansluiten.
en daar begint het. want hoe moeten de draadjes?

het is een smeg se2641tc2.
hier staat de manual.

ik heb gemeten in de perilex wandcontactdoos.
krijg de volgende waardes:

linksboven - rechtsboven = 0
linksboven - linksonder = 230
linksboven - rechtsonder = 230
rechtsboven - linksonder = 230
rechtsboven - rechtsonder = 230

volgens mij moet ik het tweede schema van boven aanhouden(?).
houdt dit dan in dat ik de blauwe en de bruine draad op 4 aansluit?

ik heb de aansluitingen zoals ik begrijp hoe het aangesloten dient te worden in de plaatjes aangegven.
graag jullie reactie.

vast bedankt voor jullie hulp.
Hans
  Moderator woensdag 24 november 2010 @ 20:50:07 #153
92034 crew  Vonkenboer
pi_89110831
Heb je de perilex aansluiting al los geschroefd ? Alleen het dekseltje bedoel ik dan :)
Welke kleuren zitten waar op de aansluiting die uit de muur komt ?

Wat voor automaat / zekering heb je in de groepenkast zitten ? Is dat een kracht automaat of twee normale groepen die aan elkaar zitten met een lipje? :)

Twee fase kookgroep

3 fase kookgroep
pi_89112278
in de kast zit een dubbele automaat van 2 x 16 ampere.

in de wcd zit het als volgt:

blauw geel/groen blauw
bruin bruin

in de perilex stekker zit het als volgt

blauw aarde bruin

zwart zwart

hoor graag hoe ikhet moet aansluiten.

vast bedankt.
Hans
pi_89115474
Op de wandcontactdoos staan de volgen de tekens L1, L2, L3 en N, mocht het nog een oude wandcontactdoos zijn R, S, T en N. De zelfde tekens staan ook op de stekker, dus daar even kijken welke kleuren daar gebruikt zijn voor de twee draden voor de Nul en welke voor de fasedraden
pi_89117323
in de kast zitten twee normale groepen van 16 amp met een lip aan elkaar.

in de wcd zit het als zo:

N = Blauw L1 = Blauw

Geel/Groen

L3 = Bruin L2 = Bruin

in de stekker zit het zo

N = Blauw L1 = Bruin

Geel/Groen

L3 = Zwart L2 = Zwart
Hans
pi_89119201
Dan kan je kookplaat zo aansluiten
klem 1+2 zwart L2
klem 3 zwart L3
klem 4 + 5 bruin L1 + blauw N
  Moderator woensdag 24 november 2010 @ 22:56:19 #158
92034 crew  Vonkenboer
pi_89119625
en doe ik dan bruin L1 en blauw N op één klem, zeg de 4?
die brug moet blijven zitten volgens de manual.
er mag toch geen brug zitten tussen 2 N aders?

tussen 1 en 2 een brug zetten begrijp ik.
Hans
pi_89120278
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:03 schreef hansza het volgende:
en doe ik dan bruin L1 en blauw N op één klem, zeg de 4?
die brug moet blijven zitten volgens de manual.
er mag toch geen brug zitten tussen 2 N aders?

tussen 1 en 2 een brug zetten begrijp ik.
bruin L1 op klem 4 en blauw N op klem 5 met doorverbinding, sommige fabrikanten hebben dat zelfs in hun aansluitvoorschriften staan en zal ook gen problemen geven
pi_89120493
heel hartelijk bedankt voor de support.
dit doe ik morgen als eerste en laat dan weten wat het eind resultaat is.

nog even voor de zekerheid.
klem 1 + 2 verbind ik door?

nogmaals bedankt.

[ Bericht 0% gewijzigd door hansza op 24-11-2010 23:28:59 ]
Hans
pi_89125589
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:22 schreef hansza het volgende:
heel hartelijk bedankt voor de support.
dit doe ik morgen als eerste en laat dan weten wat het eind resultaat is.

nog even voor de zekerheid.
klem 1 + 2 verbind ik door?

nogmaals bedankt.
Ja hoor , als je dat doet, zullen alle platen moeten werken

Sucses
pi_89134948
Ah, interessant topic! Kan ik zeker gebruiken bij mijn komende verhuizing.

Ik krijg 16 december de sleutel van een woning, gebouwd eind 2005. In de huidige keuken zit een gaskookstel, maar ik krijg begin januari een nieuwe keuken met een inductie kookplaat. Ik krijg nog bericht van de leverancier of ik een twee- of driefase aansluiting nodig heb. Ik heb mij laten informeren dat met nieuwe bebouwing er standaard een leiding in de keuken moet liggen om de bedrading naar de meterkast te trekken, klopt dat? Is er verder iets te zeggen over de reeds aanwezige aansluitingen in de meterkast bij relatief jonge bebouwing? Heb niet heel veel tijd tussen het in ontvangst nemen van de sleutel en het laten plaatsen van de keuken, en moet wel weten of een monteur de meterkast moet voorbereiden of niet...

Ik snap dat het zonder verdere info erg lastig is om meer te vertellen, maar zonder sleutel kan ik nog geen zekerheid geven over de aansluitingen. Wil gewoon op voorhand een globale inschatting krijgen van de werkzaamheden en de eventuele kosten...
pi_89137409
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:20 schreef MichelBtje het volgende:
Ah, interessant topic! Kan ik zeker gebruiken bij mijn komende verhuizing.

Ik krijg 16 december de sleutel van een woning, gebouwd eind 2005. In de huidige keuken zit een gaskookstel, maar ik krijg begin januari een nieuwe keuken met een inductie kookplaat. Ik krijg nog bericht van de leverancier of ik een twee- of driefase aansluiting nodig heb. Ik heb mij laten informeren dat met nieuwe bebouwing er standaard een leiding in de keuken moet liggen om de bedrading naar de meterkast te trekken, klopt dat? Is er verder iets te zeggen over de reeds aanwezige aansluitingen in de meterkast bij relatief jonge bebouwing? Heb niet heel veel tijd tussen het in ontvangst nemen van de sleutel en het laten plaatsen van de keuken, en moet wel weten of een monteur de meterkast moet voorbereiden of niet...

Ik snap dat het zonder verdere info erg lastig is om meer te vertellen, maar zonder sleutel kan ik nog geen zekerheid geven over de aansluitingen. Wil gewoon op voorhand een globale inschatting krijgen van de werkzaamheden en de eventuele kosten...
Gezien het bouwjaar van de woning moet er een loze leiding van meterkast naar de keuken gaan voor elektrisch koken,of die op de goede plaats zit ligt aan de opstelling van de nieuwe keuken. Verder is er nog weinig te zeggen over de meterkast, weet niet wat er op dit moment voor verbruikers er aangesloten zijn
pi_89157844
heel hartelijk dank voor jullie hulp.
de kookplaat doet het. alle vier de pitten tegelijk.

toch heb ik nog een paar vragen.

maakt het echt uit of ik op 4 L1 doe en op 5 N?
wat gebeurt er als ik dat omdraai?
voor mijn idee is het namelijk hetzelfde.

en als ik de L2 en de L3 omdraai?
wat gebeurt er dan?

op sommige forums lees ik dat er geen brug tussen de Nullen mag zitten.
waarom zeggen ze dat en waarom doen wij het wel en zegt in feite ook de fabrikant het?

ben de koning te rijk.
geweldig.
Hans
pi_89160883
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 22:39 schreef hansza het volgende:
heel hartelijk dank voor jullie hulp.
de kookplaat doet het. alle vier de pitten tegelijk.

toch heb ik nog een paar vragen.

maakt het echt uit of ik op 4 L1 doe en op 5 N?
wat gebeurt er als ik dat omdraai?
voor mijn idee is het namelijk hetzelfde.

en als ik de L2 en de L3 omdraai?
wat gebeurt er dan?

op sommige forums lees ik dat er geen brug tussen de Nullen mag zitten.
waarom zeggen ze dat en waarom doen wij het wel en zegt in feite ook de fabrikant het?

ben de koning te rijk.
geweldig.
Zolang de brug tussen 4 en 5 er in zit maakt het niet uit welke draad waar zit, zolang je de fase en nul niet verwisseld.
Haal je die brug weg , dan zal je heel zeker moeten weten welke fase bij welke nuldraad op de linkse of rechtse automaat is aangesloten. Waarom de fabrikanten die brug voorschrijven, vooral bij inductie, dat zou ik niet weten,volg altijd trouw de aanwijzingen
pi_89498144
tvp

In mijn nieuwe woning zit ook zo'n perilex aansluiting. Nu wil ik een Etna Electrische kookplaat 1327 WT van 2 jaar oud kopen op marktplaats, maar dan zou 'ie dus wel op die aansluiting moeten passen. Ik had van m'n vader begrepen dat niet elke kookplaat op elke aansluiting past?

Zeer goed werkende electrische kookplaat van Etna, met pirilex stekker (zie foto)
Aanschafdatum 08-2008

60 cm breed
4 platen:
-1 normalekookplaat ( 145 mm- 1,0 kW)
-2 snelkookplaten ( 180 mm- 2,0 kW)
-1 snelkookplaat ( 145 mm- 1,5kW)
Children of the night. What music they make.
pi_89508974
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 22:24 schreef DeHovenier het volgende:
tvp

In mijn nieuwe woning zit ook zo'n perilex aansluiting. Nu wil ik een Etna Electrische kookplaat 1327 WT van 2 jaar oud kopen op marktplaats, maar dan zou 'ie dus wel op die aansluiting moeten passen. Ik had van m'n vader begrepen dat niet elke kookplaat op elke aansluiting past?

Zeer goed werkende electrische kookplaat van Etna, met pirilex stekker (zie foto)
Aanschafdatum 08-2008

60 cm breed
4 platen:
-1 normalekookplaat ( 145 mm- 1,0 kW)
-2 snelkookplaten ( 180 mm- 2,0 kW)
-1 snelkookplaat ( 145 mm- 1,5kW)
Er zijn een paar manieren om de kookplaat aan tesluiten, dus die van jou ook. Het ligt er aan hoe de perilexwandcontactdoos bedraad is, 2 x 230 V of op 3 fase
het is dus een kwestie van kijken in de meterkast wat er vooraansluiting is en in de perilexwandcontactdoos hoe de bedrading is aangesloten. Hier op is de aansluiting van de kookplaat aan te passen
  Moderator zaterdag 4 december 2010 @ 09:37:26 #169
92034 crew  Vonkenboer
pi_89509276
Je kunt aan de automaat in de meterkast vaak wel zien of het een 2 fase of 3 fase aansluiting is.
Zie onderstaande gequote post van mijzelf. Ook is het even belangrijk om de perilex aansluiting van te voren even door te meten dat je weet welke draden waar zitten.

quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Heb je de perilex aansluiting al los geschroefd ? Alleen het dekseltje bedoel ik dan :)
Welke kleuren zitten waar op de aansluiting die uit de muur komt ?

Wat voor automaat / zekering heb je in de groepenkast zitten ? Is dat een kracht automaat of twee normale groepen die aan elkaar zitten met een lipje? :)

[ afbeelding ]
Twee fase kookgroep

[ afbeelding ]
3 fase kookgroep
pi_89522626
Ik heb al een aansluiting in de keuken, dus ik zou dan toch alleen maar de stekker van de kookplaat erin moeten doen?

Zo'n ding zit al in de muur:

Dan zou ik toch niet met draden moeten dingesen etc?

Of mis ik iets en denk ik te makkelijk :P
  zaterdag 4 december 2010 @ 17:19:33 #171
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_89522781
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 17:15 schreef DeHovenier het volgende:
Ik heb al een aansluiting in de keuken, dus ik zou dan toch alleen maar de stekker van de kookplaat erin moeten doen?

Zo'n ding zit al in de muur:
[ afbeelding ]

Dan zou ik toch niet met draden moeten dingesen etc?

Of mis ik iets en denk ik te makkelijk :P
Als het lezen van de OP al te moeilijk is, dan zou ik niet eens beginnen aan de draden te dingesen :N
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator zaterdag 4 december 2010 @ 17:33:40 #172
92034 crew  Vonkenboer
pi_89523321
Je zult echt moeten weten of je 2 of 3 fase aansluiting hebt.
Ik raad je dus echt aan om de OP eens te lezen en als je het te technisch vind maar een installateur in moet schakelen die het in een uurtje even aansluit :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 4 december 2010 @ 18:00:21 #173
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89524202
er staat een typ/taalfout in de TT .. elektrische koken moet elektrisch koken zijn .. de e mag weg :9
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_89947715
Een onderhoudsmonteur van de woninghuur heeft met een multimeter de perilex aansluiting doorgemeten (hij moest er toch zijn voor mijn wasmachine), en hij mat 380. We hebben ook in de meterkast gekeken maar daar kon ik nou niet zeggen of het een 2-fase of een 3 fase kookgroep was :?
pi_89949685
bij 380 zou je toch zeggen dat je 3P hebt?
pi_89951135
Heeft de onderhoudsmonteur ook in de meterkast gekeken? Daar moet toch goed te zien zijn of het om een kook-, dan wel een fornuisgroep gaat.
Maar als hij bij de perilexwandcontactdoos 380V meet (tegenwoordig400V) moet het wel een 3 fase aansluiting zijn.

Plaats anders maar even een duidelijke foto van de verdeelkast hier, kunnen we er meer over zeggen
pi_89953382
Hij heeft ook in de meterkast gekeken ja, ik was er bij. Ik maak vanmiddag wel een foto.
pi_89955501
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 11:21 schreef exlurker het volgende:
Heeft de onderhoudsmonteur ook in de meterkast gekeken? Daar moet toch goed te zien zijn of het om een kook-, dan wel een fornuisgroep gaat.
Maar als hij bij de perilexwandcontactdoos 380V meet (tegenwoordig400V) moet het wel een 3 fase aansluiting zijn.

Plaats anders maar even een duidelijke foto van de verdeelkast hier, kunnen we er meer over zeggen
ja of iemand is creatief geweest en heeft een kookgroep over 2P aangesloten :')
pi_89955758
Wat is er creatief aan het aansluiten van een kookgroep over 2 fasen? Heb ik ook, is stukken beter voor de verdeling van de belasting over de fasen.
pi_90404387
Ik kom in een wijk met stadsverwarming te wonen en moet dus op electrisch koken. Ik zie dat ik een kookgroep krijg van 2x230V. Nu was ik aan het kijken voor een inductie fornuis, Ik kan alleen nergens 1 vinden die onder de 10KW werkt. Is het mogelijk om bijvoorbeeld de kookgedeelte op 2x230V aan te sluiten en de bijbehorende oven op een ander wcd? Of weet iemand toevallig een inductie-fornuis die wel gewoon op 2x230V kan?
  vrijdag 24 december 2010 @ 19:29:25 #181
24533 ACT-F
pi_90405314
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 19:10 schreef EdVe het volgende:
Ik kom in een wijk met stadsverwarming te wonen en moet dus op electrisch koken. Ik zie dat ik een kookgroep krijg van 2x230V. Nu was ik aan het kijken voor een inductie fornuis, Ik kan alleen nergens 1 vinden die onder de 10KW werkt. Is het mogelijk om bijvoorbeeld de kookgedeelte op 2x230V aan te sluiten en de bijbehorende oven op een ander wcd? Of weet iemand toevallig een inductie-fornuis die wel gewoon op 2x230V kan?
Als het huis nog in aanbouw is dan zou ik meteen om een 3-fasen aansluiting in de meterkast vragen. Een normaal fornuis (4 pitten) met een aansluitwaarde 7.2 kW zul je niet zo snel aantreffen.
pi_90407117
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 19:29 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als het huis nog in aanbouw is dan zou ik meteen om een 3-fasen aansluiting in de meterkast vragen. Een normaal fornuis (4 pitten) met een aansluitwaarde 7.2 kW zul je niet zo snel aantreffen.
? Volgens mij hebben vrijwel alle 4-pits inductieplaten een aansluitwaarde van zo'n 7,2Kw.

Ik heb zelf bv een inductieplaat met 4 pitten van elk max 3200W, waarvan de linkerhelft en de rechterhelft allebei op een groep van een aparte fase zitten.

Zodra ik bv op de rechterhelft een pit op 3200W zet (komt niet vaak voor, is a-so-ciaal veel vermogen in een pan, hooguit goed om water aan de kook te brengen) zal de andere pit van de rechterkant tijdelijk automatisch terug gaan naar 400W om niet boven de 3600W totaal uit te komen voor die groep.

Doe mij anders maar een linkje naar een 3 fase 4-pits inductiekookplaat met een aansluitwaarde van pak em beet 10 a 11KW
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_90408191
Helaas (huur)huis staat er al. Er zijn idd wel gewoon kookplaten van 7,2KW te vinden, alleen dus niet in fornuis uitvoering, dus incl oven. Wordt helaas dus een inductieplaat.
pi_90408602
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 20:24 schreef EdVe het volgende:
Helaas (huur)huis staat er al. Er zijn idd wel gewoon kookplaten van 7,2KW te vinden, alleen dus niet in fornuis uitvoering, dus incl oven. Wordt helaas dus een inductieplaat.
Helaas?

Man je weet niet wat je overkomt. Ik heb 4 jaar een keramische plaat gehad (ik ben verhuisd en had geen gas in het nieuwe huis, dus ik moest toen omschakelen van gas naar elektrisch koken) en heb nu sinds 3 kwart jaar een inductie plaat. Nou ik kan je vertellen dat vergeleken met een inductieplaat, het koken op een keramische plaat echt armoe is. Pure armoe. :X
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_93947571
Iemand nog een goede tip om de vier draden (L1, N1, L2, N2) te identificeren? Ze komen gezellig met z'n 4e uit de muur (en nog een aarde) maar hoe kan je een beetje praktisch uitvogelen welke blauwe bij welke bruine hoort?
pi_93948805
eerste ingeving: kortsluiten...

maar das ook weer zo iets :/
pi_93949697
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:35 schreef Goover het volgende:
Iemand nog een goede tip om de vier draden (L1, N1, L2, N2) te identificeren? Ze komen gezellig met z'n 4e uit de muur (en nog een aarde) maar hoe kan je een beetje praktisch uitvogelen welke blauwe bij welke bruine hoort?
Als het goed is kan de automaat ook in gedeelte worden afgeschakeld, als zo de helft geen spanning meer voert kan je meten met de universeelmeter op welke draden er nog spanning is, heb je geen meter dan kan je er even een lamp op aansluiten om het te controleren
pi_93960213
Heb mijn kookplaat laten aansluiten door een bevriende klusser die wel wist hoe het moest. Die kookplaat heb ik schoon van MP afgehaald voor 50 euro _O_
  vrijdag 11 maart 2011 @ 19:09:54 #189
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_93968885
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:35 schreef Goover het volgende:
in principe maakt het niet uit.... ze worden altijd in geval van sluiting tegelijk afgeschakeld, dus maakt het ook niet uit welke bij welke zit.....
  vrijdag 11 maart 2011 @ 19:10:23 #190
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_93968910
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:10 schreef Ou-Tannu het volgende:
eerste ingeving: kortsluiten...

maar das ook weer zo iets :/
dat werkt niet, de kookgroep schakelt alles af..... (zit gekoppeld he?)
pi_94097962
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:38 schreef exlurker het volgende:

[..]

Als het goed is kan de automaat ook in gedeelte worden afgeschakeld, als zo de helft geen spanning meer voert kan je meten met de universeelmeter op welke draden er nog spanning is, heb je geen meter dan kan je er even een lamp op aansluiten om het te controleren
Ik heb mijn mijn universeelmeter gemeten en de groepen los van elkaar geschakeld, prima oplossing!

Dan nog de vraag, wat zou het effect zijn als je L1 en N2 combineert ipv L1 en N1?
pi_94104926
Normaal zal het weinig verschil uitmaken, bij de meeste inductieplaten worden de nuldraden in de aansluitkast zelfs gekoppeld en bij een overbelasting of sluiting zal de automaat beide groepen uitschakelen.
pi_96680749
Ok, in mijn nieuwe huisje ga ik weer lekker ouderwets op gas koken.

Hierdoor komt de kookgroep vrij voor ander gebruik. De kookgroep bestaat uit 2 schakelautomaten. Ik neem aan dat de aansluiting dus ook 2 maal 230V is. Heb nog niks opengedraaid maar zal dit natuurlijk eerst uitzoeken voordat ik aan de slag ga.

Als ik de aansluitingen hierboven bekijk is deze groep dus te splitsen in 2 mmaal 230V. Hiervan wil ik 1 groep gebruiken voor de oven of vaatwasser en 1 groep doorleggen naar de bijkeuken voor de toekomstige wasdroger.

Aangezien de regel is dat er geen 2 groepen door 1 buis mogen zal ik dus 1 groep door een nieuwe buis moeten trekken. De andere groep kan blijven zitten mits de aansluiting op dezelfde plaats komt. Ga ik de aansluiting verleggen dan zal ik nieuwe draden moeten trekken vanaf de meterkast naar de aansluiting zodat ik 1 ondoorbroken verbinding heb.

Klopt dit verhaal hierboven of maak ik ergens een fout?

ps Ik ga er zelf niet aan kloten ( vriend van mij is elektricien ) maar wil wel graag wel snappen hoe alles werkt.
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
  donderdag 12 mei 2011 @ 01:58:25 #194
24533 ACT-F
pi_96683077
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 00:15 schreef RoaRRR het volgende:
Klopt dit verhaal hierboven of maak ik ergens een fout?
Klopt. Vergeet niet het palletje tussen de 2 automaten te verwijderen zodat niet beide groepen afgeschakeld worden als er ééntje uitvliegt.
pi_96688125
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 01:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Klopt. Vergeet niet het palletje tussen de 2 automaten te verwijderen zodat niet beide groepen afgeschakeld worden als er ééntje uitvliegt.
Ben het helemaal eens met ACT-F
pi_96689252
Mooi heb ik mijn huiswerk weer goed gedaan :)
pi_96694762
Nog wel even een aanvulling op het splitsen van een kookgroep in twee aparte groepen bij gebruik van aardlekschakelaars.
Zoals iedereen hoord te weten mogen er in Nederland maar 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar van 30 mA.
Hou er dus rekening mee dat een gekoppelde kookgroep als een groep telt, maar na het splitsen 2 groepen
pi_96702605
dus als ik hem gekoppeld laat mag het wel?

Doen we dat toch. Vind het niet erg als ze tegelijk om springen.
pi_99032598
Dag heren en dames,
Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende. Ik heb geprobeerd mijn Ikea inductiekookplaat aan te sluiten. Zonder succes helaas. Als ik de stekker in het stopcontact doe springen de stoppen eruit en is er een lichtflits te zien in het apparaat.

Maar ik snap niet wat er mis is met de aansluiting. Ik heb een 2x230V aansluiting (linksonder + rechtsonder is 400V, linksboven + rechtsboven is 0, de andere combinaties 230V).

Ik heb de boel aangesloten als hieronder te zien is:

Kunnen jullie me vertellen wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt,
Jasper
pi_99033339
Heb je (lastig te zien op de foto hoor) niet per ongeluk helemaal rechts de L1 aangesloten? Hier hoeft niks aangesloten te worden. Het lijkt er op dat je op L2 nu de N2 hebt aangesloten.

Even voor het duidelijk dan: op onderste foto helemaal links (L1) de zwart/witte (lijkt nu in N2 te zitten). Daarnaast de zwarte (L2): lijkt nu goed. Daarnaast L3: de bruine die nu in L1 zit (al maakt dat eigenlijk toch niet uit). Dan de aarde = goed, dan de N1 is blauw (ook goed).

Dikke kans dat je dan geen kortsluiting meer krijgt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')