bruin L1 op klem 4 en blauw N op klem 5 met doorverbinding, sommige fabrikanten hebben dat zelfs in hun aansluitvoorschriften staan en zal ook gen problemen gevenquote:Op woensdag 24 november 2010 23:03 schreef hansza het volgende:
en doe ik dan bruin L1 en blauw N op één klem, zeg de 4?
die brug moet blijven zitten volgens de manual.
er mag toch geen brug zitten tussen 2 N aders?
tussen 1 en 2 een brug zetten begrijp ik.
Ja hoor , als je dat doet, zullen alle platen moeten werkenquote:Op woensdag 24 november 2010 23:22 schreef hansza het volgende:
heel hartelijk bedankt voor de support.
dit doe ik morgen als eerste en laat dan weten wat het eind resultaat is.
nog even voor de zekerheid.
klem 1 + 2 verbind ik door?
nogmaals bedankt.
Gezien het bouwjaar van de woning moet er een loze leiding van meterkast naar de keuken gaan voor elektrisch koken,of die op de goede plaats zit ligt aan de opstelling van de nieuwe keuken. Verder is er nog weinig te zeggen over de meterkast, weet niet wat er op dit moment voor verbruikers er aangesloten zijnquote:Op donderdag 25 november 2010 14:20 schreef MichelBtje het volgende:
Ah, interessant topic! Kan ik zeker gebruiken bij mijn komende verhuizing.
Ik krijg 16 december de sleutel van een woning, gebouwd eind 2005. In de huidige keuken zit een gaskookstel, maar ik krijg begin januari een nieuwe keuken met een inductie kookplaat. Ik krijg nog bericht van de leverancier of ik een twee- of driefase aansluiting nodig heb. Ik heb mij laten informeren dat met nieuwe bebouwing er standaard een leiding in de keuken moet liggen om de bedrading naar de meterkast te trekken, klopt dat? Is er verder iets te zeggen over de reeds aanwezige aansluitingen in de meterkast bij relatief jonge bebouwing? Heb niet heel veel tijd tussen het in ontvangst nemen van de sleutel en het laten plaatsen van de keuken, en moet wel weten of een monteur de meterkast moet voorbereiden of niet...
Ik snap dat het zonder verdere info erg lastig is om meer te vertellen, maar zonder sleutel kan ik nog geen zekerheid geven over de aansluitingen. Wil gewoon op voorhand een globale inschatting krijgen van de werkzaamheden en de eventuele kosten...
Zolang de brug tussen 4 en 5 er in zit maakt het niet uit welke draad waar zit, zolang je de fase en nul niet verwisseld.quote:Op donderdag 25 november 2010 22:39 schreef hansza het volgende:
heel hartelijk dank voor jullie hulp.
de kookplaat doet het. alle vier de pitten tegelijk.
toch heb ik nog een paar vragen.
maakt het echt uit of ik op 4 L1 doe en op 5 N?
wat gebeurt er als ik dat omdraai?
voor mijn idee is het namelijk hetzelfde.
en als ik de L2 en de L3 omdraai?
wat gebeurt er dan?
op sommige forums lees ik dat er geen brug tussen de Nullen mag zitten.
waarom zeggen ze dat en waarom doen wij het wel en zegt in feite ook de fabrikant het?
ben de koning te rijk.
geweldig.
Er zijn een paar manieren om de kookplaat aan tesluiten, dus die van jou ook. Het ligt er aan hoe de perilexwandcontactdoos bedraad is, 2 x 230 V of op 3 fasequote:Op vrijdag 3 december 2010 22:24 schreef DeHovenier het volgende:
tvp
In mijn nieuwe woning zit ook zo'n perilex aansluiting. Nu wil ik een Etna Electrische kookplaat 1327 WT van 2 jaar oud kopen op marktplaats, maar dan zou 'ie dus wel op die aansluiting moeten passen. Ik had van m'n vader begrepen dat niet elke kookplaat op elke aansluiting past?
Zeer goed werkende electrische kookplaat van Etna, met pirilex stekker (zie foto)
Aanschafdatum 08-2008
60 cm breed
4 platen:
-1 normalekookplaat ( 145 mm- 1,0 kW)
-2 snelkookplaten ( 180 mm- 2,0 kW)
-1 snelkookplaat ( 145 mm- 1,5kW)
quote:Op woensdag 24 november 2010 20:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Heb je de perilex aansluiting al los geschroefd ? Alleen het dekseltje bedoel ik dan
Welke kleuren zitten waar op de aansluiting die uit de muur komt ?
Wat voor automaat / zekering heb je in de groepenkast zitten ? Is dat een kracht automaat of twee normale groepen die aan elkaar zitten met een lipje?
[ afbeelding ]
Twee fase kookgroep
[ afbeelding ]
3 fase kookgroep
Als het lezen van de OP al te moeilijk is, dan zou ik niet eens beginnen aan de draden te dingesenquote:Op zaterdag 4 december 2010 17:15 schreef DeHovenier het volgende:
Ik heb al een aansluiting in de keuken, dus ik zou dan toch alleen maar de stekker van de kookplaat erin moeten doen?
Zo'n ding zit al in de muur:
[ afbeelding ]
Dan zou ik toch niet met draden moeten dingesen etc?
Of mis ik iets en denk ik te makkelijk
ja of iemand is creatief geweest en heeft een kookgroep over 2P aangeslotenquote:Op woensdag 15 december 2010 11:21 schreef exlurker het volgende:
Heeft de onderhoudsmonteur ook in de meterkast gekeken? Daar moet toch goed te zien zijn of het om een kook-, dan wel een fornuisgroep gaat.
Maar als hij bij de perilexwandcontactdoos 380V meet (tegenwoordig400V) moet het wel een 3 fase aansluiting zijn.
Plaats anders maar even een duidelijke foto van de verdeelkast hier, kunnen we er meer over zeggen
Als het huis nog in aanbouw is dan zou ik meteen om een 3-fasen aansluiting in de meterkast vragen. Een normaal fornuis (4 pitten) met een aansluitwaarde 7.2 kW zul je niet zo snel aantreffen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 19:10 schreef EdVe het volgende:
Ik kom in een wijk met stadsverwarming te wonen en moet dus op electrisch koken. Ik zie dat ik een kookgroep krijg van 2x230V. Nu was ik aan het kijken voor een inductie fornuis, Ik kan alleen nergens 1 vinden die onder de 10KW werkt. Is het mogelijk om bijvoorbeeld de kookgedeelte op 2x230V aan te sluiten en de bijbehorende oven op een ander wcd? Of weet iemand toevallig een inductie-fornuis die wel gewoon op 2x230V kan?
? Volgens mij hebben vrijwel alle 4-pits inductieplaten een aansluitwaarde van zo'n 7,2Kw.quote:Op vrijdag 24 december 2010 19:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als het huis nog in aanbouw is dan zou ik meteen om een 3-fasen aansluiting in de meterkast vragen. Een normaal fornuis (4 pitten) met een aansluitwaarde 7.2 kW zul je niet zo snel aantreffen.
Helaas?quote:Op vrijdag 24 december 2010 20:24 schreef EdVe het volgende:
Helaas (huur)huis staat er al. Er zijn idd wel gewoon kookplaten van 7,2KW te vinden, alleen dus niet in fornuis uitvoering, dus incl oven. Wordt helaas dus een inductieplaat.
Als het goed is kan de automaat ook in gedeelte worden afgeschakeld, als zo de helft geen spanning meer voert kan je meten met de universeelmeter op welke draden er nog spanning is, heb je geen meter dan kan je er even een lamp op aansluiten om het te controlerenquote:Op vrijdag 11 maart 2011 10:35 schreef Goover het volgende:
Iemand nog een goede tip om de vier draden (L1, N1, L2, N2) te identificeren? Ze komen gezellig met z'n 4e uit de muur (en nog een aarde) maar hoe kan je een beetje praktisch uitvogelen welke blauwe bij welke bruine hoort?
in principe maakt het niet uit.... ze worden altijd in geval van sluiting tegelijk afgeschakeld, dus maakt het ook niet uit welke bij welke zit.....quote:Op vrijdag 11 maart 2011 10:35 schreef Goover het volgende:
Iemand nog een goede tip om de vier draden (L1, N1, L2, N2) te identificeren? Ze komen gezellig met z'n 4e uit de muur (en nog een aarde) maar hoe kan je een beetje praktisch uitvogelen welke blauwe bij welke bruine hoort?
dat werkt niet, de kookgroep schakelt alles af..... (zit gekoppeld he?)quote:Op vrijdag 11 maart 2011 11:10 schreef Ou-Tannu het volgende:
eerste ingeving: kortsluiten...
maar das ook weer zo iets :/
Ik heb mijn mijn universeelmeter gemeten en de groepen los van elkaar geschakeld, prima oplossing!quote:Op vrijdag 11 maart 2011 11:38 schreef exlurker het volgende:
[..]
Als het goed is kan de automaat ook in gedeelte worden afgeschakeld, als zo de helft geen spanning meer voert kan je meten met de universeelmeter op welke draden er nog spanning is, heb je geen meter dan kan je er even een lamp op aansluiten om het te controleren
Klopt. Vergeet niet het palletje tussen de 2 automaten te verwijderen zodat niet beide groepen afgeschakeld worden als er ééntje uitvliegt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 00:15 schreef RoaRRR het volgende:
Klopt dit verhaal hierboven of maak ik ergens een fout?
Ben het helemaal eens met ACT-Fquote:Op donderdag 12 mei 2011 01:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Klopt. Vergeet niet het palletje tussen de 2 automaten te verwijderen zodat niet beide groepen afgeschakeld worden als er ééntje uitvliegt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |