abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89951135
Heeft de onderhoudsmonteur ook in de meterkast gekeken? Daar moet toch goed te zien zijn of het om een kook-, dan wel een fornuisgroep gaat.
Maar als hij bij de perilexwandcontactdoos 380V meet (tegenwoordig400V) moet het wel een 3 fase aansluiting zijn.

Plaats anders maar even een duidelijke foto van de verdeelkast hier, kunnen we er meer over zeggen
pi_89953382
Hij heeft ook in de meterkast gekeken ja, ik was er bij. Ik maak vanmiddag wel een foto.
Children of the night. What music they make.
pi_89955501
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 11:21 schreef exlurker het volgende:
Heeft de onderhoudsmonteur ook in de meterkast gekeken? Daar moet toch goed te zien zijn of het om een kook-, dan wel een fornuisgroep gaat.
Maar als hij bij de perilexwandcontactdoos 380V meet (tegenwoordig400V) moet het wel een 3 fase aansluiting zijn.

Plaats anders maar even een duidelijke foto van de verdeelkast hier, kunnen we er meer over zeggen
ja of iemand is creatief geweest en heeft een kookgroep over 2P aangesloten :')
pi_89955758
Wat is er creatief aan het aansluiten van een kookgroep over 2 fasen? Heb ik ook, is stukken beter voor de verdeling van de belasting over de fasen.
pi_90404387
Ik kom in een wijk met stadsverwarming te wonen en moet dus op electrisch koken. Ik zie dat ik een kookgroep krijg van 2x230V. Nu was ik aan het kijken voor een inductie fornuis, Ik kan alleen nergens 1 vinden die onder de 10KW werkt. Is het mogelijk om bijvoorbeeld de kookgedeelte op 2x230V aan te sluiten en de bijbehorende oven op een ander wcd? Of weet iemand toevallig een inductie-fornuis die wel gewoon op 2x230V kan?
  vrijdag 24 december 2010 @ 19:29:25 #181
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_90405314
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 19:10 schreef EdVe het volgende:
Ik kom in een wijk met stadsverwarming te wonen en moet dus op electrisch koken. Ik zie dat ik een kookgroep krijg van 2x230V. Nu was ik aan het kijken voor een inductie fornuis, Ik kan alleen nergens 1 vinden die onder de 10KW werkt. Is het mogelijk om bijvoorbeeld de kookgedeelte op 2x230V aan te sluiten en de bijbehorende oven op een ander wcd? Of weet iemand toevallig een inductie-fornuis die wel gewoon op 2x230V kan?
Als het huis nog in aanbouw is dan zou ik meteen om een 3-fasen aansluiting in de meterkast vragen. Een normaal fornuis (4 pitten) met een aansluitwaarde 7.2 kW zul je niet zo snel aantreffen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_90407117
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 19:29 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als het huis nog in aanbouw is dan zou ik meteen om een 3-fasen aansluiting in de meterkast vragen. Een normaal fornuis (4 pitten) met een aansluitwaarde 7.2 kW zul je niet zo snel aantreffen.
? Volgens mij hebben vrijwel alle 4-pits inductieplaten een aansluitwaarde van zo'n 7,2Kw.

Ik heb zelf bv een inductieplaat met 4 pitten van elk max 3200W, waarvan de linkerhelft en de rechterhelft allebei op een groep van een aparte fase zitten.

Zodra ik bv op de rechterhelft een pit op 3200W zet (komt niet vaak voor, is a-so-ciaal veel vermogen in een pan, hooguit goed om water aan de kook te brengen) zal de andere pit van de rechterkant tijdelijk automatisch terug gaan naar 400W om niet boven de 3600W totaal uit te komen voor die groep.

Doe mij anders maar een linkje naar een 3 fase 4-pits inductiekookplaat met een aansluitwaarde van pak em beet 10 a 11KW
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_90408191
Helaas (huur)huis staat er al. Er zijn idd wel gewoon kookplaten van 7,2KW te vinden, alleen dus niet in fornuis uitvoering, dus incl oven. Wordt helaas dus een inductieplaat.
pi_90408602
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 20:24 schreef EdVe het volgende:
Helaas (huur)huis staat er al. Er zijn idd wel gewoon kookplaten van 7,2KW te vinden, alleen dus niet in fornuis uitvoering, dus incl oven. Wordt helaas dus een inductieplaat.
Helaas?

Man je weet niet wat je overkomt. Ik heb 4 jaar een keramische plaat gehad (ik ben verhuisd en had geen gas in het nieuwe huis, dus ik moest toen omschakelen van gas naar elektrisch koken) en heb nu sinds 3 kwart jaar een inductie plaat. Nou ik kan je vertellen dat vergeleken met een inductieplaat, het koken op een keramische plaat echt armoe is. Pure armoe. :X
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_93947571
Iemand nog een goede tip om de vier draden (L1, N1, L2, N2) te identificeren? Ze komen gezellig met z'n 4e uit de muur (en nog een aarde) maar hoe kan je een beetje praktisch uitvogelen welke blauwe bij welke bruine hoort?
pi_93948805
eerste ingeving: kortsluiten...

maar das ook weer zo iets :/
pi_93949697
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:35 schreef Goover het volgende:
Iemand nog een goede tip om de vier draden (L1, N1, L2, N2) te identificeren? Ze komen gezellig met z'n 4e uit de muur (en nog een aarde) maar hoe kan je een beetje praktisch uitvogelen welke blauwe bij welke bruine hoort?
Als het goed is kan de automaat ook in gedeelte worden afgeschakeld, als zo de helft geen spanning meer voert kan je meten met de universeelmeter op welke draden er nog spanning is, heb je geen meter dan kan je er even een lamp op aansluiten om het te controleren
pi_93960213
Heb mijn kookplaat laten aansluiten door een bevriende klusser die wel wist hoe het moest. Die kookplaat heb ik schoon van MP afgehaald voor 50 euro _O_
Children of the night. What music they make.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 19:09:54 #189
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_93968885
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:35 schreef Goover het volgende:
in principe maakt het niet uit.... ze worden altijd in geval van sluiting tegelijk afgeschakeld, dus maakt het ook niet uit welke bij welke zit.....
  vrijdag 11 maart 2011 @ 19:10:23 #190
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_93968910
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:10 schreef Ou-Tannu het volgende:
eerste ingeving: kortsluiten...

maar das ook weer zo iets :/
dat werkt niet, de kookgroep schakelt alles af..... (zit gekoppeld he?)
pi_94097962
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:38 schreef exlurker het volgende:

[..]

Als het goed is kan de automaat ook in gedeelte worden afgeschakeld, als zo de helft geen spanning meer voert kan je meten met de universeelmeter op welke draden er nog spanning is, heb je geen meter dan kan je er even een lamp op aansluiten om het te controleren
Ik heb mijn mijn universeelmeter gemeten en de groepen los van elkaar geschakeld, prima oplossing!

Dan nog de vraag, wat zou het effect zijn als je L1 en N2 combineert ipv L1 en N1?
pi_94104926
Normaal zal het weinig verschil uitmaken, bij de meeste inductieplaten worden de nuldraden in de aansluitkast zelfs gekoppeld en bij een overbelasting of sluiting zal de automaat beide groepen uitschakelen.
pi_96680749
Ok, in mijn nieuwe huisje ga ik weer lekker ouderwets op gas koken.

Hierdoor komt de kookgroep vrij voor ander gebruik. De kookgroep bestaat uit 2 schakelautomaten. Ik neem aan dat de aansluiting dus ook 2 maal 230V is. Heb nog niks opengedraaid maar zal dit natuurlijk eerst uitzoeken voordat ik aan de slag ga.

Als ik de aansluitingen hierboven bekijk is deze groep dus te splitsen in 2 mmaal 230V. Hiervan wil ik 1 groep gebruiken voor de oven of vaatwasser en 1 groep doorleggen naar de bijkeuken voor de toekomstige wasdroger.

Aangezien de regel is dat er geen 2 groepen door 1 buis mogen zal ik dus 1 groep door een nieuwe buis moeten trekken. De andere groep kan blijven zitten mits de aansluiting op dezelfde plaats komt. Ga ik de aansluiting verleggen dan zal ik nieuwe draden moeten trekken vanaf de meterkast naar de aansluiting zodat ik 1 ondoorbroken verbinding heb.

Klopt dit verhaal hierboven of maak ik ergens een fout?

ps Ik ga er zelf niet aan kloten ( vriend van mij is elektricien ) maar wil wel graag wel snappen hoe alles werkt.
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
  donderdag 12 mei 2011 @ 01:58:25 #194
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_96683077
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 00:15 schreef RoaRRR het volgende:
Klopt dit verhaal hierboven of maak ik ergens een fout?
Klopt. Vergeet niet het palletje tussen de 2 automaten te verwijderen zodat niet beide groepen afgeschakeld worden als er ééntje uitvliegt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_96688125
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 01:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Klopt. Vergeet niet het palletje tussen de 2 automaten te verwijderen zodat niet beide groepen afgeschakeld worden als er ééntje uitvliegt.
Ben het helemaal eens met ACT-F
pi_96689252
Mooi heb ik mijn huiswerk weer goed gedaan :)
pi_96694762
Nog wel even een aanvulling op het splitsen van een kookgroep in twee aparte groepen bij gebruik van aardlekschakelaars.
Zoals iedereen hoord te weten mogen er in Nederland maar 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar van 30 mA.
Hou er dus rekening mee dat een gekoppelde kookgroep als een groep telt, maar na het splitsen 2 groepen
pi_96702605
dus als ik hem gekoppeld laat mag het wel?

Doen we dat toch. Vind het niet erg als ze tegelijk om springen.
pi_99032598
Dag heren en dames,
Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende. Ik heb geprobeerd mijn Ikea inductiekookplaat aan te sluiten. Zonder succes helaas. Als ik de stekker in het stopcontact doe springen de stoppen eruit en is er een lichtflits te zien in het apparaat.

Maar ik snap niet wat er mis is met de aansluiting. Ik heb een 2x230V aansluiting (linksonder + rechtsonder is 400V, linksboven + rechtsboven is 0, de andere combinaties 230V).

Ik heb de boel aangesloten als hieronder te zien is:

Kunnen jullie me vertellen wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt,
Jasper
pi_99033339
Heb je (lastig te zien op de foto hoor) niet per ongeluk helemaal rechts de L1 aangesloten? Hier hoeft niks aangesloten te worden. Het lijkt er op dat je op L2 nu de N2 hebt aangesloten.

Even voor het duidelijk dan: op onderste foto helemaal links (L1) de zwart/witte (lijkt nu in N2 te zitten). Daarnaast de zwarte (L2): lijkt nu goed. Daarnaast L3: de bruine die nu in L1 zit (al maakt dat eigenlijk toch niet uit). Dan de aarde = goed, dan de N1 is blauw (ook goed).

Dikke kans dat je dan geen kortsluiting meer krijgt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')