abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 3 mei 2010 @ 21:03:21 #101
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_80985110
Het gaat er ook niet zozeer om of er een hoofdschakelaar moet komen, maar of de hoofdautomaat mag worden gezien als een hoofdschakelaar...

Soms (ok, eigelijk altijd) moet je niet als een domme koe de normen lezen, maar juist de normen interpreteren, en zorgen dat diezelfde veiligheid toegepast wordt.
In dit geval zal het bij een inspectie waarschijnlijk hangen om de interpretatie van de norm door de inspecteur.
pi_82921090
Klein kickje, ik ben dus ook bezig een perilex contactdoos aan te sluiten en ik heb 1 kabel waaruit 5x 2,5mm komt met de volgende kleuren : blauw, grijs, bruin, zwart en geel/groen. Nu weet ik waar geel/groen moet, maar klopt het dat de rest op de volgende manier moet ?

N = blauw
L1 = grijs
L2 = bruin
L3 = zwart

Het gaat om een 2x230v kookgroep, 1 fase.
pi_82922740
De tweede nul kun je het beste omkleuren door met blauwe tape de draad te omwikkelen.

Gr. Richard.
pi_82925774
Dus de 0 draden op N en L1 en de draden met prik op L2 en L3?
pi_82927095
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 12:36 schreef dapluiz het volgende:
Dus de 0 draden op N en L1 en de draden met prik op L2 en L3?
Klopt helemaal ,bij kabel word voor de 1e groep bruin en zwart gebruikt en voor de 2e zwart en grijs. Blauw en grijs zijn de nul draden en uiteraard geel/groen aarde
pi_82928383
Top, bedankt:)
heb al met een spanningszoeker uitgevonden welke prik hebben, dan kan ik die op L2 en L3 aansluiten:)
pi_82945073
De onderste 2 gaatjes in de perikex contactdoos hebben nu prik:) dan zit het goed toch?
pi_82946445
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 19:13 schreef dapluiz het volgende:
De onderste 2 gaatjes in de perikex contactdoos hebben nu prik:) dan zit het goed toch?
ja dat is goed
namaste
pi_82947481
Top bedankt, dan kan morgen de keuken er in:)
pi_82950357
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 20:10 schreef dapluiz het volgende:
Top bedankt, dan kan morgen de keuken er in:)
controleer nog wel de aansluiting in je perilex stekker en de aansluiting in de kookplaat zelf
namaste
pi_83271195
Hoi allemaal,

Ik heb gister een gebruikte keramisch kookplaat gekregen. In de eerste instantie werkte alleen het rechtboven element. Het was aangesloten als 2x220V en ik had het omgezet naar 3-fasen aansluiting. Helaas alleen 3 v/d 4 elementen werken. Het rechts onder element werkt niet. Het ligt waarschijnlijk aan de aansluiting, maar ik heb geen enig verstand van. Kan misschien iemand mij helpen?

Ik neem aan dat ik 3x400V heb. Dit omdat de meterkast erop lijkt.
De wandcontactdoos kan ik helaas niet checken omdat ik geen gereedschap heb.
Hieronder heb ik enkele foto's bijgevoegd:

met zulke aansluiting van de stekker en de kookplaat werkt dus 3 van de 4 elementen

dit is mijn meterkast

dit staat onder de kookplaat
pi_83271521
Ook jou meterkast is uitgevoerd als 2 x 230V Kijk maar ens goed naar de zekeringsautomaat in de meterkast.
Ook hier geld weer, meten is weten!

Meet je perilexcontactdoos maar eens na, waar precies de twee nul draden zitten en maak de juiste doorverbinding volgens bovenste schema op de kookplaat
  Moderator vrijdag 25 juni 2010 @ 19:16:46 #114
92034 crew  Vonkenboer
pi_83297982
Zoals exlurker al aangeeft zul je echt de spanning moeten meten in jou perilex aansluiting; waar zit wat en dan op die manier kijken wat er veranderd moet worden.

De aansluiting in de kookplaat lijkt mij juist
pi_83299501
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 19:16 schreef Vonkenboer het volgende:
Zoals exlurker al aangeeft zul je echt de spanning moeten meten in jou perilex aansluiting; waar zit wat en dan op die manier kijken wat er veranderd moet worden.

De aansluiting in de kookplaat lijkt mij juist

Nee de aansluiting op de kookplaat is niet juist bij 2 x 230 V, waar door nu een plaat dubbel aan gesloten is op de nul waar door hij niet warm kan worden
pi_83306493
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 19:56 schreef exlurker het volgende:

[..]

Nee de aansluiting op de kookplaat is niet juist bij 2 x 230 V, waar door nu een plaat dubbel aan gesloten is op de nul waar door hij niet warm kan worden

1 fase moet op de 1 komen, 1 fase komt op nummer 2 met een doorlussing naar 3, en op 4 en 5 sluit je de nul draden aan.
De doorverbinding die je nu op de nul hebt zitten kun je dus gebruiken om de fase aansluiting 2 en 3 door te verbinden.
Even meten op je perilex aansluiting waar de fase draden zitten en waar de nul draden zitten.
Vervolgens is het vrij gemakkelijk om vanuit de stekker de juiste aansluiting te maken op je kookplaat.

Maar meten is weten.
  Moderator vrijdag 25 juni 2010 @ 22:57:53 #117
92034 crew  Vonkenboer
pi_83308679
Maar in de nieuwe situatie wil ts het toestel toch aansluiten op 400 V of ben ik zo dyslecties dat ik er overheen lees ?

Voor 400 V is de kookplaat correct aangesloten.
In de meterkast zit een kookgroep van 400 V 3 fase.
pi_83309263
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 22:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar in de nieuwe situatie wil ts het toestel toch aansluiten op 400 V of ben ik zo dyslecties dat ik er overheen lees ?

Voor 400 V is de kookplaat correct aangesloten.
In de meterkast zit een kookgroep van 400 V 3 fase.
Vonkie, kijk eens goed naar de automaat in de meterkast die is echt wel 2 x 16 A

[ Bericht 8% gewijzigd door exlurker op 25-06-2010 23:21:19 ]
pi_83360985
Hoi allemaal.

Heel erg bedankt voor de tips. Het is nu gefixt en kan ik lekker koken
De twee nul punten zitten a/d linker zijde en de 2x 1 fase aan de rechter zijde.
pi_83361971
quote:
Op zondag 27 juni 2010 16:11 schreef isaxmw het volgende:
Hoi allemaal.

Heel erg bedankt voor de tips. Het is nu gefixt en kan ik lekker koken
De twee nul punten zitten a/d linker zijde en de 2x 1 fase aan de rechter zijde.
Fijn dat het gelukt is na onze tips en bedankt dat je nog even de moeite hebt genomen om het te melden
pi_83724463
Super goede info vooral van Vonkenboer. Maar toch heb ik een vraagje. Ik heb een elektrische kookplaat (vier pitten) en een oven gekregen van het merk Juno (JEC 601 E en JEH 350 E). Op de kookplaat staat een vermogen van 7,6 KW en op de oven Totaal max. 11,1 KW geschreven. Ik neem aan dat de 11,1 KW gaat over de oven inclusief de kookplaten. De bediening van de kookplaten zit op de oven of beter gezegd de kookplaten worden via de oven aangesloten. Ik weet dat de 7,6 KW van de kookplaten eigenlijk al te veel is voor een 2 x 230 V aansluiting maar hier komt de oven nog eens bij. Als ik nu nooit de oven en de kookplaten tegelijk gebruik, kan en vooral mag ik ze dan ook volgens het schema van afbeelding 3 van Vonkenboer op 2 x 230 V aansluiten? Het aansluitschema achter op de oven geeft die mogelijkheid eigenlijk niet echt aan al staat er wel een mogelijkheid bij om het op één groep aan te sluiten. Waarbij volgens mij de afzekering en bekabeling flink verzwaard zou moeten worden. Wat mij ook een optie lijkt maar ik weet ook niet of dat mag is drie aparte groepen van 230 V naar de oven leggen. Ik voel niet zoveel voor de extra kosten van een krachtstroom aansluiting.
Ik hoor graag wat voor ideeën hierover bestaan en vooral wat wel en niet mag volgens NEN 1010.
pi_83727202
quote:
Als ik nu nooit de oven en de kookplaten tegelijk gebruik, kan en vooral mag ik ze dan ook volgens het schema van afbeelding 3 van Vonkenboer op 2 x 230 V aansluiten?
Kan wel... maar mag niet. Of je moet een degelijke oplossing bieden dat de oven en de kookplaten nooit tegelijk aan kunnen staan. Want *jij* weet dat het verkeerd aangesloten is, maar jouw bezoek of de volgende bewoner niet.
quote:
Wat mij ook een optie lijkt maar ik weet ook niet of dat mag is drie aparte groepen van 230 V naar de oven leggen.
Dat mag, maar dan moet je wel extra dikke buis gebruiken of 2 buizen gebruiken. Dat wordt enorm veel vreeswerk. Bovendien moet je dan ook een 3-fase kookautomaat installeren.
quote:
Ik voel niet zoveel voor de extra kosten van een krachtstroom aansluiting.
Qua vastrecht is er geen verschil of je nu 1x25A of 3x25A in je meterkast hebt hangen. Wel zal je meterkast aangepast moeten worden en zal de netbeheerder ook eenmalig een vergoeding vragen voor het veranderen van de aansluiting. Buiten de meterkast moet je misschien 1 ader vervangen (van blauw naar zwart of grijs) Persoonljik vind ik dit de meest elegante oplossing.
Don't hurry, be crappy!
pi_83752429
Dank je RiDo 78 voor de snelle en hulp volle reactie. Inderdaad lijkt de nieuwe aansluiting de meest elegante oplossing. Weet iemand of de prijzen die onder de link "vergoeding" van RiDo78 landelijke prijzen zijn of alleen van Liander. Ik zit zelf in het gebied van Stedin maar kan op hun website (http://www.stedin.net/Informatie_voor/Consumenten_en_kleinzakelijk/Documents/STE.INF.TAE.KVB.11.09%20v4.pdf) alleen prijzen vinden voor nieuwe aansluitingen en dus niet voor opwaardering van een aansluiting van 1 x 35 A naar 3 x 25 A. De prijzen van deze nieuwe aansluitingen liggen aanzienlijk hoger en dat is nog exclusief het plaatsen van de nieuwe meter. Ik heb inmiddels via aansluitingen.nl een offerte aangevraagd voor deze nieuwe aansluiting maar ze geven daar al aan dat dat wel even kan duren. Weet iemand iets over de totale kosten (inclusief meter) van de opwaardering van 1 x 35 A naar 3 x 25 A bij Stedin?
pi_83753772
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 16:16 schreef RiDo78 het volgende:

[..]

Dat mag, maar dan moet je wel extra dikke buis gebruiken of 2 buizen gebruiken. Dat wordt enorm veel vreeswerk. Bovendien moet je dan ook een 3-fase kookautomaat installeren.
Verkeerd en vooral GEVAARLIJK advies... en wel om de volgende redenen:
* meerdere groepen in één buis is niet toegestaan
* je spreekt over een 3-fase automaat, dan is het dus 1 groep... die mag je weer niet splitsen over meerdere buizen (moet één buis van 19mm zijn)
* op een 1-fase aansluiting kun je geen 3-fase automaat aansluiten, dit omdat je in dat geval de nul zwaar zou overbelasten (er is maar 1 nul bij een 3-fase automaat), brand is hierbij dus niet ondenkbaar!

Er zijn maar twee goede adviezen:
1) geef de plaat weer terug of geef hem weg
OF
2) laat je aansluiting verzwaren naar 3x25a, normaal gesproken kost je dit eenmalig zo'n 180 euro aan je netbheerder, daarnaast zal ook je groepenkast aangepast moeten worden maar daar valt weinig over te zeggen zo vanaf hier (in ieder geval moet er een 4-polige hoofdschakelaar, een 3-fase aardlek en een 4-polige krachtgroep in).

Gr. Richard.

[ Bericht 0% gewijzigd door Appeltje2010 op 07-07-2010 09:37:29 ]
pi_83757301
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 16:16 schreef RiDo78 het volgende:

[..]

Dat mag pertinent NIET

Jammer dat er soms mensen mee willen praten en advies geven die levensgevaarlijk kunnen uitpakken

Het advies van Appeltje is juist,

Er zijn maar twee goede adviezen:
1) geef de plaat weer terug of geef hem weg
OF
2) laat je aansluiting verzwaren naar 3x25a, normaal gesproken kost je dit eenmalig zo'n 180 euro aan je netbheerder, daarnaast zal ook je groepenkast aangepast moeten worden maar daar valt weinig over te zeggen zo vanaf hier (in ieder geval moet er een 4-polige hoofdschakelaar, een 3-fase aardlek en een 4-polige krachtgroep in).
pi_83757779
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 09:29 schreef Appeltje2010 het volgende:
Verkeerd en vooral GEVAARLIJK advies... en wel om de volgende redenen:
* meerdere groepen in één buis is niet toegestaan
* je spreekt over een 3-fase automaat, dan is het dus 1 groep... die mag je weer niet splitsen over meerdere buizen (moet één buis van 19mm zijn)
* op een 1-fase aansluiting kun je geen 3-fase automaat aansluiten, dit omdat je in dat geval de nul zwaar zou overbelasten (er is maar 1 nul bij een 3-fase automaat), brand is hierbij dus niet ondenkbaar!
Helemaal mee eens... Ik weet niet waarom ik dat antwoord heb gegeven, even een vlaag van verstandsverbijstering ofzo. Maargoed dat Appeltje en Exlurker corrigeren

Mijn excuses hiervoor...
Don't hurry, be crappy!
pi_84799002
Nu het volgende:

Inductie kookplaat 7,2KW aansluitwaarde, dus 2 groepen. (2 fase aansluiting, aangezien er in de woning 3 x 25A binnenkomt, 1 fase redt het dus niet.)

In de meterkast is een 380/400V kookgroep aanwezig (zo'n 4-voudige doorgekoppelde automaat)

Vraag:
- Perilex in de keuken is momenteel bedraad als 3 fase aansluiting, maar heb ik dan perse 2 maal een nulleiding nodig? (Ben ik niet zeker van, denk het niet, aangezien je dezelfde situatie zou kunnen bereiken met een volledige 3 fase aansluiting door niet alle pitten tegelijk te gebruiken)

En zo ja, als een extra nulleiding nodig is, mag ik dan dezelfde automaat gebruiken door hem als L1-N-L2-N aan te sluiten ipv de huidige L1-L2-L3-N. (Ik denk van wel, maar beter een keer teveel gevraagd dan te weinig ;-)

Alvast bedankt.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_84802447
Deze kookplaat is heel eenvoudig geschikt te maken voor 3 fase
Even een paar doorverbindingen bij de aansluitklemmen van de kookplaat veranderen
Schema staat er meestal bij,anders in het instructieboekje

Er zit verschil in de automaten,hier een voorbeeld, helaas wel twee verschillende merken

4polig

2 x 2polig

Anders moet je een bruinedraad vervangen voor een blauwe en kookgroep veranderen in de kast door de 4 polige automaat te vervangen voor 2 gekoppelde automaten

[ Bericht 35% gewijzigd door exlurker op 03-08-2010 08:48:56 ]
pi_84805540
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 08:41 schreef exlurker het volgende:
Deze kookplaat is heel eenvoudig geschikt te maken voor 3 fase
Even een paar doorverbindingen bij de aansluitklemmen van de kookplaat veranderen
Schema staat er meestal bij,anders in het instructieboekje
Bij een keramische kookplaat kan dat inderdaad wel, maar een inductie kookplaat heeft die optie vrijwel nooit. (Linkse 2 pitten zitten op 1 print en de rechtse 2 pitten zitten op 1 print. Per print wordt er 1 fase (of groep) aangesloten. Zet je bv de pit linksboven helemaal voluit, dan zal als je boven de 3600Watt uit dreigt te komen de besturing van de inductieplaat de pit linksonder temperen.)

(Deze automaat zit er nu in: http://www.eprotech.nl/shop/Kookgroep-3-fase-16A-B-p-512.html)

[ Bericht 6% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 03-08-2010 12:57:14 ]
pi_84837257
Geschikt maken voor 3-fasen is niet echt heel nuttig als ie niet boven 7,4kW komt. Je kunt nl. wel 2 verschillende fases op een kookgroep zetten en zo de verdeling netjes maken in combinatie met andere groepen.

Let wel op het volgende:
* Verkeerd aansluiten van 2 verschillende fases geeft 400 volt, hetgeen veel kookplaten niet leuk vinden en maar 1x toestaan (daarna zijn ze nl. stuk).
* Als je een kookgroep op 2 verschillende fases aansluit, moet deze beveiligd worden met een 3-fase aardlekschakelaar en dus niet van 2 verschillende aardlekschakelaars.
* Twijfel je, schakel een expert in, de stromen die lopen bij kookplaten zijn hoog en dat maakt e.e.a. gevoeliger voor niet goed aangesloten kabels e.d., kookplaten zijn ook duur dus als je hem met 400 volt opblaast, is dit best zonde van het geld!
pi_84838406
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 00:25 schreef Appeltje2010 het volgende:
Geschikt maken voor 3-fasen is niet echt heel nuttig als ie niet boven 7,4kW komt. Je kunt nl. wel 2 verschillende fases op een kookgroep zetten en zo de verdeling netjes maken in combinatie met andere groepen.
Dat zou zeer nuttig zijn als het zou kunnen. Maar dat gaat niet met een inductie plaat. Met 3 x 25A blijft er namelijk niet veel over van die 2 fase's als de inductie 16A (3600Watt) per fase op die 2 fasen staat te trekken. (Wasmachine of droger of vaatwasser toevallig aan, kan in combinatie met de rest van het huis al voor een probleempje zorgen)

Ik ga nu de inductie plaat gewoon op 2 fasen aansluiten, de oven & magnetron op de derde fase, dan moet het allemaal wel lukken als ik maar in de gaten houd niet de tegelijk de vaatwasser/wasmachine of droger te gebruiken. (Maar die zetten wij normaliter toch ook pas laat in de avond aan.)

quote:
Let wel op het volgende:
* Verkeerd aansluiten van 2 verschillende fases geeft 400 volt, hetgeen veel kookplaten niet leuk vinden en maar 1x toestaan (daarna zijn ze nl. stuk).
Ik ben er bekend mee, dat lukt allemaal wel.

quote:
* Als je een kookgroep op 2 verschillende fases aansluit, moet deze beveiligd worden met een 3-fase aardlekschakelaar en dus niet van 2 verschillende aardlekschakelaars.
Hmmmmm.... De oude groepenkast had een kookgroep die niet via de aardlek liep. (alle andere groepen liepen wel via de aardlek, behalve de wasgroep) De nieuwe kookgroep dus nu ook niet. Is dat verplicht?

quote:
* Twijfel je, schakel een expert in, de stromen die lopen bij kookplaten zijn hoog en dat maakt e.e.a. gevoeliger voor niet goed aangesloten kabels e.d., kookplaten zijn ook duur dus als je hem met 400 volt opblaast, is dit best zonde van het geld!
Gaat goed komen, mits ik nog even feedback krijg over die aardlek op de kookgroep. :?
pi_84839963
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 01:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Hmmmmm.... De oude groepenkast had een kookgroep die niet via de aardlek liep. (alle andere groepen liepen wel via de aardlek, behalve de wasgroep) De nieuwe kookgroep dus nu ook niet. Is dat verplicht?
Als het een bestaande eindgroep is hoeft het niet.. als het een neiuwe is moet het wel.
pi_84840213
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 02:06 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Als het een bestaande eindgroep is hoeft het niet.. als het een neiuwe is moet het wel.
OH.... In dat geval was hij al aanwezig toen ik het huis kocht... :X ^O^

Niets ten nadele van veiligheid hoor, al mijn andere groepen hebben inmiddels per groep een aardlekautomaat (deze: http://www.eprotech.nl/shop/Aardlekautomaat-1P+N-16A-B-p-39.html), maar voor een glazen kookplaat vind ik het persoonlijk een beetje onzin om die groepenkast uit te breiden. (Geen plek meer, 24 modules en alles is inmiddels bezet.)

[ Bericht 10% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 04-08-2010 02:32:17 ]
pi_85135953
Even ter controle,

in mijn nieuwe huis wil ik de etna 1358 aansluiten op 2x230volt (Kookgroep)

het wcd zit als volgt in elkaar:

In de handleiding van de etna staan de volgende schema's

Klopt het dat ik hem moet aansluiten volgens het onderste schema met 2x blauw onder pootje 4 met de brug naar 5
pi_85136361
Onderste schema mag je aanhouden maar het brugje tussen 4 en 5 weg halen en onder 5 de blauwe draad van N2
pi_85138488
Dus onder 1 de L1 en 2-3 de L2
Onder 4 de N1 en 5 de N2
pi_85138653
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 13:52 schreef XGNPreTender het volgende:
Onder 4 de N1 en 5 de N2
jep!

en vergeet ook niet de perilex stekker zelf te controleren dan wel aan te passen
namaste
pi_85139131
ja die loopt nu ook volgens het eerste plaatje
  Moderator woensdag 11 augustus 2010 @ 19:15:21 #139
92034 crew  Vonkenboer
pi_85151883
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 13:52 schreef XGNPreTender het volgende:
Onder 4 de N1 en 5 de N2
Inderdaad; je moet hem zo aansluiten bij een 2 fase n 230 V :)
  dinsdag 7 september 2010 @ 23:26:38 #140
11766 eymey
koning één-oog
pi_86187832
Mooie topicstart!!!! Ik ben zelf vanavond ook bezig geweest met het aansluiten van een Inductie kookplaat op een 2x230 groep.

Op zich had ik de perilex stekker voor de nieuwe kookplaat kunnen afkijken van de oude, maar in die oude zaten andere kleuren draden. Dus toch toch maar ff gemeten.

Toch nog wel een vraagje:

Het klopte inderdaad dat ik bovenaan 2x nul had en onderaan 2x fase. Alleen: Ik kreeg met de meter tussen de twee fases in ook geen sjoege, terwijl de TS zegt dat je hiertussen ook gewoon 230v moet hebben. Is hier mogelijk iets mis?

De kookplaat doet het verder wel. Er spoelen in het apparaat "zingen" (sissen) alleen enorm. Ik weet niet of dit nieuwigheid is ofzo, maar mail toch maar ff naar de dealer erover :)
You may be right, I may be crazy. But it just might be a lunatic you're looking for... -- Billy Joel
pi_86188133
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 23:26 schreef eymey het volgende:

Toch nog wel een vraagje:

Het klopte inderdaad dat ik bovenaan 2x nul had en onderaan 2x fase. Alleen: Ik kreeg met de meter tussen de twee fases in ook geen sjoege, terwijl de TS zegt dat je hiertussen ook gewoon 230v moet hebben. Is hier mogelijk iets mis?

Er is niets mis, tussen twee stroomdraden die op dezelfde fase zijn aangesloten zal je niets meten, terwijl er wel 230V op staat

Om te weten of er 230V op staat zal je altijd moeten meten tussen fase en nuldraad
  Moderator woensdag 8 september 2010 @ 18:15:46 #142
92034 crew  Vonkenboer
pi_86212092
Tussen twee dezelfde fasen meet je inderdaad helemaal niks.
Spanning kun je inderdaad alleen meten tussen fase nul.
pi_86214115
quote:
Op woensdag 8 september 2010 18:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Tussen twee dezelfde fasen meet je inderdaad helemaal niks.
Spanning kun je inderdaad alleen meten tussen fase nul.
* Ou-Tannu meet vaak voor t gemak.. fase - aarde :P
pi_86215462
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:12 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

* Ou-Tannu meet vaak voor t gemak.. fase - aarde :P
En dan heb je kans dat je in het donker zit, door dat de aardlek is uitgevallen
pi_86216211
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:44 schreef exlurker het volgende:

[..]

weet je meteen dat die ook zn werk nog goed doet ;)
pi_86269512
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:44 schreef exlurker het volgende:

[..]

Dat ligt aan de kwaliteit van je meter. Een ideale volt-meter heeft een oneindig hoge weerstand. Daardoor loopt er geen stroom en merkt de aardlek er ook niets van.

Nu bestaat die ideale meter niet, maar er zijn wel meters die genoeg weerstand bieden om de aardlek niet te doen springen.
Don't hurry, be crappy!
  zaterdag 25 september 2010 @ 23:32:16 #147
3185 Adelante
To let it go now
pi_86846148
Vandaag een Hager fornuisgroep bij in de groepenkast gezet. We koken wel op gas maar het fornuis heeft een 2.8kW grill dus wilde wel wat extra zekerheid en wie weet wat er voor de toekomst nog bijkomt.

Goed topic dit, helder!
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_89097543
Ik stak mijn mooie indesit kookplaat in de perilex, hij stond uiteraard niet aan en op het moment dat hij er in ging zei hij ZAP, stop door en aardlek er uit. Blijkt nou dat mijn aansluiting in de wand 1x230v is.

Vraag 1: kan ik zonder problemen het schema in de stekker veranderen? het maakt opzich niet uit als er maar 2 of 3 pitten werken want ik kan maar 3800watt trekken, en de plaat is 5000watt.

Vraag 2: is het raadzaam de woningbouw nog even te bellen aangezien mijn 2 polen in mijn wandcontactdoor sort of verkoold zijn?
pi_89099519
Als de plaat uit staat en de ALS en groep eruit gaan bij alleen inprikken is er meer aan de hand. Persoonlijk dacht ik aan: wellicht toch 2 verschillende fasen tot beschikking en aangesloten op precies de 2 verschillende fasen... daarmee 400 volt op de plaat gezet, al dan niet met schade aan de plaat tot gevolg.

Antwoord 1: nee, als de aansluiting 1x230 is moet je er geen plaat op aansluiten die 5kw trekt (5kw is nog weinig overigens). Begin er niet zelf aan... vermogens die een kookplaat trekken zijn te groot om foutjes mee te maken!

Antwoord 2: als ik de woningbouw was zou ik zeggen: u heeft zitten kloten dus u regelt het maar... maar dat ben ik niet dus ik zeg dat maar niet. Maar dat ie vervangen moet worden is vrij duidelijk, slecht contact is nl het gevolg en daarmee een makkelijke bron van brand aangezien er hoge vermogens getrokken gaan worden, ook als je het goed aan hebt gesloten.
pi_89100236
True that, ik ga morgen even naar de huismeester. Er stond perilex aansluiting, dus ik dacht ik stop hem er in en het werkt, maar blijkbaar zijn er veel verschillende soorten :P .

Bedankt voor het antwoord.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')