abonnement Unibet Coolblue
  zondag 24 juli 2011 @ 11:10:08 #276
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_99870013
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 13:21 schreef klipper het volgende:
Ps of je nu 1 of 3 fasen hebt, stroom betaal je naar wat je afneemt.
Dat verschil wordt niet door de aansluiting bepaalt.
Vastrecht veranderd ook niet.
Ook is er geen ander tarief voor het stroom, een kWh kost evenveel via 1 of 3 fasen.
Duur? Was goedkoper dan losse kookplaat.
Maar goed. De vraag is dus nog steeds hoe ik hem in de huidige situatie ga aansluiten. Welk draadje komt waar.
Kan ik 1 fase gewoon weglaten voor deel kookplaat wat ik niet wil gebruiken?
Andere vraag. Al zou ik een 3fase kast willen hebben? Wie is daar dan verantwoordelijk voor? Ik, woningstichting, netbeheerder en wie zou hem moeten aansluiten?

[ Bericht 6% gewijzigd door ebeaydojraes op 24-07-2011 11:28:29 ]
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_99871133
quote:
13s.gif Op zondag 24 juli 2011 11:10 schreef ebeaydojraes het volgende:

[..]

Duur? Was goedkoper dan losse kookplaat.
Maar goed. De vraag is dus nog steeds hoe ik hem in de huidige situatie ga aansluiten. Welk draadje komt waar.
Kan ik 1 fase gewoon weglaten voor deel kookplaat wat ik niet wil gebruiken?
Andere vraag. Al zou ik een 3fase kast willen hebben? Wie is daar dan verantwoordelijk voor? Ik, woningstichting, netbeheerder en wie zou hem moeten aansluiten?
Officieel volgens de regels:
1 fase aansluiting gaat je niet lukken doordat je maximaal 1 hoofdzekering van 35 A kunt hebben of krijgen.

Blijft over een 3 fasen aansluiting van 3x 25 A.
De kosten voor aanleg en aanpassing hiervan zijn voor de bewoner.
Via werkspot of dergelijke kun je natuurlijk wel enkele offertes opvragen.
De werkzamheden bestaan uit het verwijderen van de oude groepenkast, nieuwe groepenkast plaatsen, 3 fase aansluiting naar de keuken, kan via een perilexstekker ( 3 fasen, 1 nul en 1 aarde), als er al een vijfaardige kabel loopt hoeft deze waarschijnlijk geeneens vervangen te worden alleen goed aangesloten te worden en de overige groepen moeten natuurlijk verdeeld worden over de drie fasen, maar dat is niet meer dan per stop op een andere fase aansluiten.

Niet officieel:
Je kunt het doen zoals bijvlagenzinvol aanraadt, hoewel ik je dat persoonlijk ten zeerste afraad.
Bij problemen met je kooktoestel zal de fabrikant zodra hij ziet hoe het aangesloten is als het goed is weigeren om hieraan te werken en zal de garantie vervallen doordat je een modificatie uitgevoerd hebt die niet toegestaan is volgens het typeplaatje van de kookplaat.

Overigens heb je geen trekschakelaar nodig maar een werkschakelaar met verschillende standen, deze zijn zelfs verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen zodat je alle "3" de fasen hierop aansluit maar door de verschillende standen te kiezen altijd maar "2" fasen tegelijk gebruikt.
Je zal dus het een en ander moeten doorverbinden of verwijderen, het elektrisch schema helpt je hierbij.
Kun je dit zelf niet dan zal je iemand moeten vinden die bereid is om dit voor je te doen, waarbij ik er dan weer vanuit gaat dat als iemand liefde voor zijn vak heeft dit weigert om te doen.

Niet officieel kan je problemen geven bij een garantieclaim en verzekeringstechnisch.

Wat je nog zou kunnen overwegen is om de fabrikant aan te schrijven of te mailen en hem je probleem voor te leggen, wie weet krijg je dan een oplossing aangereikt die min of meer overeenkomt als wat bijvlagenzinvol schrijft, voordeel van deze stap is dat je dan wel je garantie blijft behouden, een modificatie mag namelijk wel door de fabrikant of namens de fabrikant uitgevoerd worden maar niet op eigen voorhand.
Nadeel is dat ze geen andere aansluiting toestaan, maar dat is gelijk als zonder toespassing toch uitvoeren.

Bedenk in ieder geval wat je wel of niet gaat doen, het is tenslotte eeen apparaat waar behoorlijke stromen in getrokken worden en dat geeft meer kans op problemen dan bijvoorbeeld een simpele lamp die aangesloten is.
pi_99871187
Voor de 3 fase aansluiting:
Tot en met meter is voor de netbeheerder en word ook door hun verzorgt
Na de meter is voor de klant, ik denk in dit geval voor de bewoner, daar de verhuurder al een voorziening heeft laten aanleggen om te kunnen koken

In de huidige situatie kan het fornuis volgens schema in de aansluitkast van het fornuis aangesloten worden op 2 x 230 V. Hetzij dan met de beperkingen die hier al uitgebreid aan de orde zijn geweest
  zondag 24 juli 2011 @ 12:05:28 #279
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_99871259
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 12:02 schreef exlurker het volgende:
Voor de 3 fase aansluiting:
Tot en met meter is voor de netbeheerder en word ook door hun verzorgt
Na de meter is voor de klant, ik denk in dit geval voor de bewoner, daar de verhuurder al een voorziening heeft laten aanleggen om te kunnen koken

In de huidige situatie kan het fornuis volgens schema in de aansluitkast van het fornuis aangesloten worden op 2 x 230 V. Hetzij dan met de beperkingen die hier al uitgebreid aan de orde zijn geweest
maar hoe sluit je hem dan 2x230v aan? Hou t effe simpel. Ik heb een perplex aansluiting (moet nog meter halen voor het hoe en wat) een 3 fase apparaat en een 2/3fase stekker die nog in elkaar gezet moet worden.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_99871458
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 12:00 schreef klipper het volgende:

Niet officieel:
Je kunt het doen zoals bijvlagenzinvol aanraadt, hoewel ik je dat persoonlijk ten zeerste afraad.
Bij problemen met je kooktoestel zal de fabrikant zodra hij ziet hoe het aangesloten is als het goed is weigeren om hieraan te werken en zal de garantie vervallen doordat je een modificatie uitgevoerd hebt die niet toegestaan is volgens het typeplaatje van de kookplaat.
Je hoeft op de manier die ik suggereer helemaal niets te modificeren aan het fornuis, en de fabrikant kan dit onmogelijk zien. (Zou namelijk hetzelfde zijn als een 3 fase kookgroep waarvan 1 zekering defect is, dan werkt 'gewoon' een deel van het fornuis niet. Het deel wat niet werkt, bepaal je nu alleen zelf d.m.v. de schakelaar)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99871535
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 12:05 schreef ebeaydojraes het volgende:

[..]

maar hoe sluit je hem dan 2x230v aan? Hou t effe simpel. Ik heb een perplex aansluiting (moet nog meter halen voor het hoe en wat) een 3 fase apparaat en een 2/3fase stekker die nog in elkaar gezet moet worden.
Zoals ook al uitgebreid aan bod is gekomen, officieel mag je deze kookplaat niet aansluiten op 2x230v.

Dus als je dit wel wilt, lees het elektrisch schema voor het modificeren van deze.
Hoe je dat precies moet doen, post het schema zou ik zeggen wellicht is bijvlagenzinvol of een ander bereid om je dat uit de doeken te doen.
pi_99871629
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 12:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je hoeft op de manier die ik suggereer helemaal niets te modificeren aan het fornuis, en de fabrikant kan dit onmogelijk zien. (Zou namelijk hetzelfde zijn als een 3 fase kookgroep waarvan 1 zekering defect is, dan werkt 'gewoon' een deel van het fornuis niet. Het deel wat niet werkt, bepaal je nu alleen zelf d.m.v. de schakelaar)
Bij problemen met het fornuis zal de fabrikant tot de ontdekking komen dat er een fase o t breekt en zodra hij in de meterkast kijkt stoppen met zijn werkzaamheden.

Je hebt geen verstand van de regels omtrend het wel en wee over de regelgeving van hoe aan te sluiten maar wilt nu wel beweren dat dit geen modificatie is....
pi_99871667
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 12:19 schreef klipper het volgende:
Bij problemen met het fornuis zal de fabrikant tot de ontdekking komen dat er een fase o t breekt en zodra hij in de meterkast kijkt stoppen met zijn werkzaamheden.
Ik ga er vanuit dat je met een niet werkend apparaat terug gaat naar de winkel :P
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 24 juli 2011 @ 12:26:17 #284
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_99871869
soms is het moeilijk om een duidelijk antwoord te krijgen ... (delete alles van pagina 7 and try again..)

[ Bericht 26% gewijzigd door ebeaydojraes op 24-07-2011 12:37:30 ]
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_99872393
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 12:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat je met een niet werkend apparaat terug gaat naar de winkel :P
Met een fornuis zoals ts heeft is het normaal dat de service aan huis plaatsvindt, de winkel zal je dan ook gewoon terugsturen en de monteur aan huis laten komen.
pi_99872460
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 12:26 schreef ebeaydojraes het volgende:
soms is het moeilijk om een duidelijk antwoord te krijgen ... (delete alles van pagina 7 and try again..)
Het antwoord is niet moeilijk, het is alleen niet wat je wilt horen.
Aan de andere kant had je beter een eigen topic kunnen openen zodat dit topic enigzins schoon gebleven was.

Beunhazen zullen je heus wel willen helpen, vakmensen zullen dit echter niet doen.
pi_99873191
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 12:49 schreef klipper het volgende:
Aan de andere kant had je beter een eigen topic kunnen openen zodat dit topic enigzins schoon gebleven was.
Dat weet hij vooraf ook niet natuurlijk. Als hij een topic had geopend zou er tegen hem gezegd worden: Dat kan beter hier dan blijft alles bij elkaar.

quote:
Beunhazen zullen je heus wel willen helpen, vakmensen zullen dit echter niet doen.
Tja, een 3 fase aansluiting blijft de meest ideale oplossing natuurlijk, maar dat is wellicht bij hem niet mogelijk (of onbetaalbaar) aangezien hij niet eens zijn eigen hoofdzekering in zijn meterkast heeft zitten, en die dus ergens in het gebouw in een gezamelijke kast zit ondergebracht. Lijkt me sterk dat ze van daaruit naar elke 'studio' een 3 fase kabel hebben getrokken.

Ik stel voor dat ebeaydojraes gewoon even het plaatje wat ik getekend heb naar de fabrikant van dat fornuis mailt en vraagt of het op die manier kwaad kan.

De andere optie, een andere kookplaat onder de 7360 Watt en een losse oven zorgt er namelijk ook voor dat als je even niet oplet je in het donker zit.

Oftewel, ik kom weer terug op mijn eerste stelling: Als je door stadsverwarming (feitelijk het ontbreken van een gasleiding) verplicht elektrisch moet koken is een aansluiting van 1 x 35A schandalig weinig.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99873209
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 12:05 schreef ebeaydojraes het volgende:

[..]

maar hoe sluit je hem dan 2x230v aan? Hou t effe simpel. Ik heb een perplex aansluiting (moet nog meter halen voor het hoe en wat) een 3 fase apparaat en een 2/3fase stekker die nog in elkaar gezet moet worden.
Welke aansluitschema's zitten bij je toestel? ZIt er achterop, waar de elektrische aansluitingen zitten, een schema? Kan je foto maken en plaatsen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99874406
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:


Tja, een 3 fase aansluiting blijft de meest ideale oplossing natuurlijk, maar dat is wellicht bij hem niet mogelijk (of onbetaalbaar) aangezien hij niet eens zijn eigen hoofdzekering in zijn meterkast heeft zitten, en die dus ergens in het gebouw in een gezamelijke kast zit ondergebracht.
Dit is niet bekend, aangezien ts een foto plaatst vanaf de meter, de hoofdzekering kan daar prima onderzitten.
Zelf had ik ook een 1 fase meter, maar wel een driefase aansluiting waarvan er op dat moment dus maar 1 van werd gebruikt als hoofdaansluiting eronder.
Aanpassen was dus mijn groepenkast en een nieuwe meter door het energiebedrijf.
De groepenkast had ik zelf gedaan en daarna de meter laten vervangen door het energiebedrijf, welke niet alleen de meter vervangt, maar gelijkertijd de overige 2 fasen aansluit.


quote:
Lijkt me sterk dat ze van daaruit naar elke 'studio' een 3 fase kabel hebben getrokken.
Als het goed is zit de hoofdzekering gewoon bij ts in het appartement.
quote:
Ik stel voor dat ebeaydojraes gewoon even het plaatje wat ik getekend heb naar de fabrikant van dat fornuis mailt en vraagt of het op die manier kwaad kan.
Dat is natuurlijk het allerbeste wat al eerder gezegd is, grote kans dat het afgewezen word, maar dan weet ts wel waar hij aan toe is.
quote:
De andere optie, een andere kookplaat onder de 7360 Watt en een losse oven zorgt er namelijk ook voor dat als je even niet oplet je in het donker zit.

Klopt maar dat is dan wel volgens de regels, raar maar waar.
quote:
Oftewel, ik kom weer terug op mijn eerste stelling: Als je door stadsverwarming (feitelijk het ontbreken van een gasleiding) verplicht elektrisch moet koken is een aansluiting van 1 x 35A schandalig weinig.
Dat zondermeer.
Maar Grote kans dat het oudere woningen betreft en de driefase aansluiting wel aanwezig is maar niet geactiveerd is.
pi_99874730
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:42 schreef klipper het volgende:
Dit is niet bekend, aangezien ts een foto plaatst vanaf de meter, de hoofdzekering kan daar prima onderzitten.
Blijkbaar niet:
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 21:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als jij geen gas hebt, lijkt het me niet meer dan normaal dan dat je wel degelijk een 3 fase aansluiting hebt.
Heb je geen foto waarop je hoofdzekeringen staan? (Die zitten onder je meter)
Waarop geantwoord wordt met:

quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 21:33 schreef ebeaydojraes het volgende:
nope. al moet ik zeggen dat er niet heul veel meer onder zit dan de warmteleidingen ... maar kan zijn dat ik iets over het hoofd zie ..
En aangezien TS ook nog aangaf dat het een 'studio' betreft ga ik er eigenlijk vanuit dat hij geen 3 fase heeft en/of zal kunnen krijgen.

En dan moet je toch wat. En met een schakelaar is dan veiliger en comfortabeler dan elke andere oplossing.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99874802
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:42 schreef klipper het volgende:

[..]

Dit is niet bekend, aangezien ts een foto plaatst vanaf de meter, de hoofdzekering kan daar prima onderzitten.
Zelf had ik ook een 1 fase meter, maar wel een driefase aansluiting waarvan er op dat moment dus maar 1 van werd gebruikt als hoofdaansluiting eronder.
Aanpassen was dus mijn groepenkast en een nieuwe meter door het energiebedrijf.
De groepenkast had ik zelf gedaan en daarna de meter laten vervangen door het energiebedrijf, welke niet alleen de meter vervangt, maar gelijkertijd de overige 2 fasen aansluit.
Dat is natuurlijk een prima oplossing in jouw (handige klusser en deskundige) geval, maar als ebeaydojraes dat niet zelf kan en de gehel kast moet laten vernieuwen en plaatsen, is ie zo ¤500 - 700 extra kwijt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 24 juli 2011 @ 15:01:39 #292
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_99877666
de rest ..:
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_99879378
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een prima oplossing in jouw (handige klusser en deskundige) geval, maar als ebeaydojraes dat niet zelf kan en de gehel kast moet laten vernieuwen en plaatsen, is ie zo ¤500 - 700 extra kwijt.
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een prima oplossing in jouw (handige klusser en deskundige) geval, maar als ebeaydojraes dat niet zelf kan en de gehel kast moet laten vernieuwen en plaatsen, is ie zo ¤500 - 700 extra kwijt.
Klopt, maar daar houd de wetgeving geen rekening mee.
Ondanks dat ts het zelf zou willen of laten aansluiten, dan moet dit nog altijd volgens de geldende regelgeving gebeuren.
En aangezien zijn typeplaat vermeldt 1x 40A of 3 fase, en in Nederland 1 x40A voor particulieren niet voorkomt is hij gebonden aan 3 fasen hoe je het ook wend of keert, iedere andere mogelijkheid of het al dan niet mogelijk is is uitgesloten zonder de huidige regelgeving te omzeilen.

In het algemeen zou er misschien weinig kunnen gebeuren, gaat het mis dan hangt ts ook goed, doordat hij de wetgeving aan zijn laars gelapt heeft.
De verzekeraar zou er in ieder geval erg blij mee zijn, net als de fabrikant indien ts een garantieclaim heeft.
pi_99879417
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 15:01 schreef ebeaydojraes het volgende:
de rest ..:
[ afbeelding ]
Daar moet vonkenboer of klipper zijn licht maar even over laten schijnen.

Mij lijkt het dat er wel degelijk 3 fasen bij je binnenkomen, en er 1 voor jouw studio wordt afgetakt, en er weer 3 fasen worden doorgelust naar studio's naast of boven of onder je die op hun beurt elk weer een andere fase aftakken. Een 3 fase aansluiting lijkt me dan niet 1-2-3 mogelijk omdat dan de andere studio's samen met jou teveel over een fase kunnen trekken en dus de gezamenlijke hoofdzekering eruit kunnen laten vliegen. Maar dat is weer afhankelijk van de kabeldikte en de gezamenlijke hoofdzekering(en).

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 24-07-2011 16:06:07 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99880934
Hij kan toch gewoon aansluiten op 2 x 230 Volt? Trekt ie te veel stroom, dan schakelt de kookgroep (althans één van beide) vanzelf uit. Ik zie niet wat daar onwettig aan is of waarom ie "goed kan hangen bij de verzekering". Die verzekering komt toch niet om de hoek kijken als een zekering eruit vliegt (mooie woordspeling)?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99881125
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 16:17 schreef blomke het volgende:
Hij kan toch gewoon aansluiten op 2 x 230 Volt? Trekt ie te veel stroom, dan schakelt de kookgroep (althans één van beide) vanzelf uit. Ik zie niet wat daar onwettig aan is of waarom ie "goed kan hangen bij de verzekering". Die verzekering komt toch niet om de hoek kijken als een zekering eruit vliegt (mooie woordspeling)?
Nogmaals typeplaat geeft aan 1 fase of 3 fase, fornuis is niet geschikt voor 2 fase.
1 fase is niet mogelijk, blijft volgens officiële regels 3 fase over.
Alle andere mogelijkheden zijn dus modificaties waar geen garantie, verzekeringstechnisch of wettelijk zijn toegestaan ondanks dat je met aanpassingen dit wel voor elkaar kunt krijgen
Ga er later op door, moet nu weg
pi_99881450
Ik bedoel(de) 2 x 230 V is één fase !!!. Met beleid kan hij dan de kookplaat voluit gebruiken en in deellast de oven erbij.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 24-07-2011 16:44:02 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99881677
ebeaydojraes, geef eens het merk en type van je fornuis en maak eens een foto van de aansluitklemmen met eventueel het aansluitschema
pi_99881995
Beregoede vraag exlurker!

Overigens:
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Welke aansluitschema's zitten bij je toestel? ZIt er achterop, waar de elektrische aansluitingen zitten, een schema? Kan je foto maken en plaatsen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 24 juli 2011 @ 16:48:40 #300
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_99882229
als ik weer daar ben doen we dat .. nog 1 post te gaan ;)

everglades. knappe vent die daar iets van vindt op t web ..
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')