abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61499826





Vorige delen:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 32 |

Alle Openingspost van de Grand Prix van 2008 tot nu toe:

2008 Formula 1 ING Australian Grand Prix
2008 Petronas Malaysian Grand Prix
2008 Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix
[F1] FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPANA TELEFONICA 2008
[F1] Turkije topic

F1 nieuws portal:
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule 1 Race Report
- F1 Racing
- F1 Today
- Race Freaks
- F1 Freaks (under construction)

Onze boyz:
- Albers
- Doornbos
- Van der Garde

Official F1 Sites:
- Formula1
- FIA
- Live Timing

Teams:
- McLaren
- Renault
- Ferrari
- Honda
- BMW Sauber
- Toyota
- RedBull Racing
- Williams
- Scuderia Toro Rosso
- Force India
- Super Aguri F1

Sporting Regulations

[PDF] 2007 sporting regulations - F1
[PDF] 2008 sporting regulations - F1

Testschema




Wie staan er aankomend seizoen aan de start

Ferrari
1. Kimi Räikkönen
2. Felipe Massa

BMW Sauber
3. Nick Heidfeld
4. Robert Kubica

Renault
5. Fernando Alonso
6. Nelson Piquet

Williams
7. Nico Rosberg
8. Kazuki Nakajima

Red Bull Racing
9. David Coulthard
10. Mark Webber

Toyota
11. Jarno Trulli
12. Timo Glock

Scuderia Toro Rosso
14. Sebastien Bourdais
15. Sebastian Vettel

Honda
16. Jenson Button
17. Rubens Barrichello

Super Aguri*
18. Takuma Sato
19. Anthony Davidson

Force India
20. Adrian Sutil
21. Giancarlo Fisichella

McLaren Mercedes
22. Lewis Hamilton
23. Heikki Kovalainen

* Super Aguri is voor de GP van Turkije uit de F1 gestapt.

De voorlopige kalender met 18 races.
quote:
16 March Australia
23 March Malaysia
6 April Bahrain
27 April Spain
11 May Turkey
25 May Monaco
8 June Canada
22 June France
6 July Great Britain
20 July Germany
3 August Hungary
24 August** Europe ***
7 September Belgium
14 September Italy
28 September** Singapore
12 October Japan
19 October China
2 November Brazil

** Subject to circuit approval.
*** The 2008 European Grand Prix will take place in Valencia.
*wijzigingen onder voorbehoud
Fok!Sport F1manager

De OP is hier te vinden

[ Bericht 67% gewijzigd door Dr.Daggla op 09-09-2008 15:56:11 ]
-
pi_61499921
zit het nog steeds dwars bij je ofzo?
pi_61499927
Terugvindpost.
Die fotoshop van Max Mosley
pi_61500070
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:12 schreef Def1987 het volgende:
zit het nog steeds dwars bij je ofzo?
GOH GEK HE!?!
Ferrari komt met alles weg.. Boete her en der, vermanende woorden. .
-
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2008 @ 15:20:13 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61500120
tvp
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61500331
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:18 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

GOH GEK HE!?!
Ferrari komt met alles weg.. Boete her en der, vermanende woorden. .
Ja dus
pi_61500834
Maak van nieuwtjes topic maar uithuil topic.
Er is een nette OP met veel info, maar hier is het vanaf de TT gelijk prijs.
pi_61500881
Wat een topictitel, sorry hoor... Zelfs ik als overtuigd niet-Ferrari-fan vind het wel errug ver gaan zo
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_61500900
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:46 schreef Trystar het volgende:
Maak van nieuwtjes topic maar uithuil topic.
Er is een nette OP met veel info, maar hier is het vanaf de TT gelijk prijs.
Ajb huillie/
-
pi_61500913
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:48 schreef Sally het volgende:
Wat een topictitel, sorry hoor... Zelfs ik als overtuigd niet-Ferrari-fan vind het wel errug ver gaan zo
Niets mis met de titel .
Gewoon een mening.
-
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2008 @ 15:52:12 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61500968
TT deugt niet, OP gaat over Spanje, terwijl er komend weekend toch echt op Monza gereden wordt. Gaat veel goed hier.

En dat terwijl het gewoon een nieuwtjestopic is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61501015
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:52 schreef Peterselieman het volgende:
TT deugt niet, OP gaat over Spanje, terwijl er komend weekend toch echt op Monza gereden wordt. Gaat veel goed hier.

En dat terwijl het gewoon een nieuwtjestopic is.
Lieve schat, ik heb gewoon de code gebruikt uit de OP van het vorige topic.
Dat ie nog niet is aangepast is niet mijn verantwoordelijkheid. Zo'n lange OP is per definitie kut.
-
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2008 @ 15:56:15 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61501069
Zo'n OP komt van een FOK!wiki en die kun je zelf aanpassen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61501100
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 06:30 schreef Atreidez het volgende:
Blijkbaar vind jij het treintje rijden van sommige races leuk, en vooral zoals de sport hoort te zijn Hij zat er half naast (ja, er zijn nog coureurs die proberen in te halen). Als ie had geremd had Raikonen met ze achterwiel over ze vleugel heen gereden, itt tot wegsturen over de vluchtzone.. Check onboard beelden maar;
Treintje rijden is inderdaad de enige en eerlijke manier. Met dat treintje rijden zul je met elkaars gedachten moeten spelen, voorspellen wat iemand zal doen en je auto er -compleet- tussen moeten zetten. Niet met een halve auto ruimte opeisen en janken als de deur wordt dichtgegooid. Zie Webber en Kovalainen; het was onvermijdelijk dat Webber de deur dicht zou gooien. Hij verwachtte hem immers niet van zo ver en zo lang hij voor ligt, bepaalt hij zijn eigen lijn. De discussie dat elk persoon een beetje ruimte zou geven om een aanrijding te voorkomen is een ander verhaal: Kovalainen was tijdens die actie aan het remmen, hij kan moeilijk ''harder'' remmen om de aanrijding te voorkomen. Webber verwachtte hem niet. Had Webber hem wel verwacht dat hij als een kamikazepiloot zou komen aanremmen en hem voorbij laten, dat was het ook geen eerlijke inhaalactie.

De enige reden waarom Raikkonen over zijn vleugel heen gereden zou zijn is omdat Hamilton simpelweg volhardend is en ruimte opeist die hij niet verdient. Hij zit er immers niet geheel naast bij het uitkomen van de eerste bocht van de chicane. Hier begint het mee:

http://f1.gpupdate.net/nl/photolarge.php?photoID=109065&catID=13

Vervolgens nog dichterbij gaan rijden om Raikkonen te laten denken dat hij ruimte moeten geven; guess again:

http://f1.gpupdate.net/nl/photolarge.php?photoID=109058&catID=13
pi_61501107
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:56 schreef Peterselieman het volgende:
Zo'n OP komt van een FOK!wiki en die kun je zelf aanpassen
Ik vind lange OP's per definitie overbodig en volgens mij is er nog nooit een FOK!ker van Google gebanned. Maar ik heb dat hele Spaanse deel weggehaald. .
-
pi_61501260
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:57 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Ik vind lange OP's per definitie overbodig en volgens mij is er nog nooit een FOK!ker van Google gebanned. Maar ik heb dat hele Spaanse deel weggehaald. .
Het gaat er in die lange OP juist om dat je info terug kan vinden over de afgelopen topic en even een samenvatting van de teams en kalender enzo. En die lange OP is een volgende pagina weer verdwenen

Ik mis overigens topic nummer 31 in de OP? En nog een paar racetopics, maar goed dat is geen ramp natuurlijk Iemand vergeten de wiki aan te pasen

Oh, en inmiddels mag de teamsamenstelling wel onderhand naar 2009
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_61501311
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 16:03 schreef Sally het volgende:

[..]

Het gaat er in die lange OP juist om dat je info terug kan vinden over de afgelopen topic en even een samenvatting van de teams en kalender enzo. En die lange OP is een volgende pagina weer verdwenen

Ik mis overigens topic nummer 31 in de OP? En nog een paar racetopics, maar goed dat is geen ramp natuurlijk Iemand vergeten de wiki aan te pasen

Oh, en inmiddels mag de teamsamenstelling wel onderhand naar 2009
Ik heb alles op 1 pagina.
-
  dinsdag 9 september 2008 @ 16:19:42 #18
34586 kepler
No bounce, no play
pi_61501716
het feit dat er al zoveel verschillende meningen bestaan over het incident van afgelopen weekend, zegt al genoeg over hoe onduidelijk de overtreding was. Had Hamilton Kimi er niet voorbij gelaten dan was het zeker fout geweest, maar nu heeft hij hem er voorbij gelaten en toen weer ingehaald.

Misschien had hij het netter kunnen doen, natuurlijk. Maar dit is racen en hij was duidelijk sneller, waarom zou je Kimi dan een bocht later inhalen? (zeker als niemand eerder voor zulke dingen gestraft is).

Maar ik ben nog steeds van mening dat tie geen voordeel behaald door het afsnijden omdat hij die plek gelijk terug geeft. Dat iedereen zegt dat tie zijn momentum/snelheid behoudt is natuurlijk onzin, want anders kan Kimi hem nooit inhalen Ja, hij had kunnen wachten, maar hij liep zo hard in dat het het zeker mogelijk was in die chicane. Het was geen wanhopige inhaal-actie, zoals we wel eens vaker zien
The line is a dot to you!
  dinsdag 9 september 2008 @ 16:22:26 #19
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_61501807
Na de gebeurtenissen had ik een sterkte TT verwacht voor het nieuwe topic. Dit is een beetje afgezaagd en slapjes...
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_61502591
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 16:19 schreef kepler het volgende:
het feit dat er al zoveel verschillende meningen bestaan over het incident van afgelopen weekend, zegt al genoeg over hoe onduidelijk de overtreding was.
Dat, en het feit dat degene waarop de overtreding plaatsvond zich 1 ronde erna zelf in een muur boorde.. Als Kimi nou nog als tweede was gefinished had ik kunnen begrijpen dat ze zo nodig een straf moesten uitdelen na de uitslag.

En vosss, blinde kip, hij had die bocht echt wel gehaald hoor
Where facts are few, experts are many.
  dinsdag 9 september 2008 @ 16:52:21 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_61502648
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_61502827
Wat was Olav's commentaar trouwens, tijdens t incident.. Ik had alleen een Canadian Sports Channel presentator, en die dacht dat t om een achterblijver ging
Where facts are few, experts are many.
pi_61502974
Ik post hier niet ivm de TT.
pi_61502982
Kut
pi_61503008
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 17:04 schreef ColtZ40 het volgende:
Kut
pi_61503330
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 17:03 schreef ColtZ40 het volgende:
Ik post hier niet ivm de TT.
Of het waar is of niet, weet ik niet, maar er zijn (imho) verdacht veel 'twijfelachtige' beslissingen (sinds het aantreden van Mosley als baas van de FIA) in het voordeel van Ferrari uitgevallen.

Hier zijn nog een paar voorbeelden.

En daarbij, Ferrari is het enige team dat betaald wordt (ca. 80 miljoen dollar) voor het tekenen van het Concorde Agreement. Ook al iets raars. Net alsof met Ferrari niet kwijt wil in het F1 kampioenschap en bang is om Ferrari te verliezen als ze een verkeerde beslissing (lees: tegen Ferrari) nemen.

Ongetwijfeld zal het niet zo zijn en is dat mijn eigen conspiracy theorie, maar al die discutabele beslissingen neigen wel erg in die richting.

[ Bericht 1% gewijzigd door sasquatsch op 10-09-2008 09:40:58 ]
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_61503391
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 16:58 schreef Atreidez het volgende:
Wat was Olav's commentaar trouwens, tijdens t incident.. Ik had alleen een Canadian Sports Channel presentator, en die dacht dat t om een achterblijver ging
Een paar minuten lang 'Hamilton is God' in 20 verschillende varianten.
  dinsdag 9 september 2008 @ 17:24:57 #29
34586 kepler
No bounce, no play
pi_61503489
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 17:20 schreef wimderon het volgende:

[..]

Een paar minuten lang 'Hamilton is God' in 20 verschillende varianten.
volgens mij ben ik die enige die dat niet gehoord heeft
The line is a dot to you!
  dinsdag 9 september 2008 @ 17:29:16 #30
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_61503591
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 17:24 schreef kepler het volgende:

[..]

volgens mij ben ik die enige die dat niet gehoord heeft
Oog -en oorkleppen zijn veelvoorkomende verschijnselen bij Hamilton fans.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 9 september 2008 @ 17:33:49 #31
34586 kepler
No bounce, no play
pi_61503715
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 17:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Oog -en oorkleppen zijn veelvoorkomende verschijnselen bij Hamilton fans.
ja, of misschien was ik gewoon aan het genieten van de race en lette ik niet zoveel op het commentaar

Ik ben inderdaad een fan van Hamilton, maar ook van Raikkonen en Alonso. Ik heb niet echt een favoriet dit jaar Als het maar mooie races oplevert en een leuk kampioenschap
The line is a dot to you!
pi_61503914
Ik durf eigenlijk niet meer te ontkennen Hamilton fan te zijn, maar bovenal ben ik fan van de sport en de daarbij behorende acties op de baan. En met dit soort FIA beslissingen ben ik gewoon bang dat de rijders te kort worden gehouden waardoor de weinige inhaalacties die we tegenwoordig hebben ook nog gaan verdwijnen.. Ik kan net zo goed juichen voor een mooie inhaalactie van Raikonen of Alonso hoor alleen niet als die actie op Hamilton is

Soms is racen net als pokeren.. Een goeie bluf vanuit een slechte positie kan net zo goed winst opleveren. Alleen Coutlhard bluft altijd, dus daar gooit iedereen de deur dicht.
Where facts are few, experts are many.
pi_61503958
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 17:17 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Of het waar is of niet, weet ik niet, maar er zijn (imho) verdacht veel 'twijfelachtige' beslissingen (sinds het aantreden van Mosley als baas van de FIA) in het voordeel van Ferrari uitgevallen.

[ulr=http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/06/26/special-fiarrari/] Hier zijn nog een paar voorbeelden[/url].

En daarbij, Ferrari is het enige team dat betaald wordt (ca. 80 miljoen dollar) voor het tekenen van het Concorde Agreement. Ook al iets raars. Net alsof met Ferrari niet kwijt wil in het F1 kampioenschap en bang is om Ferrari te verliezen als ze een verkeerde beslissing (lees: tegen Ferrari) nemen.

Ongetwijfeld zal het niet zo zijn en is dat mijn eigen conspiracy theorie, maar al die discutabele beslissingen neigen wel erg in die richting.
Het was ook maar een grapje. Maar ik word wel een beetje moe van dat op en neer gezever en dan vooral de toon waarop...

We zijn toch liefhebbers geen hooligans?
pi_61504489
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 16:22 schreef Automatic_Rock het volgende:
Na de gebeurtenissen had ik een sterkte TT verwacht voor het nieuwe topic. Dit is een beetje afgezaagd en slapjes...
Net zoals jouw post totaal niets bijdraagt aan dit topic en allerminst constructief te noemen is.
Goed zo, modje.
-
pi_61504570
De stewards krijgen nog meer commentaar trouwens
quote:
Glock: "Ik heb niet ingehaald onder geel"
09 september 2008


Timo Glock begrijpt niets van de 25 seconden straf die hij na de Belgische Grand Prix heeft gekregen. Volgens de wedstrijdleiding had de Duitser Mark Webber ingehaald terwijl er gele vlaggen werden gezwaaid voor de gecrashte Kimi Raikkonen. Door de straf verloor hij de achtste plek en het daarbij behorende punt.

"Ik was erg teleurgesteld toen ik hoorde dat ik de achtste plaats had verloren", zei Glock. "Ik had tijdens de laatste ronden erg hard gevochten voor die positie. Gezien de omstandigheden tijdens de race was een puntje een erg goed resultaat geweest. Ik was dus zeker niet blij toen me verteld werd dat ik een straf had gekregen."

"Ik weet zeker dat ik niets verkeerd heb gedaan", vervolgde de Toyota-rijder. "Het was vrij duidelijk dat Mark een heel ander tempo reed. Ik was veel sneller op de natweerbanden en hij moest veel eerder dan mij in de ankers voor de Bus Stop-chicane. Bovendien hing daar volgens mij alweer een groene vlag."

Glock laat verder weten dat het team zich zal neerleggen bij deze straf.
Dat zou dus gaan om een inhaalactie in de busstop, terwijl dat verderop op de baan is dan het ongeluk van Raikonen

http://f1.gpupdate.net/nl(...)ngehaald-onder-geel/
Where facts are few, experts are many.
pi_61504622
quote:
McLaren in beroep tegen straf Hamilton

McLaren heeft dinsdag officieel protest aangetekend tegen de straf die Lewis Hamilton heeft gekregen na afloop van de Grand Prix van België. Zo heeft het Britse team laten weten. Hamilton kwam in Spa als eerste aan de finish, maar kreeg na de race 25 seconden straf, omdat hij de chicane had afgesneden.

Hamilton sneed de chicane af in de slotfase van de race, tijdens een fel gevecht met Ferrari-coureur Kimi Raikkonen. De Brit probeerde Raikkonen in te halen, maar werd daarbij naar eigen zeggen helemaal naar de buitenkant van de bocht gedwongen. Hamilton had de keuze tussen een botsing en het afsnijden van de chicane. Hij koos voor het laatste en kwam op het rechte stuk van start-finish iets voor de Ferrari terecht. Hierop liet hij even het gas los om de positie terug te geven aan Raikkonen, waarna hij meteen een nieuwe, succesvolle inhaalmanoeuvre plaatste in La Source.

McLaren-directeur Martin Whitmarsh liet in een persverklaring weten: "We kunnen hierbij bevestigen dat we officieel protest hebben aangetekend tegen de beslissing van de stewards, na eerder al een intentie hiertoe bij de FIA te hebben ingediend."

Hamilton deed nog eens zijn kant van het verhaal: "Tegen het einde van de race kwam ik steeds dichter bij Kimi. Met nog drie ronden te gaan was ik dichtbij genoeg om een inhaalmanoeuvre te plaatsen bij het ingaan van de laatste chicane. Ik wist iets voor hem te komen bij het aanremmen van de chicane. Hij vocht terug in het tweede deel van de bocht, maar liet daarbij geen ruimte meer voor mij over. Het enige wat ik kon doen om een botsing te voorkomen, was de bocht afsnijden. Daarbij kwam ik voor Kimi terecht, waarna ik even van het gas ging om hem weer voor mij te laten. Het team gaf me ook de opdracht om Kimi weer te laten passeren, maar toen had ik dat al gedaan. Kimi kwam als eerste over start-finish en ging 6,7 kilometer per uur harder dan ik."

"Nadat ik Kimi volledig voorbij had laten gaan, stak ik over van de linkerkant naar de rechterkant van de baan en passeerde ik Kimi weer. Ik viel hem aan in de binnenkant van de eerste bocht en remde hem daar succesvol uit", besloot Hamilton.

Een belangrijke reden om in beroep te gaan tegen de tijdstraf van 25 seconden, is het feit dat de wedstrijdleiding eerder nog had laten weten dat Hamilton de positie op een correcte manier aan Raikkonen had teruggegeven. Whitmarsh zei hierover: "Vanaf de pitmuur hebben we nog aan de wedstrijdleiding gevraagd of ze tevreden waren over de manier waarop Lewis de positie aan Kimi had teruggegeven. Tot twee keer toe zeiden ze dat dit op een goede manier was gebeurd. Als de wedstrijdleiding op dat moment had laten weten dat ze twijfels hadden bij de actie van Lewis, hadden we hem direct de opdracht gegeven om Kimi opnieuw voorbij te laten."

Pas na de finish van de Belgische Grand Prix maakten de stewards bekend de actie van Hamilton in onderzoek te nemen. Later in de avond werd bekend dat Hamilton een straf van 25 seconden kreeg, waardoor hij terugviel naar de derde plaats. Felipe Massa werd uitgeroepen tot winnaar en Nick Heidfeld werd tweede.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2008 @ 18:17:48 #37
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61504745
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61505108
quote:
het feit dat er al zoveel verschillende meningen bestaan over het incident van afgelopen weekend, zegt al genoeg over hoe onduidelijk de overtreding was.
Zoveel verschillende meningen zijn er niet. Ik zal ze even allemaal op een rij zetten voor je:

1). Lewis had voordeel door het afsnijden van de chicane
2). Lewis had geen voordeel door het afsnijden van de chicane

Volgens mij zijn dat toch echt zo een beetje alle meningen die er zijn hoor
quote:
En vosss, blinde kip, hij had die bocht echt wel gehaald hoor
NEE, WANT DAAR ZAT KIMI!!!!! LOLLEREINZ111!!!! !!
  dinsdag 9 september 2008 @ 18:32:59 #39
34586 kepler
No bounce, no play
pi_61505120
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 18:10 schreef Atreidez het volgende:
De stewards krijgen nog meer commentaar trouwens
[..]

Dat zou dus gaan om een inhaalactie in de busstop, terwijl dat verderop op de baan is dan het ongeluk van Raikonen

http://f1.gpupdate.net/nl(...)ngehaald-onder-geel/
geel wordt toch gegeven in een bepaalde sector? Misschien viel dat stukje net in die sector?
The line is a dot to you!
pi_61505193
quote:
Glock:
  • Ik heb niet ingehaald onder geel
  • Ik begrijp niets van de straf
  • Ik weet zeker dat ik niets verkeerd heb gedaan
  • Volgens mij alweer een groene vlag
  • Het team zich zal neerleggen bij deze straf
  • Jaja, lekker zeker van zijn zaak.

    Schei uit hou op. Als er geen geel meer hing of hij had niemand ingehaald gingen ze dus echt zekerste weten wel in beroep hoor.

    Die laten zich zomaar niet een puntje afpakken.
    Komop zeg, hij heeft gewoon niet gezien dat er geel hing, iemand ingehaald en later heb het team nagekeken of daar geel hing of niet en dat hing er dus en dus gaan ze niet in beroep.

    Wat een dom gelul
    pi_61507691
    TEKEN de petitie om de FIA te overtuigen dat de Stewards namens de FIA een foute beslissing hebben genomen.

    http://www.petitiononline.com/belgp08/petition.html

    Nu al meer dan 25.000 handtekeningen! (Worldwide)



    [ Bericht 1% gewijzigd door HPoi op 09-09-2008 20:17:15 ]
    pi_61508268
    Is er ook een petitie om de FIA te overtuigen dat ze wel een juiste keuze hebben gemaakt?

    pi_61508270
    quote:
    Op dinsdag 9 september 2008 20:08 schreef HPoi het volgende:
    TEKEN de petitie om de FIA te overtuigen dat de Stewards namens de FIA een foute beslissing hebben genomen.

    http://www.petitiononline.com/belgp08/petition.html

    Nu al meer dan 25.000 handtekeningen! (Worldwide)


    TEKEN hem niet

    pi_61508367
    Tis geen verplichting hoor.
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2008 @ 22:30:12 #45
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_61511717
    quote:
    Op dinsdag 9 september 2008 16:58 schreef Atreidez het volgende:
    Wat was Olav's commentaar trouwens, tijdens t incident.. Ik had alleen een Canadian Sports Channel presentator, en die dacht dat t om een achterblijver ging


    Het commentaar van Olav
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_61512671
    Top, bedankt "Lewis, wat ben je briljant"

    Wel opvallend om te zien in het filmpje;
    Een gele vlag situatie die na Raikonens ongeluk met een circuitplaatje wordt aangegeven, waarbij de chicane niet geel is; en
    Een zwaaiende groene vlag in de busstop.

    Lijkt me dat Glock wel een case zou hebben..
    Where facts are few, experts are many.
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2008 @ 23:10:39 #47
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_61512763
    Glock: \"Ik haalde niet in onder geel\"

    Volgens mij heeft Glock idd gelijk
    Altijd onderweg naar het avontuur
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2008 @ 23:11:33 #48
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_61512781
    Alonso: \"Renault kan vierde worden\"

    Het vertrouwen van Alonso is er weer.
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_61512905
    quote:
    Op dinsdag 9 september 2008 23:11 schreef Peterselieman het volgende:
    Alonso: \"Renault kan vierde worden\"

    Het vertrouwen van Alonso is er weer.
    Ja en de volgende dag zegt ie weer dat het niets wordt. Het is maar hoe de wint waait bij Alonso.
    pi_61514411
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_61517504
    quote:
    Op dinsdag 9 september 2008 18:32 schreef NED het volgende:

    [..]

    Zoveel verschillende meningen zijn er niet. Ik zal ze even allemaal op een rij zetten voor je:

    1). Lewis had voordeel door het afsnijden van de chicane
    2). Lewis had geen voordeel door het afsnijden van de chicane

    Volgens mij zijn dat toch echt zo een beetje alle meningen die er zijn hoor
    [..]

    NEE, WANT DAAR ZAT KIMI!!!!! LOLLEREINZ111!!!! !!
    (Bijna) iedereen is het erover eens dat hij voordeel had bij het afsnijden van de chicane. De vraag is alleen of hij zijn gewonnen plek (voldoende) heeft teruggegeven. En of hij nu daarvoor bestraft is of alleen voor het afsnijden van de chicane zoals hier gesuggereerd wordt.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
    pi_61520694
    quote:
    En zo lees ik dus dat Hamilton niet is bestraft voor niet voldoende teruggeven van de illegaal gewonnen positie, maar alleen voor het afsnijden van de chicane. Dus zou hij ook bestraft zijn als hij wel voldoende zijn voordeel had teruggegeven.

    Weer zo'n beslissing die blijkbaar niet consequent wordt doorgevoerd door de stewards, want ik zie regelmatig iemand een chicane (door bijvoorbeeld een remfout) afsnijden en niet bestraft worden.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
      woensdag 10 september 2008 @ 12:11:27 #54
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_61520772
    Toch wel grappig dat een race die tot 3 ronden voor het einde niet zoveel aan was zoveel stof doet opwaaien.
    Zelf vond ik in eerste instantie dat Hamilton onterecht bestraft is, maar bij het nader bekijken van beelden uit andere posities, zoals onboard camera, vind ik dat hij wel voordeel heeft gehad omdat hij na het afsnijden van de chicane de afstand tussen hem en Kimi te klein hield en zijn snelheid te hoog, nu gaat het eigenlijk om de strafmaat.
    pi_61523277
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 12:08 schreef sasquatsch het volgende:

    [..]

    En zo lees ik dus dat Hamilton niet is bestraft voor niet voldoende teruggeven van de illegaal gewonnen positie, maar alleen voor het afsnijden van de chicane. Dus zou hij ook bestraft zijn als hij wel voldoende zijn voordeel had teruggegeven.

    Weer zo'n beslissing die blijkbaar niet consequent wordt doorgevoerd door de stewards, want ik zie regelmatig iemand een chicane (door bijvoorbeeld een remfout) afsnijden en niet bestraft worden.
    In ieder geval consequent bij Lewis, want die ging in Frankrijk ook Vettel voorbij in de chicane.

    En is dat ook niet iets wat per race bepaald wordt? Zo is volgens mij bij GP Canada afgesproken dat ze 1 keer (of misschien zelfs 2 keer) de chicane mogen afsnijden zonder dat ze bestraft worden...
    Calmer than you are
      woensdag 10 september 2008 @ 13:58:07 #56
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_61523328
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 12:11 schreef Tarado het volgende:
    Toch wel grappig dat een race die tot 3 ronden voor het einde niet zoveel aan was zoveel stof doet opwaaien.
    Zelf vond ik in eerste instantie dat Hamilton onterecht bestraft is, maar bij het nader bekijken van beelden uit andere posities, zoals onboard camera, vind ik dat hij wel voordeel heeft gehad omdat hij na het afsnijden van de chicane de afstand tussen hem en Kimi te klein hield en zijn snelheid te hoog, nu gaat het eigenlijk om de strafmaat.
    Er waren twee straffen mogelijk:

    1. 25 seconden tijdstraf omdat drive through niet meer mogelijk was
    2. 10 plaatsen terug in de volgende race

    Wat dat betreft denk ik dat Lewis er nog redelij kvanaf gekomen is. Om de volgende race met -10 te starten op een circuit waar Ferrari over het algemeen al sneller is zou slechter uit zijn gekomen denk ik.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_61523627
    Oh, had ik vanmorgen nog even tijd omdat de bus voor mijn neus wegreed om naar het winkelcentrum te lopen en de F1 RaceReport te kopen, heb ik die van Valencia.

    Zegt die dame achter de kassa nog: "Dan heb jij zeker op het puntje van je stoel gezeten afgelopen weekend. Mijn vriend werd helemaal gek op het laatst!"
    Mijn antwoord: "Weet je dat ik het niet eens gezien heb en ook niet opgenomen?! Vandaar dat ik deze koop!"

    Kom ik er in de trein achter dat het die van Valencia is, maar de voorkant schreeuwt: "Massa redt Ferrar's eer. Kimi krijgt klappen"

    Alleen staat er dus een beetje klein 'in Valencia' achter dat van Massa

    Foutje... Bedankt!


    Vanmiddag maar eens voor de nieuwe gaan
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_61523885
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 14:15 schreef Sally het volgende:

    Mijn antwoord: "Weet je dat ik het niet eens gezien heb en ook niet opgenomen?! Vandaar dat ik deze koop!"
    http://piranha.excom.us/

    Wel even kopieren en plakken in browserbalk, want linken werkt niet.
    Calmer than you are
    pi_61524049
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 14:28 schreef Walter_Sobchak het volgende:

    [..]

    http://piranha.excom.us/

    Wel even kopieren en plakken in browserbalk, want linken werkt niet.
    Oh, inmiddels een torrent gedownd hoor, maar toch thnx
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_61528285
    James Allens stukje op itv-f1.com
    quote:
    I’ve watched the incident many times now and Hamilton cuts the chicane because he was pushed out wide – quite fairly – by Kimi Raikkonen; his trajectory makes it hard for him to follow the Ferrari around the corner and, faced with going on the grass, he chose instead to cut the chicane.

    It’s a deliberate act on his part, amazing speed of thought, but he clearly chooses the least worst option.

    He is therefore in front coming out of the chicane, but crucially he is on a line he would not have been on had he taken the chicane normally.

    Although he clearly hands back the lead to Kimi as they cross the start/finish line and the timing sheets show you that Kimi clearly crossed the line first, he is on him immediately afterwards.

    And this is the nub of the stewards’ argument.

    Raikkonen’s car did get fully in front of Hamilton’s – his speed across the start/finish line was 212km/h, compared to 206km/h for Hamilton – but Lewis immediately regains the momentum.
    bron
    Calmer than you are
    pi_61528381
    Weten we allemaal nog het witte lijn bij de pitsstraat syndrome, ergens in 2001 ofzo. Denk dat er wel wat meer straffen gaan vallen aankomende zondag bij de GP van Monza, aangezien de eerste chicane 1 van de meest afgesneden bochten van het hele seizoen is
    Where facts are few, experts are many.
    pi_61529093
    Eén ding kun je als fan niet omheen:
    quote:
    Martin Whitmarsh added: "From the pit wall, we then asked Race Control to confirm that they were comfortable that Lewis had allowed Kimi to repass, and they confirmed twice that they believed that the position had been given back in a manner that was 'okay'.

    "If Race Control had instead expressed any concern regarding Lewis’s actions at that time, we would have instructed Lewis to allow Kimi to repass for a second time."
    tvp
    Calm down, please!
    pi_61529312
    Where facts are few, experts are many.
    pi_61529426
    En dit zegt Kimi er zelf van:
    quote:
    Raikkonen vervolgt: ,,Iedereen heeft een mening over wat er is gebeurd, heb ik gemerkt. Maar wat als er nu een muur had gestaan? Dan had hij me al helemaal niet kunnen inhalen.”
    En dat is zo waar als een koe! Als daar een muur had gestaan, had Kimi gewoon zoals hij nu ook deed de lijn mogen rijden die hij reed en dan was de keus aan Lewis, ķf de muur in, ķf netjes remmen en aansluiten.

    Ik gok zomaar dattie de muur in gevlogen was, want zo heel intelligente vind ik hem persoonlijk niet (voorbeeld: ja ik ga heel goed op de rode lichten letten op het einde van de pitstraat!!!! En dan een paar uur later niet Kubica eruit rossen, maar direct je grootste concurrent omdat ie niet ziet dat het licht op rood staat!)

    Komop zeg, de straf is wellicht te zwaar, maar hij was zoveel sneller, hij had gerust een gaatje kunnen laten vallen en zoals gebleken kun je beter better safe than sorry spelen dunkt me

    Ergo: domme vent!
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 september 2008 @ 18:17:15 #66
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_61529446
    Vergelijkbare gevallen
    Altijd onderweg naar het avontuur
      woensdag 10 september 2008 @ 18:25:17 #67
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_61529620
    quote:
    Op dinsdag 9 september 2008 17:29 schreef Fir3fly het volgende:

    [..]

    Oog -en oorkleppen zijn veelvoorkomende verschijnselen bij Hamilton fans.
    Bij Fia fans niet? Je mag als ander fan niks over Fia praten want dan kunnen ze niks terug zeggen.
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
    pi_61529699
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 18:17 schreef Peterselieman het volgende:
    Vergelijkbare gevallen
    Echter niet bestraft.
    Calm down, please!
      woensdag 10 september 2008 @ 18:49:21 #69
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_61530197
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 18:16 schreef NED het volgende:
    ķf netjes remmen en aansluiten.
    Met slicks op een natte baan. Goed idee, dat had vast wel leuk uitgepakt
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 september 2008 @ 18:51:13 #70
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_61530243
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 18:27 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Echter niet bestraft.
    Had in mijn ogen wel moeten gebeuren
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_61531425
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 18:16 schreef NED het volgende:
    En dit zegt Kimi er zelf van:
    [..]

    En dat is zo waar als een koe! Als daar een muur had gestaan, had Kimi gewoon zoals hij nu ook deed de lijn mogen rijden die hij reed en dan was de keus aan Lewis, ķf de muur in, ķf netjes remmen en aansluiten.
    Dan had Kimi vast ook meer ruimte gelaten. Een concurrent de muur indrukken is niet netjes, maar als die concurrent half naast je zit heb je nog best kans dat je er dan zelf ook afvliegt, en dat is niet handig.
    quote:
    Ik gok zomaar dattie de muur in gevlogen was, want zo heel intelligente vind ik hem persoonlijk niet (voorbeeld: ja ik ga heel goed op de rode lichten letten op het einde van de pitstraat!!!! En dan een paar uur later niet Kubica eruit rossen, maar direct je grootste concurrent omdat ie niet ziet dat het licht op rood staat!)
    Dat was knap stom inderdaad.
    quote:
    Komop zeg, de straf is wellicht te zwaar, maar hij was zoveel sneller, hij had gerust een gaatje kunnen laten vallen en zoals gebleken kun je beter better safe than sorry spelen dunkt me

    Ergo: domme vent!
    Kimi had het ook beter kunnen doen en de deur niet zo wagenwijd open zetten.
    pi_61532867
    quote:
    Symonds: Spa penalty will stifle racing
    By Jonathan Noble Wednesday, September 10th 2008, 17:48 GMT

    Pat Symonds, Renault, 2008Renault director of engineering Pat Symonds believes Lewis Hamilton was hard done with his Belgian Grand Prix penalty - and reckons the controversy will only harm attempts to make the sport more exciting.

    Speaking on the official Renault podcast Formula One podcast in the wake of Hamilton being stripped of victory for gaining an advantage by cutting a chicane, the highly respected Symonds sees nothing wrong with the way that Hamilton let Raikkonen retake the lead as they battled at Spa-Francorchamps.

    And although rubbishing accusations in the media and from fans that the penalty was evidence of a bias towards Ferrari by F1's chiefs, he thinks there are implications from the controversy that could result in drivers being less willing to take risks in the future.

    "As it happened in real time, we were talking on the intercom and said: 'Wow that was definitely a situation where he has to give the place back,'" he said. "I guess we weren't that surprised when the stewards were found to be investigating it. Having looked at it again, I feel very, very sorry for Lewis. I think he has been very hard done by.

    "It raises lots of interesting questions, and I am not talking about 'Are the FIA on the side of Ferrari?' We have to believe that they are impartial, the sport would not exist if we didn't believe that. But I think it does call into question [the sport's] philosophy, because everyone is saying we need more overtaking in Formula One, we need more excitement, and we need more personalities.

    "And yet it seems to me that everything that actually happens seems to be against that.

    "Here we had a great race with people really challenging each other and for why? If it's taken away, then why take that risk?"

    Symonds has looked at video replays of the incident since Sunday's race and now believes that Hamilton had complied with the rules and not gained an advantage by cutting the chicane.

    "To me the facts are quite clear in retrospect. I have had a look at the videos, I've had a look at the published data which shows that Lewis was nearly 7 km/h slower than Raikkonen across the line, you can quite clearly see on the in-car camera that he lets him get completely in front, and in my view Raikkonen just braked very early.

    "Lewis went inside him, and if you look at the in-car camera stuff, Lewis drove around the hairpin very easily. He didn't have a big slide, he didn't have to correct it, he hadn't gone in too deep and come out wide, it was a perfectly legitimate manouevre, and it wasn't that much later that Raikkonen went past him.

    "This is racing, this is what we want."

    And Symonds believes that more should be done to improve the speed by which decisions are made.

    "I think motor racing should be like football, not like cricket," he said, with stewards taking two hours to decide on Hamilton's punishment on Sunday night. "Let's have action, let's know what is going on in real time, not wait for two days to find out the result."
    Calm down, please!
      woensdag 10 september 2008 @ 20:39:13 #73
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_61533508
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 18:16 schreef NED het volgende:
    En dit zegt Kimi er zelf van:
    [..]

    En dat is zo waar als een koe! Als daar een muur had gestaan, had Kimi gewoon zoals hij nu ook deed de lijn mogen rijden die hij reed en dan was de keus aan Lewis, ķf de muur in, ķf netjes remmen en aansluiten.

    Ik gok zomaar dattie de muur in gevlogen was, want zo heel intelligente vind ik hem persoonlijk niet (voorbeeld: ja ik ga heel goed op de rode lichten letten op het einde van de pitstraat!!!! En dan een paar uur later niet Kubica eruit rossen, maar direct je grootste concurrent omdat ie niet ziet dat het licht op rood staat!)

    Komop zeg, de straf is wellicht te zwaar, maar hij was zoveel sneller, hij had gerust een gaatje kunnen laten vallen en zoals gebleken kun je beter better safe than sorry spelen dunkt me

    Ergo: domme vent!
    ja en waarom staan er niet bij elke chicane muren? Om in zulke gevallen te kunnen uitwijken
    The line is a dot to you!
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 september 2008 @ 21:02:21 #74
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_61535526
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 18:16 schreef NED het volgende:
    En dit zegt Kimi er zelf van:
    [..]
    Als daar een muur had gestaan
    Als m'n oma wieltjes had gehad.... .
    Die muur staat daar niet met een reden, zodat je over de chicane kan als iemand je van de baan duwt.
    -
    pi_61535921
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 21:32 schreef Dr.Daggla het volgende:

    [..]

    Als m'n oma wieltjes had gehad.... .
    Die muur staat daar niet met een reden, zodat je over de chicane kan als iemand je van de baan duwt.
    Dat asfalt ligt daar ook niet om af te snijden en tijd te winnen, terwijl je gewoon op de baan kunt blijven.
    pi_61536072
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 21:40 schreef wimderon het volgende:

    [..]

    Dat asfalt ligt daar ook niet om af te snijden en tijd te winnen, terwijl je gewoon op de baan kunt blijven.
    Als je iemand voorbij laat en zelfs met een hogere snelheid start-finish laat passeren, dan heb je niets gewonnen.
    -
      woensdag 10 september 2008 @ 21:51:24 #78
    128155 Fir3fly
    Goodnight everybody!
    pi_61536352
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 21:44 schreef Dr.Daggla het volgende:

    [..]

    Als je iemand voorbij laat en zelfs met een hogere snelheid start-finish laat passeren, dan heb je niets gewonnen.
    Hij laat hem niet voorbij, hij zit er nog geen halve seconde echt acher.
    And if you listen very hard
    The tune will come to you at last
    When all are one and one is all
    To be a rock and not to roll
    pi_61536386
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 21:51 schreef Fir3fly het volgende:

    [..]

    Hij laat hem niet voorbij, hij zit er nog geen halve seconde echt acher.
    Auto van Kimi kruist voorlangs. Dan zit je er gewoon een autolengte en positie voor hoor.
    -
      woensdag 10 september 2008 @ 21:55:40 #80
    128155 Fir3fly
    Goodnight everybody!
    pi_61536538
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 21:52 schreef Dr.Daggla het volgende:

    [..]

    Auto van Kimi kruist voorlangs. Dan zit je er gewoon een autolengte en positie voor hoor.
    Op het moment dat Kimi kruist zit hij er achter, daarna al niet meer. Maar dat maakt niet uit, het voordeel was er al. Ik begrijp niet dat mensen hier nog steeds over praten.
    And if you listen very hard
    The tune will come to you at last
    When all are one and one is all
    To be a rock and not to roll
      woensdag 10 september 2008 @ 22:01:11 #81
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_61536766
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 21:40 schreef wimderon het volgende:

    [..]

    Dat asfalt ligt daar ook niet om af te snijden en tijd te winnen, terwijl je gewoon op de baan kunt blijven.
    dus vanaf nu gaan we iedereen die een chicane mist bestraffen met een stop- en go? Gaat leuk worden dan
    The line is a dot to you!
    pi_61536853
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 22:01 schreef kepler het volgende:

    [..]

    dus vanaf nu gaan we iedereen die een chicane mist bestraffen met een stop- en go? Gaat leuk worden dan
    Wel als ze voordeel hebben van het afsnijden.
      woensdag 10 september 2008 @ 22:04:27 #83
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_61536923
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 21:55 schreef Fir3fly het volgende:

    [..]

    Op het moment dat Kimi kruist zit hij er achter, daarna al niet meer. Maar dat maakt niet uit, het voordeel was er al. Ik begrijp niet dat mensen hier nog steeds over praten.
    Je weet nooit zeker of hij er voordeel bij had, voor hetzelfde geld was hij zoveel sneller en was hij zelfs met het halen van die chicane vlak achter Kimi blijven hangen. Als er al voordeel was dan was het miniem en zeker niet zo'n zware straf waardig

    Ik zou er mee ophouden
    The line is a dot to you!
    pi_61536979
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 21:55 schreef Fir3fly het volgende:

    [..]
    Ik begrijp niet dat mensen hier nog steeds over praten.
    Je hebt het over jezelf?

    Persoonlijk snap ik niet dat mensen "er voor zitten > er achter zitten" niet als een positie teruggeven zien. Zoals velen zeggen : "Als Kimi niet zo had geslingerd en vroeg op de remmen was gaan staan maar normaal z'n positie had verdedigd dan had Lewis er in La Source ook niet voor kunnen komen."
    Calm down, please!
      woensdag 10 september 2008 @ 22:06:23 #85
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_61537011
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 22:03 schreef _Administr8or_ het volgende:

    [..]

    Wel als ze voordeel hebben van het afsnijden.
    ja, en dat heb je eigenlijk altijd als je zo'n chicane afsnijdt. Wat ik mij kan herinneren is er, voor het eenmalig afsnijden van een chicane, nog nooit een straf uitgedeeld toch?
    The line is a dot to you!
    pi_61537325
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 22:06 schreef kepler het volgende:

    [..]

    ja, en dat heb je eigenlijk altijd als je zo'n chicane afsnijdt. Wat ik mij kan herinneren is er, voor het eenmalig afsnijden van een chicane, nog nooit een straf uitgedeeld toch?
    Ja, dat voordeel heb je inderdaad als je een chicane afsnijdt, daarom moet je overtuigend je plek teruggeven aan degene die je ingehaald hebt.
    Hamilton deed dit niet overtuigend genoeg, hij had (waarschijnlijk) nooit zo dicht achter Raikkonen kunnen zitten op start/finish als hij de bocht gewoon genomen had.

    Het was ook niet slim. Iedereen wist dat hij sneller was dan Kimi, waarom wacht hij dan niet gewoon een bocht voordat hij de inhaalactie inzet? Dan heb je heel deze discussie (en straf) niet.
    pi_61537385
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 22:14 schreef _Administr8or_ het volgende:

    [..]

    Ja, dat voordeel heb je inderdaad als je een chicane afsnijdt, daarom moet je overtuigend je plek teruggeven aan degene die je ingehaald hebt.
    Hamilton deed dit niet overtuigend genoeg, hij had (waarschijnlijk) nooit zo dicht achter Raikkonen kunnen zitten op start/finish als hij de bocht gewoon genomen had.

    Het was ook niet slim. Iedereen wist dat hij sneller was dan Kimi, waarom wacht hij dan niet gewoon een bocht voordat hij de inhaalactie inzet? Dan heb je heel deze discussie (en straf) niet.
    Omdat Race Control tot twee keer toe dus zei dat het goed zat
    Calm down, please!
      woensdag 10 september 2008 @ 22:21:58 #88
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_61537676
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 22:14 schreef _Administr8or_ het volgende:

    [..]

    Ja, dat voordeel heb je inderdaad als je een chicane afsnijdt, daarom moet je overtuigend je plek teruggeven aan degene die je ingehaald hebt.
    Hamilton deed dit niet overtuigend genoeg, hij had (waarschijnlijk) nooit zo dicht achter Raikkonen kunnen zitten op start/finish als hij de bocht gewoon genomen had.

    Het was ook niet slim. Iedereen wist dat hij sneller was dan Kimi, waarom wacht hij dan niet gewoon een bocht voordat hij de inhaalactie inzet? Dan heb je heel deze discussie (en straf) niet.
    nee, wacht nu haal je twee dingen door elkaar

    Er staat nergens in de regels dat je overtuigend je plek moet terug geven, er staat alleen dat je geen voordeel mag hebben. Nu wordt (eigenlijk werd) er alleen naar gekeken als je een plek wint, maar je kan dit voordeel teniet doen door die plek terug te geven. Er staat verder niks in over hoe dit moet (eigenlijk is de plek terug geven ook niet in de regels te vinden, maar al jaren geaccepteerd).

    Waar Hamilton nu op gestraft is, is het feit dat hij voordeel had door het afsnijden van de chicane. Het duidelijkste voordeel was een plek winst en die heeft hij terug gegeven (hoe je dat doet maakt niet uit, want je geeft de plek terug). Het volgende voordeel, wat niet zo duidelijk is, was tijdswinst waardoor hij dichterbij Kimi uitkwam dan wanneer hij de chicane normaal had genomen.

    Het vreemde in mijn ogen is dat Hamilton hierop nu gestraft wordt omdat hij nu direct Kimi inhaalde, maar andere mensen die chicanes afsnijden (niet allemaal natuurlijk) hebben natuurlijk ook voordeel hierbij (tijds-voordeel), maar dat is niet zo duidelijk omdat ze alleen rijden. Hiervoor werd alleen in de trainingen gestraft (wegnemen van die tijd) en in de races mocht je dit altijd 1/2 keer doen, pas als dit meerdere keren gebeurde dan kreeg je een straf.
    The line is a dot to you!
    pi_61542373
    Die Symonds ze mening deel ik.. Ongeacht of het terecht of onterecht is, de manier waarop is slecht voor de sport en zou idd coureurs kunnen temmen waardoor ze maar geen acties maken, bang om daar na de race voor bestraft te worden ook al ziet het er op tv goed uit. Jammer dat ze bij de FIA dit soort dingen niet beseffen.

    Als je nou ala Kovalainen iemand raakt van veels te ver weg.. maar discutabele dingen zouden in het voordeel van de sport moeten worden beslist, en zeker niet in het voordeel van iemand die zelf, door eigen schuld, de race niet meer finished.
    Where facts are few, experts are many.
    pi_61545148
    btw iedereen zag dat Kimi expres Lewis ramde in La Source. Penalty voor Kimi?
    pi_61545395
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 10:35 schreef HPoi het volgende:
    btw iedereen zag dat Kimi expres Lewis ramde in La Source. Penalty voor Kimi?
    Lewis koos de verkeerde lijn om achterblijver Nakajima in te halen en moest op de rem! Dus niet echt expres.
      Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 september 2008 @ 10:51:37 #92
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_61545491
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 10:47 schreef ColtZ40 het volgende:

    [..]

    Lewis koos de verkeerde lijn om achterblijver Nakajima in te halen en moest op de rem! Dus niet echt expres.
    Dat was in Fagnes

    En dat tikje in La Source, daar had Hamilton geen last van, was dat wel zo geweest, dan had Kimi daar straf voor moeten hebben.
    Altijd onderweg naar het avontuur
      donderdag 11 september 2008 @ 10:56:47 #93
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_61545563
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 22:21 schreef kepler het volgende:
    Er staat nergens in de regels dat je overtuigend je plek moet terug geven, er staat alleen dat je geen voordeel mag hebben. Nu wordt (eigenlijk werd) er alleen naar gekeken als je een plek wint, maar je kan dit voordeel teniet doen door die plek terug te geven. Er staat verder niks in over hoe dit moet (eigenlijk is de plek terug geven ook niet in de regels te vinden, maar al jaren geaccepteerd).
    Inderdaad. Als het een achterblijver had betroffen had Lewis wsl. zonder zijn plaats terug te geven niet eens bestraft geweest. Het op een ronde zetten van een achterblijver is imo geen voordeel behalen uit de actie.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      donderdag 11 september 2008 @ 10:58:45 #94
    67174 Dos37
    Come on Twente
    pi_61545592
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 10:51 schreef Peterselieman het volgende:

    [..]

    Dat was in Fagnes

    En dat tikje in La Source, daar had Hamilton geen last van, was dat wel zo geweest, dan had Kimi daar straf voor moeten hebben.
    denk het wel maar daar had Kimi uiteindelijk meer last van dan Hamilton.
    Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
    Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
    [b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
    pi_61547245
    Dames F1 fans, opgelet
    quote:
    F1 merch: Lewis Hamilton gets naked for new McLaren shoes

    F1 team launches own footwear range



    Lewis Hamilton and Heikki Kovalainen stripped off recently for a photo shoot to promote McLaren’s new range of “Sport Footwear”. As you’d expect from F1’s most cutting-edge team, the shoes look futuristic and high-tech. But you’re not reading this are you, you’re looking at Lewis’ chiselled bod. And who can blame you. The boy’s in shape.

    Check out a couple more pics of topless Lewis and Heikki…







    Aren’t they supposed to go on your feet? Great photo shoot though.

    You can buy the shoes from McLaren’s online shop
    Calm down, please!
    pi_61547959
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 10:51 schreef Peterselieman het volgende:

    [..]

    Dat was in Fagnes

    En dat tikje in La Source, daar had Hamilton geen last van, was dat wel zo geweest, dan had Kimi daar straf voor moeten hebben.
    Net zoals Bourdais straf moest hebben voor het aantikken van Trulli in de eerste ronde, waardoor die te wijd ging en iedereen eromheen via het gras moest (Kovalainen, Heidfeld) en daardoor onnodig plekken verloor.

    En wat het teruggeven van de plek betreft. De regels kloppen niet helemaal. Niet altijd kan een coureur bepalen of er voordeel is en of dit voordeel voldoende teruggegeven is. Dit moet vanuit Race Control/FIA/stewards komen en als dit niet komt, is het in orde. Voorbeeld Frankrijk waar Hamilton en McLaren niet de indruk hadden dat er (een plek) voordeel was bij het missen van de chicane. Waardoor er opeens een drive-through was, die niet nodig was geweest als Race Control bij McLaren had gemeld dat ze die plek terug moesten geven.

    Nu is er zelfs een verschil van mening tussen Race Control en de stewards, waarbij Race Control zegt dat het ok is en de stewards achteraf nog eens besluiten dat het uiteindelijk niet ok was. Waar ligt de fout nu? Bij Hamilton die de instructies van Race Control uitvoert, of bij de stewards die achteraf nog eens van mening veranderen?

    Het zou zo moeten zijn dat Race Control aan het team doorgeeft dat er een plek teruggegeven moet worden, voordat er een straf wordt uitgedeeld. Doen ze dat niet, dan is het ok. Zo ongeveer werkt het al jaren naar volle tevredenheid bij de Indycars en dergelijke.
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
    pi_61548099
    Zo denk ik er ook over sasquatch, maargoed. Race Control zit daar voor niets.

    in ander nieuws:
    quote:
    Massa's engine given all-clear
    By Jonathan Noble Thursday, September 11th 2008, 10:20 GMT

    The FIA has given the Ferrari engine of Felipe Massa the all-clear, following a routine inspection prior to the Italian Grand Prix.

    A series of tests on all the manufacturers' engines begun to ensure that the power units being used are in conformity with those homologated with the governing body prior to the start of the season.

    The Mercedes-Benz engine from Lewis Hamilton's car in Hockenheim was the first to be checked, with Massa's Ferrari power unit chosen for examination after Belgium.

    FIA technical delegate Jo Bauer confirmed ahead of the Monza weekend that the engine complied with F1's technical regulations, and parts in it had no disparity from those already homologated.
    en
    quote:
    Ferrari 'struggling' with KERS development
    By Pablo Elizalde Thursday, September 11th 2008, 10:28 GMT

    Ferrari's engine technical director Gilles Simon says the Italian squad are struggling with the development of the Kinetic Energy Recovery System.

    KERS will be introduced in Formula One next season, but some teams have been having a hard time with the initial development and some doubt it will be ready in time for the start of 2009.

    Simon backed the view that it is unlikely all teams will have a reliable system at the start of the season, and the Frenchman admitted his own team are struggling to come to grips with it.

    "The Kinetic Energy Recovery System is a complex subject, which finds us dealing with a lot of new and complicated areas, while ensuring that we still devote all necessary efforts into continuing our usual development programme on the current year car," said Simon.

    "It will be really challenging to run this system next year. We are learning every day, but we are struggling and I think that all teams will struggle to run the new system reliably right from the opening race of the 2009 season.

    "Next year, with KERS as well as the other rule change allowing the use of an electronic front flap adjuster (on the front wing,) electronics will play a very big role and the common ECU will have to be fully understood in order to operate these new elements successfully."

    Simon also told Autosprint magazine that he thought not all teams will benefit from the use of KERS equally.

    "Managing to recharge the system under braking shouldn't be taken for granted," he said. "Just like the system's reliability shouldn't be taken for granted. Same goes for that 80-BHP figure seen in the race, will that be the same at the end of the race?

    ""Those who get the project right will have an enormous advantage on his hands."
    Calm down, please!
      donderdag 11 september 2008 @ 12:54:25 #98
    128155 Fir3fly
    Goodnight everybody!
    pi_61548292
    Ik zie daar een voordeeltje voor teams als Renault, die zich iets meer kunnen veroorloven om zich op volgend jaar te concentreren.
    And if you listen very hard
    The tune will come to you at last
    When all are one and one is all
    To be a rock and not to roll
    pi_61548379
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 12:54 schreef Fir3fly het volgende:
    Ik zie daar een voordeeltje voor teams als Renault, die zich iets meer kunnen veroorloven om zich op volgend jaar te concentreren.
    Ik zie een voordeel voor teams als Honda en Toyota die al jaren met Hybride-systemen werken en experimenteren.

    Honda is één van de eerste teams dat claimde een goed werken KERS systeem voor volgend jaar te hebben en ik denk ook dat ze dat "feit" als onderhandelingshulp gebruiken om een rijder als Alonso naar binnen te slepen.
    Calm down, please!
    pi_61548447
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 21:44 schreef Dr.Daggla het volgende:

    [..]

    Als je iemand voorbij laat en zelfs met een hogere snelheid start-finish laat passeren, dan heb je niets gewonnen.
    Is het zo moeilijk te snappen dat hij een groot tijdvoordeel pakt door af te snijden

    Kijk zelf gewoon nog eens goed http://www.dumpert.nl/med(...)n_glijden_@_spa.html

    1) Hamilton had gemakkelijk de bocht kunnen houden
    2) hij haalt een aanmerkelijk voordeel door wél af te snijden
    -------------------
    3) hij geeft de gewonnen plek (laat staan de gewonnen tijd) niet of nauwelijks terug, Raikkonen pakt hem meer zelf terug dan dat Hamilton hem teruggeeft
    pi_61548574
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 13:00 schreef wimderon het volgende:

    3) hij geeft de gewonnen plek (laat staan de gewonnen tijd) niet of nauwelijks terug, Raikkonen pakt hem meer zelf terug dan dat Hamilton hem teruggeeft
    Hoe kom je daar nou bij? Heb je de race wel gezien?

    Raikkonen + nat = weg grip!

    Als Hamilton zich niet in had gehouden was Raikkonen er NOOIT meer voorbij gekomen. Kimi reed z'n bolide niet voor niets in een spin en later nog tegen de muur.

    Volgens mij loop je nu gewoon te stangen ... het kan gewoon niet dat iemand die van autosport houdt of zelfs maar een rijbewijs heeft dit niet ziet

    [ Bericht 0% gewijzigd door Googolplexian op 11-09-2008 13:13:04 ]
    Calm down, please!
    pi_61548831
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 13:05 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Hoe kom je daar nou bij? Heb je de race wel gezien?

    Raikkonen + nat = weg grip!

    Als Hamilton zich niet in had gehouden was Raikkonen er NOOIT meer voorbij gekomen. Kimi reed z'n bolide niet voor niets in een spin en later nog tegen de muur.

    Volgens mij loop je nu gewoon te stangen ... het kan gewoon niet dat iemand die van autosport houdt of zelfs maar een rijbewijs heeft dit niet ziet
    Dat Hamilton op dat moment veel sneller was is niet relevant! Hamilton had meer snelheid door het afsnijden van de chicane. En dat voordeel moet hij duidelijk terug geven! Dat is net zo iets als met het lessen in de auto, duidelijk naar links en rechts kijken.
    pi_61549107
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 13:05 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Hoe kom je daar nou bij? Heb je de race wel gezien?

    Raikkonen + nat = weg grip!

    Als Hamilton zich niet in had gehouden was Raikkonen er NOOIT meer voorbij gekomen. Kimi reed z'n bolide niet voor niets in een spin en later nog tegen de muur.

    Volgens mij loop je nu gewoon te stangen ... het kan gewoon niet dat iemand die van autosport houdt of zelfs maar een rijbewijs heeft dit niet ziet
    Kijk en vooral luister eerst eens naar dat filmpje voordat je weer gaat roepen. Ik hoor Hamilton daar niet van z'n gas afgaan.
    pi_61549466
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 13:18 schreef ColtZ40 het volgende:

    [..]

    Dat Hamilton op dat moment veel sneller was is niet relevant!

    vs

    Hamilton had meer snelheid door het afsnijden van de chicane.
    Je spreekt jezelf tegen
    Calm down, please!
    pi_61549513
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 13:31 schreef wimderon het volgende:

    [..]

    Kijk en vooral luister eerst eens naar dat filmpje voordat je weer gaat roepen. Ik hoor Hamilton daar niet van z'n gas afgaan.
    Alsof ik dat fimpje nog niet genoeg heb gezien Ik hoor dat wel (niet van gas afgaan maar wel minder dan vol accelereren) maar da's niet belangrijk ... wat wel telt is:

    1) Hamilton was veel sneller doordat hij meer grip had, hij gaf de plek terug aan Kimi maar kon meteen weer pareren.

    2) McLaren vroeg aan Race Control of het in orde was en ze kregen tot twee keer toe te horen dat het goed zat.

    3) Raikkonen maakte een cruciale fout in La Source waardoor hij meteen het voordeel (dat Hamilton 'm gaf in de vorm van plek VOLLEDIG teruggeven) kwijt was.
    Calm down, please!
    pi_61549558
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 13:49 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Je spreekt jezelf tegen
    Nee, hij was sneller per ronde! Door het afsnijden van de chicane was hij op dat punt sneller.(dus voordeel) Dat voordeel had hij duidelijk moeten terug geven. Dat is het punt waar hij straf voor gekregen heeft.
    pi_61549695
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 13:54 schreef ColtZ40 het volgende:

    [..]

    Nee, hij was sneller per ronde! Door het afsnijden van de chicane was hij op dat punt sneller.(dus voordeel) Dat voordeel had hij duidelijk moeten terug geven. Dat is het punt waar hij straf voor gekregen heeft.
    Hamilton was sneller "per ronde" omdat hij op de langzame stukken (in bochten, bij het uitaccelereren van bochten) meer grip had in de regen. Dat voordeel kwam echt niet van de rechte stukken, hoor (waar de Ferrari's duidelijk sneller zijn).

    Direct na de busstop lag Hamilton voor, op start/finish lag Hamilton achter ... hoe kan dat nou sneller zijn, joh!
    Calm down, please!
    pi_61549866
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 13:52 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Alsof ik dat fimpje nog niet genoeg heb gezien Ik hoor dat wel (niet van gas afgaan maar wel minder dan vol accelereren) maar da's niet belangrijk ... wat wel telt is:

    1) Hamilton was veel sneller doordat hij meer grip had, hij gaf de plek terug aan Kimi maar kon meteen weer pareren.

    2) McLaren vroeg aan Race Control of het in orde was en ze kregen tot twee keer toe te horen dat het goed zat.

    3) Raikkonen maakte een cruciale fout in La Source waardoor hij meteen het voordeel (dat Hamilton 'm gaf in de vorm van plek VOLLEDIG teruggeven) kwijt was.
    Puntje 1 en 3 doen helemaal niet terzake, Hamilton pakt aanmerkelijk voordeel en dat heeft verder niks te maken met sneller zijn of fouten van Raikkonen.
    pi_61549940
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 14:00 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Hamilton was sneller "per ronde" omdat hij op de langzame stukken (in bochten, bij het uitaccelereren van bochten) meer grip had in de regen. Dat voordeel kwam echt niet van de rechte stukken, hoor (waar de Ferrari's duidelijk sneller zijn).

    Direct na de busstop lag Hamilton voor, op start/finish lag Hamilton achter ... hoe kan dat nou sneller zijn, joh!
    Hij heeft het voordeel niet op dat moment terug gegeven, dat hij de baan een keer afgaat en daar door later over start/finish rijdt maakt niet uit.
    pi_61553053
    Nou ... dan nog maar een analyse:
    quote:
    Mark Hughes on 'Chicanegate'
    Wednesday, 10 September 2008 00:00

    There's only big story after the Belgian Grand Prix – and sadly it’s not the incredibly dramatic race with its sensational climax, but the stewards’ decision to strip Lewis Hamilton of victory and the controversy it has provoked.

    In his latest feature for itv.com/f1, Mark Hughes addresses the question of whether Hamilton gained an unfair advantage with a detailed analysis of the incident at the Bus Stop chicane; and then considers the repercussions for Formula 1’s credibility given the highly charged political backdrop to the decision.



    The sporting question
    Lewis Hamilton was pushed out across the Spa chicane escape road by Kimi Raikkonen, rejoined ahead, backed off to allow Kimi to repass as required by the rules, went round the back of him and overtook him again. It seemed very clear-cut.

    But if you were a lawyer tasked with pushing Ferrari’s case, looking for any bit of legal daylight in which to create doubt, you would question whether Lewis would have been close enough to do that move if he'd not missed the chicane, regardless of the reason why he missed it.

    It’s actually a ‘what if’ question to which there can be no answer.

    To compare the two scenarios – what happened, with what would have happened had Hamilton not missed the chicane – is impossible.

    At this stage of the race the McLaren had vastly more grip than the Ferrari because of the way the red car loses dry tyre temperature far more quickly and totally than the McLaren in wet conditions.

    So, had Lewis tucked in behind the Ferrari through the chicane, he’d have accelerated out of there far faster because of his vastly superior traction.

    He would have crossed the start/finish line going faster than the Ferrari and therefore have been perfectly placed to have made full use of his vastly superior braking grip to make an outbraking move into La Source.

    As it was, he crossed the start/finish line alongside the Ferrari but travelling 6km/h slower, as he was in the process of allowing Kimi by.

    Which of those two scenarios would have made for a more advantageous situation for Lewis – alongside but going slower or partly behind but going faster – is impossible to judge.

    Exactly how much more tyre grip did he have? Which way would it have led Kimi to move? Impossible to determine.

    Which leaves us with the question: If it’s impossible to judge (which it was) then why the hell make a judgement?
    Lees meer door op link te klikken ...

    Het is in ieder geval de enige goede analyse. De rest zijn uitingen door zijlijn-experts.
    Calm down, please!
    pi_61553381
    Ook Alonso doet een duit in het zakkie:

    Alonso: \"Nieuw strafsysteem FIA werkt\"

    [ Bericht 2% gewijzigd door Sally op 11-09-2008 18:42:46 ]
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_61553397
    Spaanse tiener test voor Williams

    [ Bericht 5% gewijzigd door Sally op 11-09-2008 18:43:10 ]
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
      donderdag 11 september 2008 @ 18:15:38 #113
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_61556673
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 16:03 schreef Googolplexian het volgende:
    Nou ... dan nog maar een analyse:
    [..]

    Lees meer door op link te klikken ...

    Het is in ieder geval de enige goede analyse. De rest zijn uitingen door zijlijn-experts.
    dat roep ik ook al de hele tijd

    Het is een what if-verhaal geworden, en dat maakt het alleen al moeilijk om een straf uit te delen
    The line is a dot to you!
      donderdag 11 september 2008 @ 18:20:00 #114
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_61556751
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 13:54 schreef ColtZ40 het volgende:

    [..]

    Nee, hij was sneller per ronde! Door het afsnijden van de chicane was hij op dat punt sneller.(dus voordeel) Dat voordeel had hij duidelijk moeten terug geven. Dat is het punt waar hij straf voor gekregen heeft.
    dus wat je nu zegt is dat iedereen die een chicane afsnijdt bestraft moet worden, want hij is immers op dat punt sneller en haalt daar voordeel uit.

    Dan kan je natuurlijk ook weer zeggen dat hij in gevecht was en het voordeel groter was, maar doordat hij Kimi weer voorbij laat creeert hij een moment (bewust) dat Kimi sneller is en dus voordeel heeft (dat hij er vervolgens niks mee kan doen ligt weer aan Kimi). Het is dus onmogelijk om exact te bepalen welk voordeel groter is en dan kan je ook geen straf uitdelen mijn inziens
    The line is a dot to you!
    pi_61557075
    Met Berger over Bourdais en 2009...

    Bourdais: \"Wil auto die mijn rijstijl past\"

    [ Bericht 3% gewijzigd door Sally op 11-09-2008 18:43:45 ]
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_61557200
    Mag ik even onze nieuwe column onder de aandacht spammen?

    Column: Bellen met Briatore
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
    pi_61558322
    quote:
    Massa hopes rain reports are wrong
    Thursday, 11 September 2008
    Sep.11 (GMM) Championship challenger Felipe Massa on Thursday said he would prefer if the Italian grand prix at Monza this weekend was not disturbed by wet weather. Local reports cite the possibility of rain throughout the three days of official action at the fabled Autodromo Nazionale di Monza.

    Ferrari driver Massa said: "There is that possibility. This season we have already had to deal with rain, we'll see. I'd prefer if it didn't."
    Calm down, please!
    pi_61559017
    En wat andere courreurs ervan vinden. (bron F1.com)
    quote:
    Q: (Dan Knutson - National Speed Sport News) Could I ask the other four drivers what they thought about that incident and Kimi, and as a follow-up, do you think you and other drivers might be afraid to fight for a position now that you might get a penalty?

    Giancarlo Fisichella: I have just seen pictures, so it is difficult for me to say whether what happened was right or not. For sure, maybe, he took a small advantage, that's why he had the possibility, as Felipe said, to overtake him again in braking for turn one. But obviously, a 25s penalty was quite a strong penalty. As for the second question: when we get in the car and we're fighting to overtake a car, we don't think about that. We just try to do our best. Obviously we know if we cut a chicane or we take an advantage we need to back off and give the position back.

    Sebastien Bourdais: Yes, I think the rules are very clear. Maybe the penalty was a bit hard, but I think he's made the same mistake twice: he's done it in Magny-Cours and he's done it again in Spa. I don't really understand why there's been such a mess around it. There's a rule book and everybody has to obey the same thing. The penalty is really rough but in the end it's up to you to give the position back or not. Pretty straightforward.

    Nico Rosberg: Yeah, I definitely agree, because he did get an advantage, because he wouldn't have been that close behind Kimi had he not cut the chicane. But then again, I also think the penalty was a bit harsh as that did not have such a big effect on the actual race result in the end.

    Jarno Trulli: Well, I agree completely with my colleagues. The penalty was quite big but I'm not a steward and I cannot decide what kind of penalty should be given. But on the other hand, it was very clear that he got an advantage out of it, so that's where it is. The rules are very clear. If you cut the chicane and you get an advantage, you just have to drop back and give back the position and in Lewis's case he shouldn't have attacked straight away at the next corner; that was it. On the other hand, with this new chicane, there is a lot of run-off, it gives you more chance to attack because in the case of a mistake, you wouldn't end up in a wall or in the gravel. If it was the case of Lewis in Spa, he wouldn't have gone much further than that. We have more chances to overtake.

    SB: I think it was very clear and I agree as well. You have to be responsible for what you decide to do, and in this particular case, if you do gain an advantage like I said, you just give it back and make sure that you don't expose yourself to penalties. I think it's the easiest way to handle it. In my previous experience, my previous life in the States, it was actually a common thing. The stewards would not take action if you gave the position back, so I think it's only fair.

    NR: I agree and I don't think it's going to stop us from trying to attack, definitely.
    Ik heb ook weer zin in Monza, regen is tof, maar spectaculaire races zijn meestal minder goed voor ferrari.
      Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 september 2008 @ 20:59:40 #119
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_61560856
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_61561433
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 19:49 schreef Schuifpui het volgende:
    En wat andere courreurs ervan vinden. (bron F1.com)
    [..]

    Ik heb ook weer zin in Monza, regen is tof, maar spectaculaire races zijn meestal minder goed voor ferrari.
    Deze coureurs zeggen nagenoeg exact wat ik ook al sinds zondagmiddag roep: onreglementair voordeel door Lewis. En die had sinds Magny Cours beter moeten weten.

    Mooi. Op naar de volgende GP.
    Calmer than you are
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')