En zo lees ik dus dat Hamilton niet is bestraft voor niet voldoende teruggeven van de illegaal gewonnen positie, maar alleen voor het afsnijden van de chicane. Dus zou hij ook bestraft zijn als hij wel voldoende zijn voordeel had teruggegeven.quote:Op woensdag 10 september 2008 11:47 schreef -Hans- het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)italie-is-gek-op-me/
In ieder geval consequent bij Lewis, want die ging in Frankrijk ook Vettel voorbij in de chicane.quote:Op woensdag 10 september 2008 12:08 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
En zo lees ik dus dat Hamilton niet is bestraft voor niet voldoende teruggeven van de illegaal gewonnen positie, maar alleen voor het afsnijden van de chicane. Dus zou hij ook bestraft zijn als hij wel voldoende zijn voordeel had teruggegeven.
Weer zo'n beslissing die blijkbaar niet consequent wordt doorgevoerd door de stewards, want ik zie regelmatig iemand een chicane (door bijvoorbeeld een remfout) afsnijden en niet bestraft worden.
Er waren twee straffen mogelijk:quote:Op woensdag 10 september 2008 12:11 schreef Tarado het volgende:
Toch wel grappig dat een race die tot 3 ronden voor het einde niet zoveel aan was zoveel stof doet opwaaien.
Zelf vond ik in eerste instantie dat Hamilton onterecht bestraft is, maar bij het nader bekijken van beelden uit andere posities, zoals onboard camera, vind ik dat hij wel voordeel heeft gehad omdat hij na het afsnijden van de chicane de afstand tussen hem en Kimi te klein hield en zijn snelheid te hoog, nu gaat het eigenlijk om de strafmaat.
http://piranha.excom.us/quote:Op woensdag 10 september 2008 14:15 schreef Sally het volgende:
Mijn antwoord: "Weet je dat ik het niet eens gezien heb en ook niet opgenomen?! Vandaar dat ik deze koop!"
Oh, inmiddels een torrent gedownd hoor, maar toch thnxquote:Op woensdag 10 september 2008 14:28 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
http://piranha.excom.us/![]()
Wel even kopieren en plakken in browserbalk, want linken werkt niet.
bronquote:I’ve watched the incident many times now and Hamilton cuts the chicane because he was pushed out wide – quite fairly – by Kimi Raikkonen; his trajectory makes it hard for him to follow the Ferrari around the corner and, faced with going on the grass, he chose instead to cut the chicane.
It’s a deliberate act on his part, amazing speed of thought, but he clearly chooses the least worst option.
He is therefore in front coming out of the chicane, but crucially he is on a line he would not have been on had he taken the chicane normally.
Although he clearly hands back the lead to Kimi as they cross the start/finish line and the timing sheets show you that Kimi clearly crossed the line first, he is on him immediately afterwards.
And this is the nub of the stewards’ argument.
Raikkonen’s car did get fully in front of Hamilton’s – his speed across the start/finish line was 212km/h, compared to 206km/h for Hamilton – but Lewis immediately regains the momentum.
tvpquote:Martin Whitmarsh added: "From the pit wall, we then asked Race Control to confirm that they were comfortable that Lewis had allowed Kimi to repass, and they confirmed twice that they believed that the position had been given back in a manner that was 'okay'.
"If Race Control had instead expressed any concern regarding Lewis’s actions at that time, we would have instructed Lewis to allow Kimi to repass for a second time."
En dat is zo waar als een koe! Als daar een muur had gestaan, had Kimi gewoon zoals hij nu ook deed de lijn mogen rijden die hij reed en dan was de keus aan Lewis, óf de muur in, óf netjes remmen en aansluiten.quote:Raikkonen vervolgt: ,,Iedereen heeft een mening over wat er is gebeurd, heb ik gemerkt. Maar wat als er nu een muur had gestaan? Dan had hij me al helemaal niet kunnen inhalen.”
Bij Fia fans niet? Je mag als ander fan niks over Fia praten want dan kunnen ze niks terug zeggen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oog -en oorkleppen zijn veelvoorkomende verschijnselen bij Hamilton fans.
Met slicks op een natte baan. Goed idee, dat had vast wel leuk uitgepaktquote:Op woensdag 10 september 2008 18:16 schreef NED het volgende:
óf netjes remmen en aansluiten.
Dan had Kimi vast ook meer ruimte gelaten. Een concurrent de muur indrukken is niet netjes, maar als die concurrent half naast je zit heb je nog best kans dat je er dan zelf ook afvliegt, en dat is niet handig.quote:Op woensdag 10 september 2008 18:16 schreef NED het volgende:
En dit zegt Kimi er zelf van:
[..]
En dat is zo waar als een koe! Als daar een muur had gestaan, had Kimi gewoon zoals hij nu ook deed de lijn mogen rijden die hij reed en dan was de keus aan Lewis, óf de muur in, óf netjes remmen en aansluiten.
Dat was knap stom inderdaad.quote:Ik gok zomaar dattie de muur in gevlogen was, want zo heel intelligente vind ik hem persoonlijk niet (voorbeeld: ja ik ga heel goed op de rode lichten letten op het einde van de pitstraat!!!! En dan een paar uur later niet Kubica eruit rossen, maar direct je grootste concurrent omdat ie niet ziet dat het licht op rood staat!)
Kimi had het ook beter kunnen doen en de deur niet zo wagenwijd open zetten.quote:Komop zeg, de straf is wellicht te zwaar, maar hij was zoveel sneller, hij had gerust een gaatje kunnen laten vallen en zoals gebleken kun je beter better safe than sorry spelen dunkt me
Ergo: domme vent!
quote:Symonds: Spa penalty will stifle racing
By Jonathan Noble Wednesday, September 10th 2008, 17:48 GMT
Pat Symonds, Renault, 2008Renault director of engineering Pat Symonds believes Lewis Hamilton was hard done with his Belgian Grand Prix penalty - and reckons the controversy will only harm attempts to make the sport more exciting.
Speaking on the official Renault podcast Formula One podcast in the wake of Hamilton being stripped of victory for gaining an advantage by cutting a chicane, the highly respected Symonds sees nothing wrong with the way that Hamilton let Raikkonen retake the lead as they battled at Spa-Francorchamps.
And although rubbishing accusations in the media and from fans that the penalty was evidence of a bias towards Ferrari by F1's chiefs, he thinks there are implications from the controversy that could result in drivers being less willing to take risks in the future.
"As it happened in real time, we were talking on the intercom and said: 'Wow that was definitely a situation where he has to give the place back,'" he said. "I guess we weren't that surprised when the stewards were found to be investigating it. Having looked at it again, I feel very, very sorry for Lewis. I think he has been very hard done by.
"It raises lots of interesting questions, and I am not talking about 'Are the FIA on the side of Ferrari?' We have to believe that they are impartial, the sport would not exist if we didn't believe that. But I think it does call into question [the sport's] philosophy, because everyone is saying we need more overtaking in Formula One, we need more excitement, and we need more personalities.
"And yet it seems to me that everything that actually happens seems to be against that.
"Here we had a great race with people really challenging each other and for why? If it's taken away, then why take that risk?"
Symonds has looked at video replays of the incident since Sunday's race and now believes that Hamilton had complied with the rules and not gained an advantage by cutting the chicane.
"To me the facts are quite clear in retrospect. I have had a look at the videos, I've had a look at the published data which shows that Lewis was nearly 7 km/h slower than Raikkonen across the line, you can quite clearly see on the in-car camera that he lets him get completely in front, and in my view Raikkonen just braked very early.
"Lewis went inside him, and if you look at the in-car camera stuff, Lewis drove around the hairpin very easily. He didn't have a big slide, he didn't have to correct it, he hadn't gone in too deep and come out wide, it was a perfectly legitimate manouevre, and it wasn't that much later that Raikkonen went past him.
"This is racing, this is what we want."
And Symonds believes that more should be done to improve the speed by which decisions are made.
"I think motor racing should be like football, not like cricket," he said, with stewards taking two hours to decide on Hamilton's punishment on Sunday night. "Let's have action, let's know what is going on in real time, not wait for two days to find out the result."
ja en waarom staan er niet bij elke chicane muren? Om in zulke gevallen te kunnen uitwijkenquote:Op woensdag 10 september 2008 18:16 schreef NED het volgende:
En dit zegt Kimi er zelf van:
[..]
En dat is zo waar als een koe! Als daar een muur had gestaan, had Kimi gewoon zoals hij nu ook deed de lijn mogen rijden die hij reed en dan was de keus aan Lewis, óf de muur in, óf netjes remmen en aansluiten.
Ik gok zomaar dattie de muur in gevlogen was, want zo heel intelligente vind ik hem persoonlijk niet (voorbeeld: ja ik ga heel goed op de rode lichten letten op het einde van de pitstraat!!!! En dan een paar uur later niet Kubica eruit rossen, maar direct je grootste concurrent omdat ie niet ziet dat het licht op rood staat!)
Komop zeg, de straf is wellicht te zwaar, maar hij was zoveel sneller, hij had gerust een gaatje kunnen laten vallen en zoals gebleken kun je beter better safe than sorry spelen dunkt me
Ergo: domme vent!
Als m'n oma wieltjes had gehad....quote:Op woensdag 10 september 2008 18:16 schreef NED het volgende:
En dit zegt Kimi er zelf van:
[..]
Als daar een muur had gestaan
Dat asfalt ligt daar ook niet om af te snijden en tijd te winnen, terwijl je gewoon op de baan kunt blijven.quote:Op woensdag 10 september 2008 21:32 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Als m'n oma wieltjes had gehad.....
Die muur staat daar niet met een reden, zodat je over de chicane kan als iemand je van de baan duwt.
Als je iemand voorbij laat en zelfs met een hogere snelheid start-finish laat passeren, dan heb je niets gewonnen.quote:Op woensdag 10 september 2008 21:40 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat asfalt ligt daar ook niet om af te snijden en tijd te winnen, terwijl je gewoon op de baan kunt blijven.
Hij laat hem niet voorbij, hij zit er nog geen halve seconde echt acher.quote:Op woensdag 10 september 2008 21:44 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Als je iemand voorbij laat en zelfs met een hogere snelheid start-finish laat passeren, dan heb je niets gewonnen.
Auto van Kimi kruist voorlangs. Dan zit je er gewoon een autolengte en positie voor hoor.quote:Op woensdag 10 september 2008 21:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hij laat hem niet voorbij, hij zit er nog geen halve seconde echt acher.
Op het moment dat Kimi kruist zit hij er achter, daarna al niet meer. Maar dat maakt niet uit, het voordeel was er al. Ik begrijp niet dat mensen hier nog steeds over praten.quote:Op woensdag 10 september 2008 21:52 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Auto van Kimi kruist voorlangs. Dan zit je er gewoon een autolengte en positie voor hoor.
dus vanaf nu gaan we iedereen die een chicane mist bestraffen met een stop- en go? Gaat leuk worden danquote:Op woensdag 10 september 2008 21:40 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat asfalt ligt daar ook niet om af te snijden en tijd te winnen, terwijl je gewoon op de baan kunt blijven.
Wel als ze voordeel hebben van het afsnijden.quote:Op woensdag 10 september 2008 22:01 schreef kepler het volgende:
[..]
dus vanaf nu gaan we iedereen die een chicane mist bestraffen met een stop- en go? Gaat leuk worden dan
Je weet nooit zeker of hij er voordeel bij had, voor hetzelfde geld was hij zoveel sneller en was hij zelfs met het halen van die chicane vlak achter Kimi blijven hangen. Als er al voordeel was dan was het miniem en zeker niet zo'n zware straf waardigquote:Op woensdag 10 september 2008 21:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Op het moment dat Kimi kruist zit hij er achter, daarna al niet meer. Maar dat maakt niet uit, het voordeel was er al. Ik begrijp niet dat mensen hier nog steeds over praten.
Je hebt het over jezelf?quote:Op woensdag 10 september 2008 21:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik begrijp niet dat mensen hier nog steeds over praten.
ja, en dat heb je eigenlijk altijd als je zo'n chicane afsnijdt. Wat ik mij kan herinneren is er, voor het eenmalig afsnijden van een chicane, nog nooit een straf uitgedeeld toch?quote:Op woensdag 10 september 2008 22:03 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
Wel als ze voordeel hebben van het afsnijden.
Ja, dat voordeel heb je inderdaad als je een chicane afsnijdt, daarom moet je overtuigend je plek teruggeven aan degene die je ingehaald hebt.quote:Op woensdag 10 september 2008 22:06 schreef kepler het volgende:
[..]
ja, en dat heb je eigenlijk altijd als je zo'n chicane afsnijdt. Wat ik mij kan herinneren is er, voor het eenmalig afsnijden van een chicane, nog nooit een straf uitgedeeld toch?
Omdat Race Control tot twee keer toe dus zei dat het goed zatquote:Op woensdag 10 september 2008 22:14 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
Ja, dat voordeel heb je inderdaad als je een chicane afsnijdt, daarom moet je overtuigend je plek teruggeven aan degene die je ingehaald hebt.
Hamilton deed dit niet overtuigend genoeg, hij had (waarschijnlijk) nooit zo dicht achter Raikkonen kunnen zitten op start/finish als hij de bocht gewoon genomen had.
Het was ook niet slim. Iedereen wist dat hij sneller was dan Kimi, waarom wacht hij dan niet gewoon een bocht voordat hij de inhaalactie inzet? Dan heb je heel deze discussie (en straf) niet.
nee, wacht nu haal je twee dingen door elkaarquote:Op woensdag 10 september 2008 22:14 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
Ja, dat voordeel heb je inderdaad als je een chicane afsnijdt, daarom moet je overtuigend je plek teruggeven aan degene die je ingehaald hebt.
Hamilton deed dit niet overtuigend genoeg, hij had (waarschijnlijk) nooit zo dicht achter Raikkonen kunnen zitten op start/finish als hij de bocht gewoon genomen had.
Het was ook niet slim. Iedereen wist dat hij sneller was dan Kimi, waarom wacht hij dan niet gewoon een bocht voordat hij de inhaalactie inzet? Dan heb je heel deze discussie (en straf) niet.
Lewis koos de verkeerde lijn om achterblijver Nakajima in te halen en moest op de rem! Dus niet echt expres.quote:Op donderdag 11 september 2008 10:35 schreef HPoi het volgende:
btw iedereen zag dat Kimi expres Lewis ramde in La Source. Penalty voor Kimi?
Dat was in Fagnesquote:Op donderdag 11 september 2008 10:47 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Lewis koos de verkeerde lijn om achterblijver Nakajima in te halen en moest op de rem! Dus niet echt expres.
Inderdaad. Als het een achterblijver had betroffen had Lewis wsl. zonder zijn plaats terug te geven niet eens bestraft geweest. Het op een ronde zetten van een achterblijver is imo geen voordeel behalen uit de actie.quote:Op woensdag 10 september 2008 22:21 schreef kepler het volgende:
Er staat nergens in de regels dat je overtuigend je plek moet terug geven, er staat alleen dat je geen voordeel mag hebben. Nu wordt (eigenlijk werd) er alleen naar gekeken als je een plek wint, maar je kan dit voordeel teniet doen door die plek terug te geven. Er staat verder niks in over hoe dit moet (eigenlijk is de plek terug geven ook niet in de regels te vinden, maar al jaren geaccepteerd).
denk het wel maar daar had Kimi uiteindelijk meer last van dan Hamilton.quote:Op donderdag 11 september 2008 10:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat was in Fagnes![]()
En dat tikje in La Source, daar had Hamilton geen last van, was dat wel zo geweest, dan had Kimi daar straf voor moeten hebben.
quote:F1 merch: Lewis Hamilton gets naked for new McLaren shoes
F1 team launches own footwear range
Lewis Hamilton and Heikki Kovalainen stripped off recently for a photo shoot to promote McLaren’s new range of “Sport Footwear”. As you’d expect from F1’s most cutting-edge team, the shoes look futuristic and high-tech. But you’re not reading this are you, you’re looking at Lewis’ chiselled bod. And who can blame you. The boy’s in shape.
Check out a couple more pics of topless Lewis and Heikki…
Aren’t they supposed to go on your feet? Great photo shoot though.
You can buy the shoes from McLaren’s online shop
Net zoals Bourdais straf moest hebben voor het aantikken van Trulli in de eerste ronde, waardoor die te wijd ging en iedereen eromheen via het gras moest (Kovalainen, Heidfeld) en daardoor onnodig plekken verloor.quote:Op donderdag 11 september 2008 10:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat was in Fagnes![]()
En dat tikje in La Source, daar had Hamilton geen last van, was dat wel zo geweest, dan had Kimi daar straf voor moeten hebben.
enquote:Massa's engine given all-clear
By Jonathan Noble Thursday, September 11th 2008, 10:20 GMT
The FIA has given the Ferrari engine of Felipe Massa the all-clear, following a routine inspection prior to the Italian Grand Prix.
A series of tests on all the manufacturers' engines begun to ensure that the power units being used are in conformity with those homologated with the governing body prior to the start of the season.
The Mercedes-Benz engine from Lewis Hamilton's car in Hockenheim was the first to be checked, with Massa's Ferrari power unit chosen for examination after Belgium.
FIA technical delegate Jo Bauer confirmed ahead of the Monza weekend that the engine complied with F1's technical regulations, and parts in it had no disparity from those already homologated.
quote:Ferrari 'struggling' with KERS development
By Pablo Elizalde Thursday, September 11th 2008, 10:28 GMT
Ferrari's engine technical director Gilles Simon says the Italian squad are struggling with the development of the Kinetic Energy Recovery System.
KERS will be introduced in Formula One next season, but some teams have been having a hard time with the initial development and some doubt it will be ready in time for the start of 2009.
Simon backed the view that it is unlikely all teams will have a reliable system at the start of the season, and the Frenchman admitted his own team are struggling to come to grips with it.
"The Kinetic Energy Recovery System is a complex subject, which finds us dealing with a lot of new and complicated areas, while ensuring that we still devote all necessary efforts into continuing our usual development programme on the current year car," said Simon.
"It will be really challenging to run this system next year. We are learning every day, but we are struggling and I think that all teams will struggle to run the new system reliably right from the opening race of the 2009 season.
"Next year, with KERS as well as the other rule change allowing the use of an electronic front flap adjuster (on the front wing,) electronics will play a very big role and the common ECU will have to be fully understood in order to operate these new elements successfully."
Simon also told Autosprint magazine that he thought not all teams will benefit from the use of KERS equally.
"Managing to recharge the system under braking shouldn't be taken for granted," he said. "Just like the system's reliability shouldn't be taken for granted. Same goes for that 80-BHP figure seen in the race, will that be the same at the end of the race?
""Those who get the project right will have an enormous advantage on his hands."
Ik zie een voordeel voor teams als Honda en Toyota die al jaren met Hybride-systemen werken en experimenteren.quote:Op donderdag 11 september 2008 12:54 schreef Fir3fly het volgende:
Ik zie daar een voordeeltje voor teams als Renault, die zich iets meer kunnen veroorloven om zich op volgend jaar te concentreren.
Is het zo moeilijk te snappen dat hij een groot tijdvoordeel pakt door af te snijdenquote:Op woensdag 10 september 2008 21:44 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Als je iemand voorbij laat en zelfs met een hogere snelheid start-finish laat passeren, dan heb je niets gewonnen.
Hoe kom je daar nou bij?quote:Op donderdag 11 september 2008 13:00 schreef wimderon het volgende:
3) hij geeft de gewonnen plek (laat staan de gewonnen tijd) niet of nauwelijks terug, Raikkonen pakt hem meer zelf terug dan dat Hamilton hem teruggeeft
Dat Hamilton op dat moment veel sneller was is niet relevant! Hamilton had meer snelheid door het afsnijden van de chicane. En dat voordeel moet hij duidelijk terug geven! Dat is net zo iets als met het lessen in de auto, duidelijk naar links en rechts kijken.quote:Op donderdag 11 september 2008 13:05 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij?Heb je de race wel gezien?
Raikkonen + nat = weg grip!
Als Hamilton zich niet in had gehouden was Raikkonen er NOOIT meer voorbij gekomen. Kimi reed z'n bolide niet voor niets in een spin en later nog tegen de muur.
Volgens mij loop je nu gewoon te stangen ... het kan gewoon niet dat iemand die van autosport houdt of zelfs maar een rijbewijs heeft dit niet ziet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |