Leuk idee. Kun je de exacte locaties van velden zoals Bergen, die dus niet meer in gebruik zijn, niet gewoon opvragen bij de gemeente oid? Het lijkt me dat die nog wel ergens een oude kaart of andere gegevens moeten hebben.quote:Op woensdag 7 mei 2008 23:43 schreef RonaldV het volgende:
pentapo, en 'retired"
Ik ben trouwens bezig met een ideetje. Niet helemaal defensie gerelateerd, maar het gaat om het volgende:
Op het web bestaan sites met afbeeldingen van vliegvelden in verschillende landen, gefotografeerd door de jaren heen. Beginnend ergens aan het begin van de 20e eeuw tot nu, zelfs als die vliegvelden niet meer ingebruik zijn, of zelfs bebouwd met woonwijken. Ik ben bezig met het verzamelen van vliegvelden en hun lokaties in Nederland. Nu is het probleem: van een aantal vliegvelden weet ik de globale lokaties, maar niet precies. Zo kan ik van bijvoorbeeld vliegveld Bergen (Noord Holland) via google maps niets terugvinden, en aangezien het gebied in de oorlog bezaaid is geraakt met stukken AtlanticWall kan ik het ook ter plaatse niet goed duiden. Overzichtsfotos van de meeste andere vliegvelden zijn ook al bijna niet te vinden, aangezien het vaak nog in gebruik zijnde militaire installaties zijn.
Hebben jullie ideeën, of weten jullie overzichtfotos te vinden?
deze vraag gooi ik trouwens oook nog even in PTA, want ik heb behalve fotos ook nog wat oude areonautical maps nodig.
Edit: Een goed voorbeeld van wat ik wil maken vind je trouwens hier
Gemeenten zijn een goed idee, maar hebben een belangrijk nadeel: ze zijn overdag open (en dan werk ik). Gelukkig hebben onze vrienden in PTA me al wat hints verschaft, dus ik moet wel een stuk op weg komen. Nu nog op zoek naar fotos en kaarten uit vroegere tijden.quote:Op donderdag 8 mei 2008 14:58 schreef Nobu het volgende:
[..]
Leuk idee. Kun je de exacte locaties van velden zoals Bergen, die dus niet meer in gebruik zijn, niet gewoon opvragen bij de gemeente oid? Het lijkt me dat die nog wel ergens een oude kaart of andere gegevens moeten hebben.
Fimpje op YouTube. De eerste kist vertrekt normaal, bij de tweede zie je direct dat er iets niet goed gaat.quote:The crash on takeoff of a 509th Air Wing, Air Force B-2 Spirit bomber, February 23 operating at Andersen Air Force Base, Guam, was caused by water in the aircraft's sensors, according to an Air Combat report issued, Thursday. Specifically, moisture in three port transducer units "distorted data introduced by a B-2 Spirit's air data system" which led to flawed information entering the bomber's flight control computers. The aircraft was reacting to inaccurate airspeed and a "perceived" negative angle of attack. This resulted in an "uncommanded 30 degree nose-high pitch-up on takeoff," according to the Air Force.
Major Ryan Link and Captain Justin Grieve, the aircraft's two pilots and the only two aboard were unable to regain control and safely ejected just as the aircraft stalled and mushed into the ground and its left wing impacted the ground. The $1.4 billion aircraft crashed just off the left side of the runway and exploded. It was the first-ever B-2 crash and followed 75,000 hours of loss-free service. Link and Grieve both suffered injuries during ejection, with Grieve suffering compression fractures to his spine.
The report points to the inaccurate readings as contributing factors, adding that ineffective communication of critical information about a technique used to remove moisture from the sensors also contributed. It's possible that all the pilots had to do to avert the accident was turn on the pitot heat prior to performing air data calibrations. But the suggested technique was not part of checklist procedures.
Handmatig opstijgen is één van de dingen die je met een B-2A niet kunt. Ht toestel is geheel fly-by-wire, net als de F-16. De computers zorgen ervoor dat het toestel stabiel is, de piloten besturen het alleen maar. De computers zijn echter wel afhankelijk van sensoren, en als die de verkeerde data voeden dan krijg je zoiets als resultaat.quote:Op zondag 8 juni 2008 16:19 schreef Bilfred_eendereed het volgende:
Duur foutje. Toch maar handmatig opstijgen lijkt me.
De B-2 productielijn opstarten zal voorlopig niet gebeuren (als het al ooit gebeurt). De kosten per toestel zijn al belachelijk hoog, een productielijn opstarten voor één toestel zou pas echt geldverspilling zijn.quote:Lijkt me niet dat ze dat ding vervangen. Voor hetzelfde geld heb je 150 apache's met crew. Hebben ze iets meer aan met de low-tech oorlogen die ze momenteel voeren.
Het gaat hier volgens mij niet om de automatische piloot, maar om computers die er voor zorgen dat de kist stabiel blijft. Zonder die computers valt 'ie niet te vliegen.quote:Op zondag 8 juni 2008 16:46 schreef Bilfred_eendereed het volgende:
Kan de piloot de besturing ook niet overnemen als het fout gaat?
Technisch verouderd ten opzichte van wat?
eenschquote:Op zondag 8 juni 2008 17:18 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het gaat hier volgens mij niet om de automatische piloot, maar om computers die er voor zorgen dat de kist stabiel blijft. Zonder die computers valt 'ie niet te vliegen.
Edit: ik zie trouwens dat RonaldV dat ook al geschreven had in de post boven je vraag.![]()
Technisch verouderd, in de zin dat je steeds meer onderhoudsuren nodig hebt om een uur te kunnen vliegen. Er vliegen F-16s en F-15s rond die inmiddels bijna 30 jaar oud zijn. Vliegtuigen zijn net auto's: ze doen het met de juiste zorg heel lang heel erg goed, maar er komt een moment dat ze op zijn. Dan heb je een heel mooi uitziende auto, maar je durft er niet meer mee de stad uit te rijden, uit angst dat je alweer de wegenwacht nodig hebt.quote:Op zondag 8 juni 2008 16:46 schreef Bilfred_eendereed het volgende:
Technisch verouderd ten opzichte van wat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |