quote:Ik ben het met je eens dat op dit moment de VS voor Europa de meest logische bondgenoot is en zolang Rusland politiek gezien nog redelijk instabiel is, geen kandidaat is om de VS op te volgen. Wel zou het handig zijn om meer samen te werken met Rusland.
Niet alleen op militair gebied, waar ze nog steeds een speler van wereld formaat zijn, zeker gezien hun investeringen op dit moment, maar ook economisch, daar Europa in steeds grotere mate afhankelijk wordt van Russisch gas en olie.
Dat gezegd, vind ik het behoorlijk naief van jou om te stellen dat alle handelingen ook in ons belang zijn. Dat is natuurlijk onzin, niet op de laatste plaats, daar alle handelingen van de VS enkel en alleen in hun belang zijn.
Dat het effect van die handelingen ook een positieve invloed hebben op de belangen van hun bondgenoten wij dus is enkel maar meegenomen, maar denk niet dat de VS daar ook maar in de verste verte rekening mee houd.
Het is "God bless the United States" bij hun en niet God bless the United States and our allies"
Zo hebben de VS nog nooit gedacht en dat zullen ze ook nooit doen.
Moeten we ze daarom wantrouwen? Neuh dat ook weer niet, maar blind vertrouwen op de VS zou ook niet gepast zijn.
Wat natuurlijk wel is, dat de VS wel een politiek systeem hebben, dat zich zelf kan verbeteren, als ze het toelaten en dat heeft Rusland natuurlijk helemaal niet, geen idee ook of Russen dat wel willen, ze zijn altijd al een volk geweest dat het beste presteerd onder een sterke leider, anders dan de Amerikanen die het beste hebben gepresteerd bij een overheid die zich terughoudend opstelt op economisch, binnenlands, lokaal en industieel gebied.
Voor de oplettende lezertjes: ik heb heel subtiel een paar woorden onderstreept.quote:
China en Rusland willen geen wapens VS in de ruimte
Uitgegeven op dinsdag 12 februari 2008 om 15:05:16
(Novum/AP) - China en Rusland hebben dinsdag voorgesteld de ontwikkeling van wapensystemen in de ruimte te verbieden. De Verenigde Staten zien zo'n plan als een Chinees-Russisch een-tweetje om militaire voordelen te behalen. De Russische minister van buitenlandse zaken Sergej Lavrov zei dinsdag op de Ontwapeningsconferentie in Genève dat de ontwikkeling van wapens in de ruimte zal leiden tot een nieuwe wapenwedloop - zowel op aarde als daarbuiten.
Volgens de VS is het plan alleen bedoeld om Amerikaanse militair-technologische ontwikkelingen een halt toe te roepen. China en Rusland zouden op basis van de plannen nog gewoon raketten de ruimte in kunnen schieten of satellieten inzetten in een eventueel conflict. De VS houden vol alleen vreedzame plannen te hebben voor de ruimte, maar hun satellieten wel te willen kunnen verdedigen.
De Chinezen en de Russen proberen het plan al door te drukken sinds 2002, toen de Amerikanen eenzijdig het ABM-verdrag uit de Koude Oorlog opzegden. De landen keren zich ook tegen Amerikaanse plannen voor diverse raketverdedigingssystemen op aarde.
[Copyright 2008, Novum]
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 19:30 schreef Nobu het volgende:
Die nobele Chinezen van je, die het allerbeste met de ruimte voor hebben, zijn voorlopig nog de enige die ook daadwerkelijk iets uit de ruimte geschoten hebben.
Ik hoop van niet. IJsland is voor zijn defensie namelijk geheel afhankelijk (bij verdrag) van de VS. Als de hele wereld dat zou doen krijg je een zeer ongezonde situatie.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:37 schreef Buschetta het volgende:
Hoop dat de wereld het voorbeeld van Ijsland volgt....
Defensie
Die woordjes horen wel in een context:quote:Op dinsdag 12 februari 2008 19:15 schreef Stupendous76 het volgende:
Het volgende bericht kwam ik vandaag ook nog tegen:
[..]
Voor de oplettende lezertjes: ik heb heel subtiel een paar woorden onderstreept.
Onjuist: de Sovjets gebruikten al in 1977 een killer satelllite, omdat Brezjnev bang was dat de SpaceShuttle stiekum een bommenwerper was. In antwoord hierop ontwikkelden en gebruikten de VS in 1985 een door een F-15 afgevuurde ASM-135 ASAT raket. Beide systemen zijn door het ABM verdrag verboden verklaard en (officieel) uit gebruik genomen, het Amerikaanse programma werd in 1988 stop gezet.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 19:30 schreef Nobu het volgende:
Die nobele Chinezen van je, die het allerbeste met de ruimte voor hebben, zijn voorlopig nog de enige die ook daadwerkelijk iets uit de ruimte geschoten hebben.
Dat las ik ook op de wiki.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 20:59 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Die woordjes horen wel in een context:
De VS zegden het eenzijdig op, niet om de Russen en de Chinezen dwars te zitten, maar omdat ze bang zijn dat niet-verdragsstaten de VS onder vuur nemen.
Mocht Iran kernraketten naar de VS sturen, dan acht ik het niet waarschijnlijk dat dat via Europees luchtruim gebeurd.quote:het ABM verdrag is tijdens de planning van Star Wars geboren, op verzoek van de Sovjets/Russen (die nooit een antwoord op Star Wars hebben kunnen formuleren, laat staan er iets mee kunnen doen). De dreiging van de Sovjets is voorbij, maar de rest van de wereld is in toenemende mate in staat om ballistische raketten te ontwerpen, te bouwen en af te vuren. Volgens het ABM verdrag mogen noch de VS, noch Rusland zich daartegen verdedigen.
En laten we wel wezen: ook de Russen hebben er belang bij dat dat verdrag niet meer van kracht is, ook zij kunnen worden aangevallen (door bijvoorbeeld opstandige Tetsjenen).
Welke route dan wel? Pak er maar eens een globe (of nog beter: een navigatie kaart, maar die heb je waarschijnlijk net even niet bij de handquote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:22 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Mocht Iran kernraketten naar de VS sturen, dan acht ik het niet waarschijnlijk dat dat via Europees luchtruim gebeurd.
[...]
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 20:53 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik hoop van niet. IJsland is voor zijn defensie namelijk geheel afhankelijk (bij verdrag) van de VS. Als de hele wereld dat zou doen krijg je een zeer ongezonde situatie.
Nee, de VS hebben de afgelopen 15 jaar aangetoond dat ze de rol van enig overgebleven supermacht niet aankunnen. Het maakt ze arrogant, ze doen ongeveer waar ze zin in hebben, want niemand houdt ze tegen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 00:12 schreef Buschetta het volgende:
[..]
O ? En de VS ligt op de maan ?
mompelt iets over de wereld.....
Hoe bedoel je N-korea voor de 2e keer? Heeft de VS ooit N-Korea willen bevrijden dan? Als jij dat denkt, dan heb je de oorlog in Korea niet geheel begrepen, volgens mij.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:46 schreef Pumatje het volgende:
Om even op LGopen's reactie te reageren uit het vorige topic.
Betreft dat we dezelfde visie delen met de VS betreft Democratie, vrijheid.
Inderdaad ik kan niet wachten totdat de VS Iran gaat "bevrijden" , en jammer dat ze het bij N-korea niet hebben gedaan voor de 2e keer.
quote:Op woensdag 13 februari 2008 08:40 schreef Semisane het volgende:
[..]
Hoe bedoel je N-korea voor de 2e keer? Heeft de VS ooit N-Korea willen bevrijden dan? Als jij dat denkt, dan heb je de oorlog in Korea niet geheel begrepen, volgens mij.
Even voor de duidelijkheid, het was N-korea dat Z-korea binnen viel, waarna de VN onder de vlag van de USA Z-korea de helpende hand heeft toegestoken.
idd en de raketten van rusland gaan over de noordpoolquote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:40 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Welke route dan wel? Pak er maar eens een globe (of nog beter: een navigatie kaart, maar die heb je waarschijnlijk net even niet bij de hand) bij: de kortste route van Teheran naar Washington loopt dwars over Europa.
Overtollig materieel bij defensie, als er in Afghanistan iets stuk gaat is er vaak niet eens vervangingquote:Op woensdag 13 februari 2008 19:14 schreef Bob-B het volgende:
http://www.nu.nl/news/143(...)erieel_Defensie.html
Oja en volgens NAVO afspraken moeten we 2% van de belastinginkomsten uitgeven aan defensie en het is nu 1,5%quote:Op woensdag 13 februari 2008 19:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Overtollig materieel bij defensie, als er in Afghanistan iets stuk gaat is er vaak niet eens vervanging
Nog meer bezuinigingen?quote:Op woensdag 13 februari 2008 19:13 schreef Bob-B het volgende:
Hoor ik net op de radio op het nieuws dat alle politieke partijen inzicht willen hebben in het defensie materieel, zodat ze kunnen zien wat ze hebben en waarop ze kunnen bezuinigen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |