abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 april 2008 @ 10:27:41 #1
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57998108

Welkom in Bulls, Bears & Bucks, de WGR reeks (begonnen in NWS) die is voortgekomen uit de topics mbt tot de val van de dollar en de koersval op de beurzen. In dit topic kun je dan ook alles kwijt over recente ontwikkelingen op de financiële markten. Komt die recessie er nu wel of niet? Wat doen de Europese en Amerikaanse centrale banken met de hoge inflatie? Heeft de AEX op 400 een bodem gezet? Hoe gaat het nu verder met die subprime crisis? Gaat de olieprijs nu op weg naar de 200 dollar? Komt die val van de dollar er ooit, is het een sluipmoordenaar of is dit een tijdelijke dip voor een sterke munt? Bulls, Bears & Bucks is hèt topic voor iedereen die benieuwd is naar het antwoord op één van deze vragen...

Enkele definities.
quote:
Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.

Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.

Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.

Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
Eerdere topics

[NWS] Dollar
De dag dat de dollar viel #01 : Gaat de VS failliet ?
De dag dat de dollar viel #02 : Groei Amerikaanse economie valt bijna stil
De dag dat de dollar viel #03 : De Fed en ECB springen bij
De dag dat de dollar viel, #04: Bloedbad op beurzen Azie
De dag dat de dollar viel, #05: op naar de $ 1.40 per ¤
De dag dat de dollar viel, #06: spannende ontwikkelingen!
De dag dat de dollar viel #07 : 1.4087 !!! 1.41??
De dag dat de dollar viel #08 : Dollar zakt verder weg
De dag dat de dollar viel #09 : 1.42 in zicht.
De dag dat de dollar viel #10: Spelen rond de 1.42 grens
De dag dat de dollar viel #11: $pel zonder grenzen.
De dag dat de dollar viel #12: Zhe crisis havs returned!
De dag dat de dollar viel #13: Nieuwe Dollars.
De dag dat de dollar viel #14: De 1.50 komt erg dichtbij
De dag dat de dollar viel #15: Geld is overgewaardeerd.

[WGR] Dollar
De dollar... Hoe diep gaat hij zinken?
De Amerikaanse dollar in verval: hoe diep zinkt-ie? deel 2.

[NWS] Huidige reeks
Wereldwijde koersval beurzen #01: Recessievrees.
Wereldwijde koersval beurzen #02: Fors herstel
Wereldwijde koersval beurzen #03: Fase two in de BEAR market
Wereldwijde koersval beurzen #04: Free money for the poor.
Bulls, Bears & Bucks #05: Einde financiële crisis nog niet in zicht
Bulls, Bears & Bucks #06: Dollar zakt verder; Beurzen roodgekleurd
Bulls, Bears & Bucks #07: FED regelt bail-out voor 'n koopje.
Bulls, Bears & Bucks #08: Rente -75bp; Wall Street door het dak
Bulls, Bears & Bucks #09: Euro weer 1,58 dollar waard
Bulls, Bears & Bucks #10: Consumentenvertrouwen VS laagste in 26 jaar

Ook handig...

Achtergronden : De Kredietcrisis.
Tegenlicht: De dag dat de dollar viel
Yahoo: Europese indices
Yahoo: Aziatische indices
Yahoo: Amerikaanse indices
Marketwatch: laatste nieuws en koersen Amerikaanse markten
De Financiële Telegraaf: Nederlands nieuws en koersen
US Markets: live koersen meeste indices, commodities
FxStreet: streaming (live) valutakoersen
De belangrijkste banken/verzekeraars (trader grafieken)

Intraday en meerjarige grafieken

Euro/Dollar - 1 jaar

Euro/Dollar - intraday

Yen/Dollar

Dow Jones - 5 jaar

S&P 500 - 5 jaar

Dow Jones - intraday

Dow Jones, S&P 500 en Nasdaq - intraday

AEX - 3 jaar

AEX - intraday

AEX / Dow Jones - 2 jaar

Hang Seng - 2 jaar

Hang Seng - intraday

-----------------------------------------------
De belangrijkste banken/verzekeraars (trader grafieken).

[ Bericht 0% gewijzigd door ItaloDancer op 12-04-2008 16:06:12 ]
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zaterdag 12 april 2008 @ 10:28:39 #2
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57998118
Uit het vorige topic:

Het woord 'dollarcrisis' is wel eens gevallen, en in 't verleden werd dat afgedaan als doemdenkerij. Nou, wat is dit:

Wall Street Journal
quote:
The world's major economic powers issued a warning to financial markets Friday that they won't sit by and watch the dollar continue to slide against other big currencies.

In a highly unusual move, Treasury Secretary Henry Paulson, Federal Reserve Chairman Ben Bernanke and their counterparts from the Group of Seven nations said in a statement: "Since our last meeting, there have been at times sharp fluctuations in major currencies, and we are concerned about their possible implications for economic and financial stability."
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zaterdag 12 april 2008 @ 10:31:45 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57998163
Doemdenkerij ftw!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_57998178
terugvindollar
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_57998513
Zwaarste crisis sinds 1929.. Wat zijn de criteria om die ter vergelijken en om te bepalen op welk punt dit de grootste crisis wordt?
pi_57998737
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 10:50 schreef jpjedi het volgende:
Zwaarste crisis sinds 1929.. Wat zijn de criteria om die ter vergelijken en om te bepalen op welk punt dit de grootste crisis wordt?
Dan moet de neergang op de beurs zeker vier jaar aanhouden de crises zal wereldwijd moeten zijn en er zal faillissement van meer dan 50% van de banken moeten zijn, verder moet de beurs terug naar 20% van zijn hoogste punt, dus de DJ uiteindelijk naar de 3000 en de AEX naar de 100
pi_57998769
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 10:50 schreef jpjedi het volgende:
ligt eraan vanuit welke hoek je het bekijkt.

-werkeloosheid (gevolgen voor joe six pack)
-GDP (gevolgen voor mr corporation)
-wie komt waar aan de macht en welke gevolgen heeft dat dan (politiek)

en eigenlijk moet je dat dan allemaal meenemen
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zaterdag 12 april 2008 @ 11:05:55 #9
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_57998772
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 11:03 schreef henkway het volgende:

[..]

Dan moet de neergang op de beurs zeker vier jaar aanhouden en er zal faillissement van meer dan 50% van de banken moeten zijn, verder moet de beurs terug naar 20% van zijn hoogste punt, dus de DJ uiteindelijk naar de 3000
Dat zie ik dus totaal niet gebeuren.
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_57998812
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 11:05 schreef Mr.J het volgende:

[..]

ik wel. algehele neergang van beurzen is al onderweg hoor. en bank: is dat inversteringsbank of spaar/betaalbank (traditionele bank), dat maakt wel uit!
en hoe tellen die hedgefondsen mee? die gaan redelijk massaal neer, en waar is dat terug te vinden op de balansen dan?
pi_57998940
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 11:05 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Dat gaat ook niet gebeuren. Ik heb soms echt mn vraagtekens bij die doemdenkers en die rasechte positievelingen, de waarheid zal altijd wel ergens in het midden liggen. Een crisis van het formaat van toen krijgen wij nooit meer, zelfde als dat we nooit meer een oorlog krijgen zoals de 2e WW.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 12 april 2008 @ 11:46:41 #12
19479 Mr.J
pi_57999609
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 11:08 schreef simmu het volgende:

[..]

ik wel. algehele neergang van beurzen is al onderweg hoor. en bank: is dat inversteringsbank of spaar/betaalbank (traditionele bank), dat maakt wel uit!
en hoe tellen die hedgefondsen mee? die gaan redelijk massaal neer, en waar is dat terug te vinden op de balansen dan?
Ik denk dat FED nu wel duidelijk heeft gemaakt alles op alles te zetten om geen grote financials te laten vallen.

En come on, 9.000 punten dan de dow af, zie je het voor je?
pi_58003004
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 11:46 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Ik denk dat FED nu wel duidelijk heeft gemaakt alles op alles te zetten om geen grote financials te laten vallen.

En come on, 9.000 punten dan de dow af, zie je het voor je?
we hebben nog drie jaar te gaan, en de US kan niet meer lenen, en dus ook niet kopen dat is net als dat jij een winkel in het dorp hebt en niemand heeft nog geld om iets te kopen

En hoe machtig is de FED, om geld te blijven bijdrukken om aan de banken te geven??
Krijgen we een iinflatie van 12% in de US?
pi_58004737
100 pnt? 140 pnt dan

Ja is een tvp
  zaterdag 12 april 2008 @ 16:17:07 #15
19479 Mr.J
pi_58004929
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 14:33 schreef henkway het volgende:

[..]

we hebben nog drie jaar te gaan, en de US kan niet meer lenen, en dus ook niet kopen dat is net als dat jij een winkel in het dorp hebt en niemand heeft nog geld om iets te kopen

En hoe machtig is de FED, om geld te blijven bijdrukken om aan de banken te geven??
Krijgen we een iinflatie van 12% in de US?
Time will tell.

Tuurlijk zit het goed fout bij de financials, maar dit soort absolute doemscenario's willen er bij mij echt niet in.

(Misschien als ik 100% liquide zit wel, maar dat terzijde. )
pi_58006644
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 16:17 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Time will tell.

Tuurlijk zit het goed fout bij de financials, maar dit soort absolute doemscenario's willen er bij mij echt niet in.

(Misschien als ik 100% liquide zit wel, maar dat terzijde. )
wat je maar wilt hoor, nog geen jaar geleden was er ook nog geen 'housingbubble', en wastie al helemaal niet geklapt

puur gekeken naar de fundamentals van vraag en aanbod, op basis van wat iedereen nodig heeft en wat er geproduceerd wordt vallen er gewoon op korte termijn grote tekorten te verwachten. dit alles terwijl er nu mad gespeculeerd wordt met veel hefboom-effect (leverage).

wat betreft die fed die dan zeker minimaal 4 grote banken zou moeten steunen/redden? dat kunnen ze niet. simpel. het is nu al zo dat een bank inh australie valt, en citigroup deels meetrekt. op die manier zitten ze allemaal aan elkaar gelinkt, party, wederparty, en derde partij (of meer). LTCM was *niks* vergeleken bij deze schaal, en *daar* hadden ze al moeite en problemen mee!

maar dat betekent heus niet dat we allemaal aan de bedelstaf moeten hoor ik zou alleen ffies goed uitkijken met het doen van investeringen, en altijd een veilig appeltje achter de dorst hebben!
  zaterdag 12 april 2008 @ 18:03:23 #17
pi_58006694
Gaan we het hier ook hebben over de voedselcrisis?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_58006853
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 18:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
speculeren op graan? iemand? biobrandstoffen? effecten daarvan op oliemaatschappijen, pharmaceuten enzo? tuurlijk wel!
pi_58006926
Maar 1 ding heb ik nog niet begrepen, wat zijn nou die Bulls and Bears?
  zaterdag 12 april 2008 @ 18:34:57 #20
pi_58007609
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 18:18 schreef Xith het volgende:

Stieren en beren (doh ). Stieren zijn de kopers en beren zijn de verkopers.
Als de stieren gedurende een tijd duidelijk in de meerderheid zijn stijgen de koersen ("bull market") en als de beren in de meerderheid zijn dan dalen de koersen ("bear market").
pi_58008035
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 18:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
er is helemaal geen voedselcrisis als men maar eens wilde overschakelen op aardappels ipv Rijst.
En melk is er ook zat als de EU het produktiequotum eens wilde opheffen

Rijst kost twintig keer de hoeveelheid grond en honderd keer de hoeveelheid schoon water bij dezelfde voedingswaarde, maar ga dat die chinezen even vertellen, dat als ze zo graag koffie willen drinken, dat ze dan ook aardappels moeten gaan vreten.

Kunnen ze op de theevelden, aardappels gaan zetten

Maar de stijgende prijs van het rijst, zal de chinezen in de aardappels drijven.

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 13-04-2008 10:19:27 ]
  zondag 13 april 2008 @ 00:27:06 #23
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_58014029
Intressant stukje gevonden op inveztor.nl, schrijver van artikel beweerd dat aandelen op dit moment in zijn algemeenheid in historisch verband als goedkoop bestempelt kunnen worden:

http://www.inveztor.nl/pagina/blog/view/7268

Vraag me afwelke tijdspan bij de auteur historisch is, want ik denk dat we nog wel ietsje lager kunnen... en volgens jeremy siegel van stocks for the long run ook....
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_58014078
Volgende week JP Morgan, Citigroup, Merrill Lynch, Intel, IBM... cijfers, heel veel iig
Morgen kom ik met een volledig overzicht incl. de macrocijfers
pi_58014204
quote:
Op zondag 13 april 2008 00:29 schreef ItaloDancer het volgende:
Volgende week JP Morgan, Citigroup, Merrill Lynch, Intel, IBM... cijfers, heel veel iig
Morgen kom ik met een volledig overzicht incl. de macrocijfers
we komen nu in een stadium dat de cijfers slechter zullen zijn dan de verwachting
pi_58014470
tvp voor komende week
............................
  zondag 13 april 2008 @ 01:50:40 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58015012
quote:
Op zondag 13 april 2008 00:27 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Intressant stukje gevonden op inveztor.nl, schrijver van artikel beweerd dat aandelen op dit moment in zijn algemeenheid in historisch verband als goedkoop bestempelt kunnen worden:

http://www.inveztor.nl/pagina/blog/view/7268

Vraag me afwelke tijdspan bij de auteur historisch is, want ik denk dat we nog wel ietsje lager kunnen... en volgens jeremy siegel van stocks for the long run ook....
Dat soort uitspraken valt nogal wat op af te dingen.

'Historisch' is voor veel mensen een periode van 10 of 20 jaar. Er wordt dan dus vergeleken met de bubble periode.
Je moet ook oppassen met de berekening van de P/E voor een index. Vaak wegen ze voor het gemak de aandelen met een negatieve P/E niet mee!
En wordt er ook nog eens vaak de 'forward P/E' gebruikt, oftewel de P/E berekend met de winst die je misschien volgend jaar gaat maken

Volgens Morningstar is de trailing P/E van de S&P500 momenteel 18,8.
Het historisch gemiddelde van de Amerikaanse markt in de afgelopen ~200 jaar bedraagt 14,6.
Dus goedkoop? Ik dacht het niet...

Het is natuurlijk wel zo dat de reeele rente momenteel negatief is (vandaar ook de commodities bubble) en je dus in principe meer voor een aandeel zou mogen betalen omdat er weinig alternatief is. Maar hoelang blijft de rente negatief?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_58016482
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 18:18 schreef Xith het volgende:
bulls: kopers
bears: verkopers.

bullmarket: een markt waarin kopenkopenkopen het motto, dus wanneer de bulls in de meerderheid zijn bearmarket: markt zonder veel kooplust: de bears zijn in de meerderheid.

uit http://en.wikipedia.org/wiki/Bull_market
quote:
Market trends are described as periods when bulls (buyers) consistently outnumber bears (sellers), or vice versa. The terms "bull market" and "bear market" describe the trend and sentiment driving it, but can also refer to specific securities and sectors ("bullish on IBM", "bullish on technology stocks," or "bearish on gold", etc.).
waar de termen ook alweer vandaan komen? ik weet het niet meer
  zondag 13 april 2008 @ 09:41:43 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58016703
Voor de mensen die niet weten waar de termen 'bull' en 'bear' vandaan komen: het heeft te maken met de manier waarop een stier en en beer vechten.

Een stier vecht omhoog: Hij heft z'n kop naar beneden en gooit zijn tegenstander omhoog.
Een beer gaat rechtop staan, heft zijn klauwen omhoog en slaat zijn tegenstander naar beneden.

Weet je dat ook weer
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 13 april 2008 @ 10:08:41 #30
862 Arcee
Look closer
pi_58016926
quote:
Op zondag 13 april 2008 00:59 schreef sander89 het volgende:
tvp voor komende week
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 13 april 2008 @ 10:15:14 #31
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58016991
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 19:20 schreef henkway het volgende:

Maar de stijgende prijs van het rijst, zal de chinezen in de aardappels drijven.
Ah, de chinezen gaan ook over op bier en friet.
  zondag 13 april 2008 @ 10:24:39 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58017067
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 19:20 schreef henkway het volgende:
De meeste Chinezen krijgen aardappels niet door hun strot. Dat is veel te 'zwaar' eten.
Nouja, voor een paar dagen gaat nog wel maar daarna trekken ze het niet meer, is mijn ervaring
Mijn reisverslagen
pi_58017327
quote:
Op zondag 13 april 2008 10:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

De meeste Chinezen krijgen aardappels niet door hun strot. Dat is veel te 'zwaar' eten.
Nouja, voor een paar dagen gaat nog wel maar daarna trekken ze het niet meer, is mijn ervaring
Ik moest ook chinees leren eten
  zondag 13 april 2008 @ 10:59:23 #34
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58017446
quote:
Op zondag 13 april 2008 10:47 schreef henkway het volgende:

[..]

Ik moest ook chinees leren eten
Het is voor westerse mensen veel makkelijker om Chinees te eten dan andersom omdat het eten daar veel lichter is.
Mijn reisverslagen
pi_58017758
Nou ja zeg, friet lusten ze wel gewoon.
  zondag 13 april 2008 @ 11:26:56 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58017852
quote:
Op zondag 13 april 2008 11:21 schreef ItaloDancer het volgende:
Nou ja zeg, friet lusten ze wel gewoon.
Ik heb in Belgie gewoond (=elke dag friet ) en we hadden regelmatig groepen Chinezen op bezoek.
Een dagje friet is OK, maar na een paar dagen trokken ze het echt niet meer. Meestal huisvestten we ze ook in een bungalowpark ipv een hotel omdat ze dan zelf hun eigen dingen konden koken.
Mijn reisverslagen
pi_58018183
quote:
Op zondag 13 april 2008 11:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik heb in Belgie gewoond (=elke dag friet ) en we hadden regelmatig groepen Chinezen op bezoek.
Een dagje friet is OK, maar na een paar dagen trokken ze het echt niet meer. Meestal huisvestten we ze ook in een bungalowpark ipv een hotel omdat ze dan zelf hun eigen dingen konden koken.
Weet niet waar je gewoond hebt maar lijkt me dat je in een frietkot hebt gewoond dan. Friet wordt in België zoveel gegeten als in Nederland. Gok op 1 keer in de week zoals ik van thuis uit ook gewend ben als zovelen.
pi_58018359
Hoe kunnen ze dan op elke hoek van de straat een frituur draaiende houden?
  zondag 13 april 2008 @ 12:33:20 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58018807
quote:
Op zondag 13 april 2008 11:49 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Weet niet waar je gewoond hebt maar lijkt me dat je in een frietkot hebt gewoond dan. Friet wordt in België zoveel gegeten als in Nederland. Gok op 1 keer in de week zoals ik van thuis uit ook gewend ben als zovelen.
Bedrijfskantine had elke dag friet. Dat heb ik in NL nog nooit gezien.
Mijn reisverslagen
pi_58019152
quote:
Op zondag 13 april 2008 00:39 schreef henkway het volgende:

[..]

we komen nu in een stadium dat de cijfers slechter zullen zijn dan de verwachting
No shit, Sherlock...
pi_58020519
quote:
Op zondag 13 april 2008 12:00 schreef ItaloDancer het volgende:
Hoe kunnen ze dan op elke hoek van de straat een frituur draaiende houden?
biobrandstof
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_58020943
quote:
Op zondag 13 april 2008 14:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

biobrandstof
pi_58025189
Maandag
Voorbeurs NL Philips 1e kwartaalcijfers
14:30 Detailhandelsverkopen VS (mrt) [ consensus: +0,1% ]
16:00 Bedrijfsvoorraden VS (feb) [ consensus +0,4% ]

Dinsdag
Voorbeurs VS Johnson & Johnson 1e kwartaalcijfers
14:30 Producentenprijsindex VS (mrt) [ consensus: +0,4%; core +0,2% ]
14:30 New York Empire State Index (apr) [ consensus: -16 ]
Nabeurs VS Intel, Washington Mutual 1e kwartaalcijfers

Woensdag
Voorbeurs NL ASML 1e kwartaalcijfers
Voorbeurs VS Coca Cola, JP Morgan 1e kwartaalcijfers
13:00 Hypotheekaanvragen VS
14:30 Consumentenprijsindex VS (mrt) [ consensus: +0,3%; core +0,2% ]
14:30 Bouwvergunningen, Start bouw huizen VS (mrt)
15:15 Industriële productie, Capaciteitsbenutting VS (mrt)
Nabeurs VS eBay, IBM 1e kwartaalcijfers

Donderdag
Voorbeurs EU Nokia 1e kwartaalcijfers
Voorbeurs VS Merrill Lynch, Pfizer 1e kwartaalcijfers
14:30 Uitkeringsaanvragen VS
16:00 Leading indicators VS (mrt)
16:00 Philadelphia Fed (apr) [ consensus: -14 ]
Nabeurs VS AMD, Google 1e kwartaalcijfers

Vrijdag
Voorbeurs VS Caterpillar, Citigroup 1e kwartaalcijfers

Zaterdag
Bank of America 1e kwartaalcijfers
pi_58027456
quote:
Op zondag 13 april 2008 18:44 schreef ItaloDancer het volgende:
cijfers week 16
CAT zal wel goed zitten denk ik... bedrijf ken ik redelijk goed.

Philips zal ook wel goed zitten met een verkoop van LG aandelen?
  maandag 14 april 2008 @ 07:57:38 #45
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_58036908
quote:
Op zondag 13 april 2008 10:59 schreef SeLang het volgende:

Het is voor westerse mensen veel makkelijker om Chinees te eten dan andersom omdat het eten daar veel lichter is.
Totaal off topic

De rijst komt me na 3 weken als ontbijt, lunch en en diner dan wel mijn neus uit.
  maandag 14 april 2008 @ 09:08:02 #48
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58037179
..en de beurs is geopend.. 't gaat een volatiel dagje worden, gok ik.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_58037723
van beurs.nl geplukt:
quote:
Maandag 14 April 2008 09:38

AMSTERDAM (Dow Jones)--De cijfers van Philips over het eerste kwartaal zijn bemoedigend, gezien de negatieve verwachtingen volgend op de teleurstellende resultaten die General Electric vrijdag publiceerde, aldus de analisten van Citigroup. De analisten wijzen er verder op dat de EBITA (resultaat voor rente, belastingen en amortisatie) 12% onder de consensusverwachting uitkwam, dat de divisie Healthcare het goed deed, Lighting conform de verwachtingen en Consumer Lifestyle erg zwak. Citigroup heeft een buy-advies op het aandeel. Omstreeks 9.20 uur noteert het aandeel 2,0% lager op EUR23,43, terwijl de AEX met 0,7% daalt. (INK/STS)
ben ik nou gek?
pi_58038801
quote:
Op maandag 14 april 2008 09:43 schreef simmu het volgende:
van beurs.nl geplukt:
[..]

ben ik nou gek?
hoe bedoel je ?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_58038872
quote:
Op maandag 14 april 2008 09:43 schreef simmu het volgende:
van beurs.nl geplukt:
[..]

ben ik nou gek?
Nee, Citigroup of, nog iets waarschijnlijker, de redacteur die dit bericht heeft getikt.
pi_58038908
quote:
Op maandag 14 april 2008 07:57 schreef Drugshond het volgende:
NIKKEI 12.913,12 -3,08% 07:26
HANG SENG 23.854,66 -3,30% 06:35

Het gaat weer hard omlaag.
Vrijdag ging het 3% omhoog, dan moest het nu 3% omlaag natuurlijk na Wall Street vrijdag. Niet erg verrassend
pi_58039478
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:50 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Vrijdag ging het 3% omhoog, dan moest het nu 3% omlaag natuurlijk na Wall Street vrijdag. Niet erg verrassend
Zat het maar zo in elkaar, als de ene dag 3% omhoog gaat, en door WS het weer naar beneden moet, uiteraard 3%
pi_58039671
quote:
Op maandag 14 april 200810:50 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Vrijdag ging het 3% omhoog, dan moest het nu 3% omlaag natuurlijk na Wall Street vrijdag. Niet erg verrassend [afbeelding]
als dat zo blijft gaan, gaan we er netto steeds op vooruit over twee dagen gezien.
  FOK!fotograaf maandag 14 april 2008 @ 11:33:31 #55
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58039733
Ben benieuwd wat er allemaal aan gaat komen. Denk dat de stilte voor de storm toch echt binnenkort wel over is. De psychologische klap zal groter zijn imo en door de leveraging van grote spelers, zal de echte klap straks mega zijn. De bijeenkomsten en steeds zwartere uitspraken van de financiele 'movers and shakers' is imo een duidelijk teken aan de wand dat het zware weer snel naderbij komt.

Ben benieuwd wanneer die notie bij de regulieren mensch daagt...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_58039830
quote:
Op maandag 14 april 2008 11:30 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

als dat zo blijft gaan, gaan we er netto steeds op vooruit over twee dagen gezien.
Achteruit
pi_58039850
quote:
Op maandag 14 april 2008 11:21 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zat het maar zo in elkaar, als de ene dag 3% omhoog gaat, en door WS het weer naar beneden moet, uiteraard 3%
Nee, ik bedoel dat het niets vreemds of ergs is dat er vandaag 3% afgaat (gezien WS vrijdag). Dat was wel zo'n beetje te verwachten
pi_58040193
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

hoe bedoel je ?
dat de positieve-houding zo onderhand ronduit vreemd begint te worden.....
de cijfers zijn gewoon slecht, en dan zegt met dat het positief is?
pi_58041432
quote:
Op maandag 14 april 2008 11:33 schreef freud het volgende:
Ben benieuwd wat er allemaal aan gaat komen. Denk dat de stilte voor de storm toch echt binnenkort wel over is. De psychologische klap zal groter zijn imo en door de leveraging van grote spelers, zal de echte klap straks mega zijn. De bijeenkomsten en steeds zwartere uitspraken van de financiele 'movers and shakers' is imo een duidelijk teken aan de wand dat het zware weer snel naderbij komt.

Ben benieuwd wanneer die notie bij de regulieren mensch daagt...
De meeste reguliere mensen hebben mijns inziens niet veel van doen met die krediet crisis. Dat de banken hierdoor het aangeschoten wild worden is niet meer dan logisch. De delen van de economie waarbij wel fysieke producten gemaakt worden blijft volgens mij wel doordraaien en trekt zich niet zoveel meer aan van de luchtverkopers.

Ja dan zullen sommige luxe autodealers wel in de problemen gaan komen opmdat ze opeens hun omzet met 50% zien dalen want het merendeel van de luxe en dure rotzooi werd toch verkocht aan de grootverdieners, en dat waren veelal bankiers.

OP het FD staat wel weer een leuke collum : Uitverkoop
pi_58042303
Nou, de dollar wordt weer eventjes op zijn plaats gezet zo te zien.
pi_58042518
quote:
Op maandag 14 april 2008 13:50 schreef indahnesia.com het volgende:
Nou, de dollar wordt weer eventjes op zijn plaats gezet zo te zien.
Zo inderdaad ja, na die over-the-weekend-interventie

3x is scheepsrecht: deze week nu wel eens door de 1,60?
  maandag 14 april 2008 @ 14:04:49 #63
89730 Drugshond
pi_58042620
quote:
Op maandag 14 april 200814:04 schreef Drugshond het volgende:
bijna 2 ct stijging in 12 uur..... wordt dit de run.
dat vermoeden heb ik ook. Ik laat de website met Java-Applet maar open staan
pi_58043069
Retail sales maart +0,2%, iets beter dan verwacht.
En de retail sales van februari bijgesteld van -0,6% naar -0,4%.
  FOK!fotograaf maandag 14 april 2008 @ 15:01:16 #66
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58043613
quote:
Op maandag 14 april 2008 13:04 schreef Basp1 het volgende:

De meeste reguliere mensen hebben mijns inziens niet veel van doen met die krediet crisis. Dat de banken hierdoor het aangeschoten wild worden is niet meer dan logisch. De delen van de economie waarbij wel fysieke producten gemaakt worden blijft volgens mij wel doordraaien en trekt zich niet zoveel meer aan van de luchtverkopers.

Ja dan zullen sommige luxe autodealers wel in de problemen gaan komen opmdat ze opeens hun omzet met 50% zien dalen want het merendeel van de luxe en dure rotzooi werd toch verkocht aan de grootverdieners, en dat waren veelal bankiers.

OP het FD staat wel weer een leuke collum : Uitverkoop
Ben ik niet met je eens. Mensen merken nu al dat hypotheek aanvragen scherper beoordeeld worden. De stijgende olieprijzen gaan ook echt niet ongemerkt voorbij! Laatst stond er nog een aardig artikel in de krant over een huizenbubbel in nederland. Kortom: zelfs hier beginnen de effecten zich te manifesteren.

In de VS is het vele malen erger natuurlijk, zeker nu men de bedrijven met belastinggeld wil redden.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_58043619
Ik heb alvast wat cash overgemaakt om soon-to-be-absurd goedkope aandelen te kunnen oppikken.
pi_58043784
quote:
Op maandag 14 april 2008 15:01 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik heb alvast wat cash overgemaakt om soon-to-be-absurd goedkope aandelen te kunnen oppikken.
haha, gespannen bij het knopje koop wachtten om straks in te stappen? Ook al zouden wij straks na deze daling weer omhoog gaan is dat slechte een kleine stijgende periode om later weer te zakken. Ik geloof er niks van dat dit de laatste steigende daling zal zijn.

Maar ik geef wel toe dat ik ook ready ben om flink in te kopen, even afhankelijk van hoe het hier in NL en vooral in amerika afsluit vanavond overweeg om even flink short te gaan voor een dag of 2/3
pi_58044733
quote:
Op maandag 14 april 2008 15:01 schreef freud het volgende:

Ben ik niet met je eens. Mensen merken nu al dat hypotheek aanvragen scherper beoordeeld worden. De stijgende olieprijzen gaan ook echt niet. Kortom: zelfs hie ongemerkt voorbij! Laatst stond er nog een aardig artikel in de krant over een huizenbubbel in nederlandr beginnen de effecten zich te manifesteren.
Ho nu haal je opeens de stijgende olieprijzen erbij. Dat zal zeker een significant effect gaan hebben, zelfs op onze hele wereld en op de manier hoe we met energie omgaan. Nu nog niet maar over een jaar of 5 dan gaan we dat pas echt goed zien. Dan kan er aan de aanbod kant fysiek niets meer bijkomen, maar de vraag blijft doorstijgen. De meeste economische modellen kunnen dan de prullenbak in, dan blijkt de logica dat de markt het zelf oplost en dat grondstoffen oneindig zijn opeens niet meer te kloppen.

Nou die oneindigheid zijn de heren economen volgens mij nu ook al tegen aangelopen , waarbij blijkt dat je de verhouding tussen schulde en reele waarde niet oneindig kan blijven veranderen.

Er zijn tijden geweest dat we van ons inkomen veel meer besteden aan brandstoffen, die tijden gaan nu weer terug komen. Onze bestedingspatronen zullen gaan veranderen, we zullen weer meer moeten gaan betalen voor voedsel en brandstoffen, een gedeelte van onze welvaart zullen gaan inleveren, maar niet door de creditcrisis, maar door de komende energie crisis.

Mijn eerder gedane uitspraken waren alleen maar in het licht van de creditcrisis en de extreme schulden die tov te weing echte fysieke middellen staan.

Ach hypotheken die wat moeilijker verstrekt worden, ik verbaas me er over hoe makkelijk het is/was om nog altijd een heel hoge hypotheek te krijgen. Ik heb zelf 1/2 jaar gelden een hypotheek afgelsoten, en de adviseurs stonden maar een beejte beteuterd te kijken dat ik maar 2* mijn jaarsalaris wou afsluiten.
quote:
In de VS is het vele malen erger natuurlijk, zeker nu men de bedrijven met belastinggeld wil redden.
Dat jij het belasrtinggeld wilt noemen, ik zou het eerder als een verhoging van de schuldenlast van dat land zelf willen betitelen.
  maandag 14 april 2008 @ 16:07:53 #70
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58044757
Met een S&P500 die duurder is dan het LT historisch gemiddelde en slechts 15% onder zijn alltime high van oktober staat hoef je je echt niet te haasten met kopen.
Mijn reisverslagen
pi_58045448
quote:
Op maandag 14 april 2008 15:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

haha, gespannen bij het knopje koop wachtten om straks in te stappen? Ook al zouden wij straks na deze daling weer omhoog gaan is dat slechte een kleine stijgende periode om later weer te zakken. Ik geloof er niks van dat dit de laatste steigende daling zal zijn.

Maar ik geef wel toe dat ik ook ready ben om flink in te kopen, even afhankelijk van hoe het hier in NL en vooral in amerika afsluit vanavond overweeg om even flink short te gaan voor een dag of 2/3
.
Neuh, er is geen haast bij. Maar ik denk ook wel dat het stilletjes aan tijd wordt om te gaan beginnen. Niemand weet wat de bodem gaat zijn, en je kan je break even altijd blijven verlagen natuurlijk. Sowiezo neem ik er enkel van in zekere zin gevestigde waarden.
Aangezien ik geloof dat deze kwartalen de basis gaan zijn voor wat er de komende jaren gaat gebeuren wil ik dus niet uit de boot vallen, ook al sta ik dan nog een paar maand of langer in 't rood ofzo.
pi_58045932
Ben eens benieuwd voor juli trouwens, kwartaalresultaten van de financials in de US and A .
pi_58046044
quote:
Op maandag 14 april 2008 17:21 schreef tony_clifton- het volgende:
Ben eens benieuwd voor juli trouwens, kwartaalresultaten van de financials in de US and A .
Laten we eerst de eerstekwartaalcijfers van deze week maar eens afwachten, juli is een beetje ver weg.
  maandag 14 april 2008 @ 17:41:24 #74
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_58046319
Ik denk dat er een heleboel automatische mechanismes in werking treden bij 1,59 / 1,60 waardoor de dollar maar niet door die grens heen gaat.
Confidence through competence
  FOK!fotograaf maandag 14 april 2008 @ 19:28:07 #75
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58048463
quote:
Op maandag 14 april 2008 16:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ho nu haal je opeens de stijgende olieprijzen erbij. Dat zal zeker een significant effect gaan hebben, zelfs op onze hele wereld en op de manier hoe we met energie omgaan. Nu nog niet maar over een jaar of 5 dan gaan we dat pas echt goed zien. Dan kan er aan de aanbod kant fysiek niets meer bijkomen, maar de vraag blijft doorstijgen. De meeste economische modellen kunnen dan de prullenbak in, dan blijkt de logica dat de markt het zelf oplost en dat grondstoffen oneindig zijn opeens niet meer te kloppen.

Nou die oneindigheid zijn de heren economen volgens mij nu ook al tegen aangelopen , waarbij blijkt dat je de verhouding tussen schulde en reele waarde niet oneindig kan blijven veranderen.

Er zijn tijden geweest dat we van ons inkomen veel meer besteden aan brandstoffen, die tijden gaan nu weer terug komen. Onze bestedingspatronen zullen gaan veranderen, we zullen weer meer moeten gaan betalen voor voedsel en brandstoffen, een gedeelte van onze welvaart zullen gaan inleveren, maar niet door de creditcrisis, maar door de komende energie crisis.

Mijn eerder gedane uitspraken waren alleen maar in het licht van de creditcrisis en de extreme schulden die tov te weing echte fysieke middellen staan.
Ah, ok. Van die dingen merken we nog weinig hier. Dat zal pas minder worden als de amerikaanse economie echt problemen krijgt. Gelukkig is de EU er beter tegen gewapend dan 10 jaar geleden, en kan Azie best wat opvangen aan koopkracht. Zo zwaar als in de VS zal het hier niet aankomen, maar dat we het hier gaan merken, dat denk ik wel.
quote:
Ach hypotheken die wat moeilijker verstrekt worden, ik verbaas me er over hoe makkelijk het is/was om nog altijd een heel hoge hypotheek te krijgen. Ik heb zelf 1/2 jaar gelden een hypotheek afgesloten, en de adviseurs stonden maar een beejte beteuterd te kijken dat ik maar 2* mijn jaarsalaris wou afsluiten.
[..]
Ha, probeer dat nu maar eens... Het verstrekken van krediet aan risicogroepen is echt wel veranderd in de laatste paar weken hoor!
quote:
Dat jij het belasrtinggeld wilt noemen, ik zou het eerder als een verhoging van de schuldenlast van dat land zelf willen betitelen.
Mja, die lasten moeten wel betaald worden, en de grootste bron van inkomsten van een land zijn volgens mij de belastingen, en die worden onder andere door de burgers gedragen .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_58059421
quote:
Op maandag 14 april 200815:01 schreef tony_clifton- het volgende:
ben wel gek, met een dergelijk snel dalende USD heb je er in euro's geen kut aan uiteindelijk. Maar ze zullen het wellicht wel waarderen dat je wat extra dollars in het systeem pompt.
  dinsdag 15 april 2008 @ 09:39:17 #77
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58060877
quote:
Opvolger Buffett weg na fraude
15 Apr 08, 08:32

door een onzer redacteuren
AMSTERDAM (DFT) - Joseph Brandon, de gedoodverfde opvolger van ’s werelds grootste investeerder Warren Buffett (77) in diens verzekeraar Berkshire Hathaway, is wegens beschuldigingen van fraude plotseling teruggetreden.
De 49-jarige bestuursvoorzitter van General Re, onderdeel van Berkshire Hathaway werd anders dan vier medebestuursleden niet veroordeeld voor verzekeringsfraude, maar trad desondanks af. Het in 1998 door Buffett opgekochte General Re werkte in 2006 met de grootste verzekeraar AIG samen bij het opzetten van een fictief verlies.

Dft
Oeps
Maar hij deed het dus kennelijk voor de zaak
Mijn reisverslagen
pi_58062795
PPI en Empire State om 14:30
  dinsdag 15 april 2008 @ 11:43:48 #79
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_58063097
pi_58064441
quote:
General Re werkte in 2006 met de grootste verzekeraar AIG samen bij het opzetten van een fictief verlies.
Echt of nep, zolang het in de VS is kun je bij de FED onbeperkt geld halen om het gat te dichten...
pi_58065757
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 06:56 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

ben wel gek, met een dergelijk snel dalende USD heb je er in euro's geen kut aan uiteindelijk. Maar ze zullen het wellicht wel waarderen dat je wat extra dollars in het systeem pompt.
Ik heb het toch nergens over dollars?
Europese financials zijn véél gezonder dan de Amerikaanse, toch zakken die mee op het sentiment. Nu niet om te onvoorzichtig te gaan zijn maartoch...
pi_58065765
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 12:35 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Echt of nep, zolang het in de VS is kun je bij de FED onbeperkt geld halen om het gat te dichten...
fictief lijkt me nep, maar ja zoals je het al zegt, met de fed aan hun zijde valt elk gat te dichten.
pi_58065894
quote:
Op maandag 14 april 2008 17:26 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Laten we eerst de eerstekwartaalcijfers van deze week maar eens afwachten, juli is een beetje ver weg.
Mja oké, maar ik doelde op die nieuwe analist van goldman sachs, hij beweert dat de amerikaanse beurs etc. op korte termijn nog 10% gaat zakken, en tegen 't jaareinde min of meer gaat rechtgetrokken zijn. Ergens klinkt dat plausibel, gezien de pogingen tot herstel van de FED.
Juli zal daar beter inzicht in geven dan dit kwartaal denk ik.
  dinsdag 15 april 2008 @ 13:47:43 #84
89730 Drugshond
  FOK!fotograaf dinsdag 15 april 2008 @ 14:29:08 #85
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58066751
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 13:47 schreef Drugshond het volgende:
Als markering waar we nu staan ben ik juist benieuwd naar de cijfers van Ambac, Bank of America.
En die komen deze maand.
Heb je je parachute al om
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_58066801
VS EMPIRE MANUFACTURING APRIL +0,6; CONSENSUS -17,0
VS PPI MRT +1,1%; CONSENSUS +0,6% (M/M)

What the...??!
pi_58066872
Nogal bullish voor de $ dit.

Ik zeg: emergency driekwart procent renteverhoging Ben! Oh nee werkt alleen de andere kant op
  dinsdag 15 april 2008 @ 14:37:59 #88
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58066933
Nope, inflate your way the hell out of it.
  dinsdag 15 april 2008 @ 18:12:46 #89
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_58070596
quote:
US credit rating under threat
By Aline van Duyn in New York
Monday Apr 14 2008 16:10

The US government's need to provide financial backing to the state-sponsored mortgage financiers that dominate the US housing market could pose a risk to the country's triple-A credit rating, Standard & Poor's, the credit rating agency, said on Monday.

In the event of a deep and prolonged US recession, S&P said the potential costs of propping up government-sponsored enterprises (GSEs) like Fannie Mae (NYSE:FNM) and Freddie Mac, which have implicit government backing, could cost the US government up to 10 per cent of GDP.

The costs of supporting broker-dealers like Bear Stearns in a dire economic situation would be much lower, at below 3 per cent of GDP, S&P said.
The size of GSEs, coupled with their current level of common equity, could create a material fiscal burden to the government that would lead to downward pressure on its rating," the S&P report said.

The S&P comments come amid increased pressure for better regulation of the mortgage financiers, especially as their role in the US housing market is likely to increase as they are used to provide support for struggling homeowners.

Policymakers are pushing for Fannie Mae, Freddie Mac and the lesser-known Federal Home Loan Banks to pump liquidity into the US mortgage market and this has prompted regulators to call for stronger oversight of such institutions.

Fannie Mae, Freddie Mac and the Federal Home Loan Banks have become the backbone of the troubled US mortgage market as purely private sources of finance have all but dried up or are offered only at punitive terms.

In the second half of 2007, about 90 per cent of new mortgage funding was provided by GSEs. They have about $6,300bn of public debt and mortgage securities outstanding, more than the $5,100bn of outstanding US government debt.

Fannie Mae and Freddie Mac have no formal state guarantees but investors believe the US government would step in if the system got into trouble. This allows the agencies to raise funds at very low rates against a triple-A credit rating, in spite of high levels of leverage.

The capital surplus ratio for GSEs was recently reduced to 20 per cent from 30 per cent, allowing them to operate on a more leveraged basis.

In January, Moody's Investors Service, another credit rating agency, said the US could risk its triple-A rating within a decade unless soaring healthcare costs and social security spending was curbed.
Fin Times
Nu beginnen zelfs de credit raters de credietwaardigheid van de VS ter discussie te stellen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_58077696
quote:
SAN FRANCISCO (MarketWatch) - Intel Corp. said Tuesday that earnings fell 12% during the first quarter, but the chipmaker also issued an upbeat forecast for the current period.
That forecast helped send Intel shares up about 7% in after-hours trading.
Morgen openen wij hier een procent hoger.

Olie inmiddels op 114 dollar.
quote:
SAN FRANCISCO (MarketWatch) -- Washington Mutual Inc. reported a $1.14 billion first-quarter net loss late Tuesday as the lender suffered from the mortgage meltdown and broader credit crunch.
The Seattle-based company also said it closed a previously announced deal to raise $7 billion from a group of investors led by private-equity firm Texas Pacific Group. It also reported "steady" results from its retail banking, credit card and commercial businesses.
Da's zo-zo.
pi_58081853
hier een leuk artikel:
quote:
America, Ex-Distortion

4/12/2008
by John Rubino

In yet another sign that the end is near, Harper’s Magazine, that venerable fount of left wing culture, has become a source of clear-eyed financial journalism. In February it ran a cover story by iTuilip’s Eric Janszen explaining America’s devolution from goods-production to paper shuffling. Janszen calls this the FIRE economy (for Finance, Insurance, and Real Estate) and concludes that it can only survive by blowing ever-bigger bubbles (read the article here for Eric’s prediction on where the next bubble will appear).

And the May Harper’s just hit the newsstands with a cover story by veteran political analyst Kevin Phillips on how the U.S. government has been systematically distorting the economic numbers it reports. Here’s his opening:

"Almost four decades have passed since the United States scrapped its last currency ties to precious metals. Our copper and nickel coinage still retains some metallic value, but not nearly enough for the purpose of currency tampering--the historic temptation of inflation-plagued or otherwise wayward governments, including, at times, our own. Instead, since the 1960s, Washington has been forced to gull its citizens and creditors by debasing official statistics: the vital instruments with which the vigor and muscle of the American economy are measured. The effect, over the past twenty-five years, has been to create a false sense of economic achievement and rectitude, allowing us to maintain artificially low interest rates, massive government borrowing, and a dangerous reliance on mortgage and financial debt even as real economic growth has been slower than claimed. If Washington’s harping on weapons of mass destruction was essential to buoy public support for the invasion of Iraq, the use of deceptive statistics has played its own vital role in convincing many Americans that the U.S. economy is stronger, fairer, more productive, more dominant, and richer with opportunity than it actually is."

According to Phillips, this misinformation campaign began under LBJ, continued under Reagan, took off under Clinton, and was refined by Bush. So the enterprise is bi-partisan. And it’s not just one statistic. Our leaders lie about unemployment, inflation, growth and the deficit. Because Social Security payments are indexed to inflation, government statisticians suppress reported inflation, and thus their need to increase monthly SS checks, by arbitrarily eliminating from their calculations products that are rising too quickly in price. If they were adjusted for the true cost of living, today’s Social Security checks would be 70% higher and the Federal deficit would be exploding. (Questions for seniors: Why haven’t you burned down the White House? Are you waiting for the Baby Boomers to do it?)

Since the true level of unemployment would upset voters in crucial swing states, the government simply eliminates whole categories of people from the statistical workforce so they don’t show up as unemployed. To make GDP look better Washington “imputes” (i.e. makes up) new income sources and credits them to homeowners and others. When the money supply starts growing to fast to effectively hide, the Fed just stops reporting measures like M3. And the lies, like our accumulated debts, keep getting bigger. If Washington suddenly decided to tell the truth, America's vital statistics would look like this:

Inflation 12%
Unemployment 12%
Economic Growth Negative
National Debt $60 Trillion

The really cool thing about Phillips’ article is that he cites as his main source none other than John Williams of Shadow Government statistics. Williams is already a folk hero in sound money circles, where his numbers are seen as far more trustworthy than anything coming out of the Fed or Treasury. To see him given this much respect in Harper’s means the idea that we’re being conned on a vast scale is no longer the paranoid fantasy of a few lonely gold bugs. Now it’s the conventional wisdom.

bron: http://www.dollarcollapse.com/iNP/view.asp?ID=65
  FOK!fotograaf woensdag 16 april 2008 @ 09:59:15 #92
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58082586
Leuk en leerzaam leeswerk. Nu maar hopen dat de amerikanen een beetje wakker worden . Zijn opmerking over het stoppen met produceren en over gaan naar 'paper shuffling' is erg raak.

Heb gisteren mijn ouders een beetje bijgepraat over wat er nu in de VS speelt. Mijn pa is financieel flink onderlegd, en verbaasde zich ook over de interverwevendheid van dat alles en het systeem van leverageing. Mijn moeder redeneerde vanuit een 'portomonee' mentaliteit, en snapte niet dat de amerikanen zo'n andere mentaliteit hebben tov geld/lenen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  FOK!fotograaf woensdag 16 april 2008 @ 10:49:19 #93
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58083680
Misschien is het artikel van Harpers wel aardig voor de sticky, omdat het begint met een kleine intro over het ontstaan van de $ als stnadaard en de acties rond die munt in verhouding tot crises.

http://www.harpers.org/archive/2008/02/0081908
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_58084818
Nog steeds geen 1,60... wie loopt hier kunstmatig de boel te manipuleren ?
  woensdag 16 april 2008 @ 11:40:49 #95
89730 Drugshond
pi_58084855
quote:
Op woensdag 16 april 2008 11:39 schreef pberends het volgende:
Nog steeds geen 1,60... wie loopt hier kunstmatig de boel te manipuleren ?
Vandaag morgen... of zelfs gisteren.
pi_58085133
Nou, nog steeds geen, nog steeds geen... het gaat wel sode***** hard momenteel 1,5967 high. Die heb ik niet eerder gezien hoor

En ik had het niet verwacht na de goede cijfers van de afgelopen dagen.
  woensdag 16 april 2008 @ 11:57:33 #97
89730 Drugshond
pi_58085326
Ah dit was 'em:
EURO-15 CPI MAART +3,6% (J/J); CONSENSUS +3,5%
EURO-15 CPI MAART +1,0% (M/M); CONSENSUS +0,9%

Beetje overdreven dan maar goed
pi_58085461
pi_58086497
Nog altijd geen 1.60... welk plunge-team zit achter deze daad?
pi_58086557
quote:
Op woensdag 16 april 2008 12:56 schreef indahnesia.com het volgende:
Nog altijd geen 1.60... welk plunge-team zit achter deze daad?
De Caribean banking centers natuurlijk... die eigenlijk niet bestaan .
pi_58086698
quote:
Op woensdag 16 april 200812:59 schreef pberends het volgende:

[..]

De Caribean banking centers natuurlijk... die eigenlijk niet bestaan [afbeelding].
zal er een entry van maken in Wikipedia
  woensdag 16 april 2008 @ 13:08:28 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58086740
Ik ben benieuwd of de centrale banken nog interventies gaan doen na uitspraken van diverse officials de afgelopen dagen.
Maar de geschiedenis heeft geleerd dat de centrale banken dat uiteindelijk altijd verliezen van de speculanten.
Mijn reisverslagen
  woensdag 16 april 2008 @ 13:16:53 #104
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58086899
Leuk stukje over de betrouwbaarheid van Libor: http://www.nakedcapitalis(...)reporting-libor.html

Iew.
  FOK!fotograaf woensdag 16 april 2008 @ 13:38:09 #105
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58087342
quote:
Op woensdag 16 april 2008 13:16 schreef gronk het volgende:
Leuk stukje over de betrouwbaarheid van Libor: http://www.nakedcapitalis(...)reporting-libor.html

Iew.
Mja, en de cirkel is weer rond toch? Economie is in de kern weer terug naar gevoel en vertrouwen...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_58087423
quote:
Op woensdag 16 april 2008 09:17 schreef simmu het volgende:
hier een leuk artikel:
[..]

bron: http://www.dollarcollapse.com/iNP/view.asp?ID=65
quote:
explaining America’s devolution from goods-production to paper shuffling. Janszen calls this the FIRE economy (for Finance, Insurance, and Real Estate)
Mooie uitleg inderdaad .
pi_58088611
Was even weg, ben weer terug voor de update:
  • Huizen in aanbouw en bouwvergunningen fors lager dan verwacht
  • CPI conform verwachting
  • Winst Coca Cola stijgt 19%
  • Winst JP Morgan halveert, maar toch nog iets boven verwachting. Zeggen wel dat er een economisch moeilijke tijd in het verschiet ligt.
  • Kuteuro nog steeds niet door 1,60 maar het komt weer dichterbij (nieuwe high)
  •   woensdag 16 april 2008 @ 14:39:24 #109
    10119 appelsientje
    Het beste onder de zon
    pi_58088622
    Is het niet vandaag.... dan is het wel morgen dat we door de $1.60 gaan.... is een kwestie van tijd...
    Wel gunstig.. ik ga volgende week naar Mexico
    To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
      woensdag 16 april 2008 @ 14:42:47 #110
    48840 Xtreem
    Minimalist in training
    pi_58088698
    Tussen 10.00 en 12.00 even een volle cent erbij....

Inmiddels >1.595
    The secret to happiness is freedom...
    And the secret to freedom is courage.
    Thucydides
    pi_58090743
    Grrrrroene golf housing starts is ff niet belangrijk nu.
      woensdag 16 april 2008 @ 18:35:10 #112
    37777 Sigmund_Freud
    Whats On a Mans Mind
    pi_58093049
    Check de dag grafiek van ASML. Overname geruchten ?

[ Bericht 1% gewijzigd door Sigmund_Freud op 16-04-2008 21:47:23 (typo) ]
    Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
    pi_58093616
    quote:
    Na de kredietcrisis en de huizenmarktstress volgt nu dan de collegegeldcrisis

15-04-2008 | Gepubliceerd 11:10

Aankomende Amerikaanse studenten hebben steeds meer moeite met het krijgen van een lening waarmee ze hun collegegeld kunnen betalen. Lenende instanties zijn zeer voorzichtig geworden dankzij de kredietcrisis.

Email Print
    In de VS is het gebruikelijk dat studenten bij banken en non-profit organisaties leningen afsluiten om hun studie te betalen.

In het schooljaar 2007-'07 werd er nog 49 miljard euro geleend, meldt de Financial Times.

Maar dankzij de kredietcrisis stopt de ene bank na de andere leningverstrekker met het lenen van geld aan armlastige studenten, die meestal weinig waardevolle bezittingen als onderpand hebben.

Een groot gedeelte van de leningen wordt gefinancieerd door die leningen weer met meerdere andere leningen - zoals hypotheken - worden verpakt, en als gesecuritiseerde leningen als handel worden aangeboden.

Maar juist de gesecuritiseerde leningenmarkt ligt nu volledig op zijn gat. Banken vertrouwen elkaar niet meer door kredietcrisis.

Ongeveer 80 procent van de leningen wordt uitgegeven door organisaties die gefinancierd worden door staatsprogramma's. De overige 20 procent zijn leningen van banken.

[n]De doorsnee, net afgestudeerde Amerikaan betreedt de arbeidsmarkt met een schuld van gemiddeld ruim 13.000 euro.

Maar het zijn vooral studenten uit armere gezinnen die een lening moeten afsluiten. Bedragen van 30 tot 40.000 euro zijn niet ongewoon.

Helaas zijn de ouders van deze armere studenten óók veelal mensen die een zogenaamde sub-prime hypotheek hebben: een hypotheek die soms vele malen hoger is dan de waarde van het huis.

Zeker nu de huizenprijzen in de Verenigde Staten flink ingezakt zijn door de hypotheekcrisis. Veel ouders gaven juist de waarde van hun woningen als onderpand voor de leningen van hun kinderen. [/n]
    http://www.z24.nl/bedrijv(...)udentenleningen.html

Amerika .
    pi_58093848
    quote:
    Op woensdag 16 april 2008 18:35 schreef Sigmund_Freud het volgende:
    Check de dag grafiek van ASLM. Overname geruchten ?
    ASML heet het

Neuh, positieve vooruitzichten van Intel stuwen de hele (in de afgelopen tijd fiks afgestrafte) halfgeleiderindustrie omhoog.
    pi_58099210
    Even een toffe TT

IBM resultaten zijn ook weer ERG mooi, alleen halen ze maar een derde van hun omzet uit de VS.
    pi_58101339
    ik verwacht een dezer dagen een dubbele bodem.
    Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
    This place made from our love for that emptiness!
    pi_58102549
    Wat ik niet helemaal snap is de paniek die de euro-dollar koers veroorzaakt. Al zo'n beetje vanaf het moment dat de euro zijn naam kreeg heb ik gedacht dat één van de meest voorspelbare effecten van een eenheidsmunt voor Europa zou zijn dat de schommelingen in waarde tussen de dollar en die nieuwe munt veel groter zouden zijn dan wat we tot dan toe gewend waren.
      FOK!fotograaf donderdag 17 april 2008 @ 07:19:06 #119
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_58104111
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 00:34 schreef HiZ het volgende:
    Wat ik niet helemaal snap is de paniek die de euro-dollar koers veroorzaakt. Al zo'n beetje vanaf het moment dat de euro zijn naam kreeg heb ik gedacht dat één van de meest voorspelbare effecten van een eenheidsmunt voor Europa zou zijn dat de schommelingen in waarde tussen de dollar en die nieuwe munt veel groter zouden zijn dan wat we tot dan toe gewend waren.
    Hoe dat zo? Omdat een andere 'grote' munt ook aantrekkelijk is voor speculatie, en dus ook in die markt meer verhandeld wordt? Je kan ook redeneren dat door de nivellerende werking van de aangesloten landen, de euro redelijk stabiel is, maar dat het de rare amerikanen zijn die zorgen dat de verwachte $ waarde tov de euro flink kan fluctueren.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
      FOK!fotograaf donderdag 17 april 2008 @ 07:58:46 #120
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_58104324
    quote:
    Op woensdag 16 april 2008 13:53 schreef pberends het volgende:
    http://www.nrc.nl/achterg(...)bang_van_deze_crisis

Interessant artikel met oud-Financien minister van de VS.
    Heb het artikel gelezen, en ben het op een aantal punten toch niet met hem eens. Hij zegt bijvoorbeeld dat de amerikaanse huizenmarkt maar 10% overgewaardeerd is. De huidige prijsdalingen laten echter een veel groter waardeverlies zien. Dit waardeverlies heeft ook 'recessie kosten' in zich, maar de huizen zijn echt niet 'maar' 10% overgewaardeerd. Nee, als ik het zo lees, dan danst deze man naar dezelfde wijsjes als de huidige overheid.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    pi_58105267
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 07:19 schreef freud het volgende:

[..]

Hoe dat zo? Omdat een andere 'grote' munt ook aantrekkelijk is voor speculatie, en dus ook in die markt meer verhandeld wordt? Je kan ook redeneren dat door de nivellerende werking van de aangesloten landen, de euro redelijk stabiel is, maar dat het de rare amerikanen zijn die zorgen dat de verwachte $ waarde tov de euro flink kan fluctueren.
    Het is minder relevant om te spreken over 'stabiliteit' want die bestaat alleen in correlatie tot de andere munten. Het verschil is dat als er minder munten zijn, dat je dan de potentiele uitwijkmogelijkheden ook verminderd. Er vind dus een grotere concentratie van krachten plaats.
      FOK!fotograaf donderdag 17 april 2008 @ 09:37:14 #122
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_58105497
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 09:23 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het is minder relevant om te spreken over 'stabiliteit' want die bestaat alleen in correlatie tot de andere munten. Het verschil is dat als er minder munten zijn, dat je dan de potentiele uitwijkmogelijkheden ook verminderd. Er vind dus een grotere concentratie van krachten plaats.
    Maar wat is dan de correlatie tussen minder uitwijkmogelijkheden en meer schommelingen tussen de euro en de dollar? Omdat de euro nu een beter alternatief is? Valutaschommelingen worden doorgaans tegen een scala van munten getoetst namelijk.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    pi_58107222
    1.60 vandaag...

De grafiek piekt nu weer lichtjes
      donderdag 17 april 2008 @ 11:24:38 #124
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_58107596
    Geweldig toch om te zien hoe de geschiedenis zich elke keer herhaalt
    De creditcrisis van 1720, ontstaan door The South Sea Bubble, en een bailout door The Bank of England
    quote:
    Ye Olde Credit Crisis: 18th-Century Warning for Sale (Update1) April 17

(Bloomberg) -- The Bank of England should take care when it invests public funds in risky or money-losing ventures, according to documents being sold by Christie's International.

The warning is no reference to the U.K. central bank's role in the rescue of Northern Rock Plc. The London-based auction house said it refers to what might be called ``ye olde credit crunch'' of 300 years ago.

The 1715 pamphlets ``The Ruine of the Bank of England, and All Publick-Credit Inevitable'' and ``The Directors of the Bank of England, Enemies of the Great Interest of the Kingdom'' may fetch as much as 20,000 pounds ($40,000) in a London sale on April 30.

The forecasts of doom were written by John Holland, co- founder of the Bank of Scotland, who criticized the British government for converting the national debt into the stock of the ill-fated South Sea Company.

``Holland is trying to warn people that the government is getting into a messy situation by involving itself with the South Sea Company,'' Julian Wilson, a specialist in Christie's books and manuscripts department in London, said in a phone interview.

In 1711, the British government converted 10 million pounds of its war debt into the stock of the newly established South Sea Company, which had been granted exclusive trading rights in Spanish South America.

South Sea

By the end of the 1711, 97 percent of the debt was converted into South Sea stock, according to P.M. Garber's ``Famous First Bubbles: The Fundamentals of Early Manias,'' published in 2000. With the promise of a monopoly, the stock price rose almost 40 percent in 1713 alone, said Adrian Ash, head of research at www.BullionVault.com, writing for http://www.moneyweek.com in November 2007. Meanwhile, little trading took place in the South Seas itself.

Wilson said ``The Ruine'' attacks the Bank of England's plans to convert a further 800,000 pounds of debt into the South Sea's speculative stock.

``This is indeed very Dreadful to think on, and will put many thousand Families under the greatest Consternation and Distress,'' wrote Holland.

The South Sea stock price reached a high of 950 pounds in July 1720, collapsing to less than 200 pounds in September, economic historian Larry Neal said in his 1990 study, ``The Rise of Financial Capitalism: International Capital Markets in the Age of Reason.''

Isaac Newton

Among the most famous of the thousands of victims of the bubble was the scientist Isaac Newton who, according to his niece, lost 20,000 pounds. ``I can calculate the motions of the heavenly bodies, but not the madness of people,'' said Newton.

In September 1720 the Bank of England attempted to support the South Sea share price by promising to exchange the company's bonds for silver at a price of 400 pounds, said moneyweek.com.

Panicking South Sea stockholders immediately lined up outside the company offices to get their savings, moneyweek said, echoing the panic in September 2007, outside branches of Newcastle-based Northern Rock. A 55 billion-pound rescue for the third-largest lender in the U.K. was started by the Bank of England and the U.K. Treasury that month.

Holland's criticisms are part of a bound collection of early 18th-century pamphlets and petitions in the library of the Foljambe family of Osberton Hall, Nottinghamshire.

Christie's 205-lot sale of the Foljambe Library is expected to raise up to 2.5 million pounds, the auction house said.
    Mijn reisverslagen
    pi_58108849
    quote:
    Op donderdag 17 april 200811:08 schreef jpjedi het volgende:
    1.60 vandaag... [afbeelding]

De grafiek piekt nu weer lichtjes
    grafiek staat nu al een uurtje stil zo te zien (?)
    pi_58109344
    Njah iig zijn we weer een halve cent teruggevallen vanaf de nieuwe high van 1,5983. Het is wel echt een barrière weer
    pi_58109435
    Ik hebin de tijd net gelezen dat men verwacht dat de kredietcrisis aan't opgelost raken is...
    Ben benieuwd... Hoop 't niet eigenlijk, had graag een grotere voorraad gehad om aan de way up te beginnen...
    pi_58110075
    Merrill Lynch boekt 1,96 miljard dollar verlies in het eerste kwartaal, omzet daalt met 69%, 4000 banen worden geschrapt. Verlies is groter dan verwacht maar zorgt niet voor een schok.
      FOK!fotograaf donderdag 17 april 2008 @ 13:22:08 #129
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_58110441
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 12:41 schreef tony_clifton- het volgende:
    Ik hebin de tijd net gelezen dat men verwacht dat de kredietcrisis aan't opgelost raken is...
    Ben benieuwd... Hoop 't niet eigenlijk, had graag een grotere voorraad gehad om aan de way up te beginnen...
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    pi_58110533
    Ook wel gaaf

EURO-15 HANDELSOVERSCHOT FEB EUR 0,8 MRD; CONSENSUS -3,5
      FOK!fotograaf donderdag 17 april 2008 @ 13:32:50 #131
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_58110708
    Haha, de VS importeert meer dan dat wij bij ze kopen?!
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    pi_58110969
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 13:32 schreef freud het volgende:
    je zou het toch totaal andersom verwchten?? Wat kan dit nou veroorzaken?
      FOK!fotograaf donderdag 17 april 2008 @ 13:45:19 #133
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_58111030
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 13:42 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Mja, misschien zinje r wat grondstofleveranciers gevonden in europa die in $ willen afrekenen of zo , en dat ze daarom in europa zijn gaan shoppen? toeristen die naar de VS gaan om te shoppen, tellen niet mee in de export he...
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    pi_58111081
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 13:32 schreef freud het volgende:
    Uhm, nou, dat lijkt me nogal voor de hand liggend dat dat zo is
    Het was meer als: kiek, wij (Nederland natuurlijk sowieso, maar als EU) hebben onze zaakjes wel in orde
      donderdag 17 april 2008 @ 13:49:39 #135
    89730 Drugshond
    pi_58111135
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 12:41 schreef tony_clifton- het volgende:
    250 miljard aan afschrijvingen.... 1000 miljard geschat.
    En nog een boel hedgefondsen die blow up gaan.
    pi_58111157
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 13:45 schreef freud het volgende:

[..]

Mja, misschien zinje r wat grondstofleveranciers gevonden in europa die in $ willen afrekenen of zo , en dat ze daarom in europa zijn gaan shoppen? toeristen die naar de VS gaan om te shoppen, tellen niet mee in de export he...
    ja van die toeristen snap ik ook wel maar EU nou niet echt een grondstoffen markt voor de VS.. meer finished goods. Enkel de swedish en german steel doen het goed maar of dat de cijfers zo kan beinvloeden??
    pi_58111218
    Sjit, vergeten te volgen
    pi_58111295
    Heeft er iemand nog een linkje van dat de FED steeds meer genationaliseerd wordt? M'n docent zei van niet namelijk
    pi_58112046
    1,60 gaan we niet meer zien vandaag. Teruggevallen tot onder de 1,59.
    Uitkeringsaanvragen gestegen zoals verwacht ongeveer.
    En het feestje is weer een beetje over.
    pi_58112532
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 13:22 schreef freud het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
    Freud, de economie reikt verder dan de US alleen bedoel ik, kredietcrisis = negatief sentiment in europa = onterecht goedkope aandelen = koopkansen.

De kans dat 't inderdaad op een wereldwijde systeemcrisis uitdraait zal wel klein zijn, als je ziet hoe ze Bear hebben rechtgehouden.
      FOK!fotograaf donderdag 17 april 2008 @ 15:20:52 #141
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_58113090
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 14:54 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Freud, de economie reikt verder dan de US alleen bedoel ik, kredietcrisis = negatief sentiment in europa = onterecht goedkope aandelen = koopkansen.

De kans dat 't inderdaad op een wereldwijde systeemcrisis uitdraait zal wel klein zijn, als je ziet hoe ze Bear hebben rechtgehouden.
    Mja, maar ze kunnen niet eeuwig bezig blijven met banken opkopen, zonder dat men onraad ruikt. BS was maar het topje van de ijsberg hoor, en omdat alles onderling stevig geleveraged is, is het domino-effect erg aanwezig.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    pi_58113951
    Philly Fed ... over 1 minuut.
    pi_58114003
    VS PHILADELPHIA FED INDEX APR. -24,9; CONSENSUS -15,0

ugh
      donderdag 17 april 2008 @ 16:02:47 #144
    55709 Stereotomy
    pi_58114022
    Oeps.
    pi_58114044
    Snappen doe ik het niet meer hoor.
    In NY gaat het schijnbaar ineens weer geweldig en in Philadelphia wordt het alleen maar dramatischer?
    Kunnen we nog wel wat met die cijfers.
    pi_58116180
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 13:25 schreef ItaloDancer het volgende:
    Ook wel gaaf

EURO-15 HANDELSOVERSCHOT FEB EUR 0,8 MRD; CONSENSUS -3,5
    Netjes... ondanks de dure olie.

Nederland en Duitsland voorop in de overschotten .
    pi_58116209
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 13:42 schreef jpjedi het volgende:

[..]

De VS heeft al decennia lang problemen om concurrerend hun producten aan te verkopen... zelfs met hun lage dollar .
    pi_58117766
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 17:34 schreef pberends het volgende:

[..]

De VS heeft al decennia lang problemen om concurrerend hun producten aan te verkopen... zelfs met hun lage dollar .
    Dat is wel weer waar.. Zo erg zelfs dat USAF de Airbus koopt.
    pi_58117961
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 18:42 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Dat is wel weer waar.. Zo erg zelfs dat USAF de Airbus koopt.
    .

Mhaow, vliegtuigen zijn nog een van de weinige dingen waar Amerikanen wel goed in zijn. Althans, energieonzuinige vliegtuigen .
      donderdag 17 april 2008 @ 18:56:47 #150
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_58118118
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 16:03 schreef ItaloDancer het volgende:
    Snappen doe ik het niet meer hoor.
    In NY gaat het schijnbaar ineens weer geweldig en in Philadelphia wordt het alleen maar dramatischer?
    Kunnen we nog wel wat met die cijfers.
    Ik heb 't vaker gezegd: die beurscijfers zijn net zo betrouwbaar als koffiedik.
    pi_58118700
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 09:37 schreef freud het volgende:

[..]

Maar wat is dan de correlatie tussen minder uitwijkmogelijkheden en meer schommelingen tussen de euro en de dollar? Omdat de euro nu een beter alternatief is? Valutaschommelingen worden doorgaans tegen een scala van munten getoetst namelijk.
    Ja, dat is dus precies mijn punt. Het aantal munten is afgenomen waardoor elke beweging nu plotseling gaat zitten in de verhouding tussen een kleiner aantal munten. En tussen de euro en dollar betekent dat dus grotere bewegingen op en neer dan we gewend zijn.
    pi_58118805
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 13:57 schreef De_Ananas het volgende:
    Heeft er iemand nog een linkje van dat de FED steeds meer genationaliseerd wordt? M'n docent zei van niet namelijk
    Helemaal niemand?

Zoiets was in een topic voorbij gekomen, ik weet het zeker!
    pi_58120188
    Tja, ik kan het wel voor je opzoeken, maar als ik het kan, kan jij het ook toch?
    Ik heb het niet bij de hand
    pi_58120338
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 20:16 schreef ItaloDancer het volgende:
    Tja, ik kan het wel voor je opzoeken, maar als ik het kan, kan jij het ook toch?
    Ik heb het niet bij de hand
    Er staan 10000 artikelen in een topic, ik zie door de bomen het bos niet meer
    pi_58123798
    Erg goede cijfers van Google, winststijging van 31%.
      donderdag 17 april 2008 @ 22:40:07 #156
    19479 Mr.J
    pi_58124182
    Yep, aftermarket 510 dollar al. Futs trekken aan.

Denk dat als Citigroup meevalt de kans op een grote crash for the moment weg is en alles de weg omhoog weer gaat vinden.
    pi_58124380
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 22:40 schreef Mr.J het volgende:

Denk dat als Citigroup meevalt de kans op een grote crash for the moment weg is en alles de weg omhoog weer gaat vinden.
    Eindelijk nog eens iemand die 't ook een beetje positief inziet
    pi_58124558
    Kan iemand aangeven waarom de verhouding Britse pond vs. euro zo snel is gedaald? De afgelopen 5 jaar was een euro ongeveer £0,67 waard maar dit is in een half jaar £0,80 geworden. Tussen het pond en de dollar is het verloop veel minder stabiel.
    Hoeveel zal dit de (euro)economie beïnvloeden? (Lijkt me dat bijv. producten/vakanties uit de eurozone duurder worden voor Britten?)
    When the student is ready, the teacher will appear.
    When the student is truly ready, the teacher will disappear.
      donderdag 17 april 2008 @ 22:55:36 #159
    19479 Mr.J
    pi_58124710
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 22:46 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Eindelijk nog eens iemand die 't ook een beetje positief inziet
    Ik lul ook maar naar mijn positie he.
    pi_58127883
    quote:
    Op donderdag 17 april 200822:40 schreef Mr.J het volgende:

Het is inderdaad strontgoedkoop geworden op te adverteren bij Google... in USD dan
    pi_58129593
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 20:22 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Er staan 10000 artikelen in een topic, ik zie door de bomen het bos niet meer
    probeer de site van mish eens. ik ga het zelf nu ook niet doen hoor. er staat me iets bij dat sudden debt er ook aleens mee kwam. dus: archieven zoeken bij mish en sudden debt succes!
      vrijdag 18 april 2008 @ 10:27:52 #162
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_58130891
    quote:
    U.K. Government May Issue Bonds for Banking Rescue, FT Says

April 18 (Bloomberg) -- The U.K. will probably issue bonds worth tens of billions of pounds to fund the Bank of England's plan to help U.K. banks raise cash, the Financial Times said.

The central bank is working on a program to accept mortgage-backed securities as collateral for government bonds for up to three years, the newspaper said.

But the bank has only 3 billion pounds ($5.97 billion) in gilts and other bonds on its balance sheet, according to its latest bulletin, in January, the FT said. So it will need to turn to the government to fund the rescue plan, the newspaper said.

The bailout plan could be worth as much as 50 billion pounds, though details are still being worked out, the FT said, citing one person familiar with the matter. The bank may accept securities backed by credit-card loans, the newspaper said.

Representatives of the bank and the U.K. Treasury declined to comment, the FT said.
    De grote bailout door de belastingbetaler in de UK zal binnenkort wel officieel worden aangekondigd
    Mijn reisverslagen
      vrijdag 18 april 2008 @ 10:34:06 #163
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_58131027
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 22:51 schreef Aether het volgende:
    Kan iemand aangeven waarom de verhouding Britse pond vs. euro zo snel is gedaald? De afgelopen 5 jaar was een euro ongeveer £0,67 waard maar dit is in een half jaar £0,80 geworden. Tussen het pond en de dollar is het verloop veel minder stabiel.
    Groot handelstekort (per hoofd van de bevolking meer dan de USA), overgewaardeerde huizenmarkt en de bailout van banken. De instorting van de £ is begonnen met de bailout van Northern Rock.
    quote:
    Hoeveel zal dit de (euro)economie beïnvloeden? (Lijkt me dat bijv. producten/vakanties uit de eurozone duurder worden voor Britten?)
    Hogere import inflatie maar wel meer concurrerende export.
    Voor mij is het een extra reden om nog even in de UK te blijven want door de dalende £ wordt het elke dag goedkoper.
    Mijn reisverslagen
      vrijdag 18 april 2008 @ 12:56:19 #164
    10119 appelsientje
    Het beste onder de zon
    pi_58134424
    Zo de dollar is opeens met 1 ct gestegen....
    Apart...
    pi_58134881
    cijfers citigroup:
    quote:
    Fors verlies voor Citigroup
    Citigroup, de grootste bank in de verenigde Staten, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een nettoverlies geleden van 5,11 miljard dollar.

Afschrijvingen
    De bank heeft de afgelopen drie maanden opnieuw miljarden dollars afgeschreven als gevolg van de kredietcrisis. Citigroup boekte in dezelfde periode in 2007 nog een nettowinst van 5 miljard dollar.

Verlies
    Het verlies per aandeel kwam uit op 1,02 dollar. Dat is meer dan analisten verwacht. Zij gingen uit van een verlies van 96 dollarcent per aandeel. Citigroup boekte verder een omzet van 13,2 miljard euro. Dat is een daling van 48% ten opzichte van dezelfde periode in 2007.
    (http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/2008/weken_2008/16/0418_1300_fors_verlies_citigroup.xml)

waarop gereageerd wordt met:
    quote:
    AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX loopt vrijdag verder op naar een winst van 1,5% nadat Citigroup de cijfers over het eerste kwartaal bekendmaakte, aldus handelaar Gert-Jan Geels van Eureffect. 'De cijfers impliceren een einde aan de onzekerheid over het effect van de impact van de financiele crisis. De belegger weet het nu, wil bevestiging van het gegeven dat het glas halfvol is, heeft tot die tijd de kaarten tegen de borst gehouden en krijgt nu die bevestiging en gaat over tot kopen. De omzetten zie je daarom ook meteen oplopen', aldus Geels. Het aandeel Citigroup noteert na de cijfers in Frankfurt 5,8% hoger. De AEX gaat vrijdag om circa 12.40 uur met 1,6% omhoog naar 469,09 punten. (ANS)
    http://www.beurs.nl/nieuws/artikel.php?id=256865&taal=NL

wat er al niet gedaan wordt om maar kunstmatig positief te blijven. op de een of andere manier moet ik aan die ene irakees denken die in die laatste oorlog minister van het een of ander was en stug bleef volhouden dat de irakezen heus aan het winnen waren............................

[ Bericht 2% gewijzigd door simmu op 18-04-2008 17:44:23 ]
    pi_58135514
    quote:
    Op vrijdag 18 april 200813:16 schreef simmu het volgende:
    cijfers citigroup:
    [..]

http://www.beurs.nl/nieuws/artikel.php?id=256865&taal=NL

wat er al niet gedaan wordt om maar kunstmatig positief te blijven. op de een of andere manier moet ik aan die ene irakees denken die in die laatste oorlog minister van het een of ander was en stug bleef volhouden dat de irakezen heus aan het winnen waren............................

"Er is geen crisis en de dollar gaat prima mensen!"
    pi_58137678
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 10:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Groot handelstekort (per hoofd van de bevolking meer dan de USA), overgewaardeerde huizenmarkt en de bailout van banken. De instorting van de £ is begonnen met de bailout van Northern Rock.
    [..]

Voor mij is het een extra reden om nog even in de UK te blijven want door de dalende £ wordt het elke dag goedkoper.
    En wat gaan ze exporteren dan? Ontslagen bankiers en winkelbediendes?
    pi_58138080
    quote:
    Op vrijdag 18 april 200815:20 schreef HiZ het volgende:

[..]

Die horken wil toch niemand hebben?
    pi_58138824
    1,57

Amsterdam door het dak, gesleurd wordt er, sjongejonge.
    pi_58138978
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 13:41 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

"Er is geen crisis en de dollar gaat prima mensen!"
    OMG ja die scene. Gaat ook de boeken in als een klassieker.
      vrijdag 18 april 2008 @ 16:17:10 #171
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_58139030
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 15:20 schreef HiZ het volgende:

[..]

Olie en gas, (financial) services, medicijnen, militaire equipment, dranken, tabaksproducten, etc
    Mijn reisverslagen
    pi_58139154
    quote:
    Op vrijdag 18 april 200816:15 schreef jpjedi het volgende:

[..]

OMG ja die scene. [afbeelding] Gaat ook de boeken in als een klassieker. [afbeelding]
    Hey, je zit in 'Incredible India'! (jajah, ik kijk tv )
    pi_58141871
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 16:22 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Hey, je zit in 'Incredible India'! (jajah, ik kijk tv )

He.. ja incredible beschrijft het vaak redelijk goed. En die reclame wordt je wel aardig beu... Geeft ook een erg natuurgetrouw beeld van India.

Heb je daar ook reclame om de 5 minuten en dan lke keer dezelfde?
    pi_58142145
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 10:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

[..]

Wel grappig dat het zo slecht met de UK gaat, het is namelijk een van de weinige EU-landen met een energie-overschot. Overigens zal dat overschot in de toekomst snel verdwenen zijn en zullen ze energie gaan importeren. Maar toch. Hoe kom je aan handelstekort als je zelfvoorzienend bent in energie
      vrijdag 18 april 2008 @ 18:50:17 #175
    pi_58142294
    Dollar is 2 ct gedaald vandaag
    pi_58142418
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 18:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Dollar is 2 ct gedaald vandaag
    gestegen.
    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
    pi_58142477
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 18:43 schreef pberends het volgende:

[..]

Wel grappig dat het zo slecht met de UK gaat, het is namelijk een van de weinige EU-landen met een energie-overschot. Overigens zal dat overschot in de toekomst snel verdwenen zijn en zullen ze energie gaan importeren. Maar toch. Hoe kom je aan handelstekort als je zelfvoorzienend bent in energie
    Ze hebben een tekort was vorig jaar nog op TV dat ze een groot tekort aan gas hadden en dat het bijna kritiek werd
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
      vrijdag 18 april 2008 @ 19:04:15 #178
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_58142717
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 18:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ze hebben een tekort was vorig jaar nog op TV dat ze een groot tekort aan gas hadden en dat het bijna kritiek werd
    De UK is netto importeur van gas en netto exporteur van olie
    Mijn reisverslagen
      vrijdag 18 april 2008 @ 19:30:01 #179
    pi_58143569
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 18:54 schreef Caesu het volgende:

[..]

gestegen.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_58143852
    Pfoe, Google nu +21%... (vol 13.9 miljoen) Amazon + 10%...

Ik neem aan dat als men Amerikaanse aandelen koopt met buitenlandse valuta, dat die valuta eerst in dollars moeten worden omgezet? Zou dat de koersstijging van de dollar kunnen verklaren?
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_58144019
    denk eerder grote beleggers, die overal snel hun winst uit halen- zei het in olie, goud, dollars of euro's. Dit zijn gewoon grote en snelle schommelingen die niet echt veel zeggen. Bijna te vergelijken met global warming

Toch wel raar dat de beurs in amerika nu omhoog gaat terwijl er toch wel best slecht nieuws is van citigroup?
    pi_58144178
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 19:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

De UK is netto importeur van gas en netto exporteur van olie
    Toch doen ze het niet slecht hoor:
    quote:
    Oil - production:
    1.861 million bbl/day (2005 est.)
    Oil - consumption:
    1.82 million bbl/day (2005 est.)

Natural gas - production:
    84.16 billion cu m (2005 est.)
    Natural gas - consumption:
    91.16 billion cu m (2005 est.)
    Maar ondertussen wel 111 miljard handelstekort hebben .
    pi_58144210
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 19:38 schreef Lyrebird het volgende:
    Pfoe, Google nu +21%... (vol 13.9 miljoen) Amazon + 10%...

Ik neem aan dat als men Amerikaanse aandelen koopt met buitenlandse valuta, dat die valuta eerst in dollars moeten worden omgezet? Zou dat de koersstijging van de dollar kunnen verklaren?
    Neen, omgekeerd. Mensen die dollars hebben die er terug euro's voor willen. En deze groep wordt alsmaar groter aangezien de dollar alsmaar goedkoper wordt. Vicieuze cirkel.
    pi_58144320
    Nee, hij bedoelt vandaag.
    Maar het is niet de verklaring Verklaring is winstnemingen + meer vertrouwen in de Amerikaanse economie...
    pi_58144329
    quote:
    Oil - production:
    164,800 bbl/day (2005 est.)
    Oil - consumption:
    1.732 million bbl/day (2005 est.)

Natural gas - production:
    11.49 billion cu m (2005 est.)
    Natural gas - consumption:
    82.64 billion cu m (2005 est.)
    Italië .
    pi_58144430
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 19:49 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Neen, omgekeerd. Mensen die dollars hebben die er terug euro's voor willen. En deze groep wordt alsmaar groter aangezien de dollar alsmaar goedkoper wordt. Vicieuze cirkel.
    Ik heb een aantal maanden geleden al mijn spaar-euro's omgezet in aandelen dollars (GOOG, RIG, PCU, BAC). Dat was tot gisteren een pijnlijke aangelegenheid, maar het lijkt erop dat dit een wijs besluit is geweest.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_58144734
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 19:56 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik heb een aantal maanden geleden al mijn spaar-euro's omgezet in aandelen dollars (GOOG, RIG, PCU, BAC). Dat was tot gisteren een pijnlijke aangelegenheid, maar het lijkt erop dat dit een wijs besluit is geweest.
    Ja, 1.5 cent winst per dollar Aleen wijs als het om een heel groot bedrag gaat en op een hele korte termijn of een met een heeeeeele sterke toekomstvisie.
    pi_58146469
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 20:09 schreef Billary het volgende:

[..]

Ja, 1.5 cent winst per dollar Aleen wijs als het om een heel groot bedrag gaat en op een hele korte termijn of een met een heeeeeele sterke toekomstvisie.

Nee, achteraf gezien was het zeker niet wijs. Qua dollar naar euro omwisseling sta ik nog steeds zwaar in het rood. Maar ik denk wel dat we de bodem langzamerhand bereikt hebben. De Amerikaanse huizenmarkt is flut en de banken doen het slecht, maar het bedrijfsleven tuft lekker voort.
    pi_58147780
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 21:11 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nee, achteraf gezien was het zeker niet wijs. Qua dollar naar euro omwisseling sta ik nog steeds zwaar in het rood. Maar ik denk wel dat we de bodem langzamerhand bereikt hebben. De Amerikaanse huizenmarkt is flut en de banken doen het slecht, maar het bedrijfsleven tuft lekker voort.
    Ik hoor andere geluiden vooral de automobiel/en motoren markt zit in zwaar weer net als de staal industrie en aanverwanten
      vrijdag 18 april 2008 @ 23:22:30 #190
    155616 Proximo
    For god, king & country
    pi_58150042
    Ik ben blij emt de aantrekkende dow
    Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
    pi_58150239
    iedere signaal van een aantrekkende economie zal resulteren in een hogere en hogere olieprijs, dus het credo voor de komende jaren is zuinige motoren en zuinige huizen bouwen
    pi_58151264
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 16:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Olie en gas, (financial) services, medicijnen, militaire equipment, dranken, tabaksproducten, etc
    Olie en gas worden niet beïnvloed door de waarde van het Britse Pond, tabaksproducten liggen ook eerder in de sfeer van de commodity waarvan de prijs - nagenoeg - niet zal worden bepaald door de waarde van het Pond terwijl het voor alcohol al niet veel anders ligt. Financial services, lijkt me niet dat dat op het ogenblik een sterk export artikel is. Hou je over wapens en medicijnen, toevallig de terreinen waarop de Britten de sterkste concurrentie zullen ondervinden van dat andere angelsaksische land waarvan de valuta nog sterker is gedaald.

Kortom; het VK heeft zijn schroeven en bouten industrie veel te veel verwaarloosd om de klappen die nu vallen in de service industrie ook maar een beetje op te kunnen vangen.

Ik schat zo in dat er een klein wondertje nodig is om de economie daar uit een zware depressie te houden. Daarnaast denk ik dat pariteit met de euro niet erg lang meer op zich zal laten wachten.
    pi_58151353
    quote:
    Op vrijdag 18 april 2008 21:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik hoor andere geluiden vooral de automobiel/en motoren markt zit in zwaar weer net als de staal industrie en aanverwanten
    Klopt. Niet alles draait even fris. Sectoren waar intensief gebruik wordt gemaakt van (laag-betaalde) arbeid hebben het moeilijk. Hier wordt een fabriek van GE gesloten waar koelkasten (!) gemaakt worden. Tweehonderd man op straat.

O ja, wat denken jullie van Boeing? Die moeten met het met de lage dollar heel gemakkelijk krijgen om hun vliegtuigen te verkopen. Ze hebben in het segment van grotere vliegtuigen alleen Airbus tegen zich, die met een dure euro kampen.
    pi_58151931
    quote:
    Op zaterdag 19 april 2008 00:16 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Klopt. Niet alles draait even fris. Sectoren waar intensief gebruik wordt gemaakt van (laag-betaalde) arbeid hebben het moeilijk. Hier wordt een fabriek van GE gesloten waar koelkasten (!) gemaakt worden. Tweehonderd man op straat.

O ja, wat denken jullie van Boeing? Die moeten met het met de lage dollar heel gemakkelijk krijgen om hun vliegtuigen te verkopen. Ze hebben in het segment van grotere vliegtuigen alleen Airbus tegen zich, die met een dure euro kampen.
    Vandaar dat Airbus overweegt om productie-faciliteiten in de VS te gaan opzetten. Boeing kan de borst gaan natmaken.
    pi_58153601
    quote:
    Op zaterdag 19 april 2008 00:42 schreef HiZ het volgende:

[..]

Vandaar dat Airbus overweegt om productie-faciliteiten in de VS te gaan opzetten. Boeing kan de borst gaan natmaken.
    Via Northrop Grumman?
    pi_58153815
    Airbus planned produktie in US voor het USAF contract en zijn niet zo enorm gevoelig voor de koers vanwege de raw material markt die ook in Dollars is.

[ Bericht 15% gewijzigd door jpjedi op 19-04-2008 10:07:32 ]
    pi_58154299
    in http://www.usnews.com/art(...)-you-be-worried.html de mededeling dat gepensioneerde controllers teruggehaald worden in actieve dienst, compleet met "waar moet ik op letten mbt mijn spaarcentjes en failliette banken".........

maar er is niks aan de hand hoor!
    pi_58154641
    quote:
    Op vrijdag 18 april 200819:56 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik heb een aantal maanden geleden al mijn spaar-euro's omgezet in aandelen dollars (GOOG, RIG, PCU, BAC). Dat was tot gisteren een pijnlijke aangelegenheid, maar het lijkt erop dat dit een wijs besluit is geweest. [afbeelding]
    slim, slim...
    pi_58154801
    quote:
    Op zaterdag 19 april 2008 09:58 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

slim, slim...
    heel slim; zie de post die ik erboven zette maar laten we eens zelf speculeren en "wat als" spelen. wat zijn de mogelijkheden nu nog om het verlies te beperken? snel eruit nu het nog kan, of meer de "hang on in there!"-tactiek? ik zie namelijk toch echt op redelijk korte termijn een stevige neergang, zoniet een crash (denk aan de sluipcrash van laatst!). de economische vooruitzichten zijn ronduit beroerd, waarmee de hele boel nu toch echt lijkt te drijven op speculaties, itt gezonde fundamentele principes! kijk, als dit de pijn was zit je goed, maar als je nu echt eerlijk kijkt naar de data, heeft dat scenario dan eigenlijk wel een reeele bestaanskans?
      zaterdag 19 april 2008 @ 16:29:26 #200
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_58160355
    quote:
    Weber says ECB must act if inflation stays high
    Sat Apr 19, 2008 8:20am EDT

BERLIN (Reuters) - Wage and fiscal policy in the euro zone could buoy inflation and the European Central Bank may need to act, ECB Governing Council member Axel Weber said in a newspaper interview released on Saturday.

"I am concerned that, with regard to the conduct of wage and fiscal policy, the recent temporary heightened inflation rate could be consolidated for longer than is necessary above the tolerance level of the Eurosystem," Weber said.

"Should indications of this increase, we must react with interest rate policy," he added in an interview with Germany's Welt am Sonntag. "We are therefore observing the current wage agreements and finance policy decisions very closely."

The ECB has kept interest rates at 4 percent for the last 10 months while the U.S. Federal Reserve, the Bank of England and the Bank of Canada have cut their benchmark rates in the face of accelerating inflation and uncertainty about the impact of a global credit crisis on the world economy.

Another ECB Governing Council member, Austria's Klaus Liebscher, told Reuters on Friday that no room exists to cut euro zone interest rates and rate rises could not be ruled out.

Weber told Welt am Sonntag: "Our primary goal is price stability."

Surging energy and food prices pushed euro zone inflation to a new high of 3.6 percent in March, well above the ECB's target of just below 2 percent.

"We must make sure that inflation expectations remain stable, and that the higher prices now do not lead to higher wages and salaries. Because that would inevitably start off a wage-price spiral," Weber said.

bron: Reuters
    Dat is duidelijke taal, zeker voor een centrale bank. Dus de ECB kijkt momenteel eerder naar rente verhogen dan rente verlagen.

ECB
    Mijn reisverslagen
    pi_58160763
    Mwah, dit is alleen Weber, er zijn er nog wel enkele die er enigszins op gezinspeeld hebben, maar ik denk niet dat de rest van het Governing Council zo makkelijk over te halen is. Ik denk dat ze liever niets doen, krijg je het minste gezeik van Tenminste, voorlopig dan. Misschien deze zomer ergens als het duidelijker is hoe hard (of "zacht") de Europese economie getroffen wordt. Maar een renteverlaging zit er zeker niet in nee.

Wel weer bullish voor de euro. Mag ie dan "eindelijk" eens door de 1,60?
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 19 april 2008 @ 19:10:51 #202
    862 Arcee
    Look closer
    pi_58163271
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
      zaterdag 19 april 2008 @ 21:24:04 #203
    37777 Sigmund_Freud
    Whats On a Mans Mind
    pi_58166426
    quote:
    Op zaterdag 19 april 2008 16:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

ECB kijkt momenteel eerder naar rente verhogen dan rente verlagen.
    Als de ECB de rente verhoogd wat betekend dat dan voor de rente op de spaar rekeningen en de hypotheek rentes ? In hoe verre is dat gecorreleerd met elkaar ?

Ik meende wel een gehoord te hebben dat de hypotheek rente wordt afgeleid van een 10 - jaars staat obligatie.

[ Bericht 11% gewijzigd door Sigmund_Freud op 19-04-2008 22:00:33 ]
      zaterdag 19 april 2008 @ 23:46:10 #204
    89730 Drugshond
    pi_58172396
    quote:
    Op zaterdag 19 april 200823:46 schreef Drugshond het volgende:
    Nog ff en de kredietcrisis is doorgeslagen tot een inflatie crisis. Die qua bubbel nog groter is.
    maar maar... de creditcrisis was toch bijna over?

( )
    pi_58172798
    quote:
    Op zaterdag 19 april 2008 23:46 schreef Drugshond het volgende:
    Nog ff en de kredietcrisis is doorgeslagen tot een inflatie crisis. Die qua bubbel nog groter is.
    "Bubbel"?
    pi_58176693
    quote:
    Op zaterdag 19 april 2008 21:24 schreef Sigmund_Freud het volgende:

[..]

Als de ECB de rente verhoogd wat betekend dat dan voor de rente op de spaar rekeningen en de hypotheek rentes ? In hoe verre is dat gecorreleerd met elkaar ?

Ik meende wel een gehoord te hebben dat de hypotheek rente wordt afgeleid van een 10 - jaars staat obligatie.
    Dat wisselt per hypotheek. Mijn hypotheekrente wordt afgeleid van de euribor-rente op de laatste werkdag van de maand. Die is dus de laatste maanden stevig omhoog gegaan terwijl de ECB rentevoet gelijk is gebleven.
      zondag 20 april 2008 @ 15:16:18 #208
    37777 Sigmund_Freud
    Whats On a Mans Mind
    pi_58179020
    quote:
    Op zondag 20 april 2008 13:39 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat wisselt per hypotheek. Mijn hypotheekrente wordt afgeleid van de euribor-rente op de laatste werkdag van de maand. Die is dus de laatste maanden stevig omhoog gegaan terwijl de ECB rentevoet gelijk is gebleven.
    Ik bedoelde met hypotheek rente dat de euribor wordt afgeleid van obligaties, met veel onsrust op de beurs, veel beleggers die in obligaties duiken zou de hypotheek rente toch lager moeten worden worden ?
      maandag 21 april 2008 @ 07:34:02 #209
    89730 Drugshond
    pi_58195830
    quote:
    Get Ready for Bank of America (BAC)
    thestockmasters.com
    If Citigroup (NYSE:C) shares can move 5% on a $5 billion Q1 loss, how bad can Bank of America Corp. (NYSE:BAC) shares be hit if Monday's earnings report is bad or fair? What if the earnings call goes well, imagine the one day gain? Financials are putting up horrible numbers, yet their stocks are holding up and moving into positive gains, what gives?

Let's review what the Street is expecting for Monday's earnings call via Forbes.com:

EXPECTATIONS: Analysts polled by Thomson Financial forecast profit of 41 cents per share for the first quarter, compared with earnings $1.16 per share for the same period last year.

ANALYST TAKE: Lehman Brothers analyst Jason Goldberg wrote in a client note it will be tough for Bank of America to meet expectations for the quarter. The bank's books are vulnerable to $18 billion in leveraged loans, $15.7 billion in commercial mortgage-backed securities, and $8.2 billion in subprime collateralized-debt obligations.

These are all investments that have been hammered by the liquidity crisis plaguing financial markets.

Goldberg also expects Bank of America to uncover more bad loans in its credit card and home-equity lending divisions, leading to further credit deterioration on the company's balance sheet.

WHAT'S AHEAD: Bank of America Corp.'s $4 billion deal to buy Countrywide Financial Corp. is not expected to close until the third quarter.

After Bank of America reported profit for the fourth quarter, Chief Executive Kenneth Lewis said he expects economic growth in the first half of this year to be "anemic at best."

The 52-week range for BofA is between $52 and $33, in the last 6 months the stock has been up and down thanks to a volatile market:

The Masters believe the stock will hold up on Monday's call and let's not forget about BofA's dividend of just less than 7%. Going into the call we are going to wait for the Market's reaction before issuing a Buy, it's just too risky. However, the recent reports by Financials putting out crap numbers gives us faith that the worse may be over for BAC.

Bank of America still wears the crown as the second-largest U.S. bank and the largest U.S. credit card issuer, something to keep in mind should you make a position in the coming weeks.
    quote:
    FallOut: Bank of America

bankimplode.com
    Bank of America’s pre-earnings aftermath (yes we just made that phrase up) has already left a mark whose deepening impression threatens several aspects of the larger economy. By the time the bank reports in the morning, many of its assets will have been revealed to be crushed under the burgeoning weight of the credit crisis:

Lehman Brothers analyst Jason Goldberg wrote in a client note it will be tough for Bank of America to meet expectations for the quarter. The bank’s books are vulnerable to $18 billion in leveraged loans, $15.7 billion in commercial mortgage-backed securities, and $8.2 billion in subprime collateralized-debt obligations.

The bank’s response has been to tighten up on credit itself, and as other banks join ranks, the shots will be heard around the global economy. To begin, Bank of America was one of several to abandon making private student loans:

Bank of America on late Thursday said it would exit the private student loan business, but continue to make loans backed by a federal loan program for students.

Boy, doesn’t that just about characterize all lending nowadays? The thin veneer of “free market capitalism” on top of our omnipresent implied government guarantees has been dissolved away, leaving the real thing in all its naked fascist (or is that socialist?) glory.

The next causality is Sears Holdings Corp:

Sears Holdings Corp. which operatesKmart and Sears stores, said in a filing with the Securities and Exchange Commission on Friday that Bank of America will not renew its $1 billion long-term credit amendment under its existing terms.

And not to be outdone, Bank of America’s acquisition price of Countrywide Financial Corp. is also threatened by credit problems at the mortgage lender:

…weak credit trends could endanger the final sale price.

Countrywide is likely to report rising defaults among its option ARM portfolio, as well as other mortgage product holdings

The bank’s bogus assets are being written down as the global ponzi scheme is seizing up. They of course aren’t alone in this trend, but so much for the old saw that “the retail banks will be fine”.
    Ben benieuwd,
    1e kwartaalcijfers Bank of America (15:30)
    pi_58197778
    quote:
    Op zaterdag 19 april 2008 23:46 schreef Drugshond het volgende:
    Eigenlijk zou een kredietcrisis moeten lijden tot lagere inflatie omdat er minder krediet beschikbaar is .
    pi_58197982
    De inflatie wordt m.n. aangejaagd door voedsel- en energieprijzen. Ik zie daar persoonlijk geen bubble in.
    pi_58199077
    quote:
    Op maandag 21 april 2008 10:28 schreef ItaloDancer het volgende:
    De inflatie wordt m.n. aangejaagd door voedsel- en energieprijzen. Ik zie daar persoonlijk geen bubble in.
    idd dat blijft zo nog wle even
      maandag 21 april 2008 @ 11:24:37 #213
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_58199126
    quote:
    Als je kijkt naar de voorraden van bv. metalen, dan lijkt het erop dat er eerder gewoon echte schaarste is.
    pi_58200483
    Kan iemand mij uitleggen waarom de kreditcrisis voorbij zou zijn terwijl de korte rente nog altijd boven de lange rente ligt?
    pi_58200520
    quote:
    Op zondag 20 april 2008 15:16 schreef Sigmund_Freud het volgende:

[..]

Ik bedoelde met hypotheek rente dat de euribor wordt afgeleid van obligaties, met veel onsrust op de beurs, veel beleggers die in obligaties duiken zou de hypotheek rente toch lager moeten worden worden ?
    Ik had ook iets duidelijker moeten zijn in de zin dat ik doelde op de eenmaands-euribor. Maar ik zie over de gehele linie nog altijd geen daling optreden.

Wat volgens mij nog altijd betekent dat de banken elkaar nog altijd niet vertrouwen. En volgens mij is dat de definitie van een kredietcrisis.

[ Bericht 6% gewijzigd door HiZ op 21-04-2008 13:15:24 ]
      maandag 21 april 2008 @ 13:18:35 #217
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_58201356
    quote:
    Een belangrijke factor in de huidige commodities bubble is het feit dat de reeele rente negatief is. Daardoor zie je dat er op grote schaal commodities worden opgeslagen in een poging om waarde te behouden. Dit leidt tot schaarste.

Kijk naar de US, waar de rente duidelijk onder de inflatie ligt. China maakt het natuurlijk helemaal bont met rentes van rond de 4% terwijl de inflatie 9% is. Koppel dat aan dalende aandelen- en onroerend goed markten en je ziet dat er weinig alternatief is om 'waarde' te beschermen.

Commodities zijn de nieuwe bubble, en om die leeg te laten lopen moet je zorgen dat de reeele rente weer significant boven nul komt te liggen. Alleen doen centrale banken momenteel precies het omgekeerde.
    Mijn reisverslagen
    pi_58204621
    quote:
    NEW YORK- Bank of America, de op een na grootste van de Verenigde Staten, heeft de nettowinst in het eerste kwartaal van dit jaar met 77 procent zien dalen tot 1,21 miljard dollar.
      FOK!fotograaf maandag 21 april 2008 @ 17:10:57 #219
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_58205930
    -77%... Als daar geen reactie op komt!
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    pi_58206175
    quote:
    Op maandag 21 april 2008 17:10 schreef freud het volgende:
    -77%... Als daar geen reactie op komt!
    Het valt nogal mee, -2.75%. BAC is een van de weinig banken in de VS die nog winst maakt en heeft daardoor een betere concurentiepositie. Het zou eigenlijk ook niet zo gek zijn als ze van dat voordeel gebruik maken en een andere bank opkopen.
    pi_58207758
    quote:
    De EU wil nu wel de braakliggende terreinen gaan gebruiken. Dit kan de prijzen wel droppen lijkt me.
    pi_58207820
    quote:
    Op maandag 21 april 2008 18:53 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

De EU wil nu wel de braakliggende terreinen gaan gebruiken. Dit kan de prijzen wel droppen lijkt me.
    En de landbouw subsidies dan??
    als ze allemaal graan gaan telen of koeien melken

Dat gaat vele miljarden aan subsidieskosten
    Afgezien daarvan zijn er melkquota en graan quota en wijnquota
    dus ze mogen niet meer produceren dan nu.

De Franse boeren zetten alles op de kop
    pi_58207874
    quote:
    Op maandag 21 april 2008 18:55 schreef henkway het volgende:

[..]

En de landbouw subsidies dan??
    als ze allemaal graan gaan telen of koeien melken

Dat gaat vele miljarden aan subsidie skosten
    Afgezien daarvan zijn er melkquota en graan quota en wijnquota
    dus ze mogen niet meer produceren dan nu
    Nu krijgen boeren geld voor land dat ze braak laten liggen (te gek voor woorden ja . Duitsland pleit ervoor om het braakliggende land te gaan gebruiken en volgens mij zijn er meer landen voorstander van. Hoe ze dit willen oplossen weet ik niet echt maar het lijkt me dat boeren nu dikke winsten kunnne maken als ze de productie omhoog gooien.
      FOK!fotograaf maandag 21 april 2008 @ 19:23:07 #224
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_58208476
    quote:
    Op maandag 21 april 2008 17:25 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het valt nogal mee, -2.75%. BAC is een van de weinig banken in de VS die nog winst maakt en heeft daardoor een betere concurentiepositie. Het zou eigenlijk ook niet zo gek zijn als ze van dat voordeel gebruik maken en een andere bank opkopen.
    In het land der blinden... zeg maar?
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
      maandag 21 april 2008 @ 21:49:01 #226
    19479 Mr.J
    pi_58212336
    Precies 117 geweest vandaag.

Hoog 117,0000 14:39

Dan vraag ik mij toch af waarom RDS nu al niet op 30+ staat.
    pi_58213261
    Op veel meer dan 117, na 20 uur mjah maakt niet uit. Ja RDS is een kutfonds.
      maandag 21 april 2008 @ 22:26:17 #228
    19479 Mr.J
    pi_58213550
    Dan is Binck even van slag.
    pi_58213792
    Hmmm ja ik zie het ja. Nee bij Binck is er nu de juni future... misschien is er nog een eerdere future die hoger staat? Of zijn er maar driemaandsfutures op olie? Ik weet het niet mjah het zal wel.
      dinsdag 22 april 2008 @ 08:33:13 #230
    10119 appelsientje
    Het beste onder de zon
    pi_58219507
    Hey de Dollar/euro grafiek doet het niet...

Juist vandaag als de Euro door de $1,60 gaat
    pi_58219668
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 08:33 schreef appelsientje het volgende:
    Hey de Dollar/euro grafiek doet het niet...

Juist vandaag als de Euro door de $1,60 gaat
    Die wordt automagisch uitgeaschakeld zodat niemand er ooit achter zal komen..
      FOK!fotograaf dinsdag 22 april 2008 @ 08:52:59 #232
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_58219752
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 08:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die wordt automagisch uitgeaschakeld zodat niemand er ooit achter zal komen..
    Hmm, topicje aanmaken in BNW?
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
      dinsdag 22 april 2008 @ 11:11:26 #234
    38496 Perrin
    Toekomst. Made in Europe.
    pi_58222342
    Verrassend eerlijk CNBC filmpje:
    "Parade of Potential Horribles"

Oh, en de euro nadert $1,60 weer in rap tempo:

[ Bericht 41% gewijzigd door Perrin op 22-04-2008 11:24:19 ]
    And what rough beast, its hour come round at last,
    Slouches towards Bethlehem to be born?
    pi_58222820
    Jezus man... welke mongool loopt de dollar zo te ondersteunen?
    pi_58223025
    quote:
    Op dinsdag 22 april 200811:33 schreef pberends het volgende:
    * indahnesia.com ontkent in alle toonaarden
    pi_58223185
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 11:33 schreef pberends het volgende:
    De dollar staat op het laagste niveau ooit tegenover de euro. Wat is de aanleiding om nu, vandaag, deze week, deze maand, nog euro's te kopen / van je dollars af te willen?
      dinsdag 22 april 2008 @ 11:58:31 #238
    89730 Drugshond
      FOK!fotograaf dinsdag 22 april 2008 @ 11:59:18 #239
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_58223346
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 11:51 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

De dollar staat op het laagste niveau ooit tegenover de euro. Wat is de aanleiding om nu, vandaag, deze week, deze maand, nog euro's te kopen / van je dollars af te willen?
    Dat er bepaalde geld drukkende instanties zijn die niet willen dat de psychologische barrière van 1.60 doorbroken wordt...
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    pi_58223499
    Je quote denk ik de verkeerde
    pi_58223514
    quote:

wat is de aanleiding van de grote inflatie in zimbabwe, daar blijft de koers maar door duikelen, waarom zou er een stabiele zone rond de 1.60 moeten zitten in de wisselkoers?
    pi_58223703
    quote:
    Op dinsdag 22 april 200811:59 schreef freud het volgende:

[..]

Dat er bepaalde geld drukkende instanties zijn die niet willen dat de psychologische barrière van 1.60 doorbroken wordt...
    Maar die bepaalde gelddrukkende instanties trekken dan toch aan het kortste eind vrees ik
    pi_58223740
    Ik zeg niet dat er een stabiele zone moet zitten rond de 1,60... maar dat er maar vanuit wordt gegaan dat de dollar wel even in een fiks tempo verder blijft duikelen... dit is al best beroerd, en de markt kijkt vooruit, wat is er voor reden om aan te nemen dat de situatie nu slechter is dan een maand geleden? Die is er niet...

En Zimbabwe
    pi_58226668
    quote:

[..]

De VS blijven een torenhoog handelstekort hebben. Dat betekent simpelweg dat ze nog steeds miljarden dollars per dag nodig hebben om de overconsumptie te financieren. De EU heeft dat niet nodig, want die heeft een redelijk keurig huishoudboekje. Daarom zou de dollar allang door de 1,60 gezakt moeten zijn.
    pi_58228790
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 14:27 schreef pberends het volgende:

[..]

De VS blijven een torenhoog handelstekort hebben. Dat betekent simpelweg dat ze nog steeds miljarden dollars per dag nodig hebben om de overconsumptie te financieren. De EU heeft dat niet nodig, want die heeft een redelijk keurig huishoudboekje. Daarom zou de dollar allang door de 1,60 gezakt moeten zijn.
    Maar dat is niks nieuws, dat is allemaal al bekend...
    Je moet er in de markt vanuit gaan dat alles wat bekend is, in de koers verwerkt is.
    pi_58228801
    over 3 minuten existing home sales
    pi_58228943
    U.S. existing-home sales fall 19.3% in past year
    U.S. March existing-home median price down 7.7% in past year
    U.S. March existing-home inventories up 1%; 9.9-month supply
    U.S. March existing-home sales fall 2% to 4.93M as expected
    pi_58229716
    Tuurlijk is dat wel rooskleurig. Het kan toch nog slechter? En er is openheid van zaken!
    ...
    Die 1,60 is nu heel dichtbij, ik heb 1,5991 voorbij zien komen...

[ Bericht 11% gewijzigd door en_door_slecht op 22-04-2008 16:41:21 ]
      dinsdag 22 april 2008 @ 16:35:54 #251
    188734 Revolution-NL
    VOC Mentaliteit
    pi_58229792
    Mijn Windows Sidebar laat nu 1.600 zien
    pi_58230010
    We zijn er!
    pi_58230064
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 16:35 schreef Revolution-NL het volgende:
    Mijn Windows Sidebar laat nu 1.600 zien
    Volgens mij is dat een afronding, want hier ben ik nog geen 1.6000 tegen gekomen. En die lijkt toch redelijk real time.
    pi_58230070
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 16:45 schreef Xith het volgende:
    We zijn er!
    Ik zie nog geen 1,60 anders ..Bloomberg zegt 1,5991
    pi_58230096
    1,5992
      dinsdag 22 april 2008 @ 16:54:31 #256
    55709 Stereotomy
    pi_58230197
    En we gaan weer naar benee
    pi_58230222
    Chinezen zullen lachen, die hadden naar't schijnt toch zo'n shitload aan dollars dat ze de hele economie met een vingerknip op z'n gat zou kunnen krijgen?
    Devalueert ook .

Nuja, meer te zien als een economisch WMD maar toch .
      dinsdag 22 april 2008 @ 16:59:38 #258
    10119 appelsientje
    Het beste onder de zon
    pi_58230299
    Oef.... dat was echt net niet...
    pi_58230374
    FxStreet geeft 1,6002 als high, bij Marketwatch hebben ze een nieuws item "Euro rises to new record high vs. dollar of $1.5999". Njah die éénhonderdste
      dinsdag 22 april 2008 @ 17:07:29 #260
    88064 Undergod
    Houd u van toffees?
    pi_58230434
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 17:03 schreef ItaloDancer het volgende:
    FxStreet geeft 1,6002 als high, bij Marketwatch hebben ze een nieuws item "Euro rises to new record high vs. dollar of $1.5999". Njah die éénhonderdste
    als ik tel met; 1 tiende, 1 honderste, 1 duizendste, 1 tienduizendste, dan kom ik uit op de laatste
    Noise is all relative to the silence preceding it
    pi_58230452
    Verwarring maar "some electronic trading platforms" zijn er voor mij meer dan genoeg
    quote:
    SAN FRANCISCO (MarketWatch) -- The euro hit a new record high against the dollar Tuesday, breaking through the key $1.6 level on some electronic trading platforms to a high of $1.6004. According to FactSet Research data, the European unit rose as high as $1.5999, its highest level since the euro began trading in January 1999. "The subsequent break of huge 1.6000 barriers has seen heavy profit-taking," wrote currency analysts at Action Economics. The euro was last buying $1.5971.
    pi_58230478
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 17:07 schreef Undergod het volgende:

[..]

als ik tel met; 1 tiende, 1 honderste, 1 duizendste, 1 tienduizendste, dan kom ik uit op de laatste
    Eén honderdste cent
    pi_58230525
    Ach, nu zegt men ineens weer dat het ergste van de kredietcrisis nog niet geleden is dusja...
    pi_58230553
    hehe.. die 1,60 is dus echt een zware barriere om te nemen.
    pi_58230633
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 17:14 schreef HiZ het volgende:
    Helemaal niet, 't zou al aan de 1,65 gezeten kunnen hebben maar een of ander plunge protection team biedt nog dapper weerstand. Die ketel met tovergeld zal ook wel bijna uitgeput zijn gezien dat 't telkens dichterbij komt...
    pi_58230649
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 17:08 schreef ItaloDancer het volgende:
    Verwarring maar "some electronic trading platforms" zijn er voor mij meer dan genoeg
    [..]

Mooie post voor de FP... onduidelijkheid over dollarkoers .
    pi_58230736
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 17:17 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Helemaal niet, 't zou al aan de 1,65 gezeten kunnen hebben maar een of ander plunge protection team biedt nog dapper weerstand. Die ketel met tovergeld zal ook wel bijna uitgeput zijn gezien dat 't telkens dichterbij komt...
    Eh, eigenlijk was het dus gewoon een feitelijke vaststelling. De barriere van 1,60 is bij herhaling in beeld geweest en steeds niet (echt) gehaald. De reden waarom dat zo is staat van die vaststelling helemaal los.
    pi_58230808
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 17:18 schreef pberends het volgende:

[..]

Mooie post voor de FP... onduidelijkheid over dollarkoers .
    Eén of andere ..... had vorige week al gepost over dat de euro bijna 1,60 waard was, ik ga niet nog een bericht doen bovendien heb ik er geen tijd voor, eerst mijn eigen forum even

Overigens als de 1,60 er nog niet staat, dan komt ie er zo aan, we zijn weer op de weg terug van het herstel (1,5990 RT)
    pi_58230932
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 17:14 schreef HiZ het volgende:
    Een aantal valutahandelaren hebben volgens mij last van obstipatie...
      dinsdag 22 april 2008 @ 17:32:33 #270
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_58230996
    nu is ie er duidelijk overheen, met 1.6012
      dinsdag 22 april 2008 @ 17:32:40 #271
    55709 Stereotomy
    pi_58230998
    Nu toch echt verdomme bijna hoor
    pi_58231014
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 15:57 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Maar dat is niks nieuws, dat is allemaal al bekend...
    Je moet er in de markt vanuit gaan dat alles wat bekend is, in de koers verwerkt is.
    Dat het bekend is doet er niet toe. Als je keer op keer handelstekort laat zien kan de dollar alleen maar omlaag tegenover de euro.
      dinsdag 22 april 2008 @ 17:33:40 #273
    55709 Stereotomy
    pi_58231029

Volgens dit ding wel iig.
    pi_58231071
    En weer terug
    pi_58231083
    quote:
    Hoge olieprijs ’gigantische zeepbel’

22 Apr 08, 10:06

AMSTERDAM (DFT) - De olieprijs op de termijnmarkt schommelde gisteren op en neer na in de ochtend een record van $117,60 per vat te hebben genoteerd. De prijsexplosie wordt volgens The Wall Street Journal/De Financiële Telegraaf toegeschreven aan de lage dollarkoers en onrust in Nigeria. Maar veel kenners van de oliemarkt spreken van een kolossale zeepbel: op grond van vraag en aanbod ligt een prijs van $80 meer in de rede.

Andere berichten die de olieprijs gisteren verder omhoog duwden waren de aanval op een Japanse olietanker in het Midden-Oosten en de opstelling van Saoedi-Arabië, dat zegt de capaciteit na 2009 niet verder te zullen uitbreiden. De grootste olieproducent van de wereld na Rusland vreest dat de opkomst van biobrandstof en andere alternatieve energiedragers de vraag naar fossiele brandstoffen en de winstgevendheid van nieuw te ontwikkelen olievelden zal verminderen Het huidige meerjarenplan, waarbij $50 miljard is geïnvesteerd in nieuwe projecten, wordt volgend jaar afgerond.

Het Internationale Energie Agentschap in Parijs heeft de prognose voor de wereldwijde vraag naar olie dit jaar verlaagd met 460.000 vaten naar 87,2 miljard vaten per dag. Dat is slechts 1,3 miljoen vaten meer dan vorig jaar. Volgens het agentschap neemt de aanvoer uit landen buiten de OPEC met 815.000 vaten per dag toe, de sterkste groei sinds 2004.

De meeste handelaren op de olietermijnmarkt en analisten zijn verrast door de snelle stijging van de olieprijs, nu al ruim 20% vanaf het begin van het jaar. „Persoonlijk denk ik dat dit de moeder van alle zeepbellen is”, zegt Michael Lynch, president van een Amerikaans consultantkantoor op het gebied van energiebeleid. Hij verwacht dat de olieprijs eind juni al tot $80 per vat gedaald zal zijn, en op de lange duur nog verder zal dalen richting $50 als het nog beschikbare aanbod in landen als Irak, Nigeria en Venezuela op de markt komt.

De olieconsumptie in de VS is dit jaar 1,9% lager dan vorig jaar, en die daling zal doorzetten als de economie afzwakt, mede door toedoen van de hoge olieprijs.

Volgens Lynch rechtvaardigt de wet van vraag en aanbod een prijs van $30 à $40 per vat. De spanningen op de oliemarkt en instabiele exportlanden zou dat bedrag redelijkerwijs kunnen verdubbelen. De huidige stijging tot $117 in de afgelopen weken vond plaats terwijl op basis van de fundamentele factoren juist een daling voor de hand had gelegen, stelt Lynch.
    http://www.dft.nl/nieuws/(...)_zeepbel_rsquo_.html
    pi_58231277
    quote:
    Staat 87.2 miljard
    pi_58231282
    pberends er is een apart olietopic: Olieprijs op recordhoogte: 117 dollar
      dinsdag 22 april 2008 @ 17:47:02 #278
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_58231370
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 17:32 schreef Grumpey het volgende:
    nu is ie er duidelijk overheen, met 1.6012
    Inderdaad:
    pi_58231645
    The euro rose to a new record high against the dollar of $1.6007 Tuesday, in line with a surge in crude-oil futures, which came within 26 cents of $120 a barrel.
      dinsdag 22 april 2008 @ 18:08:25 #280
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_58231739
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 18:02 schreef ItaloDancer het volgende:
    The euro rose to a new record high against the dollar of $1.6007 Tuesday, in line with a surge in crude-oil futures, which came within 26 cents of $120 a barrel.
    Dat is nog maar ¤75
      dinsdag 22 april 2008 @ 18:10:36 #281
    10119 appelsientje
    Het beste onder de zon
    pi_58231795
    Nice toch nog de $1.60
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 april 2008 @ 18:11:03 #282
    862 Arcee
    Look closer
    pi_58231810
    quote:
    Euro meer dan 1,60 dollar waard

` De euro is voor het eerst meer dan
    1,60 dollar waard.De munt steeg vandaag
    na uitspraken van bestuurders van de
    Europese Centrale Bank.Die zeiden dat
    ze vastbesloten zijn de inflatie terug
    te brengen tot 2 procent.De gemiddelde
    inflatie in de eurozone is 3,6 procent.

Om de inflatie te verlagen,is een hoge
    rente nodig.Die maakt de euro duurder.
    De laatste tijd is de rente in de VS
    fors verlaagd,maar de ECB hield de
    rente op 4 procent.

De euro kostte bij de introductie in
    1999 1,17 dollar.In oktober 2000 kwam
    de koers op het laagste niveau:0,82
    dollar.
    Eindelijk dan toch. 1.60.
    pi_58231858
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 18:08 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat is nog maar ¤75
    Zo "maar" is dat niet hoor de olieprijs stijgt nog harder dan de dollar zakt.
    pi_58231910
    Optimistische voorspelling: de opmars van de euro komt tot een rap einde. 1.65 misschien 1.70, maar dan hebben we het gehad.
      dinsdag 22 april 2008 @ 18:18:29 #285
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_58231946
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 18:13 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Zo "maar" is dat niet hoor de olieprijs stijgt nog harder dan de dollar zakt.
    Genoeg om de stijging van de benzineprijzen in de EU te rechtvaardigen?
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 18:15 schreef Lyrebird het volgende:
    Optimistische voorspelling: de opmars van de euro komt tot een rap einde. 1.65 misschien 1.70, maar dan hebben we het gehad.
    Ik denk dat dat heel erg afhangt van de uitslag van de verkiezingen in de VS.
    pi_58232114
    quote:
    TJa, ik herriner me Evil_Jur nog die zei dat de 1.45/1.50 wel de max zou zijn...
    pi_58232648
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 18:18 schreef remlof het volgende:

[..]

Genoeg om de stijging van de benzineprijzen in de EU te rechtvaardigen?
    [..]
    Dat nooit, want olieconcerns maken meer winst bij hoge olieprijzen => consument betaalt
    pi_58232709
    quote:
    April 22 (Bloomberg) -- The euro surpassed $1.60 for the first time after European Central Bank governing council member Christian Noyer said policy makers will act to restrain consumer prices if inflation doesn't slow.
    quote:
    "Our big problem is to make sure that inflation falls back below 2 percent next year,'' Noyer said today in an interview on RTL radio. "We'll do what it takes for that,'' he said, adding, "If needed, we'll move rates.''
    Ja da wil wel
    pi_58233061
    quote:
    Gaap jongen.

De dollar gaat crashen .
    pi_58233119
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 18:08 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat is nog maar ¤75
    Idd .

Klinkt echt raar, 75 euro, 120 dollar .
    pi_58233223
    quote:
    Crisis net te laat voor ABN

22-04-2008 | Gepubliceerd 16:25

Royal Bank of Scotland, de drijvende kracht achter de overname van ABN Amro, staat het water aan de lippen. Dat is bitter voor medewerkers van ABN Amro. Als de kredietcrisis net iets eerder was losgebarsten, was de aanval op de grootste bank van Nederland faliekant mislukt.

Jeroen de Boer
    Lees meerRBS doet record-emissie
    Email Print
    Timing is alles bij overnames. Argumenten zijn secundair. Dat blijkt weer eens, nu Royal Bank of Scotland (RBS) alle zeilen bij moet zetten om het hoofd boven water te houden in de kredietcrisis.

De belangrijkste architect achter de overname van ABN Amro boekt 5,4 vier miljard euro extra af op beleggingen in problematische hypotheken, waardoor het totaal aan afschrijvingen dit jaar op 7,4 miljard euro komt. Gevolg: RBS moet bedelen bij zijn aandeelhouders.

Dinsdagochtend kondigde topman Fred Goodwin aan dat RBS voor 15 miljard euro nieuwe aandelen uitgeeft. Het is de grootste emissie van Europees bedrijf ooit.

Was Goodwin acht maanden geleden met een dergelijk verzoek naar zijn aandeelhouders gestapt, dan hadden die de geplande overname van ABN Amro voor 71 miljard euro vrijwel zeker geblokkeerd.

Dat is pijnlijk voor medewerkers van ABN Amro. Voorstanders van een zelfstandig voortbestaan van de bank hadden veel betere kaarten gehad, als de kredietcrisis een half jaar eerder was uitgebroken. Dan was de vraag niet geweest: groeit ABN's winst hard genoeg? Maar: houdt de bank stand, nu het er echt toe doet?

Scherp letten op kredietrisico's. Dat was in het verleden bij uitstek het handelsmerk van ABN Amro. In vette tijden scoor je daar niet echt mee. Tijdens financiële crises maakt dit kunstje alle verschil, blijkt inmiddels.

Hoofdeconoom Han de Jong van ABN Amro merkte twee maanden geleden in zijn column in Het Financieele Dagblad al op. "De laatste jaren is ABN Amro verweten dat er onvoldoende winstgroei was. Nee, neem nou instellingen als bijvoorbeeld UBS. Dat waren nog eens scherpe jongens. Ten opzichte van hen waren wij maar een stelletje prutsers."

En, zo treurde De Jong verder, terwijl ABN Amro door het bankentrio werd "gefileerd", moesten "de helden van UBS" inmiddels met de pet rond in Azië om de balans overeind te houden.

De Schotten die ABN Amro hebben opgeslokt, zitten nu in hetzelfde schuitje als de Zwitserse jodelaars van UBS. De Jong krijgt dubbel en dwars gelijk. Maar ja, de geschiedenis valt nu eenmaal niet terug te draaien.

Eind vorig jaar lagen de financiële buffers van Royal Bank of Schotland op 7,3 procent van het naar risico gewogen vermogen. Dit was inclusief ABN Amro, dat zelfstandig genomen echter veel ruimer in z'n jasje zat. De kapitaalbuffers van de Nederlandse bank bedroegen eind 2007 een comfortabele 12,4 procent van het vermogen.

RBS gaat nu voor zo'n 15 miljard euro bijtanken. Puur en alleen om z'n financiële buffers constant te houden op het niveau van zeven tot acht procent van de uitstaande kredieten.

Uiteraard is ook ABN Amro niet ongeschonden uit de kredietcrisis gekomen. De bank schreef afgelopen jaar 1,6 miljard euro af op Amerikaanse hypotheekbeleggingen en heeft in de eerste drie maanden van dit jaar ongetwijfeld meer geleden. Maar de gevoeligheid voor problematische hypotheekbeleggingen is een stuk lager dan bij Europese branchegenoten.

Wel heeft ABN Amro een voordeeltje gehad. Het is de kredietcrisis ingegaan met versterkte buffers omdat ex-topman Groenink in april 2007 de Amerikaanse dochter LaSalle verkocht. Dat leverde een stootkussen van zeven miljard euro op.

De verkoop van LaSalle leek destijds veel op een tactische zet om het bankentrio de voet dwars te zetten. Maar ook als ABN Amro geen speelbal was geworden in een overnamestrijd, zou het voor de hand hebben gelegen om te snoeien in de Amerikaanse activiteiten. ABN Amro ondervond sinds 2004 immers ernstige tegenwerking van de Amerikaanse overheid, als straf voor de betrokkenheid van enkele ABN-filialen bij een Iraans-Libische witwasaffaire.

Hoe dan ook, het bankentrio van Royal Bank of Scotland, Fortis en Santander heeft net op tijd z'n slag geslagen. Zo willekeurig kan het lot zijn. Op het ene moment heb je een bank van wereldformaat. Even later word die in stukken gehakt. Vervolgens gaat de beul zelf onderuit.

Voor ABN Amro stond de wind net even verkeerd in 2007.
    http://www.z24.nl/analyse(...)e_laat_voor_ABN.html

RIP voor de nabestaanden .
      dinsdag 22 april 2008 @ 19:19:21 #293
    46960 StefanP
    polemicist
    pi_58233349
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 19:15 schreef pberends het volgende:
    http://money.cnn.com/2008(...)stversion=2008042212

70% of subprime borrowers aren't getting help

.
    Wat nou ? Jij vindt zeker dat iedereen mag opdraaien voor de gierigheid van die mensen? Laat ze het lekker uitzoeken. Dacht je soms dat ze hun winst hadden gedeeld wanneer hun ARM mortgages $$$$ opgeleverd hadden? Vergeet het maar. Dus dat verlies mogen ze zelf ook lekker betalen. Alsof iemand ze ook maar iets verschuldigd is. Dat ze te dom en/of te gierig waren om voor 4% een hypotheek te nemen die na een jaar met zelfs 3% kan stijgen, is hun eigen verantwoordelijkheid.
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
    pi_58233537
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 19:19 schreef StefanP het volgende:

[..]

Wat nou ? Jij vindt zeker dat iedereen mag opdraaien voor de gierigheid van die mensen? Laat ze het lekker uitzoeken. Dacht je soms dat ze hun winst hadden gedeeld wanneer hun ARM mortgages $$$$ opgeleverd hadden? Vergeet het maar. Dus dat verlies mogen ze zelf ook lekker betalen. Alsof iemand ze ook maar iets verschuldigd is. Dat ze te dom en/of te gierig waren om voor 4% een hypotheek te nemen die na een jaar met zelfs 3% kan stijgen, is hun eigen verantwoordelijkheid.
    De overheid moet dat soort achterlijke hypotheken gewoon verbieden. Simpel zat.
    pi_58233635
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 19:13 schreef pberends het volgende:

[..]

http://www.z24.nl/analyse(...)e_laat_voor_ABN.html

RIP voor de nabestaanden .
    Tja "Hoe dan ook, het bankentrio van Royal Bank of Scotland, Fortis en Santander heeft net op tijd z'n slag geslagen." Het is maar hoe je het bekijkt. Tegen de achtergrond van vandaag de dag hebben ze veel te veel betaald voor ABN. Of ze er zelf nu nog zo gelukkig mee zijn betwijfel ik.
    Heel jammer inderdaad...
      dinsdag 22 april 2008 @ 19:32:58 #296
    55709 Stereotomy
    pi_58233694
    Best zuur voor ABN inderdaad. Heb veel vrienden die daar werken (geen Nederlanders), ik geloof niet dat er één blij was met de filering van de bank. Maargoed. As is verbrande turf.
      dinsdag 22 april 2008 @ 19:46:30 #297
    46960 StefanP
    polemicist
    pi_58234012
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 19:26 schreef pberends het volgende:

[..]

De overheid moet dat soort achterlijke hypotheken gewoon verbieden. Simpel zat.
    De overheid moet helemaal niks. Mensen moeten zelf uitzoeken wat ze wel en niet willen. Ik word zo kotsmisselijk van figuren die voor alles naar de overheid kijken. Regel je eigen zaakjes.
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
    pi_58234020
    Zijn er nog buitenlanders hier met een rekening bij ABN AMRO? Ik kreeg deze week een brief dat ze mijn aandelenrekening op willen heffen, omdat ik een US person ben.
    pi_58234098
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 19:47 schreef Lyrebird het volgende:
    Zijn er nog buitenlanders hier met een rekening bij ABN AMRO? Ik kreeg deze week een brief dat ze mijn aandelenrekening op willen heffen, omdat ik een US person ben.
    hier geen probleem. Wel blijft het ABN-AMRO als merknaam maar valt alles onder Fortis.
      dinsdag 22 april 2008 @ 20:06:59 #300
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_58234442
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 19:19 schreef StefanP het volgende:

[..]

Het kutte is alleen dat de ergste gevallen, namelijk de mensen die geen downpayment hebben gedaan en waarvan het huis nu minder waard is dan de hypotheek, dat die mensen hun huis gewoon teruggeven aan de bank en dat jij mede voor de schade opdraait. Immers, die banken krijgen uiteindelijk een bailout van de FED met jouw belastinggeld. Ik begrijp niet waarom de Amerikanen niet massaal in opstand komen.
    Mijn reisverslagen
    pi_58234554
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 19:30 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Tja "Hoe dan ook, het bankentrio van Royal Bank of Scotland, Fortis en Santander heeft net op tijd z'n slag geslagen." Het is maar hoe je het bekijkt. Tegen de achtergrond van vandaag de dag hebben ze veel te veel betaald voor ABN. Of ze er zelf nu nog zo gelukkig mee zijn betwijfel ik.
    Heel jammer inderdaad...
    Tja, ABN was waarschijnlijk in ieder geval een stuk goedkoper geworden... ABN zat trouwens vuistdiep in de Amerikaanse subprime vergeleken met andere Nederlandse banken.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')