Damn dat ding heeft een enorm raakvlak zeg.quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:11 schreef Foo_niks het volgende:
http://www.panzerschreck.de/panzer/pzkpfw/p1000.html
Ten eerste was de produktie van de Duitsers natuurlijk niet ongelimiteerd, dus er moesten keuzes gemaakt worden. Deze tank werd opzij geschoven om plaats te maken voor de bouw van de Tiger I. Verder had deze tank toch wel een aantal limitaties. Zo was de hoeveelheid ammunitie beperkt tot 15-18 granaten, was vanwege de grootte van het kanon de manoeuvreerbaarheid van zowel de tank als het kanon gelimiteerd en moest het ondetstel waarop de geschutskoepel stond drastisch aangepast worden, wat constructie langdurig en kostbaar maakte.quote:Op woensdag 16 januari 2008 12:53 schreef Gewas het volgende:
(Wat ik niet begrijp, als deze tank zo goed was, waarom zijn er dan maar twee van gemaakt?)
Vet. (vliegtuigen mogen ookquote:Op woensdag 16 januari 2008 13:13 schreef jslavenburg het volgende:
Ik weet niet of vliegtuigen ook mogen, anders:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit is de HO XVIII A, de laatste ontwikkeling op vliegtuigen gebied van de Duitsers in de 2e Wereldoorlog. Dit vliegtuig had een bereik van 11000km (!) en kon een lading van 4000 kilo aan bommen meedragen. Ze stonden onder andere bekend als de "Amerika Bomber", omdat deze van Berlijn naar New York kon vliegen en terug zonder te tanken.
Dit vliegtuig werd aangedreven door 4 of 6 Heinkel-Hirth He S 011je motoren. Hij had een topsnelheid van 900 km/h en een spanwijdte van 40 meter. Desondanks waren The Horden Brothers (ontwerpers van dit vliegtuig) niet helemaal blij met het eindontwerp, dus begonnen ze met het herontwerpen van het vliegtuig, de HO XVIII B.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De HO XVIII B was de opvolger van HO XVIII A en was bedoeld voor 3 mensen. De wielen ophanging was zo ontworpen dat er een deur omheen zou gaan, zodat het vliegtuig aerodynamischer zou worden (toendertijd hadden ze dit nog niet). Als alles erop en eraan zou zitten, zou dit vliegtuig 35 ton wegen. Dit vliegtuig beschikt over 2 He S 011 turbojets motoren en heeft een topsnelheid van 850 km/h, met een spanwijdte van 40 meter. Aan de cockpit kunnen 2 MK 108 30mm kanonnen worden geplaatst. Dit vliegtuig is helaas nooit gebouwd omdat Duitsland zich 2 maanden voor constructie had overgegeven.
Dit is een Horten Ho 229, geen Ho XVIIIquote:Op woensdag 16 januari 2008 13:13 schreef jslavenburg het volgende:
Ik weet niet of vliegtuigen ook mogen, anders:
[ afbeelding ]
Uhm....de Bf-109 had al een wielophanging die zich bij het inklappen geheel in de vleugel bevond. Of doel je op iets anders?quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:13 schreef jslavenburg het volgende: De wielen ophanging was zo ontworpen dat er een deur omheen zou gaan, zodat het vliegtuig aerodynamischer zou worden (toendertijd hadden ze dit nog niet).
Dat was wel de bedoeling.quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:44 schreef Chiwakka het volgende:
mag trouwens alleen van Duitsland hier?
Tja, al die vliegende vleugels van vroeger waren gedoemd om te mislukken omdat ze zo instabiel zijn als de nete. Pas toen er computers kwamen die zo'n ding in de lucht kunnen houden waren ze serieus te gebruiken.quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:22 schreef tony_clifton- het volgende:
Vreemd om te zien dat er zoveel tientallen jaren voor de F117 en B2 ook al zo'n modellen bestonden. Kwam ze onlangs ook al tegen op wikipedia.
Sommige wel, andere niet.quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:28 schreef Metalex het volgende:
Wat al die vage voorstellen gemeen hebben is een totaal gebrek aan realiteitszin iig. Meer bedoeld om de Führer blij te maken dan om een constructieve bijdrage aan de oorlogsmachine te leveren.
quote:Die Entwürfe reichen von zwölf Achsen bei einer Länge von 28,4 m bis zu einem 52achsigen Monstrum von 128 m Länge .
Dat hadden ze moeten doenquote:Op woensdag 16 januari 2008 14:09 schreef Harmen1984 het volgende:
Ook fascinerend: Hitlers plan voor een Breitspurbahn (brede spoorweg).
http://de.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn
[..]
![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:59 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Sommige wel, andere niet.
Bijv. de Sturm Tiger was een redelijk overdacht antwoord op een specifiek probleem op het strijd-toneel, alleen waren de omstandigheden veranderd tegen de tijd dat hij gerealiseerd was. Sturer Emil was de logische volgende stap was in de eeuwige strijd tussen vuurkracht en bepantsering.
De tanks met gewichten van 100 ton en meer waren duidelijk onpraktisch, en verbruikten schaarse materialen die toendertijd (aan het einde van de oorlog) zinniger ingezet hadden kunnen worden voor het produceren van bestaande gevechts-klare modellen. Er is zelfs gesteld dat de Duitsers meer kans hadden gehad als ze de Panther, Tiger en Koenigstiger nooit ontwikkeld hadden, maar zich gestort hadden op de massale productie van versies van de PzKfw IV (waarvan je er 2 kon bouwen met de materialen van 1 Koenigstiger). Echter, als je naar het idee van de Panzer Maus, de 100-tons tank (en de concurrent E100) kijkt, qua bewapening en bepantsering, zie je zowat de huidige Amerikaanse Abrams, alleen heeft de moderne techniek gezorgd dat de geplande hoeveelheid bepantsering bij een veel lager gewicht is te realiseren.
Dora, een 80 cm kanon dat op dubbele spoorrails reed, en een paar-duizend man maanden kosten om op te bouwen, was niet direct praktisch, aan de andere kant heeft het zijn waarde bewezen tijdens het beleg van Sebastopol (waar o.a. een bunker werd opgeblazen die diep onder de bodem van een meer was gebouwd), en had daarna een afschrikwekkend effect.
En hou er rekening mee dat veel dingen "zonder realiteits-zin" puur praktisch zijn gebleken, vaak is de praktijk de enige bruikbare schifting. Iedereen verklaarde de ontwerper van de bommen die de Ruhr-dammen opblies voor gek, inclusief "Bomber Harris" van het Bomber Command dat uiteindelijk die dammen opblies. Het idee van straal-vliegtuigen, aan beide kanten, werd ook aanvankelijk niet serieus genomen.
1000 Tonquote:Op woensdag 16 januari 2008 13:13 schreef Dementor het volgende:
[..]
Damn dat ding heeft een enorm raakvlak zeg.
Toch was dat minder exotisch dan je zou denken, de huidige spoorbreedte is ook maar redelijk arbitrair. Al is 3, of zelfs 4 meter natuurlijk wel fors.quote:Op woensdag 16 januari 2008 14:09 schreef Harmen1984 het volgende:
Ook fascinerend: Hitlers plan voor een Breitspurbahn (brede spoorweg).
http://de.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn
[..]
![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zelfs de Maus en de E100, met gewichten tussen de 100 en 200 ton, waren wat dat betreft onpraktisch, er was geen brug die ze kon dragen, en de meeste rivieren in Duitsland konden ook niet doorwaad worden, omdat de bodem zo modderig was dat de tanks vast zouden komen te zitten, ondanks meter-brede rusp-banden. Van de Maus zijn rijdende en schietende prototypen gebouwd, van de E100 waren bij het einde van de oorlog wel rompen en koepels gemaakt, maar voor zover ik weet is er nooit echt een functioneel exemplaar geweest.quote:Op woensdag 16 januari 2008 14:38 schreef Slappy het volgende:
[..]
1000 TonDing kon dus nergens rijden.
Raakvlak als in "schietschijf" de rear armor is niet te missen.quote:Op woensdag 16 januari 2008 14:38 schreef Slappy het volgende:
[..]
1000 TonDing kon dus nergens rijden.
Dit soort superwapens waren, vooral aan het eind van de oorlog, een soort van houvast voor Hitler. Hij zag ook wel dat hij zou verliezen en hoopte dat 1 van deze wapens hem de 'edge' zou geven die hij nodig had om de oorlog in zijn voordeel te beslissen.quote:Op woensdag 16 januari 2008 14:22 schreef Metalex het volgende:
[..]
De Landkreuzer lijkt me niet bepaald praktisch. Maar ik snap je punt wel en ik wil echt niet alles op een hoop gooien. De noodzaak om betere tanks/vliegtuigen te bouwen was zeer aanwezig en dat de mens veel fantasie heeft laten dit soort ontwerpen duidelijk zien. Maar zoals met veel initiele ontwerpen is slechts een gedeelte ook echt praktisch uitvoerbaar. Dingen als de Landkreuzer zijn gewoon waanzinnig.
Als je alles doorneemt zitten er wel redelijk bruikbare wapens bij die echt een bijdrage hadden kunnen leveren.quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:28 schreef Metalex het volgende:
Wat al die vage voorstellen gemeen hebben is een totaal gebrek aan realiteitszin iig. Meer bedoeld om de Führer blij te maken dan om een constructieve bijdrage aan de oorlogsmachine te leveren.
Werkten die dingen ook echt?quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:51 schreef the_RAVEN het volgende:
Tja het is toch een voertuig:
himmelstümer(jetpack)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://discaircraft.greyfalcon.us/HIMMELSTURMER.htm
Je moet niet vergeten dat alle wapens beginnen als dergelijke concepten. Als jij aan het begin van de oorlog had gezegd: "We bouwen een tank van 60 ton met een 88mm luchtafweerkanon als wapen en schieten daarmee vanaf een kilometer of 5 door een huis heen een vijandelijke tank mee naar de klote" had iedereen je ook voor gek verklaard. (Vooral omdat toen de panzer 1 en panzer 2 in dienst waren: tankjes van een ton of zeven met een machinegweer of een 20mm kanon.)quote:Op woensdag 16 januari 2008 21:41 schreef Dementor het volgende:
[..]
Als je alles doorneemt zitten er wel redelijk bruikbare wapens bij die echt een bijdrage hadden kunnen leveren.
Nou op een gegeven moment waren het geen concepten meer die daadwerkelijk realiseerbaar en praktisch waren het was eerder om de fuhrer te pleasen.quote:Op woensdag 16 januari 2008 23:33 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Je moet niet vergeten dat alle wapens beginnen als dergelijke concepten. Als jij aan het begin van de oorlog had gezegd: "We bouwen een tank van 60 ton met een 88mm luchtafweerkanon als wapen en schieten daarmee vanaf een kilometer of 5 door een huis heen een vijandelijke tank mee naar de klote" had iedereen je ook voor gek verklaard. (Vooral omdat toen de panzer 1 en panzer 2 in dienst waren: tankjes van een ton of zeven met een machinegweer of een 20mm kanon.)
Toch zijn er verhalen van Tigers die met een kapotte track vaststonden in frankrijk waar 12 shermans voor nodig waren om ze uiteindelijk uit te schakelen.
Tegenwoordig zijn er wel zo'n jetpacks, maar nooit ingezet in oorlogen ofzoquote:
Je hebt gelijk uiteraard, maar zoals je zelf eerder zei, bruikbare concepten waren er zeker.quote:Op woensdag 16 januari 2008 23:56 schreef Dementor het volgende:
[..]
Nou op een gegeven moment waren het geen concepten meer die daadwerkelijk realiseerbaar en praktisch waren het was eerder om de fuhrer te pleasen.
Ik denk dat de Duitsers heel ver hadden kunnen komen met de ontwikkeling hiervan.quote:Op donderdag 17 januari 2008 13:26 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Tegenwoordig zijn er wel zo'n jetpacks, maar nooit ingezet in oorlogen ofzo. Kwamen ook veel later dan WOII, en dat is ook redelijk logisch want de vroege straalmotoren waren nog heel groot/zwaar/laag rendement/... Vol typische fouten voor technologie in kinderschoenen.
Hehe dat was geen plan... die hebben ze gebouwt en ingezetquote:Op vrijdag 18 januari 2008 02:59 schreef Foo_niks het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Schwerer_Gustav
Ik had hierboven al een stukje over Dora neergezet.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 02:59 schreef Foo_niks het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Schwerer_Gustav
Daar zullen ze het in Engeland niet met je eens zijn.... Er zijn wel degelijk veel (effectieve) beschietingen geweest met (vooral) de V2.quote:Op woensdag 16 januari 2008 21:24 schreef Dementor het volgende:
...Ze hebben natuurlijk behoorlijk ingezet op de V1 en V2 maar dat bleek uiteindelijk meer een propagandistisch wapen....
quote:Op vrijdag 18 januari 2008 02:59 schreef Foo_niks het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Schwerer_Gustav
Maar nooit op zo'n schaal dat men met de V2 de oorlog had kunnen winnen.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:34 schreef LeXX het volgende:
[..]
Daar zullen ze het in Engeland niet met je eens zijn.... Er zijn wel degelijk veel (effectieve) beschietingen geweest met (vooral) de V2.
en veel prikkeldraadquote:Op vrijdag 18 januari 2008 13:22 schreef Strolie75 het volgende:
Met alleen bombardementen is nog nooit een oorlog gewonnen. Je hebt altijd soldaten op de grond nodig.
Waar is die foto genomen? Imperial War Museum?quote:
Rond de 1100 V2's op London en ruim 1300 V2's op Antwerpen. Aantallen V1 weet ik niet.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:34 schreef LeXX het volgende:
[..]
Daar zullen ze het in Engeland niet met je eens zijn.... Er zijn wel degelijk veel (effectieve) beschietingen geweest met (vooral) de V2.
te weinig dus.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 16:56 schreef Dispenzer het volgende:
[..]
Rond de 1100 V2's op London en ruim 1300 V2's op Antwerpen. Aantallen V1 weet ik niet.
V-7.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 00:55 schreef Slappy het volgende:
Hoe heet die Ufo van Nazi Duitseland?
Goede site.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 00:53 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik ging maar eens op zoek en kwam deze site tegen, met hier de Duitse afdeling.
Achtereenvolgens:
Arado Ar 234 Blitz
Bachem Ba 349 Natter
Fieseler Fi 103R
Heinkel He 162 Volksjager (People's Fighter)
Heinkel He 178
Heinkel He 280
Henschel Hs 132
Horton Ho IX (Gotha Go 229)
Junkers Ju 287
Messerschmitt Me 262 Schwalbe (Swallow)
Messerschmitt Me 163 Komet (Comet)
Een flink deel hiervan heeft gewoon dienst gedaan, zoals de AR 234, ME 262 en 163.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 00:53 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik ging maar eens op zoek en kwam deze site tegen, met hier de Duitse afdeling.
Achtereenvolgens:
Arado Ar 234 Blitz
Bachem Ba 349 Natter
Fieseler Fi 103R
Heinkel He 162 Volksjager (People's Fighter)
Heinkel He 178
Heinkel He 280
Henschel Hs 132
Horton Ho IX (Gotha Go 229)
Junkers Ju 287
Messerschmitt Me 262 Schwalbe (Swallow)
Messerschmitt Me 163 Komet (Comet)
onzinnig en dom project, erg vreemd zulke oplossingen zie ik de geallieerden eerder voor aan in een periode als 1942.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:55 schreef tony_clifton- het volgende:
Nog zo'n vreemde eend; wel gerealiseerd maar op zeer beperkte schaal.
[ afbeelding ]
Weinig info over te vinden. Dit geeft een beperkt beeld: http://www.militair.net/forum/viewtopic.php?t=1257
Basically 2 He 111's verbonden met een tussenstuk met motor om gliders te trekken.
Juist, precies daarom.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:02 schreef tony_clifton- het volgende:
Op zich toch niet echt? Een tussenstuk voor een massaal geproduceerd vliegtuig is goedkoper dan een nieuw ontwerp, toch?
Ah k, was in de war door de ietwat originele zinscontructiequote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:36 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Juist, precies daarom.
Niet iets voor duitsers
dat is een slagschip op wielenquote:Op woensdag 16 januari 2008 13:11 schreef Foo_niks het volgende:
http://www.panzerschreck.de/panzer/pzkpfw/p1000.html
zoals ik het lees hebben ze gewerkt en kon je er sprongen van 70m mee makenquote:
zie jij de ptt al een kerncentrale bouwenquote:Unlike the competing Allied effort to develop a nuclear weapon the German effort resulted in at least two rival teams, one working for the military, the second, a civilian effort coordinated by the Reichspost (German post office).
quote:while Karlsch asserts that it could have been a thermonuclear hybrid bomb based on the nuclear fusion experiments using shaped charges performed by the Heereswaffenamt under the supervision of Professor Kurt Diebner since 1943. If this is true, it means that the Germans successfully developed nuclear fusion without first developing nuclear fission, and according to Karlsch it is indeed true that German physicist Ulrich Jetter in a German scientific journal article described a fusion-based hydrogen bomb in highly advanced detail as early as 1950, when the U.S. and Soviet research on such was still highly classified and one year before the first initial experimental tests as part of Operation Greenhouse. From 1952 on, Erich Schumann, Hans Winkhaus, and Walter Trinks, three war-time members of the Heereswaffenamt, tried to get patents for the shaped charge thermonuclear fusion bomb that the Heereswaffenamt had been researching on during the war, but were not granted any patents due to Allied occupation statutes.
doelzoekende ground2air en air2air missiles bedoel je?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat ik vooral knap vind is dat ze zonder chips en dergelijke toch doelzoekende aparatuur konden maken
en meer rare electronische toestanden
ik lees het net dat de duitsers al doelzoekende torpedo`s hadden net als ir geleide AA raketten.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 12:41 schreef Pumatje het volgende:
[..]
doelzoekende ground2air en air2air missiles bedoel je?
ja joh? Wist wel dat de soviets er in de 50er jaren over beschikten, maar niet dat ze er al in de 40tiger jaren al waren
Een chip is niets meer dan een geintegreerde set van redelijk normale componenten, zoals transistoren, diodes, condensatoren en weerstanden. Vervangen de transistoren door buizen, en je kunt alles bouwen wat er nu is, het kost alleen wat meer ruimte en stroom.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 12:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
En dat vind ik echt gek hoe doe je dat zonder chips en zo heb je wel meer dingen die makkelijk met een chip te verklaren zijn en zelfs makkelijk te maken zijn maar hoe deden ze dat vroeger dan
Een woord: Relaisquote:Op dinsdag 22 januari 2008 12:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik lees het net dat de duitsers al doelzoekende torpedo`s hadden net als ir geleide AA raketten.
En dat vind ik echt gek hoe doe je dat zonder chips en zo heb je wel meer dingen die makkelijk met een chip te verklaren zijn en zelfs makkelijk te maken zijn maar hoe deden ze dat vroeger dan
maar zelfs voor de meeste simpele dingen had je enorme apparaten nodig.quote:
drie dingenquote:Op dinsdag 22 januari 2008 13:55 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Toch ergens wel indrukwekkend dat die Duitsers voor een relatief klein land heel Europa overrompeld hebben, en toch veel mogelijkheden hadden om in nieuwe technologie te investeren:
[ afbeelding ]
Grootste deel van hun leger werd opgestookt in de bloedige slag met Sovjet-Unie. Zelf stierven er 20 miljoen Sovjet-Soldaten in een poging de Duitsers tot keren te brengen.
Echt impressive.
Dat valt wel mee zeker het franse leger liep niet achterquote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:25 schreef Pumatje het volgende:
[..]
drie dingen
1. Voorbedachte rade
2. Idiote achterstand europese legers
3. Helder denken van tactici/strategen
jawel hoor, dat liep wel achter, zeker als we duitsland als standaard aanhouden.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat valt wel mee zeker het franse leger liep niet achter
Frankrijk liep net zo achter als de andere Europese landen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat valt wel mee zeker het franse leger liep niet achter
Bij de Amerikanen speelde tussen de oorlogen het omgekeerd, daar waren aanvankelijk vliegende afdelingen van leger en marine, en die zaten niet te wachten op een zelfstandige luchtmacht.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:59 schreef Nr.G het volgende:
Ook werkte de Luftwaffe tegen aangezien zij geen marine luchtvaart dienst wensten.
hun strategie klopte idd niet echter het materieel en de aantallen die ze hadden wel.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:41 schreef Pumatje het volgende:
[..]
jawel hoor, dat liep wel achter, zeker als we duitsland als standaard aanhouden.
hun manier van oorlogsvoering en denken was totaaaaaaal achterhaald, ze waanden zich compleet veilig achter de maginot. Enige figuur die het nu van tanks inzag werd niet gewaardeerd en de franse legerleiding was een zootje.
beetje off-topic.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:13 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Bij de Amerikanen speelde tussen de oorlogen het omgekeerd, daar waren aanvankelijk vliegende afdelingen van leger en marine, en die zaten niet te wachten op een zelfstandige luchtmacht.
mja er waren in elke grotere natie wel een paar revolutionairen op dat gebied. Het is nu niet zo dat de gaulle de duitsers op het idee gebracht heeft. Dan zou het ironisch zijn geweest imoquote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hun strategie klopte idd niet echter het materieel en de aantallen die ze hadden wel.
Overigens wel ironisch dat de Gaulle de strategie voor de ondergang van zijn eigen land heeft bedacht
De Maginot was onneembaar. Daarom zijn de Duitsers er ook omheen gegaan. Hadden de Fransen dat kunnen tegenhouden (samen met het BEF), dan was de oorlog heel anders gelopen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:41 schreef Pumatje het volgende:
[..]
jawel hoor, dat liep wel achter, zeker als we duitsland als standaard aanhouden.
hun manier van oorlogsvoering en denken was totaaaaaaal achterhaald, ze waanden zich compleet veilig achter de maginot. Enige figuur die het nu van tanks inzag werd niet gewaardeerd en de franse legerleiding was een zootje.
Dit is echt appels en perenquote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:45 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
De Maginot was onneembaar. Daarom zijn de Duitsers er ook omheen gegaan. Hadden de Fransen dat kunnen tegenhouden (samen met het BEF), dan was de oorlog heel anders gelopen.
Maar Frankrijk was niet de enige die zich veilig waanden, Nederland is ook zo'n voorbeeld. Of België. Of Engeland. Of de Sovjet-Unie/Rusland.
OT:
Heb je een beter plaatje van die Japanse duikboot?
Je hebt gelijk dat men geen andere zaken nodig had "omdat" die forten er stonden.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:25 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dit is echt appels en peren
Nederland en Belgie waanden zich veilig door middel van een Politieke keuze en beleid, dat staat compleet los van de strijdkrachten of het militaire denken.
De maginot linie was nutteloos, je zegt het zelf al.. ze waanden zich door een militair bouwwerk veilig, dat zat zo hoog dat gevoel dat de legerleiding zich onschendbaar achtte.. dus een flop van een militair denken.
En als ze er omheen waren gegaan hadden ze het wel aangepakt zoals het belgische fort eben emael met minimale verliezen.....
De russen zijn ook onschendbaar omdat ze gewoon reserves hebben waar jij moet ophouden met tellen dus ze konden en kunnen het zich permitteren om af te gaan wachten. De fransen niet.
Dus nogmaals, franse leger
zover ik weet zijn ze er met een aangepast von schliefen plan om heen getrokkenquote:Op woensdag 23 januari 2008 03:17 schreef HDNHNK het volgende:
las net dat de Maginot-linie zgn. onneembaar zou zijn, maar voor zover ik weet zijn de Duitsers onder Heinrici weldegelijk (tijdens de oorlog) door de linie heen gebroken.
verder heeft de Gaulle niet gek veel meer gedaan dan de aanbevelingen van Liddell Hart opgevolgd (net als Guderian met z'n Achtung! Panzer!)
Toen Parijs al gevallen was en men het boeltje omsingeld had, kunst.quote:Op woensdag 23 januari 2008 03:26 schreef HDNHNK het volgende:
om preciezer te zijn op 14 juni 1940 brak Heinrici door de Maginot-linie als bevelhebber van 12e Armeegruppe
He?quote:Op woensdag 23 januari 2008 13:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zover ik weet zijn ze er met een aangepast von schliefen plan om heen getrokken
quote:DFS346 Mach Buster Project
Length : 11.65m
Wing Span: 8.98m
Hight : 3.50m
Wing Area : 20.00 Square Meter
All-Up Weight : 2,270Kg
Engine : HWK 109/509D X 2
Max Speed : 2,760Km/h
Service Ceiling : 30,500m
Crew : 1
als je goed kijkt is dat plan niet zo heel veel anders dan het wo1 von schliefen plan.quote:Op woensdag 23 januari 2008 13:12 schreef Pumatje het volgende:
[..]
He?
![]()
Ja ze zijn er ook omheengetrokken, dat heette nou plan: Fall Gelb
Maginot linie werd aangevallen durende plan : Fall Rott
kunt dat gokken en zo gek om dat te voorspellen si het niet de ruimte is zwart de lucht lijkt al blauw op hoge hoogte dus van zwart naar blauw.quote:Op woensdag 23 januari 2008 14:20 schreef Pumatje het volgende:
ja, goed heeft wel wat overeenkomsten inderdaad. Maar zijn best vaag.
en die link van je..
gaat echt te ver![]()
ik twijfel ook aan de echtheid ervan. Net zoals dat radio kanon , wat moet het voorstellen.
De afbeelding
[ afbeelding ]
is in ieder geval post Gangarin, want daarvoor wist helemaal niemand hoe de stratosfeer eruit zou zien.
En hier en hier ook nog wat meer info over de Sänger / Silbervogel.quote:Op woensdag 23 januari 2008 18:13 schreef Chiwakka het volgende:
Hier nog wat fototjes van die sanger en horten (weliswaar in het Spaans ofzo)
Geen foto's, wel deze pagina die over Hortens en de familie Horten gaat. De drie broers zouden als eerste ook composietmaterialen hebben gebruikt in de luchtvaart.quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:00 schreef Pumatje het volgende:
mooie foto's
van de horten
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ik hoop dat ze herbouwd zijn inmiddels, of dat er aan begonnen is.
de horten bomber met 6 jetmotoren heb ik geen foto's van kunnen vinden helaas
dat was ook een probleem de VS had speciale teams die duitse technologie moesten halen en zonodig vernietigen voordat de russen kwamen, overigens die horter lijkt wel heel erg veel op een ufoquote:Op donderdag 24 januari 2008 01:00 schreef Pumatje het volgende:
oke, ik heb net een aantal filmpjes bekeken en ik weet niet wat ik er uit moet opmaken.
Iedereen is bekend met de Hanebau's, en de VRIL projecten.
Ik heb daardoor een aantal ja, dingen door mijn hoofd spoken als theorieen.
Er is zo enorm veel uitgevoerd op gebieden waar wij zo op achterliepen, en
zulke knappe innovatie projecten uitgevoerd waar we nog van staan te kijken
af en toe zie ik situaties op beeldmateriaal en archief dat me toch wel erg aan het denken zet.
Stel nou, stel.. dat de duitsers inderdaad in staat waren geweest om een doorbraak te forceren op het gebied
van anti zwaartekrachttech. Of zeer geavaceerde voortstuwing, door middel bv van een vacuum te creeren dat maar nieuwe lucht blijft aanzuigen tegen een ongelooflijke hoge snelheid waardoor een fan duizelingwekkende toerentallen haalt.. en ga zo door.
Tot nazi duitsland capituleerde. De amerikanen vonden de labaratoria en verscheepten het naar usa zeer geheim. Stel USSR zou de technologie ontdekken of iig van het bestaan er vanaf afweten, dan heb je een probleem. Daarnaast zou het ook echt wel intressant zijn om te onderzoeken zodat ze zich er hun voordeel mee kunnen doen.
Wat dan als het zou verklaren waarom er zoveel ufo sightings zij in amerika, en dat de modellen inderdaad veel veranderde omdat de amerikanen echt bezig zijn met het onderzoeken van de techniek. En het model nabouwden en het een evolutie onderging.
Ik speculeer niet graag over zoiets als dit omdat het over het algemeen als niet -waar wordt beschouwt. Maar wat nou dat is wel waar.. dat zou toch ja, wel logisch zijn en een boel verklaren. Er zijn gewoon toch te veel bewijzen dat er in ieder geval wel vliegende schotels zijn gespot, niet lang geleden was het de allereerste keer dat zelfs westeuropese luchtmachten ufo's zagen op hun radar, er f16's op af stuurden en die een ufo bevestigden. Die landen waren Nederland, en Belgie....
Ik ben vooral onder de indruk van dit filmpje, dat een hele reeks is.
Wat me wel aan het nadenken heeft gezet, er worden veel namen gebruikt en je ziet de 1e serie's dingen die wel gaan, waarvan je op de hoogte was, maar later krijg je temaken met projecten waar je nog nooit van hebt gehoord, maar wel onderbouwd wordt met technische tekeningen,foto's, Foto's van personen, en hun namen, en datum en tijd.
Veel kijkplezier, doorsta de 1e serie's even, vanaf deel 4 wordt het intressant. Delen duren steeds niet lang, en je verveelt je zeker niet.
have fun
http://www.youtube.com/watch?v=2HQ9iXQu3II&feature=related
Die link stond dus ook al in mijn post...quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
nog meer
http://www.luft46.com/misc/sanger.html
Zover ik weet is bijna iedereen met waardevolle kennis na de oorlog in Amerika, Engeland of Rusland gaan werken. Prototypen enzo zijn ook daar naartoe verscheept. Dus de kennis was voor een gedeelte wel weer uit Duitsland verdwenen. De Duitse luchtvaartindustrie is uiteindelijk na veel fusies in DASA terecht gekomen, wat vervolgens weer met enkele andere europeese bedrijven EADS (het (Nederlandsequote:Op donderdag 24 januari 2008 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat is er trouwens gebeurd na de oorlog met al die duitse bedrijven die zo ver voor lagen op de rest
En Messerschmidt heeft na de oorlog nog een driewieler gemaakt.quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:34 schreef vanOekelen het volgende:
[..]
Die link stond dus ook al in mijn post...
[..]
Zover ik weet is bijna iedereen met waardevolle kennis na de oorlog in Amerika, Engeland of Rusland gaan werken. Prototypen enzo zijn ook daar naartoe verscheept. Dus de kennis was voor een gedeelte wel weer uit Duitsland verdwenen. De Duitse luchtvaartindustrie is uiteindelijk na veel fusies in DASA terecht gekomen, wat vervolgens weer met enkele andere europeese bedrijven EADS (het moederbedrijf van oa Airbus) is geworden.
Ja, dat is hetzelfde bedrijf, na de oorlog mocht Duitsland een tijdje geen vliegtuigen meer maken, daarom is Messerschmidt maar autootjes gaan maken voor een korte tijd (welke overigens niet uit vliegtuigonderdelen bestaan zoals vaak wordt gedacht). In 1968 is het bedrijf gefuseerd met Bolköw en het jaar daarop met de vliegtuigdivisie van Blohm + Voss dus toen werd de naam Messerschmidt-Bolköw-Blohm. In 1989 is het bedrijf gekocht door Daimler en werd het in DASA geintegreerd. Dasa fuseerde vervolgens in 2000 met CASA en Aerospatiale-Matra tot EADS.quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:36 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En Messerschmidt heeft na de oorlog nog een driewieler gemaakt.
Het concern Messerschmidt-Bolköw-Blohm maakte ook helicopters, maar weet niet of dat dezelfde Messerschmidt is
heb je alleen 1e serie van 2 minuten gekeken?quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat is er trouwens gebeurd na de oorlog met al die duitse bedrijven die zo ver voor lagen op de rest
2 het was iets te snel allemaalquote:Op donderdag 24 januari 2008 17:35 schreef Pumatje het volgende:
[..]
heb je alleen 1e serie van 2 minuten gekeken?
of tot welk deel.
die ufo's zijn de Hanebau's , ze hadden ook het VRIL project.
jammer, je zou ze allemaal moeten bekijken. duurt ff maar staat echt intressante info over en zou graag horen wat anderen ervan vinden.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 11:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
2 het was iets te snel allemaal
Interessante filmpjes.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 14:02 schreef Pumatje het volgende:
[..]
jammer, je zou ze allemaal moeten bekijken. duurt ff maar staat echt intressante info over en zou graag horen wat anderen ervan vinden.
zijn maar een paar van gemaakt, vooral omdat ze nogal onhandig zijn in gebruik en bedoeld voor specifieke doelen (belegeringen).quote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:06 schreef Gewas het volgende:
[..]
Interessante filmpjes.
Weet iemand hoe zo'n kanon op een trein heet die je in het begin van deel twee ziet? Was dat ook een prototype of zijn daar echt veel van gemaakt? Ik heb zo'n kanon wel eens eerder gezien maar ben de naam vergeten.
Ik heb ze allemaal gezien.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:28 schreef Pumatje het volgende:
niet alleen deel 2 bekijken, maar alle delen
quote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:55 schreef tony_clifton- het volgende:
Nog zo'n vreemde eend; wel gerealiseerd maar op zeer beperkte schaal.
[ afbeelding ]
Weinig info over te vinden. Dit geeft een beperkt beeld: http://www.militair.net/forum/viewtopic.php?t=1257
Basically 2 He 111's verbonden met een tussenstuk met motor om gliders te trekken.
In tegendeel: om snel voorraden, 130 soldaten, twee trucks, of zelfs een 88mm Flak-kanon naar het front (aanvankelijk voor "Seelöwe") te kunnen brengen hadden de Duitsers een enorme glider, de Me321, ontwikkeld, maar ze hadden geen vliegtuig met voldoende vermogen om die glider te kunnen slepen. In het begin gebruikten ze 3 Bf110 vliegtuigen, maar dat bleek te gevaarlijk. De oplossing was om twee He111 bommenwerpers te koppelen tot de 5 motorige "Zwilling" die wel genoeg vermogen had.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:56 schreef Pumatje het volgende:
[..]
onzinnig en dom project, erg vreemd zulke oplossingen zie ik de geallieerden eerder voor aan in een periode als 1942.
Een paar jaar geleden meldde in alt.binaries.pictures.aviation iemand dat ze in de VS bezig waren om die Horten weer op te knappen, naar static-display conditie. Het toestel was weliswaar uit elkaar gehaald, maar alles was nog wel compleet aanwezig. Daarna heb ik er helaas nooit meer iets over gehoord.quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:00 schreef Pumatje het volgende:
mooie foto's
van de horten
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ik hoop dat ze herbouwd zijn inmiddels, of dat er aan begonnen is.
de horten bomber met 6 jetmotoren heb ik geen foto's van kunnen vinden helaas
Euh... Ik kan je verklappen dat er maar één land officieel direct heeft toegegeven achter een UFO aan te hebben gezeten, en dat is België. Nederland heeft officieel nooit aan een UFO-chase deelgenomen. Onofficieel ook niet trouwens. Of in ieder geval niet toen ik op dienst was. En ik heb ook nooit iets gezien op de radar.quote:Op donderdag 24 januari 2008 01:00 schreef Pumatje het volgende:
(...)
Ik speculeer niet graag over zoiets als dit omdat het over het algemeen als niet -waar wordt beschouwt. Maar wat nou dat is wel waar.. dat zou toch ja, wel logisch zijn en een boel verklaren. Er zijn gewoon toch te veel bewijzen dat er in ieder geval wel vliegende schotels zijn gespot, niet lang geleden was het de allereerste keer dat zelfs westeuropese luchtmachten ufo's zagen op hun radar, er f16's op af stuurden en die een ufo bevestigden. Die landen waren Nederland, en Belgie....
(...)
De VS ook in de jaren 50.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 22:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Euh... Ik kan je verklappen dat er maar één land officieel direct heeft toegegeven achter een UFO aan te hebben gezeten, en dat is België. Nederland heeft officieel nooit aan een UFO-chase deelgenomen. Onofficieel ook niet trouwens. Of in ieder geval niet toen ik op dienst was. En ik heb ook nooit iets gezien op de radar.
De VS hebben dat pas in de jaren '90 toegegeven. Ook de Sovjets hebben achter UFOs aangezeten, en ook dat is pas in de jaren '90 toegegeven. De Belgen gaven het (op zijn laatst) de volgende ochtend al toe. Verschil is dat de Sovjets en de Amerikanen er in eerste instantie van uitgingen dat ze met technologie van de tegenpartij te maken hadden. De Belgen riepen direct UFO, wetend wat dat bij het publiek te weeg zou brengen (ondanks dat de term militiar-technisch juist was). Een Belgische collega van me schreef er zelfs een boek over.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 22:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De VS ook in de jaren 50.
Ik heb iig wel verhalen gelezen van luchtmachtpiloten uit die tijd die achter UFO's aangingen.
dan heb ik erg leuk materiaal voor je, het was toch echt een nederlandse officier die sprak, en ook nederlandse f-16 beelden ( vanuit de cockpit )quote:Op vrijdag 25 januari 2008 22:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Euh... Ik kan je verklappen dat er maar één land officieel direct heeft toegegeven achter een UFO aan te hebben gezeten, en dat is België. Nederland heeft officieel nooit aan een UFO-chase deelgenomen. Onofficieel ook niet trouwens. Of in ieder geval niet toen ik op dienst was. En ik heb ook nooit iets gezien op de radar.
Nee, ik ben tegen de herfst van 2000 vertrokken. Tot een jaar of twee geleden sprak ik nog regelmatig ex-collega's, sindsdien niet meer echt.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:34 schreef Pumatje het volgende:
[..]
dan heb ik erg leuk materiaal voor je, het was toch echt een nederlandse officier die sprak, en ook nederlandse f-16 beelden ( vanuit de cockpit )
ik wist dat ik die site had moeten opslaan
had dat ook ooit op het nieuws gezien, en het is pas ehm. jaartje ofzo geleden geloof ik.
werkte je er toch nog ronald?
"Met logica kom je van A naar B, met verbeelding kom je overal"quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:28 schreef Metalex het volgende:
Wat al die vage voorstellen gemeen hebben is een totaal gebrek aan realiteitszin iig. Meer bedoeld om de Führer blij te maken dan om een constructieve bijdrage aan de oorlogsmachine te leveren.
Ik wilde niet zeggen dat het pure onzin is, mijn punt is meer dat de aardig gevorderde status van dit soort projecten belachelijk is. Bij het ontwerpen komen er altijd vreemde, vage en tegelijk mogelijk vernieuwende ideeën naar voren. En die kunnen zeer constructief zijn, maar in een uiteindelijk voorstel voor een tank of vliegtuig moet ook worden gekeken naar de haalbaarheid. En daar is hier een gebrek aan, niet dat alles hier per se onmogelijk is, maar wel dat het in het Duitsland van toen onhaalbaar was en meer bedoeld was om zoals ik al zei de Führer blij te maken en enige houvast naar een Endsieg te behouden.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 00:38 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
"Met logica kom je van A naar B, met verbeelding kom je overal"
En toch was het niet genoeg. Mede dankzij de Duitse gewoonte om altijd maar alles door te ontwikkelen en steeds weer met nieuwe ideeën op de proppen te komen, die niet echt nodig waren. Hoeveel Pz4's, Panthers, FW190's en Me 262's hadden ze wel niet kunnen bouwen als ze zich niet met al die dwaze projecten gingen bezighouden? Overengineering heeft de Duitsers de das om gedaan. Natuurlijk zaten er geniale staaltjes techniek tussen, maar het Duitse leger zou toch meer gebaat zijn met meer kwantiteit, en ook met praktische, eenvoudig te gebruiken, te onderhouden en de repareren wapentuig.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 00:49 schreef Pumatje het volgende:
valt opzich goed mee hoor.
Speer zorgde ervoor door herstructuering van het productiesysteem dat de productie in 1944 ten opzichte van 1942 verviervoudigd kon worden.
quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:51 schreef Nr.G het volgende:
Ehm Duitsland was helemaal niet voorbereid op een langdurige oorlog. Zo hadden ze geen strategische bommenwerpers.
Duitsland verloor o.a. omdat ze niet genoeg benzine hadden en niet genoeg manschappen. Ze hadden een heleboel tanks en vliegtuigen gemaakt in 1944, maar niet voldoende getrainde personen om de boel te bemannen.
Kijk maar eens naar hoeveel materieel de russen konden inzetten en ondanks enorme verliezen weer aanvullen. Duitsland kon gewoonweg niet zoveel manschappen op de been brengen. Hun productie was grotendeels afhankelijk van dwangarbeiders.
Het Ardennen offensief is bv vastgelopen omdat er geen brandstof meer was voor de tanks.
Duitse piloten kregen weinig vlieguren omdat er een brandstof tekort was. Ook was er onvoldoende tijd om ze goed op te leiden. Gevolg was dat onvoldoende getrainde piloten de lucht in gestuurd werden en makkelijk werden neergehaald.
Door hun luchtoverwicht konden de geallieerden de infrastructuur voor de Duitsers zodanig ontregelen dat de Duitsers onvoldoende gemechaniseerde troepen konden aanvoeren naar het front.
Zodoende zijn ze in Bretagne doorgebroken en was het front in het westen verloren voor de Duitsers.
Duitse tanks waren superieur aan de westerse en de Panther en Tiger 2 konden zich prima meten met de T34. In Normandie was een kill-ratio van 1:10 voor de Duitse tanks!
Technologie was een goede optie voor de Duitsers. Als ze de ME262 al in 1942 als jager hadden kunnen inzetten was hen een hoop bombardementen gespaard gebleven. Met een langeafstandsbommenwerper hadden ze de russische industrie achter de oeral kunnen treffen.
Ik denk dat Duitsland uiteindelijk toch verloren had aangezien het een uitputtingsoorlog (weer) zou verliezen en anders hadden ze misschien wel een mooie paddestoel op Hamburg gegooid en was het ook over en schluss voor de moffen.
Wat ik niet begrijp is waarom de westerse geallieerden niet de T34 in licentie gebouwd hebben ipv die zwakke eigen tanks. Dan waren ze misschien wel met kerst in Berlijn en was er een hoop ellende bespaard gebleven.
Vind ik ook. En ik ben blij dat er zo veel reacties op dit topic zijn. Bedankt voor alle reacties allemaal.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 12:09 schreef Pumatje het volgende:
[ afbeelding ]
de rheintochter....
knap ding, maar ze hadden geloof ik ook een hittezoekende, infrarood zoekende.. iets in die richting.
zoiets als de wasserfal [ afbeelding ]
als we nu het topic bekijken hebben we allemaal al erg veel kunnen vinden en er zitten indrukwekkende onderdelen tussen, vinden jullie niet?
En dit is wat we WEL op internet vinden kunnen, er is altijd een gedeelte wat geheim blijft
Vloog dat ding ook echt? En is dat een T-34 tank?quote:Op maandag 18 februari 2008 16:12 schreef Prosac het volgende:
Geen duitser, maar wilde jullie deze russische vliegende tank niet onthouden.
[ afbeelding ]
170 mm kanonquote:Op maandag 18 februari 2008 16:04 schreef Prosac het volgende:
Land Wasser Schlepper
[ afbeelding ]
Gepanzerte Mannschaftstransportwagen Kätzchen
[ afbeelding ]
Kugelblitz
[ afbeelding ]
Brumbär
[ afbeelding ]
Grille 170mm kanon
[ afbeelding ]
RammPanzer
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mineraumer
[ afbeelding ] (Allkett)
[ afbeelding ] (Krupp)
ja echt heel ver.. Heb ik opzich respect voorquote:Op donderdag 19 juni 2008 13:10 schreef Dementor het volgende:
De Duitsers waren hun tijd in sommige opzichten ver vooruit
ik gok de zon focussen om zo dingen te verbrandenquote:Op zondag 21 september 2008 16:39 schreef kevin33 het volgende:
die ruimtespiegel, wat wouden ze daarmee bereiken?
Volgens mij was het nooit de bedoeling om het als wapen te gebruiken, maar om zonlicht te reflecteren en daarmee delen van Europa te verlichten. De toepassingen zijn legio: het slagveld verlichten, maar ook steden, rampgebieden, industriele gebieden, etc.quote:Op zondag 21 september 2008 16:39 schreef kevin33 het volgende:
die ruimtespiegel, wat wouden ze daarmee bereiken?
T34 en SU25. Toch is het niet geheel uit de lucht gegrepen:quote:Op dinsdag 19 februari 2008 00:00 schreef Pumatje het volgende:
ik vermoed zelfs dat die vliegende t-34 gewoon een overijverige modelbouwer is geweest met een set van een t-34 en een f-15 ofzo..
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:17 schreef Nr.G het volgende:
[..]
T34 en SU25. Toch is het niet geheel uit de lucht gegrepen:![]()
Antonov A40:
[ afbeelding ]
POWERRRR!!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 18:16 schreef EricT het volgende:
[..]
Hoe krijg je dat ding in godsnaam in de lucht
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 18:16 schreef EricT het volgende:
[..]
Hoe krijg je dat ding in godsnaam in de lucht
Weet niet of ik dat ding zo praktisch vind, waren wel betere platforms voor het 88 geschutquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:52 schreef jslavenburg het volgende:
Zag deze in Brothers in Arms rijden:
[ afbeelding ]
Half Track met FLAK 88![]()
Kon er alleen niet veel over vinden op internet...
Als je er een stuk of 30 hebt, heb je wel een mooie, mobiele Anti Air Squadron.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:13 schreef EricT het volgende:
[..]
Weet niet of ik dat ding zo praktisch vind, waren wel betere platforms voor het 88 geschut
Hamilcars hebben voor zover ik weet geen tanks meegenomen naar Arnhem. Het zwaarste dat de britten in Arnhem hadden was een Brencarrier, een licht rupsvoertuig.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 12:44 schreef Nr.G het volgende:
Het is een zweefvliegtuig, dus die trek je met een ander vliegtuig. De Russen gebruikten een zware bommenwerper. Deze had moeite hem in de lucht te houden en aangezien er geen ze sterkere vliegtuigen hadden is het project gecancelled. De tank landde overigens goed en na verwijderen van de vleugels en staart reed hij gewoon terug naar zijn basis.
De Engelsen hebben ook een vliegende tank ontwikkeld, maar het terug halen van de vleugels vonden ze te onpraktisch.
[ afbeelding ]
Hierna zijn ze doorgegaan met ontwikkelen van grote zweefvliegtuigen waar tanks in konden. Deze zijn veelvuldig gebruikt, o.a. bij Arnhem.
[ afbeelding ]
quote:Twenty-eight Hamilcars were involved (13 on 17th and 15 on 18th). They were flown from Tarrant Rushton by pilots of C Squadron.
Those on the First Lift carried 17 pounder guns/ Morris Artillery tractors and Bren Carriers.
Two turned over on the soft ground with loss of life and load. A third, carrying two Bren Carriers, had a hard landing on the railway embankment. The Carriers shot out through the nose. One went straight into action, the other being salvaged later.
The Second Lift gliders again carried guns/tractors and Bren Carriers. One had to cast off, soon after take-off, when its tug developed engine trouble. The glider landed safely at Chilbolton airfield and was transfeered to the third lift. A second ditched in the English Channel when its tug developed engine trouble. Pilots and all but two of the passengers were rescued.
The glider which was transferred to the Third Lift made it as far as Belgium, when the tow rope broke. It landed near Ghent. The pilots and passengers unloaded the gun and tractor and drove as far as Nijmegen, where they could make no further progress.
bron
Tis ook een zeldzaam voertuig. Er zijn er in '39 en '40 slechts 25 van gebouwd. De officiele benaming voor het voertuig is overigens 8,8cm FlaK18 auf Zugkraftwagen 18t.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:52 schreef jslavenburg het volgende:
Zag deze in Brothers in Arms rijden:
[ afbeelding ]
Half Track met FLAK 88![]()
Kon er alleen niet veel over vinden op internet...
Dank jequote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:30 schreef Gryphonne het volgende:
[..]
Tis ook een zeldzaam voertuig. Er zijn er in '39 en '40 slechts 25 van gebouwd. De officiele benaming voor het voertuig is overigens 8,8cm FlaK18 auf Zugkraftwagen 18t.
Is dat gewoon dezelfde motor als de standaard kever, of een speciaal ontwikkelde?quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:46 schreef HPoi het volgende:
[ afbeelding ]
Type 877, beter bekend als Kommandeurwagen.
[..]
(1131cc luchtgekoelde boxermotor van 25pk) (basis is Kever)
ik ken niets van dit ding...quote:Op zondag 9 november 2008 12:41 schreef Gewas het volgende:
Panzerkampfwagen VI Tiger (P)
[ afbeelding ]
Van deze tank zijn er maar 5 gemaakt, waarvan er 1 heeft gevochten aan het Oostfront.
Dus die zweef-tank werd met bemanning en al de lucht ingesleept door een bommenwerper? Dan vraag je je ook af wie daar in godsnaam instapt de eerste keer... stel getraumatiseerde veteranen die er toch geen zin meer in hadden ofzo?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 12:44 schreef Nr.G het volgende:
Het is een zweefvliegtuig, dus die trek je met een ander vliegtuig. De Russen gebruikten een zware bommenwerper. Deze had moeite hem in de lucht te houden en aangezien er geen ze sterkere vliegtuigen hadden is het project gecancelled. De tank landde overigens goed en na verwijderen van de vleugels en staart reed hij gewoon terug naar zijn basis.
Wat begrijp je niet? Ik vind het wel geinig; contrast van deze blije tankgebruiksaanwijzing met de werkelijke situatie in 1944/1945. Hier staat ie ook in PDF:quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:18 schreef Pumatje het volgende:
ik snap helemaal niets van die zogenaamde panther handleiding
Daar hadden de russen meerdere oplossingen voor zoals strafbataljons. Hoe denk je dat ze de eerste golf soldaten bij een frontale aanval aanspoorden? Veel wodka en een machinegeweer in hun rug. Ook opvallend vaak kwamen deze soldaten uit gebieden waar Stalin niet zo dol op was.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:43 schreef Northside het volgende:
[..]
Dus die zweef-tank werd met bemanning en al de lucht ingesleept door een bommenwerper? Dan vraag je je ook af wie daar in godsnaam instapt de eerste keer... stel getraumatiseerde veteranen die er toch geen zin meer in hadden ofzo?
Ja, en mijnenvelden opruimen door er doorheen te rennen, ik weet het. Maar dan nog... in een tank de lucht in, kan me voorstellen dat je dan liever de kogel op de grond krijgt.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:40 schreef Nr.G het volgende:
[..]
Daar hadden de russen meerdere oplossingen voor zoals strafbataljons. Hoe denk je dat ze de eerste golf soldaten bij een frontale aanval aanspoorden? Veel wodka en een machinegeweer in hun rug. Ook opvallend vaak kwamen deze soldaten uit gebieden waar Stalin niet zo dol op was.
De Duitsers hadden ook strafbataljons. Daarvan was het minder erg als ze zware verliezen leden.
quote:Het Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug, of DFS (Duits onderzoeksinstituut voor zweefvliegen) werd in 1933 opgericht om de Duitse zweefvliegactiviteiten te centraliseren.
Het DFS was betrokken bij het produceren van zweefvliegtuigen voor de Hitler Jugend en de Luftwaffe. Verder onderzochten ze geavanceerde technologieen zoals vliegende vleugels en raket-aandrijving.
Zal best gebeurd zijn... ik geloof wel dat zo ongeveer iedere oorlogsmisdaad een keer begaan is tijdens WO2.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:43 schreef Pumatje het volgende:
dat door mijnenvelden rennen is zo over the top..
De vliegende tank werd gewoon door een testpiloot gedaan.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:43 schreef Pumatje het volgende:
dat door mijnenvelden rennen is zo over the top..
viel allemaal reuze mee, en die vliegende tank dat werd dus door een strafbatallion gedaan.. aha
wat is je bron ?
Wat een echte onvervalste held. Die zouden ze held van de natie moeten maken of ridder van de rode ster of hoe dat daar in de USSR ook geheten mag hebben. Mijn respect heeft hij in ieder geval!quote:Op maandag 12 januari 2009 13:52 schreef Nr.G het volgende:
De vliegende tank werd gewoon door een testpiloot gedaan.
A-40 was piloted by the famous Soviet glider experimental pilot Sergey Anokhin. The T-60 landed on a field near the airdrome, and after dropping the glider wings and tail, the driver returned it to its base
quote:en het aller aller bizarst is dat het vloog op kolen!!! ja op steenkool!
Lees de topic titel nog isquote:Op maandag 26 januari 2009 23:18 schreef Stupendous76 het volgende:
Een Russische:
[ link | afbeelding ]
Die site heeft heel veel aparte, mooie en leuke onderwerpen, waaronder ook aparte militaire voertuigen. Zal eens zoeken of ik die nog vind.
Misschien wel leuk er ook een te maken voor Russische voertuigen. Kaspische zeemonster bijvoorbeeld. Moeten ze wel echt zijn trouwensquote:
Dat kan ook gewoon hier hoor.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:39 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Misschien wel leuk er ook een te maken voor Russische voertuigen. Kaspische zeemonster bijvoorbeeld. Moeten ze wel echt zijn trouwens
doe dat maar, er zijn al veel meer niet-duitse voertuigen langs gekomen dus dan is een andere titel wel treffend.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:46 schreef IHVK het volgende:
[..]
Dat kan ook gewoon hier hoor.![]()
Anders pas ik de TT wel aan.
Doe maar niet:quote:Op maandag 26 januari 2009 23:47 schreef stamppot het volgende:
[..]
doe dat maar, er zijn al veel meer niet-duitse voertuigen langs gekomen dus dan is een andere titel wel treffend.![]()
Anders post je zelf even watquote:
Goed, het wordt nu wel erg dubieus:quote:Op maandag 26 januari 2009 23:54 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
ÜBERSCHWERER KAMPFSCHREITPANZER ?
Is dat het ding van Schaubergerquote:Op maandag 26 januari 2009 23:56 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Goed, het wordt nu wel erg dubieus:
[ afbeelding ]
Ik vraag me echt af of deze dingen bestaan (hebben). Ik geloof het wel hè? Dat is echt mateloos fascinerend.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:56 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Goed, het wordt nu wel erg dubieus:
[ afbeelding ]
Wikipedia:quote:
Volgens andere bronnen is deze ramjet moter dus ook daadwerkelijk getest op de rug van een Dornier Doquote:As conventional fuels were in extremely short supply by late 1944, Lippisch proposed that the P.13a be powered by coal. Initially, it was proposed that a wire-mesh basket holding coal be mounted behind a nose air intake, protruding slightly into the airflow and ignited by a gas burner. Following wind-tunnel testing of the ramjet and the coal basket, modifications were incorporated to provide more efficient combustion. The coal was to take the form of small granules instead of irregular lumps, to produce a controlled and even burn, and the basket was altered to a mesh drum revolving on a vertical axis at 60 rpm. A jet of flame from tanks of bottled gas would fire into the basket once the P.13a had reached operating speed (above 320 km/h), whether by using a RATO unit or being towed. The air passing through the ramjet would take the fumes from the burning coal towards the rear where they would mix under high pressure with clean air taken from a separate intake. The resulting mixture of gas would then be directed out through a rear nozzle to provide thrust. A burner and drum were built and tested successfully in Vienna by the design team before the end of the war.
Nu je dat zegt moet ik meteen denken aan Himmler - dat was toch de mafkees die voor dergelijke zaken verantwoordelijk was?quote:Lijkt op stonehenge? toeval?
idd het zou een grote electromagneet kunnen zijnquote:Op woensdag 28 januari 2009 01:19 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
Nu je dat zegt moet ik meteen denken aan Himmler - dat was toch de mafkees die voor dergelijke zaken verantwoordelijk was?
Wat je daarboven zegt verwoord precies waarom het zo fascinerend is: Ergens is er een kern van waarheid - maar wat is feit en wat is fictie?
En zijn broertje...quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:33 schreef LSS het volgende:
Hier is een link naar een website met allerlei vreemdsoortige projecten die de Duitsers hadden op vliegtuiggebied in ww2 : http://www.luft46.com/ het is een beetje een crappy site, maar er staan wel een groot aantal bizarre creaties op. Mijn favoriet, de triebflugel![]()
[ afbeelding ]
Dank! Nu weet ik eindelijk wat me al die tijd dwars zat... ben jij nu een echte spellingsnazi? Dat je denkt, oh, Duitsers en WO2 in de titel, hier moet ik gewoon reageren?quote:Op woensdag 4 februari 2009 19:12 schreef Gewas het volgende:
Er staat een kleine spelfout in de topic titel (denk ik zeg het effe).
Ik heb dit topic zelf gemaakt maar met een andere titel. Toch niet raar dat ik dan zeg dat er een spelfout in staat?quote:Op woensdag 4 februari 2009 19:39 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
Dank! Nu weet ik eindelijk wat me al die tijd dwars zat... ben jij nu een echte spellingsnazi? Dat je denkt, oh, Duitsers en WO2 in de titel, hier moet ik gewoon reageren?
/sarcasme
Thule-Gesellschaft?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 20:46 schreef Rutger_83 het volgende:
Ook leuk "The Bell"
De nazi's poging tot anti-zwaartekracht?:
Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell
Het bouwwerk wat in het artikel genoemd word is een soort van grote metalen ring boven de grond en staat nog steeds ergens in ik geloof Tsjechie.
De metalen ring stond boven op een berg en in die berg zouden Nazi wetenschappers aan de meest geheime projecten werken (anti-zwaartekracht, vliegende schotels experimentele vliegtuigen etc).
In het midden van The Bell zijn nog resten te zien van een hele dikke stroomkabel. En er was een klein eindje verder een waterkrachtcentrale die als enig doel had "The Bell" van energie te voorzien...
Het leuke is dat al de nazi-conspiracys zo vaag zijn. Vaak is er iets tastsbaars zoals dat merkwaardige bouwwerk dat er nog staat, of wat wazige documenten waarvan je niet zeker weet of ze nep zijn of niet.. niemand wist wat het doel van die merkwaardige ring met z'n enorme stroomkabels was dus werd er maar een verzonnen.. (Hitler liet aan het eind van de oorlog de ingangen naar de ondergrondse basis opblazen, met alle wetenschappers er nog in.)
Dit is die ring:
[ afbeelding ]
Lijkt op stonehenge? toeval?
Hierover is nu een docu bezig op NatGeo.quote:Op maandag 23 februari 2009 00:53 schreef Stupendous76 het volgende:
Een plaatje van de Comet:
[ afbeelding ]
Ik zit er nu ook naar te kijken. Grappig om te zien dat de Russen en Amerikanen na de oorlog redelijk gelijk op gingen.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:37 schreef MoChe het volgende:
[..]
Hierover is nu een docu bezig op NatGeo.
Het grootste deel van deze westerse wereld is gebaseerd op Duitsland en/of WO2. Maar 'de wereld' anno 1940 was grotendeels gebaseerd op de oorlogen van daarvoor, etc.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:58 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
Ik zit er nu ook naar te kijken. Grappig om te zien dat de Russen en Amerikanen na de oorlog redelijk gelijk op gingen.
Begrijpelijk maar ethisch niet helemaal correct dat de Amerikanen SS' ers in het geniep tot nette burgers omdoopte (o.a. Von Braun).
Staat erop die foto nog een ring aan de linkse kant? Of het is een weg?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 20:46 schreef Rutger_83 het volgende:
Ook leuk "The Bell"
De nazi's poging tot anti-zwaartekracht?:
Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell
Het bouwwerk wat in het artikel genoemd word is een soort van grote metalen ring boven de grond en staat nog steeds ergens in ik geloof Tsjechie.
De metalen ring stond boven op een berg en in die berg zouden Nazi wetenschappers aan de meest geheime projecten werken (anti-zwaartekracht, vliegende schotels experimentele vliegtuigen etc).
In het midden van The Bell zijn nog resten te zien van een hele dikke stroomkabel. En er was een klein eindje verder een waterkrachtcentrale die als enig doel had "The Bell" van energie te voorzien...
Het leuke is dat al de nazi-conspiracys zo vaag zijn. Vaak is er iets tastsbaars zoals dat merkwaardige bouwwerk dat er nog staat, of wat wazige documenten waarvan je niet zeker weet of ze nep zijn of niet.. niemand wist wat het doel van die merkwaardige ring met z'n enorme stroomkabels was dus werd er maar een verzonnen.. (Hitler liet aan het eind van de oorlog de ingangen naar de ondergrondse basis opblazen, met alle wetenschappers er nog in.)
Dit is die ring:
[ afbeelding ]
Lijkt op stonehenge? toeval?
Ik ook maar ik vond hem zo mooi en mysterieus dat ik 'm wel in dit topic vond passen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 15:04 schreef Northside het volgende:
Pffff, hier heb ik 30 seconden naar moeten kijken voordat ik hem snapte.
even heel specifiek von Braun -> hij was lid van de SS geworden na een onderhoud met de SS waarin hij uitgelegd kreeg wat de mogelijke nadelen zouden kunnen zijn van NIET bij de SS gaan.quote:Op maandag 23 februari 2009 22:58 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
Begrijpelijk maar ethisch niet helemaal correct dat de Amerikanen SS' ers in het geniep tot nette burgers omdoopte (o.a. Von Braun).
Hij pikte in de concentratiekampen zelf de joden uit die hij wilde.... hoe nazi-er wil je het hebben?quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:57 schreef mr.happy het volgende:
[..]
even heel specifiek von Braun -> hij was lid van de SS geworden na een onderhoud met de SS waarin hij uitgelegd kreeg wat de mogelijke nadelen zouden kunnen zijn van NIET bij de SS gaan.
Maar in het algmeen: klopt, "nuttig" was een belangrijker criterium dan "ethisch/netjes". Je kunt daar natuurlijk ook weer tegenover zetten dat de ene tak van de SS niet de andere was, maar toch, alle SS'ers hadden indoctrinatie ondergaan en dus in meer of mindere mate 'geinfecteerd' met de waanzinnige ideologie/quasi-logica die het gedachtengoed van de SS was.
ouch. Dat was ik vergeten. Excuses !quote:Op dinsdag 21 april 2009 16:43 schreef MoChe het volgende:
[..]
Hij pikte in de concentratiekampen zelf de joden uit die hij wilde.... hoe nazi-er wil je het hebben?
Die dingen moesten ook gemaakt wordenquote:Op dinsdag 21 april 2009 23:58 schreef Northside het volgende:
Waarvoor had hij dan joden nodig? Hebben we het hier niet over de wetenschapper die de V1 en V2 bedacht heeft?
Is dat niet de drukcilinder (dat ding wat de terugslag opvangt)?quote:Op donderdag 14 mei 2009 18:46 schreef Rutger_83 het volgende:
Weet iemand trouwens wat dit is?
[ afbeelding ]
Het lijkt op een soort flammenwerper met een normaal 75mm kanon er naast oid.
Ik heb deze in ieder geval nog nooit eerder gezien.
Het is een buitgemaakte Franse Renault R35 tank waar de Duitsers een Tjechisch 47mm anti-tankkanon op hebben gezet, Renault Panzerjäger:quote:Op donderdag 14 mei 2009 18:46 schreef Rutger_83 het volgende:
Weet iemand trouwens wat dit is?
[ afbeelding ]
Het lijkt op een soort flammenwerper met een normaal 75mm kanon er naast oid.
Ik heb deze in ieder geval nog nooit eerder gezien.
Op de zwart-wit foto ziet het er veel indrukwekkender uit.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:14 schreef Nr.G het volgende:
[..]
Het is een Franse Renault R35 tank met een Duitse PaK47 koepel, Renault Panzerjäger:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:17 schreef valek het volgende:
[..]
Op de zwart-wit foto ziet het er veel indrukwekkender uit.
Ik vind deze anders best wel wat hebben hoor:quote:
maar daar zit dan ook een duits kanon opquote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:14 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik vind deze anders best wel wat hebben hoor:
[ afbeelding ]
vind ze erg lelijk, lijkt alsof ze van karton zijn.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 22:14 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik vind deze anders best wel wat hebben hoor:
[ afbeelding ]
Nou, als we het over moderne tanks gaan hebben... De Amerikaanse tanken vind ik echt foeilelijk. En als we richting WO2 gaan: de Sherman vind ik nou niet echt mooi (gewoonweg lelijk), qua uitstraling hadden Duitse en Sovjets-tanks toch wel wat meer in huis.quote:Op zondag 17 mei 2009 22:09 schreef Pumatje het volgende:
[..]
vind ze erg lelijk, lijkt alsof ze van karton zijn.
en laat ik het maar niet hebben over het onderhoud en snelheid van slijtage van onderdelen.
de autolader schijnt ook niet altijd naar behoren te werken.
Daar hadden de Sovjets een heel simpele oplossing voor (zoals zo vaak): brede rupsbanden, waardoor zij wel door de sneeuw konden en de Duitsers niet. Maar goed, de Duitsers hebben dan ook weer veel van de Russen afgekeken. Maar ze konden allemaal maffe ontwerpen maken, bijvoorbeeld de amfibische Sherman. An sich niet eens zo heel gek bedacht, alleen het functioneerde 'niet zo heel erg goed'...quote:Op maandag 18 mei 2009 09:40 schreef RonaldV het volgende:
De Sherman is ontworpen aan het begin van de oorlog, om het op te kunnen nemen tegen alles at de As-mogendheden op dat moment in het veld zetten. Daarna is er alles aan gedaan om in zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk tanks op het slagveld te kunnen zetten. Dat merk je aan alles, latere Duitse Tanks waren over het algemeen veel beter ontworpen en capabeler, terwijl de VS het meer op aantallen voor elkaar moesten krijgen. Maar als je het met je capabele tank moet opnemen tegen meeerdere inferieure Shermans ga je het uiteindelijk toch verliezen, ook al omdat de tekorten van de Sherman heel effectief werden omzeild door de pluspunten uit te buiten. Zo konden de relatief liechte Shermans op plekken komen waar de zwaardere duitse Panzers vaak niet uit de voeten konden.
Het functioneerde prima, zolang je het maar binnen de limieten gebruikte. En D-Day was zo'n gevalletje van "net wel, net niet" (precies tussen twee stormen, waarbij de sea-state nogal hoog was), waardoor nogal wat DD-Shermans (met hun bemanning) op de bodem van het Kanaal eindigden. Neemt niet weg dat de Duitsers bijzonder onaangenaam verrast werden door de DD-Shermans die WEL op de stranden aankwamen.quote:Op maandag 18 mei 2009 09:46 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Daar hadden de Sovjets een heel simpele oplossing voor (zoals zo vaak): brede rupsbanden, waardoor zij wel door de sneeuw konden en de Duitsers niet. Maar goed, de Duitsers hebben dan ook weer veel van de Russen afgekeken. Maar ze konden allemaal maffe ontwerpen maken, bijvoorbeeld de amfibische Sherman. An sich niet eens zo heel gek bedacht, alleen het functioneerde 'niet zo heel erg goed'...
Dat zal vast meegespeeld hebben. Misschien ook omdat de tank er niet super zwaar bepantserd is, wat ook niet kan met al die koepelsquote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:55 schreef Rutger_83 het volgende:
Waarschijnlijk heeft de lengte van de rupsen er mee te maken?
Hoe langer de rupsen des te moeilijker de tank te sturen is, je loopt immers het risico dat je de rupsen kapot trekt.
Het was het resultaat van onvervalste industriele spionage. Origineel was een engelse tank die gecancelled werd door de jaren 30 crisis:quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:32 schreef EricT het volgende:
Waarom was die tank met 5 koepels geen succes? Afgezien van de lelijkheid dus
Denk iets met munitie opslagquote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:32 schreef EricT het volgende:
Waarom was die tank met 5 koepels geen succes? Afgezien van de lelijkheid dus
Het lijkt mij makkelijker om ze er achter te zetten, anders ben je snel door je richters heenquote:Op woensdag 27 mei 2009 11:25 schreef Slappy het volgende:
[..]
Denk iets met munitie opslagen personeel want voor elk kanon moet een richter zitten
Die kwam niet eens tot het slagveld, want die zakte door zijn gewicht bijna overal doorheenquote:Op maandag 15 juni 2009 17:49 schreef Pumatje het volgende:
Nee, grotendeels ligt het probleem op het slagveld zelf.
ding heef tzo'n enorm overlevingspercentage doordat het gewoon erg makkelijk uit te schakelen is door zijn grootte en lage verplaatsingsnelheid.
zelfde lot verging de MAUS
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |