Je hebt gelijk dat men geen andere zaken nodig had "omdat" die forten er stonden.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:25 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dit is echt appels en peren
Nederland en Belgie waanden zich veilig door middel van een Politieke keuze en beleid, dat staat compleet los van de strijdkrachten of het militaire denken.
De maginot linie was nutteloos, je zegt het zelf al.. ze waanden zich door een militair bouwwerk veilig, dat zat zo hoog dat gevoel dat de legerleiding zich onschendbaar achtte.. dus een flop van een militair denken.
En als ze er omheen waren gegaan hadden ze het wel aangepakt zoals het belgische fort eben emael met minimale verliezen.....
De russen zijn ook onschendbaar omdat ze gewoon reserves hebben waar jij moet ophouden met tellen dus ze konden en kunnen het zich permitteren om af te gaan wachten. De fransen niet.
Dus nogmaals, franse leger
zover ik weet zijn ze er met een aangepast von schliefen plan om heen getrokkenquote:Op woensdag 23 januari 2008 03:17 schreef HDNHNK het volgende:
las net dat de Maginot-linie zgn. onneembaar zou zijn, maar voor zover ik weet zijn de Duitsers onder Heinrici weldegelijk (tijdens de oorlog) door de linie heen gebroken.
verder heeft de Gaulle niet gek veel meer gedaan dan de aanbevelingen van Liddell Hart opgevolgd (net als Guderian met z'n Achtung! Panzer!)
Toen Parijs al gevallen was en men het boeltje omsingeld had, kunst.quote:Op woensdag 23 januari 2008 03:26 schreef HDNHNK het volgende:
om preciezer te zijn op 14 juni 1940 brak Heinrici door de Maginot-linie als bevelhebber van 12e Armeegruppe
He?quote:Op woensdag 23 januari 2008 13:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zover ik weet zijn ze er met een aangepast von schliefen plan om heen getrokken
quote:DFS346 Mach Buster Project
Length : 11.65m
Wing Span: 8.98m
Hight : 3.50m
Wing Area : 20.00 Square Meter
All-Up Weight : 2,270Kg
Engine : HWK 109/509D X 2
Max Speed : 2,760Km/h
Service Ceiling : 30,500m
Crew : 1
als je goed kijkt is dat plan niet zo heel veel anders dan het wo1 von schliefen plan.quote:Op woensdag 23 januari 2008 13:12 schreef Pumatje het volgende:
[..]
He?
![]()
Ja ze zijn er ook omheengetrokken, dat heette nou plan: Fall Gelb
Maginot linie werd aangevallen durende plan : Fall Rott
kunt dat gokken en zo gek om dat te voorspellen si het niet de ruimte is zwart de lucht lijkt al blauw op hoge hoogte dus van zwart naar blauw.quote:Op woensdag 23 januari 2008 14:20 schreef Pumatje het volgende:
ja, goed heeft wel wat overeenkomsten inderdaad. Maar zijn best vaag.
en die link van je..
gaat echt te ver![]()
ik twijfel ook aan de echtheid ervan. Net zoals dat radio kanon , wat moet het voorstellen.
De afbeelding
[ afbeelding ]
is in ieder geval post Gangarin, want daarvoor wist helemaal niemand hoe de stratosfeer eruit zou zien.
En hier en hier ook nog wat meer info over de Sänger / Silbervogel.quote:Op woensdag 23 januari 2008 18:13 schreef Chiwakka het volgende:
Hier nog wat fototjes van die sanger en horten (weliswaar in het Spaans ofzo)
Geen foto's, wel deze pagina die over Hortens en de familie Horten gaat. De drie broers zouden als eerste ook composietmaterialen hebben gebruikt in de luchtvaart.quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:00 schreef Pumatje het volgende:
mooie foto's
van de horten
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ik hoop dat ze herbouwd zijn inmiddels, of dat er aan begonnen is.
de horten bomber met 6 jetmotoren heb ik geen foto's van kunnen vinden helaas
dat was ook een probleem de VS had speciale teams die duitse technologie moesten halen en zonodig vernietigen voordat de russen kwamen, overigens die horter lijkt wel heel erg veel op een ufoquote:Op donderdag 24 januari 2008 01:00 schreef Pumatje het volgende:
oke, ik heb net een aantal filmpjes bekeken en ik weet niet wat ik er uit moet opmaken.
Iedereen is bekend met de Hanebau's, en de VRIL projecten.
Ik heb daardoor een aantal ja, dingen door mijn hoofd spoken als theorieen.
Er is zo enorm veel uitgevoerd op gebieden waar wij zo op achterliepen, en
zulke knappe innovatie projecten uitgevoerd waar we nog van staan te kijken
af en toe zie ik situaties op beeldmateriaal en archief dat me toch wel erg aan het denken zet.
Stel nou, stel.. dat de duitsers inderdaad in staat waren geweest om een doorbraak te forceren op het gebied
van anti zwaartekrachttech. Of zeer geavaceerde voortstuwing, door middel bv van een vacuum te creeren dat maar nieuwe lucht blijft aanzuigen tegen een ongelooflijke hoge snelheid waardoor een fan duizelingwekkende toerentallen haalt.. en ga zo door.
Tot nazi duitsland capituleerde. De amerikanen vonden de labaratoria en verscheepten het naar usa zeer geheim. Stel USSR zou de technologie ontdekken of iig van het bestaan er vanaf afweten, dan heb je een probleem. Daarnaast zou het ook echt wel intressant zijn om te onderzoeken zodat ze zich er hun voordeel mee kunnen doen.
Wat dan als het zou verklaren waarom er zoveel ufo sightings zij in amerika, en dat de modellen inderdaad veel veranderde omdat de amerikanen echt bezig zijn met het onderzoeken van de techniek. En het model nabouwden en het een evolutie onderging.
Ik speculeer niet graag over zoiets als dit omdat het over het algemeen als niet -waar wordt beschouwt. Maar wat nou dat is wel waar.. dat zou toch ja, wel logisch zijn en een boel verklaren. Er zijn gewoon toch te veel bewijzen dat er in ieder geval wel vliegende schotels zijn gespot, niet lang geleden was het de allereerste keer dat zelfs westeuropese luchtmachten ufo's zagen op hun radar, er f16's op af stuurden en die een ufo bevestigden. Die landen waren Nederland, en Belgie....
Ik ben vooral onder de indruk van dit filmpje, dat een hele reeks is.
Wat me wel aan het nadenken heeft gezet, er worden veel namen gebruikt en je ziet de 1e serie's dingen die wel gaan, waarvan je op de hoogte was, maar later krijg je temaken met projecten waar je nog nooit van hebt gehoord, maar wel onderbouwd wordt met technische tekeningen,foto's, Foto's van personen, en hun namen, en datum en tijd.
Veel kijkplezier, doorsta de 1e serie's even, vanaf deel 4 wordt het intressant. Delen duren steeds niet lang, en je verveelt je zeker niet.
have fun
http://www.youtube.com/watch?v=2HQ9iXQu3II&feature=related
Die link stond dus ook al in mijn post...quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
nog meer
http://www.luft46.com/misc/sanger.html
Zover ik weet is bijna iedereen met waardevolle kennis na de oorlog in Amerika, Engeland of Rusland gaan werken. Prototypen enzo zijn ook daar naartoe verscheept. Dus de kennis was voor een gedeelte wel weer uit Duitsland verdwenen. De Duitse luchtvaartindustrie is uiteindelijk na veel fusies in DASA terecht gekomen, wat vervolgens weer met enkele andere europeese bedrijven EADS (het (Nederlandsequote:Op donderdag 24 januari 2008 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat is er trouwens gebeurd na de oorlog met al die duitse bedrijven die zo ver voor lagen op de rest
En Messerschmidt heeft na de oorlog nog een driewieler gemaakt.quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:34 schreef vanOekelen het volgende:
[..]
Die link stond dus ook al in mijn post...
[..]
Zover ik weet is bijna iedereen met waardevolle kennis na de oorlog in Amerika, Engeland of Rusland gaan werken. Prototypen enzo zijn ook daar naartoe verscheept. Dus de kennis was voor een gedeelte wel weer uit Duitsland verdwenen. De Duitse luchtvaartindustrie is uiteindelijk na veel fusies in DASA terecht gekomen, wat vervolgens weer met enkele andere europeese bedrijven EADS (het moederbedrijf van oa Airbus) is geworden.
Ja, dat is hetzelfde bedrijf, na de oorlog mocht Duitsland een tijdje geen vliegtuigen meer maken, daarom is Messerschmidt maar autootjes gaan maken voor een korte tijd (welke overigens niet uit vliegtuigonderdelen bestaan zoals vaak wordt gedacht). In 1968 is het bedrijf gefuseerd met Bolköw en het jaar daarop met de vliegtuigdivisie van Blohm + Voss dus toen werd de naam Messerschmidt-Bolköw-Blohm. In 1989 is het bedrijf gekocht door Daimler en werd het in DASA geintegreerd. Dasa fuseerde vervolgens in 2000 met CASA en Aerospatiale-Matra tot EADS.quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:36 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En Messerschmidt heeft na de oorlog nog een driewieler gemaakt.
Het concern Messerschmidt-Bolköw-Blohm maakte ook helicopters, maar weet niet of dat dezelfde Messerschmidt is
heb je alleen 1e serie van 2 minuten gekeken?quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat is er trouwens gebeurd na de oorlog met al die duitse bedrijven die zo ver voor lagen op de rest
2 het was iets te snel allemaalquote:Op donderdag 24 januari 2008 17:35 schreef Pumatje het volgende:
[..]
heb je alleen 1e serie van 2 minuten gekeken?
of tot welk deel.
die ufo's zijn de Hanebau's , ze hadden ook het VRIL project.
jammer, je zou ze allemaal moeten bekijken. duurt ff maar staat echt intressante info over en zou graag horen wat anderen ervan vinden.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 11:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
2 het was iets te snel allemaal
Interessante filmpjes.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 14:02 schreef Pumatje het volgende:
[..]
jammer, je zou ze allemaal moeten bekijken. duurt ff maar staat echt intressante info over en zou graag horen wat anderen ervan vinden.
zijn maar een paar van gemaakt, vooral omdat ze nogal onhandig zijn in gebruik en bedoeld voor specifieke doelen (belegeringen).quote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:06 schreef Gewas het volgende:
[..]
Interessante filmpjes.
Weet iemand hoe zo'n kanon op een trein heet die je in het begin van deel twee ziet? Was dat ook een prototype of zijn daar echt veel van gemaakt? Ik heb zo'n kanon wel eens eerder gezien maar ben de naam vergeten.
Ik heb ze allemaal gezien.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:28 schreef Pumatje het volgende:
niet alleen deel 2 bekijken, maar alle delen
quote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:55 schreef tony_clifton- het volgende:
Nog zo'n vreemde eend; wel gerealiseerd maar op zeer beperkte schaal.
[ afbeelding ]
Weinig info over te vinden. Dit geeft een beperkt beeld: http://www.militair.net/forum/viewtopic.php?t=1257
Basically 2 He 111's verbonden met een tussenstuk met motor om gliders te trekken.
In tegendeel: om snel voorraden, 130 soldaten, twee trucks, of zelfs een 88mm Flak-kanon naar het front (aanvankelijk voor "Seelöwe") te kunnen brengen hadden de Duitsers een enorme glider, de Me321, ontwikkeld, maar ze hadden geen vliegtuig met voldoende vermogen om die glider te kunnen slepen. In het begin gebruikten ze 3 Bf110 vliegtuigen, maar dat bleek te gevaarlijk. De oplossing was om twee He111 bommenwerpers te koppelen tot de 5 motorige "Zwilling" die wel genoeg vermogen had.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:56 schreef Pumatje het volgende:
[..]
onzinnig en dom project, erg vreemd zulke oplossingen zie ik de geallieerden eerder voor aan in een periode als 1942.
Een paar jaar geleden meldde in alt.binaries.pictures.aviation iemand dat ze in de VS bezig waren om die Horten weer op te knappen, naar static-display conditie. Het toestel was weliswaar uit elkaar gehaald, maar alles was nog wel compleet aanwezig. Daarna heb ik er helaas nooit meer iets over gehoord.quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:00 schreef Pumatje het volgende:
mooie foto's
van de horten
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ik hoop dat ze herbouwd zijn inmiddels, of dat er aan begonnen is.
de horten bomber met 6 jetmotoren heb ik geen foto's van kunnen vinden helaas
Euh... Ik kan je verklappen dat er maar één land officieel direct heeft toegegeven achter een UFO aan te hebben gezeten, en dat is België. Nederland heeft officieel nooit aan een UFO-chase deelgenomen. Onofficieel ook niet trouwens. Of in ieder geval niet toen ik op dienst was. En ik heb ook nooit iets gezien op de radar.quote:Op donderdag 24 januari 2008 01:00 schreef Pumatje het volgende:
(...)
Ik speculeer niet graag over zoiets als dit omdat het over het algemeen als niet -waar wordt beschouwt. Maar wat nou dat is wel waar.. dat zou toch ja, wel logisch zijn en een boel verklaren. Er zijn gewoon toch te veel bewijzen dat er in ieder geval wel vliegende schotels zijn gespot, niet lang geleden was het de allereerste keer dat zelfs westeuropese luchtmachten ufo's zagen op hun radar, er f16's op af stuurden en die een ufo bevestigden. Die landen waren Nederland, en Belgie....
(...)
De VS ook in de jaren 50.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 22:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Euh... Ik kan je verklappen dat er maar één land officieel direct heeft toegegeven achter een UFO aan te hebben gezeten, en dat is België. Nederland heeft officieel nooit aan een UFO-chase deelgenomen. Onofficieel ook niet trouwens. Of in ieder geval niet toen ik op dienst was. En ik heb ook nooit iets gezien op de radar.
De VS hebben dat pas in de jaren '90 toegegeven. Ook de Sovjets hebben achter UFOs aangezeten, en ook dat is pas in de jaren '90 toegegeven. De Belgen gaven het (op zijn laatst) de volgende ochtend al toe. Verschil is dat de Sovjets en de Amerikanen er in eerste instantie van uitgingen dat ze met technologie van de tegenpartij te maken hadden. De Belgen riepen direct UFO, wetend wat dat bij het publiek te weeg zou brengen (ondanks dat de term militiar-technisch juist was). Een Belgische collega van me schreef er zelfs een boek over.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 22:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De VS ook in de jaren 50.
Ik heb iig wel verhalen gelezen van luchtmachtpiloten uit die tijd die achter UFO's aangingen.
dan heb ik erg leuk materiaal voor je, het was toch echt een nederlandse officier die sprak, en ook nederlandse f-16 beelden ( vanuit de cockpit )quote:Op vrijdag 25 januari 2008 22:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Euh... Ik kan je verklappen dat er maar één land officieel direct heeft toegegeven achter een UFO aan te hebben gezeten, en dat is België. Nederland heeft officieel nooit aan een UFO-chase deelgenomen. Onofficieel ook niet trouwens. Of in ieder geval niet toen ik op dienst was. En ik heb ook nooit iets gezien op de radar.
Nee, ik ben tegen de herfst van 2000 vertrokken. Tot een jaar of twee geleden sprak ik nog regelmatig ex-collega's, sindsdien niet meer echt.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:34 schreef Pumatje het volgende:
[..]
dan heb ik erg leuk materiaal voor je, het was toch echt een nederlandse officier die sprak, en ook nederlandse f-16 beelden ( vanuit de cockpit )
ik wist dat ik die site had moeten opslaan
had dat ook ooit op het nieuws gezien, en het is pas ehm. jaartje ofzo geleden geloof ik.
werkte je er toch nog ronald?
"Met logica kom je van A naar B, met verbeelding kom je overal"quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:28 schreef Metalex het volgende:
Wat al die vage voorstellen gemeen hebben is een totaal gebrek aan realiteitszin iig. Meer bedoeld om de Führer blij te maken dan om een constructieve bijdrage aan de oorlogsmachine te leveren.
Ik wilde niet zeggen dat het pure onzin is, mijn punt is meer dat de aardig gevorderde status van dit soort projecten belachelijk is. Bij het ontwerpen komen er altijd vreemde, vage en tegelijk mogelijk vernieuwende ideeën naar voren. En die kunnen zeer constructief zijn, maar in een uiteindelijk voorstel voor een tank of vliegtuig moet ook worden gekeken naar de haalbaarheid. En daar is hier een gebrek aan, niet dat alles hier per se onmogelijk is, maar wel dat het in het Duitsland van toen onhaalbaar was en meer bedoeld was om zoals ik al zei de Führer blij te maken en enige houvast naar een Endsieg te behouden.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 00:38 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
"Met logica kom je van A naar B, met verbeelding kom je overal"
En toch was het niet genoeg. Mede dankzij de Duitse gewoonte om altijd maar alles door te ontwikkelen en steeds weer met nieuwe ideeën op de proppen te komen, die niet echt nodig waren. Hoeveel Pz4's, Panthers, FW190's en Me 262's hadden ze wel niet kunnen bouwen als ze zich niet met al die dwaze projecten gingen bezighouden? Overengineering heeft de Duitsers de das om gedaan. Natuurlijk zaten er geniale staaltjes techniek tussen, maar het Duitse leger zou toch meer gebaat zijn met meer kwantiteit, en ook met praktische, eenvoudig te gebruiken, te onderhouden en de repareren wapentuig.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 00:49 schreef Pumatje het volgende:
valt opzich goed mee hoor.
Speer zorgde ervoor door herstructuering van het productiesysteem dat de productie in 1944 ten opzichte van 1942 verviervoudigd kon worden.
quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:51 schreef Nr.G het volgende:
Ehm Duitsland was helemaal niet voorbereid op een langdurige oorlog. Zo hadden ze geen strategische bommenwerpers.
Duitsland verloor o.a. omdat ze niet genoeg benzine hadden en niet genoeg manschappen. Ze hadden een heleboel tanks en vliegtuigen gemaakt in 1944, maar niet voldoende getrainde personen om de boel te bemannen.
Kijk maar eens naar hoeveel materieel de russen konden inzetten en ondanks enorme verliezen weer aanvullen. Duitsland kon gewoonweg niet zoveel manschappen op de been brengen. Hun productie was grotendeels afhankelijk van dwangarbeiders.
Het Ardennen offensief is bv vastgelopen omdat er geen brandstof meer was voor de tanks.
Duitse piloten kregen weinig vlieguren omdat er een brandstof tekort was. Ook was er onvoldoende tijd om ze goed op te leiden. Gevolg was dat onvoldoende getrainde piloten de lucht in gestuurd werden en makkelijk werden neergehaald.
Door hun luchtoverwicht konden de geallieerden de infrastructuur voor de Duitsers zodanig ontregelen dat de Duitsers onvoldoende gemechaniseerde troepen konden aanvoeren naar het front.
Zodoende zijn ze in Bretagne doorgebroken en was het front in het westen verloren voor de Duitsers.
Duitse tanks waren superieur aan de westerse en de Panther en Tiger 2 konden zich prima meten met de T34. In Normandie was een kill-ratio van 1:10 voor de Duitse tanks!
Technologie was een goede optie voor de Duitsers. Als ze de ME262 al in 1942 als jager hadden kunnen inzetten was hen een hoop bombardementen gespaard gebleven. Met een langeafstandsbommenwerper hadden ze de russische industrie achter de oeral kunnen treffen.
Ik denk dat Duitsland uiteindelijk toch verloren had aangezien het een uitputtingsoorlog (weer) zou verliezen en anders hadden ze misschien wel een mooie paddestoel op Hamburg gegooid en was het ook over en schluss voor de moffen.
Wat ik niet begrijp is waarom de westerse geallieerden niet de T34 in licentie gebouwd hebben ipv die zwakke eigen tanks. Dan waren ze misschien wel met kerst in Berlijn en was er een hoop ellende bespaard gebleven.
Vind ik ook. En ik ben blij dat er zo veel reacties op dit topic zijn. Bedankt voor alle reacties allemaal.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 12:09 schreef Pumatje het volgende:
[ afbeelding ]
de rheintochter....
knap ding, maar ze hadden geloof ik ook een hittezoekende, infrarood zoekende.. iets in die richting.
zoiets als de wasserfal [ afbeelding ]
als we nu het topic bekijken hebben we allemaal al erg veel kunnen vinden en er zitten indrukwekkende onderdelen tussen, vinden jullie niet?
En dit is wat we WEL op internet vinden kunnen, er is altijd een gedeelte wat geheim blijft
Vloog dat ding ook echt? En is dat een T-34 tank?quote:Op maandag 18 februari 2008 16:12 schreef Prosac het volgende:
Geen duitser, maar wilde jullie deze russische vliegende tank niet onthouden.
[ afbeelding ]
170 mm kanonquote:Op maandag 18 februari 2008 16:04 schreef Prosac het volgende:
Land Wasser Schlepper
[ afbeelding ]
Gepanzerte Mannschaftstransportwagen Kätzchen
[ afbeelding ]
Kugelblitz
[ afbeelding ]
Brumbär
[ afbeelding ]
Grille 170mm kanon
[ afbeelding ]
RammPanzer
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mineraumer
[ afbeelding ] (Allkett)
[ afbeelding ] (Krupp)
ja echt heel ver.. Heb ik opzich respect voorquote:Op donderdag 19 juni 2008 13:10 schreef Dementor het volgende:
De Duitsers waren hun tijd in sommige opzichten ver vooruit
ik gok de zon focussen om zo dingen te verbrandenquote:Op zondag 21 september 2008 16:39 schreef kevin33 het volgende:
die ruimtespiegel, wat wouden ze daarmee bereiken?
Volgens mij was het nooit de bedoeling om het als wapen te gebruiken, maar om zonlicht te reflecteren en daarmee delen van Europa te verlichten. De toepassingen zijn legio: het slagveld verlichten, maar ook steden, rampgebieden, industriele gebieden, etc.quote:Op zondag 21 september 2008 16:39 schreef kevin33 het volgende:
die ruimtespiegel, wat wouden ze daarmee bereiken?
T34 en SU25. Toch is het niet geheel uit de lucht gegrepen:quote:Op dinsdag 19 februari 2008 00:00 schreef Pumatje het volgende:
ik vermoed zelfs dat die vliegende t-34 gewoon een overijverige modelbouwer is geweest met een set van een t-34 en een f-15 ofzo..
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:17 schreef Nr.G het volgende:
[..]
T34 en SU25. Toch is het niet geheel uit de lucht gegrepen:![]()
Antonov A40:
[ afbeelding ]
POWERRRR!!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 18:16 schreef EricT het volgende:
[..]
Hoe krijg je dat ding in godsnaam in de lucht
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 18:16 schreef EricT het volgende:
[..]
Hoe krijg je dat ding in godsnaam in de lucht
Weet niet of ik dat ding zo praktisch vind, waren wel betere platforms voor het 88 geschutquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:52 schreef jslavenburg het volgende:
Zag deze in Brothers in Arms rijden:
[ afbeelding ]
Half Track met FLAK 88![]()
Kon er alleen niet veel over vinden op internet...
Als je er een stuk of 30 hebt, heb je wel een mooie, mobiele Anti Air Squadron.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:13 schreef EricT het volgende:
[..]
Weet niet of ik dat ding zo praktisch vind, waren wel betere platforms voor het 88 geschut
Hamilcars hebben voor zover ik weet geen tanks meegenomen naar Arnhem. Het zwaarste dat de britten in Arnhem hadden was een Brencarrier, een licht rupsvoertuig.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 12:44 schreef Nr.G het volgende:
Het is een zweefvliegtuig, dus die trek je met een ander vliegtuig. De Russen gebruikten een zware bommenwerper. Deze had moeite hem in de lucht te houden en aangezien er geen ze sterkere vliegtuigen hadden is het project gecancelled. De tank landde overigens goed en na verwijderen van de vleugels en staart reed hij gewoon terug naar zijn basis.
De Engelsen hebben ook een vliegende tank ontwikkeld, maar het terug halen van de vleugels vonden ze te onpraktisch.
[ afbeelding ]
Hierna zijn ze doorgegaan met ontwikkelen van grote zweefvliegtuigen waar tanks in konden. Deze zijn veelvuldig gebruikt, o.a. bij Arnhem.
[ afbeelding ]
quote:Twenty-eight Hamilcars were involved (13 on 17th and 15 on 18th). They were flown from Tarrant Rushton by pilots of C Squadron.
Those on the First Lift carried 17 pounder guns/ Morris Artillery tractors and Bren Carriers.
Two turned over on the soft ground with loss of life and load. A third, carrying two Bren Carriers, had a hard landing on the railway embankment. The Carriers shot out through the nose. One went straight into action, the other being salvaged later.
The Second Lift gliders again carried guns/tractors and Bren Carriers. One had to cast off, soon after take-off, when its tug developed engine trouble. The glider landed safely at Chilbolton airfield and was transfeered to the third lift. A second ditched in the English Channel when its tug developed engine trouble. Pilots and all but two of the passengers were rescued.
The glider which was transferred to the Third Lift made it as far as Belgium, when the tow rope broke. It landed near Ghent. The pilots and passengers unloaded the gun and tractor and drove as far as Nijmegen, where they could make no further progress.
bron
Tis ook een zeldzaam voertuig. Er zijn er in '39 en '40 slechts 25 van gebouwd. De officiele benaming voor het voertuig is overigens 8,8cm FlaK18 auf Zugkraftwagen 18t.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:52 schreef jslavenburg het volgende:
Zag deze in Brothers in Arms rijden:
[ afbeelding ]
Half Track met FLAK 88![]()
Kon er alleen niet veel over vinden op internet...
Dank jequote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:30 schreef Gryphonne het volgende:
[..]
Tis ook een zeldzaam voertuig. Er zijn er in '39 en '40 slechts 25 van gebouwd. De officiele benaming voor het voertuig is overigens 8,8cm FlaK18 auf Zugkraftwagen 18t.
Is dat gewoon dezelfde motor als de standaard kever, of een speciaal ontwikkelde?quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:46 schreef HPoi het volgende:
[ afbeelding ]
Type 877, beter bekend als Kommandeurwagen.
[..]
(1131cc luchtgekoelde boxermotor van 25pk) (basis is Kever)
ik ken niets van dit ding...quote:Op zondag 9 november 2008 12:41 schreef Gewas het volgende:
Panzerkampfwagen VI Tiger (P)
[ afbeelding ]
Van deze tank zijn er maar 5 gemaakt, waarvan er 1 heeft gevochten aan het Oostfront.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |