Bron: FPquote:Tijdens een persconferentie om 00.20 uur in Den Haag, heeft Commandant der Strijdkrachten Dick Berlijn bekend gemaakt dat er twee Nederlandse militairen zijn omgekomen bij gevechten in Uruzgan. Het gaat om de 22-jarige korporaal Aldert Poortema en de 20-jarige soldaat Wesley Schol.
Ook is er één zwaar gewonde te betreuren. Deze 20-jarige militair raakte gewond aan zijn benen en wordt momenteel behandeld in het hospitaal op de Nederlandse basis te Tarin Kowt. Zijn toestand is echter niet levensbedreigend. De familieleden van de omgekomen en gewonde militairen zijn ingelicht.
Het gevecht, waarvan de aanleiding nog onduidelijk is, vond plaats op 5 km ten noorden van Camp Hadrian; een Nederlandse basis nabij de Afghaanse stad Deh Rawod.
In dit gebied is het al lange tijd onrustig. In deze omgeving bevinden zich namelijk grote concentraties vluchtelingen. De Nederlandse en Afghaanse troepen zijn in dit gebied bezig de situatie in kaart te brengen om de veilige terugkeer van de vluchtelingen te inventariseren.
Het dodental van Nederlandse militairen in Uruzgan komt hiermee op 14.
Die willen kansloos de 'spanning' er in houden zodat je gaat kijkenquote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:59 schreef Mike.Strutter het volgende:
Op RTL geven ze niet echt duidelijkheid
Meer wat? Nog meer doden?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:56 schreef Apu.Nahasapeemapetil het volgende:
LATER MEER
quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Meer wat? Nog meer doden?
Wat een poespas. Als er twee verkeersdoden vallen is er ook geen persconferentie. RTL had net zo goed een melding kunnen maken over wat er gebeurt was. De details komen later wel...quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:59 schreef Mike.Strutter het volgende:
Op RTL geven ze niet echt duidelijkheid
Als we ze beesten gaan noemen schieten we niks op.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:00 schreef rutger05 het volgende:
Triest. Weer een paar Nederlandse doden door die beesten.
Ja de vergelijking met dagelijkse verkeersslachtoffers dacht ik ook net aan denkend aan het gedoe dat hierover zal ontstaan.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:01 schreef Nood-kloon het volgende:
[..]
Wat een poespas. Als er twee verkeersdoden vallen is er ook geen persconferentie. RTL had net zo goed een melding kunnen maken over wat er gebeurt was. De details komen later wel...
True... Ik vraag me altijd af wat de reden is om dit zo breed uit te meten... Is beïnvloeding van de publieke opinie en/of het kabinetsbeleid dan het doel? Het neemt overigens niet weg dat het zeer triest is voor familie, vrienden, bekenden van de slachtoffers. Maar dat is het in het geval van 'andere' doden ook. In het geval van een missie naar zo'n gebied is de kans dát je overlijdt ook nog es groter...quote:Op zondag 13 januari 2008 00:01 schreef Nood-kloon het volgende:
[..]
Wat een poespas. Als er twee verkeersdoden vallen is er ook geen persconferentie. RTL had net zo goed een melding kunnen maken over wat er gebeurt was. De details komen later wel...
Wou net zeggen. Kan toch ook wel tot morgen wachtenquote:Op zondag 13 januari 2008 00:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
True... Ik vraag me altijd af wat de reden is om dit zo breed uit te meten... Is beïnvloeding van de publieke opinie en/of het kabinetsbeleid dan het doel?
Het neemt overigens niet weg dat het zeer triest is voor familie, vrienden, bekenden van de slachtoffers. Maar dat is het in het geval van 'andere' doden ook.
Uiteraard, laat dat van mijn kant ook duidelijk zijn.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
True... Ik vraag me altijd af wat de reden is om dit zo breed uit te meten... Is beïnvloeding van de publieke opinie en/of het kabinetsbeleid dan het doel?
Het neemt overigens niet weg dat het zeer triest is voor familie, vrienden, bekenden van de slachtoffers. Maar dat is het in het geval van 'andere' doden ook.
Precies.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
True... Ik vraag me altijd af wat de reden is om dit zo breed uit te meten... Is beïnvloeding van de publieke opinie en/of het kabinetsbeleid dan het doel? Het neemt overigens niet weg dat het zeer triest is voor familie, vrienden, bekenden van de slachtoffers. Maar dat is het in het geval van 'andere' doden ook. In het geval van een missie naar zo'n gebied is de kans dát je overlijdt ook nog es groter...
Anders ga je nu lekker naar bed?quote:Op zondag 13 januari 2008 00:08 schreef jmac het volgende:
[..]
Wou net zeggen. Kan toch ook wel tot morgen wachten![]()
Ik dacht in eerste instantie dat zo'n kamp daar geraakt was door een raket ofzoquote:Op zondag 13 januari 2008 00:09 schreef RayMania het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat er iets veel ernstigers aan de hand zou zijn. Tuurlijk is het kut en heel erg, maar de manier waarop het in ieder geval door RTL werd gebracht was met (te) veel poespas.
Het zijn mensen inderdaad. Mensen die beestachtige dingen doen en alle beschaving willen tegenhouden. Ik heb laatst een tentoonstelling over kunstschatten van Afghanistan bezocht en heb daar bijvoorbeeld gezien hoe dat tuig duizenden onvervangbare kunstschatten kapot heeft geslagen in het nationaal museum in Kabul. Barbaren zijn het.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:02 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Als we ze beesten gaan noemen schieten we niks op.
Het zijn mensen zoals jij en ik.
Ja allemaal, want ze zijn allemaal hetzelfde. Zo'n beeldenstorm zou hier nooit plaats kunnen vinden, want wij zijn übermenschen.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:15 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het zijn mensen inderdaad. Mensen die beestachtige dingen doen en alle beschaving willen tegenhouden. Ik heb laatst een tentoonstelling over kunstschatten van Afghanistan bezocht en heb daar bijvoorbeeld gezien hoe dat tuig duizenden onvervangbare kunstschatten kapot heeft geslagen in het nationaal museum in Kabul. Barbaren zijn het.
Ja, ik weet net als zo ongeveer alle andere Nederlanders dat er paar honderd jaar geleden in Nederland een beeldenstorm is geweest.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:17 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Ja allemaal, want ze zijn allemaal hetzelfde. Zo'n beeldenstorm zou hier nooit plaats kunnen vinden, want wij zijn übermenschen.
Je mist m'n punt, maar dat geeft verder niet.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:19 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ja, ik weet net als zo ongeveer alle andere Nederlanders dat er paar honderd jaar geleden in Nederland een beeldenstorm is geweest.
quote:Op zondag 13 januari 2008 00:20 schreef jorienvdherik het volgende:
Moet daar nu echt een persconferentie voor komen op een zaterdagnacht, als er 2 mensen in een oorlog omkomen ?
Anders ga je even iedereen over één kam scheren zeg. Man, hou toch op met je gezever!quote:Op zondag 13 januari 2008 00:15 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het zijn mensen inderdaad. Mensen die beestachtige dingen doen en alle beschaving willen tegenhouden. Ik heb laatst een tentoonstelling over kunstschatten van Afghanistan bezocht en heb daar bijvoorbeeld gezien hoe dat tuig duizenden onvervangbare kunstschatten kapot heeft geslagen in het nationaal museum in Kabul. Barbaren zijn het.
In Amerika zijn ze daar na 2 dagen volgens mij mee gestoptquote:Op zondag 13 januari 2008 00:20 schreef jorienvdherik het volgende:
Moet daar nu echt een persconferentie voor komen op een zaterdagnacht, als er 2 mensen in een oorlog omkomen ?
Weet je ook al wanneer en hoeveel?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:56 schreef Apu.Nahasapeemapetil het volgende:
. LATER MEER
Vind je wel dan? Rickie Nieman dacht even dat ie @ FOX werktequote:
Ik scheer niet iedereen over één kam en dat is ook niet uit mijn post op te maken. Hoe kom je erbij?quote:Op zondag 13 januari 2008 00:22 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Anders ga je even iedereen over één kam scheren zeg. Man, hou toch op met je gezever!
Wat dacht je van 2...quote:Op zondag 13 januari 2008 00:22 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Weet je ook al wanneer en hoeveel?
Inderdaad. Wat respect voor de jongens die daar hun leven op het spel zetten is wel op z'n plaats.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:24 schreef Morendo het volgende:
Half Nederland schijnt volgens mij te denken dat onze soldaten, al bier drinkend, met de locals hockeyvelden aan het aanleggen zijn. Het is natuurlijk nog steeds crisisgebied met zéér fanatieke tegenstanders.
Dat laatste denk ik vooral. Ik heb tenminste niet de illusie dat ze daar picknickend zitten te wachten totdat de Taliban hun wapens komen inleveren...quote:Op zondag 13 januari 2008 00:24 schreef Morendo het volgende:
Half Nederland schijnt volgens mij te denken dat onze soldaten, al bier drinkend, met de locals hockeyvelden aan het aanleggen zijn. Het is natuurlijk nog steeds crisisgebied met zéér fanatieke tegenstanders.
quote:Op zondag 13 januari 2008 00:22 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Anders ga je even iedereen over één kam scheren zeg. Man, hou toch op met je gezever!
Ze moeten daar gewoon weg. Dan maar gezichtsverliesquote:Op zondag 13 januari 2008 00:23 schreef jmac het volgende:
[..]
Vind je wel dan? Rickie Nieman dacht even dat ie @ FOX werkte
Ze gaan de doden nog gebruiken ook om te laten zien dat ze juist door moeten gaan
Omdat je eerder in dit topic ook al over beesten begint.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:24 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik scheer niet iedereen over één kam en dat is ook niet uit mijn post op te maken. Hoe kom je erbij?
Klopt! Twee kammen! De barbaren en wij het fatsoenlijke volk.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:26 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Je zit hier beetje mis met je "iedereen over één kam scheren" uitspraak. Dat doet ie helemaal niet.
Was dat die (slaap?) dronken meneer met microfoon die ik net op tv zag?quote:Op zondag 13 januari 2008 00:23 schreef jmac het volgende:
[..]
Vind je wel dan? Rickie Nieman dacht even dat ie @ FOX werkte
Ze gaan de doden nog gebruiken ook om te laten zien dat ze juist door moeten gaan
De bevolking wil wel degelijk geholpen worden. Het probleem is alleen dat hun daar niet de dienst uitmaken.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:29 schreef Sender_ het volgende:
Die mensen willen niet geholpen worden.
Dat zijn geen leeftijden om te sterven. Moge hun inspanningen aldaar een hoger doel gediend hebben.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:29 schreef mcwops het volgende:
n de Afghaanse provincie Uruzgan zijn twee Nederlandse militairen om het leven gekomen, een 20-jarige soldaat en een 22-jarige korporaal. Een derde Nederlander raakte gewond. Hun familie is ingelicht.
De commandant der strijdkrachten Berlijn maakte op een persconferentie bekend dat de slachtoffers vielen bij een langdurig vuurgevecht in de buurt van Dera Wot.
Zit jij er effe naast! De bevolking wil weldegelijk geholpen worden, alleen denken de Talibs daar iets anders over.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:29 schreef Sender_ het volgende:
Wordt is tijd dat we uit dat klote land weggaan.
Die mensen willen niet geholpen worden.
RIP ..
Ik had het in de reactie die jij aanhaalde niet over beesten. Ik reageerde op iemand die daar een opmerking over plaatste. Jouw mening dat landen zich niet met ernstige conflicten in andere landen mogen bemoeien is internationaal niet gangbaar. Nederlanderse troepen zijn daar overigens o.a. op verzoek van Afghanistan.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:28 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Omdat je eerder in dit topic ook al over beesten begint.
Het land daar is in oorlog. Nederlandse troepen bemoeien zich in met een conflict waar ze eigenlijk geen zak mee te maken hebben. Er is genoeg weerstand tegen de Nederlandse militairen. Kan je het wel beesten gaan noemen, maar we weten niet eens wat er precies is gebeurd. Zo gek is het niet dat er doden vallen aan onze kant aangezien we daar helemaal NIETS te zoeken hebben.
De bevolking kiest de weg van de minste weerstand, wie er in hun ogen wint daar lopen ze achteraan.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:33 schreef Insomaniac het volgende:
Zit jij er effe naast! De bevolking wil weldegelijk geholpen worden, alleen denken de Talibs daar iets anders over.
Iddquote:Op zondag 13 januari 2008 00:27 schreef SCH het volgende:
RIP de 2 slachtoffers en sterkte voor de zwaargewonde.
Wat moet je er meer over zeggen.
Ja, bovendien is er een zwaargewonde.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:42 schreef idsme het volgende:
damn![]()
En dan in het rtl nieuws zeggen: er zijn 2 families die slecht nieuws hebben gehad vanavond.
Dit raakt veel veel veel meer dan 2 families...
sterkte aan de directe en indirect betrokkenen...
quote:Gisterenavond zijn bij een vuurgevecht tussen eenheden van de Task Force Uruzgan en de Opposing Militant Forces twee Nederlandse militairen om het leven gekomen. Het gaat om de 20 jarige soldaat der eerste klasse Wesley Schol en de 22 jarige korporaal Aldert Poortema.
De militairen zijn afkomstig van het 44 Pantserinfanteriebataljon gelegerd op de Johannes Postkazerne te Havelte. Het gevecht vond plaats rond 21.00 uur Afghaanse tijd.
Ongeveer op hetzelfde tijdstip maar op een andere locatie in die omgeving raakte de 20 jarige soldaat Marc van de Kuilen gewond bij een vuurgevecht. Hij is gewond aan beide benen en wordt inmiddels in het role 2 hospitaal van Tarin Kowt behandeld. Hij is afkomstig van het 12 infanteriebataljon gelegerd op de Oranjekazerne te Arnhem. Zijn toestand is niet levensbedreigend. De families van de gesneuvelde en gewonde militairen zijn ingelicht.
Verschrikkelijk.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:52 schreef alors het volgende:
Jezus, wat zijn die jongens ook jong zeg... 20 en 22
Ik ook, er is alleen een hele domme Fokker die direct een bericht op de site van Marc heeft gezet en de text hier niet heeft gelezenquote:Op zondag 13 januari 2008 00:55 schreef Frasier het volgende:
[..]
Die Hyves-profielen even doorgelezen
Linkje?quote:Op zondag 13 januari 2008 00:56 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik ook, er is alleen een hele domme Fokker die direct een bericht op de site van Marc heeft gezet en de text hier niet heeft gelezen
De persoon van het 2e profiel waar een directe link naar staat is niet overleden maar "alleen" gewond.quote:
Zal wel komen omdat ze toen zelfs geen zendtijd meer over hadden voor de weersvoorspelling.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:22 schreef Mike.Strutter het volgende:
[..]
In Amerika zijn ze daar na 2 dagen volgens mij mee gestopt
Die arme meidquote:Op zondag 13 januari 2008 01:00 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
En dan dit verhaal van de vriendin van die Aldert erbij.
Ja, maar zo blijkt maar weer eens dat in het leger gaan geen sprookjesavontuur is, zijn echte kogels.quote:
Yup. Je realiseert je de ellende die familie en bekenden nu op dit moment doormaken pas door dit soort persoonlijke teksten, niet door een 'steriel' nieuwsbericht.quote:
Dat vind jij.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:28 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Omdat je eerder in dit topic ook al over beesten begint.
Het land daar is in oorlog. Nederlandse troepen bemoeien zich in met een conflict waar ze eigenlijk geen zak mee te maken hebben. Er is genoeg weerstand tegen de Nederlandse militairen. Kan je het wel beesten gaan noemen, maar we weten niet eens wat er precies is gebeurd. Zo gek is het niet dat er doden vallen aan onze kant aangezien we daar helemaal NIETS te zoeken hebben.
Pfff....quote:
Juist. Plus dat hier geen dienstplicht of iets dergelijks is of dat jongemannen zoals in de VS uit de laagste klassen maar het leger ingaan en worden uitgezonden om nog iets te verdienen. Ik vind de situatie daar treuriger.quote:Op zondag 13 januari 2008 09:44 schreef ultra_ivo het volgende:
Het klinkt mischien hard, maar het is het risico van het vak. Dat weet je als je tekent. Ik heb zelf als burger-vrijwilliger in UNPA-West gezeten, 14 jaar geleden. Voordat ik ging heb ik herhaaldelijk tegen familie en vrienden gezegd 'als het mis gaat kom ik in een plastic zak terug'. Dat moetj e je realiseren als je naar zo'n plek gaat.
Aan de ene kant toch een nadeel van dat hyves hoor.quote:Op zondag 13 januari 2008 04:08 schreef poldergeist het volgende:
Ik kreeg een brok in mijn keel toen ik zijn hyves gevonden had.
http://mr-niceguy-85.hyves.nl/
Triest dat hij gesneuveld is, evenals de andere jongen.
Wel een beetje heel erg zwart-wit hequote:Op zondag 13 januari 2008 10:55 schreef Megumi het volgende:
Het zijn beroepsmilitairen. Dood gaan hoort er dus bij.
Ja. Als we het zo stellen, kunnen we net zo goed zeggen dat dood gaan bij het leven hoort.quote:Op zondag 13 januari 2008 10:58 schreef Wopper1 het volgende:
[..]
Wel een beetje heel erg zwart-wit he.
dat is ook zo. en in een beroep als millitair is de kans wat hoger. neemt niet weg dat het een groot verlies is voor de familie en vrienden. en zo jong ookquote:Op zondag 13 januari 2008 11:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja. Als we het zo stellen, kunnen we net zo goed zeggen dat dood gaan bij het leven hoort.
Nee. Doodgaan hoort niet per se bij beroepsmilitairen in functie.quote:Op zondag 13 januari 2008 10:55 schreef Megumi het volgende:
Het zijn beroepsmilitairen. Dood gaan hoort er dus bij.
Ik denk dat het vooral jonge mannen zijn die daar in de gevaarlijkste situaties komen. Niet slechts, maar voornamelijk.quote:Op zondag 13 januari 2008 09:15 schreef kawotski het volgende:
weer 2 jonge militairen, het lijkt het Nederlandse verkeer wel. Kan er niet eens een onderzoek gedaan worden of ervaring een rol speelt? Volgens mij sturen we te jonge en denk ik onervaren mensen naar dit soort gebieden.
Aan de andere kant geldt dat als deze militairen over het inzicht beschikten dat zij hun lot in handen van een stel dwazen in Den Haag hadden gelegd, zij nooit militair waren geweest en dus ook niet waren omgekomen.quote:Op zondag 13 januari 2008 12:27 schreef MrX1982 het volgende:
Tragisch dat door politiek wanbeleid dit soort jonge mensen onnodig sneuvelen.
Je weet niet waarom deze jongens militair zijn geworden maar opzich snijd je een punt aan waarom ik persoonlijk nooit militair zou worden omdat ik me niet wil laten aansturen door de politiek die zich laten leiden door spelletjes in plaats van militair inzicht.quote:Op zondag 13 januari 2008 12:32 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Aan de andere kant geldt dat als deze militairen over het inzicht beschikten dat zij hun lot in handen van een stel dwazen in Den Haag hadden gelegd, zij nooit militair waren geweest en dus ook niet waren omgekomen.
Van mij krijgen ze iig geen greintje respect. Het zijn soldaten verdomme. Speelballen van de politiek en het grootkapitaal. Ik heb enkel medelijden met ze. Maar respect? nee, nooit.quote:Op zondag 13 januari 2008 01:36 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Dat vind jij.
Ten eerste: respect voor de Nederlandse militairen die zich inzetten voor de Afgaanse bevolking.
Maar het feit dat 'de politiek' kan besluiten om Nederlandse soldaten naar the middle of nowhere te sturen omdat "het goed is" (voor de lokale bevolking, voor de internationale betrekkingen of voor iets anders, en welk mandaat hangt daar dan precies aan vast?), dat zou voor mij een hele goede reden zijn om niet het leger in te gaan.
...people that make people go to war are usually politicians and the people that get killed are usually ordinary people. - Bruce Dickinson.
Onverstandig.quote:Op zondag 13 januari 2008 13:45 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Ze moeten uit Afghanisan en naar Darfur
Maar het risico is wel hoger... ik vind het onzin om iedere keer breeduit te melden dat er weer 1tje down is. Het leger zit in een oorlog, in een oorlog vallen doden PUNT. Als je daar dramatisch over gaat doen of over blaten, moet je het leger terughalen en ze nooit meer naar een land in oorlog sturen. Als ze in Amerika iedere dode op het nieuws moeten melden duren de nieuwsberichten daar veel langerquote:Op zondag 13 januari 2008 11:18 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee. Doodgaan hoort niet per se bij beroepsmilitairen in functie.
Dit zou een wederopbouw missie zijn.quote:Op zondag 13 januari 2008 15:01 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Maar het risico is wel hoger... ik vind het onzin om iedere keer breeduit te melden dat er weer 1tje down is. Het leger zit in een oorlog, in een oorlog vallen doden PUNT. Als je daar dramatisch over gaat doen of over blaten, moet je het leger terughalen en ze nooit meer naar een land in oorlog sturen. Als ze in Amerika iedere dode op het nieuws moeten melden duren de nieuwsberichten daar veel langer
Kut voor de familie, maar dit is nu eenmaal oorlog en het is naief om te denken dat er niemand omkomt in een oorlog.
Geloof niet dat de wereld een stukje veiliger is.....quote:Ik ken je niet maar wil wel zeggen dat je voor mij een HELD bent. Jij hebt deze wereld toch een stukje veiliger gemaakt, helaas heb jij dat moeten bekopen met je leven. RIP
Als je een beetje logisch nadenkt kun je zelf ook wel verzinnen dat er in een land als Afghanistan, waar alleen maar afgebroken word, nooit sprake van opbouw kan zijn zolang er van die dwazen als de Taliban rondlopen en de bevolking terroriseren. Wat heeft het voor nut een school of een hospitaal te bouwen als dat een week later weer opgeblazen word door een boze baardman?quote:Op zondag 13 januari 2008 15:16 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dit zou een wederopbouw missie zijn.
Dan bel je die 'beste vriend' van je tochquote:Op zondag 13 januari 2008 12:33 schreef japjaan het volgende:
Rust in vrede jongens
Kende Wesley een beetje (zelfde stad) en hij was de buddy van mijn beste vriend. Ik voel me zwaar klote al sinds gister avond, ik heb niks van m'n maat gehoord dus ik heb ook geen idee hoe hij er aan toe is
Dit is trouwens de hyves van Wesley voor de geinteresseerden:
http://mc-daddy1.hyves.nl
Dat is wat de regering ervan maakt, hoe de regering het verkoopt.. maw: de regering heeft iedereen die denkt dat het een wederopbouwmissie is verkeerd voorgelicht, want van wederopbouw is nog steeds niet heel erg sprake.quote:Op zondag 13 januari 2008 15:16 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dit zou een wederopbouw missie zijn.
Juist maar wat doen wij daar dan?quote:Op zondag 13 januari 2008 15:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
Als je een beetje logisch nadenkt kun je zelf ook wel verzinnen dat er in een land als Afghanistan, waar alleen maar afgebroken word, nooit sprake van opbouw kan zijn zolang er van die dwazen als de Taliban rondlopen en de bevolking terroriseren. Wat heeft het voor nut een school of een hospitaal te bouwen als dat een week later weer opgeblazen word door een boze baardman?
Als Wesley een buddy van zijn beste maat was dan ga ik ervan uit dat zijn vriend ook militair is en in Uruzgan zit... Daar bel je niet even 1,2,3 heen.quote:Op zondag 13 januari 2008 15:42 schreef jmac het volgende:
[..]
Dan bel je die 'beste vriend' van je toch
Wat een trieste reactie door beste vriend tussen aanhalingsteken te zetten en een janksmiley erbij te zetten.quote:Op zondag 13 januari 2008 15:42 schreef jmac het volgende:
[..]
Dan bel je die 'beste vriend' van je toch
TT aanpassen?quote:13 Januari 2008
Doden Uruzgan door eigen vuur
De twee Nederlanders die gisteren in Uruzgan om het leven zijn gekomen, zijn door eigen vuur gedood. Generaal Berlijn heeft dat bekendgemaakt. Er was in het donker een vuurgevecht, waarbij per ongeluk op eigen mensen werd geschoten.
De gesneuvelden zaten bij het 44ste pantserinfanteriebataljon in Havelte. Ze komen uit Friesland en Drenthe.
Ook twee Afghaanse militairen die later op de avond omkwamen, zijn doodgeschoten door Nederlanders. Ze werden aangezien voor Taliban, omdat ze geen uniform droegen. De Nederlanders hielpen een gewonde collega, die was geraakt door Taliban. Hij moet beide benen missen.
quote:
Tja, misschien openden de anderen wel eerst het vuur en handelden ze uit zelfverdediging.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:12 schreef Ole het volgende:
[..]
![]()
OT
Wat een vreselijk drama.
Hoe moet dat ook zijn voor de collega's die geschoten hebben zeg. Kennelijk staan ze zwaar onder spanning!
Lijkt me toch dat er in de opleiding veel aandacht aan besteed wordt.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:13 schreef Morendo het volgende:
Zoiets moet toch te vermijden zijn? Dit maakt het wel extra dramatisch.
Moet je mensen van 20 jaar eigenlijk wel dergelijk werk laten doen? Zo veel opleiding kun je dan nog niet gehad hebben.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:15 schreef Ole het volgende:
[..]
Lijkt me toch dat er in de opleiding veel aandacht aan besteed wordt.
Nee. Oorlog is een risicovolle hobby.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:13 schreef Morendo het volgende:
Zoiets moet toch te vermijden zijn? Dit maakt het wel extra dramatisch.
Tja.. en als mensen hun uniform niet aanhebben is het moeilijk te zien of je met de vijand te maken hebt of nietquote:Op zondag 13 januari 2008 20:19 schreef Morendo het volgende:
[..]
Moet je mensen van 20 jaar eigenlijk wel dergelijk werk laten doen? Zo veel opleiding kun je dan nog niet gehad hebben.
Jonge mensen nemen gemakkelijker risico's, daardoor zijn ze geschikter als soldaat.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:19 schreef Morendo het volgende:
[..]
Moet je mensen van 20 jaar eigenlijk wel dergelijk werk laten doen? Zo veel opleiding kun je dan nog niet gehad hebben.
Uhm, dat ging om die Afghanen hoor.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:25 schreef Ole het volgende:
[..]
Tja.. en als mensen hun uniform niet aanhebben is het moeilijk te zien of je met de vijand te maken hebt of niet
Ja, maar omdat ze dachten dat het Taliban waren begonnen ze te schietenquote:
O ja, het was donkerquote:Op zondag 13 januari 2008 20:15 schreef Morendo het volgende:
[..]
Tja, misschien openden de anderen wel eerst het vuur en handelden ze uit zelfverdediging.
jazeker, maar dit is echt niet sporadischquote:Op zondag 13 januari 2008 20:15 schreef Ole het volgende:
[..]
Lijkt me toch dat er in de opleiding veel aandacht aan besteed wordt.
Waarom moet ik respecteren dat er van mijn geld oorlog wordt gevoerd?quote:Op zondag 13 januari 2008 19:52 schreef poldergeist het volgende:
Wat ik wel duidelijk wil stellen is dat de Nederlandse jongens en meisjes die daar zitten gerespecteerd moeten worden voor hun inzet.
Naïviteit noemen ze dat.quote:Ze hebben wel de keuze gemaakt voor de landmacht, maar ze zijn door valse redenen en door andere belangen uitgezonden naar dat land.
Het gaat niet zo zeer om schuld als wel om verantwoordelijkheid. Zij hebben er zelf voor gekozen om beroepsmilitair te worden en daarmee het risico aanvaard dat ze kunnen sneuvelen. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor die keuze.quote:Opmerkingen omtrent gesneuvelde soldaten zoals: "Ze zijn het zelf schuld." wil ik niet horen.
Als we echt respect zouden tonen, dan zouden we ons per direct terugtrekken. Dat gebeurt echter niet. In plaats daarvan wordt er vrolijk verder gevochten tot de volgende dode valt en Balkenende ons wederom vertelt hoe 'diep geschokt' hij is. Het vertoon van dit soort nep-emoties ter bescherming van zijn eigen positie is ronduit misselijkmakend.quote:Toon eens wat respect. Er zit een mensenleven achter zo'n jongen. Een heel gezin, vrienden en vriendinnen zijn kapot.
Dat is wel héél cynisch.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jonge mensen nemen gemakkelijker risico's, daardoor zijn ze geschikter als soldaat.
Het had heel simpel voorkomen kunnen worden door daar niet te zijn.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:34 schreef Pumatje het volgende:
jammer van de situatie, en het had niet voorkomen kunnen worden, anders was het voorkomen.
met types als jij valt niet te praten, laat staan een discussie te voeren.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:38 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Waarom moet ik respecteren dat er van mijn geld oorlog wordt gevoerd?
[..]
Naïviteit noemen ze dat.
[..]
Het gaat niet zo zeer om schuld als wel om verantwoordelijkheid. Zij hebben er zelf voor gekozen om beroepsmilitair te worden en daarmee het risico aanvaard dat ze kunnen sneuvelen. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor die keuze.
[..]
Als we echt respect zouden tonen, dan zouden we ons per direct terugtrekken. Dat gebeurt echter niet. In plaats daarvan wordt er vrolijk verder gevochten tot de volgende dode valt en Balkenende ons wederom vertelt hoe 'diep geschokt' hij is. Het vertoon van dit soort nep-emoties ter bescherming van zijn eigen positie is ronduit misselijkmakend.
Nee, het is de werkelijkheid.quote:
quote:Op zondag 13 januari 2008 20:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, het is de werkelijkheid.
Prima dat je er zo over denkt, jouw keuze. Dan neem ik aan dat je ook vindt dat artsen alleen maar diagnoses mogen stellen en niet meer tot behandelen over gaan. Politie agenten mogen alleen proces verbalen opmaken, maar niet overgaan tot arrestaties. Glazenwassers mogen naar de ramen kijken, maar niet meer schoonmaken. Ook brandweermannen moeten voortaan maar worsten warmen, want blussen kan natuurlijk niet.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:42 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het had heel simpel voorkomen kunnen worden door daar niet te zijn.
Door de taliban doodgeschoten worden is net zo erg, je wilt niet weten hoe zij schieten. Combinatie van ogen dicht, andere kant op kijken, vingers in de oren en dan afdrukken. Ook balen als ze je dan nog weten te raken.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:59 schreef du_ke het volgende:
pfffEigen vuur maakt het wel heel erg zuur allemaal.
Ik heb 7 jaar in het leger gezeten en ook uitzendingen meegemaakt, maar behalve dat:quote:Op zondag 13 januari 2008 20:51 schreef Pumatje het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
Jongere mensen zijn betere soldaten want ze nemen makkelijker risico's
tjonge,
we hebben hier een defensie specialist hoor..
![]()
wat een kwats, je moet eens naar de KMS of KMA jongen, en dan je stelling verkondigen.
wordt nog leuk
Daar hoef je niet voor naar een militaire academie. Dat leer je gewoon bij psychologie en anders vraag je het even aan een demograaf.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:51 schreef Pumatje het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
Jongere mensen zijn betere soldaten want ze nemen makkelijker risico's
tjonge,
we hebben hier een defensie specialist hoor..
![]()
wat een kwats, je moet eens naar de KMS of KMA jongen, en dan je stelling verkondigen.
wordt nog leuk
Begin nou geen oneliners over belastingscenten, daar word ik zo ziek van. Het gaat me om die jongeren zelf, als mens zijnde dat ze daar hun leven moeten wagen voor niets. Dat ze hier een familie en een vriendin in Nederland hebben.quote:Op zondag 13 januari 2008 20:38 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Waarom moet ik respecteren dat er van mijn geld oorlog wordt gevoerd?
[..]
Ik noem dat onwetendheid en kinderlijke onschuld. Vier jaar duurt de KMS opleiding, 20-4=16. 22-4=18. Denk je dat ze les geven in de Bush-doctrines op een VMBO school?quote:Naïviteit noemen ze dat.
[..]
[..]Uiteindelijk ben ik het toch met je eens, ondanks dat het naar mijn idee vaak onwetende jongens en meisjes zijn. Maar ik heb een hekel aan antwoorden met dat zijn ze zelf schuld. Je kunt beter van verantwoordelijkheid spreken inderdaad.quote:Het gaat niet zo zeer om schuld als wel om verantwoordelijkheid. Zij hebben er zelf voor gekozen om beroepsmilitair te worden en daarmee het risico aanvaard dat ze kunnen sneuvelen. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor die keuze.
Ik kan het niet méér met je eens zijnquote:Als we echt respect zouden tonen, dan zouden we ons per direct terugtrekken. Dat gebeurt echter niet. In plaats daarvan wordt er vrolijk verder gevochten tot de volgende dode valt en Balkenende ons wederom vertelt hoe 'diep geschokt' hij is. Het vertoon van dit soort nep-emoties ter bescherming van zijn eigen positie is ronduit misselijkmakend.
Punt is een beetje als het door vreemd vuur gebeurd dan is de tegenstander vaag. Nu het door eigen vuur komt is het makkelijker om verwijten te maken en blijft langer een gevoel hangen dat het voorkomen had kunnen en moeten worden.quote:Op zondag 13 januari 2008 21:03 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Door de taliban doodgeschoten worden is net zo erg, je wilt niet weten hoe zij schieten. Combinatie van ogen dicht, andere kant op kijken, vingers in de oren en dan afdrukken. Ook balen als ze je dan nog weten te raken.
Ik denk dat het voor de familie van de mannen niet meer of minder erg erdoor is. Je verandert niks aan het feit dat ze nu een zoon/man/vader/vriend missen.
klopt dat jongere mensen makkelijker risico's nemen.quote:Op zondag 13 januari 2008 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb 7 jaar in het leger gezeten en ook uitzendingen meegemaakt, maar behalve dat:
Oudere mensen hebben meer levenservaring en hebben over het algemeen een en ander opgebouwd (huis, gezin) en zullen daarom minder snel risico's nemen. Ook kunnen ze bepaalde risico's beter inschatten. Daarom mag je ook met je 30e het leger uit tenzij je (onder) officier bent. Als je te oud bent ben je gewoon niet geschikt als soldaat.
Daar kan je het heel emotioneel niet mee eens zijn maar het is wel zo.
Inderdaad. Discipline en gehoorzaamheid lijken mij betere 'kwaliteiten'. Zie bijvoorbeeld de Duitse soldaten in WO2. Dát waren goede soldaten.quote:Op zondag 13 januari 2008 21:13 schreef Pumatje het volgende:
[..]
klopt dat jongere mensen makkelijker risico's nemen.
maar hoe het neer werd gezet klopt niet helemaal.
Een soldaat is niet "beter" omdat hij meer risico's neemt, dat is kwats.
Een jong mens is beter geschikt als soldaat. Als reactie op iemand die riep of dit soort jonge mensen wel geschikt zouden zijn voor dit werk. Het antwoord op die vraag is dus ja.quote:Op zondag 13 januari 2008 21:13 schreef Pumatje het volgende:
[..]
klopt dat jongere mensen makkelijker risico's nemen.
maar hoe het neer werd gezet klopt niet helemaal.
Een soldaat is niet "beter" omdat hij meer risico's neemt, dat is kwats.
Waarom dan?quote:Op zondag 13 januari 2008 21:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een jong mens is beter geschikt als soldaat.
WO2 was veel makkelijker dan de "oorlogen" van nu. Lekker duidelijk was het toen, wie is de vijand en wat doe je eraan. Tevens aanslagen plegen op soldaten? Dat heeft niet lang geduurt, ik denk dat er nog wel oudjes in Putten zijn die je precies kunnen vertellen wat er toen gebeurde.quote:Op zondag 13 januari 2008 21:15 schreef Morendo het volgende:
[..]
Inderdaad. Discipline en gehoorzaamheid lijken mij betere 'kwaliteiten'. Zie bijvoorbeeld de Duitse soldaten in WO2. Dát waren goede soldaten.
Zie boven, ik heb het net uitgelegdquote:
Die instelling is anders ook typisch amerikaans. Gaat een oorlog niet zoals het zou moeten, dan is iedereen er tegen en vergeten ze de hele troepen. Zegt Vietnam je nog iets? Een hele generatie die nu bejaard is met nog steeds problemen, omdat ze in een hoekje van de maatschappij zijn gestopt. Zelfde gaat nu gebeuren met de Irak veteranen. Moet wij ook onze militairen zo behandelen?quote:Op zondag 13 januari 2008 21:22 schreef Dr.Daggla het volgende:
Hoort erbij, moet je je maar niet met buitenlandse aangelegenheden willen bemoeien of dom achter Amerika aanlopen.
Triest voor de familie wel.
Och ja, als je dit uitleggen noemt ben je wel klaar voor vandaagquote:Op zondag 13 januari 2008 21:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zie boven, ik heb het net uitgelegd
Vooral het tweede gedeelte is echt bewijs voor jouw stelling dat jonge mensen betere soldaten zijnquote:Oudere mensen hebben meer levenservaring en hebben over het algemeen een en ander opgebouwd (huis, gezin) en zullen daarom minder snel risico's nemen. Ook kunnen ze bepaalde risico's beter inschatten.
Precies. Daarom ook zo snel mogelijk weghalen.quote:Op zondag 13 januari 2008 21:24 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Die instelling is anders ook typisch amerikaans. Gaat een oorlog niet zoals het zou moeten, dan is iedereen er tegen en vergeten ze de hele troepen. Zegt Vietnam je nog iets? Een hele generatie die nu bejaard is met nog steeds problemen, omdat ze in een hoekje van de maatschappij zijn gestopt. Zelfde gaat nu gebeuren met de Irak veteranen. Moet wij ook onze militairen zo behandelen?
Beter dan oudere. Het helpt als je de rest van de discussie ook mee leestquote:Op zondag 13 januari 2008 21:25 schreef Morendo het volgende:
[..]
Och ja, als je dit uitleggen noemt ben je wel klaar voor vandaag![]()
[..]
Vooral het tweede gedeelte is echt bewijs voor jouw stelling dat jonge mensen betere soldaten zijn
Dan is de vraag dus, waarom geen uniform? Ze zitten toch in het legerquote:Op zondag 13 januari 2008 20:25 schreef Ole het volgende:
[..]
Tja.. en als mensen hun uniform niet aanhebben is het moeilijk te zien of je met de vijand te maken hebt of niet
Punt is dat de optie van meer mensen ook niet erg werkzaam is in Afghanistan, dat hebben de Russen wel bewezen.quote:Op zondag 13 januari 2008 21:44 schreef Pumatje het volgende:
En wat los je daar mee op?
ook geen fuck.
ze moeten er nu maar blijven ook, maar van dat gelul : opbouwmissie moeten we weg.
het is een gevechtsmissie, en er moet veel meer materieel heen. dit schiet gewoon niet op, ze blijven komen is wat ik blijf horen van al mijn contacten bij defensie. meer kunnen ze niet zeggen, maar wel dat ze blijven komen, er teveel werk is voor te weinig man en dat opbouwen niet lukt als de taliban de dag erna alles plat heeft gemaakt.
Dat waren die lokale soldaten toch? Dat werkt misschien net wat anders.quote:Op zondag 13 januari 2008 21:45 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Dan is de vraag dus, waarom geen uniform? Ze zitten toch in het leger
Dat vind ik zo'n rare opmerking. We zitten daar toch niet voor de lol? Het feit dat er gevochten wordt geeft juist aan dat onze aanwezigheid wel degelijk nut heeft. Als het gevaarlijk blijkt te zijn is het ineens niet meer de moeite waard? Wat is dat nou voor houding; "We houden van vrijheid, veiligheid en democratie en willen julle graag helpen, maar niet als het ook maar iets kost..."?quote:Op zondag 13 januari 2008 22:11 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Pff, eigen vuur ook nog eens. Vraag me dan toch af wat we daar nog te zoeken hebben
Nee.quote:Het feit dat er gevochten wordt geeft juist aan dat onze aanwezigheid wel degelijk nut heeft.
quote:Marc is beide benen kwijt
AMSTERDAM - De 20-jarige soldaat Marc van de Kuilen, die in Oeroezgan gewond raakt bij een urenlang gevecht tegen de Taliban moet zijn beide benen missen.
Dat heeft commandant der strijdkrachten Dick Berlijn zondag bekendgemaakt. Hij benadrukte dat hij niet door eigen vuur is geraakt.
Van de Kuilen, die deel uitmaakte van het 12e pantserinfanteriebataljon in Arnhem, raakte gewond aan beide benen. Deze zijn inmiddels geamputeerd. Hij verkeert buiten levensgevaar.
In hoeverre kun je onze 'westerse' waarden van bovenaf opleggen in een land waar geen enkele traditie op dat vlak bestaat.quote:"We houden van vrijheid, veiligheid en democratie en willen julle graag helpen, maar niet als het ook maar iets kost..."?
Het kan de moeite waard zijn daar oorlog te voeren, het kan zo zijn dat er gevochten wordt, het kan zijn dat "we" daar op de een of andere manier nodig zijn, maar op geen enkele manier klopt "Het feit dat er gevochten wordt geeft juist aan dat onze aanwezigheid wel degelijk nut heeft" op zich.quote:
Damn!quote:Op zondag 13 januari 2008 22:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_kwijt__.html?p=3,1
[..]
als de taliban verdreven is, het een stabiel land is geworden en ze de voorzieningen krijgen die ze nodig hebben om te (over)levenquote:Op zondag 13 januari 2008 22:34 schreef Morendo het volgende:
[..]
In hoeverre kun je onze 'westerse' waarden van bovenaf opleggen in een land waar geen enkele traditie op dat vlak bestaat.
Ik ben niet tegen onze afwezigheid in Afghanistan, maar wanneer is de missie nou geslaagd? Als alle Taliban zijn uitgeroeid, lijkt me vrij lastig, of als het 'veiliger' is, als de bevolking meer welvaart heeft, wanneer?
Daar valt zeker over te discussieren, ik hoop zelf dat er voldoende draagvlak is onder de bevolking om die ontwikkelingen te stimuleren nu de kans er is. Zij zijn zelf de sleutel, maar onze steun kan daarin wel degelijk nodig en welkom zijn.quote:Op zondag 13 januari 2008 22:34 schreef Morendo het volgende:
[..]
In hoeverre kun je onze 'westerse' waarden van bovenaf opleggen in een land waar geen enkele traditie op dat vlak bestaat.
Ik ben niet tegen onze afwezigheid in Afghanistan, maar wanneer is de missie nou geslaagd? Als alle Taliban zijn uitgeroeid, lijkt me vrij lastig, of als het 'veiliger' is, als de bevolking meer welvaart heeft, wanneer?
Het feit dat er gevochten wordt geeft aan dat de situatie onveilig is, daar kunnen wij bij helpen, dus onze aanwezigheid heeft nut.quote:Op zondag 13 januari 2008 22:35 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het kan de moeite waard zijn daar oorlog te voeren, het kan zo zijn dat er gevochten wordt, het kan zijn dat "we" daar op de een of andere manier nodig zijn, maar op geen enkele manier klopt "Het feit dat er gevochten wordt geeft juist aan dat onze aanwezigheid wel degelijk nut heeft" op zich.
Als de Taliban het geweld afzweren, hebben ze dan geen bestaansrecht? Bovendien: ik denk dat de aanwas van nieuwe Taliban-leden vrij hard gaat. Hoe langer wij daar zijn, des te meer het beeld ontstaat van de 'bezetter'.quote:Op zondag 13 januari 2008 22:41 schreef Andyy het volgende:
[..]
als de taliban verdreven is, het een stabiel land is geworden en ze de voorzieningen krijgen die ze nodig hebben om te (over)leven
Maar zo zou elke invasie nut hebben, natuurlijk.quote:Op zondag 13 januari 2008 22:43 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Het feit dat er gevochten wordt geeft aan dat de situatie onveilig is, daar kunnen wij bij helpen, dus onze aanwezigheid heeft nut.
Ah, je bedoelt dat onze aanwezigheid de onveiligheid zou veroorzaken? Tsja, zo is het wel begonnen natuurlijk...quote:Op zondag 13 januari 2008 22:47 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maar zo zou elke invasie nut hebben, natuurlijk.
taliban geweld afzweren ? als ze niet genoeg man hebben om voor ze te vechten lopen ze gewoon een dorpje binnen geven iederen man een AK en als ze weigeren voor ze te vechten worden ze geexecuteerd.quote:Op zondag 13 januari 2008 22:46 schreef Morendo het volgende:
[..]
Als de Taliban het geweld afzweren, hebben ze dan geen bestaansrecht? Bovendien: ik denk dat de aanwas van nieuwe Taliban-leden vrij hard gaat. Hoe langer wij daar zijn, des te meer het beeld ontstaat van de 'bezetter'.
Aanwezigheid heeft alleen nut als de situatie verbeterd.quote:Op zondag 13 januari 2008 22:43 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Het feit dat er gevochten wordt geeft aan dat de situatie onveilig is, daar kunnen wij bij helpen, dus onze aanwezigheid heeft nut.
Ja. Mits er een visie en een internationaal coherent plan achter zit en daar heb ik mijn twijfels een beetje over.quote:Op zondag 13 januari 2008 22:50 schreef Evil_Jur het volgende:
Maar zolang onderdrukkende groepen zoals de Taliban dus nog de kracht en overtuiging hebben om geweld te gebruiken kunnen wij daar tegen helpen.
moeten ze de ROE's aanpassen en het een gevechtsmissie maken ipv een wederopbouwmissie, zoals het nu is kan er amper wat gebouwd wordenquote:Op zondag 13 januari 2008 22:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Aanwezigheid heeft alleen nut als de situatie verbetert.
Laat ons (ons, als in krijgsmacht) gewoon ons werk daar doen, dank je.quote:Op zondag 13 januari 2008 22:47 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maar zo zou elke invasie nut hebben, natuurlijk.
Van mij mag je (het is overigens jullie werk omdat de politiek van Nederland, de volksvertegenwoordiging: de Nederlanders bepaald hebben dat het jullie werk is). Zou je misschien niet een relevante post moeten zoeken om op te reageren? Dank je.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:06 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Laat ons (ons, als in krijgsmacht) gewoon ons werk daar doen, dank je.
Nou ja:quote:Op zondag 13 januari 2008 23:00 schreef Andyy het volgende:
[..]
moeten ze de ROE's aanpassen en het een gevechtsmissie maken ipv een wederopbouwmissie, zoals het nu is kan er amper wat gebouwd worden
en omdat dit de eerste post is en wellicht gelezen wordt, het was hoogstwaarschijnlijk geen eigen vuur aldus mensen die daar zitten (en het is niet bevestigt door MINDEF dat het eigen vuur was)
"zeer waarschijnlijk" - ze willen eerst het onderzoek afwachten waarschijnlijk.quote:Ik vind het verschrikkelijk om u te moeten meedelen dat het zeer waarschijnlijk is dat zij door eigen vuur om het leven zijn gekomen.
Afgezien van je betoog tegen Bush ben ik het met dit stuk helemaal eens. Ook al is de politieke motivatie achter dit verhaal op z'n zachtst gezegd twijfelachtig, daar mag je de gewone soldaat niet op aankijken. Die heeft hoogstwaarschijnlijk wel het ideaal dat hij meehelpt aan een beter Afganistan, en je mag verwachten dat hij zijn werk ook vanuit dat oogpunt doet, ondertussen proberend om zichzelf en zijn maten heel te houden. En daar kun je imho alleen maar respect voor hebben.quote:Op zondag 13 januari 2008 19:52 schreef poldergeist het volgende:
Wat doen we daar? (...) Is dit vanwege het o zo grote gevaar van Al Qaeda en de Taliban voor de wereldvrede en wellicht voor Nederland, of is dit voor een goed imago van Nederland en wellicht bevordelijke relaties met de Amerikaanse regering en het bedrijfsleven? Ik denk het tweede.
Onze jongens zitten daar voor het imago en de zakenrelaties. Niets meer en niets minder. Een paar waterpompjes en schooltjes plaatsen die meteen opnieuw door de Taliban worden vernietigd heeft naar mijn idee niks met wederopbouw te maken.
Zeker niet als het volk in een tweespel komt, tussen Taliban en Westerse troepen.
Wat ik wel duidelijk wil stellen is dat de Nederlandse jongens en meisjes die daar zitten gerespecteerd moeten worden voor hun inzet. Ze hebben wel de keuze gemaakt voor de landmacht, maar ze zijn door valse redenen en door andere belangen uitgezonden naar dat land.
Opmerkingen omtrent gesneuvelde soldaten zoals: "Ze zijn het zelf schuld." wil ik niet horen.
Toon eens wat respect. Er zit een mensenleven achter zo'n jongen. Een heel gezin, vrienden en vriendinnen zijn kapot.[/b]
Nou ons werk is niet door de politiek bepaald, de politiek bepaalt onze inzet. Ons werk is afgekaderd door drie taken. Als je al niet weet wat die drie taken zijn, zie ik niet in waarom je het überhaupt in je domme bol haalt om te reageren.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:08 schreef Monidique het volgende:
[..]
Van mij mag je (het is overigens jullie werk omdat de politiek van Nederland, de volksvertegenwoordiging: de Nederlanders bepaald hebben dat het jullie werk is). Zou je misschien niet een relevante post moeten zoeken om op te reageren? Dank je.
De politiek heeft bepaald dat jullie in Afghanistan zitten, waar jullie jullie werk, op welke wijze dan ook, doen.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:22 schreef Bob-B het volgende:
Nou ons werk is niet door de politiek bepaald, de politiek bepaalt onze inzet.
O, waar had ik bijvoorbeeld niet op moeten reageren? Wat had ik bijvoorbeeld niet moeten zeggen... kunnen zeggen? Wees even specifiek, alsjeblieft. Dank je. Mogen domme burgers bepaalde dingen niet zeggen? Waarom niet? Ik ben benieuwd.quote:Als je al niet weet wat die drie taken zijn, zie ik niet in waarom je het überhaupt in je domme bol haalt om te reageren.
Leuke come back, maar opmerkingen zoals ik al eerder quote gaan natuurlijk nergens over. Maar goed, om op je herstelde opmerking in te gaan, inderdaad, de politiek heeft bepaald dat wij daar heen moeten (geheel volgens de stelling van Von Clausewitz) en we doen daar wat we moeten doen. Waarom? Omdat we er goed in zijn, erg goed. Tevens valt het perfect in twee van de drie taken van de krijgsmacht, namelijk:quote:Op zondag 13 januari 2008 23:24 schreef Monidique het volgende:
[..]
De politiek heeft bepaald dat jullie in Afghanistan zitten, waar jullie jullie werk, op welke wijze dan ook, doen.
[..]
O, waar had ik bijvoorbeeld niet op moeten reageren? Wat had ik bijvoorbeeld niet moeten zeggen... kunnen zeggen?
en:quote:- wereldwijd een bijdrage leveren aan vrede, veiligheid en stabiliteit;
quote:- ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp, zowel internationaal als nationaal.
Als je dan toch tijd over hebt, ga je zelf eens inlezen: http://www.landmacht.nl/organisatie/taken/militaire_doctrine.aspx hopelijk kan je dan meepraten op niveau.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:31 schreef Monidique het volgende:
Nu zie ik het licht. Dan zal ik mijn mond inderdaad maar houden over onderwerpen die er nauwelijks iets mee te maken hebben.
zeker nog niet voorbereid op de aac:quote:Op zondag 13 januari 2008 23:36 schreef Pumatje het volgende:
ik dacht dat de 3 taken bestonden uit
-verdedigen van het grondgebied
-Verdedigen en bijstaan van Navo Partners
-Bijdragen aan wereldvrede en assisteren in gebieden van crisis
Misschien nog meer irrelevante websites die ik moet doornemen? Want dat is het natuurlijk nog steeds. Maar goed, stel je voor dat ik jouw website lees en eindelijk dat magische niveau van jou bereikt heb, welke opmerking zou ik dan niet gemaakt hebben? Wat zou ik dan eindelijk wel snappen?quote:Op zondag 13 januari 2008 23:32 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Als je dan toch tijd over hebt, ga je zelf eens inlezen: http://www.landmacht.nl/organisatie/taken/militaire_doctrine.aspx hopelijk kan je dan meepraten op niveau.
ja wat ik zeg dus, behalve punt 1 zit gecombineerd in punt 2, en jou punt 3 zit in mijn punt 1quote:Op zondag 13 januari 2008 23:39 schreef Bob-B het volgende:
[..]
zeker nog niet voorbereid op de aac:
Hoofdtaken
De hoofdtaken van de krijgsmacht - en dus van de Koninklijke Landmacht - zijn:
- wereldwijd een bijdrage leveren aan vrede, veiligheid en stabiliteit;
- het verdedigen van het Nederlandse grondgebied en dat van de NAVO-bondgenoten;
- ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp, zowel internationaal als nationaal.
Je bent niet een man van je woord hé?quote:Op zondag 13 januari 2008 23:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Misschien nog meer irrelevante websites die ik moet doornemen? Want dat is het natuurlijk nog steeds. Maar goed, stel je voor dat ik jouw website lees en eindelijk dat magische niveau van jou bereikt heb, welke opmerking zou ik dan niet gemaakt hebben? Wat zou ik dan eindelijk wel snappen?
Ten eerste: reciteren van reclameslogans van de Landmacht is nu niet echt het toonbeeld van 'zelf nadenken'quote:Op zondag 13 januari 2008 23:29 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Leuke come back, maar opmerkingen zoals ik al eerder quote gaan natuurlijk nergens over. Maar goed, om op je herstelde opmerking in te gaan, inderdaad, de politiek heeft bepaald dat wij daar heen moeten (geheel volgens de stelling van Von Clausewitz) en we doen daar wat we moeten doen. Waarom? Omdat we er goed in zijn, erg goed. Tevens valt het perfect in twee van de drie taken van de krijgsmacht, namelijk:
Waar heb je het over? Wees nou eens specifiek, beantwoord mijn vragen en ik weet wat ik kennelijk verkeerd heb gedaan en gezegd.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:42 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Je bent niet een man van je woord hé?
Als onze aanwezigheid bijdraagt aan een stabielere wereld, zitten wij daar perfect op onze plek. Alleen al het feit dat er terroristen zoveel moeite nemen om ons daar weg te krijgen zegt al genoeg. Ze willen hun stekkie weer terug hebben om dingen voor te bereiden ala twin towers, madrid en londen.quote:Op zondag 13 januari 2008 22:35 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het kan de moeite waard zijn daar oorlog te voeren, het kan zo zijn dat er gevochten wordt, het kan zijn dat "we" daar op de een of andere manier nodig zijn, maar op geen enkele manier klopt "Het feit dat er gevochten wordt geeft juist aan dat onze aanwezigheid wel degelijk nut heeft" op zich.
Internationaal Coherent plan? Ons lijntje is toch echt: NAVO, ISAF, RTC(south), TFU. Alles wat er gebeurt daar wordt gecoordineerd door een internationaal samengestelde ISAF.quote:Op zondag 13 januari 2008 22:59 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja. Mits er een visie en een internationaal coherent plan achter zit en daar heb ik mijn twijfels een beetje over.
Trek je het niet, omdat je de bal nu keihard terug gekaatst krijgt na een aantal kansloze opmerkingen? Dan ga je maar een opmerking maken die schreeuwt dat je helemaal NIETS snapt van defensie i.c.m. politiek?quote:Op zondag 13 januari 2008 23:08 schreef Monidique het volgende:
[..]
Van mij mag je (het is overigens jullie werk omdat de politiek van Nederland, de volksvertegenwoordiging: de Nederlanders bepaald hebben dat het jullie werk is). Zou je misschien niet een relevante post moeten zoeken om op te reageren? Dank je.
Domme burgers? Mij hoor je nergens iets over burgers zeggen. Ik zeg alleen dat als je dingen wilt roepen, moet je eerst weten hoe dit bedrijf in elkaar zit. Waar we mee werken, hoe we het doen en hoe we mensen opleiden. Of ben je er zo één die philips gaat vertellen hoe ze gloeilampen moeten maken?quote:Op zondag 13 januari 2008 23:24 schreef Monidique het volgende:
[..]
De politiek heeft bepaald dat jullie in Afghanistan zitten, waar jullie jullie werk, op welke wijze dan ook, doen.
[..]
O, waar had ik bijvoorbeeld niet op moeten reageren? Wat had ik bijvoorbeeld niet moeten zeggen... kunnen zeggen? Wees even specifiek, alsjeblieft. Dank je. Mogen domme burgers bepaalde dingen niet zeggen? Waarom niet? Ik ben benieuwd.
En nogmaals: Waarom zoek je geen relevante post om je kennelijke frustraties op bot te vieren?
Op donderdag 27 juli 2006 stortte in de provincie Paktia een Mil Mi-8-helikopter neer, waarbij zestien mensen om het leven kwamen. Onder de slachtoffers bevonden zich twee Nederlanders, overste Jan van Twist van de Koninklijke Luchtmacht en sergeant Bart van Boxtel van de Landmacht.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:53 schreef Hertog_Martin het volgende:
Van de 14 gevallen doden, hoeveel zijn er nu echt direct door akties van de vijand? 2? De rest volgens mij allemaal ongelukken met bv helikopters en nu dus friendly fire
bron?quote:Op zondag 13 januari 2008 23:53 schreef Hertog_Martin het volgende:
Van de 14 gevallen doden, hoeveel zijn er nu echt direct door akties van de vijand? 2? De rest volgens mij allemaal ongelukken met bv helikopters en nu dus friendly fire
Is dat zo? Het staat er alleen om te laten zien dat er niet alleen door ongelukken mensen zijn omgekomen, ik tel er echt 14.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:57 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Oh, meer dus dan ik dacht nog....
Als je nou iets naar boven gaat op deze bladzijde, zie je een stuk uit een krant waarin de gewonde militair verklaart dat het geen vriendelijk vuur was.quote:
Meer dan ik dacht dus door toedoen van de vijand..........quote:Op zondag 13 januari 2008 23:58 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Is dat zo? Het staat er alleen om te laten zien dat er niet alleen door ongelukken mensen zijn omgekomen, ik tel er echt 14.
met daarvoor "waarschijnlijk" en tevens staat er in zijn stuk dat de toedracht nog onderzocht wordt door de KMAR.quote:
Dat ging om de soldaat die zn benen moet missen.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:59 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Als je nou iets naar boven gaat op deze bladzijde, zie je een stuk uit een krant waarin de gewonde militair verklaart dat het geen vriendelijk vuur was.
Natuurlijk, dat is niet meer dan normaal.quote:Op maandag 14 januari 2008 00:00 schreef Bob-B het volgende:
[..]
met daarvoor "waarschijnlijk" en tevens staat er in zijn stuk dat de toedracht nog onderzocht wordt door de KMAR.
Die militair was een kilometer van de twee gesneuvelden vandaan... Je haalt helaas zaken door elkaar.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:59 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Als je nou iets naar boven gaat op deze bladzijde, zie je een stuk uit een krant waarin de gewonde militair verklaart dat het geen vriendelijk vuur was.
Welk bewijs heb je dat de Taliban schuldig zijn aan die acties? Voor hetzelfde geld willen ze alleen Afghanistan (die ze hebben gekregen met hulp van de Amerikanen)quote:Op zondag 13 januari 2008 23:51 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Als onze aanwezigheid bijdraagt aan een stabielere wereld, zitten wij daar perfect op onze plek. Alleen al het feit dat er terroristen zoveel moeite nemen om ons daar weg te krijgen zegt al genoeg. Ze willen hun stekkie weer terug hebben om dingen voor te bereiden ala twin towers, madrid en londen.
Een organisatie is nog geen plan van aanpak.quote:Internationaal Coherent plan? Ons lijntje is toch echt: NAVO, ISAF, RTC(south), TFU. Alles wat er gebeurt daar wordt gecoordineerd door een internationaal samengestelde ISAF.
Jouw niveau is ook niet al te hoog.quote:Trek je het niet, omdat je de bal nu keihard terug gekaatst krijgt na een aantal kansloze opmerkingen? Dan ga je maar een opmerking maken die schreeuwt dat je helemaal NIETS snapt van defensie i.c.m. politiek?
Ik hoef niet te weten hoe een gloeilamp werkt om te weten dat je met licht muggen aan trekt.quote:Domme burgers? Mij hoor je nergens iets over burgers zeggen. Ik zeg alleen dat als je dingen wilt roepen, moet je eerst weten hoe dit bedrijf in elkaar zit. Waar we mee werken, hoe we het doen en hoe we mensen opleiden. Of ben je er zo één die philips gaat vertellen hoe ze gloeilampen moeten maken?
Heb je al een post aangehaald die niet klopte?quote:Kijk, als iemand één keer iets schreeuwt wat als een tang op een varken slaat laat ik het meestal passeren. Alleen als er teveel onzin uit iemand komt, kan ik (helaas) mezelf niet inhouden om er eens grondelijk erover heen te gaan.
Mogelijk, maar het ging overduidelijk, zoals Evil_Jur ook weet, over het logische punt, de logische discussie. Kan over gediscussieerd worden. Heeft kortom niets met jouw tirades te maken.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:51 schreef Bob-B het volgende:
Als onze aanwezigheid bijdraagt aan een stabielere wereld, zitten wij daar perfect op onze plek. Alleen al het feit dat er terroristen zoveel moeite nemen om ons daar weg te krijgen zegt al genoeg. Ze willen hun stekkie weer terug hebben om dingen voor te bereiden ala twin towers, madrid en londen.
Er is wel meer. Iran, Pakistan, Engelsen die weggestuurd worden. Politiek. Etcetera. Kan over gediscussierd worden. Wederom heeft dit niets met jouw opmerkingen te maken.quote:Internationaal Coherent plan? Ons lijntje is toch echt: NAVO, ISAF, RTC(south), TFU. Alles wat er gebeurt daar wordt gecoordineerd door een internationaal samengestelde ISAF.
Geen flauw idee waar je het over hebt, en je hebt ook nog niet kunnen aantonen waar je het eigenlijk over hebt. Als deze incoherente razernij gebruikelijk is in het leger, dan zijn jouw posts zeker geen reclame.quote:Trek je het niet, omdat je de bal nu keihard terug gekaatst krijgt na een aantal kansloze opmerkingen? Dan ga je maar een opmerking maken die schreeuwt dat je helemaal NIETS snapt van defensie i.c.m. politiek?
Nou! Helaas gaat het nergens over, kom je met allerlei irrelevante zaken. Maar toe maar, je bent er in ieder geval grondelijk overheen gegaan.quote:Alleen als er teveel onzin uit iemand komt, kan ik (helaas) mezelf niet inhouden om er eens grondelijk erover heen te gaan.
pas op met verdraaien van alles he. straks zit je willy nog aan de andere kant.quote:Op maandag 14 januari 2008 00:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Welk bewijs heb je dat de Taliban schuldig zijn aan die acties? Voor hetzelfde geld willen ze alleen Afghanistan (die ze hebben gekregen met hulp van de Amerikanen)
[..]
Een organisatie is nog geen plan van aanpak.
[..]
Jouw niveau is ook niet al te hoog.
[..]
Ik hoef niet te weten hoe een gloeilamp werkt om te weten dat je met licht muggen aan trekt.
[..]
Heb je al een post aangehaald die niet klopte?
Ik verdraai helemaal niks. En ik bash ook niet.quote:Op maandag 14 januari 2008 00:41 schreef Pumatje het volgende:
[..]
pas op met verdraaien van alles he. straks zit je willy nog aan de andere kant.
kl-bash topic idd.
laat zitten
Idd, het zijn gewoon mensen, net zoals jij en ik, die daar hun werk doen.quote:Op maandag 14 januari 2008 07:18 schreef Gijsbrecht2 het volgende:
Heeft iemand al de moeite genomen, om te kijken op Marok.nl, alwaar weer gejuicht wordt over 2 gesneuvelde militairen?
ZUM KOTZEN.
Net als op Fok! en talloze andere websites zijn er altijd extremen te vinden, waar je ook kijkt en als je er naar wilt zoeken. Het internet moedigt dit ook aan, het kapen van een discussie is daarvoor te makkelijk.quote:Op maandag 14 januari 2008 07:18 schreef Gijsbrecht2 het volgende:
Heeft iemand al de moeite genomen, om te kijken op Marok.nl, alwaar weer gejuicht wordt over 2 gesneuvelde militairen?
ZUM KOTZEN.
7, als je geen enkel idee hebt van waar je over praat hou dan AUB je mond dicht.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:53 schreef Hertog_Martin het volgende:
heb je het mandaat gelezen?quote:Op zondag 13 januari 2008 23:00 schreef Andyy het volgende:
[..]
moeten ze de ROE's aanpassen en het een gevechtsmissie maken ipv een wederopbouwmissie, zoals het nu is kan er amper wat gebouwd worden
niet per se natuurlijkquote:Op zondag 13 januari 2008 22:43 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ach, hier wordt gejuicht als er een paar Palestijnen worden opgeblazen door Israel.quote:Op maandag 14 januari 2008 07:18 schreef Gijsbrecht2 het volgende:
ZUM KOTZEN.
iddquote:Op maandag 14 januari 2008 00:07 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ik zie het al, dit topic wordt overschaduwd door een typische KL-bal waardoor niemand die niet zoals hem bij de strijdkrachten zit een mening mag hebben.
Geen zin in.
Het zijn zonen van moeders..quote:Op maandag 14 januari 2008 07:27 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Idd, het zijn gewoon mensen, net zoals jij en ik, die daar hun werk doen.
klopt helemaal en de meeste soldaten die ik spreek zijn het er helemaal mee eens en ik als aankomende ook.quote:Op maandag 14 januari 2008 14:17 schreef Tevik het volgende:
Sorry dat ik het moet zeggen hoor, maar die oorlog is niet te winnen. Hoe lang willen jullie daar blijven? Tien jaar, twintig jaar, ...? Die mensen, de Taliban, wonen daar, zij zullen nooit weggaan. Los van het feit dat de Taliban hulp krijgen van ervaren mujahideen (strijders) uit landen zoals Turkije, Marokko, Oezbekistan, Turkmenistan, Tjetjenie, Pakistan, Saudie Arabie, Algerije, Bosnie, Jordanie, etc etc, zelfs uit Irak. Hun bron van strijders is onuitputtelijk, die het gratis en voor niets doen, en niet eens om te overwinnen (zoals eens de bekende strijder Amir al-khattabi zei), puur alleen uit broederschap en uit godsdienst-plicht, doodgaan in de strijd is voor hun hun beloning. De westerse troepen daar zijn daarintegen afhankelijk van enorme bedragen geld en tijd. Zinloze oorlogen. Terwijl jullie hier huilen om jullie doden, zijn zij gevuld met blijdschap als een broeder dood is gegaan als een martelaar en verlangen zij naar dezelfde dood.
Beste mensen, er zit geen eer in het sterven voor dieven, dat is wat die oprdachtgevers zijn in hun villa's en paleizen, en dit is de waarheid. Die westerse troepen sterven voor dieven. Natuurlijk zijn jullie daar voor veiligheid en wederopbouw, natuurlijk. Wat moeten ze anders zeggen.
Probleem blijft natuurlijk dat de taliban opgeleidt wordt in de grensstreek van Pakistan. Zolang dat niet door pakistan aangepakt wordt is het dweilen met de kraan open en kun je net zo goed naar huis gaan.quote:Op zondag 13 januari 2008 21:44 schreef Pumatje het volgende:
En wat los je daar mee op?
ook geen fuck.
ze moeten er nu maar blijven ook, maar van dat gelul : opbouwmissie moeten we weg.
het is een gevechtsmissie, en er moet veel meer materieel heen. dit schiet gewoon niet op, ze blijven komen is wat ik blijf horen van al mijn contacten bij defensie. meer kunnen ze niet zeggen, maar wel dat ze blijven komen, er teveel werk is voor te weinig man en dat opbouwen niet lukt als de taliban de dag erna alles plat heeft gemaakt.
positiefquote:Op maandag 14 januari 2008 14:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Probleem blijft natuurlijk dat de taliban opgeleidt wordt in de grensstreek van Pakistan. Zolang dat niet door pakistan aangepakt wordt is het dweilen met de kraan open en kun je net zo goed naar huis gaan.
Kijk, ik begrijp best dat er doden kunnen vallen enzo, maar ik heb het gevoel dat er gewoon niet veel veranderd daar. Er wordt nog altijd gevochten, dus dat schiet maar niet op. Kijk, het zou mooi zijn om daar ook een goede democratie op te zetten, maar ik weet niet of het wel gaat lukken. En de vraag is hoelang je dat moet blijven proberenquote:Op zondag 13 januari 2008 22:26 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dat vind ik zo'n rare opmerking. We zitten daar toch niet voor de lol? Het feit dat er gevochten wordt geeft juist aan dat onze aanwezigheid wel degelijk nut heeft. Als het gevaarlijk blijkt te zijn is het ineens niet meer de moeite waard? Wat is dat nou voor houding; "We houden van vrijheid, veiligheid en democratie en willen julle graag helpen, maar niet als het ook maar iets kost..."?
Ja het is ontzettend pijnlijk dat het hier ook nog eens eigen vuur betreft, maar ook dat is een risico dat we zullen moeten accepteren. Die halfzachte houding om bij elke tegenslag maar te willen kappen is echt niet waar die jongens op zitten te wachten. Ik respecteer wat ze (willen) doen, de risico's die ze nemen en ik vind het vreselijk om te horen over de dood van zulke jonge kerels.
Als je vanaf het begin tegen deze missie was, prima, maar als je dat pas gaat bedenken nadat er doden vallen ben je niet zo snugger bezig.
Ze worden daar ook niet opgeleid in vechten, de zogenaamde koranscholen in Pakistan indictrineren ze in de koran. En daar schijnen veel diep religieuze taliban weg te komen. Zodra die aanvoer daarweg niet stopt kunje het niet winnen.quote:Op maandag 14 januari 2008 14:53 schreef Pumatje het volgende:
[..]
positief
Maar dat kan weer niet omdat Usa vriendjes is met pakistan![]()
maar taliban opgeleid
die gasten pakken hun ak, steken hun armen met wapen vooruit richting doelwit, ogen dicht en halen de trekker over tot het magazijn leeg is.
Democratie daar invoerren gaat nooit werken. Daarvoor zijn er teveel stammen en war lords. Dan kun je het land beter opdelen in een aantal afzonderlijke landen, dan geef ik je meer kans van slagen.quote:Op maandag 14 januari 2008 15:13 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Kijk, ik begrijp best dat er doden kunnen vallen enzo, maar ik heb het gevoel dat er gewoon niet veel veranderd daar. Er wordt nog altijd gevochten, dus dat schiet maar niet op. Kijk, het zou mooi zijn om daar ook een goede democratie op te zetten, maar ik weet niet of het wel gaat lukken. En de vraag is hoelang je dat moet blijven proberen
Ze zijn niet van nature geneigd naar richten. Het kan aan een mannelijke cultuur of beperkte intelligentie liggen, maar er moet ze geleerd worden dat ze moeten richten om effectief te zijn.quote:Op maandag 14 januari 2008 15:18 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ze worden daar ook niet opgeleid in vechten, de zogenaamde koranscholen in Pakistan indictrineren ze in de koran. En daar schijnen veel diep religieuze taliban weg te komen. Zodra die aanvoer daarweg niet stopt kunje het niet winnen.
En dat ze hun ogen dicht houden tijdens het schieten lijkt me onwaarschijnlijk. Maar voor het gebruik van een AK heb je niet veel opleiding nodig. Het wapen is zo gemaakt dat ieder idioot ermee kan schieten. En het schiet altijd, wat de grote populariteit van het wapen verklaart.
Afrika in het klein dus.quote:Op maandag 14 januari 2008 15:20 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Democratie daar invoerren gaat nooit werken. Daarvoor zijn er teveel stammen en war lords. Dan kun je het land beter opdelen in een aantal afzonderlijke landen, dan geef ik je meer kans van slagen.
quote:Op maandag 14 januari 2008 15:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze zijn niet van nature geneigd naar richten. Het kan aan een mannelijke cultuur of beperkte intelligentie liggen, maar er moet ze geleerd worden dat ze moeten richten om effectief te zijn.
En er zijn andere afghanen die dat niet zo ondervinden en de Taliban terug willen. Afghanen ondervinden ook ellende en moord van de westerse troepen. Kijk maar eens hoe de amerikanen en britten (misschien ook nederlanders) de huizen binnenvallen en burgers angst in boezemen, je hebt die beelden vast wel gezien, kijk maar naar die afschuwelijk gevangenissen waar mensen worden gefolterd en gemarteld, het bombarderen van onschuldigen etc. Ellende en moord komt van beide kanten. Geen van beide kanten is hier onschuldig aan.quote:Op maandag 14 januari 2008 14:46 schreef Pumatje het volgende:
klopt helemaal en de meeste soldaten die ik spreek zijn het er helemaal mee eens en ik als aankomende ook.
neemt niet weg dat daar ook mensen zijn die erg veel ellende en moord ondervinden van de taliban.
Natuurlijk zijn ze blij en als de Taliban komt zijn zij ook blij, angst tovert vanzelf een (neppe) glimlach op je gezicht. Als de navo wint dan zijn zij blij en als de Taliban wint dan zijn zij ook blij, het interesseert hun niet, zij willen gewoon leven. Dat ze vriendelijke woorden spreken tot jullie is logisch, want laten ze anders blijken dan worden ze opgepakt op verdenking dat ze tegen de navo zijn. Wie zou zich niet vriendelijk gedragen als je geconfronteerd wordt met iemand die wapens draagt?quote:en die verdienen het om geholpen te worden, die zijn blij met wat de navo daar doet.
Dat is dus ook een van de redenen dat ik er niet echt meer in geloof.quote:Op maandag 14 januari 2008 15:20 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Democratie daar invoerren gaat nooit werken. Daarvoor zijn er teveel stammen en war lords. Dan kun je het land beter opdelen in een aantal afzonderlijke landen, dan geef ik je meer kans van slagen.
Ik kan me een dergelijk verhaal herinneren van indianen. Toen die voor heet eerst geweren kregen kwamen ze al schietend (in de lucht) stoer aanrijden om vervolgens hun pijl en boog te pakken.quote:
Je hebt het over simpele boeren die hun wapens pakken om hun landgoed te verdedigen. Ik heb beelden gezien van de echte Taliban, die de navo bewust bestrijden, die toch wel anders laten zien.quote:Op maandag 14 januari 2008 14:53 schreef Pumatje het volgende:
maar taliban opgeleid
die gasten pakken hun ak, steken hun armen met wapen vooruit richting doelwit, ogen dicht en halen de trekker over tot het magazijn leeg is.
Een groot deel van de taliban is anders niet een afghaan.quote:Op maandag 14 januari 2008 15:41 schreef Tevik het volgende:
[..]
Je hebt het over simpele boeren die hun wapens pakken om hun landgoed te verdedigen. Ik heb beelden gezien van de echte Taliban, die de navo bewust bestrijden, die toch wel anders laten zien.
En trouwens het zijn geen "gasten". Je kunt geen "gast" zijn in eigen huis.
Hoe het ook zij, ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praatten. Waar ik zeg dat Evil_Jurs opmerking logisch gezien elke invasie nut zou geven, zoals sp3c ook al zegt, lees jij iets, ik weet niet wat, wat voor jou aanleiding was te zeggen dat ik jou, jullie of de krijgsmacht gewoon z'n werk moest laten doen. Kijk, ben ik het helemaal mee eens. Ik vrees alleen dat ik niet de wijsheid heb die je bij mijn voornaam zou verwachten, en dus ga ik er (te) fel op in, omdat mij allemaal dingen wordt verweten, die naar mijn mening nergens op slaan.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:51 schreef Bob-B het volgende:
Weldegelijk, pashtun. Daarnaast bestaan voor de moslims de getekende en opgelegde landgrenzen niet. Om deze reden zie je ze vaak naast elkaar vechten. En daarom kun je als moslim geen "gast" zijn in Afghanistan, Turkije, Marokko etc, zo wordt het ervaren.quote:Op maandag 14 januari 2008 16:13 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Een groot deel van de taliban is anders niet een afghaan.
Dat is natuurlijk grote onzin wat je nou zegt. Palestijnse vluchtelingen in Syrie en jordanie, etc. worden daar echt niet als gelijkwaardige bekeken. Die zijn nog niet eens gasten, maar gewoon ongewenste vreemdelingen.quote:Op maandag 14 januari 2008 16:56 schreef Tevik het volgende:
[..]
Weldegelijk, pashtun. Daarnaast bestaan voor de moslims de getekende en opgelegde landgrenzen niet. Om deze reden zie je ze vaak naast elkaar vechten. En daarom kun je als moslim geen "gast" zijn in Afghanistan, Turkije, Marokko etc, zo wordt het ervaren.
Het is geen onzin, zo wordt het nu eenmaal ervaren. En ja, ze worden niet als gelijkwaardig gezien door degenen die er baat bij hebben dat er grenzen zijn, namelijk de corrupte regeringen, de machthebbers, die geld verdienen en macht kunnen uitoefenen dankzij het erkennen van die grenzen, maar voor de moslim bestaan die grenzen niet. Je ziet toch het bewijs in oorlogen en andere zaken. Erdogan, premier van Turkije, verwoorde dat eens mooi toen hij tegen een rechter zei "ik ben op de eerste plaats moslim daarna Turk".quote:Op maandag 14 januari 2008 17:02 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk grote onzin wat je nou zegt. Palestijnse vluchtelingen in Syrie en jordanie, etc. worden daar echt niet als gelijkwaardige bekeken. Die zijn nog niet eens gasten, maar gewoon ongewenste vreemdelingen.
Moslims gebruiken dat argument alleen wanneer het hun goed uitkomt.
Je word vast goede vrienden met de gemiddelde libertarier.quote:Op maandag 14 januari 2008 18:05 schreef Tevik het volgende:
[..]
Het is geen onzin, zo wordt het nu eenmaal ervaren. En ja, ze worden niet als gelijkwaardig gezien door degenen die er baat bij hebben dat er grenzen zijn, namelijk de corrupte regeringen, de machthebbers, die geld verdienen en macht kunnen uitoefenen dankzij het erkennen van die grenzen, maar voor de moslim bestaan die grenzen niet. Je ziet toch het bewijs in oorlogen en andere zaken. Erdogan, premier van Turkije, verwoorde dat eens mooi toen hij tegen een rechter zei "ik ben op de eerste plaats moslim daarna Turk".
quote:Op zondag 13 januari 2008 01:00 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
En dan dit verhaal van de vriendin van die Aldert erbij.
Dat lijkt me zelfs een erg conservatieve schatting.quote:Op maandag 14 januari 2008 21:32 schreef Napalm het volgende:
Overigens is "eigen vuur" niet zo spannend als dat mensen hier denken. Menig onderzoeker gaat uit van meer dan 10% van de gesneuvelde soldaten worden veroorzaakt door "eigen vuur."
Interview is nie veel aan...quote:Op maandag 14 januari 2008 20:29 schreef Cutebutpsycho het volgende:
[..]
![]()
![]()
Op 9 januari heeft hij nog een "zeepje voor haar laten vallen" en een "serenade gebracht" door middel van een "tik" op hyves..Bizar om te zien..
Al blijf ik iemand die vindt dat het een risico van het vak is, en dat Nederland daar uberhaupt niet zou moeten zitten.. Maakt dit niet minder erg...![]()
Schijnt nu trouwens een interview met zijn vriendin en vrienden op nosheadlines.nl te staan, maar volgens mij is de site overbelast..
quote:Op maandag 14 januari 2008 15:18 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
En dat ze hun ogen dicht houden tijdens het schieten lijkt me onwaarschijnlijk.
je weet best wat ik bedoel
Maar voor het gebruik van een AK heb je niet veel opleiding nodig. Het wapen is zo gemaakt dat ieder idioot ermee kan schieten. En het schiet altijd, wat de grote populariteit van het wapen verklaart.
bullshit, daar is het wapen niet op ontworpen. Het wapen is ontwopren op een robuust automatisch machinegeweer, simpel om te produceren met gewone draaibank apperatuur zodat het overal te maken is, dat niet kapotgaat als je het laat vallen, en makkelijk bedient kan worden. dat is heel wat anders
quote:Taliban veel sterker dan gedacht
Van onze verslaggever Noël van Bemmel
gepubliceerd op 15 januari 2008
AMSTERDAM - ‘We leven in een soort fortje, het is een bizarre situatie die doet denken aan de Eerste Wereldoorlog’, legde de commandant van de Nederlandse troepen in Deh Rawod onlangs uit. Daarbij wees hij noordwaarts vanaf het kleine Camp Hadrian in Uruzgan, naar de rivier verderop. Daar beginnen de stellingen van de Taliban.
Dat kan zo niet voortduren, vindt Defensie. Er gaat geen briefing over Uruzgan voorbij zonder de mededeling dat de Taliban uit dit gebied moeten worden verjaagd om de veiligheid op een acceptabeler niveau te krijgen. De vraag is alleen hoe.
De operatie die afgelopen weekeinde het leven kostte aan twee Nederlandse en twee Afghaanse militairen was een eerste stap. Zaterdag trokken twee compagnieën infanterie, versterkt met een Afghaanse eenheid, noordwaarts de Luyltohl-brug over,voor een meerdaagse patrouille. Hun opdracht: het testen van de Taliban-sterkte.
Die is behoorlijk, blijkt nu. Aanvankelijk verliep de patrouille voorspoedig. Er werden wapens en propagandamateriaal gevonden, terwijl de weerstand beperkt bleef tot één vuurgevecht. Omdat het een relatief grote operatie was, waarbij enkele honderden militairen over twee assen voorwaarts gingen, was Battlegroup-commandant Tjerk Hogeveen zelf naar Camp Hadrian gekomen om leiding te geven.
Na het oversteken van de Teri Rud-rivier besloten de compagnieën halt te houden voor de nacht ten zuiden van een kale grafheuvel. Zij zetten een kilometer van elkaar hun voertuigen neer tussen huizen en boomgaarden. Om negen uur ’s avonds openden Taliban-strijders het vuur op beide eenheden, van meerdere kanten.
In de eerste momenten van dat omvangrijke vuurgevecht sneuvelden Wesley Schol en Aldert Poortema, naar later blijkt door eigen vuur. Verderop werd Marc van de Kuilen door Taliban-kogels of granaatfragmenten in beide benen geraakt. Tijdens het urenlange vuurgevecht moest onder meer deze gewonde worden afgevoerd.
In die hectiek werden de Afghaanse soldaten Abdal Qodos en Boman Haider aangezien voor Taliban en neergeschoten. Zij droegen om nog onbekende redenen geen uniform. Zondagmiddag werd de meerdaagse operatie beëindigd.
Defensie en marechaussee onderzoeken hoe de militairen door eigen vuur konden omkomen. Vast staat dat de ongelukken plaatsvonden in het donker, bij slecht weer en in een onoverzichtelijk gebied waar veel Nederlandse eenheden waren samengetrokken. Ook doken Taliban-strijders op tussen Nederlandse eenheden.
De vraag dringt zich op waarom de commandant in Uruzgan koos voor een dergelijke opzet. Bij eerdere operaties om Taliban-strijder uit een dergelijk gebied te verdrijven, werden vier keer zoveel troepen ingezet, werd hun komst aangekondigd en werden Afghaanse eenheden achtergelaten om terreinwinst te kunnen vasthouden.
Deze operatie was in feite een grote versie van de standaardpatrouille door Deh Rawod om inzicht te krijgen, wellicht ter voorbereiding van vervolgacties. Dat de Taliban zo’n stevige strijdmacht durfden aan te vallen, en dat urenlang volhielden, zegt veel over de kracht en het zelfvertrouwen van de tegenstander in Deh Rawod.
De Volkskrant
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |