Achteraf gezien heb ik me verdiept in de doctrines van de heer Bush, en ik moet concluderen dat ik toch tegen de oorlog in Afghanistan ben. Naar mijn idee gaat de oorlog ook niet over het bestrijden van het terrorisme.
Omdat 19 godsdienstwaanzinnigen zich in torentjes storten, een organisatie er voor verantwoordelijk is, met als hoofd Osama Bin Laden als verdachte, wilt dat niet zeggen dat je als administratie een land naar de afgrond moet brengen door conventionele doelen te bombarderen, invallen en infiltreren. Het gaat hier om een organisatie die wellicht gesteund en gehuisvest werd in verschillende landen zoals Afghanistan, door fundamentalisten die al decennialang aanwezig zijn en die vroeger zelfs gesteund werden door de VS: de Taliban. Het zou effectiever zijn als je in eerste die organisatie goed aanpakt, door financiële middelen te snijden, of door special forces er op af te sturen in Afghanistan en andere landen.
Niet door de burgerbevolking en de Taliban te bestoken met bommen, infanterie, artillerie etc.
De taliban zit er al jaren, deels gesteund door de bevolking en ik denk dat ze er nooit weg te krijgen zijn met militaire middelen. De Russen hebben het ook al met harde hand en met geavanceerde technieken/strategieën geprobeerd. Door hele dorpen schoon te vegen bijvoorbeeld.
Daar zijn de Nederlanders niks bij, die willen het fatsoenlijk met huiszoekingen, dialogen en gevechten in en buiten de dorpen oplossen voor het imago naar het volk en buitenland toe.
Daar komen we bij een heel ander punt. Wat doen we daar? Bush heeft naar mijn mening met ongeldige redenen het land aangevallen, en wat doet JP.
Die staat net als Irak blindelings achter hem. Is dit vanwege het o zo grote gevaar van Al Qaeda en de Taliban voor de wereldvrede en wellicht voor Nederland, of is dit voor een goed imago van Nederland en wellicht bevordelijke relaties met de Amerikaanse regering en het bedrijfsleven? Ik denk het tweede.
Onze jongens zitten daar voor het imago en de zakenrelaties. Niets meer en niets minder. Een paar waterpompjes en schooltjes plaatsen die meteen opnieuw door de Taliban worden vernietigd heeft naar mijn idee niks met wederopbouw te maken.
Zeker niet als het volk in een tweespel komt, tussen Taliban en Westerse troepen.
Wat ik wel duidelijk wil stellen is dat de Nederlandse jongens en meisjes die daar zitten gerespecteerd moeten worden voor hun inzet. Ze hebben wel de keuze gemaakt voor de landmacht, maar ze zijn door valse redenen en door andere belangen uitgezonden naar dat land.
Opmerkingen omtrent gesneuvelde soldaten zoals: "Ze zijn het zelf schuld." wil ik niet horen.
Toon eens wat respect. Er zit een mensenleven achter zo'n jongen. Een heel gezin, vrienden en vriendinnen zijn kapot.
[ Bericht 3% gewijzigd door poldergeist op 13-01-2008 19:58:13 ]
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’