abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 oktober 2007 @ 01:05:40 #1
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_53939734
Zoals gezegd:

Och stoofpotten... Ik kan er wel om janken zo dol ben ik erop. Het eten ervan, maar ook de bereiding! Die geur die doordringt tot in elke porie van het huis. Het zacht gepruttel op het fornuis. Het Urenlang Roeren in een Grote Zware Pan met Grote Stukken Weerbarstig Vlees en Hompen Ui en Takkenbossen Kruiden. Ik word er zo tja... óér van. Dan wil ik een schort! Pollepels! Kindermonden om te voeden! Een man die houthakt! Mijn haar in een knot en weldadige hangborsten in een boerse blommenjurk!

Zelf heb ik een stoofpottenrepertoire van 1 stuks. Beschamend schamel voor zo'n stoofpotoervrouw als ik, dat realiseer ik mij terdege. Dus: post allen uw recept!

Het mijne:

Veel Vlees (runderlappen od.), in grote stukken
Twee uien, in grote stukken
Twee tenen knoflook, doormidden
1 forse winterwortel
1 courgette
Tijm, selderij, peterselie
Mosterd, een paar eetlepels
Eén flesje bier (oud bruin, Duvel, wat je wilt), met een tweede als reserve
Suiker, een paar eetlepels
Een scheut azijn
Laurier, acht blaadjes
Kruidnagelen, drie stuks
Paar jeneverbessen
Kleine aardappeltjes
Peper uit de molen
Zout

Vlees kort aanbraden, en voldoende bier toevoegen. Uien, knoflook, alle kruiden, mosterd, suiker en azijn erbij en de boel een uur laten sudderen (op een echte sudderpit/in de oven). Dan de schijven wortel toevoegen en evt. nog wat bier erbij doen. Na weer een uur schijven courgette erbij doen. Ten slotte de aardappeltjes op de stoofpot leggen en het geheel nog twintig minuten tot een half uur door laten garen. Eet smakelijk

Zie ook: Het Grote Stoofpotten Topic en Het Grote Stoofpotten Topic Deel 2!
Als je van stoofpotten houdt, lees deel 1 en 2 dan zeker even door! Het staat vol met zalige recepten!
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 15 oktober 2007 @ 01:11:14 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_53939858
TerugVind(stoof)Po(s)t.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_53939992
  Moderator / Redactie Sport maandag 15 oktober 2007 @ 01:28:25 #4
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_53940237
Stoofpotten
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 15 oktober 2007 @ 02:00:06 #5
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_53940638
Deze nog even:
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 00:54 schreef Duderinnetje het volgende:
Zo vreselijk-briljant-vingers-aflikkend-water-in-de-mond-pure-snoeperij-likkebaardend-lekker: schouderkarbonade in sinaasappelsap. Eerst stoven en daarna lekker afbakken zodat het carameliseert.

Men neme:

1 kilo schouderkarbonade in stukjes (2 bij 2 cm of zoiets)
zout
anderhalve eetlepel verse tijm
halve eetlepel marjolein (marjoraan)
3 laurierblaadjes (in stukjes)
3 tenen knoflook
Dat hussel je en laat je lekker een paar uurtjes tot een nacht staan.

Zet klaar: 300 gram ui, vier tenen knoflook, 2 sinaasappels en een derde pak sinaasappelsap.
Bereiding:
Pan met dikke bodem op het vuur. Klein beetje olie. Vlees er beetje bij beetje in bruinbakken. Dan vier tenen knoflook (gehakt of uit de pers) en 150 gram ui toevoegen. Even meebakken.
Schrob de sinaasappels schoon en voeg het sap én de schillen bij het vlees. Voeg ook het sap uit het pak toe. Zet het vuur laag en laat de boel 25 minuten stoven (niet langer! Dan eindig je met prut).
Haal de deksel van de pan en voeg de andere helft van de gesnipperde ui toe. Blijf roeren tot er nauwelijks meer vocht in de pan zit. Neem intussen de laurierblaadjes en de sinaasappelschillen uit de pan.
Laai het vuur nu even op en bak het vlees en de uien lekker bruin. Het begint nu heerlijk zoet te ruiken. Maak af met zout en verse peper naar smaak.

Nu alleen nog een paar wraps warm maken, de snoeperij daarin rollen en smullen maar

Met dank aan ons plaatselijke taco-restaurant.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_53941646
Oe...recept ziet er goed uit Van het weekend maken denk ik verder even een onbeschaamde tvp
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_53941870
Ik heb zaterdag voor het eerst een stoofpot gemaakt
Van wie het recept was weet ik al niet meer, maar het was van hier en het was erg lekker.
De tweede dag was het nog lekkerder.

Denk dat ik de volgende keer weer een andere probeer, deze was met wijn, de volgende met bier ofzo.
Merkte alleen dat ik geen ketel ervoor heb, had die van mijn moeder geleend, dat wordt dus een nieuwe ketel kopen
pi_53943417
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 15:23 schreef mrSPLIFFY het volgende:

[..]

Een Delftsch blauw stoofpotteke?

en? welk receptuur heeft gij gebruikt Jonkvrouw SOL?
Ohhh ik doe altijd maar wat, iig gaan de lappen in rode wijn, aardig wat ui in grove stukken, winterwortels, aardappels in de schil, berg knoflook, de jeneverbessen en kruidnagels in een thee-ei en laten pruttelen maar.

@ Duderinnetje: die laatste lijkt me ook erg lekker
pi_53952291
mmm net lekker genoten van mijn tweededagszuurvlees:
2 kilo paardepoulet aangebakken (in porties)
5 uien in wisselende groottes gesneden meegebakken
Voor de smaak flink wat peper, beetje zout, 3 kruidnagels en 6 lauriertjes (die smaken niet meer zo) erin
gedurende zo'n 6 uur in totaal ruim een liter blanke azijn en zo'n 2 liter water toegevoegd
om het zuur te neutraliseren een paar flinke scheppen palmsuiker erbij. Dat smaakt beter dan gewone suiker en mijn toko heeft het tegenwoordig ook in korrels
zo'n uurtje voor het eind ongeveer een halve peperkoek (ontbijtkoek) erbij
tenslotte gebonden met een bloem-waterpapje

resultaat: flink zuur maar ook wel zoet, stevige smaak, uit elkaar vallend vlees met veel flintertjes in de saus. Lekker veel!
Fijn met rode kool en frietjes
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_53963509
Binnenkort maar weer eens een stoofpotje maken
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_53963545
Nu even te druk voor stoven (en dat zegt wat Want normaalgesproken maak ik ze 's avonds gewoon), maar binnenkort wil ik wel weer eens.

Die geur die smaak
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:15:31 #12
12648 Fallen
135335 and rising...
pi_53963621
Ik moet echt vaker hier in CUL komen.
Wat een briljante topic-reeks.

Ik ga vanmiddag meteen een nieuwe (grotere) braadpan halen... en van het weekend uitgebreid koken!
He didn't set up the rhyme with meaningless words.
As you predicted or assumed everything was calculated
Every word had purpose just not always on the surface.
But you couldn't look below, life is fast when you're shallow.
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 11:06:17 #13
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_53964637
Gisteren lekker stoofpotje gemaakt met LaTrappe Tripel en daarin lekker veel tijm, rozemarijn en voor de vulling knolselderie meegestooft. was wel een succes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Chielus op 16-10-2007 11:24:57 ]
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_54013893
Mijn inspiratie kwam uit dit topic, maar dit leek me een passender plaats voor de fotoreportage.

Eerst een laag uien in de pan, twee laurierblaadjes erop, vlees (sucadelappen) erbij:

Rest van het vlees erbij (500g in totaal):

Beetje knoflook erbij (niet teveel, anders gaan we zo stinken ):

Winterwortel erbij:

Twee aardappelen erbij (eigenheimers):

Paprikapoeder, peper en zout erbij:

Uien en laurierblaadjes erbij, 500 ml runderbouillon erbij:

En hup, de oven in. En nu maar wachten. Intussen ga ik de puree maken.
pi_54016751
Het resultaat:

En na wat geroer:

donderdag 18 oktober 2007 @ 20:25:03 #16
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_54017056
En, ook lekker?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_54017105
Héérlijk.
pi_54017411
Vanmiddag een stoofpot gemaakt, die gaat morgen weer verder pruttelen en dan is hij morgenavond op zijn best
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_54039983
Vandaag een Vlaamse Stoverij en wat foto's gemaakt. Een erg eenvoudig stoofpotje voor twee:
Braad ongeveer 500 gram stoofvlees aan met een grofgesneden ui. In dit geval zilveruitjes en twee sucadelappen.

Voeg een eetlepel bloem toe, dan ziet het er zo uit:

Nu een half flesje bruin bier erbij. In dit geval local beer for local people, en voeg bruine fond toe. Zorg dat het vlees net onder komt te staan.

Voeg dan een eetlepel azijn toe en kruid het met peper, zout en een kruidentuiltje bestaande uit laurlier, een tak peterselie en een takje thijm.

Besmeer dan een witte boterham met mosterd:

De boterham plaatsen we zonder schroom op het gerecht:

Dan laat je het met de deksel op de pan minstens anderhalf op een laag vuur stoven. Een half uurtje voor tijd heb ik er nog wat grotchampignosns aan toegevoegd.

Het is lekker met rode kool: stoof een kwart in stukken gesneden rode kool met een uitje in de boter. Voeg een scheut water en een scheutje witte wijnazijn toe. Kruid het met een kruidentuilltje en eventueel kruidnagel. Laat met de deksel op de pan een uurtje zachtjes stoven. Voeg dan een een stukjes gesneden zure appel toe en twee eetlepes suiker. Laat het nog een klein half uurtje stoven.
Verder nog lekker met frieten en zelfgemaakte mayonaise.

edit: Nou ja, zonder beeld was het ook lekker.

[ Bericht 2% gewijzigd door NoCigar op 20-10-2007 09:57:30 ]
anonieme razernist
pi_54047907
Oeh, looking good.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 10:15:41 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_54048298
Eerste nachtvorst is geweest. Het is tijd voor een stoofpot!
The love you take is equal to the love you make.
pi_54048358
Ik ga voor vanavond restje stoof van vorig weekend eruithalen, en met frietjes oppeuzelen. .
Whatever I want.
pi_54108943
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 10:15 schreef Lienekien het volgende:
Eerste nachtvorst is geweest. Het is tijd voor een stoofpot!
Dit weekend stoofpotweekend!!
pi_54110542
Afgelopen weekend gestoofd voor pa&ma&broertje, m'n grote nieuwe gietijzeren braadpan voldoet heel erg goed. De oude was in ieder geval te klein geweest voor zoveel volk over de vloer

Mn meest eenvoudige stoofrecept A: riblappen-spekjes-uien-wijn-vleesfond-kruidnagelen-laurier-winterwortel-knoflook-peper&zout + grote stukken turks brood

En het mooiste is dat ik nog een bakje over heb, dus daar weet ik voor vanavond al wel raad mee!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_54339265
Heb nu op het vuur staan: grote gietijzeren pan, 800g sukadelappen, 2 grote uien, knoflookpoeder (had geen verse in huis helaas), flesje bruin kasteelbier, zout, peper, handje trostomaatjes, handje worteltjes en wat rozemarijn.

Lekker pruttelen de hele middag en avond, morgen overdag nog en dan smullen
pi_54339280
  dinsdag 6 november 2007 @ 12:12:57 #28
97745 Thorical
finding a way
pi_54401866
Ik was lui en zocht ons eigen Turkse lamsnek met groenten en limabonen recept.
Maar toen kwam ik dit tegen, mij lijkt het wel wat.

Langzaam gegaarde lamsnek, schuim van aardappel en erwtenpuree

Ingrediënten

Voor 4:
800 g lamsnek met been
1 dl ingekookte lamsfond
3 el olijfolie
500 g aardappelen (belle de fontenay)
teentje look
takje rozemarijn
2 blaadjes laurier
250 g room
100 g olijfolie
peper en zout
4 sjalotten
1 el olijfolie
1 teentje look
150 g gedopte erwtjes
0,5 l kippenbouillon
peper en zout

Stappen

Laat de lamsnek met been door de slager vacuüm trekken. Gaar het vlees in de vacuümzak in een warmwaterbad op 70° in de oven gedurende 24 uur. Laat daarna afkoelen in ijswater. Verwijder het been en snij het vlees in vier gelijke stukken. Bak de stukken gedurende 10 minuten krokant in een pan met olijfolie en houd warm.

Kook de aardappelen gaar in water met een teentje knoflook, rozemarijn en laurier. Pureer ze met 200 g kookvocht, room, olijfolie, een teentje look. Mix met de staafmixer tot een gladde puree en doe deze in een sifonspuit. Snipper sjalotten en fruit ze in olijfolie met een teentje gesnipperde look.

Voeg de erwtjes toe samen met kippenbouillon. Laat 20 minuten koken, mix daarna fijn en zeef. Kruid met peper en zout. Leg op elk bord een stuk krokante lamsnek, dresseer met een lepel ingekookte lamsfond, spuit met de sifon aardappelpuree, dresseer erwtenpuree en voeg enkele erwtjes als extra garnituur toe.
pi_55056814
prutteldepruttel
pi_55071942
Morgen eten we Boeuf Bourguinon. Vanavond gaat ie al een paar uur pruttelen en dan morgen weer verder zodat hij op zijn lekkerst is...

Het vlees staat nu in de koelkast onder een dikke laag Beaujolais met peper en ui... En daar blijft het dus een uur of 8/9 staan

Hier is het recept:
quote:
BENODIGDHEDEN:

5 teentjes knoflook
3 laurierbladeren
1 klein blikje tomatenpuree
1/4 liter bouillon (of water en een vleesbouillonblokje)
1/4 liter rode wijn
600 gram riblappen
zout
peper
circa 50 gram boter (of margarine)
125 gram gerookte spekblokjes (doorregen)
2 uien
250 gram bleekselderij en 250 gram worteltjes (beide 'pan-klaar' gewogen) (ik gebruik trouwens een winterpeen)
250 gram champignons ( 1 doosje)
1 zeer volle eetlepel maïzena

Knoflook pellen en in grote stukken hakken, vervolgens in een pan gooien waar ook de wijn, laurier, tomatenpuree en de bouillon ingaan. Als het lauwwarm is vuur laag draaien. Vlees, in porties en eerst droog gedept ivm de wijn, in een koekenpan rondom bruin bakken in boter en als het bruin is in de wijn/bouillon etc pan doen. Spekblokjes in de koekenpan bakken tot ze lekker uitgebakken zijn en dan de spekjes eruit scheppen. In de achtergebleven boter de gesneden ui goudbruin bakken. Als ze dat zijn ze bij het vlees doen.

Nu lekker uren laten pruttelen (soms even kijken of er wat bouillon of wijn bij moet)

Selderij en wortels (winterpeen) schoonmaken en snijden en ze bij het vlees gooien. Dan alles nog eens lekker laten pruttelen tot alles gaar is. De champignons (gesneden en gebakken) pas op het laatst erbij doen en met een eetlepel maizena de saus binden. Eventueel nog wat zout en peper toevoegen en daarna lekker smullen
Ik laat het dus veel langer pruttelen omdat ik dat lekkerder vind. Vandaag een uurtje of drie en morgen ook en dan morgen avond lekker eten Stokbrood erbij en een lekker glas rode wijn.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_55081155
Duderinnetje, wat een ontzettend goed idee is het geweest om dit topic te beginnen. Zalig!
pi_55286266
Ik heb twee pakketjes in plakjes gesneden lamsnek uit de vriezer gehaald, want het moet op, er zijn immers nieuwe lammetjes gearriveerd in de vriezer.
Ik zal de plakjes (schat dat het ongeveer een pond is) bestrooien met peper & zout en dan gaan ze met wat olijfolie en wat knoflooktenen in de stenen stoofpot, op de houtkachel (ja, ik heb dat houthakken uit de OP er echt bij, al doe ik het graag zelf in plaats van het over te laten aan manlief).

Na een uur bakken gaat de rest in de pan: wat rozemarijn uit de tuin, en ik denk dat er ook nog wel wat thijm leeft. Twee winterwortelen, twee uien, twee zoete aardappels, allemaal grof gesneden.
Roeren, zodat het vlees wat bovenop komt te liggen. Bekertje water er bij en een lamsbouillonblokje. Terug op de kachel en verder afblijven, eigenlijk. Te serveren met Turks brood.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 15 december 2007 @ 10:25:05 #33
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_55286623
Deze stoofpot maak ik vaak, met hier en daar een aanpassing...Erg lekker!

600 gram doorregen runderlappen
3 eetlepels olijfolie
zout
versgemalen peper
50 gram magere spekreepjes
1/2 zakje provencaalse kruidenmix (30g)
1 sinaasappel
1 grote ui
3 tenen knoflook
1 tablet vleesbouillon
750 gram aardappelpartjes
100 gram zwarte olijven (z pit)

Bereiden
Vlees in repen van 5cm snijden. In braadpan in olie bakken (ca 5 min) zout en peper toevoegen. spekreepjes erbij en ca. 3 min. meebakken. Ui en knoflook erbij 2 min. zachtjes meebakken. Bouiilon tablet verkruimelen en prov.kruiden erbij. Water langs de rand erbij tot het vlees net onder staat. SInaasappelrasp erbij Deksel erop en op een heel laag pitje (vlamverdeler) 2 1/4 uur gaarstoven Olijven en aardappelpartjes erbij en nog 10 min. meeverwarmen.

(serveren met brood)

Volgende week als ik weer eens wat tijd heb maar weer een keer maken!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  zaterdag 15 december 2007 @ 18:10:30 #34
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55294785
Het is me vorige week nota bene gelukt een vieze stoofpot te maken
Iets met pindakaas
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55295545
Geen recept please
  zaterdag 15 december 2007 @ 18:55:33 #36
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55295775
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 18:43 schreef Bluezz het volgende:
Geen recept please
Nee!

Dat doe ik geen stoofpottenadept aan

Maar als je dus een keer iets met pindakaas voorbij ziet komen: Niet doen
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55296590
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 18:10 schreef Duderinnetje het volgende:
Het is me vorige week nota bene gelukt een vieze stoofpot te maken
Iets met pindakaas
Met pindakaas? . En dat leek je een goed idee? . Zo van: "Lekker, vlees met pindakaas!" . Serieus? .
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_55296754
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 19:31 schreef MUUS het volgende:

[..]

Met pindakaas? . En dat leek je een goed idee? . Zo van: "Lekker, vlees met pindakaas!" . Serieus? .
zoiets vroeg ik me ook al af maar ja ik dacht nog; ik heb nooit pindakaas gegeten, dus wie weet...
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zaterdag 15 december 2007 @ 20:23:26 #39
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55298139
quote:

[..]

Ja serieus
Het zag er zo apart uit in het boek.

Dat klopte.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 15 december 2007 @ 20:24:23 #40
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55298178
Ik hoop niet dat ik nu voorgoed ontpot ben

Door dat pindakaasexperiment
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55301545
quote:
Niet zo heel gek hoor. Denk pindasoep, pindasaus. Zit toch ook meestal de nodige pindakaas en het nodige vlees bij.
Hoewel een pan vol pindasaus met vlees mij ook wat te veel van het goede is.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 15 december 2007 @ 22:29:02 #42
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55301761
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 22:21 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Niet zo heel gek hoor. Denk pindasoep, pindasaus. Zit toch ook meestal de nodige pindakaas en het nodige vlees bij.
Hoewel een pan vol pindasaus met vlees mij ook wat te veel van het goede is.
Nee, er moest op het laatst een eetlepel pindakaas bij. Maar daarvóór zat het eigenlijk al niet goed. Ik kreeg dat hangborstengevoel er gewoon niet bij. Terwijl ik nog wel een koolraap had geslacht voor deze pot, wat eigenlijk wel weer heel oer en houthakkerig en pollepelig is. Maar op de één of andere manier was dit het niet

Binnenkort maar gewoon weer eens mijn oude vertrouwde recept volgen. Hopelijk krijg ik de smaak dan weer te pakken.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55337843
Laat je niet ontpotten, hoor!! Gewoon skippen die pindakaas en je oude recept weer eens uit de kast in de pot!
pi_55347916
Knolselderij is goed hoor, in stoofpotten. Pindakaas niet

Ik ga denk ik de volgende keer zo'n knol bij mijn provencaalse rundvleesstoof met linzen en pastis doen. Lekker hartig
  maandag 17 december 2007 @ 22:39:01 #45
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55348299
Ik zou wel eens een visstoofje willen maken. Iemand daar nog ideeën voor?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55348457
Moet je aan DE vragen, die heeft vorige week verteld over haar visfricassee
  maandag 17 december 2007 @ 23:01:52 #47
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55348983
quote:
Op maandag 17 december 2007 22:43 schreef ColdFeet het volgende:
Moet je aan DE vragen, die heeft vorige week verteld over haar visfricassee
Dat is waar ja!

DEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_56055465
Ik liep net in de Supermarkt omdat ik vis wilde eten

Toen viel mijn oog op een drietal stukken Sucadelappen Ik kon gewoon niet doorlopen zo lekker zag het eruit

Resultaat geen vis wel BEEF

*Receptje erbij

3 Sucadelappen +/- 600 gram
Eerst op hoog vuur in veel BOTER aanbruinen ( 5 minuten max)
Vervolgens 80 minuten op zacht vuur pruttelen
Ik gooi voor de smaak door de pruttelmassa heen;
- 3 glazen rode wijn
- 5 Tenen look
- 4 laurierbladeren

Daarbij heb ik witte bonen in tomatensaus (met extra chillysaus voor de spice) opgewarmd

Serveren met de tweede fles rode wijn erbij (de rest van de eerste fles is opgegaan tijdens het koken

Dat is alles

Oehhh nog 70 minuten ik kan niet wachten ...
pi_56060785
Ik ben meestal bescheiden(lees bescheten) maar wat was het lekker

Whoah heerlijk mals was het geworden met de juiste hoeveelheid vet

Ohh Hemels

Morgen de rest verorberen

*jammer dat ik geen gasten had die konden meegenieten nou ja volgende keer beter
  woensdag 16 januari 2008 @ 00:18:44 #50
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_56063065
Klinkt heerlijk!

Hoe eenvoudig kan het zijn
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_56065268
quote:
Op maandag 17 december 2007 23:01 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Dat is waar ja!

DEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
Heb deze post nooit gezien

Nog behoefte aan een recept??
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 16 januari 2008 @ 13:59:36 #52
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_56072646
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 06:54 schreef DarkElf het volgende:

[..]

Heb deze post nooit gezien

Nog behoefte aan een recept??
JAAAAAAAAAAAAAAAA!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_56073201
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:59 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

JAAAAAAAAAAAAAAAA!
Ik ben nu half en half in de keuken aan het prutsen aan een soeppie maar ik tik het straks/vanavond even over voor je ok?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_56073962
Begin deze week manlief weer op stoofpot getrakteerd. Dit keer met een pasta-achtige mix van de toko. Semoordjawa. Is indische mix, heb deze mixen ook wel bij de poelier gezien en bij AH XL. Lekker kruidig. De mix even een beetje aanfruiten in wat olie, 5 ons hamlap er in stukken bij, een kopje water (ik doe iets minder dan op de gebruiksaanwijzing) en dan een uurtje of 5/5,5 heel zachtjes gestoofd. Vlees viel in draadjes uit elkaar. Weer helemaal goed!
pi_56074492
Ik heb ooit een keer in Gent een stoofpot gegeten.
Het was daar een specialiteit, met bier en rundvlees.
Als ik zoek op Gent's stoofpotje krijg ik echter alleen maar met lever. Dat zat er dus op zeker niet in. Iemand een idee hoe het wel zou moeten?
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
pi_56074688
quote:
Op donderdag 6 december 2007 08:36 schreef DarkElf het volgende:
Morgen eten we Boeuf Bourguinon. Vanavond gaat ie al een paar uur pruttelen en dan morgen weer verder zodat hij op zijn lekkerst is...

Het vlees staat nu in de koelkast onder een dikke laag Beaujolais met peper en ui... En daar blijft het dus een uur of 8/9 staan

Hier is het recept:

Ik laat het dus veel langer pruttelen omdat ik dat lekkerder vind. Vandaag een uurtje of drie en morgen ook en dan morgen avond lekker eten Stokbrood erbij en een lekker glas rode wijn.
Die gaan we lekker morgen en vrijdag eten ivm werk, lekker makkelijk
Straks alvast opzetten
pi_56074823
Zoals beloofd:
quote:
Visfricassee

Dit is voor zes personen

Ingrediënten:

1 el olijfolie
2 fijngesneden sjalotjes
2 teentjes knoflook
8 geschrapte boswortels, in fijne reepjes
1 lage prei, in dunne reepjes
Halve courgette, in dunne reepjes
200 ml slagroom
50 ml witte wijn
200 gr gruyere, geraspt
600 gr kabeljauwfilet, in stukjes van 4 cm
6 plakjes bladerdeeg
1 losgeklopt ei

Bereiden:

De oven voorverwarmen op 200 graden.

Olijfolie verhitten en sjalotjes en knoflook glazig bakken. Wortel toevoegen en even meebakken. De prei toevoegen daarna de courgette en alles even bakken. Goed blijven roeren. De slagroom toevoegen en de wijn en alles 5 min zachtjes laten stoven. De knoflook verwijderen. De helft van de kaas erdoorheen roeren en op smaak brengen met verse peper en eventueel zout.

Mengsel verdelen over 6 ovenbestendige soepkommen.

De rauwe vis over de kommen verdelen en de rest van de kaas eroverheen strooien. Elk plakje bladerdeeg aan een kant met ei bestrijken en met de eikant op de soepkom plakken (dichtmaken dus). Daarna de bovenkant ook bestrijken met ei.

Alles de oven inschuiven en in 20 min goudbruin en gaar bakken.
Echt super lekker!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_56077597
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 15:10 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Als ik zoek op Gent's stoofpotje krijg ik echter alleen maar met lever. Dat zat er dus op zeker niet in. Iemand een idee hoe het wel zou moeten?
Gentse waterzooi?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
  woensdag 16 januari 2008 @ 19:56:18 #59
97745 Thorical
finding a way
pi_56082075
quote:
Was dat niet iets van carbonade?
pi_56083830
Even tussendoor een geurfoto

pi_56085359
Ziet er lekker uit
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_56094217
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 15:22 schreef DarkElf het volgende:
Zoals beloofd:
[..]

Echt super lekker!
Damz, dat is ook niet verkeerd

Vriendlief is niet van de stoofpotten

Maar misschien vindt hij dit wel helemaal lekker aangezien hij een enorme visliefhebber is
pi_56097353
Ik ga dat vispotje ook nog maken vlg week of zo
pi_56097646
Ben benieuwd of jullie het ook zo lekker (machtig ) maar lekker gaan vinden
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 18 januari 2008 @ 12:06:05 #65
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_56125997
Tvp

Er lopen nu twee delen 3 overigens

Sinds kerst beschikken wij over deze:

[ afbeelding ]

Nu kunnen we oefenen op de door jullie geprezen recepten
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_56167178
In onze kolonie in de Oost kunnen ze ook lekker stoven.

Rundvlees 500g per zakje boemboe
zakje boemboe Rendang van de toko of Conimex (1 zakje per 500g vlees)
citroengrasje, citroenblaadje (optioneel)
en het leuke: Kokosmelk, dus geen bier en wijn enzo.

De kokosmelk moet indampen; dat is de truuk van het recept.
Om te voorkomen dat tijdens het indampen ook alle aroma's verdwijnen gebruikt mijn vrouw een kleine variatie:
Eerst de kokosmelk (ongeveer 400ml (1 blikje) per 500 gram vlees) op een hoog vuur in laten dampen.
Vlees met de boemboe rendang inwrijven.
In de ingedampte kokosmelk doen, citroengras+blad er ook bij.
en dat laten sudderen totdat er olie boven komt drijven - dan is echt al het vocht eruit.
Het mag gerust 2-3 uur duren!

Grote truuk: Het bindweefsel in het sudder-rundvlees trekt samen bij hoge temperatuur (boven de 90C - als het kookt dus). Hierdoor wordt het vocht uit het vlees geperst (daarom kan een lap vlees soms zo schaamteloos krimpen en taai worden). Om het allemaal waanzinnig zacht te maken haal je de pan van het vuur en voeg je wat vocht (200ml) toe: bouillon, of ananassap uit een pak en niet vers.
Als het afkoelt (door het van het vuur halen en het koude vocht) zet het bindweefsel weer uit en zuigt het vocht (+kokosmelk) in zich.

Eten met een rietje
pi_56170557
Ik heb laastst wat geëxperimenteerd met lamsvlees en kikkererwten (eerst weken en koken is het beste: ik had ze eens mee laten stoven na het weken en dat bleek toch onvoldoende), en om het groentengehalte wat op te voeren had ik er het laatste uur ook een wat aan repen gesneden savooiekool aan toegevoegd. Ik heb het aangebakken en gekruid met een aantal dingen door elkaar (ik weet niet of dat een heel goed idee was): djinten, kaneel, rozemarijn en laurier. Daarna rode wijn en bouillion of fond erdoor doen tot alles net onderstaat en laten stoven, en zo nodig toevoegen. Na een dag stoven was het lamsvlees heel klein geworden (dus ook zonder nare vetstukjes, die zaten nu overal ). Ik heb er ook wel eens gebakken champignons en nog wat rozemarijn doorheen gegooid iets voor het einde. En altijd afgemaakt met bladpeterselie. Die keren dat ik het gemaakt heb, heb ik het geserveerd met rijst en was het echt teveel voor ons, met name door die kikkererwten. Maar toch erg lekker.
Het was eigenlijk een halfslachtige poging de arabische kant op aan met de stoofschotels, maar dat kwam er niet helemaal doorheen. Ook doordat ik geen pruimen had toegevoegd. En ik had het idee dat m.n. de rozemarijn er niet zo bijpast (ik kon het niet laten om die niet toe te voegen).
anonieme razernist
  zondag 20 januari 2008 @ 11:08:44 #68
101884 PeRi
Allons-y!
pi_56172711
Ik ga straks ook lekker stoven, de voorpret aan de gedachte alleen al dat je straks de ingrediënten gaat klaar zetten, maakt je toch al zo gelukkig?
Whatever I want.
pi_56188351
quote:
Dit zou het recept moeten zijn :

Benodigdheden voor 4 personen:

• 1 ui
  • 2 eetlepels vetstof
  • 1 teentje look
  • 1 kg rundvlees
  • 2 blaadjes laurier
  • een takje tijm
  • 1/2 glas rode wijn
  • 1/2 flesje Trappist (of ander donker, niet te bitter bier)
  • 1 boterham met mosterd
  • 2 eetlepels bruine suiker

Bereiding:

• Hak de ui in stukjes en stoof aan in de boter en voeg de look toe.
  • Snijd het vlees in gelijke stukken en voeg het toe
  • Laat 10 minuten aanbakken
  • Doe er de rode wijn, het bier, de boterham met mosterd, de bruine suiker, de laurier en de tijm bij
  • Laat 1 uur stoven zonder deksel

bron
  • pi_56192391
    Thanx. Ga em binnenkort proberen.
      maandag 21 januari 2008 @ 09:25:51 #71
    51684 The_Tankgirl
    Kate Bush is the best
    pi_56192596
    quote:
    Op woensdag 16 januari 2008 15:22 schreef DarkElf het volgende:
    Zoals beloofd:
    [..]

Echt super lekker!
    Heb deze zaterdag gemaakt, en echt, deze is echt heel lekker! Had deze al bij een kennis gegeten, en vroeg me al af wat het recept was.. Dus bedankt!
    Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
      maandag 21 januari 2008 @ 10:05:48 #72
    195404 cul_non_kul
    koken? wat is dat?
    pi_56193269
    quote:
    Op donderdag 17 januari 2008 08:46 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Damz, dat is ook niet verkeerd

Vriendlief is niet van de stoofpotten

Maar misschien vindt hij dit wel helemaal lekker aangezien hij een enorme visliefhebber is
    ?? vlgs. mij is dat Indische vleesch ook allemaal gestoofd......so surprise me ik ben er klaar voor
    En zeker een SoL (Stoofpot of Love )
    Alea jacta est
    pi_56195801
    De coq au vin van zaterdag was werkelijk erg smulbaar dus die plemp ik hier ook maar neer:
    quote:
    Coq au vin (4 personen)

Benodigdheden:

- +- 1400 gram aan kip (heel of delen)
    - versgemalen peper
    - 1 winterwortel of 150 gram worteltjes
    - 6 sjalotjes
    - 2 teentjes knoflook
    - 250 gram champignons
    - 2 eetl. zonnebloemolie of arachideolie
    - 200 gram magere gerookte spekblokjes
    - 25 gram boter
    - zout
    - 40 gram bloem
    - 5 dl. rode wijn (bv. Bourgogne)
    - 1 pot vogelfond (ca. 4 dl.)
    - 2 laurierblaadjes
    - 1 eetl. gehakte tijm (vers of diepvries)
    - 2 eetl. gehakte peterselie (vers of diepvries)

Bereiding:
    (de hele kip in stukken knippen) Als je delen hebt: peper erover strooien.
    Wortels (of winterpeen) schrappen en in plakjes snijden. Sjalotjes pellen en in vieren snijden. Knoflook pellen en fijn snijden. In hete olie de sjalotjes, de knoflook, de spekblokjes en de wortel een paar minuten zacht bakken.

Mengsel uit de pan scheppen en de boter bij het overgebleven bakvet voegen. Daar de kip in 10 min. rondom goudbruin bakken. Daarna de kip uit de pan scheppen en zout erover strooien.

De bloem door het achtergebleven braadvet roeren en de wijn langzaam toevoegen (goed roeren!!) . Aan de kook brengen met de fond, de laurierblaadjes, tijm en de peterselie. De kip erij leggen en afgedekt laten stoven voor teminste 45 min. ( ik deed anderhalf uur, de kip gleed zowat van haar botjes toen)... Pas de laatste 15 min de (schoongeborstelde) champignons toevoegen en meteen de laurierblaadjes verwijderen.

Klaar!

Serveren met brood, of een salade en wat aardappels.

.
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_56213272
    Ik stoof Provencaalserig

Nu met foto's

In mijn chamotte pan fruit ik eerst wat sjalotten in boter & olie (boter was zowat op )

Vervolgens bak ik snel even het vlees, ruim een kilo runderriblappen, aan.

Een liter rode wijn zorgt voor zacht, mals, smakelijk vlees. Hoop ik

Altijd lekker bij zulke stoofpotjes: laurierblad.

En een eetlepel tijm.

Knoflook mag niet ontbreken. Veel is lekker!

Na anderhalf uur doe ik daar lekker uitgebakken spekkies bij en wrijf ik de zachtgeworden knoflook fijn.

Onderwijl heb ik nog een leuk klusje te doen: zilveruitjes pellen. Wat een gepiel

Daarna bak ik grote stukken paprika aan op hoog vuur, zodat het velletje net begint te knappen.

Dan is het nu tijd voor het geheim van de chef: een flinke scheut pastis. Dat trekt helemaal in de uitjes

Twee eetlepels tomatenpuree, twee eetlepels honing: het wordt een lekker pruttelpotje!

Ik laat het nu nog een uurtje doorsudderen, en morgen komen de finishing touches: Puy-linzen en veel versgehakte peterselie!
    pi_56214683
    In DE stoofpot
    pi_56229954
    Zo dan, dat ziet er goed uit, Coldfeet . Waar haal je die linzen?
    pi_56234719
    Ik had een paar pakken meegenomen uit Frankrijk. In NL moet je ervoor naar een delicatessenwinkel of een natuurwinkel, denk ik.

t Was lekker!
      woensdag 23 januari 2008 @ 09:21:05 #78
    195404 cul_non_kul
    koken? wat is dat?
    pi_56243072
    quote:
    Op dinsdag 22 januari 2008 21:21 schreef ColdFeet het volgende:
    Ik had een paar pakken meegenomen uit Frankrijk. In NL moet je ervoor naar een delicatessenwinkel of een natuurwinkel, denk ik.

t Was lekker!
    Bij de toko kun je ze toch wel halen? in diverse uitvoeringen, net als mungbonen etc...
    Alea jacta est
    pi_56248447
    Gewoon linzen uit blik kan ook, moet je ze er alleen pas heel laat bij doen. Doe dat zelf wel 's als ik kip stoof.
    Sweet and innocent...
    pi_56249562
    Dank voor de tip, Innocence! En ik ga ook even bij de toko neuzen.......
    pi_56249593
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 09:21 schreef cul_non_kul het volgende:

[..]

Bij de toko kun je ze toch wel halen? in diverse uitvoeringen, net als mungbonen etc...
    Ja hoor, in allerlei soorten en maten. Maar geen Puy- of Berrylinzen.
    pi_56249965
    Dat zijn speciale linzen?
    pi_56250235
    Dat zijn van die AOC-dingen. Maar op zich kun je ook prima andere linzen gebruiken; ik neem deze omdat ik ze lekker vind, ze passen goed bij het gerecht.
    Neem wel linzen met een velletje (groen/bruin/whatever, er zijn zoveel soorten...); geen rode ofzo, die koken tot pap.

Ik vond laatst prachtige kleine zwarte linzen bij de natuurwinkel Beluga-linzen
    Het oog wil ook wat!

Afijn, dit is niet het linzen-topic, geloof ik
      woensdag 23 januari 2008 @ 14:31:35 #84
    195404 cul_non_kul
    koken? wat is dat?
    pi_56250444
    Beluga....hm dan denk ik aan kaviaar, niet echt een ingredient voor een stoofpot

Grappig, in het Frans: l'entilles
    wat tegelijkertijd ook lenzen betekent...
    Alea jacta est
    pi_56250679
    Dus linzen voor in je ogen
    Ik wil ook iets met linzen gaan maken
      woensdag 23 januari 2008 @ 16:38:39 #86
    195404 cul_non_kul
    koken? wat is dat?
    pi_56253387
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 14:40 schreef Bluezz het volgende:
    Dus linzen voor in je ogen
    Ik wil ook iets met linzen gaan maken

Indiase keuken maar ook Noordafrikaanse keuken voor een leuk lenzen(stoofpot)gerecht
    Alea jacta est
    pi_56253460
    Of een salade met linzen? Vind ik ook erg lekker. Met geroosterde paprika en gekarameliseerde balsamico-sjalotten en feta of parmezaanse kaas. En veul peterselie.
      woensdag 23 januari 2008 @ 17:22:01 #88
    51684 The_Tankgirl
    Kate Bush is the best
    pi_56254444
    Hallo iedereen,
    Nu heb ik een römertopf kookboek, en een römertopf...
    Maar deze past niet in mijn combi-magnetron (en ik heb helaas geen gasoven).
    Is er een maat die qua hoogte in mijn combi-magnetron zou passen? Qua breedte en lengte past hij perfect namelijk! Iemand hier ervaring mee?
    Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
      woensdag 23 januari 2008 @ 19:50:38 #89
    195404 cul_non_kul
    koken? wat is dat?
    pi_56258130
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 17:22 schreef The_Tankgirl het volgende:
    Hallo iedereen,
    Nu heb ik een römertopf kookboek, en een römertopf...
    Maar deze past niet in mijn combi-magnetron (en ik heb helaas geen gasoven).
    Is er een maat die qua hoogte in mijn combi-magnetron zou passen? Qua breedte en lengte past hij perfect namelijk! Iemand hier ervaring mee?
    Kan het misschien ook op een vlamverdeler gebruikt worden dat apparaat, net als een tajine?
    Alea jacta est
    pi_56261882
    Ik zou zeggen, ff op de site kijken of je iets kunt vinden: http://www.roemertopf.de/produkte_roemertopf.htm
    LinkedIn profiel
    pi_56290720
    Hoewel ik bijna iedere dag wel een bezoekje breng post ik zelden op FOK!. Deze keer wil ik toch mijn bescheiden steentje bijdragen in één van mijn favoriete topics.

Authentieke Irish Stew, volgens het recept van mijn (Ierse) schoonmoeder dat ik een kleine maand geleden op mijn trouwdag in ontvangst heb mogen nemen. Ik heb mijn best gedaan alle ingredienten te vertalen; ik woon in Ierland, dus gebruik zelf gewoon het Engelstalige boodschappenlijstje .

Irish Stew:

Benodigheden:

- 40g bloem
    - 1 kg lamsvlees in dobbelsteentjes
    - 4 middelgrote wortelen
    - 3 of 4 laurierbladen
    - verse peterselie
    - 1 kleine 'turnip'. Het woordenboek vertaald dit als 'knol' of 'raap'. Ik weet het niet....
    - 4 stengels bleekselderij
    - 2 pastinaken (parsnips, een alledaagse groente in Ierland)
    - 2 grote uien
    - 1kg vastkokende aardappelen
    - 100 gr pearl barley (gerst, denk ik?)
    - 1/2 tot 1l. Guinness
    - 1/2 tot 1l. runderbouillon

Methode:

- Bloem mengen met zout en peper.
    - Lamsvlees door de bloem halen, en in porties aanbakken.
    - Uien aanbakken, vlees er weer bij.
    - Guinness en bouillon toevoegen tot het vlees net onder staat, barley, laurier en peterselie toevoegen.
    - minstens half uurtje laten pruttelen, dan overige groenten toevoegen. Eventueel ook meer Guinness/bouillon toevoegen zodat het geheel net onder blijft staan.
    - Half uurtje laten pruttelen, dan aardappels toevoegen. Als deze gaar zijn, is de stew klaar!

Om je stew echt authentiek te maken doe je er, op het moment dat je het vocht bij het vlees doet, al een heel klein gesneden aardappel in. Deze lost op, en bind het vocht tot een verrukkelijke jus.

Nog een tip: de stew is het lekkerste een dag nadat je hem hebt gemaakt. Oftewel, 's avonds maken, nachtje laten staan, de volgende dag voor het avondeten opwarmen.

Ik moet er ook wel even bij zeggen dat iedere familie in Ierland zo zijn eigen tradities heeft wat betreft het maken van stew. Mijn schoonmoeder komt uit Belfast dus misschien is dit wel een typische katholieke Ulster (= het meest noordelijke deel van het eiland) stew...

Hoe dan ook, het resultaat is heerlijk
    pi_56290975
    Clio, ik zou zo'n paars raapje, hoe heet dat, knolraap geloof ik. Niet die groene met uitlopers, die is wat bitterder.

Ik ga t eens proberen! Wat voor lamsvlees gebruik je eigenlijk om te sudderen?
    pi_56292078
    Jij hebt het recept gekregen op je trouwdag en nu geef je dat supergeheime recept zomaar weg?
    pi_56293937
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 23:35 schreef mgerben het volgende:

Om te voorkomen dat tijdens het indampen ook alle aroma's verdwijnen gebruikt mijn vrouw een kleine variatie:
    Eerst de kokosmelk (ongeveer 400ml (1 blikje) per 500 gram vlees) op een hoog vuur in laten dampen.
    en dat laten sudderen totdat er olie boven komt drijven - dan is echt al het vocht eruit.

Grote truuk: Het bindweefsel in het sudder-rundvlees trekt samen bij hoge temperatuur (boven de 90C - als het kookt dus). Hierdoor wordt het vocht uit het vlees geperst (daarom kan een lap vlees soms zo schaamteloos krimpen en taai worden). Om het allemaal waanzinnig zacht te maken haal je de pan van het vuur en voeg je wat vocht (200ml) toe: bouillon, of ananassap uit een pak en niet vers.
    Als het afkoelt (door het van het vuur halen en het koude vocht) zet het bindweefsel weer uit en zuigt het vocht (+kokosmelk) in zich.

Eten met een rietje
    Bedankt voor het recept . Ga straks effetjes inkopen doen hiervoor en dan kunnen we dit van het weekend eten. \klinkt heerlijk namelijk! Maar het vlees wordt dus niet gebakken vantevoren, of juist wel?
    Je bent nooit te oud om te leren....toch?
      vrijdag 25 januari 2008 @ 10:41:44 #95
    44649 beelz
    Maar dat is het punt niet
    pi_56294420

Volgende keer post ik een fotoverslag. Dit is iig een Irish stew zoals ik hem maak.
    Besef Regulier!
    Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
    pi_56302480
    zo, ik ben net begonnen met mijn stoofpotje met kokosmelk en ik moet zeggen dat het heelijk smaakt. Ik ben net bezig, maar die rendang met kokosmelk is echt wel voor herhaling vatbaar. Het citroengras ligt al klaar, geen citroenblaadjes helaas maarja zonder kan ook wel denk ik.
    Het is lekker pittig, niet te. Ben benieuwd hoe het straks smaakt als het klaar is........
    pi_56302901
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 06:54 schreef Isegrim het volgende:
    Jij hebt het recept gekregen op je trouwdag en nu geef je dat supergeheime recept zomaar weg?
    Nou inderdaad!

Al lijkt het me wel een lekker stoofpotje
    pi_56304671
    In één woord, heerlijk! Wel pittig voor mijn smaak, maar dat kan gecompenseerd worden met rijst en een lekkere salade. Zeker aan te raden!!
    pi_56304851
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 00:46 schreef Clio het volgende:
    Haha toevallig, ik maak 'm vaak bijna hetzelfde, zonder geheim recept. Turnip is inderdaad koolraap.

Gisteren een eigen stew gemaakt zonder groente en aardappelen, omdat we er al colcannon bij hadden.
    Heb er wel wat tomatenpuree bijgedaan, zodat je toch nog echt een saus hebt en niet alleen jus. Vond 'm zo ontzettend lekker en simpel, dat ik 't niet kan laten om 'm met jullie te delen:

Voor 2 personen:
    Runderriblappen in blokjes
    Bloem
    Vloeibare margarine
    3 teentjes knoflook
    1 sjalotje
    1 el tomatenpuree
    stevig biertje, bijv Gulpener 10%
    Runderbouillionblokje
    suiker, zout en peper
    peterselie

Vlees omwentelen in bloem, kort aanbakken in flink wat boter. Daarna uit de pan halen en sjalotjes en knoflook fruiten. Op hoog vuur het vlees weer terug de pan in en afblussen met bier. Vuur laag draaien en boullionblokje en tomatenpuree toevoegen. Beetje zout en peper naar smaak. Lekker paar uurtjes laten pruttelen en half uurtje voor het einde enkele tl suiker toevoegen (versterkt de smaak). Uiteindelijk bestrooien met fijngesneden peterselie.

Sweet and innocent...
      vrijdag 25 januari 2008 @ 19:10:52 #100
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_56305350
    quote:

Eten met een rietje
    Klinkt
    Dat ananassap voeg je dus vlak voor het serveren toe? Of halverwege ergens?
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_56324764
    quote:

Nu voel ik me als echte halve Indo geroepen om een recept te posten zonder boemboe. Het is wel veel meer werk zonder kant en klare kruidenpasta, maar wel veel lekkerder zo imo Een bezoekje aan de toko is wel op zijn plaats

Recept voor 4 personen

Benodigdheden:
    500 g runderlappen
    4 kemirienoten, grof gehakt
    1 el (zonnebloem)olie
    2 gesnipperde uien
    8 knoflookteentjes, fijngehakt (of met de knoflookpers)
    1 1/2 el fijngesneden gemberwortel of djahé
    3 tl sambal trassi
    2 tl djinten (komijnzaad)
    3 tl ketoembar (korianderzaad)
    2 tl koenjit (kurkuma, geelwortel)
    1 el tamarindepasta
    1 el goela djawa of donkerbruine basterdsuiker
    2 el ketjap asin
    1 blik kokosmelk
    1 serehstengel (citroengras, breek het uiteinde voordat je de stengel in de pan doet, dan loopt het sap eruit), of 1 tl serehpoeder
    3 djeroek-poeroetblaadjes (citroenblad)

Snijd het vlees in dobbelstenen.
    Rooster de noten in een droge koekenpan goudbruin en wrijf ze fijn met een vijzel.
    Verhit de olie in een braadpan en roerbak de kemirienoten, ui, knoflook, gember, sambal, djinten, ketoembar en koenjit 2 minuten.
    Roer de tamarinde, goela djawa, ketjap asin, kokosmelk en 1 dl water erdoor.
    Voeg de sereh en djeroek poeroet toe en breng het geheel aan de kook.
    Roer het vlees door het mengsel en laat het afgedekt in zo'n 2 uur zachtjes gaar worden.
    Zet het laatste half uur de deksel schuin op de pan zodat de saus kan inkoken.
    Verwijder de sereh en djeroek-poeroet (of vergeet dat net zoals ik zodat je tijdens het eten steeds blaadjes uit je vlees kunt vissen hoort erbij...)

Lekker met witte rijst en een komkommersalade.

Mijn recept voor een komkommersalade: 1 hele geraspte komkommer, 1 kuipje sour cream, el honing, el tamarindepasta, beetje djinten en dille.
    pi_56331031
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 00:56 schreef ColdFeet het volgende:
    Ik ga t eens proberen! Wat voor lamsvlees gebruik je eigenlijk om te sudderen?
    Lijkt mij inderdaad ook niet verkeerd om eens te proberen. Ik zou dat zelf met lamsnek of lamsschouder (lamsbout) doen.

Ter informatie hier de snitten van lamsvlees zoals in Nederland gebruikelijk:

A: nek
    B: voorbout
    C: poten
    D: rug
    E: ribben
    F: borst ribben (zou hier ook wel geschikt voor kunnen zijn)
    G: buikvlees
    H: achterbout
    I: poten
    LinkedIn profiel
    pi_56606586
    irish stew, zoals wij hem heel lekker vinden:
    in de pan: laagje rundvlees aan stukken, laagje aardappelen aan stukken, laagje ui aan stukken, laagje prei aan stukken, laagje winterwortel aan stukken.dus eigenlijk wat het eerst gaar is bovenop enz. enz. overgieten met bouillon en op smaak brengen met peper, zout en tijm. het moet natuurlijk opstaan tot het vlees gaar is.
    eenvoudiger kan het bijna niet. ik vind hem het lekkerst als alles aan stukken blijft. hmmmmm. en dan die geur!!!!!
      donderdag 14 februari 2008 @ 16:10:17 #104
    16447 Chielus
    Dial M for me.
    pi_56729447
    Even een vraagje aan de andere stoofpot liefhebbers, In veel recepten wordt gebruik gemaakt van azijn, ik gebruik het zelf eigenlijk nooit. Maar wat zijn jullie ervaringen tav het gebruik van azijn? Wel/niet en waarom?
    pi_56729699
    Azijn wordt waarschijnlijk puur gebruikt voor het mals maken van het vlees.
    pi_56730651
    Lamsbillen zijn ook prima. Die koop ik altijd op de markt. Is behoorlijk vet, niet duur en prima om te stoven.
    pi_56860856
    De laatste keer dat ik stoofde was mn vlees zowaar een klein beetje taai. En dat ondanks stoven in ruim voldoende wijn en vleesfond, 5 uur lang, en met een nachtje rust om de zaak te laten afkoelen. Zou het kunnen dat de temperatuur te hoog was, en dat het vlees daardoor is (taai) gekookt inplaatsvan gestoofd?

Dit weekend maak ik weer een stoofje voor een paar vrienden, en dan moet het natuurlijk wel botermals zijn. Iemand de ultieme malsheidstip?

Ohja, de vleesssoort is dan natuurlijk wel handig om te vermelden: riblapjes, eerst even snel aangebraden, en daarna pas stoven.
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_56860970
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 14:59 schreef Gripper het volgende:
    De laatste keer dat ik stoofde was mn vlees zowaar een klein beetje taai. En dat ondanks stoven in ruim voldoende wijn en vleesfond, 5 uur lang, en met een nachtje rust om de zaak te laten afkoelen. Zou het kunnen dat de temperatuur te hoog was, en dat het vlees daardoor is (taai) gekookt inplaatsvan gestoofd?

Dit weekend maak ik weer een stoofje voor een paar vrienden, en dan moet het natuurlijk wel botermals zijn. Iemand de ultieme malsheidstip?

Ohja, de vleesssoort is dan natuurlijk wel handig om te vermelden: riblapjes, eerst even snel aangebraden, en daarna pas stoven.
    Hmm, heb ik ook wel eens last van! Kan ook aan de kwaliteit van je vlees liggen. Ik probeer altijd rundvlees uit te zoeken wat fijn geaderd is met wat vet, maar niet al te doorregen (want ik hou niet van 'flubbers' bah).
    Een tip: doe tijdens het stoven ook een kiwi in stukjes in de pan. Door het zuur uit de kiwi wordt je vlees (schijnbaar) malser en je proeft er verder niets van.
    Alleen met zelfspot kun je overleven...
    pi_56861753
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 15:04 schreef Tezz het volgende:

[..]

Hmm, heb ik ook wel eens last van! Kan ook aan de kwaliteit van je vlees liggen. Ik probeer altijd rundvlees uit te zoeken wat fijn geaderd is met wat vet, maar niet al te doorregen (want ik hou niet van 'flubbers' bah).
    Een tip: doe tijdens het stoven ook een kiwi in stukjes in de pan. Door het zuur uit de kiwi wordt je vlees (schijnbaar) malser en je proeft er verder niets van.
    Nou je het zegt, iets zuurs moet er wel bij. Meestal doe ik er een paar zilveruitjes bij, maar die bewuste keer waren de zilveruitjes op (en was het zondagmiddag en de winkels dicht)
    Mijn foto's op Flickr!
      woensdag 20 februari 2008 @ 16:28:56 #110
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_56862966
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 15:40 schreef Gripper het volgende:

[..]

Nou je het zegt, iets zuurs moet er wel bij. Meestal doe ik er een paar zilveruitjes bij, maar die bewuste keer waren de zilveruitjes op (en was het zondagmiddag en de winkels dicht)
    M'n oma doet altijd wat azijn bij het draadjesvlees, schijnt ook te werken.

Ik doe het eigenlijk nooit als ik een stoofpot maak!
    pi_56864719
    Rode wijn kan natuurlijk ook! Is altijd lekker om in te stoven en maakt, door het zure, ook het vlees wat zachter.

Mmmm, 'k ga morgen ook weer eens stoofpotje maken, denk ik.....
    pi_56870527
    Leuke OP
    [b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
    pi_56871114
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 15:04 schreef Tezz het volgende:

[..]

Ik moet je even verbeteren/aanvullen; als je al stooft met rode wijn oid zit daar al heel veel zuur in, dan heeft de kiwi geen invloed meer. De kiwi staat inderdaad bekend om het malser maken van vlees, maar dat komt niet door het zuur in de kiwi. Het is een stofje dat in de kiwi zit (een enzym, protease) dat knipt de eiwitten in het vlees aan stukken en maakt het vlees daardoor malser (iets soortgelijks zit in een papaya). Als je de kiwi verhit dan maak je het enzym kapot (gebeurd al bij temperaturen boven de 60 graden) en dan werkt het niet meer. Dus als je echt kiwi wil gebruiken om je vlees malser te maken moet je het in een marinade stoppen & daar het vlees mee insmeren.
    Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
      woensdag 20 februari 2008 @ 22:54:10 #114
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_56873297
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 21:47 schreef -Banaan- het volgende:

[..]

Ik moet je even verbeteren/aanvullen; als je al stooft met rode wijn oid zit daar al heel veel zuur in, dan heeft de kiwi geen invloed meer. De kiwi staat inderdaad bekend om het malser maken van vlees, maar dat komt niet door het zuur in de kiwi. Het is een stofje dat in de kiwi zit (een enzym, protease) dat knipt de eiwitten in het vlees aan stukken en maakt het vlees daardoor malser (iets soortgelijks zit in een papaya). Als je de kiwi verhit dan maak je het enzym kapot (gebeurd al bij temperaturen boven de 60 graden) en dan werkt het niet meer. Dus als je echt kiwi wil gebruiken om je vlees malser te maken moet je het in een marinade stoppen & daar het vlees mee insmeren.
    Biologie 101: Protease is toch ook de enzym die de genetische huishouding reguleert? Dus DNA en tRNA knipt en plakt enzo?
    pi_56963987
    Ik heb vrijdagavond het stoofpotje met paprika, tomaat en champignons uit het Fok! Kookboek gegeten en het was echt superlekker. Had 's middags eerst een gietijzeren braadpan gekocht ervoor, en ik ga zeker vaker een stoofpotje maken. Het is wel veel werk, het duurt wel lang voor het klaar is, maar het is het zeker waard vind ik
    pi_56964237
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 22:54 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Biologie 101: Protease is toch ook de enzym die de genetische huishouding reguleert? Dus DNA en tRNA knipt en plakt enzo?
    Eeeh, volgens mij knipt protease alleen maar eiwitten. Ligase wordt gebruikt om DNA aan elkaar te plakken, wat er gebruikt wordt om m-RNA te knippen weet ik niet zo uit m'n hoofd. En tRNA wordt als het af is niet geknipt/geplakt. Maar dat is genoeg moleculaire genetica

Wat wel leuk is om te weten dat DNA/RNA een volle smaak geven, en bij bijvoorbeeld tomaten zit het meeste van die nucleotiden in de zaadlijsten, dus die moet je er ook bij doen.
    Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
      maandag 25 februari 2008 @ 16:39:54 #117
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_56966937
    quote:
    Op maandag 25 februari 2008 14:28 schreef -Banaan- het volgende:

[..]

Eeeh, volgens mij knipt protease alleen maar eiwitten. Ligase wordt gebruikt om DNA aan elkaar te plakken, wat er gebruikt wordt om m-RNA te knippen weet ik niet zo uit m'n hoofd. En tRNA wordt als het af is niet geknipt/geplakt. Maar dat is genoeg moleculaire genetica

Wat wel leuk is om te weten dat DNA/RNA een volle smaak geven, en bij bijvoorbeeld tomaten zit het meeste van die nucleotiden in de zaadlijsten, dus die moet je er ook bij doen.
    ik vind tomaten vies.

Tis lang geleden dat ik biologie gedaan heb, dus vond het al heel wat dat ik dit wist. Ach ja, een mens kan niet alles weten toch?

Langzamerhand is het stoofpotten seizoen voorbij vind ik, stoofpotten horen als het koud is!
    pi_56967905
    quote:
    Op maandag 25 februari 2008 16:39 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Langzamerhand is het stoofpotten seizoen voorbij vind ik, stoofpotten horen als het koud is!
    Dan is het straks weer tijd voor deze Zomerstoofpotjes
    pi_57311351
    Nog immer koud genoeg voor afscheid-van-de-stoof stoof.

2 pakken hertengoulash kruiden met best veel kaneel en peper. Stevig aanbraden in de pan.
    Knoflook en een rits mini-uitjes erbij (zijn dat nou zilveruitjes? groter dan in pot, ong. sjalotmaat).
    Fles rode wijn, paar takjes tijm en wat laurierblaadjes erin, champignons erbij en de hele dag laten opstaan.
    Aan het eind een paprika erbij, zodat het niet helemaal eenkleurig bleef.
    Vissaus voor het zout, ontbijtkoek voor het binden en rode wijnazijn voor de bite en klaar!

Dit was mijn eerste poging om een iets puurdere stoof te maken, normaal smijt ik hem helemaal vol met veel te veel ingrediënten (ook lekker). Beviel goed. Ook leuk dat je echt proeft dat het geen koe of varken is.
    Geslaagd
    pi_57311439
    Afgelopen weekend nog Boeuf Bourguignon gemaakt hoor Drie dagen van gegeten. Heerlijk maar na dag drie hoef ik ff niet meer
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
      woensdag 12 maart 2008 @ 09:04:30 #121
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_57322107
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 19:00 schreef PdeHoog het volgende:
    Afgelopen weekend nog Boeuf Bourguignon gemaakt hoor Drie dagen van gegeten. Heerlijk maar na dag drie hoef ik ff niet meer
    Hier ook, vorig weekend een heel grote pan stoof gemaakt, na 2 dagen kliekjes was het nog niet op. De rest maar ingevroren en bij mn ouders afgeleverd, kunnen zij er nog lekker van eten. En mams was blij: " toen je net op jezelf woonde brachten we jou restjes, en nu kom je ze bij ons brengen. "
    Mijn foto's op Flickr!
      donderdag 17 april 2008 @ 20:03:12 #122
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_58119801
    Ja het is een hele kick, maar ik doe niet aan stoofpottenzomerstop en bovendien heb ik gewoon iets heel lekkers ontdekt. De perfecte symbiose tussen Kaaskop en Spaghettivreter, tussen Stoof en Pasta:
    quote:
    Lasagna met stoofvlees

Bereidingstijd: langer dan 2 uur
    Aantal personen: 6
    Gang: Hoofdgerecht
    Keuken: Italiaans
    Smaak: Hartig
    Techniek: Bakken in oven
    Soort gerecht: Hoofdgerecht
    Hulpmiddelen: Oven, grote pan om te stoven en diepe ovenschaal

Omschrijving
    Dit is de lekkerste lasagna die ik ooit heb gemaakt en gegeten, naar een recept van Jamie Oliver!

Ingrediënten
    200 gr Pancetta (of bacon) in kleine stukjes
    200 gr spek in dobbelsteentjes
    500 gr stoofvlees in stukjes
    theelepel kaneel
    1 winterpeen in kleine blokjes
    2 teentjes geperste knoflook
    1 grote ui gesnipperd
    2 laurierblaadjes
    2 blikken tomaat (400 gr per blik)
    1 glas rode wijn of water
    1 handvol Italiaanse kruiden (tijm, rozemarijn, salie) fijn gesneden
    1 rode peper (met of zonder zaadjes) fijngesneden
    1 theelepel gedroogde koriander
    1 pompoen in stukken en zonder schil en ontdaan van pitjes
    250 ml creme fraiche
    1 handvol geraspte Parmezaanse kaas
    een paar zoute ansjovisjes uit blik fijngesneden
    1 bolletje buffel mozzarella in plakken
    olijfolie
    Lasagnabladen (kant-en-klaar pak)

TIP: pompoen is niet altijd overal verkrijgbaar, je kunt het weglaten of vervangen voor een andere stevige groente

Voorbereiding
    Zet de oven aan op 180 graden om voor te verwarmen. Ondertussen kun je alle ingredienten zoals hierboven omschreven klaarzetten.

Bereidingswijze
    Wrijf de stukken pompoen in met olijfolie, het pepertje en de koriander en breng ze op smaak met peper en zout. Leg alles op een bakplaat (denk aan bakpapier) en laat ze in de oven zacht worden in ongeveer een half uur. Afhankelijk van je oven duurt het korter of langer, prik af en toe met een sateprikker om te voelen of ze al zacht zijn. Zodra ze klaar zijn haal je ze uit de oven en leg je ze apart.

Terwijl de pompoen in de oven ligt begin je aan de saus. Bak in een braadpan de Pancetta (bacon) en de kaneel in een beetje olijfolie tot het lichtbruin is. Nu doe je de knoflook, wortel, ui en kruiden erbij. Roer dit goed door en voeg vervolgens het spek en het stoofvlees toe. Bak dit een paar minuten mee. Nu blus je het af met de rode wijn en voeg je de blikken tomaat en de laurierblaadjes toe. Roer alles een laatste keer goed door, zet het vuur laag en doe de deksel op de pan. Vervolgens kun je alles ongeveer 1 tot 1,5 uur laten stoven tot het vlees gaar en zacht is. Om de saus dikker te maken kun je op een gegeven moment de deksel van de pan halen. Dit is een kwestie van af en toe doorroeren en kijken wat de saus doet.

In de meeste lasagnas gebruik je een bechamel saus, deze maak je ook in Jamie-style. Doe in een kom de creme fraiche en voeg hier de Parmezaanse kaas en de fijn gesneden ansjovis aan toe. Breng het op smaak met peper en roer het goed door. Als het te dik is kun je eventueel een beetje water toevoegen.

Als alles klaar kun je de ovenschaal gaan vullen. Begin met een bodem van lasagnabladen, vervolgens een laag 'rode' saus, een paar plakken pompoen, een paar lepels 'witte' saus en een paar plakken mozzarella, dit herhaal je tot alles op is en je eindigt met een laag witte saus. Nu gaat de schaal de oven in voor ongeveer 30 tot 45 minuten. Als de lasagnabladen zacht zijn is het klaar.

Serveertips
    Het is een heel erg machtig gerecht dus denk aan de porties die je opschept. Meestal eten wij dit met een frisse rucola salade die we slechts wat op smaak brengen met lekkere olijfolie, peper en zout.

Bron:
    Jamie Oliver
    Maak alleen wel wat meer 'bechamel'-saus en pas op met het pepertje op de pompoen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Duderinnetje op 17-04-2008 20:12:21 ]
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_58384230
    Met al die regen en kou van de laatste dagen, vind ik dat het best nog tijd is voor stoofpotten

Recept van wat ik vandaag aan het maken ben ( het staat al bijna een uur lekker te sudderen):

Varkensstoof met paprika en champignons

Ingrediënten:

400 g varkenspoulet
    2 zoete uien
    2 teentjes knoflook
    1 rode en 1 groene paprika
    250 g champignons
    500 g pomodoritomaten
    1 1/2 el bloem
    3 el olijfolie
    4 kruidnagels
    2 laurierbladen
    zout en peper

Bereidingswijze:

Pel de uien en snijd ze in ringen.
    Pel de knoflook en snijd de teentjes in plakjes.
    Maak de paprika's schoon en snijd ze in grove stukken.
    Maak de champignons schoon en snijd ze in vieren.
    Was de tomaten en snijd ze in stukjes.
    Bestrooi het vlees met de bloem en peper.
    Verhit de olie in een braadpan en bak het vlees al omscheppend bruin.
    Bak de uien en de knoflook 3 minuten mee.
    Schep de paprika en de champignons erdoor en bak alles 5 minuten op hoog vuur.
    Voeg de tomaten toe en breng alles aan de kook.
    Voeg de kruidnagels, de laurierbladeren en zout en peper toe.
    Stoof het vlees op laag vuur in ca. 1 uur en 15 minuten helemaal gaar.
      dinsdag 29 april 2008 @ 17:53:44 #124
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_58384505
    Het is altijd wel ergens winter, dus het is altijd tijd voor stoofpot!

Leuk om een varkensstooofje te lezen Sylvana! Vertel je nog even hoe het is geworden?
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_58384600
    quote:
    Op dinsdag 29 april 2008 17:53 schreef Duderinnetje het volgende:
    Het is altijd wel ergens winter, dus het is altijd tijd voor stoofpot!

Leuk om een varkensstooofje te lezen Sylvana! Vertel je nog even hoe het is geworden?
    Is goed, zal ook wel een foto maken als het klaar is Mn vriend is alleen later thuis dan verwacht, dus moet nog even geduld hebben.
      dinsdag 29 april 2008 @ 18:03:39 #126
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_58384689
    quote:
    Op dinsdag 29 april 2008 17:59 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Is goed, zal ook wel een foto maken als het klaar is Mn vriend is alleen later thuis dan verwacht, dus moet nog even geduld hebben.
    Ik ben benieuwd!
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_58387275
    Foto is met mn telefoon genomen, dus niet echt heel duidelijk, maar het was iig erg lekker ( mn vriend vond dat gelukkig ook )

dinsdag 29 april 2008 @ 20:30:41 #128
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_58387482
    Heerlijk stoofprutje hoor!
    Had je het gewoon in water gestoofd?
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_58387607
    quote:
    Op dinsdag 29 april 2008 20:30 schreef Duderinnetje het volgende:
    Heerlijk stoofprutje hoor!
    Had je het gewoon in water gestoofd?
    Ja, moest eigenlijk bier doorheen, maar daar hou ik niet van, dus gewoon met water gestoofd. En door al die tomaten werd het dus gewoon een tomatensausje
    pi_61015645
    ben ik nou de enige die door het baggerweer steeds, weer aan het verlangen is naar stoofpotten ?
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_61016064
    Gisteren al een op zelfs!

Lekker simpel, runderlappen, sjalotjes, peen, aardappelen, bier, bouillion en peterselie. Maar zo verrukkelijk!
    Sweet and innocent...
      donderdag 21 augustus 2008 @ 18:08:27 #132
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_61016110
    Oeh ja, morgen weer eens maken!
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      donderdag 21 augustus 2008 @ 18:56:38 #133
    44649 beelz
    pi_61016951
    Ik heb vorige week weer mijn Ierse stoofpot gemaakt. Toch vreemd dat je met een stoofpot voor 2 personen net niet genoeg hebt aan een kilo vlees
    Mijn vriendin is niet zo'n grote eter maar die Ierse stoofpot eet ze bijna de pan bij op
    Besef Regulier!
    pi_61017164
    quote:
    Op donderdag 21 augustus 2008 18:56 schreef beelz het volgende:
    Ik heb vorige week weer mijn Ierse stoofpot gemaakt. Toch vreemd dat je met een stoofpot voor 2 personen net niet genoeg hebt aan een kilo vlees
    Mijn vriendin is niet zo'n grote eter maar die Ierse stoofpot eet ze bijna de pan bij op
    had je dat recept al gepost?
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
      donderdag 21 augustus 2008 @ 20:11:51 #135
    44649 beelz
    pi_61018606
    quote:
    Op donderdag 21 augustus 2008 19:06 schreef DarkElf het volgende:

[..]

had je dat recept al gepost?
    Nog niet, zal hem morgen eens overtypen en posten
    Besef Regulier!
    pi_61055511
    Van een Haarlemse chef :
    quote:
    R U N D E R S U C A D E
    met een salade van tomaat, rode ui en basilicum

R E C E P T U U R
    Voor 8 personen

B e n o d i g d h e d e n

Voor de jus
    2 kg kalfsbotten
    1 kg ossestaart
    1 winterwortel
    1 ui
    2 prei
    5 tenen knoflook
    5 takjes thijm
    2 takjes rozemarijn
    2 el tomatenpuree
    1 blikje gepelde tomaten
    2 kruidnagels
    1 liter rode wijn

Doe de botten in een grote pan en vul deze af met koud water. Laat dit koken
    en schep vervolgens het vuil van de bovenkant met een soeplepel of een schuimspaan.
    Hierna de grof gesneden groenten, (bouquet) kruiden, tomatenpuree en gepelde
    tomaten erop doen. Het geheel vervolgens een dag laten trekken en fijn zeven.
    Voor een snelle jus kunt u gebruikmaken van een goede kalfsfond.

Het vlees
    4 stuks à 175 gr. rundersucade

Bestrooi de sucade met peper en zout en bak om en om. Leg het vlees in de jus
    en laat het op een laag vuur gaar sudderen. Voor de saus kunt u het suddervocht gebruiken,
    maar een gedeelte van de jus inkoken met extra rode wijn en een beetje rode port kan ook.

Voor de salade
    1 kg rode ui
    1 kg tomaat
    1 bos basilicum
    peper
    zout
    2 dl. olijf olie
    1 teen knoflook

Maak de rode ui schoon en snijd deze in halve ringen. Doe de olijfolie in een pan en leg hierin de
    uiringen en de fijn gesneden knoflook. Laat dit langzaam garen op een laag vuur onder af en toe
    roeren. Als de uien gaar zijn deze van het vuur halen en laten afkoelen. Verdeel de tomaten in vier partjes
    en snijd ervan over de breedte dunne plakjes. Haal de blaadjes basilicum van de steeltjes en snijd
    deze in fijne reepjes of pluk de blaadjes in grove stukken. Meng de afgekoelde ui met de rest en breng het
    geheel op smaak met peper en zout.

pi_61324934
    Voor 2 pers. een ons of 4 runderlappen in stukjes snijden.
    Lekker bruinbakken met een paar fijngesneden sjalotjes
    Flinke schep rode currypasta (pot) en een scheut vissaus (fles) erbij en een uur of 2 pruttelen
    In een andere pan een grote aubergine, in blokjes, bakken en door het vlees scheppen.
    Nog eens 20 min. pruttelen.
    Op een bord doen, wat verse koriander erover, pandanrijst erbij en klaar
    pi_61325238
    Ow Bluezz, lekker! Deze ga ik ook maken. Niet ingewikkeld en errug lekker.

Koriander is hier ook erg favoriet. Je houdt er van of niet.
    Is dat zo?
      woensdag 3 september 2008 @ 11:51:00 #139
    3869 David
    Drum the drums
    pi_61343395
    quote:
    Op dinsdag 29 april 2008 20:36 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ja, moest eigenlijk bier doorheen, maar daar hou ik niet van, dus gewoon met water gestoofd. En door al die tomaten werd het dus gewoon een tomatensausje
    ik zou het toch eens met bier proberen hoor. Door het kookproces proef je het bier eigenlijk niet meer (tenminste, de typische biersmaak verdwijnt), maar alles wordt er wel malser en smaakvoller door.
      zondag 7 september 2008 @ 23:17:33 #140
    37478 Luchtbel
    Memories in progress
    pi_61462927
    quote:
    Op donderdag 17 april 2008 20:03 schreef Duderinnetje het volgende:
    Ja het is een hele kick, maar ik doe niet aan stoofpottenzomerstop en bovendien heb ik gewoon iets heel lekkers ontdekt. De perfecte symbiose tussen Kaaskop en Spaghettivreter, tussen Stoof en Pasta:
    [..]

Maak alleen wel wat meer 'bechamel'-saus en pas op met het pepertje op de pompoen.
    Duderinnetje, ik heb dit vandaag gemaakt. Er was visite en ik ben echt een slechte kok maar dit was goed. Het was hier de perfecte combinatie tussen ik-kan-niet-koken en ik-lust-niks en het-moet-er-wel-oke-uitzien en eten-met-grote-mensen-en-drie-kinderen. Het was lekker en het zag er ingewikkeld uit. Bedankt!
    pi_61472318
    tvp
      maandag 8 september 2008 @ 13:49:26 #142
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_61472734
    quote:
    Op zondag 7 september 2008 23:17 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Duderinnetje, ik heb dit vandaag gemaakt. Er was visite en ik ben echt een slechte kok maar dit was goed. Het was hier de perfecte combinatie tussen ik-kan-niet-koken en ik-lust-niks en het-moet-er-wel-oke-uitzien en eten-met-grote-mensen-en-drie-kinderen. Het was lekker en het zag er ingewikkeld uit. Bedankt!
    Fijn om te horen!
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_61481949
    hmm ik had net mn grote pruttelpan aan mn moeder meegegeven omdat we em nooit gebruikten.. dit lijkt me wel weer lekker eigenlijk

eten jullie er ook nog iets los bij? of gewoon alleen een bordje stoof?
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
      donderdag 16 oktober 2008 @ 21:46:11 #144
    39145 Aventura
    Relax, het is maar Fok
    pi_62445398
    Ik ga volgende week voor 6 man boeuf bourguignon maken. Bijgerechten zijn brood, rode kool en stoofperen, maar ik wil ook nog een voorgerecht geven. Ik heb echter geen idee at er nou goed bij past. Suggesties anyone?
      donderdag 16 oktober 2008 @ 21:51:54 #145
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62445554
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 21:46 schreef Aventura het volgende:
    Ik ga volgende week voor 6 man boeuf bourguignon maken. Bijgerechten zijn brood, rode kool en stoofperen, maar ik wil ook nog een voorgerecht geven. Ik heb echter geen idee at er nou goed bij past. Suggesties anyone?
    Ik zou iets héél lichts doen. Misschien wel de traditionele ham met meloen (kun je ophippen natuurlijk door er leuke bolletjes van te maken van verschillende soorten meloen), of een heel licht fris soepje van komkommer of zoiets.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_62447757
    Iets Fransigs dus. Een venkelsoepje ofzo.
    pi_62448982
    oeh ja stoofpot, dáár heb ik zin in

volgende week eens maken, ook lekker voor de mr als hij uit Dld komt
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_62462951
    Vorige week een stoofpotje met magere runderlappen en aubergine gemaakt. Het was heerlijk!

De ingredienten:

Vervolgens het vlees in blokjes snijden en met bloem bestuiven. En de ui en de knof grof snipperen. En lekker aanfruiten!!

Dan de aubergine in blokjes, de tomaten en de kruiden erbij. Oh ja, en natuurlijk de plens wijn!

En dan begint het Grote Genieten: je huis gaat heerlijk ruiken terwijl je stoofpotje heel nostalgisch op het vuurtje staat te pruttelen. Je zou er bijna een rood/wit-geblokte schort bij aan trekken en je haar in de krulspelden zetten:

Na een uurtje of twee, drie mag je proeven. Jummie! Lekker op smaak brengen (indien nodig) met alles wat je lekker vindt. En dan ziet het er uiteindelijk zo uit:
    pi_62472853
    Oeh stoofpotjes, daar begint het idd echt weer weer voor te worden ja.Volgende week als mn vriend weer bij mij is maar eens wat lekkers maken
      zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:07:26 #150
    39145 Aventura
    Relax, het is maar Fok
    pi_62486488
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 21:51 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik zou iets héél lichts doen. Misschien wel de traditionele ham met meloen (kun je ophippen natuurlijk door er leuke bolletjes van te maken van verschillende soorten meloen), of een heel licht fris soepje van komkommer of zoiets.
    Thanks voor de ideetjes. Ik ga het inderdaad dan in de licht-frisse hoek zoeken. Het venkelsoepje van ColdFeet lijkt me ook een prima idee.
      zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:29:21 #151
    16447 Chielus
    Dial M for me.
    pi_62486976
    Er staat hier nu een heerlijk simpel stoofpotje te pruttelen met enkel wat spek, rode ui en Bokbier. (en een vleugje frombozenazijn)

't wordt de eerste van dit seizoen dus ik ben benieuwd.
    pi_62499141
    quote:
    Op vrijdag 17 oktober 2008 16:04 schreef Tezz het volgende:
    Vorige week een stoofpotje met magere runderlappen en aubergine gemaakt. Het was heerlijk!
    Ik lust geen aubergine, maar dit ziet er inderdaad goed uit!

Heb hier twee flinke stukken lamsvlees, maar ben m'n recept voor marokkaanse lamsstoof/soep kwijt
    Snap echt niet waar het gebleven is en kan op internet niets soortgelijks vinden.

Weet precies hoe het eruit ziet, maar niet meer wat erin ging.
    [edit] Found it!

Om onduidelijke redenen staat het niet online op ah.nl.
    quote:
    Arabische lamssoep | Print | E-mail
    Menugang: Voorgerecht
    Keuken: -
    Soort: Vlees
    Type: Groente
    Bron: Allerhande 1-2007
    Kenmerken:
    Ingrediënten3 eetlepels olijfolie
    2 uien, fijngesneden
    2 teentjes knoflook, fijngesneden
    300 g lamsstooflapjes, in blokjes
    1 blikje tomatenpuree (70 g)
    100 g gedroogde abrikozen, in dunne reepjes
    1 envelopje saffraan
    1 blikje tomatenblokjes (400 g)
    1 zakje koriander (15 g), fijngesneden
    BereidingVerhit de olie in een grote soeppan en fruit hierin de ui en knoflook glazi.
    Voeg het lamsvlees toe en bak het middelhoog vuur lichtbruin.
    Schep de tomatenpuree, abrikozen, 2 theelepels zout, saffraan en tomatenblokjes erbij en voeg 1½ l water toe.
    Breng het geheel aan de kook en laat het 1 tot 1½ uur op laag vuur doorkooken.
    Breng de soep op smaak met zout en peper.
    Bestrooi voor het serveren met verse koriander.

[ Bericht 43% gewijzigd door Innocence op 19-10-2008 10:52:39 ]
    Sweet and innocent...
    pi_62499159
    Waar smaakt aubergine eigenlijk naar? Kom het vaak tegen in recepten, maar heb het nog nooit gehad. En vind het ook zonde om wat te gaan maken met aubergine en dat ik het dan totaal niet vind smaken.
    pi_62499622
    quote:
    Op zondag 19 oktober 2008 10:37 schreef Sylvana het volgende:
    Waar smaakt aubergine eigenlijk naar? Kom het vaak tegen in recepten, maar heb het nog nooit gehad. En vind het ook zonde om wat te gaan maken met aubergine en dat ik het dan totaal niet vind smaken.
    Hmm, hoe moiet je dat nu omschrijven? Zo in een stoofpotje wordt de aubergine echt boterzacht. De schil heeft nog een beetje bite, maar het vruchtvlees heeft een structuur (na 2 uur stoven) dat nog het meest lijkt op een overrijpe banaan. De smaak is een beetje vlak, licht nootachtig. Ik vind aubergine pas lekker na toevoeging van allerlei kruiden en specerijen. Ik grill ook wel eens (gewoon plakjes), maar dan vind ik het niet zo lekker (een beetje flauw zelfs).
    pi_62499677
    Thnx, maar klinkt niet echt als iets wat ik lekker ga vinden denk ik.
    pi_62500128
    Ooohh, ik krijg hier honger van.
    mijn moeder kan echt als de beste stoofpotten maken, ik ga haar eens om recepten vragen...
      zondag 19 oktober 2008 @ 12:10:40 #157
    39145 Aventura
    Relax, het is maar Fok
    pi_62500234
    quote:
    Op zondag 19 oktober 2008 10:35 schreef Innocence het volgende:

[..]

Ik lust geen aubergine, maar dit ziet er inderdaad goed uit!

Heb hier twee flinke stukken lamsvlees, maar ben m'n recept voor marokkaanse lamsstoof/soep kwijt
    Snap echt niet waar het gebleven is en kan op internet niets soortgelijks vinden.

Weet precies hoe het eruit ziet, maar niet meer wat erin ging.
    [edit] Found it!

Om onduidelijke redenen staat het niet online op ah.nl.
    [..]Bedoel je deze:
    http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?id=493204
    quote:
    Is dit 'm? Mijn zusje heeft dit recept gemaakt en het was een enorm succes!
    Ingrediënten

* 8 eetlepels olie
    * 1 kg lamsmedaillons
    * 2 grote uien, in halve ringen
    * 1 theelepel komijn (djinten), poeder
    * 1/2 theelepel gemberpoeder (djahé)
    * 1/2 envelopje saffraan
    * 1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)
    * 1/2 theelepel kaneelpoeder
    * 200 g gedroogde pruimen zonder pit
    * 100 g gedroogde abrikozen
    * 200 g groene olijven zonder pit
    * 4 eetlepels suiker

Bereiden

Verhit de olie in een braadpan en bak het vlees rondom bruin. Bak de ui mee tot hij glazig ziet. Roer komijn, gember, saffraan, koriander en een mespunt kaneel erdoor en schenk er kokend water op tot het vlees ruim bedekt is (ca. 400 ml). Voeg zout en (versgemalen) peper naar smaak toe. Breng aan de kook en laat met de deksel op de pan 1 uur stoven. Kook de pruimen, abrikozen en olijven in een andere pan met de suiker en 300 ml water en 1 mespunt kaneel 10 minuten op middelhoog vuur. Giet zoveel vocht af dat het fruit nog half onder staat. Vul aan met het kookvocht van het vlees tot het weer onder staat en laat het 15 minuten zacht koken. Controleer na een uur met een vork of het vlees gaar is, laat het anders nog eens 30-45 minuten stoven. Zorg dat het vocht het vlees deels onbedekt laat, zodat het kan bruinen. Serveer het vlees in het midden, de pruimen en olijven eroverheen. Lekker met gekookte eieren in partjes en geroosterd sesamzaad. Serveer er couscous bij.

pi_62500656
    Nee, ik had het al gevonden, het was dus die arabische lamssoep.
    Sweet and innocent...
      woensdag 22 oktober 2008 @ 19:53:17 #159
    139516 uniekhoorn
    uniek, zoals ieder ander
    pi_62591696
    Morgen ga ik een stoofpot maken alleen twijfel ik tussen rode wijn of donker bier...
    Zelf ben ik een bierdrinker, geen wijndrinker maar hoe maakt dit het uit in een stoofpot??

Zelf ga ik erin doen:
    riblappen
    tijm, kruidnagel, laurier en jeneverbes, beetje komijn en djahe
    knoflook
    tomatenpuree
    zilverui
    uien
    wortelen

Wat te doen, met wijn of bier??
    Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
    Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
    Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
    pi_62640255
    Vandaag ga ik ook maar eens een stoofpotje maken

Varkensstoof met paprika en champignons

Ingrediënten:
    600 g varkenspoulet
    2 zoete uien
    2 teentjes knoflook
    1 rode en 1 groene paprika
    250 g champignons
    500 g pomodoritomaten
    1 1/2 el bloem
     3 el olijfolie
    4 kruidnagels
    2 laurierbladen
    zout en peper

Bereidingswijze:
    Pel de uien en snijd ze in ringen.
    Pel de knoflook en snijd de teentjes in plakjes.
    Maak de paprika's schoon en snijd ze in grove stukken.
    Maak de champignons schoon en snijd ze in vieren.
    Was de tomaten en snijd ze in stukjes.
    Bestrooi het vlees met de bloem en peper.
    Verhit de olie in een braadpan en bak het vlees al omscheppend bruin.
    Bak de uien en de knoflook 3 minuten mee.
    Schep de paprika en de champignons erdoor en bak alles 5 minuten op hoog vuur.
    Voeg de tomaten toe en breng alles aan de kook.
    Voeg de kruidnagels, de laurierbladeren en zout en peper toe.
    Stoof het vlees op laag vuur in ca. 1 uur en 15 minuten helemaal gaar.
    pi_62652349

Hij heeft 1 uur en 3 kwartier opgestaan en hij was erg lekker
    pi_62652628
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2008 19:53 schreef uniekhoorn het volgende:
    Morgen ga ik een stoofpot maken alleen twijfel ik tussen rode wijn of donker bier...
    Zelf ben ik een bierdrinker, geen wijndrinker maar hoe maakt dit het uit in een stoofpot??

Zelf ga ik erin doen:
    riblappen
    tijm, kruidnagel, laurier en jeneverbes, beetje komijn en djahe
    knoflook
    tomatenpuree
    zilverui
    uien
    wortelen

Wat te doen, met wijn of bier??
    Waarom gooi je komijn en gember bij een verder niet-Oosterse stoofpot..?
    pi_62656935
    Waarom niet?
    Als het lekker is, dan maakt het toch geen ene mallemoer uit?

Ik wil binnenkort weer eens lekkere ouderwetse hachee maken!
    pi_62657600
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2008 23:42 schreef Cici het volgende:
    Waarom niet?
    Als het lekker is, dan maakt het toch geen ene mallemoer uit?
    Maak er dan eens een volledig volgens Indisch recept, da's nog veel lekkerder
    pi_62697980
    quote:
    Op zaterdag 25 oktober 2008 00:14 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Maak er dan eens een volledig volgens Indisch recept, da's nog veel lekkerder
    Dan wordt het weer een heel andere maaltijd. Ik kan me wel voorstellen dat een klein beetje net even dat smaakje geeft dat je hebben wilt.

Stoofpotjes Ik hou d'r van.
    Morgen ga ik weer iets in elkaar frutten.
    There is no love sincerer than the love of food.
    pi_62699480
    quote:
    Op zondag 26 oktober 2008 19:44 schreef MinderMutsig het volgende:
    Dan wordt het weer een heel andere maaltijd. Ik kan me wel voorstellen dat een klein beetje net even dat smaakje geeft dat je hebben wilt.
    Misschien...
    quote:
    Stoofpotjes Ik hou d'r van.
    Morgen ga ik weer iets in elkaar frutten.
    Ik heb pasgeleden nog een stoofpot verneukt omdat het vuur steeds uit ging (waarschijnlijk omdat de dop niet goed zat of zo) en ik geen idee had hoe lang die stoofpot nou had gesudderd. Het resultaat was een droge smakeloze stoof Nu ben ik een beetje ontmoedigd..
    pi_62701809
    Ik zit die oude topics door te lezen en ik kwam deze opmerking tegen:
    quote:
    Op woensdag 29 november 2006 20:10 schreef NoSigar het volgende:
    Ik maak trouwens graag stoofpotten, maar een ding gaat bijna altijd fout of klopt niet zoals het geadverteerd wordt.
    Een paar leuke stukken sucadevlees doorregen met randjes vet worden bij mij altijd lekker gestoofde stukjes sucadevlees met gladde stukjes lillend vet en dus op moeilijk gedoe tijdens het eten aangezien niemand die troep op wil eten .
    Ik kan het er voor het opdienen niet vanaf snijden want het is onbegonnen werk om al die verkleurde hete stukken vlees uit de pan te vissen en de zoeken naar de vet stukjes.
    Nou hoor ik wel eens dat het vet zou oplossen, nu , mooi niet dus. Wel moet je het eraan laten zitten voor de smaak en de malsheid, dus dat is ook geen optie.
    Heeft iemand tips
    Beetje late reactie ( ) maar wat heel goed werkt is de sucadelapjes een paar uur stoven tussen de 90 en de 100 graden. Ik had hier ook altijd problemen mee maar sinds ik dit soort dingen kook met een thermometer gaat het nooit meer mis. De sucade is helemaal weggesmolten en het vlees boterzacht en sappig.

En mijn recept voor sucadelapjes:

4 sucadelapjes
    Flinke theelepel gerookte paprikapoeder
    Tomatenzout
    Peper en zout
    Laurierblad
    2 kruidnagels
    2 jeneverbessen
    1 flinke ui, gesnipperd
    Rode wijn
    4 plakjes kruidkoek of ontbijtkoek

Vlees flink kruiden, boter in de pan laten smelten en het vlees aanbraden. Ui even meebakken. Wijn er op gieten tot het vlees net onder staat en de kruidnagels, laulierblad en jeneverbessen toevoegen en de deksel net niet helemaal op de pan leggen. Uuuuuuuren laten pruttelen (of eigenlijk niet pruttelen omdat het niet kookt). Af en toe even kijken of er nog genoeg vocht in de pan zit, als het vlees minder dan de helft vocht heeft warm (!) water toevoegen. Na een uurtje of 5 pruttelen op ieder stukje vlees een plakje kruidkoek leggen, deze een beetje bedruipen met het vocht uit de pan, deksel weer net niet helemaal op de pan leggen en nog een uurtje of twee laten pruttelen. De Kruidkoek is dan helemaal weggesmolten, de flubbervetjes zijn volledig verdwenen en de lapjes zijn boterzacht.

En dan serveren met aardappelpuree en rode kool met appeltjes.

[ Bericht 29% gewijzigd door MinderMutsig op 26-10-2008 21:49:12 ]
    pi_62703061
    Ook lekker is het 'Marokkaanse' stoofpotje dat ik afgelopen week heb gemaakt. Al was ik niet zo dol op de abrikozen.

Gedroogde abrikozen wellen in witte wijn. Borstlappen in stukjes snijden en kruiden met o.a. gemalen komijn, gemalen korianderzaad, peper, zout en gemberpoeder, olijfolie in de tajine verhitten en het vlees aanbraden. Eetlepel bloem toevoegen en goed omscheppen. Grof gesneden ui en paprika toevoegen en even meebakken, stukken tomaat erbij doen. Blussen met witte wijn. Warme bouillon toevoegen en laten pruttelen.
    Na ongeveer 2,5 uur de gewelde en in stukjes gesneden abrikozen en een uitgelekte kikkererwten toevoegen. Nog 15 min. laten pruttelen en klaar.
    Serveren met couscous.
      zondag 26 oktober 2008 @ 23:11:19 #169
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62705538
    quote:
    Op zondag 26 oktober 2008 22:04 schreef MinderMutsig het volgende:
    Ook lekker is het 'Marokkaanse' stoofpotje dat ik afgelopen week heb gemaakt. Al was ik niet zo dol op de abrikozen.

Gedroogde abrikozen wellen in witte wijn. Borstlappen in stukjes snijden en kruiden met o.a. gemalen komijn, gemalen korianderzaad, peper, zout en gemberpoeder, olijfolie in de tajine verhitten en het vlees aanbraden. Eetlepel bloem toevoegen en goed omscheppen. Grof gesneden ui en paprika toevoegen en even meebakken, stukken tomaat erbij doen. Blussen met witte wijn. Warme bouillon toevoegen en laten pruttelen.
    Na ongeveer 2,5 uur de gewelde en in stukjes gesneden abrikozen en een uitgelekte kikkererwten toevoegen. Nog 15 min. laten pruttelen en klaar.
    Serveren met couscous.
    Oei, dat klinkt lekker!!

Het kan vast ook zonder tajine?
    En de abrikozen zou jij dus weglaten? Of vervangen door iets anders?
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_62707342
    Nou ja, ik houd gewoon niet van abrikozen maar het past er wel goed bij. En ik neem aan dat dit ook wel wil in een braadpannetje. Voor morgen staat hier ook weer een stoofpotje op het menu, ik weet alleen nog niet precies wat voor een. Ik denk Italiaans, en tomaten courgette en wortelen. Of met kastanjes en gerookte hamblokjes of... Nou ja, daar moet ik dus nog even een nachtje over dromen voor ik de goede combi en kruiden in mijn hoofd heb.
    pi_62721645
    Mijn stoofpotje staat op. Ik heb foto's gemaakt voor een fotoverslag maar ik krijg de foto's niet van mijn telefoon. Zal het vanavond nog eens proberen.

Hier in ieder geval het recept voor zover ik het heb onthouden. (Ik doe niet aan afwegen, valt het op? )

Italiaans herfststoofpotje
    2 personen

Ingrediënten
    gerookte ham in dobbelsteentjes gesneden (net geen mok vol)
    500 gr. runderlappen
    Flinke theelepel gerookte paprikapoeder
    Theelepeltje tomatenzout
    Peper naar smaak
    Eetlepel bloem
    Scheutje cognac
    Rode wijn
    Sjalotten in vieren gesneden (ongeveer een mok vol)
    8 tenen knoflook door midden gesneden
    Blik gepelde tomaten
    Eetlepel rozemarijn
    Eetlepel tijm
    Foelie (2 stukjes)
    3 kruidnagels
    4 jeneverbessen
    1 grote of 2 kleine laurierbladen
    Tamme kastanjes (een mok met een díkke kop erop)
    Krieltjes (1 mok)
    Wortelen, courgette, pastinaak in stukjes gesneden (hoeveelheid naar smaak, ik houd wel van veel groente in mijn stoofpotjes)
    Een berg verse fijngehakte peterselie

Bereidingswijze
    Snijdt de ham in blokjes en bak even aan in olijfolie. Snijdt intussen de runderlappen in grove brokken en kruid ze met paprikapoeder, tomatenzout en peper. Schep de ham uit de pan en braad het rundvlees (eventueel in delen) in het vet. Snijdt intussen de sjalotten in vieren en de knoflookteentjes doormidden.
    Doe een eetlepel bloem bij het vlees en schep het goed om. Voeg de sjalotten en de knoflook toe en laat even meebakken. Afblussen met een scheut cognac terwijl je goed roert om klontjes van de bloem te voorkomen.
    Laat even koken om de meeste alcohol te verdampen en voeg de in stukjes gesneden tomaten en het sap toe. Laat weer even flink pruttelen en doe dan de rode wijn erbij tot alles onderstaat.
    Doe de foelie, jeneverbessen, kruidnagels, laurierblad, tijm en rozemarijn in een thee-ei en leg dit in de pan.
    Deksel erop en ongeveer 3 uur laten sudderen.

Verwarm intussen de oven voor op 250 graden. Snijdt de pastinaak, wortel, courgette en indien nodig de krieltjes in stukken, leg dit op een plaat en besprenkel met een klein beetje olijfolie. Rooster de groente ongeveer 10 minuten. Ik sneed nu de kastanjes in met een speciaal dingetje en heb ze gepoft in een speciale pan maar je zou ze ook in de oven kunnen poffen, dan moeten ze er ongeveer 15-20 minuten in.
    Pel de kastanjes terwijl ze nog warm zijn anders krijg je de schil er bijna niet meer vanaf!

Na drie uur even testen of het vlees al zacht is. Als dat zo is dan kan je de groente, de krieltjes, de kastanjes en de hamblokjes toevoegen. Deze nog ongeveer 20 minuten mee laten pruttelen en dan kan je eten.
    Garneren met peterselie.
    Lekker met ciabattabrood om de saus op te vegen.

[ Bericht 1% gewijzigd door MinderMutsig op 27-10-2008 16:20:27 ]
    pi_62721754
    Dit weekend een stoofpotje gemaakt waarvoor een recept in de Allerhande stond: stoof met bastognekoeken! Normaal gooi ik vaak een plak ontbijtkoek erin op t eind, voor het zoetje en om de saus een beetje te binden. Nu gingen er dus bastognekoeken in, en ondanks wat aanvakelijke scepsis was dat superlekker!

Sucadelapjes, laurier &kruidnagel, ui, knof, 2 flesjes Val dieu Dubbel (belgisch donker bier), pot vleesfond, en op het laatst een bakje champignons waren de andere ingredienten.
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_62722034
    Oja, je moet ergens tegen het einde natuurlijk nog wel dat thee-ei eruit vissen.
    Het makkelijkste is om dat te doen voor de groente er in gaat.
      maandag 27 oktober 2008 @ 19:57:08 #174
    39145 Aventura
    Relax, het is maar Fok
    pi_62729216
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 16:14 schreef Gripper het volgende:
    Dit weekend een stoofpotje gemaakt waarvoor een recept in de Allerhande stond: stoof met bastognekoeken! Normaal gooi ik vaak een plak ontbijtkoek erin op t eind, voor het zoetje en om de saus een beetje te binden. Nu gingen er dus bastognekoeken in, en ondanks wat aanvakelijke scepsis was dat superlekker!

Sucadelapjes, laurier &kruidnagel, ui, knof, 2 flesjes Val dieu Dubbel (belgisch donker bier), pot vleesfond, en op het laatst een bakje champignons waren de andere ingredienten.
    Dat recept staat op mijn lijstje voor zaterdag. Leuk om te lezen dat het beviel!
      maandag 27 oktober 2008 @ 20:53:18 #175
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62731342
    Ja jongens, ik kan zo langzamerhand niet meer kiezen welke stoof ik het eerst ga maken.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_62731505
    Wij hebben gisteren een ander recept uit de Allerhande gegeten: de jachtschotel. Het was erg lekker.
    Eerst maak je een pan stoofvlees (wat op zichzelf al goddelijk was), dan komt het in een ovenschaal met aardappelpuree en schijven appel. Echt een aanrader.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_62732693
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 20:53 schreef Duderinnetje het volgende:
    Ja jongens, ik kan zo langzamerhand niet meer kiezen welke stoof ik het eerst ga maken.
    Gewoon bij het begin beginnen.
      maandag 27 oktober 2008 @ 23:58:53 #178
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62738353
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 21:31 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Gewoon bij het begin beginnen.
    Jullie posten te veel lekkere stoofpotten!

En ik wil toch echt eens een andere maken dan mijn eigen vertrouwde recept. Maarja, welke mot ik kiezen.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_62742050
    Ik heb de Allerhande ook, die jachtschotel lijkt mij ook wel erg lekker
    pi_62743700
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 23:58 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

En ik wil toch echt eens een andere maken dan mijn eigen vertrouwde recept. Maarja, welke mot ik kiezen.
    Geef ze allemaal een nummer en laat iemand een nummertje trekken
    pi_62744105
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 23:58 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Dan verzin je zelf iets! Zoek uit al die recepten de onderdelen die je lekker lijken en fruts die samen tot een nieuw recept.
    Het ultieme Duderinnetje stoofpottenrecept!
    pi_62744201
    Ik moet zeggen dat die jachtschotel uit de Allerhande wel een van de lekkerste is die ik ooit gehad heb. Dat kan natuurlijk ook aan de kookkunst van mijn moeder liggen, maar volgens mij heeft ze wel gewoon het recept gevolgd.
    Desnoods doe je het zonder de appel en aardappelpuree, het vlees zelf was al heerlijk. Met frietjes ofzo.
    pi_62746321
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 10:42 schreef Mini_rulez het volgende:
    Ik moet zeggen dat die jachtschotel uit de Allerhande wel een van de lekkerste is die ik ooit gehad heb. Dat kan natuurlijk ook aan de kookkunst van mijn moeder liggen, maar volgens mij heeft ze wel gewoon het recept gevolgd.
    Desnoods doe je het zonder de appel en aardappelpuree, het vlees zelf was al heerlijk. Met frietjes ofzo.
    Heb het recept nu ook gevonden. Eens kijken of ik dat donderdag kan maken
    pi_62751342
    Mindermutsig, waar haal jij gerookt paprikapoeder? Ik kom dat wel vaker tegen in recepten, maar bij mijn Appie zie ik het in ieder geval niet. Toko ofzo?
    Is dat zo?
      dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:31:15 #185
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62751345
    Die jachtschotel lijkt me ook wel wat. Denk dat ik die dit weekend probeer.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_62751470
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 14:31 schreef Smallish het volgende:
    Mindermutsig, waar haal jij gerookt paprikapoeder? Ik kom dat wel vaker tegen in recepten, maar bij mijn Appie zie ik het in ieder geval niet. Toko ofzo?
    Zo goed als alles is te halen bij de toko
    pi_62752376
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 14:31 schreef Smallish het volgende:
    Ik ben d'r dol op.
    Er zijn blikjes te koop bij de betere kookwinkel in de varianten mild half mild en pittig. (Die vind ik het lekkerst maar ik kan hem hier in de buurt niet vinden. )

Toko's hebben het ook nog wel eens. En verder kruidenwinkels/kramen op de markt. Ik heb het de laatste keer gekocht op de markt in Groningen.
    Die is wel OK maar haalt het niet bij die blikjes, die hebben een veel vollere smaak.
    pi_62752471
    Kijk, dat zijn goeie tips. Dank je! Ik ga shoppen bij de kookwinkel/toko.
    Is dat zo?
    pi_62752509
    Ik heb even het linkje van die foto gevolgd en www.spanjewinkel.nl verkoopt hem ook zie ik net.
    *gaat bestellen
      zaterdag 1 november 2008 @ 22:45:03 #190
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62871741
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 10:42 schreef Mini_rulez het volgende:
    Woei!

Lekker was 'ie!!

Ik had 'm met rodekoolstoof ernaast gemaakt en het was goddelijk.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_62872061
    Ik heb hem zelf ook gemaakt deze week. Zelfs mijn vriend vond het stoofvlees erg goed gelukt en hij houdt niet zo van stoofvlees, dus dat wil wat zeggen Maar ik denk dat ik het een volgende keer zonder aardappelpuree doe. Ik weet niet of het aan mijn kookkunst lag of aan het feit dat ik aardappelpuree uit pakjes en zakjes gewend ben en dat gewoon veel lekkerder vind (screw me ) maar de aardappelpuree was niet echt lekker.
    pi_62872178
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 22:58 schreef Black_Tulip het volgende:
    Ik heb hem zelf ook gemaakt deze week. Zelfs mijn vriend vond het stoofvlees erg goed gelukt en hij houdt niet zo van stoofvlees, dus dat wil wat zeggen Maar ik denk dat ik het een volgende keer zonder aardappelpuree doe. Ik weet niet of het aan mijn kookkunst lag of aan het feit dat ik aardappelpuree uit pakjes en zakjes gewend ben en dat gewoon veel lekkerder vind (screw me ) maar de aardappelpuree was niet echt lekker.
    Hoe maak jij puree dan?
      zaterdag 1 november 2008 @ 23:08:18 #193
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62872251
    quote:
    Ik heb de puree gemaakt zoals hij in de allerhande stond. Hier
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_62872329
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 23:08 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik heb hem gemaakt zoals hij in het recept stond. Of nou ja, ik had er ook wat kaneel bij gegooid, omdat dat me leuk leek bij de appels (en ook nog wat op de appels zelf ). Qua structuur was hij deze keer ook wel een stuk beter dan de vorige keren dat ik zelf aardappelpuree heb gemaakt, maar ik vond hem gewoon nog steeds niet lekker Wat ik deze keer was vergeten is om er een vrachtlading zout overheen te gooien, maar dan krijg ik hem nog niet zo lekker smeuïg en zoutig als voorverpakte aardappelpuree Zelfgemaakte aardappelpuree in restaurants vind ik niet veel beter dan de mijne overigens.
    pi_62872338
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 23:08 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Met op het laatst 2 eieren erdoor? Dat vind ik eng.
    Een lepel crème fraîche maakt hem ook smeuïger. En natuurlijk niet stampen maar een aardappelknijper gebruiken.
      zaterdag 1 november 2008 @ 23:14:55 #196
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62872382
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 23:12 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Een lepel crème fraîche maakt hem ook smeuïger. En natuurlijk niet stampen maar een aardappelknijper gebruiken.
    Eentje heb ik gedaan het het was heerlijke puree, zeker in combinatie met die schotel (je eet de puree hier niet apart). Echt prima en heel makkelijk te maken.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      zaterdag 1 november 2008 @ 23:15:33 #197
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62872391
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 23:12 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik heb hem gemaakt zoals hij in het recept stond. Of nou ja, ik had er ook wat kaneel bij gegooid, omdat dat me leuk leek bij de appels (en ook nog wat op de appels zelf ). Qua structuur was hij deze keer ook wel een stuk beter dan de vorige keren dat ik zelf aardappelpuree heb gemaakt, maar ik vond hem gewoon nog steeds niet lekker Wat ik deze keer was vergeten is om er een vrachtlading zout overheen te gooien, maar dan krijg ik hem nog niet zo lekker smeuïg en zoutig als voorverpakte aardappelpuree Zelfgemaakte aardappelpuree in restaurants vind ik niet veel beter dan de mijne overigens.
    Misschien hou je gewoon niet van puree?
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_62872414
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 23:12 schreef MinderMutsig het volgende:
    Ja, maar volgens mij voegde dat wel iets toe Ik denk dat daardoor de structuur beter was. Nu de smaak nog.
    quote:
    Bedankt voor de tips Ik blijf het gewoon proberen. Bij sommige pogingen heb ik wat runderbouillon gebruikt, dat helpt ook een beetje..
    pi_62872441
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 23:12 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Kaneel in de aardappelpuree?
    Dit is wel echt een ultiem recept. Het kost even wat tijd maar dan heb je ook wat. Al gebruik ik dan wel minder boter. 300 gr?! Je kan wel merken dat die vent zich geen zorgen hoeft te maken over uitdijende heupen. Maar een aardappelknijper maakt sowieso al een wereld van verschil.
    pi_62872469
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 23:15 schreef Duderinnetje het volgende:
    Misschien hou je gewoon niet van puree?
    Bedoel je puree in het algemeen of aardappelpuree? Ik denk dat ik dat geprefabriceerde spul waar echte CUL-snobs natuurlijk hun neus voor optrekken gewoon lekkerder vind. Maar ik ben ook wel een beetje een CUL-snob, dus ik wil een aardappelpuree leren maken die ik ook kan waarderen
    pi_62872506
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 23:17 schreef MinderMutsig het volgende:
    Kaneel in de aardappelpuree?
    Sure, why not?
    quote:
    Dit is wel echt een ultiem recept. Het kost even wat tijd maar dan heb je ook wat. Al gebruik ik dan wel minder boter. 300 gr?! Je kan wel merken dat die vent zich geen zorgen hoeft te maken over uitdijende heupen. Maar een aardappelknijper maakt sowieso al een wereld van verschil.
    Ik denk dat ik het bij die aardappelknijper hou.. Dat recept ziet er best ingewikkeld uit.
    pi_62872528
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 23:19 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Bedoel je puree in het algemeen of aardappelpuree? Ik denk dat ik dat geprefabriceerde spul waar echte CUL-snobs natuurlijk hun neus voor optrekken gewoon lekkerder vind. Maar ik ben ook wel een beetje een CUL-snob, dus ik wil een aardappelpuree leren maken die ik ook kan waarderen
    Ik zeg het je, koop zo'n aardappelknijper.
    Daar krijg je echt geen spijt van.

-edit- ¤8,99 bij Ikea. Kan mooi op je Sinterklaaslootje.
    pi_62872619
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 23:22 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik zeg het je, koop zo'n aardappelknijper.
    Daar krijg je echt geen spijt van.

-edit- ¤8,99 bij Ikea. Kan mooi op je Sinterklaaslootje.
    Dat is een heel goed idee
      zaterdag 1 november 2008 @ 23:28:05 #204
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_62872626
    Ik gebruik ook een aardappelpureeknijper. Het is misschien wel een investering, maar het resultaat is onvergelijkbaar met gestampte aardappels. Bovendien heb je elke keer tijdwinst omdat je de aardappels niet hoeft te schillen! Die kook je zo, hoppa, met schil en al. En dan zo door de pureeknijper.

Verder vertrouw ik Johannes van Dam volledig op dit gebied en die zegt dat warme melk genoeg is. Ei, boter, room, allemaal niet nodig. Dus een flinke laag warme (!) melk in een pan, 2 scheppen kippenbouillonpoeder, knijper erboven en knijpen maar. Dan nog een flinke schep limburgse mosterd als je wilt en smullen maar. Gezonder kan niet! Nou ja, ik snap dat niet iedereen daarom maalt, maar ik vind het wel fijn, heerlijke puree die niet veel verschilt van "gekookte aardappelen". En ik heb echt nooit de behoefte daar nog boter of wat voor vet ook door te roeren...
      zaterdag 1 november 2008 @ 23:29:49 #205
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_62872658
    Oja, dus wat ik wou zeggen, al zou een pakje aardappelpuree lekkerder zijn, ik zou echt geen aardappelen uit een pakje willen eten. Want hoe gezond kan dat nou zijn? Niet dus. Nou, dan eet ik liever chocola, ook niet gezond, wel lekkerder!!!

Maar hoe dan ook, ik denk dat puree uit een knijiper de vergelijking met luchtige puree uit een pakje wel aankan.
      zaterdag 1 november 2008 @ 23:48:15 #206
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62873043
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 23:19 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Wat vond je er dan niet lekker aan?

Mijn eindresultaat (gewoon met stampen trouwens) was ontzettend luchtig en romig en kon ik heel mooi over de ovenschotel verdelen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je er dan niet lekker aan kan vinden.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      zondag 2 november 2008 @ 12:39:40 #207
    44649 beelz
    pi_62879536
    Zoals al een tijdje geleden beloofd, het recept voor mijn Irish Stew: Irish Stew (met foto's!)
    Besef Regulier!
      zondag 2 november 2008 @ 13:32:11 #208
    12648 Fallen
    135335 and rising...
    pi_62880700
    Een goede puree valt of staat toch ook wel met de kwaliteit van de aardappelen.
    Zelf maak ik altijd een lekkere puree (mijn mening... ) door vrijwel het zelfde recept als in de Allerhande aan te houden. Alleen gebruik ik dan wel gekookte eieren.
    Dus aardappelen koken (samen met de eieren) met een beetje zout, melk koken, beetje boter smelten.
    Aardappels stampen, eieren erbij stampen, melk er door roeren, beetje boter en natuurlijk verse nootmuskaat.

Volgend weekend maar weer eens aan de stoofpot gaan... vandaag andijvie stampot (natuurlijk met als basis bovenstaand puree recept, maar dan ook aangevuld met een scheutje azijn en de boter vervangen door een beetje vet van de spekjes/speklap)...
    pi_62880757
    quote:
    Op zaterdag 1 november 2008 23:48 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Wat vond je er dan niet lekker aan? Mijn eindresultaat (gewoon met stampen trouwens) was ontzettend luchtig en romig en kon ik heel mooi over de ovenschotel verdelen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je er dan niet lekker aan kan vinden.
    Ik houd niet van gekookte aardappelen, dus ik vind aardappelpuree ook snel te smakeloos. Verder heb ik tot nu toe altijd een aardappelstamper gebruikt en ik hoor nu dat dat ook verschil maakt.
    pi_62880886
    Probeer het eens met kaas erdoor.
    Of verse kruiden.
    Of zongedroogde tomaatjes in snippertjes.
    Of
    Of
    De mogelijkheden zijn eindeloos.
    pi_62880940
    ook hier een tvp
    Ja doei.
      zondag 2 november 2008 @ 13:47:42 #212
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_62881055
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 13:32 schreef Fallen het volgende:
    Een goede puree valt of staat toch ook wel met de kwaliteit van de aardappelen.
    Dat is inderdaad waar! Belangrijkste is een mooie, kruimige aardappel te gebruiken.
    pi_62881821
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 13:47 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dat is inderdaad waar! Belangrijkste is een mooie, kruimige aardappel te gebruiken.
    Zijn de kruimige aardappels van de AH goed genoeg?
      zondag 2 november 2008 @ 14:27:13 #214
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_62882066
    Ja hoor, vast wel.
    pi_62883453
    Hier staat de jachtschotel inmiddels ook op Ben heeeeeeeeel benieuwd
    pi_62883865
    quote:
    Ik weet niet of het aan mijn kookkunst lag of aan het feit dat ik aardappelpuree uit pakjes en zakjes gewend ben en dat gewoon veel lekkerder vind (screw me ) maar de aardappelpuree was niet echt lekker.
    OK, dat is heel grappig
    pi_62891920
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 15:52 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

OK, dat is heel grappig
    Laat me raden, jij vindt prefab aardappelpuree cement?
    pi_62892242
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 15:30 schreef PdeHoog het volgende:
    Hier staat de jachtschotel inmiddels ook op Ben heeeeeeeeel benieuwd
    Hij was zo ontzettend goed Alleen....die portie voor 6 personen is met 4 man gewoon schoon op gegaan
      zondag 2 november 2008 @ 21:24:31 #219
    39145 Aventura
    Relax, het is maar Fok
    pi_62893078
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 20:49 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Laat me raden, jij vindt prefab aardappelpuree cement?
    Misschien omdat de uitdrukking 'sue me' luidt?
      zondag 2 november 2008 @ 21:25:49 #220
    39145 Aventura
    Relax, het is maar Fok
    pi_62893117
    Ik heb trouwens de eerder genoemde stoofpot met Bastognekoeken gemaakt. Het viel wat tegen, maar dat komt denk ik door de runderlappen die ik gebruikte. Het waren gewone wat vettige stukken vlees. Daardoor beviel de structuur van de 'saus' me helemaal niet, wat lobbig. Normaal gesproken gebruik ik magere en volgens mij hoort dat ook zo.
    pi_62893638
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 21:24 schreef Aventura het volgende:

[..]

Misschien omdat de uitdrukking 'sue me' luidt?
    Dat was me nog niet eens opgevallen. Je hebt gelijk ja, maar ik vind 'screw me' dezelfde vibe hebben hoor. Net zoals 'fuck me running'
    pi_62905786
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 20:59 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Hij was zo ontzettend goed Alleen....die portie voor 6 personen is met 4 man gewoon schoon op gegaan
    Dat was hier ook zo met de jachtschotel voor 4 personen, die hebben we ook gewoon met zn 2en opgegeten.
    pi_62911421
    Ik vond hem best machtig! Ok, wij hadden ook wat extra vlees, maar het was toch ruim genoeg. Vooral de puree was machtig, maar dat kan komen doordat onze aardappels om één of andere reden wat plakkerig werden.
      maandag 3 november 2008 @ 16:59:41 #224
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_62911810
    Te lang gemixt, gestampt, geroerd. Dan wordt het behangselplak.
    pi_62912363
    Dat zou je denken, maar aardappels uit dezelfde zak waren de dag daarvoor ook al plakkerig, terwijl we ze echt niet anders klaargemaakt hebben dan anders. Volgens mij lag het gewoon aan die zak.
      maandag 3 november 2008 @ 17:23:15 #226
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_62912393
    Welk merk/soort was het? Misschien waren het vastkokende?
    pi_62915470
    Weet ik niet meer, het was bij mijn ouders. Ach ja, volgende keer beter... Het was nu ook lekker.
    Zo te zien zijn wij niet de enigen die enthousiast waren.
    pi_62972207
    quote:
    Op maandag 3 november 2008 17:22 schreef Mini_rulez het volgende:
    Dat zou je denken, maar aardappels uit dezelfde zak waren de dag daarvoor ook al plakkerig, terwijl we ze echt niet anders klaargemaakt hebben dan anders. Volgens mij lag het gewoon aan die zak.
    Dat heb ik laatst ook gehad! Met AH-aardappelen. Was echt niet lekker, waren volgens mij gewoon oude aardappelen.

Ik ga morgen weer eens een stoofpotje maken, krijg er weer errug zin in als ik hier rondneus. En ik ga denk ik ook zo'n aardappelknijper halen. De reacties hier maken me wel erg nieuwsgierig naar het resultaat.
    Is dat zo?
      woensdag 5 november 2008 @ 22:27:36 #229
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_62984808
    Weet je, er knaagt iets aan mij. Black Tulip vroeg of het ook gewone kruimige aardappels van AH mochten zijn en ik zei ja hoor. Maar euh, eerlijkheid gebied me op te biechten dat ik vorig jaar een keer zo'n zak aardappelen had en de puree gewoon echt niet lekker werd. Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of het altijd zo met die aardappelen is, maar ik koop ze eigenlijk niet meer. Tenminste, niet die "gewone zak kruimige aardappelen van AH".

Waar ik vanaf toen mijn puree mee maak is eigenlijk die blauwe zak Excellent aardappelen (iets kruimig, staat erop). En sinds een tijdje heb ik ontdekt dat die het ook echt perfect doen als aardappelpartjes uit de oven. Veel en veel lekkerder dan de vastkokende gele zak van Excellent aardappeltjes, waar ik het eerder altijd mee deed.

Maar ja, al die reclame, daar hou ik eigenlijk niet van. Maar aan de andere kant, als je aanbevelingen doet, of zegt dat iets best okay is, dan moet je er wel echt achter staan, toch? Nou, bij deze dus.
    pi_62984917
    Ik zal die Excellent aardappelen eens proberen dan
      woensdag 5 november 2008 @ 22:33:50 #231
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62985034
    Bij sommige supermarkten heb je ook 'extra kruimige aardappelen', vooral bedoeld voor purée. Die bevielen hier erg goed.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      woensdag 5 november 2008 @ 22:54:57 #232
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_62985770
    Ja, die had ik eerder dus ook altijd, totdat het een keer helemaal misging.
    Maar misschien lag het aan die zak hoor, kan best.

Maar nu ik de blauwe excellentversie goed vind voor puree en voor aardappelpartjes heb ik nog maar 1 soort in de ijskast. En dat is toch wel fijner dan 2 soorten.
      woensdag 5 november 2008 @ 23:01:09 #233
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62985997
    quote:
    Op woensdag 5 november 2008 22:54 schreef RobinOok het volgende:
    Ja, die had ik eerder dus ook altijd, totdat het een keer helemaal misging.
    Maar misschien lag het aan die zak hoor, kan best.

Maar nu ik de blauwe excellentversie goed vind voor puree en voor aardappelpartjes heb ik nog maar 1 soort in de ijskast. En dat is toch wel fijner dan 2 soorten.
    Kan per partij inderdaad nog wel verschillen, denk ik! Al die aardappelboeren pleuren hun piepers ergens bij de tussenhandel op een hoop en daar maakt de super dan zakjes van.

Overigens vind ik vastkokende aardappels nergens echt lekker voor. Partjes worden inderdaad ook veel lekker als ze wat kruimen.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      woensdag 5 november 2008 @ 23:15:48 #234
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_62986464
    Ja, nou, ik stond daar nogal huiverig tegenover altijd, want ik haat bijvoorbeeld "opgebakken aardappelen". Dat is eigenlijk het principe van gare, ietwat kruimige aardappelen die je (een beetje) gaar kookt en dan bakt. Zodat er zo'n korst omheen komt. Ik ik ik ik weet echt niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik word er zelfs nu ik erover schrijf al agressief van! Haat, ik haat niet veel, haha, maar opgebakken aardappelen, ik krijg de neiging om iets kapot te slaan nu!!!

Die engelsen doen dat eigenlijk ook. Hun meest perfect aardappelen zijn gekookte aardappelen die je dan in veel ganzenvet of druipvet uit een of andere ovenschotel in de oven bakt, zodat ze lekker veel vet opnemen en een dikke, krokante korst krijgen. En ik haaaaaaat het! Ik zit altijd te schreeuwen en tieren voor de tv als ik ze daar weer eens over hoor.

Duitsers doen het ook! Ik kom niet vaak in Duitsland, maar daar zijn ze ook trots op hun "opgebakken aardappelen".
    Aaaaarrrgghhhhh.
      woensdag 5 november 2008 @ 23:27:07 #235
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62986804
    Ja opgebakken aardappels zijn vies ja! Ik deel je afkeer. Niet uit te leggen goorheid. De korsten. De muffe smaak... yuk!

Maar een mooie aardappeltje uit de bakpan wat net niet helemaal in het gelid blijft en ietwat kruimt... jum!

O maar wacht, dit topic ging over stoofpotten.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      woensdag 5 november 2008 @ 23:41:42 #236
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_62987136
    Je bent de eerste die het met me eens is!!!!!

Ik zal er eens een nieuw topic over openen, kijken wat de rest vindt....
    Hier dus verder over (op)gebakken aardappelen : (op)gebakken aardappelen

[ Bericht 23% gewijzigd door RobinOok op 05-11-2008 23:51:38 ]
      donderdag 6 november 2008 @ 00:04:56 #237
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_62987683
    quote:
    Op woensdag 5 november 2008 23:41 schreef RobinOok het volgende:
    Je bent de eerste die het met me eens is!!!!! [ afbeelding ]

Ik zal er eens een nieuw topic over openen, kijken wat de rest vindt....
    Hier dus verder over (op)gebakken aardappelen : (op)gebakken aardappelen
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_62989942
    Ik haal aardappeltjes op de markt. En zo'n pureeknijper is inderdaad een aanrader als je van aardappelpuree houdt. Ik gebruik hem zelf misschien maar een paar keer per jaar, maar toch vind ik dat 'ie z'n geld waard is (heb een RVS exemplaar van tegen de 30 euro).
    pi_62990313
    Ik ben niet zo van de stoofpotjes maar ga eens een paar receptjes uitproberen die ik hier gelezen heb
    pi_63070928
    Ik ga vandaag deze eens uitproberen, ik laat vanavond weten of het lekker was .
      Moderator / Redactie Sport vrijdag 14 november 2008 @ 10:00:11 #241
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_63213567
    Ik ga vanavond voor Deze
    pi_63214551
    De nieuwste allerhande staat helemaal vol met stoofpotjes, gerechten voor grauwe herfstdagen en recepten uit oma's keuken!!!
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_63215332
    quote:
    Op vrijdag 14 november 2008 10:39 schreef Gripper het volgende:
    De nieuwste allerhande staat helemaal vol met stoofpotjes, gerechten voor grauwe herfstdagen en recepten uit oma's keuken!!!
    * MinderMutsig rent even langs de AH
      Moderator / Redactie Sport dinsdag 25 november 2008 @ 19:02:18 #244
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_63514805
    quote:
    Op zondag 9 november 2008 12:09 schreef Razztwizzle het volgende:
    Ik ga vandaag deze eens uitproberen, ik laat vanavond weten of het lekker was .
    Hoe was die ? Vrijdag staat dat hier op het menu .
    pi_63561597
    Ik wil vanavond ook een simpel stoofpotje maken, maar ik heb geen jeneverbessen of kruidnagels in huis dus het jachtschotel-recept gaat niet lukken. Nu ben ik op zoek naar iets anders. Wat ik wel heb:
    - runderlappen
    - laurierblaadjes
    - knoflook
    - uien
    - bloem
    - stroop
    - peperkoek
    - aardappels
    - bier
    - rode wijn

Kan ik daar iets fatsoenlijks mee maken?
    pi_63561734
    Vanavond paardenstoofvlees
    - Paardenpoulet
    - Ui
    - laurier
    - jeneverbes
    - kruidnagel
    - bier

Edit nog vergeten, vlees snachts in azijn laten staan. En nog stroop bij de stoofpot.

[ Bericht 18% gewijzigd door n0a op 27-11-2008 12:25:24 ]
    pi_63563606
    quote:
    Op donderdag 27 november 2008 11:57 schreef Mini_rulez het volgende:
    Ik wil vanavond ook een simpel stoofpotje maken, maar ik heb geen jeneverbessen of kruidnagels in huis dus het jachtschotel-recept gaat niet lukken. Nu ben ik op zoek naar iets anders. Wat ik wel heb:
    - runderlappen
    - laurierblaadjes
    - knoflook
    - uien
    - bloem
    - stroop
    - peperkoek
    - aardappels
    - bier
    - rode wijn

Kan ik daar iets fatsoenlijks mee maken?
    Natuurlijk wel, eigenlijk hoeven er zowat geen ingredienten in een stoofpotje. Gewoon een uitje, knoflook, laurierblaadje, zelfs zonder alcohol is het top. Zou dan alleen de aardappels os serveren, heb je echt puur stoofvlees erbij.
    Sweet and innocent...
    pi_63563862
    Misschien maak ik er wel gebakken aardappeltjes bij, ook altijd lekker.
    Er staat inmiddels al wat te pruttelen. Inderdaad gewoon flink wat uien, knoflook en laurierblaadjes met een scheutje rode wijn, en runderlappen natuurlijk. Het ruikt nu al heerlijk.
    pi_63603403
    Edit: voortaan maar eerst alle posts lezen voordat ik wat zeg.
    pi_63603539
    quote:
    Op vrijdag 28 november 2008 20:09 schreef Black_Tulip het volgende:
    Edit: voortaan maar eerst alle posts lezen voordat ik wat zeg.
    Bloem ook gebruiken.
    Vlees aanbraden in boter/olie, lepel bloem, goed omscheppen, even laten garen en dan afblussen met wijn of bier. Krijg je een mooie gebonden dikke jus van.
    pi_63615622
    Heren en dames stovers, wie heeft er goede ideeen voor lekkere groenten in een stoofpot van sukadelappen en trappist?
      zaterdag 29 november 2008 @ 11:43:36 #252
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_63616337
    Ha CF!

Ik kom doorgaans niet verder dan wortel en courgette. Ik vind het zoete van wortel lekker en de courgette wordt zo lekker drapperig en sauzig.

Ik heb ook wel eens iets met knolselderij gedaan, maar die stoof was geen succes. Kan ook aan de andere ingrediënten gelegen hebben, maar dat weet ik niet meer.

Maar CF, jij woont toch in Stoofpotten Paradijs? Kan de groenteboer je niet van advies dienen?
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_63617972
    Leuk topic, ik ben ook gek op stoofpot!

*rent naar de slager voor stoofvlees voor vanavond*
    pi_63620815
    quote:
    Op vrijdag 14 november 2008 10:00 schreef borisz het volgende:
    Ik ga vanavond voor Deze
    Voor morgen en maandag ga ik deze maken.
    Alleen vervang ik de paprika door wortels en courgette
    pi_63620883
    Duderina, het wordt dus wel knolselderij dat is juist perfect voor stoofvlees, vind ik. Net als bij erwtensoep: zo'n lekker hartig smaakje. Verder ui, spekjes en puy-linzen. En dat alles dan verdronken in lichtzoete Rochefort 8
      zaterdag 29 november 2008 @ 17:00:36 #256
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_63621538
    quote:
    Op zaterdag 29 november 2008 16:18 schreef ColdFeet het volgende:
    Duderina, het wordt dus wel knolselderij dat is juist perfect voor stoofvlees, vind ik. Net als bij erwtensoep: zo'n lekker hartig smaakje. Verder ui, spekjes en puy-linzen. En dat alles dan verdronken in lichtzoete Rochefort 8
    Is knolselderij erg sterk van smaak?
    Ik weet werkelijk niet meer hoe het toen smaakte Volgens mij was dat voor die gekke stoofpot met pindakaas, die ik ooit, in een dag van VOLSLAGEN verstandsverbijstering, dacht te moeten maken.

Linzen erdoorheen! Dat lijkt me ook lekker!

@ Bluezz, die is met wodka! Ik plak 'm gewoon even hier hoor. De tip van borisz:
    quote:
    Ingrediënten
    1200 g magere runderlappen 75 g roomboter 2 uien, gesnipperd 4 tenen knoflook, fijngesneden 2 rode paprika's, in blokjes 500 g champignons, in partjes 2 eetlepels paprikapoeder mild 1 vleesbouillontablet 50 ml wodka (slijter) 200 ml crème fraîche 2 eetlepels verse peterselie, fijngesneden Bereiden
    Dep het vlees droog met keukenpapier en bestrooi het met zout en (versgemalen) peper. Verhit steeds 25 g boter in een grote braadpan en bak het vlees in 2 tot 3 porties mooi bruin. Schep het vlees uit de pan en fruit de ui en de knoflook in het bakvet. Voeg de paprika en de champignons toe en bak 5 minuten mee. Doe het vlees terug in de pan en schep het paprikapoeder erdoor. Schenk zo veel water langs de rand van de pan dat het vlees net onder staat. Verkruimel het bouillontablet boven de pan en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag en stoof het vlees in 1 tot 2 uur zachtjes gaar. Neem de pan van het vuur en breng de stroga-noff op smaak met de wodka, de crème fraîche, de peterselie, zout en (versgemalen) peper naar smaak. Lekker met rijst of stokbrood en knapperige ijsbergsla.

Tip: 3x variatie op boeuf stroganoff.:
    Tip: 30 minuten. Met deze varianten zet u de stroganoff in nog geen halfuur op tafel: vervang de magere runderlappen door runderreepjes naturel, roodbaarsfilet, kip- of kalkoenfilet of tofu.
    Tip: Feestelijk met kalfsvlees. Neem kalfslappen en reken op een stooftijd van 1 uur. Lekker met geroosterde krieltjes en rucolasalade met zwarte olijven en crema di balsamico, een saus op basis van balsamicoazijn.
    Tip: Budget. Rol kleine balletjes van half-om-halfgehakt. Stoof de gehaktballetjes in 15 tot 20 minuten gaar met de deksel op de pan. Lekker met kropsla, partjes ei en zelfgebakken broodsoldaatjes (reepjes brood in boter gebakken).
    Bron: AH
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_63644415
    En hij ziet er een kwaltieltje geleden zo uit :

De paprika hebben ik dus vervangen door wortels en courgette.
    pi_63646059
    quote:
    Op zaterdag 29 november 2008 17:00 schreef Duderinnetje het volgende:

@ Bluezz, die is met wodka! Ik plak 'm gewoon even hier hoor. De tip van borisz:
    Ingrediënten
    1200 g magere runderlappen 75 g roomboter 2 uien, gesnipperd 4 tenen knoflook, fijngesneden 2 rode paprika's, in blokjes 500 g champignons, in partjes 2 eetlepels paprikapoeder mild 1 vleesbouillontablet 50 ml wodka (slijter) 200 ml crème fraîche 2 eetlepels verse peterselie, fijngesneden Bereiden
    Dep het vlees droog met keukenpapier en bestrooi het met zout en (versgemalen) peper. Verhit steeds 25 g boter in een grote braadpan en bak het vlees in 2 tot 3 porties mooi bruin. Schep het vlees uit de pan en fruit de ui en de knoflook in het bakvet. Voeg de paprika en de champignons toe en bak 5 minuten mee. Doe het vlees terug in de pan en schep het paprikapoeder erdoor. Schenk zo veel water langs de rand van de pan dat het vlees net onder staat. Verkruimel het bouillontablet boven de pan en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag en stoof het vlees in 1 tot 2 uur zachtjes gaar. Neem de pan van het vuur en breng de stroga-noff op smaak met de wodka, de crème fraîche, de peterselie, zout en (versgemalen) peper naar smaak. Lekker met rijst of stokbrood en knapperige ijsbergsla.
    Dat recept heb ik dus gebruikt, maar ga er dus dik nat mee, letterlijk en heb jullie hulp nodig.
    Ik heb dus alles gedaan wat er staat, maar het is veel te nat. De creme fraiche is al toegevoegd, maar het is net soep.
    Hoe kan ik nu nog binden, inkoken? De smaak is geweldig moet ik zeggen en het geurt heerlijk. Maar het is veel te nat. Tips?

[ Bericht 25% gewijzigd door Dirkh op 30-11-2008 18:34:18 ]
    pi_63646415
    Inderdaad inkoken. Met een beetje bloem (in water) binden werkt ook goed, maar ik weet niet of dat lekker is als de creme fraiche er al doorheen zit.
    Sweet and innocent...
    pi_63646445
    Als het nog te nat is zou ik het idd gewoon wat langer laten koken.
    pi_63646458
    quote:
    Op zondag 30 november 2008 16:45 schreef Innocence het volgende:
    Inderdaad inkoken. Met een beetje bloem (in water) binden werkt ook goed, maar ik weet niet of dat lekker is als de creme fraiche er al doorheen zit.
    Gaat de creme fraiche dan niet alsnog schiften?
    pi_63646503
    Ontbijtkoek erbij, en een maizenapapje maken en erbij.
    NIET nog meer creme fraiche, dan krijg je een gevlokte soep
    Bij mij is ie ook vrij nat... ik zeef het denk ik ook nog eventjes.
      Moderator / Redactie Sport zondag 30 november 2008 @ 16:58:47 #263
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_63646711
    DIe van mij was ook redelijk dun.

Wat Inkoken hielp
    pi_63647855
    quote:
    Op zondag 30 november 2008 16:58 schreef borisz het volgende:
    DIe van mij was ook redelijk dun.

Wat Inkoken hielp
    Ik heb het ook stevig in moeten koken, de smaak is goed. Dus straks maar proberen.
    Prima recept, maar als je het recept precies volgt, dan is het meer soep. Volgende keer dus minder vocht.
    pi_63649366
    Ik heb het iets gezeefd, en op het laatst de peters. en cremef. erbij.
    Zelfgemaakte aardpuree (uit de knijper) erbij....
    Delicious
    pi_63753656
    Tijd Voor een stoofPot, zo met de natte sneeuw die met bakken uit de lucht komt....

Straks op mijn gemak eens kijken of er in dit topic lekker recepten staan... wel een top idee om er eentje over te beginnen!
    pi_63936883
    Deze heb ik vorige week gemaakt, was echt heerlijk

Hertenstoofpot
    *500 gr. hertenpoulet
    *1 prei
    *1 blikje tomatenpuree
    *1 teentje knoflook
    *2 dl. rode wijn
    *1 el. citroensap of wijnazijn
    *1 pot wildfond
    *1 el ketjap manis
    *1 dl. slagroom
    *peterselie
    *selderie
    *bieslook
    *5 cm. winterwortel
    *1 el. oregano of basilicum
    *4 el. allesbinder
    *60 gr. boter of margarine
    *zout en peper

Bestrooi de hertenpoulet met zout en peper. Verwarm de boter in een pan en bak hierin het vlees rondom bruin. Voeg de prei in ringen toe en fruit deze mee. Voeg vervolgens de puree, kleingesneden knoflook, wijn, citroensap, wildfond, ketjap, wortel in blokjes en oregano toe en stoof dit gedurende ca. 100 minuten. Bind het stoofvocht bij met allesbinder en voeg de room en de gehakte tuinkruiden toe.
      zondag 21 december 2008 @ 18:33:01 #268
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_64215959
    Deze staat hier nu op:

quote:
    Ingrediënten
    4 schouderkarbonades 25 g boter 2 tenen knoflook, in plakjes 2 rode uien, in dunne plakjes 250 g kastanjechampignons 4 takjes tijm, in kleinere takjes gebroken 150 ml paddenstoelenbouillon (van tablet) 150 ml rode wijn

Bereiden
    Wrijf de karbonades in met zout en (versgemalen) peper. Verhit de boter in een hapjespan en bak de karbonades in 4-5 minuten bruin, keer ze halverwege. Verdeel de knoflook, de ui en de champignons rond het vlees en bak alles nog 3-4 minuten, schep de ui en champignons regelmatig om. Verdeel de takjes tijm tussen de groenten. Schenk de bouillon en wijn langs de rand van de pan bij het vlees of warm het vocht even apart op, voordat je het bij het vlees giet. Stoof de karbonades op matig hoog vuur in 45-50 minuten zachtjes gaar, keer de karbonades af en toe en laat het vocht intussen inkoken tot een licht gebonden jus. Serveer de karbonades met gekookte aardappelen of aardappelpuree en witlof of sperziebonen.
    bron

We eten er gestoofde rodekool met appeltjes en pommes duchesse bij.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      zondag 21 december 2008 @ 18:59:21 #269
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_64216903
    En van de week eten we deze:
    quote:
    Riblappen in tomaten en balsamicojus

Hoofdgerecht voor 4 personen

2 eetl. vloeibaar bak en braad
    700 g riblappen
    zout en versgemalen peper
    2 rode uien, in halve ringen
    2 teentjes knoflook, gehakt
    1 eetl. tomatenpuree
    5 trostomaten, in stukjes
    100 ml rode wijn
    100 ml balsamicoazijn
    1 blaadjes laurier
    2 takjes tijm
    300 ml rundvleesbouillon

Bereiden:
    Verwarm de oven voor op 160ºC. Verwarm het vloeibare bakproduct in een ovenvaste braadpan. Wrijf het vlees in met zout en peper en braad het om en om aan in de boter. Neem het vlees uit de pan en fruit de uien en knoflook lichtbruin. Voeg de tomatenpuree en tomatenstukjes toe en bak even mee. Leg het vlees terug in de pan en giet de wijn, balsamicoazijn en kruiden toe en voeg zo veel bouillon toe dat het vlees net onder staat. Breng het aan de kook en laat het vlees afgedekt in de oven circa 2,5 uur tegen de kook aan garen.

Bron
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      dinsdag 23 december 2008 @ 20:51:30 #270
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_64298154
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 18:59 schreef Duderinnetje het volgende:
    En van de week eten we deze:
    [..]

[ afbeelding ]

Bron
    Die staat nu op! Ziet er heerlijk uit (de tomaat maakt de saus heel mooi bruin)
    quote:
    Op zondag 21 december 2008 18:33 schreef Duderinnetje het volgende:

[ afbeelding ]
    [..]

bron

We eten er gestoofde rodekool met appeltjes en pommes duchesse bij.
    En deze was écht zalig! Wauw! Grote aanrader. We hebben hem wel wat langer laten stoven dan voorgeschreven en er is ook wel wat meer knoflook doorgegaan, alsook laurier.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_64406880
    Voor morgen staat het volgende stoofpotje op het programma

[Fok!-kookboek] Stoofpotten
    pi_64486790
    quote:
    Op zaterdag 27 december 2008 18:55 schreef Sylvana het volgende:
    Voor morgen staat het volgende stoofpotje op het programma

[Fok!-kookboek] Stoofpotten
    Hij smaakte goed Zeker voor herhaling vatbaar
    pi_64490388
    quote:
    Op maandag 29 december 2008 23:28 schreef godkelere het volgende:
    K wil ook een braadpan gaan kopen! Weer eens wat anders dan de koekenpan Zijn deze van ikea goed??!
    http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40131725
    http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50087699
    http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70101166
    Prima pannen. Voor een braad of stoofpan zou ik gietijzer kiezen, dus een van de bovenste 2. Dikke gietijzeren bodem verspreidt de warmte, en houdt die goed vast.

emaille kan beschadigen, stukjes kunnen er afspringen. Die andere, van ruw ijzer, heb ik wel eens gezien en vond ik erg mooi. Ik heb een soortgelijke ruwe, onbehandelde pan, maar dan met ijzeren deksel. Met een glazen deksel kun je zien hoe lekker je stoofpotje borrelt, dat lijkt me een pluspunt
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_64491025
    ik heb hier een heerlijke griekse stoofpot, vraag me niet naar de hoeveelheden, dat is een kwestie van gevoel.
    stukken lamsvlees,( liefs schouder) met peper en zout in de olijfolie aanbraden, dan uit de pan halen.
    in dezelfde pan: fijngehakte knoflook, uien en bleekselderij smoren.
    vlees er weer bij, mengen met stukken wortel, oregano, stukjes tomaat,en witte wijn, eventueel wat water.
    een paar uur stoven.
    vuur weer hoog en pasta erbij doen,
    10 minuten laten koken.
    klaar.
    pi_64496616
    quote:
    Op maandag 29 december 2008 23:28 schreef godkelere het volgende:
    K wil ook een braadpan gaan kopen! Weer eens wat anders dan de koekenpan Zijn deze van ikea goed??!
    http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40131725
    http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50087699
    http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70101166
    Ik heb een kleine groene ronde uit de senior serie voor kleine stoofpotjes, bevalt prima.
    pi_64640374
    Runderlappen in de aanbieding bij de AH Tijd voor Boeuf Bourguignon dus
    pi_64643332
    Ik wil komende week een stoofpotje maken, maar heb wat advies nodig (wellicht staat deze info al in een van de stoofpottopics, maar ik kon het zo snel niet vinden).

Ten eerste, welk vlees moet ik hebben? Ik wil het graag met rundvlees maken, maar welk soort kan ik het best kopen? Sucadelappen, riblappen, runderlappen, ik weet het verschil niet...

Ten tweede, ik wil na het toevoegen van het vocht het hele handeltje naar de oven verplaatsen. Op welke temperatuur kan ik de oven het best zetten?

Alvast bedankt!

zondag 4 januari 2009 @ 13:36:59 #279
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_64643379
    Jullie motten allemaal die twee laatste stoofpotten van mij maken.
    En snel een bitje.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_64643612
    quote:
    Op zondag 4 januari 2009 13:36 schreef Duderinnetje het volgende:
    En snel een bitje.
    Volgende keer Gelukkig zijn die runderlappen nog in de aanbieding tot de 11e
    pi_64654318
    Even een vraagje over dit recept is het aan te raden om de trostomaten vantevoren te ontvellen? Ik hou niet zo van die velletjes namelijk
      zondag 4 januari 2009 @ 18:00:00 #282
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_64654473
    Wij hebben van de velletjes niets, nada, noppes teruggevonden! helemaal weggesmolten. Maar anders doe je het toch gewoon? Of je koopt ontvelde tomaten (blik). Moet volgens mij net zo goed kunnen!
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      zondag 4 januari 2009 @ 18:05:07 #283
    12648 Fallen
    135335 and rising...
    pi_64654649
    quote:
    Op zondag 4 januari 2009 13:36 schreef Duderinnetje het volgende:
    En snel een bitje.
    Ja, m'vrouw..
      Moderator / Redactie Sport woensdag 7 januari 2009 @ 15:43:39 #284
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_64773116
    Dude wat kan je het er beste bij doen, rijst of aardappelen oid ?

Het Grote Stoofpotten Topic Deel 3
    pi_64774137
    quote:
    Op woensdag 7 januari 2009 15:43 schreef borisz het volgende:

Ik ga er zo aan beginnen (voor do en vrij) en doe er do rijst bij en vrij krieltjes
    pi_64785522
    terugvindpot
      woensdag 7 januari 2009 @ 21:52:26 #287
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_64788894
    quote:
    Op woensdag 7 januari 2009 15:43 schreef borisz het volgende:

Ik ben geen liefhebber van rijst, maar dat kan prima natuurlijk. ik doe het oerhollands met aerdeppels d'r bie.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      woensdag 7 januari 2009 @ 21:54:17 #288
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_64788981
    quote:
    Op zondag 4 januari 2009 13:35 schreef FloggingMolly het volgende:
    Ik wil komende week een stoofpotje maken, maar heb wat advies nodig (wellicht staat deze info al in een van de stoofpottopics, maar ik kon het zo snel niet vinden).

Ten eerste, welk vlees moet ik hebben? Ik wil het graag met rundvlees maken, maar welk soort kan ik het best kopen? Sucadelappen, riblappen, runderlappen, ik weet het verschil niet...

Ten tweede, ik wil na het toevoegen van het vocht het hele handeltje naar de oven verplaatsen. Op welke temperatuur kan ik de oven het best zetten?

Alvast bedankt!

je moet lekker doorregen vlees hebben, zodat de vetjes de boel lekker mals maken. En verder koop ik gewoon altijd het vlees dat het recept vermeldt.

Ja, ik zet de pan ook wel eens in de oven. Vooral niet te heet. 80 graden of zo. Denk ik. Weet iemand dat?

[ Bericht 0% gewijzigd door Duderinnetje op 07-01-2009 23:03:20 ]
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      Moderator / Redactie Sport woensdag 7 januari 2009 @ 21:57:02 #289
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_64789123
    quote:
    Op woensdag 7 januari 2009 21:52 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik ben geen liefhebber van rijst, maar dat kan prima natuurlijk. ik doe het oerhollands met aerdeppels d'r bie.
    Ok . Ik beslis vrijdagmorgen .
      woensdag 7 januari 2009 @ 22:05:51 #290
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_64789640
    quote:
    Op woensdag 7 januari 2009 21:57 schreef borisz het volgende:

[..]

Ok . Ik beslis vrijdagmorgen .
    Ik ken ook wel mensen die stoofpot met een lekker stuk vers Turks brood eten. Lekker dippen.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_64792720
    Ik denk het lekkerst met aardappels/krieltje boris! Heb net even geproefd - ziet er heeeeeerlijk uit - en het leent zich niet echt voor rijst.
      donderdag 8 januari 2009 @ 13:02:07 #292
    44649 beelz
    pi_64807162
    quote:
    Op woensdag 7 januari 2009 22:05 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik ken ook wel mensen die stoofpot met een lekker stuk vers Turks brood eten. Lekker dippen.
    Ik mik de aardappels altijd bij de stoofpot in en dan ook nog een stuk brood erbij.
    The best of both worlds
    Besef Regulier!
    pi_64843806
    ben sinds zaterdag ook een trotse bezitster van een loodzware gietijzeren braadpan
    pi_64846305
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 11:04 schreef mascara-klodder het volgende:
    ben sinds zaterdag ook een trotse bezitster van een loodzware gietijzeren braadpan
    Fijn!

Ik heb ook weer zin in een stoofprutje. Ik ga zo even het vlees uit de vriezer halen en dan morgen een maken.
      Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 januari 2009 @ 12:13:37 #295
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_64846482
    Riblappen in tomaten en balsamicojus

Staat nu in de oven, wat ik proefde was
    pi_64846702
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 12:08 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Fijn!

Ik heb ook weer zin in een stoofprutje. Ik ga zo even het vlees uit de vriezer halen en dan morgen een maken.
    Ben er ook zo happy mee Echt weer een toevoeging op alles wat ik al heb
    Voor de liefhebbers, bij de V&D, van 50 euro voor 25 euro....kijk dan kan je nog eens een pannetje kopen.
    (ik heb 'm gekregen van vriendlief btw )

Ik heb receptje van Dude die Borisz vandaag maakt even overgeschreven, staat voor volgende week op het menu
    pi_64846912
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 12:20 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Ben er ook zo happy mee Echt weer een toevoeging op alles wat ik al heb
    Voor de liefhebbers, bij de V&D, van 50 euro voor 25 euro....kijk dan kan je nog eens een pannetje kopen.
    (ik heb 'm gekregen van vriendlief btw )

Ik heb receptje van Dude die Borisz vandaag maakt even overgeschreven, staat voor volgende week op het menu
    Hoe groot istie?
    pi_64847209
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 12:26 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Hoe groot istie?
    je hebt bij ikea 2 soorten, de ronde en de ovale(die is groooot en staat ook nog op mijn verlanglijstje, vriendlief misschien toch een creusje aanpraten zodat ik zijn ovale ikea-pan krijg )

Maargoed, het formaat van die ronde dus

soeppannen en braadpannen kunnen me niet groot genoeg zijn

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2009 12:36:28 ]
    pi_64847645
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 12:35 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

je hebt bij ikea 2 soorten, de ronde en de ovale(die is groooot en staat ook nog op mijn verlanglijstje, vriendlief misschien toch een creusje aanpraten zodat ik zijn ovale ikea-pan krijg )

Maargoed, het formaat van die ronde dus

soeppannen en braadpannen kunnen me niet groot genoeg zijn
    Die is toch niet zo heel groot? Die heb ik ook maar dan voor de kleine tweepersoons stoofpotjes.
    Ik heb ook zo'n megading waar dat pannetje wel drie keer in kan maar die gebruik ik vooral voor pastasauzen e.d. En af en toe maak ik daarin een enorme pan met stoof om in bakjes in te vriezen. Lekker met patatjes en rode kool.
    pi_64847864
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 12:48 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Die is toch niet zo heel groot? Die heb ik ook maar dan voor de kleine tweepersoons stoofpotjes.
    Ik heb ook zo'n megading waar dat pannetje wel drie keer in kan maar die gebruik ik vooral voor pastasauzen e.d. En af en toe maak ik daarin een enorme pan met stoof om in bakjes in te vriezen. Lekker met patatjes en rode kool.
    idd niet zo heel groot (vandaar dat ik ook heel graag die ovale zou willen hebben ), maar groot genoeg om een flinke stoofpot in te maken.
    pi_64847933
    maargoed ik heb nu eindelijk een gietijzeren braadpan duizend keer beter dan het kleinere braadpannetje met niet al te dikke bodem die ik had
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')