quote:Op maandag 15 oktober 2007 00:54 schreef Duderinnetje het volgende:
Zo vreselijk-briljant-vingers-aflikkend-water-in-de-mond-pure-snoeperij-likkebaardend-lekker: schouderkarbonade in sinaasappelsap. Eerst stoven en daarna lekker afbakken zodat het carameliseert.
Men neme:
1 kilo schouderkarbonade in stukjes (2 bij 2 cm of zoiets)
zout
anderhalve eetlepel verse tijm
halve eetlepel marjolein (marjoraan)
3 laurierblaadjes (in stukjes)
3 tenen knoflook
Dat hussel je en laat je lekker een paar uurtjes tot een nacht staan.
Zet klaar: 300 gram ui, vier tenen knoflook, 2 sinaasappels en een derde pak sinaasappelsap.
Bereiding:
Pan met dikke bodem op het vuur. Klein beetje olie. Vlees er beetje bij beetje in bruinbakken. Dan vier tenen knoflook (gehakt of uit de pers) en 150 gram ui toevoegen. Even meebakken.
Schrob de sinaasappels schoon en voeg het sap én de schillen bij het vlees. Voeg ook het sap uit het pak toe. Zet het vuur laag en laat de boel 25 minuten stoven (niet langer! Dan eindig je met prut).
Haal de deksel van de pan en voeg de andere helft van de gesnipperde ui toe. Blijf roeren tot er nauwelijks meer vocht in de pan zit. Neem intussen de laurierblaadjes en de sinaasappelschillen uit de pan.
Laai het vuur nu even op en bak het vlees en de uien lekker bruin. Het begint nu heerlijk zoet te ruiken. Maak af met zout en verse peper naar smaak.
Nu alleen nog een paar wraps warm maken, de snoeperij daarin rollen en smullen maar![]()
Met dank aan ons plaatselijke taco-restaurant.
Ohhh ik doe altijd maar wat, iig gaan de lappen in rode wijn, aardig wat ui in grove stukken, winterwortels, aardappels in de schil, berg knoflook, de jeneverbessen en kruidnagels in een thee-ei en laten pruttelen maar.quote:Op zondag 14 oktober 2007 15:23 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
Een Delftsch blauw stoofpotteke?
en? welk receptuur heeft gij gebruikt Jonkvrouw SOL?
Dit weekend stoofpotweekend!!quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 10:15 schreef Lienekien het volgende:
Eerste nachtvorst is geweest. Het is tijd voor een stoofpot!
Ik laat het dus veel langer pruttelen omdat ik dat lekkerder vind. Vandaag een uurtje of drie en morgen ook en dan morgen avond lekker etenquote:BENODIGDHEDEN:
5 teentjes knoflook
3 laurierbladeren
1 klein blikje tomatenpuree
1/4 liter bouillon (of water en een vleesbouillonblokje)
1/4 liter rode wijn
600 gram riblappen
zout
peper
circa 50 gram boter (of margarine)
125 gram gerookte spekblokjes (doorregen)
2 uien
250 gram bleekselderij en 250 gram worteltjes (beide 'pan-klaar' gewogen) (ik gebruik trouwens een winterpeen)
250 gram champignons ( 1 doosje)
1 zeer volle eetlepel maïzena
Knoflook pellen en in grote stukken hakken, vervolgens in een pan gooien waar ook de wijn, laurier, tomatenpuree en de bouillon ingaan. Als het lauwwarm is vuur laag draaien. Vlees, in porties en eerst droog gedept ivm de wijn, in een koekenpan rondom bruin bakken in boter en als het bruin is in de wijn/bouillon etc pan doen. Spekblokjes in de koekenpan bakken tot ze lekker uitgebakken zijn en dan de spekjes eruit scheppen. In de achtergebleven boter de gesneden ui goudbruin bakken. Als ze dat zijn ze bij het vlees doen.
Nu lekker uren laten pruttelen(soms even kijken of er wat bouillon of wijn bij moet)
Selderij en wortels (winterpeen) schoonmaken en snijden en ze bij het vlees gooien. Dan alles nog eens lekker laten pruttelen tot alles gaar is. De champignons (gesneden en gebakken) pas op het laatst erbij doen en met een eetlepel maizena de saus binden. Eventueel nog wat zout en peper toevoegen en daarna lekker smullen
Nee!quote:
Met pindakaas?quote:Op zaterdag 15 december 2007 18:10 schreef Duderinnetje het volgende:
Het is me vorige week nota bene gelukt een vieze stoofpot te maken![]()
Iets met pindakaas
zoiets vroeg ik me ook al afquote:Op zaterdag 15 december 2007 19:31 schreef MUUS het volgende:
[..]
Met pindakaas?. En dat leek je een goed idee?
. Zo van: "Lekker, vlees met pindakaas!"
. Serieus?
.
Ja serieusquote:Op zaterdag 15 december 2007 19:31 schreef MUUS het volgende:
[..]
. Serieus?
.
Niet zo heel gek hoor. Denk pindasoep, pindasaus. Zit toch ook meestal de nodige pindakaas en het nodige vlees bij.quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:31 schreef MUUS het volgende:
. Serieus?
.
Nee, er moest op het laatst een eetlepel pindakaas bij. Maar daarvóór zat het eigenlijk al niet goed. Ik kreeg dat hangborstengevoel er gewoon niet bij. Terwijl ik nog wel een koolraap had geslacht voor deze pot, wat eigenlijk wel weer heel oer en houthakkerig en pollepelig is. Maar op de één of andere manier was dit het nietquote:Op zaterdag 15 december 2007 22:21 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Niet zo heel gek hoor. Denk pindasoep, pindasaus. Zit toch ook meestal de nodige pindakaas en het nodige vlees bij.
Hoewel een pan vol pindasaus met vlees mij ook wat te veel van het goede is.
Dat is waar ja!quote:Op maandag 17 december 2007 22:43 schreef ColdFeet het volgende:
Moet je aan DE vragen, die heeft vorige week verteld over haar visfricassee
Heb deze post nooit gezienquote:Op maandag 17 december 2007 23:01 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dat is waar ja!
DEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
JAAAAAAAAAAAAAAAA!quote:Op woensdag 16 januari 2008 06:54 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Heb deze post nooit gezien
Nog behoefte aan een recept??
Ik ben nu half en half in de keuken aan het prutsen aan een soeppie maar ik tik het straks/vanavond even over voor je ok?quote:
Die gaan we lekker morgen en vrijdag eten ivm werk, lekker makkelijkquote:Op donderdag 6 december 2007 08:36 schreef DarkElf het volgende:
Morgen eten we Boeuf Bourguinon. Vanavond gaat ie al een paar uur pruttelen en dan morgen weer verder zodat hij op zijn lekkerst is...
Het vlees staat nu in de koelkast onder een dikke laag Beaujolais met peper en ui... En daar blijft het dus een uur of 8/9 staan
Hier is het recept:
Ik laat het dus veel langer pruttelen omdat ik dat lekkerder vind. Vandaag een uurtje of drie en morgen ook en dan morgen avond lekker etenStokbrood erbij en een lekker glas rode wijn.
Echt super lekker!quote:Visfricassee
Dit is voor zes personen
Ingrediënten:
1 el olijfolie
2 fijngesneden sjalotjes
2 teentjes knoflook
8 geschrapte boswortels, in fijne reepjes
1 lage prei, in dunne reepjes
Halve courgette, in dunne reepjes
200 ml slagroom
50 ml witte wijn
200 gr gruyere, geraspt
600 gr kabeljauwfilet, in stukjes van 4 cm
6 plakjes bladerdeeg
1 losgeklopt ei
Bereiden:
De oven voorverwarmen op 200 graden.
Olijfolie verhitten en sjalotjes en knoflook glazig bakken. Wortel toevoegen en even meebakken. De prei toevoegen daarna de courgette en alles even bakken. Goed blijven roeren. De slagroom toevoegen en de wijn en alles 5 min zachtjes laten stoven. De knoflook verwijderen. De helft van de kaas erdoorheen roeren en op smaak brengen met verse peper en eventueel zout.
Mengsel verdelen over 6 ovenbestendige soepkommen.
De rauwe vis over de kommen verdelen en de rest van de kaas eroverheen strooien. Elk plakje bladerdeeg aan een kant met ei bestrijken en met de eikant op de soepkom plakken (dichtmaken dus). Daarna de bovenkant ook bestrijken met ei.
Alles de oven inschuiven en in 20 min goudbruin en gaar bakken.
Gentse waterzooi?quote:Op woensdag 16 januari 2008 15:10 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Ik heb ooit een keer in Gent een stoofpot gegeten.
Het was daar een specialiteit, met bier en rundvlees.
Als ik zoek op Gent's stoofpotje krijg ik echter alleen maar met lever. Dat zat er dus op zeker niet in. Iemand een idee hoe het wel zou moeten?
Was dat niet iets van carbonade?quote:Op woensdag 16 januari 2008 15:10 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Als ik zoek op Gent's stoofpotje krijg ik echter alleen maar met lever. Dat zat er dus op zeker niet in. Iemand een idee hoe het wel zou moeten?
Damz, dat is ook niet verkeerdquote:Op woensdag 16 januari 2008 15:22 schreef DarkElf het volgende:
Zoals beloofd:
[..]
Echt super lekker!
Dit zou het recept moeten zijn :quote:Op woensdag 16 januari 2008 15:10 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Heb deze zaterdag gemaakt, en echt, deze is echt heel lekker! Had deze al bij een kennis gegeten, en vroeg me al af wat het recept was.. Dus bedankt!quote:Op woensdag 16 januari 2008 15:22 schreef DarkElf het volgende:
Zoals beloofd:
[..]
Echt super lekker!
?? vlgs. mij is dat Indische vleesch ook allemaal gestoofd......so surprise mequote:Op donderdag 17 januari 2008 08:46 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Damz, dat is ook niet verkeerd![]()
Vriendlief is niet van de stoofpotten![]()
![]()
Maar misschien vindt hij dit wel helemaal lekker aangezien hij een enorme visliefhebber is
quote:Coq au vin (4 personen)
Benodigdheden:
- +- 1400 gram aan kip (heel of delen)
- versgemalen peper
- 1 winterwortel of 150 gram worteltjes
- 6 sjalotjes
- 2 teentjes knoflook
- 250 gram champignons
- 2 eetl. zonnebloemolie of arachideolie
- 200 gram magere gerookte spekblokjes
- 25 gram boter
- zout
- 40 gram bloem
- 5 dl. rode wijn (bv. Bourgogne)
- 1 pot vogelfond (ca. 4 dl.)
- 2 laurierblaadjes
- 1 eetl. gehakte tijm (vers of diepvries)
- 2 eetl. gehakte peterselie (vers of diepvries)
Bereiding:
(de hele kip in stukken knippen) Als je delen hebt: peper erover strooien.
Wortels (of winterpeen) schrappen en in plakjes snijden. Sjalotjes pellen en in vieren snijden. Knoflook pellen en fijn snijden. In hete olie de sjalotjes, de knoflook, de spekblokjes en de wortel een paar minuten zacht bakken.
Mengsel uit de pan scheppen en de boter bij het overgebleven bakvet voegen. Daar de kip in 10 min. rondom goudbruin bakken. Daarna de kip uit de pan scheppen en zout erover strooien.
De bloem door het achtergebleven braadvet roeren en de wijn langzaam toevoegen (goed roeren!!) . Aan de kook brengen met de fond, de laurierblaadjes, tijm en de peterselie. De kip erij leggen en afgedekt laten stoven voor teminste 45 min. ( ik deed anderhalf uur, de kip gleed zowat van haar botjes toen)... Pas de laatste 15 min de (schoongeborstelde) champignons toevoegen en meteen de laurierblaadjes verwijderen.
Klaar!
Serveren met brood, of een salade en wat aardappels.
.
Bij de toko kun je ze toch wel halen? in diverse uitvoeringen, net als mungbonen etc...quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:21 schreef ColdFeet het volgende:
Ik had een paar pakken meegenomen uit Frankrijk. In NL moet je ervoor naar een delicatessenwinkel of een natuurwinkel, denk ik.
t Was lekker!
Ja hoor, in allerlei soorten en maten. Maar geen Puy- of Berrylinzen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 09:21 schreef cul_non_kul het volgende:
[..]
Bij de toko kun je ze toch wel halen? in diverse uitvoeringen, net als mungbonen etc...
quote:Op woensdag 23 januari 2008 14:40 schreef Bluezz het volgende:
Dus linzen voor in je ogen
Ik wil ook iets met linzen gaan maken
Kan het misschien ook op een vlamverdeler gebruikt worden dat apparaat, net als een tajine?quote:Op woensdag 23 januari 2008 17:22 schreef The_Tankgirl het volgende:
Hallo iedereen,
Nu heb ik een römertopf kookboek, en een römertopf...
Maar deze past niet in mijn combi-magnetron (en ik heb helaas geen gasoven).
Is er een maat die qua hoogte in mijn combi-magnetron zou passen? Qua breedte en lengte past hij perfect namelijk! Iemand hier ervaring mee?
Bedankt voor het receptquote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:35 schreef mgerben het volgende:
In onze kolonie in de Oost kunnen ze ook lekker stoven.
Rundvlees 500g per zakje boemboe
zakje boemboe Rendang van de toko of Conimex (1 zakje per 500g vlees)
citroengrasje, citroenblaadje (optioneel)
en het leuke: Kokosmelk, dus geen bier en wijn enzo.
De kokosmelk moet indampen; dat is de truuk van het recept.
Om te voorkomen dat tijdens het indampen ook alle aroma's verdwijnen gebruikt mijn vrouw een kleine variatie:
Eerst de kokosmelk (ongeveer 400ml (1 blikje) per 500 gram vlees) op een hoog vuur in laten dampen.
Vlees met de boemboe rendang inwrijven.
In de ingedampte kokosmelk doen, citroengras+blad er ook bij.
en dat laten sudderen totdat er olie boven komt drijven - dan is echt al het vocht eruit.
Het mag gerust 2-3 uur duren!
Grote truuk: Het bindweefsel in het sudder-rundvlees trekt samen bij hoge temperatuur (boven de 90C - als het kookt dus). Hierdoor wordt het vocht uit het vlees geperst (daarom kan een lap vlees soms zo schaamteloos krimpen en taai worden). Om het allemaal waanzinnig zacht te maken haal je de pan van het vuur en voeg je wat vocht (200ml) toe: bouillon, of ananassap uit een pak en niet vers.
Als het afkoelt (door het van het vuur halen en het koude vocht) zet het bindweefsel weer uit en zuigt het vocht (+kokosmelk) in zich.
Eten met een rietje
Nou inderdaad!quote:Op vrijdag 25 januari 2008 06:54 schreef Isegrim het volgende:
Jij hebt het recept gekregen op je trouwdag en nu geef je dat supergeheime recept zomaar weg?
Haha toevallig, ik maak 'm vaak bijna hetzelfde, zonder geheim recept.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 00:46 schreef Clio het volgende:
Klinktquote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:35 schreef mgerben het volgende:
De kokosmelk moet indampen; dat is de truuk van het recept.
Om te voorkomen dat tijdens het indampen ook alle aroma's verdwijnen gebruikt mijn vrouw een kleine variatie:
Eerst de kokosmelk (ongeveer 400ml (1 blikje) per 500 gram vlees) op een hoog vuur in laten dampen.
Vlees met de boemboe rendang inwrijven.
In de ingedampte kokosmelk doen, citroengras+blad er ook bij.
en dat laten sudderen totdat er olie boven komt drijven - dan is echt al het vocht eruit.
Het mag gerust 2-3 uur duren!
Grote truuk: Het bindweefsel in het sudder-rundvlees trekt samen bij hoge temperatuur (boven de 90C - als het kookt dus). Hierdoor wordt het vocht uit het vlees geperst (daarom kan een lap vlees soms zo schaamteloos krimpen en taai worden). Om het allemaal waanzinnig zacht te maken haal je de pan van het vuur en voeg je wat vocht (200ml) toe: bouillon, of ananassap uit een pak en niet vers.
Als het afkoelt (door het van het vuur halen en het koude vocht) zet het bindweefsel weer uit en zuigt het vocht (+kokosmelk) in zich.
Eten met een rietje
Nu voel ik me als echte halve Indo geroepen om een recept te posten zonder boemboe. Het is wel veel meer werk zonder kant en klare kruidenpasta, maar wel veel lekkerder zo imoquote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:35 schreef mgerben het volgende:
Lijkt mij inderdaad ook niet verkeerd om eens te proberen. Ik zou dat zelf met lamsnek of lamsschouder (lamsbout) doen.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 00:56 schreef ColdFeet het volgende:
Ik ga t eens proberen! Wat voor lamsvlees gebruik je eigenlijk om te sudderen?
Hmm, heb ik ook wel eens last van! Kan ook aan de kwaliteit van je vlees liggen. Ik probeer altijd rundvlees uit te zoeken wat fijn geaderd is met wat vet, maar niet al te doorregen (want ik hou niet van 'flubbers' bah).quote:Op woensdag 20 februari 2008 14:59 schreef Gripper het volgende:
De laatste keer dat ik stoofde was mn vlees zowaar een klein beetje taai. En dat ondanks stoven in ruim voldoende wijn en vleesfond, 5 uur lang, en met een nachtje rust om de zaak te laten afkoelen. Zou het kunnen dat de temperatuur te hoog was, en dat het vlees daardoor is (taai) gekookt inplaatsvan gestoofd?
Dit weekend maak ik weer een stoofje voor een paar vrienden, en dan moet het natuurlijk wel botermals zijn. Iemand de ultieme malsheidstip?
Ohja, de vleesssoort is dan natuurlijk wel handig om te vermelden: riblapjes, eerst even snel aangebraden, en daarna pas stoven.
Nou je het zegt, iets zuurs moet er wel bij. Meestal doe ik er een paar zilveruitjes bij, maar die bewuste keer waren de zilveruitjes op (en was het zondagmiddag en de winkels dicht)quote:Op woensdag 20 februari 2008 15:04 schreef Tezz het volgende:
[..]
Hmm, heb ik ook wel eens last van! Kan ook aan de kwaliteit van je vlees liggen. Ik probeer altijd rundvlees uit te zoeken wat fijn geaderd is met wat vet, maar niet al te doorregen (want ik hou niet van 'flubbers' bah).
Een tip: doe tijdens het stoven ook een kiwi in stukjes in de pan. Door het zuur uit de kiwi wordt je vlees (schijnbaar) malser en je proeft er verder niets van.
M'n oma doet altijd wat azijn bij het draadjesvlees, schijnt ook te werken.quote:Op woensdag 20 februari 2008 15:40 schreef Gripper het volgende:
[..]
Nou je het zegt, iets zuurs moet er wel bij. Meestal doe ik er een paar zilveruitjes bij, maar die bewuste keer waren de zilveruitjes op (en was het zondagmiddag en de winkels dicht)
Ik moet je even verbeteren/aanvullen; als je al stooft met rode wijn oid zit daar al heel veel zuur in, dan heeft de kiwi geen invloed meer. De kiwi staat inderdaad bekend om het malser maken van vlees, maar dat komt niet door het zuur in de kiwi. Het is een stofje dat in de kiwi zit (een enzym, protease) dat knipt de eiwitten in het vlees aan stukken en maakt het vlees daardoor malser (iets soortgelijks zit in een papaya). Als je de kiwi verhit dan maak je het enzym kapot (gebeurd al bij temperaturen boven de 60 graden) en dan werkt het niet meer. Dus als je echt kiwi wil gebruiken om je vlees malser te maken moet je het in een marinade stoppen & daar het vlees mee insmeren.quote:Op woensdag 20 februari 2008 15:04 schreef Tezz het volgende:
[..]
Hmm, heb ik ook wel eens last van! Kan ook aan de kwaliteit van je vlees liggen. Ik probeer altijd rundvlees uit te zoeken wat fijn geaderd is met wat vet, maar niet al te doorregen (want ik hou niet van 'flubbers' bah).
Een tip: doe tijdens het stoven ook een kiwi in stukjes in de pan. Door het zuur uit de kiwi wordt je vlees (schijnbaar) malser en je proeft er verder niets van.
Biologie 101: Protease is toch ook de enzym die de genetische huishouding reguleert? Dus DNA en tRNA knipt en plakt enzo?quote:Op woensdag 20 februari 2008 21:47 schreef -Banaan- het volgende:
[..]
Ik moet je even verbeteren/aanvullen; als je al stooft met rode wijn oid zit daar al heel veel zuur in, dan heeft de kiwi geen invloed meer. De kiwi staat inderdaad bekend om het malser maken van vlees, maar dat komt niet door het zuur in de kiwi. Het is een stofje dat in de kiwi zit (een enzym, protease) dat knipt de eiwitten in het vlees aan stukken en maakt het vlees daardoor malser (iets soortgelijks zit in een papaya). Als je de kiwi verhit dan maak je het enzym kapot (gebeurd al bij temperaturen boven de 60 graden) en dan werkt het niet meer. Dus als je echt kiwi wil gebruiken om je vlees malser te maken moet je het in een marinade stoppen & daar het vlees mee insmeren.![]()
![]()
Eeeh, volgens mij knipt protease alleen maar eiwitten. Ligase wordt gebruikt om DNA aan elkaar te plakken, wat er gebruikt wordt om m-RNA te knippen weet ik niet zo uit m'n hoofd. En tRNA wordt als het af is niet geknipt/geplakt. Maar dat is genoeg moleculaire geneticaquote:Op woensdag 20 februari 2008 22:54 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Biologie 101: Protease is toch ook de enzym die de genetische huishouding reguleert? Dus DNA en tRNA knipt en plakt enzo?
ik vind tomaten vies.quote:Op maandag 25 februari 2008 14:28 schreef -Banaan- het volgende:
[..]
Eeeh, volgens mij knipt protease alleen maar eiwitten. Ligase wordt gebruikt om DNA aan elkaar te plakken, wat er gebruikt wordt om m-RNA te knippen weet ik niet zo uit m'n hoofd. En tRNA wordt als het af is niet geknipt/geplakt. Maar dat is genoeg moleculaire genetica
Wat wel leuk is om te weten dat DNA/RNA een volle smaak geven, en bij bijvoorbeeld tomaten zit het meeste van die nucleotiden in de zaadlijsten, dus die moet je er ook bij doen.
Dan is het straks weer tijd voor deze Zomerstoofpotjesquote:Op maandag 25 februari 2008 16:39 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Langzamerhand is het stoofpotten seizoen voorbij vind ik, stoofpotten horen als het koud is!
Hier ook, vorig weekend een heel grote pan stoof gemaakt, na 2 dagen kliekjes was het nog niet op. De rest maar ingevroren en bij mn ouders afgeleverd, kunnen zij er nog lekker van eten. En mams was blij: " toen je net op jezelf woonde brachten we jou restjes, en nu kom je ze bij ons brengen.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 19:00 schreef PdeHoog het volgende:
Afgelopen weekend nog Boeuf Bourguignon gemaakt hoor![]()
Drie dagen van gegeten. Heerlijk
maar na dag drie hoef ik ff niet meer
Maak alleen wel wat meer 'bechamel'-saus en pas op met het pepertje op de pompoen.quote:Lasagna met stoofvlees
Bereidingstijd: langer dan 2 uur
Aantal personen: 6
Gang: Hoofdgerecht
Keuken: Italiaans
Smaak: Hartig
Techniek: Bakken in oven
Soort gerecht: Hoofdgerecht
Hulpmiddelen: Oven, grote pan om te stoven en diepe ovenschaal
Omschrijving
Dit is de lekkerste lasagna die ik ooit heb gemaakt en gegeten, naar een recept van Jamie Oliver!
Ingrediënten
200 gr Pancetta (of bacon) in kleine stukjes
200 gr spek in dobbelsteentjes
500 gr stoofvlees in stukjes
theelepel kaneel
1 winterpeen in kleine blokjes
2 teentjes geperste knoflook
1 grote ui gesnipperd
2 laurierblaadjes
2 blikken tomaat (400 gr per blik)
1 glas rode wijn of water
1 handvol Italiaanse kruiden (tijm, rozemarijn, salie) fijn gesneden
1 rode peper (met of zonder zaadjes) fijngesneden
1 theelepel gedroogde koriander
1 pompoen in stukken en zonder schil en ontdaan van pitjes
250 ml creme fraiche
1 handvol geraspte Parmezaanse kaas
een paar zoute ansjovisjes uit blik fijngesneden
1 bolletje buffel mozzarella in plakken
olijfolie
Lasagnabladen (kant-en-klaar pak)
TIP: pompoen is niet altijd overal verkrijgbaar, je kunt het weglaten of vervangen voor een andere stevige groente
Voorbereiding
Zet de oven aan op 180 graden om voor te verwarmen. Ondertussen kun je alle ingredienten zoals hierboven omschreven klaarzetten.
Bereidingswijze
Wrijf de stukken pompoen in met olijfolie, het pepertje en de koriander en breng ze op smaak met peper en zout. Leg alles op een bakplaat (denk aan bakpapier) en laat ze in de oven zacht worden in ongeveer een half uur. Afhankelijk van je oven duurt het korter of langer, prik af en toe met een sateprikker om te voelen of ze al zacht zijn. Zodra ze klaar zijn haal je ze uit de oven en leg je ze apart.
Terwijl de pompoen in de oven ligt begin je aan de saus. Bak in een braadpan de Pancetta (bacon) en de kaneel in een beetje olijfolie tot het lichtbruin is. Nu doe je de knoflook, wortel, ui en kruiden erbij. Roer dit goed door en voeg vervolgens het spek en het stoofvlees toe. Bak dit een paar minuten mee. Nu blus je het af met de rode wijn en voeg je de blikken tomaat en de laurierblaadjes toe. Roer alles een laatste keer goed door, zet het vuur laag en doe de deksel op de pan. Vervolgens kun je alles ongeveer 1 tot 1,5 uur laten stoven tot het vlees gaar en zacht is. Om de saus dikker te maken kun je op een gegeven moment de deksel van de pan halen. Dit is een kwestie van af en toe doorroeren en kijken wat de saus doet.
In de meeste lasagnas gebruik je een bechamel saus, deze maak je ook in Jamie-style. Doe in een kom de creme fraiche en voeg hier de Parmezaanse kaas en de fijn gesneden ansjovis aan toe. Breng het op smaak met peper en roer het goed door. Als het te dik is kun je eventueel een beetje water toevoegen.
Als alles klaar kun je de ovenschaal gaan vullen. Begin met een bodem van lasagnabladen, vervolgens een laag 'rode' saus, een paar plakken pompoen, een paar lepels 'witte' saus en een paar plakken mozzarella, dit herhaal je tot alles op is en je eindigt met een laag witte saus. Nu gaat de schaal de oven in voor ongeveer 30 tot 45 minuten. Als de lasagnabladen zacht zijn is het klaar.
Serveertips
Het is een heel erg machtig gerecht dus denk aan de porties die je opschept. Meestal eten wij dit met een frisse rucola salade die we slechts wat op smaak brengen met lekkere olijfolie, peper en zout.
Bron:
Jamie Oliver
Is goed, zal ook wel een foto maken als het klaar isquote:Op dinsdag 29 april 2008 17:53 schreef Duderinnetje het volgende:
Het is altijd wel ergens winter, dus het is altijd tijd voorstoofpot!
![]()
Leuk om een varkensstooofje te lezen Sylvana! Vertel je nog even hoe het is geworden?
Ik ben benieuwd!quote:Op dinsdag 29 april 2008 17:59 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Is goed, zal ook wel een foto maken als het klaar isMn vriend is alleen later thuis dan verwacht, dus moet nog even geduld hebben.
Ja, moest eigenlijk bier doorheen, maar daar hou ik niet van, dus gewoon met water gestoofd. En door al die tomaten werd het dus gewoon een tomatensausjequote:Op dinsdag 29 april 2008 20:30 schreef Duderinnetje het volgende:
Heerlijk stoofprutje hoor!![]()
Had je het gewoon in water gestoofd?
had je dat recept al gepost?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 18:56 schreef beelz het volgende:
Ik heb vorige week weer mijn Ierse stoofpot gemaakt. Toch vreemd dat je met een stoofpot voor 2 personen net niet genoeg hebt aan een kilo vlees
Mijn vriendin is niet zo'n grote eter maar die Ierse stoofpot eet ze bijna de pan bij op
Nog niet, zal hem morgen eens overtypen en postenquote:
quote:R U N D E R S U C A D E
met een salade van tomaat, rode ui en basilicum
R E C E P T U U R
Voor 8 personen
B e n o d i g d h e d e n
Voor de jus
2 kg kalfsbotten
1 kg ossestaart
1 winterwortel
1 ui
2 prei
5 tenen knoflook
5 takjes thijm
2 takjes rozemarijn
2 el tomatenpuree
1 blikje gepelde tomaten
2 kruidnagels
1 liter rode wijn
Doe de botten in een grote pan en vul deze af met koud water. Laat dit koken
en schep vervolgens het vuil van de bovenkant met een soeplepel of een schuimspaan.
Hierna de grof gesneden groenten, (bouquet) kruiden, tomatenpuree en gepelde
tomaten erop doen. Het geheel vervolgens een dag laten trekken en fijn zeven.
Voor een snelle jus kunt u gebruikmaken van een goede kalfsfond.
Het vlees
4 stuks à 175 gr. rundersucade
Bestrooi de sucade met peper en zout en bak om en om. Leg het vlees in de jus
en laat het op een laag vuur gaar sudderen. Voor de saus kunt u het suddervocht gebruiken,
maar een gedeelte van de jus inkoken met extra rode wijn en een beetje rode port kan ook.
Voor de salade
1 kg rode ui
1 kg tomaat
1 bos basilicum
peper
zout
2 dl. olijf olie
1 teen knoflook
Maak de rode ui schoon en snijd deze in halve ringen. Doe de olijfolie in een pan en leg hierin de
uiringen en de fijn gesneden knoflook. Laat dit langzaam garen op een laag vuur onder af en toe
roeren. Als de uien gaar zijn deze van het vuur halen en laten afkoelen. Verdeel de tomaten in vier partjes
en snijd ervan over de breedte dunne plakjes. Haal de blaadjes basilicum van de steeltjes en snijd
deze in fijne reepjes of pluk de blaadjes in grove stukken. Meng de afgekoelde ui met de rest en breng het
geheel op smaak met peper en zout.
ik zou het toch eens met bier proberen hoor. Door het kookproces proef je het bier eigenlijk niet meer (tenminste, de typische biersmaak verdwijnt), maar alles wordt er wel malser en smaakvoller door.quote:Op dinsdag 29 april 2008 20:36 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ja, moest eigenlijk bier doorheen, maar daar hou ik niet van, dus gewoon met water gestoofd. En door al die tomaten werd het dus gewoon een tomatensausje
Duderinnetje, ik heb dit vandaag gemaakt. Er was visite en ik ben echt een slechte kok maar dit was goed. Het was hier de perfecte combinatie tussen ik-kan-niet-koken en ik-lust-niks en het-moet-er-wel-oke-uitzien en eten-met-grote-mensen-en-drie-kinderen. Het was lekker en het zag er ingewikkeld uit. Bedankt!quote:Op donderdag 17 april 2008 20:03 schreef Duderinnetje het volgende:
Ja het is een hele kick, maar ik doe niet aan stoofpottenzomerstop en bovendien heb ik gewoon iets heel lekkers ontdekt. De perfecte symbiose tussen Kaaskop en Spaghettivreter, tussen Stoof en Pasta:
[..]
Maak alleen wel wat meer 'bechamel'-saus en pas op met het pepertje op de pompoen.
Fijn om te horen!quote:Op zondag 7 september 2008 23:17 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Duderinnetje, ik heb dit vandaag gemaakt. Er was visite en ik ben echt een slechte kok maar dit was goed. Het was hier de perfecte combinatie tussen ik-kan-niet-koken en ik-lust-niks en het-moet-er-wel-oke-uitzien en eten-met-grote-mensen-en-drie-kinderen. Het was lekker en het zag er ingewikkeld uit. Bedankt!
Ik zou iets héél lichts doen. Misschien wel de traditionele ham met meloen (kun je ophippen natuurlijk door er leuke bolletjes van te maken van verschillende soorten meloen), of een heel licht fris soepje van komkommer of zoiets.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 21:46 schreef Aventura het volgende:
Ik ga volgende week voor 6 man boeuf bourguignon maken. Bijgerechten zijn brood, rode kool en stoofperen, maar ik wil ook nog een voorgerecht geven. Ik heb echter geen idee at er nou goed bij past. Suggesties anyone?
Thanks voor de ideetjes. Ik ga het inderdaad dan in de licht-frisse hoek zoeken. Het venkelsoepje van ColdFeet lijkt me ook een prima idee.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 21:51 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik zou iets héél lichts doen. Misschien wel de traditionele ham met meloen (kun je ophippen natuurlijk door er leuke bolletjes van te maken van verschillende soorten meloen), of een heel licht fris soepje van komkommer of zoiets.
Ik lust geen aubergine, maar dit ziet er inderdaad goed uit!quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:04 schreef Tezz het volgende:
Vorige week een stoofpotje met magere runderlappen en aubergine gemaakt. Het was heerlijk!
quote:Arabische lamssoep | Print | E-mail
Menugang: Voorgerecht
Keuken: -
Soort: Vlees
Type: Groente
Bron: Allerhande 1-2007
Kenmerken:
Ingrediënten3 eetlepels olijfolie
2 uien, fijngesneden
2 teentjes knoflook, fijngesneden
300 g lamsstooflapjes, in blokjes
1 blikje tomatenpuree (70 g)
100 g gedroogde abrikozen, in dunne reepjes
1 envelopje saffraan
1 blikje tomatenblokjes (400 g)
1 zakje koriander (15 g), fijngesneden
BereidingVerhit de olie in een grote soeppan en fruit hierin de ui en knoflook glazi.
Voeg het lamsvlees toe en bak het middelhoog vuur lichtbruin.
Schep de tomatenpuree, abrikozen, 2 theelepels zout, saffraan en tomatenblokjes erbij en voeg 1½ l water toe.
Breng het geheel aan de kook en laat het 1 tot 1½ uur op laag vuur doorkooken.
Breng de soep op smaak met zout en peper.
Bestrooi voor het serveren met verse koriander.
Hmm, hoe moiet je dat nu omschrijven? Zo in een stoofpotje wordt de aubergine echt boterzacht. De schil heeft nog een beetje bite, maar het vruchtvlees heeft een structuur (na 2 uur stoven) dat nog het meest lijkt op een overrijpe banaan. De smaak is een beetje vlak, licht nootachtig. Ik vind aubergine pas lekker na toevoeging van allerlei kruiden en specerijen. Ik grill ook wel eens (gewoon plakjes), maar dan vind ik het niet zo lekker (een beetje flauw zelfs).quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:37 schreef Sylvana het volgende:
Waar smaakt aubergine eigenlijk naar? Kom het vaak tegen in recepten, maar heb het nog nooit gehad. En vind het ook zonde om wat te gaan maken met aubergine en dat ik het dan totaal niet vind smaken.
quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:35 schreef Innocence het volgende:
[..]
Ik lust geen aubergine, maar dit ziet er inderdaad goed uit!
Heb hier twee flinke stukken lamsvlees, maar ben m'n recept voor marokkaanse lamsstoof/soep kwijt![]()
Snap echt niet waar het gebleven is en kan op internet niets soortgelijks vinden.
Weet precies hoe het eruit ziet, maar niet meer wat erin ging.
[edit] Found it!
Om onduidelijke redenen staat het niet online op ah.nl.
[..]Bedoel je deze:
http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?id=493204
quote:Is dit 'm? Mijn zusje heeft dit recept gemaakt en het was een enorm succes!
Ingrediënten
* 8 eetlepels olie
* 1 kg lamsmedaillons
* 2 grote uien, in halve ringen
* 1 theelepel komijn (djinten), poeder
* 1/2 theelepel gemberpoeder (djahé)
* 1/2 envelopje saffraan
* 1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)
* 1/2 theelepel kaneelpoeder
* 200 g gedroogde pruimen zonder pit
* 100 g gedroogde abrikozen
* 200 g groene olijven zonder pit
* 4 eetlepels suiker
Bereiden
Verhit de olie in een braadpan en bak het vlees rondom bruin. Bak de ui mee tot hij glazig ziet. Roer komijn, gember, saffraan, koriander en een mespunt kaneel erdoor en schenk er kokend water op tot het vlees ruim bedekt is (ca. 400 ml). Voeg zout en (versgemalen) peper naar smaak toe. Breng aan de kook en laat met de deksel op de pan 1 uur stoven. Kook de pruimen, abrikozen en olijven in een andere pan met de suiker en 300 ml water en 1 mespunt kaneel 10 minuten op middelhoog vuur. Giet zoveel vocht af dat het fruit nog half onder staat. Vul aan met het kookvocht van het vlees tot het weer onder staat en laat het 15 minuten zacht koken. Controleer na een uur met een vork of het vlees gaar is, laat het anders nog eens 30-45 minuten stoven. Zorg dat het vocht het vlees deels onbedekt laat, zodat het kan bruinen. Serveer het vlees in het midden, de pruimen en olijven eroverheen. Lekker met gekookte eieren in partjes en geroosterd sesamzaad. Serveer er couscous bij.
Waarom gooi je komijn en gember bij een verder niet-Oosterse stoofpot..?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 19:53 schreef uniekhoorn het volgende:
Morgen ga ik een stoofpot maken alleen twijfel ik tussen rode wijn of donker bier...
Zelf ben ik een bierdrinker, geen wijndrinker maar hoe maakt dit het uit in een stoofpot??
Zelf ga ik erin doen:
riblappen
tijm, kruidnagel, laurier en jeneverbes, beetje komijn en djahe
knoflook
tomatenpuree
zilverui
uien
wortelen
Wat te doen, met wijn of bier??
Maak er dan eens een volledig volgens Indisch recept, da's nog veel lekkerderquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 23:42 schreef Cici het volgende:
Waarom niet?
Als het lekker is, dan maakt het toch geen ene mallemoer uit?
Dan wordt het weer een heel andere maaltijd. Ik kan me wel voorstellen dat een klein beetje net even dat smaakje geeft dat je hebben wilt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 00:14 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Maak er dan eens een volledig volgens Indisch recept, da's nog veel lekkerder
Misschien...quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:44 schreef MinderMutsig het volgende:
Dan wordt het weer een heel andere maaltijd. Ik kan me wel voorstellen dat een klein beetje net even dat smaakje geeft dat je hebben wilt.
Ik heb pasgeleden nog een stoofpot verneukt omdat het vuur steeds uit ging (waarschijnlijk omdat de dop niet goed zat of zo) en ik geen idee had hoe lang die stoofpot nou had gesudderd. Het resultaat was een droge smakeloze stoofquote:Stoofpotjes
Ik hou d'r van.
![]()
Morgen ga ik weer iets in elkaar frutten.
Beetje late reactie (quote:Op woensdag 29 november 2006 20:10 schreef NoSigar het volgende:
Ik maak trouwens graag stoofpotten, maar een ding gaat bijna altijd fout of klopt niet zoals het geadverteerd wordt.
Een paar leuke stukken sucadevlees doorregen met randjes vet worden bij mij altijd lekker gestoofde stukjes sucadevlees met gladde stukjes lillend vet en dus op moeilijk gedoe tijdens het eten aangezien niemand die troep op wil eten .
Ik kan het er voor het opdienen niet vanaf snijden want het is onbegonnen werk om al die verkleurde hete stukken vlees uit de pan te vissen en de zoeken naar de vet stukjes.
Nou hoor ik wel eens dat het vet zou oplossen, nu , mooi niet dus. Wel moet je het eraan laten zitten voor de smaak en de malsheid, dus dat is ook geen optie.
Heeft iemand tips
Oei, dat klinkt lekker!!quote:Op zondag 26 oktober 2008 22:04 schreef MinderMutsig het volgende:
Ook lekker is het 'Marokkaanse' stoofpotje dat ik afgelopen week heb gemaakt. Al was ik niet zo dol op de abrikozen.
Gedroogde abrikozen wellen in witte wijn. Borstlappen in stukjes snijden en kruiden met o.a. gemalen komijn, gemalen korianderzaad, peper, zout en gemberpoeder, olijfolie in de tajine verhitten en het vlees aanbraden. Eetlepel bloem toevoegen en goed omscheppen. Grof gesneden ui en paprika toevoegen en even meebakken, stukken tomaat erbij doen. Blussen met witte wijn. Warme bouillon toevoegen en laten pruttelen.
Na ongeveer 2,5 uur de gewelde en in stukjes gesneden abrikozen en een uitgelekte kikkererwten toevoegen. Nog 15 min. laten pruttelen en klaar.
Serveren met couscous.
Dat recept staat op mijn lijstje voor zaterdag. Leuk om te lezen dat het beviel!quote:Op maandag 27 oktober 2008 16:14 schreef Gripper het volgende:
Dit weekend een stoofpotje gemaakt waarvoor een recept in de Allerhande stond: stoof met bastognekoeken! Normaal gooi ik vaak een plak ontbijtkoek erin op t eind, voor het zoetje en om de saus een beetje te binden. Nu gingen er dus bastognekoeken in, en ondanks wat aanvakelijke scepsis was dat superlekker!
Sucadelapjes, laurier &kruidnagel, ui, knof, 2 flesjes Val dieu Dubbel (belgisch donker bier), pot vleesfond, en op het laatst een bakje champignons waren de andere ingredienten.
Gewoon bij het begin beginnen.quote:Op maandag 27 oktober 2008 20:53 schreef Duderinnetje het volgende:
Ja jongens, ik kan zo langzamerhand niet meer kiezen welke stoof ik het eerst ga maken.
Jullie posten te veel lekkere stoofpotten!quote:Op maandag 27 oktober 2008 21:31 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Gewoon bij het begin beginnen.
Geef ze allemaal een nummer en laat iemand een nummertje trekkenquote:Op maandag 27 oktober 2008 23:58 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Jullie posten te veel lekkere stoofpotten!
En ik wil toch echt eens een andere maken dan mijn eigen vertrouwde recept. Maarja, welke mot ik kiezen.
Dan verzin je zelf iets! Zoek uit al die recepten de onderdelen die je lekker lijken en fruts die samen tot een nieuw recept.quote:Op maandag 27 oktober 2008 23:58 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Jullie posten te veel lekkere stoofpotten!
En ik wil toch echt eens een andere maken dan mijn eigen vertrouwde recept. Maarja, welke mot ik kiezen.
Heb het recept nu ook gevonden. Eens kijken of ik dat donderdag kan makenquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:42 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik moet zeggen dat die jachtschotel uit de Allerhande wel een van de lekkerste is die ik ooit gehad heb. Dat kan natuurlijk ook aan de kookkunst van mijn moeder liggen, maar volgens mij heeft ze wel gewoon het recept gevolgd.
Desnoods doe je het zonder de appel en aardappelpuree, het vlees zelf was al heerlijk. Met frietjes ofzo.
Zo goed als alles is te halen bij de tokoquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:31 schreef Smallish het volgende:
Mindermutsig, waar haal jij gerookt paprikapoeder? Ik kom dat wel vaker tegen in recepten, maar bij mijn Appie zie ik het in ieder geval niet. Toko ofzo?
Ik ben d'r dol op.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:31 schreef Smallish het volgende:
Mindermutsig, waar haal jij gerookt paprikapoeder? Ik kom dat wel vaker tegen in recepten, maar bij mijn Appie zie ik het in ieder geval niet. Toko ofzo?
Woei!quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:42 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik moet zeggen dat die jachtschotel uit de Allerhande wel een van de lekkerste is die ik ooit gehad heb. Dat kan natuurlijk ook aan de kookkunst van mijn moeder liggen, maar volgens mij heeft ze wel gewoon het recept gevolgd.
Desnoods doe je het zonder de appel en aardappelpuree, het vlees zelf was al heerlijk. Met frietjes ofzo.
Hoe maak jij puree dan?quote:Op zaterdag 1 november 2008 22:58 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik heb hem zelf ook gemaakt deze week. Zelfs mijn vriend vond het stoofvlees erg goed gelukt en hij houdt niet zo van stoofvlees, dus dat wil wat zeggenMaar ik denk dat ik het een volgende keer zonder aardappelpuree doe. Ik weet niet of het aan mijn kookkunst lag of aan het feit dat ik aardappelpuree uit pakjes en zakjes gewend ben en dat gewoon veel lekkerder vind (screw me
) maar de aardappelpuree was niet echt lekker.
Ik heb de puree gemaakt zoals hij in de allerhande stond. Hierquote:Op zaterdag 1 november 2008 22:58 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik heb hem zelf ook gemaakt deze week. Zelfs mijn vriend vond het stoofvlees erg goed gelukt en hij houdt niet zo van stoofvlees, dus dat wil wat zeggenMaar ik denk dat ik het een volgende keer zonder aardappelpuree doe. Ik weet niet of het aan mijn kookkunst lag of aan het feit dat ik aardappelpuree uit pakjes en zakjes gewend ben en dat gewoon veel lekkerder vind (screw me
) maar de aardappelpuree was niet echt lekker.
Ik heb hem gemaakt zoals hij in het recept stond. Of nou ja, ik had er ook wat kaneel bij gegooid, omdat dat me leuk leek bij de appels (en ook nog wat op de appels zelfquote:Op zaterdag 1 november 2008 23:08 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik heb de puree gemaakt zoals hij in de allerhande stond. Hier
Met op het laatst 2 eieren erdoor? Dat vind ik eng.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:08 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik heb de puree gemaakt zoals hij in de allerhande stond. Hier
Eentje heb ik gedaan het het was heerlijke puree, zeker in combinatie met die schotel (je eet de puree hier niet apart). Echt prima en heel makkelijk te maken.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:12 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Met op het laatst 2 eieren erdoor? Dat vind ik eng.![]()
Een lepel crème fraîche maakt hem ook smeuïger. En natuurlijk niet stampen maar een aardappelknijper gebruiken.
Misschien hou je gewoon niet van puree?quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:12 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik heb hem gemaakt zoals hij in het recept stond. Of nou ja, ik had er ook wat kaneel bij gegooid, omdat dat me leuk leek bij de appels (en ook nog wat op de appels zelf). Qua structuur was hij deze keer ook wel een stuk beter dan de vorige keren dat ik zelf aardappelpuree heb gemaakt, maar ik vond hem gewoon nog steeds niet lekker
Wat ik deze keer was vergeten is om er een vrachtlading zout overheen te gooien, maar dan krijg ik hem nog niet zo lekker smeuïg en zoutig als
voorverpakte aardappelpuree
Zelfgemaakte aardappelpuree in restaurants vind ik niet veel beter dan de mijne overigens.
Ja, maar volgens mij voegde dat wel iets toequote:Op zaterdag 1 november 2008 23:12 schreef MinderMutsig het volgende:
Met op het laatst 2 eieren erdoor? Dat vind ik eng.
Bedankt voor de tipsquote:Een lepel crème fraîche maakt hem ook smeuïger. En natuurlijk niet stampen maar een aardappelknijper gebruiken.![]()
Kaneel in de aardappelpuree?quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:12 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik heb hem gemaakt zoals hij in het recept stond. Of nou ja, ik had er ook wat kaneel bij gegooid, omdat dat me leuk leek bij de appels (en ook nog wat op de appels zelf). Qua structuur was hij deze keer ook wel een stuk beter dan de vorige keren dat ik zelf aardappelpuree heb gemaakt, maar ik vond hem gewoon nog steeds niet lekker
Wat ik deze keer was vergeten is om er een vrachtlading zout overheen te gooien, maar dan krijg ik hem nog niet zo lekker smeuïg en zoutig als
voorverpakte aardappelpuree
Zelfgemaakte aardappelpuree in restaurants vind ik niet veel beter dan de mijne overigens.
Bedoel je puree in het algemeen of aardappelpuree? Ik denk dat ik dat geprefabriceerde spul waar echte CUL-snobs natuurlijk hun neus voor optrekken gewoon lekkerder vind. Maar ik ben ook wel een beetje een CUL-snob, dus ik wil een aardappelpuree leren maken die ik ook kan waarderenquote:Op zaterdag 1 november 2008 23:15 schreef Duderinnetje het volgende:
Misschien hou je gewoon niet van puree?
Sure, why not?quote:
Ik denk dat ik het bij die aardappelknijper hou..quote:Dit is wel echt een ultiem recept. Het kost even wat tijd maar dan heb je ook wat. Al gebruik ik dan wel minder boter. 300 gr?! Je kan wel merken dat die vent zich geen zorgen hoeft te maken over uitdijende heupen.Maar een aardappelknijper maakt sowieso al een wereld van verschil.
Ik zeg het je, koop zo'n aardappelknijper.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:19 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Bedoel je puree in het algemeen of aardappelpuree? Ik denk dat ik dat geprefabriceerde spul waar echte CUL-snobs natuurlijk hun neus voor optrekken gewoon lekkerder vind. Maar ik ben ook wel een beetje een CUL-snob, dus ik wil een aardappelpuree leren maken die ik ook kan waarderen
Dat is een heel goed ideequote:Op zaterdag 1 november 2008 23:22 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik zeg het je, koop zo'n aardappelknijper.![]()
Daar krijg je echt geen spijt van.
-edit- ¤8,99 bij Ikea. Kan mooi op je Sinterklaaslootje.![]()
Wat vond je er dan niet lekker aan?quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:19 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Bedoel je puree in het algemeen of aardappelpuree? Ik denk dat ik dat geprefabriceerde spul waar echte CUL-snobs natuurlijk hun neus voor optrekken gewoon lekkerder vind. Maar ik ben ook wel een beetje een CUL-snob, dus ik wil een aardappelpuree leren maken die ik ook kan waarderen
Ik houd niet van gekookte aardappelen, dus ik vind aardappelpuree ook snel te smakeloos. Verder heb ik tot nu toe altijd een aardappelstamper gebruikt en ik hoor nu dat dat ook verschil maakt.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:48 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Wat vond je er dan niet lekker aan? Mijn eindresultaat (gewoon met stampen trouwens) was ontzettend luchtig en romig en kon ik heel mooi over de ovenschotel verdelen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je er dan niet lekker aan kan vinden.
Dat is inderdaad waar! Belangrijkste is een mooie, kruimige aardappel te gebruiken.quote:Op zondag 2 november 2008 13:32 schreef Fallen het volgende:
Een goede puree valt of staat toch ook wel met de kwaliteit van de aardappelen.
Zijn de kruimige aardappels van de AH goed genoeg?quote:Op zondag 2 november 2008 13:47 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat is inderdaad waar! Belangrijkste is een mooie, kruimige aardappel te gebruiken.
OK, dat is heel grappigquote:Op zaterdag 1 november 2008 22:58 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik weet niet of het aan mijn kookkunst lag of aan het feit dat ik aardappelpuree uit pakjes en zakjes gewend ben en dat gewoon veel lekkerder vind (screw me) maar de aardappelpuree was niet echt lekker.
Hij was zo ontzettend goedquote:Op zondag 2 november 2008 15:30 schreef PdeHoog het volgende:
Hier staat de jachtschotel inmiddels ook opBen heeeeeeeeel benieuwd
Misschien omdat de uitdrukking 'sue me' luidt?quote:Op zondag 2 november 2008 20:49 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Laat me raden, jij vindt prefab aardappelpuree cement?
Dat was me nog niet eens opgevallen. Je hebt gelijk ja, maar ik vind 'screw me' dezelfde vibe hebben hoor. Net zoals 'fuck me running'quote:Op zondag 2 november 2008 21:24 schreef Aventura het volgende:
[..]
Misschien omdat de uitdrukking 'sue me' luidt?
Dat was hier ook zo met de jachtschotel voor 4 personen, die hebben we ook gewoon met zn 2en opgegeten.quote:Op zondag 2 november 2008 20:59 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Hij was zo ontzettend goedAlleen....die portie voor 6 personen is met 4 man gewoon schoon op gegaan
Dat heb ik laatst ook gehad! Met AH-aardappelen. Was echt niet lekker, waren volgens mij gewoon oude aardappelen.quote:Op maandag 3 november 2008 17:22 schreef Mini_rulez het volgende:
Dat zou je denken, maar aardappels uit dezelfde zak waren de dag daarvoor ook al plakkerig, terwijl we ze echt niet anders klaargemaakt hebben dan anders. Volgens mij lag het gewoon aan die zak.
Kan per partij inderdaad nog wel verschillen, denk ik! Al die aardappelboeren pleuren hun piepers ergens bij de tussenhandel op een hoop en daar maakt de super dan zakjes van.quote:Op woensdag 5 november 2008 22:54 schreef RobinOok het volgende:
Ja, die had ik eerder dus ook altijd, totdat het een keer helemaal misging.
Maar misschien lag het aan die zak hoor, kan best.
Maar nu ik de blauwe excellentversie goed vind voor puree en voor aardappelpartjes heb ik nog maar 1 soort in de ijskast. En dat is toch wel fijner dan 2 soorten.
quote:Op woensdag 5 november 2008 23:41 schreef RobinOok het volgende:
Je bent de eerste die het met me eens is!!!!! [ afbeelding ]
Ik zal er eens een nieuw topic over openen, kijken wat de rest vindt....
Hier dus verder over (op)gebakken aardappelen : (op)gebakken aardappelen
* MinderMutsig rent even langs de AHquote:Op vrijdag 14 november 2008 10:39 schreef Gripper het volgende:
De nieuwste allerhande staat helemaal vol met stoofpotjes, gerechten voor grauwe herfstdagen en recepten uit oma's keuken!!!
Hoe was die ? Vrijdag staat dat hier op het menuquote:Op zondag 9 november 2008 12:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik ga vandaag deze eens uitproberen, ik laat vanavond weten of het lekker was.
Natuurlijk wel, eigenlijk hoeven er zowat geen ingredienten in een stoofpotje. Gewoon een uitje, knoflook, laurierblaadje, zelfs zonder alcohol is het top. Zou dan alleen de aardappels os serveren, heb je echt puur stoofvlees erbij.quote:Op donderdag 27 november 2008 11:57 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik wil vanavond ook een simpel stoofpotje maken, maar ik heb geen jeneverbessen of kruidnagels in huis dus het jachtschotel-recept gaat niet lukken. Nu ben ik op zoek naar iets anders. Wat ik wel heb:
- runderlappen
- laurierblaadjes
- knoflook
- uien
- bloem
- stroop
- peperkoek
- aardappels
- bier
- rode wijn
Kan ik daar iets fatsoenlijks mee maken?
Bloem ook gebruiken.quote:Op vrijdag 28 november 2008 20:09 schreef Black_Tulip het volgende:
Edit: voortaan maar eerst alle posts lezen voordat ik wat zeg.
Voor morgen en maandag ga ik deze maken.quote:
Is knolselderij erg sterk van smaak?quote:Op zaterdag 29 november 2008 16:18 schreef ColdFeet het volgende:
Duderina, het wordt dus wel knolselderijdat is juist perfect voor stoofvlees, vind ik. Net als bij erwtensoep: zo'n lekker hartig smaakje. Verder ui, spekjes en puy-linzen. En dat alles dan verdronken in lichtzoete Rochefort 8
Bron: AHquote:Ingrediënten
1200 g magere runderlappen 75 g roomboter 2 uien, gesnipperd 4 tenen knoflook, fijngesneden 2 rode paprika's, in blokjes 500 g champignons, in partjes 2 eetlepels paprikapoeder mild 1 vleesbouillontablet 50 ml wodka (slijter) 200 ml crème fraîche 2 eetlepels verse peterselie, fijngesneden Bereiden
Dep het vlees droog met keukenpapier en bestrooi het met zout en (versgemalen) peper. Verhit steeds 25 g boter in een grote braadpan en bak het vlees in 2 tot 3 porties mooi bruin. Schep het vlees uit de pan en fruit de ui en de knoflook in het bakvet. Voeg de paprika en de champignons toe en bak 5 minuten mee. Doe het vlees terug in de pan en schep het paprikapoeder erdoor. Schenk zo veel water langs de rand van de pan dat het vlees net onder staat. Verkruimel het bouillontablet boven de pan en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag en stoof het vlees in 1 tot 2 uur zachtjes gaar. Neem de pan van het vuur en breng de stroga-noff op smaak met de wodka, de crème fraîche, de peterselie, zout en (versgemalen) peper naar smaak. Lekker met rijst of stokbrood en knapperige ijsbergsla.
Tip: 3x variatie op boeuf stroganoff.:
Tip: 30 minuten. Met deze varianten zet u de stroganoff in nog geen halfuur op tafel: vervang de magere runderlappen door runderreepjes naturel, roodbaarsfilet, kip- of kalkoenfilet of tofu.
Tip: Feestelijk met kalfsvlees. Neem kalfslappen en reken op een stooftijd van 1 uur. Lekker met geroosterde krieltjes en rucolasalade met zwarte olijven en crema di balsamico, een saus op basis van balsamicoazijn.
Tip: Budget. Rol kleine balletjes van half-om-halfgehakt. Stoof de gehaktballetjes in 15 tot 20 minuten gaar met de deksel op de pan. Lekker met kropsla, partjes ei en zelfgebakken broodsoldaatjes (reepjes brood in boter gebakken).
Dat recept heb ik dus gebruikt, maar ga er dus dik nat mee, letterlijk en heb jullie hulp nodig.quote:Op zaterdag 29 november 2008 17:00 schreef Duderinnetje het volgende:
@ Bluezz, die is met wodka! Ik plak 'm gewoon even hier hoor. De tip van borisz:
Ingrediënten
1200 g magere runderlappen 75 g roomboter 2 uien, gesnipperd 4 tenen knoflook, fijngesneden 2 rode paprika's, in blokjes 500 g champignons, in partjes 2 eetlepels paprikapoeder mild 1 vleesbouillontablet 50 ml wodka (slijter) 200 ml crème fraîche 2 eetlepels verse peterselie, fijngesneden Bereiden
Dep het vlees droog met keukenpapier en bestrooi het met zout en (versgemalen) peper. Verhit steeds 25 g boter in een grote braadpan en bak het vlees in 2 tot 3 porties mooi bruin. Schep het vlees uit de pan en fruit de ui en de knoflook in het bakvet. Voeg de paprika en de champignons toe en bak 5 minuten mee. Doe het vlees terug in de pan en schep het paprikapoeder erdoor. Schenk zo veel water langs de rand van de pan dat het vlees net onder staat. Verkruimel het bouillontablet boven de pan en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag en stoof het vlees in 1 tot 2 uur zachtjes gaar. Neem de pan van het vuur en breng de stroga-noff op smaak met de wodka, de crème fraîche, de peterselie, zout en (versgemalen) peper naar smaak. Lekker met rijst of stokbrood en knapperige ijsbergsla.
Gaat de creme fraiche dan niet alsnog schiften?quote:Op zondag 30 november 2008 16:45 schreef Innocence het volgende:
Inderdaad inkoken. Met een beetje bloem (in water) binden werkt ook goed, maar ik weet niet of dat lekker is als de creme fraiche er al doorheen zit.
Ik heb het ook stevig in moeten koken, de smaak is goed. Dus straks maar proberen.quote:Op zondag 30 november 2008 16:58 schreef borisz het volgende:
DIe van mij was ook redelijk dun.
Wat Inkoken hielp
bronquote:Ingrediënten
4 schouderkarbonades 25 g boter 2 tenen knoflook, in plakjes 2 rode uien, in dunne plakjes 250 g kastanjechampignons 4 takjes tijm, in kleinere takjes gebroken 150 ml paddenstoelenbouillon (van tablet) 150 ml rode wijn
Bereiden
Wrijf de karbonades in met zout en (versgemalen) peper. Verhit de boter in een hapjespan en bak de karbonades in 4-5 minuten bruin, keer ze halverwege. Verdeel de knoflook, de ui en de champignons rond het vlees en bak alles nog 3-4 minuten, schep de ui en champignons regelmatig om. Verdeel de takjes tijm tussen de groenten. Schenk de bouillon en wijn langs de rand van de pan bij het vlees of warm het vocht even apart op, voordat je het bij het vlees giet. Stoof de karbonades op matig hoog vuur in 45-50 minuten zachtjes gaar, keer de karbonades af en toe en laat het vocht intussen inkoken tot een licht gebonden jus. Serveer de karbonades met gekookte aardappelen of aardappelpuree en witlof of sperziebonen.
quote:Riblappen in tomaten en balsamicojus
Hoofdgerecht voor 4 personen
2 eetl. vloeibaar bak en braad
700 g riblappen
zout en versgemalen peper
2 rode uien, in halve ringen
2 teentjes knoflook, gehakt
1 eetl. tomatenpuree
5 trostomaten, in stukjes
100 ml rode wijn
100 ml balsamicoazijn
1 blaadjes laurier
2 takjes tijm
300 ml rundvleesbouillon
Bereiden:
Verwarm de oven voor op 160ºC. Verwarm het vloeibare bakproduct in een ovenvaste braadpan. Wrijf het vlees in met zout en peper en braad het om en om aan in de boter. Neem het vlees uit de pan en fruit de uien en knoflook lichtbruin. Voeg de tomatenpuree en tomatenstukjes toe en bak even mee. Leg het vlees terug in de pan en giet de wijn, balsamicoazijn en kruiden toe en voeg zo veel bouillon toe dat het vlees net onder staat. Breng het aan de kook en laat het vlees afgedekt in de oven circa 2,5 uur tegen de kook aan garen.
Die staat nu op!quote:Op zondag 21 december 2008 18:59 schreef Duderinnetje het volgende:
En van de week eten we deze:
[..]
[ afbeelding ]
Bron
En deze was écht zalig! Wauw! Grote aanrader. We hebben hem wel wat langer laten stoven dan voorgeschreven en er is ook wel wat meer knoflook doorgegaan, alsook laurier.quote:Op zondag 21 december 2008 18:33 schreef Duderinnetje het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
bron
We eten er gestoofde rodekool met appeltjes en pommes duchesse bij.
Hij smaakte goedquote:Op zaterdag 27 december 2008 18:55 schreef Sylvana het volgende:
Voor morgen staat het volgende stoofpotje op het programma![]()
[Fok!-kookboek] Stoofpotten
Prima pannen. Voor een braad of stoofpan zou ik gietijzer kiezen, dus een van de bovenste 2. Dikke gietijzeren bodem verspreidt de warmte, en houdt die goed vast.quote:Op maandag 29 december 2008 23:28 schreef godkelere het volgende:
K wil ook een braadpan gaan kopen! Weer eens wat anders dan de koekenpanZijn deze van ikea goed??!
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40131725
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50087699
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70101166
Ik heb een kleine groene ronde uit de senior serie voor kleine stoofpotjes, bevalt prima.quote:Op maandag 29 december 2008 23:28 schreef godkelere het volgende:
K wil ook een braadpan gaan kopen! Weer eens wat anders dan de koekenpanZijn deze van ikea goed??!
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40131725
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50087699
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70101166
Volgende keerquote:Op zondag 4 januari 2009 13:36 schreef Duderinnetje het volgende:
Jullie motten allemaal die twee laatste stoofpotten van mij maken.![]()
En snel een bitje.
Ja, m'vrouw..quote:Op zondag 4 januari 2009 13:36 schreef Duderinnetje het volgende:
Jullie motten allemaal die twee laatste stoofpotten van mij maken.![]()
En snel een bitje.
Ik ga er zo aan beginnen (voor do en vrij) en doe er do rijst bij en vrij krieltjesquote:Op woensdag 7 januari 2009 15:43 schreef borisz het volgende:
Dude wat kan je het er beste bij doen, rijst of aardappelen oid ?
Het Grote Stoofpotten Topic Deel 3
Ik ben geen liefhebber van rijst, maar dat kan prima natuurlijk. ik doe het oerhollands met aerdeppels d'r bie.quote:Op woensdag 7 januari 2009 15:43 schreef borisz het volgende:
Dude wat kan je het er beste bij doen, rijst of aardappelen oid ?
Het Grote Stoofpotten Topic Deel 3
je moet lekker doorregen vlees hebben, zodat de vetjes de boel lekker mals maken. En verder koop ik gewoon altijd het vlees dat het recept vermeldt.quote:Op zondag 4 januari 2009 13:35 schreef FloggingMolly het volgende:
Ik wil komende week een stoofpotje maken, maar heb wat advies nodig (wellicht staat deze info al in een van de stoofpottopics, maar ik kon het zo snel niet vinden).
Ten eerste, welk vlees moet ik hebben? Ik wil het graag met rundvlees maken, maar welk soort kan ik het best kopen? Sucadelappen, riblappen, runderlappen, ik weet het verschil niet...
Ten tweede, ik wil na het toevoegen van het vocht het hele handeltje naar de oven verplaatsen. Op welke temperatuur kan ik de oven het best zetten?
Alvast bedankt!
Okquote:Op woensdag 7 januari 2009 21:52 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik ben geen liefhebber van rijst, maar dat kan prima natuurlijk. ik doe het oerhollands met aerdeppels d'r bie.
Ik ken ook wel mensen die stoofpot met een lekker stuk vers Turks brood eten. Lekker dippen.quote:
Ik mik de aardappels altijd bij de stoofpot in en dan ook nog een stuk brood erbij.quote:Op woensdag 7 januari 2009 22:05 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik ken ook wel mensen die stoofpot met een lekker stuk vers Turks brood eten. Lekker dippen.
Fijn!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:04 schreef mascara-klodder het volgende:
ben sinds zaterdag ook een trotse bezitster van een loodzware gietijzeren braadpan![]()
Ben er ook zo happy meequote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:08 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Fijn!![]()
Ik heb ook weer zin in een stoofprutje. Ik ga zo even het vlees uit de vriezer halen en dan morgen een maken.
Hoe groot istie?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:20 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ben er ook zo happy meeEcht weer een toevoeging op alles wat ik al heb
![]()
Voor de liefhebbers, bij de V&D, van 50 euro voor 25 euro....kijk dan kan je nog eens een pannetje kopen.
(ik heb 'm gekregen van vriendlief btw)
Ik heb receptje van Dude die Borisz vandaag maakt even overgeschreven, staat voor volgende week op het menu
je hebt bij ikea 2 soorten, de ronde en de ovale(die is groooot en staat ook nog op mijn verlanglijstje, vriendlief misschien toch een creusje aanpraten zodat ik zijn ovale ikea-pan krijgquote:
Die is toch niet zo heel groot? Die heb ik ook maar dan voor de kleine tweepersoons stoofpotjes.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:35 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
je hebt bij ikea 2 soorten, de ronde en de ovale(die is groooot en staat ook nog op mijn verlanglijstje, vriendlief misschien toch een creusje aanpraten zodat ik zijn ovale ikea-pan krijg)
Maargoed, het formaat van die ronde dus
soeppannen en braadpannen kunnen me niet groot genoeg zijn![]()
idd niet zo heel groot (vandaar dat ik ook heel graag die ovale zou willen hebbenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:48 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Die is toch niet zo heel groot? Die heb ik ook maar dan voor de kleine tweepersoons stoofpotjes.![]()
Ik heb ook zo'n megading waar dat pannetje wel drie keer in kan maar die gebruik ik vooral voor pastasauzen e.d. En af en toe maak ik daarin een enorme pan met stoof om in bakjes in te vriezen. Lekker met patatjes en rode kool.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |