Voor morgen en maandag ga ik deze maken.quote:
Is knolselderij erg sterk van smaak?quote:Op zaterdag 29 november 2008 16:18 schreef ColdFeet het volgende:
Duderina, het wordt dus wel knolselderijdat is juist perfect voor stoofvlees, vind ik. Net als bij erwtensoep: zo'n lekker hartig smaakje. Verder ui, spekjes en puy-linzen. En dat alles dan verdronken in lichtzoete Rochefort 8
Bron: AHquote:Ingrediënten
1200 g magere runderlappen 75 g roomboter 2 uien, gesnipperd 4 tenen knoflook, fijngesneden 2 rode paprika's, in blokjes 500 g champignons, in partjes 2 eetlepels paprikapoeder mild 1 vleesbouillontablet 50 ml wodka (slijter) 200 ml crème fraîche 2 eetlepels verse peterselie, fijngesneden Bereiden
Dep het vlees droog met keukenpapier en bestrooi het met zout en (versgemalen) peper. Verhit steeds 25 g boter in een grote braadpan en bak het vlees in 2 tot 3 porties mooi bruin. Schep het vlees uit de pan en fruit de ui en de knoflook in het bakvet. Voeg de paprika en de champignons toe en bak 5 minuten mee. Doe het vlees terug in de pan en schep het paprikapoeder erdoor. Schenk zo veel water langs de rand van de pan dat het vlees net onder staat. Verkruimel het bouillontablet boven de pan en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag en stoof het vlees in 1 tot 2 uur zachtjes gaar. Neem de pan van het vuur en breng de stroga-noff op smaak met de wodka, de crème fraîche, de peterselie, zout en (versgemalen) peper naar smaak. Lekker met rijst of stokbrood en knapperige ijsbergsla.
Tip: 3x variatie op boeuf stroganoff.:
Tip: 30 minuten. Met deze varianten zet u de stroganoff in nog geen halfuur op tafel: vervang de magere runderlappen door runderreepjes naturel, roodbaarsfilet, kip- of kalkoenfilet of tofu.
Tip: Feestelijk met kalfsvlees. Neem kalfslappen en reken op een stooftijd van 1 uur. Lekker met geroosterde krieltjes en rucolasalade met zwarte olijven en crema di balsamico, een saus op basis van balsamicoazijn.
Tip: Budget. Rol kleine balletjes van half-om-halfgehakt. Stoof de gehaktballetjes in 15 tot 20 minuten gaar met de deksel op de pan. Lekker met kropsla, partjes ei en zelfgebakken broodsoldaatjes (reepjes brood in boter gebakken).
Dat recept heb ik dus gebruikt, maar ga er dus dik nat mee, letterlijk en heb jullie hulp nodig.quote:Op zaterdag 29 november 2008 17:00 schreef Duderinnetje het volgende:
@ Bluezz, die is met wodka! Ik plak 'm gewoon even hier hoor. De tip van borisz:
Ingrediënten
1200 g magere runderlappen 75 g roomboter 2 uien, gesnipperd 4 tenen knoflook, fijngesneden 2 rode paprika's, in blokjes 500 g champignons, in partjes 2 eetlepels paprikapoeder mild 1 vleesbouillontablet 50 ml wodka (slijter) 200 ml crème fraîche 2 eetlepels verse peterselie, fijngesneden Bereiden
Dep het vlees droog met keukenpapier en bestrooi het met zout en (versgemalen) peper. Verhit steeds 25 g boter in een grote braadpan en bak het vlees in 2 tot 3 porties mooi bruin. Schep het vlees uit de pan en fruit de ui en de knoflook in het bakvet. Voeg de paprika en de champignons toe en bak 5 minuten mee. Doe het vlees terug in de pan en schep het paprikapoeder erdoor. Schenk zo veel water langs de rand van de pan dat het vlees net onder staat. Verkruimel het bouillontablet boven de pan en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag en stoof het vlees in 1 tot 2 uur zachtjes gaar. Neem de pan van het vuur en breng de stroga-noff op smaak met de wodka, de crème fraîche, de peterselie, zout en (versgemalen) peper naar smaak. Lekker met rijst of stokbrood en knapperige ijsbergsla.
Gaat de creme fraiche dan niet alsnog schiften?quote:Op zondag 30 november 2008 16:45 schreef Innocence het volgende:
Inderdaad inkoken. Met een beetje bloem (in water) binden werkt ook goed, maar ik weet niet of dat lekker is als de creme fraiche er al doorheen zit.
Ik heb het ook stevig in moeten koken, de smaak is goed. Dus straks maar proberen.quote:Op zondag 30 november 2008 16:58 schreef borisz het volgende:
DIe van mij was ook redelijk dun.
Wat Inkoken hielp
bronquote:Ingrediënten
4 schouderkarbonades 25 g boter 2 tenen knoflook, in plakjes 2 rode uien, in dunne plakjes 250 g kastanjechampignons 4 takjes tijm, in kleinere takjes gebroken 150 ml paddenstoelenbouillon (van tablet) 150 ml rode wijn
Bereiden
Wrijf de karbonades in met zout en (versgemalen) peper. Verhit de boter in een hapjespan en bak de karbonades in 4-5 minuten bruin, keer ze halverwege. Verdeel de knoflook, de ui en de champignons rond het vlees en bak alles nog 3-4 minuten, schep de ui en champignons regelmatig om. Verdeel de takjes tijm tussen de groenten. Schenk de bouillon en wijn langs de rand van de pan bij het vlees of warm het vocht even apart op, voordat je het bij het vlees giet. Stoof de karbonades op matig hoog vuur in 45-50 minuten zachtjes gaar, keer de karbonades af en toe en laat het vocht intussen inkoken tot een licht gebonden jus. Serveer de karbonades met gekookte aardappelen of aardappelpuree en witlof of sperziebonen.
quote:Riblappen in tomaten en balsamicojus
Hoofdgerecht voor 4 personen
2 eetl. vloeibaar bak en braad
700 g riblappen
zout en versgemalen peper
2 rode uien, in halve ringen
2 teentjes knoflook, gehakt
1 eetl. tomatenpuree
5 trostomaten, in stukjes
100 ml rode wijn
100 ml balsamicoazijn
1 blaadjes laurier
2 takjes tijm
300 ml rundvleesbouillon
Bereiden:
Verwarm de oven voor op 160ºC. Verwarm het vloeibare bakproduct in een ovenvaste braadpan. Wrijf het vlees in met zout en peper en braad het om en om aan in de boter. Neem het vlees uit de pan en fruit de uien en knoflook lichtbruin. Voeg de tomatenpuree en tomatenstukjes toe en bak even mee. Leg het vlees terug in de pan en giet de wijn, balsamicoazijn en kruiden toe en voeg zo veel bouillon toe dat het vlees net onder staat. Breng het aan de kook en laat het vlees afgedekt in de oven circa 2,5 uur tegen de kook aan garen.
Die staat nu op!quote:Op zondag 21 december 2008 18:59 schreef Duderinnetje het volgende:
En van de week eten we deze:
[..]
[ afbeelding ]
Bron
En deze was écht zalig! Wauw! Grote aanrader. We hebben hem wel wat langer laten stoven dan voorgeschreven en er is ook wel wat meer knoflook doorgegaan, alsook laurier.quote:Op zondag 21 december 2008 18:33 schreef Duderinnetje het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
bron
We eten er gestoofde rodekool met appeltjes en pommes duchesse bij.
Hij smaakte goedquote:Op zaterdag 27 december 2008 18:55 schreef Sylvana het volgende:
Voor morgen staat het volgende stoofpotje op het programma![]()
[Fok!-kookboek] Stoofpotten
Prima pannen. Voor een braad of stoofpan zou ik gietijzer kiezen, dus een van de bovenste 2. Dikke gietijzeren bodem verspreidt de warmte, en houdt die goed vast.quote:Op maandag 29 december 2008 23:28 schreef godkelere het volgende:
K wil ook een braadpan gaan kopen! Weer eens wat anders dan de koekenpanZijn deze van ikea goed??!
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40131725
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50087699
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70101166
Ik heb een kleine groene ronde uit de senior serie voor kleine stoofpotjes, bevalt prima.quote:Op maandag 29 december 2008 23:28 schreef godkelere het volgende:
K wil ook een braadpan gaan kopen! Weer eens wat anders dan de koekenpanZijn deze van ikea goed??!
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40131725
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50087699
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70101166
Volgende keerquote:Op zondag 4 januari 2009 13:36 schreef Duderinnetje het volgende:
Jullie motten allemaal die twee laatste stoofpotten van mij maken.![]()
En snel een bitje.
Ja, m'vrouw..quote:Op zondag 4 januari 2009 13:36 schreef Duderinnetje het volgende:
Jullie motten allemaal die twee laatste stoofpotten van mij maken.![]()
En snel een bitje.
Ik ga er zo aan beginnen (voor do en vrij) en doe er do rijst bij en vrij krieltjesquote:Op woensdag 7 januari 2009 15:43 schreef borisz het volgende:
Dude wat kan je het er beste bij doen, rijst of aardappelen oid ?
Het Grote Stoofpotten Topic Deel 3
Ik ben geen liefhebber van rijst, maar dat kan prima natuurlijk. ik doe het oerhollands met aerdeppels d'r bie.quote:Op woensdag 7 januari 2009 15:43 schreef borisz het volgende:
Dude wat kan je het er beste bij doen, rijst of aardappelen oid ?
Het Grote Stoofpotten Topic Deel 3
je moet lekker doorregen vlees hebben, zodat de vetjes de boel lekker mals maken. En verder koop ik gewoon altijd het vlees dat het recept vermeldt.quote:Op zondag 4 januari 2009 13:35 schreef FloggingMolly het volgende:
Ik wil komende week een stoofpotje maken, maar heb wat advies nodig (wellicht staat deze info al in een van de stoofpottopics, maar ik kon het zo snel niet vinden).
Ten eerste, welk vlees moet ik hebben? Ik wil het graag met rundvlees maken, maar welk soort kan ik het best kopen? Sucadelappen, riblappen, runderlappen, ik weet het verschil niet...
Ten tweede, ik wil na het toevoegen van het vocht het hele handeltje naar de oven verplaatsen. Op welke temperatuur kan ik de oven het best zetten?
Alvast bedankt!
Okquote:Op woensdag 7 januari 2009 21:52 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik ben geen liefhebber van rijst, maar dat kan prima natuurlijk. ik doe het oerhollands met aerdeppels d'r bie.
Ik ken ook wel mensen die stoofpot met een lekker stuk vers Turks brood eten. Lekker dippen.quote:
Ik mik de aardappels altijd bij de stoofpot in en dan ook nog een stuk brood erbij.quote:Op woensdag 7 januari 2009 22:05 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik ken ook wel mensen die stoofpot met een lekker stuk vers Turks brood eten. Lekker dippen.
Fijn!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:04 schreef mascara-klodder het volgende:
ben sinds zaterdag ook een trotse bezitster van een loodzware gietijzeren braadpan![]()
Ben er ook zo happy meequote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:08 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Fijn!![]()
Ik heb ook weer zin in een stoofprutje. Ik ga zo even het vlees uit de vriezer halen en dan morgen een maken.
Hoe groot istie?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:20 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ben er ook zo happy meeEcht weer een toevoeging op alles wat ik al heb
![]()
Voor de liefhebbers, bij de V&D, van 50 euro voor 25 euro....kijk dan kan je nog eens een pannetje kopen.
(ik heb 'm gekregen van vriendlief btw)
Ik heb receptje van Dude die Borisz vandaag maakt even overgeschreven, staat voor volgende week op het menu
je hebt bij ikea 2 soorten, de ronde en de ovale(die is groooot en staat ook nog op mijn verlanglijstje, vriendlief misschien toch een creusje aanpraten zodat ik zijn ovale ikea-pan krijgquote:
Die is toch niet zo heel groot? Die heb ik ook maar dan voor de kleine tweepersoons stoofpotjes.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:35 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
je hebt bij ikea 2 soorten, de ronde en de ovale(die is groooot en staat ook nog op mijn verlanglijstje, vriendlief misschien toch een creusje aanpraten zodat ik zijn ovale ikea-pan krijg)
Maargoed, het formaat van die ronde dus
soeppannen en braadpannen kunnen me niet groot genoeg zijn![]()
idd niet zo heel groot (vandaar dat ik ook heel graag die ovale zou willen hebbenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:48 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Die is toch niet zo heel groot? Die heb ik ook maar dan voor de kleine tweepersoons stoofpotjes.![]()
Ik heb ook zo'n megading waar dat pannetje wel drie keer in kan maar die gebruik ik vooral voor pastasauzen e.d. En af en toe maak ik daarin een enorme pan met stoof om in bakjes in te vriezen. Lekker met patatjes en rode kool.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |