abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62872506
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 23:17 schreef MinderMutsig het volgende:
Kaneel in de aardappelpuree?
Sure, why not?
quote:
Dit is wel echt een ultiem recept. Het kost even wat tijd maar dan heb je ook wat. Al gebruik ik dan wel minder boter. 300 gr?! Je kan wel merken dat die vent zich geen zorgen hoeft te maken over uitdijende heupen. Maar een aardappelknijper maakt sowieso al een wereld van verschil.
Ik denk dat ik het bij die aardappelknijper hou.. Dat recept ziet er best ingewikkeld uit.
pi_62872528
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 23:19 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Bedoel je puree in het algemeen of aardappelpuree? Ik denk dat ik dat geprefabriceerde spul waar echte CUL-snobs natuurlijk hun neus voor optrekken gewoon lekkerder vind. Maar ik ben ook wel een beetje een CUL-snob, dus ik wil een aardappelpuree leren maken die ik ook kan waarderen
Ik zeg het je, koop zo'n aardappelknijper.
Daar krijg je echt geen spijt van.

-edit- ¤8,99 bij Ikea. Kan mooi op je Sinterklaaslootje.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62872619
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 23:22 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik zeg het je, koop zo'n aardappelknijper.
Daar krijg je echt geen spijt van.

-edit- ¤8,99 bij Ikea. Kan mooi op je Sinterklaaslootje.
Dat is een heel goed idee
  zaterdag 1 november 2008 @ 23:28:05 #204
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62872626
Ik gebruik ook een aardappelpureeknijper. Het is misschien wel een investering, maar het resultaat is onvergelijkbaar met gestampte aardappels. Bovendien heb je elke keer tijdwinst omdat je de aardappels niet hoeft te schillen! Die kook je zo, hoppa, met schil en al. En dan zo door de pureeknijper.

Verder vertrouw ik Johannes van Dam volledig op dit gebied en die zegt dat warme melk genoeg is. Ei, boter, room, allemaal niet nodig. Dus een flinke laag warme (!) melk in een pan, 2 scheppen kippenbouillonpoeder, knijper erboven en knijpen maar. Dan nog een flinke schep limburgse mosterd als je wilt en smullen maar. Gezonder kan niet! Nou ja, ik snap dat niet iedereen daarom maalt, maar ik vind het wel fijn, heerlijke puree die niet veel verschilt van "gekookte aardappelen". En ik heb echt nooit de behoefte daar nog boter of wat voor vet ook door te roeren...
  zaterdag 1 november 2008 @ 23:29:49 #205
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62872658
Oja, dus wat ik wou zeggen, al zou een pakje aardappelpuree lekkerder zijn, ik zou echt geen aardappelen uit een pakje willen eten. Want hoe gezond kan dat nou zijn? Niet dus. Nou, dan eet ik liever chocola, ook niet gezond, wel lekkerder!!!

Maar hoe dan ook, ik denk dat puree uit een knijiper de vergelijking met luchtige puree uit een pakje wel aankan.
  zaterdag 1 november 2008 @ 23:48:15 #206
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_62873043
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 23:19 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Bedoel je puree in het algemeen of aardappelpuree? Ik denk dat ik dat geprefabriceerde spul waar echte CUL-snobs natuurlijk hun neus voor optrekken gewoon lekkerder vind. Maar ik ben ook wel een beetje een CUL-snob, dus ik wil een aardappelpuree leren maken die ik ook kan waarderen
Wat vond je er dan niet lekker aan?

Mijn eindresultaat (gewoon met stampen trouwens) was ontzettend luchtig en romig en kon ik heel mooi over de ovenschotel verdelen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je er dan niet lekker aan kan vinden.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 2 november 2008 @ 12:39:40 #207
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_62879536
Zoals al een tijdje geleden beloofd, het recept voor mijn Irish Stew: Irish Stew (met foto's!)
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  zondag 2 november 2008 @ 13:32:11 #208
12648 Fallen
135335 and rising...
pi_62880700
Een goede puree valt of staat toch ook wel met de kwaliteit van de aardappelen.
Zelf maak ik altijd een lekkere puree (mijn mening... ) door vrijwel het zelfde recept als in de Allerhande aan te houden. Alleen gebruik ik dan wel gekookte eieren.
Dus aardappelen koken (samen met de eieren) met een beetje zout, melk koken, beetje boter smelten.
Aardappels stampen, eieren erbij stampen, melk er door roeren, beetje boter en natuurlijk verse nootmuskaat.

Volgend weekend maar weer eens aan de stoofpot gaan... vandaag andijvie stampot (natuurlijk met als basis bovenstaand puree recept, maar dan ook aangevuld met een scheutje azijn en de boter vervangen door een beetje vet van de spekjes/speklap)...
He didn't set up the rhyme with meaningless words.
As you predicted or assumed everything was calculated
Every word had purpose just not always on the surface.
But you couldn't look below, life is fast when you're shallow.
pi_62880757
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 23:48 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Wat vond je er dan niet lekker aan? Mijn eindresultaat (gewoon met stampen trouwens) was ontzettend luchtig en romig en kon ik heel mooi over de ovenschotel verdelen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je er dan niet lekker aan kan vinden.
Ik houd niet van gekookte aardappelen, dus ik vind aardappelpuree ook snel te smakeloos. Verder heb ik tot nu toe altijd een aardappelstamper gebruikt en ik hoor nu dat dat ook verschil maakt.
pi_62880886
Probeer het eens met kaas erdoor.
Of verse kruiden.
Of zongedroogde tomaatjes in snippertjes.
Of
Of
De mogelijkheden zijn eindeloos.
pi_62880940
ook hier een tvp
Ja doei.
  zondag 2 november 2008 @ 13:47:42 #212
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62881055
quote:
Op zondag 2 november 2008 13:32 schreef Fallen het volgende:
Een goede puree valt of staat toch ook wel met de kwaliteit van de aardappelen.
Dat is inderdaad waar! Belangrijkste is een mooie, kruimige aardappel te gebruiken.
pi_62881821
quote:
Op zondag 2 november 2008 13:47 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dat is inderdaad waar! Belangrijkste is een mooie, kruimige aardappel te gebruiken.
Zijn de kruimige aardappels van de AH goed genoeg?
  zondag 2 november 2008 @ 14:27:13 #214
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62882066
Ja hoor, vast wel.
pi_62883453
Hier staat de jachtschotel inmiddels ook op Ben heeeeeeeeel benieuwd
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_62883865
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 22:58 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik weet niet of het aan mijn kookkunst lag of aan het feit dat ik aardappelpuree uit pakjes en zakjes gewend ben en dat gewoon veel lekkerder vind (screw me ) maar de aardappelpuree was niet echt lekker.
OK, dat is heel grappig
pi_62891920
quote:
Op zondag 2 november 2008 15:52 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

OK, dat is heel grappig
Laat me raden, jij vindt prefab aardappelpuree cement?
pi_62892242
quote:
Op zondag 2 november 2008 15:30 schreef PdeHoog het volgende:
Hier staat de jachtschotel inmiddels ook op Ben heeeeeeeeel benieuwd
Hij was zo ontzettend goed Alleen....die portie voor 6 personen is met 4 man gewoon schoon op gegaan
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 2 november 2008 @ 21:24:31 #219
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_62893078
quote:
Op zondag 2 november 2008 20:49 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Laat me raden, jij vindt prefab aardappelpuree cement?
Misschien omdat de uitdrukking 'sue me' luidt?
  zondag 2 november 2008 @ 21:25:49 #220
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_62893117
Ik heb trouwens de eerder genoemde stoofpot met Bastognekoeken gemaakt. Het viel wat tegen, maar dat komt denk ik door de runderlappen die ik gebruikte. Het waren gewone wat vettige stukken vlees. Daardoor beviel de structuur van de 'saus' me helemaal niet, wat lobbig. Normaal gesproken gebruik ik magere en volgens mij hoort dat ook zo.
pi_62893638
quote:
Op zondag 2 november 2008 21:24 schreef Aventura het volgende:

[..]

Misschien omdat de uitdrukking 'sue me' luidt?
Dat was me nog niet eens opgevallen. Je hebt gelijk ja, maar ik vind 'screw me' dezelfde vibe hebben hoor. Net zoals 'fuck me running'
pi_62905786
quote:
Op zondag 2 november 2008 20:59 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Hij was zo ontzettend goed Alleen....die portie voor 6 personen is met 4 man gewoon schoon op gegaan
Dat was hier ook zo met de jachtschotel voor 4 personen, die hebben we ook gewoon met zn 2en opgegeten.
pi_62911421
Ik vond hem best machtig! Ok, wij hadden ook wat extra vlees, maar het was toch ruim genoeg. Vooral de puree was machtig, maar dat kan komen doordat onze aardappels om één of andere reden wat plakkerig werden.
Are you pondering what I'm pondering?
  maandag 3 november 2008 @ 16:59:41 #224
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62911810
Te lang gemixt, gestampt, geroerd. Dan wordt het behangselplak.
pi_62912363
Dat zou je denken, maar aardappels uit dezelfde zak waren de dag daarvoor ook al plakkerig, terwijl we ze echt niet anders klaargemaakt hebben dan anders. Volgens mij lag het gewoon aan die zak.
  maandag 3 november 2008 @ 17:23:15 #226
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62912393
Welk merk/soort was het? Misschien waren het vastkokende?
pi_62915470
Weet ik niet meer, het was bij mijn ouders. Ach ja, volgende keer beter... Het was nu ook lekker.
Zo te zien zijn wij niet de enigen die enthousiast waren.
pi_62972207
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:22 schreef Mini_rulez het volgende:
Dat zou je denken, maar aardappels uit dezelfde zak waren de dag daarvoor ook al plakkerig, terwijl we ze echt niet anders klaargemaakt hebben dan anders. Volgens mij lag het gewoon aan die zak.
Dat heb ik laatst ook gehad! Met AH-aardappelen. Was echt niet lekker, waren volgens mij gewoon oude aardappelen.

Ik ga morgen weer eens een stoofpotje maken, krijg er weer errug zin in als ik hier rondneus. En ik ga denk ik ook zo'n aardappelknijper halen. De reacties hier maken me wel erg nieuwsgierig naar het resultaat.
Is dat zo?
  woensdag 5 november 2008 @ 22:27:36 #229
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62984808
Weet je, er knaagt iets aan mij. Black Tulip vroeg of het ook gewone kruimige aardappels van AH mochten zijn en ik zei ja hoor. Maar euh, eerlijkheid gebied me op te biechten dat ik vorig jaar een keer zo'n zak aardappelen had en de puree gewoon echt niet lekker werd. Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of het altijd zo met die aardappelen is, maar ik koop ze eigenlijk niet meer. Tenminste, niet die "gewone zak kruimige aardappelen van AH".

Waar ik vanaf toen mijn puree mee maak is eigenlijk die blauwe zak Excellent aardappelen (iets kruimig, staat erop). En sinds een tijdje heb ik ontdekt dat die het ook echt perfect doen als aardappelpartjes uit de oven. Veel en veel lekkerder dan de vastkokende gele zak van Excellent aardappeltjes, waar ik het eerder altijd mee deed.

Maar ja, al die reclame, daar hou ik eigenlijk niet van. Maar aan de andere kant, als je aanbevelingen doet, of zegt dat iets best okay is, dan moet je er wel echt achter staan, toch? Nou, bij deze dus.
pi_62984917
Ik zal die Excellent aardappelen eens proberen dan
  woensdag 5 november 2008 @ 22:33:50 #231
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_62985034
Bij sommige supermarkten heb je ook 'extra kruimige aardappelen', vooral bedoeld voor purée. Die bevielen hier erg goed.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 5 november 2008 @ 22:54:57 #232
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62985770
Ja, die had ik eerder dus ook altijd, totdat het een keer helemaal misging.
Maar misschien lag het aan die zak hoor, kan best.

Maar nu ik de blauwe excellentversie goed vind voor puree en voor aardappelpartjes heb ik nog maar 1 soort in de ijskast. En dat is toch wel fijner dan 2 soorten.
  woensdag 5 november 2008 @ 23:01:09 #233
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_62985997
quote:
Op woensdag 5 november 2008 22:54 schreef RobinOok het volgende:
Ja, die had ik eerder dus ook altijd, totdat het een keer helemaal misging.
Maar misschien lag het aan die zak hoor, kan best.

Maar nu ik de blauwe excellentversie goed vind voor puree en voor aardappelpartjes heb ik nog maar 1 soort in de ijskast. En dat is toch wel fijner dan 2 soorten.
Kan per partij inderdaad nog wel verschillen, denk ik! Al die aardappelboeren pleuren hun piepers ergens bij de tussenhandel op een hoop en daar maakt de super dan zakjes van.

Overigens vind ik vastkokende aardappels nergens echt lekker voor. Partjes worden inderdaad ook veel lekker als ze wat kruimen.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 5 november 2008 @ 23:15:48 #234
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62986464
Ja, nou, ik stond daar nogal huiverig tegenover altijd, want ik haat bijvoorbeeld "opgebakken aardappelen". Dat is eigenlijk het principe van gare, ietwat kruimige aardappelen die je (een beetje) gaar kookt en dan bakt. Zodat er zo'n korst omheen komt. Ik ik ik ik weet echt niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik word er zelfs nu ik erover schrijf al agressief van! Haat, ik haat niet veel, haha, maar opgebakken aardappelen, ik krijg de neiging om iets kapot te slaan nu!!!

Die engelsen doen dat eigenlijk ook. Hun meest perfect aardappelen zijn gekookte aardappelen die je dan in veel ganzenvet of druipvet uit een of andere ovenschotel in de oven bakt, zodat ze lekker veel vet opnemen en een dikke, krokante korst krijgen. En ik haaaaaaat het! Ik zit altijd te schreeuwen en tieren voor de tv als ik ze daar weer eens over hoor.

Duitsers doen het ook! Ik kom niet vaak in Duitsland, maar daar zijn ze ook trots op hun "opgebakken aardappelen".
Aaaaarrrgghhhhh.
  woensdag 5 november 2008 @ 23:27:07 #235
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_62986804
Ja opgebakken aardappels zijn vies ja! Ik deel je afkeer. Niet uit te leggen goorheid. De korsten. De muffe smaak... yuk!

Maar een mooie aardappeltje uit de bakpan wat net niet helemaal in het gelid blijft en ietwat kruimt... jum!

O maar wacht, dit topic ging over stoofpotten.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 5 november 2008 @ 23:41:42 #236
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62987136
Je bent de eerste die het met me eens is!!!!!

Ik zal er eens een nieuw topic over openen, kijken wat de rest vindt....
Hier dus verder over (op)gebakken aardappelen : (op)gebakken aardappelen

[ Bericht 23% gewijzigd door RobinOok op 05-11-2008 23:51:38 ]
  donderdag 6 november 2008 @ 00:04:56 #237
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_62987683
quote:
Op woensdag 5 november 2008 23:41 schreef RobinOok het volgende:
Je bent de eerste die het met me eens is!!!!! [ afbeelding ]

Ik zal er eens een nieuw topic over openen, kijken wat de rest vindt....
Hier dus verder over (op)gebakken aardappelen : (op)gebakken aardappelen
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_62989942
Ik haal aardappeltjes op de markt. En zo'n pureeknijper is inderdaad een aanrader als je van aardappelpuree houdt. Ik gebruik hem zelf misschien maar een paar keer per jaar, maar toch vind ik dat 'ie z'n geld waard is (heb een RVS exemplaar van tegen de 30 euro).
pi_62990313
Ik ben niet zo van de stoofpotjes maar ga eens een paar receptjes uitproberen die ik hier gelezen heb
pi_63070928
Ik ga vandaag deze eens uitproberen, ik laat vanavond weten of het lekker was .
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 14 november 2008 @ 10:00:11 #241
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_63213567
Ik ga vanavond voor Deze
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_63214551
De nieuwste allerhande staat helemaal vol met stoofpotjes, gerechten voor grauwe herfstdagen en recepten uit oma's keuken!!!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslān hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_63215332
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 10:39 schreef Gripper het volgende:
De nieuwste allerhande staat helemaal vol met stoofpotjes, gerechten voor grauwe herfstdagen en recepten uit oma's keuken!!!
* MinderMutsig rent even langs de AH
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 25 november 2008 @ 19:02:18 #244
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_63514805
quote:
Op zondag 9 november 2008 12:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik ga vandaag deze eens uitproberen, ik laat vanavond weten of het lekker was .
Hoe was die ? Vrijdag staat dat hier op het menu .
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_63561597
Ik wil vanavond ook een simpel stoofpotje maken, maar ik heb geen jeneverbessen of kruidnagels in huis dus het jachtschotel-recept gaat niet lukken. Nu ben ik op zoek naar iets anders. Wat ik wel heb:
- runderlappen
- laurierblaadjes
- knoflook
- uien
- bloem
- stroop
- peperkoek
- aardappels
- bier
- rode wijn

Kan ik daar iets fatsoenlijks mee maken?
pi_63561734
Vanavond paardenstoofvlees
- Paardenpoulet
- Ui
- laurier
- jeneverbes
- kruidnagel
- bier

Edit nog vergeten, vlees snachts in azijn laten staan. En nog stroop bij de stoofpot.

[ Bericht 18% gewijzigd door n0a op 27-11-2008 12:25:24 ]
pi_63563606
quote:
Op donderdag 27 november 2008 11:57 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik wil vanavond ook een simpel stoofpotje maken, maar ik heb geen jeneverbessen of kruidnagels in huis dus het jachtschotel-recept gaat niet lukken. Nu ben ik op zoek naar iets anders. Wat ik wel heb:
- runderlappen
- laurierblaadjes
- knoflook
- uien
- bloem
- stroop
- peperkoek
- aardappels
- bier
- rode wijn

Kan ik daar iets fatsoenlijks mee maken?
Natuurlijk wel, eigenlijk hoeven er zowat geen ingredienten in een stoofpotje. Gewoon een uitje, knoflook, laurierblaadje, zelfs zonder alcohol is het top. Zou dan alleen de aardappels os serveren, heb je echt puur stoofvlees erbij.
Sweet and innocent...
pi_63563862
Misschien maak ik er wel gebakken aardappeltjes bij, ook altijd lekker.
Er staat inmiddels al wat te pruttelen. Inderdaad gewoon flink wat uien, knoflook en laurierblaadjes met een scheutje rode wijn, en runderlappen natuurlijk. Het ruikt nu al heerlijk.
pi_63603403
Edit: voortaan maar eerst alle posts lezen voordat ik wat zeg.
pi_63603539
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 20:09 schreef Black_Tulip het volgende:
Edit: voortaan maar eerst alle posts lezen voordat ik wat zeg.
Bloem ook gebruiken.
Vlees aanbraden in boter/olie, lepel bloem, goed omscheppen, even laten garen en dan afblussen met wijn of bier. Krijg je een mooie gebonden dikke jus van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')