Ik lust geen aubergine, maar dit ziet er inderdaad goed uit!quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:04 schreef Tezz het volgende:
Vorige week een stoofpotje met magere runderlappen en aubergine gemaakt. Het was heerlijk!
quote:Arabische lamssoep | Print | E-mail
Menugang: Voorgerecht
Keuken: -
Soort: Vlees
Type: Groente
Bron: Allerhande 1-2007
Kenmerken:
Ingrediënten3 eetlepels olijfolie
2 uien, fijngesneden
2 teentjes knoflook, fijngesneden
300 g lamsstooflapjes, in blokjes
1 blikje tomatenpuree (70 g)
100 g gedroogde abrikozen, in dunne reepjes
1 envelopje saffraan
1 blikje tomatenblokjes (400 g)
1 zakje koriander (15 g), fijngesneden
BereidingVerhit de olie in een grote soeppan en fruit hierin de ui en knoflook glazi.
Voeg het lamsvlees toe en bak het middelhoog vuur lichtbruin.
Schep de tomatenpuree, abrikozen, 2 theelepels zout, saffraan en tomatenblokjes erbij en voeg 1½ l water toe.
Breng het geheel aan de kook en laat het 1 tot 1½ uur op laag vuur doorkooken.
Breng de soep op smaak met zout en peper.
Bestrooi voor het serveren met verse koriander.
Hmm, hoe moiet je dat nu omschrijven? Zo in een stoofpotje wordt de aubergine echt boterzacht. De schil heeft nog een beetje bite, maar het vruchtvlees heeft een structuur (na 2 uur stoven) dat nog het meest lijkt op een overrijpe banaan. De smaak is een beetje vlak, licht nootachtig. Ik vind aubergine pas lekker na toevoeging van allerlei kruiden en specerijen. Ik grill ook wel eens (gewoon plakjes), maar dan vind ik het niet zo lekker (een beetje flauw zelfs).quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:37 schreef Sylvana het volgende:
Waar smaakt aubergine eigenlijk naar? Kom het vaak tegen in recepten, maar heb het nog nooit gehad. En vind het ook zonde om wat te gaan maken met aubergine en dat ik het dan totaal niet vind smaken.
quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:35 schreef Innocence het volgende:
[..]
Ik lust geen aubergine, maar dit ziet er inderdaad goed uit!
Heb hier twee flinke stukken lamsvlees, maar ben m'n recept voor marokkaanse lamsstoof/soep kwijt![]()
Snap echt niet waar het gebleven is en kan op internet niets soortgelijks vinden.
Weet precies hoe het eruit ziet, maar niet meer wat erin ging.
[edit] Found it!
Om onduidelijke redenen staat het niet online op ah.nl.
[..]Bedoel je deze:
http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?id=493204
quote:Is dit 'm? Mijn zusje heeft dit recept gemaakt en het was een enorm succes!
Ingrediënten
* 8 eetlepels olie
* 1 kg lamsmedaillons
* 2 grote uien, in halve ringen
* 1 theelepel komijn (djinten), poeder
* 1/2 theelepel gemberpoeder (djahé)
* 1/2 envelopje saffraan
* 1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)
* 1/2 theelepel kaneelpoeder
* 200 g gedroogde pruimen zonder pit
* 100 g gedroogde abrikozen
* 200 g groene olijven zonder pit
* 4 eetlepels suiker
Bereiden
Verhit de olie in een braadpan en bak het vlees rondom bruin. Bak de ui mee tot hij glazig ziet. Roer komijn, gember, saffraan, koriander en een mespunt kaneel erdoor en schenk er kokend water op tot het vlees ruim bedekt is (ca. 400 ml). Voeg zout en (versgemalen) peper naar smaak toe. Breng aan de kook en laat met de deksel op de pan 1 uur stoven. Kook de pruimen, abrikozen en olijven in een andere pan met de suiker en 300 ml water en 1 mespunt kaneel 10 minuten op middelhoog vuur. Giet zoveel vocht af dat het fruit nog half onder staat. Vul aan met het kookvocht van het vlees tot het weer onder staat en laat het 15 minuten zacht koken. Controleer na een uur met een vork of het vlees gaar is, laat het anders nog eens 30-45 minuten stoven. Zorg dat het vocht het vlees deels onbedekt laat, zodat het kan bruinen. Serveer het vlees in het midden, de pruimen en olijven eroverheen. Lekker met gekookte eieren in partjes en geroosterd sesamzaad. Serveer er couscous bij.
Waarom gooi je komijn en gember bij een verder niet-Oosterse stoofpot..?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 19:53 schreef uniekhoorn het volgende:
Morgen ga ik een stoofpot maken alleen twijfel ik tussen rode wijn of donker bier...
Zelf ben ik een bierdrinker, geen wijndrinker maar hoe maakt dit het uit in een stoofpot??
Zelf ga ik erin doen:
riblappen
tijm, kruidnagel, laurier en jeneverbes, beetje komijn en djahe
knoflook
tomatenpuree
zilverui
uien
wortelen
Wat te doen, met wijn of bier??
Maak er dan eens een volledig volgens Indisch recept, da's nog veel lekkerderquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 23:42 schreef Cici het volgende:
Waarom niet?
Als het lekker is, dan maakt het toch geen ene mallemoer uit?
Dan wordt het weer een heel andere maaltijd. Ik kan me wel voorstellen dat een klein beetje net even dat smaakje geeft dat je hebben wilt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 00:14 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Maak er dan eens een volledig volgens Indisch recept, da's nog veel lekkerder
Misschien...quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:44 schreef MinderMutsig het volgende:
Dan wordt het weer een heel andere maaltijd. Ik kan me wel voorstellen dat een klein beetje net even dat smaakje geeft dat je hebben wilt.
Ik heb pasgeleden nog een stoofpot verneukt omdat het vuur steeds uit ging (waarschijnlijk omdat de dop niet goed zat of zo) en ik geen idee had hoe lang die stoofpot nou had gesudderd. Het resultaat was een droge smakeloze stoofquote:Stoofpotjes
Ik hou d'r van.
![]()
Morgen ga ik weer iets in elkaar frutten.
Beetje late reactie (quote:Op woensdag 29 november 2006 20:10 schreef NoSigar het volgende:
Ik maak trouwens graag stoofpotten, maar een ding gaat bijna altijd fout of klopt niet zoals het geadverteerd wordt.
Een paar leuke stukken sucadevlees doorregen met randjes vet worden bij mij altijd lekker gestoofde stukjes sucadevlees met gladde stukjes lillend vet en dus op moeilijk gedoe tijdens het eten aangezien niemand die troep op wil eten .
Ik kan het er voor het opdienen niet vanaf snijden want het is onbegonnen werk om al die verkleurde hete stukken vlees uit de pan te vissen en de zoeken naar de vet stukjes.
Nou hoor ik wel eens dat het vet zou oplossen, nu , mooi niet dus. Wel moet je het eraan laten zitten voor de smaak en de malsheid, dus dat is ook geen optie.
Heeft iemand tips
Oei, dat klinkt lekker!!quote:Op zondag 26 oktober 2008 22:04 schreef MinderMutsig het volgende:
Ook lekker is het 'Marokkaanse' stoofpotje dat ik afgelopen week heb gemaakt. Al was ik niet zo dol op de abrikozen.
Gedroogde abrikozen wellen in witte wijn. Borstlappen in stukjes snijden en kruiden met o.a. gemalen komijn, gemalen korianderzaad, peper, zout en gemberpoeder, olijfolie in de tajine verhitten en het vlees aanbraden. Eetlepel bloem toevoegen en goed omscheppen. Grof gesneden ui en paprika toevoegen en even meebakken, stukken tomaat erbij doen. Blussen met witte wijn. Warme bouillon toevoegen en laten pruttelen.
Na ongeveer 2,5 uur de gewelde en in stukjes gesneden abrikozen en een uitgelekte kikkererwten toevoegen. Nog 15 min. laten pruttelen en klaar.
Serveren met couscous.
Dat recept staat op mijn lijstje voor zaterdag. Leuk om te lezen dat het beviel!quote:Op maandag 27 oktober 2008 16:14 schreef Gripper het volgende:
Dit weekend een stoofpotje gemaakt waarvoor een recept in de Allerhande stond: stoof met bastognekoeken! Normaal gooi ik vaak een plak ontbijtkoek erin op t eind, voor het zoetje en om de saus een beetje te binden. Nu gingen er dus bastognekoeken in, en ondanks wat aanvakelijke scepsis was dat superlekker!
Sucadelapjes, laurier &kruidnagel, ui, knof, 2 flesjes Val dieu Dubbel (belgisch donker bier), pot vleesfond, en op het laatst een bakje champignons waren de andere ingredienten.
Gewoon bij het begin beginnen.quote:Op maandag 27 oktober 2008 20:53 schreef Duderinnetje het volgende:
Ja jongens, ik kan zo langzamerhand niet meer kiezen welke stoof ik het eerst ga maken.
Jullie posten te veel lekkere stoofpotten!quote:Op maandag 27 oktober 2008 21:31 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Gewoon bij het begin beginnen.
Geef ze allemaal een nummer en laat iemand een nummertje trekkenquote:Op maandag 27 oktober 2008 23:58 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Jullie posten te veel lekkere stoofpotten!
En ik wil toch echt eens een andere maken dan mijn eigen vertrouwde recept. Maarja, welke mot ik kiezen.
Dan verzin je zelf iets! Zoek uit al die recepten de onderdelen die je lekker lijken en fruts die samen tot een nieuw recept.quote:Op maandag 27 oktober 2008 23:58 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Jullie posten te veel lekkere stoofpotten!
En ik wil toch echt eens een andere maken dan mijn eigen vertrouwde recept. Maarja, welke mot ik kiezen.
Heb het recept nu ook gevonden. Eens kijken of ik dat donderdag kan makenquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:42 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik moet zeggen dat die jachtschotel uit de Allerhande wel een van de lekkerste is die ik ooit gehad heb. Dat kan natuurlijk ook aan de kookkunst van mijn moeder liggen, maar volgens mij heeft ze wel gewoon het recept gevolgd.
Desnoods doe je het zonder de appel en aardappelpuree, het vlees zelf was al heerlijk. Met frietjes ofzo.
Zo goed als alles is te halen bij de tokoquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:31 schreef Smallish het volgende:
Mindermutsig, waar haal jij gerookt paprikapoeder? Ik kom dat wel vaker tegen in recepten, maar bij mijn Appie zie ik het in ieder geval niet. Toko ofzo?
Ik ben d'r dol op.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:31 schreef Smallish het volgende:
Mindermutsig, waar haal jij gerookt paprikapoeder? Ik kom dat wel vaker tegen in recepten, maar bij mijn Appie zie ik het in ieder geval niet. Toko ofzo?
Woei!quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:42 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik moet zeggen dat die jachtschotel uit de Allerhande wel een van de lekkerste is die ik ooit gehad heb. Dat kan natuurlijk ook aan de kookkunst van mijn moeder liggen, maar volgens mij heeft ze wel gewoon het recept gevolgd.
Desnoods doe je het zonder de appel en aardappelpuree, het vlees zelf was al heerlijk. Met frietjes ofzo.
Hoe maak jij puree dan?quote:Op zaterdag 1 november 2008 22:58 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik heb hem zelf ook gemaakt deze week. Zelfs mijn vriend vond het stoofvlees erg goed gelukt en hij houdt niet zo van stoofvlees, dus dat wil wat zeggenMaar ik denk dat ik het een volgende keer zonder aardappelpuree doe. Ik weet niet of het aan mijn kookkunst lag of aan het feit dat ik aardappelpuree uit pakjes en zakjes gewend ben en dat gewoon veel lekkerder vind (screw me
) maar de aardappelpuree was niet echt lekker.
Ik heb de puree gemaakt zoals hij in de allerhande stond. Hierquote:Op zaterdag 1 november 2008 22:58 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik heb hem zelf ook gemaakt deze week. Zelfs mijn vriend vond het stoofvlees erg goed gelukt en hij houdt niet zo van stoofvlees, dus dat wil wat zeggenMaar ik denk dat ik het een volgende keer zonder aardappelpuree doe. Ik weet niet of het aan mijn kookkunst lag of aan het feit dat ik aardappelpuree uit pakjes en zakjes gewend ben en dat gewoon veel lekkerder vind (screw me
) maar de aardappelpuree was niet echt lekker.
Ik heb hem gemaakt zoals hij in het recept stond. Of nou ja, ik had er ook wat kaneel bij gegooid, omdat dat me leuk leek bij de appels (en ook nog wat op de appels zelfquote:Op zaterdag 1 november 2008 23:08 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik heb de puree gemaakt zoals hij in de allerhande stond. Hier
Met op het laatst 2 eieren erdoor? Dat vind ik eng.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:08 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik heb de puree gemaakt zoals hij in de allerhande stond. Hier
Eentje heb ik gedaan het het was heerlijke puree, zeker in combinatie met die schotel (je eet de puree hier niet apart). Echt prima en heel makkelijk te maken.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:12 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Met op het laatst 2 eieren erdoor? Dat vind ik eng.![]()
Een lepel crème fraîche maakt hem ook smeuïger. En natuurlijk niet stampen maar een aardappelknijper gebruiken.
Misschien hou je gewoon niet van puree?quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:12 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik heb hem gemaakt zoals hij in het recept stond. Of nou ja, ik had er ook wat kaneel bij gegooid, omdat dat me leuk leek bij de appels (en ook nog wat op de appels zelf). Qua structuur was hij deze keer ook wel een stuk beter dan de vorige keren dat ik zelf aardappelpuree heb gemaakt, maar ik vond hem gewoon nog steeds niet lekker
Wat ik deze keer was vergeten is om er een vrachtlading zout overheen te gooien, maar dan krijg ik hem nog niet zo lekker smeuïg en zoutig als
voorverpakte aardappelpuree
Zelfgemaakte aardappelpuree in restaurants vind ik niet veel beter dan de mijne overigens.
Ja, maar volgens mij voegde dat wel iets toequote:Op zaterdag 1 november 2008 23:12 schreef MinderMutsig het volgende:
Met op het laatst 2 eieren erdoor? Dat vind ik eng.
Bedankt voor de tipsquote:Een lepel crème fraîche maakt hem ook smeuïger. En natuurlijk niet stampen maar een aardappelknijper gebruiken.![]()
Kaneel in de aardappelpuree?quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:12 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik heb hem gemaakt zoals hij in het recept stond. Of nou ja, ik had er ook wat kaneel bij gegooid, omdat dat me leuk leek bij de appels (en ook nog wat op de appels zelf). Qua structuur was hij deze keer ook wel een stuk beter dan de vorige keren dat ik zelf aardappelpuree heb gemaakt, maar ik vond hem gewoon nog steeds niet lekker
Wat ik deze keer was vergeten is om er een vrachtlading zout overheen te gooien, maar dan krijg ik hem nog niet zo lekker smeuïg en zoutig als
voorverpakte aardappelpuree
Zelfgemaakte aardappelpuree in restaurants vind ik niet veel beter dan de mijne overigens.
Bedoel je puree in het algemeen of aardappelpuree? Ik denk dat ik dat geprefabriceerde spul waar echte CUL-snobs natuurlijk hun neus voor optrekken gewoon lekkerder vind. Maar ik ben ook wel een beetje een CUL-snob, dus ik wil een aardappelpuree leren maken die ik ook kan waarderenquote:Op zaterdag 1 november 2008 23:15 schreef Duderinnetje het volgende:
Misschien hou je gewoon niet van puree?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |