abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56065268
quote:
Op maandag 17 december 2007 23:01 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Dat is waar ja!

DEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
Heb deze post nooit gezien

Nog behoefte aan een recept??
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 16 januari 2008 @ 13:59:36 #52
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_56072646
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 06:54 schreef DarkElf het volgende:

[..]

Heb deze post nooit gezien

Nog behoefte aan een recept??
JAAAAAAAAAAAAAAAA!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_56073201
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:59 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

JAAAAAAAAAAAAAAAA!
Ik ben nu half en half in de keuken aan het prutsen aan een soeppie maar ik tik het straks/vanavond even over voor je ok?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_56073962
Begin deze week manlief weer op stoofpot getrakteerd. Dit keer met een pasta-achtige mix van de toko. Semoordjawa. Is indische mix, heb deze mixen ook wel bij de poelier gezien en bij AH XL. Lekker kruidig. De mix even een beetje aanfruiten in wat olie, 5 ons hamlap er in stukken bij, een kopje water (ik doe iets minder dan op de gebruiksaanwijzing) en dan een uurtje of 5/5,5 heel zachtjes gestoofd. Vlees viel in draadjes uit elkaar. Weer helemaal goed!
pi_56074492
Ik heb ooit een keer in Gent een stoofpot gegeten.
Het was daar een specialiteit, met bier en rundvlees.
Als ik zoek op Gent's stoofpotje krijg ik echter alleen maar met lever. Dat zat er dus op zeker niet in. Iemand een idee hoe het wel zou moeten?
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
pi_56074688
quote:
Op donderdag 6 december 2007 08:36 schreef DarkElf het volgende:
Morgen eten we Boeuf Bourguinon. Vanavond gaat ie al een paar uur pruttelen en dan morgen weer verder zodat hij op zijn lekkerst is...

Het vlees staat nu in de koelkast onder een dikke laag Beaujolais met peper en ui... En daar blijft het dus een uur of 8/9 staan

Hier is het recept:

Ik laat het dus veel langer pruttelen omdat ik dat lekkerder vind. Vandaag een uurtje of drie en morgen ook en dan morgen avond lekker eten Stokbrood erbij en een lekker glas rode wijn.
Die gaan we lekker morgen en vrijdag eten ivm werk, lekker makkelijk
Straks alvast opzetten
pi_56074823
Zoals beloofd:
quote:
Visfricassee

Dit is voor zes personen

Ingrediënten:

1 el olijfolie
2 fijngesneden sjalotjes
2 teentjes knoflook
8 geschrapte boswortels, in fijne reepjes
1 lage prei, in dunne reepjes
Halve courgette, in dunne reepjes
200 ml slagroom
50 ml witte wijn
200 gr gruyere, geraspt
600 gr kabeljauwfilet, in stukjes van 4 cm
6 plakjes bladerdeeg
1 losgeklopt ei

Bereiden:

De oven voorverwarmen op 200 graden.

Olijfolie verhitten en sjalotjes en knoflook glazig bakken. Wortel toevoegen en even meebakken. De prei toevoegen daarna de courgette en alles even bakken. Goed blijven roeren. De slagroom toevoegen en de wijn en alles 5 min zachtjes laten stoven. De knoflook verwijderen. De helft van de kaas erdoorheen roeren en op smaak brengen met verse peper en eventueel zout.

Mengsel verdelen over 6 ovenbestendige soepkommen.

De rauwe vis over de kommen verdelen en de rest van de kaas eroverheen strooien. Elk plakje bladerdeeg aan een kant met ei bestrijken en met de eikant op de soepkom plakken (dichtmaken dus). Daarna de bovenkant ook bestrijken met ei.

Alles de oven inschuiven en in 20 min goudbruin en gaar bakken.
Echt super lekker!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_56077597
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 15:10 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Als ik zoek op Gent's stoofpotje krijg ik echter alleen maar met lever. Dat zat er dus op zeker niet in. Iemand een idee hoe het wel zou moeten?
Gentse waterzooi?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
  woensdag 16 januari 2008 @ 19:56:18 #59
97745 Thorical
finding a way
pi_56082075
quote:
Was dat niet iets van carbonade?
pi_56083830
Even tussendoor een geurfoto

pi_56085359
Ziet er lekker uit
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_56094217
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 15:22 schreef DarkElf het volgende:
Zoals beloofd:
[..]

Echt super lekker!
Damz, dat is ook niet verkeerd

Vriendlief is niet van de stoofpotten

Maar misschien vindt hij dit wel helemaal lekker aangezien hij een enorme visliefhebber is
pi_56097353
Ik ga dat vispotje ook nog maken vlg week of zo
pi_56097646
Ben benieuwd of jullie het ook zo lekker (machtig ) maar lekker gaan vinden
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 18 januari 2008 @ 12:06:05 #65
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_56125997
Tvp

Er lopen nu twee delen 3 overigens

Sinds kerst beschikken wij over deze:

[ afbeelding ]

Nu kunnen we oefenen op de door jullie geprezen recepten
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_56167178
In onze kolonie in de Oost kunnen ze ook lekker stoven.

Rundvlees 500g per zakje boemboe
zakje boemboe Rendang van de toko of Conimex (1 zakje per 500g vlees)
citroengrasje, citroenblaadje (optioneel)
en het leuke: Kokosmelk, dus geen bier en wijn enzo.

De kokosmelk moet indampen; dat is de truuk van het recept.
Om te voorkomen dat tijdens het indampen ook alle aroma's verdwijnen gebruikt mijn vrouw een kleine variatie:
Eerst de kokosmelk (ongeveer 400ml (1 blikje) per 500 gram vlees) op een hoog vuur in laten dampen.
Vlees met de boemboe rendang inwrijven.
In de ingedampte kokosmelk doen, citroengras+blad er ook bij.
en dat laten sudderen totdat er olie boven komt drijven - dan is echt al het vocht eruit.
Het mag gerust 2-3 uur duren!

Grote truuk: Het bindweefsel in het sudder-rundvlees trekt samen bij hoge temperatuur (boven de 90C - als het kookt dus). Hierdoor wordt het vocht uit het vlees geperst (daarom kan een lap vlees soms zo schaamteloos krimpen en taai worden). Om het allemaal waanzinnig zacht te maken haal je de pan van het vuur en voeg je wat vocht (200ml) toe: bouillon, of ananassap uit een pak en niet vers.
Als het afkoelt (door het van het vuur halen en het koude vocht) zet het bindweefsel weer uit en zuigt het vocht (+kokosmelk) in zich.

Eten met een rietje
pi_56170557
Ik heb laastst wat geëxperimenteerd met lamsvlees en kikkererwten (eerst weken en koken is het beste: ik had ze eens mee laten stoven na het weken en dat bleek toch onvoldoende), en om het groentengehalte wat op te voeren had ik er het laatste uur ook een wat aan repen gesneden savooiekool aan toegevoegd. Ik heb het aangebakken en gekruid met een aantal dingen door elkaar (ik weet niet of dat een heel goed idee was): djinten, kaneel, rozemarijn en laurier. Daarna rode wijn en bouillion of fond erdoor doen tot alles net onderstaat en laten stoven, en zo nodig toevoegen. Na een dag stoven was het lamsvlees heel klein geworden (dus ook zonder nare vetstukjes, die zaten nu overal ). Ik heb er ook wel eens gebakken champignons en nog wat rozemarijn doorheen gegooid iets voor het einde. En altijd afgemaakt met bladpeterselie. Die keren dat ik het gemaakt heb, heb ik het geserveerd met rijst en was het echt teveel voor ons, met name door die kikkererwten. Maar toch erg lekker.
Het was eigenlijk een halfslachtige poging de arabische kant op aan met de stoofschotels, maar dat kwam er niet helemaal doorheen. Ook doordat ik geen pruimen had toegevoegd. En ik had het idee dat m.n. de rozemarijn er niet zo bijpast (ik kon het niet laten om die niet toe te voegen).
anonieme razernist
  zondag 20 januari 2008 @ 11:08:44 #68
101884 PeRi
Allons-y!
pi_56172711
Ik ga straks ook lekker stoven, de voorpret aan de gedachte alleen al dat je straks de ingrediënten gaat klaar zetten, maakt je toch al zo gelukkig?
Whatever I want.
pi_56188351
quote:
Dit zou het recept moeten zijn :

Benodigdheden voor 4 personen:

• 1 ui
  • 2 eetlepels vetstof
  • 1 teentje look
  • 1 kg rundvlees
  • 2 blaadjes laurier
  • een takje tijm
  • 1/2 glas rode wijn
  • 1/2 flesje Trappist (of ander donker, niet te bitter bier)
  • 1 boterham met mosterd
  • 2 eetlepels bruine suiker

Bereiding:

• Hak de ui in stukjes en stoof aan in de boter en voeg de look toe.
  • Snijd het vlees in gelijke stukken en voeg het toe
  • Laat 10 minuten aanbakken
  • Doe er de rode wijn, het bier, de boterham met mosterd, de bruine suiker, de laurier en de tijm bij
  • Laat 1 uur stoven zonder deksel

bron
  • pi_56192391
    Thanx. Ga em binnenkort proberen.
    Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
    Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
      maandag 21 januari 2008 @ 09:25:51 #71
    51684 The_Tankgirl
    Kate Bush is the best
    pi_56192596
    quote:
    Op woensdag 16 januari 2008 15:22 schreef DarkElf het volgende:
    Zoals beloofd:
    [..]

Echt super lekker!
    Heb deze zaterdag gemaakt, en echt, deze is echt heel lekker! Had deze al bij een kennis gegeten, en vroeg me al af wat het recept was.. Dus bedankt!
    Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
      maandag 21 januari 2008 @ 10:05:48 #72
    195404 cul_non_kul
    koken? wat is dat?
    pi_56193269
    quote:
    Op donderdag 17 januari 2008 08:46 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Damz, dat is ook niet verkeerd

Vriendlief is niet van de stoofpotten

Maar misschien vindt hij dit wel helemaal lekker aangezien hij een enorme visliefhebber is
    ?? vlgs. mij is dat Indische vleesch ook allemaal gestoofd......so surprise me ik ben er klaar voor
    En zeker een SoL (Stoofpot of Love )
    Alea jacta est
    pi_56195801
    De coq au vin van zaterdag was werkelijk erg smulbaar dus die plemp ik hier ook maar neer:
    quote:
    Coq au vin (4 personen)

Benodigdheden:

- +- 1400 gram aan kip (heel of delen)
    - versgemalen peper
    - 1 winterwortel of 150 gram worteltjes
    - 6 sjalotjes
    - 2 teentjes knoflook
    - 250 gram champignons
    - 2 eetl. zonnebloemolie of arachideolie
    - 200 gram magere gerookte spekblokjes
    - 25 gram boter
    - zout
    - 40 gram bloem
    - 5 dl. rode wijn (bv. Bourgogne)
    - 1 pot vogelfond (ca. 4 dl.)
    - 2 laurierblaadjes
    - 1 eetl. gehakte tijm (vers of diepvries)
    - 2 eetl. gehakte peterselie (vers of diepvries)

Bereiding:
    (de hele kip in stukken knippen) Als je delen hebt: peper erover strooien.
    Wortels (of winterpeen) schrappen en in plakjes snijden. Sjalotjes pellen en in vieren snijden. Knoflook pellen en fijn snijden. In hete olie de sjalotjes, de knoflook, de spekblokjes en de wortel een paar minuten zacht bakken.

Mengsel uit de pan scheppen en de boter bij het overgebleven bakvet voegen. Daar de kip in 10 min. rondom goudbruin bakken. Daarna de kip uit de pan scheppen en zout erover strooien.

De bloem door het achtergebleven braadvet roeren en de wijn langzaam toevoegen (goed roeren!!) . Aan de kook brengen met de fond, de laurierblaadjes, tijm en de peterselie. De kip erij leggen en afgedekt laten stoven voor teminste 45 min. ( ik deed anderhalf uur, de kip gleed zowat van haar botjes toen)... Pas de laatste 15 min de (schoongeborstelde) champignons toevoegen en meteen de laurierblaadjes verwijderen.

Klaar!

Serveren met brood, of een salade en wat aardappels.

.
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_56213272
    Ik stoof Provencaalserig

Nu met foto's

In mijn chamotte pan fruit ik eerst wat sjalotten in boter & olie (boter was zowat op )

Vervolgens bak ik snel even het vlees, ruim een kilo runderriblappen, aan.

Een liter rode wijn zorgt voor zacht, mals, smakelijk vlees. Hoop ik

Altijd lekker bij zulke stoofpotjes: laurierblad.

En een eetlepel tijm.

Knoflook mag niet ontbreken. Veel is lekker!

Na anderhalf uur doe ik daar lekker uitgebakken spekkies bij en wrijf ik de zachtgeworden knoflook fijn.

Onderwijl heb ik nog een leuk klusje te doen: zilveruitjes pellen. Wat een gepiel

Daarna bak ik grote stukken paprika aan op hoog vuur, zodat het velletje net begint te knappen.

Dan is het nu tijd voor het geheim van de chef: een flinke scheut pastis. Dat trekt helemaal in de uitjes

Twee eetlepels tomatenpuree, twee eetlepels honing: het wordt een lekker pruttelpotje!

Ik laat het nu nog een uurtje doorsudderen, en morgen komen de finishing touches: Puy-linzen en veel versgehakte peterselie!
    pi_56214683
    In DE stoofpot
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')