abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 oktober 2007 @ 01:05:40 #1
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_53939734
Zoals gezegd:

Och stoofpotten... Ik kan er wel om janken zo dol ben ik erop. Het eten ervan, maar ook de bereiding! Die geur die doordringt tot in elke porie van het huis. Het zacht gepruttel op het fornuis. Het Urenlang Roeren in een Grote Zware Pan met Grote Stukken Weerbarstig Vlees en Hompen Ui en Takkenbossen Kruiden. Ik word er zo tja... óér van. Dan wil ik een schort! Pollepels! Kindermonden om te voeden! Een man die houthakt! Mijn haar in een knot en weldadige hangborsten in een boerse blommenjurk!

Zelf heb ik een stoofpottenrepertoire van 1 stuks. Beschamend schamel voor zo'n stoofpotoervrouw als ik, dat realiseer ik mij terdege. Dus: post allen uw recept!

Het mijne:

Veel Vlees (runderlappen od.), in grote stukken
Twee uien, in grote stukken
Twee tenen knoflook, doormidden
1 forse winterwortel
1 courgette
Tijm, selderij, peterselie
Mosterd, een paar eetlepels
Eén flesje bier (oud bruin, Duvel, wat je wilt), met een tweede als reserve
Suiker, een paar eetlepels
Een scheut azijn
Laurier, acht blaadjes
Kruidnagelen, drie stuks
Paar jeneverbessen
Kleine aardappeltjes
Peper uit de molen
Zout

Vlees kort aanbraden, en voldoende bier toevoegen. Uien, knoflook, alle kruiden, mosterd, suiker en azijn erbij en de boel een uur laten sudderen (op een echte sudderpit/in de oven). Dan de schijven wortel toevoegen en evt. nog wat bier erbij doen. Na weer een uur schijven courgette erbij doen. Ten slotte de aardappeltjes op de stoofpot leggen en het geheel nog twintig minuten tot een half uur door laten garen. Eet smakelijk

Zie ook: Het Grote Stoofpotten Topic en Het Grote Stoofpotten Topic Deel 2!
Als je van stoofpotten houdt, lees deel 1 en 2 dan zeker even door! Het staat vol met zalige recepten!
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 15 oktober 2007 @ 01:11:14 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_53939858
TerugVind(stoof)Po(s)t.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_53939992
  Moderator / Redactie Sport maandag 15 oktober 2007 @ 01:28:25 #4
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_53940237
Stoofpotten
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 15 oktober 2007 @ 02:00:06 #5
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_53940638
Deze nog even:
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 00:54 schreef Duderinnetje het volgende:
Zo vreselijk-briljant-vingers-aflikkend-water-in-de-mond-pure-snoeperij-likkebaardend-lekker: schouderkarbonade in sinaasappelsap. Eerst stoven en daarna lekker afbakken zodat het carameliseert.

Men neme:

1 kilo schouderkarbonade in stukjes (2 bij 2 cm of zoiets)
zout
anderhalve eetlepel verse tijm
halve eetlepel marjolein (marjoraan)
3 laurierblaadjes (in stukjes)
3 tenen knoflook
Dat hussel je en laat je lekker een paar uurtjes tot een nacht staan.

Zet klaar: 300 gram ui, vier tenen knoflook, 2 sinaasappels en een derde pak sinaasappelsap.
Bereiding:
Pan met dikke bodem op het vuur. Klein beetje olie. Vlees er beetje bij beetje in bruinbakken. Dan vier tenen knoflook (gehakt of uit de pers) en 150 gram ui toevoegen. Even meebakken.
Schrob de sinaasappels schoon en voeg het sap én de schillen bij het vlees. Voeg ook het sap uit het pak toe. Zet het vuur laag en laat de boel 25 minuten stoven (niet langer! Dan eindig je met prut).
Haal de deksel van de pan en voeg de andere helft van de gesnipperde ui toe. Blijf roeren tot er nauwelijks meer vocht in de pan zit. Neem intussen de laurierblaadjes en de sinaasappelschillen uit de pan.
Laai het vuur nu even op en bak het vlees en de uien lekker bruin. Het begint nu heerlijk zoet te ruiken. Maak af met zout en verse peper naar smaak.

Nu alleen nog een paar wraps warm maken, de snoeperij daarin rollen en smullen maar

Met dank aan ons plaatselijke taco-restaurant.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_53941646
Oe...recept ziet er goed uit Van het weekend maken denk ik verder even een onbeschaamde tvp
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_53941870
Ik heb zaterdag voor het eerst een stoofpot gemaakt
Van wie het recept was weet ik al niet meer, maar het was van hier en het was erg lekker.
De tweede dag was het nog lekkerder.

Denk dat ik de volgende keer weer een andere probeer, deze was met wijn, de volgende met bier ofzo.
Merkte alleen dat ik geen ketel ervoor heb, had die van mijn moeder geleend, dat wordt dus een nieuwe ketel kopen
pi_53943417
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 15:23 schreef mrSPLIFFY het volgende:

[..]

Een Delftsch blauw stoofpotteke?

en? welk receptuur heeft gij gebruikt Jonkvrouw SOL?
Ohhh ik doe altijd maar wat, iig gaan de lappen in rode wijn, aardig wat ui in grove stukken, winterwortels, aardappels in de schil, berg knoflook, de jeneverbessen en kruidnagels in een thee-ei en laten pruttelen maar.

@ Duderinnetje: die laatste lijkt me ook erg lekker
pi_53952291
mmm net lekker genoten van mijn tweededagszuurvlees:
2 kilo paardepoulet aangebakken (in porties)
5 uien in wisselende groottes gesneden meegebakken
Voor de smaak flink wat peper, beetje zout, 3 kruidnagels en 6 lauriertjes (die smaken niet meer zo) erin
gedurende zo'n 6 uur in totaal ruim een liter blanke azijn en zo'n 2 liter water toegevoegd
om het zuur te neutraliseren een paar flinke scheppen palmsuiker erbij. Dat smaakt beter dan gewone suiker en mijn toko heeft het tegenwoordig ook in korrels
zo'n uurtje voor het eind ongeveer een halve peperkoek (ontbijtkoek) erbij
tenslotte gebonden met een bloem-waterpapje

resultaat: flink zuur maar ook wel zoet, stevige smaak, uit elkaar vallend vlees met veel flintertjes in de saus. Lekker veel!
Fijn met rode kool en frietjes
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_53963509
Binnenkort maar weer eens een stoofpotje maken
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_53963545
Nu even te druk voor stoven (en dat zegt wat Want normaalgesproken maak ik ze 's avonds gewoon), maar binnenkort wil ik wel weer eens.

Die geur die smaak
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:15:31 #12
12648 Fallen
135335 and rising...
pi_53963621
Ik moet echt vaker hier in CUL komen.
Wat een briljante topic-reeks.

Ik ga vanmiddag meteen een nieuwe (grotere) braadpan halen... en van het weekend uitgebreid koken!
He didn't set up the rhyme with meaningless words.
As you predicted or assumed everything was calculated
Every word had purpose just not always on the surface.
But you couldn't look below, life is fast when you're shallow.
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 11:06:17 #13
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_53964637
Gisteren lekker stoofpotje gemaakt met LaTrappe Tripel en daarin lekker veel tijm, rozemarijn en voor de vulling knolselderie meegestooft. was wel een succes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Chielus op 16-10-2007 11:24:57 ]
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_54013893
Mijn inspiratie kwam uit dit topic, maar dit leek me een passender plaats voor de fotoreportage.

Eerst een laag uien in de pan, twee laurierblaadjes erop, vlees (sucadelappen) erbij:

Rest van het vlees erbij (500g in totaal):

Beetje knoflook erbij (niet teveel, anders gaan we zo stinken ):

Winterwortel erbij:

Twee aardappelen erbij (eigenheimers):

Paprikapoeder, peper en zout erbij:

Uien en laurierblaadjes erbij, 500 ml runderbouillon erbij:

En hup, de oven in. En nu maar wachten. Intussen ga ik de puree maken.
pi_54016751
Het resultaat:

En na wat geroer:

donderdag 18 oktober 2007 @ 20:25:03 #16
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_54017056
En, ook lekker?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_54017105
Héérlijk.
pi_54017411
Vanmiddag een stoofpot gemaakt, die gaat morgen weer verder pruttelen en dan is hij morgenavond op zijn best
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_54039983
Vandaag een Vlaamse Stoverij en wat foto's gemaakt. Een erg eenvoudig stoofpotje voor twee:
Braad ongeveer 500 gram stoofvlees aan met een grofgesneden ui. In dit geval zilveruitjes en twee sucadelappen.

Voeg een eetlepel bloem toe, dan ziet het er zo uit:

Nu een half flesje bruin bier erbij. In dit geval local beer for local people, en voeg bruine fond toe. Zorg dat het vlees net onder komt te staan.

Voeg dan een eetlepel azijn toe en kruid het met peper, zout en een kruidentuiltje bestaande uit laurlier, een tak peterselie en een takje thijm.

Besmeer dan een witte boterham met mosterd:

De boterham plaatsen we zonder schroom op het gerecht:

Dan laat je het met de deksel op de pan minstens anderhalf op een laag vuur stoven. Een half uurtje voor tijd heb ik er nog wat grotchampignosns aan toegevoegd.

Het is lekker met rode kool: stoof een kwart in stukken gesneden rode kool met een uitje in de boter. Voeg een scheut water en een scheutje witte wijnazijn toe. Kruid het met een kruidentuilltje en eventueel kruidnagel. Laat met de deksel op de pan een uurtje zachtjes stoven. Voeg dan een een stukjes gesneden zure appel toe en twee eetlepes suiker. Laat het nog een klein half uurtje stoven.
Verder nog lekker met frieten en zelfgemaakte mayonaise.

edit: Nou ja, zonder beeld was het ook lekker.

[ Bericht 2% gewijzigd door NoCigar op 20-10-2007 09:57:30 ]
anonieme razernist
pi_54047907
Oeh, looking good.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 10:15:41 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_54048298
Eerste nachtvorst is geweest. Het is tijd voor een stoofpot!
The love you take is equal to the love you make.
pi_54048358
Ik ga voor vanavond restje stoof van vorig weekend eruithalen, en met frietjes oppeuzelen. .
Whatever I want.
pi_54108943
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 10:15 schreef Lienekien het volgende:
Eerste nachtvorst is geweest. Het is tijd voor een stoofpot!
Dit weekend stoofpotweekend!!
pi_54110542
Afgelopen weekend gestoofd voor pa&ma&broertje, m'n grote nieuwe gietijzeren braadpan voldoet heel erg goed. De oude was in ieder geval te klein geweest voor zoveel volk over de vloer

Mn meest eenvoudige stoofrecept A: riblappen-spekjes-uien-wijn-vleesfond-kruidnagelen-laurier-winterwortel-knoflook-peper&zout + grote stukken turks brood

En het mooiste is dat ik nog een bakje over heb, dus daar weet ik voor vanavond al wel raad mee!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_54339265
Heb nu op het vuur staan: grote gietijzeren pan, 800g sukadelappen, 2 grote uien, knoflookpoeder (had geen verse in huis helaas), flesje bruin kasteelbier, zout, peper, handje trostomaatjes, handje worteltjes en wat rozemarijn.

Lekker pruttelen de hele middag en avond, morgen overdag nog en dan smullen
pi_54339280
  dinsdag 6 november 2007 @ 12:12:57 #28
97745 Thorical
finding a way
pi_54401866
Ik was lui en zocht ons eigen Turkse lamsnek met groenten en limabonen recept.
Maar toen kwam ik dit tegen, mij lijkt het wel wat.

Langzaam gegaarde lamsnek, schuim van aardappel en erwtenpuree

Ingrediënten

Voor 4:
800 g lamsnek met been
1 dl ingekookte lamsfond
3 el olijfolie
500 g aardappelen (belle de fontenay)
teentje look
takje rozemarijn
2 blaadjes laurier
250 g room
100 g olijfolie
peper en zout
4 sjalotten
1 el olijfolie
1 teentje look
150 g gedopte erwtjes
0,5 l kippenbouillon
peper en zout

Stappen

Laat de lamsnek met been door de slager vacuüm trekken. Gaar het vlees in de vacuümzak in een warmwaterbad op 70° in de oven gedurende 24 uur. Laat daarna afkoelen in ijswater. Verwijder het been en snij het vlees in vier gelijke stukken. Bak de stukken gedurende 10 minuten krokant in een pan met olijfolie en houd warm.

Kook de aardappelen gaar in water met een teentje knoflook, rozemarijn en laurier. Pureer ze met 200 g kookvocht, room, olijfolie, een teentje look. Mix met de staafmixer tot een gladde puree en doe deze in een sifonspuit. Snipper sjalotten en fruit ze in olijfolie met een teentje gesnipperde look.

Voeg de erwtjes toe samen met kippenbouillon. Laat 20 minuten koken, mix daarna fijn en zeef. Kruid met peper en zout. Leg op elk bord een stuk krokante lamsnek, dresseer met een lepel ingekookte lamsfond, spuit met de sifon aardappelpuree, dresseer erwtenpuree en voeg enkele erwtjes als extra garnituur toe.
pi_55056814
prutteldepruttel
pi_55071942
Morgen eten we Boeuf Bourguinon. Vanavond gaat ie al een paar uur pruttelen en dan morgen weer verder zodat hij op zijn lekkerst is...

Het vlees staat nu in de koelkast onder een dikke laag Beaujolais met peper en ui... En daar blijft het dus een uur of 8/9 staan

Hier is het recept:
quote:
BENODIGDHEDEN:

5 teentjes knoflook
3 laurierbladeren
1 klein blikje tomatenpuree
1/4 liter bouillon (of water en een vleesbouillonblokje)
1/4 liter rode wijn
600 gram riblappen
zout
peper
circa 50 gram boter (of margarine)
125 gram gerookte spekblokjes (doorregen)
2 uien
250 gram bleekselderij en 250 gram worteltjes (beide 'pan-klaar' gewogen) (ik gebruik trouwens een winterpeen)
250 gram champignons ( 1 doosje)
1 zeer volle eetlepel maïzena

Knoflook pellen en in grote stukken hakken, vervolgens in een pan gooien waar ook de wijn, laurier, tomatenpuree en de bouillon ingaan. Als het lauwwarm is vuur laag draaien. Vlees, in porties en eerst droog gedept ivm de wijn, in een koekenpan rondom bruin bakken in boter en als het bruin is in de wijn/bouillon etc pan doen. Spekblokjes in de koekenpan bakken tot ze lekker uitgebakken zijn en dan de spekjes eruit scheppen. In de achtergebleven boter de gesneden ui goudbruin bakken. Als ze dat zijn ze bij het vlees doen.

Nu lekker uren laten pruttelen (soms even kijken of er wat bouillon of wijn bij moet)

Selderij en wortels (winterpeen) schoonmaken en snijden en ze bij het vlees gooien. Dan alles nog eens lekker laten pruttelen tot alles gaar is. De champignons (gesneden en gebakken) pas op het laatst erbij doen en met een eetlepel maizena de saus binden. Eventueel nog wat zout en peper toevoegen en daarna lekker smullen
Ik laat het dus veel langer pruttelen omdat ik dat lekkerder vind. Vandaag een uurtje of drie en morgen ook en dan morgen avond lekker eten Stokbrood erbij en een lekker glas rode wijn.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_55081155
Duderinnetje, wat een ontzettend goed idee is het geweest om dit topic te beginnen. Zalig!
pi_55286266
Ik heb twee pakketjes in plakjes gesneden lamsnek uit de vriezer gehaald, want het moet op, er zijn immers nieuwe lammetjes gearriveerd in de vriezer.
Ik zal de plakjes (schat dat het ongeveer een pond is) bestrooien met peper & zout en dan gaan ze met wat olijfolie en wat knoflooktenen in de stenen stoofpot, op de houtkachel (ja, ik heb dat houthakken uit de OP er echt bij, al doe ik het graag zelf in plaats van het over te laten aan manlief).

Na een uur bakken gaat de rest in de pan: wat rozemarijn uit de tuin, en ik denk dat er ook nog wel wat thijm leeft. Twee winterwortelen, twee uien, twee zoete aardappels, allemaal grof gesneden.
Roeren, zodat het vlees wat bovenop komt te liggen. Bekertje water er bij en een lamsbouillonblokje. Terug op de kachel en verder afblijven, eigenlijk. Te serveren met Turks brood.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 15 december 2007 @ 10:25:05 #33
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_55286623
Deze stoofpot maak ik vaak, met hier en daar een aanpassing...Erg lekker!

600 gram doorregen runderlappen
3 eetlepels olijfolie
zout
versgemalen peper
50 gram magere spekreepjes
1/2 zakje provencaalse kruidenmix (30g)
1 sinaasappel
1 grote ui
3 tenen knoflook
1 tablet vleesbouillon
750 gram aardappelpartjes
100 gram zwarte olijven (z pit)

Bereiden
Vlees in repen van 5cm snijden. In braadpan in olie bakken (ca 5 min) zout en peper toevoegen. spekreepjes erbij en ca. 3 min. meebakken. Ui en knoflook erbij 2 min. zachtjes meebakken. Bouiilon tablet verkruimelen en prov.kruiden erbij. Water langs de rand erbij tot het vlees net onder staat. SInaasappelrasp erbij Deksel erop en op een heel laag pitje (vlamverdeler) 2 1/4 uur gaarstoven Olijven en aardappelpartjes erbij en nog 10 min. meeverwarmen.

(serveren met brood)

Volgende week als ik weer eens wat tijd heb maar weer een keer maken!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  zaterdag 15 december 2007 @ 18:10:30 #34
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55294785
Het is me vorige week nota bene gelukt een vieze stoofpot te maken
Iets met pindakaas
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55295545
Geen recept please
  zaterdag 15 december 2007 @ 18:55:33 #36
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55295775
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 18:43 schreef Bluezz het volgende:
Geen recept please
Nee!

Dat doe ik geen stoofpottenadept aan

Maar als je dus een keer iets met pindakaas voorbij ziet komen: Niet doen
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55296590
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 18:10 schreef Duderinnetje het volgende:
Het is me vorige week nota bene gelukt een vieze stoofpot te maken
Iets met pindakaas
Met pindakaas? . En dat leek je een goed idee? . Zo van: "Lekker, vlees met pindakaas!" . Serieus? .
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_55296754
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 19:31 schreef MUUS het volgende:

[..]

Met pindakaas? . En dat leek je een goed idee? . Zo van: "Lekker, vlees met pindakaas!" . Serieus? .
zoiets vroeg ik me ook al af maar ja ik dacht nog; ik heb nooit pindakaas gegeten, dus wie weet...
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zaterdag 15 december 2007 @ 20:23:26 #39
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55298139
quote:

[..]

Ja serieus
Het zag er zo apart uit in het boek.

Dat klopte.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 15 december 2007 @ 20:24:23 #40
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55298178
Ik hoop niet dat ik nu voorgoed ontpot ben

Door dat pindakaasexperiment
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55301545
quote:
Niet zo heel gek hoor. Denk pindasoep, pindasaus. Zit toch ook meestal de nodige pindakaas en het nodige vlees bij.
Hoewel een pan vol pindasaus met vlees mij ook wat te veel van het goede is.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 15 december 2007 @ 22:29:02 #42
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55301761
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 22:21 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Niet zo heel gek hoor. Denk pindasoep, pindasaus. Zit toch ook meestal de nodige pindakaas en het nodige vlees bij.
Hoewel een pan vol pindasaus met vlees mij ook wat te veel van het goede is.
Nee, er moest op het laatst een eetlepel pindakaas bij. Maar daarvóór zat het eigenlijk al niet goed. Ik kreeg dat hangborstengevoel er gewoon niet bij. Terwijl ik nog wel een koolraap had geslacht voor deze pot, wat eigenlijk wel weer heel oer en houthakkerig en pollepelig is. Maar op de één of andere manier was dit het niet

Binnenkort maar gewoon weer eens mijn oude vertrouwde recept volgen. Hopelijk krijg ik de smaak dan weer te pakken.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55337843
Laat je niet ontpotten, hoor!! Gewoon skippen die pindakaas en je oude recept weer eens uit de kast in de pot!
pi_55347916
Knolselderij is goed hoor, in stoofpotten. Pindakaas niet

Ik ga denk ik de volgende keer zo'n knol bij mijn provencaalse rundvleesstoof met linzen en pastis doen. Lekker hartig
  maandag 17 december 2007 @ 22:39:01 #45
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55348299
Ik zou wel eens een visstoofje willen maken. Iemand daar nog ideeën voor?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55348457
Moet je aan DE vragen, die heeft vorige week verteld over haar visfricassee
  maandag 17 december 2007 @ 23:01:52 #47
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55348983
quote:
Op maandag 17 december 2007 22:43 schreef ColdFeet het volgende:
Moet je aan DE vragen, die heeft vorige week verteld over haar visfricassee
Dat is waar ja!

DEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_56055465
Ik liep net in de Supermarkt omdat ik vis wilde eten

Toen viel mijn oog op een drietal stukken Sucadelappen Ik kon gewoon niet doorlopen zo lekker zag het eruit

Resultaat geen vis wel BEEF

*Receptje erbij

3 Sucadelappen +/- 600 gram
Eerst op hoog vuur in veel BOTER aanbruinen ( 5 minuten max)
Vervolgens 80 minuten op zacht vuur pruttelen
Ik gooi voor de smaak door de pruttelmassa heen;
- 3 glazen rode wijn
- 5 Tenen look
- 4 laurierbladeren

Daarbij heb ik witte bonen in tomatensaus (met extra chillysaus voor de spice) opgewarmd

Serveren met de tweede fles rode wijn erbij (de rest van de eerste fles is opgegaan tijdens het koken

Dat is alles

Oehhh nog 70 minuten ik kan niet wachten ...
pi_56060785
Ik ben meestal bescheiden(lees bescheten) maar wat was het lekker

Whoah heerlijk mals was het geworden met de juiste hoeveelheid vet

Ohh Hemels

Morgen de rest verorberen

*jammer dat ik geen gasten had die konden meegenieten nou ja volgende keer beter
  woensdag 16 januari 2008 @ 00:18:44 #50
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_56063065
Klinkt heerlijk!

Hoe eenvoudig kan het zijn
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_56065268
quote:
Op maandag 17 december 2007 23:01 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Dat is waar ja!

DEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
Heb deze post nooit gezien

Nog behoefte aan een recept??
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 16 januari 2008 @ 13:59:36 #52
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_56072646
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 06:54 schreef DarkElf het volgende:

[..]

Heb deze post nooit gezien

Nog behoefte aan een recept??
JAAAAAAAAAAAAAAAA!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_56073201
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:59 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

JAAAAAAAAAAAAAAAA!
Ik ben nu half en half in de keuken aan het prutsen aan een soeppie maar ik tik het straks/vanavond even over voor je ok?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_56073962
Begin deze week manlief weer op stoofpot getrakteerd. Dit keer met een pasta-achtige mix van de toko. Semoordjawa. Is indische mix, heb deze mixen ook wel bij de poelier gezien en bij AH XL. Lekker kruidig. De mix even een beetje aanfruiten in wat olie, 5 ons hamlap er in stukken bij, een kopje water (ik doe iets minder dan op de gebruiksaanwijzing) en dan een uurtje of 5/5,5 heel zachtjes gestoofd. Vlees viel in draadjes uit elkaar. Weer helemaal goed!
pi_56074492
Ik heb ooit een keer in Gent een stoofpot gegeten.
Het was daar een specialiteit, met bier en rundvlees.
Als ik zoek op Gent's stoofpotje krijg ik echter alleen maar met lever. Dat zat er dus op zeker niet in. Iemand een idee hoe het wel zou moeten?
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
pi_56074688
quote:
Op donderdag 6 december 2007 08:36 schreef DarkElf het volgende:
Morgen eten we Boeuf Bourguinon. Vanavond gaat ie al een paar uur pruttelen en dan morgen weer verder zodat hij op zijn lekkerst is...

Het vlees staat nu in de koelkast onder een dikke laag Beaujolais met peper en ui... En daar blijft het dus een uur of 8/9 staan

Hier is het recept:

Ik laat het dus veel langer pruttelen omdat ik dat lekkerder vind. Vandaag een uurtje of drie en morgen ook en dan morgen avond lekker eten Stokbrood erbij en een lekker glas rode wijn.
Die gaan we lekker morgen en vrijdag eten ivm werk, lekker makkelijk
Straks alvast opzetten
pi_56074823
Zoals beloofd:
quote:
Visfricassee

Dit is voor zes personen

Ingrediënten:

1 el olijfolie
2 fijngesneden sjalotjes
2 teentjes knoflook
8 geschrapte boswortels, in fijne reepjes
1 lage prei, in dunne reepjes
Halve courgette, in dunne reepjes
200 ml slagroom
50 ml witte wijn
200 gr gruyere, geraspt
600 gr kabeljauwfilet, in stukjes van 4 cm
6 plakjes bladerdeeg
1 losgeklopt ei

Bereiden:

De oven voorverwarmen op 200 graden.

Olijfolie verhitten en sjalotjes en knoflook glazig bakken. Wortel toevoegen en even meebakken. De prei toevoegen daarna de courgette en alles even bakken. Goed blijven roeren. De slagroom toevoegen en de wijn en alles 5 min zachtjes laten stoven. De knoflook verwijderen. De helft van de kaas erdoorheen roeren en op smaak brengen met verse peper en eventueel zout.

Mengsel verdelen over 6 ovenbestendige soepkommen.

De rauwe vis over de kommen verdelen en de rest van de kaas eroverheen strooien. Elk plakje bladerdeeg aan een kant met ei bestrijken en met de eikant op de soepkom plakken (dichtmaken dus). Daarna de bovenkant ook bestrijken met ei.

Alles de oven inschuiven en in 20 min goudbruin en gaar bakken.
Echt super lekker!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_56077597
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 15:10 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Als ik zoek op Gent's stoofpotje krijg ik echter alleen maar met lever. Dat zat er dus op zeker niet in. Iemand een idee hoe het wel zou moeten?
Gentse waterzooi?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
  woensdag 16 januari 2008 @ 19:56:18 #59
97745 Thorical
finding a way
pi_56082075
quote:
Was dat niet iets van carbonade?
pi_56083830
Even tussendoor een geurfoto

pi_56085359
Ziet er lekker uit
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_56094217
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 15:22 schreef DarkElf het volgende:
Zoals beloofd:
[..]

Echt super lekker!
Damz, dat is ook niet verkeerd

Vriendlief is niet van de stoofpotten

Maar misschien vindt hij dit wel helemaal lekker aangezien hij een enorme visliefhebber is
pi_56097353
Ik ga dat vispotje ook nog maken vlg week of zo
pi_56097646
Ben benieuwd of jullie het ook zo lekker (machtig ) maar lekker gaan vinden
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 18 januari 2008 @ 12:06:05 #65
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_56125997
Tvp

Er lopen nu twee delen 3 overigens

Sinds kerst beschikken wij over deze:

[ afbeelding ]

Nu kunnen we oefenen op de door jullie geprezen recepten
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_56167178
In onze kolonie in de Oost kunnen ze ook lekker stoven.

Rundvlees 500g per zakje boemboe
zakje boemboe Rendang van de toko of Conimex (1 zakje per 500g vlees)
citroengrasje, citroenblaadje (optioneel)
en het leuke: Kokosmelk, dus geen bier en wijn enzo.

De kokosmelk moet indampen; dat is de truuk van het recept.
Om te voorkomen dat tijdens het indampen ook alle aroma's verdwijnen gebruikt mijn vrouw een kleine variatie:
Eerst de kokosmelk (ongeveer 400ml (1 blikje) per 500 gram vlees) op een hoog vuur in laten dampen.
Vlees met de boemboe rendang inwrijven.
In de ingedampte kokosmelk doen, citroengras+blad er ook bij.
en dat laten sudderen totdat er olie boven komt drijven - dan is echt al het vocht eruit.
Het mag gerust 2-3 uur duren!

Grote truuk: Het bindweefsel in het sudder-rundvlees trekt samen bij hoge temperatuur (boven de 90C - als het kookt dus). Hierdoor wordt het vocht uit het vlees geperst (daarom kan een lap vlees soms zo schaamteloos krimpen en taai worden). Om het allemaal waanzinnig zacht te maken haal je de pan van het vuur en voeg je wat vocht (200ml) toe: bouillon, of ananassap uit een pak en niet vers.
Als het afkoelt (door het van het vuur halen en het koude vocht) zet het bindweefsel weer uit en zuigt het vocht (+kokosmelk) in zich.

Eten met een rietje
pi_56170557
Ik heb laastst wat geëxperimenteerd met lamsvlees en kikkererwten (eerst weken en koken is het beste: ik had ze eens mee laten stoven na het weken en dat bleek toch onvoldoende), en om het groentengehalte wat op te voeren had ik er het laatste uur ook een wat aan repen gesneden savooiekool aan toegevoegd. Ik heb het aangebakken en gekruid met een aantal dingen door elkaar (ik weet niet of dat een heel goed idee was): djinten, kaneel, rozemarijn en laurier. Daarna rode wijn en bouillion of fond erdoor doen tot alles net onderstaat en laten stoven, en zo nodig toevoegen. Na een dag stoven was het lamsvlees heel klein geworden (dus ook zonder nare vetstukjes, die zaten nu overal ). Ik heb er ook wel eens gebakken champignons en nog wat rozemarijn doorheen gegooid iets voor het einde. En altijd afgemaakt met bladpeterselie. Die keren dat ik het gemaakt heb, heb ik het geserveerd met rijst en was het echt teveel voor ons, met name door die kikkererwten. Maar toch erg lekker.
Het was eigenlijk een halfslachtige poging de arabische kant op aan met de stoofschotels, maar dat kwam er niet helemaal doorheen. Ook doordat ik geen pruimen had toegevoegd. En ik had het idee dat m.n. de rozemarijn er niet zo bijpast (ik kon het niet laten om die niet toe te voegen).
anonieme razernist
  zondag 20 januari 2008 @ 11:08:44 #68
101884 PeRi
Allons-y!
pi_56172711
Ik ga straks ook lekker stoven, de voorpret aan de gedachte alleen al dat je straks de ingrediënten gaat klaar zetten, maakt je toch al zo gelukkig?
Whatever I want.
pi_56188351
quote:
Dit zou het recept moeten zijn :

Benodigdheden voor 4 personen:

• 1 ui
  • 2 eetlepels vetstof
  • 1 teentje look
  • 1 kg rundvlees
  • 2 blaadjes laurier
  • een takje tijm
  • 1/2 glas rode wijn
  • 1/2 flesje Trappist (of ander donker, niet te bitter bier)
  • 1 boterham met mosterd
  • 2 eetlepels bruine suiker

Bereiding:

• Hak de ui in stukjes en stoof aan in de boter en voeg de look toe.
  • Snijd het vlees in gelijke stukken en voeg het toe
  • Laat 10 minuten aanbakken
  • Doe er de rode wijn, het bier, de boterham met mosterd, de bruine suiker, de laurier en de tijm bij
  • Laat 1 uur stoven zonder deksel

bron
  • pi_56192391
    Thanx. Ga em binnenkort proberen.
    Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
    Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
      maandag 21 januari 2008 @ 09:25:51 #71
    51684 The_Tankgirl
    Kate Bush is the best
    pi_56192596
    quote:
    Op woensdag 16 januari 2008 15:22 schreef DarkElf het volgende:
    Zoals beloofd:
    [..]

Echt super lekker!
    Heb deze zaterdag gemaakt, en echt, deze is echt heel lekker! Had deze al bij een kennis gegeten, en vroeg me al af wat het recept was.. Dus bedankt!
    Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
      maandag 21 januari 2008 @ 10:05:48 #72
    195404 cul_non_kul
    koken? wat is dat?
    pi_56193269
    quote:
    Op donderdag 17 januari 2008 08:46 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Damz, dat is ook niet verkeerd

Vriendlief is niet van de stoofpotten

Maar misschien vindt hij dit wel helemaal lekker aangezien hij een enorme visliefhebber is
    ?? vlgs. mij is dat Indische vleesch ook allemaal gestoofd......so surprise me ik ben er klaar voor
    En zeker een SoL (Stoofpot of Love )
    Alea jacta est
    pi_56195801
    De coq au vin van zaterdag was werkelijk erg smulbaar dus die plemp ik hier ook maar neer:
    quote:
    Coq au vin (4 personen)

Benodigdheden:

- +- 1400 gram aan kip (heel of delen)
    - versgemalen peper
    - 1 winterwortel of 150 gram worteltjes
    - 6 sjalotjes
    - 2 teentjes knoflook
    - 250 gram champignons
    - 2 eetl. zonnebloemolie of arachideolie
    - 200 gram magere gerookte spekblokjes
    - 25 gram boter
    - zout
    - 40 gram bloem
    - 5 dl. rode wijn (bv. Bourgogne)
    - 1 pot vogelfond (ca. 4 dl.)
    - 2 laurierblaadjes
    - 1 eetl. gehakte tijm (vers of diepvries)
    - 2 eetl. gehakte peterselie (vers of diepvries)

Bereiding:
    (de hele kip in stukken knippen) Als je delen hebt: peper erover strooien.
    Wortels (of winterpeen) schrappen en in plakjes snijden. Sjalotjes pellen en in vieren snijden. Knoflook pellen en fijn snijden. In hete olie de sjalotjes, de knoflook, de spekblokjes en de wortel een paar minuten zacht bakken.

Mengsel uit de pan scheppen en de boter bij het overgebleven bakvet voegen. Daar de kip in 10 min. rondom goudbruin bakken. Daarna de kip uit de pan scheppen en zout erover strooien.

De bloem door het achtergebleven braadvet roeren en de wijn langzaam toevoegen (goed roeren!!) . Aan de kook brengen met de fond, de laurierblaadjes, tijm en de peterselie. De kip erij leggen en afgedekt laten stoven voor teminste 45 min. ( ik deed anderhalf uur, de kip gleed zowat van haar botjes toen)... Pas de laatste 15 min de (schoongeborstelde) champignons toevoegen en meteen de laurierblaadjes verwijderen.

Klaar!

Serveren met brood, of een salade en wat aardappels.

.
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_56213272
    Ik stoof Provencaalserig

Nu met foto's

In mijn chamotte pan fruit ik eerst wat sjalotten in boter & olie (boter was zowat op )

Vervolgens bak ik snel even het vlees, ruim een kilo runderriblappen, aan.

Een liter rode wijn zorgt voor zacht, mals, smakelijk vlees. Hoop ik

Altijd lekker bij zulke stoofpotjes: laurierblad.

En een eetlepel tijm.

Knoflook mag niet ontbreken. Veel is lekker!

Na anderhalf uur doe ik daar lekker uitgebakken spekkies bij en wrijf ik de zachtgeworden knoflook fijn.

Onderwijl heb ik nog een leuk klusje te doen: zilveruitjes pellen. Wat een gepiel

Daarna bak ik grote stukken paprika aan op hoog vuur, zodat het velletje net begint te knappen.

Dan is het nu tijd voor het geheim van de chef: een flinke scheut pastis. Dat trekt helemaal in de uitjes

Twee eetlepels tomatenpuree, twee eetlepels honing: het wordt een lekker pruttelpotje!

Ik laat het nu nog een uurtje doorsudderen, en morgen komen de finishing touches: Puy-linzen en veel versgehakte peterselie!
    pi_56214683
    In DE stoofpot
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')