abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43512124
Mensen, vrienden, onbekenden,

Wat ziet mijn oog??? Geen stoofpottentopic in CUL?! Schande!
Vandaar nu eentje.

Och stoofpotten... Ik kan er wel om janken zo dol ben ik erop. Het eten ervan, maar ook de bereiding! Die geur die doordringt tot in elke porie van het huis. Het zacht gepruttel op het fornuis. Het Urenlang Roeren in een Grote Zware Pan met Grote Stukken Weerbarstig Vlees en Hompen Ui en Takkenbossen Kruiden. Ik word er zo tja... óér van. Dan wil ik een schort! Pollepels! Kindermonden om te voeden! Een man die houthakt! Mijn haar in een knot en weldadige hangborsten in een boerse blommenjurk!

Zelf heb ik een stoofpottenrepertoire van 1 stuks. Beschamend schamel voor zo'n stoofpotoervrouw als ik, dat realiseer ik mij terdege. Dus: post allen uw recept!

Het mijne:

Veel Vlees (runderlappen od.), in grote stukken
Twee uien, in grote stukken
Twee tenen knoflook, doormidden
1 forse winterwortel
1 courgette
Tijm, selderij, peterselie
Mosterd, een paar eetlepels
Twee flesjes bier (oud bruin, Duvel, wat je wilt)
Suiker, een paar eetlepels
Een scheut azijn
Laurier, acht blaadjes
Kruidnagelen, drie stuks
Paar jeneverbessen
Kleine aardappeltjes
Peper uit de molen
Zout

Vlees kort aanbraden, en voldoende bier toevoegen. Uien, knoflook, alle kruiden, mosterd, suiker en azijn erbij en de boel een uur laten sudderen (op een echte sudderpit/in de oven). Dan de schijven wortel toevoegen en evt. nog wat bier erbij doen. Na weer een uur schijven courgette erbij doen. Ten slotte de aardappeltjes op de stoofpot leggen en het geheel nog twintig minuten tot een half uur door laten garen. Eet smakelijk
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 13 november 2006 @ 16:56:12 #2
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_43512418
een schaamteloze TVP
2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
nou...zegt een van die vrouwtjes..
we hebben een puzzel opgelost in 7 uur en op de doos staat 2 tot 4 jaar.
pi_43512579
Die openingspost kan zo naar TTK.

Ben verzot op stoofpotten. Heb alleen nooit tijd voor de bereiding. Heb thuis nog een Italiaanse variant die erg lekker is. Zal hem eens opzoeken.
Zu hause ist alles besser
pi_43512865
Kom maar op met die recepten, ben er ook dol op
pi_43512988
Ik heb eens een chocoladestoofpot gemaakt, met kippenpoten. Nou hou ik helemaal niet van chocolade, maar dit was met hele bittere en dat was wel lekker.

Geen idee meer waar ik dat recept heb. Dus als iemand het kent: voel u vrij het te posten.
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 13 november 2006 @ 17:15:17 #6
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_43513192
4 ons hamlappen in redelijke stukken snijden.
Kruiden met: zout, peper, kerry, paprikapoeder, beetje knoflookpoeder, gemberpoeder.
Een flinke ui (of 2)
een paprika
4 tomaatjes (gebruik zelf vleestomaten)
2 laurierblaadjes.
thijm (liefst vers---> koelvak albert hein)
Bakje champignons (kastanje-champignons vind ik lekker)
0.5 liter droge witte wijn

Zet de gekruide vleesstukjes in de koelkast en laat ze daar minimaal een half uur lekker intrekken.
Snipper de ui en pel de tomaten en snijd ze in kleine blokjes, ik snij de paprika het liefst aan reepjes/stukjes kan ook.
Snipper de thijm, met een schone scherpe keukenschaar is het zo klaar.
Poets de champignons, snijd een beetje van de steeltjes af en halveer ze.
Verwarm een beetje vloeibare braadboter en als het bruin wordt de stukjes vlees goed aanbraden aan alle kanten, doe er dan de uitjes door en laat die nog even meebruinen.
Tomaatjes erbij, even meewarmen.
De thijm erbij doen, ongeveer een klein handjevol verse of 2 theelepels gedroogde.
Laurierblaadjes toevoegen.
Zet het vuur zacht en blus af met de wijn, als het goed is staan de stukjes vlees nu bijna helemaal onder het vocht, zo niet: een beetje meer wijn of water toevoegen tot dat wel zo is.
Zet het vuur weer wat hoger tot het weer kookt.
Deksel er op en rustig op laag vuur 45 minuten laten pruttelen.
Dan de champignons erbij doen, goed roeren en het deksel er weer een kwartier op laten.
Dan de paprika toevoegen en alleen maar goed verwarmen, 5 minuten, als je van knapperige paprika houdt, wil je die goed gaar hebben tegelijk met de champignons toevoegen.

Is lekker bij rijst en ijsbergsla of gebakken aardappels en spinazi of gekookte aardappels met rode kool (kookvocht is errug lekker ipv jus)

Just my two cents, en ik ga zeker de stoofpotvariant uit de op een keer proberen, bedankt!
be nice or go away
  maandag 13 november 2006 @ 17:17:28 #7
145755 kahaarin
pi_43513267
quote:
Op maandag 13 november 2006 17:10 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik heb eens een chocoladestoofpot gemaakt, met kippenpoten. Nou hou ik helemaal niet van chocolade, maar dit was met hele bittere en dat was wel lekker.

Geen idee meer waar ik dat recept heb. Dus als iemand het kent: voel u vrij het te posten.
Verdriet! Kan niet tegen chocola.....
be nice or go away
pi_43513366
ja dikke vette TVP!

wij hebben ooit, jaren terug, een recept gehad van de meest zalige stoofpot die ik ooit geproefd had alleen zijn we het recept kwijtgeraakt en tot nu toe niet meer gevonden, dus misschien komen we hier iets tegen.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 13 november 2006 @ 17:21:41 #9
97348 Matness
Matt about you
pi_43513426
ik hád een recept voor een kipstoofpot met cola en kersen, maar kan t niet meer vinden.
pi_43513663
Je inleidende verhaal is top Doe mij ook zo'n vrouw die noestig in de pan roert terwijl ik met ontbloot bovenlijf buiten in de winterkou hout sta te hakken! (Hier met ingepakt bovenlijf, maar dat terzijde, er wordt in ieder geval gehakt. Is het eten al klaar schat? )

Ik maak niet zo vaak stoofpot, of ik moet veel eters krijgen, in je eentje is het toch een beetje zonde om zoveel te maken. Maar als ik m maak, dan gaat er in plaats van bier rode wijn in, wat runderbouillon, en naast de ingredienten die jij noemt ook aardig wat champignons. Aardappeltjes niet erin: gewoon losse aardappelpuree erbij.
En als je een scheutje (of nog een fles) van die wijn overhoudt, kan dat er prima bij!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  maandag 13 november 2006 @ 17:29:24 #11
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_43513730
quote:
Op maandag 13 november 2006 17:20 schreef DarkElf het volgende:
ja dikke vette TVP!

wij hebben ooit, jaren terug, een recept gehad van de meest zalige stoofpot die ik ooit geproefd had alleen zijn we het recept kwijtgeraakt en tot nu toe niet meer gevonden, dus misschien komen we hier iets tegen.
Wat zat er zoal in?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_43513807
wijn natuurlijk en van die lappen vlees, en champignons en zo'n blaadje

ik ben de kok hier niet (je hebt echt niets aan mij ), ik zal eens aan mijn vragen of hij nog iets meer weet
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 13 november 2006 @ 17:32:54 #13
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_43513847
quote:
Op maandag 13 november 2006 16:47 schreef Duderinnetje het volgende:
Mensen, vrienden, onbekenden,

Wat ziet mijn oog??? Geen stoofpottentopic in CUL?! Schande!
Vandaar nu eentje.
Er zijn er tientallen !

Maar ja, die search he.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 13 november 2006 @ 17:36:41 #14
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_43513951
quote:
Op maandag 13 november 2006 17:32 schreef popolon het volgende:

[..]

Er zijn er tientallen !

Maar ja, die search he.
Maar het onze is het Beste
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_43514074
Stoofpottip:
Braad het vlees in delen aan, anders koelt de boter te snel af en komt er te veel vocht vrij. Dan gaat alles koken ipv bakken.
En haal daarna al het vlees even uit de pan om de groenten(uien) een beetje bruin te bakken. Daarna weer alles bij elkaar gooien en wat vloeibaars erbij.

Bruin= gekaramelliseerd= veel meer smaak!
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
  maandag 13 november 2006 @ 17:51:58 #16
145755 kahaarin
pi_43514384
quote:
Op maandag 13 november 2006 17:31 schreef DarkElf het volgende:
wijn natuurlijk en van die lappen vlees, en champignons en zo'n blaadje

ik ben de kok hier niet (je hebt echt niets aan mij ), ik zal eens aan mijn vragen of hij nog iets meer weet
Een grote riblap.
Bakje witte champignons.
Zout en peper.
3 grote uien.
Een kleine prei.
(vloeibare) braadboter
4 laurierblaadjes.
8 kruidnagels
cranberry compote (delicatessen winkel of op ameland in de souvenirshop)
1 winterwortel.
Rode wijn.

Leg de riblap afgedekt op het aanrecht zodat deze wat kan acclimatiseren. (iets beneden kamertemp. is ideaal, uurtje rustig laten staan)
Snijd de uien in grove stukken, was en schil de winterwortel en snijd deze in plakjes, snijd de prei (was grondig, zit vaak zand in), strooi naar smaak peper op de riblap, doe flink wat boter in de pan en laat die bruin worden, schroei de riblap goed dicht en doe er dan naar smaak zout op.
Voeg de uien toe en laat die wat meebruinen.
Blus het geheel af met rode wijn tot het vlees onder staat.
Voeg de laurieblaadjes toe en de kruidnagels, verwarm goed tot het weer pruttelt en doe er twee eetlepels cranberry compote door, even licht roeren, de compote smelt er wel door.
Doe het deksel op de pan.
Laat 1.5 uur rustig pruttelen, niet teveel kijken gaat wel goed, 2 a 3 keer draaien is voldoende.
Voeg de winterwortel toe en kijk of er nog genoeg vocht bij zit, mag wel iets ingekookt zijn maar het vlees moet wel ruim voor de helft onder staan, zo niet voeg wat water toe.
Laat het nog anderhalf uur rustig met het deksel erop pruttelen.
Af en toe draaien, weer 2 a 3 keer.

Eet smakelijk!
be nice or go away
  maandag 13 november 2006 @ 17:54:15 #17
145755 kahaarin
pi_43514453
quote:
Op maandag 13 november 2006 17:41 schreef lemonlime het volgende:
Stoofpottip:
Braad het vlees in delen aan, anders koelt de boter te snel af en komt er te veel vocht vrij. Dan gaat alles koken ipv bakken.
En haal daarna al het vlees even uit de pan om de groenten(uien) een beetje bruin te bakken. Daarna weer alles bij elkaar gooien en wat vloeibaars erbij.

Bruin= gekaramelliseerd= veel meer smaak!
De ui kun je ook in een apart bakpannetje even aanfruiten, mijn ervaring is echter dat als je een gietijzeren pan eenmaal heet hebt een beetje vlees hem niet kan afkoelen, als je die niet hebt is jouw tip idd een hele goede!
be nice or go away
  maandag 13 november 2006 @ 17:54:53 #18
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_43514472
quote:
Op maandag 13 november 2006 16:56 schreef robbedoeseos300d het volgende:
een schaamteloze TVP
Wat hij zegt.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  maandag 13 november 2006 @ 18:00:49 #19
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_43514647
Valt Goelash ook onder stoofpot, of is alles dat langer dan een uur moet sudderen sowieso goed? Ik heb hier nog wel een recept liggen voor Hongaarse Kipgoelash, zal ik straks wel een keer opzoeken
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 13 november 2006 @ 18:06:20 #20
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_43514803
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:00 schreef De_Hertog het volgende:
Valt Goelash ook onder stoofpot, of is alles dat langer dan een uur moet sudderen sowieso goed? Ik heb hier nog wel een recept liggen voor Hongaarse Kipgoelash, zal ik straks wel een keer opzoeken
Als ik er maar dikke hangborsten van wil hebben, is het goed
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_43514875
quote:
Op maandag 13 november 2006 17:51 schreef kahaarin het volgende:
-knip-
Eet smakelijk!
oh dat zal wel lekker zijn zeg!

(ik had eigenlijk bedacht om tweede kerstdag zoiets te eten )
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 13 november 2006 @ 18:16:50 #22
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_43515100
Hongaarse Kipgoulash
Voor 6 personen:

1 kg kip, in blokjes
Bloem (gekruid met paprika, zout en peper)
1 ui
24 sjalotten
1 rode en 1 groene paprika
1 eetlepel paprikapoeder
1 eetlepel rozemarijn
4 el tomatenpuree
300 ml kippenbouillon
150 ml rode wijn
400 gr zure room

-Verwarm de oven voor op 160 graden
-Wentel de kip door de gekruide bloem
-Bak de ui, sjalotten en paprika 3 minuten in een beetje olijfolie
-Voeg de kip toe en laat het geheel nog 4 minuten bakken
-Bestrooi het geheel met paprikapoeder en rozemarijn
-Voeg tomatenpuree, bouillon, wijn en tomaten toe laat het geheel met deksel anderhalf uur stoven in de oven

Eventueel garneren met zure room en peterselie. Voor het beste resultaat pikante paprikapoeder en Hongaarse wijn gebruiken. Maar zonder is het ook erg lekker
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 13 november 2006 @ 18:26:40 #23
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_43515397
En nog een recept voor iemand die de hele middag in de keuken wil staan:

Franse varkensstoofpot
Voor 4 personen:

4 schouderkarbonades of hamschijven
2 grote tenen knoflook
2 wortels
2 stelen bleekselderij
20 verse zilveruitjes
1 grote ui
2 takjes tijm
2 takjes rozemarijn
1 laurierblad
1 theelepel peper
250 ml droge witte wijn
Véél tijd

-Verwarm de over voor op 160 graden
-Steek de knoflookschijfjes in het vlees
-Bak de wortel, selderij en ui 10 minuten in een beetje olie
-Leg het vlees op de groenten
-Voeg tijm, rozemarijn, laurierblad, wijn, 250 ml water, zout en peper toe
-Breng het geheel aan de kook
-Stop de pan met deksel in de oven en laat het 3.5 uur stoven
-Voeg de zilveruitjes (zonder schil) toe en zet het nog 15 minuten in de oven
-Schep vet af, haal het vlees eruit, zeef de groenten (bewaar het vocht!)
-Breng het bewaarde vocht op smaak en maak er een lekker sausje van
-Leg de groenten op een schaal, met het vlees erop (wees creatief )
-Overgiet het geheel met de saus

Lekker met gekookte of gebakken aardappeltjes.
Smakelijk!
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_43515429
je huis gaat zo zálig ruiken als er een stoofpot staat te pruttelen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_43517826
Net een stoofpot afgezet, heeft de hele middag staan pruttelen, is voor morgen. Is een hele makkelijke, met blokjes sucadelappen, zout, peper, beetje nootmuskaat ingewreven. Boter en olijfolie in een grote braadpan doen, als het schuim weggetrokken is, 2 gesnipperde uien en een fijngesneden teen knoflook fruiten, als het kleur heeft gekregen, de blokken vlees erbij en bruin laten kleuren. Dan een zakje Boemboe van Toko Lien in de smaak Semoor Djawa erbij doen, dit is een donkerbruine pasta die je door het vlees schept en even meebakt, dan een paar kopjes water erbij en pruttelen maar. Dit is erg lekker bij witte rijst met een groentengerecht zoals sajoer van sperziebonen. (dit is ook in blokvorm te verkrijgen, de sperziebonen moeten wel vers zijn het werkt niet met blik of diepvries) Het is supereenvoudig, want je hoeft al die kruiden niet te verwerken, dus voor een makkelijke dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')