abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 mei 2007 @ 17:19:02 #1
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_49933216
Goed voor je bloed
Heerlijke smaakmaker
Verdrijft alle merken vampieren EN het is allejezus lekker.

Post hier recepten met knoflook als hoofd ingredient

TS begint:

Dit gooi ik bijna altijd over vissen; met name die vissen die ik op de BBQ heb gekwakt. Het is geen aioli, maar meer een knoflookdressing

-1 bol knoflook
- theelepel zout
- water
-olie
-- piepklein beetje fijngehakte peterselie

Neem een vijzel, vijzel de bol knoflook en wrijf het op met de zout en een pietsie olie ( olijf )
Als het schuimt en een beetje glad is, doe je er een scheut water bij.
Peterselie erin en over de vis gieten.
Je maakt de belevenis af als je een goede vis grilt, er aardappelpuree met een beetje venkel bij maakt en een flinke homp duits brood bij serveert.
En niet te vergeten een flink glas wodka

Ook lekker met het oog op de BBQ dagen:

Knoflook Salsa

Ingredienten: voor 4 personen

* 6 teentjes knoflook
* 5 tomaten ( klein snijden en vruchtvlees verwijderen)
* 1 bosje korinader
* 2 rode uien
* 2 dl olijfolie
* 1 dl azijn
* 1 spaanse peper (in de lengte doorgesneden en zaadjes verwijderd)

Alle ingredienten fijnsnijden in een schaal doen, de olie en azijn er overgieten, goed roeren en een uurtje in de ijskast zetten.
  woensdag 30 mei 2007 @ 20:10:05 #2
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_49939628
Dit topic heeft een flinke dosis potentie! Het komt vrijwel niet voor dat hier in huis zonder knoflook wordt gekookt. Als 'hoofdingredient' is het nog niet gesignaleerd maar wie weet!

Ahh, de geur van verse knoflook uit de pan.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  woensdag 30 mei 2007 @ 20:35:19 #3
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_49940748
Stel, je bent een viezerik dan kun je ook eens gepofte knoflook proberen.
Het is werkelijk goddelijk op een stuk ciabatta of stokbrood. Wel lekker royaal zijn met de zout

Paar bollen knof
Olijfolie
Zout
tabasco

Verwarm je oven op ong. 160 graden.
Snijd de bollen bovenaf af, zodat je de teentjes zit zitten ( puntje eraf dus )
De rest laat je intact.
Zet de bollen op een ovenvaste schaal; flink wat zout erover, flink wat olie en een scheut water
Dek af met folie ( alu dus )
Laat de bollen in een uur garen.

En dan komt het leukste!
Pak een stuk brood, frot een teentje ( of 2 ) uit de bol, en smeer uit over je broodje. Beetje zout , beetje tabasco
  woensdag 30 mei 2007 @ 20:48:55 #4
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_49941367
Pollo Con Ajo (4 pers)

• 8 stukken kip - geen filet of drumsticks, liefst kipbraadstukken van middelmatige grootte
  • ong. 25/30 tenen knoflook
  • olijfolie
  • zonnebloemolie
  • zout
  • rode peper
  • tijm
  • laurier
  • paprikapoeder
  • grof gesneden rauwe aardappelen

kip kruiden met zout, peper, tijm, paprikapoeder en laurier... flink kruiden

flinke laag olijfolie/zonnebloemolie in de braadpan of wok
    kip licht aanbraden tot alles lichtbruin gekleurd is

Kip overhevelen in ovenschaal (tenzij gebruikte braadpan ook in de oven kan), met olie en al. Alle knoflooktenen en de aardappelen toevoegen.
    schaal/pan in voorverwarmde oven (160 graden) zetten, tot de kip goed gekleurd is en uit elkaar valt
    (+/- 1 uur)

serveren met stokbrood en/of een frisse salade, de knoflook uitsmeren op je stokbrood, hmmmmm
  • “Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
      woensdag 30 mei 2007 @ 20:52:55 #5
    21704 SHE
    Shaven, not furred
    pi_49941532
    Thnx C, die staat hier morgen op het menu!
      woensdag 30 mei 2007 @ 21:32:59 #6
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_49943386
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 20:48 schreef Curiosity het volgende:

• ong. 25/30 tenen knoflook
  • Ideaal voor als je de volgende dag ergens een sollicitatiegesprek hebt.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
      woensdag 30 mei 2007 @ 22:14:43 #7
    17635 mvdlubbe
    het is al ijdelheid
    pi_49945438
    Rundvlees, zachtgebakken met 5 tenen knoflook (1 persoon) en wat tijm is een echte aanrader.
    12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
    pi_49946975
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 21:32 schreef golfer het volgende:

[..]

Ideaal voor als je de volgende dag ergens een sollicitatiegesprek hebt.
    Dat zou je nog weleens mee kunnen vallen: smaak en geur varieren sterk per bereidingswijze. Van gepofte knoflook ga je minder stinken dan van geperste, om maar eens twee extremen te noemen.

En sowieso: je moet wel echt veel knoflook eten om zo te stinken dat iemand het op een meter afstand ruikt. Enige devies is: altijd samen met je lief knoflook eten. Want zoenen met een knoflookbekkie, dat kan echt niet.

Oh en SHE: het is goed voor je bloed en vaten, en als gevolg daarvan krijg je er ook een heel mooi velletje van. Het vermelden waard, vind je niet?
      woensdag 30 mei 2007 @ 23:38:01 #9
    3869 David
    Drum the drums
    pi_49949270
    ik eet altijd knoflook met mijn lief, dus geen problemen op dat vlak.

Ik eet het vrijwel in alles, pastasauzen, ovengerechten, aardappelpuree, etc.

Wat echt lekker is om een mooie (vulbare) oliefles te kopen, die te vullen met een stuk of 20 knoflookteentjes (liefst in schijfjes of zo), eventueel rode pepers in slierten, en olijfolie, en dan een paar dagen laten marineren. Ideaal voor op de pizza, maar eigenlijk voor alles
    pi_49951391
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 23:38 schreef David het volgende:
    ik eet altijd knoflook met mijn lief, dus geen problemen op dat vlak.

Ik eet het vrijwel in alles, pastasauzen, ovengerechten, aardappelpuree, etc.

Wat echt lekker is om een mooie (vulbare) oliefles te kopen, die te vullen met een stuk of 20 knoflookteentjes (liefst in schijfjes of zo), eventueel rode pepers in slierten, en olijfolie, en dan een paar dagen laten marineren. Ideaal voor op de pizza, maar eigenlijk voor alles

Ik heb gehoord/gelezen dat het zelf maken van knoflookolie kan leiden tot botulisme (een ernstige voedselvergiftiging). Het heeft geloof ik iets te maken met een bepaalde bacterie die in knoflook kan zitten die geactiveerd wordt door de olie. Hierdoor zouden gifstoffen aangemaakt worden die botulisme kunnen veroorzaken.
    Ik geloof dat het wel kan wanneer je de knoflook eerst verwarmt (zodat de bacteriën gegood worden) en daarna pas de olie toevoegt.
    Misschien weet iemand anders er meer van?
    Ik zou het zelf maken van knoflookolie op deze wijze (hoe goddelijk lekker ook) in ieder geval dus afraden!
    On topic: Ben dol op knoflook. Een maaltijd zonder knoflook is geen maaltijd....
      donderdag 31 mei 2007 @ 00:54:36 #11
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_49951490
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 00:49 schreef Shlomo het volgende:

Ik heb gehoord/gelezen dat het zelf maken van knoflookolie kan leiden tot botulisme (een ernstige voedselvergiftiging). Het heeft geloof ik iets te maken met een bepaalde bacterie die in knoflook kan zitten die geactiveerd wordt door de olie. Hierdoor zouden gifstoffen aangemaakt worden die botulisme kunnen veroorzaken.
    Ik geloof dat het wel kan wanneer je de knoflook eerst verwarmt (zodat de bacteriën gegood worden) en daarna pas de olie toevoegt.
    Ik zou het zelf maken van knoflookolie op deze wijze (hoe goddelijk lekker ook) in ieder geval dus afraden!
    On topic: Ben dol op knoflook. Een maaltijd zonder knoflook is geen maaltijd....
    Klopt, zie dit artikel
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
      donderdag 31 mei 2007 @ 08:33:46 #12
    21704 SHE
    Shaven, not furred
    pi_49954122
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 22:42 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Dat zou je nog weleens mee kunnen vallen: smaak en geur varieren sterk per bereidingswijze. Van gepofte knoflook ga je minder stinken dan van geperste, om maar eens twee extremen te noemen.

En sowieso: je moet wel echt veel knoflook eten om zo te stinken dat iemand het op een meter afstand ruikt. Enige devies is: altijd samen met je lief knoflook eten. Want zoenen met een knoflookbekkie, dat kan echt niet.

Oh en SHE: het is goed voor je bloed en vaten, en als gevolg daarvan krijg je er ook een heel mooi velletje van. Het vermelden waard, vind je niet?
    Sterker nog, dat stond al in de OP
      donderdag 31 mei 2007 @ 11:05:17 #13
    3869 David
    Drum the drums
    pi_49958109
    quote:

[..]

hmm weer wat geleerd...

nog maar twee doden in de familie, dus het kan erger

maar hoe zou ik die knoflook dan moeten verwarmen? bakken, koken ?

Edit: Trouwens, voor zover ik weet doet bijna elke familie in het mediterrane gebied (en daarbuiten ook veel) het. Op die bron die je aangeeft staat dat er MINSTENS 3 gevallen sinds 1980 bekend zijn... Echt veel kun je dat toch niet noemen lijkt me... maar goed, beter het zekere voor het onzekere nemen zeker

[ Bericht 14% gewijzigd door David op 31-05-2007 11:15:31 ]
      donderdag 31 mei 2007 @ 11:21:09 #14
    3869 David
    Drum the drums
    pi_49958692
    quote:
    In de nieuwsgroep nl.culinair komt regelmatig een discussie terug over het bewaren van reeds gepelde knoflooktenen. Een optie om dit te doen is de knoflooktenen in een potje met olie te bewaren. Juist dit punt is regelmatig onderwerp van discussie, omdat er een hardnekkig verhaal de ronde doet dat hierdoor botulisme kan ontstaan. Omdat je botulisme niet kunt zien, proeven, of ruiken en de afloop mogelijk dodelijk kan zijn bestaat er toch enige vrees.

Uit onderzoek is echter het volgende naar voren gekomen: (citaat uit walm nr. 3/1991)

"Wie kijkt naar de cijfers van het voorkomen van botulisme bij mensen (30 gevallen per jaar op een VS bevolking van 250 miljoen!, Geen Nederlandse gevallen sinds 1945) moet concluderen dat de bedreiging serieus, maar piepklein is..

Onze aanbeveling: ga gewoon door met het maken en consumeren van knoflook in olie maar houdt het product permanent gekoeld." Dit lijkt een aardige conclusie. Doe hetzelfde als andere producten die op deze wijze bewaard worden (feta of olijven): bewaar het goedje niet te lang.

Bron: goodfeeling.nl
    Hier hebben ze het nota bene over het consumeren van de knoflook zelf... terwijl het mij om de smaak van de olie gaat (de knoflook gooi ik gewoon weg)... ik denk dat ik me echt geen zorgen hoef te maken hoor
    pi_49959568
    Het schijnt dat als je een tentje knoflook doormidden snijd, dat je dan in het midden zo'n "sliertje" hebt en dat als je die eruit snijd dat je dan veel minder last hebt van die geur. Dat stukje ruikt ook heel erg sterk.

Ik haal hem er ook altijd uit, zijn er meer mensen die dat doen (of doet iedereen/niemand dat en roep ik wat nieuws )

Gister nog een par teentjes bij de kip/mix voor de tortillas
    Have fun...
      donderdag 31 mei 2007 @ 12:02:26 #16
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_49960141
    quote:

[..]

Beetje azijn of citroensap toevoegen, Botulisme kan niet ontstaan in een zuur milieu.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      donderdag 31 mei 2007 @ 12:06:42 #17
    45206 Pietverdriet
    pi_49960298
    Je moet gewoon schijt hebben aan de knoflooklucht, het is een teken van culinaire superieuriteit.
    recept voor een dipje
    Neem 125 cc turkse joghurt
    3 tenen knoflook
    snuf zout
    Pers de tenen en doe er wat zout op ff laten rusten en dan fijn wrijven
    Meng het met de turkse joghurt en je hebt een heerlijke pittige dip voor op geroosterd brood, gegrilled vlees, vis.
    pi_49960529
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 08:33 schreef SHE het volgende:

[..]

Sterker nog, dat stond al in de OP
    Het is goed voor je huid, zei ik. Pfff.
      donderdag 31 mei 2007 @ 12:15:03 #19
    45206 Pietverdriet
    pi_49960588
    Neem een achterham van een varken (een bil zeg maar) MET ZWOERD!!
    Snij de zwoerd in wiebertjevorm in, zodat je een ruitjes patroon krijgt in de zwoerd
    Op ieder "kruispunt" steek je met een mes in het vlees.
    In iedere messteek doe je een knoflookteen met wat verse rozemarijn, en wat zout
    Oven op 150-160 graden en per 500 gram vlees ongeveer een uur in de oven laten.
    De zwoerd wordt heerlijk krokant en knapperig en is eigenlijk het lekkerst.
    Het vlees snijd je aan plakken en serveer je met een aardappeltje, wat groente.
    Saus: Kook witte wijn in (met wat knof, peperkorrels, blaadje laurier, en er dan uit nemen ), maak de aanbaksels uit de braadslee los met wat water en voeg dat toe, wat room eribij en een royale schep mosterd. Binden met een sausbinder. Afsmaken met peper en zout
    pi_49960624
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
    Je moet gewoon schijt hebben aan de knoflooklucht, het is een teken van culinaire superieuriteit.
    Hahaha, ik word altijd raar angekeken als ik dat beweer

Maar het feit blijft dat zoenen met iemand met knoflookadem (als je 't zelf niet hebt gegeten) geen pretje is. Als mijn geliefde thuiskomt met een walm van hier tot Tokyo, dan zorg ik dat ik ook snel even een paar teentjes werkwerk
    (Een van de vele geschikte momenten om een spaghetti aglio e olio te eten )
    pi_49961933
    Die salsa ga ik vanavond maken!

Ik heb zo snel geen recepten, maar mijn moeder kan zo lekker koken met knof!
    Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
    And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
    We'd all be like: "I know this one!"
    pi_49962896
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Beetje azijn of citroensap toevoegen, Botulisme kan niet ontstaan in een zuur milieu.
    Dat lijkt me dan een perfecte oplossing! Zelf knoflookazijn maken levert inderdaad ook geen problemen op.
      donderdag 31 mei 2007 @ 14:05:44 #23
    164802 xxjosjex
    no way jose.....
    pi_49963993
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 20:10 schreef mvdlubbe het volgende:
    Dit topic heeft een flinke dosis potentie! Het komt vrijwel niet voor dat hier in huis zonder knoflook wordt gekookt. Als 'hoofdingredient' is het nog niet gesignaleerd maar wie weet!

Ahh, de geur van verse knoflook uit de pan.
    Heb ooit eens een recept gehad van knoflook-kip. Hierbij waren de twintig tenen knoflook en de kip toch wel de hoofdingredienten, dus bij deze.
    Helaas bezit ik het recept niet meer, maar het was zo ongeveer als volgt:

Men neme een kip, gedood, geplukt en geleegd. In de kip stopt men allerlei mediteraanse kruiden.
    De kip met boter insmeren en in een overschaal leggen waar een deksel op kan (of in een overzak)
    In de schaal giet je nog wat olijfolie en strooi je wat zout. Verder pel je zo'n twintig knofloken die je verspreid door de schaal heen legt.
    Deze bakken in de overn, tijd en hitte weet ik dus niet meer. Denk dat dat gelijk is aan elke andere soort kip uit de over gerecht.

Als het klaar is eet je de kip en de knofloken samen met stokbrood....

Je huis meurt nog een week naar knoflook en geen mens wil nog bij je in de buurt staan, maar lekker dat het is....

Oh ja kon me herinneren dat ik er wel een smerige bek aan over hield de dagen erna. (en ja had echt wel mijn tanden gespoetst)
    It's all a blur!!!
      donderdag 31 mei 2007 @ 14:16:14 #24
    164802 xxjosjex
    no way jose.....
    pi_49964334
    Eeet trouwens ook regelmatig die hele tenen knoflook uit potjes, samen met olijfen.....Mjammie!!!!
    En volgens mij krijg je daar niet zo'n varkenslucht van uit je mond....
    It's all a blur!!!
    pi_49974526
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 20:35 schreef SHE het volgende:
    Stel, je bent een viezerik dan kun je ook eens gepofte knoflook proberen.
    Het is werkelijk goddelijk op een stuk ciabatta of stokbrood. Wel lekker royaal zijn met de zout

Paar bollen knof
    Olijfolie
    Zout
    tabasco

Verwarm je oven op ong. 160 graden.
    Snijd de bollen bovenaf af, zodat je de teentjes zit zitten ( puntje eraf dus )
    De rest laat je intact.
    Zet de bollen op een ovenvaste schaal; flink wat zout erover, flink wat olie en een scheut water
    Dek af met folie ( alu dus )
    Laat de bollen in een uur garen.

En dan komt het leukste!
    Pak een stuk brood, frot een teentje ( of 2 ) uit de bol, en smeer uit over je broodje. Beetje zout , beetje tabasco
    Gaat ook goed op de BBQ!
    Lijkt wel gesmolten dan,
    Sweet and innocent...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')