Ideaal voor als je de volgende dag ergens een sollicitatiegesprek hebt.quote:
Dat zou je nog weleens mee kunnen vallen: smaak en geur varieren sterk per bereidingswijze. Van gepofte knoflook ga je minder stinken dan van geperste, om maar eens twee extremen te noemen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:32 schreef golfer het volgende:
[..]
Ideaal voor als je de volgende dag ergens een sollicitatiegesprek hebt.![]()
quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:38 schreef David het volgende:
ik eet altijd knoflook met mijn lief, dus geen problemen op dat vlak.
Ik eet het vrijwel in alles, pastasauzen, ovengerechten, aardappelpuree, etc.
Wat echt lekker is om een mooie (vulbare) oliefles te kopen, die te vullen met een stuk of 20 knoflookteentjes (liefst in schijfjes of zo), eventueel rode pepers in slierten, en olijfolie, en dan een paar dagen laten marineren. Ideaal voor op de pizza, maar eigenlijk voor alles
Klopt, zie dit artikelquote:Op donderdag 31 mei 2007 00:49 schreef Shlomo het volgende:
Ik heb gehoord/gelezen dat het zelf maken van knoflookolie kan leiden tot botulisme (een ernstige voedselvergiftiging). Het heeft geloof ik iets te maken met een bepaalde bacterie die in knoflook kan zitten die geactiveerd wordt door de olie. Hierdoor zouden gifstoffen aangemaakt worden die botulisme kunnen veroorzaken.
Ik geloof dat het wel kan wanneer je de knoflook eerst verwarmt (zodat de bacteriën gegood worden) en daarna pas de olie toevoegt.
Misschien weet iemand anders er meer van?
Ik zou het zelf maken van knoflookolie op deze wijze (hoe goddelijk lekker ook) in ieder geval dus afraden!
On topic: Ben dol op knoflook. Een maaltijd zonder knoflook is geen maaltijd....
Sterker nog, dat stond al in de OPquote:Op woensdag 30 mei 2007 22:42 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Dat zou je nog weleens mee kunnen vallen: smaak en geur varieren sterk per bereidingswijze. Van gepofte knoflook ga je minder stinken dan van geperste, om maar eens twee extremen te noemen.
En sowieso: je moet wel echt veel knoflook eten om zo te stinken dat iemand het op een meter afstand ruikt. Enige devies is: altijd samen met je lief knoflook eten. Want zoenen met een knoflookbekkie, dat kan echt niet.![]()
Oh en SHE: het is goed voor je bloed en vaten, en als gevolg daarvan krijg je er ook een heel mooi velletje van. Het vermelden waard, vind je niet?
hmm weer wat geleerd...quote:Op donderdag 31 mei 2007 00:49 schreef Shlomo het volgende:
[..]
![]()
Ik heb gehoord/gelezen dat het zelf maken van knoflookolie kan leiden tot botulisme (een ernstige voedselvergiftiging). Het heeft geloof ik iets te maken met een bepaalde bacterie die in knoflook kan zitten die geactiveerd wordt door de olie. Hierdoor zouden gifstoffen aangemaakt worden die botulisme kunnen veroorzaken.
Ik geloof dat het wel kan wanneer je de knoflook eerst verwarmt (zodat de bacteriën gegood worden) en daarna pas de olie toevoegt.
Ik zou het zelf maken van knoflookolie op deze wijze (hoe goddelijk lekker ook) in ieder geval dus afraden!
On topic: Ben dol op knoflook. Een maaltijd zonder knoflook is geen maaltijd....
Hier hebben ze het nota bene over het consumeren van de knoflook zelf... terwijl het mij om de smaak van de olie gaat (de knoflook gooi ik gewoon weg)... ik denk dat ik me echt geen zorgen hoef te maken hoorquote:In de nieuwsgroep nl.culinair komt regelmatig een discussie terug over het bewaren van reeds gepelde knoflooktenen. Een optie om dit te doen is de knoflooktenen in een potje met olie te bewaren. Juist dit punt is regelmatig onderwerp van discussie, omdat er een hardnekkig verhaal de ronde doet dat hierdoor botulisme kan ontstaan. Omdat je botulisme niet kunt zien, proeven, of ruiken en de afloop mogelijk dodelijk kan zijn bestaat er toch enige vrees.
Uit onderzoek is echter het volgende naar voren gekomen: (citaat uit walm nr. 3/1991)
"Wie kijkt naar de cijfers van het voorkomen van botulisme bij mensen (30 gevallen per jaar op een VS bevolking van 250 miljoen!, Geen Nederlandse gevallen sinds 1945) moet concluderen dat de bedreiging serieus, maar piepklein is..
Onze aanbeveling: ga gewoon door met het maken en consumeren van knoflook in olie maar houdt het product permanent gekoeld." Dit lijkt een aardige conclusie. Doe hetzelfde als andere producten die op deze wijze bewaard worden (feta of olijven): bewaar het goedje niet te lang.
Bron: goodfeeling.nl
Beetje azijn of citroensap toevoegen, Botulisme kan niet ontstaan in een zuur milieu.quote:Op donderdag 31 mei 2007 00:49 schreef Shlomo het volgende:
[..]
![]()
Hahaha, ik word altijd raar angekeken als ik dat beweerquote:Op donderdag 31 mei 2007 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Je moet gewoon schijt hebben aan de knoflooklucht, het is een teken van culinaire superieuriteit.
Dat lijkt me dan een perfecte oplossing! Zelf knoflookazijn maken levert inderdaad ook geen problemen op.quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Beetje azijn of citroensap toevoegen, Botulisme kan niet ontstaan in een zuur milieu.
Heb ooit eens een recept gehad van knoflook-kip. Hierbij waren de twintig tenen knoflook en de kip toch wel de hoofdingredienten, dus bij deze.quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:10 schreef mvdlubbe het volgende:
Dit topic heeft een flinke dosis potentie! Het komt vrijwel niet voor dat hier in huis zonder knoflook wordt gekookt. Als 'hoofdingredient' is het nog niet gesignaleerd maar wie weet!
Ahh, de geur van verse knoflook uit de pan.
Gaat ook goed op de BBQ!quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:35 schreef SHE het volgende:
Stel, je bent een viezerik dan kun je ook eens gepofte knoflook proberen.
Het is werkelijk goddelijk op een stuk ciabatta of stokbrood. Wel lekker royaal zijn met de zout
Paar bollen knof
Olijfolie
Zout
tabasco
Verwarm je oven op ong. 160 graden.
Snijd de bollen bovenaf af, zodat je de teentjes zit zitten ( puntje eraf dus )
De rest laat je intact.
Zet de bollen op een ovenvaste schaal; flink wat zout erover, flink wat olie en een scheut water
Dek af met folie ( alu dus)
Laat de bollen in een uur garen.
En dan komt het leukste!
Pak een stuk brood, frot een teentje ( of 2 ) uit de bol, en smeer uit over je broodje. Beetje zout , beetje tabasco![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |