abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56229954
Zo dan, dat ziet er goed uit, Coldfeet . Waar haal je die linzen?
pi_56234719
Ik had een paar pakken meegenomen uit Frankrijk. In NL moet je ervoor naar een delicatessenwinkel of een natuurwinkel, denk ik.

t Was lekker!
  woensdag 23 januari 2008 @ 09:21:05 #78
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56243072
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 21:21 schreef ColdFeet het volgende:
Ik had een paar pakken meegenomen uit Frankrijk. In NL moet je ervoor naar een delicatessenwinkel of een natuurwinkel, denk ik.

t Was lekker!
Bij de toko kun je ze toch wel halen? in diverse uitvoeringen, net als mungbonen etc...
Alea jacta est
pi_56248447
Gewoon linzen uit blik kan ook, moet je ze er alleen pas heel laat bij doen. Doe dat zelf wel 's als ik kip stoof.
Sweet and innocent...
pi_56249562
Dank voor de tip, Innocence! En ik ga ook even bij de toko neuzen.......
pi_56249593
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 09:21 schreef cul_non_kul het volgende:

[..]

Bij de toko kun je ze toch wel halen? in diverse uitvoeringen, net als mungbonen etc...
Ja hoor, in allerlei soorten en maten. Maar geen Puy- of Berrylinzen.
pi_56249965
Dat zijn speciale linzen?
pi_56250235
Dat zijn van die AOC-dingen. Maar op zich kun je ook prima andere linzen gebruiken; ik neem deze omdat ik ze lekker vind, ze passen goed bij het gerecht.
Neem wel linzen met een velletje (groen/bruin/whatever, er zijn zoveel soorten...); geen rode ofzo, die koken tot pap.

Ik vond laatst prachtige kleine zwarte linzen bij de natuurwinkel Beluga-linzen
Het oog wil ook wat!

Afijn, dit is niet het linzen-topic, geloof ik
  woensdag 23 januari 2008 @ 14:31:35 #84
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56250444
Beluga....hm dan denk ik aan kaviaar, niet echt een ingredient voor een stoofpot

Grappig, in het Frans: l'entilles
wat tegelijkertijd ook lenzen betekent...
Alea jacta est
pi_56250679
Dus linzen voor in je ogen
Ik wil ook iets met linzen gaan maken
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:38:39 #86
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56253387
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 14:40 schreef Bluezz het volgende:
Dus linzen voor in je ogen
Ik wil ook iets met linzen gaan maken

Indiase keuken maar ook Noordafrikaanse keuken voor een leuk lenzen(stoofpot)gerecht
Alea jacta est
pi_56253460
Of een salade met linzen? Vind ik ook erg lekker. Met geroosterde paprika en gekarameliseerde balsamico-sjalotten en feta of parmezaanse kaas. En veul peterselie.
  woensdag 23 januari 2008 @ 17:22:01 #88
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_56254444
Hallo iedereen,
Nu heb ik een römertopf kookboek, en een römertopf...
Maar deze past niet in mijn combi-magnetron (en ik heb helaas geen gasoven).
Is er een maat die qua hoogte in mijn combi-magnetron zou passen? Qua breedte en lengte past hij perfect namelijk! Iemand hier ervaring mee?
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
  woensdag 23 januari 2008 @ 19:50:38 #89
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56258130
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 17:22 schreef The_Tankgirl het volgende:
Hallo iedereen,
Nu heb ik een römertopf kookboek, en een römertopf...
Maar deze past niet in mijn combi-magnetron (en ik heb helaas geen gasoven).
Is er een maat die qua hoogte in mijn combi-magnetron zou passen? Qua breedte en lengte past hij perfect namelijk! Iemand hier ervaring mee?
Kan het misschien ook op een vlamverdeler gebruikt worden dat apparaat, net als een tajine?
Alea jacta est
pi_56261882
Ik zou zeggen, ff op de site kijken of je iets kunt vinden: http://www.roemertopf.de/produkte_roemertopf.htm
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
pi_56290720
Hoewel ik bijna iedere dag wel een bezoekje breng post ik zelden op FOK!. Deze keer wil ik toch mijn bescheiden steentje bijdragen in één van mijn favoriete topics.

Authentieke Irish Stew, volgens het recept van mijn (Ierse) schoonmoeder dat ik een kleine maand geleden op mijn trouwdag in ontvangst heb mogen nemen. Ik heb mijn best gedaan alle ingredienten te vertalen; ik woon in Ierland, dus gebruik zelf gewoon het Engelstalige boodschappenlijstje .

Irish Stew:

Benodigheden:

- 40g bloem
- 1 kg lamsvlees in dobbelsteentjes
- 4 middelgrote wortelen
- 3 of 4 laurierbladen
- verse peterselie
- 1 kleine 'turnip'. Het woordenboek vertaald dit als 'knol' of 'raap'. Ik weet het niet....
- 4 stengels bleekselderij
- 2 pastinaken (parsnips, een alledaagse groente in Ierland)
- 2 grote uien
- 1kg vastkokende aardappelen
- 100 gr pearl barley (gerst, denk ik?)
- 1/2 tot 1l. Guinness
- 1/2 tot 1l. runderbouillon

Methode:

- Bloem mengen met zout en peper.
- Lamsvlees door de bloem halen, en in porties aanbakken.
- Uien aanbakken, vlees er weer bij.
- Guinness en bouillon toevoegen tot het vlees net onder staat, barley, laurier en peterselie toevoegen.
- minstens half uurtje laten pruttelen, dan overige groenten toevoegen. Eventueel ook meer Guinness/bouillon toevoegen zodat het geheel net onder blijft staan.
- Half uurtje laten pruttelen, dan aardappels toevoegen. Als deze gaar zijn, is de stew klaar!

Om je stew echt authentiek te maken doe je er, op het moment dat je het vocht bij het vlees doet, al een heel klein gesneden aardappel in. Deze lost op, en bind het vocht tot een verrukkelijke jus.

Nog een tip: de stew is het lekkerste een dag nadat je hem hebt gemaakt. Oftewel, 's avonds maken, nachtje laten staan, de volgende dag voor het avondeten opwarmen.

Ik moet er ook wel even bij zeggen dat iedere familie in Ierland zo zijn eigen tradities heeft wat betreft het maken van stew. Mijn schoonmoeder komt uit Belfast dus misschien is dit wel een typische katholieke Ulster (= het meest noordelijke deel van het eiland) stew...

Hoe dan ook, het resultaat is heerlijk
pi_56290975
Clio, ik zou zo'n paars raapje, hoe heet dat, knolraap geloof ik. Niet die groene met uitlopers, die is wat bitterder.

Ik ga t eens proberen! Wat voor lamsvlees gebruik je eigenlijk om te sudderen?
pi_56292078
Jij hebt het recept gekregen op je trouwdag en nu geef je dat supergeheime recept zomaar weg?
pi_56293937
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 23:35 schreef mgerben het volgende:
In onze kolonie in de Oost kunnen ze ook lekker stoven.

Rundvlees 500g per zakje boemboe
zakje boemboe Rendang van de toko of Conimex (1 zakje per 500g vlees)
citroengrasje, citroenblaadje (optioneel)
en het leuke: Kokosmelk, dus geen bier en wijn enzo.

De kokosmelk moet indampen; dat is de truuk van het recept.
Om te voorkomen dat tijdens het indampen ook alle aroma's verdwijnen gebruikt mijn vrouw een kleine variatie:
Eerst de kokosmelk (ongeveer 400ml (1 blikje) per 500 gram vlees) op een hoog vuur in laten dampen.
Vlees met de boemboe rendang inwrijven.
In de ingedampte kokosmelk doen, citroengras+blad er ook bij.
en dat laten sudderen totdat er olie boven komt drijven - dan is echt al het vocht eruit.
Het mag gerust 2-3 uur duren!

Grote truuk: Het bindweefsel in het sudder-rundvlees trekt samen bij hoge temperatuur (boven de 90C - als het kookt dus). Hierdoor wordt het vocht uit het vlees geperst (daarom kan een lap vlees soms zo schaamteloos krimpen en taai worden). Om het allemaal waanzinnig zacht te maken haal je de pan van het vuur en voeg je wat vocht (200ml) toe: bouillon, of ananassap uit een pak en niet vers.
Als het afkoelt (door het van het vuur halen en het koude vocht) zet het bindweefsel weer uit en zuigt het vocht (+kokosmelk) in zich.

Eten met een rietje
Bedankt voor het recept . Ga straks effetjes inkopen doen hiervoor en dan kunnen we dit van het weekend eten. \klinkt heerlijk namelijk! Maar het vlees wordt dus niet gebakken vantevoren, of juist wel?
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  vrijdag 25 januari 2008 @ 10:41:44 #95
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_56294420

Volgende keer post ik een fotoverslag. Dit is iig een Irish stew zoals ik hem maak.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_56302480
zo, ik ben net begonnen met mijn stoofpotje met kokosmelk en ik moet zeggen dat het heelijk smaakt. Ik ben net bezig, maar die rendang met kokosmelk is echt wel voor herhaling vatbaar. Het citroengras ligt al klaar, geen citroenblaadjes helaas maarja zonder kan ook wel denk ik.
Het is lekker pittig, niet te. Ben benieuwd hoe het straks smaakt als het klaar is........
pi_56302901
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 06:54 schreef Isegrim het volgende:
Jij hebt het recept gekregen op je trouwdag en nu geef je dat supergeheime recept zomaar weg?
Nou inderdaad!

Al lijkt het me wel een lekker stoofpotje
pi_56304671
In één woord, heerlijk! Wel pittig voor mijn smaak, maar dat kan gecompenseerd worden met rijst en een lekkere salade. Zeker aan te raden!!
pi_56304851
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 00:46 schreef Clio het volgende:
Haha toevallig, ik maak 'm vaak bijna hetzelfde, zonder geheim recept. Turnip is inderdaad koolraap.

Gisteren een eigen stew gemaakt zonder groente en aardappelen, omdat we er al colcannon bij hadden.
Heb er wel wat tomatenpuree bijgedaan, zodat je toch nog echt een saus hebt en niet alleen jus. Vond 'm zo ontzettend lekker en simpel, dat ik 't niet kan laten om 'm met jullie te delen:

Voor 2 personen:
Runderriblappen in blokjes
Bloem
Vloeibare margarine
3 teentjes knoflook
1 sjalotje
1 el tomatenpuree
stevig biertje, bijv Gulpener 10%
Runderbouillionblokje
suiker, zout en peper
peterselie

Vlees omwentelen in bloem, kort aanbakken in flink wat boter. Daarna uit de pan halen en sjalotjes en knoflook fruiten. Op hoog vuur het vlees weer terug de pan in en afblussen met bier. Vuur laag draaien en boullionblokje en tomatenpuree toevoegen. Beetje zout en peper naar smaak. Lekker paar uurtjes laten pruttelen en half uurtje voor het einde enkele tl suiker toevoegen (versterkt de smaak). Uiteindelijk bestrooien met fijngesneden peterselie.

Sweet and innocent...
  vrijdag 25 januari 2008 @ 19:10:52 #100
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_56305350
quote:

De kokosmelk moet indampen; dat is de truuk van het recept.
Om te voorkomen dat tijdens het indampen ook alle aroma's verdwijnen gebruikt mijn vrouw een kleine variatie:
Eerst de kokosmelk (ongeveer 400ml (1 blikje) per 500 gram vlees) op een hoog vuur in laten dampen.
Vlees met de boemboe rendang inwrijven.
In de ingedampte kokosmelk doen, citroengras+blad er ook bij.
en dat laten sudderen totdat er olie boven komt drijven - dan is echt al het vocht eruit.
Het mag gerust 2-3 uur duren!

Grote truuk: Het bindweefsel in het sudder-rundvlees trekt samen bij hoge temperatuur (boven de 90C - als het kookt dus). Hierdoor wordt het vocht uit het vlees geperst (daarom kan een lap vlees soms zo schaamteloos krimpen en taai worden). Om het allemaal waanzinnig zacht te maken haal je de pan van het vuur en voeg je wat vocht (200ml) toe: bouillon, of ananassap uit een pak en niet vers.
Als het afkoelt (door het van het vuur halen en het koude vocht) zet het bindweefsel weer uit en zuigt het vocht (+kokosmelk) in zich.

Eten met een rietje
Klinkt
Dat ananassap voeg je dus vlak voor het serveren toe? Of halverwege ergens?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_56324764
quote:

Nu voel ik me als echte halve Indo geroepen om een recept te posten zonder boemboe. Het is wel veel meer werk zonder kant en klare kruidenpasta, maar wel veel lekkerder zo imo Een bezoekje aan de toko is wel op zijn plaats

Recept voor 4 personen

Benodigdheden:
500 g runderlappen
4 kemirienoten, grof gehakt
1 el (zonnebloem)olie
2 gesnipperde uien
8 knoflookteentjes, fijngehakt (of met de knoflookpers)
1 1/2 el fijngesneden gemberwortel of djahé
3 tl sambal trassi
2 tl djinten (komijnzaad)
3 tl ketoembar (korianderzaad)
2 tl koenjit (kurkuma, geelwortel)
1 el tamarindepasta
1 el goela djawa of donkerbruine basterdsuiker
2 el ketjap asin
1 blik kokosmelk
1 serehstengel (citroengras, breek het uiteinde voordat je de stengel in de pan doet, dan loopt het sap eruit), of 1 tl serehpoeder
3 djeroek-poeroetblaadjes (citroenblad)

Snijd het vlees in dobbelstenen.
Rooster de noten in een droge koekenpan goudbruin en wrijf ze fijn met een vijzel.
Verhit de olie in een braadpan en roerbak de kemirienoten, ui, knoflook, gember, sambal, djinten, ketoembar en koenjit 2 minuten.
Roer de tamarinde, goela djawa, ketjap asin, kokosmelk en 1 dl water erdoor.
Voeg de sereh en djeroek poeroet toe en breng het geheel aan de kook.
Roer het vlees door het mengsel en laat het afgedekt in zo'n 2 uur zachtjes gaar worden.
Zet het laatste half uur de deksel schuin op de pan zodat de saus kan inkoken.
Verwijder de sereh en djeroek-poeroet (of vergeet dat net zoals ik zodat je tijdens het eten steeds blaadjes uit je vlees kunt vissen hoort erbij...)

Lekker met witte rijst en een komkommersalade.

Mijn recept voor een komkommersalade: 1 hele geraspte komkommer, 1 kuipje sour cream, el honing, el tamarindepasta, beetje djinten en dille.
pi_56331031
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 00:56 schreef ColdFeet het volgende:
Ik ga t eens proberen! Wat voor lamsvlees gebruik je eigenlijk om te sudderen?
Lijkt mij inderdaad ook niet verkeerd om eens te proberen. Ik zou dat zelf met lamsnek of lamsschouder (lamsbout) doen.

Ter informatie hier de snitten van lamsvlees zoals in Nederland gebruikelijk:

A: nek
B: voorbout
C: poten
D: rug
E: ribben
F: borst ribben (zou hier ook wel geschikt voor kunnen zijn)
G: buikvlees
H: achterbout
I: poten
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
pi_56606586
irish stew, zoals wij hem heel lekker vinden:
in de pan: laagje rundvlees aan stukken, laagje aardappelen aan stukken, laagje ui aan stukken, laagje prei aan stukken, laagje winterwortel aan stukken.dus eigenlijk wat het eerst gaar is bovenop enz. enz. overgieten met bouillon en op smaak brengen met peper, zout en tijm. het moet natuurlijk opstaan tot het vlees gaar is.
eenvoudiger kan het bijna niet. ik vind hem het lekkerst als alles aan stukken blijft. hmmmmm. en dan die geur!!!!!
  donderdag 14 februari 2008 @ 16:10:17 #104
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_56729447
Even een vraagje aan de andere stoofpot liefhebbers, In veel recepten wordt gebruik gemaakt van azijn, ik gebruik het zelf eigenlijk nooit. Maar wat zijn jullie ervaringen tav het gebruik van azijn? Wel/niet en waarom?
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_56729699
Azijn wordt waarschijnlijk puur gebruikt voor het mals maken van het vlees.
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
pi_56730651
Lamsbillen zijn ook prima. Die koop ik altijd op de markt. Is behoorlijk vet, niet duur en prima om te stoven.
pi_56860856
De laatste keer dat ik stoofde was mn vlees zowaar een klein beetje taai. En dat ondanks stoven in ruim voldoende wijn en vleesfond, 5 uur lang, en met een nachtje rust om de zaak te laten afkoelen. Zou het kunnen dat de temperatuur te hoog was, en dat het vlees daardoor is (taai) gekookt inplaatsvan gestoofd?

Dit weekend maak ik weer een stoofje voor een paar vrienden, en dan moet het natuurlijk wel botermals zijn. Iemand de ultieme malsheidstip?

Ohja, de vleesssoort is dan natuurlijk wel handig om te vermelden: riblapjes, eerst even snel aangebraden, en daarna pas stoven.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_56860970
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 14:59 schreef Gripper het volgende:
De laatste keer dat ik stoofde was mn vlees zowaar een klein beetje taai. En dat ondanks stoven in ruim voldoende wijn en vleesfond, 5 uur lang, en met een nachtje rust om de zaak te laten afkoelen. Zou het kunnen dat de temperatuur te hoog was, en dat het vlees daardoor is (taai) gekookt inplaatsvan gestoofd?

Dit weekend maak ik weer een stoofje voor een paar vrienden, en dan moet het natuurlijk wel botermals zijn. Iemand de ultieme malsheidstip?

Ohja, de vleesssoort is dan natuurlijk wel handig om te vermelden: riblapjes, eerst even snel aangebraden, en daarna pas stoven.
Hmm, heb ik ook wel eens last van! Kan ook aan de kwaliteit van je vlees liggen. Ik probeer altijd rundvlees uit te zoeken wat fijn geaderd is met wat vet, maar niet al te doorregen (want ik hou niet van 'flubbers' bah).
Een tip: doe tijdens het stoven ook een kiwi in stukjes in de pan. Door het zuur uit de kiwi wordt je vlees (schijnbaar) malser en je proeft er verder niets van.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_56861753
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 15:04 schreef Tezz het volgende:

[..]

Hmm, heb ik ook wel eens last van! Kan ook aan de kwaliteit van je vlees liggen. Ik probeer altijd rundvlees uit te zoeken wat fijn geaderd is met wat vet, maar niet al te doorregen (want ik hou niet van 'flubbers' bah).
Een tip: doe tijdens het stoven ook een kiwi in stukjes in de pan. Door het zuur uit de kiwi wordt je vlees (schijnbaar) malser en je proeft er verder niets van.
Nou je het zegt, iets zuurs moet er wel bij. Meestal doe ik er een paar zilveruitjes bij, maar die bewuste keer waren de zilveruitjes op (en was het zondagmiddag en de winkels dicht)
Mijn foto's op Flickr!
  woensdag 20 februari 2008 @ 16:28:56 #110
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_56862966
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 15:40 schreef Gripper het volgende:

[..]

Nou je het zegt, iets zuurs moet er wel bij. Meestal doe ik er een paar zilveruitjes bij, maar die bewuste keer waren de zilveruitjes op (en was het zondagmiddag en de winkels dicht)
M'n oma doet altijd wat azijn bij het draadjesvlees, schijnt ook te werken.

Ik doe het eigenlijk nooit als ik een stoofpot maak!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_56864719
Rode wijn kan natuurlijk ook! Is altijd lekker om in te stoven en maakt, door het zure, ook het vlees wat zachter.

Mmmm, 'k ga morgen ook weer eens stoofpotje maken, denk ik.....
pi_56870527
Leuke OP
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_56871114
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 15:04 schreef Tezz het volgende:

[..]

Ik moet je even verbeteren/aanvullen; als je al stooft met rode wijn oid zit daar al heel veel zuur in, dan heeft de kiwi geen invloed meer. De kiwi staat inderdaad bekend om het malser maken van vlees, maar dat komt niet door het zuur in de kiwi. Het is een stofje dat in de kiwi zit (een enzym, protease) dat knipt de eiwitten in het vlees aan stukken en maakt het vlees daardoor malser (iets soortgelijks zit in een papaya). Als je de kiwi verhit dan maak je het enzym kapot (gebeurd al bij temperaturen boven de 60 graden) en dan werkt het niet meer. Dus als je echt kiwi wil gebruiken om je vlees malser te maken moet je het in een marinade stoppen & daar het vlees mee insmeren.
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
  woensdag 20 februari 2008 @ 22:54:10 #114
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_56873297
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 21:47 schreef -Banaan- het volgende:

[..]

Ik moet je even verbeteren/aanvullen; als je al stooft met rode wijn oid zit daar al heel veel zuur in, dan heeft de kiwi geen invloed meer. De kiwi staat inderdaad bekend om het malser maken van vlees, maar dat komt niet door het zuur in de kiwi. Het is een stofje dat in de kiwi zit (een enzym, protease) dat knipt de eiwitten in het vlees aan stukken en maakt het vlees daardoor malser (iets soortgelijks zit in een papaya). Als je de kiwi verhit dan maak je het enzym kapot (gebeurd al bij temperaturen boven de 60 graden) en dan werkt het niet meer. Dus als je echt kiwi wil gebruiken om je vlees malser te maken moet je het in een marinade stoppen & daar het vlees mee insmeren.
Biologie 101: Protease is toch ook de enzym die de genetische huishouding reguleert? Dus DNA en tRNA knipt en plakt enzo?
pi_56963987
Ik heb vrijdagavond het stoofpotje met paprika, tomaat en champignons uit het Fok! Kookboek gegeten en het was echt superlekker. Had 's middags eerst een gietijzeren braadpan gekocht ervoor, en ik ga zeker vaker een stoofpotje maken. Het is wel veel werk, het duurt wel lang voor het klaar is, maar het is het zeker waard vind ik
pi_56964237
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 22:54 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Biologie 101: Protease is toch ook de enzym die de genetische huishouding reguleert? Dus DNA en tRNA knipt en plakt enzo?
Eeeh, volgens mij knipt protease alleen maar eiwitten. Ligase wordt gebruikt om DNA aan elkaar te plakken, wat er gebruikt wordt om m-RNA te knippen weet ik niet zo uit m'n hoofd. En tRNA wordt als het af is niet geknipt/geplakt. Maar dat is genoeg moleculaire genetica

Wat wel leuk is om te weten dat DNA/RNA een volle smaak geven, en bij bijvoorbeeld tomaten zit het meeste van die nucleotiden in de zaadlijsten, dus die moet je er ook bij doen.
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
  maandag 25 februari 2008 @ 16:39:54 #117
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_56966937
quote:
Op maandag 25 februari 2008 14:28 schreef -Banaan- het volgende:

[..]

Eeeh, volgens mij knipt protease alleen maar eiwitten. Ligase wordt gebruikt om DNA aan elkaar te plakken, wat er gebruikt wordt om m-RNA te knippen weet ik niet zo uit m'n hoofd. En tRNA wordt als het af is niet geknipt/geplakt. Maar dat is genoeg moleculaire genetica

Wat wel leuk is om te weten dat DNA/RNA een volle smaak geven, en bij bijvoorbeeld tomaten zit het meeste van die nucleotiden in de zaadlijsten, dus die moet je er ook bij doen.
ik vind tomaten vies.

Tis lang geleden dat ik biologie gedaan heb, dus vond het al heel wat dat ik dit wist. Ach ja, een mens kan niet alles weten toch?

Langzamerhand is het stoofpotten seizoen voorbij vind ik, stoofpotten horen als het koud is!
pi_56967905
quote:
Op maandag 25 februari 2008 16:39 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Langzamerhand is het stoofpotten seizoen voorbij vind ik, stoofpotten horen als het koud is!
Dan is het straks weer tijd voor deze Zomerstoofpotjes
pi_57311351
Nog immer koud genoeg voor afscheid-van-de-stoof stoof.

2 pakken hertengoulash kruiden met best veel kaneel en peper. Stevig aanbraden in de pan.
Knoflook en een rits mini-uitjes erbij (zijn dat nou zilveruitjes? groter dan in pot, ong. sjalotmaat).
Fles rode wijn, paar takjes tijm en wat laurierblaadjes erin, champignons erbij en de hele dag laten opstaan.
Aan het eind een paprika erbij, zodat het niet helemaal eenkleurig bleef.
Vissaus voor het zout, ontbijtkoek voor het binden en rode wijnazijn voor de bite en klaar!

Dit was mijn eerste poging om een iets puurdere stoof te maken, normaal smijt ik hem helemaal vol met veel te veel ingrediënten (ook lekker). Beviel goed. Ook leuk dat je echt proeft dat het geen koe of varken is.
Geslaagd
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_57311439
Afgelopen weekend nog Boeuf Bourguignon gemaakt hoor Drie dagen van gegeten. Heerlijk maar na dag drie hoef ik ff niet meer
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 12 maart 2008 @ 09:04:30 #121
130803 Gripper
Get a grip
pi_57322107
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 19:00 schreef PdeHoog het volgende:
Afgelopen weekend nog Boeuf Bourguignon gemaakt hoor Drie dagen van gegeten. Heerlijk maar na dag drie hoef ik ff niet meer
Hier ook, vorig weekend een heel grote pan stoof gemaakt, na 2 dagen kliekjes was het nog niet op. De rest maar ingevroren en bij mn ouders afgeleverd, kunnen zij er nog lekker van eten. En mams was blij: " toen je net op jezelf woonde brachten we jou restjes, en nu kom je ze bij ons brengen. "
Mijn foto's op Flickr!
  donderdag 17 april 2008 @ 20:03:12 #122
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_58119801
Ja het is een hele kick, maar ik doe niet aan stoofpottenzomerstop en bovendien heb ik gewoon iets heel lekkers ontdekt. De perfecte symbiose tussen Kaaskop en Spaghettivreter, tussen Stoof en Pasta:
quote:
Lasagna met stoofvlees

Bereidingstijd: langer dan 2 uur
Aantal personen: 6
Gang: Hoofdgerecht
Keuken: Italiaans
Smaak: Hartig
Techniek: Bakken in oven
Soort gerecht: Hoofdgerecht
Hulpmiddelen: Oven, grote pan om te stoven en diepe ovenschaal

Omschrijving
Dit is de lekkerste lasagna die ik ooit heb gemaakt en gegeten, naar een recept van Jamie Oliver!

Ingrediënten
200 gr Pancetta (of bacon) in kleine stukjes
200 gr spek in dobbelsteentjes
500 gr stoofvlees in stukjes
theelepel kaneel
1 winterpeen in kleine blokjes
2 teentjes geperste knoflook
1 grote ui gesnipperd
2 laurierblaadjes
2 blikken tomaat (400 gr per blik)
1 glas rode wijn of water
1 handvol Italiaanse kruiden (tijm, rozemarijn, salie) fijn gesneden
1 rode peper (met of zonder zaadjes) fijngesneden
1 theelepel gedroogde koriander
1 pompoen in stukken en zonder schil en ontdaan van pitjes
250 ml creme fraiche
1 handvol geraspte Parmezaanse kaas
een paar zoute ansjovisjes uit blik fijngesneden
1 bolletje buffel mozzarella in plakken
olijfolie
Lasagnabladen (kant-en-klaar pak)

TIP: pompoen is niet altijd overal verkrijgbaar, je kunt het weglaten of vervangen voor een andere stevige groente

Voorbereiding
Zet de oven aan op 180 graden om voor te verwarmen. Ondertussen kun je alle ingredienten zoals hierboven omschreven klaarzetten.

Bereidingswijze
Wrijf de stukken pompoen in met olijfolie, het pepertje en de koriander en breng ze op smaak met peper en zout. Leg alles op een bakplaat (denk aan bakpapier) en laat ze in de oven zacht worden in ongeveer een half uur. Afhankelijk van je oven duurt het korter of langer, prik af en toe met een sateprikker om te voelen of ze al zacht zijn. Zodra ze klaar zijn haal je ze uit de oven en leg je ze apart.

Terwijl de pompoen in de oven ligt begin je aan de saus. Bak in een braadpan de Pancetta (bacon) en de kaneel in een beetje olijfolie tot het lichtbruin is. Nu doe je de knoflook, wortel, ui en kruiden erbij. Roer dit goed door en voeg vervolgens het spek en het stoofvlees toe. Bak dit een paar minuten mee. Nu blus je het af met de rode wijn en voeg je de blikken tomaat en de laurierblaadjes toe. Roer alles een laatste keer goed door, zet het vuur laag en doe de deksel op de pan. Vervolgens kun je alles ongeveer 1 tot 1,5 uur laten stoven tot het vlees gaar en zacht is. Om de saus dikker te maken kun je op een gegeven moment de deksel van de pan halen. Dit is een kwestie van af en toe doorroeren en kijken wat de saus doet.

In de meeste lasagnas gebruik je een bechamel saus, deze maak je ook in Jamie-style. Doe in een kom de creme fraiche en voeg hier de Parmezaanse kaas en de fijn gesneden ansjovis aan toe. Breng het op smaak met peper en roer het goed door. Als het te dik is kun je eventueel een beetje water toevoegen.

Als alles klaar kun je de ovenschaal gaan vullen. Begin met een bodem van lasagnabladen, vervolgens een laag 'rode' saus, een paar plakken pompoen, een paar lepels 'witte' saus en een paar plakken mozzarella, dit herhaal je tot alles op is en je eindigt met een laag witte saus. Nu gaat de schaal de oven in voor ongeveer 30 tot 45 minuten. Als de lasagnabladen zacht zijn is het klaar.

Serveertips
Het is een heel erg machtig gerecht dus denk aan de porties die je opschept. Meestal eten wij dit met een frisse rucola salade die we slechts wat op smaak brengen met lekkere olijfolie, peper en zout.

Bron:
Jamie Oliver
Maak alleen wel wat meer 'bechamel'-saus en pas op met het pepertje op de pompoen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Duderinnetje op 17-04-2008 20:12:21 ]
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_58384230
Met al die regen en kou van de laatste dagen, vind ik dat het best nog tijd is voor stoofpotten

Recept van wat ik vandaag aan het maken ben ( het staat al bijna een uur lekker te sudderen):

Varkensstoof met paprika en champignons

Ingrediënten:

400 g varkenspoulet
2 zoete uien
2 teentjes knoflook
1 rode en 1 groene paprika
250 g champignons
500 g pomodoritomaten
1 1/2 el bloem
3 el olijfolie
4 kruidnagels
2 laurierbladen
zout en peper

Bereidingswijze:

Pel de uien en snijd ze in ringen.
Pel de knoflook en snijd de teentjes in plakjes.
Maak de paprika's schoon en snijd ze in grove stukken.
Maak de champignons schoon en snijd ze in vieren.
Was de tomaten en snijd ze in stukjes.
Bestrooi het vlees met de bloem en peper.
Verhit de olie in een braadpan en bak het vlees al omscheppend bruin.
Bak de uien en de knoflook 3 minuten mee.
Schep de paprika en de champignons erdoor en bak alles 5 minuten op hoog vuur.
Voeg de tomaten toe en breng alles aan de kook.
Voeg de kruidnagels, de laurierbladeren en zout en peper toe.
Stoof het vlees op laag vuur in ca. 1 uur en 15 minuten helemaal gaar.
  dinsdag 29 april 2008 @ 17:53:44 #124
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_58384505
Het is altijd wel ergens winter, dus het is altijd tijd voor stoofpot!

Leuk om een varkensstooofje te lezen Sylvana! Vertel je nog even hoe het is geworden?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_58384600
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 17:53 schreef Duderinnetje het volgende:
Het is altijd wel ergens winter, dus het is altijd tijd voor stoofpot!

Leuk om een varkensstooofje te lezen Sylvana! Vertel je nog even hoe het is geworden?
Is goed, zal ook wel een foto maken als het klaar is Mn vriend is alleen later thuis dan verwacht, dus moet nog even geduld hebben.
  dinsdag 29 april 2008 @ 18:03:39 #126
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_58384689
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 17:59 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Is goed, zal ook wel een foto maken als het klaar is Mn vriend is alleen later thuis dan verwacht, dus moet nog even geduld hebben.
Ik ben benieuwd!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_58387275
Foto is met mn telefoon genomen, dus niet echt heel duidelijk, maar het was iig erg lekker ( mn vriend vond dat gelukkig ook )

dinsdag 29 april 2008 @ 20:30:41 #128
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_58387482
Heerlijk stoofprutje hoor!
Had je het gewoon in water gestoofd?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_58387607
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 20:30 schreef Duderinnetje het volgende:
Heerlijk stoofprutje hoor!
Had je het gewoon in water gestoofd?
Ja, moest eigenlijk bier doorheen, maar daar hou ik niet van, dus gewoon met water gestoofd. En door al die tomaten werd het dus gewoon een tomatensausje
pi_61015645
ben ik nou de enige die door het baggerweer steeds, weer aan het verlangen is naar stoofpotten ?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_61016064
Gisteren al een op zelfs!

Lekker simpel, runderlappen, sjalotjes, peen, aardappelen, bier, bouillion en peterselie. Maar zo verrukkelijk!
Sweet and innocent...
  donderdag 21 augustus 2008 @ 18:08:27 #132
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_61016110
Oeh ja, morgen weer eens maken!
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 21 augustus 2008 @ 18:56:38 #133
44649 beelz
pi_61016951
Ik heb vorige week weer mijn Ierse stoofpot gemaakt. Toch vreemd dat je met een stoofpot voor 2 personen net niet genoeg hebt aan een kilo vlees
Mijn vriendin is niet zo'n grote eter maar die Ierse stoofpot eet ze bijna de pan bij op
Besef Regulier!
pi_61017164
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:56 schreef beelz het volgende:
Ik heb vorige week weer mijn Ierse stoofpot gemaakt. Toch vreemd dat je met een stoofpot voor 2 personen net niet genoeg hebt aan een kilo vlees
Mijn vriendin is niet zo'n grote eter maar die Ierse stoofpot eet ze bijna de pan bij op
had je dat recept al gepost?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 21 augustus 2008 @ 20:11:51 #135
44649 beelz
pi_61018606
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 19:06 schreef DarkElf het volgende:

[..]

had je dat recept al gepost?
Nog niet, zal hem morgen eens overtypen en posten
Besef Regulier!
pi_61055511
Van een Haarlemse chef :
quote:
R U N D E R S U C A D E
met een salade van tomaat, rode ui en basilicum

R E C E P T U U R
Voor 8 personen

B e n o d i g d h e d e n

Voor de jus
2 kg kalfsbotten
1 kg ossestaart
1 winterwortel
1 ui
2 prei
5 tenen knoflook
5 takjes thijm
2 takjes rozemarijn
2 el tomatenpuree
1 blikje gepelde tomaten
2 kruidnagels
1 liter rode wijn

Doe de botten in een grote pan en vul deze af met koud water. Laat dit koken
en schep vervolgens het vuil van de bovenkant met een soeplepel of een schuimspaan.
Hierna de grof gesneden groenten, (bouquet) kruiden, tomatenpuree en gepelde
tomaten erop doen. Het geheel vervolgens een dag laten trekken en fijn zeven.
Voor een snelle jus kunt u gebruikmaken van een goede kalfsfond.

Het vlees
4 stuks à 175 gr. rundersucade

Bestrooi de sucade met peper en zout en bak om en om. Leg het vlees in de jus
en laat het op een laag vuur gaar sudderen. Voor de saus kunt u het suddervocht gebruiken,
maar een gedeelte van de jus inkoken met extra rode wijn en een beetje rode port kan ook.

Voor de salade
1 kg rode ui
1 kg tomaat
1 bos basilicum
peper
zout
2 dl. olijf olie
1 teen knoflook

Maak de rode ui schoon en snijd deze in halve ringen. Doe de olijfolie in een pan en leg hierin de
uiringen en de fijn gesneden knoflook. Laat dit langzaam garen op een laag vuur onder af en toe
roeren. Als de uien gaar zijn deze van het vuur halen en laten afkoelen. Verdeel de tomaten in vier partjes
en snijd ervan over de breedte dunne plakjes. Haal de blaadjes basilicum van de steeltjes en snijd
deze in fijne reepjes of pluk de blaadjes in grove stukken. Meng de afgekoelde ui met de rest en breng het
geheel op smaak met peper en zout.

pi_61324934
Voor 2 pers. een ons of 4 runderlappen in stukjes snijden.
Lekker bruinbakken met een paar fijngesneden sjalotjes
Flinke schep rode currypasta (pot) en een scheut vissaus (fles) erbij en een uur of 2 pruttelen
In een andere pan een grote aubergine, in blokjes, bakken en door het vlees scheppen.
Nog eens 20 min. pruttelen.
Op een bord doen, wat verse koriander erover, pandanrijst erbij en klaar
pi_61325238
Ow Bluezz, lekker! Deze ga ik ook maken. Niet ingewikkeld en errug lekker.

Koriander is hier ook erg favoriet. Je houdt er van of niet.
Is dat zo?
  woensdag 3 september 2008 @ 11:51:00 #139
3869 David
Drum the drums
pi_61343395
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 20:36 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ja, moest eigenlijk bier doorheen, maar daar hou ik niet van, dus gewoon met water gestoofd. En door al die tomaten werd het dus gewoon een tomatensausje
ik zou het toch eens met bier proberen hoor. Door het kookproces proef je het bier eigenlijk niet meer (tenminste, de typische biersmaak verdwijnt), maar alles wordt er wel malser en smaakvoller door.
  zondag 7 september 2008 @ 23:17:33 #140
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_61462927
quote:
Op donderdag 17 april 2008 20:03 schreef Duderinnetje het volgende:
Ja het is een hele kick, maar ik doe niet aan stoofpottenzomerstop en bovendien heb ik gewoon iets heel lekkers ontdekt. De perfecte symbiose tussen Kaaskop en Spaghettivreter, tussen Stoof en Pasta:
[..]

Maak alleen wel wat meer 'bechamel'-saus en pas op met het pepertje op de pompoen.
Duderinnetje, ik heb dit vandaag gemaakt. Er was visite en ik ben echt een slechte kok maar dit was goed. Het was hier de perfecte combinatie tussen ik-kan-niet-koken en ik-lust-niks en het-moet-er-wel-oke-uitzien en eten-met-grote-mensen-en-drie-kinderen. Het was lekker en het zag er ingewikkeld uit. Bedankt!
pi_61472318
tvp
  maandag 8 september 2008 @ 13:49:26 #142
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_61472734
quote:
Op zondag 7 september 2008 23:17 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Duderinnetje, ik heb dit vandaag gemaakt. Er was visite en ik ben echt een slechte kok maar dit was goed. Het was hier de perfecte combinatie tussen ik-kan-niet-koken en ik-lust-niks en het-moet-er-wel-oke-uitzien en eten-met-grote-mensen-en-drie-kinderen. Het was lekker en het zag er ingewikkeld uit. Bedankt!
Fijn om te horen!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_61481949
hmm ik had net mn grote pruttelpan aan mn moeder meegegeven omdat we em nooit gebruikten.. dit lijkt me wel weer lekker eigenlijk

eten jullie er ook nog iets los bij? of gewoon alleen een bordje stoof?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  donderdag 16 oktober 2008 @ 21:46:11 #144
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_62445398
Ik ga volgende week voor 6 man boeuf bourguignon maken. Bijgerechten zijn brood, rode kool en stoofperen, maar ik wil ook nog een voorgerecht geven. Ik heb echter geen idee at er nou goed bij past. Suggesties anyone?
  donderdag 16 oktober 2008 @ 21:51:54 #145
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_62445554
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 21:46 schreef Aventura het volgende:
Ik ga volgende week voor 6 man boeuf bourguignon maken. Bijgerechten zijn brood, rode kool en stoofperen, maar ik wil ook nog een voorgerecht geven. Ik heb echter geen idee at er nou goed bij past. Suggesties anyone?
Ik zou iets héél lichts doen. Misschien wel de traditionele ham met meloen (kun je ophippen natuurlijk door er leuke bolletjes van te maken van verschillende soorten meloen), of een heel licht fris soepje van komkommer of zoiets.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_62447757
Iets Fransigs dus. Een venkelsoepje ofzo.
pi_62448982
oeh ja stoofpot, dáár heb ik zin in

volgende week eens maken, ook lekker voor de mr als hij uit Dld komt
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62462951
Vorige week een stoofpotje met magere runderlappen en aubergine gemaakt. Het was heerlijk!

De ingredienten:

Vervolgens het vlees in blokjes snijden en met bloem bestuiven. En de ui en de knof grof snipperen. En lekker aanfruiten!!

Dan de aubergine in blokjes, de tomaten en de kruiden erbij. Oh ja, en natuurlijk de plens wijn!

En dan begint het Grote Genieten: je huis gaat heerlijk ruiken terwijl je stoofpotje heel nostalgisch op het vuurtje staat te pruttelen. Je zou er bijna een rood/wit-geblokte schort bij aan trekken en je haar in de krulspelden zetten:

Na een uurtje of twee, drie mag je proeven. Jummie! Lekker op smaak brengen (indien nodig) met alles wat je lekker vindt. En dan ziet het er uiteindelijk zo uit:
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_62472853
Oeh stoofpotjes, daar begint het idd echt weer weer voor te worden ja.Volgende week als mn vriend weer bij mij is maar eens wat lekkers maken
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:07:26 #150
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_62486488
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 21:51 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik zou iets héél lichts doen. Misschien wel de traditionele ham met meloen (kun je ophippen natuurlijk door er leuke bolletjes van te maken van verschillende soorten meloen), of een heel licht fris soepje van komkommer of zoiets.
Thanks voor de ideetjes. Ik ga het inderdaad dan in de licht-frisse hoek zoeken. Het venkelsoepje van ColdFeet lijkt me ook een prima idee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')