Bij de toko kun je ze toch wel halen? in diverse uitvoeringen, net als mungbonen etc...quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:21 schreef ColdFeet het volgende:
Ik had een paar pakken meegenomen uit Frankrijk. In NL moet je ervoor naar een delicatessenwinkel of een natuurwinkel, denk ik.
t Was lekker!
Ja hoor, in allerlei soorten en maten. Maar geen Puy- of Berrylinzen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 09:21 schreef cul_non_kul het volgende:
[..]
Bij de toko kun je ze toch wel halen? in diverse uitvoeringen, net als mungbonen etc...
quote:Op woensdag 23 januari 2008 14:40 schreef Bluezz het volgende:
Dus linzen voor in je ogen
Ik wil ook iets met linzen gaan maken
Kan het misschien ook op een vlamverdeler gebruikt worden dat apparaat, net als een tajine?quote:Op woensdag 23 januari 2008 17:22 schreef The_Tankgirl het volgende:
Hallo iedereen,
Nu heb ik een römertopf kookboek, en een römertopf...
Maar deze past niet in mijn combi-magnetron (en ik heb helaas geen gasoven).
Is er een maat die qua hoogte in mijn combi-magnetron zou passen? Qua breedte en lengte past hij perfect namelijk! Iemand hier ervaring mee?
Bedankt voor het receptquote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:35 schreef mgerben het volgende:
In onze kolonie in de Oost kunnen ze ook lekker stoven.
Rundvlees 500g per zakje boemboe
zakje boemboe Rendang van de toko of Conimex (1 zakje per 500g vlees)
citroengrasje, citroenblaadje (optioneel)
en het leuke: Kokosmelk, dus geen bier en wijn enzo.
De kokosmelk moet indampen; dat is de truuk van het recept.
Om te voorkomen dat tijdens het indampen ook alle aroma's verdwijnen gebruikt mijn vrouw een kleine variatie:
Eerst de kokosmelk (ongeveer 400ml (1 blikje) per 500 gram vlees) op een hoog vuur in laten dampen.
Vlees met de boemboe rendang inwrijven.
In de ingedampte kokosmelk doen, citroengras+blad er ook bij.
en dat laten sudderen totdat er olie boven komt drijven - dan is echt al het vocht eruit.
Het mag gerust 2-3 uur duren!
Grote truuk: Het bindweefsel in het sudder-rundvlees trekt samen bij hoge temperatuur (boven de 90C - als het kookt dus). Hierdoor wordt het vocht uit het vlees geperst (daarom kan een lap vlees soms zo schaamteloos krimpen en taai worden). Om het allemaal waanzinnig zacht te maken haal je de pan van het vuur en voeg je wat vocht (200ml) toe: bouillon, of ananassap uit een pak en niet vers.
Als het afkoelt (door het van het vuur halen en het koude vocht) zet het bindweefsel weer uit en zuigt het vocht (+kokosmelk) in zich.
Eten met een rietje
Nou inderdaad!quote:Op vrijdag 25 januari 2008 06:54 schreef Isegrim het volgende:
Jij hebt het recept gekregen op je trouwdag en nu geef je dat supergeheime recept zomaar weg?
Haha toevallig, ik maak 'm vaak bijna hetzelfde, zonder geheim recept.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 00:46 schreef Clio het volgende:
Klinktquote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:35 schreef mgerben het volgende:
De kokosmelk moet indampen; dat is de truuk van het recept.
Om te voorkomen dat tijdens het indampen ook alle aroma's verdwijnen gebruikt mijn vrouw een kleine variatie:
Eerst de kokosmelk (ongeveer 400ml (1 blikje) per 500 gram vlees) op een hoog vuur in laten dampen.
Vlees met de boemboe rendang inwrijven.
In de ingedampte kokosmelk doen, citroengras+blad er ook bij.
en dat laten sudderen totdat er olie boven komt drijven - dan is echt al het vocht eruit.
Het mag gerust 2-3 uur duren!
Grote truuk: Het bindweefsel in het sudder-rundvlees trekt samen bij hoge temperatuur (boven de 90C - als het kookt dus). Hierdoor wordt het vocht uit het vlees geperst (daarom kan een lap vlees soms zo schaamteloos krimpen en taai worden). Om het allemaal waanzinnig zacht te maken haal je de pan van het vuur en voeg je wat vocht (200ml) toe: bouillon, of ananassap uit een pak en niet vers.
Als het afkoelt (door het van het vuur halen en het koude vocht) zet het bindweefsel weer uit en zuigt het vocht (+kokosmelk) in zich.
Eten met een rietje
Nu voel ik me als echte halve Indo geroepen om een recept te posten zonder boemboe. Het is wel veel meer werk zonder kant en klare kruidenpasta, maar wel veel lekkerder zo imoquote:Op zaterdag 19 januari 2008 23:35 schreef mgerben het volgende:
Lijkt mij inderdaad ook niet verkeerd om eens te proberen. Ik zou dat zelf met lamsnek of lamsschouder (lamsbout) doen.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 00:56 schreef ColdFeet het volgende:
Ik ga t eens proberen! Wat voor lamsvlees gebruik je eigenlijk om te sudderen?
Hmm, heb ik ook wel eens last van! Kan ook aan de kwaliteit van je vlees liggen. Ik probeer altijd rundvlees uit te zoeken wat fijn geaderd is met wat vet, maar niet al te doorregen (want ik hou niet van 'flubbers' bah).quote:Op woensdag 20 februari 2008 14:59 schreef Gripper het volgende:
De laatste keer dat ik stoofde was mn vlees zowaar een klein beetje taai. En dat ondanks stoven in ruim voldoende wijn en vleesfond, 5 uur lang, en met een nachtje rust om de zaak te laten afkoelen. Zou het kunnen dat de temperatuur te hoog was, en dat het vlees daardoor is (taai) gekookt inplaatsvan gestoofd?
Dit weekend maak ik weer een stoofje voor een paar vrienden, en dan moet het natuurlijk wel botermals zijn. Iemand de ultieme malsheidstip?
Ohja, de vleesssoort is dan natuurlijk wel handig om te vermelden: riblapjes, eerst even snel aangebraden, en daarna pas stoven.
Nou je het zegt, iets zuurs moet er wel bij. Meestal doe ik er een paar zilveruitjes bij, maar die bewuste keer waren de zilveruitjes op (en was het zondagmiddag en de winkels dicht)quote:Op woensdag 20 februari 2008 15:04 schreef Tezz het volgende:
[..]
Hmm, heb ik ook wel eens last van! Kan ook aan de kwaliteit van je vlees liggen. Ik probeer altijd rundvlees uit te zoeken wat fijn geaderd is met wat vet, maar niet al te doorregen (want ik hou niet van 'flubbers' bah).
Een tip: doe tijdens het stoven ook een kiwi in stukjes in de pan. Door het zuur uit de kiwi wordt je vlees (schijnbaar) malser en je proeft er verder niets van.
M'n oma doet altijd wat azijn bij het draadjesvlees, schijnt ook te werken.quote:Op woensdag 20 februari 2008 15:40 schreef Gripper het volgende:
[..]
Nou je het zegt, iets zuurs moet er wel bij. Meestal doe ik er een paar zilveruitjes bij, maar die bewuste keer waren de zilveruitjes op (en was het zondagmiddag en de winkels dicht)
Ik moet je even verbeteren/aanvullen; als je al stooft met rode wijn oid zit daar al heel veel zuur in, dan heeft de kiwi geen invloed meer. De kiwi staat inderdaad bekend om het malser maken van vlees, maar dat komt niet door het zuur in de kiwi. Het is een stofje dat in de kiwi zit (een enzym, protease) dat knipt de eiwitten in het vlees aan stukken en maakt het vlees daardoor malser (iets soortgelijks zit in een papaya). Als je de kiwi verhit dan maak je het enzym kapot (gebeurd al bij temperaturen boven de 60 graden) en dan werkt het niet meer. Dus als je echt kiwi wil gebruiken om je vlees malser te maken moet je het in een marinade stoppen & daar het vlees mee insmeren.quote:Op woensdag 20 februari 2008 15:04 schreef Tezz het volgende:
[..]
Hmm, heb ik ook wel eens last van! Kan ook aan de kwaliteit van je vlees liggen. Ik probeer altijd rundvlees uit te zoeken wat fijn geaderd is met wat vet, maar niet al te doorregen (want ik hou niet van 'flubbers' bah).
Een tip: doe tijdens het stoven ook een kiwi in stukjes in de pan. Door het zuur uit de kiwi wordt je vlees (schijnbaar) malser en je proeft er verder niets van.
Biologie 101: Protease is toch ook de enzym die de genetische huishouding reguleert? Dus DNA en tRNA knipt en plakt enzo?quote:Op woensdag 20 februari 2008 21:47 schreef -Banaan- het volgende:
[..]
Ik moet je even verbeteren/aanvullen; als je al stooft met rode wijn oid zit daar al heel veel zuur in, dan heeft de kiwi geen invloed meer. De kiwi staat inderdaad bekend om het malser maken van vlees, maar dat komt niet door het zuur in de kiwi. Het is een stofje dat in de kiwi zit (een enzym, protease) dat knipt de eiwitten in het vlees aan stukken en maakt het vlees daardoor malser (iets soortgelijks zit in een papaya). Als je de kiwi verhit dan maak je het enzym kapot (gebeurd al bij temperaturen boven de 60 graden) en dan werkt het niet meer. Dus als je echt kiwi wil gebruiken om je vlees malser te maken moet je het in een marinade stoppen & daar het vlees mee insmeren.![]()
![]()
Eeeh, volgens mij knipt protease alleen maar eiwitten. Ligase wordt gebruikt om DNA aan elkaar te plakken, wat er gebruikt wordt om m-RNA te knippen weet ik niet zo uit m'n hoofd. En tRNA wordt als het af is niet geknipt/geplakt. Maar dat is genoeg moleculaire geneticaquote:Op woensdag 20 februari 2008 22:54 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Biologie 101: Protease is toch ook de enzym die de genetische huishouding reguleert? Dus DNA en tRNA knipt en plakt enzo?
ik vind tomaten vies.quote:Op maandag 25 februari 2008 14:28 schreef -Banaan- het volgende:
[..]
Eeeh, volgens mij knipt protease alleen maar eiwitten. Ligase wordt gebruikt om DNA aan elkaar te plakken, wat er gebruikt wordt om m-RNA te knippen weet ik niet zo uit m'n hoofd. En tRNA wordt als het af is niet geknipt/geplakt. Maar dat is genoeg moleculaire genetica
Wat wel leuk is om te weten dat DNA/RNA een volle smaak geven, en bij bijvoorbeeld tomaten zit het meeste van die nucleotiden in de zaadlijsten, dus die moet je er ook bij doen.
Dan is het straks weer tijd voor deze Zomerstoofpotjesquote:Op maandag 25 februari 2008 16:39 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Langzamerhand is het stoofpotten seizoen voorbij vind ik, stoofpotten horen als het koud is!
Hier ook, vorig weekend een heel grote pan stoof gemaakt, na 2 dagen kliekjes was het nog niet op. De rest maar ingevroren en bij mn ouders afgeleverd, kunnen zij er nog lekker van eten. En mams was blij: " toen je net op jezelf woonde brachten we jou restjes, en nu kom je ze bij ons brengen.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 19:00 schreef PdeHoog het volgende:
Afgelopen weekend nog Boeuf Bourguignon gemaakt hoor![]()
Drie dagen van gegeten. Heerlijk
maar na dag drie hoef ik ff niet meer
Maak alleen wel wat meer 'bechamel'-saus en pas op met het pepertje op de pompoen.quote:Lasagna met stoofvlees
Bereidingstijd: langer dan 2 uur
Aantal personen: 6
Gang: Hoofdgerecht
Keuken: Italiaans
Smaak: Hartig
Techniek: Bakken in oven
Soort gerecht: Hoofdgerecht
Hulpmiddelen: Oven, grote pan om te stoven en diepe ovenschaal
Omschrijving
Dit is de lekkerste lasagna die ik ooit heb gemaakt en gegeten, naar een recept van Jamie Oliver!
Ingrediënten
200 gr Pancetta (of bacon) in kleine stukjes
200 gr spek in dobbelsteentjes
500 gr stoofvlees in stukjes
theelepel kaneel
1 winterpeen in kleine blokjes
2 teentjes geperste knoflook
1 grote ui gesnipperd
2 laurierblaadjes
2 blikken tomaat (400 gr per blik)
1 glas rode wijn of water
1 handvol Italiaanse kruiden (tijm, rozemarijn, salie) fijn gesneden
1 rode peper (met of zonder zaadjes) fijngesneden
1 theelepel gedroogde koriander
1 pompoen in stukken en zonder schil en ontdaan van pitjes
250 ml creme fraiche
1 handvol geraspte Parmezaanse kaas
een paar zoute ansjovisjes uit blik fijngesneden
1 bolletje buffel mozzarella in plakken
olijfolie
Lasagnabladen (kant-en-klaar pak)
TIP: pompoen is niet altijd overal verkrijgbaar, je kunt het weglaten of vervangen voor een andere stevige groente
Voorbereiding
Zet de oven aan op 180 graden om voor te verwarmen. Ondertussen kun je alle ingredienten zoals hierboven omschreven klaarzetten.
Bereidingswijze
Wrijf de stukken pompoen in met olijfolie, het pepertje en de koriander en breng ze op smaak met peper en zout. Leg alles op een bakplaat (denk aan bakpapier) en laat ze in de oven zacht worden in ongeveer een half uur. Afhankelijk van je oven duurt het korter of langer, prik af en toe met een sateprikker om te voelen of ze al zacht zijn. Zodra ze klaar zijn haal je ze uit de oven en leg je ze apart.
Terwijl de pompoen in de oven ligt begin je aan de saus. Bak in een braadpan de Pancetta (bacon) en de kaneel in een beetje olijfolie tot het lichtbruin is. Nu doe je de knoflook, wortel, ui en kruiden erbij. Roer dit goed door en voeg vervolgens het spek en het stoofvlees toe. Bak dit een paar minuten mee. Nu blus je het af met de rode wijn en voeg je de blikken tomaat en de laurierblaadjes toe. Roer alles een laatste keer goed door, zet het vuur laag en doe de deksel op de pan. Vervolgens kun je alles ongeveer 1 tot 1,5 uur laten stoven tot het vlees gaar en zacht is. Om de saus dikker te maken kun je op een gegeven moment de deksel van de pan halen. Dit is een kwestie van af en toe doorroeren en kijken wat de saus doet.
In de meeste lasagnas gebruik je een bechamel saus, deze maak je ook in Jamie-style. Doe in een kom de creme fraiche en voeg hier de Parmezaanse kaas en de fijn gesneden ansjovis aan toe. Breng het op smaak met peper en roer het goed door. Als het te dik is kun je eventueel een beetje water toevoegen.
Als alles klaar kun je de ovenschaal gaan vullen. Begin met een bodem van lasagnabladen, vervolgens een laag 'rode' saus, een paar plakken pompoen, een paar lepels 'witte' saus en een paar plakken mozzarella, dit herhaal je tot alles op is en je eindigt met een laag witte saus. Nu gaat de schaal de oven in voor ongeveer 30 tot 45 minuten. Als de lasagnabladen zacht zijn is het klaar.
Serveertips
Het is een heel erg machtig gerecht dus denk aan de porties die je opschept. Meestal eten wij dit met een frisse rucola salade die we slechts wat op smaak brengen met lekkere olijfolie, peper en zout.
Bron:
Jamie Oliver
Is goed, zal ook wel een foto maken als het klaar isquote:Op dinsdag 29 april 2008 17:53 schreef Duderinnetje het volgende:
Het is altijd wel ergens winter, dus het is altijd tijd voorstoofpot!
![]()
Leuk om een varkensstooofje te lezen Sylvana! Vertel je nog even hoe het is geworden?
Ik ben benieuwd!quote:Op dinsdag 29 april 2008 17:59 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Is goed, zal ook wel een foto maken als het klaar isMn vriend is alleen later thuis dan verwacht, dus moet nog even geduld hebben.
Ja, moest eigenlijk bier doorheen, maar daar hou ik niet van, dus gewoon met water gestoofd. En door al die tomaten werd het dus gewoon een tomatensausjequote:Op dinsdag 29 april 2008 20:30 schreef Duderinnetje het volgende:
Heerlijk stoofprutje hoor!![]()
Had je het gewoon in water gestoofd?
had je dat recept al gepost?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 18:56 schreef beelz het volgende:
Ik heb vorige week weer mijn Ierse stoofpot gemaakt. Toch vreemd dat je met een stoofpot voor 2 personen net niet genoeg hebt aan een kilo vlees
Mijn vriendin is niet zo'n grote eter maar die Ierse stoofpot eet ze bijna de pan bij op
Nog niet, zal hem morgen eens overtypen en postenquote:
quote:R U N D E R S U C A D E
met een salade van tomaat, rode ui en basilicum
R E C E P T U U R
Voor 8 personen
B e n o d i g d h e d e n
Voor de jus
2 kg kalfsbotten
1 kg ossestaart
1 winterwortel
1 ui
2 prei
5 tenen knoflook
5 takjes thijm
2 takjes rozemarijn
2 el tomatenpuree
1 blikje gepelde tomaten
2 kruidnagels
1 liter rode wijn
Doe de botten in een grote pan en vul deze af met koud water. Laat dit koken
en schep vervolgens het vuil van de bovenkant met een soeplepel of een schuimspaan.
Hierna de grof gesneden groenten, (bouquet) kruiden, tomatenpuree en gepelde
tomaten erop doen. Het geheel vervolgens een dag laten trekken en fijn zeven.
Voor een snelle jus kunt u gebruikmaken van een goede kalfsfond.
Het vlees
4 stuks à 175 gr. rundersucade
Bestrooi de sucade met peper en zout en bak om en om. Leg het vlees in de jus
en laat het op een laag vuur gaar sudderen. Voor de saus kunt u het suddervocht gebruiken,
maar een gedeelte van de jus inkoken met extra rode wijn en een beetje rode port kan ook.
Voor de salade
1 kg rode ui
1 kg tomaat
1 bos basilicum
peper
zout
2 dl. olijf olie
1 teen knoflook
Maak de rode ui schoon en snijd deze in halve ringen. Doe de olijfolie in een pan en leg hierin de
uiringen en de fijn gesneden knoflook. Laat dit langzaam garen op een laag vuur onder af en toe
roeren. Als de uien gaar zijn deze van het vuur halen en laten afkoelen. Verdeel de tomaten in vier partjes
en snijd ervan over de breedte dunne plakjes. Haal de blaadjes basilicum van de steeltjes en snijd
deze in fijne reepjes of pluk de blaadjes in grove stukken. Meng de afgekoelde ui met de rest en breng het
geheel op smaak met peper en zout.
ik zou het toch eens met bier proberen hoor. Door het kookproces proef je het bier eigenlijk niet meer (tenminste, de typische biersmaak verdwijnt), maar alles wordt er wel malser en smaakvoller door.quote:Op dinsdag 29 april 2008 20:36 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ja, moest eigenlijk bier doorheen, maar daar hou ik niet van, dus gewoon met water gestoofd. En door al die tomaten werd het dus gewoon een tomatensausje
Duderinnetje, ik heb dit vandaag gemaakt. Er was visite en ik ben echt een slechte kok maar dit was goed. Het was hier de perfecte combinatie tussen ik-kan-niet-koken en ik-lust-niks en het-moet-er-wel-oke-uitzien en eten-met-grote-mensen-en-drie-kinderen. Het was lekker en het zag er ingewikkeld uit. Bedankt!quote:Op donderdag 17 april 2008 20:03 schreef Duderinnetje het volgende:
Ja het is een hele kick, maar ik doe niet aan stoofpottenzomerstop en bovendien heb ik gewoon iets heel lekkers ontdekt. De perfecte symbiose tussen Kaaskop en Spaghettivreter, tussen Stoof en Pasta:
[..]
Maak alleen wel wat meer 'bechamel'-saus en pas op met het pepertje op de pompoen.
Fijn om te horen!quote:Op zondag 7 september 2008 23:17 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Duderinnetje, ik heb dit vandaag gemaakt. Er was visite en ik ben echt een slechte kok maar dit was goed. Het was hier de perfecte combinatie tussen ik-kan-niet-koken en ik-lust-niks en het-moet-er-wel-oke-uitzien en eten-met-grote-mensen-en-drie-kinderen. Het was lekker en het zag er ingewikkeld uit. Bedankt!
Ik zou iets héél lichts doen. Misschien wel de traditionele ham met meloen (kun je ophippen natuurlijk door er leuke bolletjes van te maken van verschillende soorten meloen), of een heel licht fris soepje van komkommer of zoiets.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 21:46 schreef Aventura het volgende:
Ik ga volgende week voor 6 man boeuf bourguignon maken. Bijgerechten zijn brood, rode kool en stoofperen, maar ik wil ook nog een voorgerecht geven. Ik heb echter geen idee at er nou goed bij past. Suggesties anyone?
Thanks voor de ideetjes. Ik ga het inderdaad dan in de licht-frisse hoek zoeken. Het venkelsoepje van ColdFeet lijkt me ook een prima idee.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 21:51 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik zou iets héél lichts doen. Misschien wel de traditionele ham met meloen (kun je ophippen natuurlijk door er leuke bolletjes van te maken van verschillende soorten meloen), of een heel licht fris soepje van komkommer of zoiets.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |