abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56229954
Zo dan, dat ziet er goed uit, Coldfeet . Waar haal je die linzen?
pi_56234719
Ik had een paar pakken meegenomen uit Frankrijk. In NL moet je ervoor naar een delicatessenwinkel of een natuurwinkel, denk ik.

t Was lekker!
  woensdag 23 januari 2008 @ 09:21:05 #78
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56243072
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 21:21 schreef ColdFeet het volgende:
Ik had een paar pakken meegenomen uit Frankrijk. In NL moet je ervoor naar een delicatessenwinkel of een natuurwinkel, denk ik.

t Was lekker!
Bij de toko kun je ze toch wel halen? in diverse uitvoeringen, net als mungbonen etc...
Alea jacta est
pi_56248447
Gewoon linzen uit blik kan ook, moet je ze er alleen pas heel laat bij doen. Doe dat zelf wel 's als ik kip stoof.
Sweet and innocent...
pi_56249562
Dank voor de tip, Innocence! En ik ga ook even bij de toko neuzen.......
pi_56249593
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 09:21 schreef cul_non_kul het volgende:

[..]

Bij de toko kun je ze toch wel halen? in diverse uitvoeringen, net als mungbonen etc...
Ja hoor, in allerlei soorten en maten. Maar geen Puy- of Berrylinzen.
pi_56249965
Dat zijn speciale linzen?
pi_56250235
Dat zijn van die AOC-dingen. Maar op zich kun je ook prima andere linzen gebruiken; ik neem deze omdat ik ze lekker vind, ze passen goed bij het gerecht.
Neem wel linzen met een velletje (groen/bruin/whatever, er zijn zoveel soorten...); geen rode ofzo, die koken tot pap.

Ik vond laatst prachtige kleine zwarte linzen bij de natuurwinkel Beluga-linzen
Het oog wil ook wat!

Afijn, dit is niet het linzen-topic, geloof ik
  woensdag 23 januari 2008 @ 14:31:35 #84
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56250444
Beluga....hm dan denk ik aan kaviaar, niet echt een ingredient voor een stoofpot

Grappig, in het Frans: l'entilles
wat tegelijkertijd ook lenzen betekent...
Alea jacta est
pi_56250679
Dus linzen voor in je ogen
Ik wil ook iets met linzen gaan maken
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:38:39 #86
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56253387
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 14:40 schreef Bluezz het volgende:
Dus linzen voor in je ogen
Ik wil ook iets met linzen gaan maken

Indiase keuken maar ook Noordafrikaanse keuken voor een leuk lenzen(stoofpot)gerecht
Alea jacta est
pi_56253460
Of een salade met linzen? Vind ik ook erg lekker. Met geroosterde paprika en gekarameliseerde balsamico-sjalotten en feta of parmezaanse kaas. En veul peterselie.
  woensdag 23 januari 2008 @ 17:22:01 #88
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_56254444
Hallo iedereen,
Nu heb ik een römertopf kookboek, en een römertopf...
Maar deze past niet in mijn combi-magnetron (en ik heb helaas geen gasoven).
Is er een maat die qua hoogte in mijn combi-magnetron zou passen? Qua breedte en lengte past hij perfect namelijk! Iemand hier ervaring mee?
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
  woensdag 23 januari 2008 @ 19:50:38 #89
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56258130
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 17:22 schreef The_Tankgirl het volgende:
Hallo iedereen,
Nu heb ik een römertopf kookboek, en een römertopf...
Maar deze past niet in mijn combi-magnetron (en ik heb helaas geen gasoven).
Is er een maat die qua hoogte in mijn combi-magnetron zou passen? Qua breedte en lengte past hij perfect namelijk! Iemand hier ervaring mee?
Kan het misschien ook op een vlamverdeler gebruikt worden dat apparaat, net als een tajine?
Alea jacta est
pi_56261882
Ik zou zeggen, ff op de site kijken of je iets kunt vinden: http://www.roemertopf.de/produkte_roemertopf.htm
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
pi_56290720
Hoewel ik bijna iedere dag wel een bezoekje breng post ik zelden op FOK!. Deze keer wil ik toch mijn bescheiden steentje bijdragen in één van mijn favoriete topics.

Authentieke Irish Stew, volgens het recept van mijn (Ierse) schoonmoeder dat ik een kleine maand geleden op mijn trouwdag in ontvangst heb mogen nemen. Ik heb mijn best gedaan alle ingredienten te vertalen; ik woon in Ierland, dus gebruik zelf gewoon het Engelstalige boodschappenlijstje .

Irish Stew:

Benodigheden:

- 40g bloem
- 1 kg lamsvlees in dobbelsteentjes
- 4 middelgrote wortelen
- 3 of 4 laurierbladen
- verse peterselie
- 1 kleine 'turnip'. Het woordenboek vertaald dit als 'knol' of 'raap'. Ik weet het niet....
- 4 stengels bleekselderij
- 2 pastinaken (parsnips, een alledaagse groente in Ierland)
- 2 grote uien
- 1kg vastkokende aardappelen
- 100 gr pearl barley (gerst, denk ik?)
- 1/2 tot 1l. Guinness
- 1/2 tot 1l. runderbouillon

Methode:

- Bloem mengen met zout en peper.
- Lamsvlees door de bloem halen, en in porties aanbakken.
- Uien aanbakken, vlees er weer bij.
- Guinness en bouillon toevoegen tot het vlees net onder staat, barley, laurier en peterselie toevoegen.
- minstens half uurtje laten pruttelen, dan overige groenten toevoegen. Eventueel ook meer Guinness/bouillon toevoegen zodat het geheel net onder blijft staan.
- Half uurtje laten pruttelen, dan aardappels toevoegen. Als deze gaar zijn, is de stew klaar!

Om je stew echt authentiek te maken doe je er, op het moment dat je het vocht bij het vlees doet, al een heel klein gesneden aardappel in. Deze lost op, en bind het vocht tot een verrukkelijke jus.

Nog een tip: de stew is het lekkerste een dag nadat je hem hebt gemaakt. Oftewel, 's avonds maken, nachtje laten staan, de volgende dag voor het avondeten opwarmen.

Ik moet er ook wel even bij zeggen dat iedere familie in Ierland zo zijn eigen tradities heeft wat betreft het maken van stew. Mijn schoonmoeder komt uit Belfast dus misschien is dit wel een typische katholieke Ulster (= het meest noordelijke deel van het eiland) stew...

Hoe dan ook, het resultaat is heerlijk
pi_56290975
Clio, ik zou zo'n paars raapje, hoe heet dat, knolraap geloof ik. Niet die groene met uitlopers, die is wat bitterder.

Ik ga t eens proberen! Wat voor lamsvlees gebruik je eigenlijk om te sudderen?
pi_56292078
Jij hebt het recept gekregen op je trouwdag en nu geef je dat supergeheime recept zomaar weg?
pi_56293937
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 23:35 schreef mgerben het volgende:
In onze kolonie in de Oost kunnen ze ook lekker stoven.

Rundvlees 500g per zakje boemboe
zakje boemboe Rendang van de toko of Conimex (1 zakje per 500g vlees)
citroengrasje, citroenblaadje (optioneel)
en het leuke: Kokosmelk, dus geen bier en wijn enzo.

De kokosmelk moet indampen; dat is de truuk van het recept.
Om te voorkomen dat tijdens het indampen ook alle aroma's verdwijnen gebruikt mijn vrouw een kleine variatie:
Eerst de kokosmelk (ongeveer 400ml (1 blikje) per 500 gram vlees) op een hoog vuur in laten dampen.
Vlees met de boemboe rendang inwrijven.
In de ingedampte kokosmelk doen, citroengras+blad er ook bij.
en dat laten sudderen totdat er olie boven komt drijven - dan is echt al het vocht eruit.
Het mag gerust 2-3 uur duren!

Grote truuk: Het bindweefsel in het sudder-rundvlees trekt samen bij hoge temperatuur (boven de 90C - als het kookt dus). Hierdoor wordt het vocht uit het vlees geperst (daarom kan een lap vlees soms zo schaamteloos krimpen en taai worden). Om het allemaal waanzinnig zacht te maken haal je de pan van het vuur en voeg je wat vocht (200ml) toe: bouillon, of ananassap uit een pak en niet vers.
Als het afkoelt (door het van het vuur halen en het koude vocht) zet het bindweefsel weer uit en zuigt het vocht (+kokosmelk) in zich.

Eten met een rietje
Bedankt voor het recept . Ga straks effetjes inkopen doen hiervoor en dan kunnen we dit van het weekend eten. \klinkt heerlijk namelijk! Maar het vlees wordt dus niet gebakken vantevoren, of juist wel?
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  vrijdag 25 januari 2008 @ 10:41:44 #95
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_56294420

Volgende keer post ik een fotoverslag. Dit is iig een Irish stew zoals ik hem maak.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_56302480
zo, ik ben net begonnen met mijn stoofpotje met kokosmelk en ik moet zeggen dat het heelijk smaakt. Ik ben net bezig, maar die rendang met kokosmelk is echt wel voor herhaling vatbaar. Het citroengras ligt al klaar, geen citroenblaadjes helaas maarja zonder kan ook wel denk ik.
Het is lekker pittig, niet te. Ben benieuwd hoe het straks smaakt als het klaar is........
pi_56302901
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 06:54 schreef Isegrim het volgende:
Jij hebt het recept gekregen op je trouwdag en nu geef je dat supergeheime recept zomaar weg?
Nou inderdaad!

Al lijkt het me wel een lekker stoofpotje
pi_56304671
In één woord, heerlijk! Wel pittig voor mijn smaak, maar dat kan gecompenseerd worden met rijst en een lekkere salade. Zeker aan te raden!!
pi_56304851
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 00:46 schreef Clio het volgende:
Haha toevallig, ik maak 'm vaak bijna hetzelfde, zonder geheim recept. Turnip is inderdaad koolraap.

Gisteren een eigen stew gemaakt zonder groente en aardappelen, omdat we er al colcannon bij hadden.
Heb er wel wat tomatenpuree bijgedaan, zodat je toch nog echt een saus hebt en niet alleen jus. Vond 'm zo ontzettend lekker en simpel, dat ik 't niet kan laten om 'm met jullie te delen:

Voor 2 personen:
Runderriblappen in blokjes
Bloem
Vloeibare margarine
3 teentjes knoflook
1 sjalotje
1 el tomatenpuree
stevig biertje, bijv Gulpener 10%
Runderbouillionblokje
suiker, zout en peper
peterselie

Vlees omwentelen in bloem, kort aanbakken in flink wat boter. Daarna uit de pan halen en sjalotjes en knoflook fruiten. Op hoog vuur het vlees weer terug de pan in en afblussen met bier. Vuur laag draaien en boullionblokje en tomatenpuree toevoegen. Beetje zout en peper naar smaak. Lekker paar uurtjes laten pruttelen en half uurtje voor het einde enkele tl suiker toevoegen (versterkt de smaak). Uiteindelijk bestrooien met fijngesneden peterselie.

Sweet and innocent...
  vrijdag 25 januari 2008 @ 19:10:52 #100
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_56305350
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 23:35 schreef mgerben het volgende:
In onze kolonie in de Oost kunnen ze ook lekker stoven.

Rundvlees 500g per zakje boemboe
zakje boemboe Rendang van de toko of Conimex (1 zakje per 500g vlees)
citroengrasje, citroenblaadje (optioneel)
en het leuke: Kokosmelk, dus geen bier en wijn enzo.

De kokosmelk moet indampen; dat is de truuk van het recept.
Om te voorkomen dat tijdens het indampen ook alle aroma's verdwijnen gebruikt mijn vrouw een kleine variatie:
Eerst de kokosmelk (ongeveer 400ml (1 blikje) per 500 gram vlees) op een hoog vuur in laten dampen.
Vlees met de boemboe rendang inwrijven.
In de ingedampte kokosmelk doen, citroengras+blad er ook bij.
en dat laten sudderen totdat er olie boven komt drijven - dan is echt al het vocht eruit.
Het mag gerust 2-3 uur duren!

Grote truuk: Het bindweefsel in het sudder-rundvlees trekt samen bij hoge temperatuur (boven de 90C - als het kookt dus). Hierdoor wordt het vocht uit het vlees geperst (daarom kan een lap vlees soms zo schaamteloos krimpen en taai worden). Om het allemaal waanzinnig zacht te maken haal je de pan van het vuur en voeg je wat vocht (200ml) toe: bouillon, of ananassap uit een pak en niet vers.
Als het afkoelt (door het van het vuur halen en het koude vocht) zet het bindweefsel weer uit en zuigt het vocht (+kokosmelk) in zich.

Eten met een rietje
Klinkt
Dat ananassap voeg je dus vlak voor het serveren toe? Of halverwege ergens?
Snobs have more fun!
KLIK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')