Nooit. Je hoort het wel eens dat fietsenmakers hun eigen fietsen jatten, zodat de verzekering het volle bedrag uitkeert en de fietsenmaker weer 40% winst maakt. Maar dat is bij ons echt een no-go.quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:44 schreef Gamer_V het volgende:
Naaien jullie nou vaak klanten, door te hoog te rekenen voor simpele zaken en andere onderdelen van de fiets te saboteren zodat jullie een maand later weer klandizie hebben?
Ik zou het niet weten, het zal me eerlijk gezegd ook worst wezen. Het bekt gewoon lekkerder, dat zal het zijnquote:Op dinsdag 18 september 2007 17:46 schreef FredvZ het volgende:
Waarom heet het beroep eigen fietsenmaker, terwijl het taalkundige correcte woord fietsenreparateur of fietsmonteur had moeten zijn?
Zoiets doen alleen de grootste amateurs. Als we zien dat er bijvoorbeeld een handvat los zit of iets anders kleins, repareren we dat wel eventjes, maar gewoon als service. De klant hoeft daar uiteraard niets voor te betalen, dat zou belachelijk zijn. Maar het komt voor inderdaad.quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:47 schreef unioz het volgende:
Waarom moeten jullie per se overbodige dingen repareren als mensen maar een kleine reparatie nodig hebben?
Je leest ook KLBquote:Op dinsdag 18 september 2007 17:48 schreef Meddo het volgende:
Verkopen fietsenmakers ook schilderstape?
Wat mankeert er dan aan je fiets. De ene fietsenmaker hanteert natuurlijk andere tarieven, maar dit verschil lijkt me wel idioot. Waarschijnlijk matst die kennis je heel erg, hij rekent alleen de onderdelen oid.quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:48 schreef McFarmer het volgende:
Waarom kan een fietsemaker, die toevallig een kennis van mij is, mijn hele fiets repareren voor ¤ 22,50, en kost het bij een fietsemaker die ik niet ken rond de ¤100,- ??
Zie hierboven.quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:48 schreef LasTeR het volgende:
Waarom gaan jullie aan van alles prutsen terwijl daar niet om gevraagd is?
Wat is alles? Fietsen zijn nou eenmaal dure dingen. Mensen weigeren gewoon te begrijpen dat je voor 200 euro geen goede fiets hebt met 7 versnellingen en handremmen. Goedkoop is duurkoop, die chinese rommel moet je al helemaal niet aan beginnen. Een echte goede fiets wordt van hoogwaardige onderdelen gemaakt en met de hand in elkaar gezet. Dat is prijzig.quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:53 schreef Olep het volgende:
Waarom is alles zo duur?
de 100 euro fietsenmaker:quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:48 schreef McFarmer het volgende:
Waarom kan een fietsemaker, die toevallig een kennis van mij is, mijn hele fiets repareren voor ¤ 22,50, en kost het bij een fietsemaker die ik niet ken rond de ¤100,- ??
Volgensmij haal je een aantal dingen door elkaar?quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:54 schreef Rapaille het volgende:
[..]
de 100 euro fietsenmaker:
-Werkplaats
-BTW, belastingen
-Geen winstoogmerk
-Hoeft geen premies/belastingen te betalen voor personeel
-Garantie op geleverde werk
-Betere producten gebruikt?
Als ze vierkant zouden zijn zouden de spaken allemaal verschillende lengtes moeten hebben, en dat maakt het erg lastig voor een fabriekswerker om ze in elkaar te zetten.. (Zucht..quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:11 schreef Tollywood het volgende:
Waarom zijn de wielen van een fiets rond?
Eehh, wat voor versnelling is het, merk, aantal versnellingen, modelnr, typenr, jaartal etc.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:11 schreef Byte_Me het volgende:
hoe werkt zo'n naafversnelling?
Ja hier kan ik weer niks mee, wat voor versnelling etc.. Algemene benadering: Haal de kabel los bij de versnelling zelf los, leg hem dan goed in je versteller op je stuur en span dan de hele handel weer aan bij je versnelling.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:17 schreef s0k het volgende:
Op mijn opoe-fiets (don't ask..) is die kabel uit dat versnellingsding op het stuur geschoten. En ik krijg hem er niet meer terug erin, en nu blijft mn fiets hangen in de 3de versnelling.. Nogal vervelend om mee te fietsen, gezien we overal stoplichten hebben in NL![]()
Dus, fietsenmaker, hoe maak ik dat
"Zal ik jouw bandje effe plakken?quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef meisterfens het volgende:
Hoe neuk ik lekkere wijven?
Is het niet mogelijk om gewoon met een tang zo'n versnelling is stukje lager te zetten?quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef Hagelkaas het volgende:
Ja hier kan ik weer niks mee, wat voor versnelling etc.. Algemene benadering: Haal de kabel los bij de versnelling zelf los, leg hem dan goed in je versteller op je stuur en span dan de hele handel weer aan bij je versnelling.
Waarschijnlijk zal hij dan terug schieten. Je kunt de kabel wel ergens aan vastknopen, zodat hij strak staat.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:22 schreef s0k het volgende:
[..]
Is het niet mogelijk om gewoon met een tang zo'n versnelling is stukje lager te zetten?
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Een kettingscherm is bijna altijd los te maken zonder iets anders los te hoeven draaien. Als een fietsenmaker de asmoer ervoor moet losschroeven kost dat weinig extra trouwens, het wiel hoeft er nl niet uit.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:35 schreef Cuegirllie het volgende:
Mijn ketting is van de tandwielen af aan de voorkant. MAar ik heb zo'n halve kettingkast erom zitten. (hierdoor heb ik niet de mogelijkheid om de ketting met me vingers erom te leggen) Deze krijg ik er niet vanaf mits ik de achterwiel ook los maak (zit aand e zelfde schoef dacht ik)..
Moet ik hiermee naar de fietsenmaker of zijn er speciale trucjes? En hoe duur gaat me dat geintje kosten?
Ja wiel hoeft er niet uit, maar volgens mij zit ie aan de zelfde schroef vast ofzo.. achter zo'n dopding.. (ja ben ook maar vrouw haha).. Hij zit tenminste nog ergens aan vast wat ik liever niet losschroef.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:39 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Een kettingscherm is bijna altijd los te maken zonder iets anders los te hoeven draaien. Als een fietsenmaker de asmoer ervoor moet losschroeven kost dat weinig extra trouwens, het wiel hoeft er nl niet uit.
Dat lijkt wel.quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:44 schreef Gamer_V het volgende:
Naaien jullie nou vaak klanten, door te hoog te rekenen voor simpele zaken en andere onderdelen van de fiets te saboteren zodat jullie een maand later weer klandizie hebben?
Lijkt me gewoon toeval. Of een hele illegale turk.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:42 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Dat lijkt wel.
Namelijk bij mijn mountainbike, spaken vervangen, maandje later weer een spaak eruit.
Dus zelf maar gereedschap aangeschaft en een paar spaken, toen een paar weken later wederom een spaak knapte heb ik het zelf gemaakt en tot op heden (4 maanden later) is alles heel gebleven (ook na het fietsen op wat ruiger terrein).
Dan heb je zo te horen een versnellingsnaaf? Is dat het plastic dopding wat je bedoelt? In ieder geval, wat voor fiets is het.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:40 schreef Cuegirllie het volgende:
[..]
Ja wiel hoeft er niet uit, maar volgens mij zit ie aan de zelfde schroef vast ofzo.. achter zo'n dopding.. (ja ben ook maar vrouw haha).. Hij zit tenminste nog ergens aan vast wat ik liever niet losschroef.
Maar ong de kosten? enige indicatie
Het is ook waarschijnlijk toeval omdat ik 'm liet repareren bij een betrouwbare profielwinkel.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:45 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Lijkt me gewoon toeval. Of een hele illegale turk.
Als je de reiskosten vergoed. Plakken kost 8 euro.quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:19 schreef Zweefvliegje het volgende:
Wil je m'n band komen plakken?
Bandjes plakken vind ik niet zo heel erg vervelend, binnen- en buitenbanden vervangen is echter verschrikkelijk. Daar zie ik echt tegenop. Verder kunnen de meeste amsterdammers zelf hun band plakken, dus heb ik er niet zo gek veel last van. Er komen vooral grotere klussen binnen hier.quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:40 schreef Schlumberger het volgende:
Word je soms niet moe van steeds weer dezelfde klusjes? Ik bedoel, na honderd lekke banden is daar de lol ook wel van af, denk ik.
Verder alle respect voor fietsenmakers. Mooi beroep
Mensen in een fabriek dan?quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:40 schreef Schlumberger het volgende:
Word je soms niet moe van steeds weer dezelfde klusjes? Ik bedoel, na honderd lekke banden is daar de lol ook wel van af, denk ik.
Verder alle respect voor fietsenmakers. Mooi beroep
Jazeker, maar dan moeten ze altijd hun ID laten zien. Daar maak ik een kopie van en die gaat in een dikke map. Het framenummer van de fiets wordt opgeschreven en direct nagetrokken. Als de fiets gestolen blijkt wordt er aangifte gedaan, indien niet slijpen we het slot door voor 8 euro.quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:47 schreef LasTeR het volgende:
Maar goed, mijn fietsen zijn nog nooit bij een fietsenmaker geweest, doe ik altijd zelf.
Trouwens hé, heb je wel eens iemand geholpen met iemand die het verhaal ophing dat hij zijn sleutels kwijt was en zijn slot niet open kreeg?
die junks zorgen juist voor een bloeiende fietsenhandelquote:Op dinsdag 18 september 2007 20:12 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Jazeker, maar dan moeten ze altijd hun ID laten zien. Daar maak ik een kopie van en die gaat in een dikke map. Het framenummer van de fiets wordt opgeschreven en direct nagetrokken. Als de fiets gestolen blijkt wordt er aangifte gedaan, indien niet slijpen we het slot door voor 8 euro.
We hebben wel eens junks in de zaak gehad met een moederfiets, of we even de stoeltjes eraf konden halen![]()
Je rem loopt aan.quote:Op dinsdag 18 september 2007 20:50 schreef liesell het volgende:
O en nog een echte vraag: ik heb een fiets waarvan er iets met de versnelling is, maar ik kan niet achterhalen wat.
Het gaat om een multicycle; als ik optrek dan lijkt het of iemand tegelijk aan mijn fiets trekt, ik wordt tegengehouden als het ware. Als ik eenmaal fiets (opgetrokken ben) dan gaat het weer.
Het is bij elke stand van de versnelling.
Bij voorbaat dank
![]()
Met een slijptolquote:Op dinsdag 18 september 2007 20:47 schreef liesell het volgende:
mmm ik ben een keer mn fietssleutel verloren en toen heeft een fietsenmaker het slot doorge zaagd met van dat vuur, hoe heet dat ook al weer? Gratis, en ook hoefde hij mijn ID niet!
Plak je banden op dezelfde manier als wij amateurs het doen? Of is er een handigere snellere manier voor?
Elke keer als ik mijn band plak denk ik dat er toch een uitvinding gedaan had moeten zijn voor banden die gewoon banden zijn zonder al dag gedoe met binnenband en blehhh.
Dus een soort van dikke rubberen band, vol met lucht en licht.
Hard fietsenquote:Op dinsdag 18 september 2007 21:32 schreef Huppelei het volgende:
Ik heb geen remmen meer op me fiets. Wat moet ik doen?
Ik vraag het aan Hagelkaas!quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:34 schreef Koenz0r het volgende:
[..]
Hard fietsen.
Het liefst richting een spoorwegovergang wat van die mooie rinkelende belletjes heeft
Ik denk dat het eraan ligt wie betaalt.quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:26 schreef Nieuwschierig het volgende:
Wiens band plak je? Een omaatje met een rollator of een lange blonde meid op een racefiets?
quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:29 schreef LasTeR het volgende:
[..]
Ik denk dat het eraan ligt wie betaalt.
Ik denk dat je 'lange' beter kan veranderen in 'mooie'. Lange blondines hoeven niet per se lekker te zijn.quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:43 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ah, foute vraag. Wiens band plak je het liefste?: .... enz.
Dat we de complete fiets nalopen. Spelingen verwijdere, ketting spannen en smeren, wielen richten, remmen stellen etc. Als er dingen vervangen moeten worden bellen we op, maken we een begroting en vragen we om toestemming. Dit is althans bij ons zo.quote:Op woensdag 19 september 2007 12:14 schreef Muck het volgende:
ik heb toen ik verhuisde naar dit dorp, een boekje met allerlei kortingsbonnen gekregen, waaronder een bon voor een gratis servicebeurt voor mijn tweewieler bij de fietsenmaker.
Wat kan ik daarvoor verwachten?
Als ik het goed begrijp zit je hele crank los, in plaats van alleen de trapper? Daarvoor heb je dopsleutel 14 (soms 15) nodig. De prijs zou ik niet weten. Kijk eens bij je locale doe-het-zelf-zaakquote:Op woensdag 19 september 2007 14:25 schreef jurgen. het volgende:
Hey fietsenmaker: Ik heb een trappedaal die los laat en dat heeft dus te maken met die schroef die in de stang zit. Ik weet dat het versleten kan zijn maar ik zit te overwegen om gewoon nog even te behelpen met zo een sleute' waarmee je het dan tijdelijk kan vastzetten. Het heeft de vorm van die sleutel waarmee je je autoband losmaakt. Hoeveel kost zo een sleutel(gereedschap) ongeveer?
Piept 'ie bij het remmen? Als je handremmen hebt moet je de velgen ontvetten. Als je fiets verder piept is dit meestal slijtage, valt weinig aan te doen. Drupjes olie helpen nooitquote:Op woensdag 19 september 2007 15:49 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Fietsenmaker, mijn fiets piept aan alle kanten. Ik heb olie geprobeerd, maar dat helpt niet. Nog leuke ideetjes om dat piepen tegen te gaan?
Dan kijk je waarschijnlijk vooral bij fietsenhandels op het platteland? Wij zitten midden in de stad en zijn dan ook gespecialiseerd in stadsfietsen. We hebben een stuk of 30 nieuwe omafietsen staan, en verder een heleboel gewone modelletjes met terugtraprem. Ligt dus vooral aan de regio/specialisatie van een fietsenhandel.quote:Op woensdag 19 september 2007 18:17 schreef DoctorPhil het volgende:
Leuk topicWaarom worden er tegenwoordig zo weinig fietsen meer gemaakt/verkocht met alleen terugtraprem ? De enige keuze daarin lijkt nog de alom aanwezige "omafiets". Ik heb een hekel aan fietsen met versnellingen want daarmee moet ik veel vaker naar de fietsenmaker dan die heerlijk simpele terugtrappers.
Mwa, laatst een enorme zak van die mintpapiertjes voor op je tong gekregen, pennen, stickers, soms een vrijkaartje voor iets. Zitten af en toe leuke dingen tussen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:22 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Krijgen jullie als personeel veel kadootjes/leuke dealtjes van vertegenwoordigers?
Waarom verkopen jullie niet meer mooi, simpel en degelijk singlespeed / fixed gear spul?
Geen vaste prijs. Soms is een slag er zo uit, soms duurt het erg lang (zeker bij alu velgen) en soms kan het helemaal niet. Kom eens bij je plaatstelijke fietsenmaker langs en hij zal je adviseren.quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:52 schreef nubie het volgende:
Hoeveel kost het om een slag uit het wiel te halen bij een fietsenmaker?
dat klinkt wel okeequote:Op woensdag 19 september 2007 19:43 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Dat we de complete fiets nalopen. Spelingen verwijdere, ketting spannen en smeren, wielen richten, remmen stellen etc. Als er dingen vervangen moeten worden bellen we op, maken we een begroting en vragen we om toestemming. Dit is althans bij ons zo.
Nee dan zeker nietquote:Op woensdag 19 september 2007 20:10 schreef Muck het volgende:
[..]
dat klinkt wel okee
mijn fiets is al 19 jaar oud, en een naloop-beurt zou hem vast geen kwaad doen
ik heb een toffe gazelle van 19 jaar oud, nooit wat mee aan de hand, zelfs de versnellingen doen het perfect.quote:
Zal wel een warenhuisfietsje zijn geweest? Giant oid?quote:Op woensdag 19 september 2007 20:30 schreef Muck het volgende:
[..]
ik heb een toffe gazelle van 19 jaar oud, nooit wat mee aan de hand, zelfs de versnellingen doen het perfect.
Van mijn ouders kreeg ik 2 jaar geleden een nieuwe fiets, omdat deze toch wel oud begon te worden. Ik heb die gazelle toch maar bewaard, als boodschappenfiets.
en jawel, je raast het al.... die nieuwe fiets mag wat mij betreft naar de schroothoop! elke keer slagen in het wiel, versnellingen naar de klote, gebroken spaken, dynamo kapet, vanalles
dus ik rij weer op mijn goold ol' gazelle
ik zou even moeten kijken, ik weet het zo niet uit mijn hoofdquote:Op woensdag 19 september 2007 20:55 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Zal wel een warenhuisfietsje zijn geweest? Giant oid?
Banden oppompen, ketting smeren, remmen controleren, dat soort dingen lijkt me.quote:Op woensdag 19 september 2007 12:14 schreef Muck het volgende:
ik heb toen ik verhuisde naar dit dorp, een boekje met allerlei kortingsbonnen gekregen, waaronder een bon voor een gratis servicebeurt voor mijn tweewieler bij de fietsenmaker.
Wat kan ik daarvoor verwachten?
Jij hebt het waarschijnlijk over een raceventiel of autoventiel. Deze zijn niet gangbaar, en daarom heb je er een verloopje voor nodig. Het meest gangbare ventiel, wat je vrijwel op elke fiets tegenkomt is het Hollandse Ventiel:quote:Op woensdag 19 september 2007 21:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Hoe kan ik banden met die moderne ventielen het beste oppompen? Ik heb wel een verloopstukje waar de wasknijper van de fietspomp opgezet kan worden maar dat is zo lucht-ondicht dat ik de band niet goed hard krijg.
Of zijn er nog banden te koop met een ventielslangtje?
Met je knie.quote:Op woensdag 19 september 2007 21:34 schreef Biefstuk het volgende:
Hoe krijg ik een kleine slag uit mn wiel?
Grote slag in m'n achterwiel, 60 hele eurootjes voor een nieuw velg en spaken.
Jep.quote:
Met een spakenspannerquote:Op woensdag 19 september 2007 21:34 schreef Biefstuk het volgende:
Hoe krijg ik een kleine slag uit mn wiel?
Grote slag in m'n achterwiel, 60 hele eurootjes voor een nieuw velg en spaken.
Giant is toch wel een goed merkquote:Op woensdag 19 september 2007 20:55 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Zal wel een warenhuisfietsje zijn geweest? Giant oid?
Oei de Gazelle uit 1974. Lastig model.quote:Op woensdag 19 september 2007 23:57 schreef Garbageman het volgende:
Is er nog een handige truuk om vastgeroeste spaken weer los te krijgen?
En een ietwat verbogen voorvork (voorwiel staat een beetje / i.p.v. | als je voor de fiets staat) is dat nog recht te buigen? (Gazelle uit 1974)
Oude model toeclipsquote:Op woensdag 19 september 2007 21:57 schreef 61neorej het volgende:
Waarom zijn 25 inch banden zo moeilijk te krijgen.![]()
Hetzelfde geld voor het oude model toeclips.
quote:Op donderdag 20 september 2007 12:36 schreef Rouen het volgende:
Beste fietenmaker. Wat vindt u aan welke kenmerken een goed slot aan moet voldoen ivm diefstal bestendigheid? Zijn er bepaalde sloten die makkelijk te openen zijn or zijn sloten met ijzerdraad makkelijk door te knippen/zagen?
Bijna niemand, maar dan kunnen ze toch nog wel zorgen dat ze te krijgen zijn.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:13 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Oude model toeclipsWie fietst daar nou nog mee.
Het is gewoon niet echt een gangbare maat. 26" en 28" zijn de standaard maten.quote:Op woensdag 19 september 2007 21:57 schreef 61neorej het volgende:
Waarom zijn 25 inch banden zo moeilijk te krijgen.![]()
Hetzelfde geld voor het oude model toeclips.
Verschilt. Hoe duurder de fiets hoe meer. Bij een goedkope fiets is dit maar 10/15 procent.quote:Op woensdag 19 september 2007 22:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
Hoeveel procent wordt er gezet op de inkoopprijs van een nieuwe fiets?
Brunox, of een andere roestoplosser.quote:Op woensdag 19 september 2007 23:57 schreef Garbageman het volgende:
Is er nog een handige truuk om vastgeroeste spaken weer los te krijgen?
En een ietwat verbogen voorvork (voorwiel staat een beetje / i.p.v. | als je voor de fiets staat) is dat nog recht te buigen? (Gazelle uit 1974)
Ik heb trouwens de trapas vervangen, wat een klotekarwei om die spies los te krijgen
Mensen willen lichtere fietsjes, meer onzin erop etc. Maar er zijn genoeg stevige, degelijke modellen hoorquote:Op donderdag 20 september 2007 01:17 schreef Hijacking het volgende:
vinden jullie ook dat de nieuwere fietsen tegenwoordig veel zwakker/onderhouds gevoeliger zijn ( muv mountain bike's ) oude gazelle's en batavussen zijn niet kapot te krijgen terwijl ik laatst met een orange aan de gang was ( dingen zijn 1200 euro ) en alles is van plastic of licht/zwak metaal
Nee. Ik fiets zelf op een oude stadsfiets, terwijl sommigen op de meest flitsende downhill fietsen rijden met vorkveringen, schijfremmen en enkelpolige voorvorken. Al zijn sommige fietsen wel echt juweeltjes. Ik doe wel veel op de fiets overigens.quote:Op donderdag 20 september 2007 02:15 schreef Schlumberger het volgende:
Ben je zelf eigenlijk een fietsfanaat? Ik stel me stiekem altijd voor dat fietsenmakers auto's verafschuwen en het hele weekend op hun sportfiets doorbrengen
Geen enkel slot is diefstalveilig. Een degelijk kettingslot schrikt echter vaak genoeg af. Neem bij voorkeur sloten van gehard staal, anders kunnen junks ze doorbijten. Een degelijk ringslot en een dikke ketting, en de kans dat je fiets gestolen wordt is miniem. Vermijd echter beugelsloten, zoals maartenducrot hieronder al zegt, door het hefboomeffect kan je zo'n slot makkelijk doorkrijgen. Elke slot van ijzerdraad is met een klein tangetje door te knippen.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:36 schreef Rouen het volgende:
Beste fietenmaker. Wat vindt u aan welke kenmerken een goed slot aan moet voldoen ivm diefstal bestendigheid? Zijn er bepaalde sloten die makkelijk te openen zijn or zijn sloten met ijzerdraad makkelijk door te knippen/zagen?
Er is welzeker een opleiding. Je moet naar school en je legt een pittig praktijkexamen af. Je mag geen fietsenhandel beginnen zonder een diploma.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:52 schreef VonHinten het volgende:
Is er een opleiding tot fietsenmaker, of is het meer een vorm van beunhazerij wat gedoogd wordt?
Terugtrapremquote:Op woensdag 19 september 2007 18:17 schreef DoctorPhil het volgende:
Leuk topicWaarom worden er tegenwoordig zo weinig fietsen meer gemaakt/verkocht met alleen terugtraprem ? De enige keuze daarin lijkt nog de alom aanwezige "omafiets". Ik heb een hekel aan fietsen met versnellingen want daarmee moet ik veel vaker naar de fietsenmaker dan die heerlijk simpele terugtrappers.
Want?quote:Op donderdag 20 september 2007 17:20 schreef Cuegirllie het volgende:
[..]
TerugtrapremDat is pas levensgevaarlijk
![]()
Dat zijn zo ongeveer de beste fietsen die er op het moment zijn. Ze vliegen de deur uit. Ze zijn degelijk, fietsen heerlijk, wegen weinig en zien er gelikt uit. Echt een topdingquote:Op donderdag 20 september 2007 17:36 schreef Beach het volgende:
Ik heb een Batavus Blockbuster; zijn dat over het algemeen goede fietsen?
Giant is heel veel waar voor je geld, maar de fietsen zijn in het algemeen na een jaar of twee afgeschreven. Van garantie heeft men nog nooit gehoord. Daarom verkopen wij ze ook niet, en raden we ze sterk af! Met een goede gazelle kan je tientallen jaren doen.quote:Op donderdag 20 september 2007 02:02 schreef Rapaille het volgende:
[..]
Giant is toch wel een goed merkZo niet, kan je lijstje geven met goede 'normale' fietsenmerken?
Warenhuisfiets. Niet kopen aubquote:Op donderdag 20 september 2007 19:15 schreef Biefstuk het volgende:
Ben van plan een Avenue Toledo kopen, heb je enige ervaring met die fietsen?
Staat bij een fietsboer, watser mis mee swa?quote:Op donderdag 20 september 2007 19:19 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Warenhuisfiets. Niet kopen aub
Americol Hand Cleanser Yellowquote:Op donderdag 20 september 2007 19:29 schreef Thorical het volgende:
Wat gebruik jij om je handen schoon te krijgen na het werk?
Ja, slechte fietsenboer. Garantie stelt niks voor, verslijt extreem snel door goedkope onderdelen, is na 2 jaar afgeschreven.quote:Op donderdag 20 september 2007 19:34 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
Staat bij een fietsboer, watser mis mee swa?
quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:45 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Bandjes plakken vind ik niet zo heel erg vervelend, binnen- en buitenbanden vervangen is echter verschrikkelijk. Daar zie ik echt tegenop. Verder kunnen de meeste amsterdammers zelf hun band plakken, dus heb ik er niet zo gek veel last van. Er komen vooral grotere klussen binnen hier.
Dankje, eindelijk word ik eens gewaardeerdMensen schijnen altijd neer te kijken op fietsenmakers, totdat er een batterijtje vervangen moet worden, dan zijn we opeens hun redding..
![]()
300 euroquote:Op donderdag 20 september 2007 19:36 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Ja, slechte fietsenboer. Garantie stelt niks voor, verslijt extreem snel door goedkope onderdelen, is na 2 jaar afgeschreven.
Hoeveel betaal je er daar voor?
quote:Op donderdag 20 september 2007 19:44 schreef Thorical het volgende:
Wat zijn de beste anti lek banden voor een redelijke prijs?
Vroeger had ik mijn degelijke herenfiets een soort van bandlint dat werkte als anti lek zijn die nog steeds te koop?
quote:Op donderdag 20 september 2007 19:56 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
300 euro
Ik vind 700 euries voor een fiets even iets te duur.
Toen ik naar de eerste klas ging kreeg in een batavus van 400 euro. Godskoleertje, dat ding reed fantastisch en ging lang mee. Maar kon helaas niet tegen een schuurbrandje
Even een stanleymesje er tussen.. Vinger op het "opgewipte plasticje" en je hebt hem er gelijk af.quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:02 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Je rem loopt aan.
[..]
Met een slijptol
Ja, wij doen het praktisch op dezelfde manier. Enige verschil is dat wij een takel heben, en het dus een stuk makkelijker werkt. Plus, wij schijnen de enigen op aard te zijn die weten hoe je de plasticjes van plakkers afhaalt!
Die zijn er ook, Tubeless banden. Maar dat is eigenlijk nog rottiger, als je dan een gaatje hebt kan je het namelijk niet plakken. Bovendien zijn ze alleen voor offroad-fietsen verkrijgbaar.
haha kleine day had bij opa gezien hoe een spakenspanner werkte.. Day zelf ook proberen totdat de spaak door de velg in de binnenband stakquote:Op woensdag 19 september 2007 21:48 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Jep.
[..]
Met een spakenspanner
[afbeelding]
Te koop bij de betere fietsenhandelAllen, als je er geen ervaring mee hebt, zou ik er niet aan beginnen..
Een terugtraprem faalt nooit? Als dat gekke dingetje achter aan bij je wiel kapot is dan kun je op de trappers staan maar dan gaan je trappers gewoon door hoor.. Dan valt er niks aan te remmen... schiet je omhoog en heb je veel pijn. (ervaring)quote:Op donderdag 20 september 2007 17:28 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Want?
Een terugtrap rem faalt nooit, een handrem kan doorschieten, breken, snel verslijten en ga zo maar door. Bovendien, als je met één of zonder handen fietst kan je toch altijd snel ingrijpen
Tuurlijk, maar het blijft een takkewerkje omdat ik het zo vaak moet doenquote:Op donderdag 20 september 2007 19:38 schreef swollywood het volgende:
[..]
Hebben jullie geen bandentang dan? Ik zet liever een nieuw binnenbandje dan dat ik er eentje moet plakken.
http://www.gransier.nl/index.php?p=shop&s=F&d=73&merk_id=&zoek=bandentang&start=0
Prijzen verschillen nogal per regio zo te zien.
Wij rekenen voor plakken 6,50 en voor nieuwe band zetten 8 euro aan arbeidsloon.
Schwalbe Marathon en Vredestein Perfect. Zoals mijn collega al noemtquote:Op donderdag 20 september 2007 19:44 schreef Thorical het volgende:
Wat zijn de beste anti lek banden voor een redelijke prijs?
Vroeger had ik mijn degelijke herenfiets een soort van bandlint dat werkte als anti lek zijn die nog steeds te koop?
Doe wat je wilt, maar ik raad het je af.quote:Op donderdag 20 september 2007 19:56 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
300 euro
Ik vind 700 euries voor een fiets even iets te duur.
Toen ik naar de eerste klas ging kreeg in een batavus van 400 euro. Godskoleertje, dat ding reed fantastisch en ging lang mee. Maar kon helaas niet tegen een schuurbrandje
Een bagagedrager en een wiel zijn gebouwd voor een bepaald gewicht. En tenzij jouw vriend <30 kilo weegt, niet voor personen. Je frame kan moe worden als er vaak iemand achterop zit en er komen makkelijker slagen in het wiel door het extra gewicht. Je buitenband wordt er ook niet blij van. Echter, af en toe iemand achterop nemen kan weinig kwaad.quote:Op donderdag 20 september 2007 20:00 schreef Herr_Munk het volgende:
Beste Fietsenmaker,
Regelmatig na het indrinken voor het stappen probeert een vriend die te lam is om zijn eigen fiets te repareren bij mij achterop te springen (op de bagagedragers). Ik vertel hem altijd dat hij een heel eind kan oprotten omdat die dingen niet voor niets bagagedragers heten omdat ze niet berekend zijn op het gewicht van een extra persoon en dat daarbij mij achterwiel niet grapig vindt ivm potientele slagen in het wiel.
Die lame ass vriend zegt dat dat helemaal niets uit moet maken.
Kun je ons verblijden met het juiste antwoord?
Voor 199 euro heb je een BSP omafietsje. Voor 260 een BSP Basic (stevigere met meer extra's) en voor een euro of 300 heb je een mooie fiets met 3 versnellingen en handremmen, ook BSP. Dit is al 20 keer beter dan jouw warenhuismerk (Avenuequote:Op donderdag 20 september 2007 20:23 schreef swollywood het volgende:
[..]
Vredestein Perfect
Schwalbe Marathon
Bandlint ken ik niet, alleen velglint maar dat zit aan de verkeerde kant van de binnenband als het tegen lekgaan moet helpen.
[..]
TS had het al over BSP. Goede fiets voor een redelijke prijs.
Voor 300 euro heb je echt wel een BSP.
Avenue is bagger.Aluminium velgjes waarmee je na 1x een stoeprandje meepakken al een fikse slag in het wiel hebt.
Ja. Als je er niet bijverteld dat je een stalen velg wilt zal hij gewoon dezelfde velg nemen. (Althans, zo doen wij datquote:Op donderdag 20 september 2007 21:45 schreef Biefstuk het volgende:
Ik heb mijn achterwiel bij de fietsboer gedropped, moet een nieuwe velg omheen + spaken.
Voorheen zat er al een aluminium velg op, zou hij er nu weer een aluminium velg opzetten ofniet?
Ze zijn stevig, en vrij makkelijk te onderhouden. Alleen gaan ze na een tijdje afschuwelijk rammelenquote:Op vrijdag 21 september 2007 00:53 schreef Rapaille het volgende:
Wat is jouw mening over Kronan fietsen (ik kan er goedkoop eentje overnemen)
Nee. Als er een lek bij het ventiel zit, dichtbij een andere plakker, op de naad of een lange scheur zit, meteen de binnenband vervangen. Oh en, vergeet niet altijd even je buitenband van binnen na te lopen op stukjes glas, roest e.d.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:45 schreef liesell het volgende:
dank voor je vorige antwoord,
nog een vraag, ik ben mn fiets aan het plakken en ik zie dat er een gaatje zit bij de plaats van het ventiel, dus een scheur waar het ronde van het ventielopzetstukje op houdt.
Heeft het zin om dat met zo een plakdingetje te plakken of is dat te zwak?
Bij voorbaat dank weeer!
Ik kan ze iig niet meer bestellen. Moet je even bij een verzamelaar kijken oid.. (Je hebt mensen die hebben elk gazelle model en elk onderdeel apartquote:Op vrijdag 21 september 2007 13:50 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Zeg fietsenmaker, kun je voor mij zo'n cool oldscool tandwiel van ikgazelle regelen waar vier gazelles in staan?
zo eentje:
[afbeelding]
Fout. Op de plakkers zit een vrijwel onzichtbaar geperforeerd lijntje in het midden. Zoek deze op. Als je de plakker op de band hebt zitten, meteen met je duimen aan beide kanten van het naadje drukken en uit elkaar trekken, de binnenband ook meenemen. Dan trek je het plasticje er zo af. Als je met een stanleymesje gaat klooien heb je kans dat je een klein sneetje maakt in je plakker. Dit zie je niet, maar als je de band oppompt wordt 'ie groter en groter totdat je band leegloopt.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:55 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Even een stanleymesje er tussen.. Vinger op het "opgewipte plasticje" en je hebt hem er gelijk af.
Hahaquote:Op vrijdag 21 september 2007 14:00 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
haha kleine day had bij opa gezien hoe een spakenspanner werkte.. Day zelf ook proberen totdat de spaak door de velg in de binnenband stak
opa boos
Dat heet een rembeugel ja. Als dat kapot is heb je er óf met een zaag op zitten rossen, of je hebt een slechte remzekering gebruikt, óf je hebt je remzekering niet aangedraaid.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:04 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Een terugtraprem faalt nooit? Als dat gekke dingetje achter aan bij je wiel kapot is dan kun je op de trappers staan maar dan gaan je trappers gewoon door hoor.. Dan valt er niks aan te remmen... schiet je omhoog en heb je veel pijn. (ervaring)
@ Carbageman.. Een goede manier om een vastgeroeste spaak los te krijgen is om het vastgeroeste stuk (als het kan) in een bak cola te leggen.. door het koolzuur lost het roest op. 1 dag en hij kan zeker los.
Als je een Gazelle en een Multicycle naast elkaar zet, zie je bijna geen verschil. Daarom zijn Multicycles prima fietsen, ze komen uit dezelfde fabriek. Echter is de kwaliteit van sommige onderdelen iets minder, maar daarom betaal je er ook minder voorquote:Op vrijdag 21 september 2007 14:13 schreef liesell het volgende:
O en wat vind je van het merk Multicycle? Ik heb daar sinds kort een fiets van en vind m best goed, niet zo van de plastic dingen enzo erop maar goed degelijk en toch licht. Ik had er nog nooit van gehoord.
Goed om te lezen dat je, als fietsenmaker, ook dat plastic spul in al die nieuwe fietsen niet kan waarderen. Toch raar dat ze er maar mee doorgaan, ook qua uiterlijk vond ik het "vroeger" mooier.
Right.. maar als je zelf een plakkert knipt uit zo'n vel dan wil dat niet want dat is eigenlijk gewoon een groot stuk plakkend rubber met een beschermingsvel.quote:Fout. Op de plakkers zit een vrijwel onzichtbaar geperforeerd lijntje in het midden. Zoek deze op. Als je de plakker op de band hebt zitten, meteen met je duimen aan beide kanten van het naadje drukken en uit elkaar trekken, de binnenband ook meenemen. Dan trek je het plasticje er zo af. Als je met een stanleymesje gaat klooien heb je kans dat je een klein sneetje maakt in je plakker. Dit zie je niet, maar als je de band oppompt wordt 'ie groter en groter totdat je band leegloopt.
Geen zaag en geen slechte remzekering. M'n opa had altijd het beste spul alleen wou deze jongen toen hij jong was nogal veel slippen enzo met zijn fiets en ik denk dat daarom de rembeugel het op een gegeven moment niet meer zo leuk vond. Wel een keer vaker gehad maar dat was denk ik wel vanwege een slechte rembeugel aangezien die hele fiets niks was.quote:Dat heet een rembeugel ja. Als dat kapot is heb je er óf met een zaag op zitten rossen, of je hebt een slechte remzekering gebruikt, óf je hebt je remzekering niet aangedraaid.
Geloof mij nou maar, handremmen zijn veel gevoeliger voor defecten dan een terugtraprem
Jouw cola-truukje zal niet werken trouwens, aangezien de oppvervlaktespanning van de cola zal voorkomen dat er cola tussen de spaak en de nippel komt Daar kom je alleen met kruipolien e.d.
Het idee is orgineel, trouwens
Ooh, ja dan niet inderdaad. Maar daar werken wij nooit meequote:Op zaterdag 22 september 2007 02:49 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Right.. maar als je zelf een plakkert knipt uit zo'n vel dan wil dat niet want dat is eigenlijk gewoon een groot stuk plakkend rubber met een beschermingsvel.
[..]
Sja, zo'n fiets is inderdaad niet gebouwd op hendig sjieke slips en dat soort capriolen, dan moet je bij een BMX/Downhill fiets zijn..quote:Geen zaag en geen slechte remzekering. M'n opa had altijd het beste spul alleen wou deze jongen toen hij jong was nogal veel slippen enzo met zijn fiets en ik denk dat daarom de rembeugel het op een gegeven moment niet meer zo leuk vond. Wel een keer vaker gehad maar dat was denk ik wel vanwege een slechte rembeugel aangezien die hele fiets niks was.
Het is gewone kruipolie, met toegevoegde koolwaterstoffen en enkele sterke weekmakers voor roest. Werkt perfect, 2 spuitjes, even wachten en losquote:Hoe werkt een "roestoplosser" dan? Aangezien je inderdaad wel te makken hebt met oppervlaktespanning. Is dat dan een soort kruipolie wat roest week maakt o.i.d?
"Mooie fiets, Neuken?" ofquote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef meisterfens het volgende:
Hoe neuk ik lekkere wijven?
"Goa’j met fiets'n kiek’n?"quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef meisterfens het volgende:
Hoe neuk ik lekkere wijven?
Ze keihard neerslaan en dan neuken want ander wil een "Lekker" wijf niet met jou neukenquote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef meisterfens het volgende:
Hoe neuk ik lekkere wijven?
quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:04 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Ze keihard neerslaan en dan neuken want ander wil een "Lekker" wijf niet met jou neuken![]()
Gemakshalve ga ik er maar even van uit dat je Trek ook in dit rijtje schaart :-)quote:Op donderdag 20 september 2007 19:12 schreef Hagelkaas het volgende:
Alles in het rijtje Cannondale, Koga Miyata etc.
Dit is een bijbaan, ik hoop over een tijdje aan een studie te gaan beginnen (Industrial Design @ TU). Ondertussen leg ik zo wel een fijne basis voor mijn latere leven, naar een ambacht is altijd vraag. Dus mocht ik ooit in de goot belanden, kan ik altijd nog aan de slag bij een fietsenmakerquote:Op zaterdag 22 september 2007 18:58 schreef liesell het volgende:
oja, ik had de band al geplakt (vraag van ventielopzetstukje scheur binnenband vervangen beter enz), dus ik zie wel hoe lang ie het houdt.
Maar, dit is je bijbaan? wat wil je over een tijdje doen ?
Whehe, nee, maar het maakt het wel heel leuk om het wiel keer op keer een slinger te geven en de spaken uitgebreid te bestuderen terwijl ze aan je neus voorbij vliegenquote:Op zaterdag 22 september 2007 19:09 schreef PiRANiA het volgende:
Heeft blowen een positief effect op hoe je banden plakt?
@fb
Stuk of 3, misschien 4. Hangt een beetje van het formaat vis.quote:Op zondag 23 september 2007 18:11 schreef arnold-d het volgende:
hoeveel rotten vissen zitten er in een binnenband verwerkt?![]()
![]()
Stiekum niet, maar dat komt door persoonlijke ervaringen (Vooral op het gebied van nalevering..)quote:Op zondag 23 september 2007 18:26 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Gemakshalve ga ik er maar even van uit dat je Trek ook in dit rijtje schaart :-)
Lege binneband. Anders krimpt de binnenband als je hem weer leeg laat lopen, maar de plakker kan niet verder krimpen dus schiet hij losquote:Op zondag 23 september 2007 20:37 schreef borbit het volgende:
als je je band plakt moet je het plakkertje dan op een volle of lege binnenband plakken?
1. Binnenband: doorgaans eurootje of 5. Buitenband: tussen 10 en 50, t is maar niet hoe geavanceerd je wilt.quote:Op zondag 23 september 2007 22:29 schreef PteV het volgende:
Wat ben ik ongeveer kwijt voor een nieuwe binnen- en buitenband voor een mountainbike (achterband, weet niet of daar nog verschil in zit)?
vraag 2. Als ik wat kracht zet op de pedalen trapt hij af en toe door. Heb je enige idee hoe dit kan?
Bub = 17-24-36quote:Op zondag 23 september 2007 22:29 schreef PteV het volgende:
Wat ben ik ongeveer kwijt voor een nieuwe binnen- en buitenband voor een mountainbike (achterband, weet niet of daar nog verschil in zit)?
vraag 2. Als ik wat kracht zet op de pedalen trapt hij af en toe door. Heb je enige idee hoe dit kan?
Inderdaadquote:Op zondag 23 september 2007 22:42 schreef Schlumberger het volgende:
Gaat nog steeds lekker dit topicBlijkbaar is het beroep van fietsenmaker gehuld in raadselen en mysteries
Waarom heb je eigenlijk voor deze job gekozen?
In principe hoeft er geen schakel tussenuit, behalve als 'ie extreem is uitgerekt. Meestal kunnen we hem gewoon omleggen en spannen, dan smeren we hem meteen. Kost je 12 euro. Als je ketting + tandwiel te erg versleten zijn bellen we je op of we het mogen vervangen ja/nee.quote:Op maandag 24 september 2007 15:07 schreef shmoopy het volgende:
Lieve fietsenmakermeneer.
De ketting van mijn trouwe Sparta hangt er wat slapjes bij.
Gisteravond nog gerepareerd omdat ie er weer eens af lag na een val (van de fiets dan) maar vanmorgen weer eraf geknald.![]()
Ik zat al te kijken of ik er niet een tandje tussenuit kan rossen, maar volgens mij is dat voor een leek zonder het juiste gereedschap niet te doen.
Valt dat onder het kettingspannen zoals je eerder beschreef, maw, bij zo'n beetje welk bedrag kan ik terecht het gevoel hebben te zijn opgelicht?
(ik vertrouw mijn fietsenmaker niet zo, nl)
Veel fietsen hebben geen kettingspanners hoor, moet je het gewoon op de ouderwetse manier doenquote:Op maandag 24 september 2007 15:31 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Dat bedoelde ik met kettingspanners. (op de meeste fietsen zitten er schroefjes waarmee je het achterwiel netjes naar achteren kunt trekken om de ketting te spannen)
Ah ok, mag ik dan ook weten wat je ervaring met Cannondale is?quote:Op zondag 23 september 2007 21:22 schreef Hagelkaas het volgende:
Stiekum niet, maar dat komt door persoonlijke ervaringen (Vooral op het gebied van nalevering..)
Extreem goed spul, praktisch niks beters op de markt. Alleen godsgruwelijk duurquote:Op dinsdag 25 september 2007 11:19 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Ah ok, mag ik dan ook weten wat je ervaring met Cannondale is?
Zelf rij ik al jaren op een Cannondale Scalpel, ben nu op zoek naar een Mountainbike voor m'n vriendin en kwam toen ook Trek tegen. Is toch financieel wat aantrekkelijker
Ja, tenzij je er enorme emotionele waarde aan hechtquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:02 schreef vanitasvanitatumetomniava het volgende:
Zeg fietsenmaker mijn fiets valt van ellende uit elkaar moet ik een nieuwe kopen?
Tuurlijk, maar als hij erover klaagtquote:Op dinsdag 25 september 2007 18:44 schreef Daywalk3r het volgende:
Wat huil je van het lachen? Sommige fietsen rij je echt tot ze helemaal verrot zijn
duur wastie zeker... maar wel goed besteed geld, qua onderhoud heb ik weinig kosten anders dan een busje olie voor de veringquote:Op dinsdag 25 september 2007 17:32 schreef Hagelkaas het volgende:
Extreem goed spul, praktisch niks beters op de markt. Alleen godsgruwelijk duurOverigens, die Scalpel is wel echt heel geil, ik gok dat je er wel tevreden mee bent?
kijk dat is interessant, dank voor de tip zal binnenkort de lokale fietsenboer eens met een bezoekje vererenquote:Als je een cheape MTB zoekt, kan je ook een Gazelle W8 kopen. Volledig geveerd (Rockshox MC 3.3 demper!), hydraulische schijfremmen, 27 versnellingen met XTR derailleur. En prima garantie en ondersteuning natuurlijk, want Gazelle.
Ben je voor 1700 klaar!
Ja hoor, er zit veel afwisseling in, af en toe wat klanten helpen, beetje over fietsen lullen met een klant, grappen met collega's, peukje, lekker lunchen, dan weer nieuw fietsje afmonteren etc. etc..quote:Op dinsdag 25 september 2007 22:21 schreef nicoo het volgende:
is het leuk om de hele dag fietsen te maken?![]()
Half. Het is leuker maar lastiger. Ik rijd binnekort trouwens op deze:quote:Op woensdag 26 september 2007 01:42 schreef Hijacking het volgende:
en trekken brommers/motoren je niet meer aan ?
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:30 schreef Dodecahedron het volgende:
Ruik je wel eens aan de zadels van mooie vrouwen?
Klinkt als een versleten trapas. Breng hem eens langs bij je fietsenmaker en laat hem een stukje erop fietsen, die kan het met zekerheid zeggen. Het is vooral een praktisch vak, dus ik kan zo op afstand weinig erover zeggenquote:Op woensdag 26 september 2007 11:48 schreef Axelino het volgende:
Beetje raar verhaal: sinds twee weken ontstaat er bij het fietsen soms een 'piepend geluid'. Ik weet zeker dat er niet iets aanloopt. Het is een geluid alsof mijn schoenzolen steeds een beetje van de trappers afglijden (wat dus niet het geval is). Ik heb het bij beide trappers. Moet de trapas gesmeerd worden ofzo? Kan ik opeens met een losse trapper komen te staan? Ik merk overigens niets van speling.
Alvast bedankt!
Precies, die dingen zijn top. Af en toe de remolie vervangen kan ook geen kwaad heb ik gemerkt.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:40 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
duur wastie zeker... maar wel goed besteed geld, qua onderhoud heb ik weinig kosten anders dan een busje olie voor de veringje hebt goed gegokt trouwens
[..]
kijk dat is interessant, dank voor de tip zal binnenkort de lokale fietsenboer eens met een bezoekje vereren
Met remnaaf: 48 euro voor het wiel, 28 euro montage.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:02 schreef Bullet-tooth het volgende:
Wat kost het ongeveer om een compleet nieuw achterwiel op een fiets te zetten?
Fietsenmaker, waarom raakt je band altijd lek op het punt dat je het verst van huis af bent?quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:44 schreef Daywalk3r het volgende:
Wat huil je van het lachen? Sommige fietsen rij je echt tot ze helemaal verrot zijn
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:30 schreef Dodecahedron het volgende:
Ruik je wel eens aan de zadels van mooie vrouwen?
Ok, stel dat het de trapas is, wat kost dan de reparatie/vervanging. Ik heb een Gazelle Tour Populair. Je weet wel, zo'n ouderwetse met trommelremmen. Hoelang hoort zo'n trapas eigenlijk mee te gaan?quote:Op woensdag 26 september 2007 16:21 schreef Hagelkaas het volgende:
[Klinkt als een versleten trapas. Breng hem eens langs bij je fietsenmaker en laat hem een stukje erop fietsen, die kan het met zekerheid zeggen. Het is vooral een praktisch vak, dus ik kan zo op afstand weinig erover zeggen
Sterker nog, hij rekende daar 10 euro voor.quote:Op maandag 24 september 2007 16:48 schreef Hagelkaas het volgende:
In principe hoeft er geen schakel tussenuit, behalve als 'ie extreem is uitgerekt. Meestal kunnen we hem gewoon omleggen en spannen, dan smeren we hem meteen. Kost je 12 euro. Als je ketting + tandwiel te erg versleten zijn bellen we je op of we het mogen vervangen ja/nee.
Een fietsenmaker die in de file staat. Wat een ironiequote:Op woensdag 26 september 2007 20:09 schreef shmoopy het volgende:
Omdat ie nog niet open was omdat ie in de file stond vanmorgen, moest ik weer helemaal terug naar huis lopen in de stromende regen en onderweg liep opeens mijn achterband leeg, glasscherf.
quote:Op woensdag 26 september 2007 22:22 schreef W00fer het volgende:
Fietsenmaker Hagelkaas wat vind je van Union Fietsen ? Komen uit de fabriek in Dieren (NL).
Waarschijnlijk speling op je trapas. Dat wordt dus een nieuwe trapas. Kosten voor de trapas zullen rond de 15-30 euro liggen en de montage kan je niet zelf, of je moet een bracketpers hebben. Bij oude fietsen is het helemaal onmogelijk te vervangen. Ga eens langs bij je fietsenmaker, ik kan op afstand er weinig over zeggen natuurlijkquote:Op woensdag 11 juni 2008 09:51 schreef ChRoNiC het volgende:
Is dit topic nog een soort van operationeel? Ik heb namelijk een probleem met mijn fiets en wilde eerst de search even gebruiken voordat ik een nieuw topic open.
Probleem:
Bij het trappen zit er heel veel speling in het 'trapperhuis', het ligt aan de as zo te zien. Nou was ik van plan dit zelf te gaan repareren, maar hoe ga ik dit regelen? En is dit te maken zelf?
- Ik heb inmiddels ontslag genomen, maar het verdiende +- 40 euro per dag. (8 uur werken, jeugdloon)quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:20 schreef Jack. het volgende:
Nog wat vraagjes:
Hoeveel verdient dat nu, zo de hele dag fietsen maken ?
Heb je er bepaalde studies voor gevolgd, of gewoon in de leer gegaan bij de baas ?
Na hoeveel tijd kwam je op een punt waarop je het fietsenmaken echt onder de knie had ?
Kan iedereen fietsenmaker worden ?
En dan voor mezelf:
Is het moeilijk om zelf een spatbord op het achterwiel te monteren?
Mijn spatbord is doormidden gescheurd, het hangt er nog aan en geeft geen problemen, maar ik vermoed dat ik toch ooit een moment ga tegenkomen dat een van die 2 stukken in m'n wiel gaat draaien
Kan ik niet op afstand zeggen. Gewoon je fiets op zijn kop zetten, gaan draaien aan je trappers en schakelen en zelf een beetje voelenquote:Op woensdag 11 juni 2008 12:50 schreef Byte_Me het volgende:
mijn fiets trapt af en toe door, doordat ie "uit de versnelling schiet" (naafversnelling). hoe weet ik of de kabel strakker of juist losser moet om de juiste afstelling te vinden? het gebeurt trouwens altijd als ie in de 2e versnelling zit (3 in totaal).
Éénquote:
Je moet stiften met de lak, daar komt het op neer.quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:58 schreef sexylexy het volgende:
Leg eens uit hoe ik een lakstift moet gebruiken op mijn scooter
Van alles. Ketting/tandwielen versleten, kromme crank, ketting niet op spanning etc. etc.quote:Op woensdag 11 juni 2008 17:08 schreef xminator het volgende:
Hai, ik heb een fiets waarvan de ketting er steeds maar af valt. En dan zet ik hem er weer op en ken ik weer 5 minuten fietsen en dan weer. Tijdens het fietsen maakt het ook een rare geluidje steeds, en als de ketting er af valt dan maakt het een harde geluid. Versnellingen werken wel overigens..
Wat zou het kunnen zijn?
Setje nieuwe pedalen, kost je bij ons vier euroquote:Op woensdag 11 juni 2008 17:22 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Mijn fiets valt ook half uit elkaar![]()
O.a. mijn rechtertrapper blokkeert tijdens het fietsen en ik kan dan niet verder trappen. Hij draait dan automatisch om, ik vind het in ieder geval erg vervelend![]()
Valt dit nog te repareren, of moet het gewoon vervangen worden? Zo ja hoeveel kost het vervangen van een nieuwe trapper.
De fiets is inmiddels 10 jaar oud.
Dat is te doen!quote:Op woensdag 11 juni 2008 17:23 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Setje nieuwe pedalen, kost je bij ons vier euro
Oh, dus jij bent die idioot die al twee maanden zn fiets hier heeft staan! Kom godverdomme eens terug met die leenfietsquote:Op woensdag 11 juni 2008 18:04 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik rijd al 2 maanden op een leenfiets. Mijn fiets staat daar met een lekke band, 2 maanden. Naja, vast niet meer lek. Mag ik deze fiets nu houden?
Wat voor rem bedoel je precies? Trommelrem, v-brakes, achteruittraprem, rollerbrakes etc. etc.quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:14 schreef Whooz het volgende:
Vraagje:
De rem op mn achterwiel is op een gegeven moment afgebroken waardoor mijn hele achterband vast liep.
Ik heb hem maar moeten ombuigen om nog te kunnen fietsen (zonder remmen dus). Is het nog mogelijk om zelf remmen te kopen en zelf te repareren? of een alternatief voor zulke remmen? (een anker werkt niet echt)
Een achteruittraprem. Ziet eruit als een recht stuk ijzer. Dat rechte stuk ijzer is toen opeens afgebroken en meteen m'n achterband geblokeerd zodat hij maar iets van 180 graden kon draaien ipv de gebruikelijke 360.quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:19 schreef Hagelkaas het volgende:
Wat voor rem bedoel je precies? Trommelrem, v-brakes, achteruittraprem, rollerbrakes etc. etc.
Betekent dat dat ik zwanger ben?quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:19 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Oh, dus jij bent die idioot die al twee maanden zn fiets hier heeft staan! Kom godverdomme eens terug met die leenfiets
quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:20 schreef Whooz het volgende:
[..]
Een achteruittraprem. Ziet eruit als een recht stuk ijzer. Dat rechte stuk ijzer is toen opeens afgebroken en meteen m'n achterband geblokeerd zodat hij maar iets van 180 graden kon draaien ipv de gebruikelijke 360.
Tijd voor MythBusters!quote:Op woensdag 11 juni 2008 19:30 schreef Daywalk3r het volgende:
Als je een fiets heel lang in de zon laat staan kunnen dan de banden knappen?
Me moeder zegt van wel maar ik zeg dus absoluut van niet.
Die hebben ze vast aan mij uitgeleend, die zie je nooit meer terugquote:Op woensdag 11 juni 2008 19:37 schreef GSMboy het volgende:
Hallo mijnheer Fietsenmaker,
Ik heb 2 maanden geleden mijn fiets laten nakkijken door de fietsenmaker in de buurt hier, maar tot op heden heb ik er niks van vernomen nog![]()
.
Wat kan eisen?
quote:Op woensdag 11 juni 2008 20:46 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
[..]
Die hebben ze vast aan mij uitgeleend, die zie je nooit meer terug
Blij te horen dat je tevreden bent over Cannondale, sta op het punt om er eentje aan te schaffen...quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:32 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Extreem goed spul, praktisch niks beters op de markt. Alleen godsgruwelijk duurOverigens, die Scalpel is wel echt heel geil, ik gok dat je er wel tevreden mee bent?
Als je een cheape MTB zoekt, kan je ook een Gazelle W8 kopen. Volledig geveerd (Rockshox MC 3.3 demper!), hydraulische schijfremmen, 27 versnellingen met XTR derailleur. En prima garantie en ondersteuning natuurlijk, want Gazelle.
Ben je voor 1700 klaar!
Verrotte naaf of afgbroken remanker. Mar bij dat laatste zou je niet per sé moeten doortrappen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 00:35 schreef Lamzak_ het volgende:
Woah, ik heb net mijn fiets bij de fietsenmaker gebracht met het volgende probleem:
Iets in mijn fiets zei krak, en nu trapt mijn trapper de hele tijd half door, net of hij de ketting niet pakt, het eigenaardige is dat ik als ik achteruit trap, ik ook achteruit kan fietsen (ook met dat zelfde doortrappen)
Heb jij misschien enig idee wat het probleem is?
Speling op je balhoofd is er met één minuutje uit normaal. Maar als je schroefdraad rot is is het inderdaad een heel ander verhaal en kan je beter een nieuwe vork kopen, zeker als je vork krom is. (Anders kan je stoeptegels eten the other dayquote:Op donderdag 12 juni 2008 00:39 schreef Aoristus het volgende:
ik heb een probleem met het balhoofd, er zit speling in. Gaat me dat een hoop euri kosten om te laten fixen ? Het schroefdraad is schijnbaar rot en die fietsenvent vertelde me dat de vork een opdonder heeft gehad. Hij begon over doemscenario's van nieuwe vork en 3 kwartier werk inclusief zagen ofzo
Vergis je niet in het onderhoud hoor, zeker als je goedkoop af denkt te zijn door een goedkope Cannondale te kopen.. Minstens één keer per half jaar naar de fietsenmaker brengen voor een onderhoudsbeurt.quote:Op donderdag 12 juni 2008 02:33 schreef Noax het volgende:
[..]
Blij te horen dat je tevreden bent over Cannondale, sta op het punt om er eentje aan te schaffen...
Wat de prijs betreft, je hebt ze al vanaf zo'n 800 euro, dat valt toch ook wel mee?
Wat wil stijfheid v/e fiets zeggen?
Bedankt, dat was inderdaad ook een vraag aan die man, of mijn voortanden gevaar liepen. Hij zei dat het wel meeviel, maar met losse handen fietsen was er niet meer bij. Misschien wordt het tijd voor een nieuw barrel.quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:12 schreef Hagelkaas het volgende:
Speling op je balhoofd is er met één minuutje uit normaal. Maar als je schroefdraad rot is is het inderdaad een heel ander verhaal en kan je beter een nieuwe vork kopen, zeker als je vork krom is. (Anders kan je stoeptegels eten the other day) Maar dat kost niet langer dan een half uurtje (meestal korter) voor een ervaren fietsenmaker, dus laat je niet naaien.. Dat zagen klopt wel trouwens, je moet je nieuwe vork namelijk op maat zagen.
quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:12 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Verrotte naaf of afgbroken remanker. Mar bij dat laatste zou je niet per sé moeten doortrappen.
Als het remanker alleen is losgeschoten kunnen we het vastzetten met een beugeltje voor twee eurootjes. Als je naaf echt verkloot is heb je een nieuw achterwiel nodig á 42 euro + 28 euro arbeid = 70 euro.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:21 schreef Lamzak_ het volgende:
[..]
Wat zou het bij jullie kosten om te repareren?
Euh, ik zou het niet weten? Zou er zelf even op moeten fietsen, anders kan ik echt niks zeggen.. Misschien een gaar balhoofdstel ofzo? Zet je wiel in ieder geval even recht in de vork en draai de asmoeren stevig aan!quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:23 schreef Geqxon het volgende:
Nadat ik mijn voorwiel eruit heb gehaald en er weer in, hoor ik hem soms luid klikken (een enkele klik, alsof je iets tegen een spaak mept). Met name als ik op het stuur leun. Wat kan dit zijn? Zelf zie ik niets dat fout zit.
Wat ik heb gedaan:quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:26 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Euh, ik zou het niet weten? Zou er zelf even op moeten fietsen, anders kan ik echt niks zeggen.. Misschien een gaar balhoofdstel ofzo? Zet je wiel in ieder geval even recht in de vork en draai de asmoeren stevig aan!
Ja, maar dus goed kijken dat je ze niet te strak zet!quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:22 schreef Geqxon het volgende:
Conussen? Zijn dat de bouten die bij de naaf zitten? En die moet ik dus strak naar binnen toe vastdraaien?
quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:12 schreef Hagelkaas het volgende:
Vergis je niet in het onderhoud hoor, zeker als je goedkoop af denkt te zijn door een goedkope Cannondale te kopen.. Minstens één keer per half jaar naar de fietsenmaker brengen voor een onderhoudsbeurt.
Voor 800 euro koop je trouwens óf alleen een frame, of een uitgeklede versie van een Cannondale. Dus single speed, v-brakes en goedkopere schokdempers. Wil je een profi fiets (daar koop je Cannondale voor, neem anders beter een Gazelle uit de M-serie oid!) inclusief Avid Juicy schijfremmen, Lefty Speed Carbon voorvork etc. ben je rustig 4000+ euro kwijt.
Maar dan heb je ook wat
Stijfheid van het frame is belangrijk als je professioneel of snel wilt gaan fietsen. Namelijk: Als je hard gaat trappen komen er allerlei spanningen van verschillende kanten op je frame te staan. Als je frame dan niet stijf genoeg is gaat het steeds een beetje buigen tijdens het trappen, waardoor je wielen steeds anders op de weg komen te staan en je dus last krijgt van veel meer wrijvingsweerstand. Dus hoe stijver je frame, hoe sneller je kan fietsen.
*Meldt*quote:Op zondag 29 juni 2008 22:57 schreef Qwea het volgende:
ik ken een fietsenmaker die zn kids stickers van zn zaak mee naar school geeft om over alle andere stickers van andere fietsenmakers heen te plakken
komt dat nou vaak voor?
-posted by Qwea-
Montego ken ik niet, maar Simplex is een merk wat eigendom is van Gazelle.quote:Op maandag 30 juni 2008 12:01 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik twijfel tussen de aanschaf van een Simplex fiet en een Montego fiets. Welke moet ik nemen?
En scheelt het echt zoveel in weerstand tussen een derailleur en een naafschakeling qua weerstand?
Simplex was toch overgenomen door Duitsers? Nee niet alleen in de oorlog, want toen lag de productie stilquote:Op maandag 30 juni 2008 17:32 schreef swollywood het volgende:
[..]
Montego ken ik niet, maar Simplex is een merk wat eigendom is van Gazelle.
Niet helemaal. Simplex (ja daar issie weer) had vroeger een kruisframe. De kruising was ook wel vastgelast zodat je verschillende driehoeken kreeg, maar dat is een concept dat pas na de oorlog veel gebruikt werd.quote:Op maandag 30 juni 2008 19:26 schreef Isegrim het volgende:
Wat een leuk topic.
Niet alles gelezen, dus ik hoop dat ik niet een vraag doubleer, maar waarom hebben herenfietsen nog steeds zo'n stang? Is toch helemaal niet handig met opstappen? Ik heb begrepen dat het ooit voor de stevigheid was (driehoek = erg sterke constructie) maar dat is vast allang niet meer nodig met de hoogwaardige materialen die we tegenwoordig gebruiken.
Ook met de moderne materialen is een normaal frame steviger en lichter dan een frame met lage instap.quote:Op maandag 30 juni 2008 19:26 schreef Isegrim het volgende:
waarom hebben herenfietsen nog steeds zo'n stang? Is toch helemaal niet handig met opstappen? Ik heb begrepen dat het ooit voor de stevigheid was (driehoek = erg sterke constructie) maar dat is vast allang niet meer nodig met de hoogwaardige materialen die we tegenwoordig gebruiken.
Zodat de fietsen ook naar Barneveld geëxporteerd kunnen worden.quote:Op maandag 30 juni 2008 19:58 schreef Isegrim het volgende:
Dan stellen we de vraag andersom: waarom hebben vrouwenfietsen nog steeds géén stang ook al dragen vrouwen nauwelijks meer lange rokken?
Om te voorkomen dat vrouwen op de fiets geen korte rokjes meer dragen.quote:Op maandag 30 juni 2008 19:58 schreef Isegrim het volgende:
Dan stellen we de vraag andersom: waarom hebben vrouwenfietsen nog steeds géén stang ook al dragen vrouwen nauwelijks meer lange rokken?
Eerst foto's van jou in kort rokjequote:Op maandag 30 juni 2008 20:19 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb er nog wel eentje: waarom zijn rokzadels twee keer zo duur als gewone zadels?Ik vind een rokzadel veel prettiger zitten, maar betaald er dertig euro voor, terwijl een vergelijkbaar normaal zadel vijftien tot twintig euro kost.
Omdat die je kleren meteen strijktquote:Op maandag 30 juni 2008 20:19 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb er nog wel eentje: waarom zijn rokzadels twee keer zo duur als gewone zadels?Ik vind een rokzadel veel prettiger zitten, maar betaal er dertig euro voor, terwijl een vergelijkbaar normaal zadel vijftien tot twintig euro kost.
quote:'Royal Rokzadel met Gel'. Het echte ovale rokzadel ter voorkoming van kreukels in je kleding. Met een ruime hoeveelheid RoyalGel voor veel zitcomfort.
quote:Op dinsdag 1 juli 2008 07:30 schreef Isegrim het volgende:
Kreukels voorkomen is iets anders dan kreukels genezen.
Maakt niet uit, je mag het allemaal uittrekkenquote:Op dinsdag 1 juli 2008 07:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik draag geen korte rokjes.Wel lange soms.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Huilen dan.
Met versnellingen, zonder versnellingen, met terugtraprem of zonder?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:02 schreef Meddo het volgende:
wat kost een velg voor het achterwiel ongeveer? (zonder band)
ow sorry, dacht dat alles hetzelfde wasquote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:43 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Met versnellingen, zonder versnellingen, met terugtraprem of zonder?
quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:51 schreef Isdatzo het volgende:
AHH ZO'N TOPIC MOEST IK HEBBEN
Oké..
in 't laatste halfjaar is mijn ketting 3 keer gesprongen.. ik weet dat ik flink trap, maar toch.. dat is toch niet normaal?![]()
en ook moet ik iedere keer mijn (achter)wiel iedere keer een stukje naar voren plaatsen omdat mijn ketting weer slap hangt en er dan af loopt.. wat kan ik hier tegen doen?Misschien zijn je tandwielen versleten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je tandwielen versleten zijn slijt je ketting veel sneller dan normaal.
quote:Op dinsdag 1 juli 2008 13:36 schreef Meddo het volgende:
[..]
ow sorry, dacht dat alles hetzelfde was
geen versnelling, met terugtraprem
hij was gister nog onlinequote:Op woensdag 2 juli 2008 01:53 schreef Schlumberger het volgende:
Ik ben bang dat we de TS niet snel meer terugzien
En dat terwijl ik hem wilde vragen of hij verwacht dat elektrische fietsen hip zullen worden... (in het kader van de snelstijgende benzineprijzen...)
Hmm, en hoe doen we dat?quote:
Iemand die weet wat het kan zijn?quote:Op zondag 29 juni 2008 22:58 schreef nachtdier2 het volgende:
Dr zit een *klak* in mn racefiets en dan waarschijnlijk op mn trapas. Wat kan dat zijn?
Het doet zich sinds kort voor en de ene keer is het wat erger dan de andere keer. Elke keer is het *tik*, *tik*, *tik* als de pedalen weer keertje rond is geweest
Hmm, het gaat om een oude fiets zonder versnellingen en zonder handremquote:Op maandag 14 juli 2008 17:58 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Da's wrs niet eens nodig.
Wielmoeren los, achterwiel iets naar achteren trekken (dmv kettingspanners indien aanwezig), wielmoeren weer vast
Met zo'n oranje flesje ( naam even kwijt ) de vlekken aanvallen.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 19:56 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Een paar dagen geleden ben ik hard onderuit gegaan op de fiets. Nu krijg ik de vlekken niet meer uit mijn trui, welk wasmiddel kan dit er wel uit krijgen?
Denk dat Alfred_Jodokus deze bedoeld:quote:Op woensdag 16 juli 2008 00:35 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Bedankt, ik ga nu drifitg op zoek naar een oranje flesje.
Bij een vouwbandje is de hieldraad van kevlar (in plaats van ijzerdraad).quote:Op donderdag 17 juli 2008 00:22 schreef nachtdier2 het volgende:
En nog een vraag van nachtdier2:
Waarom kun je racefietsbanden in opgevouwen toestand kopen? En wat is het verschil met banden die niet opgevouwen verkocht worden?
175 equote:Op donderdag 17 juli 2008 13:24 schreef Qwea het volgende:
Hallo fietsenmaker. Ik heb een puch bergmeister 200. Wat kan ik daar voor vragen op marktplaats?
Foto ;
[ afbeelding ]
zitten alleen wat krassen op het opstaande stuur gedeelte. Er is nog geen 200 km mee gefiets en heeft eigenlijk altijd in de schuur gestaan. Zit net een nieuw zadel + standaard aan
Ding is verder nog helemaal top.
Ik las ergens dattie nieuw nog 349 kost, klopt da?
quote:
Pf, maar jij zegt 100e omdat je hem zelf wilt kopenquote:Op donderdag 17 juli 2008 14:13 schreef Qwea het volgende:
[..]mijn zwager die ook fietsenmaker is zei 100.
*vraagprijs ophoogt
ik wil hem helemaal niet kopen :S ik wil hem VERkopen.quote:Op donderdag 17 juli 2008 14:16 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Pf, maar jij zegt 100e omdat je hem zelf wilt kopen
Ik zeg 175 euro op mp zetten, omdat ze toch altijd onder de prijs bieden.
Realistisch is echter een prijs van 125. Maar op MP moet je altijd hoog inzetten
Dat zeg ikquote:Op donderdag 17 juli 2008 14:37 schreef Qwea het volgende:
[..]
ik wil hem helemaal niet kopen :S ik wil hem VERkopen.
quote:Op donderdag 18 september 2008 18:35 schreef nachtdier2 het volgende:
Kickje...
Ik heb speling in mn voorvork op mn racefiets. Nu zit er op het balhoofd een gevalletje dat deze speling zou moeten verhelpen. Echter daar is de "dop' vanaf en de veer daaronder is pleite.
Nu heeft de fietsenmaker er een andere dop opgezet, maar nog steeds heb i kspeling. Hoe werkt zo;n ding?
Nope. Deze smiley had er moeten staan:quote:
Daar heb ik niet de materialen en de kennis voor!quote:Op maandag 13 oktober 2008 14:38 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Misschien kan je die 25.6 iets dunner schuren
Materiaal: 15 euroquote:Op dinsdag 3 maart 2009 20:54 schreef aaipod het volgende:
Is dit serieus?
If so, heb best een vraag. Wat zou het ongeveer kosten om een nieuwe ketting op mijn fiets te zetten. Ik denk dat ie geknapt is namelijk. (kan het niet zien ivm gesloten kettingkast)
Je beschadigd de band tijdens de montage. Laat het liever over aan de vakman voor jarenlang fietsplezierquote:Op dinsdag 3 maart 2009 20:48 schreef bloep123 het volgende:
Ik heb 3x een nieuwe binnenband geplaatst maar ze gaan allemaal heel rustig lek zonder gereden te hebben ? ook geen scherpe dingen gevonden in de buitenband of op de velg. ideetje ?
Als het een merkfiets betreft die bij een rijwielspeciaalzaak is aangeschaft dan is het altijd mogelijk om (veelal gratis) service te verlenen.quote:Op maandag 13 oktober 2008 15:43 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Kan een fietsenmaker ook zorgen dat het zadel van mijn vouwfietsje op een hoogte blijf staan? Dus dat dingetje waarmee je hem normaal vastdraait gewoon vastzetten dat hij niet meer kan bewegen (is namelijk nogal verroest dus het zadel glijdt nog weleens naar beneden)
Thnx voor het antwoord. Maandag toch maar eens langsbrengenquote:Op woensdag 4 maart 2009 18:29 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Materiaal: 15 euro
Uren: 0,5 x36 = 18 euro
----------------------------
Totaal 33 euro
Kan je je trapper nog bewegen? Kans is groot dat je je ketting nooit hebt gespannen, dat deze van de tandwielen is geschoten en alles is vastgelopen.quote:Op zondag 17 mei 2009 16:17 schreef aaipod het volgende:
Geweldig topic! Ik heb een fiets met zoeen gesloten kettingkast. En een tijdje terug fietste ik en was het ineens *PANG*. Grote kans dat mijn ketting gebroken is lijkt me? Nou ik ben niet bepaald een held met een schroevendraaier dus ik ben van plan het ding maar eens naar de fietsenmaker te brengen.
Vraag, wat zou dit geintje mij kosten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |