Even een stanleymesje er tussen.. Vinger op het "opgewipte plasticje" en je hebt hem er gelijk af.quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:02 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Je rem loopt aan.
[..]
Met een slijptol
Ja, wij doen het praktisch op dezelfde manier. Enige verschil is dat wij een takel heben, en het dus een stuk makkelijker werkt. Plus, wij schijnen de enigen op aard te zijn die weten hoe je de plasticjes van plakkers afhaalt!
Die zijn er ook, Tubeless banden. Maar dat is eigenlijk nog rottiger, als je dan een gaatje hebt kan je het namelijk niet plakken. Bovendien zijn ze alleen voor offroad-fietsen verkrijgbaar.
haha kleine day had bij opa gezien hoe een spakenspanner werkte.. Day zelf ook proberen totdat de spaak door de velg in de binnenband stakquote:Op woensdag 19 september 2007 21:48 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Jep.
[..]
Met een spakenspanner
[afbeelding]
Te koop bij de betere fietsenhandelAllen, als je er geen ervaring mee hebt, zou ik er niet aan beginnen..
Een terugtraprem faalt nooit? Als dat gekke dingetje achter aan bij je wiel kapot is dan kun je op de trappers staan maar dan gaan je trappers gewoon door hoor.. Dan valt er niks aan te remmen... schiet je omhoog en heb je veel pijn. (ervaring)quote:Op donderdag 20 september 2007 17:28 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Want?
Een terugtrap rem faalt nooit, een handrem kan doorschieten, breken, snel verslijten en ga zo maar door. Bovendien, als je met één of zonder handen fietst kan je toch altijd snel ingrijpen
Tuurlijk, maar het blijft een takkewerkje omdat ik het zo vaak moet doenquote:Op donderdag 20 september 2007 19:38 schreef swollywood het volgende:
[..]
Hebben jullie geen bandentang dan? Ik zet liever een nieuw binnenbandje dan dat ik er eentje moet plakken.
http://www.gransier.nl/index.php?p=shop&s=F&d=73&merk_id=&zoek=bandentang&start=0
Prijzen verschillen nogal per regio zo te zien.
Wij rekenen voor plakken 6,50 en voor nieuwe band zetten 8 euro aan arbeidsloon.
Schwalbe Marathon en Vredestein Perfect. Zoals mijn collega al noemtquote:Op donderdag 20 september 2007 19:44 schreef Thorical het volgende:
Wat zijn de beste anti lek banden voor een redelijke prijs?
Vroeger had ik mijn degelijke herenfiets een soort van bandlint dat werkte als anti lek zijn die nog steeds te koop?
Doe wat je wilt, maar ik raad het je af.quote:Op donderdag 20 september 2007 19:56 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
300 euro
Ik vind 700 euries voor een fiets even iets te duur.
Toen ik naar de eerste klas ging kreeg in een batavus van 400 euro. Godskoleertje, dat ding reed fantastisch en ging lang mee. Maar kon helaas niet tegen een schuurbrandje
Een bagagedrager en een wiel zijn gebouwd voor een bepaald gewicht. En tenzij jouw vriend <30 kilo weegt, niet voor personen. Je frame kan moe worden als er vaak iemand achterop zit en er komen makkelijker slagen in het wiel door het extra gewicht. Je buitenband wordt er ook niet blij van. Echter, af en toe iemand achterop nemen kan weinig kwaad.quote:Op donderdag 20 september 2007 20:00 schreef Herr_Munk het volgende:
Beste Fietsenmaker,
Regelmatig na het indrinken voor het stappen probeert een vriend die te lam is om zijn eigen fiets te repareren bij mij achterop te springen (op de bagagedragers). Ik vertel hem altijd dat hij een heel eind kan oprotten omdat die dingen niet voor niets bagagedragers heten omdat ze niet berekend zijn op het gewicht van een extra persoon en dat daarbij mij achterwiel niet grapig vindt ivm potientele slagen in het wiel.
Die lame ass vriend zegt dat dat helemaal niets uit moet maken.
Kun je ons verblijden met het juiste antwoord?
Voor 199 euro heb je een BSP omafietsje. Voor 260 een BSP Basic (stevigere met meer extra's) en voor een euro of 300 heb je een mooie fiets met 3 versnellingen en handremmen, ook BSP. Dit is al 20 keer beter dan jouw warenhuismerk (Avenuequote:Op donderdag 20 september 2007 20:23 schreef swollywood het volgende:
[..]
Vredestein Perfect
Schwalbe Marathon
Bandlint ken ik niet, alleen velglint maar dat zit aan de verkeerde kant van de binnenband als het tegen lekgaan moet helpen.
[..]
TS had het al over BSP. Goede fiets voor een redelijke prijs.
Voor 300 euro heb je echt wel een BSP.
Avenue is bagger.Aluminium velgjes waarmee je na 1x een stoeprandje meepakken al een fikse slag in het wiel hebt.
Ja. Als je er niet bijverteld dat je een stalen velg wilt zal hij gewoon dezelfde velg nemen. (Althans, zo doen wij datquote:Op donderdag 20 september 2007 21:45 schreef Biefstuk het volgende:
Ik heb mijn achterwiel bij de fietsboer gedropped, moet een nieuwe velg omheen + spaken.
Voorheen zat er al een aluminium velg op, zou hij er nu weer een aluminium velg opzetten ofniet?
Ze zijn stevig, en vrij makkelijk te onderhouden. Alleen gaan ze na een tijdje afschuwelijk rammelenquote:Op vrijdag 21 september 2007 00:53 schreef Rapaille het volgende:
Wat is jouw mening over Kronan fietsen (ik kan er goedkoop eentje overnemen)
Nee. Als er een lek bij het ventiel zit, dichtbij een andere plakker, op de naad of een lange scheur zit, meteen de binnenband vervangen. Oh en, vergeet niet altijd even je buitenband van binnen na te lopen op stukjes glas, roest e.d.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:45 schreef liesell het volgende:
dank voor je vorige antwoord,
nog een vraag, ik ben mn fiets aan het plakken en ik zie dat er een gaatje zit bij de plaats van het ventiel, dus een scheur waar het ronde van het ventielopzetstukje op houdt.
Heeft het zin om dat met zo een plakdingetje te plakken of is dat te zwak?
Bij voorbaat dank weeer!
Ik kan ze iig niet meer bestellen. Moet je even bij een verzamelaar kijken oid.. (Je hebt mensen die hebben elk gazelle model en elk onderdeel apartquote:Op vrijdag 21 september 2007 13:50 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Zeg fietsenmaker, kun je voor mij zo'n cool oldscool tandwiel van ikgazelle regelen waar vier gazelles in staan?
zo eentje:
[afbeelding]
Fout. Op de plakkers zit een vrijwel onzichtbaar geperforeerd lijntje in het midden. Zoek deze op. Als je de plakker op de band hebt zitten, meteen met je duimen aan beide kanten van het naadje drukken en uit elkaar trekken, de binnenband ook meenemen. Dan trek je het plasticje er zo af. Als je met een stanleymesje gaat klooien heb je kans dat je een klein sneetje maakt in je plakker. Dit zie je niet, maar als je de band oppompt wordt 'ie groter en groter totdat je band leegloopt.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:55 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Even een stanleymesje er tussen.. Vinger op het "opgewipte plasticje" en je hebt hem er gelijk af.
Hahaquote:Op vrijdag 21 september 2007 14:00 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
haha kleine day had bij opa gezien hoe een spakenspanner werkte.. Day zelf ook proberen totdat de spaak door de velg in de binnenband stak
opa boos
Dat heet een rembeugel ja. Als dat kapot is heb je er óf met een zaag op zitten rossen, of je hebt een slechte remzekering gebruikt, óf je hebt je remzekering niet aangedraaid.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:04 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Een terugtraprem faalt nooit? Als dat gekke dingetje achter aan bij je wiel kapot is dan kun je op de trappers staan maar dan gaan je trappers gewoon door hoor.. Dan valt er niks aan te remmen... schiet je omhoog en heb je veel pijn. (ervaring)
@ Carbageman.. Een goede manier om een vastgeroeste spaak los te krijgen is om het vastgeroeste stuk (als het kan) in een bak cola te leggen.. door het koolzuur lost het roest op. 1 dag en hij kan zeker los.
Als je een Gazelle en een Multicycle naast elkaar zet, zie je bijna geen verschil. Daarom zijn Multicycles prima fietsen, ze komen uit dezelfde fabriek. Echter is de kwaliteit van sommige onderdelen iets minder, maar daarom betaal je er ook minder voorquote:Op vrijdag 21 september 2007 14:13 schreef liesell het volgende:
O en wat vind je van het merk Multicycle? Ik heb daar sinds kort een fiets van en vind m best goed, niet zo van de plastic dingen enzo erop maar goed degelijk en toch licht. Ik had er nog nooit van gehoord.
Goed om te lezen dat je, als fietsenmaker, ook dat plastic spul in al die nieuwe fietsen niet kan waarderen. Toch raar dat ze er maar mee doorgaan, ook qua uiterlijk vond ik het "vroeger" mooier.
Right.. maar als je zelf een plakkert knipt uit zo'n vel dan wil dat niet want dat is eigenlijk gewoon een groot stuk plakkend rubber met een beschermingsvel.quote:Fout. Op de plakkers zit een vrijwel onzichtbaar geperforeerd lijntje in het midden. Zoek deze op. Als je de plakker op de band hebt zitten, meteen met je duimen aan beide kanten van het naadje drukken en uit elkaar trekken, de binnenband ook meenemen. Dan trek je het plasticje er zo af. Als je met een stanleymesje gaat klooien heb je kans dat je een klein sneetje maakt in je plakker. Dit zie je niet, maar als je de band oppompt wordt 'ie groter en groter totdat je band leegloopt.
Geen zaag en geen slechte remzekering. M'n opa had altijd het beste spul alleen wou deze jongen toen hij jong was nogal veel slippen enzo met zijn fiets en ik denk dat daarom de rembeugel het op een gegeven moment niet meer zo leuk vond. Wel een keer vaker gehad maar dat was denk ik wel vanwege een slechte rembeugel aangezien die hele fiets niks was.quote:Dat heet een rembeugel ja. Als dat kapot is heb je er óf met een zaag op zitten rossen, of je hebt een slechte remzekering gebruikt, óf je hebt je remzekering niet aangedraaid.
Geloof mij nou maar, handremmen zijn veel gevoeliger voor defecten dan een terugtraprem
Jouw cola-truukje zal niet werken trouwens, aangezien de oppvervlaktespanning van de cola zal voorkomen dat er cola tussen de spaak en de nippel komt Daar kom je alleen met kruipolien e.d.
Het idee is orgineel, trouwens
Ooh, ja dan niet inderdaad. Maar daar werken wij nooit meequote:Op zaterdag 22 september 2007 02:49 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Right.. maar als je zelf een plakkert knipt uit zo'n vel dan wil dat niet want dat is eigenlijk gewoon een groot stuk plakkend rubber met een beschermingsvel.
[..]
Sja, zo'n fiets is inderdaad niet gebouwd op hendig sjieke slips en dat soort capriolen, dan moet je bij een BMX/Downhill fiets zijn..quote:Geen zaag en geen slechte remzekering. M'n opa had altijd het beste spul alleen wou deze jongen toen hij jong was nogal veel slippen enzo met zijn fiets en ik denk dat daarom de rembeugel het op een gegeven moment niet meer zo leuk vond. Wel een keer vaker gehad maar dat was denk ik wel vanwege een slechte rembeugel aangezien die hele fiets niks was.
Het is gewone kruipolie, met toegevoegde koolwaterstoffen en enkele sterke weekmakers voor roest. Werkt perfect, 2 spuitjes, even wachten en losquote:Hoe werkt een "roestoplosser" dan? Aangezien je inderdaad wel te makken hebt met oppervlaktespanning. Is dat dan een soort kruipolie wat roest week maakt o.i.d?
"Mooie fiets, Neuken?" ofquote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef meisterfens het volgende:
Hoe neuk ik lekkere wijven?
"Goa’j met fiets'n kiek’n?"quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef meisterfens het volgende:
Hoe neuk ik lekkere wijven?
Ze keihard neerslaan en dan neuken want ander wil een "Lekker" wijf niet met jou neukenquote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef meisterfens het volgende:
Hoe neuk ik lekkere wijven?
quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:04 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Ze keihard neerslaan en dan neuken want ander wil een "Lekker" wijf niet met jou neuken![]()
Gemakshalve ga ik er maar even van uit dat je Trek ook in dit rijtje schaart :-)quote:Op donderdag 20 september 2007 19:12 schreef Hagelkaas het volgende:
Alles in het rijtje Cannondale, Koga Miyata etc.
Dit is een bijbaan, ik hoop over een tijdje aan een studie te gaan beginnen (Industrial Design @ TU). Ondertussen leg ik zo wel een fijne basis voor mijn latere leven, naar een ambacht is altijd vraag. Dus mocht ik ooit in de goot belanden, kan ik altijd nog aan de slag bij een fietsenmakerquote:Op zaterdag 22 september 2007 18:58 schreef liesell het volgende:
oja, ik had de band al geplakt (vraag van ventielopzetstukje scheur binnenband vervangen beter enz), dus ik zie wel hoe lang ie het houdt.
Maar, dit is je bijbaan? wat wil je over een tijdje doen ?
Whehe, nee, maar het maakt het wel heel leuk om het wiel keer op keer een slinger te geven en de spaken uitgebreid te bestuderen terwijl ze aan je neus voorbij vliegenquote:Op zaterdag 22 september 2007 19:09 schreef PiRANiA het volgende:
Heeft blowen een positief effect op hoe je banden plakt?
@fb
Stuk of 3, misschien 4. Hangt een beetje van het formaat vis.quote:Op zondag 23 september 2007 18:11 schreef arnold-d het volgende:
hoeveel rotten vissen zitten er in een binnenband verwerkt?![]()
![]()
Stiekum niet, maar dat komt door persoonlijke ervaringen (Vooral op het gebied van nalevering..)quote:Op zondag 23 september 2007 18:26 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Gemakshalve ga ik er maar even van uit dat je Trek ook in dit rijtje schaart :-)
Lege binneband. Anders krimpt de binnenband als je hem weer leeg laat lopen, maar de plakker kan niet verder krimpen dus schiet hij losquote:Op zondag 23 september 2007 20:37 schreef borbit het volgende:
als je je band plakt moet je het plakkertje dan op een volle of lege binnenband plakken?
1. Binnenband: doorgaans eurootje of 5. Buitenband: tussen 10 en 50, t is maar niet hoe geavanceerd je wilt.quote:Op zondag 23 september 2007 22:29 schreef PteV het volgende:
Wat ben ik ongeveer kwijt voor een nieuwe binnen- en buitenband voor een mountainbike (achterband, weet niet of daar nog verschil in zit)?
vraag 2. Als ik wat kracht zet op de pedalen trapt hij af en toe door. Heb je enige idee hoe dit kan?
Bub = 17-24-36quote:Op zondag 23 september 2007 22:29 schreef PteV het volgende:
Wat ben ik ongeveer kwijt voor een nieuwe binnen- en buitenband voor een mountainbike (achterband, weet niet of daar nog verschil in zit)?
vraag 2. Als ik wat kracht zet op de pedalen trapt hij af en toe door. Heb je enige idee hoe dit kan?
Inderdaadquote:Op zondag 23 september 2007 22:42 schreef Schlumberger het volgende:
Gaat nog steeds lekker dit topicBlijkbaar is het beroep van fietsenmaker gehuld in raadselen en mysteries
Waarom heb je eigenlijk voor deze job gekozen?
In principe hoeft er geen schakel tussenuit, behalve als 'ie extreem is uitgerekt. Meestal kunnen we hem gewoon omleggen en spannen, dan smeren we hem meteen. Kost je 12 euro. Als je ketting + tandwiel te erg versleten zijn bellen we je op of we het mogen vervangen ja/nee.quote:Op maandag 24 september 2007 15:07 schreef shmoopy het volgende:
Lieve fietsenmakermeneer.
De ketting van mijn trouwe Sparta hangt er wat slapjes bij.
Gisteravond nog gerepareerd omdat ie er weer eens af lag na een val (van de fiets dan) maar vanmorgen weer eraf geknald.![]()
Ik zat al te kijken of ik er niet een tandje tussenuit kan rossen, maar volgens mij is dat voor een leek zonder het juiste gereedschap niet te doen.
Valt dat onder het kettingspannen zoals je eerder beschreef, maw, bij zo'n beetje welk bedrag kan ik terecht het gevoel hebben te zijn opgelicht?
(ik vertrouw mijn fietsenmaker niet zo, nl)
Veel fietsen hebben geen kettingspanners hoor, moet je het gewoon op de ouderwetse manier doenquote:Op maandag 24 september 2007 15:31 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Dat bedoelde ik met kettingspanners. (op de meeste fietsen zitten er schroefjes waarmee je het achterwiel netjes naar achteren kunt trekken om de ketting te spannen)
Ah ok, mag ik dan ook weten wat je ervaring met Cannondale is?quote:Op zondag 23 september 2007 21:22 schreef Hagelkaas het volgende:
Stiekum niet, maar dat komt door persoonlijke ervaringen (Vooral op het gebied van nalevering..)
Extreem goed spul, praktisch niks beters op de markt. Alleen godsgruwelijk duurquote:Op dinsdag 25 september 2007 11:19 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Ah ok, mag ik dan ook weten wat je ervaring met Cannondale is?
Zelf rij ik al jaren op een Cannondale Scalpel, ben nu op zoek naar een Mountainbike voor m'n vriendin en kwam toen ook Trek tegen. Is toch financieel wat aantrekkelijker
Ja, tenzij je er enorme emotionele waarde aan hechtquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:02 schreef vanitasvanitatumetomniava het volgende:
Zeg fietsenmaker mijn fiets valt van ellende uit elkaar moet ik een nieuwe kopen?
Tuurlijk, maar als hij erover klaagtquote:Op dinsdag 25 september 2007 18:44 schreef Daywalk3r het volgende:
Wat huil je van het lachen? Sommige fietsen rij je echt tot ze helemaal verrot zijn
duur wastie zeker... maar wel goed besteed geld, qua onderhoud heb ik weinig kosten anders dan een busje olie voor de veringquote:Op dinsdag 25 september 2007 17:32 schreef Hagelkaas het volgende:
Extreem goed spul, praktisch niks beters op de markt. Alleen godsgruwelijk duurOverigens, die Scalpel is wel echt heel geil, ik gok dat je er wel tevreden mee bent?
kijk dat is interessant, dank voor de tip zal binnenkort de lokale fietsenboer eens met een bezoekje vererenquote:Als je een cheape MTB zoekt, kan je ook een Gazelle W8 kopen. Volledig geveerd (Rockshox MC 3.3 demper!), hydraulische schijfremmen, 27 versnellingen met XTR derailleur. En prima garantie en ondersteuning natuurlijk, want Gazelle.
Ben je voor 1700 klaar!
Ja hoor, er zit veel afwisseling in, af en toe wat klanten helpen, beetje over fietsen lullen met een klant, grappen met collega's, peukje, lekker lunchen, dan weer nieuw fietsje afmonteren etc. etc..quote:Op dinsdag 25 september 2007 22:21 schreef nicoo het volgende:
is het leuk om de hele dag fietsen te maken?![]()
Half. Het is leuker maar lastiger. Ik rijd binnekort trouwens op deze:quote:Op woensdag 26 september 2007 01:42 schreef Hijacking het volgende:
en trekken brommers/motoren je niet meer aan ?
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:30 schreef Dodecahedron het volgende:
Ruik je wel eens aan de zadels van mooie vrouwen?
Klinkt als een versleten trapas. Breng hem eens langs bij je fietsenmaker en laat hem een stukje erop fietsen, die kan het met zekerheid zeggen. Het is vooral een praktisch vak, dus ik kan zo op afstand weinig erover zeggenquote:Op woensdag 26 september 2007 11:48 schreef Axelino het volgende:
Beetje raar verhaal: sinds twee weken ontstaat er bij het fietsen soms een 'piepend geluid'. Ik weet zeker dat er niet iets aanloopt. Het is een geluid alsof mijn schoenzolen steeds een beetje van de trappers afglijden (wat dus niet het geval is). Ik heb het bij beide trappers. Moet de trapas gesmeerd worden ofzo? Kan ik opeens met een losse trapper komen te staan? Ik merk overigens niets van speling.
Alvast bedankt!
Precies, die dingen zijn top. Af en toe de remolie vervangen kan ook geen kwaad heb ik gemerkt.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:40 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
duur wastie zeker... maar wel goed besteed geld, qua onderhoud heb ik weinig kosten anders dan een busje olie voor de veringje hebt goed gegokt trouwens
[..]
kijk dat is interessant, dank voor de tip zal binnenkort de lokale fietsenboer eens met een bezoekje vereren
Met remnaaf: 48 euro voor het wiel, 28 euro montage.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:02 schreef Bullet-tooth het volgende:
Wat kost het ongeveer om een compleet nieuw achterwiel op een fiets te zetten?
Fietsenmaker, waarom raakt je band altijd lek op het punt dat je het verst van huis af bent?quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:44 schreef Daywalk3r het volgende:
Wat huil je van het lachen? Sommige fietsen rij je echt tot ze helemaal verrot zijn
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:30 schreef Dodecahedron het volgende:
Ruik je wel eens aan de zadels van mooie vrouwen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |