Nooit. Je hoort het wel eens dat fietsenmakers hun eigen fietsen jatten, zodat de verzekering het volle bedrag uitkeert en de fietsenmaker weer 40% winst maakt. Maar dat is bij ons echt een no-go.quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:44 schreef Gamer_V het volgende:
Naaien jullie nou vaak klanten, door te hoog te rekenen voor simpele zaken en andere onderdelen van de fiets te saboteren zodat jullie een maand later weer klandizie hebben?
Ik zou het niet weten, het zal me eerlijk gezegd ook worst wezen. Het bekt gewoon lekkerder, dat zal het zijnquote:Op dinsdag 18 september 2007 17:46 schreef FredvZ het volgende:
Waarom heet het beroep eigen fietsenmaker, terwijl het taalkundige correcte woord fietsenreparateur of fietsmonteur had moeten zijn?
Zoiets doen alleen de grootste amateurs. Als we zien dat er bijvoorbeeld een handvat los zit of iets anders kleins, repareren we dat wel eventjes, maar gewoon als service. De klant hoeft daar uiteraard niets voor te betalen, dat zou belachelijk zijn. Maar het komt voor inderdaad.quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:47 schreef unioz het volgende:
Waarom moeten jullie per se overbodige dingen repareren als mensen maar een kleine reparatie nodig hebben?
Je leest ook KLBquote:Op dinsdag 18 september 2007 17:48 schreef Meddo het volgende:
Verkopen fietsenmakers ook schilderstape?
Wat mankeert er dan aan je fiets. De ene fietsenmaker hanteert natuurlijk andere tarieven, maar dit verschil lijkt me wel idioot. Waarschijnlijk matst die kennis je heel erg, hij rekent alleen de onderdelen oid.quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:48 schreef McFarmer het volgende:
Waarom kan een fietsemaker, die toevallig een kennis van mij is, mijn hele fiets repareren voor ¤ 22,50, en kost het bij een fietsemaker die ik niet ken rond de ¤100,- ??
Zie hierboven.quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:48 schreef LasTeR het volgende:
Waarom gaan jullie aan van alles prutsen terwijl daar niet om gevraagd is?
Wat is alles? Fietsen zijn nou eenmaal dure dingen. Mensen weigeren gewoon te begrijpen dat je voor 200 euro geen goede fiets hebt met 7 versnellingen en handremmen. Goedkoop is duurkoop, die chinese rommel moet je al helemaal niet aan beginnen. Een echte goede fiets wordt van hoogwaardige onderdelen gemaakt en met de hand in elkaar gezet. Dat is prijzig.quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:53 schreef Olep het volgende:
Waarom is alles zo duur?
de 100 euro fietsenmaker:quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:48 schreef McFarmer het volgende:
Waarom kan een fietsemaker, die toevallig een kennis van mij is, mijn hele fiets repareren voor ¤ 22,50, en kost het bij een fietsemaker die ik niet ken rond de ¤100,- ??
Volgensmij haal je een aantal dingen door elkaar?quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:54 schreef Rapaille het volgende:
[..]
de 100 euro fietsenmaker:
-Werkplaats
-BTW, belastingen
-Geen winstoogmerk
-Hoeft geen premies/belastingen te betalen voor personeel
-Garantie op geleverde werk
-Betere producten gebruikt?
Als ze vierkant zouden zijn zouden de spaken allemaal verschillende lengtes moeten hebben, en dat maakt het erg lastig voor een fabriekswerker om ze in elkaar te zetten.. (Zucht..quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:11 schreef Tollywood het volgende:
Waarom zijn de wielen van een fiets rond?
Eehh, wat voor versnelling is het, merk, aantal versnellingen, modelnr, typenr, jaartal etc.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:11 schreef Byte_Me het volgende:
hoe werkt zo'n naafversnelling?
Ja hier kan ik weer niks mee, wat voor versnelling etc.. Algemene benadering: Haal de kabel los bij de versnelling zelf los, leg hem dan goed in je versteller op je stuur en span dan de hele handel weer aan bij je versnelling.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:17 schreef s0k het volgende:
Op mijn opoe-fiets (don't ask..) is die kabel uit dat versnellingsding op het stuur geschoten. En ik krijg hem er niet meer terug erin, en nu blijft mn fiets hangen in de 3de versnelling.. Nogal vervelend om mee te fietsen, gezien we overal stoplichten hebben in NL![]()
Dus, fietsenmaker, hoe maak ik dat
"Zal ik jouw bandje effe plakken?quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef meisterfens het volgende:
Hoe neuk ik lekkere wijven?
Is het niet mogelijk om gewoon met een tang zo'n versnelling is stukje lager te zetten?quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef Hagelkaas het volgende:
Ja hier kan ik weer niks mee, wat voor versnelling etc.. Algemene benadering: Haal de kabel los bij de versnelling zelf los, leg hem dan goed in je versteller op je stuur en span dan de hele handel weer aan bij je versnelling.
Waarschijnlijk zal hij dan terug schieten. Je kunt de kabel wel ergens aan vastknopen, zodat hij strak staat.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:22 schreef s0k het volgende:
[..]
Is het niet mogelijk om gewoon met een tang zo'n versnelling is stukje lager te zetten?
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Een kettingscherm is bijna altijd los te maken zonder iets anders los te hoeven draaien. Als een fietsenmaker de asmoer ervoor moet losschroeven kost dat weinig extra trouwens, het wiel hoeft er nl niet uit.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:35 schreef Cuegirllie het volgende:
Mijn ketting is van de tandwielen af aan de voorkant. MAar ik heb zo'n halve kettingkast erom zitten. (hierdoor heb ik niet de mogelijkheid om de ketting met me vingers erom te leggen) Deze krijg ik er niet vanaf mits ik de achterwiel ook los maak (zit aand e zelfde schoef dacht ik)..
Moet ik hiermee naar de fietsenmaker of zijn er speciale trucjes? En hoe duur gaat me dat geintje kosten?
Ja wiel hoeft er niet uit, maar volgens mij zit ie aan de zelfde schroef vast ofzo.. achter zo'n dopding.. (ja ben ook maar vrouw haha).. Hij zit tenminste nog ergens aan vast wat ik liever niet losschroef.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:39 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Een kettingscherm is bijna altijd los te maken zonder iets anders los te hoeven draaien. Als een fietsenmaker de asmoer ervoor moet losschroeven kost dat weinig extra trouwens, het wiel hoeft er nl niet uit.
Dat lijkt wel.quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:44 schreef Gamer_V het volgende:
Naaien jullie nou vaak klanten, door te hoog te rekenen voor simpele zaken en andere onderdelen van de fiets te saboteren zodat jullie een maand later weer klandizie hebben?
Lijkt me gewoon toeval. Of een hele illegale turk.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:42 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Dat lijkt wel.
Namelijk bij mijn mountainbike, spaken vervangen, maandje later weer een spaak eruit.
Dus zelf maar gereedschap aangeschaft en een paar spaken, toen een paar weken later wederom een spaak knapte heb ik het zelf gemaakt en tot op heden (4 maanden later) is alles heel gebleven (ook na het fietsen op wat ruiger terrein).
Dan heb je zo te horen een versnellingsnaaf? Is dat het plastic dopding wat je bedoelt? In ieder geval, wat voor fiets is het.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:40 schreef Cuegirllie het volgende:
[..]
Ja wiel hoeft er niet uit, maar volgens mij zit ie aan de zelfde schroef vast ofzo.. achter zo'n dopding.. (ja ben ook maar vrouw haha).. Hij zit tenminste nog ergens aan vast wat ik liever niet losschroef.
Maar ong de kosten? enige indicatie
Het is ook waarschijnlijk toeval omdat ik 'm liet repareren bij een betrouwbare profielwinkel.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:45 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Lijkt me gewoon toeval. Of een hele illegale turk.
Als je de reiskosten vergoed. Plakken kost 8 euro.quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:19 schreef Zweefvliegje het volgende:
Wil je m'n band komen plakken?
Bandjes plakken vind ik niet zo heel erg vervelend, binnen- en buitenbanden vervangen is echter verschrikkelijk. Daar zie ik echt tegenop. Verder kunnen de meeste amsterdammers zelf hun band plakken, dus heb ik er niet zo gek veel last van. Er komen vooral grotere klussen binnen hier.quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:40 schreef Schlumberger het volgende:
Word je soms niet moe van steeds weer dezelfde klusjes? Ik bedoel, na honderd lekke banden is daar de lol ook wel van af, denk ik.
Verder alle respect voor fietsenmakers. Mooi beroep
Mensen in een fabriek dan?quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:40 schreef Schlumberger het volgende:
Word je soms niet moe van steeds weer dezelfde klusjes? Ik bedoel, na honderd lekke banden is daar de lol ook wel van af, denk ik.
Verder alle respect voor fietsenmakers. Mooi beroep
Jazeker, maar dan moeten ze altijd hun ID laten zien. Daar maak ik een kopie van en die gaat in een dikke map. Het framenummer van de fiets wordt opgeschreven en direct nagetrokken. Als de fiets gestolen blijkt wordt er aangifte gedaan, indien niet slijpen we het slot door voor 8 euro.quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:47 schreef LasTeR het volgende:
Maar goed, mijn fietsen zijn nog nooit bij een fietsenmaker geweest, doe ik altijd zelf.
Trouwens hé, heb je wel eens iemand geholpen met iemand die het verhaal ophing dat hij zijn sleutels kwijt was en zijn slot niet open kreeg?
die junks zorgen juist voor een bloeiende fietsenhandelquote:Op dinsdag 18 september 2007 20:12 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Jazeker, maar dan moeten ze altijd hun ID laten zien. Daar maak ik een kopie van en die gaat in een dikke map. Het framenummer van de fiets wordt opgeschreven en direct nagetrokken. Als de fiets gestolen blijkt wordt er aangifte gedaan, indien niet slijpen we het slot door voor 8 euro.
We hebben wel eens junks in de zaak gehad met een moederfiets, of we even de stoeltjes eraf konden halen![]()
Je rem loopt aan.quote:Op dinsdag 18 september 2007 20:50 schreef liesell het volgende:
O en nog een echte vraag: ik heb een fiets waarvan er iets met de versnelling is, maar ik kan niet achterhalen wat.
Het gaat om een multicycle; als ik optrek dan lijkt het of iemand tegelijk aan mijn fiets trekt, ik wordt tegengehouden als het ware. Als ik eenmaal fiets (opgetrokken ben) dan gaat het weer.
Het is bij elke stand van de versnelling.
Bij voorbaat dank
![]()
Met een slijptolquote:Op dinsdag 18 september 2007 20:47 schreef liesell het volgende:
mmm ik ben een keer mn fietssleutel verloren en toen heeft een fietsenmaker het slot doorge zaagd met van dat vuur, hoe heet dat ook al weer? Gratis, en ook hoefde hij mijn ID niet!
Plak je banden op dezelfde manier als wij amateurs het doen? Of is er een handigere snellere manier voor?
Elke keer als ik mijn band plak denk ik dat er toch een uitvinding gedaan had moeten zijn voor banden die gewoon banden zijn zonder al dag gedoe met binnenband en blehhh.
Dus een soort van dikke rubberen band, vol met lucht en licht.
Hard fietsenquote:Op dinsdag 18 september 2007 21:32 schreef Huppelei het volgende:
Ik heb geen remmen meer op me fiets. Wat moet ik doen?
Ik vraag het aan Hagelkaas!quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:34 schreef Koenz0r het volgende:
[..]
Hard fietsen.
Het liefst richting een spoorwegovergang wat van die mooie rinkelende belletjes heeft
Ik denk dat het eraan ligt wie betaalt.quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:26 schreef Nieuwschierig het volgende:
Wiens band plak je? Een omaatje met een rollator of een lange blonde meid op een racefiets?
quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:29 schreef LasTeR het volgende:
[..]
Ik denk dat het eraan ligt wie betaalt.
Ik denk dat je 'lange' beter kan veranderen in 'mooie'. Lange blondines hoeven niet per se lekker te zijn.quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:43 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ah, foute vraag. Wiens band plak je het liefste?: .... enz.
Dat we de complete fiets nalopen. Spelingen verwijdere, ketting spannen en smeren, wielen richten, remmen stellen etc. Als er dingen vervangen moeten worden bellen we op, maken we een begroting en vragen we om toestemming. Dit is althans bij ons zo.quote:Op woensdag 19 september 2007 12:14 schreef Muck het volgende:
ik heb toen ik verhuisde naar dit dorp, een boekje met allerlei kortingsbonnen gekregen, waaronder een bon voor een gratis servicebeurt voor mijn tweewieler bij de fietsenmaker.
Wat kan ik daarvoor verwachten?
Als ik het goed begrijp zit je hele crank los, in plaats van alleen de trapper? Daarvoor heb je dopsleutel 14 (soms 15) nodig. De prijs zou ik niet weten. Kijk eens bij je locale doe-het-zelf-zaakquote:Op woensdag 19 september 2007 14:25 schreef jurgen. het volgende:
Hey fietsenmaker: Ik heb een trappedaal die los laat en dat heeft dus te maken met die schroef die in de stang zit. Ik weet dat het versleten kan zijn maar ik zit te overwegen om gewoon nog even te behelpen met zo een sleute' waarmee je het dan tijdelijk kan vastzetten. Het heeft de vorm van die sleutel waarmee je je autoband losmaakt. Hoeveel kost zo een sleutel(gereedschap) ongeveer?
Piept 'ie bij het remmen? Als je handremmen hebt moet je de velgen ontvetten. Als je fiets verder piept is dit meestal slijtage, valt weinig aan te doen. Drupjes olie helpen nooitquote:Op woensdag 19 september 2007 15:49 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Fietsenmaker, mijn fiets piept aan alle kanten. Ik heb olie geprobeerd, maar dat helpt niet. Nog leuke ideetjes om dat piepen tegen te gaan?
Dan kijk je waarschijnlijk vooral bij fietsenhandels op het platteland? Wij zitten midden in de stad en zijn dan ook gespecialiseerd in stadsfietsen. We hebben een stuk of 30 nieuwe omafietsen staan, en verder een heleboel gewone modelletjes met terugtraprem. Ligt dus vooral aan de regio/specialisatie van een fietsenhandel.quote:Op woensdag 19 september 2007 18:17 schreef DoctorPhil het volgende:
Leuk topicWaarom worden er tegenwoordig zo weinig fietsen meer gemaakt/verkocht met alleen terugtraprem ? De enige keuze daarin lijkt nog de alom aanwezige "omafiets". Ik heb een hekel aan fietsen met versnellingen want daarmee moet ik veel vaker naar de fietsenmaker dan die heerlijk simpele terugtrappers.
Mwa, laatst een enorme zak van die mintpapiertjes voor op je tong gekregen, pennen, stickers, soms een vrijkaartje voor iets. Zitten af en toe leuke dingen tussen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:22 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Krijgen jullie als personeel veel kadootjes/leuke dealtjes van vertegenwoordigers?
Waarom verkopen jullie niet meer mooi, simpel en degelijk singlespeed / fixed gear spul?
Geen vaste prijs. Soms is een slag er zo uit, soms duurt het erg lang (zeker bij alu velgen) en soms kan het helemaal niet. Kom eens bij je plaatstelijke fietsenmaker langs en hij zal je adviseren.quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:52 schreef nubie het volgende:
Hoeveel kost het om een slag uit het wiel te halen bij een fietsenmaker?
dat klinkt wel okeequote:Op woensdag 19 september 2007 19:43 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Dat we de complete fiets nalopen. Spelingen verwijdere, ketting spannen en smeren, wielen richten, remmen stellen etc. Als er dingen vervangen moeten worden bellen we op, maken we een begroting en vragen we om toestemming. Dit is althans bij ons zo.
Nee dan zeker nietquote:Op woensdag 19 september 2007 20:10 schreef Muck het volgende:
[..]
dat klinkt wel okee
mijn fiets is al 19 jaar oud, en een naloop-beurt zou hem vast geen kwaad doen
ik heb een toffe gazelle van 19 jaar oud, nooit wat mee aan de hand, zelfs de versnellingen doen het perfect.quote:
Zal wel een warenhuisfietsje zijn geweest? Giant oid?quote:Op woensdag 19 september 2007 20:30 schreef Muck het volgende:
[..]
ik heb een toffe gazelle van 19 jaar oud, nooit wat mee aan de hand, zelfs de versnellingen doen het perfect.
Van mijn ouders kreeg ik 2 jaar geleden een nieuwe fiets, omdat deze toch wel oud begon te worden. Ik heb die gazelle toch maar bewaard, als boodschappenfiets.
en jawel, je raast het al.... die nieuwe fiets mag wat mij betreft naar de schroothoop! elke keer slagen in het wiel, versnellingen naar de klote, gebroken spaken, dynamo kapet, vanalles
dus ik rij weer op mijn goold ol' gazelle
ik zou even moeten kijken, ik weet het zo niet uit mijn hoofdquote:Op woensdag 19 september 2007 20:55 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Zal wel een warenhuisfietsje zijn geweest? Giant oid?
Banden oppompen, ketting smeren, remmen controleren, dat soort dingen lijkt me.quote:Op woensdag 19 september 2007 12:14 schreef Muck het volgende:
ik heb toen ik verhuisde naar dit dorp, een boekje met allerlei kortingsbonnen gekregen, waaronder een bon voor een gratis servicebeurt voor mijn tweewieler bij de fietsenmaker.
Wat kan ik daarvoor verwachten?
Jij hebt het waarschijnlijk over een raceventiel of autoventiel. Deze zijn niet gangbaar, en daarom heb je er een verloopje voor nodig. Het meest gangbare ventiel, wat je vrijwel op elke fiets tegenkomt is het Hollandse Ventiel:quote:Op woensdag 19 september 2007 21:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Hoe kan ik banden met die moderne ventielen het beste oppompen? Ik heb wel een verloopstukje waar de wasknijper van de fietspomp opgezet kan worden maar dat is zo lucht-ondicht dat ik de band niet goed hard krijg.
Of zijn er nog banden te koop met een ventielslangtje?
Met je knie.quote:Op woensdag 19 september 2007 21:34 schreef Biefstuk het volgende:
Hoe krijg ik een kleine slag uit mn wiel?
Grote slag in m'n achterwiel, 60 hele eurootjes voor een nieuw velg en spaken.
Jep.quote:
Met een spakenspannerquote:Op woensdag 19 september 2007 21:34 schreef Biefstuk het volgende:
Hoe krijg ik een kleine slag uit mn wiel?
Grote slag in m'n achterwiel, 60 hele eurootjes voor een nieuw velg en spaken.
Giant is toch wel een goed merkquote:Op woensdag 19 september 2007 20:55 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Zal wel een warenhuisfietsje zijn geweest? Giant oid?
Oei de Gazelle uit 1974. Lastig model.quote:Op woensdag 19 september 2007 23:57 schreef Garbageman het volgende:
Is er nog een handige truuk om vastgeroeste spaken weer los te krijgen?
En een ietwat verbogen voorvork (voorwiel staat een beetje / i.p.v. | als je voor de fiets staat) is dat nog recht te buigen? (Gazelle uit 1974)
Oude model toeclipsquote:Op woensdag 19 september 2007 21:57 schreef 61neorej het volgende:
Waarom zijn 25 inch banden zo moeilijk te krijgen.![]()
Hetzelfde geld voor het oude model toeclips.
quote:Op donderdag 20 september 2007 12:36 schreef Rouen het volgende:
Beste fietenmaker. Wat vindt u aan welke kenmerken een goed slot aan moet voldoen ivm diefstal bestendigheid? Zijn er bepaalde sloten die makkelijk te openen zijn or zijn sloten met ijzerdraad makkelijk door te knippen/zagen?
Bijna niemand, maar dan kunnen ze toch nog wel zorgen dat ze te krijgen zijn.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:13 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Oude model toeclipsWie fietst daar nou nog mee.
Het is gewoon niet echt een gangbare maat. 26" en 28" zijn de standaard maten.quote:Op woensdag 19 september 2007 21:57 schreef 61neorej het volgende:
Waarom zijn 25 inch banden zo moeilijk te krijgen.![]()
Hetzelfde geld voor het oude model toeclips.
Verschilt. Hoe duurder de fiets hoe meer. Bij een goedkope fiets is dit maar 10/15 procent.quote:Op woensdag 19 september 2007 22:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
Hoeveel procent wordt er gezet op de inkoopprijs van een nieuwe fiets?
Brunox, of een andere roestoplosser.quote:Op woensdag 19 september 2007 23:57 schreef Garbageman het volgende:
Is er nog een handige truuk om vastgeroeste spaken weer los te krijgen?
En een ietwat verbogen voorvork (voorwiel staat een beetje / i.p.v. | als je voor de fiets staat) is dat nog recht te buigen? (Gazelle uit 1974)
Ik heb trouwens de trapas vervangen, wat een klotekarwei om die spies los te krijgen
Mensen willen lichtere fietsjes, meer onzin erop etc. Maar er zijn genoeg stevige, degelijke modellen hoorquote:Op donderdag 20 september 2007 01:17 schreef Hijacking het volgende:
vinden jullie ook dat de nieuwere fietsen tegenwoordig veel zwakker/onderhouds gevoeliger zijn ( muv mountain bike's ) oude gazelle's en batavussen zijn niet kapot te krijgen terwijl ik laatst met een orange aan de gang was ( dingen zijn 1200 euro ) en alles is van plastic of licht/zwak metaal
Nee. Ik fiets zelf op een oude stadsfiets, terwijl sommigen op de meest flitsende downhill fietsen rijden met vorkveringen, schijfremmen en enkelpolige voorvorken. Al zijn sommige fietsen wel echt juweeltjes. Ik doe wel veel op de fiets overigens.quote:Op donderdag 20 september 2007 02:15 schreef Schlumberger het volgende:
Ben je zelf eigenlijk een fietsfanaat? Ik stel me stiekem altijd voor dat fietsenmakers auto's verafschuwen en het hele weekend op hun sportfiets doorbrengen
Geen enkel slot is diefstalveilig. Een degelijk kettingslot schrikt echter vaak genoeg af. Neem bij voorkeur sloten van gehard staal, anders kunnen junks ze doorbijten. Een degelijk ringslot en een dikke ketting, en de kans dat je fiets gestolen wordt is miniem. Vermijd echter beugelsloten, zoals maartenducrot hieronder al zegt, door het hefboomeffect kan je zo'n slot makkelijk doorkrijgen. Elke slot van ijzerdraad is met een klein tangetje door te knippen.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:36 schreef Rouen het volgende:
Beste fietenmaker. Wat vindt u aan welke kenmerken een goed slot aan moet voldoen ivm diefstal bestendigheid? Zijn er bepaalde sloten die makkelijk te openen zijn or zijn sloten met ijzerdraad makkelijk door te knippen/zagen?
Er is welzeker een opleiding. Je moet naar school en je legt een pittig praktijkexamen af. Je mag geen fietsenhandel beginnen zonder een diploma.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:52 schreef VonHinten het volgende:
Is er een opleiding tot fietsenmaker, of is het meer een vorm van beunhazerij wat gedoogd wordt?
Terugtrapremquote:Op woensdag 19 september 2007 18:17 schreef DoctorPhil het volgende:
Leuk topicWaarom worden er tegenwoordig zo weinig fietsen meer gemaakt/verkocht met alleen terugtraprem ? De enige keuze daarin lijkt nog de alom aanwezige "omafiets". Ik heb een hekel aan fietsen met versnellingen want daarmee moet ik veel vaker naar de fietsenmaker dan die heerlijk simpele terugtrappers.
Want?quote:Op donderdag 20 september 2007 17:20 schreef Cuegirllie het volgende:
[..]
TerugtrapremDat is pas levensgevaarlijk
![]()
Dat zijn zo ongeveer de beste fietsen die er op het moment zijn. Ze vliegen de deur uit. Ze zijn degelijk, fietsen heerlijk, wegen weinig en zien er gelikt uit. Echt een topdingquote:Op donderdag 20 september 2007 17:36 schreef Beach het volgende:
Ik heb een Batavus Blockbuster; zijn dat over het algemeen goede fietsen?
Giant is heel veel waar voor je geld, maar de fietsen zijn in het algemeen na een jaar of twee afgeschreven. Van garantie heeft men nog nooit gehoord. Daarom verkopen wij ze ook niet, en raden we ze sterk af! Met een goede gazelle kan je tientallen jaren doen.quote:Op donderdag 20 september 2007 02:02 schreef Rapaille het volgende:
[..]
Giant is toch wel een goed merkZo niet, kan je lijstje geven met goede 'normale' fietsenmerken?
Warenhuisfiets. Niet kopen aubquote:Op donderdag 20 september 2007 19:15 schreef Biefstuk het volgende:
Ben van plan een Avenue Toledo kopen, heb je enige ervaring met die fietsen?
Staat bij een fietsboer, watser mis mee swa?quote:Op donderdag 20 september 2007 19:19 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Warenhuisfiets. Niet kopen aub
Americol Hand Cleanser Yellowquote:Op donderdag 20 september 2007 19:29 schreef Thorical het volgende:
Wat gebruik jij om je handen schoon te krijgen na het werk?
Ja, slechte fietsenboer. Garantie stelt niks voor, verslijt extreem snel door goedkope onderdelen, is na 2 jaar afgeschreven.quote:Op donderdag 20 september 2007 19:34 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
Staat bij een fietsboer, watser mis mee swa?
quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:45 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Bandjes plakken vind ik niet zo heel erg vervelend, binnen- en buitenbanden vervangen is echter verschrikkelijk. Daar zie ik echt tegenop. Verder kunnen de meeste amsterdammers zelf hun band plakken, dus heb ik er niet zo gek veel last van. Er komen vooral grotere klussen binnen hier.
Dankje, eindelijk word ik eens gewaardeerdMensen schijnen altijd neer te kijken op fietsenmakers, totdat er een batterijtje vervangen moet worden, dan zijn we opeens hun redding..
![]()
300 euroquote:Op donderdag 20 september 2007 19:36 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Ja, slechte fietsenboer. Garantie stelt niks voor, verslijt extreem snel door goedkope onderdelen, is na 2 jaar afgeschreven.
Hoeveel betaal je er daar voor?
quote:Op donderdag 20 september 2007 19:44 schreef Thorical het volgende:
Wat zijn de beste anti lek banden voor een redelijke prijs?
Vroeger had ik mijn degelijke herenfiets een soort van bandlint dat werkte als anti lek zijn die nog steeds te koop?
quote:Op donderdag 20 september 2007 19:56 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
300 euro
Ik vind 700 euries voor een fiets even iets te duur.
Toen ik naar de eerste klas ging kreeg in een batavus van 400 euro. Godskoleertje, dat ding reed fantastisch en ging lang mee. Maar kon helaas niet tegen een schuurbrandje
Even een stanleymesje er tussen.. Vinger op het "opgewipte plasticje" en je hebt hem er gelijk af.quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:02 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Je rem loopt aan.
[..]
Met een slijptol
Ja, wij doen het praktisch op dezelfde manier. Enige verschil is dat wij een takel heben, en het dus een stuk makkelijker werkt. Plus, wij schijnen de enigen op aard te zijn die weten hoe je de plasticjes van plakkers afhaalt!
Die zijn er ook, Tubeless banden. Maar dat is eigenlijk nog rottiger, als je dan een gaatje hebt kan je het namelijk niet plakken. Bovendien zijn ze alleen voor offroad-fietsen verkrijgbaar.
haha kleine day had bij opa gezien hoe een spakenspanner werkte.. Day zelf ook proberen totdat de spaak door de velg in de binnenband stakquote:Op woensdag 19 september 2007 21:48 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Jep.
[..]
Met een spakenspanner
[afbeelding]
Te koop bij de betere fietsenhandelAllen, als je er geen ervaring mee hebt, zou ik er niet aan beginnen..
Een terugtraprem faalt nooit? Als dat gekke dingetje achter aan bij je wiel kapot is dan kun je op de trappers staan maar dan gaan je trappers gewoon door hoor.. Dan valt er niks aan te remmen... schiet je omhoog en heb je veel pijn. (ervaring)quote:Op donderdag 20 september 2007 17:28 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Want?
Een terugtrap rem faalt nooit, een handrem kan doorschieten, breken, snel verslijten en ga zo maar door. Bovendien, als je met één of zonder handen fietst kan je toch altijd snel ingrijpen
Tuurlijk, maar het blijft een takkewerkje omdat ik het zo vaak moet doenquote:Op donderdag 20 september 2007 19:38 schreef swollywood het volgende:
[..]
Hebben jullie geen bandentang dan? Ik zet liever een nieuw binnenbandje dan dat ik er eentje moet plakken.
http://www.gransier.nl/index.php?p=shop&s=F&d=73&merk_id=&zoek=bandentang&start=0
Prijzen verschillen nogal per regio zo te zien.
Wij rekenen voor plakken 6,50 en voor nieuwe band zetten 8 euro aan arbeidsloon.
Schwalbe Marathon en Vredestein Perfect. Zoals mijn collega al noemtquote:Op donderdag 20 september 2007 19:44 schreef Thorical het volgende:
Wat zijn de beste anti lek banden voor een redelijke prijs?
Vroeger had ik mijn degelijke herenfiets een soort van bandlint dat werkte als anti lek zijn die nog steeds te koop?
Doe wat je wilt, maar ik raad het je af.quote:Op donderdag 20 september 2007 19:56 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
300 euro
Ik vind 700 euries voor een fiets even iets te duur.
Toen ik naar de eerste klas ging kreeg in een batavus van 400 euro. Godskoleertje, dat ding reed fantastisch en ging lang mee. Maar kon helaas niet tegen een schuurbrandje
Een bagagedrager en een wiel zijn gebouwd voor een bepaald gewicht. En tenzij jouw vriend <30 kilo weegt, niet voor personen. Je frame kan moe worden als er vaak iemand achterop zit en er komen makkelijker slagen in het wiel door het extra gewicht. Je buitenband wordt er ook niet blij van. Echter, af en toe iemand achterop nemen kan weinig kwaad.quote:Op donderdag 20 september 2007 20:00 schreef Herr_Munk het volgende:
Beste Fietsenmaker,
Regelmatig na het indrinken voor het stappen probeert een vriend die te lam is om zijn eigen fiets te repareren bij mij achterop te springen (op de bagagedragers). Ik vertel hem altijd dat hij een heel eind kan oprotten omdat die dingen niet voor niets bagagedragers heten omdat ze niet berekend zijn op het gewicht van een extra persoon en dat daarbij mij achterwiel niet grapig vindt ivm potientele slagen in het wiel.
Die lame ass vriend zegt dat dat helemaal niets uit moet maken.
Kun je ons verblijden met het juiste antwoord?
Voor 199 euro heb je een BSP omafietsje. Voor 260 een BSP Basic (stevigere met meer extra's) en voor een euro of 300 heb je een mooie fiets met 3 versnellingen en handremmen, ook BSP. Dit is al 20 keer beter dan jouw warenhuismerk (Avenuequote:Op donderdag 20 september 2007 20:23 schreef swollywood het volgende:
[..]
Vredestein Perfect
Schwalbe Marathon
Bandlint ken ik niet, alleen velglint maar dat zit aan de verkeerde kant van de binnenband als het tegen lekgaan moet helpen.
[..]
TS had het al over BSP. Goede fiets voor een redelijke prijs.
Voor 300 euro heb je echt wel een BSP.
Avenue is bagger.Aluminium velgjes waarmee je na 1x een stoeprandje meepakken al een fikse slag in het wiel hebt.
Ja. Als je er niet bijverteld dat je een stalen velg wilt zal hij gewoon dezelfde velg nemen. (Althans, zo doen wij datquote:Op donderdag 20 september 2007 21:45 schreef Biefstuk het volgende:
Ik heb mijn achterwiel bij de fietsboer gedropped, moet een nieuwe velg omheen + spaken.
Voorheen zat er al een aluminium velg op, zou hij er nu weer een aluminium velg opzetten ofniet?
Ze zijn stevig, en vrij makkelijk te onderhouden. Alleen gaan ze na een tijdje afschuwelijk rammelenquote:Op vrijdag 21 september 2007 00:53 schreef Rapaille het volgende:
Wat is jouw mening over Kronan fietsen (ik kan er goedkoop eentje overnemen)
Nee. Als er een lek bij het ventiel zit, dichtbij een andere plakker, op de naad of een lange scheur zit, meteen de binnenband vervangen. Oh en, vergeet niet altijd even je buitenband van binnen na te lopen op stukjes glas, roest e.d.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:45 schreef liesell het volgende:
dank voor je vorige antwoord,
nog een vraag, ik ben mn fiets aan het plakken en ik zie dat er een gaatje zit bij de plaats van het ventiel, dus een scheur waar het ronde van het ventielopzetstukje op houdt.
Heeft het zin om dat met zo een plakdingetje te plakken of is dat te zwak?
Bij voorbaat dank weeer!
Ik kan ze iig niet meer bestellen. Moet je even bij een verzamelaar kijken oid.. (Je hebt mensen die hebben elk gazelle model en elk onderdeel apartquote:Op vrijdag 21 september 2007 13:50 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Zeg fietsenmaker, kun je voor mij zo'n cool oldscool tandwiel van ikgazelle regelen waar vier gazelles in staan?
zo eentje:
[afbeelding]
Fout. Op de plakkers zit een vrijwel onzichtbaar geperforeerd lijntje in het midden. Zoek deze op. Als je de plakker op de band hebt zitten, meteen met je duimen aan beide kanten van het naadje drukken en uit elkaar trekken, de binnenband ook meenemen. Dan trek je het plasticje er zo af. Als je met een stanleymesje gaat klooien heb je kans dat je een klein sneetje maakt in je plakker. Dit zie je niet, maar als je de band oppompt wordt 'ie groter en groter totdat je band leegloopt.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:55 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Even een stanleymesje er tussen.. Vinger op het "opgewipte plasticje" en je hebt hem er gelijk af.
Hahaquote:Op vrijdag 21 september 2007 14:00 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
haha kleine day had bij opa gezien hoe een spakenspanner werkte.. Day zelf ook proberen totdat de spaak door de velg in de binnenband stak
opa boos
Dat heet een rembeugel ja. Als dat kapot is heb je er óf met een zaag op zitten rossen, of je hebt een slechte remzekering gebruikt, óf je hebt je remzekering niet aangedraaid.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:04 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Een terugtraprem faalt nooit? Als dat gekke dingetje achter aan bij je wiel kapot is dan kun je op de trappers staan maar dan gaan je trappers gewoon door hoor.. Dan valt er niks aan te remmen... schiet je omhoog en heb je veel pijn. (ervaring)
@ Carbageman.. Een goede manier om een vastgeroeste spaak los te krijgen is om het vastgeroeste stuk (als het kan) in een bak cola te leggen.. door het koolzuur lost het roest op. 1 dag en hij kan zeker los.
Als je een Gazelle en een Multicycle naast elkaar zet, zie je bijna geen verschil. Daarom zijn Multicycles prima fietsen, ze komen uit dezelfde fabriek. Echter is de kwaliteit van sommige onderdelen iets minder, maar daarom betaal je er ook minder voorquote:Op vrijdag 21 september 2007 14:13 schreef liesell het volgende:
O en wat vind je van het merk Multicycle? Ik heb daar sinds kort een fiets van en vind m best goed, niet zo van de plastic dingen enzo erop maar goed degelijk en toch licht. Ik had er nog nooit van gehoord.
Goed om te lezen dat je, als fietsenmaker, ook dat plastic spul in al die nieuwe fietsen niet kan waarderen. Toch raar dat ze er maar mee doorgaan, ook qua uiterlijk vond ik het "vroeger" mooier.
Right.. maar als je zelf een plakkert knipt uit zo'n vel dan wil dat niet want dat is eigenlijk gewoon een groot stuk plakkend rubber met een beschermingsvel.quote:Fout. Op de plakkers zit een vrijwel onzichtbaar geperforeerd lijntje in het midden. Zoek deze op. Als je de plakker op de band hebt zitten, meteen met je duimen aan beide kanten van het naadje drukken en uit elkaar trekken, de binnenband ook meenemen. Dan trek je het plasticje er zo af. Als je met een stanleymesje gaat klooien heb je kans dat je een klein sneetje maakt in je plakker. Dit zie je niet, maar als je de band oppompt wordt 'ie groter en groter totdat je band leegloopt.
Geen zaag en geen slechte remzekering. M'n opa had altijd het beste spul alleen wou deze jongen toen hij jong was nogal veel slippen enzo met zijn fiets en ik denk dat daarom de rembeugel het op een gegeven moment niet meer zo leuk vond. Wel een keer vaker gehad maar dat was denk ik wel vanwege een slechte rembeugel aangezien die hele fiets niks was.quote:Dat heet een rembeugel ja. Als dat kapot is heb je er óf met een zaag op zitten rossen, of je hebt een slechte remzekering gebruikt, óf je hebt je remzekering niet aangedraaid.
Geloof mij nou maar, handremmen zijn veel gevoeliger voor defecten dan een terugtraprem
Jouw cola-truukje zal niet werken trouwens, aangezien de oppvervlaktespanning van de cola zal voorkomen dat er cola tussen de spaak en de nippel komt Daar kom je alleen met kruipolien e.d.
Het idee is orgineel, trouwens
Ooh, ja dan niet inderdaad. Maar daar werken wij nooit meequote:Op zaterdag 22 september 2007 02:49 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Right.. maar als je zelf een plakkert knipt uit zo'n vel dan wil dat niet want dat is eigenlijk gewoon een groot stuk plakkend rubber met een beschermingsvel.
[..]
Sja, zo'n fiets is inderdaad niet gebouwd op hendig sjieke slips en dat soort capriolen, dan moet je bij een BMX/Downhill fiets zijn..quote:Geen zaag en geen slechte remzekering. M'n opa had altijd het beste spul alleen wou deze jongen toen hij jong was nogal veel slippen enzo met zijn fiets en ik denk dat daarom de rembeugel het op een gegeven moment niet meer zo leuk vond. Wel een keer vaker gehad maar dat was denk ik wel vanwege een slechte rembeugel aangezien die hele fiets niks was.
Het is gewone kruipolie, met toegevoegde koolwaterstoffen en enkele sterke weekmakers voor roest. Werkt perfect, 2 spuitjes, even wachten en losquote:Hoe werkt een "roestoplosser" dan? Aangezien je inderdaad wel te makken hebt met oppervlaktespanning. Is dat dan een soort kruipolie wat roest week maakt o.i.d?
"Mooie fiets, Neuken?" ofquote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef meisterfens het volgende:
Hoe neuk ik lekkere wijven?
"Goa’j met fiets'n kiek’n?"quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef meisterfens het volgende:
Hoe neuk ik lekkere wijven?
Ze keihard neerslaan en dan neuken want ander wil een "Lekker" wijf niet met jou neukenquote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef meisterfens het volgende:
Hoe neuk ik lekkere wijven?
quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:04 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Ze keihard neerslaan en dan neuken want ander wil een "Lekker" wijf niet met jou neuken![]()
Gemakshalve ga ik er maar even van uit dat je Trek ook in dit rijtje schaart :-)quote:Op donderdag 20 september 2007 19:12 schreef Hagelkaas het volgende:
Alles in het rijtje Cannondale, Koga Miyata etc.
Dit is een bijbaan, ik hoop over een tijdje aan een studie te gaan beginnen (Industrial Design @ TU). Ondertussen leg ik zo wel een fijne basis voor mijn latere leven, naar een ambacht is altijd vraag. Dus mocht ik ooit in de goot belanden, kan ik altijd nog aan de slag bij een fietsenmakerquote:Op zaterdag 22 september 2007 18:58 schreef liesell het volgende:
oja, ik had de band al geplakt (vraag van ventielopzetstukje scheur binnenband vervangen beter enz), dus ik zie wel hoe lang ie het houdt.
Maar, dit is je bijbaan? wat wil je over een tijdje doen ?
Whehe, nee, maar het maakt het wel heel leuk om het wiel keer op keer een slinger te geven en de spaken uitgebreid te bestuderen terwijl ze aan je neus voorbij vliegenquote:Op zaterdag 22 september 2007 19:09 schreef PiRANiA het volgende:
Heeft blowen een positief effect op hoe je banden plakt?
@fb
Stuk of 3, misschien 4. Hangt een beetje van het formaat vis.quote:Op zondag 23 september 2007 18:11 schreef arnold-d het volgende:
hoeveel rotten vissen zitten er in een binnenband verwerkt?![]()
![]()
Stiekum niet, maar dat komt door persoonlijke ervaringen (Vooral op het gebied van nalevering..)quote:Op zondag 23 september 2007 18:26 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Gemakshalve ga ik er maar even van uit dat je Trek ook in dit rijtje schaart :-)
Lege binneband. Anders krimpt de binnenband als je hem weer leeg laat lopen, maar de plakker kan niet verder krimpen dus schiet hij losquote:Op zondag 23 september 2007 20:37 schreef borbit het volgende:
als je je band plakt moet je het plakkertje dan op een volle of lege binnenband plakken?
1. Binnenband: doorgaans eurootje of 5. Buitenband: tussen 10 en 50, t is maar niet hoe geavanceerd je wilt.quote:Op zondag 23 september 2007 22:29 schreef PteV het volgende:
Wat ben ik ongeveer kwijt voor een nieuwe binnen- en buitenband voor een mountainbike (achterband, weet niet of daar nog verschil in zit)?
vraag 2. Als ik wat kracht zet op de pedalen trapt hij af en toe door. Heb je enige idee hoe dit kan?
Bub = 17-24-36quote:Op zondag 23 september 2007 22:29 schreef PteV het volgende:
Wat ben ik ongeveer kwijt voor een nieuwe binnen- en buitenband voor een mountainbike (achterband, weet niet of daar nog verschil in zit)?
vraag 2. Als ik wat kracht zet op de pedalen trapt hij af en toe door. Heb je enige idee hoe dit kan?
Inderdaadquote:Op zondag 23 september 2007 22:42 schreef Schlumberger het volgende:
Gaat nog steeds lekker dit topicBlijkbaar is het beroep van fietsenmaker gehuld in raadselen en mysteries
Waarom heb je eigenlijk voor deze job gekozen?
In principe hoeft er geen schakel tussenuit, behalve als 'ie extreem is uitgerekt. Meestal kunnen we hem gewoon omleggen en spannen, dan smeren we hem meteen. Kost je 12 euro. Als je ketting + tandwiel te erg versleten zijn bellen we je op of we het mogen vervangen ja/nee.quote:Op maandag 24 september 2007 15:07 schreef shmoopy het volgende:
Lieve fietsenmakermeneer.
De ketting van mijn trouwe Sparta hangt er wat slapjes bij.
Gisteravond nog gerepareerd omdat ie er weer eens af lag na een val (van de fiets dan) maar vanmorgen weer eraf geknald.![]()
Ik zat al te kijken of ik er niet een tandje tussenuit kan rossen, maar volgens mij is dat voor een leek zonder het juiste gereedschap niet te doen.
Valt dat onder het kettingspannen zoals je eerder beschreef, maw, bij zo'n beetje welk bedrag kan ik terecht het gevoel hebben te zijn opgelicht?
(ik vertrouw mijn fietsenmaker niet zo, nl)
Veel fietsen hebben geen kettingspanners hoor, moet je het gewoon op de ouderwetse manier doenquote:Op maandag 24 september 2007 15:31 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Dat bedoelde ik met kettingspanners. (op de meeste fietsen zitten er schroefjes waarmee je het achterwiel netjes naar achteren kunt trekken om de ketting te spannen)
Ah ok, mag ik dan ook weten wat je ervaring met Cannondale is?quote:Op zondag 23 september 2007 21:22 schreef Hagelkaas het volgende:
Stiekum niet, maar dat komt door persoonlijke ervaringen (Vooral op het gebied van nalevering..)
Extreem goed spul, praktisch niks beters op de markt. Alleen godsgruwelijk duurquote:Op dinsdag 25 september 2007 11:19 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Ah ok, mag ik dan ook weten wat je ervaring met Cannondale is?
Zelf rij ik al jaren op een Cannondale Scalpel, ben nu op zoek naar een Mountainbike voor m'n vriendin en kwam toen ook Trek tegen. Is toch financieel wat aantrekkelijker
Ja, tenzij je er enorme emotionele waarde aan hechtquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:02 schreef vanitasvanitatumetomniava het volgende:
Zeg fietsenmaker mijn fiets valt van ellende uit elkaar moet ik een nieuwe kopen?
Tuurlijk, maar als hij erover klaagtquote:Op dinsdag 25 september 2007 18:44 schreef Daywalk3r het volgende:
Wat huil je van het lachen? Sommige fietsen rij je echt tot ze helemaal verrot zijn
duur wastie zeker... maar wel goed besteed geld, qua onderhoud heb ik weinig kosten anders dan een busje olie voor de veringquote:Op dinsdag 25 september 2007 17:32 schreef Hagelkaas het volgende:
Extreem goed spul, praktisch niks beters op de markt. Alleen godsgruwelijk duurOverigens, die Scalpel is wel echt heel geil, ik gok dat je er wel tevreden mee bent?
kijk dat is interessant, dank voor de tip zal binnenkort de lokale fietsenboer eens met een bezoekje vererenquote:Als je een cheape MTB zoekt, kan je ook een Gazelle W8 kopen. Volledig geveerd (Rockshox MC 3.3 demper!), hydraulische schijfremmen, 27 versnellingen met XTR derailleur. En prima garantie en ondersteuning natuurlijk, want Gazelle.
Ben je voor 1700 klaar!
Ja hoor, er zit veel afwisseling in, af en toe wat klanten helpen, beetje over fietsen lullen met een klant, grappen met collega's, peukje, lekker lunchen, dan weer nieuw fietsje afmonteren etc. etc..quote:Op dinsdag 25 september 2007 22:21 schreef nicoo het volgende:
is het leuk om de hele dag fietsen te maken?![]()
Half. Het is leuker maar lastiger. Ik rijd binnekort trouwens op deze:quote:Op woensdag 26 september 2007 01:42 schreef Hijacking het volgende:
en trekken brommers/motoren je niet meer aan ?
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:30 schreef Dodecahedron het volgende:
Ruik je wel eens aan de zadels van mooie vrouwen?
Klinkt als een versleten trapas. Breng hem eens langs bij je fietsenmaker en laat hem een stukje erop fietsen, die kan het met zekerheid zeggen. Het is vooral een praktisch vak, dus ik kan zo op afstand weinig erover zeggenquote:Op woensdag 26 september 2007 11:48 schreef Axelino het volgende:
Beetje raar verhaal: sinds twee weken ontstaat er bij het fietsen soms een 'piepend geluid'. Ik weet zeker dat er niet iets aanloopt. Het is een geluid alsof mijn schoenzolen steeds een beetje van de trappers afglijden (wat dus niet het geval is). Ik heb het bij beide trappers. Moet de trapas gesmeerd worden ofzo? Kan ik opeens met een losse trapper komen te staan? Ik merk overigens niets van speling.
Alvast bedankt!
Precies, die dingen zijn top. Af en toe de remolie vervangen kan ook geen kwaad heb ik gemerkt.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:40 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
duur wastie zeker... maar wel goed besteed geld, qua onderhoud heb ik weinig kosten anders dan een busje olie voor de veringje hebt goed gegokt trouwens
[..]
kijk dat is interessant, dank voor de tip zal binnenkort de lokale fietsenboer eens met een bezoekje vereren
Met remnaaf: 48 euro voor het wiel, 28 euro montage.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:02 schreef Bullet-tooth het volgende:
Wat kost het ongeveer om een compleet nieuw achterwiel op een fiets te zetten?
Fietsenmaker, waarom raakt je band altijd lek op het punt dat je het verst van huis af bent?quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:44 schreef Daywalk3r het volgende:
Wat huil je van het lachen? Sommige fietsen rij je echt tot ze helemaal verrot zijn
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:30 schreef Dodecahedron het volgende:
Ruik je wel eens aan de zadels van mooie vrouwen?
Ok, stel dat het de trapas is, wat kost dan de reparatie/vervanging. Ik heb een Gazelle Tour Populair. Je weet wel, zo'n ouderwetse met trommelremmen. Hoelang hoort zo'n trapas eigenlijk mee te gaan?quote:Op woensdag 26 september 2007 16:21 schreef Hagelkaas het volgende:
[Klinkt als een versleten trapas. Breng hem eens langs bij je fietsenmaker en laat hem een stukje erop fietsen, die kan het met zekerheid zeggen. Het is vooral een praktisch vak, dus ik kan zo op afstand weinig erover zeggen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |