Dat we de complete fiets nalopen. Spelingen verwijdere, ketting spannen en smeren, wielen richten, remmen stellen etc. Als er dingen vervangen moeten worden bellen we op, maken we een begroting en vragen we om toestemming. Dit is althans bij ons zo.quote:Op woensdag 19 september 2007 12:14 schreef Muck het volgende:
ik heb toen ik verhuisde naar dit dorp, een boekje met allerlei kortingsbonnen gekregen, waaronder een bon voor een gratis servicebeurt voor mijn tweewieler bij de fietsenmaker.
Wat kan ik daarvoor verwachten?
Als ik het goed begrijp zit je hele crank los, in plaats van alleen de trapper? Daarvoor heb je dopsleutel 14 (soms 15) nodig. De prijs zou ik niet weten. Kijk eens bij je locale doe-het-zelf-zaakquote:Op woensdag 19 september 2007 14:25 schreef jurgen. het volgende:
Hey fietsenmaker: Ik heb een trappedaal die los laat en dat heeft dus te maken met die schroef die in de stang zit. Ik weet dat het versleten kan zijn maar ik zit te overwegen om gewoon nog even te behelpen met zo een sleute' waarmee je het dan tijdelijk kan vastzetten. Het heeft de vorm van die sleutel waarmee je je autoband losmaakt. Hoeveel kost zo een sleutel(gereedschap) ongeveer?
Piept 'ie bij het remmen? Als je handremmen hebt moet je de velgen ontvetten. Als je fiets verder piept is dit meestal slijtage, valt weinig aan te doen. Drupjes olie helpen nooitquote:Op woensdag 19 september 2007 15:49 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Fietsenmaker, mijn fiets piept aan alle kanten. Ik heb olie geprobeerd, maar dat helpt niet. Nog leuke ideetjes om dat piepen tegen te gaan?
Dan kijk je waarschijnlijk vooral bij fietsenhandels op het platteland? Wij zitten midden in de stad en zijn dan ook gespecialiseerd in stadsfietsen. We hebben een stuk of 30 nieuwe omafietsen staan, en verder een heleboel gewone modelletjes met terugtraprem. Ligt dus vooral aan de regio/specialisatie van een fietsenhandel.quote:Op woensdag 19 september 2007 18:17 schreef DoctorPhil het volgende:
Leuk topicWaarom worden er tegenwoordig zo weinig fietsen meer gemaakt/verkocht met alleen terugtraprem ? De enige keuze daarin lijkt nog de alom aanwezige "omafiets". Ik heb een hekel aan fietsen met versnellingen want daarmee moet ik veel vaker naar de fietsenmaker dan die heerlijk simpele terugtrappers.
Mwa, laatst een enorme zak van die mintpapiertjes voor op je tong gekregen, pennen, stickers, soms een vrijkaartje voor iets. Zitten af en toe leuke dingen tussen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:22 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Krijgen jullie als personeel veel kadootjes/leuke dealtjes van vertegenwoordigers?
Waarom verkopen jullie niet meer mooi, simpel en degelijk singlespeed / fixed gear spul?
Geen vaste prijs. Soms is een slag er zo uit, soms duurt het erg lang (zeker bij alu velgen) en soms kan het helemaal niet. Kom eens bij je plaatstelijke fietsenmaker langs en hij zal je adviseren.quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:52 schreef nubie het volgende:
Hoeveel kost het om een slag uit het wiel te halen bij een fietsenmaker?
dat klinkt wel okeequote:Op woensdag 19 september 2007 19:43 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Dat we de complete fiets nalopen. Spelingen verwijdere, ketting spannen en smeren, wielen richten, remmen stellen etc. Als er dingen vervangen moeten worden bellen we op, maken we een begroting en vragen we om toestemming. Dit is althans bij ons zo.
Nee dan zeker nietquote:Op woensdag 19 september 2007 20:10 schreef Muck het volgende:
[..]
dat klinkt wel okee
mijn fiets is al 19 jaar oud, en een naloop-beurt zou hem vast geen kwaad doen
ik heb een toffe gazelle van 19 jaar oud, nooit wat mee aan de hand, zelfs de versnellingen doen het perfect.quote:
Zal wel een warenhuisfietsje zijn geweest? Giant oid?quote:Op woensdag 19 september 2007 20:30 schreef Muck het volgende:
[..]
ik heb een toffe gazelle van 19 jaar oud, nooit wat mee aan de hand, zelfs de versnellingen doen het perfect.
Van mijn ouders kreeg ik 2 jaar geleden een nieuwe fiets, omdat deze toch wel oud begon te worden. Ik heb die gazelle toch maar bewaard, als boodschappenfiets.
en jawel, je raast het al.... die nieuwe fiets mag wat mij betreft naar de schroothoop! elke keer slagen in het wiel, versnellingen naar de klote, gebroken spaken, dynamo kapet, vanalles
dus ik rij weer op mijn goold ol' gazelle
ik zou even moeten kijken, ik weet het zo niet uit mijn hoofdquote:Op woensdag 19 september 2007 20:55 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Zal wel een warenhuisfietsje zijn geweest? Giant oid?
Banden oppompen, ketting smeren, remmen controleren, dat soort dingen lijkt me.quote:Op woensdag 19 september 2007 12:14 schreef Muck het volgende:
ik heb toen ik verhuisde naar dit dorp, een boekje met allerlei kortingsbonnen gekregen, waaronder een bon voor een gratis servicebeurt voor mijn tweewieler bij de fietsenmaker.
Wat kan ik daarvoor verwachten?
Jij hebt het waarschijnlijk over een raceventiel of autoventiel. Deze zijn niet gangbaar, en daarom heb je er een verloopje voor nodig. Het meest gangbare ventiel, wat je vrijwel op elke fiets tegenkomt is het Hollandse Ventiel:quote:Op woensdag 19 september 2007 21:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Hoe kan ik banden met die moderne ventielen het beste oppompen? Ik heb wel een verloopstukje waar de wasknijper van de fietspomp opgezet kan worden maar dat is zo lucht-ondicht dat ik de band niet goed hard krijg.
Of zijn er nog banden te koop met een ventielslangtje?
Met je knie.quote:Op woensdag 19 september 2007 21:34 schreef Biefstuk het volgende:
Hoe krijg ik een kleine slag uit mn wiel?
Grote slag in m'n achterwiel, 60 hele eurootjes voor een nieuw velg en spaken.
Jep.quote:
Met een spakenspannerquote:Op woensdag 19 september 2007 21:34 schreef Biefstuk het volgende:
Hoe krijg ik een kleine slag uit mn wiel?
Grote slag in m'n achterwiel, 60 hele eurootjes voor een nieuw velg en spaken.
Giant is toch wel een goed merkquote:Op woensdag 19 september 2007 20:55 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Zal wel een warenhuisfietsje zijn geweest? Giant oid?
Oei de Gazelle uit 1974. Lastig model.quote:Op woensdag 19 september 2007 23:57 schreef Garbageman het volgende:
Is er nog een handige truuk om vastgeroeste spaken weer los te krijgen?
En een ietwat verbogen voorvork (voorwiel staat een beetje / i.p.v. | als je voor de fiets staat) is dat nog recht te buigen? (Gazelle uit 1974)
Oude model toeclipsquote:Op woensdag 19 september 2007 21:57 schreef 61neorej het volgende:
Waarom zijn 25 inch banden zo moeilijk te krijgen.![]()
Hetzelfde geld voor het oude model toeclips.
quote:Op donderdag 20 september 2007 12:36 schreef Rouen het volgende:
Beste fietenmaker. Wat vindt u aan welke kenmerken een goed slot aan moet voldoen ivm diefstal bestendigheid? Zijn er bepaalde sloten die makkelijk te openen zijn or zijn sloten met ijzerdraad makkelijk door te knippen/zagen?
Bijna niemand, maar dan kunnen ze toch nog wel zorgen dat ze te krijgen zijn.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:13 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Oude model toeclipsWie fietst daar nou nog mee.
Het is gewoon niet echt een gangbare maat. 26" en 28" zijn de standaard maten.quote:Op woensdag 19 september 2007 21:57 schreef 61neorej het volgende:
Waarom zijn 25 inch banden zo moeilijk te krijgen.![]()
Hetzelfde geld voor het oude model toeclips.
Verschilt. Hoe duurder de fiets hoe meer. Bij een goedkope fiets is dit maar 10/15 procent.quote:Op woensdag 19 september 2007 22:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
Hoeveel procent wordt er gezet op de inkoopprijs van een nieuwe fiets?
Brunox, of een andere roestoplosser.quote:Op woensdag 19 september 2007 23:57 schreef Garbageman het volgende:
Is er nog een handige truuk om vastgeroeste spaken weer los te krijgen?
En een ietwat verbogen voorvork (voorwiel staat een beetje / i.p.v. | als je voor de fiets staat) is dat nog recht te buigen? (Gazelle uit 1974)
Ik heb trouwens de trapas vervangen, wat een klotekarwei om die spies los te krijgen
Mensen willen lichtere fietsjes, meer onzin erop etc. Maar er zijn genoeg stevige, degelijke modellen hoorquote:Op donderdag 20 september 2007 01:17 schreef Hijacking het volgende:
vinden jullie ook dat de nieuwere fietsen tegenwoordig veel zwakker/onderhouds gevoeliger zijn ( muv mountain bike's ) oude gazelle's en batavussen zijn niet kapot te krijgen terwijl ik laatst met een orange aan de gang was ( dingen zijn 1200 euro ) en alles is van plastic of licht/zwak metaal
Nee. Ik fiets zelf op een oude stadsfiets, terwijl sommigen op de meest flitsende downhill fietsen rijden met vorkveringen, schijfremmen en enkelpolige voorvorken. Al zijn sommige fietsen wel echt juweeltjes. Ik doe wel veel op de fiets overigens.quote:Op donderdag 20 september 2007 02:15 schreef Schlumberger het volgende:
Ben je zelf eigenlijk een fietsfanaat? Ik stel me stiekem altijd voor dat fietsenmakers auto's verafschuwen en het hele weekend op hun sportfiets doorbrengen
Geen enkel slot is diefstalveilig. Een degelijk kettingslot schrikt echter vaak genoeg af. Neem bij voorkeur sloten van gehard staal, anders kunnen junks ze doorbijten. Een degelijk ringslot en een dikke ketting, en de kans dat je fiets gestolen wordt is miniem. Vermijd echter beugelsloten, zoals maartenducrot hieronder al zegt, door het hefboomeffect kan je zo'n slot makkelijk doorkrijgen. Elke slot van ijzerdraad is met een klein tangetje door te knippen.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:36 schreef Rouen het volgende:
Beste fietenmaker. Wat vindt u aan welke kenmerken een goed slot aan moet voldoen ivm diefstal bestendigheid? Zijn er bepaalde sloten die makkelijk te openen zijn or zijn sloten met ijzerdraad makkelijk door te knippen/zagen?
Er is welzeker een opleiding. Je moet naar school en je legt een pittig praktijkexamen af. Je mag geen fietsenhandel beginnen zonder een diploma.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:52 schreef VonHinten het volgende:
Is er een opleiding tot fietsenmaker, of is het meer een vorm van beunhazerij wat gedoogd wordt?
Terugtrapremquote:Op woensdag 19 september 2007 18:17 schreef DoctorPhil het volgende:
Leuk topicWaarom worden er tegenwoordig zo weinig fietsen meer gemaakt/verkocht met alleen terugtraprem ? De enige keuze daarin lijkt nog de alom aanwezige "omafiets". Ik heb een hekel aan fietsen met versnellingen want daarmee moet ik veel vaker naar de fietsenmaker dan die heerlijk simpele terugtrappers.
Want?quote:Op donderdag 20 september 2007 17:20 schreef Cuegirllie het volgende:
[..]
TerugtrapremDat is pas levensgevaarlijk
![]()
Dat zijn zo ongeveer de beste fietsen die er op het moment zijn. Ze vliegen de deur uit. Ze zijn degelijk, fietsen heerlijk, wegen weinig en zien er gelikt uit. Echt een topdingquote:Op donderdag 20 september 2007 17:36 schreef Beach het volgende:
Ik heb een Batavus Blockbuster; zijn dat over het algemeen goede fietsen?
Giant is heel veel waar voor je geld, maar de fietsen zijn in het algemeen na een jaar of twee afgeschreven. Van garantie heeft men nog nooit gehoord. Daarom verkopen wij ze ook niet, en raden we ze sterk af! Met een goede gazelle kan je tientallen jaren doen.quote:Op donderdag 20 september 2007 02:02 schreef Rapaille het volgende:
[..]
Giant is toch wel een goed merkZo niet, kan je lijstje geven met goede 'normale' fietsenmerken?
Warenhuisfiets. Niet kopen aubquote:Op donderdag 20 september 2007 19:15 schreef Biefstuk het volgende:
Ben van plan een Avenue Toledo kopen, heb je enige ervaring met die fietsen?
Staat bij een fietsboer, watser mis mee swa?quote:Op donderdag 20 september 2007 19:19 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Warenhuisfiets. Niet kopen aub
Americol Hand Cleanser Yellowquote:Op donderdag 20 september 2007 19:29 schreef Thorical het volgende:
Wat gebruik jij om je handen schoon te krijgen na het werk?
Ja, slechte fietsenboer. Garantie stelt niks voor, verslijt extreem snel door goedkope onderdelen, is na 2 jaar afgeschreven.quote:Op donderdag 20 september 2007 19:34 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
Staat bij een fietsboer, watser mis mee swa?
quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:45 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Bandjes plakken vind ik niet zo heel erg vervelend, binnen- en buitenbanden vervangen is echter verschrikkelijk. Daar zie ik echt tegenop. Verder kunnen de meeste amsterdammers zelf hun band plakken, dus heb ik er niet zo gek veel last van. Er komen vooral grotere klussen binnen hier.
Dankje, eindelijk word ik eens gewaardeerdMensen schijnen altijd neer te kijken op fietsenmakers, totdat er een batterijtje vervangen moet worden, dan zijn we opeens hun redding..
![]()
300 euroquote:Op donderdag 20 september 2007 19:36 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Ja, slechte fietsenboer. Garantie stelt niks voor, verslijt extreem snel door goedkope onderdelen, is na 2 jaar afgeschreven.
Hoeveel betaal je er daar voor?
quote:Op donderdag 20 september 2007 19:44 schreef Thorical het volgende:
Wat zijn de beste anti lek banden voor een redelijke prijs?
Vroeger had ik mijn degelijke herenfiets een soort van bandlint dat werkte als anti lek zijn die nog steeds te koop?
quote:Op donderdag 20 september 2007 19:56 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
300 euro
Ik vind 700 euries voor een fiets even iets te duur.
Toen ik naar de eerste klas ging kreeg in een batavus van 400 euro. Godskoleertje, dat ding reed fantastisch en ging lang mee. Maar kon helaas niet tegen een schuurbrandje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |